abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 augustus 2006 @ 20:45:42 #1
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_41268775
Via een vriendin ben ik erachter gekomen dat in September een akkoord ondertekent zal worden waarin besloten staat dat het speciaal onderwijs stap voor stap afgeschaft wordt.

Dit betekent voor gehandicapte* kinderen dat zij in het normaal onderwijs in zullen moeten stromen. De gedachtengang erachter is dat de gehandicapte* zich aan de "normale" op zal trekken.

Leuk verpakt zeg ik dan maar uiteindelijk zal het waarschijnlijk niks meer en minder betekenen dan dat er bezuinigd moet worden.


Volgens mij komt dit niet goed en kost deze stap meer dan dat het zal opleveren. Voor gehandicapte* kinderen zullen er door dit initiatief ongetwijfeld (dure) oplossingen komen doordat er particulieren zich gaan bemoeien met de problematiek. Het speciale onderwijs gaat commercieel!


* gehandicapt is in deze niet per definitie lichamelijk, het geldt bijvoorbeeld ook voor autistische kinderen.
Neerkomen wel!
  maandag 28 augustus 2006 @ 20:57:28 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_41269233
Bron? "Via een vriendin" vind ik niet echt overtuigend. Een vriend van mij beweert ook al jaren dat de Koningin eigenlijk een buitenaards wezen is.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 28 augustus 2006 @ 21:17:53 #3
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_41270105
ik snap wat je bedoelt, kan er helaas niets over vinden, het wordt uitermate goed stil gehouden door de overheid.

over een maand weten we meer, dan zal het ook wel in de media verschijnen
Neerkomen wel!
pi_41270162
vind het eingelijk helemaal geen slecht idee.

ik ben autistisch en ben altijd naar een normale school gegaan en vind mezelf redelijk "normaal". ik heb ook 5 jaar op n internaat gezeten voor autistische kinderen, en daar waren ze en zullen ze altijd autistisch blijven. de hele tijd blijven bemoederen maakt ze alleen maar afhankelijk. bijv. op je 15e voor het eerst (natuurlijk onder begeleiding) de straat af fietsen naar de supermarkt tuurlijk blijf je dan altijd "anders"

wel een voorwaarde is dat er streng gelet wordt op pesten. gehandicapten hebben vaak maximaal mavo -> veel eikels en pesters (ervaring van vwo -> havo). en natuurlijk genoeg extra begeleiding zodat ze het ook wel kunnen.

maar dat zie ik niet gebeuren, met alle huidige bezuinigingen en stress bij leraren en dergelijke...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_41270344
Het probleem is hier dat de andere kinder MINDER aandacht krijgen. En we dus een gemiddeld volkje worden waarin we niemand meer echt individueel kunnen stimuleren, omdat de tijd op gaat aan diegene die het meeste hulp nodig heeft.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_41270388
Ik heb gehoord dat er in september een accoord ondertekend wordt dat iedereen met een IQ < 100 niet meer naar de middelbare school mag.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_41270595
Dit is al jaren aan de gang en heet WSNS (weer samen naar school).
Dat betekent dat je, waar mogelijk, kinderen binnen het regulier onderwijs opvangt. Zo'n kind wordt een rugzakleerling genoemd. Voor dit kind krijgt de school extra geld om het kind te begeleiden en ook speciale hulp vanuit het speciaal basisonderwijs. Iemand komt de leerkracht vertellen hoe hij/zij met het kind om moet gaan.
uit een aspergernest
pi_41270647
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 21:21 schreef Skinkie het volgende:
Het probleem is hier dat de andere kinder MINDER aandacht krijgen. En we dus een gemiddeld volkje worden waarin we niemand meer echt individueel kunnen stimuleren, omdat de tijd op gaat aan diegene die het meeste hulp nodig heeft.
doet me denken aan een processor

aandacht is zowiezo ver te zoeken tegenwoordig in de klaslokalen...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_41271380
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 21:27 schreef wendytje het volgende:
Dit is al jaren aan de gang en heet WSNS (weer samen naar school).
Dat betekent dat je, waar mogelijk, kinderen binnen het regulier onderwijs opvangt. Zo'n kind wordt een rugzakleerling genoemd. Voor dit kind krijgt de school extra geld om het kind te begeleiden en ook speciale hulp vanuit het speciaal basisonderwijs. Iemand komt de leerkracht vertellen hoe hij/zij met het kind om moet gaan.
Jepz! Ik ben nu ook rugzakleerling. Ik heb me hele leven op speciale scholen gezeten omdat ik slechthorend ben, en nu ga ik naar het Albeda College, naar het MBO dus. En omdat dat een reguliere school is, heb ik ook een rugzak, alleen hoeft er niet echt veel voor me aangepast te worden. Maar het kan handig zijn voor bepaalde situaties.
pi_41272377
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 21:47 schreef timp0e het volgende:

[..]

Jepz! Ik ben nu ook rugzakleerling. Ik heb me hele leven op speciale scholen gezeten omdat ik slechthorend ben, en nu ga ik naar het Albeda College, naar het MBO dus. En omdat dat een reguliere school is, heb ik ook een rugzak, alleen hoeft er niet echt veel voor me aangepast te worden. Maar het kan handig zijn voor bepaalde situaties.
Voor sommige kinderen is het een ideale oplossing.... maar niet voor alle

Als school moet je ook oppassen hoeveel rugzak leerlingen je aan kan
uit een aspergernest
pi_41272427
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 21:21 schreef Skinkie het volgende:
Het probleem is hier dat de andere kinder MINDER aandacht krijgen. En we dus een gemiddeld volkje worden waarin we niemand meer echt individueel kunnen stimuleren, omdat de tijd op gaat aan diegene die het meeste hulp nodig heeft.
In principe dus niet, ivm extra geld en begeleiding van buiten
uit een aspergernest
pi_41272654
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 22:13 schreef wendytje het volgende:
In principe dus niet, ivm extra geld en begeleiding van buiten
Je denkt niet echt bijster ver he? Waar zijn nu de tekorten in het onderwijs...
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_41282852
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 22:19 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Je denkt niet echt bijster ver he? Waar zijn nu de tekorten in het onderwijs...
Ik ZIT in het onderwijs en maak het dagelijks mee. Ik heb 3 rugzakleerlingen, die dezelfde aandacht krijgen als de anderen. Ik heb kinderen die VEEL meer aandacht vragen dan die 3
uit een aspergernest
pi_41282869
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 20:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Bron? "Via een vriendin" vind ik niet echt overtuigend. Een vriend van mij beweert ook al jaren dat de Koningin eigenlijk een buitenaards wezen is.
Maar het is wel zo
  Forum Admin dinsdag 29 augustus 2006 @ 08:12:16 #15
58651 crew  murp
murp
pi_41282913
dus de zmlk en de mlk scholen gaan dicht?
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:14:21 #16
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_41283567
Ik zou wel een bron willen zien. Ik werk zelf in het onderwijs en heb nog niets gehoord.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:21:51 #17
124377 pmb_rug
salvation received
pi_41283678
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 21:18 schreef DropjesLover het volgende:
vind het eingelijk helemaal geen slecht idee.

ik ben autistisch en ben altijd naar een normale school gegaan en vind mezelf redelijk "normaal". ik heb ook 5 jaar op n internaat gezeten voor autistische kinderen, en daar waren ze en zullen ze altijd autistisch blijven. de hele tijd blijven bemoederen maakt ze alleen maar afhankelijk. bijv. op je 15e voor het eerst (natuurlijk onder begeleiding) de straat af fietsen naar de supermarkt tuurlijk blijf je dan altijd "anders"

wel een voorwaarde is dat er streng gelet wordt op pesten. gehandicapten hebben vaak maximaal mavo -> veel eikels en pesters (ervaring van vwo -> havo). en natuurlijk genoeg extra begeleiding zodat ze het ook wel kunnen.

maar dat zie ik niet gebeuren, met alle huidige bezuinigingen en stress bij leraren en dergelijke...
als iets een vaag begrip is is het wel autisme. je hebt 100 en 1 vormen. dat hoef ik jouw neit uit te leggen.

het aller grootste probleem van dit plan is dat docenten die bewust NIET voor speciaal onderwijs hebben gekozen en er NIET voor zijn opgeleid nu dit soort leerlingen in de klas krijgen.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:08:27 #18
3542 Gia
User under construction
pi_41284501
Aanmoedigen dat ouders voor hun kind voor een 'normale' school kiezen, prima, maar het speciaal onderwijs helemaal afschaffen.....nee, niet prima. Niet elk kind gedijt goed in zo'n grote klas. Oh, ja, dan willen ze natuurlijk klasseverkleining. Kom op, daar zijn ze al 10 jaar mee bezig. Mijn kinderen zijn inmiddels van de basisschool af en zaten in grote klassen. (Jongste op het laatst niet meer, omdat er kinderen van school gehaald werden, van 34 in groep 3 naar 20 in groep 8)

Ik vind eigenlijk dat er een uitbreiding op het speciaal onderwijs moet komen voor hoogbegaafde kinderen. In de klas van mijn oudste zaten twee kinderen die zich totaal niet konden ontplooien en nu, op de middelbare school, vwo-plus, genieten van de hoeveelheid huiswerk dat ze krijgen. Ze verslinden alles, hongerig naar kennis. Toch zonde dat dit niet op de basisschool al is aangepakt.
pi_41287498
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 10:08 schreef Gia het volgende:

Ik vind eigenlijk dat er een uitbreiding op het speciaal onderwijs moet komen voor hoogbegaafde kinderen. In de klas van mijn oudste zaten twee kinderen die zich totaal niet konden ontplooien en nu, op de middelbare school, vwo-plus, genieten van de hoeveelheid huiswerk dat ze krijgen. Ze verslinden alles, hongerig naar kennis. Toch zonde dat dit niet op de basisschool al is aangepakt.
Gelukkig is daar nu op school wel oog voor.
Ik heb 2 kinderen met rekenen ++. Zij zijn in 10 min klaar, waar de klas een uur nodig heeft. Ze krijgen op 2 soorten uitdaging.
1 op niveau van de groep, maar uitbreiding, som op andere manier
2 op een niveau hoger dan de klas

Met nr 2 zijn we iets voorzichtiger, omdat een kind dan helemaal het "contact" met de klas verliest.

Nr 1 is bijvoorbeeld..... nu hebben we staartdelingen..... dan krijgen zij een heel verhaal waar zij zelf staartdelingen in moeten ontdekken en maken. Of een puzzel die alleen op te lossen is door ingewikkelde staartdelingen
uit een aspergernest
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:50:01 #20
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_41290607
Graag de openingspost aanpassen, zodat een discussie gestart kan worden of het speicaal onderwijs afgeschaft moet worden. Het wordt namelijk helemaal niet afgeschaft. Het is zelf zo dat er sprake van is dat het speciaal onderwijs dezelfde budgetten (dus grotere) krijgt als het praktijk onderwijs. Dus discussie voeren over het feit dat speciaal onderwijs afgeschaft zou worden door de overheid is COMPLETE ONZIN!

Ik ben voor behoud van speciaal onderwijs. En ik ben er ook voor om kinderen met een kleine afwijking, naar een gewone school te laten gaan, mits dit het beste voor het kind is. Uiteraard zal dit per geval bekeken moeten worden.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_41292125
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 13:50 schreef mr.vulcano het volgende:

Ik ben voor behoud van speciaal onderwijs. En ik ben er ook voor om kinderen met een kleine afwijking, naar een gewone school te laten gaan, mits dit het beste voor het kind is. Uiteraard zal dit per geval bekeken moeten worden.
Voor het behoud van SBO/SO
Het ligt geheel aan kind/ouders/aard en heftigheid van de aandoening of het kind zich zal redden op een "normale school".
uit een aspergernest
pi_41295065
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 12:06 schreef wendytje het volgende:
Gelukkig is daar nu op school wel oog voor.
Ik heb 2 kinderen met rekenen ++. Zij zijn in 10 min klaar, waar de klas een uur nodig heeft. Ze krijgen op 2 soorten uitdaging.
1 op niveau van de groep, maar uitbreiding, som op andere manier
2 op een niveau hoger dan de klas

Met nr 2 zijn we iets voorzichtiger, omdat een kind dan helemaal het "contact" met de klas verliest.

Nr 1 is bijvoorbeeld..... nu hebben we staartdelingen..... dan krijgen zij een heel verhaal waar zij zelf staartdelingen in moeten ontdekken en maken. Of een puzzel die alleen op te lossen is door ingewikkelde staartdelingen
Je kunt de twee kinderen ook abstractie leren. Letter rekenen...
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_41295101
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 08:02 schreef wendytje het volgende:
Ik ZIT in het onderwijs en maak het dagelijks mee. Ik heb 3 rugzakleerlingen, die dezelfde aandacht krijgen als de anderen. Ik heb kinderen die VEEL meer aandacht vragen dan die 3
Lol! Dus jij hebt liever 10 rugzakleerlingen + 20 gewone leerlingen om het te kort op te vangen Nee, daar maak je geen kleinere klassen mee.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_41308237
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 16:13 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Lol! Dus jij hebt liever 10 rugzakleerlingen + 20 gewone leerlingen om het te kort op te vangen Nee, daar maak je geen kleinere klassen mee.
Nee.....
want er zijn ook rugzakjes die veel tijd kosten....
maar mijn rugzakjes worden twee keer per week een half uur uit de klas genomen......
de andere kinderen "moet" ik zelf doen.....

maar ik heb een erg leuk beroep, dat ik met veel liefde doe
uit een aspergernest
pi_41309504
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 22:20 schreef wendytje het volgende:
maar ik heb een erg leuk beroep, dat ik met veel liefde doe
En het eerste wat ze voor jullie moeten doen is meer betalen, betere selectie aan de poort (op de pabo dus, slechte studenten direct er uit), en meer nascholing. Zeker op onderwijs pedagogisch niveau en de ontwikkelingen er in.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')