abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 augustus 2006 @ 20:45:42 #1
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_41268775
Via een vriendin ben ik erachter gekomen dat in September een akkoord ondertekent zal worden waarin besloten staat dat het speciaal onderwijs stap voor stap afgeschaft wordt.

Dit betekent voor gehandicapte* kinderen dat zij in het normaal onderwijs in zullen moeten stromen. De gedachtengang erachter is dat de gehandicapte* zich aan de "normale" op zal trekken.

Leuk verpakt zeg ik dan maar uiteindelijk zal het waarschijnlijk niks meer en minder betekenen dan dat er bezuinigd moet worden.


Volgens mij komt dit niet goed en kost deze stap meer dan dat het zal opleveren. Voor gehandicapte* kinderen zullen er door dit initiatief ongetwijfeld (dure) oplossingen komen doordat er particulieren zich gaan bemoeien met de problematiek. Het speciale onderwijs gaat commercieel!


* gehandicapt is in deze niet per definitie lichamelijk, het geldt bijvoorbeeld ook voor autistische kinderen.
Neerkomen wel!
  maandag 28 augustus 2006 @ 20:57:28 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_41269233
Bron? "Via een vriendin" vind ik niet echt overtuigend. Een vriend van mij beweert ook al jaren dat de Koningin eigenlijk een buitenaards wezen is.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 28 augustus 2006 @ 21:17:53 #3
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_41270105
ik snap wat je bedoelt, kan er helaas niets over vinden, het wordt uitermate goed stil gehouden door de overheid.

over een maand weten we meer, dan zal het ook wel in de media verschijnen
Neerkomen wel!
pi_41270162
vind het eingelijk helemaal geen slecht idee.

ik ben autistisch en ben altijd naar een normale school gegaan en vind mezelf redelijk "normaal". ik heb ook 5 jaar op n internaat gezeten voor autistische kinderen, en daar waren ze en zullen ze altijd autistisch blijven. de hele tijd blijven bemoederen maakt ze alleen maar afhankelijk. bijv. op je 15e voor het eerst (natuurlijk onder begeleiding) de straat af fietsen naar de supermarkt tuurlijk blijf je dan altijd "anders"

wel een voorwaarde is dat er streng gelet wordt op pesten. gehandicapten hebben vaak maximaal mavo -> veel eikels en pesters (ervaring van vwo -> havo). en natuurlijk genoeg extra begeleiding zodat ze het ook wel kunnen.

maar dat zie ik niet gebeuren, met alle huidige bezuinigingen en stress bij leraren en dergelijke...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_41270344
Het probleem is hier dat de andere kinder MINDER aandacht krijgen. En we dus een gemiddeld volkje worden waarin we niemand meer echt individueel kunnen stimuleren, omdat de tijd op gaat aan diegene die het meeste hulp nodig heeft.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_41270388
Ik heb gehoord dat er in september een accoord ondertekend wordt dat iedereen met een IQ < 100 niet meer naar de middelbare school mag.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_41270595
Dit is al jaren aan de gang en heet WSNS (weer samen naar school).
Dat betekent dat je, waar mogelijk, kinderen binnen het regulier onderwijs opvangt. Zo'n kind wordt een rugzakleerling genoemd. Voor dit kind krijgt de school extra geld om het kind te begeleiden en ook speciale hulp vanuit het speciaal basisonderwijs. Iemand komt de leerkracht vertellen hoe hij/zij met het kind om moet gaan.
uit een aspergernest
pi_41270647
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 21:21 schreef Skinkie het volgende:
Het probleem is hier dat de andere kinder MINDER aandacht krijgen. En we dus een gemiddeld volkje worden waarin we niemand meer echt individueel kunnen stimuleren, omdat de tijd op gaat aan diegene die het meeste hulp nodig heeft.
doet me denken aan een processor

aandacht is zowiezo ver te zoeken tegenwoordig in de klaslokalen...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_41271380
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 21:27 schreef wendytje het volgende:
Dit is al jaren aan de gang en heet WSNS (weer samen naar school).
Dat betekent dat je, waar mogelijk, kinderen binnen het regulier onderwijs opvangt. Zo'n kind wordt een rugzakleerling genoemd. Voor dit kind krijgt de school extra geld om het kind te begeleiden en ook speciale hulp vanuit het speciaal basisonderwijs. Iemand komt de leerkracht vertellen hoe hij/zij met het kind om moet gaan.
Jepz! Ik ben nu ook rugzakleerling. Ik heb me hele leven op speciale scholen gezeten omdat ik slechthorend ben, en nu ga ik naar het Albeda College, naar het MBO dus. En omdat dat een reguliere school is, heb ik ook een rugzak, alleen hoeft er niet echt veel voor me aangepast te worden. Maar het kan handig zijn voor bepaalde situaties.
pi_41272377
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 21:47 schreef timp0e het volgende:

[..]

Jepz! Ik ben nu ook rugzakleerling. Ik heb me hele leven op speciale scholen gezeten omdat ik slechthorend ben, en nu ga ik naar het Albeda College, naar het MBO dus. En omdat dat een reguliere school is, heb ik ook een rugzak, alleen hoeft er niet echt veel voor me aangepast te worden. Maar het kan handig zijn voor bepaalde situaties.
Voor sommige kinderen is het een ideale oplossing.... maar niet voor alle

Als school moet je ook oppassen hoeveel rugzak leerlingen je aan kan
uit een aspergernest
pi_41272427
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 21:21 schreef Skinkie het volgende:
Het probleem is hier dat de andere kinder MINDER aandacht krijgen. En we dus een gemiddeld volkje worden waarin we niemand meer echt individueel kunnen stimuleren, omdat de tijd op gaat aan diegene die het meeste hulp nodig heeft.
In principe dus niet, ivm extra geld en begeleiding van buiten
uit een aspergernest
pi_41272654
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 22:13 schreef wendytje het volgende:
In principe dus niet, ivm extra geld en begeleiding van buiten
Je denkt niet echt bijster ver he? Waar zijn nu de tekorten in het onderwijs...
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_41282852
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 22:19 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Je denkt niet echt bijster ver he? Waar zijn nu de tekorten in het onderwijs...
Ik ZIT in het onderwijs en maak het dagelijks mee. Ik heb 3 rugzakleerlingen, die dezelfde aandacht krijgen als de anderen. Ik heb kinderen die VEEL meer aandacht vragen dan die 3
uit een aspergernest
pi_41282869
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 20:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Bron? "Via een vriendin" vind ik niet echt overtuigend. Een vriend van mij beweert ook al jaren dat de Koningin eigenlijk een buitenaards wezen is.
Maar het is wel zo
  Forum Admin dinsdag 29 augustus 2006 @ 08:12:16 #15
58651 crew  murp
murp
pi_41282913
dus de zmlk en de mlk scholen gaan dicht?
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:14:21 #16
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_41283567
Ik zou wel een bron willen zien. Ik werk zelf in het onderwijs en heb nog niets gehoord.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:21:51 #17
124377 pmb_rug
salvation received
pi_41283678
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 21:18 schreef DropjesLover het volgende:
vind het eingelijk helemaal geen slecht idee.

ik ben autistisch en ben altijd naar een normale school gegaan en vind mezelf redelijk "normaal". ik heb ook 5 jaar op n internaat gezeten voor autistische kinderen, en daar waren ze en zullen ze altijd autistisch blijven. de hele tijd blijven bemoederen maakt ze alleen maar afhankelijk. bijv. op je 15e voor het eerst (natuurlijk onder begeleiding) de straat af fietsen naar de supermarkt tuurlijk blijf je dan altijd "anders"

wel een voorwaarde is dat er streng gelet wordt op pesten. gehandicapten hebben vaak maximaal mavo -> veel eikels en pesters (ervaring van vwo -> havo). en natuurlijk genoeg extra begeleiding zodat ze het ook wel kunnen.

maar dat zie ik niet gebeuren, met alle huidige bezuinigingen en stress bij leraren en dergelijke...
als iets een vaag begrip is is het wel autisme. je hebt 100 en 1 vormen. dat hoef ik jouw neit uit te leggen.

het aller grootste probleem van dit plan is dat docenten die bewust NIET voor speciaal onderwijs hebben gekozen en er NIET voor zijn opgeleid nu dit soort leerlingen in de klas krijgen.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:08:27 #18
3542 Gia
User under construction
pi_41284501
Aanmoedigen dat ouders voor hun kind voor een 'normale' school kiezen, prima, maar het speciaal onderwijs helemaal afschaffen.....nee, niet prima. Niet elk kind gedijt goed in zo'n grote klas. Oh, ja, dan willen ze natuurlijk klasseverkleining. Kom op, daar zijn ze al 10 jaar mee bezig. Mijn kinderen zijn inmiddels van de basisschool af en zaten in grote klassen. (Jongste op het laatst niet meer, omdat er kinderen van school gehaald werden, van 34 in groep 3 naar 20 in groep 8)

Ik vind eigenlijk dat er een uitbreiding op het speciaal onderwijs moet komen voor hoogbegaafde kinderen. In de klas van mijn oudste zaten twee kinderen die zich totaal niet konden ontplooien en nu, op de middelbare school, vwo-plus, genieten van de hoeveelheid huiswerk dat ze krijgen. Ze verslinden alles, hongerig naar kennis. Toch zonde dat dit niet op de basisschool al is aangepakt.
pi_41287498
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 10:08 schreef Gia het volgende:

Ik vind eigenlijk dat er een uitbreiding op het speciaal onderwijs moet komen voor hoogbegaafde kinderen. In de klas van mijn oudste zaten twee kinderen die zich totaal niet konden ontplooien en nu, op de middelbare school, vwo-plus, genieten van de hoeveelheid huiswerk dat ze krijgen. Ze verslinden alles, hongerig naar kennis. Toch zonde dat dit niet op de basisschool al is aangepakt.
Gelukkig is daar nu op school wel oog voor.
Ik heb 2 kinderen met rekenen ++. Zij zijn in 10 min klaar, waar de klas een uur nodig heeft. Ze krijgen op 2 soorten uitdaging.
1 op niveau van de groep, maar uitbreiding, som op andere manier
2 op een niveau hoger dan de klas

Met nr 2 zijn we iets voorzichtiger, omdat een kind dan helemaal het "contact" met de klas verliest.

Nr 1 is bijvoorbeeld..... nu hebben we staartdelingen..... dan krijgen zij een heel verhaal waar zij zelf staartdelingen in moeten ontdekken en maken. Of een puzzel die alleen op te lossen is door ingewikkelde staartdelingen
uit een aspergernest
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:50:01 #20
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_41290607
Graag de openingspost aanpassen, zodat een discussie gestart kan worden of het speicaal onderwijs afgeschaft moet worden. Het wordt namelijk helemaal niet afgeschaft. Het is zelf zo dat er sprake van is dat het speciaal onderwijs dezelfde budgetten (dus grotere) krijgt als het praktijk onderwijs. Dus discussie voeren over het feit dat speciaal onderwijs afgeschaft zou worden door de overheid is COMPLETE ONZIN!

Ik ben voor behoud van speciaal onderwijs. En ik ben er ook voor om kinderen met een kleine afwijking, naar een gewone school te laten gaan, mits dit het beste voor het kind is. Uiteraard zal dit per geval bekeken moeten worden.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_41292125
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 13:50 schreef mr.vulcano het volgende:

Ik ben voor behoud van speciaal onderwijs. En ik ben er ook voor om kinderen met een kleine afwijking, naar een gewone school te laten gaan, mits dit het beste voor het kind is. Uiteraard zal dit per geval bekeken moeten worden.
Voor het behoud van SBO/SO
Het ligt geheel aan kind/ouders/aard en heftigheid van de aandoening of het kind zich zal redden op een "normale school".
uit een aspergernest
pi_41295065
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 12:06 schreef wendytje het volgende:
Gelukkig is daar nu op school wel oog voor.
Ik heb 2 kinderen met rekenen ++. Zij zijn in 10 min klaar, waar de klas een uur nodig heeft. Ze krijgen op 2 soorten uitdaging.
1 op niveau van de groep, maar uitbreiding, som op andere manier
2 op een niveau hoger dan de klas

Met nr 2 zijn we iets voorzichtiger, omdat een kind dan helemaal het "contact" met de klas verliest.

Nr 1 is bijvoorbeeld..... nu hebben we staartdelingen..... dan krijgen zij een heel verhaal waar zij zelf staartdelingen in moeten ontdekken en maken. Of een puzzel die alleen op te lossen is door ingewikkelde staartdelingen
Je kunt de twee kinderen ook abstractie leren. Letter rekenen...
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_41295101
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 08:02 schreef wendytje het volgende:
Ik ZIT in het onderwijs en maak het dagelijks mee. Ik heb 3 rugzakleerlingen, die dezelfde aandacht krijgen als de anderen. Ik heb kinderen die VEEL meer aandacht vragen dan die 3
Lol! Dus jij hebt liever 10 rugzakleerlingen + 20 gewone leerlingen om het te kort op te vangen Nee, daar maak je geen kleinere klassen mee.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_41308237
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 16:13 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Lol! Dus jij hebt liever 10 rugzakleerlingen + 20 gewone leerlingen om het te kort op te vangen Nee, daar maak je geen kleinere klassen mee.
Nee.....
want er zijn ook rugzakjes die veel tijd kosten....
maar mijn rugzakjes worden twee keer per week een half uur uit de klas genomen......
de andere kinderen "moet" ik zelf doen.....

maar ik heb een erg leuk beroep, dat ik met veel liefde doe
uit een aspergernest
pi_41309504
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 22:20 schreef wendytje het volgende:
maar ik heb een erg leuk beroep, dat ik met veel liefde doe
En het eerste wat ze voor jullie moeten doen is meer betalen, betere selectie aan de poort (op de pabo dus, slechte studenten direct er uit), en meer nascholing. Zeker op onderwijs pedagogisch niveau en de ontwikkelingen er in.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_41316676
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 22:48 schreef Skinkie het volgende:

[..]

En het eerste wat ze voor jullie moeten doen is meer betalen, betere selectie aan de poort (op de pabo dus, slechte studenten direct er uit), en meer nascholing. Zeker op onderwijs pedagogisch niveau en de ontwikkelingen er in.
HELEMAAL mee eens....
vooral de eerste twee.....
laatste ben je zelf verantwoordelijk voor
uit een aspergernest
pi_41316917
Wendytje, REC (rugzakje) en WSNS is niet hetzelfde hoor. WSNS geeft lang niet altijd ambulante begeleiding, is vaak IB-gekliek en lopen de gelden buiten ouders om. Met REC krijgen ouders een budget toegewezen in het "rugzakje" van hun kind en kunnen zij zelf kiezen waar ze dat spenderen; dat is iets van de laatste 3 jaar, WSNS bestaat al véél langer.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_41320537
Het volgende bericht staat nu op NOS Teletekst:
quote:
Mes in kosten speciaal onderwijs
Minister Van der Hoeven wil de groei van het speciaal onderwijs aanpakken. De afgelopen tijd is vooral het aantal kinderen met gedragsproblemen gestegen. Daardoor is het speciale onderwijs veel duurder geworden.

De minister wil de toelatingscriteria voor de subsidies, ook wel 'rugzakjes met geld' genoemd, aanscherpen. Ook vindt ze dat het bedrag per kind in sommige gevallen omlaag kan. Verder moeten reguliere scholen meer zorg aan de kinderen besteden, zegt Van der Hoeven. Er hoeft dan minder vaak een beroep te worden gedaan op het duurdere speciale onderwijs.
Wat mij eigenlijk nog meer interesseert dan het subsidievraagstuk is hoe het kan dat het aantal kinderen met gedragsproblemen stijgt... - Is dat wellicht toch een kwestie van opvoeding?
pi_41322202
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 11:20 schreef dVTB het volgende:
Het volgende bericht staat nu op NOS Teletekst:
[..]

Wat mij eigenlijk nog meer interesseert dan het subsidievraagstuk is hoe het kan dat het aantal kinderen met gedragsproblemen stijgt... - Is dat wellicht toch een kwestie van opvoeding?
Of een kwestie van verkeerde stoffen in voedingsmiddelen?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  woensdag 30 augustus 2006 @ 16:41:29 #30
3542 Gia
User under construction
pi_41331512
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 11:20 schreef dVTB het volgende:
Het volgende bericht staat nu op NOS Teletekst:
[..]

Wat mij eigenlijk nog meer interesseert dan het subsidievraagstuk is hoe het kan dat het aantal kinderen met gedragsproblemen stijgt... - Is dat wellicht toch een kwestie van opvoeding?
Misschien ligt het wel aan het eet- en vooral drinkgedrag van de ouders bij conceptie. Gebruik van drugs of sigaretten, zou ook kunnen. Kind op latere leeftijd schijnt ook al niet zo goed te zijn.
Kunnen allemaal oorzaken zijn van het ontstaan van storingen in de groei en ontwikkeling van de foetus.

Vroeger, vóór 1955 of zo, waren er niet veel vrouwen die rookten of alcohol dronken. Dat hoorde gewoon niet. Tegenwoordig komt dat veel meer voor. Ook zijn er meer mensen dan we denken die drugs gebruiken als cocaïne, zonder in de verloedering te raken. Die gewoon banen hebben en van wie je dat niet zou denken. En dan hebben ze ineens een gehandicapt kind en snappen niet dat hún dat moet overkomen.

Ja, ik denk zeker dat er meer kinderen met gedragsproblemen zijn. En dan dient er juist meer aandacht te zijn voor de opvoeding, wat tegenwoordig vaak minder is, omdat pa en ma beiden werken.
pi_41332835
Op www.volkskrant.nl stond vanochtend:

Minister wil groei speciaal onderwijs aanpakken
Van onze verslaggever Robin Gerrits

AMSTERDAM - Minister Van der Hoeven van Onderwijs komt met maatregelen om de explosieve groei van het speciaal onderwijs aan banden te leggen. Vooral de stijging van het aantal kinderen met gedragsmoeilijkheden baart haar zorgen.
In een brief aan de Tweede Kamer kondigt de minister aan dat de aanvragen voor de leerlinggebonden financiering (het zogenaamde ‘rugzakje’) per direct veel strenger moeten worden beoordeeld. Scholen moeten hun zorgstructuur verbeteren, om zelf meer kinderen te kunnen ondersteunen zonder tussenkomst van speciale scholen.

Daarnaast stelt Van der Hoeven de vaste bedragen voor de rugzakjes ter discussie. Niet elk probleemgeval is even zwaar, en hoeft dus ook niet even veel ondersteuning te krijgen. Ze speelt ook met de mogelijkheid het rugzakgeld niet meer rechtstreeks aan ouders en scholen uit te keren, maar aan hogere instellingen.
Vooral het aantal kinderen met ernstige gedragsmoeilijkheden is snel gestegen – een vertienvoudiging in vijf jaar. Als niets helpt om deze stijging de kop in te drukken, wil de minister mogelijk afstappen van de automatische financiering van alle toegekende aanvragen voor ondersteuning.

De deelname aan het speciaal onderwijs is tussen 2000 en 2005 gestegen van 53.203 tot 78.163. Het gaat dan zowel om kinderen in een rolstoel en dove en blinde kinderen, als om kinderen met gedragsmoeilijkheden of het syndroom van Down.
Die toename is niet alleen vervelend voor de overheid, die steeds meer geld moet uittrekken, maar ook voor scholen en ouders. Veel kinderen staan maandenlang op een wachtlijst voor ze terechtkunnen op een speciale school of deskundige begeleiding kunnen inroepen.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 00:12:49 #32
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_41347661
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 09:14 schreef Silmarwen het volgende:
Ik zou wel een bron willen zien. Ik werk zelf in het onderwijs en heb nog niets gehoord.
in september wordt er het eea ondertekend.

in dit geval heb ik het uit eerste hand aangezien mijn bron uitgenodigd was voor een debat met de staatssecretaris of minister (weet niet meer wie) hierover.

het was aangekondigd als een discussiestuk en gaandeweg bleek dat het besluit al genomen was...
Neerkomen wel!
  donderdag 31 augustus 2006 @ 11:38:26 #33
2661 KWAKje
in dr eendje of als Hekje
pi_41356338
over bron:
op de site van het betreffende ministerie staat informatie over speciaal onderwijs en acceptatieplicht. uiteraard is (zijn) er op internet veel meer informatie en inzichten te vinden.

overigens denk ik dat hier een ordinaire bezuinigingsmaatregel verkocht wordt met eufemismen. kwalitatief goed onderwijs en gericht op specifieke behoeften van speciale (eigenlijk alle) kinderen kinkt goed maar wil al een jaar of 164 niet van de grond komen. alle goede bedoelingen van leerkrachten ten spijt.
" 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:43:24 #34
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_42741052
en langzamerhand wordt er meer duidelijk

Basisscholen zien niets in zorgplicht
Neerkomen wel!
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:35:41 #35
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42742499
Degene die denkt dat een gewone school kinderen op het speciaal onderwijs prima kan opvangen, raad ik aan om een keer mee te lopen op het speciaal onderwijs. En zijn grensgevallen, maar er zijn genoeg kinderen die bijna één-op-één begeleiding nodig hebben.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_42746125
Slechte ontwikkeling, elke leraar in het gewoon onderwijs kan je vertellen dat het ondoenlijk is om les te geven aan groepen met verschillende leerbehoeftes. Het kost tijd, moeite en werk dat ten koste gaat van de leerlingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')