Avond!quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:02 schreef One_conundrum het volgende:
Deep Purple - Child in Time is natuurlijk fucking geniaal, Ik krijg elke keer weer kippenvel, er zit veel gevoel in, de solo's zijn geniaal.
Geen idee wat der op 2 staat? G'nR? of metallica?
Hotel California vind ik ook bout . . .
Afkraken is anders ook niet zo moeilijk: Het is tien minuten lang dezelfde drie akkoorden, de zang irriteert en als je denkt dat 'ie eindelijk afgelopen is, dan begint het hele stuk gewoon nog een keer...quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:10 schreef SjonLok het volgende:
Child in Time daarvan kan je in ieder geval een aantal dingen opnoemen die goed zijn:
De zanger maakt goed gebruik van hard en zacht zingen.
De drummer zet een interessante partij neer.
Het orgel is weer eens wat anders dan altijd alleen maar gitaren.
Hoe kan je inderdaad een top 2000 maken als je niet ALLE mensen op aarde hun mening vraagt...quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:29 schreef wise het volgende:
die solo![]()
lekker nummer.
Btw, de top 2000 serieus nemen
Boudewijn de Grootquote:Op zaterdag 30 december 2006 13:29 schreef wise het volgende:
die solo![]()
lekker nummer.
Btw, de top 2000 serieus nemen
quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:41 schreef Asghard het volgende:
Als je die vraag moet stellen, geeft het gelijk je kennis van muziek weer. Het nummer is tijdloos en briljant in elkaar gezet. We praten hier nog over muziekanten. Glenn Fry is een meer dan geweldige gitarist in dit nummer. Zet dit tegenover de computer "muziek" van vandaag en het verschil is overduidelijk. Luister eens naar de opbouw van accoorden en het geheel. Luister eens naar de afzonderlijke instrumenten en de tekst. Luister dan naar die onzin rap en hous waar kerels met broeken op de enkels en als pooier verkleed zich in het kruis grijpen. Kijk naar de schaars gekleden kindermeisjes die alleen met hun reet en tieten staan te schudden. En luister dan naar de tekst over kut en neuken, moord en doodslag. Luister goed en je zult dan merken waarom Hotel California zo hoog staat.
Het enige wat je doet is tegen de huidige muziektrend aanschoppen en gebruikt dat vervolgens om je standpunt kracht bij te zetten. Ik lees enkel en alleen mening.quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:41 schreef Asghard het volgende:
Als je die vraag moet stellen, geeft het gelijk je kennis van muziek weer. Het nummer is tijdloos en briljant in elkaar gezet. We praten hier nog over muziekanten. Glenn Fry is een meer dan geweldige gitarist in dit nummer. Zet dit tegenover de computer "muziek" van vandaag en het verschil is overduidelijk. Luister eens naar de opbouw van accoorden en het geheel. Luister eens naar de afzonderlijke instrumenten en de tekst. Luister dan naar die onzin rap en hous waar kerels met broeken op de enkels en als pooier verkleed zich in het kruis grijpen. Kijk naar de schaars gekleden kindermeisjes die alleen met hun reet en tieten staan te schudden. En luister dan naar de tekst over kut en neuken, moord en doodslag. Luister goed en je zult dan merken waarom Hotel California zo hoog staat.
Dat heeft geen drol te maken met het feit dat het 'computer' muziek is, dat is gewoon simplistische imagoherrie ongeacht de productiemethodenquote:Op zaterdag 30 december 2006 13:41 schreef Asghard het volgende:
Als je die vraag moet stellen, geeft het gelijk je kennis van muziek weer. Het nummer is tijdloos en briljant in elkaar gezet. We praten hier nog over muziekanten. Glenn Fry is een meer dan geweldige gitarist in dit nummer. Zet dit tegenover de computer "muziek" van vandaag en het verschil is overduidelijk. Luister eens naar de opbouw van accoorden en het geheel. Luister eens naar de afzonderlijke instrumenten en de tekst. Luister dan naar die onzin rap en hous waar kerels met broeken op de enkels en als pooier verkleed zich in het kruis grijpen. Kijk naar de schaars gekleden kindermeisjes die alleen met hun reet en tieten staan te schudden. En luister dan naar de tekst over kut en neuken, moord en doodslag. Luister goed en je zult dan merken waarom Hotel California zo hoog staat.
Dat is stairway to heavenquote:Op zaterdag 30 december 2006 13:08 schreef Bolter het volgende:
Schijnt dat als je het achteruit of vertraagd draait dat het een Satanisch liedje is
Oh my bad, ook een prachtig nummer trouwens.quote:
Pff, Led Zeppelin heeft betere nummersquote:Op zaterdag 30 december 2006 14:09 schreef Bolter het volgende:
[..]
Oh my bad, ook een prachtig nummer trouwens.
Als het alleen een mening is, waarom zie ik in de hoogste regio dan geen rap master nog wat staan? Duurt erg lang voordat ik rap en hous muziek zie staan. Over het algemeen is het nu eenmaal "muziek" met weinig inhoud waar de jeugd van houd omdat het een lekkere beat is of simplistisch kunt mee lallen.......quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:47 schreef arneaux het volgende:
[..]
Het enige wat je doet is tegen de huidige muziektrend aanschoppen en gebruikt dat vervolgens om je standpunt kracht bij te zetten. Ik lees enkel en alleen mening.
Dus? Ik zeg niet dat het het beste nummer van LZ is, maar enkel dat het een mooi nummer is.quote:Op zaterdag 30 december 2006 14:13 schreef DuranK het volgende:
[..]
Pff, Led Zeppelin heeft betere nummers
Als je het aantal beluisteraars gebruikt als graadmeter voor hoe goed muziek is, dan heb je inderdaad een maatstaf. Mij persoonlijk interesseert het echter geen zak hoeveel mensen de muziek die ik luister, ook luisteren.quote:Als het alleen een mening is, waarom zie ik in de hoogste regio dan geen rap master nog wat staan? Duurt erg lang voordat ik rap en hous muziek zie staan. Over het algemeen is het nu eenmaal "muziek" met weinig inhoud waar de jeugd van houd omdat het een lekkere beat is of simplistisch kunt mee lallen.......
Maar waarom staat dit nummer dan hoger dan een ander nummer van ze?quote:Op zaterdag 30 december 2006 14:19 schreef Bolter het volgende:
[..]
Dus? Ik zeg niet dat het het beste nummer van LZ is, maar enkel dat het een mooi nummer is.
Populariteit. Zie toch zo vaak, een nummer van een band is een hit, dan koop je de CD en uiteindelijk blijkt het soms gewoon het minste nummer te zijn van het gehele album. Om een hit te zijn moet het toch een grote groep mensen aanspreken.quote:Op zaterdag 30 december 2006 14:24 schreef DuranK het volgende:
[..]
Maar waarom staat dit nummer dan hoger dan een ander nummer van ze?
De top 2000 in een notedopquote:Op zaterdag 30 december 2006 14:41 schreef Bolter het volgende:
Om een hit te zijn moet het toch een grote groep mensen aanspreken.
Neen. Hotel California is een gekkenhuis.quote:Op zaterdag 30 december 2006 14:16 schreef mirugai het volgende:
Iemand heeft me 'ns verteld dat Hotel California gaat over heroine (verslaving)
met teksten als:
'My head grew heavy and my sight grew dim
I had to stop for the night
There she stood in the doorway;
I heard the mission bell
And I was thinking to myself,
’this could be heaven or this could be hell’'
..
You can checkout any time you like,
But you can never leave!
tsja![]()
Dat kan uiteraard nooit betrekking hebben op drugs waarvan je je voorneemt ermee te stoppen, maar de verleiding toch iedere keer weer te groot wordt. Echt nooitquote:Op zaterdag 30 december 2006 14:49 schreef Rick_Dokkum het volgende:
[..]
Neen. Hotel California is een gekkenhuis.
Vandaar de regel "You can check out any time you like, but you can never leave."
Ik dacht over uitverkochte wijn?quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:19 schreef SevenWonders het volgende:
O ja, het nummer gaat over drugs!
quote:Op zaterdag 30 december 2006 18:55 schreef Natalie het volgende:
Datzelfde heb ik met die flutfilm Pulp Fiction. Wat dáár nou zo briljant aan is
ik dus ook!quote:Op zaterdag 30 december 2006 18:55 schreef Natalie het volgende:
Datzelfde heb ik met die flutfilm Pulp Fiction. Wat dáár nou zo briljant aan is
Stel je niet aan, huilliequote:Op zaterdag 30 december 2006 18:53 schreef Treinhomo het volgende:
Niks.
De vleesgeworden middelmaat m.i.
Dit nummer staat dan ook rotsvast in mijn persoonlijke top 3 van grootste kutplaten aller tijden.
En gelukkig werd ik er binnen 15 posts ook weer fijntjes aan herinnerd waarom ik zelden tot nooit in [MUZ] post.
Van die pedante lui die wel 's even haarfijn aan de rest zullen gaan uitleggen wanneer je 'verstand' hebt van muziek.
Muziek draait om smaak; je vindt 't mooi of je vindt 't kut. Klaar...als een klontje.
Het laat 1995 nummers achter zich. Aangezien het niet op 1 staat.quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:54 schreef SjonLok het volgende:
Eagles - Hotel California staat op nr 3 in de top 2000 van dit jaar. Dank denk ik, dat moet wel een ontzettend goed nummer zijn als het 1997 andere liedjes achter zich laat.
Drie geleende slappe akkoorden ook nogquote:Op zaterdag 30 december 2006 20:04 schreef Soul79 het volgende:
Bijvoorbeeld omdat een nummer is opgebouwd uit 3 slappe akkoorden die nooit gevarieerd worden, ofzo.
Heroineverslaving als ik het goed heb!quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:10 schreef Urquhart het volgende:
Zijn ze er nou al achter wat dat hotel precies is? Daar was toch ook jaren discussie over?
Zat jouw post bij de eerste 15 ?quote:Op zaterdag 30 december 2006 20:04 schreef Soul79 het volgende:
Stel je niet aan, huillie![]()
Tuurlijk draait muziek om smaak. Maar als je toevallig iets weet van de technische kant omdat je het bv. leuk vindt om gitaar te spelen ofzo, dan kun je makkelijker benoemen waarom je bepaalde muziek 'kut' vindt, dan alleen maar te brullen dat het kut is, zoals jij doet. Bijvoorbeeld omdat een nummer is opgebouwd uit 3 slappe akkoorden die nooit gevarieerd worden, ofzo. En dat zou dan 'pedant' zijn![]()
En dát soort beweringen vind ik inderdaad pedant ja.quote:Als je die vraag moet stellen, geeft het gelijk je kennis van muziek weer.
Oh, okee, dan heb ik niks gezegdquote:Op zaterdag 30 december 2006 22:52 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Zat jouw post bij de eerste 15 ?
Nee. Het ging dus ook helemaal niet over jouw reactie.
Ik had het over dít soort onzin:
[..]
En dát soort beweringen vind ik inderdaad pedant ja.
'Vroeger' mocht je niet over drugs zingen, dus moest je ietwat cryptisch zijn. Mr. Tambourine Man, Puff the magic dragon (zie Meet the Parentsquote:Op zaterdag 30 december 2006 14:16 schreef mirugai het volgende:
Iemand heeft me 'ns verteld dat Hotel California gaat over heroine (verslaving)
Mee eens.quote:Op zaterdag 30 december 2006 22:52 schreef Treinhomo het volgende:
En dát soort beweringen vind ik inderdaad pedant ja.
Absoluut niet, Avond is voor mij het beste Nederlandstalige nummer. En er zijn vrij veel Boudewijn de Groot fans.quote:Op zaterdag 30 december 2006 22:07 schreef hello_goodbye het volgende:
zoals wel HEEL duidelijk is met Boudewijn de Groot.
Ik denk het dus wel. Sowieso zijn zenders als Arrow Classic Rock best populair waar dit soort nummers regelmatig voorbij komen.quote:Dat heb je met wel meer nummers. Ik geloof echt niet dat al die lui die stemmen op Child in time dat nummer ook maar EEN keer ZELF draaien! I don't think so.
"The Saints are coming" gehoord? Goh, waar doet die intro aan denken? Maar goed, er is natuurlijk een verschil tussen muziek die nu populair is en muziek die populair is geweest. Want anders zou zoiets als "Boten Anna" nu ineens bovenaan staan?quote:Het nummer hoort, net zoals heel veel (veel te veel) nummers bij dit soort lijsten en die krijg je er niet meer uitgeramd. Kijk nou naar House of the rising sun: een heel erg oud nummer wat nog maar een keer per jaar gedraaid wordt....
Nee, het ligt niet aan jou.quote:Op zondag 31 december 2006 12:11 schreef nipeng het volgende:
Dat soort reacties leiden tot een vervelende sfeer. Ik zie het doel van dat soort opmerkingen niet maar dat zal wel aan mij liggen.
Juist.quote:Op zaterdag 30 december 2006 18:53 schreef Treinhomo het volgende:
Muziek draait om smaak; je vindt 't mooi of je vindt 't kut. Klaar...als een klontje.
Nou, dat vind ik wel heel zwart / wit.quote:
Fout! Ik heb dat nummer juist veel gedraaid het afgelopen jaar.quote:Op zaterdag 30 december 2006 22:07 schreef hello_goodbye het volgende:
Kijk nou naar House of the rising sun: een heel erg oud nummer wat nog maar een keer per jaar gedraaid wordt.... juist, in een lijst als deze. De rest van het jaar draait niemand het meer. Het staat zelfs op 12 (!!!) en dat komt ALLEEN maar doordat het geassocieerd wordt met een lijst als deze en echt niet omdat het nummer zelf zo briljant is.
Een film doet je in een bepaalde mate wat. Aan dat gevoel kun je niet achteraf door zogenaamde objectieve criteria iets veranderen.quote:Op zondag 31 december 2006 12:33 schreef Bolter het volgende:
Nou, dat vind ik wel heel zwart / wit.
Ook in een discussie over muziek kan speelruimte zitten.quote:Op zondag 31 december 2006 12:37 schreef Arcee het volgende:
Overigens zit er bij films nog wel een kleine speelruimte voor wat discussie, in tegenstelling tot bij muziek.
Maar goed, net als nu met de top2000, zat nummers die ik mee zit te bleren maar die ik niet "super" vind. Terwijl er toch af en toe pareltjes voorbij komen waarbij de volumeknop flink naar rechts gaat!quote:Op zondag 31 december 2006 12:37 schreef Arcee het volgende:
[..]
Een film doet je in een bepaalde mate wat. Aan dat gevoel kun je niet achteraf door zogenaamde objectieve criteria iets veranderen.
Overigens zit er bij films nog wel een kleine speelruimte voor wat discussie, in tegenstelling tot bij muziek.
1 kleine note: Glenn Frey is nou net de gitarist die in dit nummer niet zoveel betekent, de solo wordt door Joe Walsh en Don Felder uitgevoerdquote:Op zaterdag 30 december 2006 13:41 schreef Asghard het volgende:
Glenn Fry is een meer dan geweldige gitarist in dit nummer.
Hoe kan dat nou, de wijn is immers uitverkocht sinds 1969!!quote:Op zaterdag 30 december 2006 20:54 schreef cafca het volgende:
Overigens gaat het nummer over alcoholisme (drugs dus)
Een gelovige prostituee trouwens, want ze had een "mission bell". Al duidt dat vermoedelijk op het standje dat de vermoeide reiziger bedenkt.quote:On a dark desert highway, cool wind in my hair
Warm smell of colitas, rising up through the air
Up ahead in the distance, I saw shimmering light
My head grew heavy and my sight grew dim
I had to stop for the night
There she stood in the doorway;
I heard the mission bell
And I was thinking to myself,
'This could be Heaven or this could be Hell'
Then she lit up a candle and she showed me the way
There were voices down the corridor,
I thought I heard them say...
Veel mooie jongens die ze haar "vrienden" noemt. Jaja..... Dat zijn klanten, die dansen om zich haar te herinneren of juist omdat ze hun zonden willen vergeven. De vermoeide reiziger bestelt drank, maar ja, dat is er al niet meer sinds 1969.....quote:Her mind is Tiffany-twisted, she got the Mercedes Benz
She got a lot of pretty, pretty boys she calls friends
How they dance in the courtyard, sweet summer sweat.
Some dance to remember, some dance to forget
So I called up the Captain,
'Please bring me my wine'
He said, 'We haven't had that spirit here since nineteen sixty nine'
And still those voices are calling from far away,
Wake you up in the middle of the night
Just to hear them say...
Spiegels aan het plafond.... Waar zijn die? In het bordeel. Ze zegt dat ze een gevangene is, want eigenlijk zou ze het beest (de pooier) wel willen vermoorden. Maar ja, dat gaat niet. En dat moet de vermoeide reiziger dan dus doen, dus wil hij vluchten. Maar ja, je kan daar dus nooit weg.quote:Mirrors on the ceiling,
The pink champagne on ice
And she said 'We are all just prisoners here, of our own device'
And in the master's chambers,
They gathered for the feast
They stab it with their steely knives,
But they just can't kill the beast
Last thing I remember, I was
Running for the door
I had to find the passage back
To the place I was before
'Relax,' said the night man,
'We are programmed to receive.
You can check-out any time you like,
But you can never leave!'
Ja! Ik zat me al af te vragen welk nummer ik ook alweer zo lekker vond... Dat was dus Lyin' eyes.quote:
Shit, verkeerde voorbeeld gekozen.quote:Op zondag 31 december 2006 12:35 schreef Arcee het volgende:
[..]
Fout! Ik heb dat nummer juist veel gedraaid het afgelopen jaar.
Maar dat was omdat ik het nummer toen pas echt ontdekt heb. In de zin van dat ik 't actief ben gaan draaien.
Als je kijkt naar hoe het nummer de afgelopen jaar is gestegen in de top 2000 lijkt dat toch best wel mijn bewering te ondersteunen... Iets soortgelijks zeiden de lui van de top 2000 trouwens zelf ook toen dat nummer op de eerste plek kwam. Het nummer is denk ik toch wel onbetwistbaar bekender geworden door de top 2000 zelf.quote:Op zondag 31 december 2006 12:16 schreef Bolter het volgende:
[..]
Absoluut niet, Avond is voor mij het beste Nederlandstalige nummer. En er zijn vrij veel Boudewijn de Groot fans.
Ja, je hebt gelijk: ik overdreef dan ook een beetje om mijn punt duidelijk te maken.quote:Ik denk het dus wel. Sowieso zijn zenders als Arrow Classic Rock best populair waar dit soort nummers regelmatig voorbij komen.
User 842.quote:Op zondag 31 december 2006 12:58 schreef Zorro het volgende:
Ja vanuit ieder zijn persoonlijke smaak gezien kan je elk numer ter discussie stellen.quote:Op zondag 31 december 2006 17:09 schreef OFfSprngr het volgende:
Wat ik me nou altijd af vraag is waarom dat homo nummer van Queen altijd op 1 staat?, niet dat ik iets tegen homos of tegen Queen heb, niet mijn muziek maar ze hebben ook nummers die niet godsgruwelijk fucking irritant zijn.
En dan vraag ik me af, waarom wordt er bij een degelijk nummer als Hotel California gevraagd waarom het in de top3 staat?, dingen als Coldplay, Marco Borsato en Robbie Williams dan?
Kleine correctie: Niet Glenn Frey is de geweldige gitarist, maar Joe Walsh (samen met Don Felder).quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:41 schreef Asghard het volgende:
Als je die vraag moet stellen, geeft het gelijk je kennis van muziek weer. Het nummer is tijdloos en briljant in elkaar gezet. We praten hier nog over muziekanten. Glenn Fry is een meer dan geweldige gitarist in dit nummer. Zet dit tegenover de computer "muziek" van vandaag en het verschil is overduidelijk. Luister eens naar de opbouw van accoorden en het geheel. Luister eens naar de afzonderlijke instrumenten en de tekst. Luister dan naar die onzin rap en hous waar kerels met broeken op de enkels en als pooier verkleed zich in het kruis grijpen. Kijk naar de schaars gekleden kindermeisjes die alleen met hun reet en tieten staan te schudden. En luister dan naar de tekst over kut en neuken, moord en doodslag. Luister goed en je zult dan merken waarom Hotel California zo hoog staat.
Child in Time is inderdaad een geniaal stuk muziek.quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:02 schreef One_conundrum het volgende:
Deep Purple - Child in Time is natuurlijk fucking geniaal, Ik krijg elke keer weer kippenvel, er zit veel gevoel in, de solo's zijn geniaal.
Omdat het zo eenvoudig is?quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:54 schreef SjonLok het volgende:
Kan iemand me dit uitleggen?
Helaas...quote:Op zaterdag 30 december 2006 23:26 schreef De_Hertog het volgende:
Lucy in the Sky with Diamonds (goh, waar zou dat een afkorting van zijn)
Moet je wel het hele artikel lezenquote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:14 schreef warpozio het volgende:
[..]
Helaas...
http://en.wikipedia.org/w(...)onds#Who_was_Lucy.3F
quote:In a 2004 interview, Paul McCartney spoke openly about his Beatles-era drug use, revealing that songs such as "Day Tripper" and "Got To Get You Into My Life" were written directly about LSD and marijuana. When questioned about "Lucy in the Sky with Diamonds," he noted that Julian's painting had inspired the song, but that it was "pretty obvious" that the song was about an acid trip
Maar die opmerking van McCartney bevestigd NIET dat DUS de titel van de song bewust verzonnen was met de afkorting LSD in het achterhoofd...! Even daarvoor staat "We never noticed the LSD initial until it was pointed out later, by which point people didn't believe us."quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:42 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Moet je wel het hele artikel lezen
[..]
Ik vind het een van de allermooiste nummers allertijden. Vooral al die prachtige guitaar-solo aan het eind. Dit nummer is gewoon helemaal perfect. VELE malen beter dan dat belachelijke Queen dat ieder jaar altijd op 1 staat. Ik vind dat dus echt een baggernummer en snap niet wat iedereen daar zo goed aan vindt.quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:54 schreef SjonLok het volgende:
Eagles - Hotel California staat op nr 3 in de top 2000 van dit jaar. Dank denk ik, dat moet wel een ontzettend goed nummer zijn als het 1997 andere liedjes achter zich laat.
Ik ben dat nummer eens gaan luisteren, maar ik hoorde eigenlijk niks bijzonders. Geen briljante muzikanten, eenvoudige tekst, nogal rechttoe rechtaan allemaal. Het is makkelijk meezingbaar, dat zal 't hem wel doen.
Kan iemand me dit uitleggen?
Waar nog bij komt dat het nummer van Lennon is, niet van McCartney.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 21:45 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Maar die opmerking van McCartney bevestigd NIET dat DUS de titel van de song bewust verzonnen was met de afkorting LSD in het achterhoofd...! Even daarvoor staat "We never noticed the LSD initial until it was pointed out later, by which point people didn't believe us."
Niet mee eens, eerlijk gezegd. Nummers die je gelijk kan meezingen zijn simpel: Frans Bauer niveau, zal ik maar zeggen. Ik denk niet dat er ook maar iemand is die Bohemian Rhapsody, Hotel California, Child in time, Stairway to heaven, Paradise by the dashboard light, etc. METEEN kan meezingen. Deze nummers hebben juist NIET voorspelbare melodien waardoor het JUIST sterke nummers zijn. Kijk, wij kennen die nummers zo onderhand wel, maar als je ze echt voor het eerst hoort weet je echt niet waar het allemaal heengaat. DAT is juist de klasse.quote:Op woensdag 3 januari 2007 11:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:
een ijzersterke melodie: als in, kan je gelijk meezingen
Hotel California is volledig stuk gedraaid. Overal, maar dan overal waar je ter wereld ook komt, wordt dit nummer met té grote regelmaat gedraaid.quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:54 schreef SjonLok het volgende:
Eagles - Hotel California staat op nr 3 in de top 2000 van dit jaar. Dank denk ik, dat moet wel een ontzettend goed nummer zijn als het 1997 andere liedjes achter zich laat.
Ik ben dat nummer eens gaan luisteren, maar ik hoorde eigenlijk niks bijzonders. Geen briljante muzikanten, eenvoudige tekst, nogal rechttoe rechtaan allemaal. Het is makkelijk meezingbaar, dat zal 't hem wel doen.
Kan iemand me dit uitleggen?
Klinkt inderdaad wollig.quote:Op woensdag 3 januari 2007 21:38 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dit klinkt erg wollig, dat besef ik.
Grappig genoeg zijn er twee versies van wat Child in Time betekent.quote:Op woensdag 3 januari 2007 21:59 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Klinkt inderdaad wollig.![]()
Maar wat jij beschrijft heeft niet zozeer met het meezinggehalte te maken maar simpelweg met 'de perfecte compositie', en dat is (simpel gezegd) een melodie die origineel en verrassend is maar wel lekker in het gehoor ligt (dus niet 'weird' klinkt bij een eerste beluistering). En dat je die na meerdere keren kan meezingen is logisch. Dat zinnetje 'als in, kan je gelijk meezingen' had je beter weg kunnen laten.
Ik verbaas me trouwens nog steeds over het feit dat er met zo weinig noten steeds maar weer nieuwe melodieen gemaakt kunnen worden...! Je zou toch zeggen dat elke combinatie nu wel eens voorbij gekomen is!
Wat de teksten betreft: ik vraag me af in hoeverre de gemiddelde Hollander een Engelse tekst beluisterd... Dat kon nog wel eens tegenvallen. Vraag een fervente top 2000 luisteraar eens waar (bijvoorbeeld) Child in time over gaat en je zal zien dat hij heel lang zal moeten nadenken voordat hij moet erkennen geen idee te hebben... Als je echt heel veel mazzel hebt zal hij de tekst ter plekke kunnen ophoesten: "Ja, een eh... kind in de tijd, die de lijn zal zien die eh... die getrokken is tussen eh... goed en kwaad en eh...ja, dan komt er een blinde kerel voorbij die eh..."![]()
maar interpreteren is er niet bij.
Ik ken eigenlijk haast niemand die me kan vertellen waar Engelse nummers over gaan. Ja, men vindt de muziek te gek, maar de tekst...? Zelfs als ze die mee kunnen brullen hebben ze vaak geen idee wat ze zingen, volgens mij. Maar ja, dat zegt misschien meer over mijn kennissenkring dan over het luisterniveau van de gemiddelde Nederlander.
Ik ben zo'n Nederlander die geen idee hebt waar nummers overgaanquote:Op woensdag 3 januari 2007 21:59 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Klinkt inderdaad wollig.![]()
Maar wat jij beschrijft heeft niet zozeer met het meezinggehalte te maken maar simpelweg met 'de perfecte compositie', en dat is (simpel gezegd) een melodie die origineel en verrassend is maar wel lekker in het gehoor ligt (dus niet 'weird' klinkt bij een eerste beluistering). En dat je die na meerdere keren kan meezingen is logisch. Dat zinnetje 'als in, kan je gelijk meezingen' had je beter weg kunnen laten.
Ik verbaas me trouwens nog steeds over het feit dat er met zo weinig noten steeds maar weer nieuwe melodieen gemaakt kunnen worden...! Je zou toch zeggen dat elke combinatie nu wel eens voorbij gekomen is!
Wat de teksten betreft: ik vraag me af in hoeverre de gemiddelde Hollander een Engelse tekst beluisterd... Dat kon nog wel eens tegenvallen. Vraag een fervente top 2000 luisteraar eens waar (bijvoorbeeld) Child in time over gaat en je zal zien dat hij heel lang zal moeten nadenken voordat hij moet erkennen geen idee te hebben... Als je echt heel veel mazzel hebt zal hij de tekst ter plekke kunnen ophoesten: "Ja, een eh... kind in de tijd, die de lijn zal zien die eh... die getrokken is tussen eh... goed en kwaad en eh...ja, dan komt er een blinde kerel voorbij die eh..."![]()
maar interpreteren is er niet bij.
Ik ken eigenlijk haast niemand die me kan vertellen waar Engelse nummers over gaan. Ja, men vindt de muziek te gek, maar de tekst...? Zelfs als ze die mee kunnen brullen hebben ze vaak geen idee wat ze zingen, volgens mij. Maar ja, dat zegt misschien meer over mijn kennissenkring dan over het luisterniveau van de gemiddelde Nederlander.
Dat is dus het probleem, het vereist een heel groot muzikaal talent om die tegenstelling aan te kunnen. En de mensen die dat aan kunnen, heb ik nog nooit goed zien/horen uitleggen wat daar nu voor nodig is.quote:'de perfecte compositie', en dat is (simpel gezegd) een melodie die origineel en verrassend is maar wel lekker in het gehoor ligt (dus niet 'weird' klinkt bij een eerste beluistering).
Die 'Loudness War' he..... geeft dat misschien een karakteristiek geluid dat als 'het commerciele geluid' te omschrijven valt...quote:Op woensdag 3 januari 2007 11:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Veel van de nummers die hoog in dit soort lijstjes komen hebben als overeenkomst
een ijzersterke melodie: als in, kan je gelijk meezingen
en een tekst die vaag genoeg is om je eigen herinneringen in te zien, in de kroeg slap over ouwehoeren over wat ze nu precies bedoelen etc
En vooor Hotel C gaat dat gewoon heel erg op. trouwens, als je naar muziek uit de jaten 60 en 70 luisterd, is volgens mij het dynamisch bereik veel groter dan dat wat nu wordt uitgebracht. Om maar goed op te vallen op de radio, worden veel nummers nu zo gemixed en gemasterd dat ze een contant geluidsniveau hebben (ook wel bekend als de Loudnes War geloof ik).
Dat vernietigd voor mij vooral het wat dromerige, mistieke aspect van muziek waardoor je er je eigen veraheln aan op kan hangen.
Wow, daar heb ik het echt nooit van doorgehadquote:Op zaterdag 30 december 2006 23:26 schreef De_Hertog het volgende:
'Vroeger' mocht je niet over drugs zingen, dus moest je ietwat cryptisch zijn. Mr. Tambourine Man
Je hoeft geen audiofanaat te zijn om dat te horen.quote:Op donderdag 4 januari 2007 09:48 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Volgens de audio fanaten op een forum waar ik eens kwam, hebben alle platen van de Red Hot Chilli Pepers sinds 'Californication' vooral geleden ondder de 'Loudnes War'.
precies.quote:Op woensdag 3 januari 2007 21:38 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Vind ik niet. De melodielijn van een nummer als HC is mischien niet in 1 keer mee te zingen, ik overdrijf een beetje. Wat ik probeer onder woorden te brengen, is die kwaliteit van een Bohemian rapsody waardoor iedereen dat soort nummers kan meebrullen. Mischien niet in 1 keer, maar laat ik het zo zeggen, de noten staan in een zodanig volgorde, en zijn zo getimed, dat GEEN ENKELE noot de luisteraar teleursteld, en tegelikertijd precies is wat de luisteraar verwacht, maar niet zo voor de hand liggend dat het ergernis opwekt. Dit klinkt erg wollig, dat besef ik.
Maar als jij in bijvoorbeeld Waynes World die achterbank scene ziet, zullen 90 van de mesnen zichzelf daar zien. Daarom staan dat soort nummers zo hoog in dit soort lijstjes...
Ja. het is overduidelijk een talent dat je hebt of niet. Het valt ook niet uit te leggen want die mensen hebben zelf niet door hoe ze het doen: ze DOEN het gewoon! Goede nummers schrijven is niet te leren anders waren we allemaal beroemd. (Alhoewel een hoop mazzel ook nodig is om door te breken.)quote:Op woensdag 3 januari 2007 23:21 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Dat is dus het probleem, het vereist een heel groot muzikaal talent om die tegenstelling aan te kunnen. En de mensen die dat aan kunnen, heb ik nog nooit goed zien/horen uitleggen wat daar nu voor nodig is.
Dat voelen ze aan...
Ik kan van een heleboel nummers als ik ze de eerste keer luister, plekken aanwijzen waar de melodie de spanningsboog laat verslappen. En heb toen ik in een band zat ook zat nummers geschreven waar dit gebeurde. Maar hoe het beter zou moeten, als ik dat wist zat ik niet op Fok maar in die top 2000...
Dit is nou precies wat ik hier Queen verkozen tot beste Britse band allertijden.. probeer te zeggen. Bij een band als Pink Floyd is nauwelijks sprake van melodievorming, maar door de 'verpakking' kan hun muziek toch onweerstaanbaar zijn. Maar dat is toch wat anders dan bv. de Beatles, Stevie Wonder en Joni Mitchell. Die konden melodieën schrijven die zelfs overeind blijven als ze verlost zijn van alle productionele franje.quote:Op donderdag 4 januari 2007 13:21 schreef hello_goodbye het volgende:
En het is al helemaal knap als je een MELODIE kan schrijven die ECHT origineel is, die je niet eerder hebt gehoord, zal ik maar zeggen. Ik bedoel: je hebt veel 'grote' artiesten die goed zijn in het origineel laten LIJKEN van hun nummers door aparte originele arrangement of zo: als je de melodie eruit tilt is die dan niet bijster origineel, dan is het opeens een niet zoveel zeggende verzameling noten. Mensen die DAT wel kunnen zijn helemaal zeldzaam (McCartney is er een van imho: die schrijft zelfs NU nog nummers waarvan de melodie op zichzelf al origineel klinkt). Die nummers hoef je dan nog niet mooi te vinden (het hangt er maar net vanaf in welke stijl alles gegoten wordt) maar da's wat anders.
Kennen jullie de versie van de Doors?quote:
En als er twee dingen zijn die ik niet kan uitstaan aan de Doors zijn het dat overgebruikte jengelende orgeltje en het pseudoliteraire gereutel van Morrison. Verder een prima band natuurlijkquote:Op zondag 7 januari 2007 00:34 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Kennen jullie de versie van de Doors?
Geweldig! Met orgeltje en uitbarstingen van Morrison![]()
Ik heb zo'n hekel aan mensen die gaan zeuren om dat soort details.quote:Op zondag 7 januari 2007 00:39 schreef Litpho het volgende:
[..]
En als er twee dingen zijn die ik niet kan uitstaan aan de Doors zijn het dat overgebruikte jengelende orgeltje en het pseudoliteraire gereutel van Morrison. Verder een prima band natuurlijk.
Eens. Daar zit goed werk tussen, vooral op de laatste twee albums wat mij betreftquote:Op zondag 7 januari 2007 00:53 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ik hou van hun goede nummers, vaak geschreven door Krieger.
Die moeten we dan eens opzoekenquote:Maar in de Stairway to Heaven-cover geen gezemel.
Uiteraard. Verbazingwekkend genoeg was litpho vrijquote:
helemaal mee eensquote:Op zaterdag 30 december 2006 13:41 schreef Asghard het volgende:
Als je die vraag moet stellen, geeft het gelijk je kennis van muziek weer. Het nummer is tijdloos en briljant in elkaar gezet. We praten hier nog over muziekanten. Glenn Fry is een meer dan geweldige gitarist in dit nummer. Zet dit tegenover de computer "muziek" van vandaag en het verschil is overduidelijk. Luister eens naar de opbouw van accoorden en het geheel. Luister eens naar de afzonderlijke instrumenten en de tekst. Luister dan naar die onzin rap en hous waar kerels met broeken op de enkels en als pooier verkleed zich in het kruis grijpen. Kijk naar de schaars gekleden kindermeisjes die alleen met hun reet en tieten staan te schudden. En luister dan naar de tekst over kut en neuken, moord en doodslag. Luister goed en je zult dan merken waarom Hotel California zo hoog staat.
Ik zou het tekstueel niet simpel noemen. Toegegeven, het taalgebruik is simpel, maar het thema is interessant en de uitwerking vrij omvangrijk en een schot in de roos ook. Heel beeldend gezongen. En doordat het goed meezingbaar is, is het heel makkelijk om je in het nummer in te leven. Dat heb ik altijd iig. Hoe simpel een nummer ook is, als de tekst maar doel raakt kan je er ijskoude rillingen van krijgen. Bovendien zijn de coupletten niet overdreven kort of met al te veel herhaling, best een respectabele opbouw hoor.quote:Ik ben dat nummer eens gaan luisteren, maar ik hoorde eigenlijk niks bijzonders. Geen briljante muzikanten, eenvoudige tekst, nogal rechttoe rechtaan allemaal. Het is makkelijk meezingbaar, dat zal 't hem wel doen.
Kan iemand me dit uitleggen?
Onzin. Wie dit soort dingen zegt heeft geen recht van spreken over andermans muzikale kennis. Hierover gaan we in dit topic niet in discussie, doe dat maar in een topic over electronische muziek, maar geloof me: je uitspraak geeft aan dat je niet op de hoogte bent.quote:Zet dit tegenover de computer "muziek" van vandaag en het verschil is overduidelijk
De twee belangrijkste kenmerken van een band noem je details?quote:Ik heb zo'n hekel aan mensen die gaan zeuren om dat soort details
Nee. Rond die tijd open we wel een nieuwe over Bohemian Rhapsody of November Rainquote:Op zondag 7 januari 2007 01:27 schreef unioz het volgende:
Kunnen we dit topic niet laten rusten een dan weer een ferme kick geven zodra de volgende top 2000 in zicht komt?![]()
Zeg dat wel. Doe mij maar gewoon de korte versie van Light My Firequote:Op zondag 7 januari 2007 00:39 schreef Litpho het volgende:
En als er twee dingen zijn die ik niet kan uitstaan aan de Doors zijn het dat overgebruikte jengelende orgeltje
Ik moet 'm nog even zoeken. Als ik hem gevonden heb, komt ie jouw kant op.quote:Op zondag 7 januari 2007 01:02 schreef Litpho het volgende:
[..]
Uiteraard. Verbazingwekkend genoeg was litpho vrij.
Inderdaad, maar waar vind ik die? Ik kom altijd alleen die lange tegen. En covers, van welke de versie van Al Green zeer goed is!quote:Op zondag 7 januari 2007 04:08 schreef thaleia het volgende:
[..]
Zeg dat wel. Doe mij maar gewoon de korte versie van Light My Fire
Geniaal is een groot woord, maar hij is wel verbazingwekkend direct (en idd zemel- en jengelloos). Gaat in de collectiequote:Op zondag 7 januari 2007 00:53 schreef EdvandeBerg het volgende:
Maar in de Stairway to Heaven-cover geen gezemel.
Dat hoopten we ook van de Vogeltjesdansquote:Op zondag 7 januari 2007 12:40 schreef helldeskr het volgende:
Als ik dit nu even vergelijk met " Toppertje" ...
20 jaar na dato kent niemand dit nummer meer....en DAT is nu precies het hele verschil.
Deze is niet echt van de Doors (kan ook niet, want Morrison was al dood voordat het nummer zelfs ook maar geschreven werd), maar komt van een cover-cd waarop 'tig versies van Stairway To Heaven gecovered zijn in de stijl van een andere bekende band (Doors, Beatles, Elvis, etc.). Wel een grappig cd'tje.quote:Op zondag 7 januari 2007 00:34 schreef EdvandeBerg het volgende:
Kennen jullie de versie van de Doors?
Geweldig! Met orgeltje en uitbarstingen van Morrison![]()
Ik heb altijd gedacht dat het nummer een metafoor voor "the American dream" was....quote:Op zondag 7 januari 2007 14:43 schreef Knip het volgende:
Het nummer heeft een goede opbouw, het meerstemmige refrein is heel mooi gezongen. Het nummer vertelt een verhaal dat een beetje "eng" is, want er zit een verwijzing in naar de Satanskerk.
Op de hoes van de LP staat aan de achterkant Rex Church afgebeeld tussen de aanwezige gasten.
Oh ja, Rex staat ook op de hoes van Sgt Pepper van The Beatles.
OMG!quote:Op zondag 7 januari 2007 14:32 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Deze is niet echt van de Doors (kan ook niet, want Morrison was al dood voordat het nummer zelfs ook maar geschreven werd), maar komt van een cover-cd waarop 'tig versies van Stairway To Heaven gecovered zijn in de stijl van een andere bekende band (Doors, Beatles, Elvis, etc.). Wel een grappig cd'tje.
waar...quote:Op zondag 7 januari 2007 12:41 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat hoopten we ook van de Vogeltjesdans.
Mooiquote:Op maandag 8 januari 2007 23:12 schreef Laxe het volgende:
[soapbox mode]
Ik moet hier toch nog weer eens even kwijt dat het akkoordenschema is gejat van het prachtige nummer We used to know van Jethro Tull (met wie ze hadden getourd). Geen wonder dus dat het ook een mooi nummer is![]()
Leo Blokhuis vermeldde dit zelfs in de laatste Top 2000 ŕ gogo, al zei hij wel dat de Eagles destijds hadden getourd met een bandje genaamd Jethro Tull. Tull heeft meer platen gemaakt dan de Eagles waaronder ook wel een paar die 1 hebben gestaan in de USA charts...
Gaat allen Tull luisteren en oordeelt![]()
[/soapbox mode]
De vraag was wat er zo goed aan is. Of je het nou mooi vindt of niet, je kunt niet ontkennen dat het goed is.quote:Op zaterdag 30 december 2006 18:53 schreef Treinhomo het volgende:
Muziek draait om smaak; je vindt 't mooi of je vindt 't kut. Klaar...als een klontje.
Alleen stap 1 gaat niet lukken ben ik bangquote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:22 schreef DrDarwin het volgende:
1: Luister minimaal drie jaar geen muziek en wacht op een mooie warme dag met veel zon.
2: Stap in een snelle, tot redelijk snelle auto met een goed audiosysteem.
3: Rij de auto naar een mooie, brede, zich door de omgeving slingerende weg met mooie vergezichten.
4: Begin rustig te rijden, zet de stereo op windkracht 12 en start Hotel California op.
![]()
Nee, dan ga ik smeken of ik naar New Mexico mag om drie jaar in stilte in een missiepost door te brengen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Luister 1 weekje uitsluitend naar hardcore/hardstyle/jumpstyle an dat soort a-muzikale gebeuk, moet hetzelfde effect hebben![]()
dan ga je smeken of je alsjeblieft weer eens HC mag horen....
quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:47 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Nee, dan ga ik smeken of ik naar New Mexico mag om drie jaar in stilte in een missiepost door te brengen.
Zeker op het gemiddelde forumquote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:53 schreef paradoXical het volgende:
Ok er wordt veel bagger geproduceerd, maar je moest eens weten wat er aan geniale bans rondloopt momenteel![]()
Stuk voor stuk gejat...quote:Op zaterdag 30 december 2006 14:13 schreef DuranK het volgende:
[..]
Pff, Led Zeppelin heeft betere nummers
Onzin. Minder dan de helft is gejatquote:
Doe mij dan maar de Bee Geesquote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:06 schreef Crush65 het volgende:
prachtige harmonie-zang.
Ik hield meer van de eerdere Eagles-albums. Ik was al in de plaatkopende leeftijd rond die tijd maar heb de LP HC nooit gekocht. T.o.v. de eerdere albums vond ik het te gepolijst en clean of zo: te netjes en te veel 'o, wat zijn wij nu goed'. Te ver gezocht en teveel hoogdraverij. Te veel concept-album-in-one-number of zo. En ga zo maar door.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:06 schreef Crush65 het volgende:
Luister eens naar de albums On the border en One of these nights. Brlljante songs, Tom Waits's 'Old 55', 'Already Gone', 'One of these nights', 'Lying Eyes', 'Take it to the Limit.' Fantastisch gitaarspel, prachtige harmonie-zang. Hotel California was gewoon de logische volgende stap.
Ik wordt nooit moe van classics, .....Brahms, Bach, Mozart, Beethoven enz.......het is allemaal gewoon muziek, net als Hotel California.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:53 schreef paradoXical het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar veel mensen vergeten gewoon dat er tegenwoordig OOK goede muziek gemaakt wordt. Ik word echt moe van van die classics en dat worshipping.
Ok er wordt veel bagger geproduceerd, maar je moest eens weten wat er aan geniale bans rondloopt momenteel![]()
Hoi pap!quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:41 schreef Asghard het volgende:
Als je die vraag moet stellen, geeft het gelijk je kennis van muziek weer. Het nummer is tijdloos en briljant in elkaar gezet. We praten hier nog over muziekanten. Glenn Fry is een meer dan geweldige gitarist in dit nummer. Zet dit tegenover de computer "muziek" van vandaag en het verschil is overduidelijk. Luister eens naar de opbouw van accoorden en het geheel. Luister eens naar de afzonderlijke instrumenten en de tekst. Luister dan naar die onzin rap en hous waar kerels met broeken op de enkels en als pooier verkleed zich in het kruis grijpen. Kijk naar de schaars gekleden kindermeisjes die alleen met hun reet en tieten staan te schudden. En luister dan naar de tekst over kut en neuken, moord en doodslag. Luister goed en je zult dan merken waarom Hotel California zo hoog staat.
Valt zat meequote:
Led Zeppelin valt helemaal niet meequote:Op dinsdag 9 januari 2007 19:29 schreef DuranK het volgende:
[..]
Valt zat meeEn Jimi Hendrix heeft ook alles gejat wat los en vast zat, maar ja das natuurlijk god en mag niet mee gespot worden
![]()
Oow ja vergeten, Led Zeppelin heeft geen enkele invloed gehad op bands. Vergeten zeg, wat domquote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:56 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Led Zeppelin valt helemaal niet mee![]()
En wat Hendrix deed was wel wat anders: met allerlei invloeden zelf iets nieuws én magistraals maken. Aan geen van beiden is Led Zeppelin ooit toegekomen![]()
Slechte invloed telt nietquote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:59 schreef DuranK het volgende:
[..]
Oow ja vergeten, Led Zeppelin heeft geen enkele invloed gehad op bands. Vergeten zeg, wat dom![]()
Dat is ook wel wat kort door de bocht. Uiteraard bouwden ze door op eerder werk, maar ik vind het lastig om veel eerdere invloeden aan te wijzen voor een Achilles Last Stand, de lange stereosolo in Whole Lotta Love en de opbouw van Stairway. Veel werk was weliswaar gebaseerd op relatief simpele riffs, maar het totaalgeluid was onmiskenbaar Zep.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:20 schreef Soul79 het volgende:
Maar dat het niet echt vernieuwend of avontuurlijk was wat Led Zeppelin deed, lijkt mij niet zo'n revolutionaire stelling anno 2007.
Tjah ik hou er maar over op. Blijkbaar vind iedereen hier Led Zeppelin standaard en jattersquote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:42 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is ook wel wat kort door de bocht. Uiteraard bouwden ze door op eerder werk, maar ik vind het lastig om veel eerdere invloeden aan te wijzen voor een Achilles Last Stand, de lange stereosolo in Whole Lotta Love en de opbouw van Stairway. Veel werk was weliswaar gebaseerd op relatief simpele riffs, maar het totaalgeluid was onmiskenbaar Zep.
Nu heeft Zeppelin veel geleend, maar als je dan in het Beatlesque muziektopic links en rechts Oasis bejubeld ziet worden pink ik wel even een traantje weg, jaquote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:43 schreef DuranK het volgende:
[..]
Tjah ik hou er maar over op. Blijkbaar vind iedereen hier Led Zeppelin standaard en jatters![]()
Als ze niet zo overschat werden zou ik ze gewoon een leuke band kunnen noemen. Net als met Oasis eigenlijk.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:43 schreef DuranK het volgende:
[..]
Tjah ik hou er maar over op. Blijkbaar vind iedereen hier Led Zeppelin standaard en jatters![]()
Ja okee, ze hadden wel een eigen sound maar die hebben ze nooit kunnen/willen/durven veranderen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:42 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is ook wel wat kort door de bocht. Uiteraard bouwden ze door op eerder werk, maar ik vind het lastig om veel eerdere invloeden aan te wijzen voor een Achilles Last Stand, de lange stereosolo in Whole Lotta Love en de opbouw van Stairway. Veel werk was weliswaar gebaseerd op relatief simpele riffs, maar het totaalgeluid was onmiskenbaar Zep.
Je wil zeggen dat het werk van Led Zeppelin III prima op het debuut had kunnen staan? Dat Kashmir prima naast Communication Breakdown zou kunnen staan op plaat? Ik kan daar met de beste wil geen gebrek aan lef en veranderingsdrang uit halen, sorry.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:55 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Ja okee, ze hadden wel een eigen sound maar die hebben ze nooit kunnen/willen/durven veranderen.
Dat gebrek aan lef
Och, het bleef altijd gelikt bij ze. Het was experimenteren met vorm, niet met inhoud. Soms hartstikke leuk, III en Houses of the holy vind ik op die manier zelfs hun beste platen. Maar echt muzikale ontwikkeling kan ik er niet in terughoren. Net als bij 99% van vergelijkbare bands hoor, daar niet van. Maar zoiets als In my time of dying is in essentie gewoon dezelfde opeenvolging van simpele akkoorden als op I en II, alleen dan opgerekt tot 11 minuten.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 22:03 schreef Litpho het volgende:
[..]
Je wil zeggen dat het werk van Led Zeppelin III prima op het debuut had kunnen staan? Dat Kashmir prima naast Communication Breakdown zou kunnen staan op plaat? Ik kan daar met de beste wil geen gebrek aan lef en veranderingsdrang uit halen, sorry.
Daar kan ik me prima in vindenquote:Op dinsdag 9 januari 2007 22:12 schreef Norrage het volgende:
Dat soort bands moeten het niet van hun of originaliteit hebben. Ze waren gewoon de állerbesten in wat ze deden en er waren maar weinig groepen die ook maar bij ze in de buurt kwamen qua kwaliteit. Hetzelfde geldt voor bands als Deep Purple of in mindere mate de Rolling Stones.
Objection, your honour! Tuurlijk heeft Page enorm veel meegenomen vanuit de blues, en zal hij altijd klinken alsof hij daar zijn basis in heeft. Maar laten we wel wezen, zowat alle populaire muziek van de laatste 40 jaar heeft daar zijn roots in!quote:Het was experimenteren met vorm, niet met inhoud. Soms hartstikke leuk, III en Houses of the holy vind ik op die manier zelfs hun beste platen. Maar echt muzikale ontwikkeling kan ik er niet in terughoren. Net als bij 99% van vergelijkbare bands hoor, daar niet van. Maar zoiets als In my time of dying is in essentie gewoon dezelfde opeenvolging van simpele akkoorden als op I en II, alleen dan opgerekt tot 11 minuten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |