Avond!quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:02 schreef One_conundrum het volgende:
Deep Purple - Child in Time is natuurlijk fucking geniaal, Ik krijg elke keer weer kippenvel, er zit veel gevoel in, de solo's zijn geniaal.
Geen idee wat der op 2 staat? G'nR? of metallica?
Hotel California vind ik ook bout . . .
Afkraken is anders ook niet zo moeilijk: Het is tien minuten lang dezelfde drie akkoorden, de zang irriteert en als je denkt dat 'ie eindelijk afgelopen is, dan begint het hele stuk gewoon nog een keer...quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:10 schreef SjonLok het volgende:
Child in Time daarvan kan je in ieder geval een aantal dingen opnoemen die goed zijn:
De zanger maakt goed gebruik van hard en zacht zingen.
De drummer zet een interessante partij neer.
Het orgel is weer eens wat anders dan altijd alleen maar gitaren.
Hoe kan je inderdaad een top 2000 maken als je niet ALLE mensen op aarde hun mening vraagt...quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:29 schreef wise het volgende:
die solo![]()
lekker nummer.
Btw, de top 2000 serieus nemen
Boudewijn de Grootquote:Op zaterdag 30 december 2006 13:29 schreef wise het volgende:
die solo![]()
lekker nummer.
Btw, de top 2000 serieus nemen
quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:41 schreef Asghard het volgende:
Als je die vraag moet stellen, geeft het gelijk je kennis van muziek weer. Het nummer is tijdloos en briljant in elkaar gezet. We praten hier nog over muziekanten. Glenn Fry is een meer dan geweldige gitarist in dit nummer. Zet dit tegenover de computer "muziek" van vandaag en het verschil is overduidelijk. Luister eens naar de opbouw van accoorden en het geheel. Luister eens naar de afzonderlijke instrumenten en de tekst. Luister dan naar die onzin rap en hous waar kerels met broeken op de enkels en als pooier verkleed zich in het kruis grijpen. Kijk naar de schaars gekleden kindermeisjes die alleen met hun reet en tieten staan te schudden. En luister dan naar de tekst over kut en neuken, moord en doodslag. Luister goed en je zult dan merken waarom Hotel California zo hoog staat.
Het enige wat je doet is tegen de huidige muziektrend aanschoppen en gebruikt dat vervolgens om je standpunt kracht bij te zetten. Ik lees enkel en alleen mening.quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:41 schreef Asghard het volgende:
Als je die vraag moet stellen, geeft het gelijk je kennis van muziek weer. Het nummer is tijdloos en briljant in elkaar gezet. We praten hier nog over muziekanten. Glenn Fry is een meer dan geweldige gitarist in dit nummer. Zet dit tegenover de computer "muziek" van vandaag en het verschil is overduidelijk. Luister eens naar de opbouw van accoorden en het geheel. Luister eens naar de afzonderlijke instrumenten en de tekst. Luister dan naar die onzin rap en hous waar kerels met broeken op de enkels en als pooier verkleed zich in het kruis grijpen. Kijk naar de schaars gekleden kindermeisjes die alleen met hun reet en tieten staan te schudden. En luister dan naar de tekst over kut en neuken, moord en doodslag. Luister goed en je zult dan merken waarom Hotel California zo hoog staat.
Dat heeft geen drol te maken met het feit dat het 'computer' muziek is, dat is gewoon simplistische imagoherrie ongeacht de productiemethodenquote:Op zaterdag 30 december 2006 13:41 schreef Asghard het volgende:
Dat is stairway to heavenquote:Op zaterdag 30 december 2006 13:08 schreef Bolter het volgende:
Schijnt dat als je het achteruit of vertraagd draait dat het een Satanisch liedje is
Oh my bad, ook een prachtig nummer trouwens.quote:
Pff, Led Zeppelin heeft betere nummersquote:Op zaterdag 30 december 2006 14:09 schreef Bolter het volgende:
[..]
Oh my bad, ook een prachtig nummer trouwens.
Als het alleen een mening is, waarom zie ik in de hoogste regio dan geen rap master nog wat staan? Duurt erg lang voordat ik rap en hous muziek zie staan. Over het algemeen is het nu eenmaal "muziek" met weinig inhoud waar de jeugd van houd omdat het een lekkere beat is of simplistisch kunt mee lallen.......quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:47 schreef arneaux het volgende:
[..]
Het enige wat je doet is tegen de huidige muziektrend aanschoppen en gebruikt dat vervolgens om je standpunt kracht bij te zetten. Ik lees enkel en alleen mening.
Dus? Ik zeg niet dat het het beste nummer van LZ is, maar enkel dat het een mooi nummer is.quote:Op zaterdag 30 december 2006 14:13 schreef DuranK het volgende:
[..]
Pff, Led Zeppelin heeft betere nummers
Als je het aantal beluisteraars gebruikt als graadmeter voor hoe goed muziek is, dan heb je inderdaad een maatstaf. Mij persoonlijk interesseert het echter geen zak hoeveel mensen de muziek die ik luister, ook luisteren.quote:Als het alleen een mening is, waarom zie ik in de hoogste regio dan geen rap master nog wat staan? Duurt erg lang voordat ik rap en hous muziek zie staan. Over het algemeen is het nu eenmaal "muziek" met weinig inhoud waar de jeugd van houd omdat het een lekkere beat is of simplistisch kunt mee lallen.......
Maar waarom staat dit nummer dan hoger dan een ander nummer van ze?quote:Op zaterdag 30 december 2006 14:19 schreef Bolter het volgende:
[..]
Dus? Ik zeg niet dat het het beste nummer van LZ is, maar enkel dat het een mooi nummer is.
Populariteit. Zie toch zo vaak, een nummer van een band is een hit, dan koop je de CD en uiteindelijk blijkt het soms gewoon het minste nummer te zijn van het gehele album. Om een hit te zijn moet het toch een grote groep mensen aanspreken.quote:Op zaterdag 30 december 2006 14:24 schreef DuranK het volgende:
[..]
Maar waarom staat dit nummer dan hoger dan een ander nummer van ze?
De top 2000 in een notedopquote:Op zaterdag 30 december 2006 14:41 schreef Bolter het volgende:
Om een hit te zijn moet het toch een grote groep mensen aanspreken.
Neen. Hotel California is een gekkenhuis.quote:Op zaterdag 30 december 2006 14:16 schreef mirugai het volgende:
Iemand heeft me 'ns verteld dat Hotel California gaat over heroine (verslaving)
met teksten als:
'My head grew heavy and my sight grew dim
I had to stop for the night
There she stood in the doorway;
I heard the mission bell
And I was thinking to myself,
’this could be heaven or this could be hell’'
..
You can checkout any time you like,
But you can never leave!
tsja![]()
Dat kan uiteraard nooit betrekking hebben op drugs waarvan je je voorneemt ermee te stoppen, maar de verleiding toch iedere keer weer te groot wordt. Echt nooitquote:Op zaterdag 30 december 2006 14:49 schreef Rick_Dokkum het volgende:
[..]
Neen. Hotel California is een gekkenhuis.
Vandaar de regel "You can check out any time you like, but you can never leave."
Ik dacht over uitverkochte wijn?quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:19 schreef SevenWonders het volgende:
O ja, het nummer gaat over drugs!
quote:Op zaterdag 30 december 2006 18:55 schreef Natalie het volgende:
Datzelfde heb ik met die flutfilm Pulp Fiction. Wat dáár nou zo briljant aan is
ik dus ook!quote:Op zaterdag 30 december 2006 18:55 schreef Natalie het volgende:
Datzelfde heb ik met die flutfilm Pulp Fiction. Wat dáár nou zo briljant aan is
Stel je niet aan, huilliequote:Op zaterdag 30 december 2006 18:53 schreef Treinhomo het volgende:
Niks.
De vleesgeworden middelmaat m.i.
Dit nummer staat dan ook rotsvast in mijn persoonlijke top 3 van grootste kutplaten aller tijden.
En gelukkig werd ik er binnen 15 posts ook weer fijntjes aan herinnerd waarom ik zelden tot nooit in [MUZ] post.
Van die pedante lui die wel 's even haarfijn aan de rest zullen gaan uitleggen wanneer je 'verstand' hebt van muziek.
Muziek draait om smaak; je vindt 't mooi of je vindt 't kut. Klaar...als een klontje.
Het laat 1995 nummers achter zich. Aangezien het niet op 1 staat.quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:54 schreef SjonLok het volgende:
Eagles - Hotel California staat op nr 3 in de top 2000 van dit jaar. Dank denk ik, dat moet wel een ontzettend goed nummer zijn als het 1997 andere liedjes achter zich laat.
Drie geleende slappe akkoorden ook nogquote:Op zaterdag 30 december 2006 20:04 schreef Soul79 het volgende:
Bijvoorbeeld omdat een nummer is opgebouwd uit 3 slappe akkoorden die nooit gevarieerd worden, ofzo.
Heroineverslaving als ik het goed heb!quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:10 schreef Urquhart het volgende:
Zijn ze er nou al achter wat dat hotel precies is? Daar was toch ook jaren discussie over?
Zat jouw post bij de eerste 15 ?quote:Op zaterdag 30 december 2006 20:04 schreef Soul79 het volgende:
Stel je niet aan, huillie![]()
Tuurlijk draait muziek om smaak. Maar als je toevallig iets weet van de technische kant omdat je het bv. leuk vindt om gitaar te spelen ofzo, dan kun je makkelijker benoemen waarom je bepaalde muziek 'kut' vindt, dan alleen maar te brullen dat het kut is, zoals jij doet. Bijvoorbeeld omdat een nummer is opgebouwd uit 3 slappe akkoorden die nooit gevarieerd worden, ofzo. En dat zou dan 'pedant' zijn![]()
En dát soort beweringen vind ik inderdaad pedant ja.quote:Als je die vraag moet stellen, geeft het gelijk je kennis van muziek weer.
Oh, okee, dan heb ik niks gezegdquote:Op zaterdag 30 december 2006 22:52 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Zat jouw post bij de eerste 15 ?
Nee. Het ging dus ook helemaal niet over jouw reactie.
Ik had het over dít soort onzin:
[..]
En dát soort beweringen vind ik inderdaad pedant ja.
'Vroeger' mocht je niet over drugs zingen, dus moest je ietwat cryptisch zijn. Mr. Tambourine Man, Puff the magic dragon (zie Meet the Parentsquote:Op zaterdag 30 december 2006 14:16 schreef mirugai het volgende:
Iemand heeft me 'ns verteld dat Hotel California gaat over heroine (verslaving)
Mee eens.quote:Op zaterdag 30 december 2006 22:52 schreef Treinhomo het volgende:
En dát soort beweringen vind ik inderdaad pedant ja.
Absoluut niet, Avond is voor mij het beste Nederlandstalige nummer. En er zijn vrij veel Boudewijn de Groot fans.quote:Op zaterdag 30 december 2006 22:07 schreef hello_goodbye het volgende:
zoals wel HEEL duidelijk is met Boudewijn de Groot.
Ik denk het dus wel. Sowieso zijn zenders als Arrow Classic Rock best populair waar dit soort nummers regelmatig voorbij komen.quote:Dat heb je met wel meer nummers. Ik geloof echt niet dat al die lui die stemmen op Child in time dat nummer ook maar EEN keer ZELF draaien! I don't think so.
"The Saints are coming" gehoord? Goh, waar doet die intro aan denken? Maar goed, er is natuurlijk een verschil tussen muziek die nu populair is en muziek die populair is geweest. Want anders zou zoiets als "Boten Anna" nu ineens bovenaan staan?quote:Het nummer hoort, net zoals heel veel (veel te veel) nummers bij dit soort lijsten en die krijg je er niet meer uitgeramd. Kijk nou naar House of the rising sun: een heel erg oud nummer wat nog maar een keer per jaar gedraaid wordt....
Nee, het ligt niet aan jou.quote:Op zondag 31 december 2006 12:11 schreef nipeng het volgende:
Dat soort reacties leiden tot een vervelende sfeer. Ik zie het doel van dat soort opmerkingen niet maar dat zal wel aan mij liggen.
Juist.quote:Op zaterdag 30 december 2006 18:53 schreef Treinhomo het volgende:
Muziek draait om smaak; je vindt 't mooi of je vindt 't kut. Klaar...als een klontje.
Nou, dat vind ik wel heel zwart / wit.quote:
Fout! Ik heb dat nummer juist veel gedraaid het afgelopen jaar.quote:Op zaterdag 30 december 2006 22:07 schreef hello_goodbye het volgende:
Kijk nou naar House of the rising sun: een heel erg oud nummer wat nog maar een keer per jaar gedraaid wordt.... juist, in een lijst als deze. De rest van het jaar draait niemand het meer. Het staat zelfs op 12 (!!!) en dat komt ALLEEN maar doordat het geassocieerd wordt met een lijst als deze en echt niet omdat het nummer zelf zo briljant is.
Een film doet je in een bepaalde mate wat. Aan dat gevoel kun je niet achteraf door zogenaamde objectieve criteria iets veranderen.quote:Op zondag 31 december 2006 12:33 schreef Bolter het volgende:
Nou, dat vind ik wel heel zwart / wit.
Ook in een discussie over muziek kan speelruimte zitten.quote:Op zondag 31 december 2006 12:37 schreef Arcee het volgende:
Overigens zit er bij films nog wel een kleine speelruimte voor wat discussie, in tegenstelling tot bij muziek.
Maar goed, net als nu met de top2000, zat nummers die ik mee zit te bleren maar die ik niet "super" vind. Terwijl er toch af en toe pareltjes voorbij komen waarbij de volumeknop flink naar rechts gaat!quote:Op zondag 31 december 2006 12:37 schreef Arcee het volgende:
[..]
Een film doet je in een bepaalde mate wat. Aan dat gevoel kun je niet achteraf door zogenaamde objectieve criteria iets veranderen.
Overigens zit er bij films nog wel een kleine speelruimte voor wat discussie, in tegenstelling tot bij muziek.
1 kleine note: Glenn Frey is nou net de gitarist die in dit nummer niet zoveel betekent, de solo wordt door Joe Walsh en Don Felder uitgevoerdquote:Op zaterdag 30 december 2006 13:41 schreef Asghard het volgende:
Glenn Fry is een meer dan geweldige gitarist in dit nummer.
Hoe kan dat nou, de wijn is immers uitverkocht sinds 1969!!quote:Op zaterdag 30 december 2006 20:54 schreef cafca het volgende:
Overigens gaat het nummer over alcoholisme (drugs dus)
Een gelovige prostituee trouwens, want ze had een "mission bell". Al duidt dat vermoedelijk op het standje dat de vermoeide reiziger bedenkt.quote:On a dark desert highway, cool wind in my hair
Warm smell of colitas, rising up through the air
Up ahead in the distance, I saw shimmering light
My head grew heavy and my sight grew dim
I had to stop for the night
There she stood in the doorway;
I heard the mission bell
And I was thinking to myself,
'This could be Heaven or this could be Hell'
Then she lit up a candle and she showed me the way
There were voices down the corridor,
I thought I heard them say...
Veel mooie jongens die ze haar "vrienden" noemt. Jaja..... Dat zijn klanten, die dansen om zich haar te herinneren of juist omdat ze hun zonden willen vergeven. De vermoeide reiziger bestelt drank, maar ja, dat is er al niet meer sinds 1969.....quote:Her mind is Tiffany-twisted, she got the Mercedes Benz
She got a lot of pretty, pretty boys she calls friends
How they dance in the courtyard, sweet summer sweat.
Some dance to remember, some dance to forget
So I called up the Captain,
'Please bring me my wine'
He said, 'We haven't had that spirit here since nineteen sixty nine'
And still those voices are calling from far away,
Wake you up in the middle of the night
Just to hear them say...
Spiegels aan het plafond.... Waar zijn die? In het bordeel. Ze zegt dat ze een gevangene is, want eigenlijk zou ze het beest (de pooier) wel willen vermoorden. Maar ja, dat gaat niet. En dat moet de vermoeide reiziger dan dus doen, dus wil hij vluchten. Maar ja, je kan daar dus nooit weg.quote:Mirrors on the ceiling,
The pink champagne on ice
And she said 'We are all just prisoners here, of our own device'
And in the master's chambers,
They gathered for the feast
They stab it with their steely knives,
But they just can't kill the beast
Last thing I remember, I was
Running for the door
I had to find the passage back
To the place I was before
'Relax,' said the night man,
'We are programmed to receive.
You can check-out any time you like,
But you can never leave!'
Ja! Ik zat me al af te vragen welk nummer ik ook alweer zo lekker vond... Dat was dus Lyin' eyes.quote:
Shit, verkeerde voorbeeld gekozen.quote:Op zondag 31 december 2006 12:35 schreef Arcee het volgende:
[..]
Fout! Ik heb dat nummer juist veel gedraaid het afgelopen jaar.
Maar dat was omdat ik het nummer toen pas echt ontdekt heb. In de zin van dat ik 't actief ben gaan draaien.
Als je kijkt naar hoe het nummer de afgelopen jaar is gestegen in de top 2000 lijkt dat toch best wel mijn bewering te ondersteunen... Iets soortgelijks zeiden de lui van de top 2000 trouwens zelf ook toen dat nummer op de eerste plek kwam. Het nummer is denk ik toch wel onbetwistbaar bekender geworden door de top 2000 zelf.quote:Op zondag 31 december 2006 12:16 schreef Bolter het volgende:
[..]
Absoluut niet, Avond is voor mij het beste Nederlandstalige nummer. En er zijn vrij veel Boudewijn de Groot fans.
Ja, je hebt gelijk: ik overdreef dan ook een beetje om mijn punt duidelijk te maken.quote:Ik denk het dus wel. Sowieso zijn zenders als Arrow Classic Rock best populair waar dit soort nummers regelmatig voorbij komen.
User 842.quote:Op zondag 31 december 2006 12:58 schreef Zorro het volgende:
Ja vanuit ieder zijn persoonlijke smaak gezien kan je elk numer ter discussie stellen.quote:Op zondag 31 december 2006 17:09 schreef OFfSprngr het volgende:
Wat ik me nou altijd af vraag is waarom dat homo nummer van Queen altijd op 1 staat?, niet dat ik iets tegen homos of tegen Queen heb, niet mijn muziek maar ze hebben ook nummers die niet godsgruwelijk fucking irritant zijn.
En dan vraag ik me af, waarom wordt er bij een degelijk nummer als Hotel California gevraagd waarom het in de top3 staat?, dingen als Coldplay, Marco Borsato en Robbie Williams dan?
Kleine correctie: Niet Glenn Frey is de geweldige gitarist, maar Joe Walsh (samen met Don Felder).quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:41 schreef Asghard het volgende:
Child in Time is inderdaad een geniaal stuk muziek.quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:02 schreef One_conundrum het volgende:
Deep Purple - Child in Time is natuurlijk fucking geniaal, Ik krijg elke keer weer kippenvel, er zit veel gevoel in, de solo's zijn geniaal.
Omdat het zo eenvoudig is?quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:54 schreef SjonLok het volgende:
Kan iemand me dit uitleggen?
Helaas...quote:Op zaterdag 30 december 2006 23:26 schreef De_Hertog het volgende:
Lucy in the Sky with Diamonds (goh, waar zou dat een afkorting van zijn)
Moet je wel het hele artikel lezenquote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:14 schreef warpozio het volgende:
[..]
Helaas...
http://en.wikipedia.org/w(...)onds#Who_was_Lucy.3F
quote:In a 2004 interview, Paul McCartney spoke openly about his Beatles-era drug use, revealing that songs such as "Day Tripper" and "Got To Get You Into My Life" were written directly about LSD and marijuana. When questioned about "Lucy in the Sky with Diamonds," he noted that Julian's painting had inspired the song, but that it was "pretty obvious" that the song was about an acid trip
Maar die opmerking van McCartney bevestigd NIET dat DUS de titel van de song bewust verzonnen was met de afkorting LSD in het achterhoofd...! Even daarvoor staat "We never noticed the LSD initial until it was pointed out later, by which point people didn't believe us."quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:42 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Moet je wel het hele artikel lezen
[..]
Ik vind het een van de allermooiste nummers allertijden. Vooral al die prachtige guitaar-solo aan het eind. Dit nummer is gewoon helemaal perfect. VELE malen beter dan dat belachelijke Queen dat ieder jaar altijd op 1 staat. Ik vind dat dus echt een baggernummer en snap niet wat iedereen daar zo goed aan vindt.quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:54 schreef SjonLok het volgende:
Eagles - Hotel California staat op nr 3 in de top 2000 van dit jaar. Dank denk ik, dat moet wel een ontzettend goed nummer zijn als het 1997 andere liedjes achter zich laat.
Ik ben dat nummer eens gaan luisteren, maar ik hoorde eigenlijk niks bijzonders. Geen briljante muzikanten, eenvoudige tekst, nogal rechttoe rechtaan allemaal. Het is makkelijk meezingbaar, dat zal 't hem wel doen.
Waar nog bij komt dat het nummer van Lennon is, niet van McCartney.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 21:45 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Maar die opmerking van McCartney bevestigd NIET dat DUS de titel van de song bewust verzonnen was met de afkorting LSD in het achterhoofd...! Even daarvoor staat "We never noticed the LSD initial until it was pointed out later, by which point people didn't believe us."
Niet mee eens, eerlijk gezegd. Nummers die je gelijk kan meezingen zijn simpel: Frans Bauer niveau, zal ik maar zeggen. Ik denk niet dat er ook maar iemand is die Bohemian Rhapsody, Hotel California, Child in time, Stairway to heaven, Paradise by the dashboard light, etc. METEEN kan meezingen. Deze nummers hebben juist NIET voorspelbare melodien waardoor het JUIST sterke nummers zijn. Kijk, wij kennen die nummers zo onderhand wel, maar als je ze echt voor het eerst hoort weet je echt niet waar het allemaal heengaat. DAT is juist de klasse.quote:Op woensdag 3 januari 2007 11:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:
een ijzersterke melodie: als in, kan je gelijk meezingen
Hotel California is volledig stuk gedraaid. Overal, maar dan overal waar je ter wereld ook komt, wordt dit nummer met té grote regelmaat gedraaid.quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:54 schreef SjonLok het volgende:
Ik ben dat nummer eens gaan luisteren, maar ik hoorde eigenlijk niks bijzonders. Geen briljante muzikanten, eenvoudige tekst, nogal rechttoe rechtaan allemaal. Het is makkelijk meezingbaar, dat zal 't hem wel doen.
Klinkt inderdaad wollig.quote:Op woensdag 3 januari 2007 21:38 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dit klinkt erg wollig, dat besef ik.
Grappig genoeg zijn er twee versies van wat Child in Time betekent.quote:Op woensdag 3 januari 2007 21:59 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Klinkt inderdaad wollig.![]()
Maar wat jij beschrijft heeft niet zozeer met het meezinggehalte te maken maar simpelweg met 'de perfecte compositie', en dat is (simpel gezegd) een melodie die origineel en verrassend is maar wel lekker in het gehoor ligt (dus niet 'weird' klinkt bij een eerste beluistering). En dat je die na meerdere keren kan meezingen is logisch. Dat zinnetje 'als in, kan je gelijk meezingen' had je beter weg kunnen laten.
Ik verbaas me trouwens nog steeds over het feit dat er met zo weinig noten steeds maar weer nieuwe melodieen gemaakt kunnen worden...! Je zou toch zeggen dat elke combinatie nu wel eens voorbij gekomen is!
Wat de teksten betreft: ik vraag me af in hoeverre de gemiddelde Hollander een Engelse tekst beluisterd... Dat kon nog wel eens tegenvallen. Vraag een fervente top 2000 luisteraar eens waar (bijvoorbeeld) Child in time over gaat en je zal zien dat hij heel lang zal moeten nadenken voordat hij moet erkennen geen idee te hebben... Als je echt heel veel mazzel hebt zal hij de tekst ter plekke kunnen ophoesten: "Ja, een eh... kind in de tijd, die de lijn zal zien die eh... die getrokken is tussen eh... goed en kwaad en eh...ja, dan komt er een blinde kerel voorbij die eh..."![]()
maar interpreteren is er niet bij.
Ik ken eigenlijk haast niemand die me kan vertellen waar Engelse nummers over gaan. Ja, men vindt de muziek te gek, maar de tekst...? Zelfs als ze die mee kunnen brullen hebben ze vaak geen idee wat ze zingen, volgens mij. Maar ja, dat zegt misschien meer over mijn kennissenkring dan over het luisterniveau van de gemiddelde Nederlander.
Ik ben zo'n Nederlander die geen idee hebt waar nummers overgaanquote:Op woensdag 3 januari 2007 21:59 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Klinkt inderdaad wollig.![]()
Maar wat jij beschrijft heeft niet zozeer met het meezinggehalte te maken maar simpelweg met 'de perfecte compositie', en dat is (simpel gezegd) een melodie die origineel en verrassend is maar wel lekker in het gehoor ligt (dus niet 'weird' klinkt bij een eerste beluistering). En dat je die na meerdere keren kan meezingen is logisch. Dat zinnetje 'als in, kan je gelijk meezingen' had je beter weg kunnen laten.
Ik verbaas me trouwens nog steeds over het feit dat er met zo weinig noten steeds maar weer nieuwe melodieen gemaakt kunnen worden...! Je zou toch zeggen dat elke combinatie nu wel eens voorbij gekomen is!
Wat de teksten betreft: ik vraag me af in hoeverre de gemiddelde Hollander een Engelse tekst beluisterd... Dat kon nog wel eens tegenvallen. Vraag een fervente top 2000 luisteraar eens waar (bijvoorbeeld) Child in time over gaat en je zal zien dat hij heel lang zal moeten nadenken voordat hij moet erkennen geen idee te hebben... Als je echt heel veel mazzel hebt zal hij de tekst ter plekke kunnen ophoesten: "Ja, een eh... kind in de tijd, die de lijn zal zien die eh... die getrokken is tussen eh... goed en kwaad en eh...ja, dan komt er een blinde kerel voorbij die eh..."![]()
maar interpreteren is er niet bij.
Ik ken eigenlijk haast niemand die me kan vertellen waar Engelse nummers over gaan. Ja, men vindt de muziek te gek, maar de tekst...? Zelfs als ze die mee kunnen brullen hebben ze vaak geen idee wat ze zingen, volgens mij. Maar ja, dat zegt misschien meer over mijn kennissenkring dan over het luisterniveau van de gemiddelde Nederlander.
Dat is dus het probleem, het vereist een heel groot muzikaal talent om die tegenstelling aan te kunnen. En de mensen die dat aan kunnen, heb ik nog nooit goed zien/horen uitleggen wat daar nu voor nodig is.quote:'de perfecte compositie', en dat is (simpel gezegd) een melodie die origineel en verrassend is maar wel lekker in het gehoor ligt (dus niet 'weird' klinkt bij een eerste beluistering).
Die 'Loudness War' he..... geeft dat misschien een karakteristiek geluid dat als 'het commerciele geluid' te omschrijven valt...quote:Op woensdag 3 januari 2007 11:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Veel van de nummers die hoog in dit soort lijstjes komen hebben als overeenkomst
een ijzersterke melodie: als in, kan je gelijk meezingen
en een tekst die vaag genoeg is om je eigen herinneringen in te zien, in de kroeg slap over ouwehoeren over wat ze nu precies bedoelen etc
En vooor Hotel C gaat dat gewoon heel erg op. trouwens, als je naar muziek uit de jaten 60 en 70 luisterd, is volgens mij het dynamisch bereik veel groter dan dat wat nu wordt uitgebracht. Om maar goed op te vallen op de radio, worden veel nummers nu zo gemixed en gemasterd dat ze een contant geluidsniveau hebben (ook wel bekend als de Loudnes War geloof ik).
Dat vernietigd voor mij vooral het wat dromerige, mistieke aspect van muziek waardoor je er je eigen veraheln aan op kan hangen.
Wow, daar heb ik het echt nooit van doorgehadquote:Op zaterdag 30 december 2006 23:26 schreef De_Hertog het volgende:
'Vroeger' mocht je niet over drugs zingen, dus moest je ietwat cryptisch zijn. Mr. Tambourine Man
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |