abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44867956
Het goede aan dat nummer is, dat héééél veel mensen het mooi vinden.
Ikzelf heb indertijd veel plezier beleefd aan het album Hotel California, maar ik heb dat nummer inmiddels echt wel vaak genoeg gehoord.
  zaterdag 30 december 2006 @ 20:20:57 #52
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_44868053
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 12:54 schreef SjonLok het volgende:
Eagles - Hotel California staat op nr 3 in de top 2000 van dit jaar. Dank denk ik, dat moet wel een ontzettend goed nummer zijn als het 1997 andere liedjes achter zich laat.
Het laat 1995 nummers achter zich. Aangezien het niet op 1 staat.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_44868181
Aangezien de keuzelijst uit 3000 nummer bestond, laat het 2997 nummers achter zich.

(hoe gunner aan die 1995 komt, snap ik niet helemaal )
  zaterdag 30 december 2006 @ 20:33:59 #54
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_44868546
Oh ik dacht dat het een top 2000 was. Dat die andere 1000 'afgevallen' zijn wist ik niet.

laat mij maar met m'n 1995
Where law ends, tyrrany begins.
pi_44868856
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 20:04 schreef Soul79 het volgende:
Bijvoorbeeld omdat een nummer is opgebouwd uit 3 slappe akkoorden die nooit gevarieerd worden, ofzo.
Drie geleende slappe akkoorden ook nog .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_44869204
Overigens gaat het nummer over alcoholisme (drugs dus )
  Redactie Frontpage zaterdag 30 december 2006 @ 21:13:27 #57
37941 crew  Days-Of-Wild
Gerard Ekdom fan
pi_44869809
Niets, helemaal niets. Het is een zeiknummer van de bovenste plank.
http://www.patriots.com - New England Patriots - 6-Time Super Bowl Champions XXXVI, XXXVIII, XXXIX, XLIX, LI, LIII
pi_44870721
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 13:10 schreef Urquhart het volgende:
Zijn ze er nou al achter wat dat hotel precies is? Daar was toch ook jaren discussie over?
Heroineverslaving als ik het goed heb!

Vooral de akoestische versie is erg mooi vind ik persoonlijk!
pi_44871648
Zoals al gezegd is: het nummer staat hoog omdat veel mensen het nummer mooi vinden. Een top 2000 als deze vertelt je niet wat de BESTE muziek of het BESTE nummer is, maar simpelweg wat GEMIDDELD GENOMEN door veel mensen leuk of mooi wordt gevonden. Daarnaast is het euvel van dit soort lijstjes dat de nummers door de lijst ZELF populair worden, zoals wel HEEL duidelijk is met Boudewijn de Groot. Men hoort dat nummer wellicht voor het eerst in zo'n lijst en het volgende jaar moet men tijdens het stemmen opeens weer denken aan dat nummer. Dat heb je met wel meer nummers. Ik geloof echt niet dat al die lui die stemmen op Child in time dat nummer ook maar EEN keer ZELF draaien! I don't think so. Het nummer hoort, net zoals heel veel (veel te veel) nummers bij dit soort lijsten en die krijg je er niet meer uitgeramd. Kijk nou naar House of the rising sun: een heel erg oud nummer wat nog maar een keer per jaar gedraaid wordt.... juist, in een lijst als deze. De rest van het jaar draait niemand het meer. Het staat zelfs op 12 (!!!) en dat komt ALLEEN maar doordat het geassocieerd wordt met een lijst als deze en echt niet omdat het nummer zelf zo briljant is.

Los van dit alles: Hotel California zit knap in elkaar: mooi of niet mooi, het is een degelijk stuk popmuziek. Het feit dat veel mensen het spuugzat zijn zegt natuurlijk NIETS over de kwaliteit van een nummer! En het past helemaal bij de doelgroep. Ik zelf draai het NOOIT: als ik al wat zo draaien van The Eagles zou dat zijn One of these nights (allemaal vanwege herinneringen, bepaald niet vanwege de kwaliteit van het nummer!).
Mijn eigen favorieten staan nog geeneens in de lijst. Wheel of life van Chi Coltrane (kent IEMAND dat nummer?), of Exit music (for a film) van Radiohead (als ik het goed heb staat er NIETS van Radiohead in de lijst!) of Closer to the light van Bruce Cockburn... en ga zo maar door.

Voor de mooiste muziek moet je gewoon in je eigen cd-kast/mp3 speler zijn.
pi_44873399
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 20:04 schreef Soul79 het volgende:
Stel je niet aan, huillie

Tuurlijk draait muziek om smaak. Maar als je toevallig iets weet van de technische kant omdat je het bv. leuk vindt om gitaar te spelen ofzo, dan kun je makkelijker benoemen waarom je bepaalde muziek 'kut' vindt, dan alleen maar te brullen dat het kut is, zoals jij doet. Bijvoorbeeld omdat een nummer is opgebouwd uit 3 slappe akkoorden die nooit gevarieerd worden, ofzo. En dat zou dan 'pedant' zijn
Zat jouw post bij de eerste 15 ?
Nee. Het ging dus ook helemaal niet over jouw reactie.
Ik had het over dít soort onzin:
quote:
Als je die vraag moet stellen, geeft het gelijk je kennis van muziek weer.
En dát soort beweringen vind ik inderdaad pedant ja.
pi_44874014
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 22:52 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Zat jouw post bij de eerste 15 ?
Nee. Het ging dus ook helemaal niet over jouw reactie.
Ik had het over dít soort onzin:
[..]

En dát soort beweringen vind ik inderdaad pedant ja.
Oh, okee, dan heb ik niks gezegd

Dacht dat je je ergerde aan mensen die het hebben over een interessant 'akkoordenschema' om aan te geven dat ze iets een leuk nummer vinden.
  zaterdag 30 december 2006 @ 23:26:21 #62
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_44874657
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 14:16 schreef mirugai het volgende:
Iemand heeft me 'ns verteld dat Hotel California gaat over heroine (verslaving)
'Vroeger' mocht je niet over drugs zingen, dus moest je ietwat cryptisch zijn. Mr. Tambourine Man, Puff the magic dragon (zie Meet the Parents ) Lucy in the Sky with Diamonds (goh, waar zou dat een afkorting van zijn) en zo zijn er vast nog een hoop.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 11:56:11 #63
862 Arcee
Look closer
pi_44884892
Ik vind Lyin' Eyes veel mooier.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 31 december 2006 @ 12:11:15 #64
11502 nipeng
The last ride is free
pi_44885332
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 22:52 schreef Treinhomo het volgende:

En dát soort beweringen vind ik inderdaad pedant ja.
Mee eens.

Dat soort reacties leiden tot een vervelende sfeer. Ik zie het doel van dat soort opmerkingen niet maar dat zal wel aan mij liggen.
  zondag 31 december 2006 @ 12:16:13 #65
154880 Bolter
Awesomeness
pi_44885473
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 22:07 schreef hello_goodbye het volgende:

zoals wel HEEL duidelijk is met Boudewijn de Groot.
Absoluut niet, Avond is voor mij het beste Nederlandstalige nummer. En er zijn vrij veel Boudewijn de Groot fans.
quote:
Dat heb je met wel meer nummers. Ik geloof echt niet dat al die lui die stemmen op Child in time dat nummer ook maar EEN keer ZELF draaien! I don't think so.
Ik denk het dus wel. Sowieso zijn zenders als Arrow Classic Rock best populair waar dit soort nummers regelmatig voorbij komen.
quote:
Het nummer hoort, net zoals heel veel (veel te veel) nummers bij dit soort lijsten en die krijg je er niet meer uitgeramd. Kijk nou naar House of the rising sun: een heel erg oud nummer wat nog maar een keer per jaar gedraaid wordt....
"The Saints are coming" gehoord? Goh, waar doet die intro aan denken? Maar goed, er is natuurlijk een verschil tussen muziek die nu populair is en muziek die populair is geweest. Want anders zou zoiets als "Boten Anna" nu ineens bovenaan staan?
Je hebt wel gelijk dat het een afspiegeling is van muziek die door een grote groep mensen leuk moet worden gevonden. Maar goed, Beste nummer / Beste muziek is altijd enorm subjectief, maar blijkbaar is B. Raps. dus voor ontzettend veel mensen "het beste"-nummer.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_44885520
quote:
Op zondag 31 december 2006 12:11 schreef nipeng het volgende:
Dat soort reacties leiden tot een vervelende sfeer. Ik zie het doel van dat soort opmerkingen niet maar dat zal wel aan mij liggen.
Nee, het ligt niet aan jou.
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 12:30:38 #67
862 Arcee
Look closer
pi_44885894
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 18:53 schreef Treinhomo het volgende:
Muziek draait om smaak; je vindt 't mooi of je vindt 't kut. Klaar...als een klontje.
Juist.

Net als met films, trouwens.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 31 december 2006 @ 12:31:38 #68
81237 releaze
best of both worlds
pi_44885923
mwah, het is een liedje dat ik door mn hele kindertijd gehoord heb, en daarna ook. veel herinneringen dus, ondanks dat ik pas 25 ben. het roept gewoon heel warme gevoelens op
  zondag 31 december 2006 @ 12:33:50 #69
154880 Bolter
Awesomeness
pi_44885994
quote:
Op zondag 31 december 2006 12:30 schreef Arcee het volgende:

[..]

Juist.

Net als met films, trouwens.
Nou, dat vind ik wel heel zwart / wit.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 12:35:23 #70
862 Arcee
Look closer
pi_44886046
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 22:07 schreef hello_goodbye het volgende:
Kijk nou naar House of the rising sun: een heel erg oud nummer wat nog maar een keer per jaar gedraaid wordt.... juist, in een lijst als deze. De rest van het jaar draait niemand het meer. Het staat zelfs op 12 (!!!) en dat komt ALLEEN maar doordat het geassocieerd wordt met een lijst als deze en echt niet omdat het nummer zelf zo briljant is.
Fout! Ik heb dat nummer juist veel gedraaid het afgelopen jaar.

Maar dat was omdat ik het nummer toen pas echt ontdekt heb. In de zin van dat ik 't actief ben gaan draaien.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 12:37:31 #71
862 Arcee
Look closer
pi_44886102
quote:
Op zondag 31 december 2006 12:33 schreef Bolter het volgende:
Nou, dat vind ik wel heel zwart / wit.
Een film doet je in een bepaalde mate wat. Aan dat gevoel kun je niet achteraf door zogenaamde objectieve criteria iets veranderen.

Overigens zit er bij films nog wel een kleine speelruimte voor wat discussie, in tegenstelling tot bij muziek.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_44886317
quote:
Op zondag 31 december 2006 12:37 schreef Arcee het volgende:
Overigens zit er bij films nog wel een kleine speelruimte voor wat discussie, in tegenstelling tot bij muziek.
Ook in een discussie over muziek kan speelruimte zitten.
Bijvoorbeeld m.b.t. technische aspecten van het spel, de bron van al dan niet vermeende inspiratie.
Dat soort dingen. Dat zou ik dan ook kennis van muziek willen noemen. Daar valt ook weinig tot niets op af te dingen.
Maar dat z.g.n. 'verstand' hebben van muziek, daar word ik wel zo doodmoe van.
  zondag 31 december 2006 @ 12:46:14 #73
154880 Bolter
Awesomeness
pi_44886410
quote:
Op zondag 31 december 2006 12:37 schreef Arcee het volgende:

[..]

Een film doet je in een bepaalde mate wat. Aan dat gevoel kun je niet achteraf door zogenaamde objectieve criteria iets veranderen.

Overigens zit er bij films nog wel een kleine speelruimte voor wat discussie, in tegenstelling tot bij muziek.
Maar goed, net als nu met de top2000, zat nummers die ik mee zit te bleren maar die ik niet "super" vind. Terwijl er toch af en toe pareltjes voorbij komen waarbij de volumeknop flink naar rechts gaat!
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
  FOK!fotograaf zondag 31 december 2006 @ 12:58:18 #74
842 Zorro
Z
pi_44886840
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 13:41 schreef Asghard het volgende:
Glenn Fry is een meer dan geweldige gitarist in dit nummer.
1 kleine note: Glenn Frey is nou net de gitarist die in dit nummer niet zoveel betekent, de solo wordt door Joe Walsh en Don Felder uitgevoerd
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_44893973
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 20:54 schreef cafca het volgende:
Overigens gaat het nummer over alcoholisme (drugs dus )
Hoe kan dat nou, de wijn is immers uitverkocht sinds 1969!!

Nee, het is simpel.

Het begint met een vermoeide reiziger, die verleid wordt door een hoer.

Zie
quote:
On a dark desert highway, cool wind in my hair
Warm smell of colitas, rising up through the air
Up ahead in the distance, I saw shimmering light
My head grew heavy and my sight grew dim
I had to stop for the night
There she stood in the doorway;
I heard the mission bell
And I was thinking to myself,
'This could be Heaven or this could be Hell'
Then she lit up a candle and she showed me the way
There were voices down the corridor,
I thought I heard them say...
Een gelovige prostituee trouwens, want ze had een "mission bell". Al duidt dat vermoedelijk op het standje dat de vermoeide reiziger bedenkt.
quote:
Her mind is Tiffany-twisted, she got the Mercedes Benz
She got a lot of pretty, pretty boys she calls friends
How they dance in the courtyard, sweet summer sweat.
Some dance to remember, some dance to forget

So I called up the Captain,
'Please bring me my wine'
He said, 'We haven't had that spirit here since nineteen sixty nine'
And still those voices are calling from far away,
Wake you up in the middle of the night
Just to hear them say...
Veel mooie jongens die ze haar "vrienden" noemt. Jaja..... Dat zijn klanten, die dansen om zich haar te herinneren of juist omdat ze hun zonden willen vergeven. De vermoeide reiziger bestelt drank, maar ja, dat is er al niet meer sinds 1969.....
quote:
Mirrors on the ceiling,
The pink champagne on ice
And she said 'We are all just prisoners here, of our own device'
And in the master's chambers,
They gathered for the feast
They stab it with their steely knives,
But they just can't kill the beast

Last thing I remember, I was
Running for the door
I had to find the passage back
To the place I was before
'Relax,' said the night man,
'We are programmed to receive.
You can check-out any time you like,
But you can never leave!'
Spiegels aan het plafond.... Waar zijn die? In het bordeel. Ze zegt dat ze een gevangene is, want eigenlijk zou ze het beest (de pooier) wel willen vermoorden. Maar ja, dat gaat niet. En dat moet de vermoeide reiziger dan dus doen, dus wil hij vluchten. Maar ja, je kan daar dus nooit weg.

Dus het gaat over een laatste bezoek aan een bordeel. Denk ik.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_44894239
quote:
Op zondag 31 december 2006 11:56 schreef Arcee het volgende:
Ik vind Lyin' Eyes veel mooier.
Ja! Ik zat me al af te vragen welk nummer ik ook alweer zo lekker vond... Dat was dus Lyin' eyes.
quote:
Op zondag 31 december 2006 12:35 schreef Arcee het volgende:

[..]

Fout! Ik heb dat nummer juist veel gedraaid het afgelopen jaar.

Maar dat was omdat ik het nummer toen pas echt ontdekt heb. In de zin van dat ik 't actief ben gaan draaien.
Shit, verkeerde voorbeeld gekozen. Waar heb je het nummer trouwens ontdenkt...? In een of ander lijstje?
quote:
Op zondag 31 december 2006 12:16 schreef Bolter het volgende:

[..]

Absoluut niet, Avond is voor mij het beste Nederlandstalige nummer. En er zijn vrij veel Boudewijn de Groot fans.
Als je kijkt naar hoe het nummer de afgelopen jaar is gestegen in de top 2000 lijkt dat toch best wel mijn bewering te ondersteunen... Iets soortgelijks zeiden de lui van de top 2000 trouwens zelf ook toen dat nummer op de eerste plek kwam. Het nummer is denk ik toch wel onbetwistbaar bekender geworden door de top 2000 zelf.
quote:
Ik denk het dus wel. Sowieso zijn zenders als Arrow Classic Rock best populair waar dit soort nummers regelmatig voorbij komen.
Ja, je hebt gelijk: ik overdreef dan ook een beetje om mijn punt duidelijk te maken.
pi_44895229
Meestal bestaan de bovenste regionen van dit soort lijsten uit die typische top-zoveel nummers.
En dat komt ook dikwijls omdat mensen bij het invullen van de lijst echt gaan nadenken wat ook alweer dat typische top-zoveel nummer is die er toch ECHT in hoort te staan.

Zelf vind ik bij die top 2000 lijst het eerste deel (1001-2000) vaak veel leuker dan het 2e deel.

Hotel California is op zich best een aardig nummer, maar het is in al die jaren zó grijsgedraait dat het mij eigenlijk geen reet meer doet. Om over nummer 1 nog maar niet te spreken.......
  zondag 31 december 2006 @ 17:09:51 #78
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_44895679
Wat ik me nou altijd af vraag is waarom dat homo nummer van Queen altijd op 1 staat?, niet dat ik iets tegen homos of tegen Queen heb, niet mijn muziek maar ze hebben ook nummers die niet godsgruwelijk fucking irritant zijn.

En dan vraag ik me af, waarom wordt er bij een degelijk nummer als Hotel California gevraagd waarom het in de top3 staat?, dingen als Coldplay, Marco Borsato en Robbie Williams dan?
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 december 2006 @ 17:19:51 #79
862 Arcee
Look closer
pi_44895983
quote:
Op zondag 31 december 2006 12:58 schreef Zorro het volgende:
User 842.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 31 december 2006 @ 19:30:00 #80
11502 nipeng
The last ride is free
pi_44899852
quote:
Op zondag 31 december 2006 17:09 schreef OFfSprngr het volgende:
Wat ik me nou altijd af vraag is waarom dat homo nummer van Queen altijd op 1 staat?, niet dat ik iets tegen homos of tegen Queen heb, niet mijn muziek maar ze hebben ook nummers die niet godsgruwelijk fucking irritant zijn.

En dan vraag ik me af, waarom wordt er bij een degelijk nummer als Hotel California gevraagd waarom het in de top3 staat?, dingen als Coldplay, Marco Borsato en Robbie Williams dan?
Ja vanuit ieder zijn persoonlijke smaak gezien kan je elk numer ter discussie stellen.
pi_44900114
Toch zijn er ook andere mooie nummers van de Eagles, bijvoorbeeld Last Resort of Wasted Time. Die scoren nooit zo hoog.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  zondag 31 december 2006 @ 19:51:04 #82
60913 Uknowweloveu
You Know We Love You !!
pi_44900309
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 13:41 schreef Asghard het volgende:
Als je die vraag moet stellen, geeft het gelijk je kennis van muziek weer. Het nummer is tijdloos en briljant in elkaar gezet. We praten hier nog over muziekanten. Glenn Fry is een meer dan geweldige gitarist in dit nummer. Zet dit tegenover de computer "muziek" van vandaag en het verschil is overduidelijk. Luister eens naar de opbouw van accoorden en het geheel. Luister eens naar de afzonderlijke instrumenten en de tekst. Luister dan naar die onzin rap en hous waar kerels met broeken op de enkels en als pooier verkleed zich in het kruis grijpen. Kijk naar de schaars gekleden kindermeisjes die alleen met hun reet en tieten staan te schudden. En luister dan naar de tekst over kut en neuken, moord en doodslag. Luister goed en je zult dan merken waarom Hotel California zo hoog staat.
Kleine correctie: Niet Glenn Frey is de geweldige gitarist, maar Joe Walsh (samen met Don Felder).

Verder
  zondag 31 december 2006 @ 19:59:59 #83
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_44900508
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 13:02 schreef One_conundrum het volgende:
Deep Purple - Child in Time is natuurlijk fucking geniaal, Ik krijg elke keer weer kippenvel, er zit veel gevoel in, de solo's zijn geniaal.
Child in Time is inderdaad een geniaal stuk muziek.
pi_44908506
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 12:54 schreef SjonLok het volgende:
Kan iemand me dit uitleggen?
Omdat het zo eenvoudig is?

Zo eenvoudig is het trouwens niet. Je hebt twee gitaren nodig voor het eenvoudigste stukje.
pi_44908588
Of desperado.Maar *The Eagles* zijn gewoon Goed.
pi_44936295
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:26 schreef De_Hertog het volgende:
Lucy in the Sky with Diamonds (goh, waar zou dat een afkorting van zijn)
Helaas...
http://en.wikipedia.org/w(...)onds#Who_was_Lucy.3F
  dinsdag 2 januari 2007 @ 11:42:12 #87
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_44936724
quote:
Moet je wel het hele artikel lezen
quote:
In a 2004 interview, Paul McCartney spoke openly about his Beatles-era drug use, revealing that songs such as "Day Tripper" and "Got To Get You Into My Life" were written directly about LSD and marijuana. When questioned about "Lucy in the Sky with Diamonds," he noted that Julian's painting had inspired the song, but that it was "pretty obvious" that the song was about an acid trip
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_44954538
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 11:42 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Moet je wel het hele artikel lezen
[..]
Maar die opmerking van McCartney bevestigd NIET dat DUS de titel van de song bewust verzonnen was met de afkorting LSD in het achterhoofd...! Even daarvoor staat "We never noticed the LSD initial until it was pointed out later, by which point people didn't believe us."
  woensdag 3 januari 2007 @ 10:26:31 #89
113347 Erick1985
Honesty is the key...
pi_44965887
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 12:54 schreef SjonLok het volgende:
Eagles - Hotel California staat op nr 3 in de top 2000 van dit jaar. Dank denk ik, dat moet wel een ontzettend goed nummer zijn als het 1997 andere liedjes achter zich laat.

Ik ben dat nummer eens gaan luisteren, maar ik hoorde eigenlijk niks bijzonders. Geen briljante muzikanten, eenvoudige tekst, nogal rechttoe rechtaan allemaal. Het is makkelijk meezingbaar, dat zal 't hem wel doen.

Kan iemand me dit uitleggen?
Ik vind het een van de allermooiste nummers allertijden. Vooral al die prachtige guitaar-solo aan het eind. Dit nummer is gewoon helemaal perfect. VELE malen beter dan dat belachelijke Queen dat ieder jaar altijd op 1 staat. Ik vind dat dus echt een baggernummer en snap niet wat iedereen daar zo goed aan vindt.
Be kind, be polite, be nice, be helpful, be normal, be yourself. Then everything will be ok.
pi_44966908
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 21:45 schreef hello_goodbye het volgende:

[..]

Maar die opmerking van McCartney bevestigd NIET dat DUS de titel van de song bewust verzonnen was met de afkorting LSD in het achterhoofd...! Even daarvoor staat "We never noticed the LSD initial until it was pointed out later, by which point people didn't believe us."
Waar nog bij komt dat het nummer van Lennon is, niet van McCartney.

En Lennon kunnen we het niet meer vragen
  woensdag 3 januari 2007 @ 11:50:20 #91
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_44967579
Veel van de nummers die hoog in dit soort lijstjes komen hebben als overeenkomst

een ijzersterke melodie: als in, kan je gelijk meezingen
en een tekst die vaag genoeg is om je eigen herinneringen in te zien, in de kroeg slap over ouwehoeren over wat ze nu precies bedoelen etc

En vooor Hotel C gaat dat gewoon heel erg op. trouwens, als je naar muziek uit de jaten 60 en 70 luisterd, is volgens mij het dynamisch bereik veel groter dan dat wat nu wordt uitgebracht. Om maar goed op te vallen op de radio, worden veel nummers nu zo gemixed en gemasterd dat ze een contant geluidsniveau hebben (ook wel bekend als de Loudnes War geloof ik).
Dat vernietigd voor mij vooral het wat dromerige, mistieke aspect van muziek waardoor je er je eigen veraheln aan op kan hangen.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_44986786
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:
een ijzersterke melodie: als in, kan je gelijk meezingen
Niet mee eens, eerlijk gezegd. Nummers die je gelijk kan meezingen zijn simpel: Frans Bauer niveau, zal ik maar zeggen. Ik denk niet dat er ook maar iemand is die Bohemian Rhapsody, Hotel California, Child in time, Stairway to heaven, Paradise by the dashboard light, etc. METEEN kan meezingen. Deze nummers hebben juist NIET voorspelbare melodien waardoor het JUIST sterke nummers zijn. Kijk, wij kennen die nummers zo onderhand wel, maar als je ze echt voor het eerst hoort weet je echt niet waar het allemaal heengaat. DAT is juist de klasse.
Trouwens, ECHTE klasse is het schrijven van een origineel meezingnummer dat TOCH niet simpel of voorspelbaar is.
  woensdag 3 januari 2007 @ 21:38:45 #93
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_44987159
Vind ik niet. De melodielijn van een nummer als HC is mischien niet in 1 keer mee te zingen, ik overdrijf een beetje. Wat ik probeer onder woorden te brengen, is die kwaliteit van een Bohemian rapsody waardoor iedereen dat soort nummers kan meebrullen. Mischien niet in 1 keer, maar laat ik het zo zeggen, de noten staan in een zodanig volgorde, en zijn zo getimed, dat GEEN ENKELE noot de luisteraar teleursteld, en tegelikertijd precies is wat de luisteraar verwacht, maar niet zo voor de hand liggend dat het ergernis opwekt. Dit klinkt erg wollig, dat besef ik.
Maar als jij in bijvoorbeeld Waynes World die achterbank scene ziet, zullen 90 van de mesnen zichzelf daar zien. Daarom staan dat soort nummers zo hoog in dit soort lijstjes...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  woensdag 3 januari 2007 @ 21:56:39 #94
122102 blonchi
Blauwgilborgel
pi_44987931
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 12:54 schreef SjonLok het volgende:
Eagles - Hotel California staat op nr 3 in de top 2000 van dit jaar. Dank denk ik, dat moet wel een ontzettend goed nummer zijn als het 1997 andere liedjes achter zich laat.

Ik ben dat nummer eens gaan luisteren, maar ik hoorde eigenlijk niks bijzonders. Geen briljante muzikanten, eenvoudige tekst, nogal rechttoe rechtaan allemaal. Het is makkelijk meezingbaar, dat zal 't hem wel doen.

Kan iemand me dit uitleggen?
Hotel California is volledig stuk gedraaid. Overal, maar dan overal waar je ter wereld ook komt, wordt dit nummer met té grote regelmaat gedraaid.
Bandjes in hotel lounges hebben dit nummer steevast op hun repertoire staan. Om maar te zwijgen van de -tig coverbands die het nummer te berde brengen.

Eigenlijk moeten ze dit nummer verplicht drie generaties lang verbieden.

Neemt niet weg dat de Eagles geen goede band is. Hebben hele mooie platen gemaakt.
Ik moet helaas vernechten dat dit plochterig gerinf uiterst vlamelig en imprumptueel verjuind is.
Bovendien jiften de druimels me teveel in de luimtenissen van kwappipappi.
pi_44988046
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 21:38 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dit klinkt erg wollig, dat besef ik.
Klinkt inderdaad wollig. Maar wat jij beschrijft heeft niet zozeer met het meezinggehalte te maken maar simpelweg met 'de perfecte compositie', en dat is (simpel gezegd) een melodie die origineel en verrassend is maar wel lekker in het gehoor ligt (dus niet 'weird' klinkt bij een eerste beluistering). En dat je die na meerdere keren kan meezingen is logisch. Dat zinnetje 'als in, kan je gelijk meezingen' had je beter weg kunnen laten.

Ik verbaas me trouwens nog steeds over het feit dat er met zo weinig noten steeds maar weer nieuwe melodieen gemaakt kunnen worden...! Je zou toch zeggen dat elke combinatie nu wel eens voorbij gekomen is!

Wat de teksten betreft: ik vraag me af in hoeverre de gemiddelde Hollander een Engelse tekst beluisterd... Dat kon nog wel eens tegenvallen. Vraag een fervente top 2000 luisteraar eens waar (bijvoorbeeld) Child in time over gaat en je zal zien dat hij heel lang zal moeten nadenken voordat hij moet erkennen geen idee te hebben... Als je echt heel veel mazzel hebt zal hij de tekst ter plekke kunnen ophoesten: "Ja, een eh... kind in de tijd, die de lijn zal zien die eh... die getrokken is tussen eh... goed en kwaad en eh...ja, dan komt er een blinde kerel voorbij die eh..." maar interpreteren is er niet bij.
Ik ken eigenlijk haast niemand die me kan vertellen waar Engelse nummers over gaan. Ja, men vindt de muziek te gek, maar de tekst...? Zelfs als ze die mee kunnen brullen hebben ze vaak geen idee wat ze zingen, volgens mij. Maar ja, dat zegt misschien meer over mijn kennissenkring dan over het luisterniveau van de gemiddelde Nederlander.
pi_44988837
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 21:59 schreef hello_goodbye het volgende:

[..]

Klinkt inderdaad wollig. Maar wat jij beschrijft heeft niet zozeer met het meezinggehalte te maken maar simpelweg met 'de perfecte compositie', en dat is (simpel gezegd) een melodie die origineel en verrassend is maar wel lekker in het gehoor ligt (dus niet 'weird' klinkt bij een eerste beluistering). En dat je die na meerdere keren kan meezingen is logisch. Dat zinnetje 'als in, kan je gelijk meezingen' had je beter weg kunnen laten.

Ik verbaas me trouwens nog steeds over het feit dat er met zo weinig noten steeds maar weer nieuwe melodieen gemaakt kunnen worden...! Je zou toch zeggen dat elke combinatie nu wel eens voorbij gekomen is!

Wat de teksten betreft: ik vraag me af in hoeverre de gemiddelde Hollander een Engelse tekst beluisterd... Dat kon nog wel eens tegenvallen. Vraag een fervente top 2000 luisteraar eens waar (bijvoorbeeld) Child in time over gaat en je zal zien dat hij heel lang zal moeten nadenken voordat hij moet erkennen geen idee te hebben... Als je echt heel veel mazzel hebt zal hij de tekst ter plekke kunnen ophoesten: "Ja, een eh... kind in de tijd, die de lijn zal zien die eh... die getrokken is tussen eh... goed en kwaad en eh...ja, dan komt er een blinde kerel voorbij die eh..." maar interpreteren is er niet bij.
Ik ken eigenlijk haast niemand die me kan vertellen waar Engelse nummers over gaan. Ja, men vindt de muziek te gek, maar de tekst...? Zelfs als ze die mee kunnen brullen hebben ze vaak geen idee wat ze zingen, volgens mij. Maar ja, dat zegt misschien meer over mijn kennissenkring dan over het luisterniveau van de gemiddelde Nederlander.
Grappig genoeg zijn er twee versies van wat Child in Time betekent.
De ene betreft de vietnam oorlog. De andere de dood van de dochter van Ian Gillan.
Blijkbaar is dat interpreteren ook helemaal niet zo makkelijk dus.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_44989056
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 21:59 schreef hello_goodbye het volgende:

[..]

Klinkt inderdaad wollig. Maar wat jij beschrijft heeft niet zozeer met het meezinggehalte te maken maar simpelweg met 'de perfecte compositie', en dat is (simpel gezegd) een melodie die origineel en verrassend is maar wel lekker in het gehoor ligt (dus niet 'weird' klinkt bij een eerste beluistering). En dat je die na meerdere keren kan meezingen is logisch. Dat zinnetje 'als in, kan je gelijk meezingen' had je beter weg kunnen laten.

Ik verbaas me trouwens nog steeds over het feit dat er met zo weinig noten steeds maar weer nieuwe melodieen gemaakt kunnen worden...! Je zou toch zeggen dat elke combinatie nu wel eens voorbij gekomen is!

Wat de teksten betreft: ik vraag me af in hoeverre de gemiddelde Hollander een Engelse tekst beluisterd... Dat kon nog wel eens tegenvallen. Vraag een fervente top 2000 luisteraar eens waar (bijvoorbeeld) Child in time over gaat en je zal zien dat hij heel lang zal moeten nadenken voordat hij moet erkennen geen idee te hebben... Als je echt heel veel mazzel hebt zal hij de tekst ter plekke kunnen ophoesten: "Ja, een eh... kind in de tijd, die de lijn zal zien die eh... die getrokken is tussen eh... goed en kwaad en eh...ja, dan komt er een blinde kerel voorbij die eh..." maar interpreteren is er niet bij.
Ik ken eigenlijk haast niemand die me kan vertellen waar Engelse nummers over gaan. Ja, men vindt de muziek te gek, maar de tekst...? Zelfs als ze die mee kunnen brullen hebben ze vaak geen idee wat ze zingen, volgens mij. Maar ja, dat zegt misschien meer over mijn kennissenkring dan over het luisterniveau van de gemiddelde Nederlander.
Ik ben zo'n Nederlander die geen idee hebt waar nummers overgaan Mij intereseren teksten ook geen flikker. Maar daar staat wel iets tegenover. Liedjes die ik mooi vind, daarvan kan ik heel de gitaarpartij van mee zingen Vind ik net iets boeiender dan de tekst

En ik kan het niet laten. Child in Time stinkt
  woensdag 3 januari 2007 @ 23:21:31 #98
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_44991354
quote:
'de perfecte compositie', en dat is (simpel gezegd) een melodie die origineel en verrassend is maar wel lekker in het gehoor ligt (dus niet 'weird' klinkt bij een eerste beluistering).
Dat is dus het probleem, het vereist een heel groot muzikaal talent om die tegenstelling aan te kunnen. En de mensen die dat aan kunnen, heb ik nog nooit goed zien/horen uitleggen wat daar nu voor nodig is.
Dat voelen ze aan...

Ik kan van een heleboel nummers als ik ze de eerste keer luister, plekken aanwijzen waar de melodie de spanningsboog laat verslappen. En heb toen ik in een band zat ook zat nummers geschreven waar dit gebeurde. Maar hoe het beter zou moeten, als ik dat wist zat ik niet op Fok maar in die top 2000...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_44995891
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Veel van de nummers die hoog in dit soort lijstjes komen hebben als overeenkomst

een ijzersterke melodie: als in, kan je gelijk meezingen
en een tekst die vaag genoeg is om je eigen herinneringen in te zien, in de kroeg slap over ouwehoeren over wat ze nu precies bedoelen etc

En vooor Hotel C gaat dat gewoon heel erg op. trouwens, als je naar muziek uit de jaten 60 en 70 luisterd, is volgens mij het dynamisch bereik veel groter dan dat wat nu wordt uitgebracht. Om maar goed op te vallen op de radio, worden veel nummers nu zo gemixed en gemasterd dat ze een contant geluidsniveau hebben (ook wel bekend als de Loudnes War geloof ik).
Dat vernietigd voor mij vooral het wat dromerige, mistieke aspect van muziek waardoor je er je eigen veraheln aan op kan hangen.
Die 'Loudness War' he..... geeft dat misschien een karakteristiek geluid dat als 'het commerciele geluid' te omschrijven valt...

Op een of andere manier denk ik altijd dat ik aan een nummer kan horen dat het top40 materiaal is zeg maar....

Kan ook aan mij liggen maarja...
pi_44996508
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:26 schreef De_Hertog het volgende:
'Vroeger' mocht je niet over drugs zingen, dus moest je ietwat cryptisch zijn. Mr. Tambourine Man
Wow, daar heb ik het echt nooit van doorgehad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')