abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44667932
quote:
Hirsch Ballin verwerpt sharia-testament

DEN HAAG - Moslimouders in Nederland mogen geen testamenten opstellen op basis van islamitische wetgeving (sharia) waarin ze vastleggen dat dochters de helft erven van wat zonen krijgen. Een notaris moet in zo'n geval weigeren om daaraan mee te werken.

Dat stelde minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) vrijdag in antwoord op schriftelijke vragen van fractievoorzitter Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid. Het is volgens de bewindsman uiteindelijk aan de rechter om te beoordelen of een wilsbeschikking de fundamentele grondslagen van de rechtsstaat schendt, zoals de gelijkheid van man en vrouw.

Maar Hirsch Ballin wijst er al wel op dat een testament nietig is als de inhoud ervan in strijd is met de goede zeden of de openbare orde. In dat kader moeten de mogelijke 'sharia-testamenten' in ons land volgens hem worden beoordeeld.
bron

Bizar. Een Nederlands testament moet aan de Nederlandse wet voldoen. Zo mag je geen kinderen onterven, en is het minimale deel dat naar kinderen moet gaan ook vaststaand.
Maar je zou dan niet een deel van de kinderen extra mogen begunstigen? Dat gaat de overheid toch helemaal geen ruk aan, en als zéker niet wat de motivatie ervoor is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44667991
Tsja. 'Bizar' vat het wel samen.
  vrijdag 22 december 2006 @ 21:20:11 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_44668003
Goed signaal.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_44668034
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:20 schreef Fir3fly het volgende:
Goed signaal.
Ik vind het heel naar als mijn rechten worden beknopt om een zogenaamd goed signaal af te geven.
pi_44668043
Ik moet toch zeker zelf weten aan wie ik m'n centen nalaat
  vrijdag 22 december 2006 @ 21:23:05 #6
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_44668064
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:22 schreef gelly het volgende:
Uiteraard. Maar alleen uit religieuze overwegingen een dochter minder nalaten is natuurlijk belachelijk.
pi_44668081
quote:
Dat zou je denken. Tenzij er moslims bijgehaald kunnen worden, want dan offert men zonder moeite de vrijheid en het gegeven van het individu op.
pi_44668090
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:23 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Uiteraard. Maar alleen uit religieuze overwegingen een dochter minder nalaten is natuurlijk belachelijk.
Ja, dat is heel belachelijk. En volkomen legaal. Of nou ja, nu dus niet meer. Het punt is dat mijn vrijheid om iemand meer of minder te geven veruit superieur is aan iemands mening dat het een of ander belachelijk is.
pi_44668123
quote:

[..]

Ja, maar als ik dat zou willen moet ik dat toch zelf weten ? Wat heeft de overheid daarmee nodig ?
pi_44668150
Partij van de Vrijheid, hè...
  vrijdag 22 december 2006 @ 21:29:47 #11
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_44668226
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:25 schreef gelly het volgende:

[..]

Ja, maar als ik dat zou willen moet ik dat toch zelf weten ? Wat heeft de overheid daarmee nodig ?
Niet zo veel. Maar he, jij was toch links? In dat geval moet de overheid zich overál mee bemoeien .
pi_44668227
Maar als ik m'n dochter op niet-sharia gronden minder geef mag het wel ? Nou, nogal een zinloze maatregel dan. Hirsch Ballin zit in een demissionair kabinet, laat ie zich koest houden.
pi_44668242
quote:
Een notaris moet in zo'n geval weigeren om daaraan mee te werken.
Zou een notaris wel moslim mogen zijn, van Hirsch Ballin?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44668259
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:29 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Niet zo veel. Maar he, jij was toch links? In dat geval moet de overheid zich overál mee bemoeien .
Ik ben een liberaal, maar iemand die opkomt voor de rechten van anderen is natuurlijk al snel links in de ogen van Telegraafvolk als jij.
pi_44668302
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:30 schreef sigme het volgende:

[..]

Hoezo?
pi_44668316
Ik vind dat de overheid erfenissen gewoon moet verbieden. Alles naar de staat, en die verdeelt het dan wel volgens de normen van de rechtstaak over de nakomelingen (over het hele volk verdelen komt tenslotte ook de directe nakomelingen ten goede). Véél eerlijker want gelijker.
pi_44668389
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:32 schreef Monidique het volgende:

[..]

Hoezo?
Omdat de notaris het testament moet weigeren eraan mee te werken omdat hij het in strijd met de goede zeden dient te vinden.
pi_44668412
Je dochter minder geven dan je zoons valt onder openbare orde en goede zeden ?
quote:
Maar Hirsch Ballin wijst er al wel op dat een testament nietig is als de inhoud ervan in strijd is met de goede zeden of de openbare orde. In dat kader moeten de mogelijke 'sharia-testamenten' in ons land volgens hem worden beoordeeld.
Wat als je het dierenasiel meer geeft dan je kinderen ? Is dat ook verboten ?
pi_44668428
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Omdat de notaris het testament moet afwijzen omdat het in strijd met de goede zeden zou zijn.
En je denkt dat Hirsch Ballin misschien denkt dat een islamitische notaris eerder zou kiezen voor zijn geloof dan voor de Nederlandse wet?
  vrijdag 22 december 2006 @ 21:45:35 #20
66825 Reya
Fier Wallon
pi_44668612
Een puur stukje symboolpolitiek, mijn inziens. Hirsch Ballin kan weliswaar een signaal afgeven, maar serieus hier iets tegen bewerkstelligen wordt juridisch-technisch behoorlijk lastig; nog afgezien van de vraag of het uberhaupt wel de taak van de overheid zou moeten zijn om tegen dergelijke zaken ten strijde te trekken.
pi_44668875
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:38 schreef Monidique het volgende:

[..]

En je denkt dat Hirsch Ballin misschien denkt dat een islamitische notaris eerder zou kiezen voor zijn geloof dan voor de Nederlandse wet?
Nee, Hirsch Ballin doet geen beroep op de wet, maar op goede zeden. Hij verwacht morele afkeuring van een legaal testament.
  vrijdag 22 december 2006 @ 22:55:40 #22
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_44670590
Ik vind het als student notarieel recht wat vreemde opmerkingen van Hirsch Ballin. Het is namelijk zeer wel mogelijk om je kinderen te onterven. Als Achmed later bij mij op kantoor komt en mij opdracht geeft een testament op te stellen waarin staat dat hij zijn dochters onterft, dan kan ik dat niet weigeren. Ik mag als notaris niet kijken naar de achterliggende reden van de onterving. Anders wordt het als Achmed aan het erven van zijn dochters een voowaarde verbindt. Als Achmed bijvoorbeeld wil laten vastleggen dat zijn dochters enkel erven als zij uitgehuwelijkt zijn en tenminste zes kinderen hebben gebaard, dan is dat wel in strijd met de goede zeden en/of de openbare orde. Maar een simpele onterving kan niet worden geweigerd. De dochter krijgt overigens vervolgens gewoon keurig haar legitieme portie (de helft van wat de niet-onterfde kinderen krijgen). Ik zie niet in wat er in strijd is met de openbare orde of de goede zeden...

[ Bericht 16% gewijzigd door Jurgen21 op 22-12-2006 23:01:39 ]
Pugna Pro Patria
  vrijdag 22 december 2006 @ 23:33:56 #23
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44671538
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:37 schreef gelly het volgende:
[..]

Wat als je het dierenasiel meer geeft dan je kinderen ?
Dat zou een zeer afkeurenswaardige actie zijn net als Bill Abu Muqtada al-Gates.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_44672301
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:23 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat zou je denken. Tenzij er moslims bijgehaald kunnen worden, want dan offert men zonder moeite de vrijheid en het gegeven van het individu op.
Ik vind het juist grappig dat veel mannen hier alleen voor vrouwen opkomen, wanneer die door moslims gediscrimineerd worden.
  zaterdag 23 december 2006 @ 01:07:33 #25
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_44673555
Dit probleem zou niet eens moeten voorkomen in Nederland, mensen die op basis van de sharia hun testament opstellen gaan maar lekker terug naar de wortels van het kwaad, daar ergens in het oosten
  zaterdag 23 december 2006 @ 06:38:04 #26
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_44675545
Onze superieure manier van leven wordt tenminste wèl beschermd door deze minister.

Donner
pi_44675564
Kut minister
  zaterdag 23 december 2006 @ 06:43:40 #28
93744 Finder_elf_towns
pi_44675568
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:45 schreef Reya het volgende:
Een puur stukje symboolpolitiek, mijn inziens.
Dat is het ook. Waar het wezenlijk om gaat is het breken met het appeasement gedrag naar intolerante moslims toe, niet om de toegevoegde waarde van het weigeren van sharia-gemotiveerde testamenten.
pi_44675590
tvp
  zaterdag 23 december 2006 @ 09:50:20 #30
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_44676980
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, Hirsch Ballin doet geen beroep op de wet, maar op goede zeden. Hij verwacht morele afkeuring van een legaal testament.
Nee, hij doet wel een beroep op de wet. Een testamentair beding is namelijk een rechtshandeling. En een rechtshandeling is nietig, wanneer die in strijd is met de wet, de goede zeden of de openbare orde. Hirsch Ballin is zelf een uitstekend jurist hoor.

[insert wetsartikel uit Boek 3 BW, zodra die kutsite van een www.wetten.nl het weer doet ]

Hij vindt dus dat de rechter dit artikel ruimer moet interpreteren bij Sharia-bedingen. Ik ben benieuwd of dit niet een te ruime interpretatie is. Het zou wel een omslag zijn.
pi_44677065
Ik vind het echt de grootst mogelijke onzin. Het hele onterven en in hoeverre dat niet mag sowieso. Iemand heeft toch zelf voor zijn geld gewerkt, en mag dan toch ook zeker zelf weten wat 'ie er mee doet? Waarom zou dat nadat je dood bent ineens niet meer mogen?

Trouwens, bij de moslims zit er nog een systeem achter. De vrouwen erven minder, omdat zij, als ze getrouwd zijn, meer tot de familie van de echtgenoot gaan behoren. Als zíjn ouders sterven, krijgt hij weer meer.
pi_44694467
Belachelijke actie van de Partij voor de Vrijheid , hiermee mensen onmogelijk te maken zelf te bepalen wat ze met hun geld doen.

Uiteraard ook een makkelijk te omzeilen actie: Gewoon bij in leven zijnde je vermogen reeds schenken. Of gaat de overheid ook verbieden dat je je ene kind wel en je andere kind niet een cadeautje gaat geven??
pi_44694766
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 09:50 schreef Pool het volgende:

[..]

Nee, hij doet wel een beroep op de wet. Een testamentair beding is namelijk een rechtshandeling. En een rechtshandeling is nietig, wanneer die in strijd is met de wet, de goede zeden of de openbare orde. Hirsch Ballin is zelf een uitstekend jurist hoor.

[insert wetsartikel uit Boek 3 BW, zodra die kutsite van een www.wetten.nl het weer doet ]

Hij vindt dus dat de rechter dit artikel ruimer moet interpreteren bij Sharia-bedingen. Ik ben benieuwd of dit niet een te ruime interpretatie is. Het zou wel een omslag zijn.
Hirsch Ballin richt zich niet op rechters, en niet op een rechterlijke uitspraak, hij richt zich op de notarissen. Die zouden - zonder dat een rechter ooit een dergelijke uitspraak gedaan heeft, medewerking aan een dergelijk testament moeten weigeren.
  zondag 24 december 2006 @ 01:53:19 #34
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_44698020
Dit slaat natuurlijk nergens op! Je kunt naar huidig erfrecht iemand ook wel onterven of bepaalde goederen alleen aan je favoriete zoon cq. dochter nalaten, dus de mogelijkheid om de één boven de ander te 'bevoordelen' is ook nu al aanwezig en staat de erflater vrij.

Uiterste wilsbeschikkingen, populair gezegd testamenten, zijn de laatste wens van overledenen en moeten (daarom) gerespecteerd worden. Dat is ook de redenen dat testamenten eigenlijk niet uitgelegd mogen worden. Zijn ze echt onduidelijk dan mogen ze wel uitgelegd worden maar dan zeer beperkt en door de wetgever begrensd. Dat heeft dezelfde achtergrond.

Wilders roept dit inderdaad alleen maar omdat het 'islamitisch' is. Lulkoek natuurlijk.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  zondag 24 december 2006 @ 01:56:53 #35
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44698087
Hirsch Ballin zegt toch eigenlijk alleen maar dat een testament aan de Nederlandse wet moet voldoen? Dat is toch niet zo schokkend?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  zondag 24 december 2006 @ 02:01:19 #36
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_44698148
quote:
Op zondag 24 december 2006 01:56 schreef PJORourke het volgende:
Hirsch Ballin zegt toch eigenlijk alleen maar dat een testament aan de Nederlandse wet moet voldoen? Dat is toch niet zo schokkend?
Het Nederlandse erfecht kent twee varianten, erfopvolging ab intestato, als je geen testament hebt gemaakt, dan is een wettelijke standaardregeling van toepassing, en erfopvolging ex testamento. Dan kun je zelf bij uiterste wilsbeschikking (testament) over je vermogen beslissen. Dat is wel aan grenzen gebonden, maar niet aan veel. In elk geval biedt het wel de mogelijkheid om V wel te onterven en M niet. Je kunt namelijk iedereen onterven die je wilt. Het staat je ook vrij bij legaat bepaalde dingen wel of juist niet aan vrouwen na te laten of juist aan mannen.

Het is nogal hypocriet om te roepen dat "sharia-erfrecht" niet mag omdat vrouwen daarin minder erven dan mannen, want als een moslim (of wie dan ook) onder huidig Nederlands erfrecht zo'n 'discriminatoire' erfopvolging wil bereiken, dan is dat nu ook al geheel mogelijk.

Ik zie het probleem dus eigenlijk niet.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  zondag 24 december 2006 @ 02:19:08 #37
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44698479
quote:
Nee, hij gooit er de communistische vlag over en beweert te weten wat goed is voor het individu.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 24 december 2006 @ 08:48:05 #38
3542 Gia
User under construction
pi_44700124
Wat als een moslimdochter het testament aanvecht, omdat zij volgens de Nederlandse wet recht heeft op een even groot deel als haar broer?
Moet dan de islamitische wet boven de Nederlandse staan?
pi_44700729
quote:
Er is geen wet die verbiedt een groter deel aan het ene kind na te laten dan aan het ander. Het minimale deel wat aan een kind moet worden nagelaten staat vast, maar daar wordt in zo'n testament helemaal niet aan getornd.

Zie jij HirschBallin iets zeggen over onwettige testamenten, of over notarissen die de wet overtreden?
pi_44700749
quote:
Op zondag 24 december 2006 08:48 schreef Gia het volgende:
Wat als een moslimdochter het testament aanvecht, omdat zij volgens de Nederlandse wet recht heeft op een even groot deel als haar broer?
Eh.. er is geen wet die dat stelt. Er is een wet die stelt wat het minimale deel is voor kinderen. Als die dochter het minimale deel krijgt, en de zoon het minimale deel + wat extra's, dan is er geen wet die stelt dat alle kinderen een even groot deel moeten krijgen.

Als jij meent dat een van je kinderen wat extra's moet erven, kan je dat laten opnemen in een testament. Daar is een testament juist voor: als je het gelijk wil verdelen over de erfgenamen zoals de overheid ze aanwijst hoef je juist geen testament op te maken.
  zondag 24 december 2006 @ 12:11:51 #41
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_44702500
ies islam, dus ies fout!

pi_44702895
Het is een erg warrig stukje in de OP. Is het nou al verboden voor notarissen of moet het door de rechter verboden en op welke grond dan?

Mogelijk verduidelijkt deze tekst van elsevier.nl het iets:

"In november bleek volgens hoogleraar islamitisch recht Ruud Peters dat moslimouders in Nederland al op grote schaal testamenten laten opstellen 'conform de islamitische shariawet'. Notarissen zouden hier, soms met moeite, mee akkoord gaan, omdat het Nederlandse contractrecht deze ruimte nu eenmaal biedt.

Wilders noemde dit toen 'schokkend' en eiste uitleg van minister Hirsch Ballin. Volgens de minister bepaalt de rechter uiteindelijk of de inhoud van een sharia-testament in strijd is met de grondbeginselen van de Nederlandse rechtsstaat. Achtergestelde dochters kunnen zich dus voor de rechters beroepen op de gelijkheid van man en vrouw.

Vrijheid
Hirsch Ballin denkt dat een testament dat is opgesteld op basis van de sharia ook nietig kan worden verklaard door de rechter, omdat de inhoud van het document in strijd is met de openbare orde of de goede zeden.

Opstellers van een testament hebben weliswaar alle vrijheid om te bepalen aan wie ze hun bezittingen willen nalaten. Maar Hirsch Ballin vindt dat het niet zo kan zijn dat dochters 'stelselmatig' minder krijgen toebedeeld dan hun broers."
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  zondag 24 december 2006 @ 14:26:59 #43
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44707026
quote:
Ho even, mag ik even zelf een verdeelsleutel opstellen als ik doodga, graag?
quote:
pi_44707506
quote:
De nederlandse wet staat altijd boven religieuze wetten. Stelt je dat gerust?
pi_44707635
quote:
wat Hirsch Ballin stelde is
quote:
Moslimouders in Nederland mogen geen testamenten opstellen op basis van islamitische wetgeving (sharia) waarin ze vastleggen dat dochters de helft erven van wat zonen krijgen. Een notaris moet in zo'n geval weigeren om daaraan mee te werken.
http://www.tweedekamer.nl/nieuws/anp_nieuws/anpnieuws.jsp?open&file=00008672

dat is op zijn minst heel vreemd en schokkend, omdat er niks onwettigs is aan een testament warin de ene erfgenaam minder of meer krijgt en iedereen de persoonlijke vrijheid heeft een testament op te stellen..
iets dat Hirsch-Ballin juist ook erkend in zijn erkenning dat de rechter zulke gevallen moet beoordelen, als een erfegenaam zich er niet bij neerlegt, zo is de wet nu al lang. Niet meer en niet minder.

Feitelijk geeft hij een nu eigen persoonlijke mening weer en stelt zich daar zelf als minister op de positie van een rechter.. iets dat meestal zeker 'not done' is.
Hij dient enkel de werking van het erfrecht uit te leggen en waar deze ruimte biedt vor een verdeelsleutel waarbij Sharia-maatstaven gekozen worden, desnoods gebruikt de erflater dobbelstenen om de exacte verdeling te bepalen, daar dient de Overheid zch juist zo min mogelijk mee te bemoeien.

Overigens, de wet is al zo dat een ouder zijn kinderen _kan_ onterven, maar dat de kinderen altijd via de rechter een 'legitieme portie' (maximaal de helft van het erfdeel en enkel geld, geen goederen) kunnen opeisen en vrijwel altijd gelijk krijgen ..
dat is nu al de bestaande situatie.

Het verschil in dit geval is enkel dat het mystieke toverwoordje "Sharia" erbij genoemd wordt en de minister opeens beweert dat notarissen "zouden moeten weigeren aan die testamenten mee te werken'
  zondag 24 december 2006 @ 14:46:35 #46
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44707778
Nou, dan weten we dat ook weer, een minister met 'een signaal'. Hij lijkt Verdonk wel.
pi_44708416
quote:
Dat dus.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zondag 24 december 2006 @ 15:40:01 #48
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44709676
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:26 schreef Yildiz het volgende:
Ho even, mag ik even zelf een verdeelsleutel opstellen als ik doodga, graag?
Waarom komt links pas op voor economische vrijheid als er moslims in het spel zijn?
  zondag 24 december 2006 @ 15:50:08 #49
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44710087
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:40 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Waarom komt links pas op voor economische vrijheid als er moslims in het spel zijn?
Als jij mij nu links probeert te noemen is dat wel de grootste grap van vandaag, en is mijn dag weer goed.
pi_44710353
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:40 schreef PJORourke het volgende:

[..]

je erkend dus dat het standpunt om moslims geen recht te geven op een testamantaire verdeling tussen erfgenamen, een zware aantasting van de vrijheid is ...

dan zou je eerste vraag moeten zijn waarom Wilders en de Partij van de Vrijheid dit kennelijk zo 'verkeerd' vond dat ze er gerichte kamervragen naar wilde stellen.
Dáár gaat het om, niet om de mensen die uitleggen wat er precies verkeerd aan dat idee is (wat dus ook juist losstaat van de vraag of het hier enkel om moslims gaat of over andere burgers)
  zondag 24 december 2006 @ 16:06:36 #51
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44710539
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:59 schreef KroJo het volgende:
je erkend dus dat het standpunt om moslims geen recht te geven op een testamantaire verdeling tussen erfgenamen, een zware aantasting van de vrijheid is ...
Ik vind het zelf belachelijk, maar dan ook weer eng dat de sharia zo veel invloed lijkt te hebben.
pi_44710799
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:06 schreef PJORourke het volgende:

.. maar dan ook weer eng dat de sharia zo veel invloed lijkt te hebben.
Och dat de Sharia grote invloed op kamervragen van Wilders is is al langer bekend hoor

het begint een beetje te lijken op een ONZ-topic van pberends: "verzin hier Sharia-kamervragen voor Wilders"

"Geachte minister, vind u het ook zo zorgelijk dat nederlandse bakker broodjes verkopen die naar Sharia-recept gebakken zijn?"
"Is het naar uw mening ook zorgelijk dat het mogelijk is naar Sharia-wetten een auto te parkeren in de amsterdamse binnenstad?"
"Minister, moet er een stop gezet worden op al die politici die bij de bestraffing van misdaden streven naar straffen die ook de Sharia oplegt?"
  zondag 24 december 2006 @ 16:25:12 #53
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44711067
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:16 schreef KroJo het volgende:
Och dat de Sharia grote invloed op kamervragen van Wilders is is al langer bekend hoor

het begint een beetje te lijken op een ONZ-topic van pberends: "verzin hier Sharia-kamervragen voor Wilders"

"Geachte minister, vind u het ook zo zorgelijk dat nederlandse bakker broodjes verkopen die naar Sharia-recept gebakken zijn?"
"Is het naar uw mening ook zorgelijk dat het mogelijk is naar Sharia-wetten een auto te parkeren in de amsterdamse binnenstad?"
"Minister, moet er een stop gezet worden op al die politici die bij de bestraffing van misdaden streven naar straffen die ook de Sharia oplegt?"
Wat is er mis met een kamervraag? Het is voor alle partijen wel handig om te weten hoe het kabinet hier over denkt. Jouw probleem lag toch bij het antwoord van Hirsch Ballin?

Je zou eens een kans missen om Wilders te bashen...
  zondag 24 december 2006 @ 16:31:02 #54
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44711222
"Voorzitter, is uw moeder een hoer?" Ik zeg het niet, maar ik mag het toch vragen?
  zondag 24 december 2006 @ 16:31:57 #55
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44711249
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:31 schreef Yildiz het volgende:
"Voorzitter, is uw moeder een hoer?" Ik zeg het niet, maar ik mag het toch vragen?
Heeft iemand dat ooit gevraagd dan?
  zondag 24 december 2006 @ 16:55:29 #56
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44711856
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:31 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Heeft iemand dat ooit gevraagd dan?
Daar zou toch niks mis mee zijn? Het is immers maar een vraag, en het is voor alle partijen handig om te weten.
  zondag 24 december 2006 @ 16:57:25 #57
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_44711902
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:55 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Daar zou toch niks mis mee zijn? Het is immers maar een vraag, en het is voor alle partijen handig om te weten.
Het ronduit iemand beledigen, gelijk stellen met vragen hoe het zit met invloed van de sharia in nederland.

Je moet er maar op komen.
  zondag 24 december 2006 @ 17:00:21 #58
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44711975
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:57 schreef ExTec het volgende:

[..]

Het ronduit iemand beledigen, gelijk stellen met vragen hoe het zit met invloed van de sharia in nederland.

Je moet er maar op komen.
Niet zo heel moeilijk, een week geleden was zoiets in The Daily Show met Jon Stewart, met bepaalde vragen van Fox News. Vragen als 'are Democrats traitors?' en dat soort debiele vragen. Wat eigenlijk geen vraag is, maar meer een mening. Een stukje propaganda. 'Is your mother a whore?' werd toen gevraagd door Jon Stewart, met de verdediging dat het maar een vraag is.

Linkje met filmpje op de site.
  zondag 24 december 2006 @ 17:06:21 #59
6484 ExTec
pi_44712118
quote:
Op zondag 24 december 2006 17:00 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Niet zo heel moeilijk, een week geleden was zoiets in The Daily Show met Jon Stewart, met bepaalde vragen van Fox News. Vragen als 'are Democrats traitors?' en dat soort debiele vragen. Wat eigenlijk geen vraag is, maar meer een mening. Een stukje propaganda. 'Is your mother a whore?' werd toen gevraagd door Jon Stewart, met de verdediging dat het maar een vraag is.

Volgens de analogie dat als anderen zich bedienen van stijlloos gedrag, dat jij het dan ook mag ofzo?

(En wat een interview op de VS televisie hier mee te maken heeft, raak je het spoor bijster ofzo?)
  zondag 24 december 2006 @ 17:09:16 #60
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44712182
quote:
Op zondag 24 december 2006 17:06 schreef ExTec het volgende:

[..]

Volgens de analogie dat als anderen zich bedienen van stijlloos gedrag, dat jij het dan ook mag ofzo?
Nee, het was slechts een vraag die gesteld zou kunnen worden, een vraag, die, net zoals in de voorbeelden, eigenlijk geen vraag is.
quote:
(En wat een interview op de VS televisie hier mee te maken heeft, raak je het spoor bijster ofzo?)
Nee, ik geef simpelweg een actueel voorbeeld, inclusief video, zodat je precies kunt zien waar ik op doel.
Ik had het ook niet kunnen doen, natuurlijjk. Maar dan moest ik dat zelf uitleggen.

Maargóed, genoeg offtopic.
  zondag 24 december 2006 @ 17:11:48 #61
6484 ExTec
pi_44712255
quote:
Op zondag 24 december 2006 17:09 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Nee, het was slechts een vraag die gesteld zou kunnen worden, een vraag, die, net zoals in de voorbeelden, eigenlijk geen vraag is.
Juist. En m'n oma rijd op rollerskates
  zondag 24 december 2006 @ 17:14:13 #62
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44712338
quote:
Op zondag 24 december 2006 17:00 schreef Yildiz het volgende:

Wat is de relevantie met legitieme kamervragen over testamenten? Vrijheid om te bashen omdat de vraag toevallig van Wilders kwam? Het probleem was toch juist het antwoord van Hirsch Ballin?
  zondag 24 december 2006 @ 17:46:05 #63
3542 Gia
User under construction
pi_44713341
Dus, indien er geen testament is, erven alle kinderen evenveel. M.a.w. willen moslims zich aan de voorschriften van de koran houden, dan moeten ze wel een testament maken.
pi_44714279
quote:
Op zondag 24 december 2006 17:14 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wat is de relevantie met legitieme kamervragen over testamenten? Vrijheid om te bashen omdat de vraag toevallig van Wilders kwam? Het probleem was toch juist het antwoord van Hirsch Ballin?
Dat lijkt me ook, en daar gaat het topic ook over. De vraag van Wilders is geheel legitiem, het antwoord van Hirsch Ballin zorgwekkend.

Val ik in jouw optiek onder links?
  zondag 24 december 2006 @ 18:30:42 #65
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44714557
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:19 schreef sigme het volgende:
Val ik in jouw optiek onder links?
Hmmm, daar gaat het eigenlijk niet zo zeer om, maar meer om het feit dat allerlei figuren die dat normaal niet doen pleiten voor economische vrijheid.
pi_44714649
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:30 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hmmm, daar gaat het eigenlijk niet zo zeer om, maar meer om het feit dat allerlei figuren die dat normaal niet doen pleiten voor economische vrijheid.
Val ik daaronder? Of anderen (man & paard graag).

Ik zie het andersom: zoals jij gewoonlijk op de bres staat voor economische vrijheden, zo wil je opeens deze aantasting wel verdedigen.
  zondag 24 december 2006 @ 18:35:59 #67
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44714695
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:30 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik ben ook wel benieuwd of ik daaronder val, eerder deze dag noemde je me al links. .
  zondag 24 december 2006 @ 18:37:21 #68
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44714733
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:34 schreef sigme het volgende:
Val ik daaronder? Of anderen (man & paard graag).

Ik zie het andersom: zoals jij gewoonlijk op de bres staat voor economische vrijheden, zo wil je opeens deze aantasting wel verdedigen.
Nee, ik dacht eerder aan M en Yildiz (kloons van elkaar?). Ik vind dat ieder zelf mag besluiten hoe z'n testament er uitziet, maar als er regels zijn, gelden die ook voor moslims. We maken nogal eens uitzonderingen voor moslims in dit land.

Tevens verdedig ik het recht van Wilders om kamervragen over dit onderwerp te stellen. Mensen hebben problemen met het antwoord van de minister, ik ook, maar Wilders wordt hier weer eens gebashed.
  zondag 24 december 2006 @ 18:37:23 #69
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_44714734
Als je de bruidsschat meerekent, dan is het toch helemaal niet zo verkeerd?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zondag 24 december 2006 @ 18:39:47 #70
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44714808
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:37 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, ik dacht eerder aan M en Yildiz (kloons van elkaar?). Ik vind dat ieder zelf mag besluiten hoe z'n testament er uitziet, maar als er regels zijn
Dat is mijn punt juist, de regel is nu dat alles wat binnen de wet valt, mag. Of men dat onder het mom van sharia, boedha of wat dan ook doet, boeit mij totaal niet. Zie ook de repliek van Jurgen21, iemand waar ik het niet altijd mee eens ben, ben ik het nu helemaal mee eens.

Ik vind het wel grappig, bij mijn komst op het forum werd ik eerst als allochtoon bestempeld, en nu links.

Wat ik echter zie, is dat quasi-liberalen die eigenlijk niet zo goed tegen kritiek kunnen moslims als excuus gebruiken om andermans vrijheden in te perken.
quote:
, gelden die ook voor moslims. We maken nogal eens uitzonderingen voor moslims in dit land.

Tevens verdedig ik het recht van Wilders om kamervragen over dit onderwerp te stellen. Mensen hebben problemen met het antwoord van de minister, ik ook, maar Wilders wordt hier weer eens gebashed.
  zondag 24 december 2006 @ 18:43:35 #71
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44714901
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:39 schreef Yildiz het volgende:
Dat is mijn punt juist, de regel is nu dat alles wat binnen de wet valt, mag. Of men dat onder het mom van sharia, boedha of wat dan ook doet, boeit mij totaal niet.
Dan zijn we het min of meer wel eens. Ik moet er aan toevoegen dat ik de latente invloed van de sharia hoe dan ook een gevaarlijk signaal vind. Integratie van mensen die zo denken lijkt me dan ook vrijwel onmogelijk.
pi_44714937
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:37 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, ik dacht eerder aan M en Yildiz (kloons van elkaar?).
Nee, en als je je iets zou verdiepen in de standpunten / schrijfstijl zou je dat ook niet denken.
quote:
Ik vind dat ieder zelf mag besluiten hoe z'n testament er uitziet, maar als er regels zijn, gelden die ook voor moslims. We maken nogal eens uitzonderingen voor moslims in dit land.
Dus...... notarissen horen gewoon mee te werken aan geldige testamenten. Geen uitzondering voor moslims op basis van goede zeden.
quote:
Onzin, hij kwam nauwelijks ter sprake, jij trekt de discussie die kant op.

En jij kwam met de post dat Hirsch Ballin gewoon tot respecteren van de wet oproept, en dat je je afvraagt waar de ophef over is. Wat dacht je? Eerst maar eens de verdedigers van de vrijheid tot eigen beschikking over eigen kapitaal in een hoekje zetten, aangezien het over moslims gaat er dus iedere kanttekening van dhimmischap getuigd?
  zondag 24 december 2006 @ 18:49:57 #73
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44715043
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:45 schreef sigme het volgende:
Dus...... notarissen horen gewoon mee te werken aan geldige testamenten. Geen uitzondering voor moslims op basis van goede zeden.
Ik vind goede zeden al te ver gaan. Maar als dat in de wet staat, geldt deze voor iedereen, ook moslims. En de sharia, nee, dat hoort niet bij goede zeden.
quote:
Onzin, hij kwam nauwelijks ter sprake, jij trekt de discussie die kant op.
Kijk maar naar de posts van Krojo.
quote:
En jij kwam met de post dat Hirsch Ballin gewoon tot respecteren van de wet oproept, en dat je je afvraagt waar de ophef over is. Wat dacht je? Eerst maar eens de verdedigers van de vrijheid tot eigen beschikking over eigen kapitaal in een hoekje zetten, aangezien het over moslims gaat er dus iedere kanttekening van dhimmischap getuigd?
Nee, maar het valt op dat de betrokken figuren die vrijheid anders nooit verdedigen.
pi_44715480
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:49 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik vind goede zeden al te ver gaan. Maar als dat in de wet staat, geldt deze voor iedereen, ook moslims. En de sharia, nee, dat hoort niet bij goede zeden.
Als iemand z'n dochter het wettelijk del gunt, en z'n zoon het dubbele - dan behoort het tot de goede zeden van de overheid zich niet te moeien in de beweegredenen daarvoor.
quote:
[..]

Kijk maar naar de posts van Krojo.
Kijk maar naar de OP en veruit de meeste posts.
quote:
[..]

Nee, maar het valt op dat de betrokken figuren die vrijheid anders nooit verdedigen.
Zoals.. ik? (TS, in dit geval). M? Yildiz? Allemaal mensen die vooraan staan bij ageren tegen overheidsbemoeienis, schending van privacy, ongeacht de motivatie ('terrorismedreiging' ).
Onderbouw je beschuldiging eens wat.

En je draait er mooi omheen ook, jij kwam Hirsch Ballin verdedigen, met z'n "beroep op de wet" .
  zondag 24 december 2006 @ 19:12:21 #75
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44715566
quote:
Op zondag 24 december 2006 19:08 schreef sigme het volgende:
Als iemand z'n dochter het wettelijk del gunt, en z'n zoon het dubbele - dan behoort het tot de goede zeden van de overheid zich niet te moeien in de beweegredenen daarvoor.
Ben ik het wel mee eens, maar ik ben niet precies op de hoogte van de werkwijze van deze wet in de praktijk. De onderbouwing "sharia" vind ik dan wel vrij zwak en zorgelijk, en zeker tegen de goede zeden.
quote:
Kijk maar naar de OP en veruit de meeste posts.
Nou, anderen halen toch Wilders erbij?
quote:
Zoals.. ik? (TS, in dit geval). M? Yildiz? Allemaal mensen die vooraan staan bij ageren tegen overheidsbemoeienis, schending van privacy, ongeacht de motivatie ('terrorismedreiging' ).
Onderbouw je beschuldiging eens wat.
Dat is dus geen economische vrijheid. Dit zijn mensen die weinig ageren tegen hoge belastingen, subsidiestromen en uitkeringsexcessen.
pi_44715685
quote:
Op zondag 24 december 2006 19:12 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ben ik het wel mee eens, maar ik ben niet precies op de hoogte van de werkwijze van deze wet in de praktijk. De onderbouwing "sharia" vind ik dan wel vrij zwak en zorgelijk, en zeker tegen de goede zeden.
Welke onderbouwing 'sharia'? Dat als onderbouwing in een testament? Of 'sharia' als onderbouwing van Hirsch Ballin om erfrecht met flinke korrels zout te nemen?
quote:
[..]

Nou, anderen halen toch Wilders erbij?
De naam valt nauwelijks, de discussie gaat er nauwelijk over, en jij komt roepen dat het een Wilders-bash-topic is.
quote:
[..]

Dat is dus geen economische vrijheid. Dit zijn mensen die weinig ageren tegen hoge belastingen, subsidiestromen en uitkeringsexcessen.
Nou, daar verzet *ik* me anders regelmatig tegen.
pi_44718641
De vraag is: wat heeft Hirsch Ballin nu echt gezegd.
Parlando wil het niet ophoesten en de persberichten zijn allemaal vaag. HB is een kundig jurist en heeft nota bene uitstel aangevraagd voor de beantwoording van Wilders vragen om met de Orde (der notarissen) te kunnen overleggen.

Zoals het nu samengevat wordt spreekt hij baarlijke nonsens en daar is het toch de man niet naar. Iemand wel het letterlijke antwoord bij de hand?
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  zondag 24 december 2006 @ 21:44:25 #78
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44718965
Het was een mondelinge vraag van Wilders. Wellicht dat het daarom niet te vinden is.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_44719022
De integrale tekst van de antwoorden van de minister luidt:

Antwoorden van de Minister van Justitie op de schriftelijke vragen van het lid Wilders over het laten opstellen van testamenten conform de sharia (2060701210)

1 - Bent u bekend met de artikelen “Dochters moslims gedupeerd door sjaria-testament” en “De polder biedt alle ruimte voor de sjaria”?

Ja.

2 - Deelt u de mening dat het merkwaardig is dat in Nederland testamenten worden opgesteld volgens de regels van de sharia?

Van de sharia bestaan in verschillende islamitische landen uiteenlopende uitwerkingen en interpretaties. Islamitische rechtsopvattingen over erfrecht vormen, althans in Marokko, een tamelijk gecompliceerd samenstel van onderling samenhangende regels.
Voorts dienen die regels te worden bezien in verband met rechtsopvattingen van niet-erfrechtelijke aard, bijvoorbeeld ten aanzien van de mogelijkheid om aan bepaalde personen bij leven schenkingen te doen, en met verplichtingen tot het verstrekken van levensonderhoud aan verwanten. Een onderdeel van de erfrechtelijke regels bestaat erin dat onder omstandigheden aan een zoon van de erflater een groter erfdeel toekomt dan aan een dochter.

Het Nederlandse erfrecht gaat uit van het beginsel van de testeervrijheid: degene die een testament opstelt, kan daarin vrijelijk beslissen wat er na zijn overlijden met zijn vermogen zal gebeuren. De testeervrijheid is evenwel niet onbeperkt. Zo kan de erflater niet voorbijgaan aan de rechten van zijn schuldeisers, die zich voor hun vorderingen op de nalatenschap kunnen verhalen.
Verder kent het Nederlandse erfrecht – indien de erflater gehuwd is – een sterke bescherming van de langstlevende echtgenoot. Die bescherming kan de echtgenoot inroepen als de verzorging van de langstlevende echtgenoot door erfrechtelijke beschikkingen van de erflater in het gedrang komt. Voorts kent het Nederlandse erfrecht net als veel andere landen de legitieme portie, waardoor kinderen van de erflater aanspraak kunnen maken op een bedrag uit de nalatenschap van ten minste de helft van hetgeen hun zonder testament zou toekomen.

Op zichzelf staat het elke erflater, met inachtneming van het voorgaande, vrij zijn testeervrijheid te benutten om af te wijken van de zonder testament geldende regel dat ieder kind van de erflater een gelijke aanspraak heeft. De motieven van de erflater kunnen daarbij van velerlei aard zijn. In veel gevallen zullen die motieven ook niet behoeven te blijken uit het testament.

3 - Deelt u voorts de mening dat het onwenselijk is, dat als gevolg van deze op de sharia gebaseerde testamenten, dochters de helft erven van wat zonen krijgen? Kunt u aangeven hoe vaak dit voorkomt in Nederland?

Hoewel het beginsel van de testeervrijheid ruimte laat aan erflaters om te kiezen wie er van hem of haar erft en hoeveel dat zal zijn, onderschrijf ik dat het onwenselijk is wanneer dochters stelselmatig slechts de helft zouden erven van wat zoons erven. Ik merk daarbij wel op dat een erfrechtelijke bevoordeling van een zoon in de praktijk gepaard kan gaan met een bevoordeling langs andere weg van de dochter. Gedacht kan worden aan schenkingen bij leven, bijvoorbeeld ter gelegenheid van een huwelijk.

Over de vraag hoe vaak een en ander voorkomt in Nederland, zijn mij geen gegevens bekend. De inhoud van uiterste wilsbeschikkingen is geheim zolang de testateur nog in leven is.

4 - Vindt u dat man en vrouw in Nederland ook voor het privaatrecht volkomen gelijkwaardig zijn en dat testamenten - die gebaseerd zijn op de sharia - waar mannen bevoordeeld worden boven vrouwen, ontoelaatbaar moeten zijn in Nederland? Zo ja, bent u dan bereid om wettelijk vast te stellen dat er in het Nederlandse erfrecht geen plaats is voor ongelijke behandeling van mannen en vrouwen gebaseerd op de sharia? Zo neen, waarom niet?

Inderdaad zijn man en vrouw in Nederland ook voor het privaatrecht volkomen gelijkwaardig. Daaruit volgt echter niet dat een testament waarin kinderen van de erflater een ongelijk deel van de nalatenschap krijgen, steeds reeds op die grond ontoelaatbaar is.

In dit verband is van belang dat een uiterste wilsbeschikking nietig is, als haar inhoud in strijd is met de goede zeden of de openbare orde, of als voor de uiterste wilsbeschikking een beweegreden is vermeld die in strijd is met de goede zeden of de openbare orde (artikel 4:44 BW). Naar ik meen biedt deze wettelijke bepaling het juiste kader voor de beoordeling van testamenten waarop de vragen betrekking hebben. Zij brengt niet mee dat een ongelijke testamentaire behandeling reeds op die grond nietig is.

Als een wilsbeschikking fundamentele grondslagen van de rechtsstaat, zoals de gelijkheid van man en vrouw, schendt, kan worden aangevoerd dat deze wegens de inhoud of de daarbij vermelde beweegreden op die grond nietig is. Het is aan de rechter, dit te beoordelen.

In voorkomende gevallen zal de notaris die behulpzaam is bij het opstellen van het testament, de erflater erop moeten wijzen dat een door de testateur gewenste bevoordeling van zoons boven dochters in strijd kan komen met de goede zeden of de openbare orde. Wanneer de werkzaamheid van de notaris naar diens redelijke overtuiging leidt tot strijd met het recht of de openbare orde, is hij verplicht zijn dienst te weigeren (artikel 21 van de Wet op het notarisambt). Derhalve zal de notaris in dergelijke gevallen, hoewel de beoordeling van de grenzen van de openbare orde uiteindelijk aan de onafhankelijke rechter is, ernstig moeten overwegen zijn diensten te weigeren. Ik teken daarbij wel aan dat het naar de indruk van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie niet vaak zal voorkomen dat een testateur de achtergrond van zijn wensen uitdrukkelijk zal vermelden. Ook zullen doorgaans geen gegevens voorhanden zijn over eventuele schenkingen tijdens leven.

Is de nalatenschap opengevallen, dan kan een daardoor achtergestelde dochter de geldigheid van een zodanig testament in rechte betwisten. Alsdan is het aan de rechter te beoordelen of de goede zeden en de openbare orde de nietigheid van het testament meebrengen
pi_44719094
Ik geef toe dat de samenvatting die het journaille ervan gemaakt heeft Hirsch Ballins uitspraken weinig recht doet.
pi_44719912
Samengevat is het dus heel simpel. Hirsch Ballin zegt dat een testament dat nadrukkelijk verwijst naar de sharia of anderszins geformuleerde principiele ongelijkheidsbeginselen tussen man en vrouw in strijd zou kunnen zijn met de goede zeden of de openbare orde. Daar zou de notaris dus moeten ingrijpen. Hij kan dat eenvoudig door te adviseren die 'algemeenheid' uit het testament te halen. Tevens suggereert hij dat mogelijk de rechter in zo'n geval een testament nietig zou kunnen verklaren.

Daarbij wijst hij erop dat meestal het motief voor de ongelijke berechtiging niet geformuleerd is en niet bekend is of via schenkingen de facto de situatie al genormaliseerd is.

Kortom hij zegt dat de notaris een advies zou moeten geven qua formulering en dat de rechter op verzoek kan oordelen. Hij zegt feitelijk niets nieuws over de rol van de notaris en al helemaal niet over de juridische beoordeling van testamenten.

Gewoon een slechte samenvatting door de pers dus. Met dank aan Sigme voor de verheldering.
pi_44721434
quote:

[..]

Wat het motief is hoeft toch geen ruk uit te maken?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 25 december 2006 @ 00:32:51 #83
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44723084
quote:
Op zondag 24 december 2006 23:24 schreef du_ke het volgende:
Wat het motief is hoeft toch geen ruk uit te maken?
Doe je het omdat je de schurft hebt aan je dochter dan doe je het uit eigen motivering. De sharia is iets primitiefs, dat voortbestaat door middel van groepsdruk. Dus zou dat wel zorgelijk zijn ja.
pi_44723113
quote:
Op maandag 25 december 2006 00:32 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Doe je het omdat je de schurft hebt aan je dochter dan doe je het uit eigen motivering. De sharia is iets primitiefs, dat voortbestaat door middel van groepsdruk. Dus zou dat wel zorgelijk zijn ja.
Zorgelijk, doch het goed recht van iedereen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  maandag 25 december 2006 @ 09:32:47 #85
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_44726059
Het wordt wel weer duidelijk dat het journaille de antwoorden van Hirsch Ballin volledig hebben verkracht. In feite geeft hij exact hetzelfde antwoord als dat ik heb gegeven eerder in dit topic.
Pugna Pro Patria
  dinsdag 26 december 2006 @ 09:23:58 #86
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_44745849
Perfecte antwoorden van Hirsch Ballin en slechte interpretatie door de pers.
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:07:05 #87
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_44746015
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:17 schreef sigme het volgende:
Bizar. Een Nederlands testament moet aan de Nederlandse wet voldoen. Zo mag je geen kinderen onterven, en is het minimale deel dat naar kinderen moet gaan ook vaststaand.
In Nederland mag je je kinderen wél onterven. Zo had een voorzitter van een Kamer van Koophandel zijn zoon onterft omdat zijn nalatenschap anders toch naar de schuldeisers van die oplichter zouden gaan.
quote:
Maar je zou dan niet een deel van de kinderen extra mogen begunstigen? Dat gaat de overheid toch helemaal geen ruk aan, en als zéker niet wat de motivatie ervoor is.
Dat gaat de overheid wel degelijk aan.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:08:53 #88
60090 Akkersloot
pi_44746023
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:30 schreef sigme het volgende:
Als of alle mohammedanen zo achterlijk zijn.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:10:34 #89
60090 Akkersloot
pi_44746034
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:33 schreef sigme het volgende:
Ik vind dat de overheid erfenissen gewoon moet verbieden. Alles naar de staat, en die verdeelt het dan wel volgens de normen van de rechtstaak over de nakomelingen (over het hele volk verdelen komt tenslotte ook de directe nakomelingen ten goede). Véél eerlijker want gelijker.
Maar dat is dan ook weer in strijd met de sharia
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:12:17 #90
60090 Akkersloot
pi_44746043
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:45 schreef Reya het volgende:
Een puur stukje symboolpolitiek, mijn inziens. Hirsch Ballin kan weliswaar een signaal afgeven, maar serieus hier iets tegen bewerkstelligen wordt juridisch-technisch behoorlijk lastig; nog afgezien van de vraag of het uberhaupt wel de taak van de overheid zou moeten zijn om tegen dergelijke zaken ten strijde te trekken.
Denk je ?

Geloof je echt dat geen enkele dochter een rechtszaak zou inspannen als de helft van haar erfenis wordt ontnomen.
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:15:27 #91
60090 Akkersloot
pi_44746063
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:37 schreef gelly het volgende:
Wat als je het dierenasiel meer geeft dan je kinderen ? Is dat ook verboten ?
Nee dat is niet verboden., Nog sterker de overheid voert juist een campagne om erfenissen na te laten aan goede doelen (die met die zoon die niets heeft geerft en zegt "ik ben juist trots op mijn vader).
pi_44746081
Zoals Hirsch Ballin ook zegt: Je moet het in zijn geheel zien. Zonen erven misschien meer, maar voor de dochter wordt het hele huwelijksfeest betaald. (En dat is prijzig hoor, 3 dagen lang met de hele fam partyen in Marokko.) Daarnaast rust na overlijden van de ouders waarschijnlijk ook de taak te zorgen voor de rest van de familie op de schouders van de zoon.
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:27:01 #93
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_44746123
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:24 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja, dat is heel belachelijk. En volkomen legaal. Of nou ja, nu dus niet meer. Het punt is dat mijn vrijheid om iemand meer of minder te geven veruit superieur is aan iemands mening dat het een of ander belachelijk is.
Niet meer sinds de aanpassingen in het erfrecht van een paar jaar terug.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:29:58 #94
60090 Akkersloot
pi_44746151
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 09:59 schreef Toeps het volgende:
Trouwens, bij de moslims zit er nog een systeem achter. De vrouwen erven minder, omdat zij, als ze getrouwd zijn, meer tot de familie van de echtgenoot gaan behoren. Als zíjn ouders sterven, krijgt hij weer meer.
Beetje racistisch om er van uit te gaan dat elke moslim vrouw die doctrine blijft volgen .

En zoals Gia al schreef valt het sharia testament al in duigen als een dochter een rechtzaak aanspant. Nederlandse wetgeving staat immers boven de shariawetgeving. Nog sterker, er bestaat in Nederland geen shariawetgeving.
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:31:13 #95
60090 Akkersloot
pi_44746163
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 10:19 schreef Toeps het volgende:
Zoals Hirsch Ballin ook zegt: Je moet het in zijn geheel zien. Zonen erven misschien meer, maar voor de dochter wordt het hele huwelijksfeest betaald. (En dat is prijzig hoor, 3 dagen lang met de hele fam partyen in Marokko.) Daarnaast rust na overlijden van de ouders waarschijnlijk ook de taak te zorgen voor de rest van de familie op de schouders van de zoon.
Huwelijksfeest ? Je bedoelt de familiereunie
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:36:22 #96
60090 Akkersloot
pi_44746219
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:16 schreef KroJo "Geachte minister, vind u het ook zo zorgelijk dat nederlandse bakker broodjes verkopen die naar Sharia-recept gebakken zijn?"
Er bestaan geen sharia recepten.

En Wilders zal, als het goed is, sharia echt niet met een hoofdletter schrijven.
pi_44746287
Uh, Akkersloot, je hebt nu een heleboel zinnen uit hun verband geciteerd en je daar druk oim gemaakt, maar heb je het topic ook gelezen?
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:44:17 #98
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_44746311
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 10:29 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Beetje racistisch om er van uit te gaan dat elke moslim vrouw die doctrine blijft volgen .

Moslims zijn een ras?

Vrouwen zijn een ras?

Heb je eens een uitgelezen kans om je stopwoordje 'fascistisch' te gebruiken, laat je hem liggen
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 26 december 2006 @ 11:19:01 #99
60090 Akkersloot
pi_44746752
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 10:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Moslims zijn een ras?

Vrouwen zijn een ras?

Heb je eens een uitgelezen kans om je stopwoordje 'fascistisch' te gebruiken, laat je hem liggen
Als je er van uit gaat dat elke als moslim geboren vrouw de moslim doctrines aanhoudt ben je wel degelijk racistisch.
  dinsdag 26 december 2006 @ 11:20:49 #100
60090 Akkersloot
pi_44746776
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 10:42 schreef multatuli het volgende:
Uh, Akkersloot, je hebt nu een heleboel zinnen uit hun verband geciteerd en je daar druk oim gemaakt, maar heb je het topic ook gelezen?
Ja hoor. En dit vind ik nog de beste reactie
quote:
  dinsdag 26 december 2006 @ 11:22:18 #101
60090 Akkersloot
pi_44746806
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 10:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

In het geval van "de vergelding voor hen die god en zijn boodschapper bestrijden en verderf brengen in het land is dat ze gedood moeten worden" is "de definitie van zelfverdediging" is het gebruik van het woordje "fascistisch" geen stopwoordje.
  dinsdag 26 december 2006 @ 11:22:26 #102
66444 Lord_Vetinari
pi_44746808
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 11:19 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Als je er van uit gaat dat elke als moslim geboren vrouw de moslim doctrines aanhoudt ben je wel degelijk racistisch.
Nee, dan ben je nog steeds niet racistisch...
  dinsdag 26 december 2006 @ 11:41:00 #103
60090 Akkersloot
pi_44747105
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 11:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[Als je er van uit gaat dat elke als moslim geboren vrouw de moslim doctrines aanhoudt ben je wel degelijk racistisch.]

Nee, dan ben je nog steeds niet racistisch...
Weldegelijk. Moet ik voor je "elke" soms dik laten drukken.
  dinsdag 26 december 2006 @ 11:42:33 #104
66444 Lord_Vetinari
pi_44747120
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 11:41 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Weldegelijk. Moet ik voor je "elke" soms dik laten drukken.
Zelfs dat verandert er niets aan. Moslims zijn geen ras. Vrouwen zijn geen ras. Dus zelfs als je elke moslim vrouw ergens van beschuldigt ben je nog steeds niet racistisch. Wel dom, maar niet racistisch.
  dinsdag 26 december 2006 @ 12:23:05 #105
60090 Akkersloot
pi_44747828
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 11:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Zelfs dat verandert er niets aan. Moslims zijn geen ras. Vrouwen zijn geen ras. Dus zelfs als je elke moslim vrouw ergens van beschuldigt ben je nog steeds niet racistisch. Wel dom, maar niet racistisch.
Ik ben de laatste om te beweren dat kritiek op volgelingen van een bepaalde ideologie (zoals islam) racistisch is.

Daarvan is met de opmerking van Toets echter helemaal geen sprake. Toets beweerde dat alle vrouwen met een moslim achtergrond dom blijven. Dat is weldegelijk racistisch.

Maar met je " Wel dom maar niet racistisch" kom je toch al aardig in de buurt
pi_44748040
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 11:20 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ja hoor. En dit vind ik nog de beste reactie
[..]

Een reactie waarop met 'Nee.' voldoende is beantwoord.
pi_44748119
goedkoop scoren, die Hirsch ballie moet zich gewoon koest houden. dit soort populisme slaat nergens op.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_44748326
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 12:36 schreef Flashwin het volgende:
goedkoop scoren, die Hirsch ballie moet zich gewoon koest houden. dit soort populisme slaat nergens op.
Je zou het hele topic eens moeten lezen. Hirsch Ballin heeft gewoon relnicht Geert Wilders de wet uitgelegd. De media is daarop lekker populistisch gaan schrijven.
  dinsdag 26 december 2006 @ 12:52:57 #109
66444 Lord_Vetinari
pi_44748363
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 12:23 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Daarvan is met de opmerking van Toets echter helemaal geen sprake. Toets beweerde dat alle vrouwen met een moslim achtergrond dom blijven. Dat is weldegelijk racistisch.
Nee, dat is nog steeds niet racistisch. Vrouwen zijn geen ras. Moslims zijn geen ras. Moslimvrouwen zijn dus ook geen ras. Of het er nu 50 zijn of alle het wordt er geen ras door. Of je nu hoog springt of laag springt, of je het nu vet drukt, schuin, vet en schuin, vet, schuin en onderstreept, achterstevoren, ondersteboven, in spiegelbeeld of in het cyrillisch, dat verandert er niets aan.
  dinsdag 26 december 2006 @ 13:22:57 #110
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44748628
quote:
Op zondag 24 december 2006 21:49 schreef sigme het volgende:
Ik geef toe dat de samenvatting die het journaille ervan gemaakt heeft Hirsch Ballins uitspraken weinig recht doet.
Best wel ja.
  dinsdag 26 december 2006 @ 13:25:47 #111
60090 Akkersloot
pi_44748655
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 12:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, dat is nog steeds niet racistisch. Vrouwen zijn geen ras. Moslims zijn geen ras. Moslimvrouwen zijn dus ook geen ras. Of het er nu 50 zijn of alle het wordt er geen ras door. Of je nu hoog springt of laag springt, of je het nu vet drukt, schuin, vet en schuin, vet, schuin en onderstreept, achterstevoren, ondersteboven, in spiegelbeeld of in het cyrillisch, dat verandert er niets aan.
Toeps dacht met vooroordelen en wel vooroordelen op basis van afkomst. Namelijk dat vrouwen met een mosilmachtergrond allemaal zo dom blijven. Dat is weldegelijk racistisch.
pi_44748722
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 13:25 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Toeps dacht met vooroordelen en wel vooroordelen op basis van afkomst. Namelijk dat vrouwen met een mosilmachtergrond allemaal zo dom blijven. Dat is weldegelijk racistisch.
Racisme wordt over het algemeen gebruikt om onderscheid naar ras aan te duiden. Zolang noch vrouwen, noch moslims, noch Marokkanen als ras zijn te kenschetsen, zijn geen van de onderscheiden naar deze gronden als racisme aan te merken doch slechts als de (meer algemene) discriminatie.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  dinsdag 26 december 2006 @ 13:35:30 #113
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_44748780
quote:
ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat
2 rassentheorie
  dinsdag 26 december 2006 @ 13:41:14 #114
66444 Lord_Vetinari
pi_44748858
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 13:25 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Je kunt het 1500 keer herhalen, dat verandert niets aan het feit: Het is niet racistisch. Racisme is gebaseerd op ras. Noch vrouwen, noch moslims zijn een ras. Het is dus geen racisme.

Ik kan 1500 keer zeggen, dat een vliegtuig een duikboot is, omdat hij zinkt als je hem in het water gooit, het maakt het geen feit.
  dinsdag 26 december 2006 @ 13:41:18 #115
60090 Akkersloot
pi_44748859
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 13:35 schreef DolleMina het volgende:

[..]
Je hebt de definitie uit het woordenboek en de definitie die justitie hanteert. Toeps zou volgens die laatste definitie wel wegens "racisme" veroordeeld kunnen worden.

Goed. De opmerking van Toeps was discriminerend naar vrouwen met een moslimachtergrond
  dinsdag 26 december 2006 @ 13:45:20 #116
60090 Akkersloot
pi_44748917
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 12:50 schreef Toeps het volgende:
Je zou het hele topic eens moeten lezen. Hirsch Ballin heeft gewoon relnicht Geert Wilders de wet uitgelegd. De media is daarop lekker populistisch gaan schrijven.
Is dat de draai die je er aan wil geven wanneer Geert Wilders een goed punt heeft aangehaald
pi_44749693
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 13:41 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Je hebt de definitie uit het woordenboek en de definitie die justitie hanteert. Toeps zou volgens die laatste definitie wel wegens "racisme" veroordeeld kunnen worden.

Goed. De opmerking van Toeps was discriminerend naar vrouwen met een moslimachtergrond
Goh, worden mijn woorden even flink verdraaid zeg! Ik geloof dat ik op een pagina terug even iets veralgemeniseerd heb. Namelijk dat moslimvrouwen trouwen met moslimmannen, en dat zij dus samen met hun man zíjn grotere erfdeel krijgen. (Plus de bruiloft betaald, etc.)

Dat is algemeen genomen, net als dat "vrouwen de helft erven". Want dat gebeurt ook niet bij elke moslim. Feit is wel, dat in meeste gevallen beiden samen gaan, en er zo dus geen onrecht aan wie dan ook wordt aangedaan. Het is bij de moslims ánders geregeld, de man-vrouw rollen zitten anders in elkaar, let op, over het algemeen, bedoel ik dus.

Maar niks bepaalt dat "ons" systeem beter is dan "hun" systeem, of dat wij dat ze moeten opdringen. Zolang ze binnen de wet handelen, zijn ze daar vrij in. En als er grote onvrede over deze methode bínnen de moslimgemeenschap ontstaat, zal dat vanzelf wel veranderen hè.
pi_44749706
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 13:45 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Is dat de draai die je er aan wil geven wanneer Geert Wilders een goed punt heeft aangehaald
Geert Wilders moet eens een lesje Nederlands Recht volgen, want de antwoorden die Hirsch Ballin hem gaf, zijn puur uitleg van de wet. Ik snap echt niet waarom hij kamervragen over zoiets moet stellen, en ik kan me ook goed voorstellen dat overige kamerleden zich doodergeren aan zo'n troll.
  dinsdag 26 december 2006 @ 15:13:55 #119
60090 Akkersloot
pi_44749953
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 14:41 schreef Toeps het volgende:

[..]

Geert Wilders moet eens een lesje Nederlands Recht volgen, want de antwoorden die Hirsch Ballin hem gaf, zijn puur uitleg van de wet. Ik snap echt niet waarom hij kamervragen over zoiets moet stellen, en ik kan me ook goed voorstellen dat overige kamerleden zich doodergeren aan zo'n troll.
Hoe komt het dan dat notarissen wel hun medewerking hebben verleend aan het opstellen van zo'n sharia testament terwijl ze volgens de wet daar hun medewerking niet aan mogen verlenen ?
  dinsdag 26 december 2006 @ 15:23:00 #120
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44750057
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 14:40 schreef Toeps het volgende:
Maar niks bepaalt dat "ons" systeem beter is dan "hun" systeem
Cultuurrelativisme-alert.
pi_44750622
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 15:13 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Hoe komt het dan dat notarissen wel hun medewerking hebben verleend aan het opstellen van zo'n sharia testament terwijl ze volgens de wet daar hun medewerking niet aan mogen verlenen ?
Ben jij de rechter? Nee? Nou dan. Rechters mogen een testament toetsen, en kijken of zij niet in strijd zijn met openbare orde en goede zeden. Dat kan dus wanneer iemand een zaak aanspant, en dat is naar mijn weten nog niet gebeurd.

Daarnaast is iemand niet verplicht uit te leggen waarom hij aan de een meer geeft dan aan de ander. Dus zolang er in een testament niet staat: "Mijn vermogen moet conform sharia verdeeld worden", is er niks aan de hand. Niemand weet waarom iemand de een meer geeft dan de ander. Het zou best wel eens kunnen dat de een bij leven (bijvóórbeeld als huwelijkskado) al heel veel heeft gehad. Of misschien heeft de minder bedeelde persoon wel een rotstreek geflikt. Wie weet. Jij in ieder geval niet, dus jij hebt daar ook niet over te oordelen. En zelfs de notarissen niet.
  dinsdag 26 december 2006 @ 17:12:57 #122
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44750809
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 15:23 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Cultuurrelativisme-alert.
Af en toe relativeren is niet verkeerd.
pi_44751104
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 17:12 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Af en toe relativeren is niet verkeerd.
En ook al vind je het volslagen achterlijk dat iemand meer nalaat aan zijn ene kind dan aan zijn andere... Zijn keus. Zo zijn er ook mensen die al hun vermogen nalaten aan de voetbalvereniging, of aan de vogelbescherming. So be it.
pi_44751164
quote:

[..]

Geert Wilders
academische studie en universiteit
- rechtsgeleerdheid (deelcertificaten) Open Universiteit

Hij zal bezig zijn met het deelcertificaat notarieel recht. Hartstikke handig toch als je vragen over de stof hebt en die aan een deskundige kunt stellen!
  dinsdag 26 december 2006 @ 18:20:04 #125
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44751203
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 18:08 schreef Toeps het volgende:
En ook al vind je het volslagen achterlijk dat iemand meer nalaat aan zijn ene kind dan aan zijn andere... Zijn keus. Zo zijn er ook mensen die al hun vermogen nalaten aan de voetbalvereniging, of aan de vogelbescherming. So be it.
Een sluipenderwijze sharisering is toch een maatschappelijk probleem en het valt uit deze testamentswaanzin weer op te merken dat dat proces toch echt gaande is. Zonder kamervragen geen discussie hierover.
  dinsdag 26 december 2006 @ 18:21:11 #126
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44751225
quote:
Geert Wilders moet eens een lesje Nederlands Recht volgen
Waarom? Hij vraagt slechts aandacht voor een maatschappelijke trend...
  dinsdag 26 december 2006 @ 18:22:17 #127
93744 Finder_elf_towns
pi_44751241
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 14:40 schreef Toeps het volgende:

[..]

Maar niks bepaalt dat "ons" systeem beter is dan "hun" systeem
Jawel hoor, wat dacht je van "moraliteit"? Maar goed, een discussie over welk systeem moreel beter is past niet binnen een juridische context.
pi_44751285
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 18:20 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Een sluipenderwijze sharisering is toch een maatschappelijk probleem en het valt uit deze testamentswaanzin weer op te merken dat dat proces toch echt gaande is. Zonder kamervragen geen discussie hierover.
Ach welnee, de trend is voornamelijk dat een vijfderangs telegraafjournalist weer eens iets te schrijven moest hebben.
  dinsdag 26 december 2006 @ 18:27:04 #129
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44751327
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 18:25 schreef Toeps het volgende:
Ach welnee, de trend is voornamelijk dat een vijfderangs telegraafjournalist weer eens iets te schrijven moest hebben.
Omdat het in de Telegraaf staat is het dus niet waar? Zwakkere argumentatie heb ik zelden gezien.
pi_44751406
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 18:21 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Waarom? Hij vraagt slechts aandacht voor een maatschappelijke trend...
Nee, hoor, hij vraagt de minister de regels te veranderen en vraagt dus niet slechts aandacht: "Zo ja, bent u dan bereid om wettelijk vast te stellen dat er in het Nederlandse erfrecht geen plaats is voor ongelijke behandeling van mannen en vrouwen gebaseerd op de sharia?"
  dinsdag 26 december 2006 @ 18:58:23 #131
60090 Akkersloot
pi_44751678
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 18:34 schreef Monidique het volgende:
Nee, hoor, hij vraagt de minister de regels te veranderen en vraagt dus niet slechts aandacht:
En Toeps Wilders maar een troll noemen omdat Wilders volgens haar niets anders zou doen dan slechts de minister uit het Nederlands rechtboek te laten lezen.
  dinsdag 26 december 2006 @ 19:04:03 #132
60090 Akkersloot
pi_44751776
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 17:02 schreef Toeps het volgende:
Het zou best wel eens kunnen dat de een bij leven (bijvóórbeeld als huwelijkskado) al heel veel heeft gehad. Of misschien heeft de minder bedeelde persoon wel een rotstreek geflikt. Wie weet. Jij in ieder geval niet, dus jij hebt daar ook niet over te oordelen. En zelfs de notarissen niet.
Hopelijk hebben notarissen meer verstand dan jou.
quote:
Moslimouders in Nederland mogen geen testamenten opstellen op basis van islamitische wetgeving (sharia) waarin ze vastleggen dat dochters de helft erven van wat zonen krijgen. Een notaris moet in zo'n geval weigeren om daaraan mee te werken
En verder zouden zonder Wilders kamervragen de eerste rechtzaken van misdeelde dochters na het overlijden van die geitenneukers worden aangespannen. Want ouders zijn natuurlijk niet verplicht om hun testamenten voor hun dood openbaar te (laten) maken.
  dinsdag 26 december 2006 @ 19:28:14 #133
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44752165
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 18:58 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

En Toeps Wilders maar een troll noemen omdat Wilders volgens haar niets anders zou doen dan slechts de minister uit het Nederlands rechtboek te laten lezen.
Op zich is dat best wel trollen ja, had hij vorig jaar niet de meeste kamervragen?
Je gaat hier aan een mod toch ook niet vragen wat er in de FAQ staat, om zo aandacht te krijgen (voor een bepaald probleem)?
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 19:04 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Hopelijk hebben notarissen meer verstand dan jou.
[..]

En verder zouden zonder Wilders kamervragen de eerste rechtzaken van misdeelde dochters na het overlijden van die geitenneukers worden aangespannen. Want ouders zijn natuurlijk niet verplicht om hun testamenten voor hun dood openbaar te (laten) maken.
Geitenneukers, het moest er een keertje uit floepen hè, hoe jij denkt over sommige medemensen.
pi_44752240
Beste Akkersloot. Ten eerste is het "dan jij". Daarnaast vraag ik je de letterlijke tekst van Hirsch Ballin nog eens door te lezen. In een testament zóu de rechter inderdaad kunnen beslissen dat "ik verdeel mijn vermogen volgens de Sharia" in strijd is met de goede zeden. De notaris hoeft echter niet te informeren naar beweegredenen, dus wanneer iemand er in zet dat zijn dochter 500¤ krijgt en zijn zoon 1000¤, dan is helemaal niet bekend of dit op grond van de Sharia is gebeurd. En notarissen zijn natuurlijk ook niet achterlijk, en formuleren de wensen van de klant zo summier mogelijk.

En inderdaad, pas na het overlijden van iemand wordt het testament openbaar, en zal een dochter dus een zaak kunnen aanspannen. Hoeveel van dit soort zaken zijn er al? Niet veel? Nee, dacht ik al. Maar ja, het gaat over Moslims, dus laten we er maar een flinke ophef over maken.
  dinsdag 26 december 2006 @ 19:36:19 #135
60090 Akkersloot
pi_44752258
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 19:28 schreef Yildiz het volgende:
Geitenneukers, het moest er een keertje uit floepen hè, hoe jij denkt over sommige medemensen.
Voor mensen die hun dochters de helft willen achter laten dan hun zonen mag je best geitenneukers noemen.
  dinsdag 26 december 2006 @ 19:40:19 #136
60090 Akkersloot
pi_44752304
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 19:34 schreef Toeps het volgende:
. Hoeveel van dit soort zaken zijn er al? Niet veel? Nee, dacht ik al.
Als jij inderdaad genoeg verstand had dan wist je dat de trend in Nederland van dergelijke mohammedaanse zaken alleen maar stijgende is.
  dinsdag 26 december 2006 @ 19:42:05 #137
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44752321
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 19:36 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Voor mensen die hun dochters de helft willen achter laten dan hun zonen mag je best geitenneukers noemen.
Dat vind jij.

Jij weet niet of het daar misschien wel normaal is om de bruiloft van je dochte te betalen, bijvoorbeeld.
Zoals je nu overkomt ben je een rasechte communist, iedereen evenveel geld, allemaal blij, zonder inspanning.

Misschien kan je me overtuigen van het tegendeel, maar ik heb het niet zo met communisme.
  dinsdag 26 december 2006 @ 19:47:40 #138
60090 Akkersloot
pi_44752411
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 19:42 schreef Yildiz het volgende:

Zoals je nu overkomt ben je een rasechte communist, iedereen evenveel geld, allemaal blij, zonder inspanning.
Het gaat nu over erven, Senator Mc Cartney
pi_44752554
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 19:40 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Als jij inderdaad genoeg verstand had dan wist je dat de trend in Nederland van dergelijke mohammedaanse zaken alleen maar stijgende is.
Ik ben wel benieuwd naar de cijfers.
pi_44752565
McCarthy.
  dinsdag 26 december 2006 @ 20:16:54 #141
60090 Akkersloot
pi_44752653
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 19:42 schreef Yildiz het volgende:
Jij weet niet of het daar misschien wel normaal is om de bruiloft van je dochte te betalen, bijvoorbeeld.
Als dat een reden is voor je cultuurrelativisme de bruiloft van een zoon is toch ook betaald, in dit geval door zijn schoonouders (vaak zijn oom en tante ).
pi_44752690
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 19:36 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Er is geen post waarin je niet minimaal een kapitale taalfout maakt, dan wel een gedrocht van een zinsconstructie produceert. Ben jij eigenlijk geïntegreerd in de Nederlandse samenleving?
pi_44752692
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 20:16 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Als dat een reden is voor je cultuurrelativisme de bruiloft van een zoon is toch ook betaald, in dit geval door zijn schoonouders (vaak zijn oom en tante ).
Als je zo gaat redeneren, krijgt die dochter natuurlijk ook gewoon de erfenis, namelijk die van haar man.
  dinsdag 26 december 2006 @ 20:21:55 #144
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44752768
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 19:47 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Het gaat nu over erven, Senator Mc Cartney
En?
  dinsdag 26 december 2006 @ 20:29:31 #145
60090 Akkersloot
pi_44752947
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 20:18 schreef Toeps het volgende:
Als je zo gaat redeneren, krijgt die dochter natuurlijk ook gewoon de erfenis, namelijk die van haar man.
LEZEN. Wat versta jij onder "als". Ik ben niet degene die die sharia toestanden verdedigt.
  dinsdag 26 december 2006 @ 20:32:01 #146
60090 Akkersloot
pi_44753007
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 20:18 schreef multatuli het volgende:

[..]

Er is geen post waarin je niet minimaal een kapitale taalfout maakt, dan wel een gedrocht van een zinsconstructie produceert. Ben jij eigenlijk geïntegreerd in de Nederlandse samenleving?
Leer Toeps maar eerstens wat we hier in Nederland onder "als" verstaan.
j
  dinsdag 26 december 2006 @ 20:35:14 #147
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44753095
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 20:32 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Leer Toeps maar eerstens wat we hier in Nederland onder "als" verstaan.
j
En je ontkent je eigen verantwoordelijkheid ook nog eens. Jep, rasechte communist, maar je bent bang voor die term omdat je stiekem weet hoe slecht het is. Vervolgens denk je door simplistisch tegen iets als sharia te ageren dat niemand dat door heeft.
.
  dinsdag 26 december 2006 @ 20:42:37 #148
60090 Akkersloot
pi_44753315
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 20:35 schreef Yildiz het volgende:
En je ontkent je eigen verantwoordelijkheid ook nog eens. Jep, rasechte communist, maar je bent bang voor die term omdat je stiekem weet hoe slecht het is. Vervolgens denk je door simplistisch tegen iets als sharia te ageren dat niemand dat door heeft.
.
Vanuit welke sekte komt jouw bekeringsdrang om mij te redden als "rasechte communist"
  dinsdag 26 december 2006 @ 20:48:58 #149
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44753467
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 20:42 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Vanuit welke sekte komt jouw bekeringsdrang om mij te redden als "rasechte communist"
Bewegingsdrang? Sekte? Het is een doodgewone analyse. Klaar.
Als jij zonodig denkt de wijsheid in pacht te hebben, en weet hoe iemand zijn geld moet verdelen, denkt te weten wat goed is voor iedereen, ga je maar lekker met Wilders zijn communistische partij meedoen, ik geef er niet om, maar het ligt er wel erg dik bovenop. Ik bepaal dat liever zelf wel, wat ik met mijn geld doe. En als ik vind dat iemand meer verdiend dan de ander, dan doe voer ik dat ook uit. Dan kun je wel zonodig roepen dat ali baba en de 40 rovers eraan komen en dat we maar gauw onze verwoven vrijheden in moeten leveren, maar ik trap er niet in.
  dinsdag 26 december 2006 @ 20:53:51 #150
60090 Akkersloot
pi_44753580
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 20:48 schreef Yildiz het volgende:
En als ik vind dat iemand meer verdiend dan de ander, dan doe voer ik dat ook uit.
Daar gaat het in een sharia testament helemaal niet om.
  dinsdag 26 december 2006 @ 20:55:46 #151
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44753626
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 20:53 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Daar gaat het in een sharia testament helemaal niet om.
Ach, wil je dan zo vriendelijk zijn om het eens uit te leggen?
  dinsdag 26 december 2006 @ 21:07:29 #152
60090 Akkersloot
pi_44753883
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 20:55 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ach, wil je dan zo vriendelijk zijn om het eens uit te leggen?
quote:
DEN HAAG - Moslimouders in Nederland mogen geen testamenten opstellen op basis van islamitische wetgeving (sharia) waarin ze vastleggen dat dochters de helft erven van wat zonen krijgen
In de koran staat, behalve dat neven en nichten mogen trouwen (vandaar mijn opmerkingen over familiereunie als trouwfeest en schoonouders, vaak oom en tante) ook hoe wij (het is immers een monotheistische godsdienst) zouden moeten erven. En dat is dat dochters de helft krijgen van wat de zonen erven.
  dinsdag 26 december 2006 @ 21:14:39 #153
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44754018
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 21:07 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

[..]

In de koran staat, behalve dat neven en nichten mogen trouwen (vandaar mijn opmerkingen over familiereunie als trouwfeest en schoonouders, vaak oom en tante) ook hoe wij (het is immers een monotheistische godsdienst) zouden moeten erven. En dat is dat dochters de helft krijgen van wat de zonen erven.
Nogmaals; "En?"
De wet voldoet dus al aan je angst, er staat al in dat sharia er niet direct in mag komen. Klaar.
Verder verzin je erbij verzint dat ze in de familie trouwen (zoals volgens de wet ook mag), vervolgens zeg je in herhaling dat de dochters standaard de helft krijgen van wat de zonen krijgen.

Voor de derde keer; "En?". Wilders' partij heette toch 'partij van de vrijheid'? Dan zijn mensen toch vrij om dat te doen, of is het stiekem zoiets als het plein van de eeuwige vrede?
  dinsdag 26 december 2006 @ 21:32:36 #154
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44754421
Uitkeringen zijn niet erfbaar dus dit "probleem" speelt maar een kleine rol. Er zijn niet zoveel moslims die een noemeswaardige erfenis achterlaten.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  dinsdag 26 december 2006 @ 21:57:29 #155
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44754935
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:17 schreef sigme het volgende:

[..]

bron

De grenzen van wat moslims wel en niet mogen worden aangegeven door de Nederlandse wet. Net zoals voor alle andere Nederlanders.
Losstaande van de vraag of het eerlijk/wijs/rechtvaardig is om dochters op grond van hun geslacht minder te geven, is dat nog altijd zaak van de erflater, niet van de staat. Die moet zijn taak beperken tot het ursuperen van een deel van dat vermogen (waar minstens al vier keer eerder belasting over betaald is)

En dan ook nog het argument van het relativiteitsbeginsel. Want wie bepaalt nu wanneer iets wel of niet eerlijk verdeeld is? De Nederlandse staat? Op welke gronden? Of zijn alle mogelijke -legale- verdelingen toegestaan, behalve juist die verdeling die overeenkomt met de sharia? Dat zou pas echt buitennissig zijn.
The End Times are wild
  dinsdag 26 december 2006 @ 22:02:03 #156
60090 Akkersloot
pi_44755028
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 21:57 schreef LXIV het volgende:
Losstaande van de vraag of het eerlijk/wijs/rechtvaardig is om dochters op grond van hun geslacht minder te geven, is dat nog altijd zaak van de erflater, niet van de staat.
Jammer voor je.
  dinsdag 26 december 2006 @ 22:03:59 #157
60090 Akkersloot
pi_44755061
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 21:14 schreef Yildiz het volgende:
Verder verzin je erbij verzint dat ze in de familie trouwen (zoals volgens de wet ook mag),
Ik vecht dat aan. Ik ben voor een verbod op huwelijken binnen de familie. Ter beperking van erfelijke aandoeningen.

Ook iets waar in Nederland toe heeft gegeven aan de islamitische wetgeving.
  dinsdag 26 december 2006 @ 22:07:17 #158
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44755138
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 22:02 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Jammer voor je.
Als het aan jou ligt krijgen we een alles-overheersende staat die zijn burgers tot in detail voorschrijft wat zij allemaal wel en niet mogen doen, met als anti-leidraad de Koran en de sharia.
Vanwaar alle logica overboord gegooid? Vanwege een redeloze angst?
The End Times are wild
  dinsdag 26 december 2006 @ 22:19:59 #159
60090 Akkersloot
pi_44755433
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 22:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als het aan jou ligt krijgen we een alles-overheersende staat die zijn burgers tot in detail voorschrijft wat zij allemaal wel en niet mogen doen, met als anti-leidraad de Koran en de sharia.
Vanwaar alle logica overboord gegooid? Vanwege een redeloze angst?
Ga over mijn door je vermeende ideeen maar ergens anders ouwehoeren. Ik verdedig gewoon Hirsh Ballin's standpunt dat testamenten niet in strijd mogen zijn met de wet. Discriminatie van vrouwen is daar een voorbeeld van.
pi_44755898
Hirsch Ballin eens toetsen met de Sharia

[ Bericht 52% gewijzigd door #ANONIEM op 26-12-2006 22:39:35 ]
  dinsdag 26 december 2006 @ 22:48:53 #161
66444 Lord_Vetinari
pi_44756158
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 22:03 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ik vecht dat aan. Ik ben voor een verbod op huwelijken binnen de familie. Ter beperking van erfelijke aandoeningen.

Ook iets waar in Nederland toe heeft gegeven aan de islamitische wetgeving.
Wat een onzin. Huwelijken binnen de familie (1e graads zijn verboden). Pas vanaf neef / nicht zijn huwelijken toegestaan. En dat is al vanaf lang voordat de islam een rol van betekenis in Nederland is gaan spelen het geval.
  woensdag 27 december 2006 @ 07:58:40 #162
60090 Akkersloot
pi_44762609
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 22:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wat een onzin. Huwelijken binnen de familie (1e graads zijn verboden). Pas vanaf neef / nicht zijn huwelijken toegestaan.
Jij noemt dat "pas"
quote:
En dat is al vanaf lang voordat de islam een rol van betekenis in Nederland is gaan spelen het geval.
In de jaren zeventig. En huwelijken binnen de familie zouden nu ook weer verboden kunnen worden.
  woensdag 27 december 2006 @ 08:09:58 #163
66444 Lord_Vetinari
pi_44762635
quote:
Op woensdag 27 december 2006 07:58 schreef Akkersloot het volgende:

In de jaren zeventig. En huwelijken binnen de familie zouden nu ook weer verboden kunnen worden.
Niks jaren 70. Al veel eerder.
  woensdag 27 december 2006 @ 11:55:14 #164
60090 Akkersloot
pi_44764975
quote:
Op woensdag 27 december 2006 08:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Niks jaren 70. Al veel eerder.
Je had er toestemming van de Kunnigin voor nodig.
pi_44765357
quote:
Op woensdag 27 december 2006 11:55 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Nee hoor, dat gold tot en met de derde graad, neef-nicht huwelijken zijn nooit verboden geweest.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 27 december 2006 @ 12:13:20 #166
66444 Lord_Vetinari
pi_44765374
quote:
Op woensdag 27 december 2006 11:55 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Nee hoor. Als je Katholiek was had je dispensatie nodig. Wettelijk mocht het gewoon. Al eeuwen.
  woensdag 27 december 2006 @ 12:17:53 #167
3542 Gia
User under construction
pi_44765456
Ik vraag me nog wel wat anders af.
Er is gesteld dat, indien men een kind onterft, dat zij dan nog recht heeft op haar legitieme deel. Dit is de helft van wat zij zou krijgen, indien er geen testament zou zijn.
Stel: Een nalatenschap bedraagt 100 000 euro. Er is een zoon en een dochter. Is er geen testament, dan krijgen beide 50 000, volgens Nederlands recht. Echter, een moslim kan besluiten zijn dochter te onterven, om te voldoen aan de Koran.
Dan krijgt zijn zoon 50 000 en de dochter haar legitieme deel, zegge 25 000.

Maar wat gebeurt er dan met de overige 25 000?
  woensdag 27 december 2006 @ 12:18:57 #168
66444 Lord_Vetinari
pi_44765472
quote:
Op woensdag 27 december 2006 12:17 schreef Gia het volgende:
Ik vraag me nog wel wat anders af.
Er is gesteld dat, indien men een kind onterft, dat zij dan nog recht heeft op haar legitieme deel. Dit is de helft van wat zij zou krijgen, indien er geen testament zou zijn.
Stel: Een nalatenschap bedraagt 100 000 euro. Er is een zoon en een dochter. Is er geen testament, dan krijgen beide 50 000, volgens Nederlands recht. Echter, een moslim kan besluiten zijn dochter te onterven, om te voldoen aan de Koran.
Dan krijgt zijn zoon 50 000 en de dochter haar legitieme deel, zegge 25 000.

Maar wat gebeurt er dan met de overige 25 000?
Die krijgt de zoon. Dat is ZIJN legitieme deel.
pi_44765631
De dochter krijgt de helft van de zoon (zo even uit mijn hoofd hoor) dus dat betekend dat het ongeveer 67000 om 33000 zal zijn. De verhouding is zo omdat de dochter natuurlijk ook nog bruidschatten krijgt e.d. (bij het huwen) en afgezien daarvan gaat men ervan uit dat de man voor het gezin moet zorgen (en dus ook die kosten moet maken)
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 27 december 2006 @ 12:29:09 #170
3542 Gia
User under construction
pi_44765730
quote:
Op woensdag 27 december 2006 12:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, hallo, zijn legitieme deel zit al in zijn 50 000 euro inbegrepen. Hij is niet onterft, dus is er geen sprake van een legitiem deel. Je krijgt niet én je legitieme deel én de rest van de erfenis.
quote:
Op woensdag 27 december 2006 12:24 schreef Mutant01 het volgende:
De dochter krijgt de helft van de zoon (zo even uit mijn hoofd hoor) dus dat betekend dat het ongeveer 67000 om 33000 zal zijn. De verhouding is zo omdat de dochter natuurlijk ook nog bruidschatten krijgt e.d. (bij het huwen) en afgezien daarvan gaat men ervan uit dat de man voor het gezin moet zorgen (en dus ook die kosten moet maken)
Volgens sharia wetgeving, ja. Maar dat is niet volgens Nederlands recht.
Als je de dochter onterft krijgt zij alleen het legitieme deel. En dat is de helft van wat zij zou krijgen als er geen testament was. Dat is dus geen 33 000, maar 25 000.
pi_44766062
quote:
Op woensdag 27 december 2006 12:29 schreef Gia het volgende:

Volgens sharia wetgeving, ja. Maar dat is niet volgens Nederlands recht.
Het Nederlands recht zegt hier niks over, dus het is aan de Moslim om dat te bepalen. Als zij idd vinden dat, zoals Mutant zegt, de man het gezin onderhoudt, en daarom meer moet erven, soit.
quote:
Als je de dochter onterft krijgt zij alleen het legitieme deel. En dat is de helft van wat zij zou krijgen als er geen testament was. Dat is dus geen 33 000, maar 25 000.
Nou, kun je nog beter een "sharia" testament hebben.

However, ik snap nog steeds de ophef niet. Ik erf zelf ook 1/4 van mijn pa, omdat hij is hertrouwd, en mijn halfbroertje de volledige erfenis van mijn stiefmoeder krijgt. Sommige mensen krijgen hun hele studie betaald, ik moet dat zelf betalen en de rest "komt met de erfenis" volgens mijn pa. Iedereen doet het weer anders. Denk je nou echt dat ik daar mee ga zitten? Dat ik met mijn pa ruzie ga maken om de erfenis of zo? Natuurlijk niet. Dat vind ik zo laag, je moet blij zijn dat je überhaupt iets krijgt. Ik denk dat de ouders het beter aan zichzelf kunnen spenden in sommige gevallen, met van die lijkenpikkers van kinderen.

Maja, het gaat weer eens over Moslims he.
  woensdag 27 december 2006 @ 13:34:11 #172
60090 Akkersloot
pi_44766131
quote:
Op woensdag 27 december 2006 12:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:

En in het voorbeeld van Gia was de zoon juist onterft. Dan krijgt hij dus niets.
  woensdag 27 december 2006 @ 13:35:53 #173
60090 Akkersloot
pi_44766141
quote:
Op woensdag 27 december 2006 12:24 schreef Mutant01 het volgende:
Je vergeet het woordje "dan". Want je sharia/koran testamenten zijn in Nederland, blijkens het antwoord van de minister, niet toegestaan.
pi_44766369
quote:
Op woensdag 27 december 2006 13:35 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Je vergeet het woordje "dan". Want je sharia/koran testamenten zijn in Nederland, blijkens het antwoord van de minister, niet toegestaan.
Nee hoor, dat blijkt bllijkens zijn antwoord juist niet het geval. Beter lezen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_44766666
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:26 schreef Monidique het volgende:
Partij van de Vrijheid, hè...
Tot nu toe is ieder wetsvoorstel van de heer Wilders zonder uitzondering vrijheidsbeperkend geweest voor een bepaalde categorie mensen. Zijn partij zou die naam niet mogen dragen, imho...
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  woensdag 27 december 2006 @ 17:16:42 #176
60090 Akkersloot
pi_44767929
quote:
Op woensdag 27 december 2006 14:05 schreef Seneca het volgende:
Tot nu toe is ieder wetsvoorstel van de heer Wilders zonder uitzondering vrijheidsbeperkend geweest voor een bepaalde categorie mensen. Zijn partij zou die naam niet mogen dragen, imho...
Je gaat hierbij er dus van uit dat elke dochter van een moslimfundamentalist even achterlijk blijft.
pi_44768027
quote:
Op woensdag 27 december 2006 17:16 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Je gaat hierbij er dus van uit dat elke dochter van een moslimfundamentalist even achterlijk blijft.
Waar lees jij dat? Wil je me aub geen woorden in de mond leggen?

Ik vind dat de overheid zich niet heeft te bemoeien wat ik met MIJN geld doe. Of daar nu een achterlijk religieus motief achter zit of niet. Het is mijn geld. Ik heb daarvoor gewerkt, en als ik besluit dat aan mijn kinderen te geven is dat een voorrecht, geen recht. Mocht ik besluiten om aan een van mijn familieleden meer te geven dan aan een ander, dan is dat mijn goed recht. Het is immers mijn geld. De achterliggende reden doet daarbij helemaal niet ter zake. Als jij jouw geld later wilt nalaten aan groot varken ipv aan je familieleden moet je dat imho ook helemaal zelf weten.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_44768709
quote:
Op woensdag 27 december 2006 17:16 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Mijn god, over discriminatie en racisme gesproken zeg!

Sowieso draagt een erfenis weinig bij aan iemands intelligentie, en als moslimdochter liever wil studeren en haar eigen centjes wil verdienen, dan is er niemand die haar tegenhoudt hoor.

Daarnaast zijn er ook mensen die er voor kiezen om volgens het traditionele rolpatroon te leven. Niet iedereen ambieert het vrijgevochten carrierebestaan. Thuis blijven terwijl je manlief werkt kan ook wel lekker zijn. Als koken, het huis mooi maken en kinderen opvoeden je hobbies zijn, soit.
  woensdag 27 december 2006 @ 18:20:30 #179
93744 Finder_elf_towns
pi_44769573
quote:

[..]

Tot nu toe is ieder wetsvoorstel van de heer Wilders zonder uitzondering vrijheidsbeperkend geweest voor een bepaalde categorie mensen.
En dat is maar goed ook! Weerbaarheid voor alles. Wilders maakt ons vrij van hoofddoekjes, vrij van boerka's, vrij van de Koran en vrij van communisten. Voor vrijheid, stem Wilders.

[ Bericht 7% gewijzigd door Finder_elf_towns op 27-12-2006 18:26:41 ]
  † In Memoriam † woensdag 27 december 2006 @ 18:28:49 #180
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_44769769
quote:
Niet alleen een bepaalde categorie mensen, maar vaak voor elk individu in Nederland.
Carpe Libertatem
pi_44769819
quote:
Op woensdag 27 december 2006 18:20 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

En dat is maar goed ook! Weerbaarheid voor alles. Wilders maakt ons vrij van hoofddoekjes, vrij van boerka's, vrij van de Koran en vrij van communisten. Voor vrijheid, stem Wilders.
  † In Memoriam † woensdag 27 december 2006 @ 18:31:52 #182
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_44769858
quote:
Volgens mij verwar je vrijheid met onderdrukking.
Carpe Libertatem
  woensdag 27 december 2006 @ 18:34:18 #183
93744 Finder_elf_towns
pi_44769934
quote:
Op woensdag 27 december 2006 18:30 schreef Monidique het volgende:

[..]

[afbeelding]
Dat is erg mooi, maar waar slaat dat op?
  woensdag 27 december 2006 @ 18:36:00 #184
93744 Finder_elf_towns
pi_44769980
quote:
Op woensdag 27 december 2006 18:31 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Volgens mij verwar je vrijheid met onderdrukking.
Dan heb jij geen idee wat vrijheid inhoud. Niet mijn probleem hoor.
  woensdag 27 december 2006 @ 18:37:18 #185
66444 Lord_Vetinari
pi_44770019
quote:

[..]

Ja, de Heere is waarlijk opgestaan. Den Messias is gekoomen.
  woensdag 27 december 2006 @ 18:44:49 #186
60090 Akkersloot
pi_44770255
quote:
Op woensdag 27 december 2006 17:22 schreef Seneca het volgende:
Ik vind dat de overheid zich niet heeft te bemoeien wat ik met MIJN geld doe. Of daar nu een achterlijk religieus motief achter zit of niet. Het is mijn geld. Ik heb daarvoor gewerkt, en als ik besluit dat aan mijn kinderen te geven is dat een voorrecht, geen recht. Mocht ik besluiten om aan een van mijn familieleden meer te geven dan aan een ander, dan is dat mijn goed recht. Het is immers mijn geld. De achterliggende reden doet daarbij helemaal niet ter zake. Als jij jouw geld later wilt nalaten aan groot varken ipv aan je familieleden moet je dat imho ook helemaal zelf weten.
Discriminatie op basis van ras en geslacht is verboden. Ook in testamenten. Moeilijk he.

Als je dat niet zint emigreer je maar naar Saoedi Arabie en laat je daar een testament op stellen (is waarschijnlijk dan zelfs nog niet nodig dus wat wil je nog meer).

Stel een dochter gaat na het overlijden van de ouders een rechtzaak aanspannen in het geval van een islamitisch testament. Wordt zo'n vrouw verstoten door de familie en door "de islam". Wil je dat ? Die arme moslimmeisjes mogen Wilders dus dankbaar zijn.
  woensdag 27 december 2006 @ 18:45:36 #187
60090 Akkersloot
pi_44770277
quote:
Op woensdag 27 december 2006 18:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, de Heere is waarlijk opgestaan. Den Messias is gekoomen.
Oh zijn profeten nu ineens niet meer belachelijk
pi_44770293
quote:
Op woensdag 27 december 2006 18:44 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Discriminatie op basis van ras en geslacht is verboden. Ook in testamenten. Moeilijk he.
Al die verliefde stelletjes in overtreding... en het nationaal elftal...
  woensdag 27 december 2006 @ 18:48:06 #189
60090 Akkersloot
pi_44770349
quote:
Op woensdag 27 december 2006 17:50 schreef Toeps het volgende:
Mijn god, over discriminatie en racisme gesproken zeg!

Sowieso draagt een erfenis weinig bij aan iemands intelligentie, en als moslimdochter liever wil studeren en haar eigen centjes wil verdienen, dan is er niemand die haar tegenhoudt hoor.

Daarnaast zijn er ook mensen die er voor kiezen om volgens het traditionele rolpatroon te leven. Niet iedereen ambieert het vrijgevochten carrierebestaan. Thuis blijven terwijl je manlief werkt kan ook wel lekker zijn. Als koken, het huis mooi maken en kinderen opvoeden je hobbies zijn, soit.
En waar blijf je nu als een dochter van een moslimfundamentalist (met islamitisch testament) nu eens niet het traditionele rolpatroon volgt ?
  woensdag 27 december 2006 @ 18:49:21 #190
60090 Akkersloot
pi_44770382
quote:
Op woensdag 27 december 2006 18:46 schreef Monidique het volgende:

[..]

Al die verliefde stelletjes in overtreding... en het nationaal elftal...
Slaat echt nergens op.
pi_44770427
quote:
Op woensdag 27 december 2006 18:49 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Slaat echt nergens op.
Waarom? Je mag toch niet discrimineren? Dus ook niet kiezen of je een man of vrouw als partner wilt?
pi_44770531
quote:
Op woensdag 27 december 2006 18:48 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

En waar blijf je nu als een dochter van een moslimfundamentalist (met islamitisch testament) nu eens niet het traditionele rolpatroon volgt ?
Moet zij weten. Het zou mij werkelijk worst wezen, wat mijn erfenis zou zijn. Waarom moeten die mensen door de overheid in bescherming worden genomen? Zijn ze zelf tot niks in staat of zo?

Er zijn genoeg mensen die amper wat erven, omdat ze niet zijn gaan studeren, iets anders doen in hun leven dan de ouders wilden, etcetera. Altijd zo geweest. Het is de ouders hun goed recht hun erfenis te verdelen, en ik zou er als kind absoluut niet wakker van liggen.

En wat je in je vorige post zei, over die arme meid die door haar familie verstoten zou worden als ze een rechtzaak zou aanspannen... Nou en. Als ze al een rechtzaak wil aanspannen, heeft ze vast niet een al te beste band met de familie. En wederom: Waarom moeten wij haar "beschermen" en "helpen"? Is ze zelf soms tot niks in staat?
  woensdag 27 december 2006 @ 19:01:09 #193
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44770775
quote:
Op woensdag 27 december 2006 18:36 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Dan heb jij geen idee wat vrijheid inhoud. Niet mijn probleem hoor.
Vrij van alle vrijheid is absolute vrijheid?
  woensdag 27 december 2006 @ 19:06:06 #194
60090 Akkersloot
pi_44770953
quote:
Op woensdag 27 december 2006 18:50 schreef Monidique het volgende:
Waarom? Je mag toch niet discrimineren? Dus ook niet kiezen of je een man of vrouw als partner wilt?
Juist wel. Je wordt zelfs door de overheid beschermt in het erfrecht.
  woensdag 27 december 2006 @ 19:07:53 #195
60090 Akkersloot
pi_44771014
quote:
Op woensdag 27 december 2006 18:53 schreef Toeps het volgende:

[..]

Moet zij weten. Het zou mij werkelijk worst wezen, wat mijn erfenis zou zijn. Waarom moeten die mensen door de overheid in bescherming worden genomen? Zijn ze zelf tot niks in staat of zo?

Er zijn genoeg mensen die amper wat erven, omdat ze niet zijn gaan studeren, iets anders doen in hun leven dan de ouders wilden, etcetera. Altijd zo geweest. Het is de ouders hun goed recht hun erfenis te verdelen, en ik zou er als kind absoluut niet wakker van liggen.

En wat je in je vorige post zei, over die arme meid die door haar familie verstoten zou worden als ze een rechtzaak zou aanspannen... Nou en. Als ze al een rechtzaak wil aanspannen, heeft ze vast niet een al te beste band met de familie. En wederom: Waarom moeten wij haar "beschermen" en "helpen"? Is ze zelf soms tot niks in staat?
Je wilt het hele rechtsysteem afschaffen omdat iedereen maar voldoende mans moet zijn ?
pi_44771080
Hoe dan ook: jawel, je mag wel discrimineren en uit het artikel blijkt dat er ook in een testament, wat immers gewoon een persoonlijke wens is, gediscrimineerd mag worden. Als ik mijn dochter meer of minder wil geven, om religieuze redenen of omdat ik haar gewoon oerlelijk vind, dan mag dat. En dat is maar goed ook, we schijnen te leven in een vrij land.
  woensdag 27 december 2006 @ 19:11:29 #197
60090 Akkersloot
pi_44771149
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:09 schreef Monidique het volgende:
Hoe dan ook: jawel, je mag wel discrimineren en uit het artikel blijkt dat er ook in een testament, wat immers gewoon een persoonlijke wens is, gediscrimineerd mag worden. Als ik mijn dochter meer of minder wil geven, om religieuze redenen of omdat ik haar gewoon oerlelijk vind, dan mag dat. En dat is maar goed ook, we schijnen te leven in een vrij land.
Om religieuze redenen mag niet . Zie het antwoord van de minister.
pi_44771184
De minister kan wel meer zeggen.
  woensdag 27 december 2006 @ 19:23:40 #199
120392 Coldplaya
Speed of sound
pi_44771561
Wat nog niemand heeft opgemerkt is dat de Nederlandse wetgeving ook van toepassing is op etnische groepen die op Nederlands grondgebied verblijven. En Sharia-testamenten kunnen naar onze maatstaven ongericht zijn en worden dan geacht nooit te hebben plaatsgehad. Je kan niet zomaar iemand schrappen uit je testament, dus het argument dat iemand dit helemaal naar eigen willekeur mag bepalen is onzin. En gelukkig maar, want materiële manipulatie is gevaarlijk.

Als deze etnische groepen zich tegen de Nederlandse wetgeving keren en eigen bepalingen naar gewoonterecht opstellen kunnen we het stelsel wel opdoeken.
Fear and Loathing in Clarksville.
  woensdag 27 december 2006 @ 19:29:10 #200
60090 Akkersloot
pi_44771747
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:12 schreef Monidique het volgende:
De minister kan wel meer zeggen.
Maar de minister bepaalt de (uitvoering van) de wet.
pi_44771851
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:29 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Maar de minister bepaalt de (uitvoering van) de wet.
quote:
Opstellers van een testament hebben weliswaar alle vrijheid om te bepalen aan wie ze hun bezittingen willen nalaten. Maar Hirsch Ballin vindt dat het niet zo kan zijn dat dochters 'stelselmatig' minder krijgen toebedeeld dan hun broers."
Er is dus nog geen wet, ook al vindt de minister dat zoiets niet moet kunnen. Het is dus legaal om je dochters meer of minder te geven, ook al vindt de minister dat niet kunnen. En maar goed ook.
  woensdag 27 december 2006 @ 19:38:43 #202
120392 Coldplaya
Speed of sound
pi_44772063
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:32 schreef Monidique het volgende:

[..]

[..]

Er is dus nog geen wet, ook al vindt de minister dat zoiets niet moet kunnen. Het is dus legaal om je dochters meer of minder te geven, ook al vindt de minister dat niet kunnen. En maar goed ook.
Dat is niet legaal, een willekeurige notaris zal bij het opstellen van een testament ook naar de rechtsbeginselen van redelijkheid en billijkheid kijken, en die zijn in het privaatrecht bijna even belangrijk als de formele wet. Als jij van plan bent je dochter minder te geven dan je zoon kan de notaris dit ongericht verklaren.
pi_44772160
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:38 schreef Coldplaya het volgende:

[..]

Dat is niet legaal, een willekeurige notaris zal bij het opstellen van een testament ook naar de rechtsbeginselen van redelijkheid en billijkheid kijken, en die zijn in het privaatrecht bijna even belangrijk als de formele wet. Als jij van plan bent je dochter minder te geven dan je zoon kan de notaris dit ongericht verklaren.
Uit alle berichten blijkt het tegendeel.
pi_44772286
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:11 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Om religieuze redenen mag niet . Zie het antwoord van de minister.
Ach wat een onzin. Lees dat antwoord nog eens.
Inderdaad zijn man en vrouw in Nederland ook voor het privaatrecht volkomen gelijkwaardig. Daaruit volgt echter niet dat een testament waarin kinderen van de erflater een ongelijk deel van de nalatenschap krijgen, steeds reeds op die grond ontoelaatbaar is.

In dit verband is van belang dat een uiterste wilsbeschikking nietig is, als haar inhoud in strijd is met de goede zeden of de openbare orde, of als voor de uiterste wilsbeschikking een beweegreden is vermeld die in strijd is met de goede zeden of de openbare orde (artikel 4:44 BW). Naar ik meen biedt deze wettelijke bepaling het juiste kader voor de beoordeling van testamenten waarop de vragen betrekking hebben. Zij brengt niet mee dat een ongelijke testamentaire behandeling reeds op die grond nietig is.

Als een wilsbeschikking fundamentele grondslagen van de rechtsstaat, zoals de gelijkheid van man en vrouw, schendt, kan worden aangevoerd dat deze wegens de inhoud of de daarbij vermelde beweegreden op die grond nietig is. Het is aan de rechter, dit te beoordelen.
  woensdag 27 december 2006 @ 19:48:10 #205
60090 Akkersloot
pi_44772388
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:45 schreef sigme het volgende:

[..]

Ach wat een onzin. Lees dat antwoord nog eens.
of jij
quote:
Als een wilsbeschikking fundamentele grondslagen van de rechtsstaat, zoals de gelijkheid van man en vrouw, schendt, kan worden aangevoerd dat deze wegens de inhoud of de daarbij vermelde beweegreden op die grond nietig is. Het is aan de rechter, dit te beoordelen.[/i]
Hoe dik wil je het hebben ?
pi_44772398
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:23 schreef Coldplaya het volgende:
Wat nog niemand heeft opgemerkt is dat de Nederlandse wetgeving ook van toepassing is op etnische groepen die op Nederlands grondgebied verblijven. En Sharia-testamenten kunnen naar onze maatstaven ongericht zijn en worden dan geacht nooit te hebben plaatsgehad. Je kan niet zomaar iemand schrappen uit je testament, dus het argument dat iemand dit helemaal naar eigen willekeur mag bepalen is onzin. En gelukkig maar, want materiële manipulatie is gevaarlijk.

Als deze etnische groepen zich tegen de Nederlandse wetgeving keren en eigen bepalingen naar gewoonterecht opstellen kunnen we het stelsel wel opdoeken.
Wederom, kul.

Het staat iemand vrij zijn wens vast te leggen in een testament, het staat eventuele erfgenamen even vrij om die wens aan te vecht of te honoreren.

Als het binnen een subcultuur gewoonte is dat de jongste zoon niet erft, en de jongste zoon weigert om die reden erfenis (bij gebrek aan testament), of er is een testament waarin de jongste zoon niets krijgt toegewezen en hij vecht dit niet aan, is er geen minister van justitie, noch een rechter, die de jongste zoon z'n portie ongewenst zal opleggen.
  woensdag 27 december 2006 @ 19:51:22 #207
60090 Akkersloot
pi_44772510
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:48 schreef sigme het volgende:
Als het binnen een subcultuur gewoonte is dat de jongste zoon niet erft, en de jongste zoon weigert om die reden erfenis (bij gebrek aan testament), of er is een testament waarin de jongste zoon niets krijgt toegewezen en hij vecht dit niet aan, is er geen minister van justitie, noch een rechter, die de jongste zoon z'n portie ongewenst zal opleggen.
Maar je schrijft dan ook "en hij vecht het niet aan".

pi_44772521
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:48 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

of jij
[..]

Hallo Akkerslootje, daar staat dat het zou kunnen. Niet dat het zo is.

(En dat het aan de rechter is, en dat een testament waarin het staat kan worden opgemaakt, en dus ook mag worden uitgevoerd, als niemand er aardigheid aan heeft het aan te vechten)
pi_44772572
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:48 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

of jij
[..]

Lees nou eens de laatste regels van je quote?
pi_44772681
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:51 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Maar je schrijft dan ook "en hij vecht het niet aan".

Het punt wat ik wou maken is dat subgroepen bést hun gewoonterecht, afwijkend van algemeen recht, kunnen handhaven.

Als je het voorbeeld doet waarbij de jongste zoon wél z'n wettelijk kindsdeel krijgt en de oudste zoon het dubbele, kan de jongste het aanvechten maar zal in het ongelijk gesteld worden.

Voor erfenissen volgens een of ander shariaverdeling:
Als een dochter niets erft en ze vecht het aan zal ze uiteraard in het gelijk gesteld worden, maar ze is op generlei wijze verplicht dat te doen.
Als een dochter het minimale kindsdeel erft en een zoon het dubbele, kan ze het aanvechten, maar mag ik lijen dat ze verliest.
  woensdag 27 december 2006 @ 19:57:56 #211
60090 Akkersloot
pi_44772751
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:51 schreef sigme het volgende:

[..]

Hallo Akkerslootje, daar staat dat het zou kunnen. Niet dat het zo is.

(En dat het aan de rechter is, en dat een testament waarin het staat kan worden opgemaakt, en dus ook mag worden uitgevoerd, als niemand er aardigheid aan heeft het aan te vechten)
Er zijn wel mensen die lagere erfdelen aan dochters om religieuze redenen willen aanvechten. En zoals de minister het omschreef mogen we dat van de rechter ook verwachten.
pi_44772758
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:07 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Je wilt het hele rechtsysteem afschaffen omdat iedereen maar voldoende mans moet zijn ?
Ja! Dat zei ik! Wat een goede samenvatting, Akkersloot!

En nu snel terug naar de basisschool voor begrijpend lezen!

Nog maar even een uitleg dan:
Het bestaande rechtssysteem is juist prima in staat deze personen te "beschermen". Het is nergens voor nodig extra maatregelen te nemen. Er moet mensen ook een zekere vrijheid gelaten worden.
pi_44772787
De minister heeft niets te zeggen over de rechter.
Allah Al Watan Al Malik
pi_44772817
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:57 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Er zijn wel mensen die lagere erfdelen aan dochters om religieuze redenen willen aanvechten. En zoals de minister het omschreef mogen we dat van de rechter ook verwachten.
Het aanvechten is aan de dochters. En dan moeten ze dat maar eens doen, he. Als zij voldoende hard kunnen maken dat ze minder erven op basis van discriminatie op geslacht, dan zullen ze vast gelijk krijgen. Kunnen zij deze reden niet aantonen, dan hebben ze pech. Maar hoe dan ook, ze hébben het recht al.
  woensdag 27 december 2006 @ 20:01:16 #215
60090 Akkersloot
pi_44772856
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:56 schreef sigme het volgende:

[..]

Het punt wat ik wou maken is dat subgroepen bést hun gewoonterecht, afwijkend van algemeen recht, kunnen handhaven.

Als je het voorbeeld doet waarbij de jongste zoon wél z'n wettelijk kindsdeel krijgt en de oudste zoon het dubbele, kan de jongste het aanvechten maar zal in het ongelijk gesteld worden.
Zoals jij het omschrijft vraag ik me af ofdat jij dan de rest bij legt. Iemand het wettelijk deel geven houdt in dat een ander niet dubbel kan krijgen, tenzij de hemelse euro-pers dat deel bijdraait.

Maar zoals je het waarschijnlijk bedoelt zal de jongste DUS NIET in het ongelijk gesteld worden.
  woensdag 27 december 2006 @ 20:03:09 #216
60090 Akkersloot
pi_44772937
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:59 schreef Mutant01 het volgende:
De minister heeft niets te zeggen over de rechter.
En daarom moest die zinsnede dus in het antwoord van de minister. Maar de rechter mag niet in strijd met de wet handelen en moet dus discriminatie op basis van geslacht in een testament ongedaan maken.
pi_44773011
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:03 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

En daarom moest die zinsnede dus in het antwoord van de minister. Maar de rechter mag niet in strijd met de wet handelen en moet dus discriminatie op basis van geslacht in een testament ongedaan maken.
Het antwoord van de minister is net zo vaag en open als de wet. Oftewel hij had net zo goed niets kunnen zeggen, het maakt voor de rechter niet uit.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 27 december 2006 @ 20:05:22 #218
60090 Akkersloot
pi_44773029
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:00 schreef Toeps het volgende:

[..]

Het aanvechten is aan de dochters. En dan moeten ze dat maar eens doen, he. Als zij voldoende hard kunnen maken dat ze minder erven op basis van discriminatie op geslacht, dan zullen ze vast gelijk krijgen. Kunnen zij deze reden niet aantonen, dan hebben ze pech. Maar hoe dan ook, ze hébben het recht al.
En daarom mogen er van jou wel testamenten die daarmee in strijd zijn opgesteld worden, met medewerking van notarissen (opgeleid, beedigd en al) ?
  woensdag 27 december 2006 @ 20:05:46 #219
66825 Reya
Fier Wallon
pi_44773046
quote:

[..]

Nee hoor, de minister geeft alleen aan dat het mogelijk is dat een rechter een wilsbeschikking kan vernietigen krachtens overwegingen met betrekking tot goede zeden en de openbare orde. Daar valt allerminst uit af te leiden dat dit ook common practice zal worden in het geval van wilsbeschikkingen die (mogelijk) op (delen van) de sharia zijn gebaseerd. Sowieso kan een minister geen bindende uitspraken doen over uitspraken van rechters; rechters zijn hier tenslotte compleet onafhankelijk in.
pi_44773081
Hoeveel moslima's hebben aangetoont te willen procederen tegen het "sharia gehalte" van een testament eigenlijk?
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 27 december 2006 @ 20:10:33 #221
60090 Akkersloot
pi_44773204
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:06 schreef Mutant01 het volgende:
Hoeveel moslima's hebben aangetoont te willen procederen tegen het "sharia gehalte" van een testament eigenlijk?
Zijn alle testamenten bij leven van de erflater bekend bij de erfgenamen ?

Willen meisjes verstoten worden door de familie en de rest van de sekte.

En waarom staat "sharia gehalte" tussen aanhalingstekens ?
  woensdag 27 december 2006 @ 20:12:09 #222
66825 Reya
Fier Wallon
pi_44773275
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:06 schreef Mutant01 het volgende:
Dat blijkt nergens duidelijk uit. Sowieso komt in het artikel waarop Wilders zijn Kamervragen heeft gebaseerd nergens naar voren in hoeverre dit common practice is, en in hoeverre dit op bezwaren stuit van betrokkenen; daarover kan dus enkel gespeculeerd worden.
pi_44773319
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:10 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Zijn alle testamenten bij leven van de erflater bekend bij de erfgenamen ?

Willen meisjes verstoten worden door de familie en de rest van de sekte.

En waarom staat "sharia gehalte" tussen aanhalingstekens ?
Mijn vraag antwoorden met wedervragen, daar schiet je niet zoveel mee op.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 27 december 2006 @ 20:14:33 #224
60090 Akkersloot
pi_44773362
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:12 schreef Reya het volgende:
=Dat blijkt nergens duidelijk uit. Sowieso komt in het artikel waarop Wilders zijn Kamervragen heeft gebaseerd nergens naar voren in hoeverre dit common practice is, en in hoeverre dit op bezwaren stuit van betrokkenen; daarover kan dus enkel gespeculeerd worden.
Het voorkomt in elk geval een hoop ellende voor moslimmeisjes als ze zo'n testament willen aanvechten.
pi_44773366
Akkersloot, heb je nou al die cijfers over de trend? Waar is de duiding 'trend' op gebaseerd?
  woensdag 27 december 2006 @ 20:21:46 #226
60090 Akkersloot
pi_44773643
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:13 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Mijn vraag antwoorden met wedervragen, daar schiet je niet zoveel mee op.
Soms wel. Willen moslimmeisjes verstoten worden door de familie en de rest van de sekte. ?
pi_44773875
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:05 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

En daarom mogen er van jou wel testamenten die daarmee in strijd zijn opgesteld worden, met medewerking van notarissen (opgeleid, beedigd en al) ?
Dat wéét een notaris vaak niet, en hij hoeft er ook niet naar te vragen. Het zou net zo goed kunnen dat je dochter minder krijgt, omdat ze net een superdure auto gehad heeft. Weet jij veel, weet de notaris veel.
pi_44773951
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:01 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Zoals jij het omschrijft vraag ik me af ofdat jij dan de rest bij legt. Iemand het wettelijk deel geven houdt in dat een ander niet dubbel kan krijgen, tenzij de hemelse euro-pers dat deel bijdraait.

Maar zoals je het waarschijnlijk bedoelt zal de jongste DUS NIET in het ongelijk gesteld worden.

Je hoeft de nalatenschap niet 100% over de koters te verdelen. Als je één kind het minimale kindsdeel toebedeelt, kan je een ander kind best méér toebedelen.
quote:
Een legitieme portie is een wettelijk erfdeel. Dat wil zeggen het is een door de wet vastgesteld minimum erfdeel waar uw erfgenamen (eventuele kinderen, ouders etc), recht op hebben. Uw kinderen kunt u namelijk nooit geheel onterven, wel kan u hun erfdeel beperken tot hun legitieme portie, dit moet gebeuren bij testament

Voorbeeld: Een echtpaar dat in gemeenschap van goederen getrouwd is bezit ¤ 100.000. Als de vrouw overlijdt dan houdt de man zijn helft van ¤ 50.000,- (het gemeenschappelijk deel). De erfenis voor vader en kinderen is ¤ 50.000,-. Bij een erfenis zonder testamentaire beperkingen zouden vader en de twee kinderen ieder recht hebben gehad op 1/3 deel, zijnde ¤ 16.666,-. De vader heeft hier namelijk ook recht op een kindsdeel. De eventuele beperking tot een legitieme portie voor de kinderen in het testament betekent hier echter dat de kinderen 2/3 krijgen van de ¤16.666,- hetgeen betekent dat ieder van de kinderen ¤ 11.111,- krijgt. Wat de kinderen niet erven gaat naar de overige erfgenamen. Bij dit voorbeeld krijgt vader de volledige erfenis van zijn vrouw onder aftrek van de legitieme porties van zijn kinderen, d.w.z. ¤ 16.666 + 2* 1/3 van ¤ 16.666,- ( ¤ 16.666,- + ¤ 11.111)= ¤ 27.776,-.
Je kan dus ook het ene kind de minimale 11.111,- laten erven, en de vader ook diens minimale deel (50.000 + 11.111), hou je nog 27.778 over om aan het andere kind te laten vererven.
Ieder heeft z'n minimale deel, toch krijgt het ene kind maar liefst 2,5 maal zoveel als het ander.
pi_44773978
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:14 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Het voorkomt in elk geval een hoop ellende voor moslimmeisjes als ze zo'n testament willen aanvechten.
Oh ja. Dus de wet is niet meer goed genoeg, nee, we moeten mensen maar bij voorbaat gaan beschermen.

En de aanname dat ze dan dús ellende krijgen, is ook wat generaliserend he...
pi_44774187
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:05 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Je hebt bij testament de vrijheid af te wijken van de standaardverdeling. Als je ál je kapitaal aan een goed doel wil bedelen en de kinderen zijn daarmee accoord, zal je dat in een testament moeten laten vastleggen. Een beetje mompelen dat dat de bedoeling was, of dat de kinderen het na overlijden tegen de notaris zeggen, volstaat niet.

Dus eh.. het testament is er juist voor bedoeld, om af te wijken van standaardverdelingen, inclusief een mogelijke verdeling onder het minimale deel.

Als iemand minder krijgt toebedeeld dan het minimale deel kan diegene dat uiteraard aanvechten (en zal het minimale deel toegewezen krijgen), maar testament is nu juist bedoeld om de mogelijkheid wel te gunnen.
  woensdag 27 december 2006 @ 22:22:52 #231
66444 Lord_Vetinari
pi_44778466
quote:

[..]

De rechter zal er pas over oordelen als iemand het aanvecht. Geen aanvechten, geen oordelen. Of denk je dat rechters in hun vrije tijd testamenten zitten door telezen om te kijken of ze iets moeten beoordelen?
  woensdag 27 december 2006 @ 22:42:30 #232
120392 Coldplaya
Speed of sound
pi_44779155
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:41 schreef Monidique het volgende:

[..]

Uit alle berichten blijkt het tegendeel.
Uit de jurisprudentie niet hoor In het erfrecht zijn veel gevallen waarin een testament nietig is verklaard vanwege het schenden van samenlevingsnormen en waarden.

Hirsch Ballin verwijst naar de normen en waarden. Een testament mag daar door de civiele rechter aan getoetst worden, waarbij regels buiten het formele recht, zoals rechtsbeginselen en Nederlandse normen en waarden een belangrijke rol spelen. Normaal gesproken erven kinderen op grond van gelijkheid, wanneer de erflater zonder goede reden een kind bevoordeeld, kan dit nietig verklaard worden, of moet het zelfs nietig verklaard worden.

[ Bericht 41% gewijzigd door Coldplaya op 27-12-2006 23:01:04 ]
pi_44779863
quote:
Op woensdag 27 december 2006 22:42 schreef Coldplaya het volgende:

[..]

Uit de jurisprudentie niet hoor
ken je een notaris die weigert een testament op te stellen waarin één vand e erfgenamen mogelijk minder krijgt?

Daarmee zou hij zijn eigen functie een beetje overbodig maken, toch? mensen gaan juist naar een notaris om een testament zo te regelen dat hun specifieke wensen mogelijk zijn, en dat betekent altijd dat de 'standaard' verdeling kennelijk aangepast moet worden, en dat kan betekenen dat de ene erfgenaam iets meer of mnder krijgt ...

zolang dit binnen de gespecificeerde beperkingen blijft (de 'legitieme portie voor eenieder erfgenaam, óf de erfgenamen zelf hiermee instemmen hierop geen beroep te doen, wat óók mogelijk is) kan een notaris dit _juist_ regelen.

Zoals de poster Jurgen21 het Hier al stelde als iemand die een notariele opleiding volgt:
Als Achmed bij hem komt om zn dochters te onterven, kan hij dat als notaris moeilijk weigeren.
(en bij mijn weten is die poster nu niet bepaald een 'linkse allochtonen-knuffelaar')
quote:
Op woensdag 27 december 2006 22:42 schreef Coldplaya het volgende:

Normaal gesproken erven kinderen op grond van gelijkheid, wanneer de erflater zonder goede reden een kind bevoordeeld, kan dit nietig verklaard worden, of moet het zelfs nietig verklaard worden.
Echt, dat is de grootste onzin die je daar uit je duim zuigt, een testament 'moet nietig verklaard worden als niet alle erfgenamen precies hetzelfde krijgen' !? ... (of als hierbij een 'verkeerde reden' daarvoor zou zijn, alsof de wetgever naar de 'motivatie' kijkt achter een bepaalde 'verdeling')

Geloof je het zelf?
pi_44781790
Typerend. De personen die dit aangaat hebben er geen probleem mee, ook de dochters die minder krijgen niet. Maar nee, het gaat om moslims dus moet iemand, het liefst een non-moslim, hier iets van zeggen.
  donderdag 28 december 2006 @ 20:41:47 #235
60090 Akkersloot
pi_44805039
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:28 schreef sigme het volgende:
citeert
[een legitiem portie is een wettelijk erfdeel]
quote:
Op woensdag 27 december 2006 18:53 schreef Toeps het volgende:
Het zou mij werkelijk worst wezen, wat mijn erfenis zou zijn. Waarom moeten die mensen door de overheid in bescherming worden genomen?
Aan de slag Toeps !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  donderdag 28 december 2006 @ 20:43:30 #236
60090 Akkersloot
pi_44805109
quote:
Op woensdag 27 december 2006 23:56 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Typerend. De personen die dit aangaat hebben er geen probleem mee, ook de dochters die minder krijgen niet.
Tot dat de eerste rechtzaken zouden komen.
  donderdag 28 december 2006 @ 20:45:22 #237
60090 Akkersloot
pi_44805166
quote:
Op woensdag 27 december 2006 23:02 schreef KroJo het volgende:
ken je een notaris die weigert een testament op te stellen waarin één vand e erfgenamen mogelijk minder krijgt?
Nee en dat zal die notaris ook niet mogen ook. In het geval van de kamervragen ging het echter om verdeling a.g.v. godsdienstige redenen, met discriminatie op basis van sekse als gevolg.
  donderdag 28 december 2006 @ 20:46:55 #238
60090 Akkersloot
pi_44805217
quote:
Op woensdag 27 december 2006 22:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
=De rechter zal er pas over oordelen als iemand het aanvecht. Geen aanvechten, geen oordelen. Of denk je dat rechters in hun vrije tijd testamenten zitten door telezen om te kijken of ze iets moeten beoordelen?
De rechter hoeft er niet over te oordelen als de notaris zijn werk goed doet en zijn medewerking aan discriminatie op basis van sekse weigert.
  donderdag 28 december 2006 @ 20:50:23 #239
60090 Akkersloot
pi_44805344
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:27 schreef Toeps het volgende:
Dat wéét een notaris vaak niet, en hij hoeft er ook niet naar te vragen. Het zou net zo goed kunnen dat je dochter minder krijgt, omdat ze net een superdure auto gehad heeft. Weet jij veel, weet de notaris veel.
Ik weet niet hoe het dan met schenkingsrechten zit.

Maar in dit voorbeeld, en met je voorbeelden van bruidschatten (welke de arme meid trouwens aan haar schoonfamilie moet geven) zouden de ouders dergelijke schenkingen als renteloze leningen kunnen geven. Dan kan dat met haar erfenis later worden verrekend.
  donderdag 28 december 2006 @ 21:05:56 #240
66444 Lord_Vetinari
pi_44805858
quote:
Op donderdag 28 december 2006 20:46 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

De rechter hoeft er niet over te oordelen als de notaris zijn werk goed doet en zijn medewerking aan discriminatie op basis van sekse weigert.
Dat kan een notaris alleen als de vader zegt: Ik onterf mijn dochter omdat ze een vrouw is. Op het moment dat hij zegt: Ik geef haar niks (of minder) omdat ik haar opleiding betaald heb (of haar bruiloft of whatever) kan de notaris er niks mee en zal hij het testament moeten opmaken.
pi_44818162
quote:
Op donderdag 28 december 2006 20:45 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Nee en dat zal die notaris ook niet mogen ook. In het geval van de kamervragen ging het echter om verdeling a.g.v. godsdienstige redenen, met discriminatie op basis van sekse als gevolg.
Bij scheiding van kerk & staat gaat het de staat niet aan wat iemands motieven zijn.

Je pleit toch niet voor opheffen van de scheiding tussen kerk en staat? Dan kan je nog wat beleven als de moslims de macht grijpen..
  vrijdag 29 december 2006 @ 10:51:29 #242
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_44819248
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:29 schreef gelly het volgende:
Maar als ik m'n dochter op niet-sharia gronden minder geef mag het wel ? Nou, nogal een zinloze maatregel dan.
Inderdaad, een volstrekt belachelijke regel die onuitvoerbaar is.

Zoiets zou je verwachten in een politiek blokuurtje in de brugklas... En dan nog zou het dom overkomen.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  vrijdag 29 december 2006 @ 12:49:02 #243
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_44822236
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:38 schreef Coldplaya het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de redelijkheid en billijkheid een grote rol spelen. Die spelen slechts een rol bij de uitleg van het beding. Voor de geldigheid van het beding ligt de toets in art. 4:44 Burgerlijk Wetboek. Die rept niet over redelijkheid en billijkheid, maar over de goede zeden en de openbare orde.
quote:
Artikel 44
1. Een uiterste wilsbeschikking waarvan de inhoud in strijd is met de goede zeden of de openbare orde, is nietig.
2. Eveneens is een uiterste wilsbeschikking nietig, wanneer voor deze een in de uiterste wil vermelde beweegreden die in strijd is met de goede zeden of de openbare orde, beslissend is geweest.
Dit is het wetsartikel waar Hirsch Balling het over heeft. Hij stelt dat de notaris moet weigeren om testamenten op te stellen die overduidelijk in strijd zijn met de goede zeden en de openbare orde. Dat lijkt me een juiste gang van zaken. Als een beding niet overduidelijk in strijd is met het artikel, dan moet de notaris gewoon meewerken. De benadeelde dochter kan dan later alsnog naar de rechter stappen om het beding aan te vechten.

Of het beding geldig is, hangt mede af van de beweegreden. Om even twee voorbeelden te geven:

Zeker nietig: Mijn dochter krijgt slechts de helft van wat mijn zoon krijgt, aangezien zonen twee keer zoveel waard zijn als dochters.

Waarschijnlijk geldig: Ik bedeel mijn zoon een groter bedrag toe dan mijn dochter, want ik wil dat hij een grote bruiloft in Marokko kan vieren en als bruidegom zal hij alle kosten voor zijn rekening moeten nemen. Mijn dochter zal haar bruiloft juist volledig betaald krijgen.

Meestal zal er echter geen beweegreden vermeld zijn: Mijn dochter heeft recht op 1/8 van de nalatenschap en mijn zoon krijgt 1/4. In dat geval denk ik dat de notaris gewoon moet meewerken.
  vrijdag 29 december 2006 @ 12:58:08 #244
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_44822504
Een belediging voor de intelligentie van de moslim medemens dus.

(en voor wie de aandrang voelt om grappig te zijn - ga gerust je gang)
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')