bronquote:Hirsch Ballin verwerpt sharia-testament
DEN HAAG - Moslimouders in Nederland mogen geen testamenten opstellen op basis van islamitische wetgeving (sharia) waarin ze vastleggen dat dochters de helft erven van wat zonen krijgen. Een notaris moet in zo'n geval weigeren om daaraan mee te werken.
Dat stelde minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) vrijdag in antwoord op schriftelijke vragen van fractievoorzitter Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid. Het is volgens de bewindsman uiteindelijk aan de rechter om te beoordelen of een wilsbeschikking de fundamentele grondslagen van de rechtsstaat schendt, zoals de gelijkheid van man en vrouw.
Maar Hirsch Ballin wijst er al wel op dat een testament nietig is als de inhoud ervan in strijd is met de goede zeden of de openbare orde. In dat kader moeten de mogelijke 'sharia-testamenten' in ons land volgens hem worden beoordeeld.
Ik vind het heel naar als mijn rechten worden beknopt om een zogenaamd goed signaal af te geven.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:20 schreef Fir3fly het volgende:
Goed signaal.
Uiteraard. Maar alleen uit religieuze overwegingen een dochter minder nalaten is natuurlijk belachelijk.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:22 schreef gelly het volgende:
Ik moet toch zeker zelf weten aan wie ik m'n centen nalaat
Dat zou je denken. Tenzij er moslims bijgehaald kunnen worden, want dan offert men zonder moeite de vrijheid en het gegeven van het individu op.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:22 schreef gelly het volgende:
Ja, dat is heel belachelijk. En volkomen legaal. Of nou ja, nu dus niet meer. Het punt is dat mijn vrijheid om iemand meer of minder te geven veruit superieur is aan iemands mening dat het een of ander belachelijk is.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:23 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar alleen uit religieuze overwegingen een dochter minder nalaten is natuurlijk belachelijk.
Ja, maar als ik dat zou willen moet ik dat toch zelf weten ? Wat heeft de overheid daarmee nodig ?quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:23 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar alleen uit religieuze overwegingen een dochter minder nalaten is natuurlijk belachelijk.
Niet zo veel. Maar he, jij was toch links? In dat geval moet de overheid zich overál mee bemoeienquote:Op vrijdag 22 december 2006 21:25 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, maar als ik dat zou willen moet ik dat toch zelf weten ? Wat heeft de overheid daarmee nodig ?
Zou een notaris wel moslim mogen zijn, van Hirsch Ballin?quote:Een notaris moet in zo'n geval weigeren om daaraan mee te werken.
Ik ben een liberaal, maar iemand die opkomt voor de rechten van anderen is natuurlijk al snel links in de ogen van Telegraafvolk als jij.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Niet zo veel. Maar he, jij was toch links? In dat geval moet de overheid zich overál mee bemoeien.
Hoezo?quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Zou een notaris wel moslim mogen zijn, van Hirsch Ballin?
Omdat de notaris het testament moet weigeren eraan mee te werken omdat hij het in strijd met de goede zeden dient te vinden.quote:
Wat als je het dierenasiel meer geeft dan je kinderen ? Is dat ook verboten ?quote:Maar Hirsch Ballin wijst er al wel op dat een testament nietig is als de inhoud ervan in strijd is met de goede zeden of de openbare orde. In dat kader moeten de mogelijke 'sharia-testamenten' in ons land volgens hem worden beoordeeld.
En je denkt dat Hirsch Ballin misschien denkt dat een islamitische notaris eerder zou kiezen voor zijn geloof dan voor de Nederlandse wet?quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:36 schreef sigme het volgende:
[..]
Omdat de notaris het testament moet afwijzen omdat het in strijd met de goede zeden zou zijn.
Nee, Hirsch Ballin doet geen beroep op de wet, maar op goede zeden. Hij verwacht morele afkeuring van een legaal testament.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:38 schreef Monidique het volgende:
[..]
En je denkt dat Hirsch Ballin misschien denkt dat een islamitische notaris eerder zou kiezen voor zijn geloof dan voor de Nederlandse wet?
Dat zou een zeer afkeurenswaardige actie zijn net als Bill Abu Muqtada al-Gates.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:37 schreef gelly het volgende:
[..]
Wat als je het dierenasiel meer geeft dan je kinderen ?
Ik vind het juist grappig dat veel mannen hier alleen voor vrouwen opkomen, wanneer die door moslims gediscrimineerd worden.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat zou je denken. Tenzij er moslims bijgehaald kunnen worden, want dan offert men zonder moeite de vrijheid en het gegeven van het individu op.
Dat is het ook. Waar het wezenlijk om gaat is het breken met het appeasement gedrag naar intolerante moslims toe, niet om de toegevoegde waarde van het weigeren van sharia-gemotiveerde testamenten.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:45 schreef Reya het volgende:
Een puur stukje symboolpolitiek, mijn inziens.
Nee, hij doet wel een beroep op de wet. Een testamentair beding is namelijk een rechtshandeling. En een rechtshandeling is nietig, wanneer die in strijd is met de wet, de goede zeden of de openbare orde. Hirsch Ballin is zelf een uitstekend jurist hoor.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:55 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, Hirsch Ballin doet geen beroep op de wet, maar op goede zeden. Hij verwacht morele afkeuring van een legaal testament.
Hirsch Ballin richt zich niet op rechters, en niet op een rechterlijke uitspraak, hij richt zich op de notarissen. Die zouden - zonder dat een rechter ooit een dergelijke uitspraak gedaan heeft, medewerking aan een dergelijk testament moeten weigeren.quote:Op zaterdag 23 december 2006 09:50 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee, hij doet wel een beroep op de wet. Een testamentair beding is namelijk een rechtshandeling. En een rechtshandeling is nietig, wanneer die in strijd is met de wet, de goede zeden of de openbare orde. Hirsch Ballin is zelf een uitstekend jurist hoor.![]()
[insert wetsartikel uit Boek 3 BW, zodra die kutsite van een www.wetten.nl het weer doet]
Hij vindt dus dat de rechter dit artikel ruimer moet interpreteren bij Sharia-bedingen. Ik ben benieuwd of dit niet een te ruime interpretatie is. Het zou wel een omslag zijn.
Het Nederlandse erfecht kent twee varianten, erfopvolging ab intestato, als je geen testament hebt gemaakt, dan is een wettelijke standaardregeling van toepassing, en erfopvolging ex testamento. Dan kun je zelf bij uiterste wilsbeschikking (testament) over je vermogen beslissen. Dat is wel aan grenzen gebonden, maar niet aan veel. In elk geval biedt het wel de mogelijkheid om V wel te onterven en M niet. Je kunt namelijk iedereen onterven die je wilt. Het staat je ook vrij bij legaat bepaalde dingen wel of juist niet aan vrouwen na te laten of juist aan mannen.quote:Op zondag 24 december 2006 01:56 schreef PJORourke het volgende:
Hirsch Ballin zegt toch eigenlijk alleen maar dat een testament aan de Nederlandse wet moet voldoen? Dat is toch niet zo schokkend?
Nee, hij gooit er de communistische vlag over en beweert te weten wat goed is voor het individu.quote:Op zondag 24 december 2006 01:56 schreef PJORourke het volgende:
Hirsch Ballin zegt toch eigenlijk alleen maar dat een testament aan de Nederlandse wet moet voldoen? Dat is toch niet zo schokkend?
Er is geen wet die verbiedt een groter deel aan het ene kind na te laten dan aan het ander. Het minimale deel wat aan een kind moet worden nagelaten staat vast, maar daar wordt in zo'n testament helemaal niet aan getornd.quote:Op zondag 24 december 2006 01:56 schreef PJORourke het volgende:
Eh.. er is geen wet die dat stelt. Er is een wet die stelt wat het minimale deel is voor kinderen. Als die dochter het minimale deel krijgt, en de zoon het minimale deel + wat extra's, dan is er geen wet die stelt dat alle kinderen een even groot deel moeten krijgen.quote:Op zondag 24 december 2006 08:48 schreef Gia het volgende:
Wat als een moslimdochter het testament aanvecht, omdat zij volgens de Nederlandse wet recht heeft op een even groot deel als haar broer?
Moet dan de islamitische wet boven de Nederlandse staan?
Ho even, mag ik even zelf een verdeelsleutel opstellen als ik doodga, graag?quote:Op zondag 24 december 2006 08:48 schreef Gia het volgende:
Wat als een moslimdochter het testament aanvecht, omdat zij volgens de Nederlandse wet recht heeft op een even groot deel als haar broer?
quote:Moet dan de islamitische wet boven de Nederlandse staan?
De nederlandse wet staat altijd boven religieuze wetten. Stelt je dat gerust?quote:Op zondag 24 december 2006 08:48 schreef Gia het volgende:
Moet dan de islamitische wet boven de Nederlandse staan?
wat Hirsch Ballin stelde isquote:Op zondag 24 december 2006 01:56 schreef PJORourke het volgende:
http://www.tweedekamer.nl/nieuws/anp_nieuws/anpnieuws.jsp?open&file=00008672quote:Moslimouders in Nederland mogen geen testamenten opstellen op basis van islamitische wetgeving (sharia) waarin ze vastleggen dat dochters de helft erven van wat zonen krijgen. Een notaris moet in zo'n geval weigeren om daaraan mee te werken.
Dat dus.quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:22 schreef gelly het volgende:
Waarom komt links pas op voor economische vrijheid als er moslims in het spel zijn?quote:Op zondag 24 december 2006 14:26 schreef Yildiz het volgende:
Ho even, mag ik even zelf een verdeelsleutel opstellen als ik doodga, graag?
Als jij mij nu links probeert te noemen is dat wel de grootste grap van vandaag, en is mijn dag weer goed.quote:Op zondag 24 december 2006 15:40 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Waarom komt links pas op voor economische vrijheid als er moslims in het spel zijn?
je erkend dus dat het standpunt om moslims geen recht te geven op een testamantaire verdeling tussen erfgenamen, een zware aantasting van de vrijheid is ...quote:Op zondag 24 december 2006 15:40 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Waarom komt links pas op voor economische vrijheid als er moslims in het spel zijn?
Ik vind het zelf belachelijk, maar dan ook weer eng dat de sharia zo veel invloed lijkt te hebben.quote:Op zondag 24 december 2006 15:59 schreef KroJo het volgende:
je erkend dus dat het standpunt om moslims geen recht te geven op een testamantaire verdeling tussen erfgenamen, een zware aantasting van de vrijheid is ...
Och dat de Sharia grote invloed op kamervragen van Wilders is is al langer bekend hoorquote:Op zondag 24 december 2006 16:06 schreef PJORourke het volgende:
.. maar dan ook weer eng dat de sharia zo veel invloed lijkt te hebben.
Wat is er mis met een kamervraag? Het is voor alle partijen wel handig om te weten hoe het kabinet hier over denkt. Jouw probleem lag toch bij het antwoord van Hirsch Ballin?quote:Op zondag 24 december 2006 16:16 schreef KroJo het volgende:
Och dat de Sharia grote invloed op kamervragen van Wilders is is al langer bekend hoor
het begint een beetje te lijken op een ONZ-topic van pberends: "verzin hier Sharia-kamervragen voor Wilders"
"Geachte minister, vind u het ook zo zorgelijk dat nederlandse bakker broodjes verkopen die naar Sharia-recept gebakken zijn?"
"Is het naar uw mening ook zorgelijk dat het mogelijk is naar Sharia-wetten een auto te parkeren in de amsterdamse binnenstad?"
"Minister, moet er een stop gezet worden op al die politici die bij de bestraffing van misdaden streven naar straffen die ook de Sharia oplegt?"
Heeft iemand dat ooit gevraagd dan?quote:Op zondag 24 december 2006 16:31 schreef Yildiz het volgende:
"Voorzitter, is uw moeder een hoer?" Ik zeg het niet, maar ik mag het toch vragen?
Daar zou toch niks mis mee zijn? Het is immers maar een vraag, en het is voor alle partijen handig om te weten.quote:Op zondag 24 december 2006 16:31 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Heeft iemand dat ooit gevraagd dan?
Het ronduit iemand beledigen, gelijk stellen met vragen hoe het zit met invloed van de sharia in nederland.quote:Op zondag 24 december 2006 16:55 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daar zou toch niks mis mee zijn? Het is immers maar een vraag, en het is voor alle partijen handig om te weten.
Niet zo heel moeilijk, een week geleden was zoiets in The Daily Show met Jon Stewart, met bepaalde vragen van Fox News. Vragen als 'are Democrats traitors?' en dat soort debiele vragen. Wat eigenlijk geen vraag is, maar meer een mening. Een stukje propaganda. 'Is your mother a whore?' werd toen gevraagd door Jon Stewart, met de verdediging dat het maar een vraag is.quote:Op zondag 24 december 2006 16:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het ronduit iemand beledigen, gelijk stellen met vragen hoe het zit met invloed van de sharia in nederland.
Je moet er maar op komen.
Volgens de analogie dat als anderen zich bedienen van stijlloos gedrag, dat jij het dan ook mag ofzo?quote:Op zondag 24 december 2006 17:00 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Niet zo heel moeilijk, een week geleden was zoiets in The Daily Show met Jon Stewart, met bepaalde vragen van Fox News. Vragen als 'are Democrats traitors?' en dat soort debiele vragen. Wat eigenlijk geen vraag is, maar meer een mening. Een stukje propaganda. 'Is your mother a whore?' werd toen gevraagd door Jon Stewart, met de verdediging dat het maar een vraag is.
Linkje met filmpje op de site.
Nee, het was slechts een vraag die gesteld zou kunnen worden, een vraag, die, net zoals in de voorbeelden, eigenlijk geen vraag is.quote:Op zondag 24 december 2006 17:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
Volgens de analogie dat als anderen zich bedienen van stijlloos gedrag, dat jij het dan ook mag ofzo?
Nee, ik geef simpelweg een actueel voorbeeld, inclusief video, zodat je precies kunt zien waar ik op doel.quote:(En wat een interview op de VS televisie hier mee te maken heeft, raak je het spoor bijster ofzo?)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |