Rechtse partijen hebben meer zetels gehaald:quote:Op zaterdag 2 december 2006 12:52 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Een rechts kabinet met een linkse meerderheid in de kamer..
Formatie-onderhandelingen bestempelen als achterkamertjespolitiek en het minachten van de democratische meerderheid is nogal kortzichtig.quote:Op zaterdag 2 december 2006 12:55 schreef multatuli het volgende:
Balkenende moet nu heel snel een lesje staatsrecht gaan volgen.
In a black-and-white Tikorev-world.quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:00 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Rechtse partijen hebben meer zetels gehaald:
Links: PvdA, SP, GL, PvdD, D66: 70
Midden: CU (noemen zich niet-links, maar rechts kan ik ze ook niet noemen): 6
Rechts: VVD, CDA, PVV, SGP: 74
Kortom, op het ene onderwerp zal links een meerderheid hebben, op het andere rechts.
Ik vind het meer weg hebben van een kleuter van wie z'n speeltje is afgepakt en dan maar boos gaat voetenstampen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:05 schreef Schanulleke het volgende:
Balkenende speelt het geweldig uit. Ik krijg bijna spijt dat ik niet op hem gestemd heb.
Drie dagen geleden was in je eigen wereld de PvdA ook nog links:quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:04 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
In a black-and-white Tikorev-world.
Kom op zeg, PvdA is nauwelijks echt links te noemen
quote:Op donderdag 30 november 2006 10:04 schreef Kozzmic het volgende:
Het CDA zal er niet om staan te springen om met twee linkse partijen in een coalitie te stappen
Balkenende was het gezicht van het beleid. Als die kiezer het beleid echt zou afstraffen zou Balkenende natuurlijk niet zo gemakkelijk de grootste zijn geworden. Als je zo redeneert kun je uit het feit dat Bos de grootste verliezer ook concluderen dat de kiezer het oneens was met de oppositie. Lijkt me wat kort door de bocht allemaal.quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:15 schreef Igen het volgende:
Dat het CDA echter óók zetels verloren heeft, betekent gewoon dat het beleid van het afgelopen kabinet (en dus ook het beleid van het CDA!) afgestraft is door de kiezer. Maar Balkenende weigert dat te erkennen - als iemand hem erop aanspreekt begint hij gewoon over iets heel anders.
CDA van 44 naar 41 zetels = -6,8%quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:15 schreef Igen het volgende: Dat het CDA echter óók zetels verloren heeft, betekent gewoon dat het beleid van het afgelopen kabinet (en dus ook het beleid van het CDA!) afgestraft is door de kiezer.
Hoewel ik absoluut geen Verdonk-fan ben vind ik dat ze hiermee wel degelijk een punt heeft. Leg maar eens uit hoe eerlijk het is dat allerlei lieden die nog geen woord Nederlands spreken wat links betreft nu plotseling een verblijfsvergunning krijgen en bijv. een Taida Pasic (ook een van die 26.000) niet?quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:11 schreef Sidekick het volgende:
Verdonk noemt het niet fair ten opzichte van de mensen die al weg zijn. Fantastisch, eerst ze het land uitzetten en dan zogenaamd voor ze opkomen. Ongeloofwaardig tot en met.
bronquote:Politie Twente zet geen asielzoekers uit
ENSCHEDE - De politie Twente zet voorlopig geen asielzoekers uit die langer dan vijf jaar in Nederland zijn. Dit heeft een woordvoerder van de politie zaterdag gezegd.
Het besluit is genomen op verzoek van een aantal Twentse burgemeesters, onder wie burgemeester Peter Den Oudsten van Enschede. Volgens de politiewoordvoerder willen zij hiermee een signaal afgeven ten aanzien van een generaal pardon.
De nieuwe Tweede Kamer stemde donderdagavond met 75 tegen 74 stemmen voor een generaal pardon. Het kabinet laat de Kamer dinsdag weten hoe het met de motie omgaat.
(ANP)
Daar is het door Verdonk nu te laat voor. Het gaat alleen over mensen die voor 2001 afgewezen zijn en nog steeds in Nederland zitten om welke reden dan ook. Dan is het wel zo netjes om het voor de overgebleven personen WEL goed te regelen ipv. die ook maar de grens over te zetten.quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:44 schreef FeestNummer het volgende:
Er had eerst eens even fatsoenlijk nagedacht moeten worden.
"om welke reden dan ook" is een goeie reden?quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:54 schreef Boze_Appel het volgende:
Daar is het door Verdonk nu te laat voor. Het gaat alleen over mensen die voor 2001 afgewezen zijn en nog steeds in Nederland zitten om welke reden dan ook. Dan is het wel zo netjes om het voor de overgebleven personen WEL goed te regelen ipv. die ook maar de grens over te zetten.
Dat had 'ie vier jaar geleden al moeten doen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 12:55 schreef multatuli het volgende:
Balkenende moet nu heel snel een lesje staatsrecht gaan volgen.
Smaakvolle vergelijking. Als je toch op die tour gaat, zou ik het hebben over vergassen van joden. Net iets meer impact.quote:Op zaterdag 2 december 2006 14:30 schreef multatuli het volgende:
Ten tijde van de afschaffing van de slavernij door Nederland is dat ook zo'n probleem geweest. De slavenhandelaren wezen er steeds op dat het wel heel onrechtvaardig zou zijn voor al die negers die al verkocht waren. Moesten die dan allemaal teruggevaren naar Afrika? Zou toch wel erg onrechtvaardig zijn als we er nu zomaar zouden stoppen. Willekeur, bah!
Sorry, maar hoewel ik links gestemd heb vind ik dat dit met twee maten meten echt niet kan.quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:54 schreef Boze_Appel het volgende:
Daar is het door Verdonk nu te laat voor. Het gaat alleen over mensen die voor 2001 afgewezen zijn en nog steeds in Nederland zitten om welke reden dan ook. Dan is het wel zo netjes om het voor de overgebleven personen WEL goed te regelen ipv. die ook maar de grens over te zetten.
Daarom moeten ook al die mensen die gelogen hebben over hun naam en geboortedatum en waarvan de nationaliteit ingetrokken is, alsnog een paspoort verstrekt worden binnen drie weken, net zoals CDA en VVD dat voor Ayaan hebben geregeld.quote:Op zaterdag 2 december 2006 15:08 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Sorry, maar hoewel ik links gestemd heb vind ik dat dit met twee maten meten echt niet kan.
Dat idee krijg ik eerder bij Bos. Achterbaks persoon.quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:10 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik vind het meer weg hebben van een kleuter van wie z'n speeltje is afgepakt en dan maar boos gaat voetenstampen.
Er is helemaal niks op 'pauze' gezet. Hoe kom je erbij?quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:15 schreef Igen het volgende:
Overigens vind ik het een goede zaak, wat de Tweede Kamer heeft gedaan. Het uitzetbeleid is immers erg controversieel, dan vind ik het alleen maar goed dat ze dat even op "pauze" hebben gezet, i.i.g. totdat er een nieuw kabinet is.
Dat is juist volledig willekeurig.quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:54 schreef Boze_Appel het volgende:
De meerderheid is behaald oa via een nieuwe partij en doordat de winst van de ene partij het verlies van de andere compenseerde. Hoe geeft dat aan dat we klaar zijn voor een twee partijen stelsel?quote:Op zaterdag 2 december 2006 18:11 schreef kawotski het volgende:
Redelijk opportunisme van Bos, dit wilde hij zelf ook niet dat het oude kabinet vlak voor de verkiezingen van alles nog even ging regelen. Het hele links-rechts gedoe geeft nu des te meer aan dat Nederland klaar is voor een 2 partijen stelsel..
Ayaan heeft niet gelogen over haar naam. Ze wist het zelf niet, maar mocht zich gewoon Ali noemen volgens Somalisch recht. En de geboortedatum is niet zo belangrijk. Honderden mensen in Nederland zijn jarig op 1 januari of 1 juli, omdat ze niet weten wanneer ze geboren zijn.quote:Op zaterdag 2 december 2006 15:28 schreef vanthof het volgende:
[..]
Daarom moeten ook al die mensen die gelogen hebben over hun naam en geboortedatum en waarvan de nationaliteit ingetrokken is, alsnog een paspoort verstrekt worden binnen drie weken, net zoals CDA en VVD dat voor Ayaan hebben geregeld.
Ben eigenlijk wel benieuwd wie daar als winnaar uit de bus zou komen. Liberaal of zogenaamd sociaal?quote:Op zaterdag 2 december 2006 18:25 schreef kingmob het volgende:
Hoe geeft dat aan dat we klaar zijn voor een twee partijen stelsel?
Ik niet, de behoefte om de wereld te versimpelen tot of of kwesties is vreemd. In de werkelijkheid krijg je exact dezelfde stromingen weer terug in de 2 partijen, alleen kun je er niet meer op stemmen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 18:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Ben eigenlijk wel benieuwd wie daar als winnaar uit de bus zou komen. Liberaal of zogenaamd sociaal?
Daar het generaal pardon is de te vormen regering onderdruk komen te staan. Dank zij Bos en consortenquote:Op zaterdag 2 december 2006 13:15 schreef NewOrder het volgende:
Gaat dit topic over een generaal pardon of over de te vormen regering?
Nou eerder dankzij de reactie van Balkenende. Dat er meteen een motie voor een generaal pardon zou komen na de verkiezingen, bij een meerderheid, is al jaren duidelijk en ook voorspeld en aangekondigd. Daar moet het CDA nu niet eens over gaan miepen Het zou me niet verbazen als veel CDA-stemmers ook zo'n pardon willen, de kerken dringen er al veel langer op aan.quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:06 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Daar het generaal pardon is de te vormen regering onderdruk komen te staan. Dank zij Bos en consorten
Nee, dat is een domme aktie proberen een beetje goed te breien.quote:Op zaterdag 2 december 2006 18:25 schreef PJORourke het volgende:
Dat is juist volledig willekeurig.
Tuurlij het is nooit de schuld van Linksquote:Op zaterdag 2 december 2006 19:09 schreef SCH het volgende:
Nou eerder dankzij de reactie van Balkenende.
Dat kan best maar daarmee heeft links wel de toon gezet over de politieke koers die zij willen gaan varen en daarmee hebben ze dus ook de koers gezet voor de coalitie onderhandelingen. Daar reageerd Balkenende gewoon op. Dus ik zien niet waarom het door de reactie van Balkende komt.quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:09 schreef SCH het volgende:
Dat er meteen een motie voor een generaal pardon zou komen na de verkiezingen, bij een meerderheid, is al jaren duidelijk en ook voorspeld en aangekondigd.
Ja en de kerken vertegentegenwoordigen natuurlijk een groot deel van het gedachtegoed van de CDA stemmers.quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:09 schreef SCH het volgende:
Het zou me niet verbazen als veel CDA-stemmers ook zo'n pardon willen, de kerken dringen er al veel langer op aan.
Ik snap je niet. Moeten de partijen dan iets anders doen dan ze hun kiezers hebben beloofd? Moeten ze afwachten met de motie om Balkenende tevreden te stellen? Balkenende reageert gewoon een beetje verbitterd en gefrustreerd, hij zit ook in een lastig parket, maar hier moet hij niet over miepen?quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:41 schreef Martijn_77 het volgende:
Dat kan best maar daarmee heeft links wel de toon gezet over de politieke koers die zij willen gaan varen en daarmee hebben ze dus ook de koers gezet voor de coalitie onderhandelingen. Daar reageerd Balkenende gewoon op. Dus ik zien niet waarom het door de reactie van Balkende komt.
Kom op zeg? CDA-stemmers zijn geen kerkgangers?quote:Ja en de kerken vertegentegenwoordigen natuurlijk een groot deel van het gedachtegoed van de CDA stemmers.![]()
Nee, partijen die zich echt door de kerk laten leiden moet je toch zoeken in de hoek van de CU en de SGP. Dus je verband wat je probeert te trekken tussen het CDA en de kerk is er niet volgens mij. Maar als jij anders kunt aan tonen dan zie ik graag een linkje
Nee, dat hoeven ze niet te doen maar ze moeten wel de gevolgen van hun acties dan nemen als ze het zo vroeg doen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:44 schreef SCH het volgende:
Ik snap je niet. Moeten de partijen dan iets anders doen dan ze hun kiezers hebben beloofd?
Nee, hoor maar de politieke gevolgen zijn dan ook voor hunquote:Op zaterdag 2 december 2006 19:44 schreef SCH het volgende:
Moeten ze afwachten met de motie om Balkenende tevreden te stellen?
Hij miept er ook niet over hij wil zich alleen niet meer uitspreken voor een coalitie met de PvdA en de SP. zijn goed recht zeker als de men op de manier zoals het met het pardon gaat nog dingen probeert af te dwingen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:44 schreef SCH het volgende:
Balkenende reageert gewoon een beetje verbitterd en gefrustreerd, hij zit ook in een lastig parket, maar hier moet hij niet over miepen?
Ik begrijp uit je reactie dan je geen links hebtquote:Op zaterdag 2 december 2006 19:44 schreef SCH het volgende:
Kom op zeg? CDA-stemmers zijn geen kerkgangers?![]()
![]()
Ik kom bijna nooit meer in de kerk, toch ben ik een echte Katholiek, daarvoor hoef je echt niet naar de kerk. Toen Jezus Christus leefde waren er niet eens kerken.quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:44 schreef SCH het volgende:
[..]
I
[..]
![]()
Die zijn eerder voor Balkenende hoor. Die brengt zichzelf in een lastig parket.quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:47 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, dat hoeven ze niet te doen maar ze moeten wel de gevolgen van hun acties dan nemen als ze het zo vroeg doen.
Nee, hoor maar de politieke gevolgen zijn dan ook voor hun
Prima, dan gaat dat toch niet door. De ChristenUnie heeft ook voorgestemd.quote:Hij miept er ook niet over hij wil zich alleen niet meer uitspreken voor een coalitie met de PvdA en de SP. zijn goed recht zeker als de men op de manier zoals het met het pardon gaat nog dingen probeert af te dwingen.
Wat wil je nou man?quote:Ik begrijp uit je reactie dan je geen links hebt![]()
![]()
Balkenende reageert op de actie; de motie Bos. En dan nog met nadruk op het een gedeelte van de motie, dat het kabinet dwingt de op dit moment door haarzelf opgelegde spelregels rondom het asielbeleid niet uit te voeren.quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:09 schreef SCH het volgende:
[..]
Nou eerder dankzij de reactie van Balkenende. Dat er meteen een motie voor een generaal pardon zou komen na de verkiezingen, bij een meerderheid, is al jaren duidelijk en ook voorspeld en aangekondigd. Daar moet het CDA nu niet eens over gaan miepen Het zou me niet verbazen als veel CDA-stemmers ook zo'n pardon willen, de kerken dringen er al veel langer op aan.
De linkse partijen waren geen knip voor hun neus waard geweest, inclusief de CU, als ze niet meteen hadden aangedrongen op het stop zetten van de uitzettingen. Hebben ze volkomen terecht gedaan. Dat gezeur over de onderhandelingen is een soort misplaatste chantage. Net als dat dit kabinet geen beslissingen zou kunnen nemen - ze zijn notabene zelf over een boerkaverbod begonnenquote:Op zaterdag 2 december 2006 19:53 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Balkenende reageert op de actie; de motie Bos. En dan nog met nadruk op het een gedeelte van de motie, dat het kabinet dwingt de op dit moment door haarzelf opgelegde spelregels rondom het asielbeleid niet uit te voeren.
De veronderstelling van deze motie, afgezien van het opportunisme daaraan, is dat een kabinet gevormd gaat worden waarin de gesprekken over het asielbeleid zullen leiden tot een generaal pardon.
Zoals de informateur niet om, bijvoorbeeld, de SP kan, gezien de verkiezingsuitslag, is het volstrekt in de lijn van verwachtingen dat het CDA, als grootste politieke partij in de Tweede Kamer, ook een prominenente rol zal gaan vervullen tijdens deze besprekingen.
Persoonlijk vind ik de motie-Bos een voorschot op eventueel kabinetsbeleid; de kans is zeer aanwezig dat de gesprekken en coalitievorming zo dramatisch gaan verlopen, dat de informateur zijn opdracht teruggeeft aan de Koningin.
In elk geval draagt de opmerking van Bos, 'het CDA zal maar moeten wennen aan de nieuwe Kamersamenstelling', niet bij aan het vergemakkelijken van de onderhandelingen.
Het zal de onderhandelingen niet vergemakkelijken. dat kan je zelf ook bedenken.quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik snap je niet. Moeten de partijen dan iets anders doen dan ze hun kiezers hebben beloofd? Moeten ze afwachten met de motie om Balkenende tevreden te stellen? Balkenende reageert gewoon een beetje verbitterd en gefrustreerd, hij zit ook in een lastig parket, maar hier moet hij niet over miepen?
[..]
![]()
Hoe zo hij kan ook nog richting rechts gaan voor een coalitie hij is niet gebonden aan de PvdA en de SPquote:Op zaterdag 2 december 2006 19:51 schreef SCH het volgende:
Die zijn eerder voor Balkenende hoor. Die brengt zichzelf in een lastig parket.
Ik ontken dat niet. Dan moet jij mij reactie maar eens goed lezen. Jij trekt het verband tussen wat de kerken willen en wat de gemiddelde CDA stemmer wil en dat verband lijkt mij een beetje kort door de bocht.quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:51 schreef SCH het volgende:
Wat wil je nou man?
Jij suggereert nu dat er geen verband is tussen CDA-stemmers en een kerkelijke achtergrond en betrokkenheid??? Jij ontkent dat??
Er wordt natuurlijk al wat langer over een boerkaverbod gesproken.quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:55 schreef SCH het volgende:
[..]
De linkse partijen waren geen knip voor hun neus waard geweest, inclusief de CU, als ze niet meteen hadden aangedrongen op het stop zetten van de uitzettingen. Hebben ze volkomen terecht gedaan. Dat gezeur over de onderhandelingen is een soort misplaatste chantage. Net als dat dit kabinet geen beslissingen zou kunnen nemen - ze zijn notabene zelf over een boerkaverbod begonnen
Welke realistische rechtse meerderheid wou je vormen dan?quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Hoe zo hij kan ook nog richting rechts gaan voor een coalitie hij is niet gebonden aan de PvdA en de SP
Nee, dat is het niet. Het CDA heeft wel degelijk met de kerken en de kerkelijke achterban te maken en de kerken en de Raad van Kerken vertegenwoordigt die kerkelijke achterban. Dat is helemaal niet kort door de bocht maar een factor om rekening mee te houden. Als je zo hecht aan de stem van het volk dan had er allang een generaal pardon moeten zijn.quote:Ik ontken dat niet. Dan moet jij mij reactie maar eens goed lezen. Jij trekt het verband tussen wat de kerken willen en wat de gemiddelde CDA stemmer wil en dat verband lijkt mij een beetje kort door de bocht.
Kamerleden stemmen zonder last en ruggespraak.quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:02 schreef SCH het volgende:
Nee, dat is het niet. Het CDA heeft wel degelijk met de kerken en de kerkelijke achterban te maken en de kerken en de Raad van Kerken vertegenwoordigt die kerkelijke achterban. Dat is helemaal niet kort door de bocht maar een factor om rekening mee te houden. Als je zo hecht aan de stem van het volk dan had er allang een generaal pardon moeten zijn.
quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:06 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Kamerleden stemmen zonder last en ruggespraak.
Dat heeft inhoudelijk gezien niets met het generaal pardon te maken. Ik heb ook nog geen enkel steekhoudend argument tegen dit specifieke generaal pardon gehoord. Het lijkt erop dat men vooral bang is om gezichtsverlies te lijden; een kwaal waar politici wel vaker last van hebben.quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:06 schreef Martijn_77 het volgende:
Daar het generaal pardon is de te vormen regering onderdruk komen te staan. Dank zij Bos en consorten
Het probleem is en blijft dat de voorgestelde regeling voor geen meter deugt omdat hij hoogst oneerlijk is. Wie eerder is uitgezet heeft evenveel recht om terug te komen als degenen die hier nu nog zijn om te blijven. Dit gaat op massale rechtszaken uitlopen. Er is onvoldoende over nagedacht.quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:17 schreef dwergplaneet het volgende:
De motie is op zich best redelijk. Het kabinet wordt gevraagd op te houden met het uitzetten van asielzoekers die onder de oude wet vallen. En het kabinet wordt gevraagd om met een voorstel komen voor een generaal pardon.
Het wil tot sommige rechtse lieden maar niet doordringen dat het probleem niet zit in de wet, maar in de stompzinnige manier waarop Verdonk hem interpreteerde.quote:Op zaterdag 2 december 2006 21:18 schreef _The_General_ het volgende:
Weten al die linkse huillies trouwens dat Verdonks beleid door Cohen is bedacht en door Verdonk humaner is gemaakt ?
We hebben het hier niet om mensen na de invoering van de nieuwe vreemdelingenwet, het gaat hier om oude gevallen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 21:18 schreef _The_General_ het volgende:
Weten al die linkse huillies trouwens dat Verdonks beleid door Cohen is bedacht
Op wat voor punten heeft ze het humaner gemaakt? Ik geloof niet dat de wet is aangepast op dat punt.quote:en door Verdonk humaner is gemaakt ?
Dit is idd HET probleem van een generaal pardon: het is oneerlijk en daar komt herrie van.quote:Op zaterdag 2 december 2006 21:41 schreef draaijer het volgende:
AAAAAAAAAAAAAA, niet doen.. Heb je net de moeder en 1 kind naar het thuis landf gestuurd, gaan we nu de vader en een ander kind wel accepteren. De helft van een familie mag komen terwijl een jaar geleden de andere helft is teruggezet!?!? Lekker krom.
Juist het blinde regels-zijn-regels van Verdonk heeft de huidige problemen veroorzaakt.quote:We blijven steeds de regels voor ons uit schuiven. Er moet eens een streep getrokken worden, maar dat durft links niet.
Geheel offtopic hier, maar...quote:Op zaterdag 2 december 2006 18:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Ayaan heeft niet gelogen over haar naam. Ze wist het zelf niet, maar mocht zich gewoon Ali noemen volgens Somalisch recht. En de geboortedatum is niet zo belangrijk. Honderden mensen in Nederland zijn jarig op 1 januari of 1 juli, omdat ze niet weten wanneer ze geboren zijn.
Iedere beleidswijziging gaat ten koste van mensen en bevoordeelt andere. Er is geen maatregel in Den Haag die aan deze wetmatigheid ontsnapt. Als je de studiebeurzen verhoogt, is dat oneerlijk, als je uitkeringen verlaagt is dat oneerlijk, als je de boetes op hard rijden per 3 december verhoogt is dat oneerlijk voor mensen die pas die dag te hard reden etc. Het is gewoon geen argument om een maatregel al dan niet in te voeren.quote:Op zaterdag 2 december 2006 22:01 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Dit is idd HET probleem van een generaal pardon: het is oneerlijk en daar komt herrie van.
.
[..]
Juist het blinde regels-zijn-regels van Verdonk heeft de huidige problemen veroorzaakt.
Probeer dat maar eens uit te leggen aan bijv. Taida Pasic (die als van de weinigen van die 26.000 wel wat presteert) maar van links dus geen verblijfsvergunning krijgt en straks na haar afstuderen na 11 jaar alsnog het land wordt uitgezet.quote:Op zaterdag 2 december 2006 22:05 schreef multatuli het volgende:
[..]
Iedere beleidswijziging gaat ten koste van mensen en bevoordeelt andere. Er is geen maatregel in Den Haag die aan deze wetmatigheid ontsnapt. Als je de studiebeurzen verhoogt, is dat oneerlijk, als je uitkeringen verlaagt is dat oneerlijk, als je de boetes op hard rijden per 3 december verhoogt is dat oneerlijk voor mensen die pas die dag te hard reden etc. Het is gewoon geen argument om een maatregel al dan niet in te voeren.
Wat wil je dan? "Ah, er zijn al xxxx mensen weg, dus dat moet de andere helf ook weg - wel zo eerlijk..?". Dat 1 groep 'pech' had betekent niet dat een andere groep OOK maar pech moet hebben.. we moeten _juist_ de andere groep helpen zodat ze geen pech krijgen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 21:41 schreef draaijer het volgende:
AAAAAAAAAAAAAA, niet doen.. Heb je net de moeder en 1 kind naar het thuis landf gestuurd, gaan we nu de vader en een ander kind wel accepteren. De helft van een familie mag komen terwijl een jaar geleden de andere helft is teruggezet!?!? Lekker krom.
We blijven steeds de regels voor ons uit schuiven. Er moet eens een streep getrokken worden, maar dat durft links niet.
En dat had Cohen (PvdA) destijds niet meteen goed kunnen regelen?quote:Op zaterdag 2 december 2006 21:21 schreef Sidekick het volgende:
[..]
We hebben het hier niet om mensen na de invoering van de nieuwe vreemdelingenwet, het gaat hier om oude gevallen.
[..]
Op dezelfde manier als er een realistische linkse meerderheid te vormen is. Of wel alle partijen bij elkaar schrapenquote:Op zaterdag 2 december 2006 20:02 schreef SCH het volgende:
Welke realistische rechtse meerderheid wou je vormen dan?
Ik ben dan toch erg benieuwd op welke manier de raad van kerken inspraak heeft in het beleid van de CDA maar dat zul jij mij zeker kunnen vertellen en aankunnen tonen door wat links en achtergrond infoquote:Op zaterdag 2 december 2006 20:02 schreef SCH het volgende:
Nee, dat is het niet. Het CDA heeft wel degelijk met de kerken en de kerkelijke achterban te maken en de kerken en de Raad van Kerken vertegenwoordigt die kerkelijke achterban. Dat is helemaal niet kort door de bocht maar een factor om rekening mee te houden. Als je zo hecht aan de stem van het volk dan had er allang een generaal pardon moeten zijn.
Dat vergeten veel linkse huillies het liefste. Want dan kunnen ze lekker tegen Verdonk aan blijven schoppenquote:Op zaterdag 2 december 2006 21:18 schreef _The_General_ het volgende:
Weten al die linkse huillies trouwens dat Verdonks beleid door Cohen is bedacht en door Verdonk humaner is gemaakt ?
Dat is schijbaar de linkse manier van politiek bedrijven en dan vind links het vreemd als Balkende zich niet meer uit wil spreken voor een coalitie met PvdA en SPquote:Op zaterdag 2 december 2006 22:05 schreef Arcee het volgende:
"Bos is bereid om gedurende de formatie afspraken te maken over de aanpak van gevoelige kwesties"
Maar natuurlijk pas na eerst het GP door de TK te drukken.
quote:Op zaterdag 2 december 2006 21:18 schreef _The_General_ het volgende:
En van deze bewering heb je natuurlijk een gefundeerde onderbouwing in de vorm van links en achtergrond informatie?quote:Op zaterdag 2 december 2006 23:51 schreef SCH het volgende:Doe je huiswerk eens goed want hier is geen letter van waar. De wet is door Cohen bedacht en Verdonk heeft er haar eigen asociale invulling aan gegeven. Niks humaner gemaakt
Zowel een linkse als een rechtse meerderheid vormen is lastig, hoor.quote:Op zaterdag 2 december 2006 23:44 schreef Martijn_77 het volgende:
Op dezelfde manier als er een realistische linkse meerderheid te vormen is. Of wel alle partijen bij elkaar schrapen
Vooornaamste probleem was tijd. Doordat de procedures ingekort waren, bleek de prioriteit voor de IND te liggen op de nieuwe gevallen. De oude gevallen zijn daardoor wat vergeten.quote:Op zaterdag 2 december 2006 23:40 schreef more het volgende:
[..]
En dat had Cohen (PvdA) destijds niet meteen goed kunnen regelen?
Een echt linkse en een echt rechtse meerderheid zijn gewoon niet mogelijk. Daarom vind ik de topictitel ook erg verkeerd. D66 en Cu zijn hogostens centrumpartijen en zeker niet links. En het CDA is van oudsher ook meer centrum dan rechts.quote:Op zondag 3 december 2006 00:19 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zowel een linkse als een rechtse meerderheid vormen is lastig, hoor.
Idd en dan maakt de coalitie onderhandelingen er niet makelijker op. Zeker niet als links nog dit soort dingen gaat doen met betrekking tot het generaal pardonquote:Op zondag 3 december 2006 00:19 schreef Arcee het volgende:
Zowel een linkse als een rechtse meerderheid vormen is lastig, hoor.
Een kabinet hoeft niet links of rechts te zijnquote:Op zondag 3 december 2006 00:40 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd en dan maakt de coalitie onderhandelingen er niet makelijker op. Zeker niet als links nog dit soort dingen gaat doen met betrekking tot het generaal pardon
Maar als men juigt dat Verdonk de immigratiecijfers omlaag heeft gekregen dan zeg je steeds dat het aan Cohen te danken is. Nu is het weer Verdonk..quote:Op zaterdag 2 december 2006 23:51 schreef SCH het volgende:
[..]Doe je huiswerk eens goed want hier is geen letter van waar. De wet is door Cohen bedacht en Verdonk heeft er haar eigen asociale invulling aan gegeven. Niks humaner gemaakt
Verdonk had ze best kunnen uitzetten. Het was de kamer die wilde dat alles nogmaals bekeken werd op zoek naart "schrijnende gevallen"... Dat kost tijd.quote:Op zondag 3 december 2006 00:35 schreef Sidekick het volgende:
De nieuwe vreemdelingenwet kwam in 2000. Cohen werd burgemeester in januari 2001. Amper een jaar. Verdonk heeft het in 3,5 jaar ook niet kunnen doen, waardoor het generaal pardon nog steeds actueel is.
Daar juich ik helemaal niet om.quote:Op zondag 3 december 2006 01:44 schreef Napalm het volgende:
[..]
Maar als men juigt dat Verdonk de immigratiecijfers omlaag heeft gekregen dan zeg je steeds dat het aan Cohen te danken is. Nu is het weer Verdonk..
Het is niet alleen links die dit doet. Bovendien moet dat generaal pardon er gewoon komen, het komt er ook en Verdonk spartelt nog wat voor de vorm.quote:Op zondag 3 december 2006 00:40 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd en dan maakt de coalitie onderhandelingen er niet makelijker op. Zeker niet als links nog dit soort dingen gaat doen met betrekking tot het generaal pardon
Waarom een generaal pardon? Waarom niet per individuele zaak bepalen wat de gang van zaken zou moeten zijn?quote:Op zondag 3 december 2006 01:54 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is niet alleen links die dit doet. Bovendien moet dat generaal pardon er gewoon komen, het komt er ook en Verdonk spartelt nog wat voor de vorm.
Dat is al te lang geprobeerd en draait op niks uit. Het gaat hier om ouwe wetgeving en er moet nou maar eens een eind aan komen. Er is een meerderheid voor en dat is volledig democratisch, het kabinet zal zich daar bij neer moeten leggen.quote:Op zondag 3 december 2006 01:55 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Waarom een generaal pardon? Waarom niet per individuele zaak bepalen wat de gang van zaken zou moeten zijn?
Ik stelde de democratische kwestie geloof ik niet ter discussie. Het lijkt me alleen wel rechtvaardiger om het per individuele zaak te bekijken. Bovendien komt het niet bijzonder goed op me over als er door zo'n generaal pardon ineens oorlogsmisdadigers Nederlander worden.quote:Op zondag 3 december 2006 01:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is al te lang geprobeerd en draait op niks uit. Het gaat hier om ouwe wetgeving en er moet nou maar eens een eind aan komen. Er is een meerderheid voor en dat is volledig democratisch, het kabinet zal zich daar bij neer moeten leggen.
Het lijkt me nog slechter overkomen als mensen die al 12 jaar in een procedure zitten naar een land terug worden gestuurd waar ze de taal niet van kennen, de dood in worden gejaagd of uberhaupt nooit aan komen maar gewoon verder worden opgejaagd.quote:Op zondag 3 december 2006 02:00 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ik stelde de democratische kwestie geloof ik niet ter discussie. Het lijkt me alleen wel rechtvaardiger om het per individuele zaak te bekijken. Bovendien komt het niet bijzonder goed op me over als er door zo'n generaal pardon ineens oorlogsmisdadigers Nederlander worden.
Dat is toch gedaan door Verdonk (misschien op 200 zaken na)? Daar heb je geen pardon voor 26.000+ voor nodig.quote:Op zondag 3 december 2006 01:57 schreef SCH het volgende:
Dat is al te lang geprobeerd en draait op niks uit.
De enige keren dat ik Cohen genoemd zie worden, is als rechtse lui een excuus zoeken voor Verdonks beleid. Ik kan me niet herinneren dat ik een post ben tegengekomen waarin een links persoon Cohen ophemelde.quote:Op zondag 3 december 2006 01:44 schreef Napalm het volgende:
Maar als men juigt dat Verdonk de immigratiecijfers omlaag heeft gekregen dan zeg je steeds dat het aan Cohen te danken is. Nu is het weer Verdonk..
Je zwalkt..
Oh, wacht, ik snap het al; al het goede dat moet Cohen zijn en al het slechte Verdonk..
Hoezo is zij één van de 26.000? Bij mijn weten vrijwillig vertrokken, later teruggekomen om de middelbare school af te maken en thans volgt ze een Universitaire opleiding (ik meen rechten in Leiden) en heeft ze bovendien daarvoor een (tijdelijke) verblijfsvergunning...quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:44 schreef FeestNummer het volgende:
en bijv. een Taida Pasic (ook een van die 26.000) niet
Ben jij nu al weer vergeten hoe e.e.a. is gegaan? Het was GL die een spoeddebat aanvroeg toen Verdonk stelde dat AHA het Nederlanderschap juridisch gezien nooit had verkregen (resulterende in een kamerbreed gedragen motie dat Verdonk nog eens goed in de papieren dient te duiken). In de "heroverweging" die volgde is er geconcludeerd dat juridisch gezien er niets mis was met het Nederlanderschap van AHA. Er is dus helemaal nooit een paspoort verstrekt aan AHA ten tijde van de affaire, laat staan door CDA en VVD.quote:Op zaterdag 2 december 2006 15:28 schreef vanthof het volgende:
Daarom moeten ook al die mensen die gelogen hebben over hun naam en geboortedatum en waarvan de nationaliteit ingetrokken is, alsnog een paspoort verstrekt worden binnen drie weken, net zoals CDA en VVD dat voor Ayaan hebben geregeld.
U is slechthorend?quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:15 schreef NewOrder het volgende:
Ik heb ook nog geen enkel steekhoudend argument tegen dit specifieke generaal pardon gehoord.
het feit dat vele anderen, op grond van hetzelfde wat AHA vergeven werd (het opgeven van een valse naam en het vertellen van leugens over haar vlucht) wel het land werden uitgetrapt, is JOU even ontgaan?quote:Op zondag 3 december 2006 10:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ben jij nu al weer vergeten hoe e.e.a. is gegaan? Het was GL die een spoeddebat aanvroeg toen Verdonk stelde dat AHA het Nederlanderschap juridisch gezien nooit had verkregen (resulterende in een kamerbreed gedragen motie dat Verdonk nog eens goed in de papieren dient te duiken). In de "heroverweging" die volgde is er geconcludeerd dat juridisch gezien er niets mis was met het Nederlanderschap van AHA. Er is dus helemaal nooit een paspoort verstrekt aan AHA ten tijde van de affaire, laat staan door CDA en VVD.
Het kabinet wordt dus gevraagd om mensen die geen recht hebben om hier te verblijven toestemming te geven om hier te verblijven. Dat kan onder voorwaarden reëel zijn: als er nieuw beleid aan zit te komen (waarmee niet wordt bedoeld: het zou wel eens kunnen, maar het is slechts een kwestie van tijd) en de contouren daarvan bekend zijn. Punt is, naast de vraag of er werkelijk een pardonregeling gaat komen, dat de huidige motie zo ruim is dat het niets meer te maken heeft met contouren...quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:17 schreef dwergplaneet het volgende:
De motie is op zich best redelijk. Het kabinet wordt gevraagd op te houden met het uitzetten van asielzoekers die onder de oude wet vallen.
Het hele kabinet steunt haar hierin, dus het zal niet aan Verdonk liggen... Daarbij: de IND, die de uitzettingen regelt, valt onder het Ministerie van Justitie. Dus om uitzettingen stop te zetten heb je Verdonk helegaar niet nodig.quote:Maar Verdonk vertikt het om de motie uit te voeren. En daarmee worden de VVD en Balkenende in een lastig parket gebracht. Ik denk dat de reactie van Balkenende in dat licht moet worden gezien.
Nee, het was een toezegging van Nawijn. Die dacht dat het om een paar honderd gevallen zou gaan.quote:Op zondag 3 december 2006 01:44 schreef Napalm het volgende:
Het was de kamer die wilde dat alles nogmaals bekeken werd op zoek naart "schrijnende gevallen"...
Correct, hoewel de fout meer ligt in de "ballotagecommissie". Lagere ambtenaren die mochten bepalen wie dor mocht voor de hoofdprijs en wie de eerste ronde niet overleefde.quote:Op zondag 3 december 2006 02:21 schreef Lathund het volgende:
Verdonks manier van individuele zaken bekijken was nogal willekeurig. Er zijn genoeg verhalen bekend van mensen die er alsnog uitgestuurd werden, terwijl kennisen en familieleden die om precies dezelfde reden en met precies dezelfde achtergrond (o.a. Srebrenica) naar Nederland kwamen wel mochten blijven. Ergo, Verdonk die het heeft over 'eerlijk' heeft imho boter op haar hoofd. Het is goed van haar dat ze geprobeerd heeft om dingen individueel te bekijken, maar de resultaten daarvan zijn slechter uit te leggen dan de oude versie.
Dat is inderdaad het clichebeeld van de asielzoeker zoals met name 'links' die graag schetst. We hebben het hier wel over mensen die WETEN dat ze geen verblijfsstatus hebben en waar rechters hebben geoordeeld dat er inderdaad geen grond bestaat die ertoe zou moeten leiden dat wel een verblijfsstatus verkregen wordt. De enige reden dat men hier lange tijd zit, is omdat ze zelf de volledige procedure wensen te doorlopen. Prima, maar ga de tijd die zon procedure in beslag neemt dan niet aanwenden als argument om toch te mogen blijven terwijl de procedure, met al zijn rechtsmiddelen en waarborgen, tot een andere conclusie komt. En nee, uitgeprocedeerde asielzoekers die niet hun verlies nemen en zelf vertrekken, laat je niet ronddolen op straat. Die zet je vast in afwachting van hun ride home.quote:Op zondag 3 december 2006 02:05 schreef SCH het volgende:
[..]
Het lijkt me nog slechter overkomen als mensen die al 12 jaar in een procedure zitten naar een land terug worden gestuurd waar ze de taal niet van kennen, de dood in worden gejaagd of uberhaupt nooit aan komen maar gewoon verder worden opgejaagd.
Nee, ik reageerde op de stelling dat CDA en VVD AHA in drie weken tijd een paspoort hebben gegeven. En dat is feitelijk onjuist.quote:Op zondag 3 december 2006 10:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
het feit dat vele anderen, op grond van hetzelfde wat AHA vergeven werd (het opgeven van een valse naam en het vertellen van leugens over haar vlucht) wel het land werden uitgetrapt, is JOU even ontgaan?
Op die grond zou het verlenen van het Nederlanderschap aan AHA zonder rechtsgevolg geweest zijn. De identiteit van de in het besluit genoemde geadresseerde komt niet overeen met de ware identiteit van AHA. Het ging er ook niet om of haar paspoort moest worden ingenomen, het ging erom dat zij juridisch nooit Nederlandse zou zijn geworden en dus ook nooit is geweest. In wezen was een nieuwe procedure noodzakelijk, maar zover is het niet gekomen. De politiek heeft het als het ware buiten de rechter gehouden en zolang de rechter niet uitspreekt dat de eerdere nationaliteitsverlening zonder rechtsgevolg is, is AHA 'gewoon' Nederlandse. De ophef was m.i. terecht maar Verdonk pakte het te lomp aan. Maar goed, dat is een andere discussie.quote:Op zondag 3 december 2006 10:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
het feit dat vele anderen, op grond van hetzelfde wat AHA vergeven werd (het opgeven van een valse naam en het vertellen van leugens over haar vlucht) wel het land werden uitgetrapt, is JOU even ontgaan?
Hoezo home?quote:Op zondag 3 december 2006 11:15 schreef Argento het volgende:
En nee, uitgeprocedeerde asielzoekers die niet hun verlies nemen en zelf vertrekken, laat je niet ronddolen op straat. Die zet je vast in afwachting van hun ride home.
Integendeel. Ik zei ook niet voor niets 'steekhoudend argument'. Argumenten die zijn gebaseerd op aannames, verdraaide feiten en onderbuikgevoelens vallen daar niet onder.quote:Op zondag 3 december 2006 10:54 schreef DS4 het volgende:
U is slechthorend?
Er zijn inderdaad al duizenden vrijwilligers jarenlang in de weer om deze mensen bij te staan dus wat jij voorstelt, gebeurt al op grote schaal.quote:Op zondag 3 december 2006 11:39 schreef kawotski het volgende:
Generaal pardon vind ik best, maar dan vind ik dat je het goed moet doen.. iedereen die voor is neemt een of meerdere asielzoekers in huis, introduceert ze daarmee in de samenleving, leidt ze op, geeft ze te eten en onderdak. Ik durf dan ook te wedden dat de meerderheid die asielzoekers toejuicht dan afhaakt of zou het niet..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |