Hou op, schei uit.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:22 schreef BlaatschaaP het volgende:
[...]
Wat ik ook zo ontzettend lachwekkend vind zijn de mensen die dan 'dreigend' met een broodje worst ofzo voor je neus gaan zitten zwaaien. Natuurlijk hard lachend, omdat het wel zo grappig is een vegetarier te confronteren met vlees. Zielig, eigenlijk.
Eet je ook geen gelatine? Ik heb het, jaren geleden, wel even geprobeerd maar het zorgde voor teveel gedoe. Op elke verpakking moeten checken of er gelatine in zit, vond ik te veel van het goede. Nu hoeft dat alleen bij sauzen en mixen e.d.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:28 schreef sizzler het volgende:
[..]
Hou op, schei uit.![]()
Zoooo ontzettend kinderachtig.
Of als je iets zit te eten (ijs ofzo) roepen "ja maar er zit vlees in hoor!"
Trouwens: laatst at ik ergens een joghurtje toen iemand opeens zie: hee, er zit varken in! Dus ik, gewend aan die flauwe grappen: "Jaja, natuurlijk". Bleek dat er echt varken in zat!! Op de verpakking stond "gelatine (varken)" .![]()
Jawel, dat kan idd niet anders. Maar het was wel vreemd om op zo'n joghurtkuipje "varken" te zien staan.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:34 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Eet je ook geen gelatine? Ik heb het, jaren geleden, wel even geprobeerd maar het zorgde voor teveel gedoe. Op elke verpakking moeten checken of er gelatine in zit, vond ik te veel van het goede. Nu hoeft dat alleen bij sauzen en mixen e.d.
Die is ook erg ja!quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:30 schreef m021 het volgende:
Zelf krijg ik vaak "maar sla je dan wel vliegen dood" naar mijn hoofd geworpen.
En daar heb jij moeite mee, want?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:38 schreef du_ke het volgende:
Wat me tegenstaat is dat ze er vaak zo sneu en bleekjes uitzien.
Van vlees eten krijg je echt geen kleurtje hoor.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:38 schreef du_ke het volgende:
Wat een onzin. Alleen mensen die niet genoeg essentiėle voedingsstoffen binnenkrijgen gaan er door hun dieet bleekjes uitzien; aangezien vegetariėrs doorgaans juist beter op hun voeding letten dan vleeseters, is de kans klein dat je een bleke vegetariėr tegenkomt.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:38 schreef du_ke het volgende:
Maar dat heeft toch niks met hun schoenen te maken?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:38 schreef du_ke het volgende:
Natuurlijk gaat een vegetariėr jou geen vlees voorschotelen: dat is tegen zijn principes. Maar iemand géén vlees te eten geven, dat is vast niet tegen jouw principes. Daarom is het heel normaal dat jij een vegetariėr geen vlees voorzet, en dat een vegetariėr jou ook geen vlees aanbiedt.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:03 schreef lurf_doctor het volgende:
Ik vind vegetariers OK en ik houd ook altijd rekening mee als een vegetarier komt eten, maar wat me opvalt is dat bji een tegenbezoek een vegetarier nooit rekening houdt met mijn carnivore voorkeur.![]()
Jammer is dat.
quote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:14 schreef Aoristus het volgende:
Toch maar partij voor de dieren doen, Sizzler?
Lijkt me niet...quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:03 schreef sizzler het volgende:
Persoonlijk boeit het lot van dieren mij niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dat ben ik niet met je eens. Dat hangt van de vegetarier af. Ik zou persoonlijk best een vleesgerecht willen bereiden voor mijn gasten. Het probleem is alleen dat ik gewoon volkomen geen ervaring heb met koken met vlees. Als iemand me helpt, doe ik het zo. Maar ik voel me prettiger met ingredienten die ik kenquote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:08 schreef m021 het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat een vegetariė² jou geen vlees voorschotelen: dat is tegen zijn principes. Maar iemand gé©® vlees te eten geven, dat is vast niet tegen jouw principes. Daarom is het heel normaal dat jij een vegetariė² geen vlees voorzet, en dat een vegetariė² jou ook geen vlees aanbiedt.
quote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:25 schreef Frollo het volgende:
Ik heb ook nog een mooie. Ga zitten en hou je stevig vast. Daar gaat ie!Van alle achterlijke opmerkingen die ik in mijn leven gehoord heb is dat toch wel de uber-opmerking.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
Als ik er maar niet met mijn handen in hoef te kneden zoals bij gehaktballen dan vind ik het ook niet erg om er een kippenbout oid in te gooien.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:31 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Dat hangt van de vegetarier af. Ik zou persoonlijk best een vleesgerecht willen bereiden voor mijn gasten. Het probleem is alleen dat ik gewoon volkomen geen ervaring heb met koken met vlees. Als iemand me helpt, doe ik het zo. Maar ik voel me prettiger met ingredienten die ik ken.
Het hangt inderdaad van de vegetariƫr af, maar waarom zou je een vleesgerecht gaan bereiden voor een vleeseter? Hij kan toch wel een dagje zonder vlees? Door een vleeseter vlees voor te schotelen benadruk je nog maar weer eens het stereotiepe beeld dat vegetarisch voedsel niet lekker is.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:31 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Dat hangt van de vegetarier af. Ik zou persoonlijk best een vleesgerecht willen bereiden voor mijn gasten. Het probleem is alleen dat ik gewoon volkomen geen ervaring heb met koken met vlees. Als iemand me helpt, doe ik het zo. Maar ik voel me prettiger met ingredienten die ik ken.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik vind dat iedereen zelf mag bepalen wat ze eten. Als iemand behoefte heeft aan vlees en bij mij komt eten, wil ik ze dat gerust voorschotelen. Net als dat ik 'verwacht' van vrienden dat ze dat omgekeerd ook doen. Ik vind het gewoon zo beleefd naar mensen die je kent om rekening te houden met hun eetwensen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:36 schreef m021 het volgende:
[..]
Het hangt inderdaad van de vegetariƫr af, maar waarom zou je een vleesgerecht gaan bereiden voor een vleeseter? Hij kan toch wel een dagje zonder vlees? Door een vleeseter vlees voor te schotelen benadruk je nog maar weer eens het stereotiepe beeld dat vegetarisch voedsel niet lekker is.
Ja, dat ken ik ook. Bij mij ontstond 't ook omdat m'n moeder vegetarier was, maar ik ben er zelf mee doorgegaan toen zij weer vlees begon te eten. Gelukkig woon ik nu in een omgeving met enkel nog een vegetarier, dus problemen met eten koken thuis heb ik nietquote:Als ik trouwens mensen vertel dat ik nooit vlees heb gehad omdat mijn ouders vegetariƫrs zijn, wordt het al snel gezien alsof mijn ouders me daarmee tekort deden, alsof het een straf was. "Je woont nu op jezelf, dan kan je toch nu gewoon vlees gaan eten?"
Haphap.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:43 schreef sizzler het volgende:
[..]
Van vlees eten krijg je echt geen kleurtje hoor.
Nee die stoffen schoentjes krijgen ze zweetvoeten vanquote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar dat heeft toch niks met hun schoenen te maken?
Daar baal ik trouwens wel van als je ergens eet (restaurant oid). Niet-vegetariers gaan er vanuit dat vegetarisch eten iets aparts moet zijn met veel groenten. In veel restaurants (als ze al vegetarisch eten hebben!) krijg je dan een envelop van bladerdeeg met groenten. Thats it. Terwijl je bijna alle normale gerechten kunt bereiden, maar dan zonder vlees of met veggie-burger erin.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:36 schreef m021 het volgende:
[..]
Door een vleeseter vlees voor te schotelen benadruk je nog maar weer eens het stereotiepe beeld dat vegetarisch voedsel niet lekker is.
Dat de meeste vegatariers erg principeel zijn is mij bekend, maar het gaat meer om gastvrijheid en respect. Ik ben dan ook aangenaam verrast door de vegetariers in dit topic die wel respect hebben voor de (principele) vleeseterquote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:36 schreef m021 het volgende:
[..]
Het hangt inderdaad van de vegetariƫr af, maar waarom zou je een vleesgerecht gaan bereiden voor een vleeseter? Hij kan toch wel een dagje zonder vlees? Door een vleeseter vlees voor te schotelen benadruk je nog maar weer eens het stereotiepe beeld dat vegetarisch voedsel niet lekker is.
Inderdaad! Bladerdeeg en groenten, de ideale restaurant vega-combi. Belachelijk is het. Ik heb volgens mij nog nooit een 'vleesgerecht' gezien met een vleesvervanger. Wat is er mis met een normale pasta bolognese met in plaats van echt gehakt vegetarisch gehakt? Waarom moet het altijd zo extravagant en belachelijk?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:48 schreef sizzler het volgende:
[..]
Daar baal ik trouwens wel van als je ergens eet (restaurant oid). Niet-vegetariers gaan er vanuit dat vegetarisch eten iets aparts moet zijn met veel groenten. In veel restaurants (als ze al vegetarisch eten hebben!) krijg je dan een envelop van bladerdeeg met groenten. Thats it. Terwijl je bijna alle normale gerechten kunt bereiden, maar dan zonder vlees of met veggie-burger erin.
Gisteren heb ik een overheerlijke risotto gegeten met kaassaus, paprika, champignons en stukjes kaas erin. Heerlijk. Of lasagne zonder vlees maar met drie soorten kaas, of quiche. Morgen eet ik Thais. En er zijn zat pasta-gerechten te bedenken. Of een ovenschotel van aardappels, prei en kaassaus. Je kan echt zo veel lekkere dingen maken, maar het beeld wat mensen van vegetarisch eten hebben beperkt zich tot groenten en om het vlees op te vullen nog maar wat extra groenten.
quote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:25 schreef Frollo het volgende:
Ik heb ook nog een mooie. Ga zitten en hou je stevig vast. Daar gaat ie!Gheh, gheh. Uit dezelfde onzin-categorie:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lurf is the message and the message is Lurf
In Groot-Brittanniƫ hebben restaurants soms onder aan de kaart staan: alle vleesgerechten kunnen ook geleverd worden met vleesvervanger. Dat zie je in Nederland helaas niet of nauwelijks.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:57 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik heb volgens mij nog nooit een 'vleesgerecht' gezien met een vleesvervanger.
Er bestaat niet zoiets als een "principiƫle vleeseter". Over welk principe hebben we het dan, "het is goed om dieren te slachten"?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:54 schreef lurf_doctor het volgende:
Dat de meeste vegatariers erg principeel zijn is mij bekend, maar het gaat meer om gastvrijheid en respect. Ik ben dan ook aangenaam verrast door de vegetariers in dit topic die wel respect hebben voor de (principele) vleeseter
Je ontkent dat ik bestaquote:Op donderdag 26 oktober 2006 14:13 schreef m021 het volgende:
[..]
In Groot-Brittanniƫ hebben restaurants soms onder aan de kaart staan: alle vleesgerechten kunnen ook geleverd worden met vleesvervanger. Dat zie je in Nederland helaas niet of nauwelijks.
[..]
Er bestaat niet zoiets als een "principiƫle vleeseter". Over welk principe hebben we het dan, "het is goed om dieren te slachten"?
Ja maar je kan van een zichzelf min of meer serieus nemend restaurant toch ook niet verwachten dat ze groenteburgers op de kaart zetten?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 14:13 schreef m021 het volgende:
[..]
In Groot-Brittanniƫ hebben restaurants soms onder aan de kaart staan: alle vleesgerechten kunnen ook geleverd worden met vleesvervanger. Dat zie je in Nederland helaas niet of nauwelijks.
[..]
toen ik nog groenlinkssympathisant vegetarier was, heb ik in een normaal restaurant eens de enige vegetarische maaltijd besteld die ze op de kaart hadden, het werd een kledderboel met vooral veel ketchupquote:Op donderdag 26 oktober 2006 14:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja maar je kan van een zichzelf min of meer serieus nemend restaurant toch ook niet verwachten dat ze groenteburgers op de kaart zetten?
Ben ik niet met je eens, in zoverre dat een serieus restaurant weliswaar geen groenteburger op de kaart moet zetten, maar wel moet zorgen voor een (of eigenlijk minimaal 3) volwaardig vegetarisch gerecht.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 14:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja maar je kan van een zichzelf min of meer serieus nemend restaurant toch ook niet verwachten dat ze groenteburgers op de kaart zetten?
Ik vond dat ik geen vlees meer zou mogen eten als ik mijn lammetjes niet naar de slacht zou kunnen brengen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 14:28 schreef Autodidact het volgende:
Ik heb er een hekel aan hoe dieren behandeld worden in de bio-industrie en er ligt toch steevast een lap vlees op mijn bord...dat is pas hypocriet.
Dat wel natuurlijk.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 14:33 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens, in zoverre dat een serieus restaurant weliswaar geen groenteburger op de kaart moet zetten, maar wel moet zorgen voor een (of eigenlijk minimaal 3) volwaardig vegetarisch gerecht.![]()
Het heeft wel wat inderdaad.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 14:34 schreef sigme het volgende:
In dezelfde ruimte hangt een gehalveerde koe. Weet je dat ze een speciale flex (haakse slijper) hebben voor koe? En een hele mooie bijl. Is mooi werk, slager zijn. Vonden m'n slagers ook.
Neuh, van mij hoeft het ook niet te lijken. Ik vind het hele idee van nepworstjes voor op de BBQ of nep hamburgers behoorlijk sneu. Maar Quorn en tofu-meuk mik ik toch wel graag door m'n eten heen, dat heeft niets te maken met het missen van een smaak, aangezien je vooral tofu gewoon zelf op smaak moet brengen, daar het 'normaal' niet te vreten is.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 14:57 schreef sigme het volgende:
Ik vind ' vleesvervangers' dan ook wel zo'n raar concept. Je lust geen vlees of je wil geen vlees - en dan ga je op zoek naar iets wat er zoveel mogelijk op lijkt? Ik ga toch ook niet op zoek naar nep-haring omdat ik echt *gruw* van haring?
Goed bereide tofu vind ik wel lekker, en volstrekt niet vergelijkbaar met vlees.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:09 schreef nietzman het volgende:
[..]
Neuh, van mij hoeft het ook niet te lijken. Ik vind het hele idee van nepworstjes voor op de BBQ of nep hamburgers behoorlijk sneu. Maar Quorn en tofu-meuk mik ik toch wel graag door m'n eten heen, dat heeft niets te maken met het missen van een smaak, aangezien je vooral tofu gewoon zelf op smaak moet brengen, daar het 'normaal' niet te vreten is..
We eten vleesvervangers niet omdat we iets willen dat op vlees lijkt, we eten vleesvervangers om onze eiwitten en vetzuren binnen te krijgen. Dat de fabrikanten het in "vleesvorm" produceren (zoals 'vegetarische hamburgers') hoeft van mij niet, maar ik vind het niet erg.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 14:57 schreef sigme het volgende:
Ik vind ' vleesvervangers' dan ook wel zo'n raar concept. Je lust geen vlees of je wil geen vlees - en dan ga je op zoek naar iets wat er zoveel mogelijk op lijkt? Ik ga toch ook niet op zoek naar nep-haring omdat ik echt *gruw* van haring?
Daarvoor eet je toch een handvol nootjes en wat soja? Klaar.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:21 schreef m021 het volgende:
[..]
We eten vleesvervangers niet omdat we iets willen dat op vlees lijkt, we eten vleesvervangers om onze eiwitten en vetzuren binnen te krijgen. Dat de fabrikanten het in "vleesvorm" produceren (zoals 'vegetarische hamburgers') hoeft van mij niet, maar ik vind het niet erg.
Ik ben iemand die graag de nepworstjes en nepgehakt ed koopt. Ik koop 't omdat ik het lekker vind. En ik denk ook dat ik voor vega's spreek als ik zeg dat ik vlees niet vies vond maar het uit principiele redenen niet meer eet.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:13 schreef sigme het volgende:
[..]
Goed bereide tofu vind ik wel lekker, en volstrekt niet vergelijkbaar met vlees.
Ik bedoel dan ook die bakjes met nep-gehakt, nep-hamburger, nep-worstje etc, waarin gepoogd is zoveel mogelijk uiterlijk & smaak van vlees te benaderen. Ik vind het een beetje alsof je, als je vlees maar wist te vermommen als wortel, het dan als vegatarier opeens wel zou eten.
Begrijp me niet verkeerd: zeker mag datquote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:28 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ik ben iemand die graag de nepworstjes en nepgehakt ed koopt. Ik koop 't omdat ik het lekker vind. En ik denk ook dat ik voor vega's spreek als ik zeg dat ik vlees niet vies vond maar het uit principiele redenen niet meer eet.
Waarom mag ik dan niet een gesimuleerd stukje vlees eten?
edit: Ik eet het overigens 1 keer in de 2 weken ofzo.
Ik leg 't graag uit hoorquote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:32 schreef sigme het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd: zeker mag dat![]()
Ik begrijp er alleen niks van.
Oh nee, beide niet. Zulke oordelen zou ik me niet aanmatigen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:34 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ik leg 't graag uit hoor.
Vertel, wat snap je er precies niet aan.
Is het omdat als men tegen vlees is alles moet bannen wat er op lijkt (uit principieel oogpunt)?
Of is het laf omdat het lijkt dat ik niet zonder vlees kan?
Ben jij een kloon van Viking84?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:25 schreef sigme het volgende:
Daarvoor eet je toch een handvol nootjes en wat soja? Klaar.
Fabrikanten produceren nep-vlees, omdat mensen dan nep-vlees kopen. In plaats van de voorhanden tofu en nootjes dus. Ik vind dat nepvlees echt iets voor " vleesverlaters" (het woord alleen al), mensen die geen dag zonder vlees kunnen maar dat af en toe toch proberen.
quote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh nee, beide niet. Zulke oordelen zou ik me niet aanmatigen.
Het lijkt of je niet zonder vlees kan, dat wel. Dat vind ik niet laf, ik vind het vreemd.
Ik vind het ten eerste vreemd om vlees zo erg te missen, en ten tweede vreemd om het gemis op te vangen met een substituut. Ikzelf zou of gewoon blijven missen, of gewoon (lekker, toch, stiekem, puh) af en toe een stuk vlees nemen. Zonder dat ik daardoor helemaal in de war zou raken over inconsequentheid.
Inderdaad!quote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:28 schreef Toeps het volgende:
Enne: "En al die miertjes die je doodtrapt dan?"
Ja, NADAT jij ze vertelt dat je wortelknauwer bent. Wat is dat toch met het iedereen lastig vallen over je eetpatroon?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:03 schreef sizzler het volgende:
Wanneer ik mensen voor het eerst vertel dat ik vegetariėr ben (...) En meestal is dat nu juist de vraagsteller.
Mensen die wƩl een sociaal leven hebben gaan wel eens bij elkaar eten enzo...quote:Op donderdag 26 oktober 2006 18:14 schreef __________ het volgende:
[..]
Ja, NADAT jij ze vertelt dat je wortelknauwer bent. Wat is dat toch met het iedereen lastig vallen over je eetpatroon?
Maar in kaas zit toch vaak dierlijk stremsel?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:12 schreef sizzler het volgende:
Je hebt gelukkig ook zat andere burgers. Paprika rondo's, spinazierondo's en kaasburgers bij AH bijvoorbeeld. Van mij hoeft het er ook niet per se als vlees uit te zien.
Ik mis je punt.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 18:31 schreef BaajGuardian het volgende:
p.s. je kent ook vast wel de opmerking dat vlees eten nattuurlijk isof dat dieren gemaakt zijn om te eten, die is ook zo goed.
Met zo'n argumentatie kan ik ook het gebruik van slaven goedpraten. "Da's hun bestaansrecht Daar zijn ze voor gemaakt!" Oh en: "Ze moeten blij zijn, ik behandel ze best goed!"quote:Op donderdag 26 oktober 2006 19:07 schreef __________ het volgende:
[..]
Ik mis je punt.
die dieren ZIJN GEMAAKT om te eten.
Dat is hun bestaansrecht. Je hebt wilde dieren en gedomistiseerde (zal wel niet kloppen dit woord) dieren. Doordat we ze eten zijn ze juist succesvol in hun evolutie. Maar ja, knuffel jij lekker dieren en laat ze uitsterven. Maak nog 10 euro over naar het panda fonds dan sponsor ik de koe en blijf koe eten waardoor het voortbestaan van de koe weer verzekerd is.
Dierlijke producten != vleesquote:Op donderdag 26 oktober 2006 18:41 schreef Autodidact het volgende:
Natuurlijk zijn ze niet gemaakt om op te eten....geen dier is gemaakt....we zijn echter wel omnivoren (geėvolueerd om vlees te kunnen eten). Een tekort aan vitamine B12 (zit alleen in dierlijke producten) kan bijvoorbeeld voor gezondheidsproblemen zorgen. Of dat voor jou prioriteit heeft boven het leven van dieren kan ik natuurlijk niet beoordelen.
Neem een multivitamin!quote:Een tekort aan vitamine B12 (zit alleen in dierlijke producten) kan bijvoorbeeld voor gezondheidsproblemen zorgen.
Klets geen onzin. Die afrikaantjes hadden in afrika ook gewoon geleefd. De gedachte achter vegetarier is dat niemand vlees eet DUS geen bestaansrecht meer voor varkens, kippen, koeien en nog wat spul. Je ontkent gewoon het bestaansrecht en de evolutie van dieren.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 19:13 schreef Toeps het volgende:
Met zo'n argumentatie kan ik ook het gebruik van slaven goedpraten. "Da's hun bestaansrecht Daar zijn ze voor gemaakt!" Oh en: "Ze moeten blij zijn, ik behandel ze best goed!"
een plakje leverworst verwerkt in een oplostabletquote:
Hoezo? Je kan heel goed eieren of zijde als voorbeeld geven van dierlijke producten zonder dat een dier daar last van heeft of z'n leven moet geven. (gebeurt wel vaak maar hoeft niet)quote:
omdat ik het vies vindquote:Op donderdag 26 oktober 2006 18:45 schreef Dagonet het volgende:
Vlees kan prima vervangen worden door iets anders, maar waarom zou je?
Dat is er bij veel mensen moeilijk in te krijgen, dat je het niet niet eet vanwege een of andere filosofie, maar gewoon omdat je het smerig vind.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 19:38 schreef Prego het volgende:
omdat ik het vies vind
dat is de reden dat ik bijna geen vlees eet.
Ja! Ik eet dus ook geen vlees omdat ik het een smerig idee vind dat ik op een stuk dier zit te knagen, maar dat vind iedereen altijd zo raar.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 19:47 schreef nietzman het volgende:
[..]
Dat is er bij veel mensen moeilijk in te krijgen, dat je het niet niet eet vanwege een of andere filosofie, maar gewoon omdat je het smerig vind.
Nou ja, prima reden, da's al wat je nodig hebt toch? Ik vind het lekker, maar da's mijn keuze.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 19:38 schreef Prego het volgende:
[..]
omdat ik het vies vind
dat is de reden dat ik bijna geen vlees eet.
!= betekent "is geen".quote:Op donderdag 26 oktober 2006 19:29 schreef __________ het volgende:
[..]
Hoezo? Je kan heel goed eieren of zijde als voorbeeld geven van dierlijke producten zonder dat een dier daar last van heeft of z'n leven moet geven. (gebeurt wel vaak maar hoeft niet)
ik heb het als kleuter eens geprobeerd maar dat was geen succesquote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:40 schreef Dagonet het volgende:
Zeep vind ik smerig, dat eet ik dan weer niet. Vind ook niemand raar.
Vegetarisme is niet hetzelfde als bloedarmoede, knul.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:23 schreef immortalsean het volgende:
vegetariėrs zijn een raar volkje, en zich dan afvragen waarom ze zo vaak flauwvallen,
das grappig ik ben nog nooit flauwgevallen sinds ik geen vlees e.d. meer eet.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:23 schreef immortalsean het volgende:
vegetariėrs zijn een raar volkje, en zich dan afvragen waarom ze zo vaak flauwvallen,
EET GEWOON EENS WAT WAAR OOK ECHT VOEDINGSWAARDE IN ZIT, BLOEMKOOLMONGOOL!!!!!111!!11!!
hoelang loop je al bij het ggz?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 19:23 schreef __________ het volgende:
[..]
Klets geen onzin. Die afrikaantjes hadden in afrika ook gewoon geleefd. De gedachte achter vegetarier is dat niemand vlees eet DUS geen bestaansrecht meer voor varkens, kippen, koeien en nog wat spul. Je ontkent gewoon het bestaansrecht en de evolutie van dieren.
Maakt verder niet uit. Eet geen vlees. Er zijn gelukkig nog genoeg verstandige mensen.
Ooooooh! Dįįrom val ik dagelijks flauw! Wat dom van mij!quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:23 schreef immortalsean het volgende:
EET GEWOON EENS WAT WAAR OOK ECHT VOEDINGSWAARDE IN ZIT, BLOEMKOOLMONGOOL!!!!!111!!11!!
Ik ken iemand die bijna geen planten eet. Een geėngargeerde tuinman....Planten leven ook.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:33 schreef Bob. het volgende:
Ik heb trouwens nooit mensen die me vragen of ik leren schoenen draag, wel probeert iedereen altijd grappig te doen met van dat "ooh maar planten leven toch ook!" gedoe. Man, wat heb ik daar een hekel aan.
Vertellen dat je vegetariėr bent (bijvoorbeeld wanneer iemand je een plankje vlees voorhoudt op een verjaardag) is natuurlijk wat anders dan iemand lastigvallen. Bovendien ben ik dan niet degene die anderen op hun eetpatroon aanspreek. Dat moeten ze lekker zelf weten. Maar de discussie ontstaat juist omdat anderen mij er op aanspreken. En als je dan dit soort drogredeneringen te horen krijgt dan is het ook niet gek dat je daar op ingaat.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 18:14 schreef __________ het volgende:
[..]
Ja, NADAT jij ze vertelt dat je wortelknauwer bent. Wat is dat toch met het iedereen lastig vallen over je eetpatroon?
Volgens mij wordt kaas idd in een soort stremsel gedoopt voordat het op de planken gaat om te rijpen. Maar puur vegetarisch leven is ook haast onmogelijk. Veel E-nummers die in producten zit kunnen ook dierlijk zijn (wist je dat sommige rode kleurstof van gestampte bosluizen komt?), bier wordt gegist met varkensmaagzuur en wat dacht je van gelatine (=gemalen huid, haar en botten)? Dat zit ook overal in tegenwoordig (snoep, pudding, vla, kauwgom etc.).quote:Op donderdag 26 oktober 2006 18:51 schreef schatje het volgende:
[..]
Maar in kaas zit toch vaak dierlijk stremsel?
Een van mijn huisgenoten beschouwt mijn vegetarisme blijkbaar als een soort allergie, want als hij me per ongeluk vlees aanbiedt verontschuldigt hij zich met "oh nee, mag jij natuurlijk niet hebben".quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:24 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik moet altijd ook wel gniffelen als mensen zich helemaal schamen wanneer ze me per ongeluk vlees aanbieden. Alsof het eigenlijk een taboe-onderwerp is en ik me volkomen beledigd voel als iemand me confronteert met vlees.
Ja! Alsof we tot het vegetarisme zijn bekeerd.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:38 schreef m021 het volgende:
[..]
Een van mijn huisgenoten beschouwt mijn vegetarisme blijkbaar als een soort allergie, want als hij me per ongeluk vlees aanbiedt verontschuldigt hij zich met "oh nee, mag jij natuurlijk niet hebben".
Waarop ik dan altijd olijk riposteer: "Ik mag alles hebben! Ik wil het alleen niet!"quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:38 schreef m021 het volgende:
[..]
Een van mijn huisgenoten beschouwt mijn vegetarisme blijkbaar als een soort allergie, want als hij me per ongeluk vlees aanbiedt verontschuldigt hij zich met "oh nee, mag jij natuurlijk niet hebben".
Oh, wat ontzettend herkenbaar. Alsof ik spontaan uitslag zal krijgen ofzo.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:38 schreef m021 het volgende:
[..]
He gatsie sizzler! In goed pils zit dat écht niet hoor. Als je zeker wil weten dat er zulks niet inzit: Duitse pils volgens Reinheitsgebot.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:28 schreef sizzler het volgende:
bier wordt gegist met varkensmaagzuur
Dat is weer zo'n net-niet opmerkingquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 19:20 schreef Ericr het volgende:
Gelet op de reacties van sommigen hier ben ik blij dat ik geen vlees meer eet (al 14 jaar niet). Volgens mij tast vleeseten de hersens aan in sommige gevallen.
Het is toch een ziekte?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:43 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ja! Alsof we tot het vegetarisme zijn bekeerd.
Ja, ik weet het. Roosvicee idem dito. Dat wist ik ook helemaal niet. Verder zou je eventueel vegatarische kaas kunnen nemen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:28 schreef sizzler het volgende:
[..]
Volgens mij wordt kaas idd in een soort stremsel gedoopt voordat het op de planken gaat om te rijpen. Maar puur vegetarisch leven is ook haast onmogelijk. Veel E-nummers die in producten zit kunnen ook dierlijk zijn (wist je dat sommige rode kleurstof van gestampte bosluizen komt?), bier wordt gegist met varkensmaagzuur en wat dacht je van gelatine (=gemalen huid, haar en botten)? Dat zit ook overal in tegenwoordig (snoep, pudding, vla, kauwgom etc.).
Had ik moeten zeggen in alle gevallen dan? Het is toch gewoon zo, er zijn behoorlijk wat intolerante lompe boeren die denken lollig te kunnen zijn met opmerkingen die iedere vegetarier al tig keer heeft gehoord. Waarom intolerant zijn t.o.v. een andere manier van eten? Mij zal het verder ook aan de reet roesten of iemand vlees eet en ik zal er dan ook geen opmerkingen over maken. Laat staan dat ik zal proberen een vleeseter te bekeren. Ieder moet die keuze zelf kunnen maken, zonder beinvloeding.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 19:22 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Dat is weer zo'n net-niet opmerking
Dat eerste zou best kunnen, dat tweede kun je denk ik niet echt over oordelen. Alleen al tussen Couburger en achterham zit meer verschil in smaak en structuur dan zeg, paprika en spinazie. Het is het meest diverse gedeelte, het kroonstuk, van de maaltijd. Dat is ook de reden dat je een kunstig bladerdeeg ding krijgt bij goede restaurants, met vleesvervangers kun je niet toveren.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:03 schreef sizzler het volgende:
Alleen het idee dat je de ingewanden van een dood beest opeet vind ik onsmakelijk. Daarbij heb ik het nooit lekker gevonden.
Scheelt weer dat alle kaas in Nederland in elk geval Halal is.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 19:24 schreef schatje het volgende:
Verder zou je eventueel vegatarische kaas kunnen nemen.
Heb je het nieuws niet gevolgd? Nederlandse slachterijen slachten tegenwoordig massaal Halal. Het is zelfs zo dat we het massaal exporteren naar landen als Egypte.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 19:51 schreef Ericr het volgende:
Meeste kaas is juist niet Halal. Kaas met dierlijk stremsel is niet Halal, 99% van alle kaas is met dierlijk stremsel.
Kaas wordt gestremd met kalvermaag, en praktisch alle kalfjes worden in Nederland halal geslacht.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 19:51 schreef Ericr het volgende:
Meeste kaas is juist niet Halal. Kaas met dierlijk stremsel is niet Halal, 99% van alle kaas is met dierlijk stremsel.
Hoezo dan niet? Het beestje is toch volgens de Islamitische regels doodgebloed. Dat is de essentie van Halal.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 20:45 schreef Ericr het volgende:
Ja en? Omdat een dier Halal geslacht is maakt dat nog het bijproduct stremsel tot Halal. Zo werkt het namelijk niet.
Er zijn vaak wel alternatieven waar in het geheel geen dingen in zitten waarvoor dieren gedood zijn. Je moet er maar wel net zin in hebben, want het is maar een klein deel waarvoor dat geldt, en je kunt dan elk etiket lezen. Zelf maken is wel een optie waarmee je precies weet wat er in gaat, maar je moet daar dan ook maar net de tijd voor hebben, en het kunnen natuurlijk.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:28 schreef sizzler het volgende:
[..]
Volgens mij wordt kaas idd in een soort stremsel gedoopt voordat het op de planken gaat om te rijpen. Maar puur vegetarisch leven is ook haast onmogelijk. Veel E-nummers die in producten zit kunnen ook dierlijk zijn (wist je dat sommige rode kleurstof van gestampte bosluizen komt?), bier wordt gegist met varkensmaagzuur en wat dacht je van gelatine (=gemalen huid, haar en botten)? Dat zit ook overal in tegenwoordig (snoep, pudding, vla, kauwgom etc.).
Sommige moslims menen dat het halal is, omdat het niet uit vlees, bloed of botten bestaat. Aldus Wikipedia.quote:Op zondag 29 oktober 2006 00:40 schreef nietzman het volgende:
Dus als je een koe slacht puur en alleen om z'n stremsel is het geen bijproduct en dus Halal?
Rare jongens, die Moslims.
Mjah. Als ik na een dag werken boodschappen ga doen beschouw ik het niet als een kleine last om elk etiket te lezen. Het is ook zo dat ik vaak weer iets anders neem, dus het zou ook niet zo zijn dat ik ze op den duur uit mijn hoofd leer.. Maar misschien is het een persoonlijke afweging of het lastig is.quote:Op zondag 29 oktober 2006 01:15 schreef Ericr het volgende:
Etiketten lezen is een kleine last. Als je redelijk thuis bent in de e-nummers en andere toevoegingen filter je vrij snel uit of er slachtproducten in voeding aanwezig zijn. Ik vermijd in ieder geval 99,95% van de gevallen dat soort producten. Op reis kan het door de taal wel eens lastiger worden.
Lezen van etiketten is zelfs leerzaam, je weet gelijk wat voor troep producenten in hun producten stoppen.
Voor iedereen die zeker wil weten of er geen dierlijke (bij-) producten in z'n eten zitten: koop biologisch.quote:Op zondag 29 oktober 2006 08:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Mjah. Als ik na een dag werken boodschappen ga doen beschouw ik het niet als een kleine last om elk etiket te lezen. Het is ook zo dat ik vaak weer iets anders neem, dus het zou ook niet zo zijn dat ik ze op den duur uit mijn hoofd leer.. Maar misschien is het een persoonlijke afweging of het lastig is.
Ik herinner me van biologische kaas dat:quote:Op zondag 29 oktober 2006 12:01 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Voor iedereen die zeker wil weten of er geen dierlijke (bij-) producten in z'n eten zitten: koop biologisch.
Biologische kaas bevat geen stremsel,
Mag ik eigenlijk weten waarom je wel vis eet? Zulk soort vegetariers snap ik nooit.quote:Op zondag 29 oktober 2006 16:45 schreef Fetai het volgende:
Al dat gezeik van mensen altijd. Ik sluit me helemaal bij je stukje aan. Ik ben nu ruim 1 jaar pesco-vegetarier (ik eet wel vis en geen vlees) en 't is niet meer normaal hoeveel mensen inderdaad grappig denken te zijn. Voor al die mensen:ik kots op jullie grapjes/opmerkingen/denkwijze.
Ik ook niet, vis is nog wel veel smeriger. Ooit een zeeduivel gezien? Zo'n ranzig beest wil je toch niet in je?quote:Op zondag 29 oktober 2006 17:39 schreef speknek het volgende:
Mag ik eigenlijk weten waarom je wel vis eet? Zulk soort vegetariers snap ik nooit.
iemand die geen vlees eet omdat ie het vies vindt maar wel vis omdat ie dat wel lekker vindtquote:Op zondag 29 oktober 2006 17:39 schreef speknek het volgende:
[..]
Mag ik eigenlijk weten waarom je wel vis eet? Zulk soort vegetariers snap ik nooit.
Vlees is zo divers, je kan me niet wijsmaken dat je alle vlees vies vindt. Rauwe tonijn lijkt warempel op iets van steak. Toch is er een redelijk aanzienlijke groep die zo'n duidelijke scheiding neerlegt. Wil men zo graag in een simpel hokje zitten? Waarom zijn er geen op-knakworsten-hamburgers-foie-gras-witvis-na vegetariers?quote:Op zondag 29 oktober 2006 17:51 schreef Prego het volgende:
iemand die geen vlees eet omdat ie het vies vindt maar wel vis omdat ie dat wel lekker vindt
wat is hier nou moeilijk aan?
Tja dat vind ik wel een beetje raar. Er zijn zowel ontiegelijk veel soorten vlees en heel veel soorten vis.quote:Op zondag 29 oktober 2006 17:51 schreef Prego het volgende:
[..]
iemand die geen vlees eet omdat ie het vies vindt maar wel vis omdat ie dat wel lekker vindt
wat is hier nou moeilijk aan?
Zijn vaak mensen die uit gezondheidsredenen handelen.quote:Op zondag 29 oktober 2006 17:39 schreef speknek het volgende:
[..]
Gezondheidsredenen, zoals hierboven al gezegd werd. Ik ben zelf dus vegetariėr maar ik eet af en toe vis. Niet omdat ik het lekker vindt maar omdat ik bepaalde voedingsstoffen niet wil missen.quote:Op zondag 29 oktober 2006 17:39 schreef speknek het volgende:
[..]
In gewoon vlees zitten ook goede voedingsstoffen. Vitamine B12 werd eerder al genoemd. Het klopt inderdaad wel dat vis nog veel gezonder is, ik kan me de afweging dan ook wel enigszins voorstellen, maar het blijft een beetje vreemd.quote:Op zondag 29 oktober 2006 20:07 schreef Geartsjuh het volgende:
Gezondheidsredenen, zoals hierboven al gezegd werd. Ik ben zelf dus vegetariėr maar ik eet af en toe vis. Niet omdat ik het lekker vindt maar omdat ik bepaalde voedingsstoffen niet wil missen.
Dat valt mee, heel veel vegetariers eten wel ķets met een dierlijke oorsprong, zoals die geplette-luizenkleurstof of kaas. Die mensen hebben ook een afweging gemaakt tussen principes en praktijk. Mensen die geen vlees maar wel vis eten doen datzelfde, alleen hebben ze het evenwicht ergens anders gelegd.quote:Op zondag 29 oktober 2006 20:00 schreef BaajGuardian het volgende:
alsof je niet zonder vlees en vis kunt.....echt zo kortzichtig zijn mensen
Ik kan me voorstellen dat je dat vreemd vindt. Ik eet dan ook niet vaak vis want het idee om een beest te eten blijf ik vervelend vinden en daarnaast vind ik het niet eens zo extreem lekker. Toch probeer ik een afweging te maken tussen mijn principes en mijn gezondheid. Zo is volgens mij vis gezonder dan vlees. Ook maakt de vis een heel ander proces door dan bv. een koe of een varken uit de bioindustrie.quote:Op zondag 29 oktober 2006 20:12 schreef speknek het volgende:
[..]
In gewoon vlees zitten ook goede voedingsstoffen. Vitamine B12 werd eerder al genoemd. Het klopt inderdaad wel dat vis nog veel gezonder is, ik kan me de afweging dan ook wel enigszins voorstellen, maar het blijft een beetje vreemd.
Hoe kom je daar nou weer bijquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 20:09 schreef sigme het volgende:
[..]
Kaas wordt gestremd met kalvermaag, en praktisch alle kalfjes worden in Nederland halal geslacht.
Da's helaas niet meer waarquote:Op zondag 29 oktober 2006 20:50 schreef Fetai het volgende:
en je geen echte bio industrie hebt bij vissen.
Verschillende bronnen. Keuringsdienst van waarde meldde het laatst, ik geloof Radar ofzo ook onlangs.quote:
Owquote:Op maandag 30 oktober 2006 19:20 schreef sigme het volgende:
[..]
Verschillende bronnen. Keuringsdienst van waarde meldde het laatst, ik geloof Radar ofzo ook onlangs.
En ik heb het vorige week even nagevraagd bij mijn slachterij.
Slachterijen die aan de Appie leveren gaven dat telefonisch toe aan medewerkers van het televisieprogramma Rader. Ze wisten niet dat er opnamen werden gemaakt. Heb je het nieuws wel gevolgd?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 11:46 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Ow![]()
Owkee. Verbaast me wel. Het is toch nog steeds zo dat je voor halal-slachtingen een ontheffing nodig hebt.
Heb je ook een (verifieerbare) bron, Sigme?
Ik heb -als het goed is, ik kan het zelf niet bekijken- hier het filmpje van de keuringsdienst van waarde: http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=30&n=450quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 11:46 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Ow![]()
Owkee. Verbaast me wel. Het is toch nog steeds zo dat je voor halal-slachtingen een ontheffing nodig hebt.
Heb je ook een (verifieerbare) bron, Sigme?
Als je geen vlees eet omdat je tegen dierenleed bent of zo zou dat inderdaad hypocriet zijn. Als je geen vlees eet omdat je het niet lekker vindt niet. Ligt er maar aan dus. Ik vind het ook wel opmerkelijk in ieder geval.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:30 schreef m021 het volgende:
Goede post sizzler!
Zelf krijg ik vaak "maar sla je dan wel vliegen dood" naar mijn hoofd geworpen.
Als ik dit positief beantwoord volgt de welbekende triomfantelijke glimlach van de vraagsteller: moet je kijken wat een hypocriet ik ben! Ik ben tegen de bioindustrie, maar ondertussen sla ik wel vliegen dood! Wat heb ik toch een nepprincipes!![]()
Sinds wanneer zijn gehakt, hamburgers en worstjes typische vleesvormen? Groeien ze zo aan de koe of zo? Als ze nou tofu zouden maken in de vorm van een drumstick, ja dan zou ik zeggen dat het raar is, maar wat is er 'vlezig' aan een platgeslagen balletje bijvoorbeeld?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:13 schreef sigme het volgende:
[..]
Goed bereide tofu vind ik wel lekker, en volstrekt niet vergelijkbaar met vlees.
Ik bedoel dan ook die bakjes met nep-gehakt, nep-hamburger, nep-worstje etc, waarin gepoogd is zoveel mogelijk uiterlijk & smaak van vlees te benaderen. Ik vind het een beetje alsof je, als je vlees maar wist te vermommen als wortel, het dan als vegatarier opeens wel zou eten.
Er is niks vlezigs aan een bal, maar nep-gehakt is echt opzettelijk zoveel mogelijk gelijkend op vleesgehakt gemaakt. Hamburgers en worstjes - ja, dat vind ik toch echt klassieke vormen van vleesverwerking.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 15:52 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Sinds wanneer zijn gehakt, hamburgers en worstjes typische vleesvormen? Groeien ze zo aan de koe of zo? Als ze nou tofu zouden maken in de vorm van een drumstick, ja dan zou ik zeggen dat het raar is, maar wat is er 'vlezig' aan een platgeslagen balletje bijvoorbeeld?
quote:Op donderdag 26 oktober 2006 14:47 schreef TheSilentEnigma het volgende:
In Denemarken werd ik uitgelachen toen in in de supermarkt vroeg waar de vleesvervangers lagen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |