abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 21:15:41 #126
40566 Ericr
Livewrong
pi_42995268
Het blijft een dierlijk bijproduct van de slacht en we hadden het hier ook nog eens over vegetariers in eerste instantie. Meeste vegetariers willen geen bijproduct van de slacht. Ook geldt dat dierlijk stremsel niet Halal is, Halalkaas is daarom ook geschikt voor vegetariers vanwege het ontbreken van dierlijk stremsel.
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 23:53:54 #127
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43022905
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 16:28 schreef sizzler het volgende:

[..]

Volgens mij wordt kaas idd in een soort stremsel gedoopt voordat het op de planken gaat om te rijpen. Maar puur vegetarisch leven is ook haast onmogelijk. Veel E-nummers die in producten zit kunnen ook dierlijk zijn (wist je dat sommige rode kleurstof van gestampte bosluizen komt?), bier wordt gegist met varkensmaagzuur en wat dacht je van gelatine (=gemalen huid, haar en botten)? Dat zit ook overal in tegenwoordig (snoep, pudding, vla, kauwgom etc.).
Er zijn vaak wel alternatieven waar in het geheel geen dingen in zitten waarvoor dieren gedood zijn. Je moet er maar wel net zin in hebben, want het is maar een klein deel waarvoor dat geldt, en je kunt dan elk etiket lezen. Zelf maken is wel een optie waarmee je precies weet wat er in gaat, maar je moet daar dan ook maar net de tijd voor hebben, en het kunnen natuurlijk.

Het hangt er denk ik ook van af met welke motivatie je vegetarier wordt of bent. Wanneer dat is om leed van dieren te beperken, denk ik niet dat het heilzaam is om fundamentalistisch al het dierlijke(*) te ontwijken. Is het met het doel om gezonder te leven, denk ik dat het niet gezond is om er een obsessie van te maken.

(*) dierlijke als in waar dieren voor gedood moeten worden.
  zondag 29 oktober 2006 @ 00:40:12 #128
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_43024198
Dus als je een koe slacht puur en alleen om z'n stremsel is het geen bijproduct en dus Halal?

Rare jongens, die Moslims. Maargoed, wij plantenkaners kunnen er ook wat van.
Ik ga naar huis.
  zondag 29 oktober 2006 @ 01:08:56 #129
16715 Mylene
*schatje*
pi_43024848
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 00:40 schreef nietzman het volgende:
Dus als je een koe slacht puur en alleen om z'n stremsel is het geen bijproduct en dus Halal?

Rare jongens, die Moslims.
Sommige moslims menen dat het halal is, omdat het niet uit vlees, bloed of botten bestaat. Aldus Wikipedia.

Verder wat Alicey zegt .
  zondag 29 oktober 2006 @ 01:15:22 #130
40566 Ericr
Livewrong
pi_43025000
Etiketten lezen is een kleine last. Als je redelijk thuis bent in de e-nummers en andere toevoegingen filter je vrij snel uit of er slachtproducten in voeding aanwezig zijn. Ik vermijd in ieder geval 99,95% van de gevallen dat soort producten. Op reis kan het door de taal wel eens lastiger worden.

Lezen van etiketten is zelfs leerzaam, je weet gelijk wat voor troep producenten in hun producten stoppen.
  zondag 29 oktober 2006 @ 08:16:27 #131
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43028289
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 01:15 schreef Ericr het volgende:
Etiketten lezen is een kleine last. Als je redelijk thuis bent in de e-nummers en andere toevoegingen filter je vrij snel uit of er slachtproducten in voeding aanwezig zijn. Ik vermijd in ieder geval 99,95% van de gevallen dat soort producten. Op reis kan het door de taal wel eens lastiger worden.

Lezen van etiketten is zelfs leerzaam, je weet gelijk wat voor troep producenten in hun producten stoppen.
Mjah. Als ik na een dag werken boodschappen ga doen beschouw ik het niet als een kleine last om elk etiket te lezen. Het is ook zo dat ik vaak weer iets anders neem, dus het zou ook niet zo zijn dat ik ze op den duur uit mijn hoofd leer.. Maar misschien is het een persoonlijke afweging of het lastig is.
pi_43031346
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 08:16 schreef Alicey het volgende:

[..]

Mjah. Als ik na een dag werken boodschappen ga doen beschouw ik het niet als een kleine last om elk etiket te lezen. Het is ook zo dat ik vaak weer iets anders neem, dus het zou ook niet zo zijn dat ik ze op den duur uit mijn hoofd leer.. Maar misschien is het een persoonlijke afweging of het lastig is.
Voor iedereen die zeker wil weten of er geen dierlijke (bij-) producten in z'n eten zitten: koop biologisch.
Biologische kaas bevat geen stremsel, biologische vla en snoep geen gelatine, etc etc. Bovendien is het een stuk gezonder. Biologisch groente en fruit is niet bespoten, graan producten zijn voedzamer, en alles is eerlijk verkregen. Hoef je je nooit meer druk te maken over je geweten
  zondag 29 oktober 2006 @ 12:18:31 #133
136239 Spacehamster
You bastards!
pi_43031747
Iedereen die een ander wil bekeren, die suckt.

Gelukkig is informeren iets anders dan bekeren. Het is verschil is of je het iemand opdringt of niet.
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
  zondag 29 oktober 2006 @ 12:21:29 #134
136239 Spacehamster
You bastards!
pi_43031833
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 12:01 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Voor iedereen die zeker wil weten of er geen dierlijke (bij-) producten in z'n eten zitten: koop biologisch.
Biologische kaas bevat geen stremsel,
Ik herinner me van biologische kaas dat:
- er zit altijd stremsel in, anders wordt het geen kaas, duh!
- je kunt kiezen tussen de soorten stremsels. Kalvermaag of de andere soort.
Voor de rest klopt het wel.
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_43039587
Al dat gezeik van mensen altijd. Ik sluit me helemaal bij je stukje aan. Ik ben nu ruim 1 jaar pesco-vegetarier (ik eet wel vis en geen vlees) en 't is niet meer normaal hoeveel mensen inderdaad grappig denken te zijn. Voor al die mensen: ik kots op jullie grapjes/opmerkingen/denkwijze.
Ik support gevallen topclubs!
pi_43039998
Geen vlees willen maar dan wel een vleesvervanger eten is net zoiets als je wenkbrauwen afscheren en ze er daarna weer op tekenen. .
  zondag 29 oktober 2006 @ 17:39:04 #137
8369 speknek
Another day another slay
pi_43041018
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 16:45 schreef Fetai het volgende:
Al dat gezeik van mensen altijd. Ik sluit me helemaal bij je stukje aan. Ik ben nu ruim 1 jaar pesco-vegetarier (ik eet wel vis en geen vlees) en 't is niet meer normaal hoeveel mensen inderdaad grappig denken te zijn. Voor al die mensen: ik kots op jullie grapjes/opmerkingen/denkwijze.
Mag ik eigenlijk weten waarom je wel vis eet? Zulk soort vegetariers snap ik nooit.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 29 oktober 2006 @ 17:45:02 #138
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_43041151
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 17:39 schreef speknek het volgende:
Mag ik eigenlijk weten waarom je wel vis eet? Zulk soort vegetariers snap ik nooit.
Ik ook niet, vis is nog wel veel smeriger. Ooit een zeeduivel gezien? Zo'n ranzig beest wil je toch niet in je? .
Ik ga naar huis.
pi_43041292
quote:

[..]

iemand die geen vlees eet omdat ie het vies vindt maar wel vis omdat ie dat wel lekker vindt
wat is hier nou moeilijk aan?

@de gene boven mij: en een koe of een knol wil je wel in je? je vergelijking slaat de plank mis

waarom ga ik hier nog op in ook
  zondag 29 oktober 2006 @ 17:56:07 #140
8369 speknek
Another day another slay
pi_43041400
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 17:51 schreef Prego het volgende:
iemand die geen vlees eet omdat ie het vies vindt maar wel vis omdat ie dat wel lekker vindt
Vlees is zo divers, je kan me niet wijsmaken dat je alle vlees vies vindt. Rauwe tonijn lijkt warempel op iets van steak. Toch is er een redelijk aanzienlijke groep die zo'n duidelijke scheiding neerlegt. Wil men zo graag in een simpel hokje zitten? Waarom zijn er geen op-knakworsten-hamburgers-foie-gras-witvis-na vegetariers?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_43041415
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 17:51 schreef Prego het volgende:

[..]

Tja dat vind ik wel een beetje raar. Er zijn zowel ontiegelijk veel soorten vlees en heel veel soorten vis.
Kan me niet voorstellen dat je dat af kan doen met vlees of vis niet lekker vinden.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43044217
quote:

[..]

Zijn vaak mensen die uit gezondheidsredenen handelen.
  zondag 29 oktober 2006 @ 20:00:19 #143
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_43044791
alsof je niet zonder vlees en vis kunt.....echt zo kortzichtig zijn mensen
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_43044998
quote:

[..]

Gezondheidsredenen, zoals hierboven al gezegd werd. Ik ben zelf dus vegetariėr maar ik eet af en toe vis. Niet omdat ik het lekker vindt maar omdat ik bepaalde voedingsstoffen niet wil missen.
  zondag 29 oktober 2006 @ 20:12:35 #145
8369 speknek
Another day another slay
pi_43045218
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:07 schreef Geartsjuh het volgende:
Gezondheidsredenen, zoals hierboven al gezegd werd. Ik ben zelf dus vegetariėr maar ik eet af en toe vis. Niet omdat ik het lekker vindt maar omdat ik bepaalde voedingsstoffen niet wil missen.
In gewoon vlees zitten ook goede voedingsstoffen. Vitamine B12 werd eerder al genoemd. Het klopt inderdaad wel dat vis nog veel gezonder is, ik kan me de afweging dan ook wel enigszins voorstellen, maar het blijft een beetje vreemd.
  zondag 29 oktober 2006 @ 20:15:31 #146
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_43045340
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:00 schreef BaajGuardian het volgende:
alsof je niet zonder vlees en vis kunt.....echt zo kortzichtig zijn mensen
Dat valt mee, heel veel vegetariers eten wel ķets met een dierlijke oorsprong, zoals die geplette-luizenkleurstof of kaas. Die mensen hebben ook een afweging gemaakt tussen principes en praktijk. Mensen die geen vlees maar wel vis eten doen datzelfde, alleen hebben ze het evenwicht ergens anders gelegd.
Vampire Romance O+
pi_43045445
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:12 schreef speknek het volgende:

[..]

In gewoon vlees zitten ook goede voedingsstoffen. Vitamine B12 werd eerder al genoemd. Het klopt inderdaad wel dat vis nog veel gezonder is, ik kan me de afweging dan ook wel enigszins voorstellen, maar het blijft een beetje vreemd.
Ik kan me voorstellen dat je dat vreemd vindt. Ik eet dan ook niet vaak vis want het idee om een beest te eten blijf ik vervelend vinden en daarnaast vind ik het niet eens zo extreem lekker. Toch probeer ik een afweging te maken tussen mijn principes en mijn gezondheid. Zo is volgens mij vis gezonder dan vlees. Ook maakt de vis een heel ander proces door dan bv. een koe of een varken uit de bioindustrie.
pi_43046541
Ik eet geen vlees en wel vis, omdat vissen verder van me af staan en je geen echte bio industrie hebt bij vissen. Daarnaast hou ik al gewoon niet van vlees, ik vind vis lekkerder en het is gezonder.
Ik support gevallen topclubs!
pi_43073100
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 20:09 schreef sigme het volgende:

[..]

Kaas wordt gestremd met kalvermaag, en praktisch alle kalfjes worden in Nederland halal geslacht.
Hoe kom je daar nou weer bij
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_43073244
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:50 schreef Fetai het volgende:
en je geen echte bio industrie hebt bij vissen.
Da's helaas niet meer waar
Lurf is the message and the message is Lurf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')