Het zal vast ergens op gebaseerd zijn. Schizofrenie is iets wat erfelijk is en wat dus ook deels genetisch bepaald is. Maar waarom je daar beledigd over voelen? Mijn familie draagt een bepaalde vorm van kanker met zich mee. Dat is niet meer dan een medisch feit, waar niemand in de medische wereld verder een waarde-oordeel aan verbindt..quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:35 schreef tinoz het volgende:
ik voel me diep beledigd omdat ze mijn familie er dus van beschuldigen dat ze schizofreenie mee dragen in de genen... het kan niet meer aangetoont worden omdat mijn biologische moeder dood is mijn vader zoek is ......... ik vind het dus erg storend als ze zoiets over mij roepen zonder echt oderzoek te hebben gedaan !!!
Nee. Sommige dingen zijn niet aan te tonen met een onderzoek en/of zijn het niet waard om aan te tonen. Schizofrenie is simpelweg erfelijk. Dat hoeft een arts niet aan te tonen als hij dat beweert, dat is al uitvoerig aangetoond door de medische wetenschap.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:46 schreef tinoz het volgende:
laat ik het zo zeggen , als ze tegen je zouden zeggen dat dat een feit was maar geen moeite zouden doen om aan te tonen dat het zo is en hun bevindingen nergens op zouden baseren, zou je dan ook kei grof uitvallen tegen die artsen ?
De arts zegt zoiets, omdat er onderzoek gedaan is naar duizenden mensen.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:52 schreef jogy het volgende:
Als het een Henkie om de hoek is die het tegen je zegt dan zou ik zeggen, ga maar lekker uit je plaat. Als een arts het echter tegen je zegt mag je er wel vanuit gaan dat hij een reden heeft om het te zeggen. Je kan altijd voor een second opinion gaan als je het niet vertrouwd.
quote:Sommige dingen zijn niet aan te tonen met een onderzoek en/of zijn het niet waard om aan te tonen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat onderzoek.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:49 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee. Sommige dingen zijn niet aan te tonen met een onderzoek en/of zijn het niet waard om aan te tonen. Schizofrenie is simpelweg erfelijk. Dat hoeft een arts niet aan te tonen als hij dat beweert, dat is al uitvoerig aangetoond door de medische wetenschap.
Met een hersenscan zijn een hoop patronen waar te nemen die duiden op een psychische stoornis. Die testen geven echter geen sluitende uitslag omdat ook van belang is in hoeverre iemand daar zelf door gehinderd wordt. Die hersenscan is daarnaast ook nog eens veel duurder om uit te voeren dan een psycholoog of psychiater een klinische diagnose laten opstellen.quote:
Ja toch? Het zou voor je behandeling niets uitmaken om DNA-tests te doen. Dus je DNA onderzoeken is eigenlijk verspilling van jouw tijd, en verspilling van gemeenschapsgeld...quote:
De erfelijk zelf was dacht ik een feit. Er is een erfelijke component (In bepaalde families komt schizofrenie erg veel voor). In hoeverre het erfelijk is bestaat voor zover ik weet nog weinig echt van vast.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:10 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat onderzoek.
Ik heb namelijk mee gedaan aan zo'n onderzoek en heb daar verder niks meer over gehoord, dus ook niet of het erfelijk is of niet.
Die erfelijkheid trek ik nog in twijfel namelijk gezien de situatie....
Zo ver ik weet is het nog geen feit.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
De erfelijk zelf was dacht ik een feit. Er is een erfelijke component (In bepaalde families komt schizofrenie erg veel voor). In hoeverre het erfelijk is bestaat voor zover ik weet nog weinig echt van vast.
Iedereen kan het inderdaad krijgen in alle levensfases. In sommige families komt het echter meer voor, wat op een erfelijke component duidt. Ook komt het meestal vroeg in het leven voor het eerst naar voren. In algemeenheid zijn er dus toch wel wat dingen over te zeggen, al zeggen die weinig over een individueel geval.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:15 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Zo ver ik weet is het nog geen feit.
Het kan zo zijn dat het een slapend iets is wat pas actief wordt na een bepaalde trigger.
En zo ver ik weet kan iedereen dit krijgen...
Zelfde als kanker, helaas.
Er zijn mensen die aan de DSM-IV criteria voldoen, ergo het bestaat.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:19 schreef tinoz het volgende:
ik vind eigenlijk dat heel dat schizofreenie gebeuren niet bestaat .
Schizofrenie is een psychiatrische ziekte. Ik denk dat iemand die psychologie studeert er weinig over kan vertellen, omdat het meer een medische aangelegenheid is. Maar niet geschoten is altijd mis, dus vraag het altijd. Sowieso zal iemand die psychologie studeert er wel wat van af weten.quote:ik zal er wat meer over moeten weten .... ik ga het aan iemand vragen die psychologie studeerd ofite zixh er mee wilt bemoeien ... ik heb zelf een stukje geschreven maar dat kan ik mss beter hier neit plaatsen
Dussss...quote:
Het komt inderdaad vooral tot uiting bij mensen tussen de 20 en 40, daarbuiten is het een heel stuk zeldzamer. Zeer opvallend is de uitspraak dat geschat wordt schizofrenie even vaak voorkomt als diabetes type II. Aangezien een schizofrenie in allerlei gradaties voorkomt, is het lang niet altijd duidelijk dat iemand daadwerkelijk schizofreen is. Zolang de persoon geen gevaar voor zichzelf en/of omgeving is, is er geen enkele reden om de schizofreen op te nemen. Zo zou het best kunnen zijn dat die ene buurman met die vreemde trekjes zomaar een lcihte vorm heeft van schizofrenie. Geschat wordt dat zo'n 3% van de bevolking een vorm van schizofrenie ontwikkelt. Opvallend veel junks/zwervers hebben schizofrenie doordat ze op een gegeven moment uit de maatschappij zijn gevallen. Precieze cijfers hierover zijn mij niet bekend.quote:Onderzoekers hebben herhaaldelijk gedacht dat ze dé oorzaak van schizofrenie hadden gevonden, maar achteraf bleek de ontdekking weinig specifiek. Intussen is duidelijk geworden dat de ontwikkeling van de stoornis te wijten is aan een complex samenspel van biologische, psychologische en sociale factoren. Patiënten hebben een genetisch bepaalde kwetsbaarheid, die onder invloed van psychologische en/of sociale factoren tot schizofrenie kan leiden.
Erfelijkheid speelt onmiskenbaar een rol bij de verklaring van schizofrenie, al is de precieze aard van de genetische voorbeschikbaarheid nog onduidelijk. Naaste familieleden van een schizofrene patiënt hebben een vijf- tot vijtienmaal grotere kans om schizofrenie te ontwikkelen als anderen.Bij eeneiige tweelingen is die kans vier keer zo groot als bij twee-eiige. Het feit dat niet álle eeneiige tweelingen schizofrenie ontwikkelen duidt er echter op dat ook andere dan erfelijke factoren een rol spelen.
Wat wordt er precies bedoeld met kwetsbaarheid, en wat is de grens tussen goed gek en een lichte vorm van schizofrenie? Wat is de samenhang tussen schizofrenie en een cluster A ps?quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:26 schreef StupidByNature het volgende:
Ik heb mijn psychiatrieboek er maar eens bijgepakt (Vandereycken, W. , van Deth, R. (1998). Psychiatrie. Houten: Bohn-Staffleu Van Loghum).
Dit staat er over schizofrenie en erfelijkheid:
[..]
Het komt inderdaad vooral tot uiting bij mensen tussen de 20 en 40, daarbuiten is het een heel stuk zeldzamer. Zeer opvallend is de uitspraak dat geschat wordt schizofrenie even vaak voorkomt als diabetes type II. Aangezien een schizofrenie in allerlei gradaties voorkomt, is het lang niet altijd duidelijk dat iemand daadwerkelijk schizofreen is. Zolang de persoon geen gevaar voor zichzelf en/of omgeving is, is er geen enkele reden om de schizofreen op te nemen. Zo zou het best kunnen zijn dat die ene buurman met die vreemde trekjes zomaar een lcihte vorm heeft van schizofrenie. Geschat wordt dat zo'n 3% van de bevolking een vorm van schizofrenie ontwikkelt. Opvallend veel junks/zwervers hebben schizofrenie doordat ze op een gegeven moment uit de maatschappij zijn gevallen. Precieze cijfers hierover zijn mij niet bekend.
Met goed gek bedoelde ik prettig gestoord (Kon er even niet opkomen), niet "aardig gek" of "erg gek". Bedankt voor je toelichting echter.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:57 schreef StupidByNature het volgende:
Goed gek vs. lichte vorm:
Bijna constant in een psychose hangen, ondanks medicatie vs. "rare snuiter" zijn met een vrij onopvallend leven met een relatief goede sociale aanpassing (een derde van de schizofrenen vallen hieronder, hoewel slechts 15% van deze groep een "normale" (full time) baan heeft).
Ik ben iig benieuwd.quote:Kwetsbaarheid spreekt voor zich toch? Het staat in het boek tussen aanhalingstekens, die ik er niet bij heb gezet. Zie het als ontvankelijjkheid voor schizofrenie.
De laatste vraag is een goede. Ik heb wat gevonden over schizoïde, schizotypisch en paranoïde ps, maar dit is te ver weggezakt om dit snel op te kunnen rakelen. Ik ga dit vanavond eens opfrissen, en dan kom ik er later op terug.
Dit houdt mij ook al een tijd bezig. Ik krijg het bijvoorbeeld maar niet uit mijn hoofd om een link te leggen met een bepaalde groep mensen met "vreemde idee�n" (om het zo maar te noemen) en de mogelijkheid dat deze mensen een of andere aandoening hebben. Toch mag ik hier geen conclusies trekken, aangezien ik dan in een valkuil trap van mijn eigen denkenquote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Met goed gek bedoelde ik prettig gestoord (Kon er even niet opkomen), niet "aardig gek" of "erg gek". Bedankt voor je toelichting echter.
[..]
Heb een half jaar stage gelopen op een vaste gesloten afdeling voor volwassenen, en heb omdat het me erg interesseert hier flink in verdiept in die periode.quote:Ik ben iig benieuwd.Doe je zelf trouwens iets in de psychiatrie of neuropsychologie?
Ik vraag het me vooral af omdat ik zelf ook aardig wat schizofrene trekjes heb, bij vlagen erg paranoide ben (Beiden ook met een persoonlijkheidstest aan het licht gebracht), en een mogelijke cluster A ps heb (uitgestelde diagnose met trekken er uit), maar me verder niet echt heel erg gek voel (Althans, niet op dat gebied). Paranoia is het enige waar ik zelf echt wel eens last van heb.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:08 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Dit houdt mij ook al een tijd bezig. Ik krijg het bijvoorbeeld maar niet uit mijn hoofd om een link te leggen met een bepaalde groep mensen met "vreemde idee�n" (om het zo maar te noemen) en de mogelijkheid dat deze mensen een of andere aandoening hebben. Toch mag ik hier geen conclusies trekken, aangezien ik dan in een valkuil trap van mijn eigen denken
Wanneer is iemand prettig gestoord en "echt" licht gestoord? Tja, soms lijkt die grens heel vaag. Ik zou er eerlijk gezegd geen grens op durven trekken.
Wat heb je daar voor werk gedaan?quote:Heb een half jaar stage gelopen op een vaste gesloten afdeling voor volwassenen, en heb omdat het me erg interesseert hier flink in verdiept in die periode.
In dat geval kun je denk ik wel met zekerheid zeggen dat je je onconventioneel gedraagt. Heb je ook een idee waarom iedereen dat zegt?quote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:21 schreef tinoz het volgende:
ja , veel mensen op fok zeggen het nadat ze mijn homepage gelezen hebben en mijn arts zei dat ik schizo was zonder met me over zaken te praten
Waarom moet het en heb je jaren je ogen er voor gesloten? Heb je er zelf last van en/of denk je er zelf last van te hebben? Iemand in je omgeving?quote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:39 schreef DevilsAndDust het volgende:
Interessant topic. Na jaren mijn ogen er voor hebben gesloten moet ik me nu maar eens gaan verdiepen in het onderwerp schizofrenie.
Ordinaire tvp dus.
De kans is echter groot dat ze dan toch gelijk hebben. Het is een echt cliche, maar die ene gek die beweert dat de hele wereld gek is en niet hij komt echt vaak voor. Dat heeft niet eens iets met schizofrenie te maken, ook wanneer iemand geen psychische afwijking, ziekte of stoornis heeft komt het voor. Kijk daarvoor alleen maar al in het WFL feedback topic.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:41 schreef tinoz het volgende:
ja omdat ze zelf geen leven hebben en dat op mij afreageren omdat ik betere ideetjes heb dan zij hebben.
daar kunnen ze neit tegen en daarom verklaren ze me voor gek ,dat vinden ze handig
dat denk ik ervan
Mijn oom heeft het. Hij was destijds tevens mijn buurman, woonde nog bij mijn opa en oma, zijn ouders. We deden altijd veel dingen samen toen ik een klein meisje was. Na schooltijd nam hij me mee naar de zeesluizen kijken, spelletjes, dat soort dingen. Op een zondagochtend toen ik een jaar of 7 was, ging ik naar hen toe zoals ik zo vaak deed, en toen ik daar aan kwam bespuugde hij me en stond daar enorm intimiderend te zijn. Vanaf toen is het enorm bergafwaarts gegaan en ben ik continu bang voor hem geweest. Hij stond voor ons huis met een mes, liep hele woensdagmiddagen (de vrije middag op de basisschool, ik ben een nakomertje thuis en mn ouders werken allebei fulltime, zodat ik dan vaak alleen thuis was) rondjes om ons huis, stuurde brieven waarin hij beschreef hoe hij ons, mijn vader eerst, zou vermoorden, stuurde foto's die hij had van mijn broer en zus waar hun hoofden uitgescheurd waren. Hij belde soms wel 15 keer per dag om dan meteen op te hangen. Ik durfde niet meer alleen naar school te gaan, moest altijd bij vriendinnetjes blijven tot mijn ouders thuis kwamen, kon niet meer in de tuin spelen. Het was een enorm enge tijd.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom moet het en heb je jaren je ogen er voor gesloten? Heb je er zelf last van en/of denk je er zelf last van te hebben? Iemand in je omgeving?
Dank je welquote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:55 schreef Alicey het volgende:
Wat een kutverhaal DevilsAndDust.Hopelijk helpt het je om er meer over te weten te komen, en kun je wat er gebeurd is verwerken en verder gaan!
dat moet ik terug nemen voor alle mensen die schizofreen zijn denk ik, ik vind de behandeling die ik krijg wel een beledigign voor de mens opzich en dat geld ook voor hoe ze met andere omgaan maar schizofrene mensen moeten er ook zijn denk ik en ik begin ook steeds meer te geloven dat ik het ook ben .... volgens mij ben ik het gentirio station al voorbij en ben ik nu aan het accpeteren dat ik dan toch behoor tot de schizofrenen... ik al er aan moeten gelovenquote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:35 schreef tinoz het volgende:
ik voel me diep beledigd omdat ze mijn familie er dus van beschuldigen dat ze schizofreenie mee dragen in de genen... het kan niet meer aangetoont worden omdat mijn biologische moeder dood is mijn vader zoek is ......... ik vind het dus erg storend als ze zoiets over mij roepen zonder echt oderzoek te hebben gedaan !!!
mijn ideeën zijn ondoordacht en ze zijn ook nog eens niet uitgewerkt of vaak niet uitwerkbaar lijkt wel .... dat zie ik nu wel voor een stuk inquote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:41 schreef tinoz het volgende:
ja omdat ze zelf geen leven hebben en dat op mij afreageren omdat ik betere ideetjes heb dan zij hebben.
daar kunnen ze neit tegen en daarom verklaren ze me voor gek ,dat vinden ze handig
dat denk ik ervan
Even off topic: de schrijver van dat boek van jou zou Nederlands moeten leren! "grotere kans als"quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:26 schreef StupidByNature het volgende:
Ik heb mijn psychiatrieboek er maar eens bijgepakt (Vandereycken, W. , van Deth, R. (1998). Psychiatrie. Houten: Bohn-Staffleu Van Loghum).
Dit staat er over schizofrenie en erfelijkheid:
[..]
Het komt inderdaad vooral tot uiting bij mensen tussen de 20 en 40, daarbuiten is het een heel stuk zeldzamer. Zeer opvallend is de uitspraak dat geschat wordt schizofrenie even vaak voorkomt als diabetes type II. Aangezien een schizofrenie in allerlei gradaties voorkomt, is het lang niet altijd duidelijk dat iemand daadwerkelijk schizofreen is. Zolang de persoon geen gevaar voor zichzelf en/of omgeving is, is er geen enkele reden om de schizofreen op te nemen. Zo zou het best kunnen zijn dat die ene buurman met die vreemde trekjes zomaar een lcihte vorm heeft van schizofrenie. Geschat wordt dat zo'n 3% van de bevolking een vorm van schizofrenie ontwikkelt. Opvallend veel junks/zwervers hebben schizofrenie doordat ze op een gegeven moment uit de maatschappij zijn gevallen. Precieze cijfers hierover zijn mij niet bekend.
Misschien moet je je eens niet zo druk maken over een bijna middeleeuws twistpunt, het is namelijk 100% Nederlands.... (daarbij had ik het vlug overgeschreven, dus kan net zo goed mijn "fout" zijn)quote:Op zaterdag 2 juni 2007 01:08 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Even off topic: de schrijver van dat boek van jou zou Nederlands moeten leren! "grotere kans als"![]()
Bron: Hans van Maanen, encyclopedie van Misvattngen, 2005quote:'Groter als' mag niet
Er zijn mensen die het schuim op de mond krijgen als iemand in een gesprek argeloos 'groter als' zegt. Daar wordt een regel overtreden!
Volgens alle moderne taalboeken is als na een vergrotende trap niet fout. J. Renkema noemt het in de veelgehanteerde Schrijfwijzer (Den Haag 2002) een 'oude schoolregel', en hij vindt het 'heel merkwaardig' dat het schrijven van groter als 'als zware fout wordt aangerekend'. C. G. L. Apeldoorn zegt in Twijfelgevallen Nederlands (Utrecht 1983): 'Dat is niet fout, maar Hij is ouder dan mijn broer is meer verzorgd Nederlands.' En P. J. van der Horst in Taal en tekst van A tot Z (Zutphen 1988): 'Men gebruikt hier dikwijls als. Dit wordt niet meer fout gevonden, maar dan heeft de voorkeur.' De Algemene Nederlandse spraakkunst van W. Haeseryn e.a. (Groningen 1997) constateert slechts: 'Het voegwoord als is in deze functie niet voor alle taalgebruikers aanvaardbaar.'
Wie heeft dat dan bedacht, dat 'groter als' niet mag? Dat was de taalkundige Balthasar Huydecoper, in 1730. Huydecoper meende dat men het zo zei in de Middeleeuwen, en dat het daarom zo hoorde. Beide beweringen kloppen niet, maar Huydecoper had zo'n gezag dat mensen er elkaar tot op de dag van vandaag mee lastig vallen. En misschien scheelde ook dat Huydecoper direct erbij wist te vertellen wie de schuld aan al die taalverloedering had: Alva, die 'niet alleen de land- en kerk-, maar ook de taalwetten 't onderste boven smeet en verwarde'. (Nicoline van der Sijs: Taal als mensenwerk: het ontstaan van het ABN. Den Haag 2004).
Ik ben blij dat je dat nu steeds beter inziet. Het is helemaal niet erg om te accepteren dat je schizofreen bent. Nu kan je proberen het verleden achter je te laten en je richten op de toekomst. Slik je nu ook medicatie?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 00:24 schreef tinoz het volgende:
[..]
mijn ideeën zijn ondoordacht en ze zijn ook nog eens niet uitgewerkt of vaak niet uitwerkbaar lijkt wel .... dat zie ik nu wel voor een stuk in
Wauwquote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:52 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hij stond voor ons huis met een mes, liep hele woensdagmiddagen (de vrije middag op de basisschool, ik ben een nakomertje thuis en mn ouders werken allebei fulltime, zodat ik dan vaak alleen thuis was) rondjes om ons huis, stuurde brieven waarin hij beschreef hoe hij ons, mijn vader eerst, zou vermoorden, stuurde foto's die hij had van mijn broer en zus waar hun hoofden uitgescheurd waren. Hij belde soms wel 15 keer per dag om dan meteen op te hangen. Ik durfde niet meer alleen naar school te gaan, moest altijd bij vriendinnetjes blijven tot mijn ouders thuis kwamen, kon niet meer in de tuin spelen. Het was een enorm enge tijd.
En nu is het goed.......ontopicquote:Op zaterdag 2 juni 2007 06:40 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Je hebt je punt bewezenen en nu?
Kunnen waanbeelden uberhaupt positief zijn? Iets wat de realiteit verdoezelt heeft volgens mij altijd een negatief effect op de persoon en/of zijn directe omgeving.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 10:32 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Door bijvoorbeeld positieve waanbeelden.
Wiki:quote:Op zaterdag 2 juni 2007 11:32 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Kunnen waanbeelden uberhaupt positief zijn? Iets wat de realiteit verdoezelt heeft volgens mij altijd een negatief effect op de persoon en/of zijn directe omgeving.
Vooral dat laatste is typisch voor een waan. Zonder de vasthoudendheid heet het ook wel een illusie (na correctie beseft de patiënt dat hij "zich vergist heeft" of zich iets heeft "ingebeeld") of een hallucinatie (er wordt iets gehoord/gevoeld/geroken wat er niet is (men heeft dus slechts het idee iets waar te nemen).quote:Op zaterdag 2 juni 2007 11:56 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Wiki:
"Een waan is het koesteren van denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en/of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren."
"Dit dient niet te worden verward met hallucinaties: de patiënt ziet en hoort tijdens een waan precies hetzelfde als iedereen, maar verbindt hier conclusies aan die volstrekt uit de pas lopen met de werkelijkheid of algemeen geaccepteerde opvattingen."quote:Op zaterdag 2 juni 2007 16:25 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Vooral dat laatste is typisch voor een waan. Zonder de vasthoudendheid heet het ook wel een illusie (na correctie beseft de patiënt dat hij "zich vergist heeft" of zich iets heeft "ingebeeld") of een hallucinatie (er wordt iets gehoord/gevoeld/geroken wat er niet is (men heeft dus slechts het idee iets waar te nemen).
Geestelijk wat minderquote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:11 schreef tinoz het volgende:
ben ik gek dan ?
Uit je link: Zo zegt Jan Renkema in de Schrijfwijzer (2005): "Maar de schoolregel heeft zo veel invloed uitgeoefend dat de volgende afspraak het handigst is: wij schrijven groter dan, en bij het spreken hebben we de keuze tussen dan en als."quote:Op zaterdag 2 juni 2007 06:22 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Misschien moet je je eens niet zo druk maken over een bijna middeleeuws twistpunt, het is namelijk 100% Nederlands.... (daarbij had ik het vlug overgeschreven, dus kan net zo goed mijn "fout" zijn)
[..]
Bron: Hans van Maanen, encyclopedie van Misvattngen, 2005
En ook:
http://www.onzetaal.nl/advies/alsdan.php
Dus... EDIT: ...zijn off-topicberichtjes als deze niet meer nodig (naar aanleiding van onderstaand bericht)
dan is geloven in een god ook een waan.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 11:56 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Wiki:
"Een waan is het koesteren van denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en/of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren."
Of alleen wat lastiger te leven.quote:
Misschien moet aan de definitie toegevoegd worden, dat een waan niet overeenkomt met de werkelijkheid. Dan is het geloof in god misschien geen waan meer?quote:Op maandag 4 juni 2007 00:06 schreef Viking84 het volgende:
[..]
dan is geloven in een god ook een waan.
Trouwens: algemeen geaccepteerde opvattingen en / of ideeën en logisch redeneren zijn hier enigszins in tegenspraak met elkaar.
In bepaalde streken is de opvatting dat God bestaat tamelijk algemeen geaccepteerd, maar met logisch redeneren heeft dit niets te maken.
Gaap. Advies: dan, omdat het volgens sommigen stijlkundig netter is. That's it. Het is een advies vanwege de kans op grote weerstand vanwege de oude schoolregel. Ik vind het totaal niet boeien, en gebruik het afhankelijk van hoe het me uitkomt. Als jij je er druk over wilt maken, veel plezier ermee. Beide vormen zijn correct (zie link, leuk dat je even een losse quote eruit haalt). Dezelfde persoon waar je naar verwijst schrijft in hetzelfde boek ook dat hij het "heel merkwaardig" vindt dat het schrijven van groter als als "zware fout" wordt aangerekend, iets wat ik je naar mijn mening in je reactie zie doen. In geen enkel modern taalboek wordt het namelijk meer als fout aangerekend, maar slechts als stijlkwestie aangekaart. Live with it.quote:Op zondag 3 juni 2007 23:59 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Uit je link: Zo zegt Jan Renkema in de Schrijfwijzer (2005): "Maar de schoolregel heeft zo veel invloed uitgeoefend dat de volgende afspraak het handigst is: wij schrijven groter dan, en bij het spreken hebben we de keuze tussen dan en als."
Dus het is 100 % fout in dat boek!
Dat verhaal ken ik wel en ik maak me niet druk over een middeleeuws --->(http://www.onzetaal.nl/advies/middeleeuwen.php) twistpunt: ik maak me druk over misverstanden en betekenisverschillen. Je hebt toch wel genoeg betaald voor je psychologieboek, of niet soms? Dan kan de schrijver toch wel minstens een redacteur de fouten er uit laten halen.
Hoog opgeleid en een van de eenvoudigste regels in het Nederlands vergeten?
Ah, middeleeuws moet tegenwoordig met een kleine letter?quote:
Ja, blijkbaar moet het met een kleine letter sinds 2005 (wie verzint dit soort dingen eigenlijk?). En nee, geen idee wat ermee bedoeld wordt, maar ben wel benieuwd. Tenzij je denkt dat ik als en dan ook verwissel buiten vergrotende trap om...quote:Op maandag 4 juni 2007 00:47 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ah, middeleeuws moet tegenwoordig met een kleine letter?
"Het is vroeger Pasen als wij denken." Enig idee wat daarmee bedoeld wordt?
Ik dacht wel dat je het niet laten kon!quote:Op maandag 4 juni 2007 00:56 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Ja, blijkbaar moet het met een kleine letter sinds 2005 (wie verzint dit soort dingen eigenlijk?). En nee, geen idee wat ermee bedoeld wordt, maar ben wel benieuwd. Tenzij je denkt dat ik als en dan ook verwissel buiten vergrotende trap om...
Hè, toch gereageerd![]()
Een positieve waan zal zich uiteindelijk ook vaak tegen je keren. Om die reden kun je denk ik niet spreken van positieve wanen.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 11:56 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Wiki:
Vervolgens worden allemaal negatieve waanbeelden opgenoemd. Dus waarschijnlijk zijn waanbeelden vrijwel altijd negatief, hoewel de omschrijving positieve waanbeelden niet uitsluit. Misschien dat grootheidswaanzin enig positiefs in zich heeft..
Positieve symptomen gaan over aanwezigheid van iets, negatieve symptomen over afwezigheid van iets.quote:Op maandag 4 juni 2007 12:28 schreef tinoz het volgende:
je hebt wel " positieve symptomen " en" negatieve symptomen " dat weet ik dan weer wel
quote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:21 schreef Alicey het volgende:
Er zijn mensen die aan de DSM-IV criteria voldoen, ergo het bestaat.
ik heb wel eens achtervolgings waan gehad met bijbehorenden halucinaties.quote:de patiënt ziet en hoort tijdens een waan precies hetzelfde als iedereen
Negatieve symptomen heten zo omdat het betrekking heeft op iets dat afwezig is of verminderd aanwezig is t.o.v. normaal. Stemmen horen zijn dus positieve symptomen (Bij schizofrenen zijn de stemmen (extra) aanwezig ivgl met niet-schizofrenen). Het heeft dus niet te maken met een negatieve of positieve ervaring van de symptomen.quote:Op maandag 4 juni 2007 16:15 schreef wok het volgende:
overigens zijn niet alle 'negatieve symptomen' objectief negatief te noemen. zo zijn er mensen die 'stemmen horen' waar zij zelf steun aan hebben. (in tgenstelling tot de mythe dat stemmen je aanzetten tot moord of iets anders 'negatief').
Deels fysiek, deels psychisch wellicht. Om heel eerlijk te zijn weten we schrikbarend weinig over de oorzaken van dit soort ziekten (schizofrenie, depressies, etc.) De meest aannemelijke theorie op het moment is dat teveel dopamine de oorzaak is van schizofrenie, vandaar dat veel medicatie gericht is op het blokkeren van de receptoren bij synaptische overdrachten.quote:Op maandag 4 juni 2007 16:15 schreef wok het volgende:
En schizofrenie is wel degelijk een fysieke afwijking (delen van hersenen zijn vergroot en bevatten vloeistof). Alle 'psychische afwijkingen' zoals depressie, paniekaanvallen en schizoide symptomen hebben een fysieke oorzaak
quote:Op maandag 4 juni 2007 16:15 schreef wok het volgende:
overigens zijn niet alle 'negatieve symptomen' objectief negatief te noemen. zo zijn er mensen die 'stemmen horen' waar zij zelf steun aan hebben. (in tgenstelling tot de mythe dat stemmen je aanzetten tot moord of iets anders 'negatief').
Overigens is 'schizofrenie' niet '1 ziekte' maar een combinatie vn verschillende symptomen. zo vertonen veel mensen schizoide kenmerken zonder dat ze onder de categorie 'schizofreen' vallen.
En schizofrenie is wel degelijk een fysieke afwijking (delen van hersenen zijn vergroot en bevatten vloeistof). Alle 'psychische afwijkingen' zoals depressie, paniekaanvallen en schizoide symptomen hebben een fysieke oorzaak
ff voor de duidelijkheid , het is dus niet NEGATIEF maar "negatief" in de zin dat er iets ontbreekt he , dat was toch al duidelijk of volg ik het niet meer , kan komen door mijn medicatie , ik kom tot veel minder man ....quote:Schizofrene personen lijden onder negatieve en positieve symptomen. Positieve symptomen duiden op de aanwezigheid van ongebruikelijke percepties, gedachten en gedragingen zoals wanen en hallucinaties. De negatieve symptomen duiden op de afwezigheid of een gebrek in bepaalde gedragsdomeinen zoals energieverlies, interesseverlies (anhedonia) en lusteloosheid.
Er bestaan geneesmiddelen die de positieve symptomen (vooral hallucinaties en denkstoornissen) vrij goed onderdrukken, met als nadelig gevolg een duidelijke vervlakking van het emotionele leven. Doordat prikkels, verbale en non-verbale signalen uit de omgeving, door antipsychotica (geneesmiddel) enigszins gedempt worden, worden gebeurtenissen vaak minder intens beleefd. Zowel prettige als onprettige gebeurtenissen maken minder "indruk". Met recht kan daarom gezegd worden dat de medicatie een gewenste en ongewenste kant heeft.
Het verminderen van prikkels kan uiteraard ook bewerkstelligd worden door in een prikkelarme omgeving te vertoeven. In concreto: vermijden van drukke winkels, verjaardagsfeestjes, telefoon, televisie e.d.
Zogenaamde negatieve symptomen van de ziekte zijn vooral affectvervlakking, verlies van concentratievermogen en initiatiefverlies.
nee heb ik niet , ik heb soms wel stuip trekinkjes maar die gaan dan na ee ntijdje weer weg en heb er de laatste tijd geen last meer van gehad ...quote:Op maandag 4 juni 2007 16:52 schreef HAL9000S het volgende:
@ Tinoz, heb je door je medicijnen last van spiertrillingen, of een 'onstabiele hand'? (net zoals je altijd bij dementerende bejaarden ziet?)
quote:Schizofrenie is een ernstige geestesziekte. Het is echter niet waar dat mensen die aan schizofrenie lijden altijd gevaarlijk zijn - dit is zelden het geval. Het vooruitzicht voor patiënten is in de afgelopen tientallen jaren sterk verbeterd en veel mensen kunnen buiten het ziekenhuis worden behandeld en leven het grootste deel van hun leven gewoon in de gemeenschap.
Ik denk dat je ipv puur naar psychische/sociale symptomen (iets dat niet direct observeerbaar is en dus vrijwel altijd subjectief), moet kijken naar fysiologische verschijnselen dmv CT, MRI en SPECT, PET fMRI en MEG in de toekomst. Een diagnose stellen dmv het wegstrepen van symptomen op basis van de DSM is veel te systematisch.quote:Op maandag 4 juni 2007 17:11 schreef SHE het volgende:
De DSM classificatie is er niet voor niets; maar een beetje kritische blik kan geen kwaad. ( Ook naar jezelf dus )
Heeft dat nut? Bij psychische stoornissen is hoe degene die er aan lijdt het ervaart een belangrijk component voor het beslissen van hoe de verdere behandeling verloopt. Dat is een component dat niet direct blijkt uit fysiologische verschijnselen.quote:Op maandag 4 juni 2007 17:28 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Ik denk dat je ipv puur naar psychische/sociale symptomen (iets dat niet direct observeerbaar is en dus vrijwel altijd subjectief), moet kijken naar fysiologische verschijnselen dmv CT, MRI en SPECT, PET fMRI en MEG in de toekomst. Een diagnose stellen dmv het wegstrepen van symptomen op basis van de DSM is veel te systematisch.
De oorzaak/gevolg-vraag is in ieder geval interessant.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 08:09 schreef tinoz het volgende:
ik denk dat in mijn geval schizofrenie ook voort kan komen uit een vertrouwens breuk met mensen
quote:Depersonalisatie is een term uit de psychiatrie. Het is het gevoel buiten de werkelijkheid te staan. Voor iemand die aan depersonalisatie lijdt, lijkt het of hij een andere rol in de wereld speelt, vaag, als in een droom, onbelangrijk. Een patiënt ervaart een scheiding tussen zichzelf en de wereld, zijn identiteit of lichamelijkheid. Mensen die deze gemoedstoestand hebben ervaren, beschrijven het leven vaak alsof het een film is, onecht of wazig. Het besef van de eigen persoonlijkheid wordt minder (vandaar de naam). Wie de symptomen heeft en in de spiegel kijkt, lijkt een onbekende te zien, maar is tegelijkertijd op de hoogte van zijn identiteit. De oorzaak van depersonalisatie ligt vaak in een psychisch trauma.
De gemoedstoestand komt voor als onderdeel van verschillende psychische aandoeningen, met name klinische depressie, bepaalde neurosen en angststoornissen. Als er ook sprake is van wanen, kan depersonalisatie een teken zijn van schizofrenie. Een lijder aan depersonalisatie kan in ernstige gevallen neigen naar zelfmoord. Als de patiënt hiertoe overgaat, doet hij het kalm en zonder zich er geheel bewust van te lijken. In het DSM-IV is de specifieke depersonalisatiestoornis ingedeeld bij de dissociatieve stoornissen.
Naast de term depersonalisatie wordt ook de term derealisatie gebruikt. De grens is niet altijd duidelijk, maar de richtlijn is dat bij depersonalisatie de persoon zijn geest of lichaam als vreemd ervaart en dat hij bij derealisatie zijn omgeving ziet als onwezenlijk of onecht.
Het zijn wanen en hallucinaties. Of het schizofrenie is valt niet te zeggen. Ben je destijds door een arts of psycholoog onderzocht? Hoe lang is het geleden? Waren er destijds bijzonderheden (Zoals slaaptekort, gebruik van drugs, iemand die het werkelijk op je gemunt heeft etc.)?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 21:37 schreef EnergyDrink het volgende:
ik heb een tijd lang het idee gehad dat ik 24/7 bekeken werd, zoals in the truman show.. ook een aantal keer ''stemmen'' gehoord. heb er nu al een tijdje geen last van gehad. ik neem aan dat deze dingen ook onder schizofrenie vallen? hoe groot is de kans dat zoiets terugkomt?
is ongeveer een half jaar terug. ik ben verder niet onderzocht, ik heb het nog nooit aan iemand verteld, kzou niet weten hoe ik dat zou moeten doen ook. slaaptekort heb ik wel regelmatig last van, ik slaap meestal ontzettend slecht. Drugs doe ik verder ook niet aan, natuurlijk wel een paar keer een jointje gerookt maar meer ook nietquote:Op dinsdag 12 juni 2007 21:45 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het zijn wanen en hallucinaties. Of het schizofrenie is valt niet te zeggen. Ben je destijds door een arts of psycholoog onderzocht? Hoe lang is het geleden? Waren er destijds bijzonderheden (Zoals slaaptekort, gebruik van drugs, iemand die het werkelijk op je gemunt heeft etc.)?
Wat is je leeftijd en wanneer had je er last van?quote:Op woensdag 13 juni 2007 02:07 schreef EnergyDrink het volgende:
[..]
is ongeveer een half jaar terug. ik ben verder niet onderzocht, ik heb het nog nooit aan iemand verteld, kzou niet weten hoe ik dat zou moeten doen ook. slaaptekort heb ik wel regelmatig last van, ik slaap meestal ontzettend slecht. Drugs doe ik verder ook niet aan, natuurlijk wel een paar keer een jointje gerookt maar meer ook niet
Tsjesus....als je zo met taalkunde bezig bent wordt je vanzelf schizofreen..quote:Op maandag 4 juni 2007 01:15 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik dacht wel dat je het niet laten kon!![]()
Het was reclame. "Het is vroeger Pasen als wij denken." betekent letterlijk, dat als wij denken, Pasen vroeger is. Dus als wij heel erg denken, valt Pasen bijvoorbeeld in februari. En als we niet of maar langzaam denken, valt Pasen pas in mei.
Bedoeld was: "Het is vroeger Pasen dan wij denken." Of volledig: "Het is vroeger Pasen dan wij denken dat Pasen is." Dus: wij denken dat het nog een tijd duurt voor het Pasen is, maar voor we het weten is het al zover.
Dus bedoeld is de vergrotende trap, maar geschreven wordt een voorwaarde.
Slaaptekort kun je ook aardig paranoide van worden, plus dat je er ook nog behoorlijk van kunt gaan hallucineren. Het zou daardoor kunnen komen. Mocht je weer iets opmerken, laat dan in ieder geval een arts je onderzoeken. Als het wel iets als schizofrenie is dan geldt dat hoe eerder je er bij bent, hoe beter.quote:Op woensdag 13 juni 2007 02:07 schreef EnergyDrink het volgende:
[..]
is ongeveer een half jaar terug. ik ben verder niet onderzocht, ik heb het nog nooit aan iemand verteld, kzou niet weten hoe ik dat zou moeten doen ook. slaaptekort heb ik wel regelmatig last van, ik slaap meestal ontzettend slecht.
Een jointje kan ook het een en ander triggeren (weet ik uit ervaring). Maar is alleen relevant wanneer je ook even daarvoor hebt gebruikt.quote:Drugs doe ik verder ook niet aan, natuurlijk wel een paar keer een jointje gerookt maar meer ook niet
Die one-liner is in mijn optiek te reductionistisch.quote:Op woensdag 13 juni 2007 07:05 schreef The_Forcer het volgende:
Is schizofrenie in een paar woorden niet gewoon 'Overactiefheid van de hersenen'?
Erg interessant nieuws, ik ben benieuwd wat er nu overblijft van de dopaminehypothese.quote:Wetenschappers vinden gen voor schizofrenie
Uitgegeven: 24 juli 2007 15:05
Laatst gewijzigd: 24 juli 2007 15:09
NIJMEGEN - Onderzoekers van onder meer het Nijmeegse Universitair Medisch Centrum St Radboud hebben een gen gevonden dat verband houdt met schizofrenie. Het ziekenhuis heeft dat dinsdag bekendgemaakt.
Het ziekenhuis hoopt dat de vondst bijdraagt tot betere behandeling van de ziekte.
Schizofrenie is een psychische aandoening waarvoor geen genezing is. Medicijnen kunnen helpen het leven van de patiënt draaglijk te maken. Patiënten lijden vaak aan wanen en hallucinaties.
Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met wetenschappers uit New York, Utrecht en Groningen.
ik ookquote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:23 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Erg interessant nieuws, ik ben benieuwd wat er nu overblijft van de dopaminehypothese.
Bijvoorbeeld dat het gen invloed heeft op de gevoeligheid voor dopamine of productie van dopamine? Zoiets?quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:23 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Erg interessant nieuws, ik ben benieuwd wat er nu overblijft van de dopaminehypothese.
Ja ik bedoel eigenlijk dat ik benieuwd ben naar de relatie tussen dat gen en de overstimulatie van dopamine of de overgevoeligheid van de receptoren iddquote:Op donderdag 26 juli 2007 19:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld dat het gen invloed heeft op de gevoeligheid voor dopamine of productie van dopamine? Zoiets?
Ik ben ook wel benieuwd, maar denk dat het nog wel een poosje kan duren voor dat soort dingen bekend worden.. Is het eigenlijk wel zoveel nieuws als dat het gebracht wordt? Er ligt me bij dat er al meer genen gevonden waren die betrokken zijn bij schizofrenie?quote:Op donderdag 26 juli 2007 19:56 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Ja ik bedoel eigenlijk dat ik benieuwd ben naar de relatie tussen dat gen en de overstimulatie van dopamine of de overgevoeligheid van de receptoren iddEen beetje slecht verwoord.
Aan de hand van o.a. tweelingenstudies waren ze er inderdaad al achter gekomen dat schizofrenie waarschijnlijk veroorzaakt wordt door bepaalde genen maar volgens dat bericht kunnen ze nu dus blijkbaar concreet een gen aanwijzen die hier verantwoordelijk voor is.quote:Op donderdag 26 juli 2007 20:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik ben ook wel benieuwd, maar denk dat het nog wel een poosje kan duren voor dat soort dingen bekend worden.. Is het eigenlijk wel zoveel nieuws als dat het gebracht wordt? Er ligt me bij dat er al meer genen gevonden waren die betrokken zijn bij schizofrenie?
Op welke manier kan schizofrenie voorkomen worden doordat er genen bekend zijn? Hooguit weet je het van te voren (in het geval dat er genetisch onderzoek wordt verricht), of denk je aan genmanipulatie mettertijd?quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:23 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Aan de hand van o.a. tweelingenstudies waren ze er inderdaad al achter gekomen dat schizofrenie waarschijnlijk veroorzaakt wordt door bepaalde genen maar volgens dat bericht kunnen ze nu dus blijkbaar concreet een gen aanwijzen die hier verantwoordelijk voor is.
Dit zou toch wel een doorbraak zijn, o.a. omdat je je nu dus heel gericht bezig zou kunnen houden met het voorkomen van schizofrenie ipv puur symptoombestrijding.
Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen... genmanipulatie is natuurlijk mogelijk maar ik denk zeker niet op kort termijn idd. Ik denk dat je eerder moet denken aan een betere biologische inzichten over deze ziekte wat (indirect) voor een beter behandeling of preventie zou kunnen zorgen in de toekomst.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 07:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Op welke manier kan schizofrenie voorkomen worden doordat er genen bekend zijn? Hooguit weet je het van te voren (in het geval dat er genetisch onderzoek wordt verricht), of denk je aan genmanipulatie mettertijd?
Daar dacht ik ook aan, maar volgens mij wordt er normaal gesproken wanneer iemand gezond is geen genetisch onderzoek gedaan en zou het alsnog out of the blue komen.. Maar meer inzicht is natuurlijk nooit weg.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 08:43 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen... genmanipulatie is natuurlijk mogelijk maar ik denk zeker niet op kort termijn idd. Ik denk dat je eerder moet denken aan een betere biologische inzichten over deze ziekte wat (indirect) voor een beter behandeling of preventie zou kunnen zorgen in de toekomst.
Nu is vaak het probleem dat een latent schizofreen met het gen loopt, waarna de ziekte ineens getriggered wordt in de adolescentie en out of the blue lijkt te komen. Stel je kunt de verantwoordelijke genen al op jonge leeftijd herkennen, dan kun je iemands levensstijl al op zo´n manier aanpassen dat dat het triggeren van de ziekte (of psychoses) zo klein mogelijk blijft.
Indicaties voor een verhoogd risico doordat bijvoorbeeld schizofrenie voorkomkt in de familie?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 20:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Daar dacht ik ook aan, maar volgens mij wordt er normaal gesproken wanneer iemand gezond is geen genetisch onderzoek gedaan en zou het alsnog out of the blue komen..
Dat is inderdaad iets wat ik over het hoofd zag.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 20:19 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Indicaties voor een verhoogd risico doordat bijvoorbeeld schizofrenie voorkomkt in de familie?
Nee.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 15:28 schreef tinoz het volgende:
betekend dit dat je als schizofreen beter kinderen kan adopteren ?
Edit: URL was vernuecktquote:Hallucinations in schizophrenia linked to brain area that processes voices
OAK BROOK, Ill. – For the first time, researchers using magnetic resonance imaging (MRI) have found both structural and functional abnormalities in specific brain regions of schizophrenic patients who experience chronic auditory hallucinations, according to a study published in the August issue of Radiology.
“The results showed abnormalities in specific areas of the brain associated with the capacity to process human voices,” said lead author, Luis Martí-Bonmatí, M.D., Ph.D., chief of magnetic resonance in the Department of Radiology at Dr. Peset University Hospital in Valencia, Spain.
Schizophrenia is a chronic, severe and disabling brain disorder that affects approximately 1 percent of the global population, according to the National Institute of Mental Health. People with schizophrenia often experience hallucinations, delusional thoughts, paranoia, disorganized thinking and other cognitive difficulties. Although the cause of schizophrenia has not been determined, it is believed to result from a combination of environmental and genetic factors. The condition is treatable, but there is no cure.
“Developing a clear understanding of the pathological abnormalities associated with schizophrenia is one of the greatest challenges in psychiatry,” Dr. Martí-Bonmatí said. “Using MRI to mark brain regions that are affected in both structure and function will help pinpoint specific abnormalities associated with the disease and ultimately enable more effective treatment.”
The researchers studied 31 right-handed men, 21 with schizophrenia who suffered from persistent auditory hallucinations and 10 healthy controls. Morphological MR images were acquired to show abnormalities in brain structure while functional MRI was used to gauge brain response to various emotional and neutral stimuli.
Among the schizophrenic patients, the results showed functional abnormalities and corresponding gray matter deficits in several brain regions associated with regulating emotion and processing human voices.
“We hope that by evaluating combined structural and functional abnormalities in the brains of these patients, we may uncover biological markers to find candidates for specific treatments and better monitor patient response to those treatments,” Dr. Martí-Bonmatí said.
###
Journal attribution required.
Radiology is a monthly scientific journal devoted to clinical radiology and allied sciences. The journal is edited by Anthony V. Proto, M.D., School of Medicine, Virginia Commonwealth University, Richmond, Va. Radiology is owned and published by the Radiological Society of North America, Inc. (RSNA.org/radiologyjnl)
The Radiological Society of North America (RSNA) is an association of more than 40,000 radiologists, radiation oncologists, medical physicists and related scientists committed to excellence in patient care through education and research. The Society is based in Oak Brook, Ill. (RSNA.org)
“Chronic Auditory Hallucinations in Schizophrenic Patients: MR Analysis of the Coincidence between Functional and Morphologic Abnormalities.” Collaborating on this paper with Dr. Martí-Bonmatí were Juan José Lull, MSc., Gracián García-Martí, MSc., Eduardo J. Aguilar, M.D., David Moratal-Pérez, Ph.D., Cecilio Poyatos, M.D., Montserrat Robles, PhD., and Julio Sanjuán, M.D., Ph.D.
URL: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2007-07/rson-his072407.php
Niet?quote:Op zondag 12 augustus 2007 12:45 schreef tinoz het volgende:
dat heeft toch geen zin denk ik
Nee, als je het in een zin wilt zeggen dan is 't het slecht filteren van de hersenen.quote:Op woensdag 13 juni 2007 07:05 schreef The_Forcer het volgende:
Is schizofrenie in een paar woorden niet gewoon 'Overactiefheid van de hersenen'?
Ga eens weg met dit soort nep onderzoek.quote:Op maandag 13 augustus 2007 09:18 schreef Citizizen het volgende:
De oorzaak is decompensatie in veel gevallen, men heeft geen educatie in hoe een weg in zijn/haar eigen psyche te vinden.
[..]
Niet?
Mwah, voor je eigen psyche kan het opheldering opleveren hoor.
Via MRI kun je laten zien hoe actief een bepaald gedeelte van de hersenen is. Eigenlijk kon dit altijd al.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 18:51 schreef tinoz het volgende:
sinds wanneer is het dan mogelijk via een mri aan te tonen dat er iets aan de hand is ?
Nee. Jij bent idd helemaal 100%quote:
Ja, ik las er laatst een stukje over in de nieuwe Psy, maar het blijkt een eenmansgevecht te zijn. Hij heeft nauwelijks medestanders, maar lobby'd er flink op los.quote:Op maandag 15 december 2008 19:04 schreef tinoz het volgende:
weet iemand al van de omzetting van de naam ? De naam verandering is het werk van een hoogleraar uit Maastricht.de naam wordt hier in Nederland veranderd , ik weet niet of dat in het buitenland hetzelfde zal wezen ...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |