dan is geloven in een god ook een waan.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 11:56 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Wiki:
"Een waan is het koesteren van denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en/of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren."
Of alleen wat lastiger te leven.quote:
Misschien moet aan de definitie toegevoegd worden, dat een waan niet overeenkomt met de werkelijkheid. Dan is het geloof in god misschien geen waan meer?quote:Op maandag 4 juni 2007 00:06 schreef Viking84 het volgende:
[..]
dan is geloven in een god ook een waan.
Trouwens: algemeen geaccepteerde opvattingen en / of ideeën en logisch redeneren zijn hier enigszins in tegenspraak met elkaar.
In bepaalde streken is de opvatting dat God bestaat tamelijk algemeen geaccepteerd, maar met logisch redeneren heeft dit niets te maken.
Gaap. Advies: dan, omdat het volgens sommigen stijlkundig netter is. That's it. Het is een advies vanwege de kans op grote weerstand vanwege de oude schoolregel. Ik vind het totaal niet boeien, en gebruik het afhankelijk van hoe het me uitkomt. Als jij je er druk over wilt maken, veel plezier ermee. Beide vormen zijn correct (zie link, leuk dat je even een losse quote eruit haalt). Dezelfde persoon waar je naar verwijst schrijft in hetzelfde boek ook dat hij het "heel merkwaardig" vindt dat het schrijven van groter als als "zware fout" wordt aangerekend, iets wat ik je naar mijn mening in je reactie zie doen. In geen enkel modern taalboek wordt het namelijk meer als fout aangerekend, maar slechts als stijlkwestie aangekaart. Live with it.quote:Op zondag 3 juni 2007 23:59 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Uit je link: Zo zegt Jan Renkema in de Schrijfwijzer (2005): "Maar de schoolregel heeft zo veel invloed uitgeoefend dat de volgende afspraak het handigst is: wij schrijven groter dan, en bij het spreken hebben we de keuze tussen dan en als."
Dus het is 100 % fout in dat boek!
Dat verhaal ken ik wel en ik maak me niet druk over een middeleeuws --->(http://www.onzetaal.nl/advies/middeleeuwen.php) twistpunt: ik maak me druk over misverstanden en betekenisverschillen. Je hebt toch wel genoeg betaald voor je psychologieboek, of niet soms? Dan kan de schrijver toch wel minstens een redacteur de fouten er uit laten halen.
Hoog opgeleid en een van de eenvoudigste regels in het Nederlands vergeten?
Ah, middeleeuws moet tegenwoordig met een kleine letter?quote:
Ja, blijkbaar moet het met een kleine letter sinds 2005 (wie verzint dit soort dingen eigenlijk?). En nee, geen idee wat ermee bedoeld wordt, maar ben wel benieuwd. Tenzij je denkt dat ik als en dan ook verwissel buiten vergrotende trap om...quote:Op maandag 4 juni 2007 00:47 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ah, middeleeuws moet tegenwoordig met een kleine letter?
"Het is vroeger Pasen als wij denken." Enig idee wat daarmee bedoeld wordt?
Ik dacht wel dat je het niet laten kon!quote:Op maandag 4 juni 2007 00:56 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Ja, blijkbaar moet het met een kleine letter sinds 2005 (wie verzint dit soort dingen eigenlijk?). En nee, geen idee wat ermee bedoeld wordt, maar ben wel benieuwd. Tenzij je denkt dat ik als en dan ook verwissel buiten vergrotende trap om...
Hè, toch gereageerd![]()
Een positieve waan zal zich uiteindelijk ook vaak tegen je keren. Om die reden kun je denk ik niet spreken van positieve wanen.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 11:56 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Wiki:
"Een waan is het koesteren van denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en/of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren."
Vervolgens worden allemaal negatieve waanbeelden opgenoemd. Dus waarschijnlijk zijn waanbeelden vrijwel altijd negatief, hoewel de omschrijving positieve waanbeelden niet uitsluit. Misschien dat grootheidswaanzin enig positiefs in zich heeft..
Positieve symptomen gaan over aanwezigheid van iets, negatieve symptomen over afwezigheid van iets.quote:Op maandag 4 juni 2007 12:28 schreef tinoz het volgende:
je hebt wel " positieve symptomen " en" negatieve symptomen " dat weet ik dan weer wel
quote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:21 schreef Alicey het volgende:
Er zijn mensen die aan de DSM-IV criteria voldoen, ergo het bestaat.
ik heb wel eens achtervolgings waan gehad met bijbehorenden halucinaties.quote:de patiënt ziet en hoort tijdens een waan precies hetzelfde als iedereen
Negatieve symptomen heten zo omdat het betrekking heeft op iets dat afwezig is of verminderd aanwezig is t.o.v. normaal. Stemmen horen zijn dus positieve symptomen (Bij schizofrenen zijn de stemmen (extra) aanwezig ivgl met niet-schizofrenen). Het heeft dus niet te maken met een negatieve of positieve ervaring van de symptomen.quote:Op maandag 4 juni 2007 16:15 schreef wok het volgende:
overigens zijn niet alle 'negatieve symptomen' objectief negatief te noemen. zo zijn er mensen die 'stemmen horen' waar zij zelf steun aan hebben. (in tgenstelling tot de mythe dat stemmen je aanzetten tot moord of iets anders 'negatief').
Deels fysiek, deels psychisch wellicht. Om heel eerlijk te zijn weten we schrikbarend weinig over de oorzaken van dit soort ziekten (schizofrenie, depressies, etc.) De meest aannemelijke theorie op het moment is dat teveel dopamine de oorzaak is van schizofrenie, vandaar dat veel medicatie gericht is op het blokkeren van de receptoren bij synaptische overdrachten.quote:Op maandag 4 juni 2007 16:15 schreef wok het volgende:
En schizofrenie is wel degelijk een fysieke afwijking (delen van hersenen zijn vergroot en bevatten vloeistof). Alle 'psychische afwijkingen' zoals depressie, paniekaanvallen en schizoide symptomen hebben een fysieke oorzaak
quote:Op maandag 4 juni 2007 16:15 schreef wok het volgende:
overigens zijn niet alle 'negatieve symptomen' objectief negatief te noemen. zo zijn er mensen die 'stemmen horen' waar zij zelf steun aan hebben. (in tgenstelling tot de mythe dat stemmen je aanzetten tot moord of iets anders 'negatief').
Overigens is 'schizofrenie' niet '1 ziekte' maar een combinatie vn verschillende symptomen. zo vertonen veel mensen schizoide kenmerken zonder dat ze onder de categorie 'schizofreen' vallen.
En schizofrenie is wel degelijk een fysieke afwijking (delen van hersenen zijn vergroot en bevatten vloeistof). Alle 'psychische afwijkingen' zoals depressie, paniekaanvallen en schizoide symptomen hebben een fysieke oorzaak
ff voor de duidelijkheid , het is dus niet NEGATIEF maar "negatief" in de zin dat er iets ontbreekt he , dat was toch al duidelijk of volg ik het niet meer , kan komen door mijn medicatie , ik kom tot veel minder man ....quote:Schizofrene personen lijden onder negatieve en positieve symptomen. Positieve symptomen duiden op de aanwezigheid van ongebruikelijke percepties, gedachten en gedragingen zoals wanen en hallucinaties. De negatieve symptomen duiden op de afwezigheid of een gebrek in bepaalde gedragsdomeinen zoals energieverlies, interesseverlies (anhedonia) en lusteloosheid.
Er bestaan geneesmiddelen die de positieve symptomen (vooral hallucinaties en denkstoornissen) vrij goed onderdrukken, met als nadelig gevolg een duidelijke vervlakking van het emotionele leven. Doordat prikkels, verbale en non-verbale signalen uit de omgeving, door antipsychotica (geneesmiddel) enigszins gedempt worden, worden gebeurtenissen vaak minder intens beleefd. Zowel prettige als onprettige gebeurtenissen maken minder "indruk". Met recht kan daarom gezegd worden dat de medicatie een gewenste en ongewenste kant heeft.
Het verminderen van prikkels kan uiteraard ook bewerkstelligd worden door in een prikkelarme omgeving te vertoeven. In concreto: vermijden van drukke winkels, verjaardagsfeestjes, telefoon, televisie e.d.
Zogenaamde negatieve symptomen van de ziekte zijn vooral affectvervlakking, verlies van concentratievermogen en initiatiefverlies.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |