abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 juni 2007 @ 16:20:20 #76
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_50094666
quote:
Op maandag 4 juni 2007 16:15 schreef wok het volgende:
overigens zijn niet alle 'negatieve symptomen' objectief negatief te noemen. zo zijn er mensen die 'stemmen horen' waar zij zelf steun aan hebben. (in tgenstelling tot de mythe dat stemmen je aanzetten tot moord of iets anders 'negatief').
Negatieve symptomen heten zo omdat het betrekking heeft op iets dat afwezig is of verminderd aanwezig is t.o.v. normaal. Stemmen horen zijn dus positieve symptomen (Bij schizofrenen zijn de stemmen (extra) aanwezig ivgl met niet-schizofrenen). Het heeft dus niet te maken met een negatieve of positieve ervaring van de symptomen.
  maandag 4 juni 2007 @ 16:39:37 #77
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_50095364
quote:

En schizofrenie is wel degelijk een fysieke afwijking (delen van hersenen zijn vergroot en bevatten vloeistof). Alle 'psychische afwijkingen' zoals depressie, paniekaanvallen en schizoide symptomen hebben een fysieke oorzaak
Deels fysiek, deels psychisch wellicht. Om heel eerlijk te zijn weten we schrikbarend weinig over de oorzaken van dit soort ziekten (schizofrenie, depressies, etc.) De meest aannemelijke theorie op het moment is dat teveel dopamine de oorzaak is van schizofrenie, vandaar dat veel medicatie gericht is op het blokkeren van de receptoren bij synaptische overdrachten.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  maandag 4 juni 2007 @ 16:49:28 #78
151199 tinoz
Alter Reality
pi_50095709
quote:
overigens zijn niet alle 'negatieve symptomen' objectief negatief te noemen. zo zijn er mensen die 'stemmen horen' waar zij zelf steun aan hebben. (in tgenstelling tot de mythe dat stemmen je aanzetten tot moord of iets anders 'negatief').

Overigens is 'schizofrenie' niet '1 ziekte' maar een combinatie vn verschillende symptomen. zo vertonen veel mensen schizoide kenmerken zonder dat ze onder de categorie 'schizofreen' vallen.

En schizofrenie is wel degelijk een fysieke afwijking (delen van hersenen zijn vergroot en bevatten vloeistof). Alle 'psychische afwijkingen' zoals depressie, paniekaanvallen en schizoide symptomen hebben een fysieke oorzaak
quote:
Schizofrene personen lijden onder negatieve en positieve symptomen. Positieve symptomen duiden op de aanwezigheid van ongebruikelijke percepties, gedachten en gedragingen zoals wanen en hallucinaties. De negatieve symptomen duiden op de afwezigheid of een gebrek in bepaalde gedragsdomeinen zoals energieverlies, interesseverlies (anhedonia) en lusteloosheid.

Er bestaan geneesmiddelen die de positieve symptomen (vooral hallucinaties en denkstoornissen) vrij goed onderdrukken, met als nadelig gevolg een duidelijke vervlakking van het emotionele leven. Doordat prikkels, verbale en non-verbale signalen uit de omgeving, door antipsychotica (geneesmiddel) enigszins gedempt worden, worden gebeurtenissen vaak minder intens beleefd. Zowel prettige als onprettige gebeurtenissen maken minder "indruk". Met recht kan daarom gezegd worden dat de medicatie een gewenste en ongewenste kant heeft.

Het verminderen van prikkels kan uiteraard ook bewerkstelligd worden door in een prikkelarme omgeving te vertoeven. In concreto: vermijden van drukke winkels, verjaardagsfeestjes, telefoon, televisie e.d.

Zogenaamde negatieve symptomen van de ziekte zijn vooral affectvervlakking, verlies van concentratievermogen en initiatiefverlies.
ff voor de duidelijkheid , het is dus niet NEGATIEF maar "negatief" in de zin dat er iets ontbreekt he , dat was toch al duidelijk of volg ik het niet meer , kan komen door mijn medicatie , ik kom tot veel minder man ....
Save Us From Fashion !
  maandag 4 juni 2007 @ 16:52:43 #79
151199 tinoz
Alter Reality
pi_50095824
maar ik heb nog even kunnen leven tussen de medicatie toediening door , ik kon weer genieten van het leven en zag waar mijn intresse waarlijk lag en waar mijn problemen zitten , ik denk er nou nogsteeds aan maar ze nemen me niet meer echt over , dat gebeurt snachts alleen als ik wil slapen en geen biertje op heb ....

ik moet dus gewoon zien te leven in een minder prikkelende wereld omdat mensen mijn gedrag vervelend vinden , of is psychotisch zijn ook nog schadelijk ofzo ? dat heb ik eens gehoord maar ik weet het niet meer zeker ..
Save Us From Fashion !
  maandag 4 juni 2007 @ 16:52:57 #80
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_50095831
@ Tinoz, heb je door je medicijnen last van spiertrillingen, of een 'onstabiele hand'? (net zoals je altijd bij dementerende bejaarden ziet?)
Cop killer
Kill them, cop killer
  maandag 4 juni 2007 @ 17:03:56 #81
151199 tinoz
Alter Reality
pi_50096210
quote:
Op maandag 4 juni 2007 16:52 schreef HAL9000S het volgende:
@ Tinoz, heb je door je medicijnen last van spiertrillingen, of een 'onstabiele hand'? (net zoals je altijd bij dementerende bejaarden ziet?)
nee heb ik niet , ik heb soms wel stuip trekinkjes maar die gaan dan na ee ntijdje weer weg en heb er de laatste tijd geen last meer van gehad ...

nog iets , ik ben opgesloten omdat ik een gevaar zou zijn zonder medicatie en ik vind net iets op internet :
quote:
Schizofrenie is een ernstige geestesziekte. Het is echter niet waar dat mensen die aan schizofrenie lijden altijd gevaarlijk zijn - dit is zelden het geval. Het vooruitzicht voor patiënten is in de afgelopen tientallen jaren sterk verbeterd en veel mensen kunnen buiten het ziekenhuis worden behandeld en leven het grootste deel van hun leven gewoon in de gemeenschap.
Save Us From Fashion !
  maandag 4 juni 2007 @ 17:11:46 #82
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_50096503
Ik ben het wel deels met Tinoz eens; een deel is aan maatschappelijke factoren onderhevig.
Toen ik een paar jaar geleden in een vrij ernstige burn out toestand kwam te zitten, vertoonde ik uit het niets ook ineens zowel autistische als schizofrene trekjes.
Ze hebben me echter niet kunnen classificeren; zelfs niet als borderliner.
Een iets betere psychiater kwam echter tot de conclusie, dat post traumatische stress, of een belachelijke vorm van continue stress voor dit soort ' afwijkingen' kan zorgen.
Sterker nog, het overkomt dus veel mensen, die eigenlijk gewoon oververmoeid/getressed zijn, maar prompt een label borderline/schyzo krijgen opgeplakt.

Nu na ruim een jaar gezond te hebben geleefd, stress te hebben gereduceert tot een minimum en een stabieler leefpatroon ( geen drugs, geen uitspattingen, geen belachelijke werktijden, beter eigen grenzen aangeven ) zijn de symptomen ineens compleet verdwenen.

Wat dat betreft zou de gezondheidszorg wel wat voorzichtiger moeten zijn en is een second of third opinion nooit een overbodige luxe.
Ik geloof oprecht, door mijn eigen ervaring, dat veel mensen van alles krijgen wijsgemaakt, zonder dat echt de moeite is genomen naar een oorzaak te zoeken.
Ook zijn er teveel mensen die zich geestelijk niet zo jofel voelen, omdat ze simpelweg hun lichaam naar de klote helpen.
Ik durf zelfs te beweren dat een klein percentage borderliners/adhd-ers/schyzo's acuut genezen zijn als ze eens stoppen met zich bij een vermeende aandoening neerleggen en stabiel en gezond gaan leven.

De DSM classificatie is er niet voor niets; maar een beetje kritische blik kan geen kwaad. ( Ook naar jezelf dus )
  maandag 4 juni 2007 @ 17:23:33 #83
151199 tinoz
Alter Reality
pi_50096947
ok ik snap het maar daar hebben ze geen oren naar ben ik bang
Save Us From Fashion !
  maandag 4 juni 2007 @ 17:28:18 #84
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_50097106
quote:
Op maandag 4 juni 2007 17:11 schreef SHE het volgende:

De DSM classificatie is er niet voor niets; maar een beetje kritische blik kan geen kwaad. ( Ook naar jezelf dus )
Ik denk dat je ipv puur naar psychische/sociale symptomen (iets dat niet direct observeerbaar is en dus vrijwel altijd subjectief), moet kijken naar fysiologische verschijnselen dmv CT, MRI en SPECT, PET fMRI en MEG in de toekomst. Een diagnose stellen dmv het wegstrepen van symptomen op basis van de DSM is veel te systematisch.
Cop killer
Kill them, cop killer
  maandag 4 juni 2007 @ 17:33:33 #85
151199 tinoz
Alter Reality
pi_50097284
ja maar ze kunnen nog niets scannen , dat is nergens goed voor zeggen ze in de psychiatrie , en het zou alleen maar uitkomst bieden als iemand psychotisch is en ze doen het niet hebben ze laten doorschemeren op mijn afdeling omdat als er dan uit blijkt dat er niets aan de hand is de patient sterker gaat geloven dat de diagnose foutief is
Save Us From Fashion !
  maandag 4 juni 2007 @ 20:37:35 #86
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_50104246
quote:
Op maandag 4 juni 2007 17:28 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Ik denk dat je ipv puur naar psychische/sociale symptomen (iets dat niet direct observeerbaar is en dus vrijwel altijd subjectief), moet kijken naar fysiologische verschijnselen dmv CT, MRI en SPECT, PET fMRI en MEG in de toekomst. Een diagnose stellen dmv het wegstrepen van symptomen op basis van de DSM is veel te systematisch.
Heeft dat nut? Bij psychische stoornissen is hoe degene die er aan lijdt het ervaart een belangrijk component voor het beslissen van hoe de verdere behandeling verloopt. Dat is een component dat niet direct blijkt uit fysiologische verschijnselen.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:48:04 #87
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_50104670
Stress-gevoeligheid schijnt ook ermee te maken hebben wat ik gehoord heb ooit.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 08:09:34 #88
151199 tinoz
Alter Reality
pi_50226504
ik denk dat in mijn geval schizofrenie ook voort kan komen uit een vertrouwens breuk met mensen
Save Us From Fashion !
  vrijdag 8 juni 2007 @ 08:44:28 #89
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_50227032
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 08:09 schreef tinoz het volgende:
ik denk dat in mijn geval schizofrenie ook voort kan komen uit een vertrouwens breuk met mensen
De oorzaak/gevolg-vraag is in ieder geval interessant.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 18:28:31 #90
151199 tinoz
Alter Reality
pi_50246868
ik kan er het een en ander over schrijven als je wilt hoe ik het zie dan he ,,,,
Save Us From Fashion !
pi_50250943
Schizofrenie kun je ook krijgen. Meestal na de pubertijd na je 16de of 18de. En bij veelvuldig drugs gebruiken kun je ook schizofreen worden. En traumatische ervaringen waardoor je alle realiteit verliest van het leven kun je ook krijgen daardoor.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 20:27:19 #92
151199 tinoz
Alter Reality
pi_50251210
ik vond schizofreen interressant maar nu vind ik het niet leuk meer , jet is helemaal niets moois ofzo , het is gewoon zwaar klote
Save Us From Fashion !
  zaterdag 9 juni 2007 @ 01:45:59 #93
39109 wok
Oost-Indisch Doof
pi_50260331
Ik kan er alleen maar over lezen, want ik heb (gelukkig) zelf nooit schizofrenie ondervonden. Het uit zich schijnbaar ook op verschillende wijze.

Ik lijdt al jaren aan paniekstoornis, en sommige symptomen waren voor mij zo verschrikkelijk, dat ik dacht dat dat zoiets als schizofrenie moest zijn. De ergste voor mij waren een gevoel van onwerkelijkheid (ik 'stond' buiten de realiteit en ervaarde alles als een soort van 'film' waar ik naar keek en zodoende waren voor mij mensen geen echte mensen) en een gevoel dat mijn 'ik' en mijn lichaam los van elkaar stonden.

Zijn dat ook schizoide symptomen?
  zaterdag 9 juni 2007 @ 03:36:39 #94
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_50261395
quote:
Depersonalisatie is een term uit de psychiatrie. Het is het gevoel buiten de werkelijkheid te staan. Voor iemand die aan depersonalisatie lijdt, lijkt het of hij een andere rol in de wereld speelt, vaag, als in een droom, onbelangrijk. Een patiënt ervaart een scheiding tussen zichzelf en de wereld, zijn identiteit of lichamelijkheid. Mensen die deze gemoedstoestand hebben ervaren, beschrijven het leven vaak alsof het een film is, onecht of wazig. Het besef van de eigen persoonlijkheid wordt minder (vandaar de naam). Wie de symptomen heeft en in de spiegel kijkt, lijkt een onbekende te zien, maar is tegelijkertijd op de hoogte van zijn identiteit. De oorzaak van depersonalisatie ligt vaak in een psychisch trauma.

De gemoedstoestand komt voor als onderdeel van verschillende psychische aandoeningen, met name klinische depressie, bepaalde neurosen en angststoornissen. Als er ook sprake is van wanen, kan depersonalisatie een teken zijn van schizofrenie. Een lijder aan depersonalisatie kan in ernstige gevallen neigen naar zelfmoord. Als de patiënt hiertoe overgaat, doet hij het kalm en zonder zich er geheel bewust van te lijken. In het DSM-IV is de specifieke depersonalisatiestoornis ingedeeld bij de dissociatieve stoornissen.

Naast de term depersonalisatie wordt ook de term derealisatie gebruikt. De grens is niet altijd duidelijk, maar de richtlijn is dat bij depersonalisatie de persoon zijn geest of lichaam als vreemd ervaart en dat hij bij derealisatie zijn omgeving ziet als onwezenlijk of onecht.

Cop killer
Kill them, cop killer
  zaterdag 9 juni 2007 @ 10:34:32 #95
151199 tinoz
Alter Reality
pi_50263120
thanks for the info
Save Us From Fashion !
  dinsdag 12 juni 2007 @ 21:37:06 #96
182746 EnergyDrink
Met vitamine b12
pi_50387842
ik heb een tijd lang het idee gehad dat ik 24/7 bekeken werd, zoals in the truman show.. ook een aantal keer ''stemmen'' gehoord. heb er nu al een tijdje geen last van gehad. ik neem aan dat deze dingen ook onder schizofrenie vallen? hoe groot is de kans dat zoiets terugkomt?
  dinsdag 12 juni 2007 @ 21:45:38 #97
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_50388157
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 21:37 schreef EnergyDrink het volgende:
ik heb een tijd lang het idee gehad dat ik 24/7 bekeken werd, zoals in the truman show.. ook een aantal keer ''stemmen'' gehoord. heb er nu al een tijdje geen last van gehad. ik neem aan dat deze dingen ook onder schizofrenie vallen? hoe groot is de kans dat zoiets terugkomt?
Het zijn wanen en hallucinaties. Of het schizofrenie is valt niet te zeggen. Ben je destijds door een arts of psycholoog onderzocht? Hoe lang is het geleden? Waren er destijds bijzonderheden (Zoals slaaptekort, gebruik van drugs, iemand die het werkelijk op je gemunt heeft etc.)?
  dinsdag 12 juni 2007 @ 21:46:44 #98
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_50388204
Paranoide schizofrenie is wel een van de meest voorkomende vormen van schizofrenie.
Cop killer
Kill them, cop killer
  woensdag 13 juni 2007 @ 02:07:34 #99
182746 EnergyDrink
Met vitamine b12
pi_50397122
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 21:45 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het zijn wanen en hallucinaties. Of het schizofrenie is valt niet te zeggen. Ben je destijds door een arts of psycholoog onderzocht? Hoe lang is het geleden? Waren er destijds bijzonderheden (Zoals slaaptekort, gebruik van drugs, iemand die het werkelijk op je gemunt heeft etc.)?
is ongeveer een half jaar terug. ik ben verder niet onderzocht, ik heb het nog nooit aan iemand verteld, kzou niet weten hoe ik dat zou moeten doen ook. slaaptekort heb ik wel regelmatig last van, ik slaap meestal ontzettend slecht. Drugs doe ik verder ook niet aan, natuurlijk wel een paar keer een jointje gerookt maar meer ook niet
  woensdag 13 juni 2007 @ 02:19:56 #100
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_50397255
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 02:07 schreef EnergyDrink het volgende:

[..]

is ongeveer een half jaar terug. ik ben verder niet onderzocht, ik heb het nog nooit aan iemand verteld, kzou niet weten hoe ik dat zou moeten doen ook. slaaptekort heb ik wel regelmatig last van, ik slaap meestal ontzettend slecht. Drugs doe ik verder ook niet aan, natuurlijk wel een paar keer een jointje gerookt maar meer ook niet
Wat is je leeftijd en wanneer had je er last van?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')