Het zal inderdaad bloedstollend worden.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 23:11 schreef Jurgen21 het volgende:
Spannend hoor, die peilingen. In de laatste Interview/NSS peiling beide op ongeveer 30% van de stemmen. Grote vraag tot de verkiezingen is welke grote partij (CDA of PvdA) er het beste in slaagt strategische stemmers bij de kleintjes weg te halen![]()
Nee hoor. Het is al een gelopen race. De tendens is volstrekt duidelijk. Als er geen schandalen komen, of lijken uit de kast vallen, of aanslagen komen (al dan niet op politici) dan staat de uitkomst m.i. min of meer vast...:quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 23:36 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Het zal inderdaad bloedstollend worden.
quote:Op zondag 15 oktober 2006 00:07 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is al een gelopen race. De tendens is volstrekt duidelijk. Als er geen schandalen komen, of lijken uit de kast vallen, of aanslagen komen (al dan niet op politici) dan staat de uitkomst m.i. min of meer vast...:
CDA wint de verkiezingen, Balkenende weer premier, Bos weg, kabinet CDA+VVD+CU........Ben benieuwd of ik gelijk krijg (vast wel, vrees ik )
Ja dat begrijp ik wil, maar het erge is dat ik meestal wel gelijk heb.....Maar ik heb 10999 x liever Bos....quote:
Ik ben het met je eens dat het een zeer reeel gevaar is wat je beschrijft.quote:Op zondag 15 oktober 2006 00:23 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja dat begrijp ik wil, maar het erge is dat ik meestal wel gelijk heb.....Maar ik heb 10999 x liever Bos....![]()
Inderdaad. Het halleluja verhaal van Balkenende raakt kant noch wal: alsof het door hem nu ineens zo goed gaat met het land.... En dan wil hij nog het een en ander op zijn conto schrijven als het gaat om normen en waarden.....Het is te bar voor woorden maar ook zo onthutsend dat een groot deel van Nederland erin lijkt te tuinen.....quote:Op zondag 15 oktober 2006 00:28 schreef du_ke het volgende:
Tja het is lastig op te komen tegen de lastercampagne die de regeringspartijen nastreven.
Ja inderdaad. Ik denk dat Bos nog wel een paar pijlen op zijn boog heeft. Hij is bijzonder intelligent, goed ingelezen in de belangrijke materie en bovendien heeft hij een aantal geniale campagne-experts om zich heen verzameld. Als hij eenmaal 4 jaar premier is geweest willen mensen niet anders meer denk ik. Het is alleen even wennen, zo'n capabele vent na 6 jaar die hork van een Balkenende.quote:Op zondag 15 oktober 2006 00:54 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Inderdaad. Het halleluja verhaal van Balkenende raakt kant noch wal: alsof het door hem nu ineens zo goed gaat met het land.... En dan wil hij nog het een en ander op zijn conto schrijven als het gaat om normen en waarden.....Het is te bar voor woorden maar ook zo onthutsend dat een groot deel van Nederland erin lijkt te tuinen.....
Nou ja, laten we hopen dat het uiteindelijk toch goed gaat komen...Het is echt tijd dat Bos aan zet komt....het is nu of nooit voor Bos. Hij kan het ; ik weet het zeker. Hij heeft alles in huis om staatman voor dit land te worden: leiderschap, intelligentie en charisma ; hij heeft het allemaal. Nu is de kiezer aan zet...
Inderdaad, je ziet dat de peilingen van De Hond en TNS NIPO veel conservatiever zijn. Er is vorig jaar veel kritiek geuit op de manier waarop De Hond zijn data verzameld. De mensen die wekelijks zijn enquete invullen zijn totaal niet representatief, maar hij 'trekt het achteraf recht' door er wat formules op los te laten. Dus dan gaat het bijv. als volgt: 'in deze peiling was maar 3% allochtoon, in Nederland is 25% allochtoon dus de voorkeur van de 3% moet acht keer zo zwaar wegen'. Dat heeft verder dus heel weinig met de realiteit te maken en dat komt de betrouwbaarheid niet ten goede. De Hond zelf beweert echter dat hij het meest nauwkeurig is en dat de rest het fout doet.quote:Op zondag 15 oktober 2006 01:45 schreef problematiQue het volgende:
wat een grote verschillen tussen die peilingen zeg. SP: 13/17/21 - PvdA 40/43/47
Ook komen de trends vrijwel nergens bij geen enkele partij overeen. Ik dacht altijd dat peilingen nog wel enigzinds betrouwbaar waren, maar blijkbaar moeten ze genomen worden met een flinke korrel zout á foutmarge van zo'n 8 zetels![]()
goede OP en de daarin gelinkte artikelen!
Ik denk dat goed peilen in de loop der tijd sowieso veel moeilijker is geworden. Wat ze nooit vermelden is de groep die zegt het niet te weten, de 'zwevende' kiezer. Terwijl deze groep waarschijnlijk alleen maar groter is geworden, en op het moment dat ze wel een keuze maakt (in de laatste paar weken voor de verkiezingen) enorm van invloed is op het uiteindelijk resultaat. Niet voor niets bleek bij de laatste twee verkiezingen dat de uiteindelijke zetelverdeling fors afweek van hetgeen een paar maanden daarvoor nog werd gepeild.quote:Op zondag 15 oktober 2006 01:45 schreef problematiQue het volgende:
wat een grote verschillen tussen die peilingen zeg. SP: 13/17/21 - PvdA 40/43/47
Ook komen de trends vrijwel nergens bij geen enkele partij overeen. Ik dacht altijd dat peilingen nog wel enigzinds betrouwbaar waren, maar blijkbaar moeten ze genomen worden met een flinke korrel zout á foutmarge van zo'n 8 zetels![]()
goede OP en de daarin gelinkte artikelen!
Strategisch stemmen en stemmen op een winnaar zijn imho twee belangrijke motivaties.quote:Op zondag 15 oktober 2006 11:21 schreef problematiQue het volgende:
op wat voor manier laten zwevende kiezers hun stem afhangen van de peilingen dan?
Ja ik denk het wel! De hele hetze rond de 'titanenstrijd' tussen Balkenende en Bos bijv. komt rechtstreeks van De Hond. Zonder de peilingen was het besef van een titanenstrijd minder groot geweest, en dan hadden mensen meer op partijen gestemd die ze echt aanspreken. Dus SP en GL ipv PvdA, en ChristenUnie en Wilders ipv CDA.quote:Op zondag 15 oktober 2006 12:05 schreef problematiQue het volgende:
danku - ik kon er zo snel even niet opkomen
Dus, zonder peilingen oprechtere stemmen (dwz stemmen op een partij die iemand echt aanspreekt ipv bovengenoemde methodes)?
Overigens staat jouw grote leider in de peiling van Maurice de Hond weer een zetel voor op het CDA. Des te bter natuurlijk, want dan kan weer een club VVD'ers strategisch gaan stemmenquote:Op zondag 15 oktober 2006 12:16 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ja ik denk het wel! De hele hetze rond de 'titanenstrijd' tussen Balkenende en Bos bijv. komt rechtstreeks van De Hond. Zonder de peilingen was het besef van een titanenstrijd minder groot geweest, en dan hadden mensen meer op partijen gestemd die ze echt aanspreken. Dus SP en GL ipv PvdA, en ChristenUnie en Wilders ipv CDA.
Ah ok. Ik ben benieuwd naar de volledige uitslag van deze week, staat nog niet op www.peil.nl.quote:Op zondag 15 oktober 2006 12:56 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Overigens staat jouw grote leider in de peiling van Maurice de Hond weer een zetel voor op het CDA. Des te bter natuurlijk, want dan kan weer een club VVD'ers strategisch gaan stemmen![]()
PvdA -- 43 (43)quote:Op zondag 15 oktober 2006 13:09 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ah ok. Ik ben benieuwd naar de volledige uitslag van deze week, staat nog niet op www.peil.nl.
Dank je. Heb je een lijntje met Maurice?quote:Op zondag 15 oktober 2006 13:22 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
PvdA -- 43 (43)
CDA -- 42 (44)
VVD -- 27 (27)
SP -- 17 (17)
GroenLinks -- 6 (7)
ChristenUnie -- 6 (5)
PVV -- 3 (3)
EénNL -- 2 (1)
SGP -- 2 (2)
D66 -- 1 (1)
PvdD -- 1 (0)
Fortuyn -- 0 (0)
Overig -- 0 (0)
Weinig wijzigingen dus. CDA twee zetels in de min, GroenLinks één. EénNL, ChristenUnie en Partij voor de Dieren hebben allen een zetel winst.
Interessant.quote:Vergeleken met de politieke barometer staan CDA en PvdA ieder vier zetels lager en staat de SP vier zetels hoger. EénNL en Wilders staan ieder twee zetels hoger bij Peil.nl.
Nee hoor, gewoon de nieuwsberichten lezen.quote:Op zondag 15 oktober 2006 13:29 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Dank je. Heb je een lijntje met Maurice?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | Intv/NSS Peil.nl NIPO CDA 44 46 (46) 42 (44) (40) PvdA 42 47 (47) 43 (43) (40) VVD 28 25 (25) 27 (27) (28) SP 9 13 (15) 17 (17) (21) LPF 8 0 (0) 0 (0) (0) GroenLinks 8 6 (7) 6 (7) (5) D66 6 2 (1) 1 (1) (1) CU 3 6 (6) 6 (5) (7) SGP 2 3 (2) 2 (2) (3) PvdDieren 0 1 (0) 1 (0) (0) PVV/Wilders 0 1 (1) 3 (3) (4) EénNL 0 0 (0) 2 (1) (1) |
LOLquote:Op zondag 15 oktober 2006 14:19 schreef turkish_n3z het volgende:
Hoe de peilingen ook zijn, de VVD verliest
En daarmee haal je 25-30 zetels in de peilingen?quote:Op zondag 15 oktober 2006 14:20 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
LOL
Nou vergeet niet dat ze 4 jaar geleden al een opdonder hebben gehad, ze hebben nu ook maar 28 zeteltjes.Veul slechter kan het eigenlijk niet. De aanhang is gemarginaliseerd tot Wassenaar, Bilthoven en Blaricum. En Rutte maar volhouden dat het een volkspartij is.
![]()
Ze hebben natuurlijk ook nog altijd een zetel of 10 aan antibuitenlanderssentimenten.quote:Op zondag 15 oktober 2006 14:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En daarmee haal je 25-30 zetels in de peilingen?![]()
LOL ja precies.quote:Op zondag 15 oktober 2006 14:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ze hebben natuurlijk ook nog altijd een zetel of 10 aan antibuitenlanderssentimenten.
Je kan ook stellen dat het voor de VVD eigenlijk vrij uitzonderlijk is dat ze meer dan 30 zetels halen. Dat is maar drie keer in de geschiedenis gebeurd; namelijk in 1982, 1994 en 1998. Een zeteltal van ongeveer 26 is sinds begin jaren 70 vrij gebruikelijk voor de liberalen.quote:Op zondag 15 oktober 2006 14:20 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
LOL
Nou vergeet niet dat ze 4 jaar geleden al een opdonder hebben gehad, ze hebben nu ook maar 28 zeteltjes.Veul slechter kan het eigenlijk niet. De aanhang is gemarginaliseerd tot Wassenaar, Bilthoven en Blaricum. En Rutte maar volhouden dat het een volkspartij is.
![]()
Toen waren het nog goede tijdenquote:Op zondag 15 oktober 2006 15:29 schreef Genverbrander het volgende:
tering hee, die uitslag in 2002 is echt ongelofelijk als je het zo ziet. CDA van 29 naar 43, PvdA van 45 naar 23.![]()
Nou het heeft ons land volgens mij niets goeds gebrachtquote:
Dat is dus 'vertaald' in bovengenoemd zeteltal. Opmerkelijk is dat Wilders in het onderzoek 8 procent scoort. Met 38 procent 'niet-stemmers' betekent dat eigenlijk 19 zetels. In zetels blijven daar maar drie van over. Het CDA, dat maar 2 procent beter scoort, wordt daarentegen op 42 zetels gezet.quote:CDA -- 10%
LPF -- 0%
VVD -- 7%
PvdA -- 20%
Groen Links -- 4%
D66 -- 2%
SP -- 6%
ChristenUnie -- 2%
SGP -- 1%
Partij voor de Dieren -- 1%
Groep Wilders -- 8%
Andere partij -- 1%
Ik weet het niet -- 20%
Ik ben te jong om te mogen stemmen -- 0%
Ik zou niet gaan stemmen -- 18%
Dit zijn de totalen van het gehouden onderzoek, dus niet alleen de 'mensen zoals ik'.quote:Op zondag 15 oktober 2006 16:13 schreef Sidekick het volgende:
Is dat het "Dit zijn de resultaten van u en mensen zoals u:" overzicht Kozzmic?
Ik vind het een heel onduidelijke tabel, maar volgens mij is dat een 'persoonlijke' pagina, die niet wordt vertaald naar zetelaantallen.
Interessant. Volgens mij is dit dus inderdaad het gevolg van Maurice's manier van onderzoek doen, zoals ik hier al beschreef. Hij claimt dat een steekproef helemaal niet aselect en representatief hoeft te zijn om een waarheidsgetrouw beeld te krijgen. Hij laat gewoon wat formules los op de uitslag en zo buigt hij het kromme weer een beetje recht.quote:Op zondag 15 oktober 2006 16:50 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Dit zijn de totalen van het gehouden onderzoek, dus niet alleen de 'mensen zoals ik'.
Daarnaast laten politici met enige regelmaat luchtballonnetjes op om te zien hoe die in de peilingen uitpakken. Wat ferme taal hier, wat 'beleidsvoornemens' daar...quote:Op zondag 15 oktober 2006 11:27 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Strategisch stemmen en stemmen op een winnaar zijn imho twee belangrijke motivaties.
En een kabinet van VVD / CDA en CU is mogelijkquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 15:33 schreef Genverbrander het volgende:
Hierbij voor de duidleijkheid nog even de laatste peiling van Interview/NSS (gisteren verschenen):
[afbeelding]
Opvallend: PvdA nog steeds de grootste, Partij voor de DIeren voor het eerst op 1 zetel.
Dat is nauwelijks een cheerleader waard.quote:Op zondag 15 oktober 2006 18:09 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En een kabinet van VVD / CDA en CU is mogelijk![]()
een links afbraak kabinet is volgens alle peilingen niet mogelijkquote:Op zondag 15 oktober 2006 18:17 schreef Genverbrander het volgende:
Dat is nauwelijks een cheerleader waard.Gelukkig is dat volgens de andere twee peilingen geen optie.
zoals ik al zei, Balkenende heeft het patent op de term afbraakkabinet, ik sleep je voor de rechter als je het nogmaals oneigelijk gebruikt.quote:Op zondag 15 oktober 2006 18:20 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
een links afbraak kabinet is volgens alle peilingen niet mogelijk![]()
Waarom vind je dat eigenlijk een treurige middenoplossing waar niemand op zit te wachten?quote:Op zondag 15 oktober 2006 18:23 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
zoals ik al zei, Balkenende heeft het patent op de term afbraakkabinet, ik sleep je voor de rechter als je het nogmaals oneigelijk gebruikt.
Er is voor de meeste Nederlanders niets te feesten. Als het zo doorgaat is een links kabinet niet mogelijk, rechts kabinet ook niet, en wat overblijft is de treurige middenoplossing PvdA/CDA waar niemand echt op zit te wachten.
Maurice de Hond heeft gepeild dat PvdA/CDA de minst gewilde coalitie is.quote:Op zondag 15 oktober 2006 18:28 schreef OllieA het volgende:
[..]
Waarom vind je dat eigenlijk een treurige middenoplossing waar niemand op zit te wachten?
Een grote coalitie van PVDA en CDA lijkt me eigenlijk het meest recht doen aan hoe de verhoudingen liggen. En zo liggen de verhoudingen nu eenmaal, dus laat ze maar eens een poging tot chemie doen. Dan neem je de kiezer serieus. Imho.
Dat kan De Hond wel peilen, maar dat neemt toch niet weg dat een grote coalitie het meeste recht zou doen aan de verhoudingen?quote:Op zondag 15 oktober 2006 18:36 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Maurice de Hond heeft gepeild dat PvdA/CDA de minst gewilde coalitie is.
vind ik ook. maar ja, politiek is een spel van voorkeuren.quote:Op zondag 15 oktober 2006 18:28 schreef OllieA het volgende:
[..]
Waarom vind je dat eigenlijk een treurige middenoplossing waar niemand op zit te wachten?
Een grote coalitie van PVDA en CDA lijkt me eigenlijk het meest recht doen aan hoe de verhoudingen liggen. En zo liggen de verhoudingen nu eenmaal, dus laat ze maar eens een poging tot chemie doen. Dan neem je de kiezer serieus. Imho.
Daar vallen wel wat argumenten voor te verzinnen, maar in de praktijk is het onhaalbaar. Zie de media maar eens te verbieden om dat te doen. Als de overheid een regel uitvaardigt is het meteen bemoeienis en 'je moet de markt z'n werk laten doen' en de kans dat alle media vrijwillig een convenant sluiten waarin ze zeggen dat ze hier niet meer aan doen lijkt me ook nihil.quote:Op zondag 15 oktober 2006 18:01 schreef OllieA het volgende:
[..]
Daarnaast laten politici met enige regelmaat luchtballonnetjes op om te zien hoe die in de peilingen uitpakken. Wat ferme taal hier, wat 'beleidsvoornemens' daar...
Waaruit je zou kunnen concluderen dat peilingen in feite het democratische proces ondermijnen. Ik zou zeggen: op z'n minst de laatste twee maanden voor verkiezingen geen peilingen meer.
Ongetwijfeld is een coalitie van SGP met aanvulling van willekeurige andere partijen nog minder gewild.quote:Op zondag 15 oktober 2006 18:36 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Maurice de Hond heeft gepeild dat PvdA/CDA de minst gewilde coalitie is.
Idd, maar het CDA moet in de peilingen steeds wat kleiner blijven dan de PvdA, anders loopt het CDA een aantal strategische stemmers mis.quote:Op maandag 16 oktober 2006 12:53 schreef -Jean- het volgende:
Het lijkt me logisch. De mensen stemmen CDA omdat ze geen Wouter Bos willen en ze stemmen PVDA omdat ze geen Balkie willen.
Stel ze gaan daarna samen in zee, grote kans dat ze na 4 jaar worden afgestraft door de kiezer.
CDA heeft voorkeur voor de rechterkant en hopelijk lukt ze dat ook![]()
Of allebei natuurlijk. Het laat iig zien dat we peilingen met een flinke dosis zout moeten nemenquote:Op maandag 16 oktober 2006 20:16 schreef Genverbrander het volgende:
Interview/NSS geeft de PvdA 47 zetels, TNS NIPO geeft ze 38 zetels. Bijna 10 zetels verschil!!!Eén van de twee methodes is echt helemaal fout.
![]()
want tussen droom en daadquote:Op maandag 16 oktober 2006 11:43 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Daar vallen wel wat argumenten voor te verzinnen, maar in de praktijk is het onhaalbaar. Zie de media maar eens te verbieden om dat te doen. Als de overheid een regel uitvaardigt is het meteen bemoeienis en 'je moet de markt z'n werk laten doen' en de kans dat alle media vrijwillig een convenant sluiten waarin ze zeggen dat ze hier niet meer aan doen lijkt me ook nihil.
Nee, peilingen zijn onvermijdelijk. En leuk, dus da's ook wat waard.
Dat het zo slecht zou gaan had ik niet verwacht, alleen kan ik me niet voorstellen dat ze werkelijk nul zetels gaan halen, twee moet toch wel te doen zijn?quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:51 schreef dVTB het volgende:
Volgens mij voor het EERST dat D66 nul zetels scoort in een peiling!
Op het moment dat de SP op zó veel zetels staat wordt het wel boeiend. Dan wordt een strategische switch naar PvdA minder aanlokkelijk en kan je beter de SP steunen. Aan de andere kant wordt coalitievorming zo wel heel spannend.quote:Op maandag 16 oktober 2006 20:13 schreef Genverbrander het volgende:
In de peiling van TNS Nipo zakt de PvdA 2 zetels, het CDA 1.
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor het eerst haalt het CDA de PvdA in in deze peiling. De mogelijke coalitie van CDA, VVD en CU zakt een zetel verder weg naar 74 zetels.
Ja Ollie, aan mooie praatjes hebben we niks in de politiek. Hop, handen uit de mouwen en flyeren.quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:39 schreef OllieA het volgende:
[..]
want tussen droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren,
en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,
en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.
Strategisch stemmen is voor personen zonder visie en ruggegraat.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 00:54 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Op het moment dat de SP op zó veel zetels staat wordt het wel boeiend. Dan wordt een strategische switch naar PvdA minder aanlokkelijk en kan je beter de SP steunen. Aan de andere kant wordt coalitievorming zo wel heel spannend.
Ik vrees echter dat de peiling van TNS NIPO niet heel betrouwbaar is.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 00:54 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Op het moment dat de SP op zó veel zetels staat wordt het wel boeiend. Dan wordt een strategische switch naar PvdA minder aanlokkelijk en kan je beter de SP steunen. Aan de andere kant wordt coalitievorming zo wel heel spannend.
Er is volgens mij maar een charlataan in peilingland en dat is Maurice de Hond.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 00:37 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ik vrees echter dat de peiling van TNS NIPO niet heel betrouwbaar is.De SP staat daar al weken zo extreem hoog, de twee andere peilingen zien dat heel anders.
Sja zie de OP... 22 november zal het moeten leren.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 00:44 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Er is volgens mij maar een charlataan in peilingland en dat is Maurice de Hond.
Dan zal inderdaad de waarheid bovendrijven.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 00:45 schreef Genverbrander het volgende:
Sja zie de OP... 22 november zal het moeten leren.![]()
quote:Op donderdag 19 oktober 2006 01:01 schreef du_ke het volgende:
Dat is inderdaad de enige betrouwbare opiniepeiling.
Bij lijst 0 gaf Rouvoet aan toch (liever) niet met de SP te willen regeren. Dus deze coalitie lijkt me onmogelijk.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 23:49 schreef turkish_n3z het volgende:
[afbeelding]
PVDA 38
SP 23
GL 6
CU 7
------------
zetels: 74
nog 2 zetels
CU wil niet met links regerenquote:Op woensdag 18 oktober 2006 23:49 schreef turkish_n3z het volgende:
[afbeelding]
PVDA 38
SP 23
GL 6
CU 7
------------
zetels: 74
nog 2 zetels
Wat jij maar wil gelovenquote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:02 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ze zijn dan ook rechts, best logisch dus.
Tja als ze zichzelf al niet links vinden, niet met links willen regeren en zo conservatief als de neten zijn kan ik ze moeilijk links vinden.quote:
Ik, en met mij vele anderen, vinden ze wel linksquote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:04 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja als ze zichzelf al niet links vinden, niet met links willen regeren en zo conservatief als de neten zijn kan ik ze moeilijk links vinden.
Heb daar als ik hun stemmers zie nog steeds erg veel moeite meequote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:10 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik, en met mij vele anderen, vinden ze wel links![]()
Op welk moment?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 12:43 schreef Tikorev het volgende:
Weet iemand misschien wat de peilingen bij de vorige verkiezingen voorspelden?
op het moment waar we nu ook staan. dus een maand van te voren.quote:
dat kun je leuk met de linkjes nazoeken in de op.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:01 schreef turkish_n3z het volgende:
[..]
op het moment waar we nu ook staan. dus een maand van te voren.
Eind december 2002 dus.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:01 schreef turkish_n3z het volgende:
[..]
op het moment waar we nu ook staan. dus een maand van te voren.
quote:Het lijsttrekkersdebat op RTL4 heeft de PvdA geen windeieren gelegd. De partij van lijsttrekker Wouter Bos krijgt er in de peiling van Maurice de Hond in opdracht van SBS6, zeven zetels bij.
(...)
Bos, die tot winnaar werd uitgeroepen, ziet zijn PvdA deze week van 28 naar 35 zetels omhoogschieten.
De laatste voor de verkiezingen is interessant om te kijken welke peiler er de vorige keer het dichtstbij zat. Op de site die je gaf staan een aantal interessante links.quote:
Toch zie ik iets dergelijke de komende weken niet gebeuren. Bos was toen nieuw, nu heeft iedereen al vier jaar lang hem kunnen meemaken. Bovendien is Bos de afgelopen door de sloopwerkzaamheden van Verhagen al behoorlijk beschadigd. HIj is niet meer de nieuwe, frisse politicus.quote:
Interview/NSS peilde het meest nauwkeurigquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 12:39 schreef Tikorev het volgende:
[..]
De laatste voor de verkiezingen is interessant om te kijken welke peiler er de vorige keer het dichtstbij zat.
Daar heb je wel een punt.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 13:06 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Toch zie ik iets dergelijke de komende weken niet gebeuren. Bos was toen nieuw, nu heeft iedereen al vier jaar lang hem kunnen meemaken. Bovendien is Bos de afgelopen door de sloopwerkzaamheden van Verhagen al behoorlijk beschadigd. HIj is niet meer de nieuwe, frisse politicus.
Gisteren was je nog benieuwd naar een maand vantevoren. Hoe zou het toch komen dat je toch voor een andere peiling wil gaan...quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 12:39 schreef Tikorev het volgende:
[..]
De laatste voor de verkiezingen is interessant om te kijken welke peiler er de vorige keer het dichtstbij zat.
quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 18:44 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Gisteren was je nog benieuwd naar een maand vantevoren. Hoe zou het toch komen dat je toch voor een andere peiling wil gaan...
Wat laat jij je kennen zeg.quote:
Maar natuurlijk. Jij verzint de wildste dingen om allerlei suggestieve opmerkingen te staven en dan laat ik mij kennen omdat ik aangeef dat ik daar nogal moe van wordt...quote:
Ik verzin helemaal niets, ik confronteer je met je eigen twee uitspraken, op een luchtige manier. De manier waarop jij vervolgens door het lint gaat is veelzeggend. Kennelijk legde ik de vinger op de zere plek.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 20:35 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Maar natuurlijk. Jij verzint de wildste dingen om allerlei suggestieve opmerkingen te staven
1NL had vorige week geen zetel. Die stijgt dus 1 zetel.quote:
Bronquote:CDA grootste in NOVA-peiling
HILVERSUM (ANP) - De PvdA is de afgelopen week teruggevallen in de kiezersgunst en moet in de peiling van Interview-NSS en NOVA de koppositie aan het CDA laten.
Het CDA, met 44 zetels in de Tweede Kamer, blijft in de Politieke Barometer staan op 46 zetels. De PvdA valt daarin terug van 47 naar 44 zetels, twee meer dan in de Tweede Kamer. De VVD komt van 25 op 26 zetels, twee minder dan bij de vorige verkiezingen.
De regeringspartijen CDA en VVD zijn nu dus samen goed voor 72 zetels in de peiling. Links haalt daarin ook geen meerderheid. De SP klom drie zetels naar zestien zetels, tegenover negen bij de vorige verkiezingen. GroenLinks blijft in de peiling steken op zes zetels, tegenover acht in de Tweede kamer.
Volgens de Politieke Barometer zou Geert Wilders, een eenmansfractie, uit de Kamer verdwijnen. EénNL van Marco Pastors zou daar met één zetel in komen. Dat laatste geldt ook voor de Partij voor de Dieren.
Ja helaas wel.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 23:22 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Een CDA / VVD kabinet komt dus steeds dichterbij
Behoorlijk betrouwbaarquote:Maar hoe betrouwbaar is de NOVA peiling?
Vorige week daalde de SP twee zetels, deze week stijgt deze partij er drie. Waar is dat door te verklaren? Je moet gewoon rekening houden met enige onnauwkeurigheid in de peilingen, en je niet blindstaren op de resultaten in één bepaalde week. Dus altijd de trend over een paar weken bekijken, en daarbij ook de trends bij de twee andere onderzoeksbureaus meenemen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 02:19 schreef Genverbrander het volgende:
Hoe zou die daling van 3 zetels bij de PvdA te verklaren zijn?![]()
je hebt gelijk.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 10:43 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Vorige week daalde de SP twee zetels, deze week stijgt deze partij er drie. Waar is dat door te verklaren? Je moet gewoon rekening houden met enige onnauwkeurigheid in de peilingen, en je niet blindstaren op de resultaten in één bepaalde week. Dus altijd de trend over een paar weken bekijken, en daarbij ook de trends bij de twee andere onderzoeksbureaus meenemen.
Ik zou niet te veel waarde hechten aan de stemwijzer. in 2003 was Leefbaar Nederland één van de meest gegeven adviezen, en dat zag je niet terug in peilingen of stemmen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 11:25 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
je hebt gelijk.Iedere peiling is een steekproef met een bepaalde afwijking van de werkelijkheid. Wellicht zat het vorige week boven de werkelijkheid, en deze week eronder.
Het kan misschien ook te maken hebben met de Stemwijzer? Veel mensen hebben daar SP uitgekregen.
Opzich klopt dat niet, je ziet dat het rechtse en het linkse blok in omvang precies gelijk zijn gebleven.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 09:31 schreef MrX1982 het volgende:
De mogelijkheid voor het CDA en de VVD om door te regeren komt steeds dichterbij.
Wie had dat een tijdje terug kunnen denken.
Rechtse herfst, winter en zomer.
Linkse lente.
quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 20:56 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik verzin helemaal niets, ik confronteer je met je eigen twee uitspraken, op een luchtige manier. De manier waarop jij vervolgens door het lint gaat is veelzeggend. Kennelijk legde ik de vinger op de zere plek.
Oh, pardon, ik verwarde iemand anders met je.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 14:49 schreef Tikorev het volgende:
[..]Waar heb je het over? Welke twee uitspraken?
Inderdaad. En als je de peiling van TNS NIPO ernaast legt word je helemaal gek: daar staat CDA nog op 39 zetels.quote:Op zondag 22 oktober 2006 12:35 schreef ItaloDancer het volgende:
Nog opvallender is de tegenovergestelde bewegingen van resp. SP en VVD in beide peilingen.
Zelfs jij kreeg stemadvies CDA bij de stemwijzer, dus je zou blij moeten zijnquote:Op zondag 22 oktober 2006 13:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Zonder aanslagen, lijken uit kast, schandalen etc is de verkiezingen wat mij betreft een gelopen race:
CDA wint: Balkenende weer premier....
Dat kan niet. Wat de peilingen ook zeggen, het is zeker dat het linkse en het rechtse blok in omvang weinig zullen veranderen. De kloof tussen links en rechts is momenteel zo groot dat weinig mensen zullen overstappen. Op dit moment is het rechtse blok iets groter dan het linkse, maar allebei zijn ze niet groot genoeg om te regeren.quote:Op zondag 22 oktober 2006 12:53 schreef Martijn_77 het volgende:
Het gaat de goede kant op nu moet de VVD nog wat stijgen en een CDA / VVD kabinet kan er komen.
Maar wat zou er moeten gebeuren om deze beweging in te zetten?
Welnee, ik heb genoeg posts van EchtGaaf gelezen om te kunnen zeggen dat hij links is. Een advies van die oversimpele stemwijzer kan daar geen verandering in brengen.quote:Op zondag 22 oktober 2006 13:26 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Zelfs jij kreeg stemadvies CDA bij de stemwijzer, dus je zou blij moeten zijn![]()
Dat klopt. Maar weet je hoe dat komt dat ik dat advies kreeg:quote:Op zondag 22 oktober 2006 13:26 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Zelfs jij kreeg stemadvies CDA bij de stemwijzer, dus je zou blij moeten zijn![]()
Dat klopt. Ik ben gelukkig heel eigenwijs zodat het naast mij neerleggen van adviezen zo ongeveer een kernkwaliteit van mij is geworden..........quote:Op zondag 22 oktober 2006 13:44 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Welnee, ik heb genoeg posts van EchtGaaf gelezen om te kunnen zeggen dat hij links is. Een advies van die oversimpele stemwijzer kan daar geen verandering in brengen.
Zeker, Genverbrander. Ik hoop dat er juist veel meer sociale thema's aan de orde komen. Overigens er schiet bij iets te binnen. Ik heb ergens een andere stemwijzer ontdekt. Ik open daarover een nieuwe topic. Ja, ja, alles voor het goede doel, he?quote:Binnenkort komt de KiesKompas uit, die schijnt wat diepgaander te zijn dan de stemwijzer, ik denk dat die dan ook een betrouwbaardere uitslag zal geven. En dan zul je zien dat EchtGaaf gewoon alle linkse partijen bovenaan heeft staan.![]()
Laten we het hopen.quote:Op zondag 22 oktober 2006 13:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Zonder aanslagen, lijken uit kast, schandalen etc is de verkiezingen wat mij betreft een gelopen race:
CDA wint: Balenende weer premier....
die kans is ook niet zo groot......(lees klein).quote:Op zondag 22 oktober 2006 13:54 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Laten we het hopen.
Maar welke lijken en schandalen zouden er nog kunnen komen? Ik zou er zo geen weten
Kun je iets duiderlijker kleuren gebruiken?quote:Op zondag 22 oktober 2006 12:29 schreef Genverbrander het volgende:
De grafieken:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier blijkt dus ook weer de enorme verschillen tussen de peilingen: in de ene is een winst te zien voor het CDA, in de ander een verlies voor de PvdA.
ik zou wel willen, maar dat klote-excel werkt niet echt mee.quote:Op zondag 22 oktober 2006 13:58 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Kun je iets duiderlijker kleuren gebruiken?
De kleuren zijn niet helemaal logisch gekozen, maar ik wil wel Genverbrander gaarne complimenteren voor de overzichten die erg duidelijk zijn..quote:Op zondag 22 oktober 2006 13:58 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Kun je iets duiderlijker kleuren gebruiken?
Mooi zo. Tja, plaatjes zeggen veel meer dan duizend woorden....Ziet er gewoon goed uit. Tja, elk instrument tbv analyse juich ik van harte toe.quote:Op zondag 22 oktober 2006 14:33 schreef Genverbrander het volgende:
Dank EchtGaaf.
Ik heb de kleuren zojuist wat aangepast en duidelijker gemaakt, vanaf nu zullen de grafieken dus een stuk beter zijn.Morgen komt de TNS NIPO van afgelopen week uit en dan zet ik ze nog eens alledrie onder elkaar.
Waar is dat topic dan?quote:Op zondag 22 oktober 2006 13:53 schreef EchtGaaf het volgende:
Overigens er schiet bij iets te binnen. Ik heb ergens een andere stemwijzer ontdekt. Ik open daarover een nieuwe topic. Ja, ja, alles voor het goede doel, he?![]()
Leuk en aardig grafiekje maar dat zegt vrij weinig. Zet dat eens af tegen de grafieken van overige partijen in dezelfde tijd.quote:Op zondag 22 oktober 2006 15:52 schreef Genverbrander het volgende:
Even een prachtig grafiekje van Sidekick uit het andere topic dat het aantal zetels van Wilders aangeeft na de weken van de moord op Van Gogh:
[afbeelding]
Zoiets kan natuurlijk ook een grote invloed hebben op de uitslag. Als er voor de verkiezingen nog een dergelijk incident plaatsvindt zal met name het CDA de klappen krijgen (verschuiving binnen het rechtse blok).
Zie hier:quote:Op zondag 22 oktober 2006 15:54 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Leuk en aardig grafiekje maar dat zegt vrij weinig. Zet dat eens af tegen de grafieken van overige partijen in dezelfde tijd.
Het legde de PvdA blijkbaar ook geen windeieren als ik de grafiek bekijk.quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:05 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Zie hier:
[afbeelding]
Je ziet dat Wilders voor korte tijd de tweede partij van het land was.
Die is van Maurice de Hond.quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:11 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het legde de PvdA blijkbaar ook geen windeieren als ik de grafiek bekijk.
Van wie is die peiling eigenlijk?
Hmm die dient dus met een zeer grote korrel zout bekeken te worden.quote:
Volgens mij kijk je bij de verkeerde datum dan.quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:11 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het legde de PvdA blijkbaar ook geen windeieren als ik de grafiek bekijk.
Ja, dit leer je in het eerste jaar van de Havoquote:Op woensdag 25 oktober 2006 11:05 schreef Jurgen21 het volgende:
Maakt het natuurlijk nog wel uit waar je peilt. Als je hier in Noordoost-Friesland peilt komt het CDA op 75 zetels en de SP op 4 ofzo. In Amsterdam is dit heel anders.
Nou, als je ziet hoever Mauroce de Hond er soms naast zit met z'n peilingen dan moeten we daar ernstig aan twijfelen.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 11:12 schreef Xith het volgende:
[..]
Ja, dit leer je in het eerste jaar van de Havo![]()
oftewel - Ik denk dat Maurice de Hond dit wel doorheeft
![]()
Die hoge positie van de CU bij TNS-NIPO valt me ook nogal op.quote:Op maandag 23 oktober 2006 23:08 schreef Genverbrander het volgende:
Heel vreemd hoor, dit enorme verschil tussen TNS NIPO en de andere peilingen! Er is eigenlijk geen enkele reden om aan te nemen dat TNS-NIPO er naast zit. Hun uitslag klopte bij de vorige verkiezingen ook aardig en ze onderzoeken wekelijks onder een zeer grote groep proefpersonen (2000).
Je mag toch verwachten dat ze hier in alledrie de peilingen rekening mee houden.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 11:15 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Nou, als je ziet hoever Mauroce de Hond er soms naast zit met z'n peilingen dan moeten we daar ernstig aan twijfelen.![]()
Dat slaat echt nergens op. Hoe kan de LPF ineens groter zijn dan Wilders en Pastors. Daar geloof ik helemaal niks van. Dat klein rechts kaalgevreten wordt is overigens een logisch verschijnsel. Wat wel vreemd is, is dat dit op links niet gebeurd. Dat werkt nadelig voor de PvdA.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 20:27 schreef Kozzmic het volgende:
De SP is bezig met een enorme opmars, voor de tweede achtereenvolgende week drie zetels erbij bij Interview/NSS: http://teletekst.nos.nl/tekst/377-02.html
Iemand een idee waarop dat gebaseerd kan zijn?
Klein rechts wordt helemaal kaalgevreten; Wilders en Pastors op 0 zetels, CU nog maar op 4 en SGP één eraf naar 2. De LPF daarentegen opeens weer op 1!
[afbeelding]
Inderdaad. Vind ik ook raar moet ik zeggen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 20:49 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Dat slaat echt nergens op. Hoe kan de LPF ineens groter zijn dan Wilders en Pastors. Daar geloof ik helemaal niks van.
Denk je echt dat het iets uitmaakt? Er zijn twee mogelijkheden:quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 21:01 schreef Genverbrander het volgende:
Het gat tussen PvdA en CDA is nu echt geslagen...ik heb steeds minder vertrouwen in een goeie afloop.
![]()
Ik kan er nog steeds niet over uit... CDA op 47 zetels, wie had dat een jaar geleden durven denken?![]()
Nou dat lijkt me wat overdreven maar een zetel of 2, 3 zag ik er toch wel zitten. Nu zou hij helemaal uit de Kamer verdwijnen. Dat lijkt me sterk.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 21:29 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Ja, net alsof deLPF
ooit nog een zetel zal halen. Als die brandende bussen in Frankrijk leiden tot de slag om de voorsteden #2 haalt Wilders straks met gemak 10 zetels. [afbeelding]
Mooie peiling idd.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 21:01 schreef Genverbrander het volgende:
Het gat tussen PvdA en CDA is nu echt geslagen...ik heb steeds minder vertrouwen in een goeie afloop.
![]()
Ik kan er nog steeds niet over uit... CDA op 47 zetels, wie had dat een jaar geleden durven denken?![]()
Geloof je dat echt? ALs het er op aankomt, zit de CU er bij.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 21:22 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Een rechtse coalitie is onmogelijk omdat zowel CDA als VVD niet meer met een derde partij erbij willen regeren.
Ik denk dat de VVD nu wel ongeveer op het minimum zit.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 22:13 schreef Jurgen21 het volgende:
Mooie peiling idd.![]()
Nu al drie zetels voorsprong op de PvdA. Ik stel voor dat Balkenende nog vier á vijf zetels bij Rutte wegsnoept en daarmee 51 á 52 zetels haalt. Dan moet het CDA toch kunnen winnen van de PvdA, die in de laatste weken nog weer zetels zal winnen ten kosten van de SP.
Nee hoor, als Bos de komende weken weer stijgt zal de VVD nog zetels gaan kwijtraken. Dat is geen probleem voor die partij, want we krijgen gewoon een kabinet CDA/VVD/CU. Daarin zal Balkenende de VVD wel belonen voor de offers die de partij heeft gebracht. In plaats van vier krijgt men vijf ministerspostenquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 22:23 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik denk dat de VVD nu wel ongeveer op het minimum zit.
Dat Rutte afsnoepen valt wel mee denk ik. PvdA kan wel snoepen van de SP. Dat zal dus een nek-aan-nekrace worden tussen CDA en PvdA. Zal grappig worden als ze gelijk eindigen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 22:13 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Mooie peiling idd.![]()
Nu al drie zetels voorsprong op de PvdA. Ik stel voor dat Balkenende nog vier á vijf zetels bij Rutte wegsnoept en daarmee 51 á 52 zetels haalt. Dan moet het CDA toch kunnen winnen van de PvdA, die in de laatste weken nog weer zetels zal winnen ten kosten van de SP.
Kan je nu al niet tegen je verliess !! whahah CDA roeleert !quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:05 schreef rebel6 het volgende:
De walgelijke CDA-campagne vol leugens, onterechte ophemeling van een mislukte premier en persoonlijke aanvallen op Bos begint z'n vruchten af te werpen.
Oh ja, dat was ik even vergeten.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:08 schreef feessie het volgende:
[..]
Kan je nu al niet tegen je verliess !! whahah CDA roeleert !![]()
De partij die het meest liegt en draait, zie Aboutaleb, en eigenlijk alleen maar bezig is met een persoonlijkheidscultus rond de Grote Leider, is de PvdA.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:05 schreef rebel6 het volgende:
De walgelijke CDA-campagne vol leugens, onterechte ophemeling van een mislukte premier en persoonlijke aanvallen op Bos begint z'n vruchten af te werpen.
Idd, als Bos straks verliest en de politiek verlaat is de PvdA een partij zonder leiding, zonder koers en zonder ideeën.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:30 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De partij die het meest liegt en draait, zie Aboutaleb, en eigenlijk alleen maar bezig is met een persoonlijkheidscultus rond de Grote Leider, is de PvdA.
1.Werkloosheid daalt nog steeds , dus daar maak ik me niet druk over.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:20 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Oh ja, dat was ik even vergeten.
Omdat de Pvda kut is, is het CDA automatisch cool.
Ik spreek jou nog wel als CDA/VVD de grenzen openzetten voor hogeropgeleiden, de huren sterk stijgen en jij je straks blauw betaalt aan energie, zorgpremies en gemeentelasten en bij werkloosheid asperges mag gaan steken voor minder dan het minimumloon.
Bij het CDA is die persoonlijkheidscultus rondom JPB een stuk erger.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:30 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De partij die het meest liegt en draait, zie Aboutaleb, en eigenlijk alleen maar bezig is met een persoonlijkheidscultus rond de Grote Leider, is de PvdA.
Maar dat weten de mensen wel en dus zullen ze daar rekening mee houden in beoordeling. Balkenende heeft eigenlijk in de debatten een groot voordeel: als hij het slecht doet nemen de mensen hem dat niet kwalijk (want hij is immers niet zo welbespraakt) en als hij het goed doet denken de mensen: zie je nou wel, ook dat heeft hij geleerd de afgelopen vier jaar.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:43 schreef dwergplaneet het volgende:
Voor het CDA is het afwachten tot de debatten. Voorheen was het altijd Maxime Verhagen die namens het CDA de debatten deed. Maar nu moet Jan-Peter Balkenende laten zien wat hij waard is. En qua welbespraaktheid schat ik Jan-Peter Balkenende een stuk lager in dan Maxime Verhagen.
Nog wel ja...quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:36 schreef feessie het volgende:
[..]
[quote]
1.Werkloosheid daalt nog steeds , dus daar maak ik me niet druk over.
Ik moet het nog zien, maar het CDA kennende...quote:2.En over die zorgpremies , CDA wil de premies betaal maken voor iedereen , dus wie meer verdient zal meer moeten betalen.
Was het maar zo simpel.quote:3.Gemeentelasten worden bepaald door de gemeente zelf..
Door concurrentie uit het buitenland stijgt de kans juist dat hogeropgeleiden onder hun niveau moeten gaan werken.quote:4. Veel hooggeleiden in Nederland gaan werken onder hun niveau , zoalang dat gebeurd kan je best masters uitnodigen om in Nederlan te werken . Kennis is nooit verkeerd.
Jij heb Witteman zitten kijkenquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:54 schreef PJORourke het volgende:
Rutte zou in de debatten nog wel eens kunnen verrassen. Het trucje van Bos, tendentieus "concluderen" en vilein glimlachen, kennen we nu wel. Balkenende kan zwijgend de premiersbonus af komen halen.
Nee hoor.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:41 schreef rebel6 het volgende:
Bij het CDA is die persoonlijkheidscultus rondom JPB een stuk erger.
Ik zie nog steeds dezelfde bloempot hoor.quote:Wie heeft er nu speciaal voor de verkiezingen ineens een modern kapsel gekregen? Jan-Peter of Wouter?
Van wie worden er na elk kappersbezoek nieuwe persfoto's genomen?quote:Wie wordt er als een held afgebeeld op een T-shirt? Jan-Peter of Wouter?
Nee... die kan ik niet uitstaan. Het is meer een herhaling van 2003, maar dan met Rutte als nieuwkomer.quote:
De laatste statistieken laten juist een lichte stijging van de werkloosheid zien: http://www.elsevier.nl/nieuws/economie/nieuwsbericht.asp?artnr=121396&rss=truequote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:36 schreef feessie het volgende:
[..]
1.Werkloosheid daalt nog steeds , dus daar maak ik me niet druk over.
Okej , iig het laagste percentage in de EUquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 00:10 schreef dwergplaneet het volgende:
[..]
De laatste statistieken laten juist een lichte stijging van de werkloosheid zien: http://www.elsevier.nl/nieuws/economie/nieuwsbericht.asp?artnr=121396&rss=true
Bronquote:Peiling: CDA loopt iets uit op PvdA
DEN HAAG (ANP) - In de wekelijkse politieke barometer is het gat tussen CDA en PvdA iets groter geworden. Als er nu verkiezingen zouden zijn, zou het CDA 47 Kamerzetels halen, één meer dan in de peiling van vorige week. De PvdA blijft staan op 44 zetels.
Het tv-programma Nova heeft de peiling van Interview/NSS vrijdagavond bekendgemaakt. CDA en PvdA hebben nu respectievelijk 44 en 42 Kamerzetels.
Opvallend in de peiling is de sprong die de SP maakt. De socialisten zouden op negentien zetels uitkomen. Dat betekent drie meer dan vorige week en een winst van tien in vergelijking met de verkiezingen van 2003.
De VVD staat in de peiling op 25 zetels, drie minder dan bij de vorige verkiezingen. Verlies is er ook voor GroenLinks (vijf, was acht in 2003), D66 (twee, was zes) en LPF (één, was acht). De ChristenUnie staat in de peiling weliswaar op winst, op vier zetels, maar de partij verliest wel een zetel in vergelijking met vorige week. De SGP komt net als nu in het parlement uit op twee zetels.
De Partij voor de Dieren zou ook een zetel halen. De Partij voor de Vrijheid en EénNL niet.
afgezien van die leiding zijn ze dat toch nu al? Man ik heb de afgelopen niets anders gehoord met "wat er allemaal wel niet goed gaat" in Nederland. Betere oplossingen heb ik nog niet gehoord van onze PvdA jongens.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:31 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Idd, als Bos straks verliest en de politiek verlaat is de PvdA een partij zonder leiding, zonder koers en zonder ideeën.
quote:EEN tweedehands auto kopen? Dat is het meest vertrouwd bij Jan Peter Balkenende. Kamperen op het Franse platteland doen we het liefst met de charmante Wouter Bos. De sfeer in de buurt is het beste gediend met wijkagent Jan Marijnissen. En nieuwkomer Mark Rutte? Tja, die zouden verreweg de meeste Nederlanders nog niet aan het kerstdiner willen hebben. Het zijn de soms verrassende, en niet voor iedereen even prettige, uitkomsten van het onderzoek dat De Telegraaf met het oog op de verkiezingen van 22 november naar de vier lijsttrekkers heeft laten doen onder 750 kiesgerechtigde Nederlanders.
JAN MARIJNISSEN populair, MARK RUTTE nog bleekjes, WOUTER BOS leuk bij kaarslicht en…
´Balkenende hoort in Torentje’
Verrassende uitkomsten in verkiezingsonderzoek De Telegraaf
39 procent verwacht voortzetting CDA-VVD coalitie
’SP-leider uitstekende sigarenboer’
Kabinet van CDA en PvdA ronduit impopulair VVD-voorman geliefd bij mannen
door JOB SLOK
DEN HAAG, zaterdag
De verkiezingen gaan allang niet meer alleen over koopkrachtplaatjes en toekomstvisies. Vrijwel geen Nederlander die nog de moeite neemt de verkiezingsprogramma’s naast elkaar te leggen om na grondige studie een weloverwogen keuze te maken. Voor velen is de internet-stemwijzer invullen al te veel werk. Het zijn de personen die een steeds grotere rol spelen, en bij de komende verkiezingen gaat het dan vooral om Balkenende (CDA), Bos (PvdA), Rutte (VVD) en Marijnissen (SP).
Een van de meeste bizarre voorbeelden is wel het kontje van Bos, dat bij de verkiezingen van 2003 een heel eigen leven ging leiden. Dat had niet eens meer te maken met de karaktereigenschappen die Bos werden toegedicht, laat staan met inhoud. Zijn sexy imago maakte de PvdA, die een jaar eerder nog vreselijk onderuit was gegaan in de verkiezingen, plotseling weer hip. Al bleek ook toen dat het effect van imago niet moet worden overdreven. Uiteindelijk was het de oerdegelijke Balkenende die de verkiezingen won.
Dik drie jaar later wordt de CDA-leider nog steeds geprezen om zijn betrouwbaarheid, en dus zouden Nederlanders met een gerust hart bij hem een tweedehands wagentje kopen (31 procent). De zogeheten premierbonus verzilvert hij op de punten besluitvaardigheid (31 procent) en deskundigheid (36 procent), cijfers waarmee hij met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Dat mag ook wel want Balkenende is van het stel de meest ervaren bestuurder, met vier jaar premierschap achter de rug. Bos en Rutte kunnen alleen bogen op hun ervaring als staatssecretaris, en Marijnissen moet het doen met zijn jaren als partijleider. Het zijn vooral de senioren die het wel zien zitten met de 50-jarige Balkenende. Ze vinden hem sympathiek, sociaal en charmant. Maar liefst 19 procent van de ouderen boven de 65 vindt zelfs dat hij van de vier het beste uit de verf komt bij mediaoptredens. Mooie cijfers, maar Balkenende heeft voor de toekomst wel een probleem. Bij ouderen mag hij ongekend populair zijn, jongeren zien hem beduidend minder zitten. Bij de categorie 18 tot 24 jaar vindt welgeteld 0 procent – lees: niemand – dat hij van de vier lijsttrekkers het charmantst is.
Nee, dan Wouter Bos (43). Dat is ’mister charming’ volgens 46 procent van de Nederlanders. Vooral vrouwen lopen weg met de PvdA-leider.
Zij kiezen voor Bos als de favoriete vakantiepartner die hen aan een ver strand mag insmeren tegen de brandende zon. Hij is bij de vrouwen ook de meest geliefde gast voor een romantisch kerstdiner bij kaarslicht. Maar als het op serieuze zaken aankomt, moet Bos in Balkenende toch zijn meerdere erkennen. De sociaaldemocratische voorman heeft volgens 37 procent de meeste kans om premier te worden, terwijl ongeveer de helft van de Nederlanders de kaarten zet op Balkenende. Bos lijkt ook nog steeds last te hebben van zijn plannen om ouderen met een pensioen van boven de 15.000 euro in de toekomst te laten meebetalen voor hun aow. Zijn populariteit is onder vrijwel alle leeftijdsgroepen ongeveer gelijk, behalve bij de 65-plussers. Die vinden dat hij van de vier belangrijkste lijsttrekkers het minst duidelijke taal spreekt en het minst met beide benen op de grond staat.
Mark Rutte komt in het rijtje nauwelijks voor, maar hij is dan ook de benjamin van het stel. Niet alleen in leeftijd – hij is 39 – maar ook in dienstjaren. Hij kwam pas in 2002 naar Den Haag, terwijl Marijnissen daar toen al acht jaar rondliep, en Bos en Balkenende vier jaar. Rutte is ook pas net partijleider, waar de andere drie kunnen bogen op jarenlange ervaring.
Het is dus niet vreemd dat Rutte wat bleekjes uit het onderzoek naar voren komt. Nederlanders kennen hem nog niet zo goed. En wat de boer niet kent, dat vreet hij niet, dus scoort Rutte laag op leiderschapskwaliteiten en vinden met name veel PvdA- en SP-stemmers dat hij niet met beide benen op de grond staat. Hij wordt wel charmant gevonden, vooral door 65-plussers. En – helaas voor de vrijgezelle hetero Rutte – mannen zien meer in hem dan vrouwen.
De nu 54-jarige Jan Marijnissen is de verrassende nieuwkomer in de top-4. Het is nog niet zo lang geleden dat de gemiddelde Nederlander Marijnissen zag als een wolf in schaapskleren: een socialist van de oude stempel die zijn maoïstische veren maar niet van zich af wist te schudden. Hij stond te boek als een bullebak, die naar buiten toe de schijn van vriendelijkheid aardig wist op te houden maar zich intern als een dictator gedroeg. Dat beeld is aardig veranderd, mede door de koerswijziging van zijn partij. De SP is niet meer tegen de monarchie en het Nederlandse lidmaatschap van de NAVO. De SP wil zelfs gaan meeregeren.
Inmiddels behoort Marijnissen tot de populairste politici van het land, zo blijkt uit het Telegraaf-onderzoek. Hij spreekt de duidelijkste taal en is van de vier de favoriete wijkagent, die als beste in staat wordt geacht met zachte dwang de problemen uit de buurt op te lossen. De SP-leider zou het ook goed doen als sigarenboer op de hoek. Bijna een kwart van de Nederlanders zou wel met hem in zaken willen gaan en een tabakswinkel beginnen.
Hoe interessant de persoonlijke aspecten van de lijsttrekkers ook zijn, uiteindelijk gaat het natuurlijk om de machtsvraag: wie komt er in het Torentje? Jan Marijnissen in elk geval niet, weten de kiezers, ook al is hij nog zo geliefd. Die strijd wordt toch echt gestreden door Balkenende en Bos, met Rutte op grote afstand als derde.
Opvallend is dat de coalitievoorkeuren van de kiezers vaak niet overeenkomen met hun verwachtingen. De grootste groep (30 procent) spreekt een voorkeur uit voor een kabinet van PvdA, SP en GroenLinks maar slechts 7 procent verwacht ook werkelijk dat dit het wordt. Voortzetting van de huidige CDA-VVD-coalitie heeft de voorkeur van 29 procent, maar daar staat tegenover dat bijna 40 procent ook denkt dat dit de samenstelling van de nieuwe regering wordt.
Een kabinet van CDA en PvdA is ronduit impopulair. Voor slechts een op de acht Nederlanders is dit de gewenste combinatie, terwijl 36 procent verwacht dat ons land de komende jaren bestuurd wordt door zo’n ’große Koalition’.
Vooral CDA- en VVD-stemmers zijn nogal zeker van hun zaak. Dat is veel minder het geval in het linkse blok. Stemmers daar zijn er niet van overtuigd dat hun voorkeurskabinet van PvdA, SP en GroenLinks er ook daadwerkelijk komt.
Ziet er allemaal prima uit, zie de PvdA niet zo maar dichterbij komen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 00:49 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Het gaat de goede kant uit nog een paar zetels een een kabinent van CDA en VVD kan een feit worden
Zozo de LPF wat doe je nu?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 00:49 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Het gaat de goede kant uit nog een paar zetels een een kabinent van CDA en VVD kan een feit worden
Eerder een doemscenarioquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 09:27 schreef NLweltmeister het volgende:
Kabinet PvdA/VVD/SP doemt op.
Heb je cijfers dat het grootst deel een PvdA/CDA kabinet wil? Volgens de FP is er maar 8% voor, noem je dat het grootste deel?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:29 schreef Xith het volgende:
het grootste deel van het volk wilt PVDA / CDA - men moet dit accepteren want anders gebeurt er hetzelfde als met Vlaams Belang! Ondemocratisch - zoals het rechtse volk toen zeiEn nu ben ik het eens!
Goed hé, jij en andere leden van de Linkse Kerk branden hem continu af op z'n leiderschap en wat denkt de polderlander ervan... Balkenende heeft uitstekende leiderschapskwaliteiten.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:52 schreef rebel6 het volgende:
Die Telegraaf-enquete is wel leuk om te lezen.
Vooral de 39% die leiderschapskwaliteiten toeschrijft aan Jan-Petertje!
Zelfs Bos is nog een sterkere leider.
quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:46 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Heb je cijfers dat het grootst deel een PvdA/CDA kabinet wil? Volgens de FP is er maar 8% voor, noem je dat het grootste deel?
Gros kiezers niet voor coalitie CDA-PvdA
Die is doorgaans slecht geïnformeerd, dat weet jij ook.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 13:09 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Goed hé, jij en andere leden van de Linkse Kerk branden hem continu af op z'n leiderschap en wat denkt de polderlander ervan... Balkenende heeft uitstekende leiderschapskwaliteiten.![]()
Het CDA loopt juist verder uit van 1,8% vorige week naar 2,2% nu.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 13:20 schreef NLweltmeister het volgende:
Als die laatste peiling bekijkt, dan loopt de PvdA juist in op het CDA, vorige week was het verschil 1,8%, gisteren 1,2 %
En waarom zouden linkse kiezers dat niet doen? Bij de verkiezingen in 2003 stond de SP ook lange tijd op forse winst, uiteindelijk verdween die winst als sneeuw voor de zon. Het is evident dat CU-kiezers inmiddels alweer massaal naar het CDA teruglopen. Linkse kiezers zien dat ook, weten net zo goed dat tactisch stemmen nodig kan zijn. Een paar weken terug was er al een bericht dat potentiële SP-stemmers ertoe bereid zijn om tactisch op de PvdA te stemmen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 08:38 schreef Jurgen21 het volgende:
Dat is wel een probleem voor Bos, die uitgaand van dit artikel enkel nog kan winnen als de linkse kiezer tactisch gaat stemmen.
Maurice de Hond was vanmorgen op Radio 1 en zei dat 25 tot 30% van de VVD-kiezers (dus een 6 á 7 zetels) sterk overweegt in een nek-aan-nekrace op het laatste moment tactisch te gaan stemmen. BIj de SP is dat percentage veel lager. Ter linkerzijde spreekt Jan Marijnissen meer aan dan Mark Rutte ter rechterzijde. Dat kan Balkenende nog wel eens de winst bezorgen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 14:32 schreef dVTB het volgende:
[..]
En waarom zouden linkse kiezers dat niet doen? Bij de verkiezingen in 2003 stond de SP ook lange tijd op forse winst, uiteindelijk verdween die winst als sneeuw voor de zon. Het is evident dat CU-kiezers inmiddels alweer massaal naar het CDA teruglopen. Linkse kiezers zien dat ook, weten net zo goed dat tactisch stemmen nodig kan zijn. Een paar weken terug was er al een bericht dat potentiële SP-stemmers ertoe bereid zijn om tactisch op de PvdA te stemmen.
Het zou mooi zijn als al die VVDers naar het CDA gaan, dan stort het rechtse bolwerk in Nederland geheel in en maakt het land een flinke ruk naar links.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 16:01 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Maurice de Hond was vanmorgen op Radio 1 en zei dat 25 tot 30% van de VVD-kiezers (dus een 6 á 7 zetels) sterk overweegt in een nek-aan-nekrace op het laatste moment tactisch te gaan stemmen. BIj de SP is dat percentage veel lager. Ter linkerzijde spreekt Jan Marijnissen meer aan dan Mark Rutte ter rechterzijde. Dat kan Balkenende nog wel eens de winst bezorgen.
Sjesses, wat kunnen veel mensen hier toch slecht omgaan met info uit de peilingen....quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 16:19 schreef MrX1982 het volgende:
GL op nog maar 5 zetels in de peilingen.
De linkse lente begint haar vruchten af te werpen.
De nieuwe D66 is geboren. Hoe harder Femke schreeuwt hoe meer ze lijkt te verliezen. Het is te hopen dat deze dalende trend tot en met de verkiezingen door gaat. Zeteltje of 5 lijkt me een mooi aantal voor GL. Nog altijd 5 te hoog maar beter minder dan meer.
http://www.politiekebarometer.nl/quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 16:27 schreef Genverbrander het volgende:
Sjesses, wat kunnen veel mensen hier toch slecht omgaan met info uit de peilingen....Blijkbaar erg moeilijk voor veel mensen om die peilingen goed te lezen.
ok en de twee linkjes waarop GL op 6 of 7 zetels staat laat je voor 't gemak ff weg.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 16:29 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
http://www.politiekebarometer.nl/
Op naar Balkende 4 !quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 16:37 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
ok en de twee linkjes waarop GL op 6 of 7 zetels staat laat je voor 't gemak ff weg.
Uit de resultaten van de vorige verkiezingen bleek de politieke barometer er het dichtste bij te zitten. Logisch dat ik dan naar twee andere minder snel kijk en zeker als het er een van Maurice de Hond betreft.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 16:37 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
ok en de twee linkjes waarop GL op 6 of 7 zetels staat laat je voor 't gemak ff weg.
Hoeveel betaalt de PvdA voor online klapvee? Ik wil tegen een redelijke vergoeding best mee doen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 16:27 schreef Genverbrander het volgende:
Sjesses, wat kunnen veel mensen hier toch slecht omgaan met info uit de peilingen....Blijkbaar erg moeilijk voor veel mensen om die peilingen goed te lezen.
kan een toevalstreffer geweest zijn.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:20 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Uit de resultaten van de vorige verkiezingen bleek de politieke barometer er het dichtste bij te zitten. Logisch dat ik dan naar twee andere minder snel kijk en zeker als het er een van Maurice de Hond betreft.
Absoluut maar toch vind ik deze peiling raar en onverklaarbaar op sommige punten. De drie zetels van de SP en de LPF die van 0,2 naar 1,2 % gaat, meer als Wilders en Pastors samen. Dat kan toch helemaal niet. Ik zal wel gek zijn maar op dit moment acht ik deze peiling niet realistisch. Ben benieuwd naar de peiling van Maurice de Hond morgen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:20 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Uit de resultaten van de vorige verkiezingen bleek de politieke barometer er het dichtste bij te zitten. Logisch dat ik dan naar twee andere minder snel kijk en zeker als het er een van Maurice de Hond betreft.
Je moet ook niet naar één afzonderlijke peiling kijken, maar naar de trend in een aantal peilingen achter elkaar. Je ziet trouwens wel vaak bij politieke peilingen dat een forse zetelwinst of -verlies in de ene week 'gecorrigeerd' wordt met een ruk in de tegengestelde richting een week later. Het is en blijft statistiek, dus er is sprake van foutmarges.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:38 schreef -Jean- het volgende:
[..]
Absoluut maar toch vind ik deze peiling raar en onverklaarbaar op sommige punten. De drie zetels van de SP en de LPF die van 0,2 naar 1,2 % gaat, meer als Wilders en Pastors samen. Dat kan toch helemaal niet.
Ik weet niet hoe links jij de PVDA inschat, maar volgens kom je van een koude kermis thuis.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 16:07 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Het zou mooi zijn als al die VVDers naar het CDA gaan, dan stort het rechtse bolwerk in Nederland geheel in en maakt het land een flinke ruk naar links.CDA en PvdA kunnen dan met dank aan al die rechtse stemmers een gematigd links beleid gaan voeren.
![]()
Ja, ik dacht ik laat Genverbrander lekker verderdromen. Maar nu jij die zeepbel doorprikt kan ik wel even reageren. De geschiedenis leert namelijk dat in een CDA/PvdA-kabinet doorgaans wordt gedomineerd door het CDA en dat een dergelijke coalitie dus eerder naar rechts dan naar links neigt.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:01 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe links jij de PVDA inschat, maar volgens kom je van een koude kermis thuis.
Uhm... het CDA pakt die zetel van de VVD afquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 00:49 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Ook hier staat het CDA nu drie zetels voor de op de PvdA. Het grote probleem van Bos is Jan Marijnissen en zijn SP. Bos zal hem de komende weken moeten aanvallen om de grootste te kunnen worden.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 23:34 schreef -Jean- het volgende:
Peiling Maurice de Hond
CDA 45 = 45
PvdA 43 = 42
VVD 25 = 24
Lijst Vijf Fortuyn 0 = 0
Groen Links 7 = 6
SP 15 = 18
D66 1 = 2
ChristenUnie 6 = 5
SGP 2 = 2
PvdDieren 0 = 1
PvdVrijheid 3 = 3
Andere partij/Een NL 3 = 2
Trappen naar links is het domste wat Bos kan doen. Hij moet zich in het gevecht met Balkenende bewijzen als meest ideale kandidaat van links. Dan komt een deel van de aanhang van de SP vanzelf naar de PvdA.quote:Op zondag 29 oktober 2006 08:59 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Bos zal hem de komende weken moeten aanvallen om de grootste te kunnen worden.
en het CDA zijn geloofwaardigheid.quote:Op zondag 29 oktober 2006 10:25 schreef dwergplaneet het volgende:
Misschien dat CDA/VVD/PVV/EenNL/.. nog mogelijk gaat worden. Maar zo'n coalitie is een groot risico voor het CDA en de VVD. En Wilders zou dan zijn harde standpunten moeten compromitteren. En dan is hij gelijk zijn aanhang kwijt. Dus dat is ook niet waarschijnlijk.
Indien er geen andere kabinetten mogelijk zijn, worden het interessante coalitieonderhandelingen. In Zembla is er vanavond een reportage over het leiderschap van Balkenende, en daarin komt ook een onderzoek naar voren naar de karakters van Balkenende en Bos. Met als conclusie dat een kabinet waarin de een premier is en de ander vice-premier waarschijnlijk een onmogelijkheid is, gezien de beide karakters. Balkenende is dogmatisch, weinig emotioneel en Bos is afstandelijk, koel, tegendraads en koppig.quote:Op zondag 29 oktober 2006 12:08 schreef Xith het volgende:
PVDA/CDA zou wel goed zijn, ontstaan door enorme polarisatie tussen links en rechts, maar na 4 jaar samenwerken zal iedereen zien dat die "andere partij" toch niet zo slecht is.
Ik denk trouwens ook dat een CDA met Balkenende en Verhagen er alles aan zal doen om niet in een coalitie met Bos terecht te komen. Beter is het als de PvdA gewoon de grootste wordt, en het CDA Balkenende en Verhagen inwisselt voor Wijn, Doekle Terpstra en Gerd Leers.quote:Hoogenboezem heeft een karakteranalyse gemaakt van Balkenende en Bos volgens een methode die in de Verenigde Staten veel wordt gebruikt om het leiderschap van presidenten te analyseren. Dit gebeurt op basis van uitspraken die zij deden in interviews en tijdens parlementaire debatten.
Uit het onderzoek blijkt dat Jan Peter Balkenende een ideoloog is die een zaak verdedigt waarbij vaak termen als fatsoen, respect en vertrouwen vallen. Opvallend is dat Balkenendes taalgebruik wijst op een uiterst dogmatisch karakter.
Hoogenboezem: ‘Dat is vreemd want de premier wordt vaak gezien als een in de politiek verdwaalde wetenschapper. Maar bij een wetenschapper hoort juist een didactische, meer rationele stijl van redeneren in plaats van, zoals bij Balkenende het geval is, een dogmatische manier van redeneren. Wetenschap en dogmatiek sluiten elkaar juist uit.’
De premier is zeker geen opwindende, dramatische spreker, concludeert de Universiteit van Maastricht. Humor en kleurrijk taalgebruik komen nauwelijks voor bij hem. Ook is hij geen spreker die veel emotie in zijn woorden legt.
In de analyse van de universiteit komt PvdA-leider Wouter Bos naar voren als een afstandelijke, koele, tegendraadse en koppige man die eerder met argumenten onderbouwde en beredeneerde uitspraken doet dan emotionele uitspraken.
Hoogenboezem vraagt zich af of Bos met deze persoonlijkheidskenmerken het wel ver kan schoppen in het Nederlandse coalitiebestel. ‘Koel, afstandelijk en koppig onderhandelen kan alleen tot succes leiden in een situatie van overmacht, wanneer iemand zijn wens als een dictaat kan neerleggen. Dat is in het Nederlandse bestel moeilijk omdat er altijd een coalitie gesloten moet worden. Bos doet er goed aan zich terzijde te laten staan door mensen die de scherpe kantjes wat kunnen verzachten, hoewel het gezien zijn persoonlijkheidskenmerken de vraag is of hij zich zal willen laten adviseren’, aldus Hoogenboezem.
Conclusie uit het onderzoek van de Universiteit Maastricht is dat als er een CDA/PvdA- regering komt, één van de twee partijleiders het veld zal moeten ruimen. Het onderzoek verklaart ook waarom het in 2003 tijdens de formatie mis ging tussen Balkenende en Bos: hun manier van argumenteren en hun leiderschapskenmerken zijn conflicterend. ‘Mocht de PvdA de grootste partij worden, dan is de kans dat een kabinet Bos er niet komt omdat de onderhandelingen stuklopen vrij groot. Mocht er toch een premierschap van Bos uitrollen, dan zou zijn koppige en starre houding hem wel eens snel in de problemen kunnen brengen’, aldus Hoogenboezem.
http://omroep.vara.nl/attachment.db?541377
Waar zouden de CU dan wel in moeten stappen? Alleen met het CDA? Dat lijkt me nogal unrealistisch. CU zal daarom wel moeten inschikken bij ofwel links ofwel rechts als het wil regeren. En je bent een politieke partij met als doel om te regeren. Toch?quote:Op zondag 29 oktober 2006 10:25 schreef dwergplaneet het volgende:
Ik denk niet dat de CU graag in een rechtse (CDA/VVD/CU) of linkse (PvdA/SP/GL/CU) coalitie wil stappen. Dan zou het hun net vergaan als D'66. En dat zien ze zelf ook wel.
Misschien dat CDA/VVD/PVV/EenNL/.. nog mogelijk gaat worden. Maar zo'n coalitie is een groot risico voor het CDA en de VVD. En Wilders zou dan zijn harde standpunten moeten compromitteren. En dan is hij gelijk zijn aanhang kwijt. Dus dat is ook niet waarschijnlijk.
Wat een onzin zeg, waar baseer je dit op? Sinds de grote opmars van de PvdA in de jaren '70 is de regentenrol van het CDA eindelijk ingeperkt en hebben de klassieke socialistische geluiden luid geklonken in het Binnenhof.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:27 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ja, ik dacht ik laat Genverbrander lekker verderdromen. Maar nu jij die zeepbel doorprikt kan ik wel even reageren. De geschiedenis leert namelijk dat in een CDA/PvdA-kabinet doorgaans wordt gedomineerd door het CDA en dat een dergelijke coalitie dus eerder naar rechts dan naar links neigt.
Het doel van een politieke partij is om zijn standpunten, zijn ideologie en zijn achterban te vertegenwoordigen in de politiek. Niet om pluche te bezetten en zoveel mogelijk leuke baantjes te regelen voor de hoge heren in de partij. Tenminste zo zou het moeten zijn bij een integere partij. En de CU komt bij mij over als een heel integere partij.quote:Op zondag 29 oktober 2006 12:56 schreef FonsvdB het volgende:
[..]
Waar zouden de CU dan wel in moeten stappen? Alleen met het CDA? Dat lijkt me nogal unrealistisch. CU zal daarom wel moeten inschikken bij ofwel links ofwel rechts als het wil regeren. En je bent een politieke partij met als doel om te regeren. Toch?
Niet alleen volgens de laatste peilingen.quote:Op zondag 29 oktober 2006 19:29 schreef dwergplaneet het volgende:
[..]
Het doel van een politieke partij is om zijn standpunten, zijn ideologie en zijn achterban te vertegenwoordigen in de politiek. Niet om pluche te bezetten en zoveel mogelijk leuke baantjes te regelen voor de hoge heren in de partij. Tenminste zo zou het moeten zijn bij een integere partij. En de CU komt bij mij over als een heel integere partij.
Door in een kabinet te gaan zitten wat een heel andere kant opgaat, zorg je er als kleine partij voor dat die richting opgegaan kan worden. En wat nog erger is, je kunt dan als partij je eigen standpunten niet goed meer verdedigen, omdat je ook het kabinetsbeleid moet verdedigen. Dat is waar D'66 aan ten onder is gegaan.
De CU zou wel goed in een CDA/PvdA kabinet passen. Maar volgens de laatste peilingen hebben CDA/PvdA de CU niet nodig om tot een meerderheid te komen.
Bos heeft al gezegd geen vicepremier te worden met Balkenende.quote:Op zondag 29 oktober 2006 12:31 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Indien er geen andere kabinetten mogelijk zijn, worden het interessante coalitieonderhandelingen. In Zembla is er vanavond een reportage over het leiderschap van Balkenende, en daarin komt ook een onderzoek naar voren naar de karakters van Balkenende en Bos. Met als conclusie dat een kabinet waarin de een premier is en de ander vice-premier waarschijnlijk een onmogelijkheid is, gezien de beide karakters. Balkenende is dogmatisch, weinig emotioneel en Bos is afstandelijk, koel, tegendraads en koppig.
[..]
Ik denk trouwens ook dat een CDA met Balkenende en Verhagen er alles aan zal doen om niet in een coalitie met Bos terecht te komen. Beter is het als de PvdA gewoon de grootste wordt, en het CDA Balkenende en Verhagen inwisselt voor Wijn, Doekle Terpstra en Gerd Leers.
Oh grutjes, wat zijn we weer bang. Stel je voor dat we iets zouden veranderen.quote:Op zondag 29 oktober 2006 19:34 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Niet alleen volgens de laatste peilingen.![]()
Ik denk niet dat CU samen met de PvdA kan regeren. De CU is een conservatieve rechtse partij met een hele goeie leider maar met hele slechte ideeën. Er staat deze week een mooi artikel over CU in HP/De Tijd.
De PvdA wil niet terug naar de jaren '50 en is juist trots op alle progressieve wetgeving waarmee ze Nederland in de jaren '90 een van de meest moderne landen hebben gemaakt. Regeren met de CU zou daarom hoogverraad zijn. Als ze dat ooit wagen stem ik nooit meer op de PvdA.Maar dat zal wel niet gebeuren, zelfs de VVD vindt ChristenUnie geen serieuze regeringskandidaat.
Ik zie niet in hoe de stappen terug die de CU voorstelt ooit in het voordeel van NL zouden kunnen zijn.quote:Op maandag 30 oktober 2006 00:08 schreef FonsvdB het volgende:
[..]
Oh grutjes, wat zijn we weer bang. Stel je voor dat we iets zouden veranderen.
Vind je dan dat er per definitie altijd maar nieuwe dingen bedacht moeten worden, dat er nooit eens gezegd mag worden "de weg die we nu in zijn gegaan is niet goed, we zullen een stap terug moeten gaan"? Er is niets mis mee om op bepaalde gebieden een stap terug te doen. Als die stap terug beter is dan een stap vooruit, dan is die stap terug gelijkwaardig aan een stap naar een betere toekomst.
quote:Balkenende en Bos, kiezers zijn niet gek hoor!
Het zou helemaal niet vreemd zijn als kiezers uiteindelijk toch kiezen voor partijen die wat meer profiel hebben
Balkenende haalt uit naar Bos, Bos haalt uit naar Balkenende, Rutte verwijt Balkenende dat hij geen afstand neemt van Bos, Marijnissen zegt dat de armoede toeneemt, Pechtold verwijt Wilders dat hij Janmaat is, Halsema verwijt Pechtold dat hij zich door Wilders laat provoceren. Het mag duidelijk zijn: de verkiezingscampagne is in de voorlaatste ronde beland.
We weten weer, ten overvloede, dat CDA-lijsttrekker Jan Peter Balkenende en PvdA-lijsttrekker Wouter Bos er alles aan blijven doen om de verkiezingen tussen hen tweeën te laten gaan. Daar hebben ze beiden belang bij: zo moeten ze de kleinere partijen leegeten en in wat als een titanenstrijd wordt gepresenteerd uitmaken wie wint.
Het is de twee titanen echter geraden te beseffen, dat de kiezers niet gek zijn. Anders dan een kleine vier jaar geleden is de campagne in zekere zin al bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart begonnen, waardoor kiezers alle tijd hebben om ook hun bedenkingen bij die door Balkenende en Bos zelf gezochte onderlinge strijd te kunnen opbouwen. Bijvoorbeeld de bedenking, dat de partijen van Balkenende en Bos uiteindelijk waarschijnlijk toch samen gaan regeren. Dat levert de in de ogen van de meeste Nederlanders minst gewenste ‘grote coalitie’ van CDA en PvdA, dan wel PvdA en CDA op.
Goed, CDA dan wel PvdA zullen vast de grootste partijen worden. Maar hun dominantie kan nog heel goed afkalven. Het zou helemaal niet vreemd zijn als heel wat kiezers uiteindelijk toch kiezen voor partijen die wat meer profiel hebben. De VVD heeft in zo’n scenario het manco dat noch lijsttrekker Mark Rutte, noch het verkiezingsprogramma voldoende afstand neemt van de twee grote middenpartijen.
Het kan dus best zijn dat de verkiezingen worden beslist door de mate waarin de geprofileerde lijsttrekkers op links en rechts, Marijnissen aan de ene kant en Wilders en Pastors aan de andere kant, in laatste instantie kiezers weten aan te spreken, kiezers die tegen die tijd wel genoeg hebben van de voorgeprogrammeerde titanenstrijd met de impopulaire uitkomst.
In mijn post had ik het over Interview-NSS, of jij reageert niet op mijn post.quote:Op maandag 30 oktober 2006 19:35 schreef SCH het volgende:
Dat verschil met De Hond slaat toch nergens op. Waarom wordt die Deventer moordzak nog steeds zo serieus genomen?
Nou de Hond en Interview/NSS zitten dicht bij elkaar in de buurt in tegenstelling tot de peiling van RTL nieuws: TNS Nipo.quote:Op maandag 30 oktober 2006 19:35 schreef SCH het volgende:
Dat verschil met De Hond slaat toch nergens op. Waarom wordt die Deventer moordzak nog steeds zo serieus genomen?
Ik heb het over het verschil tussen NIPO en De Hond. Een van de twee heeft het dus hartstikkende mis.quote:Op maandag 30 oktober 2006 19:36 schreef vw_caddy het volgende:
[..]
In mijn post had ik het over Interview-NSS, of jij reageert niet op mijn post.![]()
En dat kun jij beoordelen met de natte vinger vanaf je bureaustoel?quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:25 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik vind de verschillen tussen De Hond en Interview-NSS enerzijds en TNS-NIPO anderzijds opvallend groot. En gezien de grote overeenkomst tussen de eerste twee geef ik die het voordeel van de twijfel. Want de SP is idd populair, maar 23 zetels is iets te veel van het goede.
Bronquote:CDA en PvdA even groot in peiling
HILVERSUM - CDA en PvdA zouden even groot worden in de Tweede Kamer als er nu verkiezingen gehouden werden. Volgens de wekelijkse politieke peiling van TNS Nipo in opdracht van RTL Nieuws zouden zowel de christen- als de sociaaldemocraten maandag 38 zetels krijgen in de Kamer. Dat is evenveel als vorige week.
Daar waar het CDA in de peilingen van Maurice de Hond aan kop gaat, blijft het bij TNS Nipo "ongekend spannend" in de strijd tussen de twee grootste partijen. Maar ook volgens deze laatste peiling geven meer mensen de voorkeur aan een regering met het CDA (52 procent) dan met de PvdA (46 procent).
Links
Nu stemt 19 procent voor een links kabinet van PvdA, SP en GroenLinks, terwijl dat vorige week nog 21 procent was. Het aantal zetels voor de SP daalt van 24 naar 23. GroenLinks blijft in de peiling op zes plekken in de Kamer staan.
Volgens TNS Nipo krijgt de Partij voor de Dieren voor het eerst sinds september ook weer genoeg stemmen voor een zetel.
CDA/VVD/CU mogelijk? Dan die coalitiequote:Op dinsdag 31 oktober 2006 20:01 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Wat zal er gebeuren als PvdA en CDA gelijk eindigen?
Waarom in die volgorde? Ik denk dat als eerste naar PvdA/CDA gekeken zal worden, wat de uitslag ook is. Het wordt interessant als beide partijen even groot zijn, wie gaat dan de premier leveren?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 20:05 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
CDA/VVD/CU mogelijk? Dan die coalitie
CDA/VVD mogelijk? Dan die coalitie
SP/GL/PvdA mogelijk? Dan die coalitie
Alledrie onmogelijk? Dan CDA/PvdA![]()
Ik denk degene met de meeste stemmenquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 23:15 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Waarom in die volgorde? Ik denk dat als eerste naar PvdA/CDA gekeken zal worden, wat de uitslag ook is. Het wordt interessant als beide partijen even groot zijn, wie gaat dan de premier leveren?![]()
CDA/PvdA is echt een noodoplossing. Binnen het CDA is er werkelijk niemand die wil regeren met de PvdA en datzelfde geldt andersom ook. Als er een linkse of rechtse coalitie mogelijk is, dan zal die als eerste worden onderzocht. Ik verwacht dat Balkenende in het grote lijsttrekkersdebat op 21 november zal zeggen dat hij het liefst doorregeert met de VVD (en eventueel CU).quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 23:15 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Waarom in die volgorde? Ik denk dat als eerste naar PvdA/CDA gekeken zal worden, wat de uitslag ook is. Het wordt interessant als beide partijen even groot zijn, wie gaat dan de premier leveren?![]()
Dat zal ie zeker zeggen, omdat ie anders die 8 à 10 zetels kwijt is van strategisch stemmende VVD'ers. Na 22 november echter zijn al die beloftes weinig waard.quote:Op woensdag 1 november 2006 09:46 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
CDA/PvdA is echt een noodoplossing. Binnen het CDA is er werkelijk niemand die wil regeren met de PvdA en datzelfde geldt andersom ook. Als er een linkse of rechtse coalitie mogelijk is, dan zal die als eerste worden onderzocht. Ik verwacht dat Balkenende in het grote lijsttrekkersdebat op 21 november zal zeggen dat hij het liefst doorregeert met de VVD (en eventueel CU).
VVD met CU en SGP... nee dat is echt compleet onmogelijkquote:Op donderdag 2 november 2006 14:12 schreef FonsvdB het volgende:
Hmm, dan zou het dus PvdA/CDA worden of met wat geluk (of pech afhankelijk wat je liever wilt) CDA/VVD/CU worden. Misschien dat CDA/VVD/CU/SGP ook nog mogelijk is.
Afwachten wat het gaat worden. Er kan nog heel veel gebeuren, en het blijven maar peilingen.
Hou op.quote:Op donderdag 2 november 2006 14:12 schreef FonsvdB het volgende:
Misschien dat CDA/VVD/CU/SGP ook nog mogelijk is.
Het is in dit stadium moeilijk om te zeggen wie gelijk heeft. Alle bureaus peilen nu met een panel die via de computer vragen invult. Interview/NSS peilt iets van 1000 mensen uit een database van 50.000. TNS-NIPO peilt iets van 2000 mensen uit een database van 200.000. Van Maurice de Hond weet ik het niet precies. Over de peilingen worden dan weer correctiefactoren gehaald. Natuurlijk zijn er een hele hoop kiezers die nog zweven. Die kiezers zie je niet terug in de peilingen. Daardoor komt de optelsom van de zetels altijd weer mooi op 150 uit.quote:Op donderdag 2 november 2006 14:21 schreef vw_caddy het volgende:
Peilt TNS Nipo met de ogen dicht ofzo? Extreem groot verschil ja met de andere buro's.
quote:Op donderdag 2 november 2006 19:50 schreef turkish_n3z het volgende:
Kan iemand het gemiddelde nemen van alle 3 de peilingen? Dat zou redelijker zijn..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | PvdA 41 (42) VVD 25 (26) SP 20 (18) LPF 0 (0) GroenLinks 6 (6) D66 2 (1) CU 6 (6) SGP 2 (2) PvdDieren 1 (0) PVV/Wilders 2 (2) EénNL 1 (2) |
Daar gaan ze maar de helft van halen.quote:Op donderdag 2 november 2006 20:02 schreef turkish_n3z het volgende:
dankje kozzmic. sp 20 zetels gemiddeld![]()
klopt de andere helft gaat naar de PvdA die daarmee de grootste wordtquote:Op donderdag 2 november 2006 21:26 schreef Arcee het volgende:
[..]
Daar gaan ze maar de helft van halen.
Met wie gaat die regeren dan? Met Balkenende wordt toch weer een vierkante cirkel.quote:Op donderdag 2 november 2006 21:36 schreef du_ke het volgende:
klopt de andere helft gaat naar de PvdA die daarmee de grootste wordt. Bos in het torentje
.
Zo interessant vond ik 't eigenlijk niet en blijkbaar wel meer mensen niet, want er keken slechts 52.000 mensen naar. De Hond zelf heeft een dubbel gevoel over de uitzending.quote:Op donderdag 2 november 2006 14:16 schreef Genverbrander het volgende:
Hier een interessante aflevering van KRO Profiel over Maurice de Hond en zijn manier van peilen.
Met het CDA Balkenende is meer dan vervangbaarquote:Op donderdag 2 november 2006 21:46 schreef Arcee het volgende:
[..]
Met wie gaat die regeren dan? Met Balkenende wordt toch weer een vierkante cirkel.
Naar de herhaling keken 106.000 mensen.quote:Op donderdag 2 november 2006 22:04 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zo interessant vond ik 't eigenlijk niet en blijkbaar wel meer mensen niet, want er keken slechts 52.000 mensen naar. De Hond zelf heeft een dubbel gevoel over de uitzending.
Vorige week nog maar 4 zetels in de peiling. We krijgen een herhaling van 2003, toen CU-stemmers massaal tactisch op het CDA gingen stemmen. Die verschuiving is nu al gaande in de peilingen.quote:Op vrijdag 3 november 2006 15:44 schreef Ludger het volgende:
De Christenunie blijkt toch te verdubbelen volgens verschillende peilingen ondanks de wedloop tussen Balkenende en Bos...
Lokaal doen ze het goed, zitten ze in coalities... Zouden er dan veel zoals ik zijn die CU willen stemmen en toch maar op het Cda om Bos uit het torentje te houden ? Vooralsnog houd ik het bij de CU, het Cda staat voor en bij strategisch stemmen krijg je de herhaling van zetten van 2003, doelloos..quote:Op vrijdag 3 november 2006 16:54 schreef dVTB het volgende:
[..]
Vorige week nog maar 4 zetels in de peiling. We krijgen een herhaling van 2003, toen CU-stemmers massaal tactisch op het CDA gingen stemmen. Die verschuiving is nu al gaande in de peilingen.
wat dacht je van de SP.quote:Op vrijdag 3 november 2006 16:54 schreef dVTB het volgende:
[..]
Vorige week nog maar 4 zetels in de peiling. We krijgen een herhaling van 2003, toen CU-stemmers massaal tactisch op het CDA gingen stemmen. Die verschuiving is nu al gaande in de peilingen.
Die gaan ook nog een klap verliezen ten opzichte van de peilingen.quote:
En daarom zal de PvdA de verkiezingen nipt gaan winnen.quote:Op vrijdag 3 november 2006 17:49 schreef Urquhart het volgende:
Idd, de SP doet het altijd extreem goed in de peilingen, maar uiteindelijk valt het altijd weer een beetje tegen.
Voorspelling:quote:Op vrijdag 3 november 2006 18:54 schreef vw_caddy het volgende:
Vanavond weer een nieuwe politieke barometer, ben benieuwd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |