Indien de keel doorgesneden is dan heet 't halal. Daar is blijkbaar ook een markt voor.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:15 schreef Lestat het volgende:
Ja, dit las ik in de krant en op Fok!. AH zou halal-vlees introduceren in zijn winkels. Wat is dit voor waanzin? Al het vlees in Nederland is sowieso al halal. Geleerd van de Keuringsdienst van Waarde. Waarom verzet niemand zich tegen deze marketing-onzin?
Hoe kom je daar bijquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik dacht bij het lezen van de titel precies hetzelfde.Al het in Nederland geslachte vlees is inderdaad al halal.
Huh?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:15 schreef Lestat het volgende:
Al het vlees in Nederland is sowieso al halal. Geleerd van de Keuringsdienst van Waarde.
quote:De Keuringsdienst van Waarde onderzoekt wat precies verstaan wordt onder halal en ontdekt dat alle kalveren in Nederland halal worden geslacht en dat de meeste kaas ook helemaal halal is, al staat het er niet op.
Uit welke grot kom jij gekropen?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:20 schreef golfer het volgende:
[..]
Huh?
Waar haal je dat vandaan en welke KvW refereer je aan, dat je dit beweerd?
Klopt, dus is alle vlees in NL al halal, al is het maar om economische redenen. Halal vlees kan iedereen eten, niet-halal vlees kunnen de 600.000 moslims in nederland niet eten. Dus is het winstgevender om gewoon al het rundvlees en kip halal te slachten, zodat je een grotere afzetmarkt hebt. LOGISCH.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:26 schreef sig000 het volgende:
Een geslacht dier kan alleen halal worden indien al het bloed eruit gevloeid is.
Die koshere, die net als de Halal voorschrijft dat een koe/kalf ritueel geslacht moet worden. En die kan ik niet terug vinden in die link.quote:
Maar het ging dan ook over Halal he.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:30 schreef golfer het volgende:
[..]
Die koshere, die net als de Halal voorschrijft dat een koe/kalf ritueel geslacht moet worden. En die kan ik niet terug vinden in die link.
Meeste koeien krijgenquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:28 schreef Lestat het volgende:
[..]
Klopt, dus is alle vlees in NL al halal, al is het maar om economische redenen. Halal vlees kan iedereen eten, niet-halal vlees kunnen de 600.000 moslims in nederland niet eten. Dus is het winstgevender om gewoon al het rundvlees en kip halal te slachten, zodat je een grotere afzetmarkt hebt. LOGISCH.
Een imam had het allemaal goedgekeurd lieten ze zien in de KvW uitzending.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:33 schreef sig000 het volgende:
[..]
Meeste koeien krijgenelectroshock en daarna pas bloed eruit.
Dat is niet halal.![]()
Ook daar heb je corrupte.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Een imam had het allemaal goedgekeurd lieten ze zien in de KvW uitzending.
Ja dat kan ook.quote:
Ja vind je het gek.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:38 schreef MarkNMGN het volgende:
Volgens mij smaakt het toch ook anders?
Wij hadden op school halal-hamburgers, en die waren altijd veel lekkerder als normale
Ritueel geslacht -> halal.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar het ging dan ook over Halal he.
Wat versta jij onder een normale hamburger dan?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja vind je het gek.Normale hamburger zijn van varkensvlees, Halal hamburgers kunnen alleen van schapenvlees of rundvlees zijn. Daar zit veel smaakverschil in.
Volgens mij zijn de Halalwetten wat uitgebreider en kan AH dat niet garanderen:quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:26 schreef sig000 het volgende:
Een geslacht dier kan alleen halal worden indien al het bloed eruit gevloeid is.
quote:Ritueel slachten (dhabiha)
Net als joden kennen moslims voorschriften voor het slachten van dieren voor consumptie. De belangrijkste voorwaarden die in acht genomen moeten worden voordat het vlees is toegestaan voor consumptie (halal) zijn:
De slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten.
De slachtplaats moet rein zijn.
De slager moet zorgdragen voor het comfort van het dier. Het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Het slachten mag niet door andere dieren gezien worden.
Het dier wordt met de kop richting Mekka geplaatst.
Voordat een dier geslacht wordt, spreekt de slachter de woorden Bismillah, Allahu Akbar (in naam van God, God is groot) uit, waarmee hij zijn dankbaarheid en respect uit voor diegene die in het voedsel voorziet.
In één beweging worden de halsslagader doorgesneden die hersenen van bloed voorziet. Door het plotse verlies van bloedtoevoer (bloeddruk) naar de hersenen verliest het dier zeer snel het bewustzijn. Het ruggemerg, de snelweg van zenuwbanen die van de hersenen naar de spieren lopen, blijft echter intact. Door het verlies van bloedtoevoer naar de hersenen ontstaan spontane ontladingen in de hersenen (vergelijkbaar met een epileptisch insult). Deze prikkels worden via het ruggemerg aan de spieren doorgegeven. De spieren van het dier trekken hierdoor samen (convulsies) en knijpen het bloed uit de spier. Alhoewel dit er vervelend uit ziet is het dier niet meer bij bewustzijn en voelt het geen pijn meer. Bloed wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt als medium voor het kweken van bacteriën. Vandaar dat eleminatie van zoveel mogelijk bloed wenselijk is.
De omstandigheden waarin een dier gefokt werd, de kwaliteit van het voedsel en het onderdak dat het kreeg, evenals de wijze van transport en de afstand waarover dit verantwoord gebeuren kan spelen ook een rol bij de beoordeling of het vlees halal is. Dierenwelzijn is een belangrijke verantwoordelijkheid (khalifa) die God de mens toevertrouwde.
De koran stelt dat alle vlees geofferd in naam van iets anders dan God haram is. Sommige islamitische geestelijken zijn de mening toegedaan dat vlees van toegestane dieren die door een niet-moslim zijn geslacht, maar wel op de door de moslims voorgeschreven wijze, ook halal is. Kosher vlees en vlees van dieren die door christenen in naam van God geslacht zijn, worden ook als halal beschouwd (Soera De Tafel 5).
Natuurlijkquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja vind je het gek.Normale hamburgers zijn van varkensvlees, Halal hamburgers kunnen alleen van schapenvlees of rundvlees zijn. Daar zit veel smaakverschil in.
Het ritueel waarmee dat moet gebeuren kan bij verschillende godsdiensten toch van elkaar verschillen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:40 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ritueel geslacht -> halal.
Niet ritueel geslacht -> niet halal.
Die twee dingen kun je niet apart van elkaar zien.
Gewoon die dingen die ze bij de BurgerKing verkopen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:40 schreef Litso het volgende:
Wat versta jij onder een normale hamburger dan?
Maar 't gaat nu over halal.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het ritueel waarmee dat moet gebeuren kan bij verschillende godsdiensten toch van elkaar verschillen.![]()
Rundvlees in een snelgrill apparaat .quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Gewoon die dingen die ze bij de BurgerKing verkopen.
Dat kan natuurlijk wel, dat AH door de aankoop van buitenlands vlees niet kan garanderen dat als het vlees in zijn supermarkten Halal is. Goed werk van de marketingafdeling, gebrekkige administratie binnen de AH vertalen naar een extra dienst voor de klant.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:40 schreef golfer het volgende:
Volgens mij zijn de Halalwetten wat uitgebreider en kan AH dat niet garanderen
Het gaat toch over halal vlees? Dat is voor moslims dan toch? Dus hebben we het over de Islam, dus kan het niet waar zijn dat al het vlees al halal is, volgens de regels van de Islam.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het ritueel waarmee dat moet gebeuren kan bij verschillende godsdiensten toch van elkaar verschillen.![]()
Ik denk dat ze wel moeten, aangezien ze overal roepen dat het 100% beef is enzo.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Is dat echt rundvlees bij de BK?
Ja dan moet je bij golfer zijn, die haalt kosher erbij.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:47 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Het gaat toch over halal vlees? Dat is voor moslims dan toch? Dus hebben we het over de Islam, dus kan het niet waar zijn dat al het vlees al halal is, volgens de regels van de Islam.
Dus niet echt Halal.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat kan natuurlijk wel, dat AH door de aankoop van buitenlands vlees niet kan garanderen dat als het vlees in zijn supermarkten Halal is. Goed werk van de marketingafdeling, gebrekkige administratie binnen de AH vertalen naar een extra dienst voor de klant.
Doen ze ook.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:48 schreef Hamburcher het volgende:
Als ze die domme geimporteerde cultuur hier willen beoefenen moeten ze het bijbehorende voedsel ook maar importeren.
Oh,quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:48 schreef sig000 het volgende:
[..]
Wat soja erbij en gemalen slachtresten ja.![]()
Burgerking weet ik niet, maar alles bij de Mac is 100% runder.quote:
Ja als je ook buitenlands vlees in je supermarkt verkoopt is het inderdaad mogelijk dat dat niet Halal is. Maar al het Nederlandse rundvlees is Halal.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:49 schreef golfer het volgende:
Dus niet echt Halal.
Ik denk eigenlijk niet dat het vlees van de BK halal is, ookal is het rund kan ik me voorstellen dat hij het niet eet.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Oh,ik heb namelijk een Marokkaanse vriend, die zelfs een tijdje bij de BurgerKing heeft gewerkt, maar nooit een Whopper bestelt omdat het volgens hem geen rundvlees is. Nou ja, dan kan hij dus voortaan gezellig mee eten.
Als ze 100% rundvlees garanderen is 't veilig.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Oh,ik heb namelijk een Marokkaanse vriend, die zelfs een tijdje bij de BurgerKing heeft gewerkt, maar nooit een Whopper bestelt omdat het volgens hem geen rundvlees is. Nou ja, dan kan hij dus voortaan gezellig mee eten.
Zoveel verschillen de koshere en halal-wetgevingen niet van elkaar.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja dan moet je bij golfer zijn, die haalt kosher erbij.
Separatorvlees is dat, hebben ze ook een uitzending bij de KvW over.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:48 schreef sig000 het volgende:
[..]
Wat soja erbij en gemalen slachtresten ja.![]()
Ach, de regels komen in feite volgens beide geloven ook van dezelfde god afquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:53 schreef golfer het volgende:
[..]
Zoveel verschillen de koshere en halal-wetgevingen niet van elkaar.
de Joodse voedselwetten waren er al al eerder voordat ene Mohammed ter wereld kwam en ze vrijwel overnam.
Ja dat kan het ook zijn. Ik moet ook zeggen dat ik niet heb doorgevraagd of hij nou perse halal wil of alleen rundvlees. Misschien is er voor de minder strenge moslims ook minder reden om zich strikt aan de regels te houden.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:51 schreef Litso het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk niet dat het vlees van de BK halal is, ookal is het rund kan ik me voorstellen dat hij het niet eet.
De populaire snacks raken ze die zooi ook nog kwijt.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Separatorvlees is dat, hebben ze ook een uitzending bij de KvW over.
Klopt.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:55 schreef Litso het volgende:
Ach, de regels komen in feite volgens beide geloven ook van dezelfde god af
Daarom ook dat ze nu met dat keurmerk oid. gaan komen, lijkt me?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:58 schreef golfer het volgende:
[..]
Klopt.
Maar daarom zal je dus echt koshere Joden en halal-Islamieten echt niet bij AH hun vles zien gaan kopen, omdat AH echt niet kan garanderen dat het volgens de voedingswetten van die geloven is geslacht.
Mooi. Alle Joden en Moslims naar de AH.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 04:00 schreef Litso het volgende:
[..]
Daarom ook dat ze nu met dat keurmerk oid. gaan komen, lijkt me?
Water in 't vlees @ de supermarkt is inderdaad een belangrijk punt.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 04:14 schreef Litso het volgende:
Maargoed, de laatste tijd kook ik af en toe met kip van de Turkse slager en ik moet zeggen dat het vlees er ook gewoon gezonder uitziet dan dat van de AH. Ik vraag me af hoe ze het aanbieden van halal vlees willen combineren met het volspuiten met water wat ze nu doen met de kipfilets.
Een poelier is niet te vergelijken met een AHquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 04:14 schreef Litso het volgende:
Maargoed, de laatste tijd kook ik af en toe met kip van de Turkse slager en ik moet zeggen dat het vlees er ook gewoon gezonder uitziet dan dat van de AH. Ik vraag me af hoe ze het aanbieden van halal vlees willen combineren met het volspuiten met water wat ze nu doen met de kipfilets.
Dit is trouwens wel van belang, want halal vlees hoort niet bewerkt te zijn in de zin van ingespoten. Dit is ook de reden waarom het vlees in de AH vaak 'mooier' is dan dat van de turk.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 04:16 schreef sig000 het volgende:
[..]
Water in 't vlees @ de supermarkt is inderdaad een belangrijk punt.![]()
![]()
Dat kan AH nu dus wel garanderen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:58 schreef golfer het volgende:
[..]
Klopt.
Maar daarom zal je dus echt koshere Joden en halal-Islamieten echt niet bij AH hun vlees zien gaan kopen, omdat AH echt niet kan garanderen dat het volgens de voedingswetten van die geloven is geslacht.
Is dat dan ook nog aan een speciaal etiket te herkenen?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 14:27 schreef piepster het volgende:
Volgens mij verkoopt de Plus hier al een tijd halal vlees. In ieder geval kip.
Kipfilet: 6,99 euro/kiloquote:Op zondag 15 oktober 2006 11:48 schreef reclamedoos het volgende:
Hoe zijn de prijzen van dit vlees?
Oh, volgens mij is dat niet eens zo heel veel duurder dan bij de turk, wel?quote:Op zondag 15 oktober 2006 12:46 schreef blrrrt het volgende:
[..]
Kipfilet: 6,99 euro/kilo
Kipfilet voordeelverpakking: 6,49 euro/kilo
Rest weet ik zo snel even niet.
Idd en ben ook wel benieuwd naar het verschil in Kwaliteitquote:Op zondag 15 oktober 2006 18:52 schreef Litso het volgende:
Oh, volgens mij is dat niet eens zo heel veel duurder dan bij de turk, wel?
Onzin. 90% van het kalfsvlees kan halal geslacht zijn omdat de vraag onder moslims voor kalfsvlees stukken groter is dan onder de rest, dus is het goedkoper om halal te slachten. Wat betreft rundvlees, gevogeltje en varkensvlees (duh!) is dat hooguit het percentage dat moslims aan halalvlees consumeren.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 18:57 schreef Thorical het volgende:
Wat een onzin is dit weer.
9o% van de dieren wordt halal geslacht. Misschien wat zelf slachtende slagers zullen het niet doen maar de rest van commerciele slachters doen het wel. Ze zouden gek wezen om het niet te doen. En zo'n groot verschil is het niet.
Nou ik geloof dat de vraag naar halal-kaas vanuit de moslims nou niet zo denderend is. De meeste moslims zullen elke kaas nuttigen. Het is gewoon bijkomstig dat halalvlees ook "halalkaas" oplevert. De meeste halalkaas wordt gewoon door de niet-moslims genuttigt. Buiten dat is deze manier van slachten nou niet nieuw in het Westen. Al zie ik niet waarom men niet eerst verdooft voor men de keel doorsnijdt. Maar goed als kenner zal je bij het eventueel moeten slachten van een dier nou niet zo snel een schietpistool of dergelijk bij de hand hebben. Dan lijkt mij dit wel bovenaan bij het meest diervriendelijke "primitief" slachten van een dier.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 00:02 schreef Pilootje het volgende:
Klopt sampoo.
Er zijn in nederland enkele grote slachterijene welke aan het grootste deel van nederland leveren. Een daarvan is ekro. De grootste klafslachterij van europa. Het kalf wordt daar in 80 % van de gevallen halal geslacht. Reden ?
Zij zijn de grootste leverancier van stremsel uit de klafsmaag. Stremsel wordt gebruikt bij het kaasmaken. Aangezien moslims blijkbaar zeer veel kaas eten willen ze dit graag halal maken.
De rest van de dieren, denk aan kip, rund, varken wordt overwegend traditioneel geslacht.
Over het kalfsvlees heb ik eens een aflevering gezien van de keuringsdienst van waarden.
Het kalfsvlees van ekro werd daar gevolgd, en inderdaad ritueel geslacht omdat ze zo ook moslims bereiken.
( Even voorop gesteld: Ik ben al jaren kok, en geintreseerd in alles er omheen, dus ook de slacht van dieren. Ik ken enkele slagers, uitbeners, slachters van bedrijsbezoeken en stages. Dus mag mezelf wel een kenner noemen )
In die aflevering werd er dus voorgedaan hoe een half geslacht wordt. Het wordt in een soort harnas gezet welke er voor zorgt dat ze het dier 180 graden ( ! ) kunnen draaien. Vervolgens wordt de keel doorgesneden, en laat men het dier dood bloeden.
Buiten het feit dat ik dit een belachelijke manier van slachten vind in een westerse cultuur, ben ik van mening dat moslims maar bekijken hoe ze aan hun vlees komen. Op deze manier dus niet in nederland !
Dat een nederlands bedrijf als de AH halal vlees gaat verkopen kan ik geen woorden voor verzinnen, dus ik ga niet eens mijn best doen. Maar het is echt absurd.
H
Eh. Je hebt het over respect voor wat je eet, en vervolgens vertel je hoe die dieren behandeld worden. Het grootste punt van halal slachten is respect voor het dier.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 08:18 schreef Pilootje het volgende:
Sorry voor de schrijffoutjes, had mijn bericht even moeten nalezen.
De halal kaas zal inderdaad niet aan de moslims liggen. Een producent probeert zijn product aan een zo groot mogelijke groep te verkopen. Daarom wordt de witlof zoeter gekweekt, is de kaas halal, en smaakt alles naar unilever.
En ja ook in het westen werd , en misschien wel wordt en nog geslacht door simpelweg de keel door te snijden. Maar de mensheid gaat vooruit. Gaan we nu ook weer mensen ophangen op het binnenhof en met tomaten bekogelen ? Een beetje respect voor wat je eet is we op zijn plaats.
In nederland zijn verschillende slachtmethoden, maar de meest gangbare is dat het dier tussen 2 hekjes loopt, er wordt wordt ketting of andere halsband om gedaan. Iets wat ze eigenlijk niet vreemd vinden, want zo stonden ze ook in de stal een groot deel van de tijd. En dan krijgen ze of een pin in de hersenen, of met een schietpistool worden ze in de hersenen geschoten. De dieren zijn nu hersendood, ze worden omhoog getakeld, en dan wordt de keel doorgesneden om ze leeg te laten bloeden. Het lijkt dus wel een beetje op halal slachten. Dit wordt echter niet gedaan door een iman, niet in een bepaalde richting, en het slachthuis is niet eerst goedgekeurd door een iman.
Imo een stuk diervriendelijker dan alle koetjes in een gangetje zetten en één voor één afschieten.quote:De slager moet zorgdragen voor het comfort van het dier. Het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Het slachten mag niet door andere dieren gezien worden.
Maak je je ook zo druk om de term "Boeren Yoghurt" oid? Beetje zeiken om niks nietwaar? Schopje KLB aubquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:15 schreef Lestat het volgende:
Ja, dit las ik in de krant en op Fok!. AH zou halal-vlees introduceren in zijn winkels. Wat is dit voor waanzin? Al het vlees in Nederland is sowieso al halal. Geleerd van de Keuringsdienst van Waarde. Waarom verzet niemand zich tegen deze marketing-onzin?
Tsja, en als we gaan kijken naar producten voor bepaalde specifieke groepen moet het glutenvrije voedsel of vegetarische gedoe ook de winkels uit. Maar oh nee wacht, dat is niet pseciaal voor moslims, dus dat mag blijvenquote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:52 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maak je je ook zo druk om de term "Boeren Yoghurt" oid? Beetje zeiken om niks nietwaar? Schopje KLB aub![]()
Is gewoon dezelfde kalkoenham en lams-shoarma die de appie al een tijd verkoopt.quote:Op zondag 22 oktober 2006 02:23 schreef Litso het volgende:
Ik stond vandaag voor een Halal-rek in de AH en ik was enthousiast over het assortiment dat aangeboden werd! Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar de kalkoenham en de lams-shoarma. Toch maar eens proberen
Als ik Halal vlees zou willen hebben zou ik niet naar de AH gaan maar naar de Turkse slager goedkoper en vaak beter van smaak. Kom er zo ie zo regelmatig.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 22:57 schreef Meki het volgende:
alle halalproducten lopen bij ons als een speer
zelfs veel nederlanders kopen dat ook
Maar een toko of islamitische supermarkt is vaak wel goedkoper en smaakvollerquote:Op zondag 22 oktober 2006 12:40 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind het een prima ontwikkeling. je kan nu bij ah alles krijgen en hoef je niet speciaal naar de toko of islamitische supermarkt.
valt wel mee. bovendien doet ah het nu alleen in gedeeltes waar er veel vraag is naar halalvlees. gewoon toekomen aan de wensen van je klanten vind ik een prima ontwikkeling. het vlees staat apart van het andere vlees en het schap is niet opvallend oid.quote:Op zondag 22 oktober 2006 12:49 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Maar een toko of islamitische supermarkt is vaak wel goedkoper en smaakvoller
Ja, de Appie is niet de eerste. De Vomar introduceerde vorig jaar al een speciaal hoekje met Halal gekeurd vlees en kant-en-klaar maaltijden. De C1000 idem dito.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 14:27 schreef piepster het volgende:
Volgens mij verkoopt de Plus hier al een tijd halal vlees. In ieder geval kip.
dat is het geen waar ik over val. bij de AH bij mijn ouders is de buurt hebben ze het halve vegtarische assortiment vervangen door halal-vlees. terwijl er in de regio genoeg islamitische slagerijen zitten. vegetarisch voedsel is daarintegen wat moelijker te krijgen.quote:Op zondag 22 oktober 2006 12:40 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind het een prima ontwikkeling. je kan nu bij ah alles krijgen en hoef je niet speciaal naar de toko of islamitische supermarkt.
wat een onzin om dat te zeggen. halal neemt helemaal geen plek van de vegetarische hoek in. sterker nog het vegetarische ligt naast het 'haram/dhimmivlees'.quote:Op zondag 22 oktober 2006 14:53 schreef Prego het volgende:
[..]
dat is het geen waar ik over val. bij de AH bij mijn ouders is de buurt hebben ze het halve vegtarische assortiment vervangen door halal-vlees. terwijl er in de regio genoeg islamitische slagerijen zitten. vegetarisch voedsel is daarintegen wat moelijker te krijgen.
maar goed, slimme zet van AH om de doelgroep te vergroten
je bent in de betreffende supermarkt geweest?quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:04 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wat een onzin om dat te zeggen. halal neemt helemaal geen plek van de vegetarische hoek in.
nee maar ik ken de organisatie, ik werk ervoor. dus wat meer achtergrond dan jij hebt. kan je foto's maken van de ah die heeft ingeboet aan vegetarische keuze vanwege het aparte halalvlees vleesschap iets verderop?quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:12 schreef Prego het volgende:
[..]
je bent in de betreffende supermarkt geweest?
Halal zoals bedoelt in het persbericht van AH gaat over dit meubel:quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:12 schreef Prego het volgende:
[..]
je bent in de betreffende supermarkt geweest?
Oh, dat wist ik niet. Nouja, dan hebben ze het in elk geval weer onder mijn aandacht weten te brengen.quote:Op zondag 22 oktober 2006 02:33 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Is gewoon dezelfde kalkoenham en lams-shoarma die de appie al een tijd verkoopt.![]()
Ik zal het zelf niet zo snel kopen, aangezien ik de methoden die moslims gebruiken om dieren te slachten niet goedkeur en eigenlijk ook liever niet heb dat er een imam bij mijn vlees is geweest.
beesten laten doodbloeden is weinig respectvol. daar komt ij dat we het 1st jarenlang in een hokje stoppen en dan ineens respectvol 'behandelen'quote:Op woensdag 18 oktober 2006 09:42 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Eh. Je hebt het over respect voor wat je eet, en vervolgens vertel je hoe die dieren behandeld worden. Het grootste punt van halal slachten is respect voor het dier.
Heb je het topic wel gelezen verder? En zie je dat enorme bord boven de stalling ook niet? Het staat op de verpakkingen zelf óók nog 's aangeduid en staat apart in de winkel.quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:36 schreef Isegrim het volgende:
Ik zou het fijn vinden als ze het op de verpakking zouden zetten als het halal is. Ik hoef niet zo nodig een dier te eten dat bij volle bewustzijn is doodgebloed.
Een groot deel van het vlees dat niet specifiek als 'halal' is aangemerkt, is wél halal.quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:48 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Heb je het topic wel gelezen verder? En zie je dat enorme bord boven de stalling ook niet? Het staat op de verpakkingen zelf óók nog 's aangeduid en staat apart in de winkel.
quote:Daarnaast voelt het beest niets van het doodbloeden,
ook jouw vlees is islamitisch gezegend door een imam en doodgebloed. dit is gewoon een afdeling van ah waar het halalvlees niet bij de varkensrollades liggen. vrij duidelijk en niet irritant of zo. een medewerker bij ah kan je zelfs vertellen waar het vlees vandaan komt ed. prima toch. ah staat voor kwaliteit en veelzijdigheid. als jaren voeren zij nieuwe producten in de supermarkt. en de euroshopperproducten zijn gevarieerd en lekker goedkoop...quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:36 schreef Isegrim het volgende:
Ik zou het fijn vinden als ze het op de verpakking zouden zetten als het halal is. Ik hoef niet zo nodig een dier te eten dat bij volle bewustzijn is doodgebloed.
Ja, dat is nou net het probleem.quote:Op zondag 22 oktober 2006 17:05 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ook jouw vlees is islamitisch gezegend door een imam en doodgebloed.
denk je er ooit bij na als je je vork in het stuk rund duwt?quote:
Ja.quote:Op zondag 22 oktober 2006 18:12 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
denk je er ooit bij na als je je vork in het stuk rund duwt?
De Islamitische slachtmethode zorgt er voor dar het dier een minuut of drie langer lijd dan noodzakelijk is en is daarom naar mijn idee verwerpelijk en zou in een seculiere staat verboden moeten zijn.quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:31 schreef Litso het volgende:
[..]
Oh, dat wist ik niet. Nouja, dan hebben ze het in elk geval weer onder mijn aandacht weten te brengen.
En dat je het niet met de slachtmethode eens bent kan, hoewel ik vind dat ze juist wel aardig diervriendelijk zijn, maar leg uit waarom je liever geen imam bij je vlees hebt?
En dan maak je nog verschil tussen wel en niet halal vlees? Als je zover doordenkt over hoe zielig het wel niet voor de dieren is kan je beter vegetariër worden, dan is élk stukje vlees zielig, niet alleen de halal geslachte dieren.quote:
quote:Ritueel slachten (dhabiha)
Net als joden kennen moslims voorschriften voor het slachten van dieren voor consumptie. De belangrijkste voorwaarden die in acht genomen moeten worden voordat het vlees is toegestaan voor consumptie (halal) zijn:
De slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten.
De slachtplaats moet rein zijn.
De slager moet zorgdragen voor het comfort van het dier. Het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Het slachten mag niet door andere dieren gezien worden.
Het dier wordt met de kop richting Mekka geplaatst.
Voordat een dier geslacht wordt, spreekt de slachter de woorden Bismillah, Allahu Akbar (in naam van God, God is groot) uit, waarmee hij zijn dankbaarheid en respect uit voor diegene die in het voedsel voorziet.
In één beweging worden de halsslagader doorgesneden die hersenen van bloed voorziet. Door het plotse verlies van bloedtoevoer (bloeddruk) naar de hersenen verliest het dier zeer snel het bewustzijn. Het ruggemerg, de snelweg van zenuwbanen die van de hersenen naar de spieren lopen, blijft echter intact. Door het verlies van bloedtoevoer naar de hersenen ontstaan spontane ontladingen in de hersenen (vergelijkbaar met een epileptisch insult). Deze prikkels worden via het ruggemerg aan de spieren doorgegeven. De spieren van het dier trekken hierdoor samen (convulsies) en knijpen het bloed uit de spier. Alhoewel dit er vervelend uit ziet is het dier niet meer bij bewustzijn en voelt het geen pijn meer. Bloed wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt als medium voor het kweken van bacteriën. Vandaar dat eleminatie van zoveel mogelijk bloed wenselijk is.
De omstandigheden waarin een dier gefokt werd, de kwaliteit van het voedsel en het onderdak dat het kreeg, evenals de wijze van transport en de afstand waarover dit verantwoord gebeuren kan spelen ook een rol bij de beoordeling of het vlees halal is. Dierenwelzijn is een belangrijke verantwoordelijkheid (khalifa) die God de mens toevertrouwde.
De koran stelt dat alle vlees geofferd in naam van iets anders dan God haram is. Sommige islamitische geestelijken zijn de mening toegedaan dat vlees van toegestane dieren die door een niet-moslim zijn geslacht, maar wel op de door de moslims voorgeschreven wijze, ook halal is. Kosher vlees en vlees van dieren die door christenen in naam van God geslacht zijn, worden ook als halal beschouwd (Soera De Tafel 5).
Zelfs als het dier langer lijdt dan noodzakelijk en je daarom kiest geen halal vlees te eten, het gedeelte waarin je zegt dat je liever geen imam in de buurt van je vlees hebt vind ik vreemd.quote:Op zondag 22 oktober 2006 18:52 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
De Islamitische slachtmethode zorgt er voor dar het dier een minuut of drie langer lijd dan noodzakelijk is en is daarom naar mijn idee verwerpelijk en zou in een seculiere staat verboden moeten zijn.
Ik ben atheist, ik tollereer gelovigen maar wens niet met hun gebruiken en gewoonten lastiggevallen te worden, aangezien ik die verwerpelijk en minderwaardig vind.
Ja, ik wil niet dat dieren die ik eet door een imam die ik niet erken zijn gezegend en in naam van een god die ik niet erken zijn geslacht.quote:Op zondag 22 oktober 2006 18:56 schreef Litso het volgende:
[..]
Zelfs als het dier langer lijdt dan noodzakelijk en je daarom kiest geen halal vlees te eten, het gedeelte waarin je zegt dat je liever geen imam in de buurt van je vlees hebt vind ik vreemd.
Ook als het op een volgens jou fatsoenlijke manier geslacht is maar er is een imam bijgeweest en heeft het dier in de naam van God geslacht vind je het niet okay? Heb je er dan nog last van?
Ik weet dat we nu een beetje offtopic gaan, maar ik vind dit wel interessant. Als je die god dan toch niet erkent, wat maken die paar (voor jou nietszeggende) woorden die de imam heeft uitgesproken nog uit?quote:Op zondag 22 oktober 2006 18:59 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Ja, ik wil niet dat dieren die ik eet door een imam die ik niet erken zijn gezegend en in naam van een god die ik niet erken zijn geslacht.
Dat is voor mij minstens even belangrijk als het onnodig lijden dat de dieren wordt aangedaan.
Laat ik om te beginnen zeggen dat het al dan niet bestaan van god voor mij niet van belang is, ik erken hem niet dat is voldoende. Volgens sommigen zou ik daarmee een agnost en geen atheist zijn maar laten we die theologische discussie hier niet voeren.quote:Op zondag 22 oktober 2006 19:04 schreef Litso het volgende:
[..]
Ik weet dat we nu een beetje offtopic gaan, maar ik vind dit wel interessant. Als je die god dan toch niet erkent, wat maken die paar (voor jou nietszeggende) woorden die de imam heeft uitgesproken nog uit?
dat weet ik wel zeker.quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:37 schreef schatje het volgende:
Volgens mij is het Halal slachten helemaal niet zo diervriendelijk. Dit naar aanleiding van een uitzending van de Keuringsdienst van Waren van de RVU.
Dankje, dat noteer ik evenquote:Op zondag 22 oktober 2006 20:27 schreef reclamedoos het volgende:
Ik zag net dat er morgen in Radar (NL1 20.30) een stukje komt over het Halal vlees van de AH en het al dan niet Halal geslacht zijn van de rest van het vlees in Nederland.
Dat is het ook nietquote:Op zondag 22 oktober 2006 20:37 schreef schatje het volgende:
Volgens mij is het Halal slachten helemaal niet zo diervriendelijk. Dit naar aanleiding van een uitzending van de Keuringsdienst van Waren van de RVU.
Dat zal met geen enkele slachtmethode het geval zijn.quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:42 schreef schatje het volgende:
Je kunt geen oude afleveringen meer bekijken op de RVU site. Binnenkort weer. Ik herinner me wel dat het geen prettige beelden waren.
Ach als doodgaan "makkelijk" was dan deden we het wel vaker. Het doet dan toch geen "pijn". Er zijn teveel mensen die dieren lief vinden en ook niet een slachting van welke vorm dan ook kunnen bekijken maar zonder slag of stoot een kipje of speklapje naar binnen werken. Wordt dan vegetariër.quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:39 schreef Matness het volgende:
[..]
dat weet ik wel zeker.
ik zou liever in 1 keer dood zijn dan dat ze mijn strot doorsnijden, maar wel zo diep dat ik nog leef, en me vervolgens ondersteboven aan een haak hangen om me langzaam te laten sterven.
ik ben een carnetariërquote:Op zondag 22 oktober 2006 20:57 schreef sampoo het volgende:
[..]
Ach als doodgaan "makkelijk" was dan deden we het wel vaker. Het doet dan toch geen "pijn". Er zijn teveel mensen die dieren lief vinden en ook niet een slachting van welke vorm dan ook kunnen bekijken maar zonder slag of stoot een kipje of speklapje naar binnen werken. Wordt dan vegetariër.![]()
bronquote:KvW: "Goedemiddag. Een aantal mensen in mijn vriendenkring zijn moslim en ik vroeg me af of zij de kaas uit jullie winkel gewoon kunnen eten."
S: "Ja."
KvW: "Oh ja? Is het halal?"
S: "In de kaas zit geen varkensvlees volgens mij, of wel?"
KvW: "Er zit een stremsel in dat van dieren afkomstig is."
S: "Ik durf het niet te zeggen. Volgens mij kun je die kaas gewoon eten, toch?"
KvW: "Heeft u het nu tegen mij?"
S: "Ja, of tegen wie dan ook. Ik eet 'm wel eens zelf op, jij ook?"
KvW: "U bent ook moslim?"
S: "Ja."
KvW: "En heeft u er nooit bij stil gestaan of de kaas wel halal is?"
S: "Nee. Als je verder zoekt, moet je ook geen brood eten. Daar moet je niet zo diep in gaan zitten graaien."
KvW: "Mm."
S: "Ik weet niet hoe het met kaas zit, maar in zeventig procent van de goederen zit het gewoon, dat vet."
KvW: "U bent moslim en denkt: wat niet weet wat niet deert?"
S: "Ik weet het niet en ik eet het gewoon wel op."
KvW: "Komt u dan niet in conflict met uw geloof?"
S: "Nee, ik zeg net dat je dan zeventig procent van de artikelen in de supermarkt niet kan kopen."
KvW: "Ja, dat kan toch."
S: "Ja maar dan overleef je gewoon niet."
KvW: "Maar halal is toch ook dat het op een bepaalde manier geslacht moet worden?"
S: "Dat is wel zo, maar zo diep moet je niet gaan graaien, daar kom je niet uit."
KvW: 'Goed, dat zal ik zeggen tegen mijn moslimvrienden. Is het eigenlijk een discussie tussen u en uw vrienden?"
S: "Nee hoor. Als ze er iets over zeggen, dan zeg ik dan moet je zeventig procent van de artikelen niet kopen."
KvW: "Maar met uw moslimvrienden praat u nooit over of iets wel halal is of niet?"
S: "Ik ben niet zo gelovig eerlijk gezegd."
KvW: "Oh, toch niet."
S: "Maar ik eet helemaal geen vlees, ook niet van een rund. Dus ik maak me er niet druk om."
KvW: "Gaat u ook niet naar de moskee?"
S: "Nee, dat ook niet."
KvW: "Maar bent u wel moslim dan?"
S: "Ja, op papier wel."
KvW: "Wat betekent dat?"
S: "Dat je moslim bent, of niet? Stel dat jij christen bent, dat staat op je papieren. Ga je ook naar de kerk?"
KvW: "Bij mij staat op geen enkel papier dat ik christen ben."
S: "Staat er helemaal niks op?! Wat is je geloof dan?"
KvW: "Ik heb geen geloof."
S: "Oh, dat is wat anders. Dan moet je d'r eentje kiezen denk ik."
Je stapt wel heel makkelijk over het feit heen dat er verschillende slachtmethoden zijn en dat Halal-slachten zeker niet de meest diervriendelijke is. Dat slachten altijd met enig lijden gepaart gaat ben ik met je eens. De meest diervriendelijke methode zou daarom de norm moeten zijn, het toestaan van mindere varianten omdat bepaalde mensen dat vanwege hun geloof menen te moeten is waanzin.quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:57 schreef sampoo het volgende:
[..]
Ach als doodgaan "makkelijk" was dan deden we het wel vaker. Het doet dan toch geen "pijn". Er zijn teveel mensen die dieren lief vinden en ook niet een slachting van welke vorm dan ook kunnen bekijken maar zonder slag of stoot een kipje of speklapje naar binnen werken. Wordt dan vegetariër.![]()
pffgt, wat vreselijkquote:Op zondag 22 oktober 2006 21:05 schreef schatje het volgende:
Nog een leuk stukje van de KvW in gesprek met de Spar.
[..]
bron
![]()
![]()
Als je het topic wat beter had gelezen zag je dat er al twee keer een stuk is gequote over het hoe en waarom van halal slachten.quote:Op zondag 22 oktober 2006 21:22 schreef Matness het volgende:
wat is trouwens de meerwaarde van het halal slachten?
is dat gewoon a la natte vingerwerk door iemand bedacht, of steekt er een hogere gedacgte achter?
waarom maakt het doodbloeden van een beest het vlees halal?
Ben je ook tegen vegetarische producten in de supermarkt?quote:Op zondag 22 oktober 2006 21:19 schreef SuperRembo het volgende:
Binnerkort bij AH: chisterlijk geslacht vlees. AH garandeert dat elk dier door kruisiging is gedood. Hierbij worden geweide spijkers gebruikt, die onder het uitspreken van de woorden "God is groot" in het kruis worden geslagen.
Het kan zijn dat het een paar dagen duurt voordat het hart stopt met kloppen, maar daar voelt het niets van hoor.
Rot op met die reli onzin zeg![]()
Wat hebben vegetarische producten nou met ritueel slachten te maken?quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:10 schreef clumsy_clown het volgende:
Ben je ook tegen vegetarische producten in de supermarkt?
Dat wordt wereldwijd al veel langer gedaan dan het slachten volgens de Nederlandse methodes.quote:
Wat een kul-argument, zoiets heet moderniseren.quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:26 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat wordt wereldwijd al veel langer gedaan dan het slachten volgens de Nederlandse methodes.
Wat is je probleem ermee?
De anti-islam/anti-semiet kaart. Ideaal wanneer je niet kunt onderbouwen!quote:Dat het vlees ervan nu bij de Appie ligt of is het voor jou een mooie kans om je anti-Islamgevoelens nog even te spuien?
Vooralsnog zijn er veel mensen die vinden dat de rituele manier van slachten diervriendelijker is dan de 'moderne' manier. Ga daar eens inhoudelijk op in dan?quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:38 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Wat een kul-argument, zoiets heet moderniseren.
[..]
De anti-islam/anti-semiet kaart. Ideaal wanneer je niet kunt onderbouwen!![]()
4 minuten doodbloeden diervriendelijker dan pen door de schedel waarbij het dier onmiddelijk sterft?quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:43 schreef Litso het volgende:
[..]
Vooralsnog zijn er veel mensen die vinden dat de rituele manier van slachten diervriendelijker is dan de 'moderne' manier. Ga daar eens inhoudelijk op in dan?
Ik vraag me nog steeds af hoe de kipfrikandellen dan geslacht worden?quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:46 schreef Steinberger het volgende:
[..]
4 minuten doodbloeden diervriendelijker dan pen door de schedel waarbij het dier onmiddelijk sterft?
Ik ken het dier kipfrikandel niet.quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:50 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Ik vraag me nog steeds af hoe de kipfrikandellen dan geslacht worden?![]()
Stroom en daarna de kop eraf, in het geval van halal kip gelijk de kop eraf.quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:50 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Ik vraag me nog steeds af hoe de kipfrikandellen dan geslacht worden?![]()
Het is "diervriendelijk" genoeg. Blijf het onzin vinden hoe we over diervriendelijkheid spreken , het is vooral vriendelijk voor de "beul", net als de doodstraf via dodelijke injectie. Als je dan toch moet doden geeft dan het dier in elk geval het fatsoen om enigzins te laten zien dat het lijdt zodat je vlees op je bord mag nuttigen. Als iedereen dat beseft, zullen een aantal geen vlees willen eten en anderen zullen op zijn minst 2x nadenken voor men de boterham belegd met salami in de prullenbak werpt. Het is slachten wat je doet, waarom zouden we het zo humaan maken dat het niets meer betekent?quote:Op zondag 22 oktober 2006 21:05 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Je stapt wel heel makkelijk over het feit heen dat er verschillende slachtmethoden zijn en dat Halal-slachten zeker niet de meest diervriendelijke is. Dat slachten altijd met enig lijden gepaart gaat ben ik met je eens. De meest diervriendelijke methode zou daarom de norm moeten zijn, het toestaan van mindere varianten omdat bepaalde mensen dat vanwege hun geloof menen te moeten is waanzin.
Die liggen in de Halal diepvries en is gemalen kippenvlees.quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:51 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Ik ken het dier kipfrikandel niet.
Volgens mij is het ritueel slachten al veel langer in Nederland dan de mohammedaantjes.quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:21 schreef Steinberger het volgende:
Dit is Nederland, 2006 en we gaan dieren ritueel slachten?Zelfs de dieren hier krijgen nu al last van de Islam.
En dit allemaal zodat die mohammedaantjes een clean mind krijgen. Wat kots ik hier op zeg.
Ritueel slachtenwat een grap.
![]()
Bulshit, dan kan ik een koe ook wel gedurende een half uur met een steen doodmeppen.quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:55 schreef sampoo het volgende:
[..]
Het is "diervriendelijk" genoeg. Blijf het onzin vinden hoe we over diervriendelijkheid spreken , het is vooral vriendelijk voor de "beul", net als de doodstraf via dodelijke injectie. Als je dan toch moet doden geeft dan het dier in elk geval het fatsoen om enigzins te laten zien dat het lijdt zodat je vlees op je bord mag nuttigen. Als iedereen dat beseft, zullen een aantal geen vlees willen eten en anderen zullen op zijn minst 2x nadenken voor men de boterham belegd met salami in de prullenbak werpt. Het is slachten wat je doet, waarom zouden we het zo humaan maken dat het niets meer betekent?
Alles goed verder?quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:55 schreef sampoo het volgende:
[..]
Het is "diervriendelijk" genoeg. Blijf het onzin vinden hoe we over diervriendelijkheid spreken , het is vooral vriendelijk voor de "beul", net als de doodstraf via dodelijke injectie. Als je dan toch moet doden geeft dan het dier in elk geval het fatsoen om enigzins te laten zien dat het lijdt zodat je vlees op je bord mag nuttigen. Als iedereen dat beseft, zullen een aantal geen vlees willen eten en anderen zullen op zijn minst 2x nadenken voor men de boterham belegd met salami in de prullenbak werpt. Het is slachten wat je doet, waarom zouden we het zo humaan maken dat het niets meer betekent?
Eerder seperatorvlees, als het kipfiletjes waren die men in de gehaktmolen gooiden dan zou het nog ergens op lijken.quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:55 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Die liggen in de Halal diepvries en is gemalen kippenvlees.
Die flikkeren we levend in kokend waterquote:
Dus?quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:57 schreef sampoo het volgende:
[..]
Volgens mij is het ritueel slachten al veel langer in Nederland dan de mohammedaantjes.
Je zou er goed aan doen om het nog eens te lezen. Ik zeg dat het ritueel slachten "diervriendelijk" genoeg is.quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:57 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Bulshit, dan kan ik een koe ook wel gedurende een half uur met een steen doodmeppen.
In geen enkel vlees wat je in de supermarkt koopt zit bloed. Dan zou het namelijk in 3 dagen enorm stinken, en moet het gros van de nederlanders het niet meer. Daarnaast geeft bloed grijze of zwarte vlekken bij het bakken. Het vlees is exact het zelfde, alleen de slacht is anders. Daarom snap ik eigenlijk niet dat iedereen altijd zegt dat alles bij de turk zo lekker is. Het zijn precies de zelfde spullen die ook wel eens bij de reguliere supermarkten liggen.quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:48 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Heb je het topic wel gelezen verder? En zie je dat enorme bord boven de stalling ook niet? Het staat op de verpakkingen zelf óók nog 's aangeduid en staat apart in de winkel.
Daarnaast voelt het beest niets van het doodbloeden, maar zit er dankzij die methode wel minder bloed in het vlees, waardoor er minder kans op infecties en ziekten is.
De Islam zelf is niet rein en een kweekvijver voor idiote godsdienstwaanzinnigen die allerlei mensen lastigvallen met beperkende shit. een soort bacteriën dus inderdaad. Maar dat terzijde.quote:Op zondag 22 oktober 2006 23:59 schreef Litso het volgende:
Bloed is volgens de islam niet rein omdat het een kweekvijver voor bacteriën is.
Ja, hoor. Ik zie gewoon parallelen met wat minder "frisse" opvattingen wanneer men doden makkelijker probeert te maken onder het mom van het minimaliseren van het (zichtbare) lijden van het "slachtoffer".quote:
Om een misverstand uit de weg te ruimen, separatorvlees is gewoon gemalen kippen die nadat ze ritueel geslacht zijn, nog paar minuten zonder kop kakelen.quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:58 schreef sampoo het volgende:
[..]
Eerder seperatorvlees, als het kipfiletjes waren die men in de gehaktmolen gooiden dan zou het nog ergens op lijken.
Vaak ook gewoon tegen de schedel, niet persé erin.quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:46 schreef Steinberger het volgende:
[..]
4 minuten doodbloeden diervriendelijker dan pen door de schedel waarbij het dier onmiddelijk sterft?
Dus diervriendelijker.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:00 schreef Pilootje het volgende:
Overigens worden koeien tijdens de normale slacht ook leeggebloed, welliswaar eerst hersendood gemaakt. Maar dat is meer om practische redenen, en veiligheid van het personeel.
Dat duurt rond de 4 minuten.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:03 schreef Litso het volgende:
[..]
Vaak ook gewoon tegen de schedel, niet persé erin.
En als je nou gewoon even goed gelezen had zag je dat in dit topic gequote staat dat bij het doorsnijden van de slagader de bloedtoevoer naar de hersenen afgekapt wordt en het dier zeer snel bewustzijn verliest. Ik weet niet hoeveel pijn een dier daardoor lijdt, ik weet ook niet hoeveel pijn een dier heeft door een slagpin in of door zijn hoofd.
Bron?quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:06 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Dat duurt rond de 4 minuten.
Bij een slagpin is het dier onmiddelijk dood.
Ik heb het weleens mogen aanschouwen. Op TV weliswaar. Maar je zag duidelijk dat het dier waarvan alleen de keel doorgesneden werd het nog enkele minuten doorschokte. De koe met een pin door het hoofd, viel onmiddelijk neer. Waarna het niet meer bewoog.quote:
Wat een kut-argument, 'word dan vegetariër'. Mensen hebben gezond voedsel nodig om te overleven, net als bij veel diersoorten hoort daar ook vlees bij. Veel mensen vinden gewoon dat dat op een zo diervriendelijke manier moet gebeuren, zo ook Moslims, die daar een aantal regels over hebben. Afgezien van dat willen ze dat hun vlees rein is, geen bloed erin dus, maar ook niet met hormonen en dergelijke geknoeid. Niet vreemd, toch?quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:00 schreef Lkw het volgende:
[..]
Verder vind ik Halal-vlees onzin en ben ik ertegen dat het in de supermarkt ligt. Ik verzet me tegen religieuze onzinnigheden die beetje bij beetje de maatschappij insluipen. Word inderdaad anders gewoon vegetariër. Of benader de zaken eens rationeel in plaats van doorspekt met kinderlijke verzinsels over onreinheid etc.
Je vergist je dus, dat de bloedtoevoer is afgesneden wil niet zeggen dat het dier het bewustzijn onmiddelijk verliest, dat kan nog makkelijk 4 minuten duren.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:03 schreef Litso het volgende:
[..]
Vaak ook gewoon tegen de schedel, niet persé erin.
En als je nou gewoon even goed gelezen had zag je dat in dit topic gequote staat dat bij het doorsnijden van de slagader de bloedtoevoer naar de hersenen afgekapt wordt en het dier zeer snel bewustzijn verliest. Ik weet niet hoeveel pijn een dier daardoor lijdt, ik weet ook niet hoeveel pijn een dier heeft door een slagpin in of door zijn hoofd.
Nee, seperatorvlees is het vlees dat overblijft als alle kipfiletjes en boutjes uit het kip gesneden zijn. Hetgeen dat nog aan het karkas kleeft en het vel en al is het separatorvlees. Het is inderdaad gemalen kippevlees maar niet de hele kip zal hiervoor gebruikt worden.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:03 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Om een misverstand uit de weg te ruimen, separatorvlees is gewoon gemalen kippen die nadat ze ritueel geslacht zijn, nog paar minuten zonder kop kakelen.![]()
Het dier schokt door omdat het afsnijden van de bloedtoevoer epileptische schokken in het lichaam veroorzaakt. Ondertussen is het dier al niet meer bij bewustzijn.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:10 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Ik heb het weleens mogen aanschouwen. Op TV weliswaar. Maar je zag duidelijk dat het dier waarvan alleen de keel doorgesneden werd het nog enkele minuten doorschokte. De koe met een pin door het hoofd, viel onmiddelijk neer. Waarna het niet meer bewoog.
Ga maar die KVW aflevering kijken, dan zie je hoe de koetjes van albert halal geslacht worden. Niks dieronvriendelijks aan.quote:Op zondag 22 oktober 2006 17:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Een groot deel van het vlees dat niet specifiek als 'halal' is aangemerkt, is wél halal.
[..]Waar haal je die onzin vandaan? Als ik jouw strot doorsnijd en je ondersteboven hang, dan voel je daar niks van?
Ik heb verschillende opnamen van halal-slachtingen gezien en als ik het kan voorkomen, eet is die troep dus niet. We leven hier niet in de Middeleeuwen.
lees mijn post hierboven evenquote:Op maandag 23 oktober 2006 01:12 schreef Litso het volgende:
[..]
Het dier schokt door omdat het afsnijden van de bloedtoevoer epileptische schokken in het lichaam veroorzaakt. Ondertussen is het dier al niet meer bij bewustzijn.
Het is niet diervriendelijker. Stel dat jij vermoord wordt heb jij dan ook liever dat je keel wordt doorgesneden ipv een kogel door je kop?quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:11 schreef Litso het volgende:
[..]
Wat een kut-argument, 'word dan vegetariër'. Mensen hebben gezond voedsel nodig om te overleven, net als bij veel diersoorten hoort daar ook vlees bij. Veel mensen vinden gewoon dat dat op een zo diervriendelijke manier moet gebeuren, zo ook Moslims, die daar een aantal regels over hebben. Afgezien van dat willen ze dat hun vlees rein is, geen bloed erin dus, maar ook niet met hormonen en dergelijke geknoeid. Niet vreemd, toch?
Dat heeft andere oorzaken. Als zou je van een dier de kop direct afhakken dan nog schokt het een tijd na. Tevens zegt het onmiddelijk neervallen niets over het in leven zijn. Maar het laatste is inderdaad makkelijker om naar te kijken.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:10 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Ik heb het weleens mogen aanschouwen. Op TV weliswaar. Maar je zag duidelijk dat het dier waarvan alleen de keel doorgesneden werd het nog enkele minuten doorschokte. De koe met een pin door het hoofd, viel onmiddelijk neer. Waarna het niet meer bewoog.
quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:12 schreef sampoo het volgende:
[..]
Nee, seperatorvlees is het vlees dat overblijft als alle kipfiletjes en boutjes uit het kip gesneden zijn. Hetgeen dat nog aan het karkas kleeft en het vel en al is het separatorvlees. Het is inderdaad gemalen kippevlees maar niet de hele kip zal hiervoor gebruikt worden.
Dus het dier wat neervalt leeft nog en het dier wat naschokt is dood.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:15 schreef sampoo het volgende:
[..]
Dat heeft andere oorzaken. Als zou je van een dier de kop direct afhakken dan nog schokt het een tijd na. Tevens zegt het onmiddelijk neervallen niets over het in leven zijn. Maar het laatste is inderdaad makkelijker om naar te kijken.![]()
Uhuh. Zover gaat mijn kennis over slachten niet. Het zou kunnen dat je gelijk hebt, net als dat het zou kunnen (let wel, zou kunnen, ik ben geen expert dus ik weet het niet) dat een slagpin tegen het hoofd een snellere verlossing van lijden brengt dan alleen het afsnijden van de bloedtoevoer.quote:
Je verdraait het, voor het zelfde geldt lijden ze evenveel maar zíe je dat gewoon niet.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:16 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Dus het dier wat neervalt leeft nog en het dier wat naschokt is dood.![]()
Grappig hoe alles uit de kast wordt gehaald om dit goed te keuren.![]()
Helemaal geen kut-argument. Mensen kunnen prima zonder vlees, als je het maar vervangt. Ik leef er mijn hele leven al prima op. Dan ben je ook in een klap af van eventuele toegevoegde hormonen en andere zooi die men er weleens in pleegt te stoppen.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:11 schreef Litso het volgende:
[..]
Wat een kut-argument, 'word dan vegetariër'. Mensen hebben gezond voedsel nodig om te overleven, net als bij veel diersoorten hoort daar ook vlees bij. Veel mensen vinden gewoon dat dat op een zo diervriendelijke manier moet gebeuren, zo ook Moslims, die daar een aantal regels over hebben. Afgezien van dat willen ze dat hun vlees rein is, geen bloed erin dus, maar ook niet met hormonen en dergelijke geknoeid. Niet vreemd, toch?
Daar sluit ik me helemaal bij aan.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:17 schreef Lkw het volgende:
Laten we niet wederom vervallen tot de idioterie van de drammerige betweters der religie.
Ok, laten we er even van uitgaan dat ze beiden evenveel lijden. (we worden het er toch nooit over eens)quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:17 schreef Litso het volgende:
[..]
Je verdraait het, voor het zelfde geldt lijden ze evenveel maar zíe je dat gewoon niet.
Ik heb niet veel met halal slachten maar als iemand mij vermoorden moet en, probeer dan in elk geval mijn keel door te snijden. Buiten het feit dat ik meer kans maken tegen een mes dan een kogel, laat de moordenaar maar weten wat hij me aan doet en dat het niet zo makkelijk is als het overhalen van een trekker.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:14 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Het is niet diervriendelijker. Stel dat jij vermoord wordt heb jij dan ook liever dat je keel wordt doorgesneden ipv een kogel door je kop?
En het bloed wordt er bij normaal vlees ook uitgehaald.
quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:23 schreef sampoo het volgende:
[..]
Ik heb niet veel met halal slachten maar als iemand mij vermoorden moet en, probeer dan in elk geval mijn keel door te snijden. Buiten het feit dat ik meer kans maken tegen een mes dan een kogel, laat de moordenaar maar weten wat hij me aan doet en dat het niet zo makkelijk is als het overhalen van een trekker.
Na een paar minuten ben ik toch dood en ben ik er nooit meer. Dan heb ik liever dat ik enigzins met een strijdend en met een doodsschreeuw heen ga dan met een kogel en een directe val naar de grond.
Draai de vraag maar eens om, als je iemand moet vermoorden doe je het dan liever met een kogel door zijn kop of door hen de keel door te snijden? Ik wil wedden dat als dat alleen met de tweede manier kon dat er veel minder "moordenaars" zouden zijn. Waarom? Omdat het moorden met een kogel vooral voor de beul veel makkelijker is dan dat sterven met een kogel makkelijk is voor het slachtoffer.
Die toegevoegde hormonen zitten anders ook niet in halal vlees.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:17 schreef Lkw het volgende:
[..]
Helemaal geen kut-argument. Mensen kunnen prima zonder vlees, als je het maar vervangt. Ik leef er mijn hele leven al prima op. Dan ben je ook in een klap af van eventuele toegevoegde hormonen en andere zooi die men er weleens in pleegt te stoppen.
Ik probeer dat helemaal niet vol te houden, ik wéét het niet. Ik geloof alleen ook niet postuum dat een slagpin (geen kogel) door of tegen (gebeurt beide, ik weet niet welk van de twee het meest of waarom) het hoofd per definitie diervriendelijker is dan alleen het afsnijden van de bloedtoevoer.quote:Daarbij is ritueel slachten niet diervriendelijker dan een kogel door de kop jagen, alhoewel jij dat hier tegen beter weten in probeert vol te houden.
Och, ik verzet me niet tegen de religie, ik probeer er juist wat van op te steken. Nogmaals, ik weet niet of halal slachten minder diervriendelijk is dan de westerse manier. Ik weet wel dat het vlees van betere kwaliteit is omdat er niet met hormonen en water is gespeeld.quote:Maar van mij mogen mensen best vlees eten, zit ik niet mee. Iedereen moet dat voor zichzelf besluiten. Ik verzet me vooral tegen de religie die weer steeds verder onze maatschappij insluipt. Dat stadium hebben achter de rug zou ik zeggen. De jaren 60 hebben er een eind aan gemaakt, met naweeën in de paar decennia daarna.
Laten we niet wederom vervallen tot de idioterie van de drammerige betweters der religie.
Ik acht mijn eigen kennis op dit gebied voldoende. Het probleem is dat na het doorsnijden van de keel de bloedtoevoer naar de hersenen wel gestopt is, waardoor het beest langzaam het bewustzijn verliest maar zenuwen (die via de nekwervels lopen) nog wel intact zijn en het beest dus tijdens het sterven nog gewoon pijn kan voelen.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:16 schreef Litso het volgende:
[..]
Uhuh. Zover gaat mijn kennis over slachten niet. Het zou kunnen dat je gelijk hebt, net als dat het zou kunnen (let wel, zou kunnen, ik ben geen expert dus ik weet het niet) dat een slagpin tegen het hoofd een snellere verlossing van lijden brengt dan alleen het afsnijden van de bloedtoevoer.
Ik ga eens op zoek naar onderzoek hierover
Zij is inderdaad de reden dat ik me ben gaan interesseren en in ben gaan lezen over de Islam en wat daar bij hoort. Dat wil niet zeggen dat ik opeens geen eigen mening meer heb, ik heb aardig wat afgediscussieerd de laatste tijdquote:Op maandag 23 oktober 2006 01:26 schreef Steinberger het volgende:
Doe je dit nu alleen maar omdat je vriendin Turks is?
Je leest ook alleen maar wat je wil lezen? Er is geen dus. Ik stel dat neervallen niets zegt over het al dan niet leven van een dier. Het neervallen kan gewoon duiden dat het dier het bewustzijn heeft verloren. Naschokken kan ook gebeuren als het hoofd is verwijderd. Hoe wil je dat dan verklaren? Leeft het lichaam zonder de hersenen omdat het nog beweegt?quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:16 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Dus het dier wat neervalt leeft nog en het dier wat naschokt is dood.![]()
Grappig hoe alles uit de kast wordt gehaald om dit goed te keuren.![]()
Ik krijg toch het gevoel dat je enigzins subjectief bent.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:28 schreef Litso het volgende:
[..]
Zij is inderdaad de reden dat ik me ben gaan interesseren en in ben gaan lezen over de Islam en wat daar bij hoort. Dat wil niet zeggen dat ik opeens geen eigen mening meer heb, ik heb aardig wat afgediscussieerd de laatste tijd. Ik denk voor mezelf, maar ik sta in tegenstellingen tot sommigen hier in elk geval wél open voor andere invloeden.
En zoals ik hierboven ook al zeg, ik weet het niet, ik ben de expert niet, en misschien kan er wel aan de Halal slachtwijze verbeterd worden. Ik kan er alleen slecht tegen als dingen postuum aan worden genomen en mensen niet openstaan voor andere inzichten.
Niemand is objectief. Ik niet, jij niet en ook Litso niet. Subjectief zijn we allemaal, alleen om dat van jezelf te vinden kost doorgaans wat meer moeite.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:31 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Ik krijg toch het gevoel dat je enigzins subjectief bent.
Misschien raar om te vragen, maar jij gelooft zeker ook niet dat er een genocide op Armeniers is geweest?
Och, het is natuurlijk ook wel leuk om gewoon eens aan de andere kant van de discussie te gaan staan en kijken of je samen naar het midden kan werken. Ik probeer zo min mogelijk subjectief zijn, maar een rol aannemen in een discussie wil ook nog wel eens leuk zijnquote:Op maandag 23 oktober 2006 01:31 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Misschien raar om te vragen, maar jij gelooft zeker ook niet dat er een genocide op Armeniers is geweest?
Dat is precies wat ik probeer te zeggenquote:Op maandag 23 oktober 2006 01:34 schreef golfer het volgende:
Niemand van de users heeft het verschil tussen een mes door de keel of een kogel door de kop meegemaakt om aan te kunnen tonen welke manier "diervriendelijker" zou kunnen zijn.
Jij bent Joods. Dus verre van objectief.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:34 schreef golfer het volgende:
Wat mij vooral opvalt in deze discussie is dat het al bijna niet meer gaat om de manier van slachten. Diervriendelijk of niet.
Maar dat er allerlei kul-argumenten qua religie met de haren bij worden gesleept en de, van origine vanuit reinheid/hygiëne vleeswetten, nu misbruikt worden door Islam/religiehatertjes om nog even te fulmineren tegen wat geloven.
Niemand van de users heeft het verschil tussen een mes door de keel of een kogel door de kop meegemaakt om aan te kunnen tonen welke manier "diervriendelijker" zou kunnen zijn.
Graag of niet.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:32 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Nu neem ik je niet meer serieus en zal ik ook verder niet meer op jou ingaan.![]()
Dat vind ik nou weer wat overdreven.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:31 schreef Steinberger het volgende:
[..]
De menselijke genen zitten zo in elkaar dat eerst de beesten die er te verkrijgen zijn, opgegeten worden.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:32 schreef sampoo het volgende:
[..]
Je doet alsof de dieren nu pas last hebben van het ritueel slachten.
Ik zou zeggen: laten we Steinberger het eens als eerste proefondervindelijk laten uitproberen.quote:
quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:36 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Jij bent Joods. Dus verre van objectief.
Altijd leuk een doodsverwensing.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:37 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: laten we Steinberger het eens als eerste proefondervindelijk laten uitproberen.![]()
Niet gelovig.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:36 schreef Steinberger het volgende:
Jij bent Joods. Dus verre van objectief.
Ik heb deze post een paar keer overgelezen maar ik snap je punt neitquote:Op maandag 23 oktober 2006 01:37 schreef schvvmert het volgende:
[..]
De menselijke genen zitten zo in elkaar dat eerst de beesten die er te verkrijgen zijn, opgegeten worden.
Hoe ze geslacht worden is een zinloze discussie.
Ik denk koud, logisch en berekenend. JIj vanuit een oud boek.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:38 schreef golfer het volgende:
[..]
Niet gelovig.
Nou jij weer.
Ga jij, als kloon, je proefondervindelijk aan het experiment onderwerpen om het verschil tussen ritueel of anders geband te worden?![]()
Wat een trol. Je zit de discussie gewoon te verzieken. Je heb je zegje gedaan en je kick gekregen, waarom nog rond hangen?quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:40 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Ik denk koud, logisch en berekenend. JIj vanuit een oud boek.
Nou jij weer.
Dit is pas de eerste stap. Dat is het probleem. We zijn net van al die geloven af, komen er een stelletje achterlijke mohammedanen uit het rifgebergte binnenvallen, daar ergeren mensen zich aan.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:41 schreef clumsy_clown het volgende:
Maar de conclusie is dus eigenlijk dat de AH geen dingen mag verkopen waar markt voor is? En dat Nederlanders de Islam door hun strot gedwud krijgen want ze zien een rek met halal-producten en tenzij ze er iets uit kopen worden ze zelf halal geslacht? Oh, wacht, nee, als het je niet aanstaat kan je dat hele rek negeren, dat is waar ook! Net als dat je de vegeratische meuk kan negeren als je negetariërs onzin vind (ook producten die er zijn om de behoefte van een bepaalde groep mensen met een bepaalde ideologie te vervullen).
Mijn oudste boek hier in huis is: Ik, Jan Cremerquote:Op maandag 23 oktober 2006 01:40 schreef Steinberger het volgende:
Ik denk koud, logisch en berekenend. JIj vanuit een oud boek.
Nou jij weer.
Hetgeen ik ook niet beweer.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:25 schreef Litso het volgende:
[..]
Die toegevoegde hormonen zitten anders ook niet in halal vlees.
Ik weet - zoals eerder gezegd - wél wat ik kies als ik zo pijnloos en geruisloos mogelijk dood zou willen gaan. En dan kies ik zeker niet voor iemand die met een groot mes m'n keel doorsnijdt.quote:Ik probeer dat helemaal niet vol te houden, ik wéét het niet. Ik geloof alleen ook niet postuum dat een slagpin (geen kogel) door of tegen (gebeurt beide, ik weet niet welk van de twee het meest of waarom) het hoofd per definitie diervriendelijker is dan alleen het afsnijden van de bloedtoevoer.
Mensen zullen altijd proberen te rommelen, zeker als ze er geld mee kunnen verdienen. Daarbij maakt het niet uit of je atheïst, christen of moslim bent. Zo zeker van hormoonvrij vlees bij halal-slachten zou ik dus maar niet zijn.quote:Och, ik verzet me niet tegen de religie, ik probeer er juist wat van op te steken. Nogmaals, ik weet niet of halal slachten minder diervriendelijk is dan de westerse manier. Ik weet wel dat het vlees van betere kwaliteit is omdat er niet met hormonen en water is gespeeld.
Ik heb er wél last van dat religie zich bemoeit met welk vlees er bij de supermarkt ligt. Ik heb een goed deel van m'n leven in een enorm religieuze omgeving geleefd en geleerd dat religie meestal op geen enkel front andersdenkenden of alternatieven naast zich duldt. Religie streeft naar een eenheidsworst waarin tolerantie niet of nauwelijks bestaat.quote:Misschien moet er eens opnieuw gekeken worden naar de regels voor het halal slachten, als het inderdaad zoveel diervriendelijker is als er een slagpin wordt gebruikt, dat zal ik absoluut niet ontkennen.
Verder heb ik eigenlijk geen last van het feit dat er hier zich een religie mee bemoeit, dus ik snap de ophef er over eigenlijk niet.
Dan moet je dit topic nog maar eens lezen dan. Ik heb het vrijwel alleen over het grotere lijden van dieren gehad.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Mijn oudste boek hier in huis is: Ik, Jan Cremer
Zoals gezegd: ik ben niet gelovig.
Maar jouw zogenaamde berekenende, koude en logische redeneringen heb ik nog niet verder zien komen dan het hebben over "mohammedaantjes" en andere vooroordelen, zonder ook maar een zinnige inhoudelijke, op feiten gebaseerde post.
Jammer dat je niet op een fatsoenlijke manier kan (of wil) discussieren, als je met termen als 'achterlijk' gaat smijten is voor mij de lol er snel af.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:45 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Dit is pas de eerste stap. Dat is het probleem. We zijn net van al die geloven af, komen er een stelletje achterlijke mohammedanen uit het rifgebergte binnenvallen, daar ergeren mensen zich aan.
Oftewel positieve discriminatie wat negatief uitpakt voor het dierenwelzijn.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:48 schreef Pony-Lover het volgende:
Objectief gezien kunnen we vaststellen dat halal slachten verboden zou zij als het geen religieuze grondslag had. Zou b.v een slachthuis het verdoven (d.m.v. pen of stroom) achterwege willen laten uit kostenoverwegingen of tijdsbesparing (dit zijn geldige overwegingen) dan zou de inspectie dit onmiddelijk verbieden wegens onnodige dierenkwelling.
Iets over vrijheid van menings uiting en zo. Er wordt immers niet gescholden. En als je hier al door gekwetst raakt hoor je in dit land niet thuis.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:49 schreef Litso het volgende:
[..]
Jammer dat je niet op een fatsoenlijke manier kan (of wil) discussieren, als je met termen als 'achterlijk' gaat smijten is voor mij de lol er snel af.
Het gedeelte over slachten hebben we zo'n beetje afgesloten, dus laten we er nu ook maar gewoon mee ophouden dan.
Of we gaan in WFL verder over 'mohammedanen', hier is het wat offtopic.
Schelden op moslims hoeft niet, maar natuurlijk is de islam verre van offtopic binnen dit topic. Dat halal-gedoe wordt niet geïnitieerd door de plaatselijke voetbalvereniging of wel?quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:49 schreef Litso het volgende:
[..]
Jammer dat je niet op een fatsoenlijke manier kan (of wil) discussieren, als je met termen als 'achterlijk' gaat smijten is voor mij de lol er snel af.
Het gedeelte over slachten hebben we zo'n beetje afgesloten, dus laten we er nu ook maar gewoon mee ophouden dan.
Of we gaan in WFL verder over 'mohammedanen', hier is het wat offtopic.
Nee?quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:51 schreef Hamburcher het volgende:
Iets over vrijheid van menings uiting en zo. Er wordt immers niet gescholden. En als je hier al door gekwetst raakt hoor je in dit land niet thuis.
?quote:komen er een stelletje achterlijke mohammedanen uit het rifgebergte binnenvallen
Oh, je bent vrij om je mening te uiten hoor, maar ik haak af als er op zo'n denigrerende toon over wie dan ook wordt gepraat.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:51 schreef Hamburcher het volgende:
[..]
Iets over vrijheid van menings uiting en zo. Er wordt immers niet gescholden. En als je hier al door gekwetst raakt hoor je in dit land niet thuis.
Dat is ook waar, maar uitspraken alsquote:Op maandag 23 oktober 2006 01:53 schreef Lkw het volgende:
[..]
Schelden op moslims hoeft niet, maar natuurlijk is de islam verre van offtopic binnen dit topic. Dat halal-gedoe wordt niet geïnitieerd door de plaatselijke voetbalvereniging of wel?
passen sowieso niet echt in een topic over halal voedselquote:We zijn net van al die geloven af, komen er een stelletje achterlijke mohammedanen uit het rifgebergte binnenvallen, daar ergeren mensen zich aan.
Oe, we komen al bij het uit het land gooien aan, topic gaat sneller dan verwacht. Oh en 'achterlijk' is wel degelijk schelden.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:51 schreef Hamburcher het volgende:
[..]
Ik geef de achterliggende redenen aan waarom we hier een halt moeten toeroepen.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:53 schreef golfer het volgende:
[..]
Nee?
[..]
?
Heeft echt veel inhoudelijk te maken met halal slachten, he?
Ah u is helemaal overtuigt van de Nederlandse dierenwelzijn.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:50 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Oftewel positieve discriminatie wat negatief uitpakt voor het dierenwelzijn.
Nee, maar het zal er niet beter op worden met halal slachten.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:56 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Ah u is helemaal overtuigt van de Nederlandse dierenwelzijn.
Inderdaad. Vooral een halt aan types als jij met zulke vooroordelen.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:56 schreef Steinberger het volgende:
Ik geef de achterliggende redenen aan waarom we hier een halt moeten toeroepen.
quote:Objectief gezien kunnen we vaststellen dat halal slachten verboden zou zij als het geen religieuze grondslag had. Zou b.v een slachthuis het verdoven (d.m.v. pen of stroom) achterwege willen laten uit kostenoverwegingen of tijdsbesparing (dit zijn geldige overwegingen) dan zou de inspectie dit onmiddelijk verbieden wegens onnodige dierenkwelling.
Zullen we het even hebben over de bio-industrie en hoe halal slachten daar tegen is?quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:57 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Nee, maar het zal er niet beter op worden met halal slachten.
Moet je bekennen dat ik eigenlijk niet door had dat we hier in CUL zatenquote:Op maandag 23 oktober 2006 01:55 schreef Litso het volgende:
(en voor de duidelijkheid, ik ben geen mod van CUL dus ik zal verder ook niet zeuren, ik wilde alleen niet teveel offtopic gaan)
Dat zal toch niet veel veranderen want de meeste dieren in de Bio-Industrie zijn varkens en die eten ze niet.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:59 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Zullen we het even hebben over de bio-industrie en hoe halal slachten daar tegen is?
Uit welke objectieve, betrouwbare bron haal je deze stelling?quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:48 schreef Pony-Lover het volgende:
Objectief gezien kunnen we vaststellen dat halal slachten verboden zou zij als het geen religieuze grondslag had. Zou b.v een slachthuis het verdoven (d.m.v. pen of stroom) achterwege willen laten uit kostenoverwegingen of tijdsbesparing (dit zijn geldige overwegingen) dan zou de inspectie dit onmiddelijk verbieden wegens onnodige dierenkwelling.
Weet je dat 't me geen barst intresseertquote:Op maandag 23 oktober 2006 01:57 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Nee, maar het zal er niet beter op worden met halal slachten.
Je afkomst is wel het laatste wat er toe doet, vreemd dat je dit aanhaalt.quote:Op maandag 23 oktober 2006 01:54 schreef Litso het volgende:
[..]
En for that matter, ik ben volbloed nederlander en ongelovig.
Ok.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:02 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Weet je dat 't me geen barst intresseert
. En voordat je gaat blaten, ja ik heb een paard gehad die na 1 shot in de hersenpan gewoon verder bleef leven en daarna was een scherp mes door de keel uiteindelijk afdoende.
Nee, dat zegt niet genoeg. Je zou wat meer ruimte moeten laten voor andere opvattingen, ook al zijn we vanuit jouw "objectieve" kijk onzinnig. Je komt erg fundamentalistisch over. Je vertelt hoe het is en als iemand je enigzins niet tegemoet komt ga je over tot kinderachtige handelingen.quote:
Ah, nooit gezien hoe kippetjes gefokt worden?quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:00 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Dat zal toch niet veel veranderen want de meeste dieren in de Bio-Industrie zijn varkens en die eten ze niet.
Bel het Ministerie van Landbouw en stel ze de vraag, zij kunnen bevestigen wat ik hierboven stel. Of ze dat ook zullen doen is de vraag aangezien zo'n uitspraak politieke consequenties kan hebben.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:01 schreef golfer het volgende:
[..]
Uit welke objectieve, betrouwbare bron haal je deze stelling?
Waar kan ik nalezen dat de inspectie dit zou verbieden op grond van welk artikel?
Halalkippen worden beter verzorgd?quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:05 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ah, nooit gezien hoe kippetjes gefokt worden?
Bij een zekere groep mensen leeft de opvatting dat allochtonen danwel moslims die niet conformeren aan wat zij wenselijk achten het land uit gegooid moeten worden en dat het op basis van de afkomst ook mogelijk moet zijn ook.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:03 schreef Hamburcher het volgende:
[..]
Je afkomst is wel het laatste wat er toe doet, vreemd dat je dit aanhaalt.
Ja. Tenminste, als men zich goed aan de regels houdt.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:07 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Halalkippen worden beter verzorgd?![]()
Die kan je dan ongetwijfeld, gezien de Wet Openbaarheid Bestuur, nu even hier reproduceren. Gezien jouw stelligheid?quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:06 schreef Pony-Lover het volgende:
Mochten ze je vraag niet afdoende willen beantwoorden dan kun je de rapporten waaruit mijn gelijk blijkt via de Wet Openbaarheid Bestuur alsnog in handen krijgen.
Moslims is iets anders dan allochtonen.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:07 schreef sampoo het volgende:
[..]
Bij een zekere groep mensen leeft de opvatting dat allochtonen danwel moslims die niet conformeren aan wat zij wenselijk achten het land uit gegooid moeten worden en dat het op basis van de afkomst ook mogelijk moet zijn ook.
Bron?quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:08 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ja. Tenminste, als men zich goed aan de regels houdt.
zucht;quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:09 schreef Hamburcher het volgende:
[..]
Moslims is iets anders dan allochtonen.![]()
Had jij een bron voor het weerleggen van de opvatting met een leuke smiley? Waar is jouw bron dat halal-kippen slechter of beter worden behandeld?quote:
Die kan ik opvragen,quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:08 schreef golfer het volgende:
[..]
Die kan je dan ongetwijfeld, gezien de Wet Openbaarheid Bestuur, nu even hier reproduceren. Gezien jouw stelligheid?
Je weet het verschil tussen biologische kippen en bio-industrie kippen niet?quote:
Ja en?quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:12 schreef sampoo het volgende:
[..]
zucht;
Moet ik ook het Nederlands gaan vertalen?
..de opvatting dat allochtonen danwel moslims...
Hiermee bedoel ik dus allochtonen en autochtone en allochtone moslims. Een zekere groep vindt dat autochtone moslims naar Iran moeten verhuizen als ze zo graag moslim willen zijn.
Je hebt ze dus al opgevraagd? Je kent de inhoud al? Dan moet je ze toch even makkelijk hier kunnen plaatsen?quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:13 schreef Pony-Lover het volgende:
Die kan ik opvragen,uit ervaring weet ik dat dat ongeveer 8 weken in beslag neemt.
Aangezien ik de inhoud ken heb ik geen behoefte ze op dit moment op te vragen dus ik stel voor dat jij het doet.
En ik geloof niet dat er biologische kippen worden gebruikt. Daarom vroeg ik dus om een bron.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:15 schreef NanKing het volgende:
[..]
Je weet het verschil tussen biologische kippen en bio-industrie kippen niet?
althans ik denk dat dat bedoelt wordt![]()
Naar mijn weten is halal vlees altijd biologisch.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:17 schreef Steinberger het volgende:
[..]
En ik geloof niet dat er biologische kippen worden gebruikt. Daarom vroeg ik dus om een bron.
Nogmaals, bron?quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:19 schreef NanKing het volgende:
[..]
Naar mijn weten is halal vlees altijd biologisch.
Kun je zelf niet zoekenquote:
Dat is allemaal op Internet te vinden.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:13 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Die kan ik opvragen,uit ervaring weet ik dat dat ongeveer 8 weken in beslag neemt.
Aangezien ik de inhoud ken heb ik geen behoefte ze op dit moment op te vragen dus ik stel voor dat jij het doet.
Je mag alleen zonder verdoving slachten als je het volgens de joods of Islamitische regels doet.quote:Het slachten zonder voorafgaande bedwelming mag slechts geschieden:
a.
voor zover het betreft het slachten volgens de israëlitische ritus: door personen die daartoe door het Opperrabbinaat voor Nederland zijn gemachtigd, en
b.
voor zover het betreft het slachten volgens de islamitische ritus: door personen die daartoe door de in het vijfde lid, onderdeel b, bedoelde organisaties zijn aangewezen, mits die personen daarvan door een schriftelijk bewijs aan de keuringsdierenarts hebben doen blijken.
Deze personen voegen zich ten aanzien van het aantal door hen ritueel te slachten dieren naar de voor elke inrichting aangewezen hoeveelheid; zij volgen ter zake de aanwijzingen van de keuringsdierenarts op, die toeziet, dat het vastgestelde aantal niet wordt overschreden.
Oftewel; positieve discriminatie met negatieve gevolgen voor het dierenwelzijn.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:22 schreef sampoo het volgende:
[..]
Dat is allemaal op Internet te vinden.
Uit de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren Artikel 44;
[..]
Je mag alleen zonder verdoving slachten als je het volgens de joods of Islamitische regels doet.
Waar heb je het over? Ik geef aan waarom iemand het nodig zou kunnen vinden om aan te geven dat ze autochtoon is en niet gelovig is en jij komt ineens met dit? Ik snap het even niet.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:15 schreef Hamburcher het volgende:
[..]
Ja en?
Er zijn mensen van een bepaalde geloofsovertuiging dat als je niet in hun bekrompen extremistische geloodsovertuigingen geloofd dat je onthoofd moet worden.
Jongen, de validiteit van mijn stelling in twijfel trekken omdat je het sowieso niet met me eens bent is prima hoor maar mijn stelling in twijfel trekken omdat ik de benodigde meter papier niet op je bureau kan flikkeren vind ik op dit tijdstip een beetje flauw.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:16 schreef golfer het volgende:
[..]
Je hebt ze dus al opgevraagd? Je kent de inhoud al? Dan moet je ze toch even makkelijk hier kunnen plaatsen?
Kom nou eens met je harde bewijzen voor je uitspraken?
En een halal-kip is dan een biologische kip die met z'n kop naar Mekka geslacht is? Want dat moet volgens de regeltjes.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:19 schreef NanKing het volgende:
[..]
Naar mijn weten is halal vlees altijd biologisch.
een beetje in de catagorie; niemand mag Mein Kampf in zijn bezit hebben, behalve nationaal socialisten.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:23 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Oftewel; positieve discriminatie met negatieve gevolgen voor het dierenwelzijn.
Volgens de wet klopt dat inderdaad. Maar er zijn ook andere opvattingen.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:23 schreef Steinberger het volgende:
[..]
nog beter, al geeft het de overwegingen er verder niet bij.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:22 schreef sampoo het volgende:
[..]
Dat is allemaal op Internet te vinden.
Uit de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren Artikel 44;
[..]
Je mag alleen zonder verdoving slachten als je het volgens de joods of Islamitische regels doet.
Uit de Halalwetten:quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:23 schreef Steinberger het volgende:
Iedereen mag Mein Kampf in bezit hebben.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:26 schreef Steinberger het volgende:
[..]
een beetje in de catagorie; niemand mag Mein Kampf in zijn bezit hebben, behalve nationaal socialisten.
Denk je werkelijk dat daar in de praktijk veel van terecht komt?quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:26 schreef golfer het volgende:
[..]
Uit de Halalwetten:
Tja..
Het gaat uiteindelijk over de smaak van 't product en hoe 't geslacht is, zal me een worst wezen.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:25 schreef Pony-Lover het volgende:
TU Delft, daar zitten wetenschappers die zich fulltime bezig houden met onderzoek naar het snel en efficient vermoorden van dieren.
Ander voorbeeldje:quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:27 schreef sampoo het volgende:
[..]
Iedereen mag Mein Kampf in bezit hebben.
Even voor de duidelijkheid; er wordt ook nog een gebed opgezegd tijdens het slachtenquote:Op maandag 23 oktober 2006 02:25 schreef Lkw het volgende:
[..]
En een halal-kip is dan een biologische kip die met z'n kop naar Mekka geslacht is? Want dat moet volgens de regeltjes.
Ik heb trouwens nog nooit 1 kip horen kakelen over de Joodse manier van slachten.quote:Jemig, waar gaat dit heen. Ik voel me verre van plezierig bij dit godsdienstige gekloot met voedsel.
Biologisch is okee, maar de rest?
Ik geloofde altijd in evolutie, in vooruitgang, maar dat staat nu wel onder druk door invoering in Nederland van dit soort ongein.
Sla dan zelf thuis met een steen een koe dood.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:28 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Het gaat uiteindelijk over de smaak van 't product en hoe 't geslacht is, zal me een worst wezen.![]()
Waar baseer jij jezelf eigenlijk op? Onderbuikgevoelens tellen even niet mee.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:27 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Denk je werkelijk dat daar in de praktijk veel van terecht komt?![]()
Omdat we ook geen jodenvlees in de AH schappen krijgen. En daar gaat juist dit hele topic over, slimpie.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:28 schreef NanKing het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid; er wordt ook nog een gebed opgezegd tijdens het slachten
[..]
Ik heb trouwens nog nooit 1 kip horen kakelen over de Joodse manier van slachten.
Is bijna 't zelfde.
Maar nee, sinds dat de moslims dé zondebok zijn in NL, zijn we ineens allemaal dierenvriend en is 't zo zielig dat ze met een mes worden geslacht.
Ja, een stroomstoot dat vinden koeien heel erg fijn idd.
Hierbij heb je jezelf tot een mate van domheid doen dalen waar zelfs ik van schrik, en ik heb met redelijk wat domme mensen gediscussieerd. Chapeau.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:26 schreef Steinberger het volgende:
[..]
een beetje in de catagorie; niemand mag Mein Kampf in zijn bezit hebben, behalve nationaal socialisten.
Het gaat om de penetratie van dit soort gedoe in de normale mensenmaatschappij (zo zou ik het graag noemen ja!quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:28 schreef NanKing het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid; er wordt ook nog een gebed opgezegd tijdens het slachten
[..]
Ik heb trouwens nog nooit 1 kip horen kakelen over de Joodse manier van slachten.
Is bijna 't zelfde.
Maar nee, sinds dat de moslims dé zondebok zijn in NL, zijn we ineens allemaal dierenvriend en is 't zo zielig dat ze met een mes worden geslacht.
Waar ik mezelf op baseer?quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:29 schreef NanKing het volgende:
[..]
Waar baseer jij jezelf eigenlijk op? Onderbuikgevoelens tellen even niet mee.
Oh het was me nog niet opgevallen dat het topic dáár over ging.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:29 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Omdat we ook geen jodenvlees in de AH schappen krijgen. En daar gaat juist dit hele topic over, slimpie.
Waar denk je dat meer vraag naar is, wat dus voor de AH winsttechnisch beter is? Joods vlees of Islamitisch vlees. Gok 's.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:29 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Omdat we ook geen jodenvlees in de AH schappen krijgen. En daar gaat juist dit hele topic over, slimpie.
dat is vrij simpel, er zijn niet genoeg joden in NL die behoefte hebben aan ritueel geslacht vlees, de AH kan het dus niet rendabel op de markt brengen.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:29 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Voor de notoire Islam-bashertjes op Fok! is het wel handig om dat argument te gebruiken.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:28 schreef NanKing het volgende:
Ik heb zelf een pony de keel doorgesneden en vervolgns in de trailer gesleept om tot fricandellen of zoiets verwerkt te worden.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:29 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Sla dan zelf thuis met een steen een koe dood.![]()
Ja, uitspraken van "daar komt in de pratijk natuurlijk zo weinig van terecht".quote:
Ik vind het niet normaal dat mensen elkaar niet in waarde kunnen laten. Dus imo behoren in dit topic maar héél weinig mensen tot die maatschappij waar jij het over hebt. Jammer jammer.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:30 schreef Lkw het volgende:
[..]
Het gaat om de penetratie van dit soort gedoe in de normale mensenmaatschappij (zo zou ik het graag noemen ja!). Ik kan me niet herinneren dat er een speciaal Joods schap is in de supermarkt.
Dus komt het meer in de maatschappij terecht. En ik ben niet voor veel inmenging van geloven in onze maatschappij. Geloven en al die rare regeltjes doe je maar in je huiskamer. Ik wil er niks mee te maken hebben.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:31 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Waar denk je dat meer vraag naar is, wat dus voor de AH winsttechnisch beter is? Joods vlees of Islamitisch vlees. Gok 's.
Staat anders luid en duidelijk in de OP schatquote:Op maandag 23 oktober 2006 02:31 schreef NanKing het volgende:
[..]
Oh het was me nog niet opgevallen dat het topic dáár over ging.
Met al gebash heen en weer.
Fout, dombo!quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:29 schreef Steinberger het volgende:
Normale mensen maatschappij houdt voor mij in dat je met elkaar leeft, en niet tegen elkaar bent.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:30 schreef Lkw het volgende:
[..]
Het gaat om de penetratie van dit soort gedoe in de normale mensenmaatschappij (zo zou ik het graag noemen ja!). Ik kan me niet herinneren dat er een speciaal Joods schap is in de supermarkt.
Jongen, niemand die een mes tegen je keel zet en het van je eistquote:Op maandag 23 oktober 2006 02:33 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Dus komt het meer in de maatschappij terecht. En ik ben niet voor veel inmenging van geloven in onze maatschappij.
Het was cynisch bedoelt scheetepeetquote:Op maandag 23 oktober 2006 02:33 schreef Lkw het volgende:
[..]
Staat anders luid en duidelijk in de OP schat
1 AH ten opzichte van vrijwel alle AH'squote:Op maandag 23 oktober 2006 02:33 schreef golfer het volgende:
[..]
Fout, dombo!
Ga maar eens bij AH op het Gelderlandplein in Amsterdam-Buitenveldert kijken.
Daar kan je je ongelijk ook zo vinden.
Weet je wat het grappige is aan dit soort uitspraken je hebt niet eens in de gaten dat je met dit soort uitspraken verlangen uit naar een regime wat je zo verafschuwtquote:Op maandag 23 oktober 2006 02:33 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Dus komt het meer in de maatschappij terecht. En ik ben niet voor veel inmenging van geloven in onze maatschappij. Geloven en al die rare regeltjes doe je maar in je huiskamer. Ik wil er niks mee te maken hebben.
Tuurlijkquote:Op maandag 23 oktober 2006 02:35 schreef NanKing het volgende:
[..]
Het was cynisch bedoelt scheetepeet.
De nazi-kaart spelen, altijd makkelijk.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:36 schreef NanKing het volgende:
[..]
Weet je wat het grappige is aan dit soort uitspraken je hebt niet eens in de gaten dat je met dit soort uitspraken verlangen uit naar een regime wat je zo verafschuwt.
Best hilarisch al zeg ik 't zelf!
Euhz?quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:37 schreef Steinberger het volgende:
[..]
De nazi-kaart spelen, altijd makkelijk.![]()
quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:34 schreef NanKing het volgende:
[..]
Normale mensen maatschappij houdt voor mij in dat je met elkaar leeft, en niet tegen elkaar bent.
Zo je maar dat niet ieders ideale beeld hét ideale beeld is.
Ja ja. Deze insteek ken ik nu zo langzamerhand wel. Je ziet 'm in allerlei varianten.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:32 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ik vind het niet normaal dat mensen elkaar niet in waarde kunnen laten. Dus imo behoren in dit topic maar héél weinig mensen tot die maatschappij waar jij het over hebt. Jammer jammer.
Trouwens, toen ik in de AH m'n kipfilet had gekocht ging er na mij een Nederlands stel geinteresseerd naar de dingen staan kijken. Leuk was dat. Interesse. Respect.
Ga, dan niet naar de AH. Wil je er echt niets mee te maken hebben blijf dan thuis. Dan heb je geen last van die rare regeltjes.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:33 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Dus komt het meer in de maatschappij terecht. En ik ben niet voor veel inmenging van geloven in onze maatschappij. Geloven en al die rare regeltjes doe je maar in je huiskamer. Ik wil er niks mee te maken hebben.
Dan vind ik het nog steeds belachelijk. Vooral dit:quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:36 schreef golfer het volgende:
Vraag en aanbod en AH doet daar net zo goed aan mee in bepaalde supermarkten.
Dus ook ''Joodse schappen" in de supermakrkt, daar waar er vraag naar is.
Discriminatie.quote:Objectief gezien kunnen we vaststellen dat halal slachten verboden zou zij als het geen religieuze grondslag had. Zou b.v een slachthuis het verdoven (d.m.v. pen of stroom) achterwege willen laten uit kostenoverwegingen of tijdsbesparing (dit zijn geldige overwegingen) dan zou de inspectie dit onmiddelijk verbieden wegens onnodige dierenkwelling.
Mijn opmerking ook dropjequote:Op maandag 23 oktober 2006 02:35 schreef NanKing het volgende:
[..]
Het was cynisch bedoelt scheetepeet.
De katholiek heeft dan wel weer de kroeg naast de kerk.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:38 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Dan vind ik het nog steeds belachelijk. Vooral dit:
[..]
Discriminatie.
Een katholiek mag dus niet zo slachten maar een jood wel.
Ik denk niet dat alle AH's halal vlees verkopen, alleen daar waar er een markt voor is. In Buitenveldert is er gewoon meer vraag naar kosher-vlees, vandaar ook dat de AH daar kosher-vlees verkoopt. Dat men niet meer AH's heeft met kosher-vlees komt doordat er niet zo veel joodse mensen meer zijn in Nederland.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:36 schreef Steinberger het volgende:
[..]
1 AH ten opzichte van vrijwel alle AH's![]()
Die zogenaamde objectieve quote van je is nog steeds niet objectief door een betrouwbare bron door die pony-lover bewezen met feiten en bronnen, dus om die steeds maar te herhalen en aan te halen maakt je standpunt er niet sterker op.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:38 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Had "de katholiek" de spijswetten maar niet moeten afschaffen.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:38 schreef Steinberger het volgende:
[..]
[..]
Discriminatie.
Een katholiek mag dus niet zo slachten maar een jood wel.
En waarom precies is hierbij jouw grens bereikt dan? Wat is er zo erg aan halal vlees bij Neerlands grootste kruidenier?quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:38 schreef Lkw het volgende:
[..]
[..]
Ja ja. Deze insteek ken ik nu zo langzamerhand wel. Je ziet 'm in allerlei varianten.
Ik heb zeker respect voor mensen en andersdenkenden, maar ik trek zo ook mijn grenzen. Mijn respect is niet oeverloos, en ik zie ook geen reden om dat te veranderen. Niet zolang niet iedereen dat doet. Anders is respect dom en gaat men over je grenzen heen.
Ik heb het er niet zo op als mensen voor mij spreken, dan doe ik liever zelf.quote:Maar daar zal jij wel weer een zalvende reply op hebben die mij neerzet als kwade xenofobe figuur
Wat ik overigens niet ben, maar dat terzijde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |