Indien de keel doorgesneden is dan heet 't halal. Daar is blijkbaar ook een markt voor.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:15 schreef Lestat het volgende:
Ja, dit las ik in de krant en op Fok!. AH zou halal-vlees introduceren in zijn winkels. Wat is dit voor waanzin? Al het vlees in Nederland is sowieso al halal. Geleerd van de Keuringsdienst van Waarde. Waarom verzet niemand zich tegen deze marketing-onzin?
Hoe kom je daar bijquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik dacht bij het lezen van de titel precies hetzelfde.Al het in Nederland geslachte vlees is inderdaad al halal.
Huh?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:15 schreef Lestat het volgende:
Al het vlees in Nederland is sowieso al halal. Geleerd van de Keuringsdienst van Waarde.
quote:De Keuringsdienst van Waarde onderzoekt wat precies verstaan wordt onder halal en ontdekt dat alle kalveren in Nederland halal worden geslacht en dat de meeste kaas ook helemaal halal is, al staat het er niet op.
Uit welke grot kom jij gekropen?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:20 schreef golfer het volgende:
[..]
Huh?
Waar haal je dat vandaan en welke KvW refereer je aan, dat je dit beweerd?
Klopt, dus is alle vlees in NL al halal, al is het maar om economische redenen. Halal vlees kan iedereen eten, niet-halal vlees kunnen de 600.000 moslims in nederland niet eten. Dus is het winstgevender om gewoon al het rundvlees en kip halal te slachten, zodat je een grotere afzetmarkt hebt. LOGISCH.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:26 schreef sig000 het volgende:
Een geslacht dier kan alleen halal worden indien al het bloed eruit gevloeid is.
Die koshere, die net als de Halal voorschrijft dat een koe/kalf ritueel geslacht moet worden. En die kan ik niet terug vinden in die link.quote:
Maar het ging dan ook over Halal he.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:30 schreef golfer het volgende:
[..]
Die koshere, die net als de Halal voorschrijft dat een koe/kalf ritueel geslacht moet worden. En die kan ik niet terug vinden in die link.
Meeste koeien krijgenquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:28 schreef Lestat het volgende:
[..]
Klopt, dus is alle vlees in NL al halal, al is het maar om economische redenen. Halal vlees kan iedereen eten, niet-halal vlees kunnen de 600.000 moslims in nederland niet eten. Dus is het winstgevender om gewoon al het rundvlees en kip halal te slachten, zodat je een grotere afzetmarkt hebt. LOGISCH.
Een imam had het allemaal goedgekeurd lieten ze zien in de KvW uitzending.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:33 schreef sig000 het volgende:
[..]
Meeste koeien krijgenelectroshock en daarna pas bloed eruit.
Dat is niet halal.![]()
Ook daar heb je corrupte.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Een imam had het allemaal goedgekeurd lieten ze zien in de KvW uitzending.
Ja dat kan ook.quote:
Ja vind je het gek.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:38 schreef MarkNMGN het volgende:
Volgens mij smaakt het toch ook anders?
Wij hadden op school halal-hamburgers, en die waren altijd veel lekkerder als normale
Ritueel geslacht -> halal.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar het ging dan ook over Halal he.
Wat versta jij onder een normale hamburger dan?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja vind je het gek.Normale hamburger zijn van varkensvlees, Halal hamburgers kunnen alleen van schapenvlees of rundvlees zijn. Daar zit veel smaakverschil in.
Volgens mij zijn de Halalwetten wat uitgebreider en kan AH dat niet garanderen:quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:26 schreef sig000 het volgende:
Een geslacht dier kan alleen halal worden indien al het bloed eruit gevloeid is.
quote:Ritueel slachten (dhabiha)
Net als joden kennen moslims voorschriften voor het slachten van dieren voor consumptie. De belangrijkste voorwaarden die in acht genomen moeten worden voordat het vlees is toegestaan voor consumptie (halal) zijn:
De slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten.
De slachtplaats moet rein zijn.
De slager moet zorgdragen voor het comfort van het dier. Het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Het slachten mag niet door andere dieren gezien worden.
Het dier wordt met de kop richting Mekka geplaatst.
Voordat een dier geslacht wordt, spreekt de slachter de woorden Bismillah, Allahu Akbar (in naam van God, God is groot) uit, waarmee hij zijn dankbaarheid en respect uit voor diegene die in het voedsel voorziet.
In één beweging worden de halsslagader doorgesneden die hersenen van bloed voorziet. Door het plotse verlies van bloedtoevoer (bloeddruk) naar de hersenen verliest het dier zeer snel het bewustzijn. Het ruggemerg, de snelweg van zenuwbanen die van de hersenen naar de spieren lopen, blijft echter intact. Door het verlies van bloedtoevoer naar de hersenen ontstaan spontane ontladingen in de hersenen (vergelijkbaar met een epileptisch insult). Deze prikkels worden via het ruggemerg aan de spieren doorgegeven. De spieren van het dier trekken hierdoor samen (convulsies) en knijpen het bloed uit de spier. Alhoewel dit er vervelend uit ziet is het dier niet meer bij bewustzijn en voelt het geen pijn meer. Bloed wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt als medium voor het kweken van bacteriėn. Vandaar dat eleminatie van zoveel mogelijk bloed wenselijk is.
De omstandigheden waarin een dier gefokt werd, de kwaliteit van het voedsel en het onderdak dat het kreeg, evenals de wijze van transport en de afstand waarover dit verantwoord gebeuren kan spelen ook een rol bij de beoordeling of het vlees halal is. Dierenwelzijn is een belangrijke verantwoordelijkheid (khalifa) die God de mens toevertrouwde.
De koran stelt dat alle vlees geofferd in naam van iets anders dan God haram is. Sommige islamitische geestelijken zijn de mening toegedaan dat vlees van toegestane dieren die door een niet-moslim zijn geslacht, maar wel op de door de moslims voorgeschreven wijze, ook halal is. Kosher vlees en vlees van dieren die door christenen in naam van God geslacht zijn, worden ook als halal beschouwd (Soera De Tafel 5).
Natuurlijkquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja vind je het gek.Normale hamburgers zijn van varkensvlees, Halal hamburgers kunnen alleen van schapenvlees of rundvlees zijn. Daar zit veel smaakverschil in.
Het ritueel waarmee dat moet gebeuren kan bij verschillende godsdiensten toch van elkaar verschillen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:40 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ritueel geslacht -> halal.
Niet ritueel geslacht -> niet halal.
Die twee dingen kun je niet apart van elkaar zien.
Gewoon die dingen die ze bij de BurgerKing verkopen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:40 schreef Litso het volgende:
Wat versta jij onder een normale hamburger dan?
Maar 't gaat nu over halal.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het ritueel waarmee dat moet gebeuren kan bij verschillende godsdiensten toch van elkaar verschillen.![]()
Rundvlees in een snelgrill apparaat .quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Gewoon die dingen die ze bij de BurgerKing verkopen.
Dat kan natuurlijk wel, dat AH door de aankoop van buitenlands vlees niet kan garanderen dat als het vlees in zijn supermarkten Halal is. Goed werk van de marketingafdeling, gebrekkige administratie binnen de AH vertalen naar een extra dienst voor de klant.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:40 schreef golfer het volgende:
Volgens mij zijn de Halalwetten wat uitgebreider en kan AH dat niet garanderen
Het gaat toch over halal vlees? Dat is voor moslims dan toch? Dus hebben we het over de Islam, dus kan het niet waar zijn dat al het vlees al halal is, volgens de regels van de Islam.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het ritueel waarmee dat moet gebeuren kan bij verschillende godsdiensten toch van elkaar verschillen.![]()
Ik denk dat ze wel moeten, aangezien ze overal roepen dat het 100% beef is enzo.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Is dat echt rundvlees bij de BK?
Ja dan moet je bij golfer zijn, die haalt kosher erbij.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:47 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Het gaat toch over halal vlees? Dat is voor moslims dan toch? Dus hebben we het over de Islam, dus kan het niet waar zijn dat al het vlees al halal is, volgens de regels van de Islam.
Dus niet echt Halal.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat kan natuurlijk wel, dat AH door de aankoop van buitenlands vlees niet kan garanderen dat als het vlees in zijn supermarkten Halal is. Goed werk van de marketingafdeling, gebrekkige administratie binnen de AH vertalen naar een extra dienst voor de klant.
Doen ze ook.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:48 schreef Hamburcher het volgende:
Als ze die domme geimporteerde cultuur hier willen beoefenen moeten ze het bijbehorende voedsel ook maar importeren.
Oh,quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:48 schreef sig000 het volgende:
[..]
Wat soja erbij en gemalen slachtresten ja.![]()
Burgerking weet ik niet, maar alles bij de Mac is 100% runder.quote:
Ja als je ook buitenlands vlees in je supermarkt verkoopt is het inderdaad mogelijk dat dat niet Halal is. Maar al het Nederlandse rundvlees is Halal.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:49 schreef golfer het volgende:
Dus niet echt Halal.
Ik denk eigenlijk niet dat het vlees van de BK halal is, ookal is het rund kan ik me voorstellen dat hij het niet eet.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Oh,ik heb namelijk een Marokkaanse vriend, die zelfs een tijdje bij de BurgerKing heeft gewerkt, maar nooit een Whopper bestelt omdat het volgens hem geen rundvlees is. Nou ja, dan kan hij dus voortaan gezellig mee eten.
Als ze 100% rundvlees garanderen is 't veilig.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Oh,ik heb namelijk een Marokkaanse vriend, die zelfs een tijdje bij de BurgerKing heeft gewerkt, maar nooit een Whopper bestelt omdat het volgens hem geen rundvlees is. Nou ja, dan kan hij dus voortaan gezellig mee eten.
Zoveel verschillen de koshere en halal-wetgevingen niet van elkaar.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja dan moet je bij golfer zijn, die haalt kosher erbij.
Separatorvlees is dat, hebben ze ook een uitzending bij de KvW over.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:48 schreef sig000 het volgende:
[..]
Wat soja erbij en gemalen slachtresten ja.![]()
Ach, de regels komen in feite volgens beide geloven ook van dezelfde god afquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:53 schreef golfer het volgende:
[..]
Zoveel verschillen de koshere en halal-wetgevingen niet van elkaar.
de Joodse voedselwetten waren er al al eerder voordat ene Mohammed ter wereld kwam en ze vrijwel overnam.
Ja dat kan het ook zijn. Ik moet ook zeggen dat ik niet heb doorgevraagd of hij nou perse halal wil of alleen rundvlees. Misschien is er voor de minder strenge moslims ook minder reden om zich strikt aan de regels te houden.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:51 schreef Litso het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk niet dat het vlees van de BK halal is, ookal is het rund kan ik me voorstellen dat hij het niet eet.
De populaire snacks raken ze die zooi ook nog kwijt.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Separatorvlees is dat, hebben ze ook een uitzending bij de KvW over.
Klopt.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:55 schreef Litso het volgende:
Ach, de regels komen in feite volgens beide geloven ook van dezelfde god af
Daarom ook dat ze nu met dat keurmerk oid. gaan komen, lijkt me?quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 03:58 schreef golfer het volgende:
[..]
Klopt.
Maar daarom zal je dus echt koshere Joden en halal-Islamieten echt niet bij AH hun vles zien gaan kopen, omdat AH echt niet kan garanderen dat het volgens de voedingswetten van die geloven is geslacht.
Mooi. Alle Joden en Moslims naar de AH.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 04:00 schreef Litso het volgende:
[..]
Daarom ook dat ze nu met dat keurmerk oid. gaan komen, lijkt me?
Water in 't vlees @ de supermarkt is inderdaad een belangrijk punt.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 04:14 schreef Litso het volgende:
Maargoed, de laatste tijd kook ik af en toe met kip van de Turkse slager en ik moet zeggen dat het vlees er ook gewoon gezonder uitziet dan dat van de AH. Ik vraag me af hoe ze het aanbieden van halal vlees willen combineren met het volspuiten met water wat ze nu doen met de kipfilets.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |