bron: Wikipediaquote:De Bijlmerramp is de benaming voor de vliegramp, waarbij op 4 oktober 1992 een Boeing 747-vrachtvliegtuig van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al op de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg in de Amsterdamse Bijlmermeer neerstortte. De ramp kostte 43 mensen het leven, waaronder de driekoppige bemanning van het vliegtuig en één passagier.
Het vliegtuig, een Boeing 747 van het type 258F, vliegtuigregistratie 4X-AXG, was op 4 oktober 1992 onderweg van New York naar Tel Aviv en maakte een tussenlanding op Schiphol. Tijdens de vlucht van New York naar Schiphol waren drie defecten waargenomen: fluctuaties in de snelheidsregelaar van de automatische piloot, een probleem met de kortegolfradio en fluctuaties in het voltage van generator 3.
Om 14u31 landde het toestel op Schiphol. Volgens sommige vliegtuigspotters was te zien dat één van de motoren scheef hing. Een foto gemaakt door een vliegtuigspotter op het moment dat het toestel landde lijkt dat aan te tonen. Op de foto is ook te zien dat de motor olie lekt. Op Schiphol werd een nieuwe lading in het toestel gebracht die door de douane was goedgekeurd maar (naar later bleek) niet fysiek was gecontroleerd. Het toestel werd volgetankt (op Schiphol is de kerosine naar verhouding goedkoop), en de defecten werden provisorisch verholpen. Anat Solomon kwam aan boord. Zij was een El Al-medewerkster uit Amsterdam, die mee zou vliegen naar Tel Aviv om daar te trouwen met een andere El Al-medewerker.
vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:05 schreef koningdavid het volgende:
Op de watersnootramp en oorlogen na, de ergste ramp uit de Nederlandse geschiedenis?
Inderdaad, precies dat. Ik zat op de slaapkamer van m'n ouders Studio Sport te kijken en toen kwam dat opeens tussendoor.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:
TS Begint:
Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is
En de ramp met die vliegtuigen op Tenerife, ergens midden jaren '70. Veel Nederlanders bij omgekomen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:07 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...
Dat kan ik mij ook nog heel goed herinnerenquote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:
TS Begint:
Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is
treinramp Harmelen, iets van 100 doden dacht ik.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:07 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...
ja, dat was een beetje stuitend om te zien hoeveel mensen misbruik maken van de situatie.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:38 schreef Toeps het volgende:
Kregen toen niet alle illegalen uit die flat asiel, en woonden er toen niet ineens 500 illegalen in die flat?
Frak, das waar. Het was op dierendag . . .quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:54 schreef Arcee het volgende:
Gisteren precies 14 jaar geleden.
net na half7 inderdaad, en studio sport begon toen volgens mij dat seizoen een half uur eerder, dus om half7. Ik heb daardoor de melding van het neerstorten via de scanner niet gehoord.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:00 schreef Arcee het volgende:
Het was op een zondag rond 18:30 uur en het pas begonnen Nova had dus geen uitzending die dag.
maar dit is ook zeker 1 van de grootste.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:07 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...
Oh, maar dat is toch wel vaker? Ze schatten altijd te hoog in, omdat mensen zich nog niet gemeld hebben en zo.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
ik heb laatst nog ergens een website gezien met scanner geluiden van de bijlmerrampquote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:03 schreef Againzender het volgende:
[..]
net na half7 inderdaad, en studio sport begon toen volgens mij dat seizoen een half uur eerder, dus om half7. Ik heb daardoor de melding van het neerstorten via de scanner niet gehoord.
Zal wel dikke paniek geweest zijn daar, twee agenten zagen het vliegtuig neerstorten en hebben toen gelijk alle hulp[diensten naar de Bijlmer geroepen.
Ik zei ook voor zover ik me kan herinneren.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:12 schreef Toeps het volgende:
Oh, maar dat is toch wel vaker? Ze schatten altijd te hoog in, omdat mensen zich nog niet gemeld hebben en zo.
Yep, zeker waar. In New York waren er ook 10.000 body bags besteld en het officiële dodental ligt nu rond de 3000.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:12 schreef Toeps het volgende:
[..]
Oh, maar dat is toch wel vaker? Ze schatten altijd te hoog in, omdat mensen zich nog niet gemeld hebben en zo.
Bewaren ze die andere 7000 toch voor de volgende 9/11.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:19 schreef reese.com het volgende:
[..]
Yep, zeker waar. In New York waren er ook 10.000 body bags besteld en het officiële dodental ligt nu rond de 3000.
Inderdaad ja, ik fietste toen terug uit mijn werk en zag in de verte allemaal rookwolken.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:12 schreef WEST het volgende:
[..]
en de vuurwerkramp kon ik hier zelfs zien..., de rook kwam hier nog en ik woon pak en beet zo'n 100km van enschede af.
denk het niet, iedereen weet dat het 4 oktober dierendag is maar is allang al vergeten dat het inmiddels 14? jaar geleden is dat dit zich heeft plaats gevondenquote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:05 schreef koningdavid het volgende:
Op de watersnootramp en oorlogen na, de ergste ramp uit de Nederlandse geschiedenis?
Twee en halve maand later en idd meer doden:quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 02:59 schreef rompompom het volgende:
Volgens mij was minder dan een jaar later die crash van een DC10 van Martinair op Faro in Portugal. Ik geloof dat daar uiteindelijk nog meer slachtoffers bij zijn gevallen toen.
Maar ik kan me nog heel goed herinneren inderdaad dat Studio Sport midden in een voetbalwedstrijd afhaakte. En m'n moeder meteen m'n zus naar beneden riep. Ik geloof trouwens dat het dodental zo relatief laag was om dat veel bewoners weg waren op die zondagavond. Ik zie nog de kop in het AD de dag er na: ZEKER 100 DODEN. Gelukkig viel dat dus mee.
quote:De Martinair vliegramp in Faro 1992
Om 07.33.20 in de ochtend van maandag 21 december 1992 klapte de Martinair DC-10 Anthony Ruys neer op het vliegveld van Faro in Portugal. Het vliegtuig had 327 passagiers aan boord en 13 bemanningsleden. Van de passagiers, op weg naar hun kerstvakantie bestemming in Portugal, vonden 54 de dood. Twee bemanningsleden verloren het leven.
Ga ik vanavond bekijken. Lijkt me zeer interessamt.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 08:33 schreef foksuk1981 het volgende:
Vanavond is om 22.00 uur is op NGC trouwens Seconds From Disaster: Amsterdam Air Crash.
Was dat die grap van de twee negers die aan het Scrabblen zijn en dat de één aan de ander vraagt "Heb jij de 'l' al?" en dat nummer twee reageert met "Nee, maar daar komt-ie aangevlogen!"?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 08:10 schreef gebruikersnaam het volgende:
Wat me verder nog bij staat, is dat ik de eerste grap hierover al binnen een half uur hoorde
als je een linkje hebt......quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:13 schreef WEST het volgende:
[..]
ik heb laatst nog ergens een website gezien met scanner geluiden van de bijlmerramp
Kudt TV van KPN. Wij hebben geen NGC.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 08:33 schreef foksuk1981 het volgende:
Vanavond is om 22.00 uur is op NGC trouwens Seconds From Disaster: Amsterdam Air Crash.
Doe alsof.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 11:37 schreef Toeps het volgende:
[..]
Kudt TV van KPN. Wij hebben geen NGC.
ja, er zouden in elk appartement wel 8 iligalen zitten ofzo. Dat dachten ze. Best raar dat ze daar vanuit gingen en er destijds niets aan deden bedenk ik me nu.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
Voorbode van paars Iquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 12:07 schreef rubbereend het volgende:
ja, er zouden in elk appartement wel 8 iligalen zitten ofzo. Dat dachten ze. Best raar dat ze daar vanuit gingen en er destijds niets aan deden bedenk ik me nu.
nee ik doelde op die grap dat het de schuld was van jos brinkquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 10:41 schreef rompompom het volgende:
[..]
Was dat die grap van de twee negers die aan het Scrabblen zijn en dat de één aan de ander vraagt "Heb jij de 'l' al?" en dat nummer twee reageert met "Nee, maar daar komt-ie aangevlogen!"?
Qua rascisme heeft er altijd een vage waas rond deze ramp gehangen. 99,9% van de autochtone Nederlanders (zelfs die in Amsterdam) wist al in de eerste seconde van de ramp dat er niemand die hij kende slachtoffer kon zijn.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 10:41 schreef rompompom het volgende:
[..]
Was dat die grap van de twee negers die aan het Scrabblen zijn en dat de één aan de ander vraagt "Heb jij de 'l' al?" en dat nummer twee reageert met "Nee, maar daar komt-ie aangevlogen!"?
Kippenvel...quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 11:34 schreef MaxMark het volgende:
[..]
http://www.wwp-diemen.nl/ATC.mp3
Het begint na 7:30, als het goed is.
De ramp met de Martinair in Faro 1992 kende meer doden (56 mensen) maar het is waar dat slachtoffers op de grond een grotere impact genereren.quote:Op zondag 8 oktober 2006 14:01 schreef Falco het volgende:
In mijn idee blijft dit wel de grootste ramp van de jaren '90...
De ergste ramp, in de luchtvaartgeschiedenis is volgens mij de ramp op Tenerife met een Pan Am toestel en een KLM toestel. 1977quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 03:13 schreef Arcee het volgende:
[..]
Twee en halve maand later en idd meer doden:
[..]
Jeuzus ja dat fragment. Ik kan me alleen herinneren dat mijn leraar offset-drukken de volgende dag vertelde dat hij dat ding naar beneden zag komen, hij reed - naar ik me herinner - op de A10.quote:Op zondag 8 oktober 2006 21:24 schreef Nieuwschierig het volgende:
Stukje transcriptie van de geluidsband
Gezagvoerder: Continue descent
1500 feet, 1500 and we have a controlling problem.
Henk ter Braake : You have controlling problems as well, roger.
Henk ter Braake : Hij zit dik, dik, dik in de problemen, nou ook met z’n controls.
Jet van Opijnen: Dus ook problemen met zijn controls? Check?
Henk ter Braake : Ja
(...)
Gezagvoerder: Going down, 1862, going down, going down.
Jet van Opijnen: Het is gebeurd..
Henk ter Braake : Ja, El Al 1862, your heading... ?
Jet van Opijnen: Het heeft geen zin, hij is gecrashed, Henk.
Henk ter Braake : Heb je hem gezien?
Jet van Opijnen: Eén grote rookwolk boven de stad.
Henk ter Braake: Tsjezus.
dat is nog vaak op tv geweest, met dan op de achtergrond de radar beeldenquote:Op zondag 8 oktober 2006 21:24 schreef Nieuwschierig het volgende:
Stukje transcriptie van de geluidsband
Gezagvoerder: Continue descent
1500 feet, 1500 and we have a controlling problem.
Henk ter Braake : You have controlling problems as well, roger.
Henk ter Braake : Hij zit dik, dik, dik in de problemen, nou ook met z’n controls.
Jet van Opijnen: Dus ook problemen met zijn controls? Check?
Henk ter Braake : Ja
(...)
Gezagvoerder: Going down, 1862, going down, going down.
Jet van Opijnen: Het is gebeurd..
Henk ter Braake : Ja, El Al 1862, your heading... ?
Jet van Opijnen: Het heeft geen zin, hij is gecrashed, Henk.
Henk ter Braake : Heb je hem gezien?
Jet van Opijnen: Eén grote rookwolk boven de stad.
Henk ter Braake: Tsjezus.
Daar ben ik nog naar op zoek geweest op internet maar tot op heden niet kunnen vinden.quote:Op zondag 8 oktober 2006 22:48 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dat is nog vaak op tv geweest, met dan op de achtergrond de radar beelden
Echt gruwelijk inderdaad, krijg al kippenvel van het lezen. Ik las in Quest ook de laatste conversaties aan boord van die KLM vlucht op Tenerife. Huu!quote:Op zondag 8 oktober 2006 21:35 schreef elcastel het volgende:
[..]
Jeuzus ja dat fragment. Ik kan me alleen herinneren dat mijn leraar offset-drukken de volgende dag vertelde dat hij dat ding naar beneden zag komen, hij reed - naar ik me herinner - op de A10.
Ja, dat vond ik ook bizar, dat ongelooflijk hoge beginaantal.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
Met hun plotselinge Alzeheimerquote:Op maandag 9 oktober 2006 00:32 schreef Captain_Chaos het volgende:
Nachtenlang dienst gedaan rond de plaats van de inslag.
Ik lijk zo af en toe de enige te zijn die er niets aan over hield.
Behalve dan een onherstelbare deuk in mijn geloof in politiek Nederland.
Ik memoreer nog even het trio Borst Joritsma en Sorgdrager.
Die drie horen een jarenlange gevangenisstraf uit te zitten !
Nou, ik heb hem wel zitten knijpen voor een bevriende student die er woonde. Die was gelukkig niet getroffen.quote:Op zondag 8 oktober 2006 13:34 schreef Nieuwschierig het volgende:
99,9% van de autochtone Nederlanders (zelfs die in Amsterdam) wist al in de eerste seconde van de ramp dat er niemand die hij kende slachtoffer kon zijn.
Ja in een week geloof ik hè ?quote:Op maandag 9 oktober 2006 08:46 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wel een zwarte tijd voor de luchtvaart in Nederland. Eerst Tenerief, daarna de Bijlmer en daarna Faro.... Allemaal in korte tijd.
Tenerife was eind jaren zeventig, Faro was 2 maanden later.quote:Op maandag 9 oktober 2006 08:46 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wel een zwarte tijd voor de luchtvaart in Nederland. Eerst Tenerief, daarna de Bijlmer en daarna Faro.... Allemaal in korte tijd.
Kan ik me ook nog goed herinneren. Eerst vloeken omdat het werd onderbroken, en daarna heel stil voor de tv gezeten ...quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:
Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is
Voor de duidelijkheid: Faro was twee maanden na de Bijlmerramp. Tenerife was inderdaad ver daarvoor in de jaren '70.quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:42 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Tenerife was eind jaren zeventig, Faro was 2 maanden later.
Oh ja, dat was ook een bron van complottheorieën. Mannen in onopvallende auto's en met witte overals aan die rond liepen op de locatie. Werden er daarna niet ook ineens overal Men in Black gesignaleerd om mensen het zwijgen op te leggen?quote:
Een klein overzicht van alle complottheorien:quote:Op maandag 9 oktober 2006 14:28 schreef Fixers het volgende:
[..]
Oh ja, dat was ook een bron van complottheorieën. Mannen in onopvallende auto's en met witte overals aan die rond liepen op de locatie. Werden er daarna niet ook ineens overal Men in Black gesignaleerd om mensen het zwijgen op te leggen?
Wat was het nu eigenlijk.... de verhalen gingen dat er of ander geheim kernwapen aan boord was. Volgens mij bleek het uiteindelijk te gaan om verarmd uranium als ballast.
De Herculesramp kan ik me nog goed herinneren. Hier hing een sterke kerosinelucht en ik vroeg me af waar die vandaan kwam. Later kwamen de beelden op TV van het uitgebrandde vliegtuig. Een klasgenoot kende een van de inzittenden die bij de ramp om het leven kwam.quote:Op maandag 9 oktober 2006 14:25 schreef dvr het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: Faro was twee maanden na de Bijlmerramp. Tenerife was inderdaad ver daarvoor in de jaren '70.
Hier een overzichtje van luchtvaartrampen met veel Nederlandse betrokkenen:
Mrt 1977: Tenerife (583 doden)
Okt 1981: Moerdijk (17 doden)
Jun 1989: Zanderij, Suriname (175 doden)
Okt 1992: Bijlmerramp (43 doden)
Dec 1992: Faro (56 doden)
Jul 1996: Herculesramp Eindhoven (34 doden)
Sep 1996: Dakotaramp, zee nabij Texel (32 doden)
4 oktober 1992 overleed mijn vaderquote:Op maandag 9 oktober 2006 14:25 schreef dvr het volgende:
Okt 1992: Bijlmerramp (43 doden)
Sep 1996: Dakotaramp, zee nabij Texel (32 doden)
Knap van je ,quote:Op maandag 9 oktober 2006 17:53 schreef Blanchimont het volgende:
[..]
De Herculesramp kan ik me nog goed herinneren. Hier hing een sterke kerosinelucht en ik vroeg me af waar die vandaan kwam. Later kwamen de beelden op TV van het uitgebrandde vliegtuig. Een klasgenoot kende een van de inzittenden die bij de ramp om het leven kwam.
In 10 minuten van Amsterdam Bijlmer naar Alkmaarquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 11:19 schreef buzzer het volgende:
Ik reed ongeveer een minuut of 10 voor de crash langs de Bijlmer.
Zo'n beetje bij de rotonde van Alkmaar hoorde ik van de crash, en dat was toch een hele rare gewaarwording..
Kerosine ruikt naar petroleum want dat is het in feite ook.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 22:16 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Knap van je ,
Ik zou niet weten hoe kerosine ruikt![]()
Dus dan had het ook een petroleum lucht kunnen zijnquote:Op zondag 15 oktober 2006 01:05 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Kerosine ruikt naar petroleum want dat is het in feite ook.
Elke vliegtuigspotter kent het omdat hij na een landing eerst een walm kerosine en even later een walm verbrandt rubber van de banden over zich heen krijgt.![]()
Echte dodental ligt waarschijnlijk ook veel hoger. Vermoed wordt dat hele gezinnen illegale gewoon "verdampt" zijn.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:14 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik zei ook voor zover ik me kan herinneren.
Maar bij de Bijlmerramp was het extreem. Ik veel huizen zouden wel 9 illegalen wonen.
Piloot wilde em in het ijsselmeer dumpen, maar is halverwege teruggeroepen richting amsterdam. En boven de stad neergeploft.quote:Op zondag 8 oktober 2006 00:19 schreef ThaBrain het volgende:
Ik heb dat ding zien vliegen een paar seconden voordat ie neerstortte...hij kwam over m'n huis heen. Ik kwam samen met mijn ouders terug van een verjaardag en we liepen buiten. We dachten eerst dat ie nog in de Gaasperplas terecht was gekomen, maar helaas was dat niet zo![]()
Inmiddels is wel min of meer toegegeven dat er "verarmd uranium" aanboord was...quote:Op zondag 8 oktober 2006 00:34 schreef Nieuwschierig het volgende:
Jaren later heb ik met grote interesse het boek "Going down, going down" gelezen, een boek dat achteraf gezien veel complotten zag die er niet waren.
En elke dode, stuk voor stuk, is hier toe te schrijven aan een administratieve fout en nalatig handelen van de brandweerquote:Op maandag 9 oktober 2006 17:53 schreef Blanchimont het volgende:
[..]
De Herculesramp kan ik me nog goed herinneren. Hier hing een sterke kerosinelucht en ik vroeg me af waar die vandaan kwam. Later kwamen de beelden op TV van het uitgebrandde vliegtuig. Een klasgenoot kende een van de inzittenden die bij de ramp om het leven kwam.
Maar dat zal nooit te bewijzen zijnquote:Op maandag 9 oktober 2006 17:40 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Als het klopt van de Mossad en het met opzet vliegen in een Bijlmerflat (ik zie de conversatie al voor me: ach, daar wonen toch alleen negers) dan is dat wel een schande natuurlijk
1 De piloot wilde 'm niet in het IJsselmeer dumpen, hij wilde zo snel mogelijk terug naar Schiphhol.quote:Op zondag 15 oktober 2006 18:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Piloot wilde em in het ijsselmeer dumpen, maar is halverwege teruggeroepen richting amsterdam. En boven de stad neergeploft.
Als je na gaat hoeveel mensen er enge, stralingsziekte achtige verschijnselen hebben opgelopen, is dat mischien maar goed ook![]()
![]()
De staart bevatte verarmd uranium als ballast. Maar er was meer te doen over de lading DMMP, een grondstof voor sarin zenuwgas.quote:Op maandag 9 oktober 2006 14:28 schreef Fixers het volgende:
[..]
Oh ja, dat was ook een bron van complottheorieën. Mannen in onopvallende auto's en met witte overals aan die rond liepen op de locatie. Werden er daarna niet ook ineens overal Men in Black gesignaleerd om mensen het zwijgen op te leggen?
Wat was het nu eigenlijk.... de verhalen gingen dat er of ander geheim kernwapen aan boord was. Volgens mij bleek het uiteindelijk te gaan om verarmd uranium als ballast.
quote:About 190 liters of dimethyl methylphosphonate, together with other chemicals, were released during the El Al Flight 1862 crash at Bijlmer, Amsterdam. People in the area and the rescue workers involved suffered health problems for years after.
En waar de president van één of andere Afrikaans land op de herdenking kwam. Voor één dode welteverstaanquote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
Wat gaatde tijd toch snel.... hele ramp staat mij nog bij door de berichten via de scanner, en het feit dat m;n vrouw in de G buurt woonde en ze licht getraumatiseerd de volgende dag op de VU kwam.quote:
Die kerel is overleden.quote:Op zondag 5 oktober 2008 01:09 schreef mrcool het volgende:
Ik herinner me ook nog een kerel die t gebouw in ging om mensen te redden. Kerel was laatst nog ergens op TV. Ik weet wel dat toendestijds dit erg veel indruk op mij heeft gemaakt, was toen 11 jaar oud.
Daar staat tegenover dat niemand weet hoeveel doden er zijn gevallen. Niet alle resten kun je nog terugvinden als er enkele duizenden liters kerosine in lichterlaaie staan, jammer maar helaas.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
Je vindt het raar dat de politie niet op eigen houtje lukraak woningen binnen valt om koppen te tellen?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 12:07 schreef rubbereend het volgende:
[..]
ja, er zouden in elk appartement wel 8 iligalen zitten ofzo. Dat dachten ze. Best raar dat ze daar vanuit gingen en er destijds niets aan deden bedenk ik me nu.
Oom Sem ofzo ja.quote:Op zondag 5 oktober 2008 01:09 schreef mrcool het volgende:
Ik herinner me ook nog een kerel die t gebouw in ging om mensen te redden. Kerel was laatst nog ergens op TV. Ik weet wel dat toendestijds dit erg veel indruk op mij heeft gemaakt, was toen 11 jaar oud.
Weet ik niet. Het is ook nooit echt naar buiten gebracht. Mijn vader heeft toen in de trapportalen gestaan om de plunderaars tegen te houden.quote:Op zondag 5 oktober 2008 09:30 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik heb nooit eerder gehoord dat er zo veel problemen waren met plunderingen e.d.
Heeft iemand daar meer info over?
Schaam je niet. Ik heb ook altijd zo'n Ojah moment als ik hier iets over hoor of leesquote:
Die hadden ze ook niet voor de lol aan.quote:Op zondag 5 oktober 2008 11:50 schreef Swetsenegger het volgende:
De geheimzinnige mannen in witte pakken.
quote:Op zondag 5 oktober 2008 09:04 schreef Kali-Mist1 het volgende:
woonde destijds in nellestein....zat in mijn kamer huiswerk te maken toen ineens de hele kamer rood was (en idd trilde)
ben met mijn moeder meteen op de fiets gestapt en er naar toe gegaan.
we waren er met 5 min (via kelbergen zat je er zo) en dus veel eerder dan politie, witte mannen en weet ik wie allemaal.
probleem was een beetje dat wij aan de achterkant kwamen aanfietsen (waar de balkons zaten), kan mij er nog van herrineren dat we van alles over de balkons zagen komen (al dan wel niet brandend)...klinkt misschein een beetje luguber maar toen wij de eerste mens half brandend zagen springen zijn wij weggegaan (net op dat moment kwam ook de politie en werd het met een rood/wit lint afgezet).
zat op het augustinus college (spaklerweg/venseerpolder) en de maandag erna hadden wij een bijeenkomst in de aula, bleek dat wij er van onze school een stuk of 4 a 5 misten... kregen de rest van de dag vrij en zijn met een groepje naar de flat tegenover op het dak geklommen en hebben toen een aantal fotoos gemaakt.
quote:Op zondag 5 oktober 2008 09:26 schreef cheqy het volgende:
Mijn vader woonde in de flat Kralenbeek toen het gebeurde. Hij stond op het balkon een sigaretje te roken toen dat hij dat ding laag over zich heen zag komen en achter de flat een flinke explosie zag.
Ik weet nog goed dat ik bij mijn ex-schoonouders met een bord op schoot sport wilde gaan kijken toen er een mededeling kwam dat er een vliegtuig was neer gestort in de K-zone. Ik stikte zowat in een stukje kip toen ik het hoorde en trok wit weg.
Omdat ze niet zeiden welke flat het was ben ik meteen gaan bellen maar de lijn was dood en ik raakte dus best in paniek. Pas later op de avond werd bekend gemaakt dat het om Kruitberg ging.
Mijn vader was er verder heel nauw bij betrokken omdat ie toen bij de politie zat. Hij werd onmiddelijk opgeroepen en moest zich melden.
Wat hij daar heeft meegemaakt valt met geen pen te beschrijven. Er zijn idd mensen naar beneden gesprongen, een paar daarvan kwamen een paar meter van hem af op straat terecht waardoor hij de stukken hersens op zijn broek had.
Ook was er nog het geweld tegen de hulpverleners en de plunderingen terwijl alles en iedereen nog in rep en roer was.
Hij heeft met getrokken pistool brandweerwagens moeten ontzetten, de flat in gaan om plunderaars aan te pakken die bovendien steeds geweldadiger werden. Uiteindelijk werd het sein schieten om te doden gegeven indien het nodig was, gelukkig was dat achteraf niet nodig geweest.
Mijn vader heeft net als vele andere hulpverleners daarna een flinke psychische tik er aan over gehouden.
Er was een tijdje geen land met hem te bezeilen. Uiteindelijk is ie bij een psychiater beland en heeft ie het allemaal een plek weten te geven. Met het politiewerk was ie vlak daar na gestopt.
quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:
TS Begint:
Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is
De dagen daarna veel tv gekeken uiteraard.
Met de welbekende parlementaire enquete als gevolg.
Stond op teletekst eerst Weesp, toen Diemen en toen pas A'dam Zuidoost.quote:Op maandag 6 oktober 2008 11:46 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Zo vreemd dat je je nog details kunt herinneren van wat je die dag gedaan hebt. Mijn buren gingen elke zondagochtend zwemmen en ik mocht mee "omdat het dierendag was"Toen we weer thuis waren hebben we zelfgemaakte roomsoesjes gegeten.
's Avonds tijdens het eten kwam er ineens een vliegtuig vrij laag overzetten en mijn moeder zei nog; wat doet dat vliegtuig raar. Mijn pa ging kijken en zei dat het een El-Al was. Na het eten ben ik gaan douchen. Tijdens het douchen kwam mijn moeder even de badkamer in en vertelde dat er bij Weesp of Muiden een vliegtuig was neergestort...
Ik weet zelfs nog dat toen ik het hoorde kipkerrie aan het eten was. Ik had net mijn eerste hap genomen. Daarna kreeg ik geen hap meer weg.quote:Op maandag 6 oktober 2008 11:46 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Zo vreemd dat je je nog details kunt herinneren van wat je die dag gedaan hebt.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 00:06 schreef Tomatenboer het volgende:
Van alles komt ook weer terug nu ik er weer even aan terugdenk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |