bron: Wikipediaquote:De Bijlmerramp is de benaming voor de vliegramp, waarbij op 4 oktober 1992 een Boeing 747-vrachtvliegtuig van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al op de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg in de Amsterdamse Bijlmermeer neerstortte. De ramp kostte 43 mensen het leven, waaronder de driekoppige bemanning van het vliegtuig en één passagier.
Het vliegtuig, een Boeing 747 van het type 258F, vliegtuigregistratie 4X-AXG, was op 4 oktober 1992 onderweg van New York naar Tel Aviv en maakte een tussenlanding op Schiphol. Tijdens de vlucht van New York naar Schiphol waren drie defecten waargenomen: fluctuaties in de snelheidsregelaar van de automatische piloot, een probleem met de kortegolfradio en fluctuaties in het voltage van generator 3.
Om 14u31 landde het toestel op Schiphol. Volgens sommige vliegtuigspotters was te zien dat één van de motoren scheef hing. Een foto gemaakt door een vliegtuigspotter op het moment dat het toestel landde lijkt dat aan te tonen. Op de foto is ook te zien dat de motor olie lekt. Op Schiphol werd een nieuwe lading in het toestel gebracht die door de douane was goedgekeurd maar (naar later bleek) niet fysiek was gecontroleerd. Het toestel werd volgetankt (op Schiphol is de kerosine naar verhouding goedkoop), en de defecten werden provisorisch verholpen. Anat Solomon kwam aan boord. Zij was een El Al-medewerkster uit Amsterdam, die mee zou vliegen naar Tel Aviv om daar te trouwen met een andere El Al-medewerker.
vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:05 schreef koningdavid het volgende:
Op de watersnootramp en oorlogen na, de ergste ramp uit de Nederlandse geschiedenis?
Inderdaad, precies dat. Ik zat op de slaapkamer van m'n ouders Studio Sport te kijken en toen kwam dat opeens tussendoor.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:
TS Begint:
Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is
En de ramp met die vliegtuigen op Tenerife, ergens midden jaren '70. Veel Nederlanders bij omgekomen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:07 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...
Dat kan ik mij ook nog heel goed herinnerenquote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:
TS Begint:
Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is
treinramp Harmelen, iets van 100 doden dacht ik.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:07 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...
ja, dat was een beetje stuitend om te zien hoeveel mensen misbruik maken van de situatie.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:38 schreef Toeps het volgende:
Kregen toen niet alle illegalen uit die flat asiel, en woonden er toen niet ineens 500 illegalen in die flat?
Frak, das waar. Het was op dierendag . . .quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:54 schreef Arcee het volgende:
Gisteren precies 14 jaar geleden.
net na half7 inderdaad, en studio sport begon toen volgens mij dat seizoen een half uur eerder, dus om half7. Ik heb daardoor de melding van het neerstorten via de scanner niet gehoord.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:00 schreef Arcee het volgende:
Het was op een zondag rond 18:30 uur en het pas begonnen Nova had dus geen uitzending die dag.
maar dit is ook zeker 1 van de grootste.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:07 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...
Oh, maar dat is toch wel vaker? Ze schatten altijd te hoog in, omdat mensen zich nog niet gemeld hebben en zo.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
ik heb laatst nog ergens een website gezien met scanner geluiden van de bijlmerrampquote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:03 schreef Againzender het volgende:
[..]
net na half7 inderdaad, en studio sport begon toen volgens mij dat seizoen een half uur eerder, dus om half7. Ik heb daardoor de melding van het neerstorten via de scanner niet gehoord.
Zal wel dikke paniek geweest zijn daar, twee agenten zagen het vliegtuig neerstorten en hebben toen gelijk alle hulp[diensten naar de Bijlmer geroepen.
Ik zei ook voor zover ik me kan herinneren.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:12 schreef Toeps het volgende:
Oh, maar dat is toch wel vaker? Ze schatten altijd te hoog in, omdat mensen zich nog niet gemeld hebben en zo.
Yep, zeker waar. In New York waren er ook 10.000 body bags besteld en het officiële dodental ligt nu rond de 3000.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:12 schreef Toeps het volgende:
[..]
Oh, maar dat is toch wel vaker? Ze schatten altijd te hoog in, omdat mensen zich nog niet gemeld hebben en zo.
Bewaren ze die andere 7000 toch voor de volgende 9/11.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:19 schreef reese.com het volgende:
[..]
Yep, zeker waar. In New York waren er ook 10.000 body bags besteld en het officiële dodental ligt nu rond de 3000.
Inderdaad ja, ik fietste toen terug uit mijn werk en zag in de verte allemaal rookwolken.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:12 schreef WEST het volgende:
[..]
en de vuurwerkramp kon ik hier zelfs zien..., de rook kwam hier nog en ik woon pak en beet zo'n 100km van enschede af.
denk het niet, iedereen weet dat het 4 oktober dierendag is maar is allang al vergeten dat het inmiddels 14? jaar geleden is dat dit zich heeft plaats gevondenquote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:05 schreef koningdavid het volgende:
Op de watersnootramp en oorlogen na, de ergste ramp uit de Nederlandse geschiedenis?
Twee en halve maand later en idd meer doden:quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 02:59 schreef rompompom het volgende:
Volgens mij was minder dan een jaar later die crash van een DC10 van Martinair op Faro in Portugal. Ik geloof dat daar uiteindelijk nog meer slachtoffers bij zijn gevallen toen.
Maar ik kan me nog heel goed herinneren inderdaad dat Studio Sport midden in een voetbalwedstrijd afhaakte. En m'n moeder meteen m'n zus naar beneden riep. Ik geloof trouwens dat het dodental zo relatief laag was om dat veel bewoners weg waren op die zondagavond. Ik zie nog de kop in het AD de dag er na: ZEKER 100 DODEN. Gelukkig viel dat dus mee.
quote:De Martinair vliegramp in Faro 1992
Om 07.33.20 in de ochtend van maandag 21 december 1992 klapte de Martinair DC-10 Anthony Ruys neer op het vliegveld van Faro in Portugal. Het vliegtuig had 327 passagiers aan boord en 13 bemanningsleden. Van de passagiers, op weg naar hun kerstvakantie bestemming in Portugal, vonden 54 de dood. Twee bemanningsleden verloren het leven.
Ga ik vanavond bekijken. Lijkt me zeer interessamt.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 08:33 schreef foksuk1981 het volgende:
Vanavond is om 22.00 uur is op NGC trouwens Seconds From Disaster: Amsterdam Air Crash.
Was dat die grap van de twee negers die aan het Scrabblen zijn en dat de één aan de ander vraagt "Heb jij de 'l' al?" en dat nummer twee reageert met "Nee, maar daar komt-ie aangevlogen!"?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 08:10 schreef gebruikersnaam het volgende:
Wat me verder nog bij staat, is dat ik de eerste grap hierover al binnen een half uur hoorde
als je een linkje hebt......quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:13 schreef WEST het volgende:
[..]
ik heb laatst nog ergens een website gezien met scanner geluiden van de bijlmerramp
Kudt TV van KPN. Wij hebben geen NGC.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 08:33 schreef foksuk1981 het volgende:
Vanavond is om 22.00 uur is op NGC trouwens Seconds From Disaster: Amsterdam Air Crash.
Doe alsof.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 11:37 schreef Toeps het volgende:
[..]
Kudt TV van KPN. Wij hebben geen NGC.
ja, er zouden in elk appartement wel 8 iligalen zitten ofzo. Dat dachten ze. Best raar dat ze daar vanuit gingen en er destijds niets aan deden bedenk ik me nu.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
Voorbode van paars Iquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 12:07 schreef rubbereend het volgende:
ja, er zouden in elk appartement wel 8 iligalen zitten ofzo. Dat dachten ze. Best raar dat ze daar vanuit gingen en er destijds niets aan deden bedenk ik me nu.
nee ik doelde op die grap dat het de schuld was van jos brinkquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 10:41 schreef rompompom het volgende:
[..]
Was dat die grap van de twee negers die aan het Scrabblen zijn en dat de één aan de ander vraagt "Heb jij de 'l' al?" en dat nummer twee reageert met "Nee, maar daar komt-ie aangevlogen!"?
Qua rascisme heeft er altijd een vage waas rond deze ramp gehangen. 99,9% van de autochtone Nederlanders (zelfs die in Amsterdam) wist al in de eerste seconde van de ramp dat er niemand die hij kende slachtoffer kon zijn.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 10:41 schreef rompompom het volgende:
[..]
Was dat die grap van de twee negers die aan het Scrabblen zijn en dat de één aan de ander vraagt "Heb jij de 'l' al?" en dat nummer twee reageert met "Nee, maar daar komt-ie aangevlogen!"?
Kippenvel...quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 11:34 schreef MaxMark het volgende:
[..]
http://www.wwp-diemen.nl/ATC.mp3
Het begint na 7:30, als het goed is.
De ramp met de Martinair in Faro 1992 kende meer doden (56 mensen) maar het is waar dat slachtoffers op de grond een grotere impact genereren.quote:Op zondag 8 oktober 2006 14:01 schreef Falco het volgende:
In mijn idee blijft dit wel de grootste ramp van de jaren '90...
De ergste ramp, in de luchtvaartgeschiedenis is volgens mij de ramp op Tenerife met een Pan Am toestel en een KLM toestel. 1977quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 03:13 schreef Arcee het volgende:
[..]
Twee en halve maand later en idd meer doden:
[..]
Jeuzus ja dat fragment. Ik kan me alleen herinneren dat mijn leraar offset-drukken de volgende dag vertelde dat hij dat ding naar beneden zag komen, hij reed - naar ik me herinner - op de A10.quote:Op zondag 8 oktober 2006 21:24 schreef Nieuwschierig het volgende:
Stukje transcriptie van de geluidsband
Gezagvoerder: Continue descent
1500 feet, 1500 and we have a controlling problem.
Henk ter Braake : You have controlling problems as well, roger.
Henk ter Braake : Hij zit dik, dik, dik in de problemen, nou ook met z’n controls.
Jet van Opijnen: Dus ook problemen met zijn controls? Check?
Henk ter Braake : Ja
(...)
Gezagvoerder: Going down, 1862, going down, going down.
Jet van Opijnen: Het is gebeurd..
Henk ter Braake : Ja, El Al 1862, your heading... ?
Jet van Opijnen: Het heeft geen zin, hij is gecrashed, Henk.
Henk ter Braake : Heb je hem gezien?
Jet van Opijnen: Eén grote rookwolk boven de stad.
Henk ter Braake: Tsjezus.
dat is nog vaak op tv geweest, met dan op de achtergrond de radar beeldenquote:Op zondag 8 oktober 2006 21:24 schreef Nieuwschierig het volgende:
Stukje transcriptie van de geluidsband
Gezagvoerder: Continue descent
1500 feet, 1500 and we have a controlling problem.
Henk ter Braake : You have controlling problems as well, roger.
Henk ter Braake : Hij zit dik, dik, dik in de problemen, nou ook met z’n controls.
Jet van Opijnen: Dus ook problemen met zijn controls? Check?
Henk ter Braake : Ja
(...)
Gezagvoerder: Going down, 1862, going down, going down.
Jet van Opijnen: Het is gebeurd..
Henk ter Braake : Ja, El Al 1862, your heading... ?
Jet van Opijnen: Het heeft geen zin, hij is gecrashed, Henk.
Henk ter Braake : Heb je hem gezien?
Jet van Opijnen: Eén grote rookwolk boven de stad.
Henk ter Braake: Tsjezus.
Daar ben ik nog naar op zoek geweest op internet maar tot op heden niet kunnen vinden.quote:Op zondag 8 oktober 2006 22:48 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dat is nog vaak op tv geweest, met dan op de achtergrond de radar beelden
Echt gruwelijk inderdaad, krijg al kippenvel van het lezen. Ik las in Quest ook de laatste conversaties aan boord van die KLM vlucht op Tenerife. Huu!quote:Op zondag 8 oktober 2006 21:35 schreef elcastel het volgende:
[..]
Jeuzus ja dat fragment. Ik kan me alleen herinneren dat mijn leraar offset-drukken de volgende dag vertelde dat hij dat ding naar beneden zag komen, hij reed - naar ik me herinner - op de A10.
Ja, dat vond ik ook bizar, dat ongelooflijk hoge beginaantal.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
Met hun plotselinge Alzeheimerquote:Op maandag 9 oktober 2006 00:32 schreef Captain_Chaos het volgende:
Nachtenlang dienst gedaan rond de plaats van de inslag.
Ik lijk zo af en toe de enige te zijn die er niets aan over hield.
Behalve dan een onherstelbare deuk in mijn geloof in politiek Nederland.
Ik memoreer nog even het trio Borst Joritsma en Sorgdrager.
Die drie horen een jarenlange gevangenisstraf uit te zitten !
Nou, ik heb hem wel zitten knijpen voor een bevriende student die er woonde. Die was gelukkig niet getroffen.quote:Op zondag 8 oktober 2006 13:34 schreef Nieuwschierig het volgende:
99,9% van de autochtone Nederlanders (zelfs die in Amsterdam) wist al in de eerste seconde van de ramp dat er niemand die hij kende slachtoffer kon zijn.
Ja in een week geloof ik hè ?quote:Op maandag 9 oktober 2006 08:46 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wel een zwarte tijd voor de luchtvaart in Nederland. Eerst Tenerief, daarna de Bijlmer en daarna Faro.... Allemaal in korte tijd.
Tenerife was eind jaren zeventig, Faro was 2 maanden later.quote:Op maandag 9 oktober 2006 08:46 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wel een zwarte tijd voor de luchtvaart in Nederland. Eerst Tenerief, daarna de Bijlmer en daarna Faro.... Allemaal in korte tijd.
Kan ik me ook nog goed herinneren. Eerst vloeken omdat het werd onderbroken, en daarna heel stil voor de tv gezeten ...quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:
Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |