abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42394332
quote:
De Bijlmerramp is de benaming voor de vliegramp, waarbij op 4 oktober 1992 een Boeing 747-vrachtvliegtuig van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al op de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg in de Amsterdamse Bijlmermeer neerstortte. De ramp kostte 43 mensen het leven, waaronder de driekoppige bemanning van het vliegtuig en één passagier.

Het vliegtuig, een Boeing 747 van het type 258F, vliegtuigregistratie 4X-AXG, was op 4 oktober 1992 onderweg van New York naar Tel Aviv en maakte een tussenlanding op Schiphol. Tijdens de vlucht van New York naar Schiphol waren drie defecten waargenomen: fluctuaties in de snelheidsregelaar van de automatische piloot, een probleem met de kortegolfradio en fluctuaties in het voltage van generator 3.

Om 14u31 landde het toestel op Schiphol. Volgens sommige vliegtuigspotters was te zien dat één van de motoren scheef hing. Een foto gemaakt door een vliegtuigspotter op het moment dat het toestel landde lijkt dat aan te tonen. Op de foto is ook te zien dat de motor olie lekt. Op Schiphol werd een nieuwe lading in het toestel gebracht die door de douane was goedgekeurd maar (naar later bleek) niet fysiek was gecontroleerd. Het toestel werd volgetankt (op Schiphol is de kerosine naar verhouding goedkoop), en de defecten werden provisorisch verholpen. Anat Solomon kwam aan boord. Zij was een El Al-medewerkster uit Amsterdam, die mee zou vliegen naar Tel Aviv om daar te trouwen met een andere El Al-medewerker.
bron: Wikipedia

Haal hier herinneringen op!
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
Rudedeltatoedeloe :W
pi_42394383
TS Begint:
Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is

De dagen daarna veel tv gekeken uiteraard.
Met de welbekende parlementaire enquete als gevolg.
pi_42394420
Op de watersnootramp en oorlogen na, de ergste ramp uit de Nederlandse geschiedenis?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_42394494
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:05 schreef koningdavid het volgende:
Op de watersnootramp en oorlogen na, de ergste ramp uit de Nederlandse geschiedenis?
vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...
pi_42394673
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:
TS Begint:
Inderdaad, precies dat. Ik zat op de slaapkamer van m'n ouders Studio Sport te kijken en toen kwam dat opeens tussendoor.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 17:15:24 #6
54787 nweenink
Er is altijd wat te vieren!
pi_42394743
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:07 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
En de ramp met die vliegtuigen op Tenerife, ergens midden jaren '70. Veel Nederlanders bij omgekomen.
  Redactie Games donderdag 5 oktober 2006 @ 17:16:36 #7
23535 crew  Fathom
LeChuck
pi_42394769
Ik heb het vliegtuig met me eigen ogen zien neerstorten en ben er vervolgens als "rammptoerist" heen geweest om te kijken het was een rare avond..... Mijn middelbare school was ongeveer 600 meter er vanaf en er zijn ook leerlingen overleden die dag...
LeChuck: I-- --am your brother!
Guybrush: No! No, that's not true! That's impossible!
LeChuck: Search your feelings, you KNOW it to be true!
Guybrush: Noooooooo!!!!
  donderdag 5 oktober 2006 @ 17:17:49 #8
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_42394803
Ik was hem bijna vergeten :$
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_42394845
Ik hoorde het rond half 8. Zat te zappen en kwam bij België 1 terecht, waar ze met dit het nieuws opende. Gelijk terug gezapt naar RTL 4 . . .
Take my love, take my land, take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free. You can't take the sky from me
Take me out to the black, tell them I ain't comin' back
Burn the land and boil the sea, you can't take the sky from me
pi_42394901
Ik weet nog dat ik heel boos was dat mijn programma onderbroken werd voor het nieuws.
Was net een jaar of 5 oud.
Wat ik wel nog heel raar vind is dat ik nog wel precies weet waar ik was bedenk ik me nu. In mijn herinnering vond had ik totaal niet door waar het om ging, maar toch onthoud je precies waar je was op dat moment. terwijl ik 5 jaar was.. heel raar.
Jupiler is goed
pi_42395482
Kregen toen niet alle illegalen uit die flat asiel, en woonden er toen niet ineens 500 illegalen in die flat?
  donderdag 5 oktober 2006 @ 17:41:47 #12
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_42395577
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:
TS Begint:
Dat kan ik mij ook nog heel goed herinneren
  donderdag 5 oktober 2006 @ 17:45:16 #13
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_42395699
Ik had de scanner uitgezet om half7 om studio sport te kijken. na een tijdje weer naar mijn kamer gegaan om een practicumverslag uit te schrijven. Op de achtergrond studio sport weer aan. Scanner weer aangezet. Toen viel mij op dat de politie opeens op uitwijkkanalen zat waar ik ze nog nooit gehoord had.
Paar minuten later werd studio sport onderbroken voor extra nieuws. Ik wist gelijk dat dat te maken had met die drukte op de scanner. Daarna de hele avond mee zitten luisteren.

Volgende dag voor college kwam ik er achter dat een jaargenote vlak bij de rampplaats woonde. Die hoorde het vliegtuig, een dreun en zag vervolgens de vlammen boven de flat uit komen.
Overigens ben ik nu met haar getrouwd, ook een leuk uitvloeisel van de jaren '90
quote:

[..]

treinramp Harmelen, iets van 100 doden dacht ik.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  donderdag 5 oktober 2006 @ 17:46:10 #14
42020 DJMarcel.nl
/care sedert 2002
pi_42395730
Ja en Baywatch werd die avond gecanceled...
  donderdag 5 oktober 2006 @ 17:47:25 #15
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_42395782
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:38 schreef Toeps het volgende:
Kregen toen niet alle illegalen uit die flat asiel, en woonden er toen niet ineens 500 illegalen in die flat?
ja, dat was een beetje stuitend om te zien hoeveel mensen misbruik maken van de situatie.

maar dat soort lui heb je altijd. Nadat het vliegtuig was neergestort heeft de politie ook in een rotvaart een paarv peletons ME opgestart omdat er vrijwel direct geplunderd werd in de winkelcentra in de buurt.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 5 oktober 2006 @ 17:54:09 #16
862 Arcee
Look closer
pi_42396000
Gisteren precies 14 jaar geleden.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_42396098
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:54 schreef Arcee het volgende:
Gisteren precies 14 jaar geleden.
Frak, das waar. Het was op dierendag . . .
Take my love, take my land, take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free. You can't take the sky from me
Take me out to the black, tell them I ain't comin' back
Burn the land and boil the sea, you can't take the sky from me
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 5 oktober 2006 @ 18:00:19 #18
862 Arcee
Look closer
pi_42396189
Het was op een zondag rond 18:30 uur en het pas begonnen Nova had dus geen uitzending die dag.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 18:03:45 #19
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_42396313
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:00 schreef Arcee het volgende:
Het was op een zondag rond 18:30 uur en het pas begonnen Nova had dus geen uitzending die dag.
net na half7 inderdaad, en studio sport begon toen volgens mij dat seizoen een half uur eerder, dus om half7. Ik heb daardoor de melding van het neerstorten via de scanner niet gehoord.
Zal wel dikke paniek geweest zijn daar, twee agenten zagen het vliegtuig neerstorten en hebben toen gelijk alle hulp[diensten naar de Bijlmer geroepen.
pi_42396490
Ik was 12.. We liepen op straat in Amsterdam te ravotten toen we de oudere broer van een van mn vrienden zei dat er een vliegtuig was neergestort op de flat (of vlakbij) waar een oom van hun woonde. Die was ongedeerd, maar de rush en het rennen naar huis staat me nog goed bij.
"I believe it is essential for our planetary future to develop tools that can change the consciousness which has created the crisis that we are in." - Stanislav Grof
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 5 oktober 2006 @ 18:10:51 #21
862 Arcee
Look closer
pi_42396536
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 18:12:04 #22
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_42396573
quote:

[..]

maar dit is ook zeker 1 van de grootste.

en de vuurwerkramp kon ik hier zelfs zien..., de rook kwam hier nog en ik woon pak en beet zo'n 100km van enschede af.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_42396579
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
Oh, maar dat is toch wel vaker? Ze schatten altijd te hoog in, omdat mensen zich nog niet gemeld hebben en zo.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 18:13:18 #24
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_42396606
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:03 schreef Againzender het volgende:

[..]

net na half7 inderdaad, en studio sport begon toen volgens mij dat seizoen een half uur eerder, dus om half7. Ik heb daardoor de melding van het neerstorten via de scanner niet gehoord.
Zal wel dikke paniek geweest zijn daar, twee agenten zagen het vliegtuig neerstorten en hebben toen gelijk alle hulp[diensten naar de Bijlmer geroepen.
ik heb laatst nog ergens een website gezien met scanner geluiden van de bijlmerramp
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 5 oktober 2006 @ 18:14:43 #25
862 Arcee
Look closer
pi_42396648
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:12 schreef Toeps het volgende:
Oh, maar dat is toch wel vaker? Ze schatten altijd te hoog in, omdat mensen zich nog niet gemeld hebben en zo.
Ik zei ook voor zover ik me kan herinneren.

Maar bij de Bijlmerramp was het extreem. Ik veel huizen zouden wel 9 illegalen wonen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')