bron: Wikipediaquote:De Bijlmerramp is de benaming voor de vliegramp, waarbij op 4 oktober 1992 een Boeing 747-vrachtvliegtuig van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al op de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg in de Amsterdamse Bijlmermeer neerstortte. De ramp kostte 43 mensen het leven, waaronder de driekoppige bemanning van het vliegtuig en één passagier.
Het vliegtuig, een Boeing 747 van het type 258F, vliegtuigregistratie 4X-AXG, was op 4 oktober 1992 onderweg van New York naar Tel Aviv en maakte een tussenlanding op Schiphol. Tijdens de vlucht van New York naar Schiphol waren drie defecten waargenomen: fluctuaties in de snelheidsregelaar van de automatische piloot, een probleem met de kortegolfradio en fluctuaties in het voltage van generator 3.
Om 14u31 landde het toestel op Schiphol. Volgens sommige vliegtuigspotters was te zien dat één van de motoren scheef hing. Een foto gemaakt door een vliegtuigspotter op het moment dat het toestel landde lijkt dat aan te tonen. Op de foto is ook te zien dat de motor olie lekt. Op Schiphol werd een nieuwe lading in het toestel gebracht die door de douane was goedgekeurd maar (naar later bleek) niet fysiek was gecontroleerd. Het toestel werd volgetankt (op Schiphol is de kerosine naar verhouding goedkoop), en de defecten werden provisorisch verholpen. Anat Solomon kwam aan boord. Zij was een El Al-medewerkster uit Amsterdam, die mee zou vliegen naar Tel Aviv om daar te trouwen met een andere El Al-medewerker.
vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:05 schreef koningdavid het volgende:
Op de watersnootramp en oorlogen na, de ergste ramp uit de Nederlandse geschiedenis?
Inderdaad, precies dat. Ik zat op de slaapkamer van m'n ouders Studio Sport te kijken en toen kwam dat opeens tussendoor.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:
TS Begint:
Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is
En de ramp met die vliegtuigen op Tenerife, ergens midden jaren '70. Veel Nederlanders bij omgekomen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:07 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...
Dat kan ik mij ook nog heel goed herinnerenquote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:
TS Begint:
Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is
treinramp Harmelen, iets van 100 doden dacht ik.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:07 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
ja, dat was een beetje stuitend om te zien hoeveel mensen misbruik maken van de situatie.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:38 schreef Toeps het volgende:
Kregen toen niet alle illegalen uit die flat asiel, en woonden er toen niet ineens 500 illegalen in die flat?
Frak, das waar. Het was op dierendag . . .quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:54 schreef Arcee het volgende:
Gisteren precies 14 jaar geleden.
net na half7 inderdaad, en studio sport begon toen volgens mij dat seizoen een half uur eerder, dus om half7. Ik heb daardoor de melding van het neerstorten via de scanner niet gehoord.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:00 schreef Arcee het volgende:
Het was op een zondag rond 18:30 uur en het pas begonnen Nova had dus geen uitzending die dag.
maar dit is ook zeker 1 van de grootste.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:07 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
Oh, maar dat is toch wel vaker? Ze schatten altijd te hoog in, omdat mensen zich nog niet gemeld hebben en zo.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
ik heb laatst nog ergens een website gezien met scanner geluiden van de bijlmerrampquote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:03 schreef Againzender het volgende:
[..]
net na half7 inderdaad, en studio sport begon toen volgens mij dat seizoen een half uur eerder, dus om half7. Ik heb daardoor de melding van het neerstorten via de scanner niet gehoord.
Zal wel dikke paniek geweest zijn daar, twee agenten zagen het vliegtuig neerstorten en hebben toen gelijk alle hulp[diensten naar de Bijlmer geroepen.
Ik zei ook voor zover ik me kan herinneren.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:12 schreef Toeps het volgende:
Oh, maar dat is toch wel vaker? Ze schatten altijd te hoog in, omdat mensen zich nog niet gemeld hebben en zo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |