Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 19:52 | |
Hier alweer deel 32 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: Wie heeft er mooie treinpics? Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27 Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 29 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 30 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 31 Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is hier niet veel intresse in, dus daar wordt niet op in gegaan. Mensen die er toch interesse in hebben kunnen op de site van Rolandrail terecht. Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans (in opdracht van Arriva), Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en de alweer gestopte proef van Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich in het weekend. NoordNed reed in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? Arriva Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden). Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. Voor de DM90-foto's: zie NS. De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden. Syntus Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's. Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. Connexxion Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel ingezet. Interieur en exterieur. Veolia Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht. Veolia heette voorheen Connex. RandstadRail Het metronet van Rotterdam, het tramnet van Den Haag en de Zoetermeerstadslijn worden op elkaar aangesloten met light-rail voertuigen. Hiervoor worden de treintrajecten Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn van trein naar light-rail omgebouwd en worden enkele tramlijnen in Den Haag opgewaardeerd tot light-rail traject. RandstadRail is een samenwerkingsverband van het Haagse OV-bedrijf HTM en het Rotterdamse RET. Sinds 3 juni rijden er op de Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn geen treinen meer. Op 4 september had men met de ombouw naar RandstadRail gereed moeten zijn. Inmiddels is hier echter de eerste vertraging opgetreden. Als alles klaar is, is de Zoetermeerstadslijn uitgebreid met een tak naar de nieuwbouwwijk Oosterheem. De eerste jaren zal de metro van Den Haag Centraal naar Rotterdam nog zijn eindpunt hebben op station Hofplein. Momenteel wordt gewerkt aan een boortunnel tussen (ongeveer) station Kleiweg en het Rotterdamse Centraal Station, waar RandstadRail aan zal sluiten op het Rotterdamse metronet. De treinen van RandstadRail rijden dan van Den Haag Centraal door naar metrostation Slinge in Rotterdam Zuid. Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl Op RandstadRail gaat het volgende materieel rijden: ![]() NS Reizigers diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. electrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien. Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. ![]() Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen. Foto's: Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan. Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land. Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64. ![]() Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant ziet het ding er zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen. De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter. Een T en een V. Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm (Vlaflip). De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen. SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. NS Internationaal NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. Overig internationaal Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen. Op Roosendaal-Antwerpen: Maastricht-Luik: De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik (foto: treinfoto.be) Venlo-Hamm: Overig binnenland Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden sorry mensen, ik durfde het echt niet [ Bericht 7% gewijzigd door Pinnenmutske op 28-09-2006 20:18:54 ] | ||
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 19:53 | |
ik zal de afbeeldingen nog wel tevoorschijn toveren | ||
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 19:56 | |
ja ff die url tags veranderen in IMG ![]() is wel ff werk hoor ![]() | ||
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 19:57 | |
is er geen snelle manier? | ||
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 19:58 | |
quote:Oh jawel hoor, lees de laatste regel maar voordat je je eigen tekst toevoegde ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 28 september 2006 @ 20:04 | |
crtl + c en dan crtl + v simpeler kan niet vanuit de wiki ![]() | ||
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 20:07 | |
probeer ik al een tijdje maar ik verlies altijd de verbinding | ||
Peterselieman | donderdag 28 september 2006 @ 20:09 | |
waar zijn de modjes als je ze nodig hebt. Vandaag even langs het station in Groningen gefietst, maar zo rond half vier aan de west kant van het station geen gtw gezien. Alleen maar wat wadslopers en een buffel. | ||
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 20:10 | |
*knip* | ||
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 20:11 | |
BINGO ! | ||
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 20:15 | |
HET IS GELUKT ![]() ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 28 september 2006 @ 20:15 | |
Ziet er prima uit ![]() Wat een grote openingspost is het toch ![]() Nu de haakjes nog wegwerken ![]() | ||
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 20:19 | |
voila | ||
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 20:19 | |
Nou issie helemaal weg ![]() | ||
Zug-Chef | donderdag 28 september 2006 @ 20:20 | |
De trein op Nieuweschans - Leer is geen BR624 meer, maar is BR614 geworden... Maar aangezien vanaf begin November daar de Stadlers van Arriva gaan rijden, is beetje overbodig om de OP nog aan te passen lijkt me ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 28 september 2006 @ 20:21 | |
Ik zie het prima ![]() Ligt het aan de flitsverbinding Fles? | ||
Zug-Chef | donderdag 28 september 2006 @ 20:21 | |
Trouwens, Grunningers hier ![]() Morgen rijdt de DE-II terug van Gnl naar Zlr... In de middag. Zie Somda ![]() | ||
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 20:25 | |
De Belgische M6 treinen vind ik toch wel heel mooi (de duplex)![]() ik ben er stiekem verliefd op | ||
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 20:26 | |
ik maakte het bericht even korter voor ik de OP terugzette zo kreeg ik wel een nette verbinding | ||
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 20:28 | |
quote:Heel even was Sara er mee aan het knutselen ![]() | ||
Alexxxxx | donderdag 28 september 2006 @ 20:28 | |
quote:Dat is zelfs de enige manier om grote OPs als deze aan te passen, bugje in de forumsoftware oid. Goede actie dus. En Belgische treinen zijn tof ![]() | ||
Carport | donderdag 28 september 2006 @ 20:29 | |
Hey, deel 32 al weer ![]() | ||
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 20:32 | |
ik moet toegeven dat ik het best vreemd vind dat er nu een spoorlijn naast de E19 ligt (Antwerpen-Breda) dus ik weet wat doen als de HSL daar rijdt, op de brug foto's maken | ||
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 20:35 | |
quote: ![]() Maar goed, belgische treinen zijn tof ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 28 september 2006 @ 20:54 | |
Mag Mijn plan T interieurtje nog in de OP? ![]() (en kan iemand die dan ff op andere spees hosten?) | ||
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 20:57 | |
ja en nee ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 28 september 2006 @ 20:58 | |
quote:* Ou-Tannu steekt de rode duivel in je icon in de fik | ||
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 21:06 | |
quote:Lucifer is niet vies van een vuurtje ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 28 september 2006 @ 21:12 | |
quote:ow? ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 28 september 2006 @ 22:18 | |
Geen ruzie hier he ![]() | ||
the_disheaver | donderdag 28 september 2006 @ 23:54 | |
hoi. Ik ga morgen en zondag treinen, maar neem geen camera mee. naja, misschien wel, maar zal geen foto's maken van domme koplopers ![]() | ||
Zug-Chef | vrijdag 29 september 2006 @ 07:32 | |
quote:Heb je de tips van het weekend al gelezen ![]() | ||
Dichterbijer | vrijdag 29 september 2006 @ 11:56 | |
Zooo... iemand meer nieuws over de verbouwing van de Koplopers? | ||
Dr_Flash | vrijdag 29 september 2006 @ 11:58 | |
quote:Nee? Gaan ze de doorloopkoppen weer openzagen? ![]() | ||
thatsme | vrijdag 29 september 2006 @ 11:58 | |
quote:een insider misschien? | ||
jorienvdherik | vrijdag 29 september 2006 @ 12:07 | |
venlo - dusseldorf hoeveel euro is dat met de trein ?, retour | ||
Dr_Flash | vrijdag 29 september 2006 @ 12:10 | |
¤ 30,40, 2 maanden geldig. klik en dan eerst onderaan het Engelse vlaggetje klikken, tenzij je vloeiend Tsjechisch spreekt, dat kan natuurlijk ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 29 september 2006 @ 12:12 | |
quote: ![]() | ||
Alexxxxx | vrijdag 29 september 2006 @ 16:17 | |
quote:Nebojte kluci hned se ¸enit nebudu, mo¸ná s druhým děckem. Jsem soukromník a tak bych svoje dluhy navalil i na man¸elku a to té odvá¸né dívčině nemů¸u udělat | ||
Remco | vrijdag 29 september 2006 @ 16:36 | |
Morgen is Almelo - Marienberg trouwens gratis wegens het 100 jarige bestaan van het lijntje ![]() | ||
Alexxxxx | vrijdag 29 september 2006 @ 16:56 | |
quote:Een stoomtrein? Dan weten die arme mensen ook niet wat hun overkomt, een sprong van 100 jaar in de toekomst, die zijn de wadloper natuurlijk gewend. | ||
Ou-Tannu | vrijdag 29 september 2006 @ 17:01 | |
quote: ![]() | ||
Alexxxxx | vrijdag 29 september 2006 @ 17:02 | |
quote:zeg dan DH1, als je toch de ohihkneus uit wilt hangen | ||
Remco | vrijdag 29 september 2006 @ 17:09 | |
Soms ook een mooie Sintus trein ![]() | ||
Alexxxxx | vrijdag 29 september 2006 @ 18:00 | |
Nieuwste foto voor mn Dockumer Lokaelstje verzameling ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 29 september 2006 @ 18:53 | |
quote:jaaah jaaah? t zal aan mij liggen ? | ||
Ou-Tannu | vrijdag 29 september 2006 @ 18:53 | |
quote:neen ![]() | ||
Alexxxxx | vrijdag 29 september 2006 @ 18:54 | |
quote:Ja, sorry, ik was te laat, het spoor was al weg ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 29 september 2006 @ 18:56 | |
quote: ![]() was dat nog niet weggeroest / verrot dan? ![]() | ||
Alexxxxx | vrijdag 29 september 2006 @ 19:03 | |
quote:Nee. Dit is een van de weinige stukken op het traject waar het spoor daadwerkelijk weg is. 1 meter achter me lag er spoor, en op het punt waar op de foto de horizon is, is er ook nog rails, en zelfs een spoorbrug ![]() | ||
Zug-Chef | vrijdag 29 september 2006 @ 20:28 | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Het was weer mooi vandaag ![]() ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 29 september 2006 @ 22:01 | |
ook geen plan T ![]() ![]() | ||
Wadloper | zaterdag 30 september 2006 @ 16:15 | |
Mooie foto's! Moet ook maar binnenkort weer eens foto's maken ![]() | ||
Ou-Tannu | zaterdag 30 september 2006 @ 16:28 | |
quote:Doe dat ![]() | ||
jorienvdherik | zaterdag 30 september 2006 @ 16:35 | |
Leuke foto's weer ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 30 september 2006 @ 16:43 | |
ik ga morgen maar weer eens een ritje maken met de trein ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 30 september 2006 @ 16:48 | |
quote:Dat is toch zondag? ![]() | ||
Alexxxxx | zaterdag 30 september 2006 @ 17:12 | |
quote:ik vandaag gedaan. | ||
Alexxxxx | zaterdag 30 september 2006 @ 17:12 | |
en ik heb stoomlocomotieven die zonder spoor kunnen op de foto gezet, trouwens | ||
Wadloper | zaterdag 30 september 2006 @ 17:25 | |
quote:Dinsdag denk ik, net even voor school aan ![]() Staan er ook weer een aantal treinen Geen Dienst in Groningen ![]() Het valt mij ook op, dat er in de stoptreinen naar Zwolle (vanuit Groningen) mat 64 zit, en ook ICM :S | ||
Zug-Chef | zaterdag 30 september 2006 @ 17:55 | |
quote:Klopt was gister nog het geval inderdaad | ||
Dr_Flash | zaterdag 30 september 2006 @ 18:25 | |
quote:Dat is een goede zaak ![]() | ||
Zug-Chef | zaterdag 30 september 2006 @ 18:28 | |
Waar gaat de reis heen morgen | ||
Dr_Flash | zaterdag 30 september 2006 @ 18:34 | |
weenonnie ![]() ![]() | ||
Wadloper | zaterdag 30 september 2006 @ 18:54 | |
quote:Vandaag zag ik in Somda ook weer mat'64 in de 9100 zitten ![]() | ||
Zug-Chef | zaterdag 30 september 2006 @ 19:02 | |
Nog 1 foto van gisteren:![]() | ||
bleiblei | zaterdag 30 september 2006 @ 23:22 | |
Heeft hier iemand enig idee waarom ze het mini rangeer-opstelterrein bij dat PTT gebouw op Den Bosch CS aan het volplempen zijn met volgeladen grindwagons? Moet er daar in de buurt rails opnieuw "beballast" worden ofzo? Het begon woensdag met 1 rits wagons en gisteren stonden het hele terrein vol met RailPro wagons ![]() Van deze dus: ![]() | ||
Alexxxxx | zaterdag 30 september 2006 @ 23:34 | |
Oh ja, de stoomlocomotieven zonder spoor meer | ||
Dr_Flash | zaterdag 30 september 2006 @ 23:38 | |
quote:Ja, werkzaamheden tussen Ht en Nm dit weekend begreep ik ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 30 september 2006 @ 23:38 | |
quote:puike platen ![]() | ||
verzameldirk | zondag 1 oktober 2006 @ 15:09 | |
van Sneek naar Staveren met stoom. Permanente stoomtreinlijn kan in lente 2008 van start Sneek- De toeristische lijn van de Fryske Stoomtrein Maatskip- pij (FSM) spoort vanaf mei 2008 pemanent tussen Sneek en Sta- voren. Dat beoogt de voorvechter ervan, Stichting Stoomtrein Fryslan. De komende week begint een groots opgezette werf- actie om geldschieters voor de trein binnen te halen. Bij duizend bedrijven in deze provincie ploft een bedelbrief Op de deurmat. Om de planning te halen, moet de kassa de ko- mende maanden gaan rinkelen. De fondsenwerving dient ¤600.000 op te leveren. Tientallen vrijwillegers van de stichting helpen met het binnenhalen van de euro's De stoomstcihting maakt onderscheid tussen `gewone~ sponsoren en stichters (`founders` in het Engels). Deze laat ste categorie hoest doorgaans veel grotere bedragen op. On- dernemeners die ¤100.000 schenken, krijgen als tegenprestatie onder meer elk jaar een gratis prive-treinrit voor het hele be- drijf en genodigen. Daarnaast krijgen zulke hoofdfounders' jaarlijks tweehinderd vrijkaartenjes. Verder kunnen sponsoren eveneens in ruil voor gratis ritten hun naam verbinden aan een zitplaats (¤500), rijtuig (¤10.000) of locomotief (¤25.000). De actie is gemodelleerd naar Brits voorbeeld. ,,Een groepje founders zorgt dat de trein kan gaan rijden, sponsoren zorgen voor het vervolg", zegt bestuurslid Max Kooijmans van de stoomstichting. Hij maakte dit voorjaar een tocht in Engeland langs stoommaatschappij- en. ,,Als je wat wil beginnen, zeiden ze daar dan moet je het zo aanpakken." De 26 kilometer lang rit tussen Sneek en Stavoren zal landelijk Veruit de langste stoomverbinding zijn over regulier spoor. Aan stichting kosten is er veel geld nodig: ¤4 miljoen waarvan ¤2,7 miljoen voor locmotieven en wagons ¤1,3 miljoen voor aanpassing van het enkelspoor door Zuidwestbroek Naast de 6 ton vanuit het bedrijfsleven leveren diverse Fondsen en een lening ¤1 miljoen op. Aan subsidies rekent de stoomstichting op ¤2,4 miljoen. Cruciaal is de aanvraag via de povincie voor Kompas gelden bij samenwerkings verband Noord- Nederland Deze herfst is de laatste mogelijkheid om aanspraak te maken Op de geldpot voor ontwikkeling van het noordelijke toeris- me, aldus Kooijmans. Hij schat de kansen voor de stoomtrein hoog in. „Ons plan is tot in details uitgewerkt. We zullen zo goed als zeker als enig Fries project een aanvraag doen." Kooijmans stelt dat eind dit jaar het zicht op al het geld er moet zijn. Zo niet dan staakt de stichting verdere pogingen. In het optimistische scenario is volgend jaar spooraanpassing mogelijk en bestelt de stoomstichting dan ook rollend materieel Voor de eerste ritten van de FSM vanaf 1 mei 2008 verhuurt de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij een trein daar- naast schoolt het collega spoorbedrijf vrijwillegers. De opleidingen voor stokers, machinisten en anders personeel beginnen in februari Bron: Friesch Dagblad" ![]() ![]() ![]() | ||
Duvel | zondag 1 oktober 2006 @ 18:39 | |
quote:Daar rijden nu toch al diesels? Gaan die dan weg? | ||
Ou-Tannu | zondag 1 oktober 2006 @ 18:40 | |
quote:die diesels wel ja ![]() | ||
Duvel | zondag 1 oktober 2006 @ 18:42 | |
quote:Hm ja, maar in plaats van een stapje vooruit met de GTW's gaan ze terug naar de vorige eeuw. Zo wordt het nooit wat met die Friezen natuurlijk... ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 1 oktober 2006 @ 19:43 | |
quote:Ah, men heeft contact met prorail op hetzelfde intellectuele niveau zie ik ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 1 oktober 2006 @ 20:10 | |
Ik heb vandaag mijn eerste GTW "live" gezien ![]() ![]() Ze waren ermee aan het shunten op Arnhem ![]() | ||
Willy84 | zondag 1 oktober 2006 @ 21:27 | |
Weet iemand trouwens wat het plan is qua snelheid van vervanging van de wadlopers? Ik bedoel wanneer zijn alle GTW's afgeleverd en wanneer zijn alle wadlopers weg. ![]() | ||
Duvel | zondag 1 oktober 2006 @ 22:44 | |
quote:Hela! Dat is een Zwitser! Volgens mij stond dat ding daarnet ergens op de Betuweroute langs de A15 (ergens richting Tiel/Nijmegen)! | ||
Dr_Flash | maandag 2 oktober 2006 @ 09:24 | |
quote:Precies ![]() Hebben ze voor mij gedaan om vast in de stemming te komen voor volgende week ![]() ![]() | ||
Duvel | maandag 2 oktober 2006 @ 09:26 | |
quote:Ja, poepig! ![]() Maar wat moest dat ding nou op de Betuweroute? Konden ze geen andere 25kV-trein vinden of zo? | ||
thatsme | maandag 2 oktober 2006 @ 11:41 | |
quote:helaas voor jou is het geen GTW ![]() quote:Vanaf vorige week moeten er elke week 2 verse treinstellen geleverd worden. Vanaf 24Okt gaan de eerste rijden. Volgens mij hebben ze er 43 besteld dus het moet z'n 21 weken duren voordat ze er allemaal zijn... [ Bericht 29% gewijzigd door thatsme op 02-10-2006 11:47:12 ] | ||
Dr_Flash | maandag 2 oktober 2006 @ 11:51 | |
quote:Oh joh, zal mij het bommen ![]() ![]() En ik heb ook geen nummert opgeschreven ![]() | ||
Peterselieman | maandag 2 oktober 2006 @ 12:09 | |
Vandaag op Leeuwarden - Groningen weer enkele opvallende dingen gezien. De sneltrein van 9.14 uur naar Groningen werd gereden door de 3113 en 3118. In Buitenpost kwamen we de verlate 8.50 trein tegen gelijk gevolgd door de daardoor te late sneltrein vanuit Groningen welke door 2 DM'90 gereden werd ipv 1 stel. Op Groningen stonden ook nog 2 stel DM'90. De trein van 9.50 uur uit Groningen bestond uit de 3118, 3113, 3222 en 3103. De stellen die de sneltrein gereden hadden, gingen dus gelijk weer terug naar Leeuwarden met +5. | ||
Duvel | maandag 2 oktober 2006 @ 13:44 | |
quote:Dan is zelfs een Plan V een GTW! ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 2 oktober 2006 @ 13:51 | |
quote:Is dat niet zo dan? ![]() En een Plan T en een U en DE2, DH2, de 5baks mat46 stellen van vroegah... Maar ook ICM. EIgenlijk alles wat we onder DMU of EMU verstaan, met uitzondering van de 1-wagenstellen, die missen het Gelenk-element ![]() ![]() | ||
Duvel | maandag 2 oktober 2006 @ 13:59 | |
quote:Exact! ![]() | ||
thatsme | maandag 2 oktober 2006 @ 14:55 | |
quote:dan vind ik het wel raar dat je dan gisteren pas je eerste zag ![]() ![]() | ||
Wadloper | maandag 2 oktober 2006 @ 17:57 | |
quote:Sneltrein van 08.13 was al vervallen... En de trein van 08.20 zat al vol, maar kwam nog voller te zitten omdat de sneltrein er ook nog bij moest ![]() | ||
Peterselieman | maandag 2 oktober 2006 @ 18:02 | |
Ik las het vanochtend op somda. En had zelf al een vermoeden, toen ik in Groningen om 9.50 2 DM'90 zag staan op perron 3 en er om 9 uur in Leeuwarden geen DM'90 te bekennen was, zeker toen de 8.20 stoptrein voller dan normaal Leeuwarden binnenkwam. Overigens is opvallend dat niemand de laatste dagen de GTW's van Arriva gespot heeft. Zouden ze bij Voith binnen staan? | ||
Ou-Tannu | maandag 2 oktober 2006 @ 18:10 | |
ik kwam vanmorgen over zwolle, en ik heb wel 6 Plan U's geteld die aan de kant staan? zowel aan de linker als rechterzeide van het station : ? | ||
Wadloper | maandag 2 oktober 2006 @ 18:45 | |
quote:Was wel grappig, vet veel mensen ineens uit die trein, en ik liep daar tussenin ![]() Die 2 waren de 3446 (V) en de 3449 (A) zeker in Groningen? ![]() Ik heb ze niet gezien eerlijk gezegd (toen ik een rondje station deed) | ||
thatsme | maandag 2 oktober 2006 @ 18:57 | |
quote:Ik heb ze de laatste week ook niet meer gezien ![]() | ||
Peterselieman | maandag 2 oktober 2006 @ 19:03 | |
quote:De 8.51 uit Groningen had minstens +15, zodat de 9.14 uit Leeuwarden, waar ik dus in zat, deze in Buitenpost kruiste. Er gelijk achteraan reden nog 2 DM'90. Die de bijna lege sneltrein vormden. De 9.20 uit Groningen reed wel op tijd. In Groningen stonden op 3a 2 DM'90. Wel los van elkaar overigens. Aangezien mijn trein enkele minuten te laat binnenkwam in Groningen en de 2 DH1'tjes gelijk terug naar Leeuwarden gingen samen met de 9.51, vertrok deze met +5. | ||
Dr_Flash | maandag 2 oktober 2006 @ 20:52 | |
Gisteren een klein maar best fijn bordjesrondje ![]() ![]() | ||
Zug-Chef | maandag 2 oktober 2006 @ 21:00 | |
Vet Vet Die BR628 op welk traject reed ie ? | ||
Dr_Flash | maandag 2 oktober 2006 @ 21:08 | |
quote:Duisburg - Krefeld - Kleve Schrale ouwe hoekige hoerenbak ![]() | ||
Zug-Chef | maandag 2 oktober 2006 @ 21:33 | |
ah johhh BR628/928 is afgeleid van de 627 en dat is DE grondlegger van DE wadloper ![]() | ||
Fixers | maandag 2 oktober 2006 @ 22:04 | |
Even een simpel vraagje: Die groene driehoekige bordjesgeven toch de maximale snelheid aan? 4=40km/h, 8=80km/h 12=120km/h etc... Ik heb tussen leiden en schiphol ook 16 zien staan, maar ik dacht dat 140 de maximale snelheid is op het nederlandse spoor? Heeft die gele belijning op de perrons van Nieuw vennep en een paar van de haagse stations hier ook mee te maken? | ||
Dr_Flash | maandag 2 oktober 2006 @ 22:07 | |
quote:Ja, baanvaksnelheid is daar 160 voor de Thalys, en die gele lijnen betekenen dat je uit de buurt moet blijven. Dat geldt volgens mij tussen Schiphol en Den Haag Mariahoeve. Zug-chef weet wel een topic op OHIH te vinden waar dat precies in staat, maar ik ga nu slapen ![]() | ||
Zug-Chef | maandag 2 oktober 2006 @ 22:09 | |
Deze dus http://www.opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?t=3420 | ||
Wadloper | dinsdag 3 oktober 2006 @ 06:34 | |
Heeft de Thalys ook ATB aan boord dan? En hoeveel systemen voor de snelheden heeft ie totaal aan boord? | ||
Duvel | dinsdag 3 oktober 2006 @ 08:13 | |
quote:Volgens mij heeft de Thalys systemen aan boord om om te kunnen gaan met: ATB (Nederland), of ie ook ATB-NG kan weet ik niet precies; Memor (België) TBL (Belgische HSL) Het Franse systeem (geen idee hoe dat werkt). Veel dus. Voor de 160km/u in Nederland hebben ze nog wat met de ATB moeten doen in de trein. Normaal is de hoogste snelheidstrap 140 km/u. | ||
out_of_range | dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:01 | |
Ik heb een berekening gemaakt van het aantal zitplaatsen wat we nu ongeveer hebben met de Wadlopers/Buffels en wat we straks krijgen met de Stadler GTW, er komen ongeveer 1000 zitplaatsen bij. (dit is het totale aantal zitplaatsen, zonder uitgevallen treinstellen)
| ||
Sjoerd102 | dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:20 | |
Was me vandaag aan het afvragen. Waar zijn in Nederland haltes waar geen reguliere trein stopt. Voetbalstadions: Arena, Philipsstadion en de kuip. Thialf, maar verder??? Iemand een idee | ||
Zug-Chef | dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:26 | |
Leeuwarden Achter de Hoven Onze Lieve Vrouwe ter Noord .... | ||
Dr_Flash | dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:33 | |
Almere Strand dat is het wel zo'n beetje | ||
Peterselieman | dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:38 | |
quote:Er stoppen er 3 reguliere treinen per werkdag, meer niet ![]() | ||
Ou-Tannu | dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:48 | |
quote:Heerenveen Ijsstadion ![]() http://www.trainstorm.nl/01001nl.htm Deel 1 en 2 zijn geweldige dvdtjes, veel MAT 54 ![]() | ||
Zug-Chef | dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:50 | |
quote: quote: ![]() | ||
Zug-Chef | dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:51 | |
quote:Hmmm DAT ziet er best GEYL uit ![]() ![]() | ||
Ou-Tannu | dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:52 | |
doe mij maar een Dubbelfriss! | ||
Ou-Tannu | dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:52 | |
quote:ding heet ijsstadion ajha! ![]() | ||
Ou-Tannu | dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:54 | |
quote:* Ou-Tannu loert nu deel 2 jah B) kwaliteit valt ook best mee, ondanks dat het ooit op SVHS is getaped xD! leuk om eens te kijken.. mischien dat ik het nog op DVD fik ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:56 | |
quote:Staat niet eensch een bordje ![]() | ||
Ou-Tannu | dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:58 | |
quote:staat geen eens in op de spoorkaart d8 ik ? | ||
Alexxxxx | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:02 | |
Jorwerd | ||
Peterselieman | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:03 | |
Heb het station idd niet op de spoorkaart gezien. | ||
Peterselieman | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:04 | |
quote:Dat is een niet bestaand station. Dit station wordt zo nu en dan voor het openluchttheater opgebouwd. Het gaat om permanente stations die niet regulier aangedaan worden in de dienst. Jorwerd valt hier niet onder. | ||
Ou-Tannu | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:08 | |
* Ou-Tannu ziet nu bakken DE-2tjes voor bij rijden op zn scherm ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:09 | |
permanente stations ![]() Was Visvliet permanent? Simpelveld? Laren-Almen? Of bijvoorbeeld Houten? 1839-1868 niet, 1868-1935 wel, 1935-1982 niet, 1982-2006 wel ![]() | ||
Zug-Chef | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:11 | |
quote:En toch is t een regulier station ![]() Maar over paar jaar komt waarschijnlijk dit station toch 24/7 in de dienstregeling, zo zijn althans de plannen. Tevens komt er, nu we het toch over Ljouwert hebben, ook nog een station net over de brug over het Harinxmakanaal, als je net Lw uitrijdt richting Zwolle.... | ||
Duvel | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:11 | |
quote:Niets zo permanent als een tijdelijke oplossing. En omgekeerd. | ||
Zug-Chef | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:11 | |
quote:Simpelveld wel, tot '92 | ||
Zug-Chef | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:12 | |
Fles joh, ga ns naar www.stationsweb.nl daar kom je helemaal van klaar als een klontje ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:13 | |
Een station waar op dit moment door een trein in reguliere dienst gestopt kan worden, maar waar dit op dit moment op basis van de bestaande dienstregeling niet gebeurt. Zo beter? | ||
Sjoerd102 | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:13 | |
Weet iemand dan waar dit station zich bevind Google Earth Quiz editie Nederland - Deel 7 Gaat dus om foto wat Price heeft geplaatst om 15.25 | ||
Dr_Flash | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:18 | |
quote:Ga jij eens naar www.spoorzoeker.nl, kan je ook lachen ![]() | ||
Zug-Chef | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:20 | |
Ja ik zag NRW, weet je hoe VET... kan je precies zien waar elk perron zich bevindt voor de bordjes ![]() | ||
Zug-Chef | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:22 | |
quote:nee niet helemaal, want er stopt dus WEL een trein op basis van deze dienstregeling | ||
Peterselieman | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:30 | |
Als aanvulling: Op dagen dat er evenementen in de buurt van deze stations plaatsvinden zullen er wel treinen in de reguliere dienst stoppen. ![]() | ||
Zug-Chef | dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:32 | |
Ach aan de andere kant, het staat ook niet in het spoorboekje... Dus de gemiddelde leek / reiziger / nederlander ( ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 15:05 | |
Kan je op een digitale modelbaan ook met wagentjes en locjes van een analoogsoort rijden? ![]() | ||
Duvel | woensdag 4 oktober 2006 @ 15:14 | |
quote:Wagentjes wel, maar locjes doen moeilijk. Op een digitale baan staat een constante spanning (bij Märklin iets vban 18V), en dat betekent dat analoge treinen niet meer te regelen zijn, en alleen maar rondscheuren. | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 15:17 | |
Kut ![]() Dus ik kan niet zomaar vast wat leuke dingetjes kopen voordat ik echt een keuze voor analoog of digitaal gemaakt heb? Digitaal is duuuuuur ![]() ![]() ![]() | ||
bleiblei | woensdag 4 oktober 2006 @ 15:26 | |
quote:Op de modelspoorsites kom ik veelvuldig tegen dat mensen zelf decoders plaatsen. Kan dat niet bij analoge treinen? Ik dacht namelijk dat die decoder er juist voor zorgt dat een analoge loc op digitaal kan. | ||
Alexxxxx | woensdag 4 oktober 2006 @ 15:30 | |
quote:de meeste modeltreinen belanden op een los stukje rails in de vitrinekast, kopen dat ding, je krijgt spijt als je m laat liggen. | ||
Duvel | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:09 | |
quote:Ja natuurlijk kun je ze ombouwen ![]() Dus Fles, zoals Alex5 zegt: gewoon kopen. | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:19 | |
![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Remco | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:24 | |
Ff iets heel anders, heeft iemand enig idee hoeduur dat draadloos internet op het station is? Dus voor hoeveel je z'n kraskaart koopt? | ||
Ou-Tannu | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:27 | |
quote:ik stuurde altijd een sms, kost 1 euro 30 ofzo voor 15 min ![]() | ||
Remco | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:30 | |
quote:Ah dat kan dus ook dan kijk ik daar wel ff naar ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:33 | |
quote:werkt simpel, je verbind gewoon met het netwerk, je opent je browser en krijgt vanzelf de login pagina, dan laat je een sms sturen ( kan soms ff duren dus als je 5 min maar hebt schiet t nie op ) en dan mag je 15 min internetten | ||
Zug-Chef | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:34 | |
90 minuten kraskaart kost 10 euro (dat heb ik dus) | ||
Zug-Chef | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:35 | |
quote:Maar dat is eenmalig en zonder reconnecten geloof ik. Kan je beter een kraskaart halen, daar kan je zovaak mee inloggen als je wil, dus ook ff 1 minuut inloggen, mail checken, en weer uitloggen... Echt veel idealer imo | ||
Remco | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:35 | |
Ah okee bedankt allebei ![]() 10 euro vind ik dan wel weer duur ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:35 | |
Geen dataverkeerlimiet of zo? Gewoon 15 minuten? Wel relaxt eigenlijk, veel langer heb je toch niet nodig meestal. Even mail checken, wat josti's bannen, zo gepiept ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:37 | |
quote:15 min unlimited d8 ik ![]() en 90 min kraskaart tjaah, voor die keer dat ik mn laptop mee heb en zin heb om op willekeurig station es te internetten tot de trein vertrekt? | ||
bleiblei | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:39 | |
quote:http://portal.hotspotsvan(...)info/paymethods.aspx Aste. Sikjes zijn kewl ![]() Vooral de gele met een kraan achterop ![]() | ||
Zug-Chef | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:40 | |
quote:Het is trouwens 10 euro voor 100 minuten... | ||
bleiblei | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:42 | |
En voor de Sik vs. digitaal: http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_d3.htm ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:44 | |
Hebben ze in Zwitserland ook draadloos internet op stations en zo? ![]() | ||
Remco | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:46 | |
quote:Top ![]() Ik kan het ook via T-Mobile doen zie ik, ff kijken hoeveel dat gaat kosten ![]() | ||
Alexxxxx | woensdag 4 oktober 2006 @ 16:53 | |
quote:Nee, wel postbussen ![]() | ||
Zug-Chef | woensdag 4 oktober 2006 @ 17:12 | |
Dat is toch in Oostenrijk ? | ||
verzameldirk | woensdag 4 oktober 2006 @ 18:02 | |
Alles over de SIK zie http://www.locomotor.nl/ Sik is zo ![]() | ||
Alexxxxx | woensdag 4 oktober 2006 @ 18:22 | |
quote:In mindere mate ook in Oostenrijk en Beieren ja. | ||
Duvel | woensdag 4 oktober 2006 @ 18:51 | |
quote:Leuke pagina! Je moet wel zeker weten dat zo'n N-decoder genoeg vermogen kan leveren. ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 4 oktober 2006 @ 18:54 | |
quote:Das ook weer relatief, je zou ook ipv mat glas in de cabine kunnen doen, en daar de decoder onder brengen, ![]() | ||
Duvel | woensdag 4 oktober 2006 @ 18:54 | |
BTW: vanmiddag kwam ik op Rotterdam Centraal de mP Jules tegen, die daar gekoppeld werd aan de VR 203-3. Gereed voor metingen op de HSL. ![]() ![]() Sorry brakke telefoonfoto, camera lag thuis. | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 19:17 | |
quote:BrauN flikker op ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 19:20 | |
quote:Aaaaah ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Precies, dat is hem! Analoog dus.. hmm. Nou ja, lekker klooiprojectje dus ![]() | ||
Wadloper | woensdag 4 oktober 2006 @ 19:36 | |
Jullie gaan te snel voor mij ![]() Gister wat foto's geschoten, zal ff de leukste uitkiezen ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 19:40 | |
Ik ga iig wel even naar Eurospoor eind deze maand dus, even leuk wat rollend materieel tegen scherpe beursprijzen aanschaffen ![]() | ||
Wadloper | woensdag 4 oktober 2006 @ 19:55 | |
Foto's van 3 oktober 2006:![]() Wadloper 3213 als stoptrein naar Nieuweschans ![]() DH-1 3108 staat Geen Dienst in Groningen. Daarbij ook de 3222 ![]() DH-2 3221 staat Geen Dienst op het schoonmaak spoor ![]() DM'90 3446 zit gekoppeld aan de 3118 en de 3104 ![]() DH-2 3212 en ICM 4244 naast elkaar | ||
Duvel | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:00 | |
quote:Is 't daar goedkoper dan Houten? | ||
Remco | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:05 | |
quote:Kan dat ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:09 | |
quote:Houten? ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:10 | |
quote:Er is zowel een mechanische als electrische koppeling. De computer in de DM'90 weet wanneer er DH materieel aangehangen wordt. Dan wordt de maximum snelheid en nog een aantal andere dingen automatisch aangepast. Alles werkt verder gewoon. Het sluiten van de deuren kan vanaf 1 plaats gedaan worden. Ook de motoren werken samen. Het is alleen een apart gezicht. | ||
Peterselieman | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:12 | |
quote:Wie ben jij trouwens op Somda? Daar zei een gebruiker gister ook dat ie de 3446, 3118 en 3104 op de foto had gezet. | ||
Wadloper | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:12 | |
Máár, de koppeldozen (waar de elektrische verbinding onderling doorgaat, zodat je de bijvoorbeeld de omroep ook in de andere treinstellen hoort) moeten dacht ik wel afgesloten worden @Peterselieman: Jep, op Somda ben ik Salieri ![]() | ||
Zug-Chef | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:18 | |
quote:Cool ik ook ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:18 | |
quote:Ik heb bij deze combinaties wel vaker de mcn gehoord, dus het gebeurt lang niet altijd. Naar mijn nick op somda kun je wel raden ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:20 | |
quote:Bieslookmeisje? | ||
Peterselieman | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:23 | |
Dat is meer dan 10 tekens ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:41 | |
quote:Hmm Kruidhoer? ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:42 | |
ehm Nee | ||
Duvel | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:44 | |
quote:Eens in de zoveel tijd wordt er in een hal in Houten een grote modelspoorbeurs gehouden. | ||
Wadloper | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:56 | |
quote:Rofl ![]() Andere verzonnen naam ook rofl ![]() Ik denk peterselie (mag ik de koelkast morgen ontvangen, na 5en? ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 20:56 | |
quote:Zal wel in het Euretco Expo Center zijn ![]() Maar wat voor beurs dan? Is daar een site van? | ||
Peterselieman | woensdag 4 oktober 2006 @ 21:06 | |
quote:Ik had er nog eentje in de aanbieding, maar die is helaas gesneuveld ![]() http://youtube.com/watch?v=eYO0mZEK04Q Ontopic: Vandaag is de hal van Voith in Leeuwarden geopend. Vrijdag zal ik er eens een kijkje nemen. | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 21:11 | |
quote:Hersenloze debielen, die amerikanen ![]() | ||
Remco | woensdag 4 oktober 2006 @ 21:12 | |
quote:Ah okee, het ziet er idd heel apart uit ![]() | ||
Alexxxxx | woensdag 4 oktober 2006 @ 21:25 | |
quote:kutn00b, dat weet ik zelfs | ||
Duvel | woensdag 4 oktober 2006 @ 21:25 | |
quote:Daar is het inderdaad. Dit is de site: http://www.modelspoorbeurs.nl/. | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 21:52 | |
quote:kenker, dan ben ik op vakantie aan het gaan ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 22:03 | |
quote:Heb je nou al een oostblokbarrels topic geopend met je dikke snavel? | ||
Alexxxxx | woensdag 4 oktober 2006 @ 22:04 | |
quote:Nee | ||
Dr_Flash | woensdag 4 oktober 2006 @ 22:13 | |
quote:Hier joh, kut | ||
Peterselieman | woensdag 4 oktober 2006 @ 22:29 | |
Ik las net op Somda dat er op de maaslijn het komende jaar ook met DH'tjes gereden gaat worden. Vanaf december 2007 zullen deze samen met de DM90 vervangen worden door 16 GTW's. Moeten ze alleen wel de wadlopers hernoemen. Maasloper is wel een goede naam ![]() [ Bericht 45% gewijzigd door Peterselieman op 04-10-2006 22:53:53 ] | ||
Stakkertje | woensdag 4 oktober 2006 @ 23:42 | |
quote:Maaslander... ![]() | ||
Alexxxxx | woensdag 4 oktober 2006 @ 23:49 | |
quote:Helemaal niks, ze mogen in de rest van nederland best weten waar het geld in dit land vandaan komt.... Van onder het wad vandaan dus.... Wadloper blijven! | ||
Ou-Tannu | woensdag 4 oktober 2006 @ 23:50 | |
quote:maaslijn? waar is da? | ||
Peterselieman | woensdag 4 oktober 2006 @ 23:51 | |
De maaslijn is de lijn tussen Nijmegen en Venlo | ||
Ou-Tannu | woensdag 4 oktober 2006 @ 23:56 | |
quote:ooh! ![]() * Ou-Tannu weet wel veel maar niet alles:) NS blijft de maaslijn wel houden of is die ook al afgestoten? | ||
Peterselieman | woensdag 4 oktober 2006 @ 23:58 | |
Veolia gaat er vanaf 10 december de diensten overnemen voor de komende 10 jaar. | ||
Ou-Tannu | woensdag 4 oktober 2006 @ 23:58 | |
quote:aah zou net zeggen, NS wil die DHtjes wel graag kwijt :-) | ||
Dichterbijer | donderdag 5 oktober 2006 @ 10:10 | |
Gisteren een aparte waarneming op de lijn Amsterdam - Amersfoort... Normaal rijden er dubbeldekkers...maar nu stond er opeens een 9 stels ICM te wachten... beetje apart gevoel ![]() Sommige mensen stonden nog te twijfelen of ze zouden instappen...of dit wel de goede trein was ![]() | ||
jorienvdherik | donderdag 5 oktober 2006 @ 10:10 | |
Zometeen naar amsterdam centraal, tijd geleden, hopelijk langs schiphol mooie aanvoer route ![]() | ||
bleiblei | donderdag 5 oktober 2006 @ 10:43 | |
quote:Gisteren op Zuid WTC in spits. Stoptrein naar Utrecht komt, is een IRM van 4 bakken. Iedereen rent er heen in de veronderstelling dat de Intercity naar Ehv te vroeg is. Bleek dus niet zo te zijn. Komt er 5 min later de intercity, is het een koploper van 4 bakken ![]() Normaal zetten ze een IRM van 3 treinstellen a 3 bakken in (ofzo) of een ICM die flink lang is ![]() Idioten bij de planning ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 5 oktober 2006 @ 10:55 | |
quote:Gisteren waren er in Nederland nogal wat problemen op het spoor, mede veroorzaakt door een werktrein die nogal wat vernield had rond Utrecht, waardoor daar in een deel van de ochtend geen treinverkeer mogelijk was in sommige richtingen. Dit veroorzaakt de nodige logistieke problemen, waardoor sommige treinen te lang zijn en andere tekort. Ook is het materieel dat in treinen ingezet wordt dan anders dan gebruikelijk. | ||
Duvel | donderdag 5 oktober 2006 @ 10:56 | |
quote:Lekker door zo'n saaie tunnel... ![]() | ||
bleiblei | donderdag 5 oktober 2006 @ 11:21 | |
quote:I knew that... Smorgens heb ik ook 3 uur gedaan om van Eindhoven in Zuid WTC te komen. Maar je zou denken dat ze in een dag wel de boel weer op z'n plek hebben staan. Overdag zijn treinen relatief leeg dus kan je makkelijk heen en weer schuiven om het materiaal netjes op de plek waar het hoort te krijgen. Max treinreistijd in NL (zonder vertraging enzo) is 3 uur, dus.... | ||
nerd4sale | donderdag 5 oktober 2006 @ 11:25 | |
quote:Nou, probeer dan maar eens om van Winschoten naar Valkenburg te komen om maar eens wat te noemen. 5:21 uur. | ||
bleiblei | donderdag 5 oktober 2006 @ 11:50 | |
quote:Dan nog heb je in 8 uur tijd genoeg om ff een treinstel dat in Winschoten staat in Valkenburg neer te zetten ![]() | ||
SEMTEX | donderdag 5 oktober 2006 @ 11:58 | |
Ik lees helaas in de OP dat de mat64's (die o.a. elke ochtend op mijn traject richting Eindhoven rijden en elke ochtend stampvol zitten) pas in 2008 worden vervangen. En dna ben ik al afgestudeerd ![]() | ||
jorienvdherik | donderdag 5 oktober 2006 @ 12:07 | |
quote:aan de kant van amsterdam wtc is dat mooie stuk, met snelweg en metro langs het spoor ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 5 oktober 2006 @ 12:09 | |
quote:Uit welke Donald Duck komt dit vandaan? ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 5 oktober 2006 @ 12:22 | |
quote:"Nieuwer" is niet zomaar "beter" hoor ![]() ![]() | ||
bleiblei | donderdag 5 oktober 2006 @ 12:40 | |
quote:Als ze volgas van Winschoten naar Valkenburg rijden halen ze dat wel hoor. ![]() Het moet iig niet te moeilijk zijn om ff efficient met materiaal te schuiven overdag als er in Eindhoven 20 ICM bakken staan, in Rotterdam 4 en in Groningen 30 ![]() En okee, 3 uur is wat krap, maar over de hele dag moeten ze een heel eind kunnen komen. En let wel, ik heb het niet over reistijd als passagier zijnde. Wel over reistijd als wagon of loc als de NS graag wil. | ||
Dr_Flash | donderdag 5 oktober 2006 @ 13:00 | |
quote:ja, aangenomen 1. dat er ruimte over is in de huidige dienstregeling ![]() 2. dat Prorail medewerking verleent ![]() 3. dat er verder die dag niets meer mis gaat ![]() En dan NOG ben je zeker een dag zoet om alles weer overal op de goede plek te krijgen. | ||
Willy84 | donderdag 5 oktober 2006 @ 15:18 | |
http://www.campus.tv/index.php?action=showmovie&movieid=101 Leuk filmpje over de trein van Nijmegen naar Amsterdam ![]() | ||
verzameldirk | donderdag 5 oktober 2006 @ 17:45 | |
[ Bericht 100% gewijzigd door verzameldirk op 05-10-2006 17:56:11 ] | ||
Dr_Flash | donderdag 5 oktober 2006 @ 18:46 | |
quote:Koppelen ![]() | ||
Duvel | donderdag 5 oktober 2006 @ 21:50 | |
quote:Als je Rotterdam gewend bent is dat misschien mooi! ![]() Persoonlijk geef ik de voorkeur aan diesellijntjes in de Achterhoek, of over de Veluwe... Of eigenlijk alles buiten de Randstad. Maar dat is persoonlijk. ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 5 oktober 2006 @ 22:20 | |
lul es meer, en MEER FOTO's! * Ou-Tannu zit al tijden met smart te wachten op deel 33 ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 5 oktober 2006 @ 22:21 | |
nog een paar dagen, en dan POST ik niet eens meer, laat staan foto's ![]() | ||
jorienvdherik | donderdag 5 oktober 2006 @ 22:23 | |
Vanmiddag naar amsterdam geweest met de internationale trein, tussenstop op Schiphol, dakterras ![]() daarna door naar centraal. terug in een oude dubbeldekker, was wel relaxt ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 5 oktober 2006 @ 22:26 | |
quote:tssk! mjaah winter is nie alles natuurlijk ![]() | ||
Duvel | donderdag 5 oktober 2006 @ 22:35 | |
quote:Zit je op een plek zonder enige mogelijkheid tot Fok!ken? | ||
Alexxxxx | donderdag 5 oktober 2006 @ 22:51 | |
quote:Wat een heerlijke gedachte he? ![]() ![]() | ||
Duvel | donderdag 5 oktober 2006 @ 22:56 | |
quote:Kan ik die topics tenminste weer een keer bijhouden als ik een keer een weekend weg ben! ![]() | ||
jorienvdherik | donderdag 5 oktober 2006 @ 22:56 | |
quote: | ||
Alexxxxx | donderdag 5 oktober 2006 @ 23:00 | |
quote:Ga jij met hem mee? | ||
Fixers | vrijdag 6 oktober 2006 @ 00:01 | |
Op het station in de befaamde haagse tramtunnel stonden er vandaag borden dat tramlijn 3 gedeeltelijk is opgeheven. In iedergeval tussen Centraal Station en halte Brouwersgracht. Dit vanwege proefritten met randstatrailmaterieel. Ik zal kijken of ik er eentje kan spotten. | ||
Duvel | vrijdag 6 oktober 2006 @ 08:22 | |
quote:Wat ben je weer vleiend bezig! ![]() Nu eerst ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 6 oktober 2006 @ 08:58 | |
quote:Een grap is leuk, maar ER ZIJN VERDOMME GRENZEN MIEDEMA ![]() ![]() | ||
bleiblei | vrijdag 6 oktober 2006 @ 10:46 | |
Ik zag vandaag tussen RAI en WTC de groene museum(?) MAT54(?) rijden ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 6 oktober 2006 @ 10:55 | |
quote:alleen voor volgende week staan ritten geplant, echter niet naar RAI/WTC ![]() | ||
Duvel | vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:05 | |
quote:Staat dat ding niet standaard daar ergens in de buurt? Op de Watergraafsmeer of zo? | ||
Dr_Flash | vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:07 | |
quote:Nee, de 766 staat standaard op Amf Bokkeduinen ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:10 | |
quote:klopt! alleen op google earth net niet ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:14 | |
Wordt Google Earth niet eens live geupdate als een trein ergens anders heen gaat joh? Wat een boutpakket zeg ![]() ![]() | ||
bleiblei | vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:18 | |
Dat staat toch live in verbinding met satellieten enzo? Maar iig, er rijden niet veel Groene MAT54's rond, en ik kan me niet voorstellen dat ik spoken zie ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:19 | |
quote:de 766 is de enige rijdende MAT 54 nog d8 ik? quote:ROFL! Google Train Earth? met moving images? ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:20 | |
quote:Je gelooft het ECHT he? ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:24 | |
quote:Klopt. Enige verwarring is eventueel mogelijk met de 419, die is ook groen en ook een hondekop te noemen (bleiblei was niet helemaal zeker van de kwalificatie Mat54). Dat is een Plan V die normaal gesproken in de spoorkuil in Arnhem staat ![]() | ||
bleiblei | vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:32 | |
quote:Ja... bijna ![]() | ||
bleiblei | vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:33 | |
quote:Het was een "hondekop" met vierkante raampjes voor/achter. Bij een Plan V lopen ze naar elkaar toe aan de uiteinden toch? Zeg maar de Intercity hondekop van vroegah. | ||
Dr_Flash | vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:34 | |
quote:Die met 4 bakken zeg maar ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:36 | |
quote:Ja bij het NVBSjubileum inderdaad ![]() Maar dat is dus in de Stedendriehoek: http://www.mat54.nl/paginas/nieuws/nieuws_2006/20060930.htm | ||
Zug-Chef | vrijdag 6 oktober 2006 @ 12:25 | |
quote:Klopt, er is vandaag een rit geplanned van Amf via Hoofddorp naar Kerkrade en weer terug... http://somda.nl/www/index.php?blokid=21&drglid=934 | ||
Dr_Flash | vrijdag 6 oktober 2006 @ 12:27 | |
quote:Waar staat dat dat over de 766 gaat? ![]() | ||
Zug-Chef | vrijdag 6 oktober 2006 @ 12:30 | |
Naja dat staat er niet, maar aangezien de rit in Amf begint ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 6 oktober 2006 @ 12:35 | |
Hmm, klinkt goed ![]() | ||
Duvel | vrijdag 6 oktober 2006 @ 15:54 | |
quote:Ah ok! Staat er nog museummat op de Wgm eigenlijk? | ||
Dr_Flash | zaterdag 7 oktober 2006 @ 02:42 | |
Geen idee ![]() Ik ga slapen ![]() ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 7 oktober 2006 @ 02:56 | |
vraagje die hersfttour: geeft die 2 of 1 kaarjte? Ofwel; kun je met de hefsttour wel de heen weg samen reizen, maar de terugweg anders? | ||
Alexxxxx | zaterdag 7 oktober 2006 @ 02:57 | |
quote:Je mag ook in je eentje reizen met ee herfsttour, maar als je m doormiddenknipt is ie ongeldig. | ||
the_disheaver | zaterdag 7 oktober 2006 @ 03:00 | |
dus 1 kaartje? Ofwel: Gewoon zorgen dat ik het kaartje bewaar? ![]() | ||
Alexxxxx | zaterdag 7 oktober 2006 @ 03:02 | |
1 kaartje ja, toen ik er voor het laatst mee reed | ||
Willy84 | zaterdag 7 oktober 2006 @ 12:35 | |
quote:Er staan volgens mij een paar van die sikjes ? Of noemen ze dat locomotoren. En binnen de hekken staan een zooi citysprintertjes. Alleen die zonder doorloop mogelijkheid. Die andere zag ik gister volop in de 5700 (sprinter uitgeest-utrecht zeg maar) | ||
Wadloper | zaterdag 7 oktober 2006 @ 13:21 | |
Vandaag gaat de 4011 uit Haarlem (gereviseerde ICM-III) naar Tilburg, als iemand toevallig foto's kan maken? ![]() | ||
verzameldirk | zaterdag 7 oktober 2006 @ 14:09 | |
quote:Sik, Sikje , Locomotor wat maakt het uit, het zijn gewoon prachtige locomotieven ![]() kennis van ons heeft er een in de tuin staan, super ![]() | ||
Wadloper | zaterdag 7 oktober 2006 @ 14:34 | |
Ik vind die Sikjes helemaal niets, heb het niet zó op locomotieven. Alleen de loc 1200/1600/1700/1800 vind ik wel mooi ![]() | ||
thatsme | zaterdag 7 oktober 2006 @ 16:58 | |
iets voor in de OP: Stadler and VEOLIA Transport sign contract for 16 GTW DMU train sets In 2006, The Dutch Province of Limburg issued a tender for train services, which was won by VEOLIA Transport Nederland. The 10-year concession will start on December 10, 2006. On October 4th, Veolia Transport and Stadler signed their first contract, which comprise the delivery of 10 DMU GTW 2/6 train sets and 6 DMU GTW 2/8 train sets. The 16 GTW train sets will be delivered by the end of 2007 for passenger service on the diesel track Nijmegen – Roermond, which runs through the Provinces Limburg, Noord-Brabant and the Region KAN. The order is worth approximately 50 million Euros. Bron: Stadlerrail.com ![]() | ||
Duvel | zaterdag 7 oktober 2006 @ 17:35 | |
quote:Hè jammer, in Noord en in Zuidoost straks dus zo ongeveer de zelfde diesels... Wel nieuw nieuws voor mij ![]() | ||
Alexxxxx | zaterdag 7 oktober 2006 @ 17:39 | |
Bij Stalder kun je toch uit 10 koppen kiezen? Krijgen ze dezelfde kop als de Arriva-stadlers, of is dat nog niet bekend? En gaat Voith deze Stadlers ook onderhouden? Heeft iemand ook een complete lijst met de onlangs bekend gemakat namen van de Arriva treinen? | ||
Zug-Chef | zaterdag 7 oktober 2006 @ 18:08 | |
Ghehe die GTW's worden de toekomst ![]() ![]() Wat betreft die namen: Kunst & Cultuur: Nienke van Hichtum Gerrit Krol Jopie Huisman M.C. Escher M. Vasalis Marte Röling Piet Paaltjens Sport: Jan Uitham Abe Lenstra Hotze Schuil J.J. Nooitgedagt Marianne Timmer Riemer en Annie Foppe de Haan Sjoukje Dijkstra Tonny van Leeuwen Muziek: Jan de Roos Cees Bijlstra Ede Staal Liesbeth List Media: Ger Vaders Fedde Schurer Natuur & Milieu: Foppe Inne Brouwer Politiek & Bestuur: Hans Wiegel Willem Albert Scholten Jelle Zijlstra Samuel van Houten Sicco Mansholt Wim Duisenberg Hans Alders Vervoer: Egbert Wagenborg Abel Tasman Willem Barentsz Verzet: Tiny Mulder Bastiaan Jan Ader Hendrik Nicolaas Werkman Piet Oberman Titus Brandsma Wetenschap: Aletta H. Jacobs Eise Eisinga Frits Zernike Heike Kamerlingh Onnes Ubbo Emmius | ||
Zug-Chef | zaterdag 7 oktober 2006 @ 18:09 | |
quote:wat is er zo mooi aan die 16/17/1800 dan ? :") Vind die namelijk het minst byzonder van allemaal. de 1100 / 1200 / 1300 / 1500 daarentegen zijn dan wel aardig ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 7 oktober 2006 @ 18:18 | |
Als ik terugkom uit Zwitserland heb ik ook een Sikje ![]() En geen flauwe grappen over een scheermes en zo nou he ![]() Which reminds me: Ik ga ![]() tot over een dikke week allemaal treintjesrukkerts van me! ![]() | ||
Alexxxxx | zaterdag 7 oktober 2006 @ 18:23 | |
Dag Fles ![]() | ||
Wadloper | zaterdag 7 oktober 2006 @ 20:05 | |
quote:Ik vind ze mooier dan de Sikjes, kan niet zo goed uitleggen waarom.. Vind de Sikjes echt lelijk ![]() Dag Fles ![]() ![]() | ||
bleiblei | zaterdag 7 oktober 2006 @ 20:28 | |
Sikjes, 6400 en de 1200 zijn het mooiste ![]() 1100 vind ik weer 3 keer nix ![]() Zo een inspiratieloos hok. | ||
Wadloper | zaterdag 7 oktober 2006 @ 20:40 | |
Ohja, 6400 is ook mooi! ![]() | ||
thatsme | zaterdag 7 oktober 2006 @ 21:01 | |
quote:Ze willen in ieder geval wel een eigen loods daar in het zuiden | ||
Zug-Chef | zaterdag 7 oktober 2006 @ 21:17 | |
Wie gaat er mee volgend weekend naar Apeldoorn / Zutphen / Dieren driehoek... Komt namelijk veel historisch materieel... NVBS viert hun 75e verjaardag ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Areyoutalkingtome | zaterdag 7 oktober 2006 @ 21:27 | |
ik reed gisteren van delft naar groningen en ik zat in een 4-baks koploper waarvan 2 bakken volledig eerste klas waren, dat kan toch helemaal niet ![]() | ||
Zug-Chef | zaterdag 7 oktober 2006 @ 21:35 | |
Ja dat kan wel, er is 1 ICM met 2 bakken 1e klas, de 4444 ![]() | ||
thatsme | zaterdag 7 oktober 2006 @ 22:42 | |
quote:een speciale koploper voor de "ambtenaren trein" elke ochtend van groningen naar den haag en 's avonds andersom. | ||
Fixers | zaterdag 7 oktober 2006 @ 23:01 | |
quote:Inderdaad, onzin ding.... die ambtenaartjes moeten maar gewoon 2e klas hoor. Nu ben ik zowiezo al voor afschaffing van de eerste klas. Ik zie veel liever een strengere naleving van het concept van de stilte coupe. | ||
Okeuj | zaterdag 7 oktober 2006 @ 23:13 | |
quote:Zoiets zag ik een tijdje terug achter een 6400 hangen toen ik op tilburg west op de trein stond te wachten (dat stel was van de SBB). Iemand trouwens meer info over die bruine 2200 die in de loods bij werkplaats tilburg staat? | ||
bleiblei | zondag 8 oktober 2006 @ 00:27 | |
quote:1ste klasse is tov ![]() Stuk rustiger, meer beenruimte, je kan de stoelen naar achteren verschuiven (behalve in de nieuwe ICR's), je kan vrijwel altijd zitten in de spits, enz. enz. . Neej afschaffen mogen ze pas wanneer ik niet meer 1ste klas mag reizen ![]() | ||
Zug-Chef | zondag 8 oktober 2006 @ 00:28 | |
quote:ja uhh echt niet... 1e klas ownzz! Als je goed en fatsoenlijk wilt zitten, en je wil er voor betalen, dan is 1e klas TE heerlijk ![]() ![]() ![]() | ||
SEMTEX | zondag 8 oktober 2006 @ 01:36 | |
Ik merk vooral de zachtheid van die leren stoelen in de 1e klas ![]() Je had een tijdje zo'n actie dat je met een kaartje van de NS met je tweede klas-kaartje eersteklas mocht reizen. Drie of vier keer kunnen doen. Wat een weldaad, wat een rust ![]() | ||
Duvel | zondag 8 oktober 2006 @ 09:49 | |
quote:Oh ja, die actie herinner ik me nog! Dat was fijn reizen! Ik koop soms als ik voor mijn werk op pad moet een 1e klas kaartje, vooral als ik in grote drukte moet reizen. Zit prima, al zitten de oranje banken in de Koplopers ook uitstekend. | ||
Remco | zondag 8 oktober 2006 @ 09:59 | |
Met sinterklaas kreeg je op het station een overgangskaartje op Zwolle. Mocht je ook een paar keer eerste klas rijden. Vond er echt niets aan ![]() | ||
Duvel | zondag 8 oktober 2006 @ 10:15 | |
quote:Dat geleuter kan me gestolen worden eigenlijk... Het verschilt per trein hoe groot het comfortverschil is. | ||
Remco | zondag 8 oktober 2006 @ 10:17 | |
quote:In z'n buffel(DM 90 ofzo?) scheelt het echt helemaal niets, alleen een armleuning ![]() | ||
Duvel | zondag 8 oktober 2006 @ 10:55 | |
quote:Klopt, dat maakt echt bijna geen verschil. Ik geloof dat zelfs de steek niet groter is dan in de 2e klas. | ||
Zug-Chef | zondag 8 oktober 2006 @ 10:56 | |
Alleen kan je wel zitten als de 2e klas volgepropt is met studenten en scholieren die moeten staan ![]() | ||
Duvel | zondag 8 oktober 2006 @ 10:57 | |
quote:Er zijn iets van twaalf plaatsen 1e klas in een DM'90, dat is ook de moeite niet ![]() | ||
Zug-Chef | zondag 8 oktober 2006 @ 10:58 | |
Ik weet er alles van... genoeg 1e klas DM90 gezeten tijdens het Rondje ![]() | ||
Duvel | zondag 8 oktober 2006 @ 10:59 | |
quote:Volgens mij heb je dan op een gegeven moment een houten reet, om over Linten nog maar niet te spreken... | ||
Areyoutalkingtome | zondag 8 oktober 2006 @ 11:04 | |
quote:als het zo druk in de 2e klas is dat je niet kan zitten mag je toch gewoon 1e klas gaan zitten? | ||
Duvel | zondag 8 oktober 2006 @ 11:22 | |
quote:Dat is geen regel, soms wordt het door de conducteur oogluikend toegestaan. | ||
Zug-Chef | zondag 8 oktober 2006 @ 11:35 | |
EN als ik dan met een 1e klas kaartje aan kom, mag ik iemand wegschoppen.. of niet?? Kortom, die oogluikende regel moet er maar eens uit, je kan het als NS niet maken om mensen die betaald hebben voor een rustige plaats opeens te gaan vergezellen met de 2e klas troep.... | ||
Areyoutalkingtome | zondag 8 oktober 2006 @ 12:09 | |
quote:tja moeten ze maar extra materieel inzetten | ||
thatsme | zondag 8 oktober 2006 @ 12:14 | |
quote:nee, je koopt eerste klas ook om zeker te zijn van een zitplaats, en als al die 2e klassers er zitten is dat hun probleem. Ze zijn in overtreding, gelijk ¤35 boet + ritprijs 1e klas! dat zal ze leren! Maar nee het is weer "wil je alsjeblief naar de tweede klas gaan" het beleid is veel te soft! | ||
Duvel | zondag 8 oktober 2006 @ 13:11 | |
quote:Moet je niet op 't zelfde moment als 10.000.000 andere reizigers op tijd op je werk willen zijn. ![]() | ||
Alexxxxx | zondag 8 oktober 2006 @ 14:42 | |
Ooit op een drukke dag zat ik, samen met mijn vriendin met een 2eklas kaartje in de eerste klas. Mn vriendin mocht blijven zitten, ik moest naar de 2e klas ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Wadloper | zondag 8 oktober 2006 @ 19:41 | |
Jeej, vandaag een hele dag gespot/gefotografeerd in Gn (Groningen) ![]() ![]() De mooiste foto's komen ooit nog ![]() Ga ze eerst zelf bekijken ![]() | ||
Ou-Tannu | zondag 8 oktober 2006 @ 20:46 | |
quote:JAAA JAAAA JAAAA JAAAAAAAAAA!! ![]() | ||
Duvel | zondag 8 oktober 2006 @ 20:48 | |
quote:En tijd voor een nieuwe doos tissues ![]() | ||
Ou-Tannu | zondag 8 oktober 2006 @ 21:36 | |
quote:Queh? | ||
Alexxxxx | zondag 8 oktober 2006 @ 21:41 | |
quote:Oh, kwam je niet klaar dan? ![]() | ||
Areyoutalkingtome | zondag 8 oktober 2006 @ 21:43 | |
quote:Nou je kwam bijna ![]() | ||
Ou-Tannu | zondag 8 oktober 2006 @ 21:48 | |
quote:ROFL! nee mn vriendin is dr niet dus ![]() | ||
Duvel | zondag 8 oktober 2006 @ 22:14 | |
quote:Dat pleit toch juist voor de tissues lijkt mij... | ||
bleiblei | zondag 8 oktober 2006 @ 22:14 | |
quote:Maarja, 1ste klas binnenlopen en roepen dat je een eerste klas kaartje hebt en of er een 2de klasser op wil zouten is ook weer zoiets. Ik merk bij mezelf dat (ik reis dagelijks van Eindhoven naar Amsterdam WTC) als de trein bomvol is dat ik ga inschatten van wie ik denk dat hij/zij met een 2de klas kaartje in de eerste klas zit. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat ik dan gewoon sta tot Utrecht omdat ik niets durf te zeggen ![]() | ||
Ou-Tannu | zondag 8 oktober 2006 @ 22:29 | |
quote:eerste klas = o/! en duvel kom maar brengen dan ![]() | ||
Duvel | zondag 8 oktober 2006 @ 22:39 | |
quote:Nee bedankt. |