quote:Top Gear presenter Richard Hammond is in a critical condition in hospital after a crash in a jet-powered car while filming for the programme.
The presenter, 36, was taken by air ambulance to a Leeds hospital which has a special neurological unit.
A North Yorkshire Ambulance Service spokesman said he was unconscious when they got to the scene but was regaining consciousness at the hospital.
A BBC spokesman confirmed the presenter had been injured during a shoot.
ziet er slecht uitquote:Inspector Mike Thompson, of North Yorkshire Police, said officers were dealing with the incident at Elvington airfield, a former RAF base, in North Yorkshire.
He said: "At 5.45pm this evening we received a report via the fire service of a male person trapped in what was described as an overturned jet car which had been driven on the airfield.
"The male occupant has received serious injuries and has been airlifted to hospital at Leeds."
The presenter was born in Birmingham, educated in Yorkshire and lives near Cheltenham.
In addition to presenting Top Gear for the BBC, he also fronted Brainiac on Sky One until recently.
quote:Top Gear Man In Crash
Updated: 21:21, Wednesday September 20, 2006
Richard Hammond, one of the presenters of TV's Top Gear, is reportedly in critical condition following a car crash.
Mr Hammond was hurt while filming an edition of the show and taken to Leeds General Infirmary.
He was reportedly trying to set a new land speed record for Britain in a jet-powered Vampire car when it overturned.
Mr Hammond was said to have been reaching speeds of up to 280mph as the accident happened.
Firefighter Dave Ogden, who witnessed the crash, told Sky News that the 36-year-old presenter was able to speak as he was taken out of the wreckage of the car.
Inspector Mike Thompson, of North Yorkshire Police, said officers were dealing with the incident at Elvington airfield, southeast of York, where the filming was taking place.
He said: "At 5.45pm this evening we received a report via the fire service of a male person trapped in what was described as an overturned jet car which had been driven on the airfield.
"The male occupant has received serious injuries and has been airlifted to hospital at Leeds."
A spokeswoman for the BBC, which produces Top Gear, said: "The incident happened quite recently and the focus of our attention is on Richard at this stage."
Mr Hammond, who lives near Cheltenham with his wife Amanda and their two daughters, has also presented Sky's Brainiac and shows including Time Commanders and Petrolheads.
http://news.sky.com/skynews/article/0,,30000-1234566,00.html
flikker eens op met die irritante opmerkingquote:Op woensdag 20 september 2006 22:17 schreef TC03 het volgende:
R.I.P aan de nabestaanden.
Darwin Award!quote:Op woensdag 20 september 2006 22:17 schreef TC03 het volgende:
I DID NOT HAVE MY TEETH WHITENED! (Ik heb het vast fout geschreven.quote:Op woensdag 20 september 2006 22:32 schreef verliefdekloon het volgende:
ik hoop niet dat hij roetschade krijgt op zijn witte tanden
Hmz, je was me net voor, maar dat dacht ik dus ook meteenquote:Op woensdag 20 september 2006 22:32 schreef verliefdekloon het volgende:
ik hoop dat hij er weer normaal uitkomt dan kunnen we straks lachen om de crash die dan zeker uitgezonden gaat worden.
Zelfspot heerscht...quote:Op woensdag 20 september 2006 22:33 schreef vosss het volgende:
Het zou me niks verbazen als ie er weer helemaal bovenop komt dat ze de crash gewoon in een uitzending laten zien en er dan met 3 man dubbel om liggen
Daar kunnen we bijna wel van uit gaanquote:Op woensdag 20 september 2006 22:33 schreef vosss het volgende:
Het zou me niks verbazen als ie er weer helemaal bovenop komt dat ze de crash gewoon in een uitzending laten zien en er dan met 3 man dubbel om liggen
Lijkt me prachtig.quote:Op woensdag 20 september 2006 22:33 schreef vosss het volgende:
Helaas hoeft dat bij hoofdwonden niet veel te betekenen, de eerste 2 X 24 uur zijn cruciaal mbt zwellen van de hersenen e.d., ik heb mijnquote:Op woensdag 20 september 2006 22:28 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Nou ja, het is een goed teken dat hij in het ziekenhuis weer bij bewustzijn kwam.
Hehe inddquote:Op woensdag 20 september 2006 22:33 schreef vosss het volgende:
Dat is waar, maar het is volgens mij nog altijd beter dan bewusteloos te blijven...quote:Op woensdag 20 september 2006 22:36 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Helaas hoeft dat bij hoofdwonden niet veel te betekenen, de eerste 2 X 24 uur zijn cruciaal mbt zwellen van de hersenen e.d., ik heb mijnnet heel hard laten schrikken met dit nieuws!
![]()
Jaaaah....laten we het hopen!quote:Op woensdag 20 september 2006 22:39 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Dat is waar, maar het is volgens mij nog altijd beter dan bewusteloos te blijven...
De Top Gear crew zal het toch wel het beste wetenquote:This has conflicted with witness statements given to the BBC from Top Gear production crew, which stated that Hammond walked away from the crash and was helped into an awaiting helicopter.
Grappig manquote:Op woensdag 20 september 2006 22:17 schreef TC03 het volgende:
naja, verbaast me niks dat ze daarmee gaan racen.quote:Op woensdag 20 september 2006 22:49 schreef Bigs het volgende:
Wel klote.. maar ik moet zeggen, het klinkt ook wel als een jackass-actie. Rocket powered cars zijn geen kinderspeelgoed
[..]
Grappig man
http://www.jalopnik.com/c(...)-accident-202054.phpquote:"Firefighter Dave Ogden, who witnessed the crash, told Sky News that the 36-year-old presenter was able to speak as he was taken out of the wreckage of the car.
Inspector Mike Thompson, of North Yorkshire Police, said officers were dealing with the incident at the airfield northeast of York where the filming was taking place.
Rot op manquote:Op woensdag 20 september 2006 22:58 schreef BasEnAad het volgende:
Ze hadden beter die stomme krullenkop klootzak van een arrogante collega van m laten verongelukken.
Rot op man!quote:Op woensdag 20 september 2006 22:58 schreef BasEnAad het volgende:
Ze hadden beter die stomme krullenkop klootzak van een arrogante collega van m laten verongelukken.
Wat is er mis met Clarkson?quote:Op woensdag 20 september 2006 22:58 schreef BasEnAad het volgende:
nog beter was het dat jij was verongelukt zodat jij niet zulke achterlijke posts kunt neerzetten!quote:Op woensdag 20 september 2006 22:58 schreef BasEnAad het volgende:
zelfs als je niet van auto's houdt is Top Gear nog de moeite waard.quote:Op woensdag 20 september 2006 23:05 schreef Rewimo het volgende:
Hopelijk komt het weer goed, ik kijk nooit naar Top Gear maar ik ken hem van Brainiac.
Kop jij anders even de Intercity, graftakquote:Op woensdag 20 september 2006 22:58 schreef BasEnAad het volgende:
jij rijdt geen auto he?quote:
Rij nog steeds als 43jarige op een fiets.quote:
vond ik eigenlijk nog wel een aardige grapquote:Op woensdag 20 september 2006 23:18 schreef tong80 het volgende:
[..]
Rij nog steeds als 43jarige op een fiets.
Wilde een grapje maken dat ie niet de pijp uit moet gaan als Hammondorgel.
Maar doe het niet, krijg ik al die fans over me heen.
iik zat al het nieuws op de BBC te kijken, wie weet komt daar nog wat.quote:Op woensdag 20 september 2006 23:21 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Zag van de week nog een paar best of TG op BBC3 waarin hij een Porsche Cayenne in de prak reed, en een andere waar ze opzettelijk tegen een muur op reden met auto's van minder dan 100 pond(geld).
Als hij er niets aan overhoudt zullen we dit zeker in een komende aflevering zien, zo bikkelig zijn ze wel
Maar dit was om te beginnen al behoorlijk op het randje, zo'n drag racer...
Ben benieuwd wanneer de TG site een mededeling heeft, stond nu nog niets op...
Hij is nog niet dood hoorquote:Op woensdag 20 september 2006 23:27 schreef Vampier het volgende:
RIP Hammond
hard rijden waarschijnlijkquote:Op woensdag 20 september 2006 23:27 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Wat zou jij doen als je voor je werk in een Masserati mocht rijden?
Damn, die chemie tussen Hammond, Clarkson en May is zo briljant....
dit is geen ONZ topicquote:
Ik ken mensen die niet eens een rijbewijs hebben, en toch geen aflevering van Top Gear missen.quote:Op woensdag 20 september 2006 23:16 schreef Againzender het volgende:
jij rijdt geen auto he?
sorry hoor.quote:
even een PI vergeten, was een reactie puur richting tongquote:Op woensdag 20 september 2006 23:38 schreef dwerg het volgende:
[..]
Ik ken mensen die niet eens een rijbewijs hebben, en toch geen aflevering van Top Gear missen.
Ga ff heel snel zeggen dat ze hun rijbewijs moeten halen!!quote:Op woensdag 20 september 2006 23:38 schreef dwerg het volgende:
[..]
Ik ken mensen die niet eens een rijbewijs hebben, en toch geen aflevering van Top Gear missen.
Ze zullen er zeker iets mee doen. Hoe de sfeer van het item wordt..... ik hoop een beetje vrolijk (dat het dus goed is afgelopen)quote:Op woensdag 20 september 2006 23:39 schreef eer-ik het volgende:
[..]
O.T.: beter komt ie snel terug.
Het zou me idd ook niet verbazen als ze het uitzenden en lachen met z'n allen.
We zullen zien wat ze erover te zeggen hebben bij topgear.
Kan eigenlijk niet wachen totdat ze dat doen.quote:Op woensdag 20 september 2006 23:39 schreef eer-ik het volgende:
[..]
sorry hoor.
O.T.: beter komt ie snel terug.
Het zou me idd ook niet verbazen als ze het uitzenden en lachen met z'n allen.
We zullen zien wat ze erover te zeggen hebben bij topgear.
hen kennende zal dat wel idd.quote:Op woensdag 20 september 2006 23:42 schreef Againzender het volgende:
[..]
Ze zullen er zeker iets mee doen. Hoe de sfeer van het item wordt..... ik hoop een beetje vrolijk (dat het dus goed is afgelopen)
Ja, dat was idd lachen!quote:Op woensdag 20 september 2006 23:41 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Top Gear gaat ook af en toe nauwelijks over auto's....die aflevering waarin ze proberen een caravan vakantie leuk te vinden, dat is gewoon geniale comedy!
Een man die niet weet wie Richard is?quote:
communist!quote:Op woensdag 20 september 2006 23:30 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Vampier is al geruimte tijd gedeeltelijk hersendood, dus laat hem maar.![]()
En als je de negatieve leest is ie met kritieke hersenschade afgevoerdquote:Op donderdag 21 september 2006 00:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Hey, hij is best grappig![]()
Ach, als je de positieve nieuwsregels leest issie pratend en wel zelf in de heli gestapt![]()
Hopen dat alles goed komt![]()
Ik ken Richard the Third en mijn vriendin ook.quote:Op woensdag 20 september 2006 23:48 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Een man die niet weet wie Richard is?
OMG, geen wonder dat je alleen bent![]()
![]()
Wees gerust, de rest ook.quote:
Heerlijk zo'n non-opmerking. Alsof 'ie zo van de FP geplukt is.quote:Op donderdag 21 september 2006 01:10 schreef Agiath het volgende:
Eerst Steve
Waarschijnlijk zal hij niet weer snel in een raket aangedreven auto stappenquote:Op donderdag 21 september 2006 08:29 schreef Lod het volgende:
Ben benieuwd of dit zijn gedrag in de show gaat beïnvloeden.
Als ie ooit nog in een auto kan stappen.... Hopen dat alles goed komt. Beterschap Hammondquote:Op donderdag 21 september 2006 08:33 schreef Vrieskist het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zal hij niet weer snel in een raket aangedreven auto stappen
dat zal toch wel de grootste nachtmerrie van hem zijn...quote:Op donderdag 21 september 2006 08:51 schreef Razer het volgende:
[..]
Als ie ooit nog in een auto kan stappen.... Hopen dat alles goed komt. Beterschap Hammond![]()
Dat ie stabiel is betekent niet per se dat hij niet langer kritiek ligt, dacht ik.quote:Op donderdag 21 september 2006 03:17 schreef kimmie25 het volgende:
hij schijnt weer stabiel te zijn.
http://news.bbc.co.uk/2/h(...)orkshire/5365676.stm
'Dood is ook stabiel'quote:Op donderdag 21 september 2006 09:05 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Dat ie stabiel is betekent niet per se dat hij niet langer kritiek ligt, dacht ik.
Inderdaad...quote:
Heb je het nu tegen mij?quote:Op donderdag 21 september 2006 09:35 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Flauw, ik zou haast zeggen, wordt zelf zo snel mogelijk stabiel, maar dat is te puberaal voor een serieus onderwerp.
Ja, waar gaat het heen met de wereld?quote:Op donderdag 21 september 2006 01:10 schreef Agiath het volgende:
Eerst Steve en nu Richard?
Kom op zeg, ik ga geen (cynische) grappen ontwijken omdat er iemand ergens in een kritieke toestand ligt.quote:Op donderdag 21 september 2006 10:20 schreef Captain_Fabulous het volgende:
@GreatWhiteSilence
Ik vond die smiley niet kunnen (te cynisch) die je erbij zette. Tis een mens, geen tvbeeld waar we het over hebben. That's all.
Hopelijk komt ie er boven opquote:Last Updated: Thursday, 21 September 2006, 08:59 UK
TV host 'improving' after crash
The presenter is being treated at Leeds General Infirmary
Top Gear presenter Richard Hammond is improving but remains seriously ill in hospital after he crashed a jet-powered car during filming for the BBC show.
The 36-year-old was thought to be driving at about 300mph on an airfield near York when he crashed on Wednesday.
The Health and Safety Executive and the BBC will investigate the incident.
The corporation, whose conduct is likely to be closely scrutinised, said in a statement: "We are looking into all the factors of this accident."
The statement continued: "It would be inappropriate to comment further at this stage until we know the full situation."
The Leeds General Infirmary, where Hammond was taken by helicopter, said his wife was at his bedside and, at the request of his family, no further information would be released.
Tja, hard rijden in auto's die daar voor bestemd zijn daar bestaat het programma toch gedeeltelijk uit?quote:Op donderdag 21 september 2006 10:21 schreef SCH het volgende:
Maar ja, als je dat soort onzindingen gaat doen, dan vraag je er ook wel een beetje om natuurlijk.
Leuke TV programma's?quote:Op donderdag 21 september 2006 11:10 schreef sebaz het volgende:
Aandachtgeil of idioot....zulke mensen hebben ook echt niets toe te voegen.
Excusesquote:Op donderdag 21 september 2006 11:17 schreef sebaz het volgende:
[..]
heb het over TimmyAsd. Top Gear = de shit
Dat ie nog kon zeggen waar ie pijn had is dan wel weer positief.quote:Former firefighter Dave Ogden, who was working with Hammond at the Elvington airfield near York, said the team was attempting to break the land speed record.
He said the jet-powered car had done several runs when it "veered off to the right".
York map
"One of the parachutes had deployed but it went on to the grass and spun over and over before coming to a rest about 100 yards from us."
His crew and an ambulance rushed over and found the car upside down and "dug in" to the grass.
Mr Ogden said he felt for a pulse and heard Hammond breathing before the emergency crews worked together to turn the car the right way up and then cut him free.
"He was regaining consciousness at that point and said he had some lower back pain. But he was drifting in and out of consciousness a little bit."
Idd Dubbelzuur, je nick is in deze best toepasselijk.....quote:Op donderdag 21 september 2006 11:48 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Triest, ik heb weinig afleveringen van Top Gear gemist...
Het geeft wel duidelijk aan waar de grenzen liggen voor extreme stunts die eigenhandig uit te voeren zijn binnen een tv-programma. TV-presentatoren en snelheidsrecords gaan dus kennelijk niet samen...
Mwoah.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:48 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Het geeft wel duidelijk aan waar de grenzen liggen voor extreme stunts die eigenhandig uit te voeren zijn binnen een tv-programma. TV-presentatoren en snelheidsrecords gaan dus kennelijk niet samen...
Nu hpen dat het goed gaat met zijn onderrug en dat hij snel weer op de been is!quote:
Gelukkig geen fatale rit zo het lijkt, enkel een catastrofale!quote:Op donderdag 21 september 2006 11:51 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Mwoah.
Volgens sommige bronnen was de fatale rit één van de laatste en hadden ze al een aantal keer rond de 300 mijl per uur gereden.
Dus het kan wel, maar een ongeluk zit in een klein hoekje zoals altijd.
Op de fiets in het stadsverkeer zit een ongeluk in een klein hoekje, bij onverwachte natte plekken op een marmeren vloer in een badkamer ook, maar met 600 km/uur in een raketaangedreven auto, bestuurd door een TV-presentator, zoek je wel de grenzen van de geometrie op.....quote:Op donderdag 21 september 2006 11:51 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Mwoah.
Volgens sommige bronnen was de fatale rit één van de laatste en hadden ze al een aantal keer rond de 300 mijl per uur gereden.
Dus het kan wel, maar een ongeluk zit in een klein hoekje zoals altijd.
Dit kan je geen raceauto meer noemen.quote:Op donderdag 21 september 2006 12:01 schreef sebaz het volgende:
Gelukkig zijn raceauto's zodanig veilig gemaakt dat mensen deze ongelukken kunnen overleven.
Jezus wat een slechte grap weer.quote:
Hersenletsel?quote:Op donderdag 21 september 2006 11:30 schreef speknek het volgende:
Mogelijk hersenletsel, de pers die van de familie niets mag zeggen.. Ben een beetje huiverig dat ie een kasplant wordt.
Aan de andere kant:
[..]
Dat ie nog kon zeggen waar ie pijn had is dan wel weer positief.
Bronquote:Sky sources understand that Top Gear co-presenter James May had been due to drive Vampire but pulled out ahead of the event.
'Captain Slow' die een snelheidsrecord neerzet; das wel typische Top Gear humorquote:Op donderdag 21 september 2006 12:51 schreef sebaz het volgende:
[..]
Bron
Hmm, zie May nog niet in een dragster zitten maar May zei dat ie er best wel kapot van was dat zijn collega zo'n ongeluk heeft meegemaakt.
quote:Top Gear co-host Jeremy Clarkson, who was visiting the hospital, said many motorists were "rooting for" Hammond.
Clarkson was joined at the Leeds General Infirmary by the show's other presenter, James May.
He said in a statement that Hammond and his family were "the most important concerns we have".
"I would just like to say how heartened Richard will be when I tell him just how many motorists and truck drivers on my way here wound down their windows to say they were rooting for him."
Referring to Hammond by his nickname, Clarkson added: "Both James and I are looking forward to getting our hamster back
...don't go into the lightquote:Op donderdag 21 september 2006 13:05 schreef Frida-ster het volgende:
Hang on in there, hamster!
iddquote:Op donderdag 21 september 2006 13:18 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Nu maar hopen dat hij gauw weer beter wordt.
De crash bedoel je?quote:Op donderdag 21 september 2006 17:07 schreef arnold-d het volgende:
oja, de opname is al op het nieuws geweest...
quote:Op donderdag 21 september 2006 10:21 schreef SCH het volgende:
Maar ja, als je dat soort onzindingen gaat doen, dan vraag je er ook wel een beetje om natuurlijk.
Steve Irwin was een natuurbeschermer. Dat zou ik geen onzin willen noemen.quote:Op donderdag 21 september 2006 17:31 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Dat vind ik echt zo'n domme opmerking. Werd laatst met Steve ook gezegd. Ten eerste zijn het geen onzindingen; jij vindt het onzindingen. En hij wil echt niet dood, en vraagt er dus ook niet om. Hij weet dat hij een hoger risico loopt dan een persoon die de hele dag achter zijn computertje zit. Maar hij heeft iig een leven.
Komt wel goed met onze hamster.
quote:Op donderdag 21 september 2006 11:30 schreef speknek het volgende:
Mogelijk hersenletsel, de pers die van de familie niets mag zeggen.. Ben een beetje huiverig dat ie een kasplant wordt.
Zie je nou welquote:Op donderdag 21 september 2006 19:48 schreef roelofjan het volgende:
[afbeelding]
Top Gear presenter Richard Hammond has suffered a "significant brain injury" after crashing a jet-powered car at speeds of up to 300mph during filming.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/north_yorkshire/5367616.stm
Daar gaat een weldenkend mens toch niet inzitten?quote:
Weet iemand welke site toevallig? Ik wil best wat geven.quote:A website set up for well-wishers to make donations to the Yorkshire Air Ambulance, which airlifted Hammond to hospital, has so far raised more than £4,000.
quote:Top Gear presenter Richard Hammond has suffered a "significant brain injury" after crashing a jet-powered car at speeds of up to 300mph during filming. Doctors at Leeds General Infirmary said they were "reasonably optimistic" the 36-year-old would make a good recovery.
De berichten spreken elkaar wel een beetje tegen. Ik vind het maar eng, hopen dat het goed komt.quote:Hammond's father, Alan, was reported to be looking after the presenter's two daughters. He told the London Evening Standard newspaper he was "just hoping Richard pulls through". "At the moment we are not sure if he is going to live or die. His children are very confused," he said.
Of juist niet, zou jij niet willen sterven terwijl je doet wat je het liefst doet?quote:Op donderdag 21 september 2006 08:53 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
dat zal toch wel de grootste nachtmerrie van hem zijn...![]()
Volgens mij is dat maar een uitdrukking... nee, ik denk niet dat ie hier het liefste zou sterven, en al helemaal niet nu.quote:Op donderdag 21 september 2006 20:58 schreef Poeke het volgende:
[..]
Of juist niet, zou jij niet willen sterven terwijl je doet wat je het liefst doet?
Ja en dan vooral "significant brain injury", dus helemaal ergquote:Op donderdag 21 september 2006 21:05 schreef nietzman het volgende:
Hersenbeschadiging. Slechte zaak..
wat is dat voor een onzin?quote:Op donderdag 21 september 2006 20:49 schreef Furious het volgende:
[..]
Weet iemand welke site toevallig? Ik wil best wat geven.
Je doneert geen geld aan hem, maar aan de "trauma helikopter dienst" die hem naar het ziekenhuis heeft gebracht.quote:Op donderdag 21 september 2006 21:14 schreef Aramacil het volgende:
[..]
wat is dat voor een onzin?
ik ga geen geld geven als er een miljonair in het ziekenhuis ligt!
Ik hoop wel dat hij weer snel beter wordt.
Vroeger op school kregen wij altijd huiswerk uit een boekje dat heette 'Begrijpend Lezen'. Dat doen ze vast niet meer tegenwoordig!quote:Op donderdag 21 september 2006 21:14 schreef Aramacil het volgende:
[..]
wat is dat voor een onzin?
ik ga geen geld geven als er een miljonair in het ziekenhuis ligt!
Ik hoop wel dat hij weer snel beter wordt.
ik had het ook over dat als er geld ergens nodig voor was hij dat best zelf aan dat personeel kan betalen.quote:Op donderdag 21 september 2006 21:17 schreef Furious het volgende:
[..]
Vroeger op school kregen wij altijd huiswerk uit een boekje dat heette 'Begrijpend Lezen'. Dat doen ze vast niet meer tegenwoordig!
Hij ligt met hersenletsel in dat ziekenhuis, niet bepaald in staat geld te doneren...quote:Op donderdag 21 september 2006 21:19 schreef Aramacil het volgende:
[..]
ik had het ook over dat als er geld ergens nodig voor was hij dat best zelf aan dat personeel kan betalen.
Mensen willen gewoon het personeel een dienstbewijzen door te doneren dunk ik zo zelf. Dat ritje voor hem alleen zal meer dan de gedoneerde 4000 pond hebben gekost hoor, beetje vreemd ook als hij dat moet betalen (volgens jouw, als er wat te kort schiet), alleen maar omdat-ie een miljonair is.quote:Op donderdag 21 september 2006 21:19 schreef Aramacil het volgende:
[..]
ik had het ook over dat als er geld ergens nodig voor was hij dat best zelf aan dat personeel kan betalen.
beetje vreemd dat mensen die gewoon hun werk (en plicht) doen beloond moeten worden met geld.quote:Op donderdag 21 september 2006 21:23 schreef Furious het volgende:
[..]
Mensen willen gewoon het personeel een dienstbewijzen door te doneren dunk ik zo zelf. Dat ritje voor hem alleen zal meer dan de gedoneerde 4000 pond hebben gekost hoor, beetje vreemd ook als hij dat moet betalen (volgens jouw, als er wat te kort schiet), alleen maar omdat-ie een miljonair is.
Het geld is voor die trauma heli's, niet voor de doktoren, snap je het dan echt niet? er word geld ingezameld om die dingen in de lucht te houden, niet om de doktoren een leuke eindejaarsbonus te geven.quote:Op donderdag 21 september 2006 21:28 schreef Aramacil het volgende:
[..]
beetje vreemd dat mensen die gewoon hun werk (en plicht) doen beloond moeten worden met geld.
of krijgen dokters die "leuke" mensen behandelen meer betaald?
Die mensen krijgen het geld heus niet hoor, of misschien dat er deels de lonen van betaald worden. Je doneert toch ook geld aan de kankerbestrijding, daar zeg je toch ook niet van; och, die onderzoekers krijgen toch wel betaald! Het is het principe van instand houden van zo'n dienst, eventuele nieuwe uitrusting kunnen kopen waardoor sneller behandeld kan worden etc. etc., weet jij veel.quote:Op donderdag 21 september 2006 21:28 schreef Aramacil het volgende:
[..]
beetje vreemd dat mensen die hun gewoon hun werk (en plicht) doen beloond moeten worden met geld.
of krijgen dokters die "leuke" mensen behandelen meer betaald?
Die heli's worden echt niet binnenkort uit de lucht gehaald, traumhelikopters zullen altijd nodig zijn en dus ook betaald worden. Zou wel erg sneu wezen als ambulances ed zouden moeten vertrouwen op giften van mensen als er weer eens een bekend persoon bijna de pijp uit gaat.quote:Op donderdag 21 september 2006 21:29 schreef Niek. het volgende:
[..]
Het geld is voor die trauma heli's, niet voor de doktoren, snap je het dan echt niet? er word geld ingezameld om die dingen in de lucht te houden, niet om de doktoren een leuke eindejaarsbonus te geven.
Bezuinigen, heet zoiets. En dat gebeurd ja, met het trieste gevolg dat het levensgevaarlijk wordt door een te kort aan hulpdiensten.quote:Op donderdag 21 september 2006 21:35 schreef Aramacil het volgende:
[..]
Die heli's worden echt niet binnenkort uit de lucht gehaald, traumhelikopters zullen altijd nodig zijn en dus ook betaald worden. Zou wel erg sneu wezen als ambulances ed zouden moeten vertrouwen op giften van mensen als er weer eens een bekend persoon bijna de pijp uit gaat.
Traumahelis worden wel uit de lucht gehaald, hier in nederland mogen/mochten ze niet 's nachts vliegen vanwege bezuinigingen.quote:Op donderdag 21 september 2006 21:35 schreef Aramacil het volgende:
[..]
Die heli's worden echt niet binnenkort uit de lucht gehaald, traumhelikopters zullen altijd nodig zijn en dus ook betaald worden. Zou wel erg sneu wezen als ambulances ed zouden moeten vertrouwen op giften van mensen als er weer eens een bekend persoon bijna de pijp uit gaat.
Echt niet, vanwege de geluidsnormen mogen ze niet meer vliegen!quote:Op donderdag 21 september 2006 21:39 schreef Niek. het volgende:
[..]
Traumahelis worden wel uit de lucht gehaald, hier in nederland mogen/mochten ze niet 's nachts vliegen vanwege bezuinigingen.
daarnaast kan het gedoneerde geld gebruikt worden voor dingen als verbetingen/onderhoud.
Hopelijk kunnen we achteraf praten over een "significant Brainiac injury"quote:Op donderdag 21 september 2006 21:11 schreef Party_P het volgende:
Ja en dan vooral "significant brain injury", dus helemaal erg
Helaas moet ik je gelijk geven. Hoeveel ik zijn bijdrages in het programma kan waarderen is het natuurlijk een risico wat je neemt als je in zo'n onzin voertuig gaat zitten.quote:Op donderdag 21 september 2006 20:23 schreef Geeranne het volgende:
Hij vroeg er zo wel een beetje om zeg.![]()
Een 'leven hebben' zit niet in dit soort hoogtepunten opzoeken vind ik, maar juist in de normalere dingen. Doe maar gewoon dan doe je al bijzonder genoeg.quote:Op donderdag 21 september 2006 17:31 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Dat vind ik echt zo'n domme opmerking. Werd laatst met Steve ook gezegd. Ten eerste zijn het geen onzindingen; jij vindt het onzindingen. En hij wil echt niet dood, en vraagt er dus ook niet om. Hij weet dat hij een hoger risico loopt dan een persoon die de hele dag achter zijn computertje zit. Maar hij heeft iig een leven.
Komt wel goed met onze hamster.
Hij kon kennelijk prima de heat standen, want hij had al meerdere runs gedaan tegen de 300mph.quote:Op donderdag 21 september 2006 22:04 schreef Gunner het volgende:
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
Offtopic:quote:Op donderdag 21 september 2006 21:55 schreef nils7 het volgende:
[..]
Echt niet, vanwege de geluidsnormen mogen ze niet meer vliegen!
Body part thefts?quote:Op donderdag 21 september 2006 23:09 schreef Againzender het volgende:
Item op BBC1 is nog bezig trouwens...
Braininjury is toch niet hetzelfde als braindamagequote:Op donderdag 21 september 2006 23:18 schreef Againzender het volgende:
Niet echt nieuws. Hersenletsel, maar de artsen geven hem een goede kans om te 'herstellen'.
Clarkson was nog even in beeld (was vandaag een groot deel van de dag in het ziekenhuis) maar gaf geen commmentaar.
Wat nog even werd aangehaald is dat de organisatie die dit ongeluk gaat onderzoeken door Clarkson meermalen is neergezet als een hele nare vereniging
Typisch J. C.quote:Clarkson told The Sun newspaper that Hammond had smiled when Clarkson had insulted his driving skills.
quote:
Het een volgt uit het ander.quote:Op vrijdag 22 september 2006 00:33 schreef teamlead het volgende:
[..]
Braininjury is toch niet hetzelfde als braindamage
technisch gezien niet nee. maakte even een hele snelle samenvatting van het verhaal.quote:Op vrijdag 22 september 2006 00:33 schreef teamlead het volgende:
[..]
Braininjury is toch niet hetzelfde als braindamage
quote:Op vrijdag 22 september 2006 09:20 schreef Againzender het volgende:
[..]
technisch gezien niet nee. maakte even een hele snelle samenvatting van het verhaal.
injury valt ook wat beter te begrijpen in combinatie met een 'good recovery'
quote:Jeremy, 46, spent the day with Richard and chatted to him for an hour. He told The Sun last night: “I was being nice to him for a change.
“But I wasn’t getting any reaction. He probably thought ‘That sounds like Clarkson but it can’t be — he’s saying nice things’.
“He was lying peacefully with a black eye but didn’t react so I tried something else.
“I said: ‘The reason you’re here is because you’re a crap driver’. He then smiled at me.
“It was an amazing moment, very moving.”
Whehehehe.quote:Op vrijdag 22 september 2006 10:17 schreef calvobbes het volgende:
Nog iets meer over Clarkson zijn uitspraken:
[..]
Zo ken ik ze ook uit de seriequote:Op vrijdag 22 september 2006 10:17 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Leg me eens uit waarom juist in het Engels nuances belangrijk zijn?quote:Op vrijdag 22 september 2006 09:32 schreef teamlead het volgende:
Maar juist in het Engels zijn de nuances vreselijk belangrijk, vandara
quote:Op vrijdag 22 september 2006 10:17 schreef calvobbes het volgende:
[..]
met name in de vertaling gaat het nog wel eens mis.. zo ook in dit geval.quote:Op vrijdag 22 september 2006 10:56 schreef m021 het volgende:
[..]
Leg me eens uit waarom juist in het Engels nuances belangrijk zijn?Mijn ervaring is dat juist in het Nederlands betekenissen nogal eens uiteen kunnen lopen.
"Significant brain injury" zegt de BBC, dus "ernstige hersenbeschadiging" lijkt me een adequate vertaling. "Hersenverwonding" is nu eenmaal geen bestaand Nederlands woord. En significant = behoorlijk = dus ernstig.quote:Op vrijdag 22 september 2006 11:13 schreef teamlead het volgende:
[..]
met name in de vertaling gaat het nog wel eens mis.. zo ook in dit geval.
Ik hoor al op de radio berichten dat hij ernstige hersenbeschadiging zou hebben
"he crashed a jet-powered car" volgens de BBC. Hij kreeg dus een ongeluk (crashed) in een raketaangedreven auto (jet-powered car).quote:nadat hij in een auto die werd aangedreven door een raket een ongeluk kreeg.
Prima vertaling juist.quote:Dat is simpelweg niet wat de engelse tekst betekent
quote:Toestand presentator Top Gear verbeterd
Artsen van het ziekenhuis van Leeds, die de verongelukte presentator van Top Gear Richard Hammond behandelen, zeggen dat het steeds beter met hem gaat. Hammond heeft "ernstig hersenletsel" opgelopen, maar het ziekenhuispersoneel is er "vrij overtuigd" van dat hij weer geheel zal herstellen.
"Hij heeft ontzettend veel geluk dat hij nog leeft", zo zegt een woordvoerder van Top Gear. "Hij zat in een vreemd voertuig, dat aangevoerd werd door een raket. Het voertuig lijkt meer op een vliegtuig zonder vleugels dan op een auto". Het schijnt moeilijk te zijn om zo'n voertuig te besturen. Het gaat van 0 naar 437 kilometer per uur in zes seconden. De topsnelheid ligt iets onder 500 kilometer per uur.
De andere presentator van Top Gear, Jeremy Clarkson, is de hele dag in het ziekenhuis geweest. Daar was hij samen met vrienden en familie van Hammond.
Klik hier voor een videoverslag van de BBC.
Ook voor de professionele rijder geldt dat ze er zelf voor gekozen hebben om hun leven op het spel te zetten, in die context is het voor zowel Hammond als een pro hun eigen schuld.quote:Op vrijdag 22 september 2006 11:11 schreef Bluurgh het volgende:
wat ik een beetje irritant vind is dat heel veel mensen zeggen dat het zijn eigen schuld is, en dat kan misschien ook best maar ik heb nog nergens gelezen wat nou precies de oorzaak was, en als er een bepaald onderdeel kapot is gegaan, hij een lekke band had of plotseling de downforce wegviel om wat voor reden dan ook dan maakt het relatief weinig uit of hij er nou in zat of een professionele rijder, want met zulke snelheden is de kans groot dat met de professionele rijder precies hetzelfde zou gebeuren ..
een raket en een jet-engine lijken echt niet op elkaar hoorquote:Op vrijdag 22 september 2006 11:25 schreef m021 het volgende:
[..]
"Significant brain injury" zegt de BBC, dus "ernstige hersenbeschadiging" lijkt me een adequate vertaling. "Hersenverwonding" is nu eenmaal geen bestaand Nederlands woord. En significant = behoorlijk = dus ernstig.
[..]
"he crashed a jet-powered car" volgens de BBC. Hij kreeg dus een ongeluk (crashed) in een raketaangedreven auto (jet-powered car).
[..]
Prima vertaling juist.
Je mist het taalgevoel een beetje. Ernstige hersenbeschadiging en significant brain injury is misschien letterlijk vertaald hetzelfde, maar het betekent toch wel wat anders.quote:Op vrijdag 22 september 2006 11:25 schreef m021 het volgende:
[..]
"Significant brain injury" zegt de BBC, dus "ernstige hersenbeschadiging" lijkt me een adequate vertaling. "Hersenverwonding" is nu eenmaal geen bestaand Nederlands woord. En significant = behoorlijk = dus ernstig.
[..]
"he crashed a jet-powered car" volgens de BBC. Hij kreeg dus een ongeluk (crashed) in een raketaangedreven auto (jet-powered car).
[..]
Prima vertaling juist.
en zelfs letterlijk vertaald is het niet hetzelfdequote:Op vrijdag 22 september 2006 12:05 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Je mist het taalgevoel een beetje. Ernstige hersenbeschadiging en significant brain injury is misschien letterlijk vertaald hetzelfde, maar het betekent toch wel wat anders.
quote:Op vrijdag 22 september 2006 12:05 schreef Camplo het volgende:
Hoe is het nu met hem?
quote:Out Of Intensive Care
Updated: 10:57, Friday September 22, 2006
Doctors treating Top Gear presenter Richard Hammond say his condition has improved and he has been moved out of intensive care.
Hammond is now said to be in a "stable" condition following his high speed crash in a jet-powered car.
Leeds General Infirmary said: "Richard Hammond is making satisfactory progress. This morning he has been moved from intensive care on to a high dependency unit.
"His condition has been downgraded from 'serious but stable' to 'stable'
quote:James May wrote:
"He tried to sit up when I came in and he gave me a sort of grin, which I have to say was a very uplifting moment for me," he said. "I had a bit of an unmanly moment at that point.
"I was chuffed to see him and although he's muttering, he seems much like the irritating little shit I know and love. Even when he can't say much, he seemed to make as much sense as he does when he can talk normally."
Als je ook maar een beetje engels zou spreken zou je weten dat de vertaling juist niet prima is. Een injury is namelijk een blessure om het zo even te zeggen, dus iets heel anders dan een beschadeging. Daarbij is een jet powererd car al helemaal geen raket auto maar een auto aangedreven door een straalmotor.quote:Op vrijdag 22 september 2006 11:25 schreef m021 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Prima vertaling juist.
quote:Op vrijdag 22 september 2006 12:16 schreef Babbel1 het volgende:
[..]
![]()
![]()
Volgens mij komt het wel weer goed!
bron
Mooie ad hominem.quote:Op vrijdag 22 september 2006 12:27 schreef Kill_em_all het volgende:
Als je ook maar een beetje engels zou spreken...
Laten we het woordenboek er eens bijpakken.quote:Een injury is namelijk een blessure om het zo even te zeggen, dus iets heel anders dan een beschadeging.
Deze keer pakken we een encyclopedie:quote:Daarbij is een jet powererd car al helemaal geen raket auto maar een auto aangedreven door een straalmotor.
quote:Op vrijdag 22 september 2006 12:42 schreef m021 het volgende:
[..]
Mooie ad hominem.Maar laten we eens kijken wie het hier bij het rechte eind heeft.
[..]
Laten we het woordenboek er eens bijpakken.
Eerst een Engels woordenboek:
injury
[n] any physical damage to the body caused by violence or accident or fracture etc..
in Nederlands:kwetsuur, letsel, blessure, verwonding, wond
Dan een Nederlands woordenboek:
letsel (het -, -s)
verwonding, schade, injurie
Dus "hersenbeschadiging" is een geheel toelaatbare vertaling van "brain injury".
De Nederlandse beschrijving is simpelweg niet correct. Kijk naar de auto. Het betref een straalmotor, geen raket.quote:[..]
Deze keer pakken we een encyclopedie:
This broad definition of jet engines includes turbojets, turbofans, rockets and ramjets and water jets.
Een raket is dus een type straalmotor. De Nederlandse beschrijving is gewoon wat specifieker dan de Engelse.
quote:Denk de volgende keer twee keer na voordat je mijn kennis van de Nederlandse en Engelse taal in twijfel trekt.
Ben je vandaag gewoon ongesteld of ben je normaal ook zo'n gigantisch zeikwijf?quote:Op vrijdag 22 september 2006 12:42 schreef m021 het volgende:
[..]
Mooie ad hominem.Maar laten we eens kijken wie het hier bij het rechte eind heeft.
[..]
injury
[n] any physical damage to the body caused by violence or accident or fracture etc..
letsel (het -, -s)
Dus "hersenbeschadiging" is een geheel toelaatbare vertaling van "brain injury".
[..]
This broad definition of jet engines includes turbojets, turbofans, rockets and ramjets and water jets.
Een raket is dus een type straalmotor. De Nederlandse beschrijving is gewoon wat specifieker dan de Engelse.
Denk de volgende keer twee keer na voordat je mijn kennis van de Nederlandse en Engelse taal in twijfel trekt.
quote:Op vrijdag 22 september 2006 12:55 schreef ixio het volgende:
[..]
Ben je vandaag gewoon ongesteld of ben je normaal ook zo'n gigantisch zeikwijf?
quote:Op vrijdag 22 september 2006 10:17 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ipv te zeiken kan je beter terug gaan naar school voor een cursus begrijpend engels lezenquote:
ach.. jij denkt ook dat een jet engine een raket is zeker?quote:Op vrijdag 22 september 2006 13:11 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Ipv te zeiken kan je beter terug gaan naar school voor een cursus begrijpend engels lezen
Des te vaker ik 'em lees, des te hilarischer wordt je wanhopige poging.quote:Op vrijdag 22 september 2006 12:42 schreef m021 het volgende:
[..]
[..]
injury
letsel (het -, -s)
[..]
Denk de volgende keer twee keer na voordat je mijn kennis van de Nederlandse en Engelse taal in twijfel trekt.
Inderdaad, dat is een enorm verschil. De auto werd aangedreven door een Rolls-Royce Viper turbinestraalmotor, oorspronkelijk ontworpen voor gebruik in vliegtuigen, waaronder de Britse Vampire, vandaar de naam van de auto.quote:Op vrijdag 22 september 2006 12:45 schreef teamlead het volgende:
De Nederlandse beschrijving is simpelweg niet correct. Kijk naar de auto. Het betref een straalmotor, geen raket.
[..]
Ik wil niet lullig doen ofzo, maar kennelijk trek je je eigen kennis ook danig in twijfel, anders had je er geen woordenboek en enceclopdie bij gehaaldquote:Op vrijdag 22 september 2006 12:42 schreef m021 het volgende:
nee hoorquote:Op vrijdag 22 september 2006 13:35 schreef Zwartkijken het volgende:
Is het te vroeg voor 'brainiac' grapjes?
als je wilt weten hoe het met hem gaat, zul je toch wel moeten snappen wat er staatquote:Op vrijdag 22 september 2006 13:52 schreef Babbel1 het volgende:
Halleluja mensen, kunnen we 't gewoon over Richard Hammond hebben? Who cares wat al die woorden op 3 cijfers achter de komma betekenen? Sjongejonge, hij was zwaargewond, het is een hersenbeschadiging of iets dergelijks, maar het is zoals het er nu naar uit ziet geen permanente ernstige beschadiging, want de dokters zeggen dat hij weer helemaal beter kan worden. Wat moet je nog meer weten? Pfff...
Als ik dit topic lees, wil ik weten hoe het met hem is, omdat ik die gozer supergrappig vindt. Ik hou niet eens van auto's en toch kijk ik Top Gear, dan doe je iets goed! Ik hoef geen geneuzel over taal hier te lezen, open lekker je eigen topic dan![]()
Ik juist nietquote:Op vrijdag 22 september 2006 13:14 schreef teamlead het volgende:
[..]
ach.. jij denkt ook dat een jet engine een raket is zeker?
Zodat er een deel twee kan komen.quote:Op vrijdag 22 september 2006 14:17 schreef PLAE@ het volgende:
Wat heb ik me geirriteerd aan de overdreven media-aandacht hiervoorgelukkig is het topic bijna vol
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |