abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41959046
De Telegraaf opende vanochtend ronkend met de kop NA HET ZUUR NU HET ZOET. Dat lijkt me iets te optimistisch. Wie de koopkrachtcijfers van de afgelopen jaren op een rij zet, zoals hier http://www.leugenfabriek.nl/content/view/123/29/ kan niet anders dan concluderen dat het op de valreep van de verkiezingen bij één snoepje :'( is gebleven. Zouden kiezers in zo'n kop van de Telegraaf trappen?

"De kale feiten: 2002 laten we buiten beschouwing omdat de begroting voor dat jaar nog door het door half Nederland verguisde paarse kabinet is opgesteld. Jan en Toos Modaal gingen er in dat jaar nog 1% op vooruit. Daarna ging het in hoog tempo bergaf met de koopkracht. In het eerste begroting van Balkenende, die voor 2003, leverde u 1,3% in. In 2004 speelde u quitte, en het jaar daarop - 2005 - leverde u 0,75% in." http://www.leugenfabriek.nl/content/view/123/29/
"Waarheden als koeien, leugens als olifanten." (Bordewijk)
pi_41959365
Leugenfabriek, linkse propeganda..
pi_41959441
Nou, daar blijkt op de rest van de site anders weinig van
http://www.leugenfabriek.nl/content/view/121/29/
Niet echt zachtzinnig voor linkse propegandisten.
Of anders dit wel, lijkt me ook niet echt de categorie reclame :-)
http://www.leugenfabriek.nl/content/view/109/29/
pi_41959473
Je verwacht toch niet dat op deze bron serieus gereageerd wordt?
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_41959556
pi_41959557
Politieke satire, maar het klopt allemaal wel, volgens mij. Kijk maar op site CPB voor koopkrachtontwikkeling van 2002 tot en met 2005 en apart CPB-rapport voor koopkrachtontwikkeling in 2006 en kabinetsplannen voor 2007.
pi_41959642
de naam van de site is volgens het colofon een verwijzing naar de bijnaam die kamerleden en journalisten zelf aan de tweede kamer geven. dat vond deze rachid het wel grappig, eerlijk gezegd, maar zal er niet meer naar verwijzen als het niet mag. ;-)
pi_41962554
Propaganda of niet, het kopt wel. Ook met deze 1% erbij zijn we er met Balkenende aan het roer alleen nog maar op achteruit gegaan. Men vergeet dat blijkbaar al snel voor een lullige 1% verbetering...
pi_41962698
Nou ja, dat bedoelde ik dus ook. Kijk, het is goed dat mensen nu makkelijker een baan vinden, maar ze hebben er financieel de afgelopen jaren wel een stevige veer voor gelaten. Misschien dat mensen die sores graag willen vergeten, maar ik herinner me nog hoe iedereen een jaar geleden steen en been klaagde over dit kabinet.
pi_41966607
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 19:13 schreef Rachid99 het volgende:
De Telegraaf opende vanochtend ronkend met de kop NA HET ZUUR NU HET ZOET.

De Telegraaf. Rechtse propaganda
  woensdag 20 september 2006 @ 07:59:28 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_41973910
Helaas moeten we vrezen dat Nederland een zeer kort collectief geheugen heeft en zaken vergeet als een nieuw ziektenkostenstelsel wat vele malen duurder per maand uitvalt voor de gemiddelde Nederlander, loonstops, bezuinigingen, mensen uit de WAO trappen (en vervolgens je op de borst kloppen dat het aantal uitkeringen gedaald is ). Ongetwijfeld zal een groot deel van Nederland in de propaganda van gisteren trappen en de verbetering allemaal op het conto van Balkje c.s. schrijven.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_41975950
quote:
Op woensdag 20 september 2006 07:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Helaas moeten we vrezen dat Nederland een zeer kort collectief geheugen heeft en zaken vergeet als een nieuw ziektenkostenstelsel wat vele malen duurder per maand uitvalt voor de gemiddelde Nederlander, loonstops, bezuinigingen, mensen uit de WAO trappen (en vervolgens je op de borst kloppen dat het aantal uitkeringen gedaald is ). Ongetwijfeld zal een groot deel van Nederland in de propaganda van gisteren trappen en de verbetering allemaal op het conto van Balkje c.s. schrijven.
Right on.

We worden een verkiezingsnoepje van 1% voorgehouden en spontaan zijn we alles weer vergeten.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_41976028
Nu dankzij het beleid kan het weer vele jaren in de plus. Twee jaartjes een bescheiden min tegen vele jaren plus. Ik vind het een vrij efficiente methode om een recessie aan te pakken.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_41976074
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:20 schreef Tikorev het volgende:
Nu dankzij het beleid kan het weer vele jaren in de plus.
Rrrrrrrrright. Ik wacht de dag na het komende regeerakkoord wel even af als je het niet erg vind.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_41976087
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:17 schreef Jarno het volgende:

[..]

We worden een verkiezingsnoepje van 1% voorgehouden en spontaan zijn we alles weer vergeten.
Is men genoodzaakt door de omstandigheden en voor de toekomst van Nederland bepaalde impopulaire maatregelen te nemen waardoo men 1% koopkracht moet inleveren schreeuwt iedereen moord en brand omdat de aarde zowat zou vergaan. Maar als men dan vervolgens mede dankzij het beleid er 1% koopkracht bij krijgt stelt 1% plotseling niet meer zoveel voor.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_41976125
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:22 schreef Jarno het volgende:

[..]

Rrrrrrrrright. Ik wacht de dag na het komende regeerakkoord wel even af als je het niet erg vind.
De groeiprognose voor volgend jaar is er al. Met 3% groei zal de koopkracht echt niet gaan dalen.
pi_41976130
quote:
Meer werken, opzouten met de subsidies, minder winstbelasting, etc. Ga zo door.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_41976187
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:24 schreef Kogando het volgende:

[..]

Meer werken
Meer werken? Dan ook meer verdienen.
pi_41976222
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:23 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Is men genoodzaakt door de omstandigheden en voor de toekomst van Nederland bepaalde impopulaire maatregelen te nemen waardoo men 1% koopkracht moet inleveren schreeuwt iedereen moord en brand omdat de aarde zowat zou vergaan. Maar als men dan vervolgens mede dankzij het beleid er 1% koopkracht bij krijgt stelt 1% plotseling niet meer zoveel voor.
Mwoch.
quote:
Gehandicapten en chronisch zieken hadden in 2005 honderden euro's minder te besteden dan gezonde mensen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nibud en de CG-Raad.

In 2005 daalde de koopkracht van zieken en gehandicapten met percentages tot 3 procent.
Ik gok dat die groep er niet in 1 x 3% op vooruit gaat komend jaar. Terwijl ze er wel vele procenten op achteruit zijn gegaan (die 3% gaat dus alleen over 2005). Gokje hoor.
  woensdag 20 september 2006 @ 10:28:17 #20
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_41976228
quote:
Nu dankzij het beleid kan het weer vele jaren in de plus. Twee jaartjes een bescheiden min tegen vele jaren plus. Ik vind het een vrij efficiente methode om een recessie aan te pakken.
Inderdaad, in totaal slechts -2% dat valt zeer mee voor economische mindere tijden. Nu met economisch betere tijden kunnen we de komende 5 jaar er best eens 2% per jaar op vooruit gaan.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_41976239
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:24 schreef Tikorev het volgende:
De groeiprognose voor volgend jaar is er al. Met 3% groei zal de koopkracht echt niet gaan dalen.
Maar ook niet met 3% stijgen. De werkgevers hebben al opgeroepen geen overdreven looneisen te stellen, omdat Nederland zich dan uit de markt zou prijzen. Wanneer mag "Jan met de Pet" dan wél de vruchten plukken?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_41976278
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Maar ook niet met 3% stijgen. De werkgevers hebben al opgeroepen geen overdreven looneisen te stellen, omdat Nederland zich dan uit de markt zou prijzen. Wanneer mag "Jan met de Pet" dan wél de vruchten plukken?
Dat mag niet van zijn werkgeversvriendjes en aandeelhoudersmaatjes.
pi_41976314
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:30 schreef Jarno het volgende:
Dat mag niet van zijn werkgeversvriendjes en aandeelhoudersmaatjes.
Terwijl zij natuurlijk wel meer opties en bonussen krijgen. Zíj hebben er immers voor gezorgd dat het beter gaat met Nederland!
pi_41976319
quote:

[..]

Volgens mij doet "Jan met de Pet" dat allang. Er zijn het afgelopen jaar bijvoorbeeld tienduizenden mensen aan een baan geholpen. De WW premie daalt volgend jaar. De AOW stijgs, de kinderbijslag stijgt, de koopkracht stijgt, enz.
pi_41976370
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:32 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Terwijl zij natuurlijk wel meer opties en bonussen krijgen. Zíj hebben er immers voor gezorgd dat het beter gaat met Nederland!
En die domme arbeiders moeten gewoon hun muil houden en doorwerken.
pi_41976390
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:28 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik gok dat die groep er niet in 1 x 3% op vooruit gaat komend jaar.
Hoe groot is die groep? 4-5%?
pi_41976393
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:32 schreef Tikorev het volgende:

[..]

De WW premie daalt volgend jaar.
Het is alleen nog niet bekend of het werkgevers of het werknemers deel zal dalen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_41976404
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:32 schreef Tikorev het volgende:
Volgens mij doet "Jan met de Pet" dat allang. Er zijn het afgelopen jaar bijvoorbeeld tienduizenden mensen aan een baan geholpen. De WW premie daalt volgend jaar. De AOW stijgs, de kinderbijslag stijgt, de koopkracht stijgt, enz.
Zo ook de ziektenkosten, huizenprijzen, brandstofprijzen, etc.
pi_41976442
Partijen die het 'volk' aanspreken met begrippen als 'zoet' en 'zuur' neem ik sowieso niet serieus. Wat een infantiele manier van voorstellen van zaken. Ze mogen dat 'zoet' in hun kanaal steken.
pi_41976456
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:36 schreef Ericr het volgende:
Partijen die het 'volk' aanspreken met begrippen als 'zoet' en 'zuur' neem ik sowieso niet serieus. Wat een infantiele manier van voorstellen van zaken. Ze mogen dat 'zoet' in hun kanaal steken.
Goedemorgen, meneer Pechtold.
pi_41976585
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:35 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Zo ook de ziektenkosten, huizenprijzen, brandstofprijzen, etc.
Ziektekosten zijn in het verleden altijd gestegen en zullen in de toekomst ook altijd blijven stijgen. We worden steeds ouder, er komen steeds meer mensen bij die hulp nodig hebben, er komen steeds nieuwere technieken bij en het aantal behandelmethodes nemen toe. Als jij werkelijk denk dat een partij of regering die trend kan voortzetten met minder geld zul je denk ik teleurgesteld uit komen.

Dat je een kabinet hoge brandstofprijzen gaat verwijten terwijl het Zalm juist is geweest die de benzineaccijns heeft bevroren afgelopen jaar vind ik ook vrij appart. Maar goed, we zullen zien of er meteen tientallen nieuwe olievelden in het MO worden gevonden mocht Wouter Bos hier het roer overnemen.
  woensdag 20 september 2006 @ 10:42:58 #32
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_41976639
quote:
Bull. Voor jou, gezien jouw situatie, geloof ik het meteen. Maar ab-so-luut niet voor de gemiddelde nederlander. Als je het hebt over kort geheugen: zijn we dan ook de hogere heffingskorting, zorgtoeslag en andere maatregelen vergeten? Niet alleen naar de kale premie kijken...!
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_41979603
quote:
Als we een standaard economische groei van 0 % zouden hebben, zou je gelijk hebben. Maar de welvaart stijgt, dus dit is niet het geval. De lange termijn economische groei bedraagt zo'n 2.0 to 2.5 %, dat is wat je gemiddeld kan verwachten. (Hoewel deze door de vergrijzing in de toekomst wel kleiner kan worden).

Een groei van 0 % is een afwijking van minstens -2 % , terwijl een groei van zo'n 3 % je als een extra groei van maximaal + 1% kan opvatten.
pi_41979721
quote:
Op woensdag 20 september 2006 12:26 schreef ondersoeker het volgende:

[..]

Als we een standaard economische groei van 0 % zouden hebben, zou je gelijk hebben.
Ik had het over een groei van de koopkracht, niet over de economische groei.
pi_41991135
quote:

[..]

Ondankbare hond! Alsof de vette 1 % koopkrachtstijging niet meer dan genoeg is .
Sla je het botweg even om naar inkomen, dan gaat een gemiddelde persoon er maar liefst een Eurootje of 18 in de maand op vooruit. Nou man, dat wordt een feestje bouwen!

Maar wanneer het weer even tegenvalt volgen natuurlijk de saneringen en loonstops. Dus ik zou die 18 Euro maar in een leuk beleggingsfondsje duwen. Wanneer dat dan weer eens als een zeepbel uiteenspat heeft er egens vast iemand z'n salarisje van een schamele 2 ton wat mee aangevuld .
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_41996003
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 19:28 schreef Rachid99 het volgende:
Politieke satire, maar het klopt allemaal wel, volgens mij. Kijk maar op site CPB voor koopkrachtontwikkeling van 2002 tot en met 2005 en apart CPB-rapport voor koopkrachtontwikkeling in 2006 en kabinetsplannen voor 2007.
Nou, als econoom kan ik je zeggen dat het niet klopt.
Koopkrachtcijfers in de bijlages (blz 170 ofzo) van het CEP en MEV
http://www.cpb.nl/nl/pub/cepmev/

Voor de rest kan men geld enkel verdelen als het er is; dus als eerst al die werklozen en bijstandtrekkers aan het werk zijn gegaan. Als de economie het goed blijft doen zal dat volgend jaar gebeuren dan kan men in 2008 ruimer gaan leven. Of wil je dat geld nu al uitgeven? De huid verkopen voordat de beer geschoten is?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  woensdag 20 september 2006 @ 22:08:37 #37
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41998225
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 19:25 schreef Rachid99 het volgende:
Nou, daar blijkt op de rest van de site anders weinig van
http://www.leugenfabriek.nl/content/view/121/29/
Niet echt zachtzinnig voor linkse propegandisten.
Of anders dit wel, lijkt me ook niet echt de categorie reclame :-)
http://www.leugenfabriek.nl/content/view/109/29/
Waarom zitten de Bos jongeren er dan achter?

Zeker omdat het niet links is
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 20 september 2006 @ 23:43:30 #38
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_42002472
Ach als Balkenende volgende 4 jaar aan de macht komt kunnen we lekker weer vier jaar gaan inleveren om vervolgens nog een snoepje te krijgen. De minst vermogenden gaan er het hardst op achteruit en worden keer op keer ook het minste gecompenseerd.

We gaan een vergrijzing tegemoet die we moeten betalen.. Maar het CDA en de VVD vinden wel dat we van de hypotheekrenteaftrek af moeten blijven. Dat tekent wel weer.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_42006011
quote:
Op woensdag 20 september 2006 21:26 schreef Napalm het volgende:

[..]

Voor de rest kan men geld enkel verdelen als het er is; dus als eerst al die werklozen en bijstandtrekkers aan het werk zijn gegaan. Als de economie het goed blijft doen zal dat volgend jaar gebeuren dan kan men in 2008 ruimer gaan leven. Of wil je dat geld nu al uitgeven? De huid verkopen voordat de beer geschoten is?
Oh, dus nu krijgen we in 2008 het zoet? Laat me raden, in 2008 zeg je dat we in 2010 ruimer kunnen gaan leven?

De enigen die onder dit kabinet ruimer kunnen gaan leven zijn de werkgevers. Hun winstbelasting wordt volgend jaar met 4% verlaagd. (En de laatste jaren is het ook al verlaagd!) Zet daar eens de inkomstenbelastingdaling van 0,5% in de eerste en de 0,05% (!) daling in de tweede schijf tegenover en je ziet het schrille contrast. Zolang dit kabinet er zit, komt dat zoet never nooit niet de kant van de werknemer op.
pi_42007108
quote:
Op donderdag 21 september 2006 06:08 schreef Vhiper het volgende:

[..]

De enigen die onder dit kabinet ruimer kunnen gaan leven zijn de werkgevers. Hun winstbelasting wordt volgend jaar met 4% verlaagd.
Vergeet ook de WW premie niet ! die gaat dalen !
pi_42008102
pi_42009391
quote:

[..]

Oh, dus nu krijgen we in 2008 het zoet? Laat me raden, in 2008 zeg je dat we in 2010 ruimer kunnen gaan leven?
Als het aan mij ligt krijgt er helemaal niemand zoet. Laten we neit vergeten dat er structureel, op korte termijn een 2% begrotingsoverschot nodig is om de vergrijzing op te vangen. Doen we nu neit sparen dan moeten we over 10 jaar dubbel zo hard inleveren.

Sommige huilies begrijpen niet dat we in NL al jaren op te grote voet leven en de problemen voor ons uit schuiven. Helaas is heel Den Haag te laf en te visieloos om daar echt mee aan de slag te gaan.
quote:

De enigen die onder dit kabinet ruimer kunnen gaan leven zijn de werkgevers. Hun winstbelasting wordt volgend jaar met 4% verlaagd.
Economisch zeer verstandig; winsten stimuleren investeringen. Investeringen zijn goed voor de werkgelegenheid. Als iemand van een uitkering naar een baan kan gaat hij er oneindig veel meer op voooruit dan een paar % koopkrachtverbeteringen van de uitkeringen..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  donderdag 21 september 2006 @ 12:24:28 #43
137752 turkish_n3z
alleen voor vrouwen
pi_42011717
tijd voor een linkse partij in het kabinet.
"Rekt het niet dan scheurt het wel"
pi_42011836
quote:
Op donderdag 21 september 2006 10:58 schreef Napalm het volgende:

[..]

Als het aan mij ligt krijgt er helemaal niemand zoet. Laten we neit vergeten dat er structureel, op korte termijn een 2% begrotingsoverschot nodig is om de vergrijzing op te vangen. Doen we nu neit sparen dan moeten we over 10 jaar dubbel zo hard inleveren.
Onzin. Die 2% is alleen nodig als je geen andere maatregelen zou nemen. Fiscaliseer de AOW, zoals de PvdA wil maar

Ik zie niet in waarom de jeugd nu de pensioenen van opa mogen gaan betalen, een schuldenvrij Nederland moet achterlaten voor de kids EN ook nog eens zelf mag gaan sparen voor z'n eigen pensioen
quote:
Sommige huilies begrijpen niet dat we in NL al jaren op te grote voet leven en de problemen voor ons uit schuiven. Helaas is heel Den Haag te laf en te visieloos om daar echt mee aan de slag te gaan.
Sommige huilies begrijpen niet dat sommige mensen niet volledig voor de schulden van voorgaande generaties willen opdraaien. 'Tuurlijk moeten we daar wat aan doen, maar die rekening hoeft niet compleet bij de huidige generatie neergelegd te worden.
quote:
Economisch zeer verstandig; winsten stimuleren investeringen. Investeringen zijn goed voor de werkgelegenheid. Als iemand van een uitkering naar een baan kan gaat hij er oneindig veel meer op voooruit dan een paar % koopkrachtverbeteringen van de uitkeringen..
Hierbij ga je er ten onrechte vanuit dat alle nettowinsten worden geïnvesteerd.

Verder doe je alle reeds werkenden tekort die al jarenlang meewerken de nettowinsten van de bedrijven op te schroeven, terwijl ze er geen enkele beloning voor terugkrijgen.
pi_42012960
quote:
Op donderdag 21 september 2006 12:29 schreef Vhiper het volgende:
Onzin. Die 2% is alleen nodig als je geen andere maatregelen zou nemen. Fiscaliseer de AOW, zoals de PvdA wil maar
Dat is lang niet genoeg. Het helpt voor een gedeelte van de de AOW kostenstijging

Door de vergrijzing, vanaf 2015 (babyboomers met pensioen) krijgt NL te maken met:
* Hogere AOW (aangezien AOW een omslagstelsel is)
* Hogere zorgkosten (oudere mensen zijn vaker ziek)
* Structurele aanpassingen aan NL; bouwen, wonen, reizen.
* Minder mensen aan het werk (dus minder belasting inkomsten)

Tegelijkertijd raakt de aardgasbel van NL op. Veel mensen snappen niet hoe extreem NL daarvan profiteert. De laatste resten aardgas kunnen ook gewonnen worden maar dit zal meer kosten met zich meebrengen.
quote:
Ik zie niet in waarom de jeugd nu de pensioenen van opa mogen gaan betalen
Van mij mag je de AOW afschaffen hoor..
Wordt het wel druk bij de voedselbanken..
quote:
een schuldenvrij Nederland moet achterlaten
Lossen we de staatsschuld niet af dan betalen we ons blauw aan de rente..
quote:

Sommige huilies begrijpen niet dat sommige mensen niet volledig voor de schulden van voorgaande generaties willen opdraaien. 'Tuurlijk moeten we daar wat aan doen, maar die rekening hoeft niet compleet bij de huidige generatie neergelegd te worden.
Wie gaat het dan betalen?

Kijk je naar de demografie dan is de vergrijzing niet een eenmalige piek maar een structureel verschijnsel. Nooit zal NL meer zo on-grijs zijn als nu. Derhalve moeten we NU de staatsschuld aanpakken.
quote:

Hierbij ga je er ten onrechte vanuit dat alle nettowinsten worden geïnvesteerd.
Geld is niet zomaar kwijt. Investeren de bedrijven het niet dan lost het niet op hoor...Geld rolt, zelfs al steek je het in de brand.
quote:
Verder doe je alle reeds werkenden tekort die al jarenlang meewerken de nettowinsten van de bedrijven op te schroeven, terwijl ze er geen enkele beloning voor terugkrijgen.
Wat? Krijgen ze tegenwoordig geen salaris meer?!
Nettowinsten trekken andere bedrijven& investeringen aan. Bedrijven = werk.
pi_42013362
quote:
Op donderdag 21 september 2006 13:18 schreef Napalm het volgende:

[..]

Dat is lang niet genoeg. Het helpt voor een gedeelte van de de AOW kostenstijging

Door de vergrijzing, vanaf 2015 (babyboomers met pensioen) krijgt NL te maken met:
* Hogere AOW (aangezien AOW een omslagstelsel is)
* Hogere zorgkosten (oudere mensen zijn vaker ziek)
* Structurele aanpassingen aan NL; bouwen, wonen, reizen.
* Minder mensen aan het werk (dus minder belasting inkomsten)

Tegelijkertijd raakt de aardgasbel van NL op. Veel mensen snappen niet hoe extreem NL daarvan profiteert. De laatste resten aardgas kunnen ook gewonnen worden maar dit zal meer kosten met zich meebrengen.
Duidelijk en bestrijd ik ook niet, vertel me nou maar eens waarom de werknemer van vandaag degene moet zijn die daarvoor de rekening gepresenteerd krijgt, terwijl de ondernemer voortdurend kadootjes krijgt toegespeeld en de overheid op andere terreinen met geld blijft strooien.
quote:
Van mij mag je de AOW afschaffen hoor..
Wordt het wel druk bij de voedselbanken..
Fiscaliseren lijkt me een betere oplossing.
quote:
Lossen we de staatsschuld niet af dan betalen we ons blauw aan de rente..
Interne rente, de staatsschuld is namelijk een puur interne schuld. Geld rolt, zei je toch?

Aflossen is prima, maar niet ten koste van alles en wat mij betreft dus ook niet perse in 1 generatie.
quote:
Wie gaat het dan betalen?
Kijk je naar de demografie dan is de vergrijzing niet een eenmalige piek maar een structureel verschijnsel. Nooit zal NL meer zo on-grijs zijn als nu. Derhalve moeten we NU de staatsschuld aanpakken.[/quote]

Oh? Onderbouw even waarom de babyboom geen boom zou zijn, aub.
quote:
Geld is niet zomaar kwijt. Investeren de bedrijven het niet dan lost het niet op hoor...Geld rolt, zelfs al steek je het in de brand.
idd. geld rolt, alleen rolt het nu teveel 1 kant op.
quote:
Wat? Krijgen ze tegenwoordig geen salaris meer?!
Nettowinsten trekken andere bedrijven& investeringen aan. Bedrijven = werk.
Salaris krijgen ze. salarisverhoging als beloning voor meer en productiever werken krijgen ze niet. Terwijl de werknemers zorgen dat de werkgever z'n winstcijfers ziet stijgen, krijgen de werknemers voor hun aandeel daarin dus stank voor dank.

Verder zit ik niet op meer bedrijven te wachten. Je zei zelf al dat het aantal werkenden zal afnemen, dus zal de arbeidsmarkt al krap worden, waarom dan nog krapper maken met nog meer bedrijven aan te trekken?

Alhoewel de werknemer dan gewoon op basis van marktwerking gewoon hogere salariseisen zal gaan stellen en dan kunnen die werkgevers weer gaan huilen, zoals de afgelopen jaren: "Ze vragen te veel, snif snif"
pi_42014723
quote:
Op donderdag 21 september 2006 13:34 schreef Vhiper het volgende:
Duidelijk en bestrijd ik ook niet, vertel me nou maar eens waarom de werknemer van vandaag degene moet zijn die daarvoor de rekening gepresenteerd krijgt,
Wie moet het dan betalen? Wil je een koopkrachtdaling van 20% van de ouderen?
quote:
terwijl de ondernemer voortdurend kadootjes krijgt toegespeeld en de overheid op andere terreinen met geld blijft strooien.
Bedrijven zorgen voor werkgelegenheid. Werk = minder uitkeringen. Dat betaald zichzelf terug.
quote:
Fiscaliseren lijkt me een betere oplossing.
Klinkt leuk maar is gewoon niet genoeg.
quote:
Interne rente, de staatsschuld is namelijk een puur interne schuld.
? De kapitaalmarkt en de rente is internatonaal. Dat de rente op de staatsschuld simpelweg een herverdeling zou zijn is een farce.
quote:
Aflossen is prima, maar niet ten koste van alles en wat mij betreft dus ook niet perse in 1 generatie.
Dus betalen we lang rente. Bovendien ga je voorbij aan de structurele vergijzing van NL en het einde van de aardgasbaten. Nu hebben we de mogelijkheid om af te lossen straks wordt het erg moeilijk.
De studiegroep begrotingsruimte (de topambtenanren van alle ministeries) zegt 2% overschot nu.
http://www.minfin.nl/nl/a(...)n,2006/06/06-45.html
quote:
Oh? Onderbouw even waarom de babyboom geen boom zou zijn, aub.
Dat zeg ik niet, beter lezen. De onderbouwing is simnpel. In tegenstelling tot vroeg leeft een NL na zn 65 niet nog enkele jaren maar nog enkele decennia. Logischerwijs volgt hieruit dat NL flink grijzer zal zijn en blijven.
quote:
Salaris krijgen ze. salarisverhoging als beloning voor meer en productiever werken krijgen ze niet. Terwijl de werknemers zorgen dat de werkgever z'n winstcijfers ziet stijgen, krijgen de werknemers voor hun aandeel daarin dus stank voor dank.
Rot voor ze. Gaan ze voor een andere baas werken als ze zo goed zijn.
quote:

Verder zit ik niet op meer bedrijven te wachten. Je zei zelf al dat het aantal werkenden zal afnemen, dus zal de arbeidsmarkt al krap worden, waarom dan nog krapper maken met nog meer bedrijven aan te trekken?
Thans nog een miljoen mensen op de bank. De structureel krappere arbeidsmarkt zal was bij de vergrijzing dus dat neemt nog wel wat tijd in beslag..
quote:
Alhoewel de werknemer dan gewoon op basis van marktwerking gewoon hogere salariseisen zal gaan stellen en dan kunnen die werkgevers weer gaan huilen, zoals de afgelopen jaren: "Ze vragen te veel, snif snif"
Hoge lonen bij een krappe arbiedsmarkt vind ik prima. Hogelooneisen terwijl er nog een miljoene mensen aan de slag kunnen vind ik dom.
pi_42017089
quote:
Op donderdag 21 september 2006 14:21 schreef Napalm het volgende:

Wie moet het dan betalen? Wil je een koopkrachtdaling van 20% van de ouderen?
iedereen, niet alleen de werknemers van nu, niet alleen de ouderen, maar dus iedereen dient zijn steentje bij te dragen. ook de werkgevers.
quote:
Bedrijven zorgen voor werkgelegenheid. Werk = minder uitkeringen. Dat betaald zichzelf terug.
Niet als er dus al werkgelegenheid genoeg is, wat zeker het geval zal zijn als de vergrijzing toeslaat.
quote:
Klinkt leuk maar is gewoon niet genoeg.
Onderbouw dat eens.
quote:
? De kapitaalmarkt en de rente is internatonaal. Dat de rente op de staatsschuld simpelweg een herverdeling zou zijn is een farce.
De schuld is een interne, m.a.w. Nederland leent voornamelijk van Nederlanders en betaald dus ook voornamelijk aan Nederlanders. Nederland heeft meer leningen aan het buitenland uitstaan, dan men zelf aan schuld heeft aan het buitenland. Er verdwijnt dus geen rente naar het buitenland.
quote:
Dus betalen we lang rente. Bovendien ga je voorbij aan de structurele vergijzing van NL en het einde van de aardgasbaten. Nu hebben we de mogelijkheid om af te lossen straks wordt het erg moeilijk.
De studiegroep begrotingsruimte (de topambtenanren van alle ministeries) zegt 2% overschot nu.
[url=http://www.minfin.nl/nl/actueel/nieuwsberichten,2006/06/06-45.html
]http://www.minfin.nl/nl/actueel/nieuwsberichten,2006/06/06-45.html[/quote][/url]

Duh, al tig kabinetten lang vriendjes van Zalm, lekker objectief
quote:
Dat zeg ik niet, beter lezen. De onderbouwing is simnpel. In tegenstelling tot vroeg leeft een NL na zn 65 niet nog enkele jaren maar nog enkele decennia. Logischerwijs volgt hieruit dat NL flink grijzer zal zijn en blijven.
In dat geval zal men ook langer gezond zijn en dus langer kunnen werken. Ook een mooie oplossing
quote:
Rot voor ze. Gaan ze voor een andere baas werken als ze zo goed zijn.
quote:
Thans nog een miljoen mensen op de bank. De structureel krappere arbeidsmarkt zal was bij de vergrijzing dus dat neemt nog wel wat tijd in beslag..
Bron? Volgens mij hebben we nog maar zo'n 400.000 werklozen.
quote:
Hoge lonen bij een krappe arbiedsmarkt vind ik prima. Hogelooneisen terwijl er nog een miljoene mensen aan de slag kunnen vind ik dom.
Prima joh, wachten we gewoon de vergrijzing af en vragen we dan meer salaris onder druk van de marktwerking, gaat het hele land meteen op z'n gat
  vrijdag 22 september 2006 @ 12:50:50 #49
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_42044538
quote:
Op donderdag 21 september 2006 15:45 schreef Vhiper het volgende:

[..]

En ruim 800.000 WAO'ers
Thucydides
pi_42044585
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 12:50 schreef Xtreem het volgende:

[..]

En ruim 800.000 WAO'ers
Ja, dat krijg je als je eindeloos met mensen blijft schuiven om je cijfers kloppend te houden.
pi_42044712
quote:
Op donderdag 21 september 2006 12:24 schreef turkish_n3z het volgende:
tijd voor een linkse partij in het kabinet.
We hebben net D66 gehad. Dat was niet echt een succes...
  vrijdag 22 september 2006 @ 12:59:10 #52
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_42044787
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 12:52 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ja, dat krijg je als je eindeloos met mensen blijft schuiven om je cijfers kloppend te houden.
Dat krijg je als je mensen niet genoeg prikkelt om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen
Disclaimer: Uitgezonderd diegene die écht in de WAO/WIA thuis hoort
Thucydides
  vrijdag 22 september 2006 @ 13:01:37 #53
124377 pmb_rug
salvation received
pi_42044874
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 19:13 schreef Rachid99 het volgende:
De Telegraaf opende vanochtend ronkend met de kop NA HET ZUUR NU HET ZOET. Dat lijkt me iets te optimistisch. Wie de koopkrachtcijfers van de afgelopen jaren op een rij zet, zoals hier http://www.leugenfabriek.nl/content/view/123/29/ kan niet anders dan concluderen dat het op de valreep van de verkiezingen bij één snoepje :'( is gebleven. Zouden kiezers in zo'n kop van de Telegraaf trappen?

"De kale feiten: 2002 laten we buiten beschouwing omdat de begroting voor dat jaar nog door het door half Nederland verguisde paarse kabinet is opgesteld. Jan en Toos Modaal gingen er in dat jaar nog 1% op vooruit. Daarna ging het in hoog tempo bergaf met de koopkracht. In het eerste begroting van Balkenende, die voor 2003, leverde u 1,3% in. In 2004 speelde u quitte, en het jaar daarop - 2005 - leverde u 0,75% in." http://www.leugenfabriek.nl/content/view/123/29/
koopkrachtcijfers zijn voor niet-economen.

verder word nooit stil gestaan bij de enorme groei in banen, die mensen gaan er rustig 30% op vooruit.
verder hebben we jaren lang TE VEEL verdient.

het zoet komt er weldegelijk aan. je moet wel heel erg naief links zijn om dat te ontkennen
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_42045249
quote:
Op woensdag 20 september 2006 10:34 schreef Jarno het volgende:

[..]

En die domme arbeiders moeten gewoon hun muil houden en doorwerken.
Er is niemand die je tegen houdt om zelf ondernemer te worden. Er worden altijd maar de extreme voorbeelden genoemd van zakkenvullers maar bedenk je dat er heel veel hardwerkende ondernemers zijn die minder PER UUR verdienen dan hun werknemers en die niet om 17.00 uur alles van zich af kunnen laten vallen.
Ondernemen is ook risico's nemen maar zodra het lukt staat iedereen de hand op te houden.
De bedenker van het woord dyslexie heeft er waarschijnlijk geen last van gehad.
  vrijdag 22 september 2006 @ 14:00:10 #55
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42046686
quote:

iedereen, niet alleen de werknemers van nu, niet alleen de ouderen, maar dus iedereen dient zijn steentje bij te dragen. ook de werkgevers.
Klinkt leuk maar zegt niets. Je moet kijken naar het effect van een bepaalde belasting.
quote:
Niet als er dus al werkgelegenheid genoeg is, wat zeker het geval zal zijn als de vergrijzing toeslaat.
Prima maar thans zitten er een miljoen mensen op de bank dus lijkt het me niet relevant..
quote:
Onderbouw dat eens.
Het is jouw stelling dat het kan. Onderbouw jij het maar.
Mijn stelling is 2% overschot en de onderbouwing staat heel netjes in het rapport Studiegroep Begrotingsruimte waar ik je de link van gaf.

Overigens kan je het makkelijk inkoppen: 2% BBP =2% van 500+ mrd = 10 miljard per jaar
Fsicalisering AOW zou dus 10 miljard moeten opleveren.

Hoeveel AOWers hebben meer dan 15.000 euro pensioen? Laat ik ruim inschatten: 1 miljoen? 10 mrd/ 1 mln = 10.0000 euro per persoon. Om het eerlijk te laten zijn nemen we 50% pensioenbelasting. Dan moeten die AOWers dus 20.000 aanvullend pensioen hebben boven de al eerder genoemde 15.000 ondergrens. 1 miljoen mensen met een aanvullend pensioen van ¤35.000 Denk jij dat we die hebben?
quote:
De schuld is een interne, m.a.w. Nederland leent voornamelijk van Nederlanders en betaald dus ook voornamelijk aan Nederlanders. Nederland heeft meer leningen aan het buitenland uitstaan, dan men zelf aan schuld heeft aan het buitenland. Er verdwijnt dus geen rente naar het buitenland.
Grapjas, zo werkt het natuurlijk niet. Zouden ze geen NL obligaties kopen dan namen ze wel andere landen/ bedrijven. NL kan dus ook de rente niet omlaag schroeven

Overigens zijn de staatsobligaties vrnml in handen van de pensioenfondsen dus als die de pensioenen gaan uitbetalen onder druk vd vergrijzing is de schuld wel in buitenlandse handen
quote:

Duh, al tig kabinetten lang vriendjes van Zalm, lekker objectief
Nee hoor, van alle ministeries. Zoals je wellicht weet hebben de ambtenaren op dat niveau "gewoon" een partijachtergrond (vrij veel pvda overigens). Zeker niet vriendjes van Zalm..
quote:

[quote]Op donderdag 21 september 2006 15:45 schreef Vhiper het volgende:
MEV 2007 (blz 170 ofzo) WW+ bijstand 900.000 Dan heb je nog de verborgen werkloosheid.
quote:
Prima joh, wachten we gewoon de vergrijzing af en vragen we dan meer salaris onder druk van de marktwerking, gaat het hele land meteen op z'n gat
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 13:01 schreef pmb_rug het volgende:
koopkrachtcijfers zijn voor niet-economen.
Uiteraard. Niets geeft zo`n goede koopkracht als ipv een uitkering een baan krijgen..

[ Bericht 5% gewijzigd door Napalm op 22-09-2006 14:06:12 ]
  vrijdag 22 september 2006 @ 14:18:18 #56
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42047114
ik erger me dood aan de titel: Nederland werkt . Alsof dat het echte probleem danwel de oplossing is
Nu Donner en Dekker opgestapt zijn, wordt het collectieve geheugen nog suffer. Misschien is dat wel de inzet van het zoet ?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_42047750
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 12:56 schreef Tikorev het volgende:

[..]

We hebben net D66 gehad. Dat was niet echt een succes...
En ook niet echt links.... .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_42048256
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 14:45 schreef du_ke het volgende:

[..]

En ook niet echt links....
Volgens henzelf wel. Ook hun opportunistische gedrag in de Kamer doet het vermoeden...
pi_42048407
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:06 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Volgens henzelf wel. Ook hun opportunistische gedrag in de Kamer doet het vermoeden...
Ja, rechts kun je echt geen oppurtunisme verwijten he? . Sjees. Heb je dan oogkleppen op of niet.
pi_42048523
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:13 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ja, rechts kun je echt geen oppurtunisme verwijten he?
Voorbeeld?
pi_42048525
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 12:50 schreef Xtreem het volgende:

[..]

En ruim 800.000 WAO'ers
WAOers, mensen die dus niet kunnen werken
pi_42048555
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:16 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Voorbeeld?
Wel eens van Wilders gehoord? Die staat bijna in het woordenboek bij opportunisme. Maar goed, ook de proefballonnetjes van Nawijn en Donner zijn berucht natuurlijk.
  vrijdag 22 september 2006 @ 15:22:02 #63
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42048659
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:16 schreef Vhiper het volgende:
WAOers, mensen die dus niet kunnen werken
Nederlanders; een van de gezondste volken ter wereld, met een economie die erg gericht is op handel en dienstverlening, heeft procentueel de meestea rbeidsongeschikten van de hele werled.

Hoe kan dat?
Ligt het land vol met ledemaat afrukkende mijnen? Is fietsen zo slecht voor de rug? Of is wellicht die hoeveelheid WAOers ietsje teveel..
pi_42048725
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:18 schreef Jarno het volgende:

[..]

Wel eens van Wilders gehoord? Die staat bijna in het woordenboek bij opportunisme.
Volgens mij weet je niet wat opportunisme betekent.
pi_42048745
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 14:00 schreef Napalm het volgende:

Prima maar thans zitten er een miljoen mensen op de bank dus lijkt het me niet relevant.
415.000, volgens het CBS.
quote:
Het is jouw stelling dat het kan. Onderbouw jij het maar.
Mijn stelling is 2% overschot en de onderbouwing staat heel netjes in het rapport Studiegroep Begrotingsruimte waar ik je de link van gaf.

Overigens kan je het makkelijk inkoppen: 2% BBP =2% van 500+ mrd = 10 miljard per jaar
Fsicalisering AOW zou dus 10 miljard moeten opleveren.

Hoeveel AOWers hebben meer dan 15.000 euro pensioen? Laat ik ruim inschatten: 1 miljoen? 10 mrd/ 1 mln = 10.0000 euro per persoon. Om het eerlijk te laten zijn nemen we 50% pensioenbelasting. Dan moeten die AOWers dus 20.000 aanvullend pensioen hebben boven de al eerder genoemde 15.000 ondergrens. 1 miljoen mensen met een aanvullend pensioen van ¤35.000 Denk jij dat we die hebben?
Zoals ik al zei, schroef je de AOW leeftijd op, verhoog je de VPB, etc. Verdeel de lasten eerlijk, we worden immers ook ALLEMAAL oud.
quote:
Grapjas, zo werkt het natuurlijk niet. Zouden ze geen NL obligaties kopen dan namen ze wel andere landen/ bedrijven. NL kan dus ook de rente niet omlaag schroeven

Overigens zijn de staatsobligaties vrnml in handen van de pensioenfondsen dus als die de pensioenen gaan uitbetalen onder druk vd vergrijzing is de schuld wel in buitenlandse handen
Sinds wanneer zijn de mensen aan wie pensioenfondsen uitbetalen buitenlanders??
quote:
Nee hoor, van alle ministeries. Zoals je wellicht weet hebben de ambtenaren op dat niveau "gewoon" een partijachtergrond (vrij veel pvda overigens). Zeker niet vriendjes van Zalm..

MEV 2007 (blz 170 ofzo) WW+ bijstand 900.000 Dan heb je nog de verborgen werkloosheid.
Zeker weten dat het geen vriendjes van Zalm zijn?

"Persbericht

Donderdag 17 augustus 2006 9:30
Minder werklozen
Nederland telde in de periode mei-juli 2006 gemiddeld 415 duizend werklozen. Dit zijn er 82 duizend minder dan een jaar eerder. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS.
In de periode mei-juli 2006 was 5,5 procent van de beroepsbevolking werkloos. Een jaar eerder was dit 6,7 procent.

Ontwikkeling werkloosheid blijft dalend
In de periode mei-juli is de werkloosheid altijd wat hoger. Scholieren en studenten melden zich op de arbeidsmarkt en gaan op zoek naar (vakantie)werk. Na correctie voor seizoeninvloeden komt de werkloze beroepsbevolking uit op 406 duizend, nagenoeg gelijk aan de periode april-juni 2006. Over een langere periode gezien is er sprake van een dalende werkloosheid. In het afgelopen halfjaar daalde de werkloosheid met gemiddeld 8 duizend per maand.

Veel minder werklozen jonger dan 45 jaar
In de periode mei-juli 2006 waren er 82 duizend werklozen minder dan een jaar eerder. De werkloosheid daalde voornamelijk onder mensen jonger dan 45 jaar. Het aantal werkloze jongeren nam in een jaar tijd af met 27 duizend tot 100 duizend. Onder 25-44-jarigen daalde de werkloosheid met 51 duizend. Onder 45-plussers was de daling met 4 duizend relatief gering.

Werkloosheid nog ruim boven laagste punt van 2001
De seizoengecorrigeerde werkloosheid bereikte eind 2004, begin 2005 een top van ruim 490 duizend werklozen. Sindsdien is het aantal werklozen gedaald tot 406 duizend. Daarmee is de werkloosheid weer terug op het niveau van zomer 2003, maar ligt deze nog ruim boven het laagste punt van het tweede kwartaal 2001. Toen bedroeg de werkloosheid 234 duizend personen. In die periode was er sprake van een zeer gespannen arbeidsmarkt."

Bron: www.cbs.nl
quote:
Uiteraard. Niets geeft zo`n goede koopkracht als ipv een uitkering een baan krijgen..
idd, daar heeft werkend Nederland veel aan. Het geeft toch zo'n voldoening joh, als je je de pleuris mag werken, zonder daar adequaat voor beloond te worden, zodat je met een blij gezicht kan zien dat je buurman dat ook mag gaan doen.
pi_42048769
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:24 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Volgens mij weet je niet wat opportunisme betekend.
Ik wilde jou eigenlijk hetzelfde zeggen. Maar goed, laten we er geen welles/nietes van maken, het is gewoon hypocriet om opportunisme puur op het conto van links te schrijven.
pi_42048810
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:22 schreef Napalm het volgende:

[..]

Nederlanders; een van de gezondste volken ter wereld, met een economie die erg gericht is op handel en dienstverlening, heeft procentueel de meestea rbeidsongeschikten van de hele werled.

Hoe kan dat?
Ligt het land vol met ledemaat afrukkende mijnen? Is fietsen zo slecht voor de rug? Of is wellicht die hoeveelheid WAOers ietsje teveel..
Of wellicht laten andere landen hun WAOers gewoon creperen of registeren ze gewoon helemaal niet?
pi_42048841
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:13 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ja, rechts kun je echt geen oppurtunisme verwijten he? . Sjees. Heb je dan oogkleppen op of niet.
Alles ter linkerzijde van Wilders is links, dat snap je toch wel?
pi_42048850
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:27 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Of wellicht laten andere landen hun WAOers gewoon creperen of registeren ze gewoon helemaal niet?
In veel landen heten arbeidsongeschikten gewoon werklozen denk ik.
pi_42048925
Maarre, Tikorev:
quote:
Minister Nawijn wil de doodstraf herinvoeren, zo maakt hij deze week bekend in een interview met het weekblad Nieuwe Revu. De doodstraf zou moeten worden opgelegd aan mensen die bewust anderen van het leven hebben beroofd, zoals de moordenaar van Pim Fortuyn en de dader van de laffe moord in Venlo.
Inspelend op actualiteit met populair klinkend en amper haalbaar voorstel gaat in mijn woordenboek toch hard richting opportunisme. Nog één woord voor je: Heinsbroek.
pi_42048941
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:27 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Wat een bullshit, er zitten gewoon zoveel mensen in de WAO die er niets te zoeken hebben. Het is niet voor niets dat zoveel mensen na hun herkeuring door een arts weer goedgekeurd worden.
pi_42048949
Joh rasjiet als het je te zuur is dan ga je toch weer terug naar Friesland?
STRIJD MEE TEGEN HET STALINISME
GOOI DIE TOMAAT
TEGEN JANS MARXISTISCHE GELAAT
pi_42048976
Tja hier en in zweden noemen we het arbeidsongeschikt, In Oostenrijk, Italië ne België zijn het vroeg gepensioneerden. Het blijft natuurlijk een probleem maar dat is niet zomaar op te lossen. Denk niet dat het percentage inactieven hier echt veel hoger ligt dan in andere westerse landen.
pi_42048995
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:32 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Wat een bullshit, er zitten gewoon zoveel mensen in de WAO die er niets te zoeken hebben. Het is niet voor niets dat zoveel mensen na hun herkeuring door een arts weer goedgekeurd worden.
Inderdaad, maar gelukkig heeft de invoering van de WIA al voor een grote zuivering gezorgd en hopelijk zal de dalende lijn zich doorzetten.
STRIJD MEE TEGEN HET STALINISME
GOOI DIE TOMAAT
TEGEN JANS MARXISTISCHE GELAAT
pi_42049013
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:32 schreef Jarno het volgende:
Maarre, Tikorev:
[..]

Nog één woord voor je: Heinsbroek.
Ja vertel, wat is er met Heinsbroek?
pi_42049151
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:35 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Ja vertel, wat is er met Heinsbroek?
Kom op nou. Koning Proefballon? Maar goed, daar gaat het natuurlijk niet over, je wil gewoon niet toegeven dat het een domme opmerking van je was dat opportunisme iets typisch links is. Of ben je tóch een vent en doe je dat wel?
pi_42049190
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:32 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Die worden alleen maar weer "goedgekeurd" omdat we gewoon gezegd hebben: "Met die en die ziekten kan je nog wel postzegels plakken, je bent dus zo gezond als een vis, huppakee, de bijstand in"

Men is zo arbeidsongeschikt als men in een land wil toegeven. In Nederland werd een zieke nog ontzien, dat wordt dus steeds minder. Mag jij een goed idee vinden, daar denk je wel anders over als jou een keer wat overkomt.
pi_42049229
Rechtse mensen worden nooit ziek, Vhiper. En zullen ook nooit gebruik maken van een uitkering, subsidie of regeling. Daarnaast is algemeen bekend dat rechtse mensen naar de hemel gaan en linkse ratten naar de hel.
pi_42049261
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:40 schreef Jarno het volgende:

[..]

Kom op nou. Koning Proefballon?
Over welke proefbalonnen van Heinsbroek heb je het?

En waarom ben je meteen een opportunist als je een idee loslaat?
pi_42049324
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:41 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Die worden alleen maar weer "goedgekeurd" omdat we gewoon gezegd hebben: "Met die en die ziekten kan je nog wel postzegels plakken, je bent dus zo gezond als een vis, huppakee, de bijstand in"
Dat je bijvoorbeeld met een lichte depressie best wat kan werken is voor sommigen inderdaad nieuw, maar niet minder waar. 800.000 arbeidsongeschikten op een werkbevolking van 7.000.000 is echt belachelijk...
pi_42049337
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:44 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Over welke proefbalonnen van Heinsbroek heb je het?

En waarom ben je meteen een opportunist als je een idee loslaat?
Ja, daahaag, blijf bezig met jou. Leg jij eerst maar eens uit waarom opportunisme een typisch linkse eigenschap is, met voorbeelden, bronvermeldingen en namen svp.
pi_42049344
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:43 schreef Jarno het volgende:
Daarnaast is algemeen bekend dat rechtse mensen naar de hemel gaan en linkse ratten naar de hel.
Jij moet jezelf wel heel zielig vinden...
pi_42049374
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:48 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ja, daahaag, blijf bezig met jou.
Jij komt met Heinsbroek aanzetten als koning proefballon. En vervolgens kun je niet eens een aantal proefbalonnen van hem opnoemen.
pi_42049376
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:49 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Jij moet jezelf wel heel zielig vinden...
Neehoor. Dat soort emoties bewaar ik voor bepaalde users in dit topic. .
  vrijdag 22 september 2006 @ 15:52:25 #85
124377 pmb_rug
salvation received
pi_42049423
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:22 schreef Napalm het volgende:

[..]

Hoe kan dat?
uitstekend punt. hulde voor de WIA!!!
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_42049442
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:50 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Jij komt met Heinsbroek aanzetten als koning proefballon. En vervolgens kun je niet eens een aantal proefbalonnen van hem opnoemen.
Quote van Heinsbroek himself:
quote:
Als ik een proefballon wil oplaten, dan doe ik dat.
Dit kwam na de oproep van Balkenende om te nokken met al die popijopie proefballonnen. Dus mits je beschikt over het selectief geheugen van een goudvis met Alzheimer, lijkt me dit wel duidelijk he?
pi_42049525
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:53 schreef Jarno het volgende:

[..]

Quote van Heinsbroek himself:
Zegt iets over zijn wil. Waar ik benieuwd naar was waarom hij volgens jou koning proefballon was. Van veel LPF'ers heb ik inderdaad veel proefbalonnen gehoord. Van Heinsbroek kan ik ze niet herinneren. Jij moet er toch minstens 5 kunnen noemen gezien je uitspraak.
pi_42049569
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:56 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Zegt iets over zijn wil. Waar ik benieuwd naar was waarom hij volgens jou koning proefballon was. Van veel LPF'ers heb ik inderdaad veel proefbalonnen gehoord. Van Heinsbroek kan ik ze niet herinneren. Jij moet er toch minstens 5 kunnen noemen gezien je uitspraak.
Jahoor dat kan ik.

Als jij (onderbouwd) kunt verdedigen dat opportunisme een typisch linkse eigenschap is in de politiek.
pi_42049604
wat een geleuter hier weer over koopkracht
ik heb hongerrrrrrrrrrrrrrrrrr
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_42049658
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:57 schreef Jarno het volgende:

[..]

Als jij (onderbouwd) kunt verdedigen dat opportunisme een typisch linkse eigenschap is in de politiek.
Ik ken meer linkse dan rechtse politici die opportunistisch bezig zijn. Nu graag 5 voorbeelden.
pi_42049709
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:01 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Ik ken meer linkse dan rechtse politici die opportunistisch bezig zijn.
Man, waar heb jij leren onderbouwen? .

Ten eerste: omdat JIJ ze kent, wil nog niet zeggen dát het dús betekent dat links opportunistischer is dan rechts.
Ten tweede: welke politici zijn dat dan
Ten derde: waarom zijn ze opportunistisch bezig naar JOUW mening

Kom op, je kunt het!
pi_42049744
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:03 schreef Jarno het volgende:

[..]

*Knip
Zijn dat proefbalonnen van Heinsbroek?
pi_42049779
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:04 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Zijn dat proefbalonnen van Heinsbroek?
Ik neem dan maar aan dat je hiermee toegeeft dat je nikszeggende en amper onderbouwde opmerking zojuist een poging was om snel en makkelijk te scoren. Geeft niet hoor, zeg dat dan gewoon. .
pi_42049854
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:05 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik neem dan maar aan dat je hiermee toegeeft dat je nikszeggende en amper onderbouwde opmerking zojuist een poging was om snel en makkelijk te scoren.
Niet van het onderwerp af. Ik heb uitgelegd waarom ik opportunisme meer een linkse eigenschap vind dan een rechtse. Uiteraard hoef je het daar niet mee eens te zijn.

Nu dus graag vijf proefbalonnen van Heinsbroek. Ik ben serieus benieuwd.
pi_42049936
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:08 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Niet van het onderwerp af. Ik heb uitgelegd waarom ik opportunisme meer een linkse eigenschap vind dan een rechtse. Uiteraard hoef je het daar niet mee eens te zijn.
Dat heb je wel gedaan, maar dít vroeg ik:
quote:
Keyword hier is verdedigen.
pi_42049996
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:11 schreef Jarno het volgende:

[..]

Dat heb je wel gedaan, maar dít vroeg ik:
Ik vroeg vroeg vijf voorbeelden waarom je Heinsbroek de proefbalonkoning vindt. Maar blijkbaar heb je die niet...
pi_42050447
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:13 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Ik vroeg vroeg vijf voorbeelden waarom je Heinsbroek de proefbalonkoning vindt. Maar blijkbaar heb je die niet...
En dit vroeg je nadat ik al diverse keren míjn standpunt heb onderbouwd (mét argumenten) en jij nog geen enkele keer. Hmmm, wie zou hier nu zich in bochten wringen?

Maar goed, dat is natuurlijk een typisch rechtse eigenschap.
pi_42050468
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:31 schreef Jarno het volgende:

[..]

*knip
Heb jij eigenlijk wel enig idee wat vermoeden betekent?
quote:

[..]

ver•moe•den2 (ov.ww.)
1 gissen, denken => bevroeden, geloven, menen
2 bedacht zijn op

Dus nogmaals: Ik heb uitgelegd waarom ik opportunisme meer een linkse eigenschap vind dan een rechtse. Uiteraard hoef je het daar niet mee eens te zijn.

Nu dus graag vijf proefbalonnen van Heinsbroek. Ik ben serieus benieuwd want ik kan ze, in tegenstelling tot die van veel andere LPF’ers, niet meer herinneren.
pi_42050764
Nou goed, ik ben de rotste niet. Wat te denken van het afschaffen van het kwartje van kok, afschaffen ozb versnellen, het wederom invoeren van de opvoedkundige oorvijg, de kritiek op de politie toen hij aangehouden werd bij een snelheidscontrole, kinderopvang door bejaarden... De lijst is laaaaaang. Niet voor niets werd lange tijd gegrapt dat zijn eigen partij Lijst Proefballon zou gaan heten.

En, al deze 'plannen' werden 'gelanceerd' op het moment dat er over een bepaald onderwerp onrust was of dat de LPF negatieve aandacht (die was er genoeg destijds immers) moest verdoezelen met populaire barpraat. Dus ja, Tikorev, dat is een schoolvoorbeeld van opportunisme.

Tevreden?
pi_42050862
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:47 schreef Jarno het volgende:
afschaffen ozb versnellen
de kritiek op de politie toen hij aangehouden werd bij een snelheidscontrole
Vind ik geen proefbalonnen.
pi_42050908
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:53 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Vind ik geen proefbalonnen.
Dat eerste was het zeker wel, en uit het tweede kwam wel een heel blik proefballonnen tevoorschijn destijds.

Kom op man, je bent aan het antfucken.
pi_42050937
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:57 schreef Jarno het volgende:

[..]

Dat eerste was het zeker wel, en uit het tweede kwam wel een heel blik proefballonnen tevoorschijn destijds.

Kom op man, je bent aan het antfucken.
Nou goed, dan krijg je een 6.
pi_42050963
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:58 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Nou goed, dan krijg je een 6.
Nee, ik wil graag nog steeds horen dat opportunisme objectief gezien niet een strikt linkse eigenschap is. Kom op, je kunt het!
pi_42051025
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 16:59 schreef Jarno het volgende:

[..]

Nee, ik wil graag nog steeds horen dat opportunisme objectief gezien niet een strikt linkse eigenschap is. Kom op, je kunt het!
Heb jij eigenlijk wel enig idee wat vermoeden betekent?
quote:

[..]

ver•moe•den2 (ov.ww.)
1 gissen, denken => bevroeden, geloven, menen
2 bedacht zijn op

Dus nogmaals: Ik heb uitgelegd waarom ik opportunisme meer een linkse eigenschap vind dan een rechtse. Uiteraard hoef je het daar niet mee eens te zijn.

Waarom is het hebben van kritiek volgens jou een proefballon? Waarom zijn proefbalonnen per definitie opportunistisch?
pi_42053317
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:34 schreef du_ke het volgende:
Denk niet dat het percentage inactieven hier echt veel hoger ligt dan in andere westerse landen.
Volgens Elsevier zijn in NL van de mensen onder de 65 er 2,5 miljoen geheel of gedeeltelijk afhankelijk van een uitkering. Dat zijn wel cijfers om van te schrikken. Of het in andere Westerse landen ook zo erg is weet ik niet. Ik hoop in elk geval voor ze van niet. En voor ons, want dan kunnen aan hen zien hoe we daar wat aan kunnen doen.
pi_42054226
quote:
Rechtse mensen worden nooit ziek, Vhiper. En zullen ook nooit gebruik maken van een uitkering, subsidie of regeling. Daarnaast is algemeen bekend dat rechtse mensen naar de hemel gaan en linkse ratten naar de hel.
Vooralde studiefinanciering zullen ze allen beleefd weigeren.
pi_42054307
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 18:40 schreef thaleia het volgende:

[..]

Volgens Elsevier zijn in NL van de mensen onder de 65 er 2,5 miljoen geheel of gedeeltelijk afhankelijk van een uitkering. Dat zijn wel cijfers om van te schrikken. Of het in andere Westerse landen ook zo erg is weet ik niet. Ik hoop in elk geval voor ze van niet. En voor ons, want dan kunnen aan hen zien hoe we daar wat aan kunnen doen.
Ben erg benieuwd. Denk niet dat er veel landen zijn die significant lager scoren. Misschien Korea of Japan ofzo.
  vrijdag 22 september 2006 @ 20:40:52 #108
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42057061
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:25 schreef Vhiper het volgende:
415.000, volgens het CBS.
Bijstand telt niet mee zeker?
quote:
Zoals ik al zei, schroef je de AOW leeftijd op, verhoog je de VPB, etc. Verdeel de lasten eerlijk, we worden immers ook ALLEMAAL oud.
Wanneeer? Nu of als we vergrijst zijn?
quote:

Sinds wanneer zijn de mensen aan wie pensioenfondsen uitbetalen buitenlanders??
Als de pensioenfodnsen gaan utibetalen hebben ze geld nodig. Daartoe worden de obligaties verkocht. Aangezien er amper NLers zijn die ze kopen gaandie obligaties over in butienlandse handen..
quote:

Zeker weten dat het geen vriendjes van Zalm zijn?
Leuke quote maar ik schrijf toch echt "WW+bijstand"
Hier http://www.cpb.nl/nl/pub/cepmev/mev/ de MEV 2007. Blz 167.
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 15:25 schreef Vhiper het volgende: als je je de pleuris mag werken, zonder daar adequaat voor beloond te worden
Zeg, als ze hier zo`n hongerloon betalen waarom gaan al die Nederlanders dan niet meteen naar Duitsland, Frankrijk, de VS om daar te werken?
pi_42069609
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 20:40 schreef Napalm het volgende:

Wanneeer? Nu of als we vergrijst zijn?
Wanneer nodig, als dat nu is, dan nu, ja. Ik zeg niet dat we ons niet op de kosten van de vegrijzing moeten voorbereiden, wel dat die lasten eerlijk over de hele bevolking worden verspreid, dus dat ook de werkgevers en de ouderen zelf meebetalen. Het is een probleem van iedereen, iedereen wordt immers oud. Niet meer dan eerlijk dat dan ook iedereen mee betaald, toch?
quote:
Als de pensioenfodnsen gaan utibetalen hebben ze geld nodig. Daartoe worden de obligaties verkocht. Aangezien er amper NLers zijn die ze kopen gaandie obligaties over in butienlandse handen..
Behalve het feit dat ik denk dat je de financiële vermogens van Nederlanders onderschat en dat dan nog Nederland meer te vorderen dan te betalen aan het buitenland zou hebben, ben ik het dus, zoals gezegd, niet oneens met het terugbrengen van die schuld. Het gaat mij om het feit dat de rekening te veel bij 1 groep wordt neergelegd, in plaats van dat we het met z'n allen betalen.
quote:
Leuke quote maar ik schrijf toch echt "WW+bijstand"
Hier http://www.cpb.nl/nl/pub/cepmev/mev/ de MEV 2007. Blz 167.
Van jouw eigen bron, blz. 167:
quote:
Werkloze beroepsbevolking 15-64 (in dzd personen) 400
quote:
Zeg, als ze hier zo`n hongerloon betalen waarom gaan al die Nederlanders dan niet meteen naar Duitsland, Frankrijk, de VS om daar te werken?
Dat gaan ze dan ook, Nederland is sinds 2005 een emigratieland. d.w.z. er vertrekken meer mensen dan er binnenkomen en diegenen die weg gaan, zijn de kansrijke Nederlanders die hun geluk in het buitenland gaan beproeven
pi_42069616
quote:
Rechtse mensen worden stiekum wel ziek hoor , dan zijn ze echter plotseling links, omdat ze toch ook best graag geholpen willen worden met hun ziekte, in plaats van aan hun lot overgelaten te worden. Ze zullen dan ook als eerste in de rij bij de sociale dienst staan.
pi_42069632
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 06:07 schreef Vhiper het volgende:
Rechtse mensen worden stiekum wel ziek hoor , dan zijn ze echter plotseling links, omdat ze toch ook best graag geholpen willen worden met hun ziekte, in plaats van aan hun lot overgelaten te worden.
Waarom zouden ze alleen geholpen worden als ze links zijn?
pi_42069642
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 06:07 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Rechtse mensen worden stiekum wel ziek hoor , dan zijn ze echter plotseling links, omdat ze toch ook best graag geholpen willen worden met hun ziekte, in plaats van aan hun lot overgelaten te worden. Ze zullen dan ook als eerste in de rij bij de sociale dienst staan.
Zoals de waard is vertrouwt 'ie z'n gasten.

Ik zou mezelf niet als rechts betitelen, maar ik ben geen liefhebber van het stelsel wat we hier hebben.

Over 3 maanden gaat mijn liefste ontslagen worden. Zoals je weet heeft hij dan recht op een uitkering. Die gaan we dus niet aanvragen. Ja, ik wéét dat hij en ik er zelf premie voor hebben betaald.

Ik vind het een hoge prijs; tien jaar werken, tien jaar verplicht premie betalen voor iets wat je niet wil hebben, niet wil gebruiken, zelfs niet als de gelegenheid ernaar is. Maar ik verdom het om de gedachtegang 'dief van eigen portemonnee' ooit als leidraad te nemen.

Dan maar geld betalen.

[ Bericht 31% gewijzigd door sigme op 23-09-2006 06:40:11 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 23 september 2006 @ 12:25:32 #113
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42073055
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 06:02 schreef Vhiper het volgende:
Wanneer nodig, als dat nu is, dan nu, ja. Ik zeg niet dat we ons niet op de kosten van de vegrijzing moeten voorbereiden, wel dat die lasten eerlijk over de hele bevolking worden verspreid, dus dat ook de werkgevers en de ouderen zelf meebetalen. Het is een probleem van iedereen, iedereen wordt immers oud. Niet meer dan eerlijk dat dan ook iedereen mee betaald, toch?
Je leeft dan bij de dag zonder aan morgen te denken.
quote:
Het gaat mij om het feit dat de rekening te veel bij 1 groep wordt neergelegd, in plaats van dat we het met z'n allen betalen.
Ah, helder
quote:
Van jouw eigen bron, blz. 167:
Zucht. Werkloze = persoon in de WW. Iemand in de bijstand heeft ook geen werk maar kan wel werken.. een na laatste kolom, rij 5.
quote:
Dat gaan ze dan ook, Nederland is sinds 2005 een emigratieland. d.w.z. er vertrekken meer mensen dan er binnenkomen en diegenen die weg gaan, zijn de kansrijke Nederlanders die hun geluk in het buitenland gaan beproeven
Zijn we dat tenminste eens.
pi_42078458
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 06:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Waarom zouden ze alleen geholpen worden als ze links zijn?
Dat zou jij, als afkeerhebbende van een verzorgende overheid toch wel moeten weten? Jij wilt toch niet dat mensen "gedwongen" worden door een overheid om anderen te helpen? Is dat niet Liberaal gedachtegoed?
pi_42078541
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 12:25 schreef Napalm het volgende:

Je leeft dan bij de dag zonder aan morgen te denken.

Hoezo? Wat is er mis mee als iedereen mee betaald en niet alleen de werknemers?
quote:
Zucht. Werkloze = persoon in de WW. Iemand in de bijstand heeft ook geen werk maar kan wel werken.. een na laatste kolom, rij 5.
Op die kolom doelde ik ook. Een werkloze is alleen werkloos als ie daadwerkelijk deel uitmaakt van de beroepsbevolking. Zoek de definitie van beroepsbevolking maar eens op. In de beroepsbevolking zitten 400.000 werklozen, dat staat zowel in jouw als in mijn bron. AOWers kunnen ook werken, kinderen ook, maar die tellen we toch ook niet mee? Kijk dus naar de beroepsbevolking en haal er geen zaken bij die er niet bij horen.
quote:
Zijn we dat tenminste eens.
Yup, de werknemer is in Nederland dus slecht af en trekt mede daarom dus weg. De lasten moeten dus maar eens eerlijker verdeeld worden.
pi_42078558
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 16:28 schreef Vhiper het volgende:
Dat zou jij, als afkeerhebbende van een verzorgende overheid toch wel moeten weten? Jij wilt toch niet dat mensen "gedwongen" worden door een overheid om anderen te helpen? Is dat niet Liberaal gedachtegoed?
Dat klopt. Maar het is geen antwoord op mijn vraag. Waarom zou een rechts iemand die ziek wordt niet geholpen worden?
pi_42078567
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 16:28 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Leid je hier nou op een of andere manier uit af dat iemand niet tegelijkertijd rechts kan zijn en in een ziekenhuis liggen?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42078616
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 06:17 schreef sigme het volgende:

Zoals de waard is vertrouwt 'ie z'n gasten.
quote:
Ik zou mezelf niet als rechts betitelen, maar ik ben geen liefhebber van het stelsel wat we hier hebben.

Over 3 maanden gaat mijn liefste ontslagen worden. Zoals je weet heeft hij dan recht op een uitkering. Die gaan we dus niet aanvragen. Ja, ik wéét dat hij en ik er zelf premie voor hebben betaald.

Ik vind het een hoge prijs; tien jaar werken, tien jaar verplicht premie betalen voor iets wat je niet wil hebben, niet wil gebruiken, zelfs niet als de gelegenheid ernaar is. Maar ik verdom het om de gedachtegang 'dief van eigen portemonnee' ooit als leidraad te nemen.

Dan maar geld betalen.
Wederom

Je hebt meebetaald aan een verzekering, je hebt nu recht op uitbetaling van die verzekering en je weigert dat? Doe je dat ook als je huis afbrand? Je auto aangereden wordt, etc?
pi_42078728
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 16:33 schreef sigme het volgende:
Leid je hier nou op een of andere manier uit af dat iemand niet tegelijkertijd rechts kan zijn en in een ziekenhuis liggen?
Dat is sociaal-democratische logica. Ziekenhuizen worden door de overheid betaald -> rechtse mensen willen een kleine overheid -> rechtse mensen hebben geen recht om in een ziekenhuis te liggen.

(Even afgezien van het feit dat 'rechts' tegenwoordig graag net zo'n grote overheid wil als links. Het blijft jammer dat de meeste mensen zich niet kunnen losrukken van het links-rechts denken en niet beseffen dat de discussie tussen boven en onder (liberaal versus collectivistisch) zou moeten gaan)
pi_42078955
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 16:35 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Als je denkt dat mensen hun standpunten alleen baseren op ingeschat meest voordelige optie, dan geeft dat mij te denken over jouw standpunten.
quote:
[..]

Wederom

Je hebt meebetaald aan een verzekering, je hebt nu recht op uitbetaling van die verzekering en je weigert dat? Doe je dat ook als je huis afbrand? Je auto aangereden wordt, etc?
Waarom? Omdat ik die verzekering niet wil. Ik wil de voorwaarden niet, ik wil de afdracht niet, en ik wil het gezeik van de uitkeerders niet.

Aan veel ervan mag ik mij niet onttrekken, maar waar mogelijk zal ik dat wel doen. Ook als me dat duizend euro per maand kost. Zolang ik het me kan veroorloven, zal ik het me veroorloven.

Bijvoorbeeld om de valkuil te vermijden die jij klaarzet: dwang die dwang legitimeert.
Eerst mij dwingen tot een verzekering, en als ik er dan gebruik van maak daaruit de legitimatie van de eerdere dwang halen .
pi_42079535
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 16:48 schreef sigme het volgende:
Bijvoorbeeld om de valkuil te vermijden die jij klaarzet: dwang die dwang legitimeert.
Eerst mij dwingen tot een verzekering, en als ik er dan gebruik van maak daaruit de legitimatie van de eerdere dwang halen .
Een maar al te vaak gebruikte valkuil, in allerlei verschijningsvormen. Hoe vaak is me bijvoorbeeld al niet verweten dat ik geen kritiek mocht hebben op het publieke onderwijssysteem omdat ik er zelf toch maar mooi een opleiding genoten heb? Het is een zeer effectieve, maar in mijn ogen volstrekt immorele, manier om mensen een steeds verdergaande staatsbemoeienis te laten accepteren. Dwang die dwang legitimeert inderdaad.
  zaterdag 23 september 2006 @ 17:15:13 #122
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_42079702
Ik zag mijn baas grimlachend de krant lezen laatst, waarop hij opmerkte: 'Da's mooi, de VVD geeft startende ondernemingen géén vermogensbelasting meer... waarop hij schamper lachend zei: ..alsof startende ondernemingen in nederland de éérste jaren winst maken'

De eerste zure oogst is binnen..
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
pi_42096881
quote:
Als je denkt dat mensen hun standpunten alleen baseren op ingeschat meest voordelige optie, dan geeft dat mij te denken over jouw standpunten.
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 06:17 schreef sigme het volgende:
Zoals je weet heeft hij dan recht op een uitkering. Die gaan we dus niet aanvragen. Ja, ik wéét dat hij en ik er zelf premie voor hebben betaald.

Ik hoop jou ooit nog eens samen met Gia in een topic aan te treffen, dat lijkt me smullen
pi_42096995
quote:
Op zondag 24 september 2006 19:15 schreef thaleia het volgende:

[..]

[..]

Ik hoop jou ooit nog eens samen met Gia in een topic aan te treffen, dat lijkt me smullen
Die ontwijk ik . Treffen bekwam me slecht, we verstaan elkaar niet. Een enkele keer kruisen onze paden, over de AOW, voordeurdelers, bijzonder onderwijs.
pi_42097158
Wel leuk om te zien hoer Tikorev's onzin-discussie gewoon genegeerd werd
pi_42132917
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 16:33 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar het is geen antwoord op mijn vraag. Waarom zou een rechts iemand die ziek wordt niet geholpen worden?
Waar zeg ik dat ie niet geholpen wordt?

Ik zeg dat een rechts persoon zijn rechtse idee "niet gedwongen te willen worden om iemand te helpen" snel opgeeft, als hij zelf hulp nodig heeft.

Weiger jij bijvoorbeeld ziekenhuishulp omdat andere mensen gedwongen zijn daaraan mee te betalen via belastingen?
pi_42132920
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 16:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, waar zeg ik dat?
pi_42132928
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 16:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat is sociaal-democratische logica. Ziekenhuizen worden door de overheid betaald -> rechtse mensen willen een kleine overheid -> rechtse mensen hebben geen recht om in een ziekenhuis te liggen.
Dat is liberaal gebash van het sociaal-democratisch denken. Ik zeg namelijk nergens dat rechtse mensen geen recht zouden hebben om in een ziekenhuis te liggen.
quote:
(Even afgezien van het feit dat 'rechts' tegenwoordig graag net zo'n grote overheid wil als links. Het blijft jammer dat de meeste mensen zich niet kunnen losrukken van het links-rechts denken en niet beseffen dat de discussie tussen boven en onder (liberaal versus collectivistisch) zou moeten gaan)
Leg eens uit, wat bedoel jij met "boven (Liberaal)" en "Onder (Collectivistisch)"?
pi_42132936
quote:

[..]

Als ik altijd voor de mij voordeligste optie zou moeten gaan, zou ik eigelijk fervent VVD stemmer moeten gaan worden, als ik de verkiezingsprogramma's naast elkaar leg.
quote:
Waarom? Omdat ik die verzekering niet wil. Ik wil de voorwaarden niet, ik wil de afdracht niet, en ik wil het gezeik van de uitkeerders niet.

Aan veel ervan mag ik mij niet onttrekken, maar waar mogelijk zal ik dat wel doen. Ook als me dat duizend euro per maand kost. Zolang ik het me kan veroorloven, zal ik het me veroorloven.

Iets voor jou dan?
quote:
Wat kan ik doen als ik bezwaren heb tegen verplichte sociale verzekeringen?

Als u gewetens- of gemoedsbezwaren heeft tegen het betalen van premies voor sociale verzekeringen, dan kunt u bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) ontheffing voor betaling aanvragen. Worden uw bezwaren erkend, dan hoeft u deze premies niet te betalen. In plaats daarvan betaalt u dan een verhoogde loon- en/of inkomstenbelasting. Deze extra belasting is even hoog als het bedrag dat u anders aan premies zou betalen.
U kunt deze extra loon- en/of inkomstenbelasting niet aftrekken als persoonlijke verplichting.

Sociale verzekeringen waarvoor u ontheffing kunt aanvragen
U kunt ontheffing aanvragen voor premiebetaling van de:

* Algemene nabestaandenwet (Anw);
* Algemene Ouderdomswet (AOW);
* Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)*;
* Ziektewet (ZW);
* Werkloosheidswet (WW);
* Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO);
* Wet Werk en Inkomen naar arbeidsvermogen (WIA).

Bezwaren tegen de Zorgverzekeringswet
Meer informatie over bezwaren tegen premiebetaling voor de Zorgverzekeringswet vindt u onder de interne link.

Aanvragen ontheffing
Bij de SVB kunt u het formulier 'Verklaring van gemoedsbezwaren' aanvragen. Dit kan telefonisch, schriftelijk of per e-mail. Als u aan de voorwaarden voldoet, ontvangt u de verklaring "ontheffing verzekeringsplicht wegens gemoedsbezwaren". De SVB informeert de Belastingdienst en andere uitvoeringsinstellingen (zoals UWV), als dat nodig is.

Geen recht op uitkeringen
U heeft geen recht op de uitkering of vergoeding waarvoor u de premie niet betaalt.

Meer informatie
Voor meer informatie neemt u contact op met de SVB.
# Adres Sociale Verzekeringsbank (SVB)
# Zorgverzekering en gemoedsbezwaren
Ben je er in 1 klap vanaf
pi_42132941
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:15 schreef klappernoot2000 het volgende:
Ik zag mijn baas grimlachend de krant lezen laatst, waarop hij opmerkte: 'Da's mooi, de VVD geeft startende ondernemingen géén vermogensbelasting meer... waarop hij schamper lachend zei: ..alsof startende ondernemingen in nederland de éérste jaren winst maken'

De eerste zure oogst is binnen..
Geweldig he? Heeft je baas ook gelezen dat de verliesverrekening wordt beperkt?
pi_42133339
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 06:33 schreef Vhiper het volgende:
Leg eens uit, wat bedoel jij met "boven (Liberaal)" en "Onder (Collectivistisch)"?
Politieke Quiz
pi_42133360
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 08:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Politieke Quiz
Wel een hoop open deuren in die quiz.
pi_42133377
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 08:16 schreef LangeTabbetje het volgende:
Wel een hoop open deuren in die quiz.
Hoezo?
pi_42133425
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 06:39 schreef Vhiper het volgende:

Iets voor jou dan?
[..]

Ben je er in 1 klap vanaf
Echt hoor, meen je dat nou serieus
quote:
In plaats van de verschuldigde premie betaalt u dan een verhoogde belasting. Het bedrag is in beide gevallen hetzelfde.
Wat denk je nou? Ik ben geen gewetensbezwaarde tegen 'verzekeringen', ik heb bezwaar tegen de verplichte afdracht. De verzekering schrappen en de afdracht overhouden..

Het spijt me, ik heb zelden zo'n onlogische oplossing voorgesteld zien worden. Je kan de politiek wel in .
pi_42133497
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 08:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Hoezo?
Diefstal dient verboden te zijn Wie kan hier nou oneens mee zijn ? , dat soort dingen
pi_42133517
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 08:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Politieke Quiz
Leuk! Quizjes!

Mijn uitkomst:

Uw principiële politieke positie is: Liberaal (blauwe stip in onderstaand diagram).
Uw praktische politieke positie is: Centrist (gele stip in onderstaand diagram).

Wel een heleboel vragen waar ik een ", maar..." bij zet, maar goed.
  dinsdag 26 september 2006 @ 08:38:34 #137
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_42133556
Uw principiële politieke positie is: Liberaal (blauwe stip in onderstaand diagram).
Uw praktische politieke positie is: Socialist/Communist/Fascist (gele stip in onderstaand diagram).

Is dat hypocriet of is dat niet hypocriet.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_42133563
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 08:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Echt hoor, meen je dat nou serieus
Yup Je schijnt er nogal principiele bezwaren tegen te hebben.
quote:
Wat denk je nou? Ik ben geen gewetensbezwaarde tegen 'verzekeringen', ik heb bezwaar tegen de verplichte afdracht. De verzekering schrappen en de afdracht overhouden..
Oh, je zei toch echt:
quote:
Verder er wel aan meebetalen, maar dan de uitkering weigeren. Kan je net zo goed een punt maken door je principes te laten spreken en er morele bezwaren tegenin te brengen door die verzekeringen gewoon te weigeren
quote:
Het spijt me, ik heb zelden zo'n onlogische oplossing voorgesteld zien worden. Je kan de politiek wel in .
Ik vind het best logisch als je er zo'n bezwaar tegen hebt. Toon dat dan.
pi_42133576
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 08:31 schreef LangeTabbetje het volgende:
Diefstal dient verboden te zijn Wie kan hier nou oneens mee zijn ? , dat soort dingen
Iedereen die het normaal vindt dat de overheid meer dan de helft van je inkomen onder dwang afneemt bijvoorbeeld?
pi_42133619
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 08:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Iedereen die het normaal vindt dat de overheid meer dan de helft van je inkomen onder dwang afneemt bijvoorbeeld?
Precies!
pi_42133689
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 08:39 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Yup Je schijnt er nogal principiele bezwaren tegen te hebben.
[..]

Oh, je zei toch echt: Waarom? Omdat ik die verzekering niet wil. Ik wil de voorwaarden niet, ik wil de afdracht niet, en ik wil het gezeik van de uitkeerders niet..
Omdat ik die verzekering niet wil: Ik wil deze voorwaarden niet, ik wil de afdracht niet, en ik wil het gezeik van de uitkeerders niet.

Ik zou, als ik het geld zelf te verdelen had, mogelijk wel een dergelijke verzekering afsluiten. Nu kan ik me dat niet veroorloven & het wordt niet aangeboden op de manier die het zou worden als niet alle werkenden al een verplichte staatsgeregelde verzekering zouden hebben.
quote:
Verder er wel aan meebetalen, maar dan de uitkering weigeren. Kan je net zo goed een punt maken door je principes te laten spreken en er morele bezwaren tegenin te brengen door die verzekeringen gewoon te weigeren
Nietwaar.
quote:
[..]

Ik vind het best logisch als je er zo'n bezwaar tegen hebt. Toon dat dan.
Ik toon het op een wijze die aansluit bij mijn bezwaar: ik weiger de uitkering. Je kan me dwingen tot afdracht - of je het nou premie noemt of belasting, ik trap niet in zulke woordspelletjes - maar je kan me niet dwingen iets aan te nemen. En dat kan ik alleen aantonen als het me wel wordt aangeboden.
pi_42133759
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 08:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Als je dat al diefstal vindt........
pi_42134458
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 08:57 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe noem jij het onder dwang afnemen van andermans geld dan?
pi_42134676
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 08:57 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Wist je dat niet? Dat is het standaard libertaire huilpraatje. Belasting is diefstal .
pi_42135403
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 09:42 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

dwang ? afnemen ? zorg dan voor een goede acoountant die een mooie constructie bedenkt, zodat je geen belasting betaalt.
pi_42135431
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 10:32 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

dwang ? afnemen ? zorg dan voor een goede acoountant die een mooie constructie bedenkt, zodat je geen belasting betaalt.
Punt is dat hij zelf ook van belastingcenten betaald moet worden .
  dinsdag 26 september 2006 @ 10:52:08 #147
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_42135808
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 08:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Hoezo?
Hoe minder libertariër je bent, hoe meer je: (volgens de quiz)
  • discrimineert.
  • zinloos geweld goedpraat.
  • voor diefstal bent.
  • mensen niet toestaat vrijwillig te schenken (bedoelt de quiz niet 'vrij van belasting' ipv 'vrijwillig'?).

Verder worden nazi's, communisten en socialisten allemaal in hetzelfde hokje gezet.
    Gek he, dat met zo'n quiz zo'n 80% van de ondervraagden bij 'principieel' op liberaal/libertarisch uitkomt...

Dit is gewoon een erg trieste quiz. Gelukkig zijn de meeste libertarische denkbeelden van een hoger niveau dan deze quiz
  • pi_42135994
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 10:52 schreef Pie.er het volgende:
    Dit is gewoon een erg trieste quiz.
    Daar denkt o.a. de Washington Post heel anders over:
    "The Quiz has gained respect as a valid measure of a person's political leanings."

En ze zijn niet de enige: What they're saying about the World's Smallest Political Quiz

Bovendien ging het me dit keer niet om de quiz zelf maar om het Nolan-diagram waar de quiz op gebaseerd is en dat goed laat zien dat het politieke spectrum niet één maar twee dimensies heeft, en derhalve niet twee maar vier uiteinden. Naast het traditionele links-rechts (progressief-conservatief) dus ook een boven en onder (liberaal-étatistisch)

"The Left/Right scale is a misleading way of comparing political systems. It doesn't measure anything. Indeed, the left/right scale is not a scale at all, just an obsolete reference to the seating arrangement of the French Assembly in the 1790's."
      dinsdag 26 september 2006 @ 11:23:22 #149
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42136504
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 09:42 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

In de kroeg hangen.
      dinsdag 26 september 2006 @ 11:24:33 #150
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42136541
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 11:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

"The Quiz has gained respect as a valid measure of a person's political leanings."

En ze zijn niet de enige: What they're saying about the World's Smallest Political Quiz

Bovendien ging het me dit keer niet om de quiz zelf maar om het Nolan-diagram waar de quiz op gebaseerd is en dat goed laat zien dat het politieke spectrum niet één maar twee dimensies heeft, en derhalve niet twee maar vier uiteinden. Naast het traditionele links-rechts (progressief-conservatief) dus ook een boven en onder (liberaal-étatistisch)

"The Left/Right scale is a misleading way of comparing political systems. It doesn't measure anything. Indeed, the left/right scale is not a scale at all, just an obsolete reference to the seating arrangement of the French Assembly in the 1790's."
    Dat klopt, maar dat geldt vooral voor het Amerikaanse politieke discours. Veel van die quiz speelt in onze politieke verhoudingen geen rol; onze politieke verhoudingen komen er in z'n geheel niet tot hun recht.
      dinsdag 26 september 2006 @ 11:27:20 #151
    61982 Pie.er
    For your pleasure...
    pi_42136588
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 11:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Dat commentaar slaat op de originele World's Smallest Political Quiz. Deze komt overeen met het 'praktisch'-gedeelte uit de Nederlandse versie die jij gaf.
    Met het praktisch-gedeelt is inderdaad een stuk minder mis, misschien wel helemaal niks.

Het 'principieel'-gedeelte, wat de Nederlandse makers blijkbaar zelf hebben toegevoegd, dat is rampzalig. Niet voor niks liggen de statistieken voor 'principieel' en 'praktisch' zo ver uit elkaar.
    quote:

Mee eens, ik laat de quote staan zodat ander mensen het misschien nogmaals lezen
    pi_42136652
    Ik, als blijkbaar rechtse PvdA-er sluit me volledig aan bij de quote
      dinsdag 26 september 2006 @ 11:31:53 #153
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42136673
    Misschien dus in de VS, maar bij ons betekent het weldegelijk wat: nivellering&solidariteit&veel diensten in overheidslanden versus differentiering&individualisme&veel private sector.
    pi_42139292
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 08:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Omdat ik die verzekering niet wil: Ik wil deze voorwaarden niet, ik wil de afdracht niet, en ik wil het gezeik van de uitkeerders niet.

Ik zou, als ik het geld zelf te verdelen had, mogelijk wel een dergelijke verzekering afsluiten. Nu kan ik me dat niet veroorloven & het wordt niet aangeboden op de manier die het zou worden als niet alle werkenden al een verplichte staatsgeregelde verzekering zouden hebben.
    [..]

Nietwaar.
    [..]

Ik toon het op een wijze die aansluit bij mijn bezwaar: ik weiger de uitkering. Je kan me dwingen tot afdracht - of je het nou premie noemt of belasting, ik trap niet in zulke woordspelletjes - maar je kan me niet dwingen iets aan te nemen. En dat kan ik alleen aantonen als het me wel wordt aangeboden.
    Wat jij wil, ik en miljoenen Nederlanders met mij zijn blij dat dergelijke regelingen er wel zijn, zeker omdat dergelijke regelingen individueel geregeld onbetaalbaar zouden zijn. Wil je het diefstal noemen, prima, ik noem het samenleven.
    pi_42139705
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 13:18 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Wat jij wil, ik en miljoenen Nederlanders met mij zijn blij dat dergelijke regelingen er wel zijn, zeker omdat dergelijke regelingen individueel geregeld onbetaalbaar zouden zijn.
    Dan regel je dat toch collectief met die mensen?
    quote:
    Wil je het diefstal noemen, prima, ik noem het samenleven.
    Ik noem het dwang - mij iets opdringen wat ik niet wil omdat jij denkt dat dat voor jou goedkoper is. Denkt, want zeker weten doe je het niet.
      dinsdag 26 september 2006 @ 13:36:20 #156
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42139788
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 13:33 schreef sigme het volgende:

[..]

[..]
    Dat hebben we gedaan. Dat heet overheid.
    quote:
    Ik noem het dwang - mij iets opdringen wat ik niet wil omdat jij denkt dat dat voor jou goedkoper is. Denkt, want zeker weten doe je het niet.
    Ik noem het dwang dat ik verplicht wordt te kiezen tussen allerlei aanbieders, verplicht ben om naar "sfeervolle" reclames te kijken, en me bij elke energierekening verplicht ben me af te vragen of ik genaaid word.
    pi_42140064
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 13:36 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat hebben we gedaan. Dat heet overheid.
    En dat collectief slokt ook de mensen op die dat niet zo willen. Dat is niet wat ik voorstelde - regel het collectief met die mensen.
    quote:
    [..]

Ik noem het dwang dat ik verplicht wordt te kiezen tussen allerlei aanbieders, verplicht ben om naar "sfeervolle" reclames te kijken, en me bij elke energierekening verplicht ben me af te vragen of ik genaaid word.
    En? Dat vraag je je dat toch niet af? Niet verplicht hoor . Dan neem je er een die zich aandient en dan hou je het daarbij. Geen probleem, niemand die je dwingt de goedkoopste, beste, aardigste of wat dan ook te kiezen. Je kan ook géén stroom nemen zelfs.
    (Ja, je kan prima leven zonder stroom, mijn vader heeft pas 15 jaar stroom.)
      dinsdag 26 september 2006 @ 13:48:41 #158
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42140112
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 13:46 schreef sigme het volgende:

En? Dat vraag je je dat toch niet af? Niet verplicht hoor . Dan neem je er een die zich aandient en dan hou je het daarbij. Geen probleem, niemand die je dwingt de goedkoopste, beste, aardigste of wat dan ook te kiezen. Je kan ook géén stroom nemen zelfs.
    (Ja, je kan prima leven zonder stroom, mijn vader heeft pas 15 jaar stroom.)
    Je hoeft ook geen stroom te nemen als het collectief is. Dan betaal je er ook niet voor.
    Je kunt ook een windmolen neerplempen, ga je gang.
    Maar fair is fair, echte alternatieven zijn er gewoon niet.
    pi_42140234
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 13:48 schreef Floripas het volgende:

[..]

Je hoeft ook geen stroom te nemen als het collectief is. Dan betaal je er ook niet voor.
    Klopt, voor stroom geldt dat. Voor werkloosheidspremie niet.
      dinsdag 26 september 2006 @ 14:10:31 #160
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42140639
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 13:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Klopt, voor stroom geldt dat. Voor werkloosheidspremie niet.
    Mooie principes, gedachtenspinsels, experimenten.
    Feit is dat het gemakkelijker en rustiger is geregeld zo. Ik neem een brandverzekering; ik word gedwongen mee te betalen aan andermans schade; maar ik slaap er beter van.
    pi_42140846
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 14:10 schreef Floripas het volgende:

[..]

Mooie principes, gedachtenspinsels, experimenten.
    Feit is dat het gemakkelijker en rustiger is geregeld zo. Ik neem een brandverzekering; ik word gedwongen mee te betalen aan andermans schade; maar ik slaap er beter van.
    Nee, je gooit nu twee dingen door elkaar.

Het principe van 'verzekeren'-> dat is per definitie collectief, waarbij je, met een beetje mazzel, wél inlegt maar nooit claimt.

Het principe van collectieve verplichting - in dit geval: het collectief verplicht iedereen een bepaalde verzekering te nemen tegen voorwaarden die ook collectief vaststaan.

Niet doorelkaar halen!
      dinsdag 26 september 2006 @ 14:22:08 #162
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42140941
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 14:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, je gooit nu twee dingen door elkaar.

Het principe van 'verzekeren'-> dat is per definitie collectief, waarbij je, met een beetje mazzel, wél inlegt maar nooit claimt.
    Het lijkt de loterij wel.
    quote:
    Het principe van collectieve verplichting - in dit geval: het collectief verplicht iedereen een bepaalde verzekering te nemen tegen voorwaarden die ook collectief vaststaan.

Niet doorelkaar halen!
    Ik begrijp je principiele verschil, maar wat is in de praktijk het verschil? Je niet verzekeren voor arbeidsongeschiktheid of zorgkosten is zo grenzenloos dom - dat zou niemand doen als-ie er tweemaal over nadacht. Ik begrijp dat je principieel graag het recht wil hebben om je niet te verzekeren, net als ik principieel graag het recht zou hebben om in m'n blote jetsers over straat te gaan rennen. Maar maakt het in de praktijk zo veel uit?
    pi_42141418
    quote:
    Ik begrijp je principiele verschil, maar wat is in de praktijk het verschil? Je niet verzekeren voor arbeidsongeschiktheid of zorgkosten is zo grenzenloos dom - dat zou niemand doen als-ie er tweemaal over nadacht. Ik begrijp dat je principieel graag het recht wil hebben om je niet te verzekeren, net als ik principieel graag het recht zou hebben om in m'n blote jetsers over straat te gaan rennen. Maar maakt het in de praktijk zo veel uit?
    Het verschil? Wat ik al zei - ik laat nu de uitkering lopen die mijn liefste zometeen na ontslag zou kunnen claimen. Ik zou, toevalllig, daarvoor géén verzekering afsluiten, omdat ik mijzelf daar op andere wijze tegen indek.
    Dus eh - ja. Dat maakt uit.
    pi_42144494
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 13:33 schreef sigme het volgende:

Ook dan blijft het onbetaalbaar. Feit blijft dat we het collectief moeten doen om het voor iedereen betaalbaar te houden. Dat jij gedwongen wordt daaraan mee te werken, om het voor iedereen mogelijk te maken in hun basisbehoeften te kunnen voorzien, zal mij echt worst wezen. Liever jouw dwingen, dan Brazilliaanse toestanden met getto's vol mensen die niet in hun basisbehoeften kunnen voorzien omdat een aantal stinkend rijken niet mee willen betalen.

Zoals ik al zei, noem het diefstal, noem het dwang, ik noem het samenleven, er zijn voor een ander. Het is alleen dwang als je jezelf buiten de samenleving wilt plaatsen.
    quote:
    Dat weet ik wel zeker. Vraag gerust eens een particuliere offerte voor een AOV aan
    pi_42144779
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 16:39 schreef Vhiper het volgende:
    Ook dan blijft het onbetaalbaar. Feit blijft dat we het collectief moeten doen om het voor iedereen betaalbaar te houden. Dat jij gedwongen wordt daaraan mee te werken, om het voor iedereen mogelijk te maken in hun basisbehoeften te kunnen voorzien, zal mij echt worst wezen. Liever jouw dwingen, dan Brazilliaanse toestanden met getto's vol mensen die niet in hun basisbehoeften kunnen voorzien omdat een aantal stinkend rijken niet mee willen betalen.
    Weet wat je zegt. Als je er geen problemen mee hebt om mensen te dwingen zo te leven als jij denkt dat goed is dan verlies je ook je recht van spreken als je zelf ergens toe gedwongen wordt waar je het niet mee eens bent. Een Europese grondwet bijvoorbeeld.
    quote:
    Zoals ik al zei, noem het diefstal, noem het dwang, ik noem het samenleven, er zijn voor een ander. Het is alleen dwang als je jezelf buiten de samenleving wilt plaatsen.
    Ik noem het diefstal, ik noem het dwang, omdat het dat IS.
    quote:
    Dat weet ik wel zeker. Vraag gerust eens een particuliere offerte voor een AOV aan
    Die zijn nu onbetaalbaar omdat er geen markt voor is. De overheid heeft die namelijk al gemonopoliseerd en je bent nog steeds verplicht aan de WAO mee te betalen ook als je een particuliere AOV zou afsluiten. Aangezien geen mens graag dubbel betaalt is het niet zo verwonderlijk dat er weinig vraag naar is.
    pi_42144913
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 16:52 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Weet wat je zegt. Als je er geen problemen mee hebt om mensen te dwingen zo te leven als jij denkt dat goed is dan verlies je ook je recht van spreken als je zelf ergens toe gedwongen wordt waar je het niet mee eens bent. Een Europese grondwet bijvoorbeeld.
    Als jij er problemen mee hebt om mensen te dwingen te leven zoals ik/we denk/en dat goed is verlies je dan niet ook het recht op een wet? veroorzaakt dat geen anarchie?
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
    pi_42145105
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 16:59 schreef kareltje_de_grote het volgende:
    Als jij er problemen mee hebt om mensen te dwingen te leven zoals ik/we denk/en dat goed is verlies je dan niet ook het recht op een wet? veroorzaakt dat geen anarchie?
    Ja. Alleen heb jij bij 'anarchie' een beeld van chaos en bloed in de straten en ik een beeld van vrijwillige samenwerking en respekt voor andermans lijf en goederen.
    pi_42150231
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 16:52 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Er zijn genoeg zaken in Nederland waarmee ik geconfronteerd wordt waar ik het niet mee eens ben, ik noem alleen al de vele vrijheidsbeperkingen die ik opgelegd krijg omdat ik toevallig verlieft was geworden op een buitenlandse vrouw. Het recht van spreken verliezen? Nee hoor, in een democratie mag je altijd je mening geven. Dat er vervolgens niet altijd naar je geluisterd wordt, is de prijs die je betaald, dat betekend nog niet dat je er niets over mag zeggen.

In een samenleving kan je niet samenleven als je niet onderling spelregels afspreekt om alles in goede banen te leiden.
    quote:
    Ik noem het diefstal, ik noem het dwang, omdat het dat IS.
    Ik noem het samen leven, elkaar helpen, omdat het dat IS
    quote:
    Die zijn nu onbetaalbaar omdat er geen markt voor is. De overheid heeft die namelijk al gemonopoliseerd en je bent nog steeds verplicht aan de WAO mee te betalen ook als je een particuliere AOV zou afsluiten. Aangezien geen mens graag dubbel betaalt is het niet zo verwonderlijk dat er weinig vraag naar is.
    Die markt is er wel in de honderduizenden die geen werknemer zijn en dus geen WAO verzekering hebben. Maar als jij objectief en feitelijk kan aantonen dat een private AOV verzekering met dezelfde voorwaarden en uitkeringen e.d. mogelijk is tegen dezelfde of een lagere premie, mogelijk is, dan moet je dat ideetje maar eens richting Tweede Kamer sturen. Zijn ze je eeuwig dankbaar
    pi_42150272
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 17:11 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ja. Alleen heb jij bij 'anarchie' een beeld van chaos en bloed in de straten en ik een beeld van vrijwillige samenwerking en respekt voor andermans lijf en goederen.
    Idillisch, paradijselijk bijna, maar compleet onrealistisch, helaas...
    pi_42150638
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 20:19 schreef Vhiper het volgende:
    Er zijn genoeg zaken in Nederland waarmee ik geconfronteerd wordt waar ik het niet mee eens ben, ik noem alleen al de vele vrijheidsbeperkingen die ik opgelegd krijg omdat ik toevallig verlieft was geworden op een buitenlandse vrouw.
    En daar was je het dus volledig mee eens begrijp ik? "Tja honey in een samenleving zijn nou eenmaal spelregels nodig om alles in goede banen te leiden".
    quote:
    In een samenleving kan je niet samenleven als je niet onderling spelregels afspreekt om alles in goede banen te leiden.
    Mee eens, hier zijn de spelregels die ik voorstel:

DE LIBERTARISCHE GRONDWET:

** ARTIKEL 1: Geen persoon, groep personen of overheid mag geweld, dwang of fraude initiëren, of daarmee dreigen, tegen een ander individu of groep of zijn/hun eigendom.
    ** ARTIKEL 2: Geweld mag moreel en legaal uitsluitend gebruik worden als verdediging tegen degenen die artikel 1 overtreden.
    ** ARTIKEL 3: Er mag nooit een uitzondering gemaakt worden op artikel 1 en 2.

Welke regels heb je nog meer nodig?
    quote:
    Ik noem het samen leven, elkaar helpen, omdat het dat IS
    Waarom zou je niet samen kunnen leven en elkaar helpen zonder dat daar dwang en diefstal voor nodig is? Is het uberhaupt wel mogelijk mét?
    quote:
    Die markt is er wel in de honderduizenden die geen werknemer zijn en dus geen WAO verzekering hebben. Maar als jij objectief en feitelijk kan aantonen dat een private AOV verzekering met dezelfde voorwaarden en uitkeringen e.d. mogelijk is tegen dezelfde of een lagere premie, mogelijk is, dan moet je dat ideetje maar eens richting Tweede Kamer sturen. Zijn ze je eeuwig dankbaar
    Integendeel, het zou hun macht inperken en daarmee hun mogelijkheden om een dik inkomen te verdienen over de ruggen van anderen door het voorhouden van sigaren uit eigen doos.
    pi_42150667
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 20:20 schreef Vhiper het volgende:
    Idillisch, paradijselijk bijna, maar compleet onrealistisch, helaas...
    Als het zo onrealistisch is waarom verbied je het me dan?
    pi_42152373
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 20:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Als we terug kijken in de geschiedenis, is er ooit een periode van wetteloosheid (anarchie) geweest waar mensen vrijwillig samenwerkten in vreden en evenwicht?
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
      dinsdag 26 september 2006 @ 21:32:17 #173
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_42152870
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 21:19 schreef kareltje_de_grote het volgende:
    Als we terug kijken in de geschiedenis, is er ooit een periode van wetteloosheid (anarchie) geweest waar mensen vrijwillig samenwerkten in vreden en evenwicht?
    Is die vraag überhaupt relevant?
    pi_42153175
    ** ARTIKEL 1: Geen persoon, groep personen of overheid mag geweld, dwang of fraude initiëren, of daarmee dreigen, tegen een ander individu of groep of zijn/hun eigendom.
    ** ARTIKEL 2: Geweld mag moreel en legaal uitsluitend gebruik worden als verdediging tegen degenen die artikel 1 overtreden.

[/quote]

Wie gaat dat handhaven?
    pi_42153243
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 16:39 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Ook dan blijft het onbetaalbaar. Feit blijft dat we het collectief moeten doen om het voor iedereen betaalbaar te houden.
    Klopt, dat is het principe van 'verzekeren'. Dat het collectief moet om het betaalbaar te maken. Hoe gróót het collectief moet is daarmee niet gezegd.

Het is bovendien niet efficient het collectief tot één collectief te maken - daarmee gaan voordelen van iets preciesere toesnijding verloren. Gevolg is dat er eindeloos gezanikt wordt over recht op 43 of 44 weken 70 of 75% uitkering - wat gelijk over bakken geld gaat en iedereen aangaat. En omdat iedereen aanspraak moet kunnen maken een verzameling uitvoerders en controleurs waar je koud van wordt, alsmede innerlijk tegenstrijdige regels afkomstig van één bron.
    Zoals de verplichting bezwaar aan te tekenen bij ontslag (bij de staat) opdat de WW-uitkeerder (staat) uitkeert, nadat het CWI(staat) toestemming heeft gegeven voor ontslag. Dit omdat de staat vindt dat het ontslag niet verwijtbaar mag zijn.. maar de staat keurt eerst zelf het ontslag goed. En behandelt het bezwaar wat ze zelf eist... Hoezo inefficient?
    quote:
    Dat jij gedwongen wordt daaraan mee te werken, om het voor iedereen mogelijk te maken in hun basisbehoeften te kunnen voorzien, zal mij echt worst wezen. Liever jouw dwingen, dan Brazilliaanse toestanden met getto's vol mensen die niet in hun basisbehoeften kunnen voorzien omdat een aantal stinkend rijken niet mee willen betalen.
    Maak er dan een verplichte verzekering van van het soort zoals er ook voor een auto verplicht is, en voor de persoonlijke WA. Heel minimaal.

Nogmaals - ik ben niet te zuinig om mee te betalen aan anderen, ik hoef ook niet meer geld over te houden, maar ik wil minder dwang. Ik zie de redelijkheid niet in van de verplichting van superdeluxe verzekeringen.
    quote:
    Jij noemt het samenleven mensen te verbieden zich buiten de samenleving te plaatsen..
    Ik wil met zulke 'samenlevers' zo min mogelijk te maken hebben. Dat zijn samenlevers die vinden dat ze mij mogen dwingen tot werk voor het algemeen goed enzo.
    pi_42153379
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 21:41 schreef Heerd het volgende:

Wie gaat dat handhaven?
    Iedereen die zich daartoe geroepen voelt en er een concurrerende prijs voor rekent.
    pi_42153523
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 21:42 schreef sigme het volgende:
    Zoals de verplichting bezwaar aan te tekenen bij ontslag (bij de staat) opdat de WW-uitkeerder (staat) uitkeert, nadat het CWI(staat) toestemming heeft gegeven voor ontslag. Dit omdat de staat vindt dat het ontslag niet verwijtbaar mag zijn.. maar de staat keurt eerst zelf het ontslag goed. En behandelt het bezwaar wat ze zelf eist... Hoezo inefficient?
    Kafkaësk. Geen ander woord voor.
    pi_42154232
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 14:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Het verschil? Wat ik al zei - ik laat nu de uitkering lopen die mijn liefste zometeen na ontslag zou kunnen claimen. Ik zou, toevalllig, daarvoor géén verzekering afsluiten, omdat ik mijzelf daar op andere wijze tegen indek.
    Dus eh - ja. Dat maakt uit.
    Hebben jullie nog een inkomen om op terug te vallen, een eigen kapitaal (tje) achter de hand of geld op de bank?
    Daarmee valt of staat je bereidwilligheid om een uitkering af te wijzen.

Ik ben van mening dat er (momenteel) voor iedereen werk is, en mocht ik ooit in de situatie komen dat ik moet kiezen tussen lopende-band werk en een uitkering, dan zal ik waarachijnlijk voor een baantje kiezen, maar mensen met bijvoorbeeld een academische opleiding, maar lichamelijk ongemak (slechte rug, stof allergieen oid) hebben natuurlijk al veel minder keuze. Komt nog eens bij dat als alle (hoger) opgeleide mensen die nu tijdelijk een uitkering krijgen een baantje zouden willen er dus minder werk is voor ongeschoold personeel omdat werkgevers in veel gevallen dan liever uitzendpersoneel hebben die ze naar believen kunnen oproepen. Studenten zullen zeer moeilijk bijbaantjes kunnen vinden, hierdoor inder geld verdienen, studies niet kunnen betalen en/of niet kunnen consumeren, ook niet heel stimulerend voor je economie. Nogal kort door de bocht allemaal natuurlijk, maar je verkeert in een luxe positie als je je het zondermeer kunt permiteren een uitkering te weigeren.
    pi_42154773
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 22:10 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Hebben jullie nog een inkomen om op terug te vallen, een eigen kapitaal (tje) achter de hand of geld op de bank?
    Daarmee valt of staat je bereidwilligheid om een uitkering af te wijzen.
    Eens. Liefste krijgt ontslagvergoeding mee, een paar maanden salaris. We gaan het van die paar maanden minstens dát aantal maanden uitzingen. Daarmee laten we zo'n 1000 euro p/mnd lopen.

Ik zal me weigering veroorloven zolang ik het me kán veroorloven. Maar ik leef heel goedkoop, dus ik kan me veel veroorloven.
    quote:
    Ik ben van mening dat er (momenteel) voor iedereen werk is, en mocht ik ooit in de situatie komen dat ik moet kiezen tussen lopende-band werk en een uitkering, dan zal ik waarachijnlijk voor een baantje kiezen, maar mensen met bijvoorbeeld een academische opleiding, maar lichamelijk ongemak (slechte rug, stof allergieen oid) hebben natuurlijk al veel minder keuze. Komt nog eens bij dat als alle (hoger) opgeleide mensen die nu tijdelijk een uitkering krijgen een baantje zouden willen er dus minder werk is voor ongeschoold personeel omdat werkgevers in veel gevallen dan liever uitzendpersoneel hebben die ze naar believen kunnen oproepen. Studenten zullen zeer moeilijk bijbaantjes kunnen vinden, hierdoor inder geld verdienen, studies niet kunnen betalen en/of niet kunnen consumeren, ook niet heel stimulerend voor je economie. Nogal kort door de bocht allemaal natuurlijk, maar je verkeert in een luxe positie als je je het zondermeer kunt permiteren een uitkering te weigeren.
    Die luxepositie verwerf ik mijzelf door goed te kunnen leven van weinig geld.

Overigens heeft mijn liefste een WO opleidingen en een LBO baan. Ik zie niet wat daaraan bezwaarlijk is.
    pi_42160415
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 20:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:

En daar was je het dus volledig mee eens begrijp ik? "Tja honey in een samenleving zijn nou eenmaal spelregels nodig om alles in goede banen te leiden".
    Met een aantal regels wel, met een aantal regels niet. Vooral d uitvoering liet te wensen over Maar ik accepteerde inderdaad wel dat daar regels aan verbonden zaten en daar heb ik me netjes aan gehouden, in tegenstelling tot de honderdduizenden illegalen in dit land.
    quote:
    Mee eens, hier zijn de spelregels die ik voorstel:

Jij denkt serieus dat een samenleving alleen op basis van deze drie regels kan functioneren? Er zijn meer manieren om andere mensen schade te berokkenen dan alleen door geweld, dwang of fraude, verder zijn er wel meer zaken in het leven die je met elkaar moet afspreken naast geweld, dwang en fraude
    quote:
    Waarom zou je niet samen kunnen leven en elkaar helpen zonder dat daar dwang en diefstal voor nodig is? Is het uberhaupt wel mogelijk mét?
    Dat kun je zien in landen waar dergelijke regelgeving niet is en zul je zien dat het "Elkaar helpen" gereduceerd wordt tot het toestoppen van een stuiver aan een bedelaar en zelfs dat liever niet, want die bedelaar berokkend natuurlijk schade aan het uitzicht, als ie zo voor het hek van de villa ligt.
    quote:
    Integendeel, het zou hun macht inperken en daarmee hun mogelijkheden om een dik inkomen te verdienen over de ruggen van anderen door het voorhouden van sigaren uit eigen doos.
    Nonsense. Dat gebeurt aleen als je het te veel doordrijft.
    pi_42160743
    quote:
    Op woensdag 20 september 2006 21:26 schreef Napalm het volgende:

[..]

Dan zou ik toch de tabel op bladzijde 164/165 nog maar eens goed bekijken in de MEV 2007. Het hangt er van af welke groep je uitkiest, maar het algemene beeld komt in dit document ook aardig overeen.
    Verder eens dat je geld alleen kan uitgeven als je het hebt. Maar los daarvan kun je denk ik terecht vaststellen dat het voor veel mensen magere jaren zijn geweest. Volgens mij siert het het kabinet en politici in het algemeen als ze feiten niet mooier proberen voor te stellen dan ze zijn. Dat valt echter moeilijk af te leren - en dan maakt het niet uit van welke partij ze zijn.
    pi_42161482
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 20:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik verbied je niets, we hebben in de Nederlandse samenleving in een democratische manier regels opgesteld. Als je je daar niet aan wilt houden, staat het je vrij, laat ik de IND eens quoten, je gezinsleven in een ander land voort te zetten
      woensdag 27 september 2006 @ 09:43:57 #183
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_42162160
    quote:
    Op dinsdag 26 september 2006 20:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Je denkt serieus dat je met deze regels een samenleving kan organiseren?
    quote:
    Gebleken is van wel
    pi_42162801
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 06:48 schreef Vhiper het volgende:
    Jij denkt serieus dat een samenleving alleen op basis van deze drie regels kan functioneren? Er zijn meer manieren om andere mensen schade te berokkenen dan alleen door geweld, dwang of fraude, verder zijn er wel meer zaken in het leven die je met elkaar moet afspreken naast geweld, dwang en fraude
    Zoals?
    quote:
    Dat kun je zien in landen waar dergelijke regelgeving niet is en zul je zien dat het "Elkaar helpen" gereduceerd wordt tot het toestoppen van een stuiver aan een bedelaar en zelfs dat liever niet, want die bedelaar berokkend natuurlijk schade aan het uitzicht, als ie zo voor het hek van de villa ligt.
    Aha, de samenleving kent nu geen bedelaars begrijp ik? En mensen meer vrijheid verlenen zou het aantal bedelaars drastisch doen toenemen?
    pi_42162832
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 09:06 schreef Vhiper het volgende:
    Ik verbied je niets, we hebben in de Nederlandse samenleving in een democratische manier regels opgesteld. Als je je daar niet aan wilt houden, staat het je vrij, laat ik de IND eens quoten, je gezinsleven in een ander land voort te zetten
    De vraag is hoe lang nog. Wat vind je bijvoorbeeld van studenten die op staatskosten een opleiding hebben genoten en vervolgens in Amerika gaan wonen?
    pi_42163543
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 10:12 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Zoals?
    Ongelukken, monopolisme, kartelvorming, etc Vertel me trouwens eens waar je als Libertariër staat qua abortus? Wat is dan belangrijker, het recht van de vrouw zelf over haar buik te beslissen, of het recht van het kind op het leven?

Met jouw drie regeltjes alleen kom je er dus niet.
    quote:
    Aha, de samenleving kent nu geen bedelaars begrijp ik?
    Waar zeg ik dat?
    quote:
    En mensen meer vrijheid verlenen zou het aantal bedelaars drastisch doen toenemen?
    De vrijheid waar jij op doelt, namelijk niet gedwongen worden anderen te helpen, ja dat zou het aantal bedelaars drastisch doen toenemen. Voorbeeldje? Kijk daar rustig de hele derde wereld maar op na, waar ze geen gedwongen sociaal systeem kennen.
    pi_42163569
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 10:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:

De vraag is hoe lang nog. Wat vind je bijvoorbeeld van studenten die op staatskosten een opleiding hebben genoten en vervolgens in Amerika gaan wonen?
    Niets mis mee. Hoe meer mensen opgeleid zijn, hoe beter, waar dat ter wereld ook is
    pi_42163651
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 10:45 schreef Vhiper het volgende:
    Ongelukken, monopolisme, kartelvorming, etc
    Wat is daarmee?
    quote:
    De vrijheid waar jij op doelt, namelijk niet gedwongen worden anderen te helpen, ja dat zou het aantal bedelaars drastisch doen toenemen. Voorbeeldje? Kijk daar rustig de hele derde wereld maar op na, waar ze geen gedwongen sociaal systeem kennen.
    Pardon?
    pi_42163687
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 10:46 schreef Vhiper het volgende:
    Niets mis mee. Hoe meer mensen opgeleid zijn, hoe beter, waar dat ter wereld ook is
    Als ze in het buitenland gaan wonen betalen ze geen belasting meer aan Nederland terwijl ze wel op onze kosten hebben kunnen studeren. Wat vind je daarvan?
    pi_42163727
    quote:
    Vertel me trouwens eens waar je als Libertariër staat qua abortus? Wat is dan belangrijker, het recht van de vrouw zelf over haar buik te beslissen, of het recht van het kind op het leven?
    Daar lopen ook bij libertariërs de meningen over uiteen. Persoonlijk vind ik het recht van de vrouw over haar eigen lichaam belangrijker.
    pi_42163791
    er is geen algemene beschouwingen topic?
    pi_42163859
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 10:56 schreef Toffe_Ellende het volgende:
    er is geen algemene beschouwingen topic?
    Wat let je om er eentje te beginnen? Ik hoor dat Woutertje aardig de show steelt maar ik kan het op mn werk niet volgen.
    pi_42163958
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 10:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Wat is daarmee?
    Zaken die jouw drie regeltjes niet dekken.
    quote:
    Pardon?
    Is dat een ander woord voor "Sorry, je hebt gelijk"?
      woensdag 27 september 2006 @ 11:04:42 #194
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42163989
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 10:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Als ze in het buitenland gaan wonen betalen ze geen belasting meer aan Nederland terwijl ze wel op onze kosten hebben kunnen studeren. Wat vind je daarvan?
    Een vorm van zeer effectieve ontwikkelingshulp.
    pi_42163996
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:03 schreef Vhiper het volgende:
    Zaken die jouw drie regeltjes niet dekken.
    Ja, en?
    quote:
    Is dat een ander woord voor "Sorry, je hebt gelijk"?
    Nee, het is een ander woord voor "Dit meen je toch hopelijk niet"
    pi_42163999
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 10:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Ze kosten Nederland ook niets meer, terwijl ze Amerika wel met hun kennis ondersteunen en het derhalve een goede exportpartner maakt. Nogmaals, niets mis mee. De hele wereld profiteert, in meer of mindere mate, van elke opgeleide persoon.
    pi_42164000
    quote:

Vertel me trouwens eens waar je als Libertariër staat qua abortus? Wat is dan belangrijker, het recht van de vrouw zelf over haar buik te beslissen, of het recht van het kind op het leven?
    Als dat kind z'n recht wil halen sleept 'ie me maar voor de rechter.

Als iemand anders het recht voor dat kind komt claimen ben je terug bij iemand die recht afdwingt namens iemand die daarom niet vraagt en niet kan weigeren.
    pi_42164043
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:04 schreef Floripas het volgende:
    Een vorm van zeer effectieve ontwikkelingshulp.
    Dus nu hebben ook hoogbegaafde leerlingen al ontwikkelingshulp nodig. Zijn er uberhaupt mensen op aarde die géén hulp nodig hebben van de almachtige Floripas?
    pi_42164046
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ja, en?
    Moet ik echt alles voorkauwen??

Met houw drie regeltjes kan je dus geen samenleving organiseren en dus is het irreël en onrealistisch.
    quote:
    Nee, het is een ander woord voor "Dit meen je toch hopelijk niet"
    Jawel, vertel eens waarom het niet zou kloppen.
    pi_42164091
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:06 schreef Vhiper het volgende:
    Moet ik echt alles voorkauwen??

Met houw drie regeltjes kan je dus geen samenleving organiseren en dus is het irreël en onrealistisch.
    Geef dan 'ns een concreet voorbeeld. Alleen maar wat roepen kan iedereen. Welke grote misstand zou door de libertarische grondwet niet voorkomen kunnen worden?
    quote:
    Jawel, vertel eens waarom het niet zou kloppen.
    Derde-wereld landen worden in de regel dictatoriaal geregeerd en kennen geen of nauwelijks eigendomsrechten en vrije handel.
    pi_42164141
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Als dat kind z'n recht wil halen sleept 'ie me maar voor de rechter.

Als iemand anders het recht voor dat kind komt claimen ben je terug bij iemand die recht afdwingt namens iemand die daarom niet vraagt en niet kan weigeren.
    Ah, dus iemand die niet over het bewustzijn beschikt om zelf iemand anders aan te klagen, heeft geen rechten? Geestelijk gehandicapten? mensen in coma? uberhaupt mensen die gewoon de gang naar de rechter niet zouden kunnen betalen? Allemaal rechtenloos?

Absoluut niet de samenleving waarin ik wil leven. Dan maar een beetje dwang om dit soort misstanden te voorkomen
      woensdag 27 september 2006 @ 11:11:25 #202
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42164153
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:06 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dus nu hebben ook hoogbegaafde leerlingen al ontwikkelingshulp nodig. Zijn er uberhaupt mensen op aarde die géén hulp nodig hebben van de almachtige Floripas?
    Lees je nu expres verkeerd wat er staat?
    Iemand die hier studeert, van welke nationaliteit dan ook, maar in de Congo een bedrijfje opzet is effectiever dan het dumpen van zakken met voedsel. En het is nog goedkoper ook. Dát bedoelde ik.
      woensdag 27 september 2006 @ 11:12:34 #203
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42164173
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Geef dan 'ns een concreet voorbeeld. Alleen maar wat roepen kan iedereen. Welke grote misstand zou door de libertarische grondwet niet voorkomen kunnen worden?
    Regel twee is niet voldoende om iemand te vervolgen die moord heeft gepleegd.
      woensdag 27 september 2006 @ 11:13:18 #204
    10841 Napalm
    Brandbarbaar
    pi_42164193
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 10:58 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Wat let je om er eentje te beginnen? Ik hoor dat Woutertje aardig de show steelt maar ik kan het op mn werk niet volgen.
    .
    Teletekst claimt kinderachtig geruzie
    quote:
    108 Teletekst wo 27 sep
    Bos botst keihard met Verhagen

` De Algemene Beschouwingen zijn direct
    uitgelopen op een vinnige confrontatie
    tussen PvdA-leider Bos en VVD-leider
    Rutten en CDA-fractieleider Verhagen
    van het CDA.Ze verweten elkaar honend
    geklets,gedraai en oneerlijkheid.

Verhagen viel de 'Bos-belasting' voor
    AOW-ers aan,toen Bos de kabinetsclaim
    weersprak dat ouderen erop vooruit zijn
    gegaan."Ze betalen wel honderden euro's
    meer huur en zorgpremie",zei Bos."CDA
    en VVD pakken mensen keihard,al zwijgen
    ze erover in hun verkiezingsprogramma.

Bos zei dat Rutte alleen opkomt voor
    de rijkste 5 procent,Rutte dat de Bos
    leraren al tot de hoge inkomens rekent.
    Edit: Algemene Beschouwingen 2006

[ Bericht 3% gewijzigd door Napalm op 27-09-2006 11:23:51 ]
      woensdag 27 september 2006 @ 11:13:41 #205
    69147 Zzyzx
    Wie dit leest is gek.
    pi_42164206
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Ze gaan ervan uit dat iedereen zichzelf kan redden zonder hulp. Dit is niet zo. Sommige mensen hebben hulp nodig en hebben daar moreel gezien recht op.
    pi_42164236
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:11 schreef Floripas het volgende:
    Lees je nu expres verkeerd wat er staat?
    Iemand die hier studeert, van welke nationaliteit dan ook, maar in de Congo een bedrijfje opzet is effectiever dan het dumpen van zakken met voedsel. En het is nog goedkoper ook. Dát bedoelde ik.
    Ok mee eens, maar iemand die hier op jouw en mijn kosten bedrijfskunde studeert en na het halen van z'n diploma in Amerika voor Goldman Sachs gaat werken?
    pi_42164248
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:13 schreef Zzyzx het volgende:
    Ze gaan ervan uit dat iedereen zichzelf kan redden zonder hulp. Dit is niet zo. Sommige mensen hebben hulp nodig en hebben daar moreel gezien recht op.
    Dan help je ze.
    pi_42164282
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dan help je ze.
    "Waarom? Onder jouw regels ben ik dat niet verplicht? Kan mij het nou schelen als iemand wegrot in de goot? Ga ik mijn 10e vakantie toch niet voor opgeven? "

Dat zijn reacties die je dan krijgt
    pi_42164321
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:16 schreef Vhiper het volgende:
    "Waarom? Onder jouw regels ben ik dat niet verplicht? Kan mij het nou schelen als iemand wegrot in de goot? Ga ik mijn 10e vakantie toch niet voor opgeven? "
    Moet jij weten, ik hoop dat je jezelf nog aan durft te kijken in de spiegel dan.
    quote:
    Dat zijn reacties die je dan krijgt
    Ik merk het.
      woensdag 27 september 2006 @ 11:21:10 #210
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42164403
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:13 schreef Napalm het volgende:

[..]

.
    Teletekst claimt kinderachtig geruzie
    [..]
    108 Teletekst wo 27 sep
    Bos botst keihard met Verhagen

` De Algemene Beschouwingen zijn direct
    uitgelopen op een vinnige confrontatie
    tussen PvdA-leider Bos en VVD-leider
    Rutten en CDA-fractieleider Verhagen
    van het CDA.Ze verweten elkaar honend
    geklets,gedraai en oneerlijkheid.

Verhagen viel de 'Bos-belasting' voor
    AOW-ers aan,toen Bos de kabinetsclaim
    weersprak dat ouderen erop vooruit zijn
    gegaan."Ze betalen wel honderden euro's
    meer huur en zorgpremie",zei Bos."CDA
    en VVD pakken mensen keihard,al zwijgen
    ze erover in hun verkiezingsprogramma.

Bos zei dat Rutte alleen opkomt voor
    de rijkste 5 procent,Rutte dat de Bos
    leraren al tot de hoge inkomens rekent.
      woensdag 27 september 2006 @ 11:22:15 #211
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42164428
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ok mee eens, maar iemand die hier op jouw en mijn kosten bedrijfskunde studeert en na het halen van z'n diploma in Amerika voor Goldman Sachs gaat werken?
    Die helpen de weeldeconomie vooruit, wij zijn voor een groot deel afhankelijk van de Amerikaanse economie.
    Bovendien komen er ook Amerikanen hierheen.
    pi_42164466
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:11 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Ah, dus iemand die niet over het bewustzijn beschikt om zelf iemand anders aan te klagen, heeft geen rechten? Geestelijk gehandicapten? mensen in coma? uberhaupt mensen die gewoon de gang naar de rechter niet zouden kunnen betalen? Allemaal rechtenloos?
    Hoeveel rechten heeft iemand zonder bewustzijn nu? Geen, want hij kan ze niet uitoefenen. Hij is overgeleverd aan voogden, instanties etc. Wat is het verschil?

Geen bewustzijn gelijkschakelen met geen financiële middelen vind ik een vreemde gedachtekronkel.
    quote:
    Absoluut niet de samenleving waarin ik wil leven. Dan maar een beetje dwang om dit soort misstanden te voorkomen
    Je ontneemt iemand eigen beslissingsbevoegdheid en verdedigd dat door dat je dit rechten noemt.

De 'misstanden' laat ik voor jouw rekening.

Onze wereld zit vól misstanden (mensen die gedwongen worden tot iets wat ze niet willen, bijvoorbeeld omdat ze KZ, ontoerekingsvatbaar, verklaard zijn).

Ik ken werkelijk mensen die om die reden zelfmoord gepleegd hebben. Niet mogen leven zoals ze willen en voordurend in angst voor opname in een gesticht leven. Omdat ze niet in een huis aarden, niet in het systeem passen, niet overweg willen kunnen met ambtenaren en hun regeltjes. Hun rechten niet willen, en deze opgedrongen krijgen met bemoeizorg en dergelijke.
    pi_42164503
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Moet jij weten, ik hoop dat je jezelf nog aan durft te kijken in de spiegel dan.
    Genoeg mensen die daar geen enkele moeite mee hebben, zeker als ze de personen in kwestie niet kennen.
    quote:
    Ik merk het.
    Het gebeurt, het is de realiteit, daar moeten we dus wat tegen doen.
    pi_42164727
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Hoeveel rechten heeft iemand zonder bewustzijn nu? Geen, want hij kan ze niet uitoefenen. Hij is overgeleverd aan voogden, instanties etc. Wat is het verschil?
    Iemand zonder bewustzijn heeft net zoveel rechten, hij kan zijn eigen belangen alleen niet zelf behartigen. Wezenlijk verschil.
    pi_42164925
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:24 schreef Vhiper het volgende:
    Genoeg mensen die daar geen enkele moeite mee hebben, zeker als ze de personen in kwestie niet kennen.
    De meeste mensen zijn dus zeer geneigd om personen die ze wel kennen te helpen. Al was het maar omdat ze dan veel beter kunnen controleren of de persoon in kwestie echt hulp nodig heeft of niet. De groep mensen die én niet voor zichzelf kan zorgen én niemand kent die hem of haar wil helpen is bijzonder klein. Zo klein dat ze gemakkelijk door private liefdadigheid geholpen zou kunnen worden. Sterker nog, die groep zou daar alleen maar baat bij hebben. De mensen die écht niet voor zichzelf kunnen zorgen zijn nu zwaar de dupe van een systeem dat miljarden spendeert aan mensen die dat wél kunnen.
    pi_42164989
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:32 schreef dawg het volgende:

[..]

Iemand zonder bewustzijn heeft net zoveel rechten, hij kan zijn eigen belangen alleen niet zelf behartigen. Wezenlijk verschil.
    Daarmee is er geen recht meer om te kiezen. Wie het namens die persoon behartigt kiest. De behartigde persoon zou net zo goed rechteloos kunnen zijn.
    pi_42165358
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Daarmee is er geen recht meer om te kiezen. Wie het namens die persoon behartigt kiest. De behartigde persoon zou net zo goed rechteloos kunnen zijn.
    Onzin, want als hij rechteloos zou zijn, zou iedereen hem naar behoeven kunnen gebruiken/misbruiken zonder enige gevolgen. En dat kan niet, ergo, niet rechteloos.
    Daarbij komt dat de voogd die aangesteld wordt, veelal directe familie is, die beslissingen nemen welke het beste de belangen behartigt van desbetreffende persoon. Beslissingen op basis van de waarden en normen van de voogd, waarvan je rederlijkerwijs kunt aannemen dat deze doorgegeven zouden worden aan desbetreffende persoon als hij beslissingsvermogend was geweest.

[ Bericht 0% gewijzigd door dawg op 27-09-2006 13:13:31 ]
    pi_42165587
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Er is dan tenminste nog iemand die voor hem opkomt.
    quote:
    Geen bewustzijn gelijkschakelen met geen financiële middelen vind ik een vreemde gedachtekronkel.
    De uitkomst is hetzelfde, men kan je niet aanklagen, dus heeft die persoon, onder dat libertarische denken, geen rechten.
    quote:
    Je ontneemt iemand eigen beslissingsbevoegdheid en verdedigd dat door dat je dit rechten noemt.
    Ik bescherm iemand anders tegen geweld van de ander, conform artikel 1 van HenriO
    quote:
    De 'misstanden' laat ik voor jouw rekening.
    Mag, ik vind het een misstand als rechten van mensen die niet hun eigen beslissingen kunnen maken worden geschonden. Alhoewel ik een uitzondering moet maken bij abortus, daar zit je gewoon in een loss-loss situatie en dan gun ik de keuze aan de vrouw. Waarom? Daarom.
    quote:
    Onze wereld zit vól misstanden (mensen die gedwongen worden tot iets wat ze niet willen, bijvoorbeeld omdat ze KZ, ontoerekingsvatbaar, verklaard zijn).
    Dat heeft vaak de oorzaak dat ze artikel 1 van HenriO's regeltjes hebben overschreden
    quote:
    Ik ken werkelijk mensen die om die reden zelfmoord gepleegd hebben. Niet mogen leven zoals ze willen en voordurend in angst voor opname in een gesticht leven. Omdat ze niet in een huis aarden, niet in het systeem passen, niet overweg willen kunnen met ambtenaren en hun regeltjes. Hun rechten niet willen, en deze opgedrongen krijgen met bemoeizorg en dergelijke.
    Treurig, maar stel je de grotere hoeveelheden slachtoffers eens voor als je die mensen helemaal geen rechten meer geeft. Wat belet je bijvoorbeeld ze gewoon meteen om te leggen? Ze zullen je er toch niet voor aanklagen, toch?

Wat me gelijk op het volgende punt brengt, je stelt dat mensen zonder zelfbewustzijn geen rechten moeten hebben, moord is dus wat jou betreft toegestaan?

Onrealistischer kan ik het me haast niet voorstellen. Dit werkt dus gewoon niet. Een samenleving heeft regels nodig en wel wat meer dan die drie van HenriO. Er zullen er zijn die buiten de boot vallen, dat is dan jammer, iets anders kan ik er niet van maken, maar altijd nog beter dan dat er nog meer mensen zullen zijn die buiten de boot komen te vallen door de boot geheel tot zinken te brengen.
    pi_42165720
    quote:
    Onzin, want als hij rechteloos zou zijn, zou iedereen hem naar behoeven kunnen gebruiken/misbruiken zonder enige gevolgen. En dat kan niet, ergo, niet rechteloos.
    Even recapituleren.
    De discussie startte nav een vraag of het recht op leven van een foetus boven recht op lijfsbeschikking van een vrouw valt. Ik reken een foetus niet als persoon. Vhiper stelde naar aanleiding daarvan een vraag over mensen zonder bewustzijn.

Ik besteed dat een onbewustpersoon onder de libertarische grondwet van HenriO minder recht ten opzichte van 'bewusten' heeft dan onder huidige wet.

Ik hou het staande - de wet is voor bewustelozen gelijk. Mogelijk zit er een verschil bij het halen van het recht.
    quote:
    Daarbij komt dat de voogd die aangesteld wordt, veelal directe familie is, die beslissingen nemen welke het beste de belangen behartigt van desbetreffende persoon. Beslissingen op basis van de waarden en normen van de voogd, waarvan je rederlijke wijs kunt aannemen dat deze doorgegeven zouden worden aan desbetreffende persoon als hij beslissingsvermogend was geweest.
    Die aanname wordt anders vaak bestreden. Ik neem 'm dan ook maar niet aan. Wie heeft gelijk? De echtgenoot die een comapatient eeuwige rust wil geven of de ouders die de comapatient willen laten leven?
    pi_42165756
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:

De meeste mensen zijn dus zeer geneigd om personen die ze wel kennen te helpen. Al was het maar omdat ze dan veel beter kunnen controleren of de persoon in kwestie echt hulp nodig heeft of niet. De groep mensen die én niet voor zichzelf kan zorgen én niemand kent die hem of haar wil helpen is bijzonder klein. Zo klein dat ze gemakkelijk door private liefdadigheid geholpen zou kunnen worden. Sterker nog, die groep zou daar alleen maar baat bij hebben. De mensen die écht niet voor zichzelf kunnen zorgen zijn nu zwaar de dupe van een systeem dat miljarden spendeert aan mensen die dat wél kunnen.
    Bullshit, de derde wereld zit vol mensen die en niet voor zichzelf kunnen zorgen en niemand kennen die hun uberhaupt kunnen helpen. Dan hebben we het dus nog niet eens over willen gehad

Private liefdadigheid is onvoldoende, wederom, zie derde wereld.
    pi_42165797
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 12:05 schreef Vhiper het volgende:
    Bullshit, de derde wereld zit vol mensen die en niet voor zichzelf kunnen zorgen en niemand kennen die hun uberhaupt kunnen helpen. Dan hebben we het dus nog niet eens over willen gehad

Private liefdadigheid is onvoldoende, wederom, zie derde wereld.
    Ik weet niet waarom je telkens met de derde wereld aankomt terwijl dat zo ongeveer het tegenovergestelde is van een libertarische samenleving. De drie basisregels worden er met voeten getreden. Het eigendomsrecht wordt er niet gerespecteerd en vrije handel is niet toegestaan.
    pi_42165804
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 12:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Even recapituleren.
    De discussie startte nav een vraag of het recht op leven van een foetus boven recht op lijfsbeschikking van een vrouw valt. Ik reken een foetus niet als persoon. Vhiper stelde naar aanleiding daarvan een vraag over mensen zonder bewustzijn.

Ik besteed dat een onbewustpersoon onder de libertarische grondwet van HenriO minder recht ten opzichte van 'bewusten' heeft dan onder huidige wet.

Ik hou het staande - de wet is voor bewustelozen gelijk. Mogelijk zit er een verschil bij het halen van het recht.
    [..]

Die aanname wordt anders vaak bestreden. Ik neem 'm dan ook maar niet aan. Wie heeft gelijk? De echtgenoot die een comapatient eeuwige rust wil geven of de ouders die de comapatient willen laten leven?
    Interessante vraag voor HenriO. Hoe haal je onder jouw regels je recht? Je mag immers alleen ter verdediging dwingen, niet om achteraf nog eens je recht te gaan halen.
    pi_42165858
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 12:07 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik weet niet waarom je telkens met de derde wereld aankomt terwijl dat zo ongeveer het tegenovergestelde is van een libertarische samenleving. De drie basisregels worden er met voeten getreden. Het eigendomsrecht wordt er niet gerespecteerd en vrije handel is niet toegestaan.
    Ik heb het dan ook niet over eigendomsrecht en vrije handel, ik heb het de hele tijd over elkaar helpen, HenriO. Als er een plek op aarde is waar mensen hulp nodig hebben, is het wel de derde wereld. Gaan we massaal naar de derde wereld om onze medemens met private liefdadigheid te helpen?
      woensdag 27 september 2006 @ 12:10:57 #224
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42165900
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 11:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

En ook wel mensen die ze niet zo goed kennen, hoor.
    HenriO, jouw beeld van de medemenselijkheid is wel een beetje negatief. Ik geloof dat tussen de tachtig en de negentig procent van de zorg mantelzorg is, dus wat mensen zelf thuis doen.
    Het probleem is, ik en veel andere mantelzorgers hadden het niet gered zonder een beetje overheidssteun. Ik kreeg iets langer studiefinanciering, een ander krijgt een aanpassing aan z'n huis, enzovoorts.
    pi_42165971
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 12:09 schreef Vhiper het volgende:
    Ik heb het dan ook niet over eigendomsrecht en vrije handel, ik heb het de hele tijd over elkaar helpen, HenriO. Als er een plek op aarde is waar mensen hulp nodig hebben, is het wel de derde wereld. Gaan we massaal naar de derde wereld om onze medemens met private liefdadigheid te helpen?
    Dat is wat we nu doen en wat geen steek geholpen heeft. De derde wereld zal zichzelf moeten helpen door een systeem van eigendomsrechten en vrije handel te omarmen.

Jij bent niet gelukkig als er geen mensen meer zijn die niet geholpen hoeven worden. Je stelt dus, bewust of onbewust, voortdurend maatregelen voor die de groep mensen die hulp nodig heeft structureel in stand houdt en zelfs vergroot. Bovendien help je ze vervolgens niet eens zelf maar eigen je je het recht toe andere mensen daartoe te dwingen.
    pi_42165986
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 12:10 schreef Floripas het volgende:

[..]

HenriO, jouw beeld van de medemenselijkheid is wel een beetje negatief. Ik geloof dat tussen de tachtig en de negentig procent van de zorg mantelzorg is, dus wat mensen zelf thuis doen.
    Het probleem is, ik en veel andere mantelzorgers hadden het niet gered zonder een beetje overheidssteun. Ik kreeg iets langer studiefinanciering, een ander krijgt een aanpassing aan z'n huis, enzovoorts.
    Volgens hem kan dat ook allemaal wel via een private stichting
    pi_42166032
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 12:10 schreef Floripas het volgende:
    Denk je niet dat je veel meer private steun had gekregen als mensen niet eerst twee derde van hun inkomen was afgenomen door de overheid? Denk je niet dat er van dat geld niet veel meer overblijft als je het monstrueuze bureaucratische herverdelingsapparaat er tussenuit haalt?
    pi_42166058
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 12:13 schreef Vhiper het volgende:
    Volgens hem kan dat ook allemaal wel via een private stichting
    Sterker nog, het kan véél beter en efficiënter door een private stichting.
    pi_42166161
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 12:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Dat is wat we nu doen en wat geen steek geholpen heeft. De derde wereld zal zichzelf moeten helpen door een systeem van eigendomsrechten en vrije handel te omarmen.
    Wat we nu doen, is een druppeltje voedingszakken gooien op een gloeiende plaat van handelsbelemmeringen, dumping en wapenleveranties, dat is niet helpen, dat is de grond in trappen.

De derde wereld moet inderdaad naar een systeem van eigendomsrechten en vrije handel, maar ook naar een systeem om de mensen die in dat systeem buiten de boot dreigen te vallen op te vangen en op weg te helpen. En daar kunnen we prima mee helpen door te kappen met het leveren van voedsel en wapens, door handelsbelemmeringen op te heffen en te stoppen met dumping en expertise te leveren om mensen aldaar te scholen.
    quote:
    Jij bent niet gelukkig als er geen mensen meer zijn die niet geholpen hoeven worden.
    Een conclusie die jij trekt en waarbij ik me echt afvraag of je je verstand bent verloren

Ik ben juist ubergelukkig als er niemand meer zou zijn die geholpen hoeft te worden, helaas is de, daar hebben we hem weer, realiteit anders.
    quote:
    Je stelt dus, bewust of onbewust, voortdurend maatregelen voor die de groep mensen die hulp nodig heeft structureel in stand houdt en zelfs vergroot. Bovendien help je ze vervolgens niet eens zelf maar eigen je je het recht toe andere mensen daartoe te dwingen.
    Complete bullshit dus
    pi_42166215
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 12:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Denk je niet dat je veel meer private steun had gekregen als mensen niet eerst twee derde van hun inkomen was afgenomen door de overheid? Denk je niet dat er van dat geld niet veel meer overblijft als je het monstrueuze bureaucratische herverdelingsapparaat er tussenuit haalt?
    Nee, ik geloof er geen fuck van dat die 2/3e dan geheel naar een private stichting was gegaan. Ik denk eerder dat dat geld besteed zal worden aan consumptieve zaken van die mensen zelf
    pi_42166228
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 12:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Sterker nog, het kan véél beter en efficiënter door een private stichting.

Efficiënter wil ik nog geloven, maar je haalt nooit de schaalgrote van de overheid
      woensdag 27 september 2006 @ 12:23:13 #232
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42166266
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 12:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Hoe kom je toch op tweederde?
    En, nee. Niet meer steun dan ik nu kreeg: de ouwe was een beetje een chagrijnige zeikerd (over de doden niets dan goeds), maar dat zijn chronisch zieken heel vaak. Het is geen disneyfilm, en dan haken mensen al gauw af.

Ik had ook mijn opleiding nooit kunnen betalen. Dan had ik in het bedrijfsleven gewerkt, mar ik was wel dommer geweest.
    pi_42167462
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 12:23 schreef Floripas het volgende:
    Hoe kom je toch op tweederde?
    Inkomstenbelasting, verplichte premies, BTW, accijnzen, gemeentebelasting, overdrachtsbelasting, BPM, wegenbelasting, hondenbelasting en binnenkort uiteraard europabelasting, emailbelasting, sms-belasting en forumbelasting. Ik denk serieus dat ik met twee derde nog aan de lage kant zit.
    quote:
    En, nee. Niet meer steun dan ik nu kreeg: de ouwe was een beetje een chagrijnige zeikerd (over de doden niets dan goeds), maar dat zijn chronisch zieken heel vaak. Het is geen disneyfilm, en dan haken mensen al gauw af.
    Met private liefdadigheid bedoel ik niet alleen rechtstreekse 1-op-1 hulp. Het kunnen ook private giften zijn aan een liefdadigheidsinstelling die ik vertrouw dat ze ook chagrijnige zeikerds helpt.
    quote:
    Ik had ook mijn opleiding nooit kunnen betalen. Dan had ik in het bedrijfsleven gewerkt, mar ik was wel dommer geweest.
    Opleidingen zijn onnodig duur omdat de overheid het onderwijs monopoliseert.
    pi_42167483
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 12:21 schreef Vhiper het volgende:

Efficiënter wil ik nog geloven, maar je haalt nooit de schaalgrote van de overheid
    Als je inefficiënt werkt is schaalgrootte eerder een nadeel dan een voordeel.
      woensdag 27 september 2006 @ 13:09:04 #235
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_42167488
    quote:
    Nee, ik geloof er geen fuck van dat die 2/3e dan geheel naar een private stichting was gegaan.
    Dat is ook niet nodig, zo duur zal de dienstverlening van die stichting nooit zijn.
    quote:
    Ik denk eerder dat dat geld besteed zal worden aan consumptieve zaken van die mensen zelf
    Dat is het punt waar de eigen verantwoordelijkheid om de hoek komt kijken. Maar dat schijnt voor velen een vies begrip te zijn.
    pi_42167511
    quote:
    Nee, ik geloof er geen fuck van dat die 2/3e dan geheel naar een private stichting was gegaan. Ik denk eerder dat dat geld besteed zal worden aan consumptieve zaken van die mensen zelf
    Dat hoeft dan ook bij lange na geen 2/3e meer te zijn aangezien je het bureaucratische monster er tussenuit haalt
      woensdag 27 september 2006 @ 13:19:35 #237
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42167763
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 13:07 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Inkomstenbelasting, verplichte premies, BTW, accijnzen, gemeentebelasting, overdrachtsbelasting, BPM, wegenbelasting, hondenbelasting en binnenkort uiteraard europabelasting, emailbelasting, sms-belasting en forumbelasting. Ik denk serieus dat ik met twee derde nog aan de lage kant zit.
    [..]
    49% dus.
    Je moet je wel aan de cijfers houden.
    quote:
    Met private liefdadigheid bedoel ik niet alleen rechtstreekse 1-op-1 hulp. Het kunnen ook private giften zijn aan een liefdadigheidsinstelling die ik vertrouw dat ze ook chagrijnige zeikerds helpt.
    [..]
    Nou, dat zullen we nog weleens zien.
    quote:
    Opleidingen zijn onnodig duur omdat de overheid het onderwijs monopoliseert.
    Onzin. In Amerika heeft de markt meer speling, maar zowel de Amerikaanse overheid als de Amerikaanse bevolking geven meer uit aan onderwijs dan respectievelijk de Nederlandse overheid en de Nederlandse bevolking.
    pi_42167828
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 13:19 schreef Floripas het volgende:
    49% dus.
    Je moet je wel aan de cijfers houden.
    Welke cijfers bedoel je precies?
    quote:
    Onzin. In Amerika heeft de markt meer speling, maar zowel de Amerikaanse overheid als de Amerikaanse bevolking geven meer uit aan onderwijs dan respectievelijk de Nederlandse overheid en de Nederlandse bevolking.
    Onderwijs is ook in Amerika van boven tot onder door de overheid gereguleerd.
      woensdag 27 september 2006 @ 13:24:14 #239
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42167887
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 13:22 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Welke cijfers bedoel je precies?
    [..]
    De cijfers van wat de staat zich gemiddeld toe-eigent (toe-houdert? toe-bezit?) van haar burgers. Da's 49%, geen tweederde.
    quote:
    Onderwijs is ook in Amerika van boven tot onder door de overheid gereguleerd.
    Maar lang niet zo gereguleerd als hier. Minder regels = efficienter?
      woensdag 27 september 2006 @ 13:32:27 #240
    10841 Napalm
    Brandbarbaar
    pi_42168134
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 13:24 schreef Floripas het volgende:
    De cijfers van wat de staat zich gemiddeld toe-eigent (toe-houdert? toe-bezit?) van haar burgers. Da's 49%, geen tweederde.
    49% +19% (BTW) = 68% ruim 2/3e voordat je iets kopen kan van je salaris.

Overigens Europabelasting zit al in de BTW. Is iets van 1½%
      woensdag 27 september 2006 @ 13:34:12 #241
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42168171
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 13:32 schreef Napalm het volgende:

[..]

49% +19% (BTW) = 68% ruim 2/3e voordat je iets kopen kan van je salaris.
    Natuurlijk is de BTW al meegenomen met de 49%, knurft.
    pi_42168394
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 13:24 schreef Floripas het volgende:
    Hoe kom je aan die 49%?
    quote:
    Maar lang niet zo gereguleerd als hier. Minder regels = efficienter?
    Ik denk minstens even gereguleerd, zo niet gereguleerder.
      woensdag 27 september 2006 @ 13:43:23 #243
    10841 Napalm
    Brandbarbaar
    pi_42168410
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 13:34 schreef Floripas het volgende:

[..]

Natuurlijk is de BTW al meegenomen met de 49%, knurft.
    Waar haal je die 49% dan vandaan?

Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat de hoogste belastingschaal is tegenworodig.
    pi_42168463
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 13:43 schreef Napalm het volgende:

Nee, die is 52%

Overigens kun je procentpunten niet zomaar bij elkaar optellen natuurlijk. Als de inkomstenbelasting 50% is dan is 20% BTW van wat er overblijft nog maar 10% van het geheel.
      woensdag 27 september 2006 @ 13:47:57 #245
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42168546
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 13:43 schreef Napalm het volgende:

[..]

Van onze grote vriend: 49%
    pi_42168590
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 13:47 schreef Floripas het volgende:
    Van onze grote vriend: 49%
    McCarthy is een optimist.
      woensdag 27 september 2006 @ 13:51:31 #247
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42168651
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 13:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

McCarthy is een optimist.
    Ik heb er ook staatjes van gezien, onder andere van de heritage foundation, en dat zijn geen optimisten, noch etatisten.
    pi_42168697
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 13:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat hoeft dan ook bij lange na geen 2/3e meer te zijn aangezien je het bureaucratische monster er tussenuit haalt
    Ja hoor, bij stichtingen is er zeker geen sprake van bureaucratie?

Die zijn net zo log als de overheid.
    pi_42168906
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 13:53 schreef Vhiper het volgende:
    Ja hoor, bij stichtingen is er zeker geen sprake van bureaucratie?
    Veel minder dan bij de overheid want ze moeten concurreren met andere stichtingen.
    quote:
    Die zijn net zo log als de overheid.
    Pertinent onjuist. Tenzij hun grootste bron van inkomsten de overheid is natuurlijk. Zoals bijvoorbeeld die in dit treurigmakende rijtje: Subsidies Buza
      woensdag 27 september 2006 @ 14:05:28 #250
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_42169049
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 14:00 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Veel minder dan bij de overheid want ze moeten concurreren met andere stichtingen.
    [..]

Pertinent onjuist. Tenzij hun grootste bron van inkomsten de overheid is natuurlijk. Zoals bijvoorbeeld die in dit treurigmakende rijtje: Subsidies Buza
    Jij hebt zeker nooit bij het bedrijfsleven gewerkt, of bij een ongesubsieerde stichting? Godallemachtig.
    pi_42172419
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 14:00 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

[..]

Wat Floripas zegt
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')