Ik wilde je overigens niet ontmoedigen hoor met mijn 'successtory ' ik sport eigenlijk vanaf 1996 vrij intensief. Hoewel met tussenpozen heb ik altijd ook erbij hardgelopen.quote:Op maandag 25 september 2006 15:15 schreef Matness het volgende:
hallo!
ik heb nog nooit hard gelopen, en wil gaan beginnen met oefenen.
ik wil graag mijn conditie verbeteren, en wat afvallen, en aangezien ik momenteel verder geen sport doe, lijkt dit me een goed begin.
maar hoe moet ik beginnen? zeker de eerste paar keer?
hoe zijn jullie begonnen?
uitleg van van hardloopschema.nl:quote:er wordt 4,5 gram vet per km verbrand
stel ik wil 10 kilo vet is 10.000 gram verbr.
dan moet ik 10.000 / 4,5 is 2222 km hardlopen
met 11 km (11 km per keer 1 x per 4 dagen)
d.i. 202 keer hardlopen
30,5 / 4 = 7,625 keer hardlopen p/maand
202 / 7,625 = 26,49 maand is 2 jaar en 2 maand en 2 week
Moet je als loper nog uitkijken dat je je niet volpropt met koolhydraten als brood en bananen of ook een hele leuke is sportdranken met suikers want dan werkt het niet.quote:Dat valt misschien tegen maar als je bezig bent met afvallen, val je niet alleen af door het hardlopen. Je valt af omdat je gedurende langere tijd meer calorieën verbruikt dan dat je binnenkrijgt via je voeding. Het Nederlands Voedingscentrum adviseert om tussen de 500 en 1000 kCal per dag meer te verbruiken en/of minder te eten/drinken om gezond en effectief af te vallen. Hiermee val je 0,5 tot 1 kilo per week af.
je zal toch ooit eens moeten beginnen wil je wat conditie opbouwenquote:Op woensdag 27 september 2006 21:21 schreef Matness het volgende:
bedankt voor de tips
ik durf niet te beginnen
ik ben zo bang dat ik niet eens de straat uit kan hardlopen, en dan al zo vreselijk moe ben dat ik terug moet
(mijn conditie is denk ik niet zo heel best.. ik sport al heel lang niet. zwem af en toe)
quote:Op woensdag 27 september 2006 23:38 schreef thaleia het volgende:
Gefeliciteerd Pekkeman! Mijn eerste 10km ging een stuk langzamer
En Jedainait, ik doe altijd maar wat. Er is hier vlakbij zo'n park, met een wandelroute met stukken van zo'n 300 a 400m en dan komt er weer een bocht. Soms doe ik de helft van zo'n stuk snel en dan weer een stuk langzamer, soms een langer stuk snel, waar ik maar zin in heb. Maar goed ik ga sowieso bij het trainen erg af op 'hoe het voelt', ik heb ook geen hartslagmeter enzo.
Ben momenteel erg druk met werk en andere dingen maar omdat m'n tijd bij de Posbankloop zo tegenviel MOET ik gewoon trainen. Heb mezelf er dus toch maar toe gezet toen ik om 8 uur thuiskwam van m'n werk om nog even te gaan. De ervaring leert dat ik me er tot aan de Zevenheuvelenloop wel toe kan zetten om ondanks moeheid, duisternis, regen, koud, wind toch te gaan lopen, maar zodra die Zevenheuvelen voorbij is zakt het finaal in, dan loop ik alleen nog soms op een mooie zondagmiddag. Ik ben een soort Jan Ullrich, 's winters
Als je je uithoudingsvermogen wilt verbeteren, kun je het beste lange duurlopen doen naar mijn weten. Maar intervaltrainingen werken ook goed en zijn bovendien een leuke afwisseling in je trainingen. De manier die thaleia al voorstelde is prima (deze methode staat ook wel bekend als 'fartlek' training). Je rent een stuk varierend van 100m tot 1km hard en dan ga je heel rustig. Na zo'n 1 a 2 minuten zou je weer op adem moeten zijn (stel hier je tempo op af!) en kun je weer hard gaan. Dit herhaal je dan een paar keer. En vergeet niet om te beginnen met een beetje warm lopen.quote:Op woensdag 27 september 2006 23:14 schreef JedaiNait het volgende:
Ik heb weinig zin om via een bepaald schema oid te gaan trainen, maar aangezien ik tijdens het lopen steeds merk dat mijn conditie mijn zwakke punt is, dacht ik dat het misschien wel handig zou zijn om af en toe wat intervaltrainingen toe te voegen. Alleen heb ik daar totaal geen ervaring mee. Weet iemand wat een interessant interval schema voor mij zou kunnen zijn?
Ik kan een half uur hardlopen zeker volhouden nu, maar wil dus langer/sneller kunnen.
sja, dat durf ik dan ook weer niet, omdat ik een dame ben..quote:Op woensdag 27 september 2006 21:44 schreef PekkeMan het volgende:
[..]
je zal toch ooit eens moeten beginnen wil je wat conditie opbouwen![]()
tip: moet je in het donker gaan hardlopen, zien de mensen je niet zo![]()
Ik loop met een bidongordel en soms met mijn huissleutel in mijn hand.quote:Op donderdag 28 september 2006 14:10 schreef Matness het volgende:
bedankt voor alle bemoedigende tips!
nog 1 vraagje, wat nemen jullie mee, als je gaat lopen, en wat trek je aan
ik wil namelijk liever niet zonder flesje water, mijn telefoon en sleutels gaan lopen.
heb je dan een trainingsbroek met zakken, of wat is handig?
Als ik ga rennen, neem ik alleen de huissleutel mee en die stop ik dan in een vakje in mijn sportbroek.quote:Op donderdag 28 september 2006 14:10 schreef Matness het volgende:
bedankt voor alle bemoedigende tips!
nog 1 vraagje, wat nemen jullie mee, als je gaat lopen, en wat trek je aan
ik wil namelijk liever niet zonder flesje water, mijn telefoon en sleutels gaan lopen.
heb je dan een trainingsbroek met zakken, of wat is handig?
Ik heb zelf inderdaad alleen de huissleutel mee, en die zit in een speciaal vakje daarvoor van mijn broek (of gewoon een zak van broek). Voor de rest heb ik horloge om, telefoon neem ik niet mee, ik zou toch niet opnemenquote:Op donderdag 28 september 2006 14:29 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Als ik ga rennen, neem ik alleen de huissleutel mee en die stop ik dan in een vakje in mijn sportbroek.
Op zich hoef je als je korter dan een uur rent geen drinken mee te nemen. Het is voldoende om vooraf genoeg te drinken. Bij de wat betere sportwinkel zijn ook flesjes te krijgen die je aan een speciale riem kunt bevestigen. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar er zijn zat mensen die daar wel mee rond rennen, dus het zal vast wel helpen.
Voor je mobiele telefoon is vast ook wel iets te vinden, maar ik zou het zeker niet gewoon in je broekzak stoppen aangezien dat niet zo prettig rent.
Teer, jij loopt echt erg goed. 39 minuten op de 10 km is gewoon een toptijdquote:Op donderdag 28 september 2006 18:52 schreef Grumpey het volgende:
zo, net mijn nieuwe schoenen getest. En inderdaad, dat loopt een stuk fijner haha. Wat een verschil zeg, ik ging ook als een speer van start (30 sec sneller dan normaal op eerste 2 km) maar zakte daarna wat in door ietwat slechte voorbereiding qua eten en drinken, en het was alweer 1,5 week geleden dat ik voor het laatst 10+ liep. Uiteindelijk een respectabele 39:40 op 10 km gelopen, hopelijk kan ik komende zondag dat evenaren bij de sloterplasloop (echt toppen hoef ik niet van mezelf).
Maar het is net alsof ik op wolken loop joh, ik voel nu ook helemaal niets in mijn benen, heb niet eens het gevoel alsof ik hardgelopen heb (normaal voelde ik ook weinig, maar dit slaat alles). Denk dat ik binnenkort maar eens een halve marathon ga lopen ofzo, met dit gevoel na 10 kilometer haha. Maar leuke ervaring na 2 jaar slechte schoenen ineens goede schoenen kopen, kan het iedereen aanraden
In jouw geval zou het wel helpen als je ook na de 7-heuvelenloop regelmatig (zeker 1 a 2 keer per week) een lange duurloop blijft doen. Op deze manier hoef je in de voorbereiding op een wedstrijd alleen wat meer snelheidstraining doen om makkelijk die 12 km/h te halen.quote:Op vrijdag 29 september 2006 12:15 schreef thaleia het volgende:
Ik wil 12km/u kunnen lopen, dus 5 min. per km. Dat is me weleens gelukt: vorig jaar op een 6 km-wedstrijd en later ook bij de Zevenheuvelenloop. Gek genoeg nooit op een 10km loop, terwijl het bij 15 dus wel lukte.
Ik wil dus graag een keer op de 10km onder de 50 min. duiken, en dit jaar bij de Zevenheuvelen opnieuw onder de 1:15. Dat moet in theorie allemaal best kunnen, maar dan mag ik wel eens wat meer gaan trainen.
Maar ben net terug van een rondje van iets meer dan een uur, ik doe m'n best
Sneller dan die 12km/u hoef ik niet zo nodig te worden, dan moet ik er teveel voor opgeven en ik heb ook nog andere hobby's. Maar langzamer dan 12 km/u vind ik dan weer echt te slecht voor mij, omdat ik weet dat ik het best kan.
Ach, ik maak me er ook niet druk om hoorquote:Op vrijdag 29 september 2006 14:29 schreef PekkeMan het volgende:
ach ja, ik kijk er meestal niet naar, als ze goed lopen en redelijk geprijst maakt dat me niet uit![]()
vorig jaar had ik ook een nieuwe schoen van het vorige seizoen, zijn ze altijd goedkoper![]()
Zo vanochtend was het dan zover de 5KM recreatieloop. Start ging weer te snel over de eerste 500M 1.31 wat dus 3.02 op de eerste KM zou zijn. ben wat rustiger gaan lopen na de 500M en kwam bij de 1e KM door in 3.28 waarbij ik 3.44 zou moeten lopen om gelijk te zijn met mijn persoonlijk record. Na 2 KM zat ik op 7.18 waar ik 7.28 had moeten lopen. Had dus nog 10 seconden in de pocket. Ik liep inmiddels op plek 4 met de nummer 3 op zo'n 15 meter voor me uit en die ik niet verder uit wilde laten lopen. Van het 3KM punt weet ik de tijd niet meer zogoed dus ga ik door naar de 4KM die ik doorkwam in 15.24 en voor een persoonlijk record zou ik die laatste KM moeten lopen in minder dan 3.19 wat helaas net niet lukte. De nummer 3 op het 4 km punt wilde mij laten schrikken met een versnelling maar hij kwam er al gauw achter dat dat niet zijn juiste zet was want ik kon hem gemakkelijk volgen. Op de laatste 600M kwam ik naast hem lopen en gaf ik nog één gas waardoor hij me niet meer bij kon houden. Uiteindelijk kwam ik over de finish in 18.51 op een 3e plek. Ben er best tevreden mee de nummer 1 had een tijd van 17.44 en dat ging gewoon te vlug. Verder was het parcours veel langs het water waardoor er veel wind stond.quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:43 schreef Klapdeur het volgende:
Over anderhalve week maar even meelopen met een recreatieloop over 5KM hier in het dorp, dat is de enige manier waardoor ik blijf hardlopen. Doel; benadering persoonlijke record.
Mooie tijd, super!quote:Op zaterdag 30 september 2006 12:48 schreef Klapdeur het volgende:
[..]
Zo vanochtend was het dan zover de 5KM recreatieloop. Start ging weer te snel over de eerste 500M 1.31 wat dus 3.02 op de eerste KM zou zijn. ben wat rustiger gaan lopen na de 500M en kwam bij de 1e KM door in 3.28 waarbij ik 3.44 zou moeten lopen om gelijk te zijn met mijn persoonlijk record. Na 2 KM zat ik op 7.18 waar ik 7.28 had moeten lopen. Had dus nog 10 seconden in de pocket. Ik liep inmiddels op plek 4 met de nummer 3 op zo'n 15 meter voor me uit en die ik niet verder uit wilde laten lopen. Van het 3KM punt weet ik de tijd niet meer zogoed dus ga ik door naar de 4KM die ik doorkwam in 15.24 en voor een persoonlijk record zou ik die laatste KM moeten lopen in minder dan 3.19 wat helaas net niet lukte. De nummer 3 op het 4 km punt wilde mij laten schrikken met een versnelling maar hij kwam er al gauw achter dat dat niet zijn juiste zet was want ik kon hem gemakkelijk volgen. Op de laatste 600M kwam ik naast hem lopen en gaf ik nog één gas waardoor hij me niet meer bij kon houden. Uiteindelijk kwam ik over de finish in 18.51 op een 3e plek. Ben er best tevreden mee de nummer 1 had een tijd van 17.44 en dat ging gewoon te vlug. Verder was het parcours veel langs het water waardoor er veel wind stond.
Zo nu even ontspannen en dan straks om 1400 de fiets weer opstappen om naar het voetbalveld te fietsen en daar nog een wedstrijdje te spelen.![]()
welke 6 km?quote:Op zaterdag 30 september 2006 19:42 schreef jde_kok het volgende:
Wat een tijden zeg, dat gaat echt snel. Nog een week te gaan tot de 6km trouwens...
whaaa succes! Rennen met drank in de benen is niet direct wat je zegt: ideaal. Ik ga lekker uitslapen. Maar succes dusquote:Op zondag 1 oktober 2006 02:02 schreef Robocock het volgende:
pFFFFFFFFFFF
Morgen de Sloterplasloop, volgens mij ben ik ng dronken als ik start. Geen beste voorvereiding.
Hopelijk sleep ik mezelf uit bed als de wekker gaat![]()
Toch wil ik mn nieuwe schoenen testen, dus ik zet meerdere wekkers
Vaarwel.
Zondequote:Op zondag 1 oktober 2006 11:32 schreef Robocock het volgende:
Argh tering
Had 2 wekkers gezet. Ben er ook daadwerkelijk even uitgeweest, maar ik zakte bijna door mn poten![]()
Besefte op dat moment dat een beetje normale tijd er niet in zat.
Maar baal wel ontzettend, had er al de hele week zin in.
Vanavond ga ik op straftrainingeerst 8 km rennen en daarna fitnessen.
Ja me 2. Ik eet ook altijd pasta die avond.quote:Op zondag 1 oktober 2006 11:40 schreef Klapdeur het volgende:
[..]
Zonde
Als ik de volgende dag een wedstrijd ga lopen probeer ik altijd vroeg naar bed te gaan dat is dan eigenlijk de enige voorbereiding die ik doe. Afgelopen vrijdag zat ik 's avonds nog bij de Burger King ipv een goede maaltijd![]()
Als ik jou was, zou ik in de laatste week voor de wedstrijd alleen maar rustige trainingen doen. Zo geef je je lichaam de tijd om zo goed mogelijk te herstellen en de energievoorraden weer helemaal aan te vullen. Die 37'er zal dan zeker wel lukkenquote:Op zondag 1 oktober 2006 15:07 schreef Grumpey het volgende:
Heb me overigens nu ook ingeschreven voor de 10 km die gelopen wordt tijdens de amsterdam marathon 15 oktober. Dus dat houd me lekker scherp met trainen enzo, en ik hoop dat ik binnenkort dus mijn 1e 37'er mag verwelkomen![]()
Ik ook, maar iemand waarmee ik zou gaan lopen volgens mij dus niet, even navragen nogquote:Op zondag 1 oktober 2006 23:04 schreef Wolfje het volgende:
De inschrijving voor de zevenheuvelenloop is gisteren gesloten! Dat is dus bijna 2 weken vroeger dan vorig jaar.
Voor mij maakt het toch niet veel uit aangezien ik me op tijd heb ingeschreven.
Was wel druk, 250 mannen recreanten (naast nog wedstrijd, vrouwen, jeugd etc.) die dus indezelfde categorie als ik startte.quote:Op zondag 1 oktober 2006 20:13 schreef Robocock het volgende:
Zeer nette tijd Grumpert!
Was het druk? Baalde echt vandaag, maar toen ik vanmiddag een rondje van 7,5 km ging lopen had ik nog steeds last van mn knie dus ik had niet echt vol kunnen gaan.
Wel irritant trouwens, last van je knieHeb nog nooit ergens last van gehad bij het lopen, en heb het nu een paar dagen. Rust zal wel helpen, maar ik ben niet zo'n stilzitter
![]()
15 oktober loop ik ook de 10 km indd, sta al ingeschrevenquote:Op zondag 1 oktober 2006 23:10 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik ook, maar iemand waarmee ik zou gaan lopen volgens mij dus niet, even navragen nog
[..]
Was wel druk, 250 mannen recreanten (naast nog wedstrijd, vrouwen, jeugd etc.) die dus indezelfde categorie als ik startte.
Doe je wel weer mee met de 10 km op 15 oktober? Inschrijven daarvoor kan namelijk maar tot en met morgen als je dat zou willen.
Ow! Dat valt best mee joh! Ik ben begonnen met 1 minuut hardlopen, 2 minuten wandelen afwisselen.quote:Op maandag 2 oktober 2006 07:01 schreef Cutie het volgende:
Ik heb gisteren mijn eerste training gelopen...
3 x 2 minuten wandelen
3 x 2 minuten hardlopen.
Conclusie: Wandelen gaat prima!
Conditie is 0,0
Meteen nog een vraagje aan de dames alhier. Zijn er speciale sportbeha's voor hardlopers? Zo ja, waar koop je die en van welk merk zijn ze?
De 6km bij de ROC City run van de marathon van eindhovenquote:Op zaterdag 30 september 2006 21:51 schreef PekkeMan het volgende:
[..]
welke 6 km?
volgende week loop ik de 4Mijl (6437 m) van Groningen![]()
Kijk! Mooi begin, als je op deze manier door blijft gaan en steeds een stukje langer gaat lopen merk je inderdaad al snel vooruit gang. Probeer deze topicreeksen bij te houden en reply af en toe wat je gelopen hebt dat houd je gemotiveerd.quote:Op maandag 2 oktober 2006 21:54 schreef Cutie het volgende:
In de Runnersworld van oktober staat een sportbeha test!
Vandaag mijn tweede trainingsdag gehad.
3 x 2 minuten wandelen
3 x 2 minuten hardlopen
Omdat ik nog niet thuis was er nog 1 minuut wandelen en 1 minuut hardlopen aan vastgeplakt. In totaal zo'n 1,8 km afgelegd.
* Cutie is trots op zichzelf.
heel herkenbaar. m'n vader doet aan hardlopen, maar toch hebben we het er niet al te vaak over. op m'n stage en op school zitten vooral mensen die al zweten als ze het woord "sport" horen of zien. daarom kijk ik hier regelmatig naar al die tijden die lager zijn dan de mijne, en dan denk ik "shit, ik moet is gaan trainen, dat wil ik ook!"quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 17:08 schreef Klapdeur het volgende:
[..]
Kijk! Mooi begin, als je op deze manier door blijft gaan en steeds een stukje langer gaat lopen merk je inderdaad al snel vooruit gang. Probeer deze topicreeksen bij te houden en reply af en toe wat je gelopen hebt dat houd je gemotiveerd.
Ik heb al aan mezelf gemerkt, dat wanneer ik minder in dit topic kijk dat ik minder enthosiast ben. Misschien komt dat wel door de mensen om mij heen die zich helemaal niet met hardlopen bezighouden. Want bepaalde eindtijden of afstanden zeggen mensen helemaal niks totdat je het zelf ervaart.
Ik denk dat ik voor volgend weekend weer een weekendje bier drinken skip en mezelf toch eindelijk eens probeer te verbeteren op de 5KM aanstaande zondag.![]()
*herkenning inderdaad*quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 21:11 schreef Sehnsucht het volgende:
[..]
heel herkenbaar. m'n vader doet aan hardlopen, maar toch hebben we het er niet al te vaak over. op m'n stage en op school zitten vooral mensen die al zweten als ze het woord "sport" horen of zien. daarom kijk ik hier regelmatig naar al die tijden die lager zijn dan de mijne, en dan denk ik "shit, ik moet is gaan trainen, dat wil ik ook!"
![]()
Die rechter met dat Oranje shirtje!quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:10 schreef Klapdeur het volgende:
[..]
*herkenning inderdaad*
Initiatief van mijn kant, wat foto's van afgelopen zaterdag:
[afbeelding]
Omdat die site waar ik ze op wil knallen opeens weigert foto's te uploaden is het bij ééntje gebleven, zal v/d week nog twee foto's erbij proberen te zetten.
Quizvraagje: Wie ben ik?![]()
Tip: Ik heb een korte broek aan...![]()
ik train op dinsdag en donderdag 's avonds en op zondag 's morgens met een groep.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 06:59 schreef Cutie het volgende:
Ik ga toch ook voor de nummer 6Wel leuk, dat soort foto's! Ik laat mezelf nog maar niet op de foto zetten, mijn ge(s)jog ziet er nog niet uit!
Gisteren had ik een rustdag, vandaag ga ik weer 3x2 rennen en 3x2 wandelen.
Lopen jullie trouwens voornamelijk 's avonds of 's ochtends?
meestal s'middags, mag dat ookquote:Op woensdag 4 oktober 2006 06:59 schreef Cutie het volgende:
Ik ga toch ook voor de nummer 6Wel leuk, dat soort foto's! Ik laat mezelf nog maar niet op de foto zetten, mijn ge(s)jog ziet er nog niet uit!
Gisteren had ik een rustdag, vandaag ga ik weer 3x2 rennen en 3x2 wandelen.
quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:17 schreef Grumpey het volgende:
ik vermoed nummer 6, die lijkt het meest op je avatar
Succes komende zaterdag op de 5, ga je vantevoren nog keer trainen ervoor?
Er was een fotograaf en die had iets van 450 foto's geschoten die dag. Als je had meegedaan had er vast wel een foto van je tussen gezeten.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 06:59 schreef Cutie het volgende:
Ik laat mezelf nog maar niet op de foto zetten, mijn ge(s)jog ziet er nog niet uit!
ik haalde laatst 2550 meter.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:09 schreef Ricky_ het volgende:
Ik heb morgen of volgende week een coopertest, zijn er dingen die jullie me kunnen aanraden? Muziek luisteren bijvoorbeeld, werkt dat of niet?
En 2.6 km in 12 minuten, is dat nou veel?
het is 13 km/h. Even een vergelijking: het wereldrecord van de marathon staat met een snelheid van 20 km/h, maar uiteraard is dat 42 km lang ipv 2.6quote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:09 schreef Ricky_ het volgende:
Ik heb morgen of volgende week een coopertest, zijn er dingen die jullie me kunnen aanraden? Muziek luisteren bijvoorbeeld, werkt dat of niet?
jajaquote:Op donderdag 5 oktober 2006 14:40 schreef Soempie het volgende:
Oja, gaan er hier mensen zondag de vier mijl van Groningen lopen? Zag het zo snel niet staan.
Volgens mij moet je minstens 2400 M kunnen lopen. Geloof dat het ongeveer zo zatquote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:09 schreef Ricky_ het volgende:
hier staat een schemaatje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Coopertestquote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:56 schreef Klapdeur het volgende:
[..]
Volgens mij moet je minstens 2400 M kunnen lopen. Geloof dat het ongeveer zo zat
2400 2600 redelijk
2600 2800 goed
2800 3000 zeer goed
3000 > uitstekend
Het kan ook zomaar zijn dat deze afstanden met daarbij de benoemingen allang achterhaald zijn.![]()
Succes in ieder geval!
Muziek op doen voor 12 minuten, mha lijkt mij in ieder geval niet nodig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |