abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 september 2006 @ 13:19:05 #101
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_42139301
en dan ben ik blij als ik 16.1 km in 14 km/h gelopen heb
pi_42142504
quote:
Op maandag 25 september 2006 15:15 schreef Matness het volgende:
hallo!
ik heb nog nooit hard gelopen, en wil gaan beginnen met oefenen.
ik wil graag mijn conditie verbeteren, en wat afvallen, en aangezien ik momenteel verder geen sport doe, lijkt dit me een goed begin.

maar hoe moet ik beginnen? zeker de eerste paar keer?
hoe zijn jullie begonnen?
Ik wilde je overigens niet ontmoedigen hoor met mijn 'successtory ' ik sport eigenlijk vanaf 1996 vrij intensief. Hoewel met tussenpozen heb ik altijd ook erbij hardgelopen.

Als je wilt afvallen hoef je niet hard te lopen, joggen volstaat. Toen ik begon in 1996 liep ik maanden lang misschien maar 3 minuten hard.
Probeer eens een schema van http://www.hardloopschema.nl/?p=hardlopen_nieuws_detail&detail=149 Ik heb dus een schema voor 5 km genomen, duurloop, hoewel ik stukken hoger uitkwam ondersteunt het me bij mijn huidige lopen.

Wat iemand anders hier ook zei klopt: Het is meer een kwestie van volhouden.
Naieviteit is onschuld.
pi_42143142
Deze heb ik zelf berekend:
quote:
er wordt 4,5 gram vet per km verbrand

stel ik wil 10 kilo vet is 10.000 gram verbr.

dan moet ik 10.000 / 4,5 is 2222 km hardlopen

met 11 km (11 km per keer 1 x per 4 dagen)

d.i. 202 keer hardlopen

30,5 / 4 = 7,625 keer hardlopen p/maand

202 / 7,625 = 26,49 maand is 2 jaar en 2 maand en 2 week
uitleg van van hardloopschema.nl:
quote:
Dat valt misschien tegen maar als je bezig bent met afvallen, val je niet alleen af door het hardlopen. Je valt af omdat je gedurende langere tijd meer calorieën verbruikt dan dat je binnenkrijgt via je voeding. Het Nederlands Voedingscentrum adviseert om tussen de 500 en 1000 kCal per dag meer te verbruiken en/of minder te eten/drinken om gezond en effectief af te vallen. Hiermee val je 0,5 tot 1 kilo per week af.
Moet je als loper nog uitkijken dat je je niet volpropt met koolhydraten als brood en bananen of ook een hele leuke is sportdranken met suikers want dan werkt het niet.

2 jaar hardlopen, 11 km in ongeveer 1,5 uur iedere 4 dagen. Maar het heeft niet mijn prioriteit met sport nl. Iemand die echt getraind is kan ook om de 2 dagen hardlopen.
Naieviteit is onschuld.
  dinsdag 26 september 2006 @ 17:32:57 #104
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_42145534
11 kilo in 2 jaar :S dat is best veel in korte tijd eigenlijk, temeer omdat ik veel meer loop en ik 11 kilo helemaal niet wil missen! Meer eten dus....

Maar goed, vandaag groot nieuws

Ik heb hardloopschoenen gekocht (jaar nadat ik besloten had dat het moest), het is een hele doorbraak inderdaad, maar doordat sommigen van dit forum last van dingen krijgen ben ik zelf maar overstag gegaan. Ik heb zelf nog nooit echt pijn gehad van wat dan ook bij elke sport die ik doe, hooguit wat moeheid of spierpijn, maar voorkomen is beter dan genezen. De runnersworld is maar 150 meter van mijn huis trouwens, dus dat hield me niet tegen
  dinsdag 26 september 2006 @ 17:42:20 #105
146402 Klapdeur
Listen Defected
pi_42145793
Dat werd eens tijd, sowieso dat je benen een stuk beter voelen na afloop. Tenminste ik had altijd pijn in m'n benen als ik op gympen liep.
Ik heb ooit iemand met een royal flush van tafel gebluft, dus zo heel slecht ben ik ook weer niet
Als Adam en Eva zo knap waren, waar komen dan al die lelijke mensen vandaan?
  woensdag 27 september 2006 @ 21:21:34 #106
97348 Matness
Matt about you
pi_42180479
bedankt voor de tips

ik durf niet te beginnen
ik ben zo bang dat ik niet eens de straat uit kan hardlopen, en dan al zo vreselijk moe ben dat ik terug moet

(mijn conditie is denk ik niet zo heel best.. ik sport al heel lang niet. zwem af en toe)
pi_42181282
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:21 schreef Matness het volgende:
bedankt voor de tips

ik durf niet te beginnen
ik ben zo bang dat ik niet eens de straat uit kan hardlopen, en dan al zo vreselijk moe ben dat ik terug moet

(mijn conditie is denk ik niet zo heel best.. ik sport al heel lang niet. zwem af en toe)
je zal toch ooit eens moeten beginnen wil je wat conditie opbouwen
tip: moet je in het donker gaan hardlopen, zien de mensen je niet zo
pi_42181330
gister trouwens nog mn eerste echte 10 KM gelopen in 55 minuten
netjes toch?
pi_42184693
Ik heb weinig zin om via een bepaald schema oid te gaan trainen, maar aangezien ik tijdens het lopen steeds merk dat mijn conditie mijn zwakke punt is, dacht ik dat het misschien wel handig zou zijn om af en toe wat intervaltrainingen toe te voegen. Alleen heb ik daar totaal geen ervaring mee. Weet iemand wat een interessant interval schema voor mij zou kunnen zijn?

Ik kan een half uur hardlopen zeker volhouden nu, maar wil dus langer/sneller kunnen.
pi_42185523
Gefeliciteerd Pekkeman! Mijn eerste 10km ging een stuk langzamer

En Jedainait, ik doe altijd maar wat. Er is hier vlakbij zo'n park, met een wandelroute met stukken van zo'n 300 a 400m en dan komt er weer een bocht. Soms doe ik de helft van zo'n stuk snel en dan weer een stuk langzamer, soms een langer stuk snel, waar ik maar zin in heb. Maar goed ik ga sowieso bij het trainen erg af op 'hoe het voelt', ik heb ook geen hartslagmeter enzo.

Ben momenteel erg druk met werk en andere dingen maar omdat m'n tijd bij de Posbankloop zo tegenviel MOET ik gewoon trainen. Heb mezelf er dus toch maar toe gezet toen ik om 8 uur thuiskwam van m'n werk om nog even te gaan. De ervaring leert dat ik me er tot aan de Zevenheuvelenloop wel toe kan zetten om ondanks moeheid, duisternis, regen, koud, wind toch te gaan lopen, maar zodra die Zevenheuvelen voorbij is zakt het finaal in, dan loop ik alleen nog soms op een mooie zondagmiddag. Ik ben een soort Jan Ullrich, 's winters
  woensdag 27 september 2006 @ 23:46:41 #111
148655 Robocock
Geile doerak! Ja, jij ja!
pi_42185791
quote:
Op woensdag 27 september 2006 23:38 schreef thaleia het volgende:
Gefeliciteerd Pekkeman! Mijn eerste 10km ging een stuk langzamer

En Jedainait, ik doe altijd maar wat. Er is hier vlakbij zo'n park, met een wandelroute met stukken van zo'n 300 a 400m en dan komt er weer een bocht. Soms doe ik de helft van zo'n stuk snel en dan weer een stuk langzamer, soms een langer stuk snel, waar ik maar zin in heb. Maar goed ik ga sowieso bij het trainen erg af op 'hoe het voelt', ik heb ook geen hartslagmeter enzo.

Ben momenteel erg druk met werk en andere dingen maar omdat m'n tijd bij de Posbankloop zo tegenviel MOET ik gewoon trainen. Heb mezelf er dus toch maar toe gezet toen ik om 8 uur thuiskwam van m'n werk om nog even te gaan. De ervaring leert dat ik me er tot aan de Zevenheuvelenloop wel toe kan zetten om ondanks moeheid, duisternis, regen, koud, wind toch te gaan lopen, maar zodra die Zevenheuvelen voorbij is zakt het finaal in, dan loop ik alleen nog soms op een mooie zondagmiddag. Ik ben een soort Jan Ullrich, 's winters
Gewoon wedstrijden inplannen, dan ben je tenminste gedreven om een paar x te trainen. Tenminste ik wel, als ik geen leuke loopjes in de planning heb train ik meteen niet meer
Met bloed, zweet en tranen, jeweets
pi_42186386
quote:
Op woensdag 27 september 2006 23:14 schreef JedaiNait het volgende:
Ik heb weinig zin om via een bepaald schema oid te gaan trainen, maar aangezien ik tijdens het lopen steeds merk dat mijn conditie mijn zwakke punt is, dacht ik dat het misschien wel handig zou zijn om af en toe wat intervaltrainingen toe te voegen. Alleen heb ik daar totaal geen ervaring mee. Weet iemand wat een interessant interval schema voor mij zou kunnen zijn?

Ik kan een half uur hardlopen zeker volhouden nu, maar wil dus langer/sneller kunnen.
Als je je uithoudingsvermogen wilt verbeteren, kun je het beste lange duurlopen doen naar mijn weten. Maar intervaltrainingen werken ook goed en zijn bovendien een leuke afwisseling in je trainingen. De manier die thaleia al voorstelde is prima (deze methode staat ook wel bekend als 'fartlek' training). Je rent een stuk varierend van 100m tot 1km hard en dan ga je heel rustig. Na zo'n 1 a 2 minuten zou je weer op adem moeten zijn (stel hier je tempo op af!) en kun je weer hard gaan. Dit herhaal je dan een paar keer. En vergeet niet om te beginnen met een beetje warm lopen.
pi_42187137
Warming up is o zo belangrijk. Sinds ik echt bij PSV train in de recreanten groep merk ik dat ik erg veel profijt van heb. Mijn pijn in de kuiten (die ik niet voel tijdens het lopen) trekt nu ook weg. Afgelopen week voor de 4e week geweest. Duurloopje gedaan van 9,5 km met een tempo van 11km/h. Ben nu in 4 weken tijd opgeschoven van groep 2 naar groep 4, gaat best aardig en ik kan het tempo goed volgen. Over 2 weken de ROC city run, kijken wat ik op de 6km kan gaan doen. Streeftijd is binnen het half uur. Liefst 25 minuten...

In november ga ik in Valkenswaard meedoen aan de 14km. Merk wel dat ik het duurlopen enorm leuk vind, de duurlooptraining vind ik een stuk fijner dan de intervaltraining, hoewel dat ook enorm gaaf is. Jezelf lekker afbeulen. Heb laatst bij Perry Sport een riem gehaald met drinkflesjes, is ook wel fijn voor de training.
PSV; West Ham United; Real Madrid; Borussia Dortmund;Tampa Bay Buccaneers; Tampa Bay Rays; Tampa Bay Lightning; Olympische Spelen
Fok! NFL MVP 2020
  donderdag 28 september 2006 @ 07:24:52 #114
97348 Matness
Matt about you
pi_42190595
quote:
Op woensdag 27 september 2006 21:44 schreef PekkeMan het volgende:

[..]

je zal toch ooit eens moeten beginnen wil je wat conditie opbouwen
tip: moet je in het donker gaan hardlopen, zien de mensen je niet zo
sja, dat durf ik dan ook weer niet, omdat ik een dame ben..
lijkt me vrij onveilig, zeker in deze buurt

maar ben al muziek aan het verzamelen voor op de mp3 speler ( ) dus binnenkort zal ik er toch aan moeten geloven...
  donderdag 28 september 2006 @ 08:37:44 #115
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_42191012
@matness; bij mij hielp het om als mensen keken gewoon heel hard te denken: haha over een maand kan ik veel langer hardlopen dan jij, dus houd je mond!! En later kun je dan denken: sukkels jullie zouden me niet eens bijhouden.
I'm just a girl in the world.
pi_42193293
Doet er ook iemand mee aan de marathon van Rotterdam van volgend jaar?
  donderdag 28 september 2006 @ 12:19:02 #117
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_42195858
Marathon is voor mij meer iets voor over 4 jaar ofzo Eerst maar een goede tijden lopen op 5 en 10 km en 10 mijl.
  donderdag 28 september 2006 @ 13:24:00 #118
148655 Robocock
Geile doerak! Ja, jij ja!
pi_42197366
Marathon ga ik denk nooit lopen Idee is wel erg leuk, maar ik heb niet de discipline om daarvoor te gaan trainen. Ik hou het wel bij maximaal 10 mijl, en misschien een x de halve marathon ergens.

10 km vind ik wel een prima afstand.
Met bloed, zweet en tranen, jeweets
  donderdag 28 september 2006 @ 14:10:49 #119
97348 Matness
Matt about you
pi_42198492
bedankt voor alle bemoedigende tips!
nog 1 vraagje, wat nemen jullie mee, als je gaat lopen, en wat trek je aan
ik wil namelijk liever niet zonder flesje water, mijn telefoon en sleutels gaan lopen.
heb je dan een trainingsbroek met zakken, of wat is handig?
  donderdag 28 september 2006 @ 14:16:37 #120
53851 BoNi
Politiek correct en tolerant
pi_42198622
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:10 schreef Matness het volgende:
ik wil namelijk liever niet zonder flesje water, mijn telefoon en sleutels gaan lopen.
Ik loop met een bidongordel en soms met mijn huissleutel in mijn hand.
Lopen met een flesje water in je hand vind ik heel irritant, zeker als hij halfvol is....!
Je zou je huissleutel nog aan je veters vast kunnen maken, dan heb je je handen helemaal vrij.
Anders optie zou een gordel/ riem met bidon en opbergvakje kunnen zijn, dan heb je ook je handen vrij!
"Hier ligt mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet......"
Schitterend!
pi_42198832
Ik neem altijd alleen een huissleutel mee, die in het kleine binnenzakje van mijn loopbroek past. Flesje water tijdens het lopen is m.i. niet nodig bij loopjes tot anderhalf uur, zorg ervoor dat je ervoor en erna gewoon voldoende drinkt. Telefoon kan handig zijn, maar als je in bebouwd gebied loopt, is er denk ik altijd wel een of andere mogelijkheid om alarm te slaan als er iets aan de hand is.
pi_42198935
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:10 schreef Matness het volgende:
Als ik ga rennen, neem ik alleen de huissleutel mee en die stop ik dan in een vakje in mijn sportbroek.

Op zich hoef je als je korter dan een uur rent geen drinken mee te nemen. Het is voldoende om vooraf genoeg te drinken. Bij de wat betere sportwinkel zijn ook flesjes te krijgen die je aan een speciale riem kunt bevestigen. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar er zijn zat mensen die daar wel mee rond rennen, dus het zal vast wel helpen.
Voor je mobiele telefoon is vast ook wel iets te vinden, maar ik zou het zeker niet gewoon in je broekzak stoppen aangezien dat niet zo prettig rent.
pi_42200514
Nou zojuist mn eerste interval training gehad. Heb gevarieerd tussen wandelen, sprinten en alles wat er tussen zit ongeveer . Het was wel zwaar, maar volgens mij vind ik het lekkerder om gewoon een stuk te lopen. Denk dus niet dat ik het op korte termijn nogmaals ga herhalen. Leuk experiment echter.
  donderdag 28 september 2006 @ 16:59:08 #124
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_42203218
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:29 schreef Wolfje het volgende:

[..]

Als ik ga rennen, neem ik alleen de huissleutel mee en die stop ik dan in een vakje in mijn sportbroek.

Op zich hoef je als je korter dan een uur rent geen drinken mee te nemen. Het is voldoende om vooraf genoeg te drinken. Bij de wat betere sportwinkel zijn ook flesjes te krijgen die je aan een speciale riem kunt bevestigen. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar er zijn zat mensen die daar wel mee rond rennen, dus het zal vast wel helpen.
Voor je mobiele telefoon is vast ook wel iets te vinden, maar ik zou het zeker niet gewoon in je broekzak stoppen aangezien dat niet zo prettig rent.
Ik heb zelf inderdaad alleen de huissleutel mee, en die zit in een speciaal vakje daarvoor van mijn broek (of gewoon een zak van broek). Voor de rest heb ik horloge om, telefoon neem ik niet mee, ik zou toch niet opnemen
Water is inderdaad niet nodig indien er korter gelopen wordt dan 1 uur. Het is wat lastig maar trainbaar om zonder water te lopen. Je lichaam conditioneert dit zelf, dus na 5 a 6 keer geen water is je lichaam wel gewend eraan. Na afloop en vooraf wel goed drinken dan. (Als je het doet om verkoeling van lichaam, dan zou ik eerder luchtigere kleding kopen dan water over je heen gooien. Van het 2e wordt je ziek en het ziet er ook nog eens beetje overdreven uit.)
  donderdag 28 september 2006 @ 18:49:14 #125
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_42206786
Je kunt ook als je langs een tankstation ofzo rent daar even stoppen om water te halen. Rennen met water is namelijk echt rúk, ook van dei gordels vind ik verschrikkelijk. Je moet gewoon goed voordrinken (eigenlijk moet je gewoon altijd veel drinken) en daarna voor ieder half uur een halve liter water drinken. Kan echt makkelijk.

Ik heb net anderhalf uur gelopen. GeLOPEN ja, want ik had een lekke band. Bah. Positief punt: geen last van mn schenen, wel geexercised (ik liep op een aardig tempo). Morgen maar eens 1 of 2 km proberen, kijken hoe het gaat. Ik wil naar Amsterdam op 15 oktober!! Ben zelfs een beetje aan het shaken nu, zoals ik vaak heb na intensief sporten. Maar wacht. Dat kan ook komen omdat ik in geen eeuwen meer iets gegeten heb Haha ik ga eten!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')