abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 september 2006 @ 20:32:50 #101
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41594277
quote:
Op donderdag 7 september 2006 19:56 schreef Demophon het volgende:

[..]

Owkee, neem gedeeltelijk mijn woorden terug.. leger opdoeken is kortetermijn-denken, maar een EU-leger is idd langetermijn-denken en zeker een interessant idee..
(kus)
Een EU leger zal pas kunnen na één EU buitenlands beleid.

Bovendien zie ik liever geen NL miliairen sneuvelen omdat Frankrijk een of andere stomme missie door de EU strot heeft weten te duwen.. Dat één leger zal ook nooit met een JSF vliegen maar voortaan allemaal inferieur Europees materieel om de Franse industrie politiek uit te voeren.. en dat kost levens..

En waarom willen we een EU leger? is de NAVO niet goed genoeg meer?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  Moderator donderdag 7 september 2006 @ 21:04:47 #102
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41595423
er komt nooit een Europees leger

net zoals er geen Europees politieapparaat komt ... althans, het werkt wel goed samen allemal en je hebt uitzendingen en kleine multinationale eenheden maar een geheel zal het nooit worden want Europa bestaat nu eenmaal niet uit 1 land
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_41595502
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 17:52 schreef Tikorev het volgende:
Als je een leger hebt waar jonge mensen bereid zijn risico's te nemen om de belangen van je land te verdedigen is het minste wat je als rijk en welvarend land kunt doen ervoor zorgen dat die mensen de beschikking hebben over de beste en meest geavanceerde wapens.

En aangezien de F16 al 25 jaar oud is en ze regelmatig uit de lucht vallen lijkt het me wel eens tijd voor een nieuw vliegtuig. Ik snap niet dat sommige mensen bereid zijn Nederlandse soldaten in de toekomst in oude afgeragde toestellen van 30 a 40 jaar een oorlogsgebied in te sturen om zo een paar eurootjes op hun ziektenkosten te kunnen besparen...
Maar de JSF is meer een bommenwerper dan een jager. De f16 is wat dat betreft een stuk veelzijdiger.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  Moderator donderdag 7 september 2006 @ 21:15:17 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41595800
nee F35 is een multirole jachtvliegtuig ... het is niet meer van het een dan het ander, bombarderen, verkennen, jagen etc. het doet het allemaal (jack of all trades master of none enzo) en in de meeste gevallen beter dan de directe concurrentie ook.

goed, het is geen beter jachtvliegtuig als de F22 of een betere jachtbommenwerper dan de F117 maar het is in elk geval een flinke stap vooruit tov onze huidige F16 vloot
pi_41595930
quote:
Op woensdag 6 september 2006 12:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

De JSF nog niet en die zal erg duur worden..
dan moet hij bijna 2x zo duur worden en dat zie ik niet gebeuren jij wel?

verder is de eurofighter geen multirole vluigtuig en de jsf wel.

men zit echt alleen op de jsf te janken omdat hij amerikaans is, het is op russische toestellen na 1 van de goedkoopste
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_41596117
quote:
Op donderdag 7 september 2006 21:15 schreef sp3c het volgende:
nee F35 is een multirole jachtvliegtuig ... het is niet meer van het een dan het ander, bombarderen, verkennen, jagen etc. het doet het allemaal (jack of all trades master of none enzo) en in de meeste gevallen beter dan de directe concurrentie ook.

goed, het is geen beter jachtvliegtuig als de F22 of een betere jachtbommenwerper dan de F117 maar het is in elk geval een flinke stap vooruit tov onze huidige F16 vloot
Heb twee jaar geleden wat reacties uit militaire hoek gelezen... en in alle reacties stond vrij expliciet dat de JSF een zeer matige jager is en in dat opzicht minder veelzijdig dan de F-16. Dat het technologisch een stap vooruit is moge duidelijk zijn.

Persoonlijk zie ik liever dat het geld naar onze marine gaat. Laten wij doen waar we goed in zijn en anderen lekker hoog in de lucht bommen gooien.

Maar dat zal ongetwijfeld weinig hout snijden
  Moderator donderdag 7 september 2006 @ 21:32:19 #107
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41596601
we zijn uitermate goed in bommen gooien vanuit de lucht ... zijn we al sinds iemand voor het eerst bedacht een paar handgranaten mee te nemen in zijn dubbeldekker
pi_41596664
quote:
Op donderdag 7 september 2006 21:32 schreef sp3c het volgende:
we zijn uitermate goed in bommen gooien vanuit de lucht ... zijn we al sinds iemand voor het eerst bedacht een paar handgranaten mee te nemen in zijn dubbeldekker
Hehehe... das waar ook
  donderdag 7 september 2006 @ 21:56:53 #109
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41597628
quote:
Op donderdag 7 september 2006 21:22 schreef Pappie_Culo het volgende:

Heb twee jaar geleden wat reacties uit militaire hoek gelezen... en in alle reacties stond vrij expliciet dat de JSF een zeer matige jager is en in dat opzicht minder veelzijdig dan de F-16.
Bron, dat zou ik fijn vinden?

Het zou best kunnen kloppen. Het is ook wel een goed idee want hoeveel vliegtuigen heeft NL neergeschoten de laatste 50 jaar en hoeveel bombadeermissies zijn er geweest?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  vrijdag 8 september 2006 @ 02:41:37 #110
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41606446
quote:
Op woensdag 6 september 2006 15:22 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Over 8 jaar heeft de VS wel weer technologie die zowel de JSF als de F-22 op alle fronten verslaat. De VS zal nimmer, en terecht, ik zou hetzelfde doen, hun beste wapens verkopen.
[..]

Duh! Je verwacht toch niet dat die Amerikanen daadwerkelijk gaan toegeven dat ze 2e rangs materiaal gaan leveren? Dat drukt immers de prijs. Het is simpelweg onlogisch dat de Amerikanen hun beste technologie aan het buitenland gaat leveren en als je het nu niet wilt geloven, wacht dat rustig af totdat die JSF, uiteraard vooraf volledig betaald, in de Nederlandse hangars staan en men er achter komt dat de mogelijkheden van het toestel toch net iets minder zijn dan de mogelijkheden die de Amerikaanse varianten zullen hebben.

Laat dan alvast de woorden "I told you so!" door je gedachten gaan
Er bestaat een exportmodel van de JSF waarvan de specs bij aankoop duidelijk zijn. Dat de VS voorzichzelf een versie heeft waar allerlei zaken bij ingeprakt worden is hun eigen zaak. Dat heeft trouwens ook niks met zogenaamd tweederangs te maken. Het 1 heeft niks met het ander te maken. Verder is het volstrekt zinloos om de F22 te gaan vergelijken met de JSF. De JSF is een economisch toestel waarbij een afweging tussen prijs en kwaliteit continue gespeeld heeft. Het is immers een export product. De F22 daarintegen is geen economisch project, maar een technisch project. De F22 moest de top of the bill jager worden voor de nieuwe generatie.
Say your prayers
  vrijdag 8 september 2006 @ 02:52:58 #111
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_41606573
quote:
Op donderdag 7 september 2006 21:56 schreef Napalm het volgende:
Bron, dat zou ik fijn vinden?
Het lijkt me algemeen bekend dat de JSF nooit is ontworpen om voor Air dominance fighter te gaan spelen. Dat hoeven de Yanks ook niet natuurlijk, die hangen er gewoon een F22 boven.

En dat is het grootste nadeel van het toestel, je zult altijd een bondgenoot nodig hebben die het luchtruim voor je schoonveegt. .
Ik ga naar huis.
  vrijdag 8 september 2006 @ 02:57:37 #112
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41606627
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 02:52 schreef nietzman het volgende:

[..]

Het lijkt me algemeen bekend dat de JSF nooit is ontworpen om voor Air dominance fighter te gaan spelen. Dat hoeven de Yanks ook niet natuurlijk, die hangen er gewoon een F22 boven.

En dat is het grootste nadeel van het toestel, je zult altijd een bondgenoot nodig hebben die het luchtruim voor je schoonveegt. .
Hangt helemaal van de toestellen af die je tegenover je hebt. In de meeste gevallen is de JSF prima adequaat.
Say your prayers
  vrijdag 8 september 2006 @ 03:03:58 #113
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_41606704
Tja, in de meeste gevallen is een Starfighter nog adequaat.

Mocht Nederland nog eens zelfstandig ergens mot gaan zoeken is de JSF iig niet de beste keus.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 8 september 2006 @ 03:24:09 #114
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41606926
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 03:03 schreef nietzman het volgende:

Mocht Nederland nog eens zelfstandig ergens mot gaan zoeken is de JSF iig niet de beste keus.
Juist wel. Gezien onze omvang is een multirole toestel de beste oplossing. Een starfighter is trouwens in de meeste gevallen bij lange na niet adequaat. DIe dingen flikkeren al uit de lucht zonder tegenstander.
Say your prayers
pi_41608747
Allemaal leuk en wel, maar straaljagers zijn met een vijand die zich in woonwijken verschanst volslagen nutteloos. Oorlogsvoeren met bommen en vliegtuigen is zoooo 20e eeuws.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_41608803
Ik ben voor pijl en boog
  vrijdag 8 september 2006 @ 09:13:36 #117
147235 Bombardier
The artillery man
pi_41608862
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 03:03 schreef nietzman het volgende:

De starfighter. Een raket met vleugels.
Gerasimenko: Task received. Destroy target 60-65 with missile fire, accept control of fighter from Smyrnykh.
Kornukov: Carry out the task, destroy it!
pi_41618804
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 02:41 schreef Sickie het volgende:

[..]

Er bestaat een exportmodel van de JSF waarvan de specs bij aankoop duidelijk zijn. Dat de VS voorzichzelf een versie heeft waar allerlei zaken bij ingeprakt worden is hun eigen zaak. Dat heeft trouwens ook niks met zogenaamd tweederangs te maken. Het 1 heeft niks met het ander te maken.
Het heeft alles met elkaar te maken. Wat moeten wij met toestellen die technisch meteen al achterlopen? Dan prefereer ik een ander toestel die wel gewoon state-of-the-art is en zich met elk toestel op de wereld kan meten.

Als je toch koopt, koop dan goed.
quote:
Verder is het volstrekt zinloos om de F22 te gaan vergelijken met de JSF. De JSF is een economisch toestel waarbij een afweging tussen prijs en kwaliteit continue gespeeld heeft. Het is immers een export product. De F22 daarintegen is geen economisch project, maar een technisch project. De F22 moest de top of the bill jager worden voor de nieuwe generatie.
De JSF is niet als exportproduct ontworpen, maar als manusje-van-alles voor het Amerikaanse leger, ter vervanging van toestellen als de F-14, F-15, F-16 en F-18.
  Moderator vrijdag 8 september 2006 @ 15:44:27 #119
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41618944
mwah je denkt toch niet dat als je Rafale koopt je er meteen de meest geavanceerde Franse systemen gratis bij krijgt?

er zal neem ik aan een OCU komen net als bij de F16 waarbij onze eigen kennis enzo erin wordt gepropt ... onze F16's lopen ook gemiddeld een maand oid voor op de Amerikaanse toestellen
pi_41641223
tvp, (informatie voor mijn spreekbeurt)
© ©
pi_41647729
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 15:40 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Het heeft alles met elkaar te maken. Wat moeten wij met toestellen die technisch meteen al achterlopen? Dan prefereer ik een ander toestel die wel gewoon state-of-the-art is en zich met elk toestel op de wereld kan meten.

[..]

De JSF is niet als exportproduct ontworpen, maar als manusje-van-alles voor het Amerikaanse leger, ter vervanging van toestellen als de F-14, F-15, F-16 en F-18.
de jsf is net als de f16 bedoeld voor de export naar bondgenoten die een goedkoop vliegtuig moeten hebben.
Er is niet voor niets een participatie programma.
Alleen de VS zelf moet ook vervanging hebben dus bouwen ze ook allerlei troep in die wij niet krijgen.

en dan moet je de F/A 22 kopen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  Moderator zaterdag 9 september 2006 @ 18:57:12 #122
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41653812
daar krijg je ook niet alles bij hoor, ja als je meer betaald wel want voor nix gaat de zon op

zelfde geld voor F35, Rafale Eurofighter, Grippen en F104 Starfighter
  zondag 10 september 2006 @ 10:54:40 #123
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41668768
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 14:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Er is niet voor niets een participatie programma.
Hmm, ik vermoed dat het participatie geheel een hoop redenen heeft maar die zijn allemaal politiek/ strategisch, niet technisch/ economisch.
Buiten Engeland zal geen van de partners echt veel vliegtuigen afnemen. De VS (evt incl Engeland) zouden dus net zo goed alleen de JSF kunnen bouwen. Echter door andere landen mee te nemen heb je 2 grote voordelen:

) Participeren = kopen. De grote Europese JSF concurrenten missen al meteen een stel grote afnemers/ participanten en komen zo wellicht helemaal niet van de grond. Op termijn gunstig voor de JSF verkopen.
2) Versterken bondgenootschap. De NAVO is zo stevig niet meer, zeker sinds de roep voor een EU-leger.
  Moderator zondag 10 september 2006 @ 11:06:30 #124
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41668990
quote:
Op zondag 10 september 2006 10:54 schreef Napalm het volgende:

[..]

Hmm, ik vermoed dat het participatie geheel een hoop redenen heeft maar die zijn allemaal politiek/ strategisch, niet technisch/ economisch.
Buiten Engeland zal geen van de partners echt veel vliegtuigen afnemen. De VS (evt incl Engeland) zouden dus net zo goed alleen de JSF kunnen bouwen. Echter door andere landen mee te nemen heb je 2 grote voordelen:
zoals de plannen nu liggen, nemen wij er meer af dan de Britten
quote:
1) Participeren = kopen. De grote Europese JSF concurrenten missen al meteen een stel grote afnemers/ participanten en komen zo wellicht helemaal niet van de grond. Op termijn gunstig voor de JSF verkopen.
2) Versterken bondgenootschap. De NAVO is zo stevig niet meer, zeker sinds de roep voor een EU-leger.
1) nou dat is nog helemaal niet gezegd hoor, een heleboel participerende landen (Noorwegen, Canada bv) weten het echt nog niet (uberhaupt niet of ze nog wel jachtvliegtuigen willen hebben!)
2) och, als je naar ISAF kijkt dat zit dat wat het bondgenootschap best snor
  zondag 10 september 2006 @ 11:30:50 #125
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41669605
quote:
Op zondag 10 september 2006 11:06 schreef sp3c het volgende:

zoals de plannen nu liggen, nemen wij er meer af dan de Britten
Mwaoh, 85 (waarschijnlijk minder )voor NL. De Britten vervangen hun Harriers en e.e.a. hangt af van wat ze precies gaan doen met hun zeer interessante toekomstige carriers project. Dat zijn wel duurdere exemplaren dan de F-35A die wij gaan bestellen. RAF heeft volgens mij nog niet officieel iets besteld maar dat zal neem ik aan toch wel gaan gebeuren (Tornado vervanging?) of zitten ze nog in het Eurofighter project?

Ik snap uberhaupt niet waarom de Britten als "level 1" deelnemer mogen deelnemen in de SDD ontwikkelingsfase terwijl wij maximaal als level 2 mogen deelnemen.
quote:
1) nou dat is nog helemaal niet gezegd hoor, een heleboel participerende landen (Noorwegen, Canada bv) weten het echt nog niet (uberhaupt niet of ze nog wel jachtvliegtuigen willen hebben!)
Politiek. Het CPB schreef participeren = Kopen
quote:
2) och, als je naar ISAF kijkt dat zit dat wat het bondgenootschap best snor
Kijk je naar Irak en eerder al Joegoslavie...
pi_41669943
quote:
Op zondag 10 september 2006 11:30 schreef Napalm het volgende:

[..]

Mwaoh, 85 (waarschijnlijk minder )voor NL. De Britten vervangen hun Harriers en e.e.a. hangt af van wat ze precies gaan doen met hun zeer interessante toekomstige carriers project. Dat zijn wel duurdere exemplaren dan de F-35A die wij gaan bestellen. RAF heeft volgens mij nog niet officieel iets besteld maar dat zal neem ik aan toch wel gaan gebeuren (Tornado vervanging?) of zitten ze nog in het Eurofighter project?

Ik snap uberhaupt niet waarom de Britten als "level 1" deelnemer mogen deelnemen in de SDD ontwikkelingsfase terwijl wij maximaal als level 2 mogen deelnemen.
[..]

[..]

de britten kopen beide de eurofighter voor de luchtverdediging en de jsf voor jachtbommenwerper
  Moderator zondag 10 september 2006 @ 11:45:37 #127
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41670011
quote:
Op zondag 10 september 2006 11:30 schreef Napalm het volgende:

[..]

afaik kijken de Britten nu naar 60 toestellen

en ja ze doen nog gewoon mee met Eurofighter, hun eerste Eurofighters zijn eindelijk binnen inmiddels ... die krijgen alleen geen boordkanon ... althans, dat boordkanon krijgen ze wel maar geen zonder munitie omdat de lege ruimte de vliegcapaciteiten aan zou tasten
quote:
[..]

ik geloof dr nix van, maar als het zo is hoor je mij niet klagen
quote:
[..]

in Irak is NATO nauwelijks aanwezig in in Joegoslavie ging het goed
  dinsdag 12 september 2006 @ 12:58:02 #128
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41733963
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 15:40 schreef Vhiper het volgende:

[..]

[..]

De JSF is 1 van de meest geavanceerde multirole toestellen op het moment wanneer ie van de band rolt. Hem vervolgens met een volbloed jager als de F22 gaan vergelijken is zinloos aangezien dat een gevalletje appels met peren is. De JSF is trouwens wel degelijk een economisch product. Vanaf het begin was al duidelijk dat de kist voor export bedoeld zou zijn. Bij de F22 is het tegenovergestelde waar.
Say your prayers
pi_41743315
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 12:58 schreef Sickie het volgende:

[..]

De JSF is 1 van de meest geavanceerde multirole toestellen op het moment wanneer ie van de band rolt. Hem vervolgens met een volbloed jager als de F22 gaan vergelijken is zinloos aangezien dat een gevalletje appels met peren is.
Ja ja, dat appeltjes met peertjes verhaal mag je vertellen tegen een JSF piloot als ie ooit in een dogfight met een F-22 terecht komt
quote:
De JSF is trouwens wel degelijk een economisch product. Vanaf het begin was al duidelijk dat de kist voor export bedoeld zou zijn. Bij de F22 is het tegenovergestelde waar.
Versterkt dan alleen maar mijn gevoel dat we een tweederangs vliegtuigje gaan krijgen.
  Moderator dinsdag 12 september 2006 @ 20:19:23 #130
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41747397
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 18:25 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Ja ja, dat appeltjes met peertjes verhaal mag je vertellen tegen een JSF piloot als ie ooit in een dogfight met een F-22 terecht komt
een dogfight tussen een F22 en een F35?
dan schieten ze op 20 km afstand raketten op elkaar af

als die piloot dan geraakt wordt dan had hij beter zijn best moeten doen
quote:
[..]

Versterkt dan alleen maar mijn gevoel dat we een tweederangs vliegtuigje gaan krijgen.
dat is natuurlijk gewoon onzin

F22 is een groter toestel en heeft meer onderhoud nodig, het is een zwaarder toestel en heeft een langere start en landingsbaan nodig.

etc. etc. etc. appels en peren
pi_41752008
quote:

[..]

[..]

kijk mij best als jij f22`s wil, maar dan moet het defensie budget wel met een paar miljard omhoog, die krengen kosten tegenwoordig bijna $ 200 miljoen
  dinsdag 12 september 2006 @ 22:34:05 #132
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41752601
quote:
Dan moet je toch juist willen dat de VS ze niet verkoopt?

Dan kan een Nederlands vliegtuig ze ook nooit tegen komen als vijand. Of verwacht je dat NL met de VS in oorlog raakt? Nou, in dat geval doen een paar NL-vliegtuigjes er niet toe.
  dinsdag 12 september 2006 @ 22:44:39 #133
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41753075
quote:

[..]

[..]

Welk gedeelte van "de F22 is niet te vergelijken met de JSF" snap je nu eigenlijk niet? Doe je je nu zo dom voor of ben je het werkelijk? De F22 is ook niet te vergelijken met de Eurofighter, de Grippen of de Rafale omdat al die kisten zijn gebouwd met export als 1 van de primaire doelen. Dan weeg het economische component dus een stuk zwaarder dan bij een kist als de F22 die puur ontworpen is als technologisch topmodel.
Say your prayers
pi_41753365
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:44 schreef Sickie het volgende:

[..]

Welk gedeelte van "de F22 is niet te vergelijken met de JSF" snap je nu eigenlijk niet? Doe je je nu zo dom voor of ben je het werkelijk? De F22 is ook niet te vergelijken met de Eurofighter, de Grippen of de Rafale omdat al die kisten zijn gebouwd met export als 1 van de primaire doelen. Dan weeg het economische component dus een stuk zwaarder dan bij een kist als de F22 die puur ontworpen is als technologisch topmodel.
nu de eurofighter is enigzins te vergelijken die (zou) moeten hebben 90% van de capaciteiten van de f22 voor iets van 50% van de kosten.

Maar het ergste vind ik nog wel dat hij het verschil niet weet tussen een jachtvliegtuig en een jachtbommenwerper
  dinsdag 12 september 2006 @ 22:53:38 #135
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41753479
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

nu de eurofighter is enigzins te vergelijken die (zou) moeten hebben 90% van de capaciteiten van de f22 voor iets van 50% van de kosten.

Maar het ergste vind ik nog wel dat hij het verschil niet weet tussen een jachtvliegtuig en een jachtbommenwerper
De Eurofighter ligt dichter bij de F16 dan bij de F22 en is trouwens ook gruwelijk duur. En het klopt inderdaad dat zowel Eurofighter als F22 jagers zijn en de JSF multirole. Het simpele feit dat Vhiper nog loopt te kleppen over dog-fights geeft eigenlijk al aan dat ie maar bar weinig kaas heeft gegeten van het onderwerp.
Say your prayers
pi_41753684
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:53 schreef Sickie het volgende:

[..]

De Eurofighter ligt dichter bij de F16 dan bij de F22 en is trouwens ook gruwelijk duur. En het klopt inderdaad dat zowel Eurofighter als F22 jagers zijn en de JSF multirole. Het simpele feit dat Vhiper nog loopt te kleppen over dog-fights geeft eigenlijk al aan dat ie maar bar weinig kaas heeft gegeten van het onderwerp.
mwah de eurofighter is na de f22 de beste jager. En dat kun je van de f16 niet echt zeggen.
  dinsdag 12 september 2006 @ 23:06:29 #137
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41754056
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

mwah de eurofighter is na de f22 de beste jager. En dat kun je van de f16 niet echt zeggen.
Klopt. De F16 kan niet tippen aan de Eurofighter. Maar het verschil tussen F16 en Eurofighter is kleiner dan tussen F22 en Eurofighter. Als je de prijs van de Eurofighter in ogenschouw neemt is het eigenlijk een te duur apparaat.
Say your prayers
pi_41754415
een van de nadelen voor het kiezen van een europees vliegtuig is, het omschakelen naar het metrische systeem. op dit moment werkt de luchtmacht met de inch, en alleen al die omschakeling kost veel geld.
koop je bijv. een Rafale, zit je nog met het probleem dat je alles moet vertalen vanuit het Frans naar het Engels. daar gaan zeker een aantal cruciale fouten inzitten, zoals een tijd geleden de Duitse luftwaffe heeft gemerkt, die Engelse manuals had vertaald naar het duits en daardoor een paar vliegtuigen crashten.
pi_41754765
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 23:14 schreef Incolumis het volgende:
een van de nadelen voor het kiezen van een europees vliegtuig is, het omschakelen naar het metrische systeem. op dit moment werkt de luchtmacht met de inch, en alleen al die omschakeling kost veel geld.
koop je bijv. een Rafale, zit je nog met het probleem dat je alles moet vertalen vanuit het Frans naar het Engels. daar gaan zeker een aantal cruciale fouten inzitten, zoals een tijd geleden de Duitse luftwaffe heeft gemerkt, die Engelse manuals had vertaald naar het duits en daardoor een paar vliegtuigen crashten.
Onzin; de gehele luchtvaart (ook de kleine) is ingesteld op een systeem van knopen, nm, voeten per minuut, pounds enz.
Het buitenland (ik ken een paar Franse jachtvliegers) vliegt sinds kort geheel in het Engels (niet alle onderdelen naar ik meen) om dit soort ellende te voorkomen.
  dinsdag 12 september 2006 @ 23:33:29 #140
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41755196
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 23:06 schreef Sickie het volgende:
Als je de prijs van de Eurofighter in ogenschouw neemt is het eigenlijk een te duur apparaat.

Uit tweede kamerbrief mindef 11-02-2005

300 miljoen verschil tussen JSF en EF genomen over 30 jaar. Reken dat als % van het hele project en het valt weg achter de komma..

Ook geinig om te zien dat 40% meer vliegtuigen (120 vs 85) slechts 20% meer kosten..
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 23:22 schreef Autoreply het volgende:

Onzin; de gehele luchtvaart (ook de kleine) is ingesteld op een systeem van knopen, nm, voeten per minuut, pounds enz.
Nou de KLu heeft exact dit gezeik met de heli`s. Dus niet heel de luchtvaart.

[ Bericht 14% gewijzigd door Napalm op 12-09-2006 23:47:59 ]
  woensdag 13 september 2006 @ 01:51:44 #141
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41758523
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 23:33 schreef Napalm het volgende:

[..]

[afbeelding]
Uit tweede kamerbrief mindef 11-02-2005

300 miljoen verschil tussen JSF en EF genomen over 30 jaar. Reken dat als % van het hele project en het valt weg achter de komma..

Ook geinig om te zien dat 40% meer vliegtuigen (120 vs 85) slechts 20% meer kosten..
[..]

Nou de KLu heeft exact dit gezeik met de heli`s. Dus niet heel de luchtvaart.
In ogenschouw nemend dat tegen de tijd dat wij een nieuwe kist gaan kopen, de Eurofighter alweer relatief oud spul is wat tov de F16 weinig extras te bieden heeft en ook nog eens een jager is ipv een multirole kist.
Say your prayers
pi_41760943
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 20:19 schreef sp3c het volgende:

een dogfight tussen een F22 en een F35?
dan schieten ze op 20 km afstand raketten op elkaar af
Een verwaarloosbaar detail

Goed, stel, ze zijn door hun raketten heen
quote:
als die piloot dan geraakt wordt dan had hij beter zijn best moeten doen
Dat zeggen mijn vrienden nou ook altijd als ik weer eens baal wanneer Albers een F1 race niet gewonnen heeft
quote:
dat is natuurlijk gewoon onzin

F22 is een groter toestel en heeft meer onderhoud nodig, het is een zwaarder toestel en heeft een langere start en landingsbaan nodig.

etc. etc. etc. appels en peren
Allemaal zaken die eenmaal in de lucht niet meer meespelen. dan is de F-22 dik in het voordeel en er is niets belangrijkers in een oorlog dan suprematie in de lucht.
pi_41760985
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

kijk mij best als jij f22`s wil, maar dan moet het defensie budget wel met een paar miljard omhoog, die krengen kosten tegenwoordig bijna $ 200 miljoen
Ik koop die rommel liever helemaal niet, maar als je dan toch perse wilt kopen, koop dan het beste. Ik wil graag een toestel welke zich kan meten met het beste, dus o.a. de F-22, maar niet noodzakelijkerwijs de F-22 zelf.
pi_41761004
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:44 schreef Sickie het volgende:

[..]

Welk gedeelte van "Koop het beste of koop niets" begrijp jij niet?
  Moderator woensdag 13 september 2006 @ 08:57:58 #145
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41761076
quote:
Op woensdag 13 september 2006 08:50 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Allemaal zaken die eenmaal in de lucht niet meer meespelen. dan is de F-22 dik in het voordeel en er is niets belangrijkers in een oorlog dan suprematie in de lucht.
hoezo zaken die in de lucht niet meespelen

als het toestel vanaf Amerika moet starten omdat er geen vliegveld dichterbij is dan lijkt mij dat toch een duidelijk voordeel in de lucht
quote:
Op woensdag 13 september 2006 08:54 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Welk gedeelte van "Koop het beste of koop niets" begrijp jij niet?
als je een gevechtstank zoekt dan koop je ook geen gemechaniseerde howitzer omdat die een groter kanon heeft, dan ga je op zoek naar een gevechtstank

het toestel is het beste in zijn soort
pi_41761267
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:53 schreef Sickie het volgende:

Vertel jij me dan eens wat twee gevechtstoestellen doen als ze elkaar met raketten niet uit de lucht krijgen. Dan gaan ze naar elkaar?

Verder kan de F-22 prima ingezet worden voor air-to-ground operaties en is het in mijn ogen dus een betere optie dan de JSF, aangezien de F-22 ook nog eens simpelweg de beste jager is.
pi_41761412
quote:
Op woensdag 13 september 2006 08:57 schreef sp3c het volgende:

hoezo zaken die in de lucht niet meespelen

als het toestel vanaf Amerika moet starten omdat er geen vliegveld dichterbij is dan lijkt mij dat toch een duidelijk voordeel in de lucht
De F-22 heeft een grote range en de States hebben genoeg vliegvelden buiten de VS waar ze die speeltjes kwijt kunnen.
quote:
als je een gevechtstank zoekt dan koop je ook geen gemechaniseerde howitzer omdat die een groter kanon heeft, dan ga je op zoek naar een gevechtstank

het toestel is het beste in zijn soort
Maar legt het in de lucht af tegen andere toestellen.
  woensdag 13 september 2006 @ 09:17:32 #148
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41761488
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:08 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Vertel jij me dan eens wat twee gevechtstoestellen doen als ze elkaar met raketten niet uit de lucht krijgen. Dan gaan ze naar elkaar?

Verder kan de F-22 prima ingezet worden voor air-to-ground operaties en is het in mijn ogen dus een betere optie dan de JSF, aangezien de F-22 ook nog eens simpelweg de beste jager is.
Dat komt dus vrijwel niet meer voor. Zo'n toestel heeft een zeer geavanceerde radar en ook nog eens ruimte voor meer dan 2 raketten. Dogfights zijn iets uit het verleden. Het is niet voor niets dat een boordkanon niet eens meer vanzelfsprekend is op een toestel. Daarnaast kan de F22 niet op een multirole wijze worden ingezet zoals de JSF dat wel kan. Het is een jager, simpel.
Say your prayers
  woensdag 13 september 2006 @ 09:19:52 #149
8369 speknek
Another day another slay
pi_41761538
quote:
Op woensdag 13 september 2006 08:53 schreef Vhiper het volgende:
Ik koop die rommel liever helemaal niet, maar als je dan toch perse wilt kopen, koop dan het beste. Ik wil graag een toestel welke zich kan meten met het beste, dus o.a. de F-22, maar niet noodzakelijkerwijs de F-22 zelf.
Maar waarom dan? Waarom zouden we zo'n gigantisch dure air superiority fighter willen? Afgezien van dat de Amerikanen ze niet verkopen dan.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_41761556
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:17 schreef Sickie het volgende:

[..]

Dat komt dus vrijwel niet meer voor. Zo'n toestel heeft een zeer geavanceerde radar en ook nog eens ruimte voor meer dan 2 raketten. Dogfights zijn iets uit het verleden. Het is niet voor niets dat een boordkanon niet eens meer vanzelfsprekend is op een toestel.
De F-22 heeft anders nog gewoon een boordkanon hoor:
quote:
Armament: One M61A2 20-millimeter cannon with 480 rounds; side weapon bays can carry two AIM-9 infrared (heat seeking) air-to-air missiles and main weapon bays can carry (air-to-air loadout) six AIM-120 radar-guided air-to-air missiles or (air-to-ground loadout) two 1,000-pound GBU-32 JDAMs and two AIM-120 radar-guided air-to-air missiles.
quote:
Daarnaast kan de F22 niet op een multirole wijze worden ingezet zoals de JSF dat wel kan. Het is een jager, simpel.
Oh?
quote:
The F-22A has a significant capability to attack surface targets. In the air-to-ground configuration the aircraft can carry two 1,000-pound GBU-32 Joint Direct Attack Munitions internally and will use on-board avionics for navigation and weapons delivery support. In the future air-to-ground capability will be enhanced with the addition of an upgraded radar and up to eight small diameter bombs. The Raptor will also carry two AIM-120s and two AIM-9s in the air-to-ground configuration.
pi_41761604
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:19 schreef speknek het volgende:

Maar waarom dan? Waarom zouden we zo'n gigantisch dure air superiority fighter willen? Afgezien van dat de Amerikanen ze niet verkopen dan.
Mijn vraag is liever: Waarom miljarden uitgeven aan een toestel met welke we dus niet eens ons eigen luchtruim kunnen verdedigen?
  Moderator woensdag 13 september 2006 @ 09:25:51 #152
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41761682
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:08 schreef Vhiper het volgende:

[..]

F-35 kan prima ingezet worden voor air-to-air operaties en is het in mijn ogen dus de betere optie dan F-22, aangezien de F-35 ook nog eens simpelweg de beste bommenwerper is
  woensdag 13 september 2006 @ 09:27:39 #153
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41761719
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:20 schreef Vhiper het volgende:

[..]

De F-22 heeft anders nog gewoon een boordkanon hoor:
[..]

[..]

Oh?
[..]
Ik zeg dat het niet meer vanzelfsprekend is. Verder hebben we de F16 ook bommen laten droppen maar dat maakte van die kist nog geen bommenwerper. Het ding is er wel sneller door afgeschreven. De F22 past niet in de filosofie van onze luchtmacht aangezien het een jager is die primair bedoeld is om het tegen andere vliegtuigen op te nemen.
Say your prayers
  Moderator woensdag 13 september 2006 @ 09:28:20 #154
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41761731
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:22 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Mijn vraag is liever: Waarom miljarden uitgeven aan een toestel met welke we dus niet eens ons eigen luchtruim kunnen verdedigen?
hoezo we kunnen er ons eigen luchtruim niet mee verdedigen???
  woensdag 13 september 2006 @ 09:29:08 #155
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41761744
quote:

[..]

Wat we dus wel degelijk met dat toestel kunnen.
Say your prayers
  woensdag 13 september 2006 @ 09:31:31 #156
8369 speknek
Another day another slay
pi_41761804
quote:
Onze JSFs knallen alle buitenlandse Sukhois en Migs de lucht uit hoor. We kunnen ons hooguit niet verdedigen tegen Amerika. Maar dat kunnen we toch al nooit.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 13 september 2006 @ 09:34:19 #157
8369 speknek
Another day another slay
pi_41761873
Om even terug ontopic te gaan:
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 15:52 schreef onemangang het volgende:
Of weet iemand mij uit te leggen waarom wij die shit nodig hebben? Om ons te verdedigen tegen een inval van België? Wie eens deze lijst bestudeert ziet dat Nederland naar hoofd bevolking aanzienlijk meer uitgeeft aan wapens dan landen als Italië, Japan of Spanje. Waarom?
Heb je ook de respectievelijke Research and Development investeringen per land? Die ligt in Nederland gruwelijk laag. Al die hoogopgeleide wetenschappers die daarna ergens manager van een postorderbedrijf ofzo worden. Onderzoeksinstellingen zoals TNO draaien voor 90% op orders van defensie. De militaire tak is de enige in Nederland die schijnbaar wetenschappelijk onderzoek wil doen. Dus als het zo moet, dan moet het maar zo.
pi_41761929
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

F-35 kan prima ingezet worden voor air-to-air operaties en is het in mijn ogen dus de betere optie dan F-22, aangezien de F-35 ook nog eens simpelweg de beste bommenwerper is
Dan verschillen we van mening. Ik prefereer de beste jager met air-to-ground mogelijkheden boven de beste bommenwerper met air-to-air mogelijkheden.
pi_41761973
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:31 schreef speknek het volgende:

[..]

Onze JSFs knallen alle buitenlandse Sukhois en Migs de lucht uit hoor. We kunnen ons hooguit niet verdedigen tegen Amerika. Maar dat kunnen we toch al nooit.
Volgens mij vliegen onze buurlanden niet met Sukhois en Migs?

Verder denk ik dat de JSF het tegen Europese jagers ook dik aflegt als het op air-to-air aankomt.
  Moderator woensdag 13 september 2006 @ 09:38:28 #160
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41761986
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:36 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Dan verschillen we van mening. Ik prefereer de beste jager met air-to-ground mogelijkheden boven de beste bommenwerper met air-to-air mogelijkheden.
dan ben je de enige
pi_41761989
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:34 schreef speknek het volgende:
Om even terug ontopic te gaan:
[..]

Heb je ook de respectievelijke Research and Development investeringen per land? Die ligt in Nederland gruwelijk laag. Al die hoogopgeleide wetenschappers die daarna ergens manager van een postorderbedrijf ofzo worden. Onderzoeksinstellingen zoals TNO draaien voor 90% op orders van defensie. De militaire tak is de enige in Nederland die schijnbaar wetenschappelijk onderzoek wil doen. Dus als het zo moet, dan moet het maar zo.
Terug on topic? Dit topic gaat over de JSF?!
  Moderator woensdag 13 september 2006 @ 09:40:14 #162
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41762024
de OP niet gelezen?
  woensdag 13 september 2006 @ 09:45:59 #163
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41762188
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:36 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Dat kan wel zo zijn, maar dat neemt niet weg dat de JSF prima in staat is ons luchtruim te beschermen.
Say your prayers
  woensdag 13 september 2006 @ 09:47:45 #164
8369 speknek
Another day another slay
pi_41762221
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:37 schreef Vhiper het volgende:
Volgens mij vliegen onze buurlanden niet met Sukhois en Migs?
Verder denk ik dat de JSF het tegen Europese jagers ook dik aflegt als het op air-to-air aankomt.
Jij denkt dat onze buurlanden ons aanvallen? Maar goed, als ze dat al doen, dan heeft zo'n Duitse Eurofighter al een AMRAAM in z'n mik voordat hij goed en wel de lucht in is om z'n computer uit te doen en z'n funky luchtdansjes te maken.
Luchtgevechten gaan alleen nog maar om wie de beste radar en de langste afstandsraketten heeft. En wat dat betreft zit Nederland heel aardig.
Niet dat we het lang uithouden, maar dat is toch al niet erg waarschijnlijk.
  Moderator woensdag 13 september 2006 @ 09:54:18 #165
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41762374
m0ah met de Duitsers kunnen we heel aardig meekomen hoor tegenwoordig, ik denk niet dat die momenteel in staat zijn Nederland te veroveren (nee wij kunnen hun ook niet aan )
pi_41762504
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:45 schreef Sickie het volgende:

Dat kan wel zo zijn, maar dat neemt niet weg dat de JSF prima in staat is ons luchtruim te beschermen.
Met hightech bommenwerpers je luchtruim verdedigen tegen hightech jagers
pi_41762533
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:40 schreef sp3c het volgende:
de OP niet gelezen?
Uhm, jawel, maar alweer zo'n tijd geleden dat alleen de topictitel me bij is gebleven
  woensdag 13 september 2006 @ 10:02:30 #168
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41762555
quote:
Op woensdag 13 september 2006 10:00 schreef Vhiper het volgende:

[..]

De JSF is multirole. Door hem als bommenwerper te betitelen doe je het toestel te kort.
Say your prayers
  woensdag 13 september 2006 @ 10:03:04 #169
8369 speknek
Another day another slay
pi_41762567
quote:
Op woensdag 13 september 2006 10:00 schreef Vhiper het volgende:
Ja, kan prima. Het gaat om het wapentuig, niet het vliegtuig.
  woensdag 13 september 2006 @ 10:14:03 #170
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_41762815
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 17:42 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Wie zegt dat straaljagers nutteloos zijn? De clusterbommen op Libanon die geworpen werden vanaf straaljagers waren uitermate geschikt om vliegvelden, huizen en kindsoldaten onklaar te maken.
Die gaan inderdaad alleen af als je 'een kwaad persoon' bent.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_41763249
quote:
Op woensdag 13 september 2006 10:03 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja, kan prima. Het gaat om het wapentuig, niet het vliegtuig.
Ah, dan kunnen we dus net zo goed wat raketten onder een paar dubbeldekkers hangen?
  woensdag 13 september 2006 @ 11:02:06 #172
147235 Bombardier
The artillery man
pi_41764122
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:47 schreef speknek het volgende:

[..]

Jij denkt dat onze buurlanden ons aanvallen? Maar goed, als ze dat al doen, dan heeft zo'n Duitse Eurofighter al een AMRAAM in z'n mik voordat hij goed en wel de lucht in is om z'n computer uit te doen en z'n funky luchtdansjes te maken.
Luchtgevechten gaan alleen nog maar om wie de beste radar en de langste afstandsraketten heeft. En wat dat betreft zit Nederland heel aardig.
Niet dat we het lang uithouden, maar dat is toch al niet erg waarschijnlijk.
Waarom zo minachtend over de Eurofighter en haar bewapening?
Gerasimenko: Task received. Destroy target 60-65 with missile fire, accept control of fighter from Smyrnykh.
  woensdag 13 september 2006 @ 11:06:02 #173
8369 speknek
Another day another slay
pi_41764223
quote:
Op woensdag 13 september 2006 10:31 schreef Vhiper het volgende:
Ah, dan kunnen we dus net zo goed wat raketten onder een paar dubbeldekkers hangen?
Als die AMRAAM raketten kan dragen, snel af kan vuren en een betere radar heeft dan de tegenstander.. in principe wel. Waarom denk je dat onze F16 bommenwerpers boven Joegoslavie in de lucht van hun MiG-29 interceptors wonnen?
  woensdag 13 september 2006 @ 11:08:27 #174
8369 speknek
Another day another slay
pi_41764298
quote:
Op woensdag 13 september 2006 11:02 schreef Bombardier het volgende:
Waarom zo minachtend over de Eurofighter en haar bewapening?
Niet over d'r bewapening, maar over het nut van een air superiority fighter in high-tech omgevingen.
  woensdag 13 september 2006 @ 11:13:01 #175
147235 Bombardier
The artillery man
pi_41764437
quote:
Op woensdag 13 september 2006 11:06 schreef speknek het volgende:

[..]

Als die AMRAAM raketten kan dragen, snel af kan vuren en een betere radar heeft dan de tegenstander.. in principe wel. Waarom denk je dat onze F16 bommenwerpers boven Joegoslavie in de lucht van hun MiG-29 interceptors wonnen?
Je hebt gelijk wat dat betreft.
  woensdag 13 september 2006 @ 11:21:23 #176
147235 Bombardier
The artillery man
pi_41764667
quote:
Op woensdag 13 september 2006 11:08 schreef speknek het volgende:

[..]

Niet over d'r bewapening, maar over het nut van een air superiority fighter in high-tech omgevingen.
De JSF heeft zich anders nog flink te bewijzen.

En ik weet niet of je van een Mig-21 hebt gehoord. Dat apparaat dat net na WO2 is ontwikkeld ja. De Indiase luchtmacht vliegt met zgn. "Bison" edities. Uitgerust met uitstekende radar-apparatuur en air-to-air missiles.
Na een gezamelijke oefening van de VS en India (cope India 2004), bleken deze Bisons ongrijpbaar voor F15's en verloor de VS zo goed als alle luchtduels.

Met andere woorden: Die hele JSF heeft zich nog helemaal te bewijzen. Want werd de F15(c) ook niet onschendbaar en ongrijpbaar geacht?
  woensdag 13 september 2006 @ 11:30:44 #177
8369 speknek
Another day another slay
pi_41764967
quote:
Op woensdag 13 september 2006 11:21 schreef Bombardier het volgende:
En ik weet niet of je van een Mig-21 hebt gehoord. Dat apparaat dat net na WO2 is ontwikkeld ja. De Indiase luchtmacht vliegt met zgn. "Bison" edities. Uitgerust met uitstekende radar-apparatuur en air-to-air missiles.
Na een gezamelijke oefening van de VS en India (cope India 2004), bleken deze Bisons ongrijpbaar voor F15's en verloor de VS zo goed als alle luchtduels.
Nouja, dat was een niet zo representatieve oefening. De F15s waren outnumbered, 10 a 12 tegen 4, en vlogen ook nog eens "red-air", dus met ernstig verminderde mogelijkheden. Ik zou persoonlijk al m'n geld zetten op een goed uitgeruste F15. (die speciaal ontworpen is om de opvolger van de MiG-21, de MiG-25 te verslaan).
Daarbij beweren boze tongen dat het vooral bedoeld was om kwakkelende financieringen voor de F22 rond te krijgen, en en passant de Indische luchtmacht een opsteker te geven.
  woensdag 13 september 2006 @ 11:42:21 #178
147235 Bombardier
The artillery man
pi_41765341
quote:
Op woensdag 13 september 2006 11:30 schreef speknek het volgende:

[..]

Nouja, dat was een niet zo representatieve oefening. De F15s waren outnumbered, 10 a 12 tegen 4, en vlogen ook nog eens "red-air", dus met ernstig verminderde mogelijkheden. Ik zou persoonlijk al m'n geld zetten op een goed uitgeruste F15. (die speciaal ontworpen is om de opvolger van de MiG-21, de MiG-25 te verslaan).
Daarbij beweren boze tongen dat het vooral bedoeld was om kwakkelende financieringen voor de F22 rond te krijgen, en en passant de Indische luchtmacht een opsteker te geven.
Kwantiteit is ook de kracht van die luchtmachten, dus daar krijg je in een real-life-fight ook mee te schaften.

Dat laatste klopt zeker niet, de MIG-21 is meer een allround-jager en de MIG-25 is een pure onderscheppings/spionagejager, die ontworpen is Noord-Sovjetunie te onthouden van snelle spionagevliegtuigen als de Blackbird en de Valkyrie (die nooit in productie is geweest). Die kist kan alleen op grote hoogte, op grote snelheid, al benzineslurpend een korte onderscheppingsmissie uitvoeren.
De MIG-23/27 werden als opvolger van de MIG-21 gelanceerd. Maar bleken eigenlijk helemaal niet beter. Dat terzijde verder.

Conspiracy denkers!
pi_41765989
quote:
Op woensdag 13 september 2006 11:06 schreef speknek het volgende:

[..]

Dan stel ik voor wat 747's om te bouwen (De KLM heeft vast wel wat oude modelletjes over), er een top radarsysteempje in te gooien en er passen ongetwijfeld meer raketten en bommen in dan onder een jsfje.

Bespaart flink de kosten
  woensdag 13 september 2006 @ 12:11:40 #180
8369 speknek
Another day another slay
pi_41766141
quote:
Op woensdag 13 september 2006 12:05 schreef Vhiper het volgende:
Dan stel ik voor wat 747's om te bouwen (De KLM heeft vast wel wat oude modelletjes over), er een top radarsysteempje in te gooien en er passen ongetwijfeld meer raketten en bommen in dan onder een jsfje.

Bespaart flink de kosten
De B-52 is natuurlijk al zoiets. Maar voor een bommenwerper komt er meer bij kijken. Het is wel fijn als we een stealth bommenwerper hebben die zelfstandig snel een land binnenkomen, de luchtafweer ontwijkt, z'n bommetjes kan leggen, en hem weer smeert.
pi_41766558
quote:
Op woensdag 13 september 2006 12:11 schreef speknek het volgende:

[..]

De B-52 is natuurlijk al zoiets. Maar voor een bommenwerper komt er meer bij kijken. Het is wel fijn als we een stealth bommenwerper hebben die zelfstandig snel een land binnenkomen, de luchtafweer ontwijkt, z'n bommetjes kan leggen, en hem weer smeert.
Meer? Hoezo? Zolang je de beste raketten en radar hebt, ben je er toch al, word hier beweerd?

Gewoon van afstand alles uit de lucht halen en platgooien.
  woensdag 13 september 2006 @ 12:30:50 #182
8369 speknek
Another day another slay
pi_41766604
quote:
Op woensdag 13 september 2006 12:28 schreef Vhiper het volgende:
Meer? Hoezo? Zolang je de beste raketten en radar hebt, ben je er toch al, word hier beweerd?

Gewoon van afstand alles uit de lucht halen en platgooien.
Dat gebeurt dan ook al veel (met Tomahawks), maar die krengen zijn veel te duur. En je kunt er maar moeilijk ter plaatse luchtondersteunig mee geven voor je troepen.
  Moderator woensdag 13 september 2006 @ 12:53:45 #183
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41767266
bovendien is er nog zoiets als luchtdoelartillerie e.d. je maakt het die gasten wel heel makkelijk als je met boeing 747 vol bommen gaat vliegen
  woensdag 13 september 2006 @ 13:02:05 #184
147235 Bombardier
The artillery man
pi_41767501
quote:
Op woensdag 13 september 2006 12:53 schreef sp3c het volgende:
bovendien is er nog zoiets als luchtdoelartillerie e.d. je maakt het die gasten wel heel makkelijk als je met boeing 747 vol bommen gaat vliegen
De filosofie van "alles platgooien" is eigenlijk meer mentale oorlogsvoering, om een tegenstander tot overgave te dwingen of een mentale klap toe te brengen. Feitelijk heeft het namelijk bar weinig nut, een land volledig kapot te gooien met bommen. Je werkt je namelijk de bevolking tegen je in het harnas, en dat is nooit slim, bij oorlog.
  woensdag 13 september 2006 @ 13:05:48 #185
8369 speknek
Another day another slay
pi_41767589
quote:
Op woensdag 13 september 2006 13:02 schreef Bombardier het volgende:
De filosofie van "alles platgooien" is eigenlijk meer mentale oorlogsvoering, om een tegenstander tot overgave te dwingen of een mentale klap toe te brengen. Feitelijk heeft het namelijk bar weinig nut, een land volledig kapot te gooien met bommen. Je werkt je namelijk de bevolking tegen je in het harnas, en dat is nooit slim, bij oorlog.
Niemand heeft toch gezegd dat je alles moet platgooien? Het is wel degelijk nuttig om vijandige militaire stellingen vanuit de lucht plat te leggen.
  Moderator woensdag 13 september 2006 @ 13:06:53 #186
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41767606
je kunt ook gewoon precisiebommen in een boeing 747 laden en hem gewoon uren boven het doelgebied laten loiteren om 1 voor 1 doelen gericht uit te schakelen.
zo wordt de B52 ook wel is gebruikt, dat is op zich effectief omdat hij zoals gezegd heel lang kan loiteren en een crapload aan bommen mee kan brengen.

the point remains the same, als de vijand een beetje bewapend is dan schiet hij je uit de lucht en heb je nix
  woensdag 13 september 2006 @ 13:13:26 #187
147235 Bombardier
The artillery man
pi_41767778
quote:
Op woensdag 13 september 2006 13:05 schreef speknek het volgende:

[..]

Niemand heeft toch gezegd dat je alles moet platgooien? Het is wel degelijk nuttig om vijandige militaire stellingen vanuit de lucht plat te leggen.
Zorg eerst maar voor luchtoverwicht.

Ik hoor een aantal mensen steeds over enorme vliegtuigen vol met bommen en ik probeer dat verhaal alleen wat te nuanceren.
  woensdag 13 september 2006 @ 13:17:21 #188
147235 Bombardier
The artillery man
pi_41767877
quote:
Op woensdag 13 september 2006 13:06 schreef sp3c het volgende:
je kunt ook gewoon precisiebommen in een boeing 747 laden en hem gewoon uren boven het doelgebied laten loiteren om 1 voor 1 doelen gericht uit te schakelen.
zo wordt de B52 ook wel is gebruikt, dat is op zich effectief omdat hij zoals gezegd heel lang kan loiteren en een crapload aan bommen mee kan brengen.

the point remains the same, als de vijand een beetje bewapend is dan schiet hij je uit de lucht en heb je nix
Hoe goed zijn bijvoorbeeld die Tor-M1 air luchtafweergeschutten die Iran recentelijk van Rusland heeft aangeschaft?
  Moderator woensdag 13 september 2006 @ 13:17:37 #189
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41767890
het is zowieso een dom verhaal, want:

enzo
  Moderator woensdag 13 september 2006 @ 13:18:34 #190
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41767916
quote:
Op woensdag 13 september 2006 13:17 schreef Bombardier het volgende:

[..]

Hoe goed zijn bijvoorbeeld die Tor-M1 air luchtafweergeschutten die Iran recentelijk van Rusland heeft aangeschaft?
weet ik veel

een boeing zul je er iig wel mee kunnen raken
  woensdag 13 september 2006 @ 13:25:30 #191
8369 speknek
Another day another slay
pi_41768112
quote:
Op woensdag 13 september 2006 13:06 schreef sp3c het volgende:
Heb inderdaad wel eens een filmpje gezien van een B52 die laag rondjes aan het cirkelen was boven een slagveld. Zag er heel apart, maar ook indrukwekkend uit.
(ik heb dan ook het gevoel dat het gedeeltelijk psychologische oorlogsvoering was)
  Moderator woensdag 13 september 2006 @ 13:28:20 #192
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41768199
ja dat denk ik ook want laag hoeftie helemaal niet te vliegen

ik zou in zo'n geval een c130 gunship inzetten... daar worden mensen pas bang van
  woensdag 13 september 2006 @ 13:34:41 #193
147235 Bombardier
The artillery man
pi_41768375
quote:
Op woensdag 13 september 2006 13:28 schreef sp3c het volgende:
ja dat denk ik ook want laag hoeftie helemaal niet te vliegen

ik zou in zo'n geval een c130 gunship inzetten... daar worden mensen pas bang van
Gruwelijk monster is dat.
  woensdag 13 september 2006 @ 13:41:43 #194
8369 speknek
Another day another slay
pi_41768589
  Moderator woensdag 13 september 2006 @ 13:57:24 #195
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41769032
nu ja hetwerkt wel zo te zien
pi_41777397
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 23:06 schreef Sickie het volgende:

[..]

Klopt. De F16 kan niet tippen aan de Eurofighter. Maar het verschil tussen F16 en Eurofighter is kleiner dan tussen F22 en Eurofighter. Als je de prijs van de Eurofighter in ogenschouw neemt is het eigenlijk een te duur apparaat.
er is ergens een simulatie grafiekje waar de f22 boven aan staat en dan de eurofighter de f16 staat dan op plek 10 of zo.

en van de EF wordt momenteel ook een jachtbommenwerper versie gemaakt
pi_41777462
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:54 schreef sp3c het volgende:
m0ah met de Duitsers kunnen we heel aardig meekomen hoor tegenwoordig, ik denk niet dat die momenteel in staat zijn Nederland te veroveren (nee wij kunnen hun ook niet aan )
al was het maar omdat onze fregatten en patriots die kisten al neer schieten voordat ze opgestegen zijn
pi_41778513
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 23:22 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Het buitenland (ik ken een paar Franse jachtvliegers) vliegt sinds kort geheel in het Engels (niet alle onderdelen naar ik meen) om dit soort ellende te voorkomen.
ik heb het over gereedschap, schroeven etc. (ben F-16 monteur geweest)
pi_41792245
quote:
Op woensdag 13 september 2006 12:53 schreef sp3c het volgende:
Dat dacht ik ook, maar men beweert hier dat het toestel niet het belangrijkste is, maar het wapentuig wat er in zit en onder hangt
pi_41792259
quote:
Op woensdag 13 september 2006 18:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

al was het maar omdat onze fregatten en patriots die kisten al neer schieten voordat ze opgestegen zijn
De Duitsers komen niet over de Noordzee, dus aan die fregatten heb je weinig

En die patriots zijn luchtdoelraketten, vliegtuigen moeten dus al opgestegen zijn, voordat een patriot ze neer kan halen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')