abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 september 2006 @ 20:32:50 #101
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41594277
quote:
Op donderdag 7 september 2006 19:56 schreef Demophon het volgende:

[..]

Owkee, neem gedeeltelijk mijn woorden terug.. leger opdoeken is kortetermijn-denken, maar een EU-leger is idd langetermijn-denken en zeker een interessant idee..
(kus)
Een EU leger zal pas kunnen na één EU buitenlands beleid.

Bovendien zie ik liever geen NL miliairen sneuvelen omdat Frankrijk een of andere stomme missie door de EU strot heeft weten te duwen.. Dat één leger zal ook nooit met een JSF vliegen maar voortaan allemaal inferieur Europees materieel om de Franse industrie politiek uit te voeren.. en dat kost levens..

En waarom willen we een EU leger? is de NAVO niet goed genoeg meer?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  Moderator donderdag 7 september 2006 @ 21:04:47 #102
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41595423
er komt nooit een Europees leger

net zoals er geen Europees politieapparaat komt ... althans, het werkt wel goed samen allemal en je hebt uitzendingen en kleine multinationale eenheden maar een geheel zal het nooit worden want Europa bestaat nu eenmaal niet uit 1 land
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_41595502
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 17:52 schreef Tikorev het volgende:
Als je een leger hebt waar jonge mensen bereid zijn risico's te nemen om de belangen van je land te verdedigen is het minste wat je als rijk en welvarend land kunt doen ervoor zorgen dat die mensen de beschikking hebben over de beste en meest geavanceerde wapens.

En aangezien de F16 al 25 jaar oud is en ze regelmatig uit de lucht vallen lijkt het me wel eens tijd voor een nieuw vliegtuig. Ik snap niet dat sommige mensen bereid zijn Nederlandse soldaten in de toekomst in oude afgeragde toestellen van 30 a 40 jaar een oorlogsgebied in te sturen om zo een paar eurootjes op hun ziektenkosten te kunnen besparen...
Maar de JSF is meer een bommenwerper dan een jager. De f16 is wat dat betreft een stuk veelzijdiger.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  Moderator donderdag 7 september 2006 @ 21:15:17 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41595800
nee F35 is een multirole jachtvliegtuig ... het is niet meer van het een dan het ander, bombarderen, verkennen, jagen etc. het doet het allemaal (jack of all trades master of none enzo) en in de meeste gevallen beter dan de directe concurrentie ook.

goed, het is geen beter jachtvliegtuig als de F22 of een betere jachtbommenwerper dan de F117 maar het is in elk geval een flinke stap vooruit tov onze huidige F16 vloot
pi_41595930
quote:
Op woensdag 6 september 2006 12:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

De JSF nog niet en die zal erg duur worden..
dan moet hij bijna 2x zo duur worden en dat zie ik niet gebeuren jij wel?

verder is de eurofighter geen multirole vluigtuig en de jsf wel.

men zit echt alleen op de jsf te janken omdat hij amerikaans is, het is op russische toestellen na 1 van de goedkoopste
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_41596117
quote:
Op donderdag 7 september 2006 21:15 schreef sp3c het volgende:
nee F35 is een multirole jachtvliegtuig ... het is niet meer van het een dan het ander, bombarderen, verkennen, jagen etc. het doet het allemaal (jack of all trades master of none enzo) en in de meeste gevallen beter dan de directe concurrentie ook.

goed, het is geen beter jachtvliegtuig als de F22 of een betere jachtbommenwerper dan de F117 maar het is in elk geval een flinke stap vooruit tov onze huidige F16 vloot
Heb twee jaar geleden wat reacties uit militaire hoek gelezen... en in alle reacties stond vrij expliciet dat de JSF een zeer matige jager is en in dat opzicht minder veelzijdig dan de F-16. Dat het technologisch een stap vooruit is moge duidelijk zijn.

Persoonlijk zie ik liever dat het geld naar onze marine gaat. Laten wij doen waar we goed in zijn en anderen lekker hoog in de lucht bommen gooien.

Maar dat zal ongetwijfeld weinig hout snijden
  Moderator donderdag 7 september 2006 @ 21:32:19 #107
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41596601
we zijn uitermate goed in bommen gooien vanuit de lucht ... zijn we al sinds iemand voor het eerst bedacht een paar handgranaten mee te nemen in zijn dubbeldekker
pi_41596664
quote:
Op donderdag 7 september 2006 21:32 schreef sp3c het volgende:
we zijn uitermate goed in bommen gooien vanuit de lucht ... zijn we al sinds iemand voor het eerst bedacht een paar handgranaten mee te nemen in zijn dubbeldekker
Hehehe... das waar ook
  donderdag 7 september 2006 @ 21:56:53 #109
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41597628
quote:
Op donderdag 7 september 2006 21:22 schreef Pappie_Culo het volgende:

Heb twee jaar geleden wat reacties uit militaire hoek gelezen... en in alle reacties stond vrij expliciet dat de JSF een zeer matige jager is en in dat opzicht minder veelzijdig dan de F-16.
Bron, dat zou ik fijn vinden?

Het zou best kunnen kloppen. Het is ook wel een goed idee want hoeveel vliegtuigen heeft NL neergeschoten de laatste 50 jaar en hoeveel bombadeermissies zijn er geweest?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  vrijdag 8 september 2006 @ 02:41:37 #110
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41606446
quote:
Op woensdag 6 september 2006 15:22 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Over 8 jaar heeft de VS wel weer technologie die zowel de JSF als de F-22 op alle fronten verslaat. De VS zal nimmer, en terecht, ik zou hetzelfde doen, hun beste wapens verkopen.
[..]

Duh! Je verwacht toch niet dat die Amerikanen daadwerkelijk gaan toegeven dat ze 2e rangs materiaal gaan leveren? Dat drukt immers de prijs. Het is simpelweg onlogisch dat de Amerikanen hun beste technologie aan het buitenland gaat leveren en als je het nu niet wilt geloven, wacht dat rustig af totdat die JSF, uiteraard vooraf volledig betaald, in de Nederlandse hangars staan en men er achter komt dat de mogelijkheden van het toestel toch net iets minder zijn dan de mogelijkheden die de Amerikaanse varianten zullen hebben.

Laat dan alvast de woorden "I told you so!" door je gedachten gaan
Er bestaat een exportmodel van de JSF waarvan de specs bij aankoop duidelijk zijn. Dat de VS voorzichzelf een versie heeft waar allerlei zaken bij ingeprakt worden is hun eigen zaak. Dat heeft trouwens ook niks met zogenaamd tweederangs te maken. Het 1 heeft niks met het ander te maken. Verder is het volstrekt zinloos om de F22 te gaan vergelijken met de JSF. De JSF is een economisch toestel waarbij een afweging tussen prijs en kwaliteit continue gespeeld heeft. Het is immers een export product. De F22 daarintegen is geen economisch project, maar een technisch project. De F22 moest de top of the bill jager worden voor de nieuwe generatie.
Say your prayers
  vrijdag 8 september 2006 @ 02:52:58 #111
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_41606573
quote:
Op donderdag 7 september 2006 21:56 schreef Napalm het volgende:
Bron, dat zou ik fijn vinden?
Het lijkt me algemeen bekend dat de JSF nooit is ontworpen om voor Air dominance fighter te gaan spelen. Dat hoeven de Yanks ook niet natuurlijk, die hangen er gewoon een F22 boven.

En dat is het grootste nadeel van het toestel, je zult altijd een bondgenoot nodig hebben die het luchtruim voor je schoonveegt. .
Ik ga naar huis.
  vrijdag 8 september 2006 @ 02:57:37 #112
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41606627
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 02:52 schreef nietzman het volgende:

[..]

Het lijkt me algemeen bekend dat de JSF nooit is ontworpen om voor Air dominance fighter te gaan spelen. Dat hoeven de Yanks ook niet natuurlijk, die hangen er gewoon een F22 boven.

En dat is het grootste nadeel van het toestel, je zult altijd een bondgenoot nodig hebben die het luchtruim voor je schoonveegt. .
Hangt helemaal van de toestellen af die je tegenover je hebt. In de meeste gevallen is de JSF prima adequaat.
Say your prayers
  vrijdag 8 september 2006 @ 03:03:58 #113
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_41606704
Tja, in de meeste gevallen is een Starfighter nog adequaat.

Mocht Nederland nog eens zelfstandig ergens mot gaan zoeken is de JSF iig niet de beste keus.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 8 september 2006 @ 03:24:09 #114
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_41606926
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 03:03 schreef nietzman het volgende:

Mocht Nederland nog eens zelfstandig ergens mot gaan zoeken is de JSF iig niet de beste keus.
Juist wel. Gezien onze omvang is een multirole toestel de beste oplossing. Een starfighter is trouwens in de meeste gevallen bij lange na niet adequaat. DIe dingen flikkeren al uit de lucht zonder tegenstander.
Say your prayers
pi_41608747
Allemaal leuk en wel, maar straaljagers zijn met een vijand die zich in woonwijken verschanst volslagen nutteloos. Oorlogsvoeren met bommen en vliegtuigen is zoooo 20e eeuws.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_41608803
Ik ben voor pijl en boog
  vrijdag 8 september 2006 @ 09:13:36 #117
147235 Bombardier
The artillery man
pi_41608862
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 03:03 schreef nietzman het volgende:

De starfighter. Een raket met vleugels.
Gerasimenko: Task received. Destroy target 60-65 with missile fire, accept control of fighter from Smyrnykh.
Kornukov: Carry out the task, destroy it!
pi_41618804
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 02:41 schreef Sickie het volgende:

[..]

Er bestaat een exportmodel van de JSF waarvan de specs bij aankoop duidelijk zijn. Dat de VS voorzichzelf een versie heeft waar allerlei zaken bij ingeprakt worden is hun eigen zaak. Dat heeft trouwens ook niks met zogenaamd tweederangs te maken. Het 1 heeft niks met het ander te maken.
Het heeft alles met elkaar te maken. Wat moeten wij met toestellen die technisch meteen al achterlopen? Dan prefereer ik een ander toestel die wel gewoon state-of-the-art is en zich met elk toestel op de wereld kan meten.

Als je toch koopt, koop dan goed.
quote:
Verder is het volstrekt zinloos om de F22 te gaan vergelijken met de JSF. De JSF is een economisch toestel waarbij een afweging tussen prijs en kwaliteit continue gespeeld heeft. Het is immers een export product. De F22 daarintegen is geen economisch project, maar een technisch project. De F22 moest de top of the bill jager worden voor de nieuwe generatie.
De JSF is niet als exportproduct ontworpen, maar als manusje-van-alles voor het Amerikaanse leger, ter vervanging van toestellen als de F-14, F-15, F-16 en F-18.
  Moderator vrijdag 8 september 2006 @ 15:44:27 #119
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41618944
mwah je denkt toch niet dat als je Rafale koopt je er meteen de meest geavanceerde Franse systemen gratis bij krijgt?

er zal neem ik aan een OCU komen net als bij de F16 waarbij onze eigen kennis enzo erin wordt gepropt ... onze F16's lopen ook gemiddeld een maand oid voor op de Amerikaanse toestellen
pi_41641223
tvp, (informatie voor mijn spreekbeurt)
© ©
pi_41647729
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 15:40 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Het heeft alles met elkaar te maken. Wat moeten wij met toestellen die technisch meteen al achterlopen? Dan prefereer ik een ander toestel die wel gewoon state-of-the-art is en zich met elk toestel op de wereld kan meten.

Als je toch koopt, koop dan goed.
[..]

De JSF is niet als exportproduct ontworpen, maar als manusje-van-alles voor het Amerikaanse leger, ter vervanging van toestellen als de F-14, F-15, F-16 en F-18.
de jsf is net als de f16 bedoeld voor de export naar bondgenoten die een goedkoop vliegtuig moeten hebben.
Er is niet voor niets een participatie programma.
Alleen de VS zelf moet ook vervanging hebben dus bouwen ze ook allerlei troep in die wij niet krijgen.

en dan moet je de F/A 22 kopen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator zaterdag 9 september 2006 @ 18:57:12 #122
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41653812
daar krijg je ook niet alles bij hoor, ja als je meer betaald wel want voor nix gaat de zon op

zelfde geld voor F35, Rafale Eurofighter, Grippen en F104 Starfighter
  zondag 10 september 2006 @ 10:54:40 #123
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41668768
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 14:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Er is niet voor niets een participatie programma.
Hmm, ik vermoed dat het participatie geheel een hoop redenen heeft maar die zijn allemaal politiek/ strategisch, niet technisch/ economisch.
Buiten Engeland zal geen van de partners echt veel vliegtuigen afnemen. De VS (evt incl Engeland) zouden dus net zo goed alleen de JSF kunnen bouwen. Echter door andere landen mee te nemen heb je 2 grote voordelen:

) Participeren = kopen. De grote Europese JSF concurrenten missen al meteen een stel grote afnemers/ participanten en komen zo wellicht helemaal niet van de grond. Op termijn gunstig voor de JSF verkopen.
2) Versterken bondgenootschap. De NAVO is zo stevig niet meer, zeker sinds de roep voor een EU-leger.
  Moderator zondag 10 september 2006 @ 11:06:30 #124
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41668990
quote:
Op zondag 10 september 2006 10:54 schreef Napalm het volgende:

[..]

Hmm, ik vermoed dat het participatie geheel een hoop redenen heeft maar die zijn allemaal politiek/ strategisch, niet technisch/ economisch.
Buiten Engeland zal geen van de partners echt veel vliegtuigen afnemen. De VS (evt incl Engeland) zouden dus net zo goed alleen de JSF kunnen bouwen. Echter door andere landen mee te nemen heb je 2 grote voordelen:
zoals de plannen nu liggen, nemen wij er meer af dan de Britten
quote:
1) Participeren = kopen. De grote Europese JSF concurrenten missen al meteen een stel grote afnemers/ participanten en komen zo wellicht helemaal niet van de grond. Op termijn gunstig voor de JSF verkopen.
2) Versterken bondgenootschap. De NAVO is zo stevig niet meer, zeker sinds de roep voor een EU-leger.
1) nou dat is nog helemaal niet gezegd hoor, een heleboel participerende landen (Noorwegen, Canada bv) weten het echt nog niet (uberhaupt niet of ze nog wel jachtvliegtuigen willen hebben!)
2) och, als je naar ISAF kijkt dat zit dat wat het bondgenootschap best snor
  zondag 10 september 2006 @ 11:30:50 #125
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41669605
quote:
Op zondag 10 september 2006 11:06 schreef sp3c het volgende:

zoals de plannen nu liggen, nemen wij er meer af dan de Britten
Mwaoh, 85 (waarschijnlijk minder )voor NL. De Britten vervangen hun Harriers en e.e.a. hangt af van wat ze precies gaan doen met hun zeer interessante toekomstige carriers project. Dat zijn wel duurdere exemplaren dan de F-35A die wij gaan bestellen. RAF heeft volgens mij nog niet officieel iets besteld maar dat zal neem ik aan toch wel gaan gebeuren (Tornado vervanging?) of zitten ze nog in het Eurofighter project?

Ik snap uberhaupt niet waarom de Britten als "level 1" deelnemer mogen deelnemen in de SDD ontwikkelingsfase terwijl wij maximaal als level 2 mogen deelnemen.
quote:
1) nou dat is nog helemaal niet gezegd hoor, een heleboel participerende landen (Noorwegen, Canada bv) weten het echt nog niet (uberhaupt niet of ze nog wel jachtvliegtuigen willen hebben!)
Politiek. Het CPB schreef participeren = Kopen
quote:
2) och, als je naar ISAF kijkt dat zit dat wat het bondgenootschap best snor
Kijk je naar Irak en eerder al Joegoslavie...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')