Financiële bijsluiter in pdf: klik.quote:Op maandag 4 september 2006 19:38 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ook af daar kan ik namelijk niets van terug vinden in de OP.
Uit de financiële bijlage:quote:Op maandag 4 september 2006 19:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
En wat doen we dan met de mensen die net boven het minimumloon zitten?
Totdat je ziet waar het geld vandaan moet komen...quote:Op maandag 4 september 2006 19:44 schreef sigme het volgende:
Dat is nog niet zo'n heel slecht plan.
Tsja, dat blijft het probeem met overheid, overheid, overheid. Dat geld zou niet ergens 'vandaan' moeten komen - dat geld moet op z'n plaats blijven. Dan gaat het vanzelf rollen, alleen niet via de overheid. Lijkt mij pure winst..quote:Op maandag 4 september 2006 19:54 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Totdat je ziet waar het geld vandaan moet komen...
Ik heb geen probleem met de verheerlijking van het leven op het platteland alleen is het zo vreemd dat het komt van mensen die waarschijnlijk allemaal in de stad wonenquote:Op maandag 4 september 2006 19:07 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dáár snap ik dan weer niet waarom je daarom moet lachen. Of eigenlijk wel, want volgens mij ben jij van de generatie MDN, die er vanuit gaat dat zij het middelpunt van het universum zijn en dat na hen de zondvloed komt
V.
Met als burgemeesters Duo Halsema en Rossemullerquote:Op maandag 4 september 2006 20:06 schreef NewOrder het volgende:
Vooral in de Randstad is meer ruimte nodig. Daarom stellen wij een nieuwe stad voor: Groenstad.
Echter, bij het opgaan van alle verschillende kinderbijslag- en kinderaftrekregelingen in 1 Algemene Kinderbijslagwet (AKW), met ingang van 1980, hebben de regering en parlement de bevolking plechtig toegezegd dat aan de gelijke kinderbijslag voor ieder kind, ongeacht verdere gezinsomstandigheden, nooit meer zou worden getornd.quote:Honderduizenden kinderen groeien in Nederland op in armoede. Daarom maken we de kinderbijslag inkomensafhankelijk, zodat gezinnen op het minimum extra ondersteund worden.
Het buitenland heeft ook problemen hoor; rotsen die doorgehakt moeten worden, bergen en dalen die je moet overwinnen...quote:Op maandag 4 september 2006 16:31 schreef du_ke het volgende:
Hier overdrijf je. Wat erg meespeelt is de blubberveenbodem in de drukste delen van NL.
Nee, dit slaat nergens op, appels met peren vergelijken of ik begrijp niet wat je wil zeggen..quote:Op maandag 4 september 2006 16:25 schreef du_ke het volgende:
De voornaamste bron is de financiele paragraaf bij hun program. Ze willen al hun mooie plannen voornamelijk betalen door uit te gaan van een bepaalde economische groei. Als je daar je geld vandaan wilt halen kom je volgens mij gewoon met een steeds hogere staatsschuld te zitten.
Ze willen 4.4 miljard uitgeven aan schuldreductie maar gaan er ondertussen wel van uit 6,5 miljard extra binnen te halen.
GL daarentegen gaat uit van 2 miljard aan extra inkomsten door de economische groei. Een veel conservatievere boekhouding dus.
Daarnaast wil de VVD veel minder inkomsten (die 3%) maar daar staan maar beperkt minder uitgaven tegenover vooral van vage posten als een efficientere overheid en minder ambtenaren.
Een tekort dus tm 2010. Groei 1,75% afkomstig van het CPB werkdocu 118 . GL wil ook eigenlijk niet aflossen. Liever zien ze eco groei (wederom paragraaf 8).quote:GroenLinks rekent zich niet rijk. Dit huishoudboekje van GroenLinks is sluitend bij een gemiddelde economische groei, zo leren de nu beschikbare cijfers van het Centraal Planbureau. Er is geen tekort op de begroting in 2011.
Nou, als dat betaald moet worden door de hoge inkomens (nivellering) dan is dat natuurlijk slecht voor de economie.quote:Op maandag 4 september 2006 19:44 schreef sigme het volgende:
Over dat aantrekkelijker maken van laagbetaalde arbeid:
Dat is nog niet zo'n heel slecht plan.
Tsja. In mí'jn keuze zou het worden bekostigd door de inrichting die Pietverdriet voorstelde: Basisinkomen en vlaktaksquote:Op maandag 4 september 2006 20:38 schreef Napalm het volgende:
[..]
Nou, als dat betaald moet worden door de hoge inkomens (nivellering) dan is dat natuurlijk slecht voor de economie.
...alwaar het onbetaalbaar zal zijn voor minima om te wonen; voor biologische kwaliteit moet je immers iets over willen hebbenquote:Op maandag 4 september 2006 20:06 schreef NewOrder het volgende:
Vooral in de Randstad is meer ruimte nodig. Daarom stellen wij een nieuwe stad voor: Groenstad.
Ik kan geen 100% verklaring vinden dus ik geef scenario`s:quote:Op maandag 4 september 2006 20:38 schreef Napalm het volgende:
6,5 mrd vs 2 mrd. hmmm, klopt niet, ik heb wel een vermoeden. Kom ik op terug...
Klopt maar dan moeten we ook maar eens beginnen met het meerekenen van de totale milieuschade van een autorit. (en een treinrit natuurlijk).quote:Op maandag 4 september 2006 18:17 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk. Automobilisten betalen jaarlijks miljarden en daar zien ze bitter weinig van terug. Mij was al wel duidelijk waar dat in gaat zitten maar het is "mooi" om dat eens zwart op wit te zien in het programma van GL. Parasitair idealisme noem ik het.
Betalen voor wat je gebruikt en krijgen waarvoor je betaalt. Dat zou eerlijk, rechtvaardig en sociaal zijn. Om maar even wat holle politieke woorden te gebruiken want dat zijn voornamelijk quasi woorden.
Een combinatie van B en C.quote:Op maandag 4 september 2006 22:07 schreef Napalm het volgende:
Ik kan geen 100% verklaring vinden dus ik geef scenario`s:
A) Groen Links blunderde bij het opstellen van haar begroting; 6,5 miljard is de extra ruimte, geen 2. Die 2 miljard is de extra (extra) ruimte als het CPB niet uitgaat van het voorzichtige scenario.. GL bestaat uit prusters die duidelijk nooit aan de macht mogen komen... (waarschijnlijk)
B) Het GL beleid is dusdanig slecht dat het de economie dusdanig verziekt dat er 4 miljard minder te besteden is. (best mogelijk)
C) Ik maak een fout en lees niet goed (vrijwel onmogelijk)
D)Als ik gokken ga (want ik zit niet genoeg in deze cijfers): Die 6,5 miljard (=1,1%BBP) is wat nodig is om jaarlijks op een begrotingsaldo van 0 uit te komen. (dit staat niet echt in de tekst maar zou A kunnen verklaren; BBP = 600 mrd, tekort nu is 1,1% en dus bijna 6,5 mrd).
Indien D: GL heeft dan een een tekort van 2 miljard (en 0 bij een scenario zonder voorzichtigheidsmarge). De VVD (6,5-4,4) 2,1 mrd geloof ik. Dan zou je vergelijkbare resultaten hebben en dus niet "veel voorzichtiger"..
De totale milieuschade van een autorit bestaat onder ander uit het type motor, de manier van rijden, het gewicht van de auto, het laadgewicht, type brandstof, merk en type banden, katalysator, drukte op de weg etc. Dat is gewoon niet haalbaar, dus graag een ander serieus voorstel.quote:Op dinsdag 5 september 2006 02:13 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt maar dan moeten we ook maar eens beginnen met het meerekenen van de totale milieuschade van een autorit. (en een treinrit natuurlijk).
1. Waarschijnlijk geschept door de overheid en bij de overheid. Kost geld.quote:Op maandag 4 september 2006 14:06 schreef Puur het volgende:
[..]
GroenLinks presenteert vandaag een ambitieus verkiezingsprogramma onder de titel ‘Groei mee’. Wij willen een duurzame economische groei, meer ruimte voor mensen om zich persoonlijk te ontwikkelen en groeiende kansen om mee te doen. GroenLinks wil graag groeien om deze ideeën uit te kunnen voeren.
• GroenLinks staat voor een groener, socialer en toleranter Nederland. Met het verkiezingsprogramma ‘Groei Mee’ willen wij iedereen in staat stellen om mee te groeien en mee te doen in een veranderende wereld.
Tien belangrijkste resultaten
Wij denken die groei mogelijk te maken door in vier jaar de volgende resultaten te bereiken:
1.Minimaal 150.000 nieuwe banen.
2.Een halvering van het aantal mensen dat leeft in armoede.
3.Minimaal de helft van de vrouwen wordt economisch zelfstandig (nu 40%).
4.De werkloosheid onder allochtone jongeren wordt gehalveerd.
5.Wij garanderen elke jongere een stageplek.
6.We verminderen de onderwijsachterstanden en halveren de schooluitval met 30.000 jongeren.
7.Wij zorgen voor duurzame economische groei door het tempo van de energiebesparing te verdubbelen, evenals de productie van duurzame energie.
8.Twintig procent meer treinen en twintig procent minder files.
9.De wachttijd voor een woning gaat omlaag van 3,5 naar gemiddeld een half jaar.
10.En 10 miljoen extra kinderen in ontwikkelingslanden kunnen naar school.
1. Laagbetaalde arbeid stimuleren valt wat voor te zeggen. De kostenpost die daar tegenoverstaat, of eigen de gedervde belastingen moeten wer gecompenseerd worden.quote:Tien belangrijkste maatregelen
Wij bereiken de bovenstaande resultaten met de volgende maatregelen:
1.De belasting op (vooral) laagbetaalde arbeid wordt met ruim 20 miljard euro verlaagd. Een fulltime werknemer met minimumloon gaat er 200 euro per maand op vooruit.
2.De WW wordt beter toegankelijk. De uitkering gaat omhoog naar 90% in het 1e halve jaar en 80% in het 2e halve jaar. Daarna krijgen mensen die nog geen baan hebben gevonden een participatiecontract met de gemeente tegen het minimumloon.
3.De kinderbijslag gaat omhoog voor de lagere inkomens en wordt afgeschaft voor de hogere inkomens. Kinderopvang wordt gratis voor ouders én werkgevers. Vaders en moeders krijgen ruimer zorgverlof tegen betaling.
4.De minimumuitkeringen worden met 10% verhoogd en de no claim wordt afgeschaft.
5.Iedereen betaalt naar draagkracht mee aan een hogere AOW.
6.Voor elke leerling besteden we jaarlijks 1500 euro extra aan beter onderwijs.
7.Energieleveranciers worden verplicht om een steeds groter aandeel duurzame energie te leveren. We belonen de productie en het gebruik van duurzame energie en energiebesparende innovatie.
8.We trekken jaarlijks 800 miljoen euro extra uit voor het openbaar vervoer en introduceren het rekeningrijden.
9.Er worden 400.000 nieuwe, duurzame woningen gebouwd. Er komt een nieuwe stad in de Bollenstreek, vol met de modernste groene technologie.
10.We besteden 1 miljard euro extra aan ontwikkelingssamenwerking.
Ja, ruimte tov van de huidigie situatie. Maak je die 6,5 mrd op dan heb je in 2011 hetzelfde tekort als nu?quote:Op dinsdag 5 september 2006 08:55 schreef NewOrder het volgende:
Volgens de schatting van het CPB is er een budgettaire ruimte in 2011 van 6,5 miljard euro bij ongewijzigd beleid.
Nee, dat klopt niet want de VVD zet 4,4 mrd opzij voor aflossing staatsschuld.quote:Op dinsdag 5 september 2006 08:55 schreef NewOrder het volgende:
De VVD gaat er blijkbaar vanuit dat haar programma geen invloed heeft op het begrotingssaldo in 2011.
Er kan natuurlijk wel degelijk een serieuze schatting van die zaken gemaakt worden. Dat is technisch gezien het probleem niet. Misschien niet tot in detail maar een vrij accurate benadering is gewoon te maken.quote:Op dinsdag 5 september 2006 09:56 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
De totale milieuschade van een autorit bestaat onder ander uit het type motor, de manier van rijden, het gewicht van de auto, het laadgewicht, type brandstof, merk en type banden, katalysator, drukte op de weg etc. Dat is gewoon niet haalbaar, dus graag een ander serieus voorstel.
De vervuiler betaald toch sowieso al of denk je dat er geen accijnzen zitten op benzine. Degene die het meest tankt, betaald het meest. Dus dan zijn we er toch al. Dus er hoeft niks te veranderen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 11:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er kan natuurlijk wel degelijk een serieuze schatting van die zaken gemaakt worden. Dat is technisch gezien het probleem niet. Misschien niet tot in detail maar een vrij accurate benadering is gewoon te maken.
Maar dan nog is het principe van de vervuiler betaalt voor mij gewoon erg belangrijk. Maak de veroorzaakte schade aan het milieu maar zichtbaar in de portemonnee voor zover mogelijk.
Het gaat om de situatie in 2011. Als je het huidige beleid zou voortzetten heb je in 2011 een begrotingsoverschot van 6,5 miljard. Die kun je dus vrij besteden (bijvoorbeeld aan lastenverlichting of aflossing van de staatsschuld).quote:Op dinsdag 5 september 2006 10:41 schreef Napalm het volgende:
Ja, ruimte tov van de huidigie situatie. Maak je die 6,5 mrd op dan heb je in 2011 hetzelfde tekort als nu?
Des te meer reden om aan te nemen dat hun beleidswijzigingen een ander begrotingssaldo zullen opleveren dan het voorspelde overschot van 6,5 miljard.quote:Nee, dat klopt niet want de VVD zet 4,4 mrd opzij voor aflossing staatsschuld.
In die accijnzen zit maar een zeer beperkt deel met betrekking op de milieubelasting. Verder is het grotendeels gewoonbelastingheffing. En op kerosine b.v. zitten helemaal geen accijnzen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 11:32 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
De vervuiler betaald toch sowieso al of denk je dat er geen accijnzen zitten op benzine. Degene die het meest tankt, betaald het meest. Dus dan zijn we er toch al. Dus er hoeft niks te veranderen.
In cpb docu 118 (blz 9) zegt het CPB:quote:Op dinsdag 5 september 2006 11:35 schreef NewOrder het volgende:
Het gaat om de situatie in 2011. Als je het huidige beleid zou voortzetten heb je in 2011 een begrotingsoverschot van 6,5 miljard. Die kun je dus vrij besteden (bijvoorbeeld aan lastenverlichting of aflossing van de staatsschuld).
Verbetering -> tov de huidige situatie. Nu is er een tekort dus "nu +6,5 mrd" is niet een overschot van 6,5 denk ik..quote:In een voorzichtig trendmatig scenario verbetert het begrotingssaldo de komende kabinetsperiode (2008-2011) bij ongewijzigd beleid met 6½ mld euro (1,1% BBP). Deze verbetering van het begrotingssaldo kan worden gezien als budgettaire ruimte voor lastenverlichting, uitgavenverhoging of verlaging van de overheidsschuld.
(wederom cpb p9) sluit best aardig aan bij mijn "optie D".quote:Indien deze vrije budgettaire ruimte van 6½ mld euro wordt ingezet voor een verbetering van het EMU-saldo is in 2011 naar verwachting vrijwel sprake van begrotingsevenwicht.
Tsja, het is jammer dat de partijen het op verschillende manieren opschrijven. gelukkig is er over een maandje het officiele CPB rapport en dan vergelijkt e.e.a. wat makkelijker..quote:Op dinsdag 5 september 2006 11:35 schreef NewOrder het volgende:
Des te meer reden om aan te nemen dat hun beleidswijzigingen een ander begrotingssaldo zullen opleveren dan het voorspelde overschot van 6,5 miljard.
Dan mogen de kaartjes van het openbaar vervoer wel drastisch verhoogt worden.quote:Op maandag 4 september 2006 17:05 schreef du_ke het volgende:
En ik ben van mening dat 'de vervuiler betaalt' een eerlijekr systeem is dan de kosten op de gehele maatschappij af te wentelen.
Kloptquote:Op dinsdag 5 september 2006 11:49 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Dan mogen de kaartjes van het openbaar vervoer wel drastisch verhoogt worden.
Vreemd. Blijkbaar definieert men het begrip 'budgettaire ruimte' als het saldo ten opzichte van de huidige situatie. Het huidige begrotingstekort is echter 9 miljard euro. Dan komt men blijkbaar o.a. met de economische verbeteringen tot een tekort van circa 6,5 miljard in 2011.quote:Op dinsdag 5 september 2006 11:45 schreef Napalm het volgende:
Verbetering -> tov de huidige situatie. Nu is er een tekort dus "nu +6,5 mrd" is niet een overschot van 6,5 denk ik..
Edit: dit klopt want:
Maar dat begrijpt de kiezer niet, die denkt 'het gaat toch goed nu'. Bezuinigingen krijg je op dit moment niet verkocht aan de kiezer.quote:Alsnog schadndalig want voor de vergrijzing is een overschot van 2% nodig terwijl men doet alsof er 6,5 mrd te besteden valt. Het moet zijn: 12 mrd te bezuinigen...
Bij benzine gebeurt dat al en het wordt tijd dat dat ook voor kerosine gaat gelden.quote:Op dinsdag 5 september 2006 11:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt. Net als de benzineprijs, en de prijs van vliegtickets. Betaal de werkelijke kosten voor je transport maar
.
ik wacht met smart op de officiele CPB doorrekening.. (zeg ik nu, straks als ik de dikke pil heb denk ik er anders over). (en dan nog zit je met de beperking van 4 jaar voorspellen die erg gunstig is voor "links" en slecht voor "rechts"quote:Op dinsdag 5 september 2006 12:41 schreef NewOrder het volgende:
Vreemd. Blijkbaar definieert men het begrip 'budgettaire ruimte' als het saldo ten opzichte van de huidige situatie. Het huidige begrotingstekort is echter 9 miljard euro. Dan komt men blijkbaar o.a. met de economische verbeteringen tot een tekort van circa 6,5 miljard in 2011.
Als het slecht gaat kan je niet bezuinigen "vererger je de recessie"& "het gaat al zo slecht" en als het goed gaat is er geen draagkracht. Simpele conclusie is dus dat NL te onvolwassen is om ooit te mogen lenen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 12:41 schreef NewOrder het volgende:
Maar dat begrijpt de kiezer niet, die denkt 'het gaat toch goed nu'. Bezuinigingen krijg je op dit moment niet verkocht aan de kiezer.
quote:Op dinsdag 5 september 2006 13:22 schreef pberends het volgende:
Lees de financiële bijlage van GL anders. Ze houden zelfs meer geld over dan VVD of CDA.
Nee ik ook niet maar ik denk ook niet dat je de werkelijke kosten van de negatieve externe effecten betaalt bij je litertje benzine..quote:Op dinsdag 5 september 2006 12:08 schreef Kadesh het volgende:
Ik geloof niet dat er subsidie op benzine zit.
Het gaat me niet zozeer om de betaalbaarheid van de voorstellen, maar meer om de voorstellen zelf. Pak alles wat nu in de maatschappij speelt, zet er wat getallen bij, reken het achteraf door zodat je onder de streep een mooi getal ziet staan, en voila daar is het programma.quote:Op dinsdag 5 september 2006 13:22 schreef pberends het volgende:
SjonLok![]()
.
Lees de financiële bijlage van GL anders. Ze houden zelfs meer geld over dan VVD of CDA.
Welke partij is volgens jou vrij van het maakbaarheids-syndroom?quote:Op maandag 4 september 2006 14:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Nog altijd niet genezen van het maakbaarheids-syndroom zo te zien.
Klopt, geen enkele dus, maar sommige partijen lijden er in meerdere mate aan dan anderen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 17:11 schreef mariatrepp het volgende:
Welke partij is volgens jou vrij van het maakbaarheids-syndroom?
-----Sorry, ik was van het begin f begonnen, maar jullie hebben het nu hierover al gehad....
Ik vind dit een beetje overdreven.quote:Op maandag 4 september 2006 15:10 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Klopt, wat dat betreft lijdt iedere partij in dit land aan het maakbaarheids-syndroom. Sommige alleen nog net wat meer dan anderen.
Maar het scheelt idd niet veel, leg alle partijprogramma's naast elkaar en je merkt dat er nauwelijks verschillen zijn. We hebben meer partijen en minder keuze dan ooit.
Mijn advies: Stem NIET
Ja, maar is elk programma dan niet financiële luchtfietserijquote:Op dinsdag 5 september 2006 13:27 schreef Napalm het volgende:
[..]
![]()
lees het topic anders ff
. Als ik als econoom er al niet uitkom dan heb ik graag dat je het me even uitleggen kan? Waarom gebruikt GL een andere ruimte dan de VVD terwijl ze zich beiden baseren op dezelfde CPB cijfers?!
Sjonlok heeft gewoon gevoel voor humor!
He, jij levert écht veel voor weinigquote:Op dinsdag 5 september 2006 13:05 schreef SjonLok het volgende:
Wat een slecht programma. Ik weet iets veel beters:
quote:Op dinsdag 5 september 2006 17:41 schreef sigme het volgende:
[..]
He, jij levert écht veel voor weinig.
Vooral die blauwe technologie vind ik een sterk punt in je programma. In mijn wasprogramma doe ik altijd spul met blauwe energiekorrels en dat helpt enorm.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |