In cpb docu 118 (blz 9) zegt het CPB:quote:Op dinsdag 5 september 2006 11:35 schreef NewOrder het volgende:
Het gaat om de situatie in 2011. Als je het huidige beleid zou voortzetten heb je in 2011 een begrotingsoverschot van 6,5 miljard. Die kun je dus vrij besteden (bijvoorbeeld aan lastenverlichting of aflossing van de staatsschuld).
Verbetering -> tov de huidige situatie. Nu is er een tekort dus "nu +6,5 mrd" is niet een overschot van 6,5 denk ik..quote:In een voorzichtig trendmatig scenario verbetert het begrotingssaldo de komende kabinetsperiode (2008-2011) bij ongewijzigd beleid met 6½ mld euro (1,1% BBP). Deze verbetering van het begrotingssaldo kan worden gezien als budgettaire ruimte voor lastenverlichting, uitgavenverhoging of verlaging van de overheidsschuld.
(wederom cpb p9) sluit best aardig aan bij mijn "optie D".quote:Indien deze vrije budgettaire ruimte van 6½ mld euro wordt ingezet voor een verbetering van het EMU-saldo is in 2011 naar verwachting vrijwel sprake van begrotingsevenwicht.
Tsja, het is jammer dat de partijen het op verschillende manieren opschrijven. gelukkig is er over een maandje het officiele CPB rapport en dan vergelijkt e.e.a. wat makkelijker..quote:Op dinsdag 5 september 2006 11:35 schreef NewOrder het volgende:
Des te meer reden om aan te nemen dat hun beleidswijzigingen een ander begrotingssaldo zullen opleveren dan het voorspelde overschot van 6,5 miljard.
Dan mogen de kaartjes van het openbaar vervoer wel drastisch verhoogt worden.quote:Op maandag 4 september 2006 17:05 schreef du_ke het volgende:
En ik ben van mening dat 'de vervuiler betaalt' een eerlijekr systeem is dan de kosten op de gehele maatschappij af te wentelen.
Kloptquote:Op dinsdag 5 september 2006 11:49 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Dan mogen de kaartjes van het openbaar vervoer wel drastisch verhoogt worden.
Vreemd. Blijkbaar definieert men het begrip 'budgettaire ruimte' als het saldo ten opzichte van de huidige situatie. Het huidige begrotingstekort is echter 9 miljard euro. Dan komt men blijkbaar o.a. met de economische verbeteringen tot een tekort van circa 6,5 miljard in 2011.quote:Op dinsdag 5 september 2006 11:45 schreef Napalm het volgende:
Verbetering -> tov de huidige situatie. Nu is er een tekort dus "nu +6,5 mrd" is niet een overschot van 6,5 denk ik..
Edit: dit klopt want:
Maar dat begrijpt de kiezer niet, die denkt 'het gaat toch goed nu'. Bezuinigingen krijg je op dit moment niet verkocht aan de kiezer.quote:Alsnog schadndalig want voor de vergrijzing is een overschot van 2% nodig terwijl men doet alsof er 6,5 mrd te besteden valt. Het moet zijn: 12 mrd te bezuinigen...
Bij benzine gebeurt dat al en het wordt tijd dat dat ook voor kerosine gaat gelden.quote:Op dinsdag 5 september 2006 11:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt. Net als de benzineprijs, en de prijs van vliegtickets. Betaal de werkelijke kosten voor je transport maar
.
ik wacht met smart op de officiele CPB doorrekening.. (zeg ik nu, straks als ik de dikke pil heb denk ik er anders over). (en dan nog zit je met de beperking van 4 jaar voorspellen die erg gunstig is voor "links" en slecht voor "rechts"quote:Op dinsdag 5 september 2006 12:41 schreef NewOrder het volgende:
Vreemd. Blijkbaar definieert men het begrip 'budgettaire ruimte' als het saldo ten opzichte van de huidige situatie. Het huidige begrotingstekort is echter 9 miljard euro. Dan komt men blijkbaar o.a. met de economische verbeteringen tot een tekort van circa 6,5 miljard in 2011.
Als het slecht gaat kan je niet bezuinigen "vererger je de recessie"& "het gaat al zo slecht" en als het goed gaat is er geen draagkracht. Simpele conclusie is dus dat NL te onvolwassen is om ooit te mogen lenen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 12:41 schreef NewOrder het volgende:
Maar dat begrijpt de kiezer niet, die denkt 'het gaat toch goed nu'. Bezuinigingen krijg je op dit moment niet verkocht aan de kiezer.
quote:Op dinsdag 5 september 2006 13:22 schreef pberends het volgende:
Lees de financiële bijlage van GL anders. Ze houden zelfs meer geld over dan VVD of CDA.
Nee ik ook niet maar ik denk ook niet dat je de werkelijke kosten van de negatieve externe effecten betaalt bij je litertje benzine..quote:Op dinsdag 5 september 2006 12:08 schreef Kadesh het volgende:
Ik geloof niet dat er subsidie op benzine zit.
Het gaat me niet zozeer om de betaalbaarheid van de voorstellen, maar meer om de voorstellen zelf. Pak alles wat nu in de maatschappij speelt, zet er wat getallen bij, reken het achteraf door zodat je onder de streep een mooi getal ziet staan, en voila daar is het programma.quote:Op dinsdag 5 september 2006 13:22 schreef pberends het volgende:
SjonLok![]()
.
Lees de financiële bijlage van GL anders. Ze houden zelfs meer geld over dan VVD of CDA.
Welke partij is volgens jou vrij van het maakbaarheids-syndroom?quote:Op maandag 4 september 2006 14:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Nog altijd niet genezen van het maakbaarheids-syndroom zo te zien.
Klopt, geen enkele dus, maar sommige partijen lijden er in meerdere mate aan dan anderen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 17:11 schreef mariatrepp het volgende:
Welke partij is volgens jou vrij van het maakbaarheids-syndroom?
-----Sorry, ik was van het begin f begonnen, maar jullie hebben het nu hierover al gehad....
Ik vind dit een beetje overdreven.quote:Op maandag 4 september 2006 15:10 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Klopt, wat dat betreft lijdt iedere partij in dit land aan het maakbaarheids-syndroom. Sommige alleen nog net wat meer dan anderen.
Maar het scheelt idd niet veel, leg alle partijprogramma's naast elkaar en je merkt dat er nauwelijks verschillen zijn. We hebben meer partijen en minder keuze dan ooit.
Mijn advies: Stem NIET
Ja, maar is elk programma dan niet financiële luchtfietserijquote:Op dinsdag 5 september 2006 13:27 schreef Napalm het volgende:
[..]
![]()
lees het topic anders ff
. Als ik als econoom er al niet uitkom dan heb ik graag dat je het me even uitleggen kan? Waarom gebruikt GL een andere ruimte dan de VVD terwijl ze zich beiden baseren op dezelfde CPB cijfers?!
Sjonlok heeft gewoon gevoel voor humor!
He, jij levert écht veel voor weinigquote:Op dinsdag 5 september 2006 13:05 schreef SjonLok het volgende:
Wat een slecht programma. Ik weet iets veel beters:
quote:Op dinsdag 5 september 2006 17:41 schreef sigme het volgende:
[..]
He, jij levert écht veel voor weinig.
Vooral die blauwe technologie vind ik een sterk punt in je programma. In mijn wasprogramma doe ik altijd spul met blauwe energiekorrels en dat helpt enorm.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |