Pomp leger en verover hem dan of zoquote:Op maandag 21 augustus 2006 10:48 schreef Retuobak het volgende:
Ja, godsamme, ik heb elke game last van die takke montezuma
Waarom zit ik ELKE #%$@#%@#%@#%@# game met m'n startlocatie recht naast hem?
Pomp ik leger > ik loop achter > 0 wonders > fucked voor de rest van de game
Ga ik normaal door > Montezuma valt aan > game over.
Tsja, altijd gebleken dat je moet kiezen in de wereldgeschiedenis. Het Romeinse Rijk is gegroeid door oorlog en tussendoor even een geavanceerd rijk geworden.quote:Op maandag 21 augustus 2006 13:16 schreef Retuobak het volgende:
Ja, en doe je dat dan focus je niet op empire building en pak je allerlei wonders niet.
Je kunt ook zelf met Montezuma gaan spelenquote:Op maandag 21 augustus 2006 10:48 schreef Retuobak het volgende:
Ja, godsamme, ik heb elke game last van die takke montezuma
Waarom zit ik ELKE #%$@#%@#%@#%@# game met m'n startlocatie recht naast hem?
Pomp ik leger > ik loop achter > 0 wonders > fucked voor de rest van de game
Ga ik normaal door > Montezuma valt aan > game over.
Of je selecteerd zelf je tegenstanders.quote:Op maandag 21 augustus 2006 17:56 schreef Merovingian het volgende:
Je kunt ook zelf met Montezuma gaan spelen![]()
Jezuswerker!quote:Op maandag 21 augustus 2006 18:36 schreef Wackyduck het volgende:
Dat had ik ook toenet, ik had net een werker op een galleon geladen en naar een eilandje gebracht en uitgeladen. Ik zie later opeens een werker op het water staan ik klik dus op die werker en stuur hem naar waar ik hem al uitgeladen had. En zie hij loop er over het water naartoe.![]()
Nee hoor, we zijn daarquote:
Nee hoor. Gewoon wat micromanagement.quote:Op zondag 27 augustus 2006 17:53 schreef Gamer_V het volgende:
Klinkt als misbruik maken van een glitch om er oneerlijk voordeel uit te halen: cheater!
Precies. Het is niet alsof je er meer uithaalt dan er in zit, je krijgt het alleen meer op de momenten dat het je echt uitkomt.quote:Op zondag 27 augustus 2006 21:38 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nee hoor. Gewoon wat micromanagement.
Wisselen van bouwproject, dat deed ik altijd al met grote regelmaat. Maar dat de schildjes van het vorige project maar tien beurten blijven staan, dat wist ik niet! Ik dacht dat die gewoon altijd bleven staan. Goed dat ik dit weet, thx.quote:Op zondag 27 augustus 2006 13:58 schreef Sidekick het volgende:
Het prebuilden van units dan. Je hebt wel eens een moment dat je een verdedigende unit nodig hebt voor je stad, maar er is eigenlijk nog geen direct gevaar/noodzaak. Maar je zit al aan/over je limiet van gratis aantal militaire units, dus is het eigenlijk zonde om te moeten betalen voor een unit zonder directe noodzaak. Er is een simpele besparingsmogelijkheid: wanneer de unit nog 1 turn kost om te voltooien, schakel over naar iets anders voor 9 turns en schakel weer terug na die 9 turns. Je shields voor die unit worden onthouden voor maximaal 10 turns. Je bespaart dus 10 gold (of vanwege inflatie oplopend tot 20 gold), en je hebt 9 turns aan je volgende unit/building gewerkt.
Nu ik het na lees: je hebt gelijk. Mijn fout. Ik dacht dat je het bos meerdere keren omhakte.quote:Op zondag 27 augustus 2006 21:38 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nee hoor. Gewoon wat micromanagement.
Shields van gebouwen blijven langer bestaan, de precieze lengte weet ik niet. Misschien dat het ook afhankelijk is van de snelheid, maar ik las zoiets ergens op civfanatics.quote:Op maandag 28 augustus 2006 09:50 schreef Frollo het volgende:
[..]
Wisselen van bouwproject, dat deed ik altijd al met grote regelmaat. Maar dat de schildjes van het vorige project maar tien beurten blijven staan, dat wist ik niet! Ik dacht dat die gewoon altijd bleven staan. Goed dat ik dit weet, thx.
Kwam het echt uit de lucht vallen? Of heb je bepaalde eisen afgeslagen?quote:Op maandag 28 augustus 2006 17:52 schreef maartena het volgende:
Ugh, op Prince level begint het toch lastig te worden.... de AI gaat je dan al snel voorbij met technologie, en je kunt soms moeilijk je inkomen op peil houden. Gisteren speelde ik op Prince niveau, en was dus echt compleet niet klaar voor de Azteken die een stukje verderop aan het bouwen waren, en het wel leuk vonden om met 3 chariots te komen en twee van mijn steden, elk verdedigd door slechts 1 warrior (met een archer in aanbouw) tot de grond toe plat te branden waardoor ik alleen met mijn hoofdstad en 1 andere stsd overbleef. Ik kreeg vrede van ze, maar kwam die klap nooit meer te boven.....binnen de kortste keren was ik omsingeld door andere, grotere machten.
Gewoon uit de lucht! De Azteken vielen me gewoon aan omdat ze er zin in hadden.... of mischien had ik een resource die zij wilden ofzo.quote:Op maandag 28 augustus 2006 18:55 schreef Sidekick het volgende:
Kwam het echt uit de lucht vallen? Of heb je bepaalde eisen afgeslagen?
De Azteken vallen altijd zomaar aan. Altijd, elk potje.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 18:59 schreef maartena het volgende:
[..]
Gewoon uit de lucht! De Azteken vielen me gewoon aan omdat ze er zin in hadden.... of mischien had ik een resource die zij wilden ofzo.
Hoe moet daaat?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 18:33 schreef Merovingian het volgende:
ja
zo dusquote:Op donderdag 31 augustus 2006 18:43 schreef Monidique het volgende:
Als je shift ingedrukt houdt tijdens het kiezen, dan komt-ie in je queue.
Niet op civfanatics dus?quote:Op zaterdag 2 september 2006 18:57 schreef Sidekick het volgende:
Weet iemand waar de kenmerken van alle maps te lezen zijn?
Ik kan het niet vinden.quote:
Tutorial is niet nodig joh. Gewoon op een van de lagere niveaus beginnen, dan leer je 't gauw genoeg.quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:04 schreef DJKoster het volgende:
Vandaag gekocht, ik ben benieuwd![]()
Zit er een save functie bij de tutorial?
http://www.civfanatics.com/civ4/reference/map_scripts_guide.phpquote:Op zaterdag 2 september 2006 18:57 schreef Sidekick het volgende:
Weet iemand waar de kenmerken van alle maps te lezen zijn?
Het is alweer een aantal jaren geleden dat ik een CIV-titel heb gespeeld (CIVIII heb ik overgeslagen, ligt hier nog wel ergens..) en wou even heel rustig kijken wat er veranderd is.quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:53 schreef Frollo het volgende:
[..]
Tutorial is niet nodig joh. Gewoon op een van de lagere niveaus beginnen, dan leer je 't gauw genoeg.
Tenzij je echt nog nooit ook maar één Civ-titel hebt gespeeld, dan is het wellicht handig als je de basisprincipes leert kennen.
Prince. Soms Monarch, maar dat is eigenlijk iets te lastig. Noble is aardig wanneer ik weinig tegenstand wil en dingen ga experimenteren.quote:Op dinsdag 5 september 2006 20:01 schreef maartena het volgende:
Wat voor niveau spelen julie eigenlijk?
Ik speel eigenlijk altijd op "Noble". Op "Warlord" niveau merk ik dat het vaak te makkelijk gaat, en op "Prince" niveau gaat het soms gigantisch fout.... zeker als ik naast Montezuma zit.
Het "Noble" niveau bevalt mij het beste.
quote:Op dinsdag 5 september 2006 20:13 schreef maartena het volgende:
[..]
http://www.civfanatics.com/civ4/reference/map_scripts_guide.php
Een blik in mijn Hall of Fame leert mij dat Prince het hoogste niveau is waarbij ik een victory gehaald heb. En dat ging nog best makkelijk ook. Mijn pogingen om iets in Monarch klaar te spelen zijn daarentegen allemaal desastreus verlopen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 20:01 schreef maartena het volgende:
Wat voor niveau spelen julie eigenlijk?
Ik speel eigenlijk altijd op "Noble". Op "Warlord" niveau merk ik dat het vaak te makkelijk gaat, en op "Prince" niveau gaat het soms gigantisch fout.... zeker als ik naast Montezuma zit.
Het "Noble" niveau bevalt mij het beste.
I agree, your excellency.quote:Op zondag 29 oktober 2006 10:02 schreef ocf81 het volgende:
Ik vind eigenlijk dat die advisors uit civ II terug moeten komen, die waren echt heel leuk.
...Waar heb je hem gehaald? ben al een tijdje op zoek maar kan em nergens vinden...quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 16:07 schreef Sidekick het volgende:
Even een schopje want Warlords is binnen!
En volgende week heb ik vakantie.
Free Record Shop. En hij was ook bij de Dixons.quote:Op maandag 30 oktober 2006 10:06 schreef bosgorilla het volgende:
[..]
...Waar heb je hem gehaald? ben al een tijdje op zoek maar kan em nergens vinden...
Play-by-Email is wat traag. We hebben vorig jaar nog Civ 3 zitten spelen, maar de enige die echt iets bereikt heeft was zakjapannertjequote:Op vrijdag 24 november 2006 12:19 schreef tvlxd het volgende:
Een potje nu moet makkelijker gaan dan eerst. Er is nu Pittboss, waarmee je zeg maar Play-by-E-Mail kan spelen, maar dan via een centrale server.
Jemig dat wil ik wel graag hebben, hmm 55 knaken, misschien iets om jezelf te verwennen voor kerst?quote:
Civilization Chronicles is alleen verkrijgbaar in de Engelse taal en bevat: Sid Meier's Civilization I Sid Meier's Civilization II Civilization II: Fantastic Worlds Civilization II: Conflicts in Civilization Civilization II: Test of Time Sid Meier's Civilization III Sid Meier's Civilization III: Play the World Sid Meier's Civilization III: Conquests Sid Meier's Civilization IV Deze compilatie bavat naast de games tevens de volgende traktatie voor de fans. Civilization: The Card Game: Een origineel kaarspel ontwikkeld door Civilizations IV lead designer Soren Johnson en bevat 300 kaarten en de regels zijn gebasseerd op Civilization IV. The Chronicles of Civilization: Een 96 pagina's tellend boek met de geschiedenis van Civilization, verteld aand de hand van interviews met ontwerpers uit het verleden, een interview met Sid Meier en de lead designer Soren Johnson, een artikel door de journalist en auteur Steven L. Kent over het belang van de serie in de computer gaming industrie en tal van andere originele literatuur. Video DVD: DVD met een gedetaileerde presentatie door lead designer Soren Johnson en kunstenaar Dorian Newcomb over de creatie van Civilization IV, aangevuld met gameplay scenes van iedere game, game trailers van de Civilization serie en nog veel meer. + Overige leuke extra's voor de fans zijn o.a. kleurenposter van de "tech tree" van elke game, bureaublad achtergronden, podcast MP3's en meer.
Beschrijving
Deze ultieme Civ box bevat alle Civ I t/m IV games en expansion packs!
Civilization IV - 2 CD's:
Meervoudig Winnaar van diverse gaming awards zoals Game of the Year, Best Strategy Game en Best PC Game
Civilization III Complete - 3 CDs :
'The Greatest Computer Strategy Game of All Time', volgens Time Magazine
Civilization III
Civilization III: Play the World (Expansion Pack)
Civilization III: Conquests
Civilization I en II (plus expansion packs) - 1 CD
Civilization I
Civilization II, Test of Time, Fantastic Worlds, Scenario's
Kenmerken:
G4 TV's Sid Meier Icons Special: Een diepgaande documentaire over de legendarische game designer Sid Meier.
Sid Meier's Civilization IV Prototyping: Een gedetailleerde presentatie van lead designer Soren Johnson en artist Dorian Newcomb over de creatie van Civilization IV, ondersteund door gameplay footage van alle Civ games tot nu toe.
'Warlords Teleconference': Verschillende filmpjes uit de online Viral campagne van Civ IV Warlords
Intro movies van Sid Meier's Civilization IV: Warlords en Sid Meier's Railroads! En meer!
96-pagina's vol artikelen, interviews, artwork en een 'behind-the-scenes' beschrijving van de Sid Meier's Civilization games, inclusief:
Interviews met:
Sid Meier: de 'Father of Computer Gaming' en legendarische bedenker van de Civilization serie.
Soren Johnson: Lead Designer van Civilization IV, Co-designer van Civilization III.
Eerdere Civilization designers zoals Brian Reynolds, Bruce Shelley, en meer!
Artikelen door:
Steven L. Kent over de invloed van Sid Meier's Civilization in de wereld van videogames.
Troy Goodfellow met een terugblik op de Sid Meier's Civilization serie
Lead Designer Soren Johnson over de invloed van de wereldwijde Civilization community.
Geschiedenis van de Civilization franchise, verteld door alle designers die ooit meewerkten aan de games.
Civ Anekdotes, artwork en meer!
Civilization: The Card Game :
Een originele 'tabletop card game' bedacht door Soren Johnson, lead designer van Sid Meier's Civilization IV.
Simuleert de opkomst van grote koninkrijken, geïnspireerd door Sid Meier's Civilization IV.
Meer dan 250 prachtig ontworpen kaarten, die 'territory', 'military', 'buildings', en 'technologies' voorstellen.
Net als de game: Spelers veroveren land, bouwen verschillende gebouwen en 'wonders', ontdekken technologieën en vechten met de vijand op hun weg naar de overwinning!
Kan met 2 tot 4 spelers gespeeld worden(inclusief een 2 vs 2 speelmodus)
Tech Tree Posters van Civ I, II, III en IV
Fan site kits, podcasts MP3's, wallpapers en meer!
Die waren wel vetquote:Op zondag 29 oktober 2006 12:58 schreef Gamer_V het volgende:
[..]
I agree, your excellency.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zou het willen willen kopen, maar de games heb ik allemaal los en voor de expansion packs doe ik het niet.quote:Op maandag 18 december 2006 02:42 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Jemig dat wil ik wel graag hebben, hmm 55 knaken, misschien iets om jezelf te verwennen voor kerst?
LOL!quote:Op maandag 15 januari 2007 19:27 schreef Monidique het volgende:
Ik heb hem (nog) niet geprobeerd. Ben niet zo van scenario's. Ik heb geen idee,.
Ik heb in mijn Fall from Heaven directory (onder assets) gewoon een aangepaste versie van CvGameCoreDLL.dll staan anders.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:31 schreef Monidique het volgende:
Als ik het goed heb, heeft elke mod een .dll-bestand. Blablablacoreblabla.dll, of zoiets. Dat bestand heeft een standaard naam en dus kun je ze, volgens mij, niet naast elkaar draaien.
Jammer.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:31 schreef Monidique het volgende:
Als ik het goed heb, heeft elke mod een .dll-bestand. Blablablacoreblabla.dll, of zoiets. Dat bestand heeft een standaard naam en dus kun je ze, volgens mij, niet naast elkaar draaien.
Ja, maar je kunt er niet twee hebben, dus dan zul je 'm zelf moeten compileren, nadat je de broncode van beide mods bij elkaar geplakt hebt.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:42 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik heb in mijn Fall from Heaven directory (onder assets) gewoon een aangepaste versie van CvGameCoreDLL.dll staan anders.
Hmmm dat kan ik natuurlijk wel proberen. Bedankt.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:45 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, maar je kunt er niet twee hebben, dus dan zul je 'm zelf moeten compileren, nadat je de broncode van beide mods bij elkaar geplakt hebt.
Oh wacht, da's voor meerdere mods door elkaar. Dan heb ik niets gezegd.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:45 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, maar je kunt er niet twee hebben, dus dan zul je 'm zelf moeten compileren, nadat je de broncode van beide mods bij elkaar geplakt hebt.
En dan 2048MB RAM in plaats van 384MB,quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:36 schreef Monidique het volgende:
Binnenkort kan ik Civ spelen op mijn nieuwe PC, met een 20"-beeldscherm. Civ olé olé,.
quote:Op zaterdag 27 januari 2007 14:51 schreef Monidique het volgende:
http://xs.to/xs.php?h=xs411&d=07046&f=naamloos.JPG.
Shot in de resolutie van z'n nieuwe monitor gok ikquote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:45 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Wat is hier zo bijzonder aan?
Het is dus in feite 99% nutteloos. Maar heb geen warlords, dus jaquote:Op zondag 28 januari 2007 14:23 schreef Merovingian het volgende:
Houdt alleen maar barbaren tegen, tegen andere civs helpt het niets... Ook als je civ uitbreidt, vallen op een gegeven moment je nieuwe steden buiten die muur.
als je tegen nutteloos toendraterrein aanzit met je civ is het wel handig vind ik, want dan duurt het ietsje langer voordat dat gebied ook in je culturele invloed valt omdat je daar geen (of niet zo snel) steden neerplant, dat gebied vormt dus zo een risico op barbarenquote:Op zondag 28 januari 2007 14:28 schreef Retuobak het volgende:
Vind het een vrij zinloos wonder eigenlijk, net als bijv. the internet in het origineel.
Je krijgt zo snel toegang tot dat wonder dat het merendeel van je civ in no time buiten de muren valt.
Bij het internet is het omgekeerd, daar krijg je hem zo laat dat het hele nut weg is, dan was de great library vroeger beter (albeit best overpowered)
4 hokjes tussen laten dus aangezien het landbouwgebied maar 2 hokjes van het centrum gaat. Gisteren een nieuw spelletje gestart, en 3 tribal villages tegengekomen met het verkennen. Van alledrie een settler gekregen, handig. Direct 4 steden in het beginquote:Op zondag 28 januari 2007 14:39 schreef Merovingian het volgende:
zover dat ze elkaars landbouw gebieden niet overlappen, maar als ze qua influence level 4 zijn toch aansluiten tot 1 land...
zeker handig, kan je spel maken of breken. Kost wel wat geld in het begin... welk level speel je dan? want op noble krijg je ze niet meerquote:Op maandag 29 januari 2007 21:05 schreef Jump het volgende:
[..]
4 hokjes tussen laten dus aangezien het landbouwgebied maar 2 hokjes van het centrum gaat. Gisteren een nieuw spelletje gestart, en 3 tribal villages tegengekomen met het verkennen. Van alledrie een settler gekregen, handig. Direct 4 steden in het begin
als ze influence 4 zijn dan hebben ze geloof ik dus 4 hokjes om zich heen, dus kun je ze 8 hokjes uit elkaar zetten en toch een aansluitend land hebben... Is weer handig in het verdere spel, heb je lekker groot land tot je beschikking zonder al te veel steden te hebben. Is maar net wat je fijn vindt spelen natuurlijk.quote:Op maandag 29 januari 2007 21:05 schreef Jump het volgende:
[..]
4 hokjes tussen laten dus aangezien het landbouwgebied maar 2 hokjes van het centrum gaat. Gisteren een nieuw spelletje gestart, en 3 tribal villages tegengekomen met het verkennen. Van alledrie een settler gekregen, handig. Direct 4 steden in het begin
Vermoedelijk omdat je te snel uitbreidt. Wat in eerdere Civs werkte (steden zover het oog reikt, in 3 met corruption al iets minder) wordt genadeloos afgestraft in Civ 4. Iets wat het wat mij betreft een aanzienlijk sterker spel maakt wat minder kwetsbaar is voor de "één winnende strategie"-optie die je in oude Civs had (ICS - Infinite City Sprawl).quote:Op dinsdag 30 januari 2007 01:41 schreef rood_verzet het volgende:
Ik vond Civilization 2 leuker om een of andere reden, ik maak constant verlies per beurt en ik snap niet waarom.
quote:Op dinsdag 30 januari 2007 10:52 schreef Litpho het volgende:
[..]
Vermoedelijk omdat je te snel uitbreidt. Wat in eerdere Civs werkte (steden zover het oog reikt, in 3 met corruption al iets minder) wordt genadeloos afgestraft in Civ 4. Iets wat het wat mij betreft een aanzienlijk sterker spel maakt wat minder kwetsbaar is voor de "één winnende strategie"-optie die je in oude Civs had (ICS - Infinite City Sprawl).
Workers lijken mij het probleem niet. Tenzij je er bizar veel hebt, vallen die meestal wel nog binnen de free units die je mag hebben.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 11:33 schreef rood_verzet het volgende:
Misschien moet ik ook maar wat workers ontslaan
Oh? Ik speel eigenlijk alleen maar Epic games. Geeft je units ook nog wat te doen voordat ze weer obsolete zijnquote:Op dinsdag 30 januari 2007 23:25 schreef Jump het volgende:Het is een Epic game, wat ik achteraf gezien nooit meer ga kiezen
Inderdaad. En zelfs op Epic heb ik vaak de neiging om me constant te richten op research en zo 'generaties' units negeer. Maar Marathon is in het begin wat te langdradig, dus hou ik het bijna altijd op Epic..quote:Op woensdag 31 januari 2007 08:48 schreef Litpho het volgende:
[..]
Oh? Ik speel eigenlijk alleen maar Epic games. Geeft je units ook nog wat te doen voordat ze weer obsolete zijn.
Ik alleen een gemodde marathonquote:Op woensdag 31 januari 2007 08:48 schreef Litpho het volgende:
[..]
Oh? Ik speel eigenlijk alleen maar Epic games. Geeft je units ook nog wat te doen voordat ze weer obsolete zijn.
Je bedoelt Call to Power?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 01:41 schreef rood_verzet het volgende:
Ik had gehoopt dat het dezelfde zou zijn als bij de Rise to Power spin-offs, maar het is nog steeds zo dat je niet echt het gevoel hebt een leger te bezitten.
http://www.fnac.be/nl/produto.aspx?catalogo=videogiochi&categoria=pcgame&produto=10044402quote:Op vrijdag 2 februari 2007 23:39 schreef Frutsel het volgende:
wat kostte die nog Jump?
Ik won gisteren een battle terwijl ik 0,2% kans had om te winnenquote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:22 schreef Jump het volgende:
Gisteren gezien dat 99.9% kans dat je een aanval wint, niet altijd betekend dat je hem zeker wint
Duh, dat is de hele lol van het spel. Je zou toch niet willen dat ze een Civ versie van Sid Meier's Railroads (aka Railroad Tycoon for extreme dummies) op de markt zouden brengen, wel?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 01:34 schreef rood_verzet het volgende:
Ik vind het spel toch niet zo leuk eerlijk gezegd, ik vind het vrij ingewikkeld
Niet in het gevechtssysteem per sé, maar met name de juiste promoties veranderen behoorlijk wat aan het slagveld ten opzichte van eerdere delen.quote:en ze hebben weinig verbeteringen in het gevecht systeem geplaatst
Dat is mogelijk wat kortquote:edit: aan de andere kant, ik heb ook nog maar 2 uurtjes aan besteed, maar de tutorial is niet echt verhelderend en om nou dat hele boekwerk door te nemen, ben ik momenteel te druk voor
Op de basisschool had ik snel door hoe je Civ1 en later Civ 2 moest spelen, ook de Call to Power spellen waren wel redelijk simpelquote:Op vrijdag 9 februari 2007 08:58 schreef Litpho het volgende:
[..]
Duh, dat is de hele lol van het spel. Je zou toch niet willen dat ze een Civ versie van Sid Meier's Railroads (aka Railroad Tycoon for extreme dummies) op de markt zouden brengen, wel?.
Nja het is nog steeds het geval dat je met een chariot 5 steden kan veroverenquote:Niet in het gevechtssysteem per sé, maar met name de juiste promoties veranderen behoorlijk wat aan het slagveld ten opzichte van eerdere delen.
True, ik zal volgende week eens een dagje tijd maken en kijken of ik het oude verslavende civ gevoel terug krijg. Drie keer raden welke leider ik ga kiezenquote:Dat is mogelijk wat kort. Ik speel zelden potjes onder de 12 uur, maar als je het druk hebt is het lastig inkomen natuurlijk
.
Op welke difficulty? Ik meen me te herinneren dat ik daar voorbij Noble toch echt problemen mee kreeg (alhoewel ik al maanden niets anders dan een fantasymod speel, en die speelt compleet anders).quote:Op vrijdag 9 februari 2007 18:30 schreef rood_verzet het volgende:
Nja het is nog steeds het geval dat je met een chariot 5 steden kan veroveren
Dat vind ik ook altijd vrij raar.quote:Op zondag 11 februari 2007 17:01 schreef MazeMouse het volgende:
Hmmz, ik vond het vrij opvallend dat als ik met een chariot ging aanvallen de tegenstander ineens toch wel wisten welke unit daar goed tegen kon verdedigen.
Het principe erachter is heel simpel: de unit die de meeste kans heeft om te winnen, die verdedigt en komt dus vooraan te staan.quote:Op maandag 12 februari 2007 11:22 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Dat vind ik ook altijd vrij raar.
Stel je komt met een Swordsman en een Chariot aan bij een stad waar een Archer en een Spearman in staan. Als je dan die Swordsman selecteert komt bij de tegenstander de Archer "vooraan" te staan. Als je de Chariot selecteert komt bij de tegenstander de Spearman "vooraan" te staan.
Ik hoop dat dat andersom ook gebeurt, wanneer de tegenstander mij aanvalt.
Misschien had je toen meer tijd dan nu.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 18:30 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Op de basisschool had ik snel door hoe je Civ1 en later Civ 2 moest spelen, ook de Call to Power spellen waren wel redelijk simpel![]()
quote:Nja het is nog steeds het geval dat je met een chariot 5 steden kan veroveren
Aan je username te zien: Mao.quote:True, ik zal volgende week eens een dagje tijd maken en kijken of ik het oude verslavende civ gevoel terug krijg. Drie keer raden welke leider ik ga kiezen![]()
Mao? Stalin? Nee man ik speelde met Saladinquote:Op maandag 12 februari 2007 11:25 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Misschien had je toen meer tijd dan nu.
Je leert trager naar mate je ouder wordt.
[..]Hoe doe je dat?
[..]
Aan je username te zien: Mao.
Of als je Warlords hebt: Stalin.
![]()
Daarom moet je altijd zoveel mogelijk dingen door elkaar gooien. (na de axemen/cata combi moet je voortaan gaan mixen. Crossbowmen tegen melee, Cats voor bombards, longbowmen voor de verdediging van je eigen stack, Swordman voor de stedenaanval. En dan je chariots en andere mounted units lekker laten pillagenquote:Op maandag 12 februari 2007 11:22 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Dat vind ik ook altijd vrij raar.
Stel je komt met een Swordsman en een Chariot aan bij een stad waar een Archer en een Spearman in staan. Als je dan die Swordsman selecteert komt bij de tegenstander de Archer "vooraan" te staan. Als je de Chariot selecteert komt bij de tegenstander de Spearman "vooraan" te staan.
Ik hoop dat dat andersom ook gebeurt, wanneer de tegenstander mij aanvalt.
Da's die fantasymod hè?quote:Op maandag 12 februari 2007 12:13 schreef Litpho het volgende:
Vrijdag de betarelease van de nieuwe fase Fall From Heaven.
Wauw, dat ziet er heel goed uit!quote:
Voor FfH? Nee.quote:Op maandag 12 februari 2007 12:28 schreef Frollo het volgende:
edit: Ik kan er maar niet achter komen of je Warlords moet hebben.
Que? Niks verschillen? Ze zijn allemaal anders.quote:Op maandag 12 februari 2007 14:56 schreef MazeMouse het volgende:
Jammer dat de "rassen" eigenlijk niks verschillen. Kheb het spel nu een paar keer doorgespeeld en het verveelt me...
Terug naar Alpha Centauri maar weer
Sowieso heeft elk volk niet één, maar twee speciale eigenschappen (kijk hier) en met de Unique Units meegerekend heb je toch zodanig grote verschillen dat geen civ hetzelfde speelt. De ene civ leent zich beter voor een cultural victory, de andere voor domination. Met de ene civ is het absoluut de moeite waard om vroeg oorlog te voeren, net de andere kun je beter turtlen. Voor de ene civ is een bepaald Wonder véél nuttiger dan voor de andere. Enzovoort.quote:Op maandag 12 februari 2007 15:29 schreef Jump het volgende:
Buiten hun speciale eigenschap (dat sneller bouwen, cultuur extra en zo) en een andere naam voor een gebouw verschillen die toch niet zoveel?
Die speel ik al een tijdje niet meer, blijft een top spelquote:Op maandag 12 februari 2007 14:56 schreef MazeMouse het volgende:
Jammer dat de "rassen" eigenlijk niks verschillen. Kheb het spel nu een paar keer doorgespeeld en het verveelt me...
Ik wil hier je mening na een paar spelletjes FfH nog wel over teruglezenquote:Op maandag 12 februari 2007 15:38 schreef Frollo het volgende:
[..]
Sowieso heeft elk volk niet één, maar twee speciale eigenschappen (kijk hier) en met de Unique Units meegerekend heb je toch zodanig grote verschillen dat geen civ hetzelfde speelt.
Zo veel verschillenen die SMAC-rassen nou ook weer niet.....quote:Op maandag 12 februari 2007 14:56 schreef MazeMouse het volgende:
In CIV4 merk je niet extreem veel van die Unique Units behalve dat enkelen best wel overpowered zijn (preats...) maar verder zijn ze er slechts voor de "smaak". En ook die traits zijn niks meer dan smaakmakers. Ze sluiten bepaalde keuzes niet uit.quote:Op maandag 12 februari 2007 16:34 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Zo veel verschillenen die SMAC-rassen nou ook weer niet.....
Ze verschillen ook wel IETS maar in vergelijking tot de SMAC/SMAX rassen zijn het meer "discomforts" dan dat ze bepaalde dingen volledig ontzeggen.quote:Op maandag 12 februari 2007 15:38 schreef Frollo het volgende:
[..]
Sowieso heeft elk volk niet één, maar twee speciale eigenschappen (kijk hier) en met de Unique Units meegerekend heb je toch zodanig grote verschillen dat geen civ hetzelfde speelt. De ene civ leent zich beter voor een cultural victory, de andere voor domination. Met de ene civ is het absoluut de moeite waard om vroeg oorlog te voeren, net de andere kun je beter turtlen. Voor de ene civ is een bepaald Wonder véél nuttiger dan voor de andere. Enzovoort.
Hmmmm misschien heb je wel gelijk.quote:Op maandag 12 februari 2007 17:24 schreef MazeMouse het volgende:
[..]
In CIV4 merk je niet extreem veel van die Unique Units behalve dat enkelen best wel overpowered zijn (preats...) maar verder zijn ze er slechts voor de "smaak". En ook die traits zijn niks meer dan smaakmakers. Ze sluiten bepaalde keuzes niet uit.
Leuk voor FF maar het haalt het niet in de diepgang van de SMAC/SMAX rassen.
-Bepaalde Social Engineering opties zijn gewoon onmogelijk voor bepaalde rassen
-Voor en nadelen kwa economics/growth/sience/etc zijn prominenter aanwezig (vooruit, ga maar eens de builder uithangen met de Believers en zie hoe je zelfs op het makkelijkste niveau afschuwelijk out-teched wordt. Ga nu in CIV4 met willekeurig ras de Builder uithangen en het zal misschien niet ideaal gaan maar nog steeds goed mogelijk)
-Lal met zijn dubbele votes waardoor hij bijna altijd alle Elections won.
-Pirates die altijd met watersteden beginnen.
-Alien rassen waar je pas na bepaalde techs mee kunt communiceren.
-Morgan die wat je ook deed altijd stinkend rijk was.
Niet dat CIV4 een slecht spel is hoor. Maar het komt toch allemaal neer op meer van hetzelfde terwijl SMAC rassen je echt bijna een bepaalde richting in dwongen wat IMO toch wel voor meer diepgang zorgt. (en meer uitdaging als je tegen die richting in ging)
[..]
Ze verschillen ook wel IETS maar in vergelijking tot de SMAC/SMAX rassen zijn het meer "discomforts" dan dat ze bepaalde dingen volledig ontzeggen.
Goed, ga maar eens de Fundamentalism Social Engineering draaien met University en kom eens terug met je bevindingen over hoe groot de verschillen zijn... DAT zijn echte verschillen. Beetje alsof het in CIV4 onmogelijk zou zijn voor Mao om Free Speech te gebruiken. Of voor Isabella onmogelijk zou zijn om Free Religion te kiezen. Dat is een deuk in je speelstijl... OOOH, 2 meer culture per stad. Nou, joepie, maar mijn eerste cultural victory was met Tokugawa...
En mijn eerste Space Race won ik met Monty...
Ik heb FfH gister even bekeken en het ziet er jummie uit!quote:Op maandag 12 februari 2007 16:02 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik wil hier je mening na een paar spelletjes FfH nog wel over teruglezen.
Dan zou ik, als je nog moet downloaden, er even op letten dat je versie 2016j download. SInds vandaag staat versie 2020 ter download, maar dat is een beta van de nieuwe fase die nu opengesteld is voor playtesting. Nauwelijks nog een stabiele versie dus, alhoewel de changelog er wel veelbelovend uitzietquote:Op dinsdag 13 februari 2007 09:31 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik heb FfH gister even bekeken en het ziet er jummie uit!
Hopelijk heb ik van 't weekend tijd om er echt mee aan de gang te gaan.
Ja hoor, ik heb 16j, dat zit wel goed dus.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 10:29 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dan zou ik, als je nog moet downloaden, er even op letten dat je versie 2016j download. SInds vandaag staat versie 2020 ter download, maar dat is een beta van de nieuwe fase die nu opengesteld is voor playtesting. Nauwelijks nog een stabiele versie dus, alhoewel de changelog er wel veelbelovend uitziet.
Nee, zou toch echt volkomen random moeten zijn. Heb je het bij andere maptypes ook?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 10:41 schreef Frutsel het volgende:
ik heb afgelopen week diverse malen een Oasis map gespeeld.
Ik vroeg me eigenlijk af of de keuze van de "Leader" afhankelijk is van de plaats waarin je op de map geplaatst wordt.
Ik heb de map ongeveer 10 gerestart...gewoon Huge, met 9 pc-spelers erbij
viel me op dat ik met Montezuma 3x bovenin de map zat, met o.a Paarden/Vis als strategische resource, terwijl ik met Cyrus en Catherine elke keer onderin de map begon met oa Koper/Koe als resources...
Weet iemand of dat echt altijd random is en dit toeval is, of dat het wel degelijk uitmaakt welke Leader je kiest en de beginplek op de kaart ?
Mjah noemde met name Vis omdat het onderste deel van de map dat niet had, water is alleen bovenin.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 10:47 schreef Frollo het volgende:
[..]
Nee, zou toch echt volkomen random moeten zijn. Heb je het bij andere maptypes ook?
Trouwens, koe en vis zijn niet echt zeldzame resources. Je moet behoorlijk je best doen als je die niet binnen grenzen wil hebben. Dus de verdeling daarvan over de map vind ik niet echt een aanwijzing voor doorgestoken kaart.
Het ligt vooral aan je speelstijl, maar Warlords stimuleert wel het militaire aspect, dus wellicht dat een oorlogzuchtige leider dat volledig kan benutten.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 15:09 schreef Jump het volgende:
Welke is de aangeraden persoon om met te spelen in de Warlords uitbrieding? Eentje dat wat voordelen heeft bij het leger en ook wat om zijn volk uit te breiden of financieel beter is?
Of gewoon een algemene beste keuze?
Railroads waren vroeger ook al vaak de bron van veel problemen. Ik herrinner me dat je in Civ1 met settlers railroad op de oceaan kon bouwen: In 1 turn de hele pacific over.quote:Op maandag 21 augustus 2006 18:31 schreef maartena het volgende:
Ik had gisteren een leuke bug:
Ik had een paar steden op een ander continent veroverd. Er was weer vrede, en de 3 steden die ik had veroverd hadden nog geen railroad, en ik wel. Ik had op mijn eigen continent nog een stel werkers over die niets zaten te doen, dus ik stop er 4 in een transport en vaar naar het andere continent. Ik ontlaad ze, en ze gaan alle 4 aan het werk.
Opeens, 1 beurt later krijg ik opeens een werker voor mijn neus die in ZEE staat, precies op de plek waar ik de 4 werkers in mijn transport had gezet. Ik kan em nergens heen bewegen, ook niet naar het land. Dus ik ga eens tellen, en tel mijn 4 werkers op het andere continent vrolijk aan het werk. Dus waar komt die 5e werker nu vandaan?
Ik slim, haal een transport op en zet em onder de werker. En ja hoor, de werker laadt zonder problemen in het transport, en ik kan er mee rondvaren. En ik denk leuk door een bug een 5e werker gekregen te hebben, maar helaas...... Bij natelling van de werkers op het andere continent blijkt er nu dus 1 verdwenen te zijn.
Ik weet nog steeds niet wat er precies is gebeurd... de bewuste werker WAS aanwezig voor enkele beurten op het andere continent, want hij legde een stuk rails aan. Maar zodra ik de "spook"werker op de inlaadplek in een transport stopte verdween ie van het continent.
Geen gratis extra werker dus, maar ik snap nog steeds niet wat er is gebeurd!
Dan moet je je inschrijven bij de Landmacht.quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:58 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Wat ik jammer vind, is dat je de gevechten niet zelf kan doen
quote:Op donderdag 22 februari 2007 02:36 schreef NoSigar het volgende:
En dan ineens oorlog maken omdat je het dreigt te winnen. Terwijl je twee millenia de vrede bewaard hebt. Onsympathiek en ook niet in overeenstemming met de rest van het spel.
Speel je de VS?quote:Op woensdag 21 februari 2007 23:18 schreef Jump het volgende:
Godver, geen oliebron op mijn grondgebied. Oorlog dus
Tja... in elk geval zorgen dat je de verdediging wegknalt, dwz met Catapults, Trebuchets, Cannons, Artillery, voordat je uberhaupt de steden aanvalt... (Citydefense tot 0% brengen dus)quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:06 schreef Stark het volgende:
[..]
die is goed!
OT: k vind veroveren van steden errug moeilijk, vooral hoofdsteden. Enige tips?
"Maar wat doen" is een hele goede tactiek voor beginners. Als zaken te makkelijk gaan, kies een hoger niveau. Zodra je het moeilijk krijgt, leer je wel op welke punten je het slecht doet, en is het zaak dat je bij een volgend potje vooruitkijkt en probeert je zwakke punten te verbeteren. En door gewoon wat te doen krijg je vanzelf steeds meer overzicht in alle concepten van het spel en hoe je het beste, naar omstandigheden, je tactiek kan kiezen.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 17:07 schreef kokos het volgende:
Iemand nog simpele basis tips voor mij? Ben net begonnen met deze game. Ik kan me hoofd wel boven water houden maar ik doe eigenlijk maar wat.
quote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:53 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Als je Mysticism als starttech hebt, moet je uiteraard eerst voor Polytheism (Hinduism) gaan. De AI's hebben de neiging om eerst voor Meditation (Buddhism) te gaan. Hierna zou ik voor Monotheism (via Masonry) gaan, eventueel om nog een Religion (Judaism) te pakken, en vooral om de Organized Religion civic. De productie in al je steden met je (eigen) staatsreligie wordt dan met 25% verhoogd.
Daarna is het nog meer afhankelijk van de situatie. Wil je gelijk militair toeslaan is Bronze Working via Mining erg dichtbij, en daarna is Iron Working ook beschikbaar. Een vroege ontdekking van Iron en Copper is heel handig voor het plannen van de locatie van je steden, en kan je militaire dominantie geven in het begin.
Het is altijd handig om te kijken naar de resources in de buurt. Hoewel je in het prille begin nog niet echt last hebt van unhappiness of unhealthy, kan een improvement van een resource binnen je stadsgrenzen (de 20 tiles rondom de stad) voor enorme groei zorgen van je stad. Een Farm op Wheat zorgt voor drie extra Food, bovenop de extra Food die je altijd krijgt bij Wheat. Daarnaast is bijvoorbeeld een Pig bij je hoofdstad een reden om Animal Husbandry te gaan researchen, hiermee kan je een Pasture op Pig bouwen (+3 Food). Ga voor groei (food), bijvoorbeeld Ivory en Fur hebben niet de hoogste prioriteit bij de keuze voor je begintechs.
Is het bovenstaande niet erg gunstig, dan kanje ook kiezen voor een financieel begin door gelijk te gaan voor Pottery. Zorg er wel voor dat je een Worker hebt die dan ook gelijk kan beginnen aan Cottages.
Dan komt fase 2 die begin zodra je Writing hebt. Ik zie dan meestal de volgende opties:
- Alphabet. Dit is de optie bij relatieve rust, waarmee je techs kan ruilen met de AI, en je meer de kant opgaat voor Culture mocht dat handig zijn. Via Literature kan je bij Music komen voor een gratis Great Artist.
- Mathematics. Math zelf is niet speciaal, maar geeft je drie richtingen: Calendar (Plantation voor diverse resources), Construction (Catapult en War Elephant voor militaire doeleinden) of Currency (Market, eventuele happy faces en gold). Sterk afhankelijk van je resources dus.
- Monarchy. Handig wanneer er Wine in de buurt is, en ook de civic Hereditary Rule kan handig zijn als Happiness een probleem begint te worden. Mocht je gaan voor Oracle, dan zou je Feudalism als Free Tech kunnen kiezen wanner The Oracle is gebouwd. Feudalism is erg duur, maar je hebt alleen Monarchy nodig om het te researchen.
En daarna loopt alles vanzelf.
Uit het bovenstaande is ook wel op te maken wat het handigst is om te bouwen in de diverse omstandigheden. Daarnaast nog een tip: Probeer een settler te bouwen wanneer je net gegroeid bent, niet wanneer je over twee turns ofzo al gaat groeien. Zonde om die extra inwoner van je stad te missen. Na net gegroeid te zijn, kies dan gewoon voor een settler. Je houdt voor iig 10 turns het aantal hammers dat je hebt gestoken in wat je dan aan het produceren was, dus op zich gaat er dan weinig verloren (mits het nog niet al te lang duurt).
Dat is altijd zo. Voor elke population krijg je 1 Unhappiness bij je "It's too crowded" aantal.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:08 schreef kokos het volgende:
Mijn burgers klagen nog al "It's to crowded in here".
Nee.quote:Kan ik een stad slopen?
Je maakt geen Plantations of andere improvements voor allerlei resources? (Ctrl+R laat alle resources zien, muis erboven houden laat linksonder zien wat je erop kan bouwen voor extra Food, Hammers of Gold)quote:Wat te doen met workers? Ik bouw alleen huisjes, mijnen en farms
Kan. Op dezelfde manier als je eerste religie.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 21:31 schreef Frutsel het volgende:
als je tegen de pc's speelt en je krijgt Hinduism...
wat is dan naast het nut van Organized Religion + het feit dat de pc's geen geloof krijgen een reden om Monotheism te pakken en daarna eventueel nog een derde. Krijg je dan meer geld?
Ik zet soms bordjes bij m'n steden. "GP FARM" ... "PROD" (productie) ... "GOLD" ....quote:Op dinsdag 27 februari 2007 21:21 schreef Monidique het volgende:
Ik trek soms lijnen en zet kruisjes,. Dat kan nu, hè...
Hoe? Sneltoets?quote:Op woensdag 28 februari 2007 15:19 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Ik zet soms bordjes bij m'n steden. "GP FARM" ... "PROD" (productie) ... "GOLD" ....
'Zoom out to "World View" and click left icon above the mini-map: Draw strategy lines and place signs. (not saved)'quote:
Je research slider op 70-80% en +inkomsten is ideaal denk ik: kan je hem hoger zetten dan heb je wrs te weinig uitbreiding (of speel je op te laag nivo), moet ie lager dan heb je te snel uitgebreid/te dure civics.quote:Op woensdag 28 februari 2007 15:13 schreef kokos het volgende:
Ik heb Christendom, Islam en Buddism "uitgevonden" heb net een stad door middel van culture overgenomen, had het niet eens door.
Nog een vraag hè. Oude units upgraden of als schild gebruiken? Upgraden heb ik geen geld voor. Ik heb niet genoeg inkomsten om mijn research op 100% te houden? Ik heb nog redelijk veel Cavalry en de tegenstander komt met veel infantry. Massaal nieuwe trainen?
Mooi, ik hoop dat dat profetisch is.quote:Op donderdag 1 maart 2007 18:39 schreef kokos het volgende:
Ah, verloren. Rome heeft de Space Race gewonnen.
Workers bedoel je?quote:Op donderdag 22 maart 2007 17:01 schreef Sitethief het volgende:
Is het vloeken in de kerk als je je settlers op automatisch zet?
Was je nog aan het spelen van FfH toegekomen trouwens?quote:Op donderdag 22 maart 2007 17:03 schreef Frollo het volgende:
[..]
Workers bedoel je?
Het schijnt dat de worker-AI in Civ IV best goede beslissingen neemt, maar ik was in Civ III zo gewend om het zelf te doen dat ik de controle niet eens meer uit handen kán geven.
Maar dan ben je (vooral later in het spel) toch uren bezig met één beurt?quote:Op donderdag 22 maart 2007 17:03 schreef Frollo het volgende:
[..]
Workers bedoel je?
Het schijnt dat de worker-AI in Civ IV best goede beslissingen neemt, maar ik was in Civ III zo gewend om het zelf te doen dat ik de controle niet eens meer uit handen kán geven.
Klopt.quote:Op donderdag 22 maart 2007 18:04 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Maar dan ben je (vooral later in het spel) toch uren bezig met één beurt?
Ah ja, Fall from Heaven. Jeumig, wat een mooie mod is dat!quote:Op donderdag 22 maart 2007 17:44 schreef Litpho het volgende:
[..]
Was je nog aan het spelen van FfH toegekomen trouwens?
Je moet er wel even voor gaan zitten, zeker omdat het nog een work in progress is en de documentatie deels uitgesteld wordt tot dingen definitiever zijn (zodat je voor de laatste wijzigingen echt de developer changelog moet volgen ipv. de Civipedia openklikken).quote:Op donderdag 22 maart 2007 20:27 schreef Frollo het volgende:
De eerste keer was ik een vrij standaard good volkje, woudelfen of rangers of zo, de tweede keer was ik dat gestoorde circusvolk. Toen kreeg ik pas echt in de gaten hoe geniaal het eigenlijk in elkaar zit.
Begrijpelijk. Wat ik zo in Warlords aan features heb gezien leg ik mijn prioriteiten anders (plus dat ik wél de tijd over heb om te betatesten, dat helpt), maar het zou nu je het hebt zonde zijn om er niets mee te doenquote:Toevallig heb ik vorige week Warlords voor m'n verjaardag gekregen en ik denk dat ik me daar de komende tijd liever mee bezig ga houden. In FfH zitten ondanks alles nog steeds wat schoonheidsfoutjes en dan besteed ik mijn (momenteel zeer, zeer spaarzame tijd) liever aan een afgewerkt product.
Het ziet er absoluut schitterend uit en de gameplaywijzigingen klinken erg goed!quote:Op donderdag 22 maart 2007 20:34 schreef Litpho het volgende:
De laatste versie is intussen min of meer stabiel (maar nog niet noodzakelijk volledig in balans) en daar is het mogelijk door als eerste de juiste religie uit te vinden te switchen naar een vers gesummonde demon en zijn leger. Wat weer de mogelijkheid oplevert dat een andere civ angelic hulp regelt. Koppel dat aan High Priests die een heilige oorlog kunnen verklaren en je hebt een heel dynamisch spel waarbij geen potje op elkaar lijkt.
Whehe, dat is goed nieuws.quote:Op donderdag 22 maart 2007 21:30 schreef pfaf het volgende:
IK BEN WEER TERUG!
En beter dan ooit, nu met nieuwe pc, dus geen urenlange laadtijden bij >3 civs en >1000AD en eindelijk de mogelijkheid groter dan tiny-maps te spelen.
Ik ben zoooo zielsgelukkig.Alsof ik CIV IV weer voor de eerste keer speel.
![]()
In het begin van het spel zou ik de workers zelf besturen. Het kan erg veel uitmaken als je al gelijk lekker snel bv een quarry hebt gebouwd voor bv een wonder, ipv dat je geautomatiseerde worker op een oninteressant plekje een weiland zit te bouwen.quote:Op donderdag 22 maart 2007 17:01 schreef Sitethief het volgende:
Is het vloeken in de kerk als je je settlers op automatisch zet?
Klinkt als een Terra map. Of heb je wel specifiek gekozen voor het standaard "Continents"?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 09:46 schreef pfaf het volgende:
De hele nacht door gespeeld.
k Zat in het midden van een contintent op een panama-achtige gebied. Geen open borders dus.
Zonde dat ik daar geen slagje uit kon slaan, financieel of recources-technisch gezien.
Ook typisch dat alle civs op één continent zaten, toen was het dus zaak zo snel mogelijk naar Astronomy te werken. Toen ik als eerste de Aarde rond was wist ik dat ik op het goede pad was, ondertussen nam Lodewijk langzaam maar zeker de macht over mijn / ons continent over, dus ik moest snel zijn. Rond 1450 vaarden de eerste 2 galleons uit naar het onbekende land met beide settlers, longbowmen en een worker.
Aangekomen bleek dat het niet zo simpel zou worden als verwacht, de barbarians waren een volwaardige tegenstander geworden, gelukkig ben ik voorlopig wel de enige echte civ op het 2e continent, maar daar mee komt waarschijnlijk ook de zware en ondankbare taak om de barbs weg te jagen en dus ook de weg voor andere civs op continent 2 vrij te maken.
to be continued...
Dat is een submod (Plot List Enhancement) en die is los te installeren. Hij is alleen in huidige versie (2.03) niet compatible met Warlordsquote:Op vrijdag 23 maart 2007 09:44 schreef Frollo het volgende:
O ja, over die extra knopjes van FfH::
[afbeelding]
Hoe doen ze dat? Het is keihandig om bijvoorbeeld alleen de gewonde units te kunnen selecteren. Kan ik dat ook aanzetten in het gewone spel of is het iets wat de FfH modmakers zelf hebben geïmplementeerd?
Bedankt!quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:27 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is een submod (Plot List Enhancement) en die is los te installeren. Hij is alleen in huidige versie (2.03) niet compatible met Warlords.
Ik dacht dat ik continents had, maar in alle haast kan ik dan ook wel eens Terra gekozen hebben.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:27 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Klinkt als een Terra map. Of heb je wel specifiek gekozen voor het standaard "Continents"?
Je kunt in een lopend spel wel ergens opvragen met welke instellingen (difficulty, world size, klimaat etc) je gestart bent. Gewoon met F8 of F9 of zo.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:47 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik continents had, maar in alle haast kan ik dan ook wel eens Terra gekozen hebben.
imo is alleen het Chinese Unification scenario de moeite waard.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 09:44 schreef Frollo het volgende:
[..]
Het ziet er absoluut schitterend uit en de gameplaywijzigingen klinken erg goed!
Ik snap best dat je de nieuwe features van Warlords maar bleekjes bij af vindt steken. Sommige van de scenario's echter zijn ook erg leuk. Wat dacht je ervan om de Barbarians te spelen en alleen aan units te kunnen komen door ze te kopen met gepillaged geld? Of om met Ghenghis Khan en zijn reizende unitfabriekjes door Europa te trekken?
..
quote:2K Games today announced that Civilization IV: Beyond the Sword, the second expansion pack for the critically acclaimed Civilization IV, will be available in July 2007.
The expansion will focus on the late-game time periods after the invention of gunpowder and will deliver 12 challenging and decidedly different scenarios created by the development team at Firaxis Games, as well as members of the Civilization Fan Community. Sid Meier's Civilization IV: Beyond the Sword will also include ten new civilizations, 16 new leaders, five new wonders, and a variety of new units that will offer even more fun and exciting ways for players to expand their civilization’s power as they strive for world domination.
Key features include:
Expanded Epic Game: Firaxis Games delivers a massive increase in new units, buildings, and technologies to the epic game with additional focus on the late-game time periods.
New Game Scenarios: The expansion will deliver 12 new scenarios, many containing themes never before included in the Civilization series, custom designed by the team at Firaxis and select members of the Civ Fan Community.
New Civilizations: The expansion pack includes ten new civilizations, such as Portugal, Babylon and Netherlands and their associated unique units and buildings.
More Civilization Leaders: Sixteen new leaders including leaders for the ten new civilizations, as well as additional leaders for existing civilizations.
Corporations: A new gameplay feature that allows players to create corporations and spread them throughout the world. Each corporation provides benefits in exchange for certain resources.
Espionage: Now available much earlier in the game, this expanded feature offers players many new ways to spy on opponents, stir citizen unrest and defend their government’s secrets.
Events: New random events such as natural disasters, pleas for help, or demands from their citizens will challenge players to overcome obstacles in order for their civilizations to prosper.
New Wonders: Five new wonders await discovery including the Statue of Zeus, Cristo Redentor, Shwedagon Paya, the Mausoleum of Maussollos, and the Moai Statues.
Expanded Space Victory: Winning the race to Alpha Centauri will now require more strategic planning and tactical decision making.
Apostolic Palace: The United Nations will become available earlier in the game, providing a way for players to win a diplomatic victory earlier. New resolutions will also be added which will expand the available diplomatic options.
Advanced Starts: A major fan request, this new feature will enable players to “buy” components of a custom-tailored empire and begin play in the later part of the game, allowing them to experience many of the new features of the expansion pack in a shorter amount of time.
Enhanced AI: The AI has received many enhancements, making it tougher to beat on the higher difficulty levels. The ways in which the AI will attempt to achieve victory have also been expanded.
Sid Meier’s Civilization IV: Beyond the Sword will require the full version of Sid Meier’s Civilization IV and will be released for PC in July 2007. For more information please visit http://www.civilization.com/.
Six images (including 4 concept arts) from the expansion have been added to the gallery. They are: Abraham Lincoln , Afterworld Concept Art, Mausoleum Wonder, Modern Building Set, Sitting Bull, and Charlemagne Mounted Units.
quote:Events: New random events such as natural disasters, pleas for help, or demands from their citizens will challenge players to overcome obstacles in order for their civilizations to prosper.
Die zullen vast wel uit te zetten zijn..quote:Op donderdag 29 maart 2007 08:32 schreef Dodecahedron het volgende:
Het klinkt erg goed! Spionage wat beter werkt, meer gericht op latere periodes in de geschiedenis, Nederland er bij, corporations ...
Maar waar ik niet zo blij mee ben:
[..]
Random rampen vind ik best, zo lang je er maar tegen kunt wapenen (zoals barbarians).quote:Op donderdag 29 maart 2007 09:38 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
zolang die rampen de tegenstander lastig vallen, heb ik er geen problemen mee
Civilization meets Alpha Centauri!quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:54 schreef Dodecahedron het volgende:
Cool, pfaf er zijn dus ook echt futuristische dingen.
Ik denk dat er vast wel iets zal zijn in de loop der tijd. In het begin zal je, denk ik, alleen maar kunnen hopen. Maar naar verloop van tijd zal je, denk ik, wel iets als stevigere gebouwen hebben.quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:51 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Random rampen vind ik best, zo lang je er maar tegen kunt wapenen (zoals barbarians).
Anders is het gewoon spelers pesten.
Hoezo vreemd? Ze hebben in de Fire fase weliswaar het script voor diplomatie omgeschreven (en dat heel diplomatiek het "Warscript" gedoopt) maar zo vreemd vind ik het allemaal niet. Wel wat aggressiever, maar dat kan geen kwaadquote:Op zondag 1 april 2007 11:01 schreef Dodecahedron het volgende:
Hmmm die AI van FfH2 is wel een beetje vreemd ...
Normaal speel ik civ altijd met Warlord/Noble en dat is me altijd al moeilijk genoeg. Nu speelde ik laatst FfH2 met niveau Warlord. Ik speelde met dat dwergenvolk (Luicharp?) en kon stad na stad veroveren met mijn hero Bambur en mijn Soldiers of Kilmorph. De beschaving die ik aanviel, de Illians, gebruikte hun heroes en spells helemaal niet.quote:Op zondag 1 april 2007 17:54 schreef Litpho het volgende:
[..]
Hoezo vreemd? Ze hebben in de Fire fase weliswaar het script voor diplomatie omgeschreven (en dat heel diplomatiek het "Warscript" gedoopt) maar zo vreemd vind ik het allemaal niet. Wel wat aggressiever, maar dat kan geen kwaad.
Heel leuk, allerlei verschillende naties: http://civ4wiki.com/wiki/index.php/FfH_Civilizationsquote:Op zondag 1 april 2007 21:57 schreef Stark het volgende:
welke naties heb je eigenlijk bij FFH2 dan?
Het is dan ook zo'n soort warcraftstyle-mod, toch?
Heroes zouden ze wel moeten gebruiken, maar het klopt dat de spells gebruiken ze nog niet altijd even goed afgaat. Het is nog een beta tenslotte.quote:Op zondag 1 april 2007 23:25 schreef Dodecahedron het volgende:
De beschaving die ik aanviel, de Illians, gebruikte hun heroes en spells helemaal niet.
Nee, als je 0.20 of 0.21 hebt zit je in de Fire Phase. Dan krijg je de gelegenheid om via de Ashen Veil de demonische beschaving van Hyborem naar aarde te brengen en door op kruistocht te gaan de vernietiging van de wereld (weerspiegeld door de Armageddon counter) naderbij te brengen.quote:Trouwens: Hoe zit dat eigenlijk precies met die Fire fase? Of moet ik dat Warscript na het installeren van de mod nog ergens bij inproppen?
Het is allemaal erg indrukwekkend gemaakt.quote:Op zondag 1 april 2007 23:45 schreef Litpho het volgende:
[..]
Heroes zouden ze wel moeten gebruiken, maar het klopt dat de spells gebruiken ze nog niet altijd even goed afgaat. Het is nog een beta tenslotte.
[..]
Nee, als je 0.20 of 0.21 hebt zit je in de Fire Phase. Dan krijg je de gelegenheid om via de Ashen Veil de demonische beschaving van Hyborem naar aarde te brengen en door op kruistocht te gaan de vernietiging van de wereld (weerspiegeld door de Armageddon counter) naderbij te brengen.
Dan zou ik de wekker maar vast zetten op 2010quote:Op donderdag 5 april 2007 13:48 schreef Stark het volgende:
Dan zal ik maar eerst afwachten totdat het helemaal af is.
Ah, gevonden: GameInfo map, HandicapInfo.xmlquote:Op zaterdag 7 april 2007 16:11 schreef Sidekick het volgende:
Is er ook een instelling in een xml-file voor het aantal units zonder kosten?
Ik Archery, alleen wanneer ik geen Horses of Copper heb. Die stadverdedigers vind ik niet heel handig, want de beste verdediging is de beste aanval (zodat AI's of barbs niet de kans krijgen om improvements te pillagen).quote:Op zondag 8 april 2007 22:44 schreef pfaf het volgende:
Horseback Riding is een tech die ik vaak pas erg laat 'doe', omdat ik toch altijd zonder paarden zit.
[/calimeromode]
Goed punt. Je techdevelopment begint inderdaad pas als je gesettled bent.quote:Op zondag 8 april 2007 23:17 schreef Sidekick het volgende:
Sidekicks tip van de week: Als je bij je eerste Scout of Warrior een Goody Hut ziet, zorg ervoor dat je eerst de stad sticht, en vervolgens de Goody Hut binnenloopt want alleen na stichting van je stad heb je kans op een nieuwe technologie.
Hmmm ... goed punt.quote:Op zondag 8 april 2007 23:15 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik Archery, alleen wanneer ik geen Horses of Copper heb. Die stadverdedigers vind ik niet heel handig, want de beste verdediging is de beste aanval (zodat AI's of barbs niet de kans krijgen om improvements te pillagen).
Met Raging Barbs (en zeker de mate aan Barbarians die je in FfH krijgt) is af en toe schuilen in je stad en de golf zich stuk laten lopen in het vroege spel de enige optie.quote:Op zondag 8 april 2007 23:15 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik Archery, alleen wanneer ik geen Horses of Copper heb. Die stadverdedigers vind ik niet heel handig, want de beste verdediging is de beste aanval (zodat AI's of barbs niet de kans krijgen om improvements te pillagen).
Natuurlijk, en daarnaast heb je Archery nodig voor Horse Archers, iets dat ik soms wel eens wil vergeten.quote:Op maandag 9 april 2007 00:16 schreef Litpho het volgende:
[..]
Met Raging Barbs (en zeker de mate aan Barbarians die je in FfH krijgt) is af en toe schuilen in je stad en de golf zich stuk laten lopen in het vroege spel de enige optie.
Dat betekent dus dat als ik een hutje pak voordat ik m'n eerste stad gesticht heb, de kans op een gratis Settler groter is. Goeie tip.quote:Op zondag 8 april 2007 23:17 schreef Sidekick het volgende:
Sidekicks tip van de week: Als je bij je eerste Scout of Warrior een Goody Hut ziet, zorg ervoor dat je eerst de stad sticht, en vervolgens de Goody Hut binnenloopt want alleen na stichting van je stad heb je kans op een nieuwe technologie.
Ik weet niet hoe het met Noble zit, maar op moeilijkheidsniveau Prince krijg je nooit een settler. En de kans op een geldbedrag wordt ook groter.quote:Op maandag 9 april 2007 12:27 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat betekent dus dat als ik een hutje pak voordat ik m'n eerste stad gesticht heb, de kans op een gratis Settler groter is. Goeie tip.
Ik heb ook een GeForce 4 (ti4200) en daar loopt Civ IV vlekkeloos op.quote:Op woensdag 11 april 2007 14:53 schreef Sitethief het volgende:
nVIDIA GeForce4 MX 440 zou toch moeten voldoen lijkt me......
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |