abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Lieve Belg woensdag 21 februari 2007 @ 23:18:24 #201
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_46544225
Godver, geen oliebron op mijn grondgebied. Oorlog dus
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wįy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_46548812
Ik heb nu Warlords eens geprobeerd, en ik moet zeggen dat de geluidsstoringen( =keihard geruis), die vroeger alleen optraden bij het uitvinden van een nieuwe techniek, nu gedurende het hele spel optreden.
Bovendien heb ik het eindelijk eens leuk voor elkaar,op noble niveau, zo goed ben ik niet, en dan wordt ineens de A.I. gek: ineens heb ik met vier naties oorlog, en een paar daarvan waren tot voor kort 'friendly of pleased'of he het ook heet .In ieder geval postief.
En dan ineens oorlog maken omdat je het dreigt te winnen. Terwijl je twee millenia de vrede bewaard hebt. Onsympathiek en ook niet in overeenstemming met de rest van het spel.
Helpt waar hij kan!
pi_46550859
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 02:36 schreef NoSigar het volgende:

En dan ineens oorlog maken omdat je het dreigt te winnen. Terwijl je twee millenia de vrede bewaard hebt. Onsympathiek en ook niet in overeenstemming met de rest van het spel.


pi_46550978
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 23:18 schreef Jump het volgende:
Godver, geen oliebron op mijn grondgebied. Oorlog dus
Speel je de VS?
pi_46551110
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 09:59 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Speel je de VS?
die is goed!

OT: k vind veroveren van steden errug moeilijk, vooral hoofdsteden. Tips?
pi_46551167
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 10:06 schreef Stark het volgende:

[..]

die is goed!

OT: k vind veroveren van steden errug moeilijk, vooral hoofdsteden. Enige tips?
Tja... in elk geval zorgen dat je de verdediging wegknalt, dwz met Catapults, Trebuchets, Cannons, Artillery, voordat je uberhaupt de steden aanvalt... (Citydefense tot 0% brengen dus)
Daarna ff flink doorknallen voor wat 'Colleteral Damage'...
En dan hangt het een beetje af van welke tijd je nog zit... zorgen dat je beter en vooral meer inheden hebt

[ Bericht 7% gewijzigd door Frutsel op 22-02-2007 18:00:50 ]
pi_46554913
Bombard die defence weg en zorg dat je minimaal 2 (liefst meer) eenheden voor iedere defender in de stad.
Waarom? Ze simpelweg "wounded" krijgen is niet genoeg. Je moet ze helemaal doodmaken want anders zijn ze volgende ronde weer helemaal gezond omdat ze in een stad staan en soms is de enige manier om dat te doen ze eerst halfdood te maken en ze daarna op de 2e cycle door de defenders heen pas echt dood te maken.
(en in dit geval is het dan ook een goed idee om voor je je echte attackstack gebruikt inderdaad je artillery "op te offeren" zodat de defenders in de stad al een hele berg collateral damage hebben voor je uberhaupt aan je echte aanval begint)
*piep*
  zondag 25 februari 2007 @ 18:53:43 #208
101852 kokos
mividaloca
pi_46665706
tvp
Viva los Vatos Locos
  dinsdag 27 februari 2007 @ 17:07:14 #209
101852 kokos
mividaloca
pi_46738118
Iemand nog simpele basis tips voor mij? Ben net begonnen met deze game. Ik kan me hoofd wel boven water houden maar ik doe eigenlijk maar wat.
Viva los Vatos Locos
  dinsdag 27 februari 2007 @ 17:45:47 #210
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_46739461
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 17:07 schreef kokos het volgende:
Iemand nog simpele basis tips voor mij? Ben net begonnen met deze game. Ik kan me hoofd wel boven water houden maar ik doe eigenlijk maar wat.
"Maar wat doen" is een hele goede tactiek voor beginners. Als zaken te makkelijk gaan, kies een hoger niveau. Zodra je het moeilijk krijgt, leer je wel op welke punten je het slecht doet, en is het zaak dat je bij een volgend potje vooruitkijkt en probeert je zwakke punten te verbeteren. En door gewoon wat te doen krijg je vanzelf steeds meer overzicht in alle concepten van het spel en hoe je het beste, naar omstandigheden, je tactiek kan kiezen.

Ik geef toe, het klinkt nogal vaag van mijn kant.
Laat ik dan maar wat concrete tips geven:

* In het begin van het spel, ga met je eerste mannetje de omgeving verkennen, ook al laat je je hoofdstad er verlaten bij. De kans dat men jouw stad aanvalt, zelfs door barbaren, is heel klein. Bij het verkennen gaat het om voornamelijk twee zaken: ontdekken waar je vijanden tegenspelers zitten, en goede locaties voor nieuwe steden te zoeken. De locaties van je toekomstige steden zijn ook sterk afhankelijk van de positie van de anderen: je eerste steden moet je richting je buren plaatsen om territorium op te eisen voordat zij het doen.

Verder, de tactiek welke techs je moet kiezen. Dat is sterk afhankelijk van je speelstijl, maar nog meer van je omgeving en je civ. Ik heb al eens wat uitgebreider over gepost... Ik zal het even zoeken.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 27 februari 2007 @ 18:31:41 #211
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_46741069
Hier is ie:
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 21:53 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Als je Mysticism als starttech hebt, moet je uiteraard eerst voor Polytheism (Hinduism) gaan. De AI's hebben de neiging om eerst voor Meditation (Buddhism) te gaan. Hierna zou ik voor Monotheism (via Masonry) gaan, eventueel om nog een Religion (Judaism) te pakken, en vooral om de Organized Religion civic. De productie in al je steden met je (eigen) staatsreligie wordt dan met 25% verhoogd.

Daarna is het nog meer afhankelijk van de situatie. Wil je gelijk militair toeslaan is Bronze Working via Mining erg dichtbij, en daarna is Iron Working ook beschikbaar. Een vroege ontdekking van Iron en Copper is heel handig voor het plannen van de locatie van je steden, en kan je militaire dominantie geven in het begin.

Het is altijd handig om te kijken naar de resources in de buurt. Hoewel je in het prille begin nog niet echt last hebt van unhappiness of unhealthy, kan een improvement van een resource binnen je stadsgrenzen (de 20 tiles rondom de stad) voor enorme groei zorgen van je stad. Een Farm op Wheat zorgt voor drie extra Food, bovenop de extra Food die je altijd krijgt bij Wheat. Daarnaast is bijvoorbeeld een Pig bij je hoofdstad een reden om Animal Husbandry te gaan researchen, hiermee kan je een Pasture op Pig bouwen (+3 Food). Ga voor groei (food), bijvoorbeeld Ivory en Fur hebben niet de hoogste prioriteit bij de keuze voor je begintechs.

Is het bovenstaande niet erg gunstig, dan kanje ook kiezen voor een financieel begin door gelijk te gaan voor Pottery. Zorg er wel voor dat je een Worker hebt die dan ook gelijk kan beginnen aan Cottages.

Dan komt fase 2 die begin zodra je Writing hebt. Ik zie dan meestal de volgende opties:
- Alphabet. Dit is de optie bij relatieve rust, waarmee je techs kan ruilen met de AI, en je meer de kant opgaat voor Culture mocht dat handig zijn. Via Literature kan je bij Music komen voor een gratis Great Artist.

- Mathematics. Math zelf is niet speciaal, maar geeft je drie richtingen: Calendar (Plantation voor diverse resources), Construction (Catapult en War Elephant voor militaire doeleinden) of Currency (Market, eventuele happy faces en gold). Sterk afhankelijk van je resources dus.

- Monarchy. Handig wanneer er Wine in de buurt is, en ook de civic Hereditary Rule kan handig zijn als Happiness een probleem begint te worden. Mocht je gaan voor Oracle, dan zou je Feudalism als Free Tech kunnen kiezen wanner The Oracle is gebouwd. Feudalism is erg duur, maar je hebt alleen Monarchy nodig om het te researchen.

En daarna loopt alles vanzelf.

Uit het bovenstaande is ook wel op te maken wat het handigst is om te bouwen in de diverse omstandigheden. Daarnaast nog een tip: Probeer een settler te bouwen wanneer je net gegroeid bent, niet wanneer je over twee turns ofzo al gaat groeien. Zonde om die extra inwoner van je stad te missen. Na net gegroeid te zijn, kies dan gewoon voor een settler. Je houdt voor iig 10 turns het aantal hammers dat je hebt gestoken in wat je dan aan het produceren was, dus op zich gaat er dan weinig verloren (mits het nog niet al te lang duurt).
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 27 februari 2007 @ 19:08:32 #212
101852 kokos
mividaloca
pi_46742433
Ja ik ben bezig met een custom game.
1 vs 1 vs 1 vs 1.
Ik zit samen met Washington op een eiland en napoleon en Caesar zitten aan de andere kant van het water. Ik was net in oorlog met USA verklaart Frankrijk mij opeens de oorlog terwijl ik goede band met hun had.
Ik vind het nog al moeilijk om de ander binnen te vallen. Ik heb net Flight ontdekt maar ik loop een beetje achter op mijn tegenstanders.

Mijn burgers klagen nog al "It's to crowded in here".
Sommige steden die ik heb overgenomen liggen nog al dicht op mijn eigen steden. Is dit niet nadelig voor beide steden? Kan ik een stad slopen?
Verder nog tips voor later in het spel?
Wat te doen met workers? Ik bouw alleen huisjes, mijnen en farms
Viva los Vatos Locos
  dinsdag 27 februari 2007 @ 20:57:18 #213
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_46747340
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 19:08 schreef kokos het volgende:

Mijn burgers klagen nog al "It's to crowded in here".
Dat is altijd zo. Voor elke population krijg je 1 Unhappiness bij je "It's too crowded" aantal.
Zolang je Happiness maar groter is dan je Unhappiness.
quote:
Kan ik een stad slopen?
Nee.
quote:
Wat te doen met workers? Ik bouw alleen huisjes, mijnen en farms
Je maakt geen Plantations of andere improvements voor allerlei resources? (Ctrl+R laat alle resources zien, muis erboven houden laat linksonder zien wat je erop kan bouwen voor extra Food, Hammers of Gold)
En je bouwt toch wel spoorlijnen voor snelle troepverplaatsing?

Verder, vind ik het vooral handig om Workers Lumbermill te laten maken op Plains met Forrest erop. Dan ook nog railroad aanleggen en de vakje produceert 4 Hammers. (ipv 2) Railroad geeft ook 1 Hammer bonus bij een Mine.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_46747925
eigen steden slopen gaat niet meer aangezien je er mee kon cheaten in eerdere edities, als je je hoofdstad sloopt dan sloop je ook daarmee je oude paleis daar, het spel wijst je dan een nieuwe stad toe die automatisch je nieuwe hoofdstad wordt met een gratis paleis (stad met grootste inwonertal), als je hoofdstad nogal excentriek gelegen lag in je rijk kon je op die manier gratis je paleis verhuizen naar een centraler gelegen stad om corruptie beter tegen te gaan. In Civ4 krijg je alleen een nieuwe hoofdstad plus gratis paleis (nog steeds grootste stad in inwonertal) als je oude hoofdstad door een andere civ of barbaren wordt veroverd
pi_46748137
Ah, de Civ 3 Paleisteleportatietruuk . Nostalgie op z'n best.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 27 februari 2007 @ 21:18:07 #216
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_46748434
Ik heb een keer tientallen beurten opnieuw moeten doen omdat ik een stad verkeerd gepositioneerd had.

Ik had uitgeteld dat bij de tweede grensuitbreiding dat uiterst interessante stuk ijzer in de 'fat cross' zou vallen, maar ik zat beneveld te spelen en had daarom pas door dat ik me verrekend had toen de grens daadwerkelijk voor de tweede keer opschoof: het ijzer viel natuurlijk net in een van de vier vakjes die niet door de fat cross werd bestreken.

Op zulke momenten is het verdomde jammer dat je steden niet kunt disbanden. Ik MOEST dat ijzer hebben en heb dus vele eeuwen opnieuw moeten doen (de autosave ging maar 5 beurten terug).
pi_46748591
ik zet er van tevoren al een unit neer, om ook zeker te weten dat een andere civ niet te dichtbij komt en ik het gevoel heb ze van mijn claim weg te houden
pi_46748648
Ik trek soms lijnen en zet kruisjes, . Dat kan nu, hč...
  Moderator dinsdag 27 februari 2007 @ 21:31:51 #219
8781 crew  Frutsel
pi_46749191
als je tegen de pc's speelt en je krijgt Hinduism...
wat is dan naast het nut van Organized Religion + het feit dat de pc's geen geloof krijgen een reden om Monotheism te pakken en daarna eventueel nog een derde. Krijg je dan meer geld?
pi_46749858
je voorkomt daarmee bv. dat een buurciv die religie staatsreligie maakt en vervelend gaat doen omdat jij een andere religie hebt, het is nog irritanter als zijn religieuze hoofdstad naast jouw steden ligt, dat maakt (als de culture in je grenssteden nog niet voldoende is ontwikkeld) dat essentiele tiles/squares toe gaan komen aan jouw buurciv aangezien religieuze hoofdsteden een hoge culturerate hebben, dat verdubbelt per millennium bovendien

[ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 27-02-2007 21:51:29 ]
  dinsdag 27 februari 2007 @ 21:46:44 #221
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_46750018
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 21:31 schreef Frutsel het volgende:
als je tegen de pc's speelt en je krijgt Hinduism...
wat is dan naast het nut van Organized Religion + het feit dat de pc's geen geloof krijgen een reden om Monotheism te pakken en daarna eventueel nog een derde. Krijg je dan meer geld?
Kan. Op dezelfde manier als je eerste religie.

Het is wel de vraag of je er volledig voor wil gaan want zoveel nadruk op religie kan ten koste gaan van je leger of andere zaken.

Maar het is sowieso wel makkelijk, want de de kans is groter dat de AI's een van jouw religies omarmen, en je kan switchen tussen religies om goed contact te krijgen met je buren.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_46773262
Ik heb Christendom, Islam en Buddism "uitgevonden" heb net een stad door middel van culture overgenomen, had het niet eens door.

Nog een vraag hč. Oude units upgraden of als schild gebruiken? Upgraden heb ik geen geld voor. Ik heb niet genoeg inkomsten om mijn research op 100% te houden? Ik heb nog redelijk veel Cavalry en de tegenstander komt met veel infantry. Massaal nieuwe trainen?
Viva los Vatos Locos
pi_46773525
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 21:21 schreef Monidique het volgende:
Ik trek soms lijnen en zet kruisjes, . Dat kan nu, hč...
Ik zet soms bordjes bij m'n steden. "GP FARM" ... "PROD" (productie) ... "GOLD" ....
pi_46776937
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 15:19 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

Ik zet soms bordjes bij m'n steden. "GP FARM" ... "PROD" (productie) ... "GOLD" ....
Hoe? Sneltoets?
Viva los Vatos Locos
  donderdag 1 maart 2007 @ 08:27:46 #225
154307 Oxyligen
I do not seek. I find
pi_46797500
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 16:46 schreef kokos het volgende:

[..]

Hoe? Sneltoets?
'Zoom out to "World View" and click left icon above the mini-map: Draw strategy lines and place signs. (not saved)'

Apolyton Civilization Forums hebben een thread met '(undocumented) interface features'.

Zelf voeg ik gewoon wat info toe aan de stadnaam, zo heet mijn stad met 3 wine-resources Bordeaux

[ Bericht 17% gewijzigd door Oxyligen op 01-03-2007 08:38:10 ]
Aan namen heb ik niks. Rugnummers moet ik hebben!
  donderdag 1 maart 2007 @ 08:36:45 #226
154307 Oxyligen
I do not seek. I find
pi_46797595
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 15:13 schreef kokos het volgende:
Ik heb Christendom, Islam en Buddism "uitgevonden" heb net een stad door middel van culture overgenomen, had het niet eens door.

Nog een vraag hč. Oude units upgraden of als schild gebruiken? Upgraden heb ik geen geld voor. Ik heb niet genoeg inkomsten om mijn research op 100% te houden? Ik heb nog redelijk veel Cavalry en de tegenstander komt met veel infantry. Massaal nieuwe trainen?
Je research slider op 70-80% en +inkomsten is ideaal denk ik: kan je hem hoger zetten dan heb je wrs te weinig uitbreiding (of speel je op te laag nivo), moet ie lager dan heb je te snel uitgebreid/te dure civics.

Upgraden als je troepen hebt met veel ervaring of als je geen tijd/niet voldoende productie hebt. Nooit alleen 1 soort trainen, varieer je troepen: Cavalry loopt bijv vast op Riflemen. Bouw dan Grenadiers ter compensatie. Val je zelf aan zorg dan altijd voor siege-wapens.

Een goeie strategy guide voor beginner/intermediate is:
http://forums.civfanatics.com/attachment.php?attachmentid=144768&d=1166814410

[ Bericht 10% gewijzigd door Oxyligen op 01-03-2007 08:44:07 ]
Aan namen heb ik niks. Rugnummers moet ik hebben!
pi_46815842
Muhjaaa... Er is een nieuwe [url=http://civfanatics.com/]Game of the Month[/i]. Ik ga dat maar eens proberen, misschien is het leuk en leer ik er wat van.
  donderdag 1 maart 2007 @ 18:39:09 #228
101852 kokos
mividaloca
pi_46815900
Ah, verloren. Rome heeft de Space Race gewonnen.
Viva los Vatos Locos
  donderdag 1 maart 2007 @ 19:43:28 #229
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_46818247
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 18:39 schreef kokos het volgende:
Ah, verloren. Rome heeft de Space Race gewonnen.
Mooi, ik hoop dat dat profetisch is.
Ik ben momenteel namelijk bezig met een pot als de Romans en ik ga voor, je raadt het al, de Space Race.
  zaterdag 3 maart 2007 @ 19:01:53 #230
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_46884318
Dan speel je eens een keer als Duitsland, en dan is de coal mijlenver weg.
Heel wat capriolen moeten uithalen om het uiteindelijk te pakken, waaronder een stad veroveren, een andere stad platbranden vanwege de bedreigende culture, en als de wiedeweerga zelf culture ontwikkelen om de cultuur van een stad van een bevriende civ te weerstaan.

Net op tijd voor de bouw van Assembly Plants. De bouw van spoorlijnen ligt achter op schema, maar die zullen wel gereed zijn wanneer de Panzers van de lopende band rollen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 22 maart 2007 @ 17:01:37 #231
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_47552901
Is het vloeken in de kerk als je je settlers op automatisch zet?
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
  donderdag 22 maart 2007 @ 17:03:42 #232
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_47552978
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 17:01 schreef Sitethief het volgende:
Is het vloeken in de kerk als je je settlers op automatisch zet?
Workers bedoel je?

Het schijnt dat de worker-AI in Civ IV best goede beslissingen neemt, maar ik was in Civ III zo gewend om het zelf te doen dat ik de controle niet eens meer uit handen kįn geven.
  Lieve Belg donderdag 22 maart 2007 @ 17:23:11 #233
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_47553685
Ik heb een paar keer had dat ze een farm gaan wegdoen voor een cottage te zetten, en dat terwijl de voedselproductie juist 'stagnant' was.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wįy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_47554332
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 17:03 schreef Frollo het volgende:

[..]

Workers bedoel je?

Het schijnt dat de worker-AI in Civ IV best goede beslissingen neemt, maar ik was in Civ III zo gewend om het zelf te doen dat ik de controle niet eens meer uit handen kįn geven.
Was je nog aan het spelen van FfH toegekomen trouwens?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  donderdag 22 maart 2007 @ 17:48:29 #235
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_47554440
Ik gebruik vaak de Shift-toets om een hele reeks aan acties in te stellen, en de Worker gaat vervolgens de hele queue langs. Gewoon 1 keer nadenken wat er allemaal moet gebeuren, en je hebt tientallen beurten geen alst meer van ze. Meestal is er wel een prioriteit in de improvements waardoor automating eigenlijk nooit een optie moet zijn, en anders betekent het dat je teveel workers hebt.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_47554947
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 17:03 schreef Frollo het volgende:

[..]

Workers bedoel je?

Het schijnt dat de worker-AI in Civ IV best goede beslissingen neemt, maar ik was in Civ III zo gewend om het zelf te doen dat ik de controle niet eens meer uit handen kįn geven.
Maar dan ben je (vooral later in het spel) toch uren bezig met één beurt?
  Lieve Belg donderdag 22 maart 2007 @ 18:33:21 #237
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_47555860
Het micromanagement is soms nog het tofste deel van het spel
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wįy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  donderdag 22 maart 2007 @ 20:20:47 #238
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_47559441
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 18:04 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Maar dan ben je (vooral later in het spel) toch uren bezig met één beurt?
Klopt.
  donderdag 22 maart 2007 @ 20:27:07 #239
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_47559662
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 17:44 schreef Litpho het volgende:

[..]

Was je nog aan het spelen van FfH toegekomen trouwens?
Ah ja, Fall from Heaven. Jeumig, wat een mooie mod is dat!

Helaas niet echt veel tijd gehad om me erin te verdiepen. Twee keer een spelletje opgestart met een random civ en een paar beurten gespeeld, dat was het wel. Helaas.

De eerste keer was ik een vrij standaard good volkje, woudelfen of rangers of zo, de tweede keer was ik dat gestoorde circusvolk. Toen kreeg ik pas echt in de gaten hoe geniaal het eigenlijk in elkaar zit.

Toevallig heb ik vorige week Warlords voor m'n verjaardag gekregen en ik denk dat ik me daar de komende tijd liever mee bezig ga houden. In FfH zitten ondanks alles nog steeds wat schoonheidsfoutjes en dan besteed ik mijn (momenteel zeer, zeer spaarzame tijd) liever aan een afgewerkt product.

Als alles meezit ben ik in juli klaar met studeren en dan heb ik (naast m'n fulltime baan) weer zeeėn van tijd om te Civven!
pi_47559937
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 20:27 schreef Frollo het volgende:
De eerste keer was ik een vrij standaard good volkje, woudelfen of rangers of zo, de tweede keer was ik dat gestoorde circusvolk. Toen kreeg ik pas echt in de gaten hoe geniaal het eigenlijk in elkaar zit.
Je moet er wel even voor gaan zitten, zeker omdat het nog een work in progress is en de documentatie deels uitgesteld wordt tot dingen definitiever zijn (zodat je voor de laatste wijzigingen echt de developer changelog moet volgen ipv. de Civipedia openklikken).
quote:
Toevallig heb ik vorige week Warlords voor m'n verjaardag gekregen en ik denk dat ik me daar de komende tijd liever mee bezig ga houden. In FfH zitten ondanks alles nog steeds wat schoonheidsfoutjes en dan besteed ik mijn (momenteel zeer, zeer spaarzame tijd) liever aan een afgewerkt product.
Begrijpelijk. Wat ik zo in Warlords aan features heb gezien leg ik mijn prioriteiten anders (plus dat ik wél de tijd over heb om te betatesten, dat helpt), maar het zou nu je het hebt zonde zijn om er niets mee te doen .

De laatste versie is intussen min of meer stabiel (maar nog niet noodzakelijk volledig in balans) en daar is het mogelijk door als eerste de juiste religie uit te vinden te switchen naar een vers gesummonde demon en zijn leger. Wat weer de mogelijkheid oplevert dat een andere civ angelic hulp regelt. Koppel dat aan High Priests die een heilige oorlog kunnen verklaren en je hebt een heel dynamisch spel waarbij geen potje op elkaar lijkt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Litpho op 22-03-2007 20:39:51 ]
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  donderdag 22 maart 2007 @ 21:30:29 #241
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_47561845
IK BEN WEER TERUG!
En beter dan ooit, nu met nieuwe pc, dus geen urenlange laadtijden bij >3 civs en >1000AD en eindelijk de mogelijkheid groter dan tiny-maps te spelen.

Ik ben zoooo zielsgelukkig. Alsof ik CIV IV weer voor de eerste keer speel.

  vrijdag 23 maart 2007 @ 09:44:03 #242
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_47572331
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 20:34 schreef Litpho het volgende:

De laatste versie is intussen min of meer stabiel (maar nog niet noodzakelijk volledig in balans) en daar is het mogelijk door als eerste de juiste religie uit te vinden te switchen naar een vers gesummonde demon en zijn leger. Wat weer de mogelijkheid oplevert dat een andere civ angelic hulp regelt. Koppel dat aan High Priests die een heilige oorlog kunnen verklaren en je hebt een heel dynamisch spel waarbij geen potje op elkaar lijkt.
Het ziet er absoluut schitterend uit en de gameplaywijzigingen klinken erg goed!
Ik snap best dat je de nieuwe features van Warlords maar bleekjes bij af vindt steken. Sommige van de scenario's echter zijn ook erg leuk. Wat dacht je ervan om de Barbarians te spelen en alleen aan units te kunnen komen door ze te kopen met gepillaged geld? Of om met Ghenghis Khan en zijn reizende unitfabriekjes door Europa te trekken?

O ja, over die extra knopjes van FfH::

Hoe doen ze dat? Het is keihandig om bijvoorbeeld alleen de gewonde units te kunnen selecteren. Kan ik dat ook aanzetten in het gewone spel of is het iets wat de FfH modmakers zelf hebben geļmplementeerd?
  vrijdag 23 maart 2007 @ 09:44:42 #243
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_47572342
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 21:30 schreef pfaf het volgende:
IK BEN WEER TERUG!
En beter dan ooit, nu met nieuwe pc, dus geen urenlange laadtijden bij >3 civs en >1000AD en eindelijk de mogelijkheid groter dan tiny-maps te spelen.

Ik ben zoooo zielsgelukkig. Alsof ik CIV IV weer voor de eerste keer speel.

Whehe, dat is goed nieuws.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 09:46:35 #244
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_47572382
De hele nacht door gespeeld.

k Zat in het midden van een contintent op een panama-achtige gebied. Geen open borders dus.
Zonde dat ik daar geen slagje uit kon slaan, financieel of recources-technisch gezien.

Ook typisch dat alle civs op één continent zaten, toen was het dus zaak zo snel mogelijk naar Astronomy te werken. Toen ik als eerste de Aarde rond was wist ik dat ik op het goede pad was, ondertussen nam Lodewijk langzaam maar zeker de macht over mijn / ons continent over, dus ik moest snel zijn. Rond 1450 vaarden de eerste 2 galleons uit naar het onbekende land met beide settlers, longbowmen en een worker.
Aangekomen bleek dat het niet zo simpel zou worden als verwacht, de barbarians waren een volwaardige tegenstander geworden, gelukkig ben ik voorlopig wel de enige echte civ op het 2e continent, maar daar mee komt waarschijnlijk ook de zware en ondankbare taak om de barbs weg te jagen en dus ook de weg voor andere civs op continent 2 vrij te maken.

to be continued...

pi_47572534
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 17:01 schreef Sitethief het volgende:
Is het vloeken in de kerk als je je settlers op automatisch zet?
In het begin van het spel zou ik de workers zelf besturen. Het kan erg veel uitmaken als je al gelijk lekker snel bv een quarry hebt gebouwd voor bv een wonder, ipv dat je geautomatiseerde worker op een oninteressant plekje een weiland zit te bouwen.

Naar mate het spel vordert en mijn rijk groeit, automatiseer ik de workers, omdat het dan onoverzichtelijk wordt en ik word dan luier.
  Moderator vrijdag 23 maart 2007 @ 10:10:15 #246
8781 crew  Frutsel
pi_47573036
ja, ik doe de workers in het begin ook altijd zelf...
heel irri als een autoworker door een barbarian wordt geschept...
pas later zet ik ze op auto en doe ik alleen het leger nog
  vrijdag 23 maart 2007 @ 10:27:29 #247
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_47573557
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 09:46 schreef pfaf het volgende:
De hele nacht door gespeeld.

k Zat in het midden van een contintent op een panama-achtige gebied. Geen open borders dus.
Zonde dat ik daar geen slagje uit kon slaan, financieel of recources-technisch gezien.

Ook typisch dat alle civs op één continent zaten, toen was het dus zaak zo snel mogelijk naar Astronomy te werken. Toen ik als eerste de Aarde rond was wist ik dat ik op het goede pad was, ondertussen nam Lodewijk langzaam maar zeker de macht over mijn / ons continent over, dus ik moest snel zijn. Rond 1450 vaarden de eerste 2 galleons uit naar het onbekende land met beide settlers, longbowmen en een worker.
Aangekomen bleek dat het niet zo simpel zou worden als verwacht, de barbarians waren een volwaardige tegenstander geworden, gelukkig ben ik voorlopig wel de enige echte civ op het 2e continent, maar daar mee komt waarschijnlijk ook de zware en ondankbare taak om de barbs weg te jagen en dus ook de weg voor andere civs op continent 2 vrij te maken.

to be continued...

Klinkt als een Terra map. Of heb je wel specifiek gekozen voor het standaard "Continents"?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_47573567
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 09:44 schreef Frollo het volgende:
O ja, over die extra knopjes van FfH::
[afbeelding]
Hoe doen ze dat? Het is keihandig om bijvoorbeeld alleen de gewonde units te kunnen selecteren. Kan ik dat ook aanzetten in het gewone spel of is het iets wat de FfH modmakers zelf hebben geļmplementeerd?
Dat is een submod (Plot List Enhancement) en die is los te installeren. Hij is alleen in huidige versie (2.03) niet compatible met Warlords .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 23 maart 2007 @ 10:29:52 #249
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_47573616
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 10:27 schreef Litpho het volgende:

[..]

Dat is een submod (Plot List Enhancement) en die is los te installeren. Hij is alleen in huidige versie (2.03) niet compatible met Warlords .
Bedankt!

Ik heb in vanilla ook nog een pot lopen dus op zich zou ik nog wel iets aan die mod kunnen hebben.

edit: Ik heb nog eens goed zitten kijken en je kunt er nog veel meer mee dan ik al dacht! Allememachies, wat een mod!
  vrijdag 23 maart 2007 @ 10:47:01 #250
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_47574062
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 10:27 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Klinkt als een Terra map. Of heb je wel specifiek gekozen voor het standaard "Continents"?
Ik dacht dat ik continents had, maar in alle haast kan ik dan ook wel eens Terra gekozen hebben.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 10:49:08 #251
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_47574118
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 10:47 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik dacht dat ik continents had, maar in alle haast kan ik dan ook wel eens Terra gekozen hebben.
Je kunt in een lopend spel wel ergens opvragen met welke instellingen (difficulty, world size, klimaat etc) je gestart bent. Gewoon met F8 of F9 of zo.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 11:00:19 #252
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_47574443
F8, maar als je Random map kiest, dan zie je volgens mij niet welke type map de computer heeft gekozen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 23 maart 2007 @ 14:10:42 #253
154307 Oxyligen
I do not seek. I find
pi_47580639
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 09:44 schreef Frollo het volgende:

[..]

Het ziet er absoluut schitterend uit en de gameplaywijzigingen klinken erg goed!
Ik snap best dat je de nieuwe features van Warlords maar bleekjes bij af vindt steken. Sommige van de scenario's echter zijn ook erg leuk. Wat dacht je ervan om de Barbarians te spelen en alleen aan units te kunnen komen door ze te kopen met gepillaged geld? Of om met Ghenghis Khan en zijn reizende unitfabriekjes door Europa te trekken?

..
imo is alleen het Chinese Unification scenario de moeite waard.
Aan namen heb ik niks. Rugnummers moet ik hebben!
  donderdag 29 maart 2007 @ 08:28:21 #254
154307 Oxyligen
I do not seek. I find
pi_47779451
Goed nieuws:
quote:
2K Games today announced that Civilization IV: Beyond the Sword, the second expansion pack for the critically acclaimed Civilization IV, will be available in July 2007.

The expansion will focus on the late-game time periods after the invention of gunpowder and will deliver 12 challenging and decidedly different scenarios created by the development team at Firaxis Games, as well as members of the Civilization Fan Community. Sid Meier's Civilization IV: Beyond the Sword will also include ten new civilizations, 16 new leaders, five new wonders, and a variety of new units that will offer even more fun and exciting ways for players to expand their civilization’s power as they strive for world domination.

Key features include:
Expanded Epic Game: Firaxis Games delivers a massive increase in new units, buildings, and technologies to the epic game with additional focus on the late-game time periods.
New Game Scenarios: The expansion will deliver 12 new scenarios, many containing themes never before included in the Civilization series, custom designed by the team at Firaxis and select members of the Civ Fan Community.
New Civilizations: The expansion pack includes ten new civilizations, such as Portugal, Babylon and Netherlands and their associated unique units and buildings.
More Civilization Leaders: Sixteen new leaders including leaders for the ten new civilizations, as well as additional leaders for existing civilizations.
Corporations: A new gameplay feature that allows players to create corporations and spread them throughout the world. Each corporation provides benefits in exchange for certain resources.
Espionage: Now available much earlier in the game, this expanded feature offers players many new ways to spy on opponents, stir citizen unrest and defend their government’s secrets.
Events: New random events such as natural disasters, pleas for help, or demands from their citizens will challenge players to overcome obstacles in order for their civilizations to prosper.
New Wonders: Five new wonders await discovery including the Statue of Zeus, Cristo Redentor, Shwedagon Paya, the Mausoleum of Maussollos, and the Moai Statues.
Expanded Space Victory: Winning the race to Alpha Centauri will now require more strategic planning and tactical decision making.
Apostolic Palace: The United Nations will become available earlier in the game, providing a way for players to win a diplomatic victory earlier. New resolutions will also be added which will expand the available diplomatic options.
Advanced Starts: A major fan request, this new feature will enable players to “buy” components of a custom-tailored empire and begin play in the later part of the game, allowing them to experience many of the new features of the expansion pack in a shorter amount of time.
Enhanced AI: The AI has received many enhancements, making it tougher to beat on the higher difficulty levels. The ways in which the AI will attempt to achieve victory have also been expanded.
Sid Meier’s Civilization IV: Beyond the Sword will require the full version of Sid Meier’s Civilization IV and will be released for PC in July 2007. For more information please visit http://www.civilization.com/.

Six images (including 4 concept arts) from the expansion have been added to the gallery. They are: Abraham Lincoln , Afterworld Concept Art, Mausoleum Wonder, Modern Building Set, Sitting Bull, and Charlemagne Mounted Units.
Aan namen heb ik niks. Rugnummers moet ik hebben!
pi_47779500
Het klinkt erg goed! Spionage wat beter werkt, meer gericht op latere periodes in de geschiedenis, Nederland er bij, corporations ...

Maar waar ik niet zo blij mee ben:
quote:
Events: New random events such as natural disasters, pleas for help, or demands from their citizens will challenge players to overcome obstacles in order for their civilizations to prosper.
  donderdag 29 maart 2007 @ 09:38:33 #256
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_47780671
zolang die rampen de tegenstander lastig vallen, heb ik er geen problemen mee
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
  donderdag 29 maart 2007 @ 09:46:32 #257
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_47780864
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 08:32 schreef Dodecahedron het volgende:
Het klinkt erg goed! Spionage wat beter werkt, meer gericht op latere periodes in de geschiedenis, Nederland er bij, corporations ...

Maar waar ik niet zo blij mee ben:
[..]

Die zullen vast wel uit te zetten zijn..
Eindelijk officieel Nederland.
  donderdag 29 maart 2007 @ 09:49:22 #258
101852 kokos
mividaloca
pi_47780941
Coffeeshop world wonder voor NL?
Viva los Vatos Locos
  donderdag 29 maart 2007 @ 09:57:39 #259
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  donderdag 29 maart 2007 @ 10:20:16 #260
101852 kokos
mividaloca
pi_47781790
Ja en wat is het?
Viva los Vatos Locos
pi_47782690
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 09:38 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
zolang die rampen de tegenstander lastig vallen, heb ik er geen problemen mee
Random rampen vind ik best, zo lang je er maar tegen kunt wapenen (zoals barbarians).

Anders is het gewoon spelers pesten.
pi_47782759
Cool, pfaf er zijn dus ook echt futuristische dingen.
  donderdag 29 maart 2007 @ 11:03:11 #263
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_47783057
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:54 schreef Dodecahedron het volgende:
Cool, pfaf er zijn dus ook echt futuristische dingen.
Civilization meets Alpha Centauri!
  donderdag 29 maart 2007 @ 11:07:49 #264
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_47783210
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:51 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Random rampen vind ik best, zo lang je er maar tegen kunt wapenen (zoals barbarians).

Anders is het gewoon spelers pesten.
Ik denk dat er vast wel iets zal zijn in de loop der tijd. In het begin zal je, denk ik, alleen maar kunnen hopen. Maar naar verloop van tijd zal je, denk ik, wel iets als stevigere gebouwen hebben.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
  donderdag 29 maart 2007 @ 11:13:47 #265
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_47783439
Tsja, het zal even afwachten zijn hoe het uitpakt. In principe een erg interessant en vooral realistische concept. Van een great Chicago fire en San Francisco Earthquake tot Pompeļ of Atlantis.
Maar bij Sim City zet ik rampen altijd uit.
pi_47818969
WOW, die Fall from Heaven ziet er ook goed uit zeg.
  Moderator vrijdag 30 maart 2007 @ 08:29:29 #267
8781 crew  Frutsel
pi_47819283
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 11:03 schreef pfaf het volgende:

[..]

Civilization meets Alpha Centauri!
Alpha heb ik ook dagen weken gespeeld
Ben benieuwd naar deze add-on. Ziet er vet uit
pi_47885686
Hmmm die AI van FfH2 is wel een beetje vreemd ...
pi_47897895
quote:
Op zondag 1 april 2007 11:01 schreef Dodecahedron het volgende:
Hmmm die AI van FfH2 is wel een beetje vreemd ...
Hoezo vreemd? Ze hebben in de Fire fase weliswaar het script voor diplomatie omgeschreven (en dat heel diplomatiek het "Warscript" gedoopt) maar zo vreemd vind ik het allemaal niet. Wel wat aggressiever, maar dat kan geen kwaad .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_47906422
welke naties heb je eigenlijk bij FFH2 dan?
Het is dan ook zo'n soort warcraftstyle-mod, toch?
pi_47910152
quote:
Op zondag 1 april 2007 17:54 schreef Litpho het volgende:

[..]

Hoezo vreemd? Ze hebben in de Fire fase weliswaar het script voor diplomatie omgeschreven (en dat heel diplomatiek het "Warscript" gedoopt) maar zo vreemd vind ik het allemaal niet. Wel wat aggressiever, maar dat kan geen kwaad .
Normaal speel ik civ altijd met Warlord/Noble en dat is me altijd al moeilijk genoeg. Nu speelde ik laatst FfH2 met niveau Warlord. Ik speelde met dat dwergenvolk (Luicharp?) en kon stad na stad veroveren met mijn hero Bambur en mijn Soldiers of Kilmorph. De beschaving die ik aanviel, de Illians, gebruikte hun heroes en spells helemaal niet. De Illians waren na mij de beschaving met de hoogste score op dat moment.

Trouwens: Hoe zit dat eigenlijk precies met die Fire fase? Of moet ik dat Warscript na het installeren van de mod nog ergens bij inproppen?
pi_47910206
quote:
Op zondag 1 april 2007 21:57 schreef Stark het volgende:
welke naties heb je eigenlijk bij FFH2 dan?
Het is dan ook zo'n soort warcraftstyle-mod, toch?
Heel leuk, allerlei verschillende naties: http://civ4wiki.com/wiki/index.php/FfH_Civilizations

Ze verschillen allemaal heel erg van elkaar.
pi_47910919
quote:
Op zondag 1 april 2007 23:25 schreef Dodecahedron het volgende:
De beschaving die ik aanviel, de Illians, gebruikte hun heroes en spells helemaal niet.
Heroes zouden ze wel moeten gebruiken, maar het klopt dat de spells gebruiken ze nog niet altijd even goed afgaat. Het is nog een beta tenslotte.
quote:
Trouwens: Hoe zit dat eigenlijk precies met die Fire fase? Of moet ik dat Warscript na het installeren van de mod nog ergens bij inproppen?
Nee, als je 0.20 of 0.21 hebt zit je in de Fire Phase. Dan krijg je de gelegenheid om via de Ashen Veil de demonische beschaving van Hyborem naar aarde te brengen en door op kruistocht te gaan de vernietiging van de wereld (weerspiegeld door de Armageddon counter) naderbij te brengen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_47974663
quote:
Op zondag 1 april 2007 23:45 schreef Litpho het volgende:

[..]

Heroes zouden ze wel moeten gebruiken, maar het klopt dat de spells gebruiken ze nog niet altijd even goed afgaat. Het is nog een beta tenslotte.
[..]

Nee, als je 0.20 of 0.21 hebt zit je in de Fire Phase. Dan krijg je de gelegenheid om via de Ashen Veil de demonische beschaving van Hyborem naar aarde te brengen en door op kruistocht te gaan de vernietiging van de wereld (weerspiegeld door de Armageddon counter) naderbij te brengen.
Het is allemaal erg indrukwekkend gemaakt.

Civ4 loopt alleen veel vast bij mij met FfH
pi_48040849
Dan zal ik maar eerst afwachten totdat het helemaal af is.
pi_48041953
quote:
Op donderdag 5 april 2007 13:48 schreef Stark het volgende:
Dan zal ik maar eerst afwachten totdat het helemaal af is.
Dan zou ik de wekker maar vast zetten op 2010 .

Nu loopt hij bij mij trouwens zelden vast en ik vind het wel leuk om de bouw een beetje te volgen, maar je loopt door updates inderdaad het risico dat de strategie die in de vorige versie nog werkte nu onderuit gehaald is (uit het oogpunt van totaalbalans uiteraard). Het is in ieder geval zeker niet zo dat je moeite hebt om een spel te spelen vanwege gigantische regelmatig optredende bugs, meer af en toe nog eens een rare melding.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_48052003
Ik heb het spel ook weer eens opgestart. Een potje met de spanjaarden, hun UB geeft siege units +5 XP tot de moderne tijd, dat is niet verkeerd.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  vrijdag 6 april 2007 @ 10:44:07 #278
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  zaterdag 7 april 2007 @ 16:11:07 #279
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_48111706
Is er ook een instelling in een xml-file voor het aantal units zonder kosten?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_48122123
ik heb een vraagje: moet je alle technologies doen om beter te worden of is skippen van bepaalde technologies ook een goede optie (slimme zet).
bijvoorbeeld omdat het later helemaal niet hoeft of omdat een latere technologie de vorige overneemt ofzo?
  zaterdag 7 april 2007 @ 22:16:40 #281
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_48123470
Je kan techs skippen als je er niets aan hebt, maar je hebt ze vrijwel altijd nodig om verder te komen in de tech tree.

Bij het kiezen van een nieuwe tech kies ik doorgaans voor de keuze "show me the big picture" oftewel F6, zodat ik een aantal techs verderop kan kijken. Heb je bijvoorbeeld net Iron Working ontdekt en heb je geen Iron maar wel Ivory, dan klik je op de tech Construction en civ bepaalt de snelste route zodat je toegang krijgt tot War Elephants en Catapults om de Iron van de AI te veroveren. Door een aantal techs dieper in de techtree te kijken kies je niet voor de korte termijn wanneer je alleen gaat kiezen tussen de techs die in het lijstje staan.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 8 april 2007 @ 22:44:52 #282
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_48128966
Horseback Riding is een tech die ik vaak pas erg laat 'doe', omdat ik toch altijd zonder paarden zit.

[/calimeromode]
  zondag 8 april 2007 @ 23:12:04 #283
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_48130352
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 16:11 schreef Sidekick het volgende:
Is er ook een instelling in een xml-file voor het aantal units zonder kosten?
Ah, gevonden: GameInfo map, HandicapInfo.xml
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 8 april 2007 @ 23:15:49 #284
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_48130563
quote:
Op zondag 8 april 2007 22:44 schreef pfaf het volgende:
Horseback Riding is een tech die ik vaak pas erg laat 'doe', omdat ik toch altijd zonder paarden zit.

[/calimeromode]
Ik Archery, alleen wanneer ik geen Horses of Copper heb. Die stadverdedigers vind ik niet heel handig, want de beste verdediging is de beste aanval (zodat AI's of barbs niet de kans krijgen om improvements te pillagen).
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 8 april 2007 @ 23:17:20 #285
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_48130637
Sidekicks tip van de week: Als je bij je eerste Scout of Warrior een Goody Hut ziet, zorg ervoor dat je eerst de stad sticht, en vervolgens de Goody Hut binnenloopt want alleen na stichting van je stad heb je kans op een nieuwe technologie.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_48131453
quote:
Op zondag 8 april 2007 23:17 schreef Sidekick het volgende:
Sidekicks tip van de week: Als je bij je eerste Scout of Warrior een Goody Hut ziet, zorg ervoor dat je eerst de stad sticht, en vervolgens de Goody Hut binnenloopt want alleen na stichting van je stad heb je kans op een nieuwe technologie.
Goed punt. Je techdevelopment begint inderdaad pas als je gesettled bent.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_48132924
quote:
Op zondag 8 april 2007 23:15 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik Archery, alleen wanneer ik geen Horses of Copper heb. Die stadverdedigers vind ik niet heel handig, want de beste verdediging is de beste aanval (zodat AI's of barbs niet de kans krijgen om improvements te pillagen).
Hmmm ... goed punt.
pi_48133140
quote:
Op zondag 8 april 2007 23:15 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik Archery, alleen wanneer ik geen Horses of Copper heb. Die stadverdedigers vind ik niet heel handig, want de beste verdediging is de beste aanval (zodat AI's of barbs niet de kans krijgen om improvements te pillagen).
Met Raging Barbs (en zeker de mate aan Barbarians die je in FfH krijgt) is af en toe schuilen in je stad en de golf zich stuk laten lopen in het vroege spel de enige optie.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 9 april 2007 @ 10:59:36 #289
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_48139243
quote:
Op maandag 9 april 2007 00:16 schreef Litpho het volgende:

[..]

Met Raging Barbs (en zeker de mate aan Barbarians die je in FfH krijgt) is af en toe schuilen in je stad en de golf zich stuk laten lopen in het vroege spel de enige optie.
Natuurlijk, en daarnaast heb je Archery nodig voor Horse Archers, iets dat ik soms wel eens wil vergeten.

Maar uiteindelijk zijn Chariots de ultieme Barb killers, aangezien er geen Barb Spearman komen (is volgens mij wel veranderd in de laatste patch voor warlords, maar ik ben ze nog niet tegengekomen).
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  maandag 9 april 2007 @ 11:05:11 #290
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_48139412
Ik heb zojuist een verschrikkelijk kutpotje gehaald dmv domination. IEDEREEN was bevriend met elkaar op een pangea, defensive pacts overal om me heen en culture, space race en time stonden uit. Dus een 6-fronten oorlog was het gevolg. Dat ik deze heb gewonnen heb ik te danken aan Ghandi, die me als enige trouw bleef en me met technologien kon supplien terwijl ik non-stop military units bouwde.
Wel gaaf dat ik gewonnen heb tegen zo'n pact, maar toch blijf ik er bij dat de AI onderling te lief voor elkaar zijn.
  maandag 9 april 2007 @ 12:27:47 #291
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_48141727
quote:
Op zondag 8 april 2007 23:17 schreef Sidekick het volgende:
Sidekicks tip van de week: Als je bij je eerste Scout of Warrior een Goody Hut ziet, zorg ervoor dat je eerst de stad sticht, en vervolgens de Goody Hut binnenloopt want alleen na stichting van je stad heb je kans op een nieuwe technologie.
Dat betekent dus dat als ik een hutje pak voordat ik m'n eerste stad gesticht heb, de kans op een gratis Settler groter is. Goeie tip.
  maandag 9 april 2007 @ 14:41:46 #292
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_48145846
quote:
Op maandag 9 april 2007 12:27 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dat betekent dus dat als ik een hutje pak voordat ik m'n eerste stad gesticht heb, de kans op een gratis Settler groter is. Goeie tip.
Ik weet niet hoe het met Noble zit, maar op moeilijkheidsniveau Prince krijg je nooit een settler. En de kans op een geldbedrag wordt ook groter.

Overigens heb je zonder stad ook nooit hostile villagers met een Warrior.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  woensdag 11 april 2007 @ 03:51:06 #293
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_48203599
Ik vind Civ IV en machtig mooi spel, maar het is zo onstabiel als een stoel met nog maar een poot. Cras-to-Desktop, vastlopen, haperingen, wegvallen van alle grafics, erg lange laadtijden, en ga zo maar door...

Vroeger crashte Civ I-III ook nog wel eens, maar vastlopen deden ze niet, is dit spel dan zo veeleisend geworden? Of gewoon buggy ontworpen? Aanbevolen is 512 aan RAM, ik heb verdomme 768 MB.........
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
  woensdag 11 april 2007 @ 04:13:53 #294
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_48203652
Ik ga nu ff de patch er overheen gooien, kijken of dat wat helpt..............
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
  woensdag 11 april 2007 @ 10:18:13 #295
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  woensdag 11 april 2007 @ 11:43:47 #296
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_48209909
Ik om de haverklap, al draait hij wel ietsje beter na de patch.....

Wel raar omdat ik speciaal voor Civ IV Windows opnieuw geļnstalleerd heb....
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
  woensdag 11 april 2007 @ 11:53:58 #297
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_48210249
Sitethief, kan je videokaart het allemaal wel aan? Civ IV is (voor zijn genre tenminste) een grafisch behoorlijk zwaar programma.
  woensdag 11 april 2007 @ 13:31:44 #298
154307 Oxyligen
I do not seek. I find
pi_48213833
Zelf draai ik + Warlords + patch op een Geforce 3: nooitr crashes (atl effecten uitgezet). Wel laatste drivers. Aan DirectX instellingen kan je ook nog wat sleutelen.
Aan namen heb ik niks. Rugnummers moet ik hebben!
  woensdag 11 april 2007 @ 14:53:33 #299
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_48216771
nVIDIA GeForce4 MX 440 zou toch moeten voldoen lijkt me......
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
  woensdag 11 april 2007 @ 15:07:37 #300
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_48217258
quote:
Op woensdag 11 april 2007 14:53 schreef Sitethief het volgende:
nVIDIA GeForce4 MX 440 zou toch moeten voldoen lijkt me......
Ik heb ook een GeForce 4 (ti4200) en daar loopt Civ IV vlekkeloos op.
Nee, dan zal het wel niet aan de videokaart liggen. Raar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')