abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 juli 2006 @ 17:34:54 #1
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40277408
quote:
warschau - de conservatieve poolse president lech kaczynski pleit voor de invoering van de doodstraf in de europese unie. "landen die de doodstraf opgeven, geven de crimineel een ongelofelijk voordeel op het slachtoffer, het voordeel van leven boven de dood", zei het staatshoofd vrijdag op de poolse radio.

in alle 25 eu-landen is de doodstraf afgeschaft. voor de tien landen die in 2004 toetraden was het een voorwaarde om toegelaten te worden tot de unie. "we moeten hierover discussiëren in europa. ik denk dat de tijd daar is dat europa haar standpunt over dit onderwerp bijstelt", aldus kaczysnki.

lech kaczynski en zijn tweelingbroer, premier jaroslaw kaczynski, wonnen vorig jaar de presidents- en parlementsverkiezingen in polen met onder meer hun harde standpunten over de bestrijding van corruptie en criminaliteit. hun conservatieve en nationalistische retoriek valt slecht bij veel eu-partners. de vrees bestaat dat polen geïsoleerd raakt binnen de unie.
nou heb ik polen op zich best hoog zitten, maar dit soort ongein moet echt kappen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40277541
ik ben tegen de doodstraf
pi_40277574
als je even het ad leest vandaag, kan je lezen dat ik voor ben!
Hell To The Liars
  vrijdag 28 juli 2006 @ 17:42:19 #4
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40277587
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 17:41 schreef droopie het volgende:
als je even het ad leest vandaag, kan je lezen dat ik voor ben!
linkje?
  vrijdag 28 juli 2006 @ 17:46:47 #5
104871 remlof
Europees federalist
pi_40277682
ok, maar dan alleen voor polen, he?
pi_40277708
ik vind dat elk land voor zichzelf moet kunnen uitmaken of ze de doodstraf willen of niet. dat europa zich daar ook weer mee bemoeit is voor mij het zoveelste bewijs dat we er goed aan doen europa zo snel mogelijk te dumpen...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_40277748
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 17:34 schreef dr_flash het volgende:

[..]

nou heb ik polen op zich best hoog zitten,
ik niet, totaal niet
pi_40277760
voor sommige criminelen een heel goed idee...
pi_40277773
zo, lekker volkje hebben we binnengehaald bij de eu.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 17:50:35 #10
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_40277782
zal nooit gebeuren, wat een goede zaak is.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 17:50:48 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40277786
na ja hoe dan ook, het is wel iets waaer we het ff over moeten hebbn
  vrijdag 28 juli 2006 @ 17:51:44 #12
39632 ikbeneenkiwi
De fruitigste
pi_40277807
het grootste voordeel van de doodstraf vind ik tegelijkertijd ook het grootste nadeel; het is onomkeerbaar. iets dat vrij vervelend is mocht de persoon in kwestie na uitvoering van het vonnis onschuldig zijn. los daarvan ben ik van mening dat er aardig wat criminelen zijn die het niet verdienen om te leven, en waar de maatschappij eigenlijk beter permanent verlost van zou kunnen worden...
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
  vrijdag 28 juli 2006 @ 17:51:59 #13
19974 Schuldige_Omstander
Ga maar veilig op pad, mensen
pi_40277812
ik sanp niet dat die conservatievelingen nog steeds niet begrijpen dat levenslang zonder voorruitzichten een eregre straf is dan de doodsstraf. ik wil best via mijn belastingscenten zorgen dat de ergste criminelen echt lijden.
[quote]Op maandag 8 mei 2006 @ 23:39 schreef Tommeke het volgende:
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
  vrijdag 28 juli 2006 @ 17:53:19 #14
39632 ikbeneenkiwi
De fruitigste
pi_40277850
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 17:51 schreef schuldige_omstander het volgende:
ik sanp niet dat die conservatievelingen nog steeds niet begrijpen dat levenslang zonder voorruitzichten een eregre straf is dan de doodsstraf. ik wil best via mijn belastingscenten zorgen dat de ergste criminelen echt lijden.
ik heb niet bepaald de indruk dat de nederlandse gevangenissen er toe bijdragen dat gevangenen hier lijden
pi_40277967
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 17:51 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
het grootste voordeel van de doodstraf vind ik tegelijkertijd ook het grootste nadeel; het is onomkeerbaar. iets dat vrij vervelend is mocht de persoon in kwestie na uitvoering van het vonnis onschuldig zijn. los daarvan ben ik van mening dat er aardig wat criminelen zijn die het niet verdienen om te leven, en waar de maatschappij eigenlijk beter permanent verlost van zou kunnen worden...
ja, maar hoezo zou jij dat mogen beslissen?

eeuwen, millennia lang was het normaal dat geschillen met gevechten-tot-de-dood werden opgelost. nu is er een groep mensen die telkens ervoor zorgt dat hun kinderen dezelfde normen meekrijgen -in principe worden gebrainwasht, zo zou je het kunnen stellen-, en die mensen vinden het ineens niet ok dat bepaalde dingen gebeuren, en vinden dat ze zelf wel die straf kunnen opleggen.

vind dat een beetje krom en erg fout klinken eigenlijk

sowieso is het imo alleen nuttig als:
- wraak
- als alternatief voor levenslang vastzetten van onbehandelbaren (zelfs dat schijnt, trouwens, financieel gezien, niet zo te zijn omdat in bijv. de vs een executie echt tonnennnnn kost...)
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 17:53 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

ik heb niet bepaald de indruk dat de nederlandse gevangenissen er toe bijdragen dat gevangenen hier lijden
dan nodig ik jou uit om 2 dagen te gaan zitten in een nl gevangeniscel, waar je de hele dag mag kijken naar belspelletjes (als je celgenoot dat ook wil), of mag lezen in de beperkte gevangenisbieb, of een paar keer per dag (hooguit) een uurtje buitenlucht mag inademen

denk dat je dat na een halve dag al vrij beu bent eigenlijk...
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
  vrijdag 28 juli 2006 @ 18:01:56 #16
39632 ikbeneenkiwi
De fruitigste
pi_40278069
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 17:57 schreef sorcerer8472 het volgende:

[..]

ja, maar hoezo zou jij dat mogen beslissen?
heb ik ergens beweerd dat ik dat zou mogen beslissen
quote:
eeuwen, millennia lang was het normaal dat geschillen met gevechten-tot-de-dood werden opgelost. nu is er een groep mensen die telkens ervoor zorgt dat hun kinderen dezelfde normen meekrijgen -in principe worden gebrainwasht, zo zou je het kunnen stellen-, en die mensen vinden het ineens niet ok dat bepaalde dingen gebeuren, en vinden dat ze zelf wel die straf kunnen opleggen.
idem dito; het gaat er niet om dat mensen het recht in eigen hand zouden mogen nemen, maar dat de doodstraf door de staat kan worden opgelegd als wettige (en zwaarste) strafmaat.
quote:
sowieso is het imo alleen nuttig als:
- wraak
- als alternatief voor levenslang vastzetten van onbehandelbaren (zelfs dat schijnt, trouwens, financieel gezien, niet zo te zijn omdat in bijv. de vs een executie echt tonnennnnn kost...)
iedere straf is een vorm van wraak of genoegdoening. daarnaast is het rechtsstelsel in de vs totaal niet te vergelijken met het stelsel in nl, dus gaat een kostenvergelijking hier niet op.
pi_40278125
quote:
het grootste voordeel van de doodstraf vind ik tegelijkertijd ook het grootste nadeel; het is onomkeerbaar.
gevangenisstraffen kunnen ook onomkeerbare gevolgen hebben. bijvoorbeeld tbs'ers die ontsnappen en aan het moorden slaan.

ook al zou er in een zeer extreem geval een onschuldig iemand ter dood worden veroordeeld, als ze daarmee tientallen andere moorden op onschuldige burgers weten te voorkomen kan het best de moeite waard zijn.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  vrijdag 28 juli 2006 @ 18:04:53 #18
39632 ikbeneenkiwi
De fruitigste
pi_40278135
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 17:57 schreef sorcerer8472 het volgende:
dan nodig ik jou uit om 2 dagen te gaan zitten in een nl gevangeniscel, waar je de hele dag mag kijken naar belspelletjes (als je celgenoot dat ook wil), of mag lezen in de beperkte gevangenisbieb, of een paar keer per dag (hooguit) een uurtje buitenlucht mag inademen

denk dat je dat na een halve dag al vrij beu bent eigenlijk...
ooit op een open dag van de justitiele inrichtingen geweest? dat valt best mee hoor allemaal. in nl wel althans. bovendien: het is ook helemaal niet de bedoeling dat het uitzitten van een straf plezierig is. mijn mening is enkel dat het nog wel wat soberder zou mogen.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 18:05:35 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40278154
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 17:47 schreef tikorev het volgende:
ik vind dat elk land voor zichzelf moet kunnen uitmaken of ze de doodstraf willen of niet. dat europa zich daar ook weer mee bemoeit is voor mij het zoveelste bewijs dat we er goed aan doen europa zo snel mogelijk te dumpen...
die pan-europese bemoeizucht daar ben ik op zich ook tegen, maar alles wijst erop dat dit idee komt uit polen zelf. ik zal eens polsen wat mijn vrienden er van vinden..
  vrijdag 28 juli 2006 @ 18:05:55 #20
39632 ikbeneenkiwi
De fruitigste
pi_40278166
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:04 schreef tikorev het volgende:

[..]

gevangenisstraffen kunnen ook onomkeerbare gevolgen hebben. bijvoorbeeld tbs'ers die ontsnappen en aan het moorden slaan.

ook al zou er in een zeer extreem geval een onschuldig iemand ter dood worden veroordeeld, als ze daarmee tientallen andere moorden op onschuldige burgers weten te voorkomen kan het best de moeite waard zijn.
mee eensch. (zoals ik al eerder beschreef)
pi_40278320
kiwi: dat van die open dagen: ja, paar jaar geleden. als jij ook bent geweest dan kun je je of niet voorstellen hoe het is om lang in zo'n klein hok te zitten, of je kunt er gewoon tegen, wat ik op zich ziek vind
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:01 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

heb het niet over jou, maar over mensen in het algemeen.
quote:
idem dito; het gaat er niet om dat mensen het recht in eigen hand zouden mogen nemen, maar dat de doodstraf door de staat kan worden opgelegd als wettige (en zwaarste) strafmaat.
dit gaat aan mijn punt voorbij.
quote:
iedere straf is een vorm van wraak of genoegdoening. daarnaast is het rechtsstelsel in de vs totaal niet te vergelijken met het stelsel in nl, dus gaat een kostenvergelijking hier niet op.
bullshit! straf in .nl is erop gericht correctioneel te zijn: mensen moeten beter eruit komen dan ze erin zijn gegaan. dat is een deel van de reden waarom de straffen lager zijn dan in veel andere landen (criminaliteitscijfers in .nl zijn lager dan in de vs waar de straffen over het algemeen veeeeel hoger zijn, dat zegt ook al wat, vind ik).

een kostenvergelijking gaat wel op: in nl zijn de kosten van zowel doodstraf als levenslange opsluiting hoger. dit vanwege de gigantische berg juridische documenten en controles die zouden moeten worden uitgevoerd in nl, zou ook hier een doodstraf over het algemeen waarschijnlijk duurder zijn dan een levenslange opsluiting, vanwege het feit dat nl heel netjes mensenrechten naleeft, en nog eens triple-checkt of ze niet iets vergeten. daarnaast is een doodstraf een "exclusieve" behandeling waarbij veel mensen lange tijd betrokken zijn. dat maakt het een extreem tijd- en geldverslindende behandeling. levenslang veroordeelden gooi je gewoon in de gevangenismolen bij bestaande bewakers etc., en je betaalt een klein beetje extra voor eten/drinken e.d. ...
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_40278385
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:04 schreef tikorev het volgende:

[..]

wederom bull. dit is juist geen gevolg van een gevangenisstraf, maar van een ontsnapping. tbs is sowieso niet goed te vergelijken met een gewone straf.
quote:
da's de amerikaanse approach: daar zetten ze ook liever 1 onschuldige in de gevangenis dan dat ze 2 schuldigen laten lopen. erg fout imo! je zou zelf maar die onschuldige zijn... dan piep je ineens wel anders! bovendien kun je nooit zeker zijn of je wel levens spaart.

bovendien ben ík persoonlijk van mening dat je per geval zorgvuldig moet oordelen over recidivekans. is die te hoog, dan ga je door met behandelen totdat die wel laag genoeg is. onbehandelbaar = long-stay (moeten ze ook nog es wat voor verzinnen in .nl, gewoon een gevangenis voor gestoorden).
  vrijdag 28 juli 2006 @ 18:22:03 #23
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_40278576
quote:
los daarvan ben ik van mening dat er aardig wat criminelen zijn die het niet verdienen om te leven,
"velen die leven verdienen de dood. en sommigen die sterven verdienen het leven. kun jij het hun geven? wees dan niet te happig om als vonnis de doodstraf uit te spreken. want zelfs de zeer wijzen kunnen niet alle bedoelingen doorgronden"

gandalf, in de ban van de ring, boek 1.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 28 juli 2006 @ 18:23:47 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40278620
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:15 schreef sorcerer8472 het volgende:

[..]

wederom bull. dit is juist geen gevolg van een gevangenisstraf, maar van een ontsnapping. tbs is sowieso niet goed te vergelijken met een gewone straf.
[..]
en dus hoef je er maar niet op te rreageren?
pi_40278693
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:15 schreef sorcerer8472 het volgende:

[..]

da's de amerikaanse approach: daar zetten ze ook liever 1 onschuldige in de gevangenis dan dat ze 2 schuldigen laten lopen. erg fout imo!
ik zeg dat als je met de doodstraf het leven van bijvoorbeeld tien onschuldige mensen weet te sparen dat de doodstraf dan best kan lonen, ook als er bijvoorbeeld één onschuldig iemand per ongelijk ter dood wordt veroordeeld.

vergelijk het met vuurwapens van de politie. er bestaat ook altijd de kans dat je per ongeluk door een afzwaaiende politiekogel wordt getroffen en sterft. dan ga je toch ook niet zeggen dat de politie maar geen vuurwapens meer moet dragen omdat eventuele fouten 'onomkeerbaar' zijn. en waarom zeg je dat? omdat je weet dat de politie met die vuurwapens ook heel veel mensen kunnen beschermen waardoor vele slachtoffers kunnen worden voorkomen.

hetzelfde geldt voor de doodstraf. ik beweer zeker niet dat de doodstraf de perfecte straf is maar in sommige extreme situaties kan het best leiden tot minder slachtoffers in het totaal.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 18:37:01 #26
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_40278933
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:26 schreef tikorev het volgende:
ik beweer zeker niet dat de doodstraf de perfecte straf is maar in sommige extreme situaties kan het best leiden tot minder slachtoffers in het totaal.
de doodstraf is per definitie geen straf. als je de doodstraf als straf wilt beschouwen zul je eerst het begrip 'straf' opnieuw moeten definiëren.
pi_40278966
bij het gebruik van wapens door de politie is er sprake van direct gevaar voor mensen in de omgeving, of voor de agent zelf. dan is de keuze snel gemaakt, zal iedereen het mee eens zijn.

situaties waar jij het over hebt zijn van die "ik moet en zal hem executeren, want over 12 jaar vermoordt hij misschien weer iemand"-situaties, die bovendien bij levenslang niet gelden door het te verwaarlozen ontsnappingsgevaar, wat statistisch gezien in nl kleiner lijkt te zijn dan het gevaar dat onschuldigen voor lange tijd worden vastgezet (zaak marianne vaatstra).

bovendien is dit een beschaafd land. dat houdt in, vind ik en met mij velen (inclusief de controlerende en wetgevende macht in nl), dat je liever 2 schuldigen laat lopen dan dat je 1 onschuldige opsluit, zeker als het gaat om kleine vergrijpen.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 18:42:41 #28
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_40279063
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:26 schreef tikorev het volgende:

[..]

ik zeg dat als je met de doodstraf het leven van bijvoorbeeld tien onschuldige mensen weet te sparen dat de doodstraf dan best kan lonen, ook als er bijvoorbeeld één onschuldig iemand per ongelijk ter dood wordt veroordeeld.

vergelijk het met vuurwapens van de politie. er bestaat ook altijd de kans dat je per ongeluk door een afzwaaiende politiekogel wordt getroffen en sterft. dan ga je toch ook niet zeggen dat de politie maar geen vuurwapens meer moet dragen omdat eventuele fouten 'onomkeerbaar' zijn. en waarom zeg je dat? omdat je weet dat de politie met die vuurwapens ook heel veel mensen kunnen beschermen waardoor vele slachtoffers kunnen worden voorkomen.

hetzelfde geldt voor de doodstraf. ik beweer zeker niet dat de doodstraf de perfecte straf is maar in sommige extreme situaties kan het best leiden tot minder slachtoffers in het totaal.
nee, als je iets hebt gedaan waar de doodstraf op staat zul je je toch eerder nergens meer iets van aantrekken als ze je opjagen? voortvuchtige zullen eerder de inschatting maken om zich heen te schieten, en dergelijks. denk dat dit wel eens wat meer slachtoffers kan eisen dan die 'paar' ten onrechte veroordeelde, wat ook onverteerbaar is.
onverteerbaar net als 'moord' als een vrijwel puur symbolisch middel te laten gebruiken door de staat.
pi_40279069
quote:
nou heb ik polen op zich best hoog zitten, maar dit soort ongein moet echt kappen
op basis waarvan heb je polen in vredesnaam hoog zitten? niet vanwege de huidige, ultraconservatieve, nationalistische kaczynski-regering mag ik hopen? het huidige bewind is zowat nog erger dan de communisten destijds. door hun gedrag raakt polen geïsoleerd van de eu.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 18:43:27 #30
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40279084
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:37 schreef neworder het volgende:

[..]

de doodstraf is per definitie geen straf. als je de doodstraf als straf wilt beschouwen zul je eerst het begrip 'straf' opnieuw moeten definiëren.
nou, daar ben ik het dus niet zomaar mee eens. dit is als roepen "nietus" en dan claimen dat je een geldig argument te pakken hebt
  vrijdag 28 juli 2006 @ 18:45:20 #31
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40279139
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:42 schreef dvtb het volgende:

[..]

op basis waarvan heb je polen in vredesnaam hoog zitten? niet vanwege de huidige, ultraconservatieve, nationalistische kaczynski-regering mag ik hopen? het huidige bewind is zowat nog erger dan de communisten destijds. door hun gedrag raakt polen geïsoleerd van de eu.
het is dat hele rare mechanisme
dat mechanisme waardoor je alle moslims die je kent, prima gozers vindt, maar de religie / groep / stam als geheel ineens niet okee meer is
pi_40279161
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:42 schreef odysseuzzz het volgende:

[..]

nee, als je iets hebt gedaan waar de doodstraf op staat zul je je toch eerder nergens meer iets van aantrekken als ze je opjagen? voortvuchtige zullen eerder de inschatting maken om zich heen te schieten, en dergelijks.
heb je ook nog enig bewijs voor die stelling?

ik kan hier bijvoorbeeld niemand vinden die na het begaan van een misdrijf ook nog eens een paar politieagenten heeft vermoord tijdens zijn arrestatie:

http://www.tdcj.state.tx.us/stat/executedoffenders.htm
  vrijdag 28 juli 2006 @ 18:46:27 #33
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40279165
en nee, ik heb het er nog niet met mijn poolse vrienden over gehad. zou ik eigenlijk eens moeten doen
  vrijdag 28 juli 2006 @ 18:49:41 #34
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_40279237
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:46 schreef tikorev het volgende:

[..]

heb je ook nog enig bewijs voor die stelling?

ik kan hier bijvoorbeeld niemand vinden die na het begaan van een misdrijf ook nog eens een paar politieagenten heeft vermoord tijdens zijn arrestatie:

http://www.tdcj.state.tx.us/stat/executedoffenders.htm
het is amper een stelling het is een redenatie. hoewel ik dus wel van mening ben dat het onverteerbaar is 'moord' als middel in te zetten.
pi_40279280
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:38 schreef sorcerer8472 het volgende:
bij het gebruik van wapens door de politie is er sprake van direct gevaar voor mensen in de omgeving, of voor de agent zelf. dan is de keuze snel gemaakt, zal iedereen het mee eens zijn.
ten eerste ging erom dat mensen tegen de doodstraf zijn omdat het onomkeerbaar is. ik geef even aan dat onomkeerbaarheid bij veel vergelijkende zaken geen enkele reden is om ergens tegen te zijn.

ten tweede geldt hetzelfde verhaal ook als de politieagent zijn pistool nog in zijn holster heeft zitten voor het geval er in de toekomst een gevaar kan ontstaan waarin hij een vuurwapen nodig heeft. als zo'n wapen bijvoorbeeld op straat uit zijn holster valt, afgaat en een kind in zijn hoofd treft zal iedereen dat ook beschouwen als een tragisch ongeluk. dat is nu ook voor bijna niemand een reden om te zeggen dat de politie maar geen wapens moet dragen.

hetzelfde geldt voor de doodstraf. de kans op een onschuldig slachtoffer is in mijn ogen gerechtvaardigd zolang de kans dat je met de doodstraf vele onschuldige mensen weet te sparen (bijvoorbeeld doordat tbs'ers niet meer kunnen ontsnappen en aan het moorden slaan) groter is.
pi_40279283
retarded, die polen.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 18:56:22 #37
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_40279364
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:52 schreef tikorev het volgende:

[..]

ten tweede geldt hetzelfde verhaal ook als de politieagent zijn pistool nog in zijn holster heeft zitten voor het geval er in de toekomst een gevaar kan ontstaan waarin hij een vuurwapen nodig heeft. als zo'n wapen bijvoorbeeld op straat uit zijn holster valt, afgaat en een kind in zijn hoofd treft zal iedereen dat ook beschouwen als een tragisch ongeluk. dat is nu ook voor bijna niemand een reden om te zeggen dat de politie maar geen wapens moet dragen.
dan is er toch geen sprake van 'moord'?
en zo'n ongeval kan ook gebeuren met een vreemd geknikkerde knikker.
pi_40279546
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:56 schreef odysseuzzz het volgende:

[..]

dan is er toch geen sprake van 'moord'?
nee, van een tragisch ongeval dat niemand er toe aanzet te eisen dat de politie zonder wapens de straat opgaat omdat eventuele fouten 'onomkeerbaar' zijn. hetzelfde geldt imo voor onterecht ter dood veroordeelden. dat zijn ook tragische ongevallen. zolang ze een hoger doel dienen dat meer slachtoffers voorkomt lijkt mij dat gerechtvaardigd.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 19:10:40 #39
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_40279663
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 19:05 schreef tikorev het volgende:

[..]

nee, van een tragisch ongeval dat niemand er toe aanzet te eisen dat de politie zonder wapens de straat opgaat omdat eventuele fouten 'onomkeerbaar' zijn. hetzelfde geldt imo voor onterecht ter dood veroordeelden. dat zijn ook tragische ongevallen. zolang ze een hoger doel dienen dat meer slachtoffers voorkomt lijkt mij dat gerechtvaardigd.
tragische ongevallen gebeuren overal, in bed tijdens de seks bijvoorbeeld. of bij de bingo. het is waanzin om dat te vergelijken met het overwogen vernietigen van een mens.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 19:24:42 #40
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_40279985
ik snap niet hoe mensen vóór de doostraf kunnen zijn. levenslange gevangenisstraf is sowieso erger dan de doodstraf. en daarnaast, er zijn genoeg rechterlijke blunders waardoor een onschuldige jaren in de gevangenis heeft gezeten, bij de doodstraf kan je zoiets niet meer ongedaan maken.

de doodstraf is een populistische straf, alleen maar om de wraakgevoelens van mensen weg te nemen.
2000 light years from home
  vrijdag 28 juli 2006 @ 19:30:17 #41
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_40280121
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:43 schreef dr_flash het volgende:
nou, daar ben ik het dus niet zomaar mee eens. dit is als roepen "nietus" en dan claimen dat je een geldig argument te pakken hebt
een straf is geen straf als de gestrafte de straf niet bewust ondergaat.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 19:31:08 #42
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_40280143
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 19:30 schreef neworder het volgende:

[..]

een straf is geen straf als de gestrafte de straf niet bewust ondergaat.
amen.
pi_40281677
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 19:10 schreef odysseuzzz het volgende:

[..]

tragische ongevallen gebeuren overal, in bed tijdens de seks bijvoorbeeld. of bij de bingo. het is waanzin om dat te vergelijken met het overwogen vernietigen van een mens.
ik vergelijk de doodstraf dan ook met dodelijk politiegeweld. ik zie erg veel overeenkomsten.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 20:53:41 #44
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40282413
hee, alweer een doodstraf topic. dit is die van vorige maand waarin alles al ter sprake is gekomenhttp://forum.fok.nl/topic/880583/1/25

zullen we het over polen hebben in dit topic?

interessant dat polen het lef heeft om zomaar zo iets politek incorrects voor te stellen om te doen met de eu. zijn ze niet bang voor hun imago? denken ze echt dit te kunnen realiseren of is er een ander doel?

[ Bericht 23% gewijzigd door Napalm op 28-07-2006 20:58:51 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 21:13:23 #45
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_40282931
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:04 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

ooit op een open dag van de justitiele inrichtingen geweest? dat valt best mee hoor allemaal. in nl wel althans. bovendien: het is ook helemaal niet de bedoeling dat het uitzitten van een straf plezierig is. mijn mening is enkel dat het nog wel wat soberder zou mogen.
er zijn advocaten die levenslang en de manier waarop in nederland niet meer mens waardig vinden.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_40282977
ik ben tegen de doodstraf, maar als je in amerika, thailand of polen (terecht) levenslang hebt, kun je beter de doodstraf krijgen.

bij de doodstraf discussie gaat het altijd alsof de gevangenisomstandigheden overal ter wereld zoals in nederland zijn, wat totaal niet zo is. bij gevangenisomstandigheden in andere landen kan je de doodstraf eerder als humaan zien .

ook al blijf ik ertegen.
pi_40285042
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:52 schreef tikorev het volgende:

[..]

ten eerste ging erom dat mensen tegen de doodstraf zijn omdat het onomkeerbaar is. ik geef even aan dat onomkeerbaarheid bij veel vergelijkende zaken geen enkele reden is om ergens tegen te zijn.
je vergelijkt koeien met appels, als je het mij vraagt een situatie waar je op korte termijn gevaar afwendt kun je niet vergelijken met zo'n langetermijn-iets.
quote:
de kans dat er nú een onschuldige wordt opgesloten, wederom, is volgens statistieken hoger dan dat iemand gewond raakt doordat het geweer van een agent uit z'n holster valt.
quote:
hetzelfde geldt voor de doodstraf. de kans op een onschuldig slachtoffer is in mijn ogen gerechtvaardigd zolang de kans dat je met de doodstraf vele onschuldige mensen weet te sparen (bijvoorbeeld doordat tbs'ers niet meer kunnen ontsnappen en aan het moorden slaan) groter is.
gaat het je dan helemaal niet meer om het principe?? alleen maar over kille statistieken? die onschuldige zou niemand vermoorden... die schuldige moet gewoon met goed bewijs gepakt worden.

ik zou zeggen: laten we op alle snelwegen de snelheid tot 30 km/h begrenzen, mensen die harder dan 40 rijden zetten we een jaar in de gevangenis... dat zal pas doden schelen!

vrijdag 28 juli 2006 @ 23:05:58 #48
99433 Tup
Tupperwaar
pi_40286096
polen heeft het recht om de discussie aan te zwengelen (nawijn had dat recht enkele jaren geleden overigens ook, maar werd er onterecht om verguisd)
Wasserwunderland
  vrijdag 28 juli 2006 @ 23:14:00 #49
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_40286345
de doodstraf is geen straf voor de misdadiger, maar slechts een voldoening voor de slachtoffers en/of nabestaanden. als ik veroordeeld zou worden tot een jaar of 30 in de bak, dan zou ik ook voor de doodstraf kiezen.

wat betrefd invoering in de eu: ik denk dat niemand erop zit te wachten dat we in de eu executies gaan uitvoeren. het staat trouwens in de statuten dat de doodstraf niet meer mag worden toegepast in de lidstaten van de eu, dus waarschijnlijk zal het voor polen een keus worden tussen de eu en de doodstraf, en de keus voor de eu en de voorbereiding op de invoering van de euro is allang gemaakt.

dus die pool mag praten wat ie wil, maar de doodstraf komt er niet meer in de eu.....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 28 juli 2006 @ 23:38:33 #50
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40287029
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 18:01 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

[..]

[..]

en op die laatste manier, is polen al totaal niet te vergelijken met nederland. in polen kan je niet eens zomaar je auto parkeren, en moet je extra betalen als je met een huurauto naar polen gaat. in tegenstelling tot zelfs tsjechië.

de cultuur is daar ook heel anders, harder. dat merken we hier over een paar jaar nog wel, maar dat doet er even niet toe.
het punt is, is dat polen totaal niet te vergelijken valt met nederland, en dat het daarom niet ingevoerd in kan worden.

italië heeft dit soort trekjes trouwens ook, met name die 'hoge' frattini, die wou dat wij abortus af zouden schaffen, soft-drugs terug de harde criminaliteit in, en nog 2 van grote liberale vrijheden.
na een gesprek met onze beste minister, minister bot, heeft frattini echter gezegd dat 'wij onze kroonjuwelen mogen houden'.

maargoed, machiavelli doet het nog steeds in de eu. polen wil ineens voor god spelen, en beslissen over andermans leven of dood. en dat krijg je dan als dank, nadat je polen bij de eu haalt, om de economie een boost te geven. vreemd.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 29 juli 2006 @ 00:00:08 #51
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_40287635
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 20:25 schreef tikorev het volgende:

[..]

ik vergelijk de doodstraf dan ook met dodelijk politiegeweld. ik zie erg veel overeenkomsten.
ja, onzinnig.
pi_40287662
gewoon levenslang, veel minder leuk voor de veroordeelde.
pi_40288091
ach, het zijn de polen

laat mij raden, het volgende waar de polen mee gaan komen zal een verbod op abortus in europa zijn gevolgd door de katholieke kerk als europese staatsreligie.
  zaterdag 29 juli 2006 @ 01:57:42 #54
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_40290075
tegen, omdat levenslang rotten in een 3 bij 3 cel, een zwaardere straf is.

voor, omdat de deliquent definitief en met zekerheid uit de maatschappij verbannen is en het kost de belastingbetaler uiteindelijk heel wat minder geld.

dilemma..
  zaterdag 29 juli 2006 @ 02:25:03 #55
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_40290409
levenslang: delinquent is ook met zekerheid uit de maatschappij verbannen. de ontsnappingskans is kleiner dan bij invoering van de doodstraf, zo iemand heeft immers niets te verliezen en zal er alles aan proberen te doen om eruit te komen. wat gelijk ook je tweede punt tegenspreekt: het kost de belastingbetaler niet minder. studies hebben aangetoond dat de doodstraf duurder is dan een delinquent levenslang laten zitten. bewakingskosten zijn stukken hoger en omdat de ter dood veroordeelde er alles aan zal doen om eruit te komen zullen alle middelen en iedere kans op hoger beroep aangepakt worden.

daarnaast is de doodstraf gewoon een 'legale' vorm van moord, en daardoor al verwerpelijk. om nog maar niet over de kans op het executeren van een onschuldige te spreken. als je al ziet hoeveel onschuldigen hier in nederland de laatste jaren zijn opgesloten wil je hier echt geen doodstraf.

ik zie geen enkel argument vóór de doodstraf behalve voldoening en wraak voor eventuele nabestaanden.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zaterdag 29 juli 2006 @ 04:03:10 #56
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_40292825
quote:
op zaterdag 29 juli 2006 02:25 schreef dionysuz het volgende:
ik zie geen enkel argument vóór de doodstraf behalve voldoening en wraak voor eventuele nabestaanden.
en dat vind ik overigens een vrij sterk argument.
pi_40293675
quote:
op zaterdag 29 juli 2006 09:44 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

en dat vind ik overigens een vrij sterk argument.
wraak is een menselijke emotie, maar geen goede emotie, en dient derhalve niet aangemoedigd te worden. (net als afgunst, ook menselijk maar niet iets om aan te moedigen)
  zaterdag 29 juli 2006 @ 11:01:45 #59
66444 Lord_Vetinari
pi_40293715
doodstraf: de overheid vermoordt mensen om mensen te leren dat je geen mensen mag vermoorden...
  zaterdag 29 juli 2006 @ 11:09:13 #60
99433 Tup
Tupperwaar
pi_40293836
wat is er op tegen dat de 2e kamer bijvoorbeeld eens een goed debat voert over de doodstraf. ik ben fel tegen de doodstraf maar ik vind dat ik met betere argumenten moet kunnen aankomen dan "dat doen we nou eenmaal niet".
Wasserwunderland
pi_40293976
yildiz: hangt af van welk deel in polen. in krakow ben ik met een groepje studenten geweest, niks bijzonders meegemaakt hoor, leuk volkje ook, heel vriendelijke mensen (behalve de oudjes die geen duits/frans/engels en alleen pools spreken, die zijn onvriendelijk :/)
quote:
op zaterdag 29 juli 2006 11:09 schreef tup het volgende:
wat is er op tegen dat de 2e kamer bijvoorbeeld eens een goed debat voert over de doodstraf. ik ben fel tegen de doodstraf maar ik vind dat ik met betere argumenten moet kunnen aankomen dan "dat doen we nou eenmaal niet".
daar ben ik het dan wel weer mee eens
pi_40296003
quote:

[..]

het geeft aan dat het land dus niet bij de eu hoort te zitten. ik ben altijd tegen de big bang gweest met die 10 landen erbij. en niet voor niets dus.
  zaterdag 29 juli 2006 @ 14:02:16 #63
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40297045
quote:
wat is er op tegen dat de 2e kamer bijvoorbeeld eens een goed debat voert over [..]
helemaal niks, maar dat komt niet zo heel vaak voor hoor.
  zaterdag 29 juli 2006 @ 17:33:22 #64
19974 Schuldige_Omstander
Ga maar veilig op pad, mensen
pi_40301564
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 17:53 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

ik heb het overlevenslange gevangenisstraffen. of je levenslang vastzit in een beerput of in nederlandse gevangenis, als het uitzichtloos is, is beide ondraaglijk.
[quote]Op maandag 8 mei 2006 @ 23:39 schreef Tommeke het volgende:
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
pi_40301701
ik ben voor.

na een goede berechting en waneer zeker is dat het de dader is . mogen ze bij een veroordeelde vanaf 20 jr cel , de doodstraf toepassen .

dit zal de overheid een hoop geld besparen en kunnen ze daar de staatsschulden mee aflossen
pi_40301714
quote:
bas van der vlies zal er vast voor te porren zijn
  zaterdag 29 juli 2006 @ 18:01:35 #67
66444 Lord_Vetinari
pi_40302143
quote:
op zaterdag 29 juli 2006 17:40 schreef siekman het volgende:
dit zal de overheid een hoop geld besparen en kunnen ze daar de staatsschulden mee aflossen
quote:

studies hebben aangetoond dat de doodstraf duurder is dan een delinquent levenslang laten zitten. bewakingskosten zijn stukken hoger en omdat de ter dood veroordeelde er alles aan zal doen om eruit te komen zullen alle middelen en iedere kans op hoger beroep aangepakt worden.
pi_40303197
oh dan is da minder , hoger beroep voor zekere kandidaten weigeren ???
  zaterdag 29 juli 2006 @ 19:06:11 #69
66444 Lord_Vetinari
pi_40303513
quote:
op zaterdag 29 juli 2006 18:51 schreef siekman het volgende:
oh dan is da minder , hoger beroep voor zekere kandidaten weigeren ???
kan niet. dan kweek je rechtsongelijkheid.
pi_40304417
oh , op het moment dat alle bewijzen er zijn om iemand duidelijk te kunnen veroordelen kan je een hoger beroep stop doorvoeren zeker . volgens mij wordt in nederland ook regelmatig een h-b geweigerd .
  zaterdag 29 juli 2006 @ 20:21:20 #71
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40305442
quote:
op zaterdag 29 juli 2006 02:25 schreef dionysuz het volgende: studies hebben aangetoond dat de doodstraf duurder is dan een delinquent levenslang laten zitten.
enkel in de vs met het vereemde systeem met wetten in staten en fedrale wetten. in de rest van de wereld is het vast niet duurder. er is geen enkele reden om aan te nemen dat het hier ook duurder zal zijn.
quote:
bewakingskosten zijn stukken hoger en omdat de ter dood veroordeelde er alles aan zal doen om eruit te komen zullen alle middelen en iedere kans op hoger beroep aangepakt worden.
dat gaat ook op voor levenslang...
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_40306517
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 20:53 schreef napalm het volgende:
hee, alweer een doodstraf topic. dit is die van vorige maand waarin alles al ter sprake is gekomen doodstraf.

zullen we het over polen hebben in dit topic?

interessant dat polen het lef heeft om zomaar zo iets politek incorrects voor te stellen om te doen met de eu. zijn ze niet bang voor hun imago? denken ze echt dit te kunnen realiseren of is er een ander doel?
interessant inderdaad. het verbod op doodstraf zit diep in alle eu-verdragen gevlochten.

wat denkt polen hiermee te bereiken? is het voor de eigen bühne?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 29 juli 2006 @ 21:05:25 #73
66444 Lord_Vetinari
pi_40306645
quote:
op zaterdag 29 juli 2006 19:45 schreef siekman het volgende:
oh , op het moment dat alle bewijzen er zijn om iemand duidelijk te kunnen veroordelen kan je een hoger beroep stop doorvoeren zeker . volgens mij wordt in nederland ook regelmatig een h-b geweigerd .
dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk ...

bron?
  zaterdag 29 juli 2006 @ 21:14:39 #74
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_40306843
ik ben alleen voor de doodstraf als straf die alleen een militaire rechtbank kan opleggen aan saboteurs, vredesactivisten, spionnen en gevangen genomen oorlogsmisdadigers ten tijde van een gewapende strijd.
  zaterdag 29 juli 2006 @ 21:25:46 #75
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40307069
ik ben principieel niet tegen de doodstraf, daarom vind ik dit een goede taboe doorbrekende actie van polen!
ik vind sowieso dat dit onder het zelfbeschikkingsrecht van de lidstaten moet vallen.

verder zie ik niet zoveel reden om de doodstraf in te voeren. opzich zou het voor terroristen nog wel een oplossing zijn, daarvan staat de schuld meestal 100% vast (zoals moh. b.) en ze zouden het meteen weer doen als ze vrij kwamen.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  zaterdag 29 juli 2006 @ 21:37:37 #76
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40307299
quote:
op zaterdag 29 juli 2006 21:14 schreef finder_elf_towns het volgende:
ik ben alleen voor de doodstraf als straf die alleen een militaire rechtbank kan opleggen aan saboteurs, vredesactivisten, spionnen en gevangen genomen oorlogsmisdadigers ten tijde van een gewapende strijd.
nou, dan voeren we toch even in dat de eu in staat van oorlog is, laten het eens 'war on terror' lange oorlog noemen, en hoplakee!

vredesactivisten de doodstraf geven. echt. !
quote:
op zaterdag 29 juli 2006 21:25 schreef pmb_rug het volgende:
ik ben principieel niet tegen de doodstraf, daarom vind ik dit een goede taboe doorbrekende actie van polen!
oh, in ons eigen nederland zijn er tenminste mensen die het taboe kinderporno doorbreken! dat is ook, ja, doorbrekend. zou je kunnen zeggen.
quote:
ik vind sowieso dat dit onder het zelfbeschikkingsrecht van de lidstaten moet vallen.
ja, stel je voor. dat de mens wat te zeggen heeft over zijn eigen leven. waanzin.
tenzij je bedoelt dat landen dit zelf moeten kunnen bepalen. dan ben ik het wel eerder met je eens.
quote:
verder zie ik niet zoveel reden om de doodstraf in te voeren. opzich zou het voor terroristen nog wel een oplossing zijn, daarvan staat de schuld meestal 100% vast (zoals moh. b.) en ze zouden het meteen weer doen als ze vrij kwamen.
ik zie er ook geen reden voor, en voor die types hebben we gewoon levenslang.

[ Bericht 23% gewijzigd door Yildiz op 29-07-2006 21:53:22 ]
  zaterdag 29 juli 2006 @ 22:07:52 #77
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_40307971
quote:

[..]

ik niet. en dit bewijst het maar weer.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  zaterdag 29 juli 2006 @ 22:13:17 #78
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_40308134
als ik die tweelingbroers zie, dan zou de doodstraf voor 1 de boel een stuk eenvoudiger maken.

ik zweer het je, een corrupte boel daar.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_40312945
vraag is natuurlijk of we, als ruimdenkende nederlanders, niet dezelfde problemen met polen krijgen als die we hebben met onze islamitische ingezetenen, m.n. ook omdat ze tegenwoordig in grote getalen aanwezig zijn en zo conservatief als de neten zijn...
I´m back.
pi_40313033
quote:
op zondag 30 juli 2006 01:27 schreef ryan3 het volgende:
vraag is natuurlijk of we, als ruimdenkende nederlanders, niet dezelfde problemen met polen krijgen als die we hebben met onze islamitische ingezetenen, m.n. ook omdat ze tegenwoordig in grote getalen aanwezig zijn en zo conservatief als de neten zijn...
dat is voor latere zorg natuurlijk, op het moment zijn het harde werkers die het werk doen van luie nederlanders. dat het met de turken en marokkanen of welke arbeidsimmigrant net zo gesteld was vroeger wordt gemakkelijk vergeten. profiteren als dat kan, en klagen als het met de polen ook zover is.
pi_40313152
quote:
op zondag 30 juli 2006 01:30 schreef gelly het volgende:

[..]

dat is voor latere zorg natuurlijk, op het moment zijn het harde werkers die het werk doen van luie nederlanders. dat het met de turken en marokkanen of welke arbeidsimmigrant net zo gesteld was vroeger wordt gemakkelijk vergeten. profiteren als dat kan, en klagen als het met de polen ook zover is.
tja, wij wonen in een dorp dat toevallig het afgelopen jaar een invasie van polen heeft meegemaakt. eigenlijk zou ik stali eens moeten vragen om precies uit te leggen hoe dat overkomt als vrouw met al die hitsige gelukszoekers uit polen in je buurt... en okee, ze halen de prei hier uit de grond, maar in feite kan ik dat ook doen, ik heb weekenden van 4 dagen, en hell, mss ga ik dat nog doen ook, waarom niet? ik heb er op 1 of andere manier geen goed gevoel bij. call me a tough old racist.
ik hou niet van conservatieven. .
I´m back.
pi_40313293
overigens hebben we nu arabisch-spaanse muziek op staan.
I´m back.
pi_40313302
geef mij maar een marokkaan.
I´m back.
  zondag 30 juli 2006 @ 02:07:50 #84
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40313767
als het om dit soort onderwerpen gaat is nederland altijd erg narrow minded. haast hooghartig over het eigen gelijk.
?Porque no te calles?
pi_40313788
quote:
op zondag 30 juli 2006 02:07 schreef pmb_rug het volgende:
als het om dit soort onderwerpen gaat is nederland altijd erg narrow minded. haast hooghartig over het eigen gelijk.
narrow minded over het afschaffen van de doodstraf, bedeol je? .
I´m back.
pi_40313846
quote:
ja, ik voel mijzelf verheven boven lieden die niet op objectieve gronden tot een motivatie komen maar op basis van een boek dat ze nog verkeerd interpreteren ook. is dat erg ?
  zondag 30 juli 2006 @ 02:15:20 #87
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40313879
ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat het oude testament een doodstraf af zou keuren.
het nieuwe testament dan weer niet... klopt dat?
pi_40313888
quote:
op zondag 30 juli 2006 02:13 schreef gelly het volgende:

[..]

ja, ik voel mijzelf verheven boven lieden die niet op objectieve gronden tot een motivatie komen maar op basis van een boek dat ze nog verkeerd interpreteren ook. is dat erg ?
je houdt dus ook niet van conservatieven?
I´m back.
pi_40313894
kun je je lol op met die polen.
I´m back.
pi_40313901
quote:
op zondag 30 juli 2006 02:15 schreef ryan3 het volgende:

[..]

je houdt dus ook niet van conservatieven?
niet bepaald nee.
pi_40313935
quote:
op zondag 30 juli 2006 02:15 schreef yildiz het volgende:
ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat het oude testament een doodstraf af zou keuren.
het nieuwe testament dan weer niet... klopt dat?
ach, als het daadwerkelijk christenen zouden zijn zouden ze omgang hebben met hoeren, dieven en aids-lijders. en het is maar een select clubje dat ook daadwerkelijk de leer van jezus aanhangt.
pi_40314106
quote:
op zondag 30 juli 2006 02:16 schreef gelly het volgende:

[..]

niet bepaald nee.
nee, en dus wat flesje hier pastte is wel navenant. men realiseert zich niet dat polen erg conservatief zijn en heel erg andere normen en waarden aanhangen dan ruimdenkend nederland. voorbeeld ik had een vriend, met zijn as. poolse bruid helaas omgekomen bij een auto-ongeluk, en die vriendin was ronduit antisemitistisch. dat is even wennen (of schrikken dus) hoor om dat soort normen en waarden tegen te komen. nu lees je dus dat die mafketel van een president van polen voor de doodstraf pleit in heel de eu, wat staat ons nog meer te wachten??? ook mede gelet op het feit dat wij geïnvadeerd worden door polen. leuk en aardig voor de bedrijven die daar wat bij winnen, maar wat met onze waarden dan? nogmaals stali heeft al enkele ongure encounters gehad met poolse gelukszoekers en ik met naar oud zweet ruikende polen. zo begon het ook in enschede hè, in de jaren 60, waar toen de eerste gastarbeiders opdoken, die zo"n nederlands vrouwtje wel zagen zitten. waartegen dan weer de autochtone bevolking in opstand kwam, waarna relletjes uitbraken.

enfin ik ga morgen koffiedrinken met luuusy en dan neem ik een flashje port mee uiteraard. .
ik vrees dat de polen een nieuw probleem gaan vormen. veroorzaakt door rechts (weer).
I´m back.
pi_40314491
haha eindelijk een land die het snapt.
wanneer een leven wordt weggenomen, dan moeten wij een leven nemen.

als je ver weg van een delict staat, is een straf ok, maar wanneer een dierbare van je wordt getroffen is niet 1 straf rendabel.....

iedereen die tegen de doodstraf is, is hypocriet.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_40314521
ik ben geneigd alleen een smiley te pasten.
deze: .
I´m back.
  zondag 30 juli 2006 @ 03:15:05 #95
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_40314563
quote:
op zondag 30 juli 2006 03:07 schreef johndope het volgende:
haha eindelijk een land die het snapt.
wanneer een leven wordt weggenomen, dan moeten wij een leven nemen.

als je ver weg van een delict staat, is een straf ok, maar wanneer een dierbare van je wordt getroffen is niet 1 straf rendabel.....

iedereen die tegen de doodstraf is, is hypocriet.
ja, alweer zo'n lekker onzinnige reactie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Odysseuzzz op 30-07-2006 03:56:34 ]
  zondag 30 juli 2006 @ 09:36:46 #96
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40315778
quote:
quote:
op zondag 30 juli 2006 03:10 schreef ryan3 het volgende:
ik ben geneigd alleen een smiley te pasten.
deze: .
?Porque no te calles?
  zondag 30 juli 2006 @ 09:38:46 #97
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40315794
quote:
op zondag 30 juli 2006 02:13 schreef gelly het volgende:

[..]

ja, zeker als je geen reden geeft om het tegenovergestelde te denken. zei praten een boek na, jij blaat je cultuur na... how are they different?
?Porque no te calles?
pi_40315873
quote:
op zondag 30 juli 2006 02:31 schreef ryan3 het volgende:

[..]

nee, en dus wat flesje hier pastte is wel navenant. men realiseert zich niet dat polen erg conservatief zijn en heel erg andere normen en waarden aanhangen dan ruimdenkend nederland. voorbeeld ik had een vriend, met zijn as. poolse bruid helaas omgekomen bij een auto-ongeluk, en die vriendin was ronduit antisemitistisch. dat is even wennen (of schrikken dus) hoor om dat soort normen en waarden tegen te komen. nu lees je dus dat die mafketel van een president van polen voor de doodstraf pleit in heel de eu, wat staat ons nog meer te wachten??? ook mede gelet op het feit dat wij geïnvadeerd worden door polen. leuk en aardig voor de bedrijven die daar wat bij winnen, maar wat met onze waarden dan? nogmaals stali heeft al enkele ongure encounters gehad met poolse gelukszoekers en ik met naar oud zweet ruikende polen. zo begon het ook in enschede hè, in de jaren 60, waar toen de eerste gastarbeiders opdoken, die zo"n nederlands vrouwtje wel zagen zitten. waartegen dan weer de autochtone bevolking in opstand kwam, waarna relletjes uitbraken.
en dan hebben we 'gewoon' het probleem van de katholieken weer terug. met hun loyaliteit-over-de-bergen en hoge kindertal.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40317951
als ik moest kiezen tussen levenslang en de doodstraf wist ik het wel.

je gaat lekker ontspannen liggen, je krijgt een verdoving, en alles is voorbij..
bij levenslang mag je elke dag wegrotten in een betonnen hok zonder uitzicht op verbetering..
  zondag 30 juli 2006 @ 13:21:09 #100
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_40320480
quote:
op zondag 30 juli 2006 01:27 schreef ryan3 het volgende:
maar het is dan toch ook weer een leuk paradox, dat juist de neoconservatieve nederlanders (en ik heb het natuurlijk over mijn burke-vrienden) die de polen en de islamieten verafschuwen, de waarden van hun vijanden met betrekking tot de doodstraf ( en andere maschappelijke thema's) delen. zie b.v. paul cliteur over de doodstraf.
pi_40320595
elk lidstaat van de europese unie zou zelf moeten kunnen bepalen of ze de doodstraf wel of niet willen invoeren (net als in de vs het geval is). dat staat naar mijn mening los van de discussie wat we hier in nederland van de doodstraf vinden.
pi_40320750
quote:
op zondag 30 juli 2006 03:15 schreef odysseuzzz het volgende:

[..]

ja, alweer zo'n lekker onzinnige reactie.
die ge-editte reactie van jou bedoel je!
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zondag 30 juli 2006 @ 13:38:06 #103
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_40320951
quote:
op zondag 30 juli 2006 13:25 schreef basilisk het volgende:
elk lidstaat van de europese unie zou zelf moeten kunnen bepalen of ze de doodstraf wel of niet willen invoeren (net als in de vs het geval is). dat staat naar mijn mening los van de discussie wat we hier in nederland van de doodstraf vinden.
maar dan blijft er wel heel weinig over van wat ons samenbindt in de eu, wat al zo verscheiden is
pi_40321356
quote:
op vrijdag 28 juli 2006 17:51 schreef schuldige_omstander het volgende:
ik sanp niet dat die conservatievelingen nog steeds niet begrijpen dat levenslang zonder voorruitzichten een eregre straf is dan de doodsstraf.ik wil best via mijn belastingscenten zorgen dat de ergste criminelen echt lijden.
als we hier jouw belastingcenten voor gaan gebruiken dan gebeurt er niet veel hoor vent.
pi_40321620
quote:
op zaterdag 29 juli 2006 11:01 schreef lord_vetinari het volgende:
doodstraf: de overheid vermoordt mensen om mensen te leren dat je geen mensen mag vermoorden...
gevangenisstraf voor ontvoerders: de overheid zet mensen gevangen om mensen te leren dat je geen mensen tegen hun wil mag vasthouden.
  zondag 30 juli 2006 @ 14:07:41 #106
66444 Lord_Vetinari
pi_40321662
quote:
op zondag 30 juli 2006 14:06 schreef basilisk het volgende:

[..]

gevangenisstraf voor ontvoerders: de overheid zet mensen gevangen om mensen te leren dat je geen mensen tegen hun wil mag vasthouden.
ja, precies hetzelfde: mensen die willens en wetens de wet overtreden gelijkstellen aan mensen die onvrijwillig van hun vrijheid zijn beroofd ten behoeve van geldelijk gewin. ik zou in de politiek gaan als ik jou was. met dit soort redenatietalenten kun je ver komen.
pi_40322148
quote:
op zondag 30 juli 2006 14:07 schreef lord_vetinari het volgende:

[..]

ja, precies hetzelfde: mensen die willens en wetens de wet overtreden gelijkstellen aan mensen die onvrijwillig van hun vrijheid zijn beroofd ten behoeve van geldelijk gewin. |
nee, ik vergeleek ontvoerders met mensen die de wet overtreden, niet de gene die ontvoerd wordt.
  zondag 30 juli 2006 @ 16:36:13 #108
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_40325326
quote:
op zondag 30 juli 2006 13:30 schreef johndope het volgende:

[..]

die ge-editte reactie van jou bedoel je!
ook.
  zondag 30 juli 2006 @ 16:44:18 #109
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40325577
quote:
op zondag 30 juli 2006 13:38 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

maar dan blijft er wel heel weinig over van wat ons samenbindt in de eu, wat al zo verscheiden is
waarom zou de helft van de landen zijn cultuur op moeten geven voor de andere helft, om dan zogenaamd tot een 'bindend' gelijkwaardig justitiele gelijkenis te komen, terwijl het alleen maar show is?

of wil men liever een show en binding, dan normaal en wat minder binding?

daarnaast, zou men in eigen land ook wat meer binding willen hebben, dan zouden we alle 'algemeen plaatselijke verordening' op moeten geven. maar dat is ook niet logisch.
  zondag 30 juli 2006 @ 17:58:37 #110
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_40327633
quote:
op zondag 30 juli 2006 16:44 schreef yildiz het volgende:

[..]

waarom zou de helft van de landen zijn cultuur op moeten geven voor de andere helft, om dan zogenaamd tot een 'bindend' gelijkwaardig justitiele gelijkenis te komen, terwijl het alleen maar show is?
het zou een bestaansrecht ve. unie zijn, zoals in de oorlog tegen de heer vd nederlanden de unie van utrecht een bestaansrecht voor de unie vd uiteindelijk 7 provincien vormde, de europese unie probeert nu ook zoiets speciaals te zijn maar dan met mensenrechten ea. humanitaire zaken
quote:
of wil men liever een show en binding, dan normaal en wat minder binding?

daarnaast, zou men in eigen land ook wat meer binding willen hebben, dan zouden we alle 'algemeen plaatselijke verordening' op moeten geven. maar dat is ook niet logisch.
hier in nederland voelen vrijwel iedereen zich ook nederlander, maar in de europese unie voelen de mensen zich niet allen europeanen, de noodzaak tot verdere binding is in nederland veel minder urgent dan in de eu
  zondag 30 juli 2006 @ 19:12:46 #111
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40329693
quote:
op zondag 30 juli 2006 17:58 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

het zou een bestaansrecht ve. unie zijn, zoals in de oorlog tegen de heer vd nederlanden de unie van utrecht een bestaansrecht voor de unie vd uiteindelijk 7 provincien vormde, de europese unie probeert nu ook zoiets speciaals te zijn maar dan met mensenrechten ea. humanitaire zaken
[..]

hier in nederland voelen vrijwel iedereen zich ook nederlander, maar in de europese unie voelen de mensen zich niet allen europeanen, de noodzaak tot verdere binding is in nederland veel minder urgent dan in de eu
ja, dat laatste ben ik met je eens. ik wil me niet eens europeaan voelen. een italiaan is iets heel anders dan een portugees, en die weer heel anders dan een ier, en die weer anders dan een nederlander.

je zou het met us kunnen vergelijken. daar voelt iedereen zich wel meer als amerikaan, maar daar laat men elkaar wél vrij. sommige mensen die in californie wonen zouden voor geen geld naar texas willen, of andersom. of ny versus californie.

dat forceren op deze manier, lijkt me een slechte gang van zaken, immers, je gaat toch geen keuze opdringen aan andere landen? hoewel...
  zondag 30 juli 2006 @ 19:49:11 #112
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_40330539
quote:
op zondag 30 juli 2006 19:12 schreef yildiz het volgende:

[..]

ja, dat laatste ben ik met je eens. ik wil me niet eens europeaan voelen. een italiaan is iets heel anders dan een portugees, en die weer heel anders dan een ier, en die weer anders dan een nederlander.

je zou het met us kunnen vergelijken. daar voelt iedereen zich wel meer als amerikaan, maar daar laat men elkaar wél vrij. sommige mensen die in californie wonen zouden voor geen geld naar texas willen, of andersom. of ny versus californie.

dat forceren op deze manier, lijkt me een slechte gang van zaken, immers, je gaat toch geen keuze opdringen aan andere landen? hoewel...
de eu is qua systeem heel anders dan de vs, de vs is een bondsstaat met een grondwet, de eu is een statenbond dat met verdragen bij elkaar wordt gehouden, een verdrag ondertekenen betekent ook dat je aan de bepalingen in het verdrag moet houden, wil je dat niet meer dan stap je uit de unie
pi_40338005
vroeger dode men grote criminelen.
tegenwoordig dood men niet meer omdat het onmenselijk is.
we zijn gek geworden dat we denken dat het doden van personen onmenselijk is.

we leven in een maatschappij en die maatschappij wordt beter van goede mensen, mensen die extreem slecht zijn kunnen beter doodgemaakt worden.

ik stem voor de doodstraf.
  zondag 30 juli 2006 @ 23:58:32 #114
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40338990
quote:
?Porque no te calles?
pi_40339182
of moet er dan toch maar wel een grondwet komen voor de eu. best belangrijk? misschien scheelt het toch een boel gezeik......dan kan er het nodige worden afgesproken....

maar eerlijk, ik had ook tegen gestemd....ik heb ook eigenlijk geen zin in de united states of europe. wie wel trouwens?
pi_40341947
quote:
op zondag 30 juli 2006 23:30 schreef #ANONIEM het volgende:
vroeger dode men grote criminelen.
tegenwoordig dood men niet meer omdat het onmenselijk is.
we zijn gek geworden dat we denken dat het doden van personen onmenselijk is.

we leven in een maatschappij en die maatschappij wordt beter van goede mensen, mensen die extreem slecht zijn kunnen beter doodgemaakt worden.

ik stem voor de doodstraf.
lekker kortzichtig weer, wat als later blijkt dat die persoon toch onschuldig is, hem/naar weer tot leven wekken
pi_40347187
het gaat hier niet om een pro / contra doodstraf verhaal , maar om het feit , dat de politieke elite maar weer over de hoofden van de bevolking heen besloten heeft dat de eu , doodstraf vrij is , en zal blijven. dat heeft men dus met een volledig ondemokratisch element namens "bijtredingskatalogus" besloten.

wil je in de eu , mag je geen doodstraf hebben! en dat terwijl nog steeds een meerheid van de eu bevolking pro doodstraf is.

dat onze poolse vriend dat terdiscusie stelt is niet meer dan zijn recht .
pi_40349154
quote:
op maandag 31 juli 2006 02:30 schreef duivelinnetje het volgende:

[..]

lekker kortzichtig weer, wat als later blijkt dat die persoon toch onschuldig is, hem/naar weer tot leven wekken
wat nou als blijkt dat iemand ze hele leven onschuldig in de bajes heeft gezeten? ga je hem dan zijn hele leven terug geven, laat je hem reincarneren?

tja zo kan je natuurlijk doorgaan, maar het maakt echt niet uit hoor of je onschuldig gedood bent of dat je de rest van je leven onschuldig in de bajes moet zitten.

mensen die tegen de doodstraf zijn, of die zijn hypocriet of naief tot in den kist en hebben nog geen 1ne malle moer meegemaakt in hun leven.
  maandag 31 juli 2006 @ 12:50:20 #119
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40349276
quote:
op maandag 31 juli 2006 11:36 schreef canaris het volgende:
het gaat hier niet om een pro / contra doodstraf verhaal , maar om het feit , dat de politieke elite maar weer over de hoofden van de bevolking heen besloten heeft dat de eu , doodstraf vrij is , en zal blijven. dat heeft men dus met een volledig ondemokratisch element namens "bijtredingskatalogus" besloten.
typisch eu eigenlijk..
quote:
op maandag 31 juli 2006 11:36 schreef canaris het volgende:
wil je in de eu , mag je geen doodstraf hebben! en dat terwijl nog steeds een meerheid van de eu bevolking pro doodstraf is.

dat onze poolse vriend dat terdiscusie stelt is niet meer dan zijn recht. plicht
pi_40349412
ja napalm ik zie die eu over een tijdje wel in elkaar kletteren. zoveel onvrede, de burger die totaal genegeerd wordt, dan moet gewoon een keer vuurwerk worden.

wel relaxt dat we internet hebben, want zo kunnen we ook andere radicale-anti-europese-groeperingen binnen andere landen opstoken tot een revolutie tegen europa.
dit gaat een zooitje worden strax, dat wil de elite echt niet weten!
  maandag 31 juli 2006 @ 12:57:07 #121
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40349480
quote:
op maandag 31 juli 2006 12:54 schreef johndope het volgende:
ja napalm ik zie die eu over een tijdje wel in elkaar kletteren. zoveel onvrede, de burger die totaal genegeerd wordt, dan moet gewoon een keer vuurwerk worden.
true, gewoon turkije door de strot duwen, eens kijken of de boel klapt.

de eu zou eens wat meer nuttige dingen voor de burgers moeten doen. in de literatuur noemen ze dit al het "delevery-deficit"; de eu heeft na de douane-unie voor de oude lidstaten weinig nuttigs meer gebracht.
pi_40350723
quote:
op maandag 31 juli 2006 12:45 schreef johndope het volgende:
mensen die tegen de doodstraf zijn, of die zijn hypocriet of naief tot in den kist en hebben nog geen 1ne malle moer meegemaakt in hun leven.
ik ben uitgesproken tegen de doodstraf, maar toch voel ik me niet echt aangesproken.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  maandag 31 juli 2006 @ 13:48:27 #123
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_40351036
quote:
op maandag 31 juli 2006 12:45 schreef johndope het volgende:

[..]

Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  maandag 31 juli 2006 @ 14:55:52 #124
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40353129
quote:
op maandag 31 juli 2006 00:05 schreef echtgaaf het volgende:
of moet er dan toch maar wel een grondwet komen voor de eu. best belangrijk? misschien scheelt het toch een boel gezeik......dan kan er het nodige worden afgesproken....

maar eerlijk, ik had ook tegen gestemd....ik heb ook eigenlijk geen zin in de united states of europe. wie wel trouwens?
ik

ik denk dat er op veel beleidstereinen veel krachtiger opgetreden kan worden.
bijv. landbouw, verkeer, milieu, economie en buitenlandse zaken.
nu is het allemaal erg ondoorzichtig en bureaucratisch, weinig effectief.
?Porque no te calles?
pi_40354305
quote:
op maandag 31 juli 2006 14:55 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

da's waar. maar ja, de keerzijde is weer dat de landen weer minder autonoom worden.....maar aan de andere kant kunnen ook grondwettelijke bepalingen worden opgenomen mbt jawel de doodstraf.......en dat kan wel eens lullig uitpakken als je als land bijv. die doodstraf als optie liever wel wilt.....(maar ja, in usa zijn de staten daar weer vrij in).

effectief: mwoahh, wordt het niet al te stroperig met zoveel landen.... ..zeker na de big bang (had nooit mogen gebeuren en turkije never nooit bij de eu). tevens hangt eea erg af hoe de besluitvorming tot stand komt. (en in hoeverre het vetorecht wordt doorgevoerd).

ik vrees voor een bureaucratisch gedrocht, wat ons allen veel geld gaat kosten. best belangrijk, denk ik....
pi_40364025
ik dacht dat die poolse premier katholiek is? in dat geval is het een rare stelling want de katholieke kerk is pertinent tegen de doodstraf.
pi_40364353
quote:
op maandag 31 juli 2006 21:02 schreef arjanus het volgende:
ik dacht dat die poolse premier katholiek is? in dat geval is het een rare stelling want de katholieke kerk is pertinent tegen de doodstraf.
echt niet:
quote:
katechismus en praktijk
de katechismus van de katholieke kerk sluit “in geval van uiterst zware misdrijven” de doodstraf niet uit (kkk 2266). tegenwoordig tonen katholieke gezagsdragers zich echter meestal een tegenstander van deze straf die een inbreuk vormt op de door de kerk zo benadrukte integriteit van het menselijk lichaam.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  maandag 31 juli 2006 @ 21:12:39 #128
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40364482
quote:
op maandag 31 juli 2006 14:55 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

ik

alleen is het punt dat juist ook de doodstraf in de vs per staat beslist wordt.
pi_40365218
quote:
op maandag 31 juli 2006 21:09 schreef sack_blabbath het volgende:

[..]

echt niet:
[..]
wikepedia zeker

en het staat er toch?
pi_40365320
quote:
op maandag 31 juli 2006 21:32 schreef arjanus het volgende:

[..]

wikepedia zeker

en het staat er toch?
geen wiki, 1 of andere katholieke site. en er staat nergens pertinent tegen, in tegendeel.

zie ook:
http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel23/kn2310e.htm
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_40365571
ok, niet pertinent, maar wel in alle gevallen:

"ze mogen niet leiden tot de uiterste maatregel, terechtstelling van de schuldige, tenzij dit absoluut noodzakelijk is, namelijk wanneer de maatschappij op geen andere wijze beschermd kan worden. tegenwoordig wordt het strafwezen echter steeds doeltreffender georganiseerd, zodat die uiterste gevallen voortaan maar zelden voorkomen, of zelfs praktisch niet meer bestaan."

het is in ieder geval raar dat een katholiek voor de herinvoering van de doodstraf pleit.
pi_40408657
kaczynski

het wordt tijd dat criminelen eens harder aangepakt worden, van onze hotels gaat echt geen afschrikwekkende werking meer uit. bovendien, al was dat wel zo: oog om oog, tand om tand. vergelding. voor altijd van de straat halen zonder dat het miljoenen kost aan hotelkosten. waar kan ik tekenen voor?
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_40412767
quote:
op woensdag 2 augustus 2006 06:29 schreef stefanp het volgende:
kaczynski

het wordt tijd dat criminelen eens harder aangepakt worden, van onze hotels gaat echt geen afschrikwekkende werking meer uit. bovendien, al was dat wel zo: oog om oog, tand om tand. vergelding. voor altijd van de straat halen zonder dat het miljoenen kost aan hotelkosten. waar kan ik tekenen voor?
dat kan bij de sgp en nawijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/doodstraf

welke doodstraf vind je zelf de mooiste?
pi_40423169
als de rechters, aanklagers en juryleden automatisch de doodstraf krijgen als blijkt dat ze een onschuldige hebben laten executeren, dan wil ik de invoering ervan wel overwegen.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 17:00:12 #135
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_40423723
hoe vaak moet je zeggen dat de doodstraf geen afschrikwekkende werking heeft voordat pro-doodstraf mensen er niet meer overheen lezen?
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_40438199
maar de vergeldende werking is opgeruimd staat netjes!
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  donderdag 3 augustus 2006 @ 01:14:51 #137
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_40438445
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 01:01 schreef stefanp het volgende:
ik vind de het opheffen van wraakgevoelens van de nabestaanden door doodstraf ipv levenslang wel wat minder belangrijk dan het executeren van onschuldigen. een executie valt nooit en te nimmer om te draaien. en omdat het rechtssysteem niet perfect is en er dus onschuldigen vast kunnen komen te zitten, is de doodstraf imho geen oplossing.
pi_40442114
quote:
op woensdag 2 augustus 2006 17:00 schreef dionysuz het volgende:
hoe vaak moet je zeggen dat de doodstraf geen afschrikwekkende werking heeft voordat pro-doodstraf mensen er niet meer overheen lezen?
omdat het alleen maar een argument is wat tegenstanders van de doodstraf hanteren.
ik heb nog nooit een voorstander horen zeggen , dat het "helpt
  donderdag 3 augustus 2006 @ 10:13:08 #139
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40442311
quote:
op woensdag 2 augustus 2006 17:00 schreef dionysuz het volgende:
niemand gelooft dat de doodstraf helpt.... dus wat is je punt?

het is een principe argument dat je maakt als je stelt dat er situaties denkbaar zijn waarin het gerechtvaardigd is dat iemand sterft voor zijn wandaden.
?Porque no te calles?
  donderdag 3 augustus 2006 @ 10:17:41 #140
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_40442422
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 01:01 schreef stefanp het volgende:
pi_40442722
quote:
elk lidstaat van de europese unie zou zelf moeten kunnen bepalen of ze de doodstraf wel of niet willen invoeren (net als in de vs het geval is).
daar ben ik het hardgrondig mee oneens. als polen zelf over dit soort onderwerpen wil beslissen, moet het uit de eu stappen, omdat het hebben van een doodstraf strijdig is met de beginselen die eu-landen met elkaar hebben afgesproken. en zo zijn er trouwens nog wel meer eu-regels en afspraken die polen met voeten treedt, waaronder gelijke behandeling van mensen.

het is trouwens frappant dat de hardste roep om doodstraf van de strengst-religieuze partijen komt, zoals de ultra-orthodoxe, haast extremistische pis die in polen aan de macht is. in de bijbel staat namelijk toch echt: gij zult niet doden.

en dan dat toontje: polen zal de rest van de eu wel eens even uitleggen hoe het moet. laat die kutpartij van kachynski zich in godsnaam bezighouden met de problemen in eigen land, zoals de torenhoge werkloosheid (hoogste van eu) en het gebrek aan toekomstperspectief voor de poolse jeugd, die ofwel het land de rug toekeert, danwel extremistisch-nationalistisch wordt. en laten ze vooral god op hun blote knieën danken dat ze eu-lid *mogen* zijn en dat poolse boeren grote zakken geld aan eu-subsidies opstrijken, want eigenlijk hebben ze daar helemaal geen recht op, gezien het gedrag van de polen.
pi_40442758
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 10:13 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het iseen principe argument dat je maakt als je stelt dat er situaties denkbaar zijn waarin het gerechtvaardigd is dat iemand sterft voor zijn wandaden.
mm, ik ben wel voor de doodstraf voor oorlogsmisdadigers en misdadigers tegen de menselijkheid hoor.
I´m back.
pi_40448948
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 10:13 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het is een principe argument dat je maakt als je stelt dat er situaties denkbaar zijn waarin het gerechtvaardigd is dat iemand sterft voor zijn wandaden.
mijn punt is dat het de afschrikkende werking , met een eventuele vermindering van strafdaden een ideologische zeepbel is, die altijd door de tegenstanders wordt gearticuleerd. het komt in principeie voort uit de linkse dromerei van de gevangenisloze samenleving. "elke straf moet de veroordeelde helpen , of moet er voor zorgen dat er minder mensen misdadig worden. "

voorstanders zien het pragmatischer en eenvoudiger.

iemand die de doodstraf krijigt , heeft het verdiend en zal nooit meer misdadig worden.

of daar 1 of geen zich door laat afschrikken is niet belangrijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door CANARIS op 03-08-2006 15:02:30 ]
  donderdag 3 augustus 2006 @ 14:09:23 #144
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40449761
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 10:31 schreef ryan3 het volgende:

[..]

mm, ik ben wel voor de doodstraf voor oorlogsmisdadigers en misdadigers tegen de menselijkheid hoor.
ik zeg ook niet dat niemand voor de doodstraf is, ik zeg niemand die voor de doodstraf als reden heeft dat het helpt. het is een principe argument in jouw geval dat oorlogsmisdaders dood mogen.
?Porque no te calles?
pi_40450547
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 13:45 schreef canaris het volgende:
iemand die de doodstraf krijigt , heeft het verdiend en zal nooit meer midsdadig worden.
ga jij een ter doodveroordeelde ook terughalen uit de dood, indien er sprake is van een gerechtelijke dwaling achteraf?
  donderdag 3 augustus 2006 @ 14:45:06 #146
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40450927
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 14:32 schreef echtgaaf het volgende:

[..]

ga jij een ter doodveroordeelde ook terughalen uit de dood, indien er sprake is van een gerechtelijke dwaling achteraf?
dit kan nooit een reden zijn om de doodstraf niet in het wetboek op te nemen.
?Porque no te calles?
pi_40451312
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 14:45 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

dit kan nooit een reden zijn om de doodstraf niet in het wetboek op te nemen.
daar heb je gelijk in. zolang deze maar niet wordt uitgevoerd, maar wordt omgezet in een passende gevangenisstraf, voorbeeld levenslang. dan biedt de wet welliswaar de mogelijkheid voor een zeer uitzonderlijk geval, maar zeer grote terughoudendheid blijft m.i. wel op zijn plaats. alleen al om de reden dat de doodstraf onherroepelijk is.

ik blijf overigens de doodstraf inhumaan vinden. je stuurt immers iemand naar het hiernamaals, waar dat ook moge zijn, zonder dat een aardse rechter daar ooit is geweest.... zeker niet in de hel.....je kan als aardse rechter nooit oordelen of een voortijdige (hel)-straf proportioneel te noemen is. proportionaliteit is juist een van de belangrijkste facetten binnen het strafrecht. geldt voor elk strafrechtstelsel trouwens in welk land dan ook. een proportionele straf is daarentegen juist weer wel goed te vertalen naar een passende gevangenisstraf. alleen kun je afvragen of een levenslange gevangenisstraf per definitie wel humaan kan zijn..........

donderdag 3 augustus 2006 @ 15:11:34 #148
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40451838
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 14:56 schreef echtgaaf het volgende:

[..]

daar heb je gelijk in. zolang deze maar niet wordt uitgevoerd, maar wordt omgezet in een passende gevangenisstraf, voorbeeld levenslang. dan biedt de wet welliswaar de mogelijkheid voor een zeer uitzonderlijk geval, maar zeer grote terughoudendheid blijft m.i. wel op zijn plaats. alleen al om de reden dat de doodstraf onherroepelijk is.
zoals bijvoorbeeld mohammed b.
daar is absoluut geen twijfel dat hij schuldig is.
quote:
ik blijf overigens de doodstraf inhumaan vinden. je stuurt immers iemand naar het hiernamaals, waar dat ook moge zijn, zonder dat een aardse rechter daar ooit is geweest.... zeker niet in de hel.....je kan als aardse rechter nooit oordelen of een voortijdige (hel)-straf proportioneel te noemen is. proportionaliteit is juist een van de belangrijkste facetten binnen het strafrecht. geldt voor elk strafrechtstelsel trouwens in welk land dan ook. een proportionele straf is daarentegen juist weer wel goed te vertalen naar een passende gevangenisstraf. alleen kun je afvragen of een levenslange gevangenisstraf per definitie wel humaan kan zijn..........
het is alleszins proportioneel om iemand te doden als hij dit ook gedaan heeft (zeker als dit meerdere malen is gebeurd). eye for an eye...
de vraag is hoe je een levenslange gevangenisstraf moet waarderen, zeker als het uitzichtloos is omdat je daar zal sterven. dat is wellicht inhumaner
?Porque no te calles?
pi_40453825
brrrr, ik ben iig blij dat kaczynski dat niet automatisch op kan leggen aan de andere europese landen. polen is ook gebonden aan de diverse eu en europese verdragen dat de doodstraf uitsluit.

leuk (en wellicht vanuit historisch oogpunt terecht) dat de 10 oost-europesche landen in één keer zijn opgenomen, maar met dit soort opmerkingen krijg ik het idee dat ze te vroeg zijn toegelaten.
half elf
  donderdag 3 augustus 2006 @ 16:27:29 #150
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_40454356
ik vind de hele "eye for a eye" mentaliteit middeleeuws. het klinkt allemaal heel romanties maar het overwogen vernietigen van een mens als symbolische daad is gewoon pervers. dat het een paar praktische voordelen heeft weegt daar echt niet tegen op.
pi_40456671
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 15:11 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

zoals bijvoorbeeld mohammed b.
daar is absoluut geen twijfel dat hij schuldig is.
goed voorbeeld.

moet ff denken......

mwoahhh, vind ik heel moeilijk.....

want wanneer doodstraf, en wanneer levenslang, en zou de veroordeelde zelf een zwaardere straf vinden.....

mohammed b. : bewijs is 100%, want stikt van getuigen, technisch bewijs was volgens mij ook 100% rond..voorwaarde bewijsvoering voldaan. enkelvoudige moord . rechtsorde geschokt. geen spijt, doet volgende keer het weer..-------->>>>doodstraf ?

fictief:

mohammed c. : bewijs is 100%, want stikt van getuigen, technisch bewijs was volgens mij ook 100% rond..voorwaarde bewijsvoering voldaan. drievoudigdige moord . rechtsorde zeer ernstig geschokt. wel spijt, doet volgende keer beslist niet meer.-------->>>>doodstraf ?

kom ik dus niet uit.....

ergo: zou je dat echt doen bij mohammed b? hij zal je zeker dankbaar zijn. als ik me niet vergis dan was hij liever als martelaar gestorven. die levenslange straf (jawel in de ebi zit ie nu, met zwaarste regime van nederland...) is voor hem echt veel erger....
quote:
het is alleszins proportioneel om iemand te doden als hij dit ook gedaan heeft (zeker als dit meerdere malen is gebeurd). eye for an eye...
ik geloof niet in het principe oog om oog , tand om tand.......maar anderen mogen daar van mij best anders over denken..

ik begrijp ook wel dat je dit vanuit bijbels perspectief beschouwd.....(die preek van ouweneel vond ik ook goed, maar als ik het goed heb had hij juist wel moeite met de uitvoering ervan.....dus kan ik mij goed in vinden.....).

vanuit menselijk oogpunt vind ik dat als je de doodstraf uitvoert, dat je de persoon een straf geeft waarvan niemand een idee heeft wat het betekend. het proportionaliteitsbeginsel kan dan m.i. nooit worden toegepast.....de scope van de doodstraf is ons menselijk onbekend...vanuit dat oogpunt is het m.i. het toepassen niet humaan.....(ook al heeft dader wel iets inhumaans gedaan)
quote:
de vraag is hoe je een levenslange gevangenisstraf moet waarderen, zeker als het uitzichtloos is omdat je daar zal sterven. dat is wellicht inhumaner
heel goed! dus als je iemand graag de ultieme straf wil geven, dan moet je hem/haar niet doden.....(zie vb mohammed b.) maar levenslang geven.

als je levenslang als ultieme straf kan en wilt zien, dan heb je de doodstraf niet meer nodig.....

ik pleit daarom voor geen maximum straf plafond (nu 30 jaar, was 20)

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 03-08-2006 17:47:58 ]
  donderdag 3 augustus 2006 @ 18:50:06 #152
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40458393
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 17:42 schreef echtgaaf het volgende:

mohammed c. : bewijs is 100%, want stikt van getuigen, technisch bewijs was volgens mij ook 100% rond..voorwaarde bewijsvoering voldaan. drievoudigdige moord . rechtsorde zeer ernstig geschokt. wel spijt, doet volgende keer beslist niet meer.-------->>>>doodstraf ?
waarom niet? je geeft toch ook gevangenisstraf ondanks de spijt?
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 17:42 schreef echtgaaf het volgende:
ergo: zou je dat echt doen bij mohammed b? hij zal je zeker dankbaar zijn. als ik me niet vergis dan was hij liever als martelaar gestorven. die levenslange straf (jawel in de ebi zit ie nu, met zwaarste regime van nederland...) is voor hem echt veel erger....
b blij, nabestaanden van gogh blij, nederlnad blij. goed plan?

en martelaar? overgieten we hem eerst met varkensbloed voordat hij de stoel op gaat...
pi_40461669
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 18:50 schreef napalm het volgende:

[..]

waarom niet? je geeft toch ook gevangenisstraf ondanks de spijt?
dat is waar. maar in de praktijk zal de rechter met een spijt rekening houden met de strafmaat en een lichtere straf opleggen. dit wordt dan vertaald met een lagere gevangenisstraf. bij de doodstraf lukt dit echter niet: immers je kan niet een klein beetje minder doodgaan....
quote:
b blij, nabestaanden van gogh blij, nederlnad blij. goed plan?
nee, want dan geeft je b. zijn zin. het is voor hem immers een veel mindere straf. sterker nog hij ziet het als een soort van beloning. en de moord op van gogh moet je niet belonen, toch? mohammed b. heeft nu echt de zwaarste straf die hij kan krijgen. zeker met het regime van de ebi. totale isolatie (muv luchten), 23 uur per etmaal op cel, visitaties (zo heet dat geloof ik dat ze de crimineel's alle gaten en speten bekijken ja echt waar, best vernederend...).....
quote:
en martelaar? overgieten we hem eerst met varkensbloed voordat hij de stoel op gaat...
velen zien de doodstraf (m.n. radicale moslims) als een enkelje richting het paradijs. immers martelaarschap zal worden beloond met een goede plek in het paradijs. ik geloof het zelf niet echt. ik ben ook geen (radicale) moslim. maar radicale moslims zien de doodstraf als een enorme beloning. die moeten we dus net niet geven, toch....levenslang is veel zwaarder straf...(zeker in ons vughtse hilton...)
pi_40463898
voor de pro's: vanaf welke misdaad zou de doodstraf moeten volgen ?
en zou de doodstraf voor zwaardere vergrijpen steeds inhumaner moeten worden uitgevoerd?
en gaat een ter doodveroordeelde naar de hel, of reincarneert ie lager, ieg iets negatiefs ?
pi_40466543
quote:
03/08 polen vindt doodstraf kunnen

de poolse regering wil het europese verdrag voor de rechten van de mens zo laten veranderen dat de doodstraf toegelaten wordt.

"we willen een debat beginnen om een reële wijziging te verkrijgen van protocol nummer 6 van de conventie dat de doodstraf in europa verbiedt of bekomen dat het item ten minste onder de bevoegdheid van de nationale wetgevingen valt", verklaarde een medewerker van premier kaczynski.

in een recent radio-interview zei de conservatieve poolse president lech kaczynski, de tweelingbroer van de premier, eerder al dat hij een europees debat over de doodstraf wil.

hij verklaarde zich een voorstander van de doodstraf en voegde eraan toe dat er in europa over gesproken moet worden. "ik denk dat europa daarover van mening zal veranderen met de tijd", aldus lech kaczynski.

die verklaringen werden op felle kritiek onthaald in brussel en straatsburg. rené van der linden, de voorzitter van de parlementaire vergadering van de raad van europa, liet donderdag in een brief aan de poolse staatsleider weten dat de herinvoering van de doodstraf een "behoorlijke achteruitgang" zou zijn en "totaal onverenigbaar met het lidmaatschap van de raad van europa" is.
http://www.hbvl.be/nieuws(...)4-9839-1edb1af5148e}
pi_40469299
quote:
op donderdag 3 augustus 2006 18:50 schreef napalm het volgende:

[..]
dat verandert iets aan het martelaarsschap? idioot...
pi_40469426
wel typisch dat het de polen zijn. als er nu één land was dat ik niet bij de eu wou hebben...

smijt die kutstaatjes er terug uit en neem rusland op in de eu, de enige manier waarop we ooit iets zullen betekenen. (en kom niet zeiken dat rusland niet in europa ligt, israel doet ook al lang mee met het eurosongfestival.)
pi_40472117
quote:
op vrijdag 4 augustus 2006 00:42 schreef doderok het volgende:
wel typisch dat het de polen zijn. als er nu één land was dat ik niet bij de eu wou hebben...

smijt die kutstaatjes er terug uit en neem rusland op in de eu, de enige manier waarop we ooit iets zullen betekenen. (en kom niet zeiken dat rusland niet in europa ligt, israel doet ook al lang mee met het eurosongfestival.)
als rusland zo goed in europa zou passen, dan was het nu allang eu-lid geweest. vergis je niet hoe erg de russen zijn. in dat land worden nog altijd mensenrechten geschonden en bovendien zorgt de invloed van poetin ervoor dat in sommige aangrenzende landen (zoals wit-rusland) nog altijd een dictatuur kan bestaan.

ook snap ik de opmerking 'kutstaatjes' niet. kom je tot die conclusie op basis van hun grootte? zullen we dan nederland ook maar schrappen als eu-lid? frankrijk, duitsland en rusland redden het met z'n drieën wel.

als één ding momenteel wel blijkt, is het dat bepaalde landen veel te snel tot de eu zijn toegelaten, met polen als ergste voorbeeld. het laatste waar we nu aan moeten beginnen is dan ook het toelaten van nieuwe landen.
pi_40473532
quote:
op vrijdag 4 augustus 2006 00:42 schreef doderok het volgende:
en nog meer landen, na de big bang....
pi_40588997
in engeland?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')