Hoezo dat nou weer? Nogmaals, dat ligt volledig aan de persoon. Waarom zou bij dit spel nou weer "de grens tussen fantasie en werkelijkheid" meer vervagen dan bij andere spellen of televisieprogramma's of wat dan ook?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:16 schreef DemonRage het volgende:
De grens tussen fantasie en werkelijkheid vervaagt met die spellen nogal.
Ben er nog nieteens aan begonnen, zal het denk ik ook niet doen... (mmo)rpg's spreken mij niet zo aan.
Dat wijst de praktijk dus uit, tenminste bij jongeren van de leeftijd tussen de 12 en 25 jaar oud.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:18 schreef Guilin het volgende:
[..]
Hoezo dat nou weer? Nogmaals, dat ligt volledig aan de persoon. Waarom zou bij dit spel nou weer "de grens tussen fantasie en werkelijkheid" meer vervagen dan bij andere spellen of televisieprogramma's of wat dan ook?
Ik had het in die reply dan ook niet over verslaving.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:21 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Dat wijst de praktijk dus uit, tenminste bij jongeren van de leeftijd tussen de 12 en 25 jaar oud.
Weinig in die leeftijdscatagorie zijn verslaafd aan tv-programma's.
Precies, jij kon dat, anderen niet. Maar dat je er verslaafd aan raakte, was volledig aan jezelf te wijten. Dat je ervan af kwam was daarentegen dan weer volledig aan jezelf te danken, dat ook, maar het heeft niks met het spel zelf te maken.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:24 schreef Speedski het volgende:
Ik heb WOW nog nooit gespeeld, maar ben vroeger wel verslaafd geweest aan Unreal Tournament '99 . Het kostte me bijna een jaar extra studie. Zodra ik echt in ging zien dat het zo niet langer door kon gaan, ben ik genokt. Gelukkig kon ik toen die afweging maken, maar er zijn volgens mij zat mensen die dat niet kunnen.
Idd, velen, die sowieso al veel overige problemen hebben, kunnen die stap niet maken.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:24 schreef Speedski het volgende:
Ik heb WOW nog nooit gespeeld, maar ben vroeger wel verslaafd geweest aan Unreal Tournament '99 . Het kostte me bijna een jaar extra studie. Zodra ik echt in ging zien dat het zo niet langer door kon gaan, ben ik genokt. Gelukkig kon ik toen die afweging maken, maar er zijn volgens mij zat mensen die dat niet kunnen.
Is het al bewezen dat er uberhaupt zoiets als game-verslaving bestaat? Zijn er mensen die zich fysiek ongemakkelijk gaan voelen als ze 2/3 dagen niet gespeeld hebben?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:26 schreef Pracissor het volgende:
Soms heb ik het idee, dat computerspel-verslavingen een groter sociaal probleem is, dan drugsverslavingen onder jongeren. Zijn jullie het daarmee eens? Gebaseerd op eigen ervaringen?
Nou, ik heb verder geen eigen ervaring met wat voor soort verslaving dan ook, maar ik weet wel dat drugsverslaving ook voor overlast en criminaliteit zorgt. Dat verband zie ik niet zo snel met een computerspelverslaving.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:26 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Idd, velen, die sowieso al veel overige problemen hebben, kunnen die stap niet maken.
Soms heb ik het idee, dat computerspel-verslavingen een groter sociaal probleem is, dan drugsverslavingen onder jongeren. Zijn jullie het daarmee eens? Gebaseerd op eigen ervaringen?
Uit eigen ervaring kan ik beamen dat dit het geval is, uiteraard niet fysiek, maar geestelijk dus.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:28 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Is het al bewezen dat er uberhaupt zoiets als game-verslaving bestaat? Zijn er mensen die zich fysiek ongemakkelijk gaan voelen als ze 2/3 dagen niet gespeeld hebben?
Ik weet niet of je die uitersten met elkaar kan vergelijken, maar ze doen alle2 behoorlijk wat met het mentale gesteldheid. Eigen ervaring leert me wel dat er een tijd was dat ik voor dat spel leefde. Maar omdat ik zelf niet aan drugs doe .... kan ik dat niet vergelijkenquote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:26 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Idd, velen, die sowieso al veel overige problemen hebben, kunnen die stap niet maken.
Hoe gaat dat in zijn werk dan?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:29 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Uit eigen ervaring kan ik beamen dat dit het geval is, uiteraard niet fysiek, maar geestelijk dus.
Ik heb het dan ook niet over overlast en criminaliteit, ik heb het over het sociale problemen, wat niet persé een gevolg hoeft te zijn van een WOW-verslaving, wel vaak een oorzaak. Toch meen ik dat het enigzins vergelijkbaar is met drugs, net als veel mensen pas voor drugs/drank kiezen wanneer zij in de put zitten, geloof ik ook dat er mensen zijn die de wereld willen vergeten en een computerspel als hun drugs hanteren.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:29 schreef Guilin het volgende:
[..]
Nou, ik heb verder geen eigen ervaring met wat voor soort verslaving dan ook, maar ik weet wel dat drugsverslaving ook voor overlast en criminaliteit zorgt. Dat verband zie ik niet zo snel met een computerspelverslaving.
Meer een sociaal probleem door de toenemende apathie van mensen, de I-don't-give-a-fuck-about-the-world-beyond-my-doorstep aditude...quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:29 schreef Guilin het volgende:
[..]
Nou, ik heb verder geen eigen ervaring met wat voor soort verslaving dan ook, maar ik weet wel dat drugsverslaving ook voor overlast en criminaliteit zorgt. Dat verband zie ik niet zo snel met een computerspelverslaving.
quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:26 schreef M.e.g.a.t.r.o.n. het volgende:
Waarom is een subforum verslavender dan de rest van fok?
Bovendien, het is toch al offline nu?
Wat bedoel je precies met 'sociaal probleem'? Veel drugs worden genomen op massale sociale bijeenkomsten zoals feesten en 'helpen' mensen vaak juist met communiceren. Een introvert persoon die MDMA neemt zal bijvoorbeeld heel erg open zijn en veel contacten leggen met andere mensen, iets wat hij normaal gesproken niet zal doen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:26 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Hey Jeroen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:31 schreef M.e.g.a.t.r.o.n. het volgende:
[..]
Meer een sociaal probleem door de toenemende apathie van mensen, de I-don't-give-a-fuck-about-the-world-beyond-my-doorstep aditude...
Een geestelijke verslaving kom je veel moeilijker vanaf dan een lichamelijke verslaving, veel soorten drugs zijn puur geestelijk verslavend, waaronder cocaine. Je kunt aan vrijwel alles geestelijk verslaafd raken, zeker ook aan gamen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:28 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Is het al bewezen dat er uberhaupt zoiets als game-verslaving bestaat? Zijn er mensen die zich fysiek ongemakkelijk gaan voelen als ze 2/3 dagen niet gespeeld hebben?
*Zwaait terugquote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:33 schreef Guilin het volgende:
[..]
Hey Jeroen.
Maar dat is toch alleen het probleem van die mensen. Ze vallen er dan verder niemand lastig mee.
Ik heb laatst een bericht op de FP/Tweakers gelezen, dat (vooral in Azie) veel klinieken volzitten met gameverslaafden, dus ik dat ik jouw vraag met een 'ja' kan beantwoorden.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:28 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Precies, ik had het wat ongelukkig geformuleerd, maar ik ben dus van mening dat computerspel-verslaving mogelijk een groter probleem vormt en dat die meer sociaal van aard is.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:32 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met 'sociaal probleem'? Veel drugs worden genomen op massale sociale bijeenkomsten zoals feesten en 'helpen' mensen vaak juist met communiceren. Een introvert persoon die MDMA neemt zal bijvoorbeeld heel erg open zijn en veel contacten leggen met andere mensen, iets wat hij normaal gesproken niet zal doen.
Dit itt gameverslavingen, een vorm van escapisme... iets waardoor iemand zich volledig kan onttrekken aan de samenleving.
Dit soort gevallen hoor ik dus in toenemende mate om mij heen en lees ik dus ook vaak terug in topics hier op Fok.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:36 schreef Dementor het volgende:
Ik heb het een paar maanden gespeeld en een level 60 character opgebouwd.
Nadat ik merkte dat die raids (dan speel je samen met andere in een aparte omgeving/dungeon) elke keer uren in beslag namen begon ik bij mij zelf af te vragen of ik niet iets beters te doen had.
Ik zat toen nog op het MBO dus dat was met twee vingers in de neus hola die jee alle dagen feest.
De meest trieste figuren in het echte leven zijn in de mmorpgs de topspelers.
Een vriend van mij heeft het zelfs gepresteerd om twee maal geen stage te lopen omdat hij toen en nog steeds zwaar verslaafd was aan een andere mmorpg.
Hij spreekt nu zelfs in het dagelijks leven een mix van amerikaans en nederlands wat bijzonder belabberd klinkt.
Die nieuwe kliniek in Amsterdam zou hem goed doen.
Ja.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:34 schreef MaxPower het volgende:
Pracissor, heb je die uitzending van 'De Toekomst' gezien op Nederland 3? Daar kwam exact dit onderwerp ter sprake en werd een jochie geinterviewd die geen vrienden had en de godganse dag WOW speelde.
quote:Hij deed vroeger ook aan sport, dat doet hij ook niet meer. Dat
komt omdat hij verslaafd is aan een computerspel genaamd World of Warcraft,
hij speelt dit spel dagelijks. En zeker nu hij vakantie heeft, zit hij
praktisch de hele dag dat spel te spelen. 'S ochtend rond half 11 gaat hij erachter, dan speelt hij de hele dag games, meerendeel WoW. Hij komt eigenlijk niet beneden behalve met eten of als hij iets te drinken pakt
Soms slaat hij de lunch over als hij 'geen honger heeft', maar dat is een smoes want hij wil dan doorspelen met een vriend van hem en bekenden uit het spel. Je hoort hem dan ook niet als hij dat spel speelt.
Niet per defenitie, maar het zou idd kunnen. Enige verschil is dat (zware) drugsverslaving ook vaak (blijvende) fysieke en/of mentale schade met zich meebrengt.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:36 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Precies, ik had het wat ongelukkig geformuleerd, maar ik ben dus van mening dat computerspel-verslaving mogelijk een groter probleem vormt en dat die meer sociaal van aard is.
Wat is geestelijk verslaafd? Ik was in de veronderstelling dat er bij gebruik van drugs een stofje in de hersenen wordt aangemaakt die om meer vraagt. Is dat geestelijke of fysieke afhankelijkheid?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:34 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Een geestelijke verslaving kom je veel moeilijker vanaf dan een lichamelijke verslaving, veel soorten drugs zijn puur geestelijk verslavend, waaronder cocaine. Je kunt aan vrijwel alles geestelijk verslaafd raken, zeker ook aan gamen.
Ze konden anders een vette pc voor dat gozertje kopen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:38 schreef Dementor het volgende:
Wat een pauper was dat zeg.
Die ouders ook "ja het is te gevaarlijk buiten op de straat".
Kom dan van je luie reet af en ga meer verdienen zodat je kunt verhuizen!
Terwijl niemand nog een idee heeft hoe dit aangepakt moet worden. Gewoon een commercieel handige zet van die kliniek.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:40 schreef Klonk het volgende:
er is kortgeleden een gamesverslavingskliniek geopend, ik meen in Amsterdam....
Het is de roes waar je aan verslaafd raakt vaak.... dmv door een overdosis van bepaalde stoffen in je hersenen (bijvoorbeeld serotonine of dopamine), veroorzaakt door een bepaald drug. Je krijgt geen last van lichamelijke ontwenningsverschijnselen als je het niet neemt... je raakt dus geestelijk verslaafd aan een gevoel veroorzaakt door een bepaalde lichamelijke reactie.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:39 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Wat is geestelijk verslaafd? Ik was in de veronderstelling dat er bij gebruik van drugs een stofje in de hersenen wordt aangemaakt die om meer vraagt. Is dat geestelijke of fysieke afhankelijkheid?
Puur afgaande op die quote (topic verder niet gelezen): dat had ik vroeger ook met Command and Conquer, Red Alert, Dune, Warcraft... Er is een verschil tussen verslaafd zijn en een spel gewoon ontzettend gaaf vinden.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:39 schreef Pracissor het volgende:
Een voorbeeld:
Lastige situatie thuis.
[..]
't was gewoon cold turkey afkicken, geen pc, geen tv, en dat voor een paar maanden.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:41 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Terwijl niemand nog een idee heeft hoe dit aangepakt moet worden. Gewoon een commercieel handige zet van die kliniek.
In een huis vol design meubelen en veel lichtquote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:44 schreef Klonk het volgende:
[..]
't was gewoon cold turkey afkicken, geen pc, geen tv, en dat voor een paar maanden.
Ja.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:44 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Mensen die een boek niet weg kunnen leggen, tot 3 uur snachts liggen te lezen, zijn die ook boekverslaafd?
Ja, en is dat de juiste manier? Dat weet toch niemand?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:44 schreef Klonk het volgende:
[..]
't was gewoon cold turkey afkicken, geen pc, geen tv, en dat voor een paar maanden.
iets niet meer kunnen/mogen doen is meestal een goeie start, onbekend gebied, ze moeten ergens beginnen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:46 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Ja, en is dat de juiste manier? Dat weet toch niemand?
Tuurlijk maar kun je niet tijdelijk verslaafd zijn aan iets? Het begrip verslaving gaat veel verder dan de stuiptrekkende, kotsende junk in de goot hoorquote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:48 schreef MaxPower het volgende:
[..]Dat heeft iedereen toch wel eens bij een mooi boek?
quote:1. Wat is verslaving?
Verslaving is strikt gezien een compulsieve geestelijke of lichamelijke afhankelijkheid van een
bepaalde stof.
2. Waarom zijn mensen verslaafd aan bepaalde stoffen?
De reden waarom iemand verslaafd wordt kan nogal verschillen, maar vaak is de reden dat
een bepaalde stof plezier of ontspanning veroorzaakt die in het normale leven tijdens een staat
van nuchterheid niet worden ervaart, ook kan het zo zijn dat door stress een bepaalde stof
wordt gebruikt om (vaak tijdelijk) te ontspannen.
3. Wat zijn deze bepaalde "stoffen"?
Dat kan eigenlijk alles zijn, van chocola tot heroine. Alles wat je kan eten snuiven injecteren of
in welk gat dan ook kunt proppen dat plezier of voldoening oplevert kan verslavend zijn (sex
dus ook).
4. Is verslaving altijd een probleem?
Nee, je kan ergens verslaafd aan zijn, maar zolang je gewoon sociaal goed functioneert, geen
schade aanricht aan je lichaam en een gelukkig leven lijdt is verslaving geen probleem.
5. Welke stof is het meest verslavend en is dit een lichamelijk of geestelijk
probleem?
De meeste mensen denken dat Heroine de meest verslavende drugs op de wereld is maar dat
is niet helemaal waar, Heroine is fijn het geeft je een gevoel van welzijn en je kan er heerlijk
van dromen maar toch zijn er mensen die het af en toe gebruiken zonder er verslaafd aan te
raken.
Aan de andere kant heb je mensen die nooit zouden willen stoppen met tabak roken of
chocola eten.
Het probleem ligt vooral geestelijk, na een tijd van het gebruik van een bepaalde drugs
(inclusief chocola) kun je de controle over jezelf kwijt raken en ondanks dat het mischien niet
zo gezond is kiest men de plezier die het oplevert boven de negatieve effecten. Dit geld dus
precies hetzelfde voor de gemiddelde junk, de keuze is snel gemaakt tussen een uitzichtloos
leven of een shot heroine nemen om de realiteit te vergeten en high te zijn.
Stimulanten kunnen in dit opzicht nog verslavender zijn. Dit omdat de motivatie, euphorie en
plezier die je ervan krijgt behoorlijk fijn zijn. (anders zat ik nu deze onzin ook niet te typen
hehehe)
Als je mentaal sterk genoeg bent om te stoppen, is het lichamelijke aspect misschien
oncomfortabel maar niet een reden om door te gaan met de drug, om terug te komen op het
junk verhaal die mensen willen niet stoppen omdat ze anders nuchter een kut leven hebben
het is uiteraard wel een spiraal waar ze in terecht zijn gekomen en ze hebben het aan zichzelf
te danken maar dan is het nog maar moeijlijk om niet high te zijn.
6. Kan iedereen verslaafd worden aan drugs?
Ja, in principe wel maar als je de patronen van verslaving bij jezelf herkend en realizeerd dat
het destructief voor jezelf of voor je omgeving is dan is er maar een kleine kans op serieuze
verslavings problemen.
Het hangt hier dus puur van de persoon af, snap je niet dat je geen oneindige hoeveelheid
neurotransmitters (stofjes die allerlei functies regelen in je hersens die dus of worden
geblokkeerd of afgevuurd als je drugs neemt) dan zul je snel genoeg merken dat je flink
depressief wordt en mischien dan nogwel meer pakt om jezelf weer goed te voelen.
En dus net zoals bij alcohol kun je ook alle andere drugs gebruiken zonder er verslaafd aan te
raken zolang je het maar verstandig gebruikt, dan zijn de risico's en schadelijkheid ook niet
groter als bij het drinken van alcohol.
Das behoorlijk triest. Mijn collega`s raken niet uitgepraat over dat spelquote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:15 schreef Giem het volgende:
Ik doe een ict opleiding en geloof het of niet, sinds het spel uit is, heb ik enkele studenten niet weer op school gezien![]()
nooooou! herinner me er nog ff aan...quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:10 schreef Pracissor het volgende:
Ik zie het de laatste maanden steeds vaker voorbijkomen, in dit topic, maar zelfs in geluiden om mij heen.
Jongens/mannen die compleet verslaafd zijn aan het computerspel, World of Warcraft. Voor diegene die niet weten wat voor computerspel dit is; het is een spel dat zich afspeelt in een virtuele fantasie wereld, die overal ter wereld, 24 uur per dag, doorgaat. De speler heeft een virtuele personage die d.m.v. het volbrengen van quests, telkens sterker wordt.
Veel lieden die willen ontsnappen aan de realiteit, verslavingsgevoelig zijn etc. etc. zijn dus verslaafd aan dit spelletje, dat lijkt heel grappig/zielig, maar het maakt werkelijk levens/gezinnen kapot.
Wie heeft er allemaal ervaringen met deze verslaving, bij familieleden, kennissen, zichzelf? Loste de problemen zich op, hoe gebeurde dat etc. Ik zou deze topic graag willen gebruiken om meer kennis te vergaren betreft dit onderwerp en om ervaringen te delen.![]()
waar ga je die controller laten dan?quote:3. Wat zijn deze bepaalde "stoffen"?
Dat kan eigenlijk alles zijn, van chocola tot heroine. Alles wat je kan eten snuiven injecteren of
in welk gat dan ook kunt proppen dat plezier of voldoening oplevert kan verslavend zijn (sex
dus ook).
als je het zoveel speelt kun je er vaak zelfs geld mee verdienen (als je het goed doet)..quote:Op dinsdag 18 juli 2006 23:17 schreef Fillipe het volgende:
*verhaal*
Dat is redelijk triest maar zoals je zegt lijkt het me dat daar andere oorzaken aan ten grondslag liggen. Als WoW er niet was, had hij wel een andere reden gevonden om zijn kamer niet uit te komen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 23:17 schreef Fillipe het volgende:
Waar moet ik beginnen....
[...]
Ik kan er wel een boek overschrijven...
Tuurlijk, ik wil ook niet zeggen dat het persee aan WoW ligt, het had wellicht ook met een andere game gekunt. Maar met WoW heeft die wel de gelegenheid.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 23:25 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Dat is redelijk triest maar zoals je zegt lijkt het me dat daar andere oorzaken aan ten grondslag liggen. Als WoW er niet was, had hij wel een andere reden gevonden om zijn kamer niet uit te komen.
Persoonlijk ken ik een soortgelijk verhaal uit mijn nabije omgeving, het is tenenkrommend om te zien hoe zo'n iemand zijn leven op zo'n moment kan vergooien. Bedankt voor je waardevolle bijdrage overigens.quote:
Inderdaad, je moet het beschouwen als een hobby niet als je leven. En inderdaad, meneer was ook met oud en nieuw online te vinden. Sorry maar daar kan ik écht écht niet bij. En tuurlijk zijn spelletjes verslavend, maar dit is gewoon té.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 23:27 schreef Retro_Doll het volgende:
Wow dat is wel triest Fillipe. Ik speel zelf ook WOW, vroeger bijna elke avond. Nu speel ik gelukkig wat minder. Maar er zijn inderdaad genoeg guildies van mij die echt dag en nacht online zijn. Van het s'morgens vroeg tot s'avonds laat. Zelfs op kerstavond en nieuwjaars avond. Ik vind dat het ieders eigen keuze is. Ik zie het spel meer als een hobby en niet als mijn leven.
Toch snap ik dat een spelletje best verslavend kan zijn.
quote:Op dinsdag 18 juli 2006 23:31 schreef Dementor het volgende:
Probeer eens een mail te sturen naar Blizzard.
Ze moeten zich toch wel op enige manier verantwoordelijk voelen.
Lijkt me sterk.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 23:31 schreef Dementor het volgende:
Ik denk dat blizzard er wel over na heeft gedacht. Zo hebben ze rested status. Mensen die langer niet inloggen krijgen zo sneller exp dan mensen die dag en nacht spelen. Maar aan de andere kant stellen ze zulke hogen eisen aan de spelers, waar je uren voor moet spelen om dat doel te behalen. Bij WoW is het zo dat de mensen met de meeste tijd het meest "succesvol" zijn. Omdat je voor sommige quest enz dus gewoon veel vrije tijd moet hebben. En dat vind ik erg jammer voor de mensen die daar niet de tijd voor hebben. En de zin natuurlijk want het is soms ook zo saai.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 23:31 schreef Dementor het volgende:
rest statusquote:Op dinsdag 18 juli 2006 23:39 schreef Retro_Doll het volgende:
[..]
Ik denk dat blizzard er wel over na heeft gedacht. Zo hebben ze rested status. Mensen die langer niet inloggen krijgen zo sneller exp dan mensen die dag en nacht spelen. Maar aan de andere kant stellen ze zulke hogen eisen aan de spelers, waar je uren voor moet spelen om dat doel te behalen. Bij WoW is het zo dat de mensen met de meeste tijd het meest "succesvol" zijn. Omdat je voor sommige quest enz dus gewoon veel vrije tijd moet hebben. En dat vind ik erg jammer voor de mensen die daar niet de tijd voor hebben. En de zin natuurlijk want het is soms ook zo saai.
is het niet geweldigquote:Op dinsdag 18 juli 2006 23:49 schreef Myers het volgende:
WoW is pas het begin van dit soort spelletjes, dit gaat nog veel erger worden in de toekomst omdat de spelletjes steeds beter en mooier worden. Over een X aantal jaar speel je met 1 miljoen mensen tegelijk op 1 server waar je nog meer kan doen dan in de echte wereld. Dan krijg je dus echt meer gameverslaafden dan drugsverslaafden.
Waar het om gaat is dat alles wat een fijn gevoel kan creeren, of in dit specifiek geval, escapisme..ontsnappen aan de 'werkelijkheid' geestelijk verslavend kan zijn.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 23:17 schreef vamos1 het volgende:
[..]
waar ga je die controller laten dan?![]()
shuve that keyboard up your ass, swaffel the screen and inject the mouse!
Dus als je structureel (dagelijks) uren aan het gamen bent, is dat ook een verslaving.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 23:05 schreef MaxPower het volgende:
Een boek lezen tot 3 uur 's nachts lijkt me na bovenstaand verhaal geen verslaving, wel als het structureel plaatsvindt.
Dat is gelul, tuurlijk is het anders. Je communiceert op een hele andere manier met elkaar. Typen achter een beeldscherm of in het echt met mensen communiceren is wel degelijk een verschil. En besides that zijn er niet veel mensen die 4x per week aan het voetballen of tennissen zijn, mits ze er een prof. carriere op na willen houden.quote:Op woensdag 19 juli 2006 00:23 schreef Maanvis het volgende:
Daarom vind ik het niet veel anders dan als je bijvoorbeeld 4 avonden in de week met voetbal of tennis ofzo bezig bent en dat op een professioneel niveau speelt.
Dat stukje zegt toch eigenlijk genoeg. Het feit dat jullie mensen 'een kans geven om een real life er op na te houden'. Dit moet toch vanzelfsprekend zijn? Waar leef je nou voor?quote:Bij ons in het guild doen we er iig alles aan om mensen ook de kans te geven om een real life er op na te houden. Zo spelen we nooit op vrijdag of zaterdag, en is het voor niemand verplicht om op alle dagen te komen, zolang je maar duidelijk doorgeeft van tevoren of je wel of niet komt
Volgens deze defenitie kun je dus mentaal afhankelijk worden van een gewoonte.quote:Op woensdag 19 juli 2006 00:34 schreef arneaux het volgende:
Om even duidelijk te maken wat een verslaving precies inhoud zodat er inhoudelijk zinnige reactie gegeven kunnen worden.
"Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon."
Bron : Wikipedia
wouw jij bent een echte vriend!quote:Op woensdag 19 juli 2006 00:53 schreef 2609 het volgende:
als een homie van mij aan dat spel verslaafd zou zijn zou ik hem verstoten of gewoon een drive-by uitvoeren
Je weet tooogggggg!quote:Op woensdag 19 juli 2006 00:57 schreef 2609 het volgende:
wat nou ik hoef gewoon geen matties die aan zo een gaar spel verslaafd zijn alleen sukkels zijn daaraan verslaafd
Jep, dit denk ik dus ook .. Ik dacht zo'n 4 jaar geleden al dat rond deze tijd computeren net zo werdt geboycott als bijvoorbeeld sigaretten etc. Echter dit valt nog redelijk mee ... In de toekomst zal er ZEKER meer informatie hierover vrijkomen, en ook zeker meer voorlichting, aangezien dit een veel groter probleem is als mensen verwachten ..quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:10 schreef Pracissor het volgende:
Omdat bij dat soort spelen een virtuele wereld gecreerd wordt inclusief alles wat daarbij hoort; Sociale relaties, Liefdes relaties, Carriere maken, investeren in de toekomst, Doelen stellen en behalen, respect krijgen...enzquote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:18 schreef Guilin het volgende:
[..]
Hoezo dat nou weer? Nogmaals, dat ligt volledig aan de persoon. Waarom zou bij dit spel nou weer "de grens tussen fantasie en werkelijkheid" meer vervagen dan bij andere spellen of televisieprogramma's of wat dan ook?
Nee, maar dat zijn wel diegenen die je altijd op teevee ziet in die ernstige docu's. Er zullen weinig mensen zijn die een compleet sociaal leven hebben en dit permanent achterlaten voor 'n spelletje. Anders zijn het dan alsnog contactgestoorde nerds geworden lijkt mequote:Op woensdag 19 juli 2006 09:39 schreef MaxPower het volgende:
Niet alleen contactgestoorde nerds spelen WoW, Nigelator...
Ik denk dat je hier een goed punt aanhaalt. Online doen heel andere kwaliteiten terzake. Bovendien is zo'n char natuurlijk volledig naar eigen wens te vormen, ook qua uiterlijk. Geen onzekerheden, dat moet heerlijk zijn als je in het echte leven altijd maar uitgekotst wordt, te onzeker bent, of niet mooi gnoeg gevonden wordt om enigzins 'normaal' mee te kunnen draaien.quote:Niet vergeten dat veel van die mensen in 't 'echte' leven toch de spot mee wordt gedreven (zoals in zoveel van die hippe treitertopics op Fok!, bravo!).. dan is een ultiem karakter in WOW bezitten misschien wel leuker dan het echte leven.. ? (los van de vraag wat je dan als je échte leven moet gaan zien.. )
Wat dat betreft denk ik dat er (ook door de mensen die verslavingen behandelen) een duidelijk onderscheid moet worden gemaakt tussen algemene gameverslaving (shooters, sportgames, racen, tetrissen) en MMORPG.quote:Op woensdag 19 juli 2006 09:57 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Tot zover geen persoonlijke ervaringen trouwens, maar wel met de adrenaline rush van het winnen, het beter zijn dan een ander, het goed op elkaar ingespeeld zijn en ontzettend veel lol hebben met mensen die je nog nooit gezien hebt..
Rihago van Fok is een tijdje WOW-junkie geweest. D.m.v. een XBox 360 is hij van zijn WOW verslaving verlostquote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:10 schreef Pracissor het volgende:
Ik zie het de laatste maanden steeds vaker voorbijkomen, in dit topic, maar zelfs in geluiden om mij heen.
Jongens/mannen die compleet verslaafd zijn aan het computerspel, World of Warcraft. Voor diegene die niet weten wat voor computerspel dit is; het is een spel dat zich afspeelt in een virtuele fantasie wereld, die overal ter wereld, 24 uur per dag, doorgaat. De speler heeft een virtuele personage die d.m.v. het volbrengen van quests, telkens sterker wordt.
Veel lieden die willen ontsnappen aan de realiteit, verslavingsgevoelig zijn etc. etc. zijn dus verslaafd aan dit spelletje, dat lijkt heel grappig/zielig, maar het maakt werkelijk levens/gezinnen kapot.
Wie heeft er allemaal ervaringen met deze verslaving, bij familieleden, kennissen, zichzelf? Loste de problemen zich op, hoe gebeurde dat etc. Ik zou deze topic graag willen gebruiken om meer kennis te vergaren betreft dit onderwerp en om ervaringen te delen.![]()
Ik heb wel moeten stoppen. En kon dit vrij makkelijk doen doordat ik het gewoon tegen iedereen gezegd heb waarmee ik regelmatig speelde (mijn guild). Ik kon dus ook niet online komen omdat ze wisten dat ik aan mn schoolwerk moest zittenquote:Op woensdag 19 juli 2006 10:06 schreef MaxPower het volgende:
Heb je zomaar kunnen stoppen Razorfist? Lijkt me een teken dat je niet verslaafd genoeg was.
Dat had ik ook. 's avonds voor het slapen evalueerde ik games, op de fiets naar school en tijdens de lessen bedacht ik strategiën en build-ups. Ik werd ook echt kwaad als ik niet kon of mocht gamen. Ik moest gewoon, het was zo mooi... echt ziek nu ik er achteraf op terug kijk. Wat heb ik een ruzie gehad thuis om dat spel..quote:Ik durf rustig te stellen dat ik zelf verslaafd ben geweest aan WoW, geen probleem. Ik dacht aan het spel wanneer ik op school zat, maakte plannen in de metro en droomde af en toe over wat er de afgelopen avond was gebeurd. Ik denk dat dat aardige tekenen zijn
Inderdaad dat ideequote:Op woensdag 19 juli 2006 10:30 schreef mymoodfentje het volgende:
waarom falen in de echte wereld als je de koning kunt zijn in een neppe ?
Of met een Fok! Guild verslavingquote:
Neej, maar zeg nou zelf: ben of was je net zo goed in sport, als je was in gamen? Ik niet. Ik ben redelijk goed in wat ik doe qua sport, maar ik heb nog nooit het schaakspel binnen een sport volledig gezien, begrepen en er mee kunnen werken, simpelweg omdat ik niet goed genoeg was/ben. Met die game had ik dat wel. Het hele plaatje snappen, ook als je het fout doet, dát maakte het zo ook zo verslavend..quote:Herkenbaar idd, je denkt de hele fucking dag aan je build en of je niet beter die of die spec kan nemen. Alle verloren gevechten evalueer je tot je erbij neervalt. Magoed, het is wel een ongeevenaarde passie in dat opzicht. Zo heb ik nooit over sport gedacht bijv..
of dat ze ondertussen verder kijkt naar een vent zonder WOWquote:Op woensdag 19 juli 2006 12:29 schreef StupidByNature het volgende:
Ik heb dus een vriendin, en die vergt een hoop tijd (niet negatief bedoeld). Ik kan me bijna niet voorstellen dat het merendeel van de WoWers een vriendin heeft. In mijn optiek gaan WoW en een serieuze relatie niet samen. Tenzij je vriendin ook verslaafd is natuurlijk.
Dit lijkt inderdaad een probleem te zijn. In nederland krijgt het steeds meer aandacht.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:10 schreef Pracissor het volgende:
En dan heb je weer het risico dat ze bij je weggaat voor iemand met een vettere axe of sword.quote:Op woensdag 19 juli 2006 12:29 schreef StupidByNature het volgende:
Tenzij je vriendin ook verslaafd is natuurlijk.
mensen denken maar dan een verslaving alleen maar inhoud dat je tegen je wil dingen doet. Dit is natuurlijk onzin. Ik vind dat iemand niet verslaafd is als hij zonder moeite iets een paar weken niet doet. Als hij bijvoorbeeld tijdens een twee wekelijkse vakantie niet denkt aan het spel.quote:Op woensdag 19 juli 2006 10:59 schreef Jo0Lz het volgende:
[..]
Of met een Fok! Guild verslaving
Mensen die verslaafd raken aan die games zijn imho een beetje labiel.
Tis nog nooit voorgekomen dat ik MOEST spelen.
Ik vind het wel leuk, maar niet zo leuk dat ik 24/7 speel.
Maar zo'n persoon weet wel dat ie over 2 weken weer volop kan gamen.... die wetenschap maken die 2 weken natuurlijk een stuk meer dragelijk en kun je ook wat makkelijker even afstand nemen.... ik denk dat je anders zou reageren als je in de veronderstelling zou zijn dat je na die 2 weken niet meer zou kunnen gamen.quote:Op woensdag 19 juli 2006 12:50 schreef dahei het volgende:
[..]
Ik vind dat iemand niet verslaafd is als hij zonder moeite iets een paar weken niet doet. Als hij
bijvoorbeeld tijdens een twee wekelijkse vakantie niet denkt aan het spel.
En zit daar dan ook weer een ww op, anders kan hij het net zo snel weer uitzetten natuurlijk.quote:Op woensdag 19 juli 2006 13:20 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Als je zijn account+wachtwoord hebt kun je naar de Wow website en parental control inschakelen.
Zodoende kun je dan beslissen wanneer het account online mag en wanneer niet.
Wat een eenzijdige enquete. Na ongeveer de helft ben ik er maar mee gestopt. Alsof alles wat met internet te maken heeft heel slecht is.. Ik gebruik internet veel voor mijn werk, voor mijn bedrijfje en om te ontspannen. Ik erger me aan de vraagstellingen.quote:Op woensdag 19 juli 2006 12:39 schreef J3113 het volgende:
[..]
Dit lijkt inderdaad een Ik hou me trouwens bezig met onderzoek naar internetgedrag. Iedereen die mee wil doen aan mijn survey; graag!(de link staat hieronder en je hoeft echt geen wow-verslaafde te zijn om mee te doen)
Het ligt er denk ik ook aan waarom je ergens verslaafd aan bent geraakt. Is net als mensen die teveel eten. sommigen eten "gewoon" teveel omdat ze niet weten hoe het moet maar anderen eten ter compensatie van sociale problemen. Voor die groep is het veel moeilijker de slechte gewoonte (wat natuurlijk in plaats van te veel eten ook teveel gamen kan zijn) af te breken.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:26 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ik denk dat je er niet aan denkt door de afleiding. Je hebt op vakantie altijd wel wat te doen, uitgaan, culturele uitstapjes, gezellig zuipen en noem maar op. Eigenlijk doe je dan de activiteiten die je als fanatiek gamer wat vaker zou moeten doen. Het voelt ook goed om dan niet te gamen. Dat heeft niks te maken met de gedachte aan het spel weer kunnen spelen als de vakantie over is. Als je niet meer van je vakantie kan genieten en je denk continu aan het spel DAN ben je echt verslaafd en heb je een probleem.quote:Op woensdag 19 juli 2006 13:14 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Maar zo'n persoon weet wel dat ie over 2 weken weer volop kan gamen.... die wetenschap maken die 2 weken natuurlijk een stuk meer dragelijk en kun je ook wat makkelijker even afstand nemen.... ik denk dat je anders zou reageren als je in de veronderstelling zou zijn dat je na die 2 weken niet meer zou kunnen gamen.
Als je computerspellen analyseert op een aantal eigenschappen die het kweekt/vereist als tactisch inzicht, oog-hand coordinatie en probleemoplossend vermogen (simulatiegames trainen dat schijnbaar best goed) scoren ze denk ik best aardig. Sommige spellen zijn ook gewoon super goed, angepaste versies van Sim City worden echt door planologen gebruikt bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 19 juli 2006 10:26 schreef Xtinction het volgende:
Herkenbaar idd, je denkt de hele fucking dag aan je build en of je niet beter die of die spec kan nemen. Alle verloren gevechten evalueer je tot je erbij neervalt. Magoed, het is wel een ongeevenaarde passie in dat opzicht. Zo heb ik nooit over sport gedacht bijv..
Wat zijn jouw defenities van een geestelijk verslaving dan? Wanneer is iets een gewoonte en wanneer is iets een verslaving? Ik ben zeker wel verslaafd aan muziek... van muziek luisteren krijg ik een goed gevoel en als ik dat een dag niet doe dan voel ik me kut.... 't is zelfs meer dan een hobby, een obsessie zelfs.... om alles ook origineel op vinyl te krijgen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:06 schreef Steeven het volgende:
. Ik vind zelf dat mensen te snel conclusies trekken en dingen overdrijven. Want dan zou ik leesverslaafd, muziekverslaafd en autorijverslaafd zijn? En koffiedrinkverslaafd (oke dat klopt wel). En iemand die de hele avond tv kijkt, is die tv verslaafd? Nogmaals, mensen trekken te snel conclusies.
Heb je gelijk in. Mensen wegen altijd iets negatiefs aan het woord verslaving.quote:Ik heb vele verslavingen in m'n leven... dingen waar ik absoluut niet meer zonder zou willen of kunnen, dat hoeft niet per defenitie slecht te zijn.... mensen associeren het woord verslaving gelijk met iets negatiefs, met drugs... dat soort dingen. Ik overdrijf niet, je tilt te zwaar aan het woord verslaving.
Respect, hier blijft m'n eten er nooit aan zitten.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:15 schreef Vector_SLD het volgende:
Ik ben dan wel niet verslaafd aan WOW, maar ik eet i.p.v. met mijn vork, met mijn NES-controller. Ben ik nu verslaafd?
Nog 1:quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:37 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ja.
http://www.vpro.nl/programma/detoekomst/afleveringen/27029984/
Mij ook niet, dus ik ken het spel niet. Ik ken wel mensen die bijna hun hele vrije tijd gebruiken om WoW te spelen, ze worden wat minder sociaal, maar ze weten prima de werkelijkheid van de fantasie te scheiden hoor.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:16 schreef DemonRage het volgende:
De grens tussen fantasie en werkelijkheid vervaagt met die spellen nogal.
Ben er nog nieteens aan begonnen, zal het denk ik ook niet doen... (mmo)rpg's spreken mij niet zo aan.
Maar het is ook een negatief woord. ja wordt (al dan niet bewust) de slaaf van iets (een spel, muziek), je kan er niet meer zonder. Natuur is iedereen ook zuurstofverslaafdquote:Op woensdag 19 juli 2006 21:22 schreef Steeven het volgende:
[..]
Heb je gelijk in. Mensen wegen altijd iets negatiefs aan het woord verslaving.
Ja dus? Zolang je er geen hinder van zult ondervinden (in sociaal of maatschappelijk opzicht) dan maakt het toch geen donder uit als je niet meer zonder je dagelijkse portie tv kijken/boek lezen of koffie kunt? Een verslaving is niet per defenitie een negatief iets.... kijk maarquote:Op donderdag 20 juli 2006 15:48 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Maar het is ook een negatief woord. ja wordt (al dan niet bewust) de slaaf van iets (een spel, muziek), je kan er niet meer zonder. Natuur is iedereen ook zuurstofverslaafdmaar dat is meer biologische noodzaak.
Het gaat me ook niet specifiek om verslaving en computerspellen maar meer om het negatieve imago dat aan het begrip verslaving hangt, en dat verslaving veel vaker voorkomt bij mensen dan men zelf denkt of doorheeft.quote:Op donderdag 20 juli 2006 16:41 schreef _Flash_ het volgende:
Hmm dat ben ik niet helemaal met je eens HAL9000S.
Een verslaving als computerspellen hoeft inderdaad niet te betekenen dat je op dat moment problemen hebt met je relatie/baan/sociale leven, maar het verhoogt het risico op problemen enorm! De situatie van een mens kan veranderen. Als je door je verslaving inflexibel wordt om met veranderingen om te gaan heb je grote problemen.
In die link die je geeft, daar staat toch nergens dat die zieke man of zijn guild-medespelers verslaafd zijn?
Maar eens verslaving is toch een (zeer) negatieve eigenschap?quote:Op donderdag 20 juli 2006 16:49 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Het gaat me ook niet specifiek om verslaving en computerspellen maar meer om het negatieve imago dat aan het begrip verslaving hangt, en dat verslaving veel vaker voorkomt bij mensen dan men zelf denkt of doorheeft.
Jij slaat denk ik de spijker op zijn kop. Flexibiliteit daar gaat het om. Door verslavingen wordt je minder flexibel. Als je bijvoorbeeld per se koffie nodig hebt en de automaat begeeft het en vervolgens ben je die dag zo traag dat je je werk niet goed kan doen dan ben je minder flexibel.quote:Op donderdag 20 juli 2006 16:41 schreef _Flash_ het volgende:
Hmm dat ben ik niet helemaal met je eens HAL9000S.
Een verslaving als computerspellen hoeft inderdaad niet te betekenen dat je op dat moment problemen hebt met je relatie/baan/sociale leven, maar het verhoogt het risico op problemen enorm! De situatie van een mens kan veranderen. Als je door je verslaving inflexibel wordt om met veranderingen om te gaan heb je grote problemen.
In die link die je geeft, daar staat toch nergens dat die zieke man of zijn guild-medespelers verslaafd zijn?
Flamebait: ik denk dat juist de mensen die vele uren per week dat soort spellen spelen juist minder geneigd zijn zulke charitatieve, sociale acties te ondernemen. Die zijn toch alleen maar gericht op eigen gewin om te levellen en mooie zwaardjes te vinden.
tis inderdaad een probleem... een vriend van me was laatst een hele dag aan het spelen op de computer terwijl hij eigenlijk moest leren voor zun tentamen....quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:10 schreef Pracissor het volgende:
is dat goed?quote:Op donderdag 20 juli 2006 22:36 schreef Napster het volgende:
Iemand nog een account kopen?
incl lvl60 Undead Mage, op een pvp server
quote:Op donderdag 20 juli 2006 22:38 schreef MoChe het volgende:
[..]
tis inderdaad een probleem... een vriend van me was laatst een hele dag aan het spelen op de computer terwijl hij eigenlijk moest leren voor zun tentamen....![]()
Eigenlijk vind ik dat helemaal niks dat een overheid zich zo moet bemoeien met het welzijn van zijn onderdanen.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 08:59 schreef papierclipje het volgende:
om even schaamteloos mijn eerdere post te plaatsen waar ik geen reactie op had
wat vinden jullie dan van de regels in China?
Nah, survival of the fittest imo. Mensen moet je inlichten, niet meer dan dat, en ze moeten zelf wel wijs genoeg zijn om daar iets mee te doen, zo niet, dan kun je aids of ongewenste zwangerschappen oplopen als je vergeet je condoompje om te doen, raak je sociaal geïsoleerd als je niet doorhebt dat 15 uur per dag WoW spelen niet goed voor je is en kun je je pensioen verspelen als je alles inzet op zwart met roulette. Dat handje vasthouden van mensen of mensen keuzes opleggen vind ik niet kunnen, vrij land toch?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 09:22 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik dat helemaal niks dat een overheid zich zo moet bemoeien met het welzijn van zijn onderdanen.
Aan de andere kant zijn er blijkbaar genoeg mensen die niet doorhebben wanneer het te ver gaat en zulke mensen moet je blijkbaar tegen zichzelf beschermen.
Nee natuurlijk niet... fijn hoor, nog meer regeltjesquote:Op vrijdag 21 juli 2006 08:59 schreef papierclipje het volgende:
invoeren in Nederland?
Dat gebeurt nooit. Want er moet flink geprofiteerd worden van diezelfde massa.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 09:37 schreef Steeven het volgende:
Mensen moet je inlichten, niet meer dan dat, en ze moeten zelf wel wijs genoeg zijn om daar iets mee te doen
Bij aids en zo ligt het anders, want dat kost de maatschappij veel geld en overlast. Harddrugs junks heb je echt last van. WoW'ers niet, die zitten thuis en doen letterlijk geen vlieg kwaad. Dat sociaal isolement zal de regering worst zijn zolang er nog onderdanen genoeg zijn die wel werken en vet veel consumeren.quote:zo niet, dan kun je aids of ongewenste zwangerschappen oplopen als je vergeet je condoompje om te doen, raak je sociaal geïsoleerd als je niet doorhebt dat 15 uur per dag WoW spelen niet goed voor je is en kun je je pensioen verspelen als je alles inzet op zwart met roulette.
Daarom kun je nu bij de McDonalds zoveel salades en andere gezonde rotzooi eten (en dat promoten ze als een gek)? Ik vind een McDonalds prima hoor, voor 1x in de twee maanden, maar mensen die er elke dag eten en doodgaan aan vetzucht vragen er gewoon om. Maar dat soort mensen kom je in NL weinig tegen, omdat Nederlanders over het algemeen goed geïnformeerd zijn over risico's. Echter, als ze iets gaan doorvoeren als vet-tax dan komt dat handje vasthouden naar voren en daar moet ik niets van hebben.quote:Dat gebeurt nooit. Want er moet flink geprofiteerd worden van diezelfde massa.
Voorbeeldje: Als iedereen bewust ging eten en gezond ging doen kon McDonals binnen 48 uur al zijn tenten sluiten.
Zolang de verslaving aan een game nog niet serieus wordt genomen zal de regering er niet op inspringen nee. Het zou me niet verbazen als we over 5 jaar waarschuwingsspotjes zien.quote:Bij aids en zo ligt het anders, want dat kost de maatschappij veel geld en overlast. Harddrugs junks heb je echt last van. WoW'ers niet, die zitten thuis en doen letterlijk geen vlieg kwaad. Dat sociaal isolement zal de regering worst zijn zolang er nog onderdanen genoeg zijn die wel werken en vet veel consumeren.
In Korea (en misschien nog wel meer landen) heeft de overheid Blizzard verplicht om er iets in te stoppen waardoor het spel elk uur, of elke 2 uur ofzo afsluit en dan kan de speler voor een bepaalde periode er niet meer op. Dit omdat daar mensen daar (in ieder geval 1) zich letterlijk dood hadden gegamedquote:Op vrijdag 21 juli 2006 15:40 schreef papierclipje het volgende:
maar op pakjes sigaretten wordt ook gewaarschuwd en bij alcohol ook.. waarom geen verplichte waarschuwing op games (zoals bij GuildWars, na 4 uur een popupje please take a break)
Nintento, Sega, Microsoft en andere fabrikanten hebben het allemaal in de boekjes staan. Ten eerste waarschuwingen voor epileptici maar ze raden ook altijd aan om "in goed verlichte ruimtes te spelen" , "na elk uur gamen een kwartiertje pauze" en "niet gamen als je pijn hebt aan je handen" etc. Niemand leest die zooi natuurlijk maar ze waarschuwen dus wel degelijk.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 15:40 schreef papierclipje het volgende:
maar op pakjes sigaretten wordt ook gewaarschuwd en bij alcohol ook.. waarom geen verplichte waarschuwing op games (zoals bij GuildWars, na 4 uur een popupje please take a break)
aan Lingoquote:Op vrijdag 21 juli 2006 15:51 schreef Rob.nl het volgende:
Je hebt ook mensen die verslaafd zijn aan ijs, of aan drop, of aan lingo... zo kan je wel bezig blijven toch?
Zullen we dan ook maar op elke fles alcohol een slot doen, dat je zo'n fles niet binnen een half uur kunt legen? Flauwekul, de verantwoordelijkheid ligt bij de persoon zelf. Als ik es meer dan 3 uur achter mekaar een spelletje wil spelen, is dat mijn zorg. En dan ben je echt niet verslaafd of iets dergelijks. Als iemand denkt dat hij/zij verslaafd is, moet hij/zij zelf maar naar een psycholoog ofzo. Kan ik lekker verder mn spelletjes spelenquote:Op vrijdag 21 juli 2006 08:59 schreef papierclipje het volgende:
om even schaamteloos mijn eerdere post te plaatsen waar ik geen reactie op had
wat vinden jullie dan van de regels in China?
Dat je bijvoorbeeld niet langer dan 3 uur achter elkaar kan spelen, of limits op sommige spellen dat je stats (de eigenschappen van je character) verlagen na een aantal uur.
invoeren in Nederland?
hey een GTA verslaafdequote:Op woensdag 19 juli 2006 00:53 schreef 2609 het volgende:
als een homie van mij aan dat spel verslaafd zou zijn zou ik hem verstoten of gewoon een drive-by uitvoeren
Whehe hij dacht ook dat hij misschien wat met "haar" zou hebben maar daar eenmaal aangekomen was het toch heel andersquote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:39 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
hey een GTA verslaafde
Ik zit dat filmpje van De Toekomst: Droomwereld te kijken en dat is echt pijnlijk om aan te zien zeghoe hij praat over vrienden maken in die virtuele wereld en zegt van ja tis alsof je ze al jaren kent etcetera. En z'n gezicht erbij ook, totaal expressieloos, enkel wat schaamte wanneer ze in het spel elkaar gaan uitkleden
ja ik heb het na veel gebuffer kunnen afkijken zojuist en damn.. je merkte al op de manier waarop hij telefoneerde met haar dat ie echt into her was, meer dan zn vriendin.. en dan in real life waren ze beiden heel monotoom en ongemakkelijk. En dat mens was ook niet al te snugger, hij zeggen van dat het verkeerd was om in een virtueel spel dat mens haar buik te betasten ipv in het echte leven de buik van zn vriendin te betasten, als voorbeeld om aan te geven dat hij meer aandacht gaf aan zn virtuele vriendin dan aan zn echte.. en zij keek dom en verontwaardigd en vroeg zo van '' why would you need to touch her tummy?'quote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:23 schreef ARKON het volgende:
[..]
Whehe hij dacht ook dat hij misschien wat met "haar" zou hebben maar daar eenmaal aangekomen was het toch heel anders![]()
Whehehe, dat is nauwelijks genoeg tijd om een leuke instance te raiden manquote:Op vrijdag 21 juli 2006 15:45 schreef Rob.nl het volgende:
[..]
In Korea (en misschien nog wel meer landen) heeft de overheid Blizzard verplicht om er iets in te stoppen waardoor het spel elk uur, of elke 2 uur ofzo afsluit en dan kan de speler voor een bepaalde periode er niet meer op. Dit omdat daar mensen daar (in ieder geval 1) zich letterlijk dood hadden gegamed![]()
Ik ook nietquote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:15 schreef Giem het volgende:
Ik doe een ict opleiding en geloof het of niet, sinds het spel uit is, heb ik enkele studenten niet weer op school gezien![]()
Ik heb het zelf een paar maanden intensief gespeeld en ben er ook wel voor thuis gebleven terwijlik eigenlijk leukere dingen had kunnen doen met mijn vrienden. Het was in de winter en toen het weer warm werd was ik eraf. Kon het van de een op de andere dag niet meer uithouden daar. Gelukkig maar. nu nog steeds als ik ééns in de paar maanden weer even online ga dan zie ik telkens weer dezelfde online, wanneer ik ook aanlog. Best ziek maar dat ben ik dus ook geweest, tientallen uren per dag achter dat spel, naast een 40 urige werkweek dus.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:10 schreef Pracissor het volgende:
Ik ken wel degelijk zat verslaafden (koffie, nicotine, wiet) en daar gaat die regel totaal niet voor op, dus dat is onzin. Een verslaving is mentaal/ fysiek niet zonder kunnen (willen). Ik moet dan ook zeggen dat het me zeer zeker mogelijk lijkt.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:29 schreef Guilin het volgende:
WoW..... een uur of 2 per maand. Haal dan een sportspel ofzo maar geen RPGquote:Op maandag 24 juli 2006 11:02 schreef _Flash_ het volgende:
Wat Zero2Nine zegt is wel een goede.
Ik heb dus een tijdje EQ2 gespeeld (veel mooier, beter, leuker dan WoW by the way) maar omdat de tijd die het kostte toch wat schuldgevoel richting vriendin deed ontstaan heb ik mijn abbo stopgezet en Oblivion gekocht. (Offline RPG) Dat speel ik nu gemiddeld eens in de maand een uurtje of 2.
PES5quote:
Dat is altijd zo... een klein groepje mensen die zichzelf niet in de hand kunnen houden verpesten het voor de meerderheid die er wel verstandig mee om kunnen gaan. Zodat jij, als verstandige speler, voortdurend moet opboksen tegen het stigma en jezelf moet verdedigen.quote:Op maandag 24 juli 2006 15:32 schreef Tim_G het volgende:
[..]
Nu krijg je al topics als deze terwijl het ook gewoon een mooi onschuldig spel kan zijn.......
Amenquote:Op maandag 24 juli 2006 15:41 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Dat is altijd zo... een klein groepje mensen die zichzelf niet in de hand kunnen houden verpesten het voor de meerderheid die er wel verstandig mee om kunnen gaan. Zodat jij, als verstandige speler, voortduren moet opboksen tegen het stigma en jezelf moet verdedigen.
Puur speculaties.... juiste de extreme gevallen komenin de publiciteit terecht waardoor je een totaal vertekend beeld krijgt. Mensen die op een normale manier WOW spelen zijn niet interessant genoeg.quote:Op maandag 24 juli 2006 16:33 schreef _Flash_ het volgende:
Nou, laat dat 'kleine groepje' in het geval van wow maar weg.. N.a.v. wat je zo hoort en leest is de algemeenheid van het hoge junkiegehalte heel erg hoog.
een maat van mij zit in een clan die meerdere online games spelen, ongeveer 2 dagen in de week...quote:Op maandag 24 juli 2006 16:33 schreef _Flash_ het volgende:
Nou, laat dat 'kleine groepje' in het geval van wow maar weg.. N.a.v. wat je zo hoort en leest is de algemeenheid van het hoge junkiegehalte heel erg hoog.
wat vind jij hoog? 1 op de 100?quote:Op maandag 24 juli 2006 16:33 schreef _Flash_ het volgende:
Voel je je aangevallen?quote:Op maandag 24 juli 2006 16:45 schreef B-FliP het volgende:
[..]
een maat van mij zit in een clan die meerdere online games spelen, ongeveer 2 dagen in de week...
Deze komen zeker 1 keer in de 2 maanden IRL bij elkaar vanuit heel Europa, en gaan dan
allesbehalve gamen... Toen ze een keer in Nederland bij elkaar waren was ik er ook bij ook al ben
ik geen lid en t was supergezellig...
Maar goed... Zo heb je heel veel verschillende ervaringen en mijn ervaring leert dat je moet doen
wat je ding is, vooral op jezelf moet letten... Tuurlijk kan je altijd je mening kwijt, maar afgeven op
mensen door wat je hoort vind ik een btje bizar... Heb je last van deze mensen? Of maak je je
zorgen? Of ben je gewoon aan t afgeven op een groep die niet doet wat jouw ding is? Weet je
eigenlijk wel waarover je aan t praten bent? etc...
Helemaal eens, de mensen die ik ken en WOW begonnen te spelen, zijn aan dat spel veel vaker verslaafd geraakt dan mensen die gewoon computergames spelen.quote:Op maandag 24 juli 2006 16:53 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Voel je je aangevallen?
Ik geef helemaal nergens af op mensen die world of warcraft spelen. En het is zeker wel mijn ding. Ik geef alleen aan dat er een keerzijde aan de medaille zit. In vergelijking met andere games levert WoW zoveel problemen op dat de maatschappij zich best zorgen mag maken ja.
Dat lijkt me al onacceptabel. Dat door een spelletje 1 procent van 6 miljoen spelers = het leven van 60.000 mensen verneukt wordt.... Om over het effect op de familie van deze mensen nog maar te zwijgen. Maar ik denk dat dit cijfer veel en veel hoger ligt.quote:
Helemaal niet, het waren vragen die ik je stelde vanuit jouw reactie zodat ik jouw reactie beterquote:Op maandag 24 juli 2006 16:53 schreef _Flash_ het volgende:
Voel je je aangevallen?
Ik geef helemaal nergens af op mensen die world of warcraft spelen. En het is zeker wel mijn ding. Ik geef alleen aan dat er een keerzijde aan de medaille zit. In vergelijking met andere games levert WoW zoveel problemen op dat de maatschappij zich best zorgen mag maken ja.
Mwah, daarmee vermoorden mensen andere mensen, ik bedoel dat mensen zonder beheersingquote:Op maandag 24 juli 2006 19:58 schreef _Flash_ het volgende:
Een beetje zoiets als "Guns don't kill people, people kill people" ?
en aan alcohol, en elke andere kick... Intelligentie hoeft niet perse iets te zeggen over hunquote:Op maandag 24 juli 2006 20:17 schreef _Flash_ het volgende:
Ik begrijp wat je bedoelt.
Echter ik ben van mening dat het niet alleen 'mensen zonder beheersing' zijn die problemen krijgen door een spel als WoW. Ik denk dat een hoop intelligente mensen die normaal stevig in hun schoenen staan toch verslaafd aan zo'n spel kunnen raken. Net als aan drugs.
zie mijn stukje hierboven...quote:Zie bijvoorbeeld dat topic uit een ander forum waarvan ik de link 3 uur geleden postte. Die dertigers en veertigers waar over gepraat wordt zijn volgens mij 'regular joe's'. En geen labiele persoonlijkheden.
Ik denk dat je de afkortingen enzo niet begrijpt... Hij is in zijn rol in de waan dat het om een conflictquote:Die eerste aflevering van Pure Pwnage heb ik gekeken. Vond het niet over de top genoeg om grappig te zijn... Die kerel doet stoer voor de camera maar is te onzeker om hard mee te schreeuwen met die demonstratie Tibetanen
Het meer geneigd zijn tot verslaving wordt vaak verbonden aan een bepaald persoonskenmerk. Dat kenmerk hangt ook wel samen met zaken als depressie maar hoeft inderdaad niet per se labiliteit ofzo samen te gaan.quote:Op maandag 24 juli 2006 20:29 schreef Isegrim het volgende:
Je hoeft er inderdaad niet labiel voor te zijn. Sommige mensen zijn gewoon meer geneigd tot verslaving dan anderen.
Dat is dan weer opvallend, maar ik herken dat wel. Schijnbaar is de computerverslaving toch inderdaad een apart geval.quote:Als het om computers gaat, ben ik zeer verslavingsgevoelig. Als het om drank en drugs gaat, valt dat weer erg mee. Gokken ook niet.
Ingevuld.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:24 schreef J3113 het volgende:
[..]
Dat is dan weer opvallend, maar ik herken dat wel. Schijnbaar is de computerverslaving toch inderdaad een apart geval.
mijn scriptie gaat hierover; link in sig als je mee wilt doen, graag
de enige vraag.. waar heb je die 11000 aan overgehouden?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:56 schreef Emu het volgende:
Ik ben ook ex-mmorpg verslaafde. Ik kan hier nu een heel verhaal uit de doeken gaan doen maar daar heb ik geen zin in, daarom hou ik het simpel. Verslaving heeft voor mij enkele dingen veranderd.
Na 1 jaar en 4 maanden te spelen.
- Ong 11.000 euro bij op mijn bankrekening (normaal is het eerder andersom dat weet ik).
- Minder in contact komen met vrienden familie (ben ik nu nog steeds terug aan het opbouwen).
- Ongeveer 30 kg aangekomen (waarvan reeds 20 kg er terug af is)
- ZEER ongezond geleefd
- ZEER onregelmatig slapen
- Een slechtere kijk gekregen op de wereld en meer pessimistisch worden
- Slecht tegen felle zonlicht kunnen
- Last van je rug omdat je altijd maar zit
- ENORM slechte conditie krijgen, van wandelen of de trap op word je zelfs moe!
- Enorm witte huid krijgen, bleek worden dus
- Aders in je ogen of rode ogen omdat ze gewoon oververmoeid waren
- Jezelf niet goed verzorgen, ik douchte bv maar 2keer per week, scheren 1 of 2 keer per week
Ik was gestopt met mijn studie, en ik had niets te doen, daarom ben ik bij dit type spellen uitgekomen. Ik had dus de hele dag om te spelen, veel tijd maar toch... en op een gegeven moment besef je dan dat je veel te ver aan het gaan bent. Toen heb ik ineens een radicale ommekeer gemaakt. Spel geuninstalled en de eerste 6 maanden niet meer gespeeld. Vorige week nog eens opgezet en ik vind er echt geen moer meer aan en snap niet hoe ik dat zoveel heb kunnen spelen.
Geen tijd om te winkelen?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 14:03 schreef avotar het volgende:
[..]
de enige vraag.. waar heb je die 11000 aan overgehouden?
quote:Op dinsdag 25 juli 2006 14:03 schreef avotar het volgende:
[..]
de enige vraag.. waar heb je die 11000 aan overgehouden?
Onder werle categorie valt dat? Zie het al voor me: "WOW'ers opgepakt wegens verzwijging inkomsten Itemverkoop"quote:Op dinsdag 25 juli 2006 16:05 schreef _Flash_ het volgende:
Waarschijnlijk besparing op scheerschuim, douchegel, uitgaan, eten, vriendin (bespaart een hoop!), sportschool, vakanties etc etc etc etc...
Maar als het door verkoop van virtuele items komt hoop ik voor je dat de belastingdienst niet komt aankloppen(Je hebt vast geen aangifte inkomstenbelasting gedaan.)
Denk dat het ook wel een groot verschil is tussen EVE en WoW hoor, heb zelf een tijdje WoW gespeeld en speel nu weer vrolijk EVE, maar het is met EVE veel makkelijker om ff een uurtje wat te doen (en jezelf toch te vermaken) dan met WoW. Ook met EVE veel makkelijker om ff in te loggen, een skill training om te gooien en weer buiten te gaan zitten. Ga je er toch op vooruit terwijl je lekker bezig bent.quote:Op maandag 24 juli 2006 16:34 schreef papierclipje het volgende:
ow trouwens ik speel op het moment Eve online met 2 accounts maar kan mezelf nog niet echt verslaafd noemen, hoewel ik wel denk dat het spel erg verslavend kan zijn![]()
ik speel zo ongeveer 3/4 uur door de week en het weekend wanneer ik geen andere afspraken heb staan (sociale bezoekjes gaan voor). Het is wel eens gebeurd dat ik de hele zaterdag met wat vrienden gespeeld heb.
Maar het scheelt dat veel van mijn "online" vrienden ook "real life" vrienden zijn dus we ontmoeten elkaar zowel ingame als in het echt
Eve geeft ook gewoon ontzettend veel tijd om andere dingen te doen terwijl je uren aan een stuk wacht totdat de autopilot klaar isquote:Op woensdag 26 juli 2006 01:03 schreef Xitami het volgende:
[..]
Denk dat het ook wel een groot verschil is tussen EVE en WoW hoor, heb zelf een tijdje WoW gespeeld en speel nu weer vrolijk EVE, maar het is met EVE veel makkelijker om ff een uurtje wat te doen (en jezelf toch te vermaken) dan met WoW. Ook met EVE veel makkelijker om ff in te loggen, een skill training om te gooien en weer buiten te gaan zitten. Ga je er toch op vooruit terwijl je lekker bezig bent.
Heb b.v. zelf al ongeveer 5 dagen ofzo niet meer ingelogd. Heb gewoon een skill training van een maand aangegooid en ik zie wel wanneer ik weer echt zin krijg om ff te spelen![]()
daarom speel ik ook eve, de ene maand speel ik veel en de andere zet ik een skill aan van een maand en kijk ik wel wat ik doe.quote:Op woensdag 26 juli 2006 01:03 schreef Xitami het volgende:
[..]
Denk dat het ook wel een groot verschil is tussen EVE en WoW hoor, heb zelf een tijdje WoW gespeeld en speel nu weer vrolijk EVE, maar het is met EVE veel makkelijker om ff een uurtje wat te doen (en jezelf toch te vermaken) dan met WoW. Ook met EVE veel makkelijker om ff in te loggen, een skill training om te gooien en weer buiten te gaan zitten. Ga je er toch op vooruit terwijl je lekker bezig bent.
Heb b.v. zelf al ongeveer 5 dagen ofzo niet meer ingelogd. Heb gewoon een skill training van een maand aangegooid en ik zie wel wanneer ik weer echt zin krijg om ff te spelen![]()
nog verdere info? Verklaar je naderquote:Op woensdag 26 juli 2006 09:27 schreef TimC het volgende:
WoW idd kansloos
Ik lees nog steeds erg veel: WoW doet dit, en WoW doet dat... Wat ontzettend zwak om eenquote:Op woensdag 26 juli 2006 09:27 schreef TimC het volgende:
WoW idd kansloos
Kop/Spijker verhaal.quote:Op woensdag 26 juli 2006 10:23 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Ik lees nog steeds erg veel: WoW doet dit, en WoW doet dat... Wat ontzettend zwak om een
spel de schuld te geven van je eigen acties... Net als mensen die andere dingen de schuld geven
het verwaarlozen van verantwoordelijkheden, contacten, vrienden, lichaam en geest en eventuele
andere dingen...
Zoek het liever bij het gebrek aan eigen zelfbeheersing en zelfdiscipline...
Yep... En k vind het een fantastisch mooi en leuk spel... Ik speel het niet meerquote:Op woensdag 26 juli 2006 10:25 schreef Nyles het volgende:
heb je het spel gespeeld B-Flip?
Think so? Eve? toch space achtig? Zoals Homeworld?quote:Op woensdag 26 juli 2006 10:27 schreef Aneurism het volgende:
Nyles, een 3 letter woord wat het reeds overtreft: EvE
Hmmmm, okay, wat je zei, klopt ook wel, de discipline ligt bij jezelf, maar ik heb mezelf echt gewoon echt in verloren!quote:Op woensdag 26 juli 2006 10:33 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Yep... En k vind het een fantastisch mooi en leuk spel... Ik speel het niet meer
omdat ik er simpelweg geen tijd voor heb...
Yep, vele WoW spelers willen niet meer terug... Meest geavanceerde game ooit denk ik.quote:Op woensdag 26 juli 2006 10:36 schreef Nyles het volgende:
[..]
Think so? Eve? toch space achtig? Zoals Homeworld?
En je moeder denkt dat hem het huis uitzetten wel ten goede komt van zijn school resultaten? Dit soort acties had mijn moeder ook wanneer ze iets doorgedramd wou, met resultaat dat ik de deur achter mij sloot op 17 jarige leeftijd en ze me nu eens per kwartaal ziet als ik zin heb. Is zoiets echt reden genoeg om je relatie met je kind op het spel te zetten vraag ik mijzelf af.quote:Op woensdag 26 juli 2006 11:10 schreef dahei het volgende:
Nadat mijn broertje zeer slechte resultaten heeft behaald op school en hij niets anders meer doet had onze moeder een limiet van drie uur per dag gezet op Internet. Hij speelt als hij de kant krijgt 7 á 8 uur per dag. In mijn ogen is hij zeer verslaafd, maar dit heeft hij steeds ontkend (ik vind het niet normaal als iemand zo veel speelt).
Ik woon overigens al lang niet meer thuis (ik ben 33 en mijn broertje 19).
Nadat hij toch gewoon 7 uur per dag bleef spelen ondanks een verbod en meerdere waarschuwingen mag hij nu (thuis) helemaal niet meer op internet. De kabel naar zijn kamer is weggehaald en op de pc van moeders kan hij het spel niet spelen, want die is te langzaam.
Deze week zat moeders op haar volkstuintje en broerlief ook. Al snel ging hij naar huis met de mededeling dat als moeders ook ging ze "even moest bellen". Aangezien ze het niet helemaal vertrouwde is ze gewoon naar huis gegaan en daar vond ze het hele huis afgesloten van de binnenkant waardoor ze niet naar binnen kon. Na 5 minuten deed mijn broer uiteindelijk open waarna hij zei dat hij op balkon had gestaan en haar niet gehoord had. Moeders was natuurlijk pissed en voelde zich in de maling genomen (voor de zoveelste keer) en heeft hem (tijdelijk) de deur uitgezet. Achteraf bleek dat hij zijn pc op de monitor etc. van haar pc had aangesloten en wederom zat te gamen met één of andere MMORPG. Dit ondanks waarschuwingen dat hij het huis uitgezet zou worden. Als hij deze risico's gaan nemen dan is hij toch wel echt heel erg verslaafd....
Moeders heeft een luxe volkstuin waar ze regelmatig zit. Nu had
Mijn god. Als ik kinderen had was het niet eens zover gekomen. Voor zijn ogen had ik zijn pc het raam uitgetieft. "Zo mannetje, welkom terug in de echte wereld!".quote:Op woensdag 26 juli 2006 11:10 schreef dahei het volgende:
Nadat mijn broertje zeer slechte resultaten heeft behaald op school en hij niets anders meer doet ...
...Moeders heeft een luxe volkstuin waar ze regelmatig zit. Nu had
Been there done that! wat jij schrijft heb ik dus precies hetzelfde gehad, ik was alleen guild master en dat is ongeveer hetzelfde als nooit meer offline mogen zijn. Gelukkig had ik werk en een social life wat maar bleef zeiken zeg maar, ik werd niet los gelaten door de mensen om me heen omdat ze me allemaal veel te graag zien op feesten etc...quote:Op woensdag 26 juli 2006 09:25 schreef Nyles het volgende:
Hmmm, hier een! Jaja!
En het is waarempel echt waar! Het is net als drank , het maakt meer kapot dan je lief is!
World of Warcraft, ....het IS en BLIJFT tot nu toe het meest gruwelijke spel dat ik ooit gespeeld heb. Nog nooit heb ik een jaar lang gekluisterd achter mijn pc gezeten en was ik (idd zoals eerder gezegd door anderen) ongeveer 10-15 kilo aangekomen!
Het heeft een hoop vrienden ingenomen, heb er een flink aantal al een tijd niet meer gezien en het heeft een gedeelte van mijn relatie (communicatie) echt gruwelijk verpest.
bla bla bla
Het bizarre is dat ik de acties van beiden niet goedkeur. Moeders dramt ook ver door, maar zoonlief moet zich wel aan de regels houden zolang hij thuiswoont.quote:Op woensdag 26 juli 2006 11:13 schreef Aneurism het volgende:
[..]
En je moeder denkt dat hem het huis uitzetten wel ten goede komt van zijn school resultaten? Dit soort acties had mijn moeder ook wanneer ze iets doorgedramd wou, met resultaat dat ik de deur achter mij sloot op 17 jarige leeftijd en ze me nu eens per kwartaal ziet als ik zin heb. Is zoiets echt reden genoeg om je relatie met je kind op het spel te zetten vraag ik mijzelf af.
Zij heeft er geen hinder van als hij zijn school niet haalt denk ik maar zo.. Hij is degene die het over mag doen.
Misschien wel, maar ze weet aan de andere kant dat hij een jaar heeft moeten sparen en hard heeft moeten werken voor die pc. Als ze dat ding het raam uitgooit dan is dat toch ook wel heel erg... al zou het misschien wel werkenquote:Op woensdag 26 juli 2006 11:56 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Mijn god. Als ik kinderen had was het niet eens zover gekomen. Voor zijn ogen had ik zijn pc het raam uitgetieft. "Zo mannetje, welkom terug in de echte wereld!".
Je bedoelt erger dan zijn hele toekomst aan dat spel te verklooien? Ik had geen drie tellen hoeven nadenken. Ik ging na al die ellende de stuiterfactor van zijn pc berekenen.quote:Op woensdag 26 juli 2006 12:55 schreef dahei het volgende:
Als ze dat ding het raam uitgooit dan is dat toch ook wel heel erg
Alles leuk en wel, maar eigendommen heb je gewoon te respecteren ook al is het een eigendom van je kind. Het ligt een beetje aan de thuis situatie, maar ik zou of met een honkbal knuppel door de woonkamer lopen om de deur voorgoed achter me te sluiten nadat ik klaar ben of ik zou aangifte doen. Toen ik 18-19 was zou ik optie 1 gedaan hebben, nu doe ik optie 2. Snap niet hoe je het in je kop kan halen, als het je eigen computer is best... Maar van ander zijn spullen heb je af te blijven.quote:Op woensdag 26 juli 2006 13:00 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Je bedoelt erger dan zijn hele toekomst aan dat spel te verklooien? Ik had geen drie tellen hoeven nadenken. Ik ging na al die ellende de stuiterfactor van zijn pc berekenen.
Het probleem is dus, je kan niet aangevallen worden, maar de meeste mensen die WoW hebben spelen ook het veel - je betaalt niet voor niks 13,- ¤ in de maand! -. En het leukste is natuurlijk - duh - om bij de elite te horen. En dat bereik je alleen door véél te spelenquote:Op woensdag 26 juli 2006 11:20 schreef xFriendx het volgende:
Ik speel zelf geen WoW, heb wel Guild Wars maar dat is toch wel een ander verhaal denk ik.
Zelf heb ik ook een tijd een webbased game gespeeld (geen plaatjes of iets dergelijks, het is puur text). Ik weet niet hoe het volgende bij WoW geregeld is, maar de game die ik speelde ging gewoon door als je uitlogde.
Mijn huis, mijn regels. Kind respecteert mij en mijn regels niet? Drie maal raden hoeveel ik ga respecteren.quote:Op woensdag 26 juli 2006 13:14 schreef Aneurism het volgende:
Alles leuk en wel, maar eigendommen heb je gewoon te respecteren ook al is het een eigendom van je kind.
Zou ik totaal geen problemen mee hebben en oom agent lief uitleggen wat er gebeurd is zodat het zover moest komen. Als meneer denkt dat hij rechten heeft mag hij die gerust uitproberen op een ander.quote:Het ligt een beetje aan de thuis situatie, maar ik zou of met een honkbal knuppel door de woonkamer lopen om de deur voorgoed achter me te sluiten nadat ik klaar ben of ik zou aangifte doen. Toen ik 18-19 was zou ik optie 1 gedaan hebben, nu doe ik optie 2.
Alles wat in mijn huis staat is van mij. Is het van jou, dan moet het heel snel uit mijn huis of valt het onder mijn doen en laten. Geen zin in die regels te respecteren? Dan ga je toch lekker werken en geld verdienen om op jezelf te wonen? Easy as pie.quote:Snap niet hoe je het in je kop kan halen, als het je eigen computer is best... Maar van ander zijn spullen heb je af te blijven.
Als opvoeder heb je juist de verantwoording dat je kind zn school serieus aanpakt.quote:Op woensdag 26 juli 2006 11:13 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Zij heeft er geen hinder van als hij zijn school niet haalt denk ik maar zo.. Hij is degene die het over mag doen.
Helemaal mee eens. En bovendien probeert die moeder haar zoon te beschermen. Ik zou hetzelfde gedaan hebben.quote:Op woensdag 26 juli 2006 13:39 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Mijn huis, mijn regels. Kind respecteert mij en mijn regels niet? Drie maal raden hoeveel ik ga respecteren.
[..]
Zou ik totaal geen problemen mee hebben en oom agent lief uitleggen wat er gebeurd is zodat het zover moest komen. Als meneer denkt dat hij rechten heeft mag hij die gerust uitproberen op een ander.
Ik zie het al helemaal voor me "Ik mag van pappa niet urenlang Warcraft spelen!" "Nee dat klopt mijnheer de agent en daarom heb ik zijn pc het raam uitgemieterd, hij was al drie keer gewaarschuwd dat dat zou gebeuren." "Ja, hij krijgt ooit wel weer een nieuwe van me. Mag ik nog een formuliertje slachtofferhulp voor hem, want hij is erg eenzaam en zielig zo zonder Warcraft."
[..]
Alles wat in mijn huis staat is van mij. Is het van jou, dan moet het heel snel uit mijn huis of valt het onder mijn doen en laten. Geen zin in die regels te respecteren? Dan ga je toch lekker werken en geld verdienen om op jezelf te wonen? Easy as pie.
Je kan je kind ook gewoon leren om zelf fouten te maken en zelf verantwoordelijkheden te nemen ipv als een hyperactief mens met een uber verantwoordelijkheidsgevoel al die zaken over te nemen en het jou en je kind vreselijk moeilijk maken...quote:Op woensdag 26 juli 2006 14:23 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. En bovendien probeert die moeder haar zoon te beschermen. Ik zou hetzelfde gedaan hebben.
Je kan je kind fulltime laten gamen? Niet meer naar school laten gaan zodat je na drie jaar kunt zeggen:"Ik had je gewaarschuwd". Ik denk dat hij er dan meer aan heeft als je gewoon op je strepen gaat staan.quote:Op woensdag 26 juli 2006 14:33 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je kan je kind ook gewoon leren om zelf fouten te maken en zelf verantwoordelijkheden te nemen ipv als een hyperactief mens met een uber verantwoordelijkheidsgevoel al die zaken over te nemen en het jou en je kind vreselijk moeilijk maken...
Laat dat kind maar eens flink in de problemen komen. Daar leert hij volgens mij meer van.quote:Op woensdag 26 juli 2006 14:40 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Je kan je kind fulltime laten gamen? Niet meer naar school laten gaan zodat je na drie jaar kunt zeggen:"Ik had je gewaarschuwd". Ik denk dat hij er dan meer aan heeft als je gewoon op je strepen gaat staan.
Ik snap niet dat er mensen zijn die zulke domme uitspraken doen. Jij zou je kind zn toekomst laten verkloten? Hij woont bij haar thuis dus kan hij niet alleen maar gaan gamen... Heeft ie daar problemen mee dan moet ie een eigen huisje zoekenquote:Op woensdag 26 juli 2006 14:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Laat dat kind maar eens flink in de problemen komen. Daar leert hij volgens mij meer van.
Ik heb geen kinderen. Maar ja, voor zover praktisch mogelijk zou ik het hem lekker zelf laten uitzoeken (afhankelijk van leeftijd natuurlijk). Ik zou met hem praten, op hem inpraten, maar niet dwingen. Hij merkt 't vanzelf.quote:Op woensdag 26 juli 2006 14:45 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Ik snap niet dat er mensen zijn die zulke domme uitspraken doen. Jij zou je kind zn toekomst laten verkloten? Hij woont bij haar thuis dus kan hij niet alleen maar gaan gamen... Heeft ie daar problemen mee dan moet ie een eigen huisje zoeken
19 jaar is hij. Jij gaat het accepteren als je kind fulltime op zn kamer zit te gamen. Jij gaat s'ochtends naar je werk en je zoon is aant gamen, je komt thuis en hij is aan het gamen. Hij eet mee en gaat daarna weer gamen. Sure dat moet je gewoon laten gaanquote:Op woensdag 26 juli 2006 14:47 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik heb geen kinderen. Maar ja, voor zover praktisch mogelijk zou ik het hem lekker zelf laten uitzoeken (afhankelijk van leeftijd natuurlijk). Ik zou met hem praten, op hem inpraten, maar niet dwingen. Hij merkt 't vanzelf.
Van fouten leer je inderdaad en dat geeft niet, maar als er te grote dingen op het spel staan en deze fout is niet makkelijk meer te herstellen (opleiding afmaken of niet) dan is het beter om (in zijn voordeel) eens goed boos te worden om hem te realiseren wat ie nou aan het doen is.quote:Op woensdag 26 juli 2006 14:33 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je kan je kind ook gewoon leren om zelf fouten te maken en zelf verantwoordelijkheden te nemen ipv als een hyperactief mens met een uber verantwoordelijkheidsgevoel al die zaken over te nemen en het jou en je kind vreselijk moeilijk maken...
Inderdaad, zolang hij thuis woont valt hij onder de vleugels van moeders, als hij uit huis is moet hij het zelf weten, al keur ik het dan nog wel af..quote:Op woensdag 26 juli 2006 14:52 schreef JoeyT het volgende:
[..]
19 jaar is hij. Jij gaat het accepteren als je kind fulltime op zn kamer zit te gamen. Jij gaat s'ochtends naar je werk en je zoon is aant gamen, je komt thuis en hij is aan het gamen. Hij eet mee en gaat daarna weer gamen. Sure dat moet je gewoon laten gaan![]()
Ook oom agent zal je vragen waar je in godsnaam mee bezig bent, waar het ook staat: Je hebt van een ander zijn zooi af te blijven. Maar bij sommige mensen dringt dat niet door, en maar janken als zoontje lief of dochtertje lief de grens over gepeerd is. Geef ze eens ongelijk.quote:Op woensdag 26 juli 2006 13:39 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Mijn huis, mijn regels. Kind respecteert mij en mijn regels niet? Drie maal raden hoeveel ik ga respecteren.
[..]
Zou ik totaal geen problemen mee hebben en oom agent lief uitleggen wat er gebeurd is zodat het zover moest komen. Als meneer denkt dat hij rechten heeft mag hij die gerust uitproberen op een ander.
Ik zie het al helemaal voor me "Ik mag van pappa niet urenlang Warcraft spelen!" "Nee dat klopt mijnheer de agent en daarom heb ik zijn pc het raam uitgemieterd, hij was al drie keer gewaarschuwd dat dat zou gebeuren." "Ja, hij krijgt ooit wel weer een nieuwe van me. Mag ik nog een formuliertje slachtofferhulp voor hem, want hij is erg eenzaam en zielig zo zonder Warcraft."
[..]
Alles wat in mijn huis staat is van mij. Is het van jou, dan moet het heel snel uit mijn huis of valt het onder mijn doen en laten. Geen zin in die regels te respecteren? Dan ga je toch lekker werken en geld verdienen om op jezelf te wonen? Easy as pie.
Inderdaad, dat is nou net waar het bij veel kids aan scheelt, ze worden niet meer opgevoed. Soms komen deze kids zelfs in het criminele circuit terecht...quote:Op woensdag 26 juli 2006 14:40 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Je kan je kind fulltime laten gamen? Niet meer naar school laten gaan zodat je na drie jaar kunt zeggen:"Ik had je gewaarschuwd". Ik denk dat hij er dan meer aan heeft als je gewoon op je strepen gaat staan.