abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39934318
Ik heb lang getwijfeld of ik het hier zou gaan posten of niet, toch wel. Wie weet kunnen anderen met een andere kijk op de situatie advies o.i.d. geven. Het is een lang verhaal, maar lees het aub door, enig advies kan ik wel gebruiken.

Ik post dit naar aanleiding van de problemen met mijn broertje van 14.
Hij is de laatste tijd snel agressief als hem iets niet bevalt en
maakt veel vernederende en belachelijk makende opmerkingen richting mij en mijn ouders.

Dit gedrag vertoond hij al ongeveer een half jaar, om maar een voorbeeld te noemen,
mijn vader is timmerman en die noemt hij dan 'domme bouwvakker'.
Of mijn vader uitmaken voor 'ouwe zak' die wel een /insert ziekte/ mag krijgen. Dit soort opmerkingen plaatst hij dus, als hij boos is om een onzinnige situatie. Waarin wij alles fout doen, volgens hem.
Zelf is hij maar net overgegaan naar VWO 4, en
heeft feitelijk nog niets gepresteerd maar toch voelt hij zich erg goed.
Dat soort opmerkingen zegt hij dan ook zonder spijt of schuldgevoelens
want wij doen niet normaal, alles ligt dus aan mijn ouders en ik.
Mijn moeder maakt hij belachelijk door haar vaak na te doen, maar dan extreem hoge stem. Of maakt opmerkingen waardoor mijn moeder soms zelfs begint te huilen, en het boeit hem dan ook niks.

Ook heeft hij eens gezegd tegen haar, dat zij hem toch niks kan doen
want hij is toch sterker. Hij wil zich niet aanpassen aan de normen. Want "het is zijn leven, hij bepaalt wat hij doet".
Toen mijn ouders het echt zat waren en zeiden; dan ga je maar het huis uit, ga je maar bij iemand anders wonen! Vond hij helemaal niet erg, hij gaat zelf ook liever ergens anders wonen dan bij deze "idioten". Vandaag vroeg mijn moeder nog waarom hij steeds van die opmerkingen naar ons maakt en of hij daar niet mee kon stoppen. Waarop hij antwoordt: Nee, waarom? Ik ga toch ergens anders wonen.

Het rare is, een paar dagen is hij weer vriendelijk en doet hij normaal.
Maar daarna begint hij weer met opmerkingen maken, en is hij afstandelijk. Zoals nu, afgelopen dagen gedraagt hij zich weer redelijk normaal. Zegt bijvoorbeeld: tot morgen, weltrusten als hij slapen gaat ipv van pc uit > tandenpoetsen > niks zeggen en met een chagrijnige kop naar zn kamer lopen.

Dit lijken veel puberale trekjes, maar er is meer aan de hand dan puberen.
Ook vroeger op de basisschool was hij erg snel opgewonden en hij had een kort lontje.
Ik zal een aantal dingen op een rijtje zetten:

- ontbreken van schuldgevoelens
- vernederen/opmerkingen maken zonder spijt
- geen rekening houden met anderen
- wil zich niet aanpassen aan de normen en regels die gelden bij ons
thuis
- snel boos/agressief als er iets gezegd wordt over hem, kort lontje.
- zichzelf beter vinden dan anderen, zonder daadwerkelijk iets
gepresteerd te hebben

Hij deed vroeger ook aan sport, dat doet hij ook niet meer. Dat
komt omdat hij verslaafd is aan een computerspel genaamd World of Warcraft,
hij speelt dit spel dagelijks. En zeker nu hij vakantie heeft, zit hij
praktisch de hele dag dat spel te spelen. 'S ochtend rond half 11 gaat hij erachter, dan speelt hij de hele dag games, meerendeel WoW. Hij komt eigenlijk niet beneden behalve met eten of als hij iets te drinken pakt
Soms slaat hij de lunch over als hij 'geen honger heeft', maar dat is een smoes want hij wil dan doorspelen met een vriend van hem en bekenden uit het spel. Je hoort hem dan ook niet als hij dat spel speelt.

Ik denk dat dit geen geval van puberen is, maar dat er wat meer met mijn broertje aan de hand is.
Ik heb het er met mijn ouders over gehad om eventueel hulp te zoeken bij de huisarts maar ze hebben het idee dat hulp zoeken bij een huisarts bijv. Geen zin heeft omdat deze toch zegt dat het puberen is, maar dat lijkt mij toch niet? Daar komt bij, dat als mijn broertje niet mee naar de huisarts wil, er weinig kan gedaan worden. Maar misschien is dat niet nodig.
pi_39934432
Herkenbaar

Dat soort mannetjes denken bij 14 jarige leeftijd al dat ze de wereld aan kunnen en hebben een grote bek omdat dat de shit is .,. je weet tog!
Mijn ouders zouden heel wat deuken in mijn hersenpan slaan als ik zulke nare opmerkingen maakte...

misschien een spoedcursus normen en waarden?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:42:19 #3
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_39934510
Ik denk dat jouw vader "die domme bouwvakker" dat broertje van jouw eens even een flinke trap onder zijn reet moet geven...

En dat meen ik... Mijn vader is tuinder, een lichamelijk beroep dus... Als ik mijn moeder aan het janken maakte, of "domme tuinder" tegen mijn vader zei... Dan kreeg ik een trap onder mijn reet en kon ik opsodemieteren naar mijn kamer... En ik had niet zoveel spullen op mijn kamer maar als ik wel iets zou hebben gehad om me mee te vermaken dan ging gegarandeerd de stop eruit...

En anders een internaat...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_39934522
Je moet hem gewoon wat sjieke tikken geven.
Carry on my wayward son
There'll be peace when you are done
Lay your weary head to rest
Don't you cry no more.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:44:45 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_39934569
Een opvoedkundig pak slaag met een riem kan je vader wel doen denk ik.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_39934572
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:42 schreef SuperWeber het volgende:
Ik denk dat jouw vader "die domme bouwvakker" dat broertje van jouw eens even een flinke trap onder zijn reet moet geven...

En dat meen ik... Mijn vader is tuinder, een lichamelijk beroep dus... Als ik mijn moeder aan het janken maakte, of "domme tuinder" tegen mijn vader zei... Dan kreeg ik een trap onder mijn reet en kon ik opsodemieteren naar mijn kamer... En ik had niet zoveel spullen op mijn kamer maar als ik wel iets zou hebben gehad om me mee te vermaken dan ging gegarandeerd de stop eruit...

En anders een internaat...
Precies! tegenwoordig zit er geen enkel stukje opvoeding van thuis meer bij. De jeugd word opgevoed door de mensen om zich heen, en krijgen geen stukje mee van thuis, omdat het toch maar de 'puberteit is'. Misschien word het eens tijd voor je ouders om zijn kop in te drukken en hem een stukje 'respect' mee te geven

[ Bericht 0% gewijzigd door Spacemonkeh op 18-07-2006 11:45:25 (typfout :o) ]
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:46:02 #7
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_39934613
Zijn de problemen begonnen voor of na hij met WoW is begonnen? Het lijkt er namelijk op dat hij zijn virtuele leven niet meer kan scheiden van de realiteit...
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:46:58 #8
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39934648
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:36 schreef Noodlez het volgende:

- ontbreken van schuldgevoelens
- vernederen/opmerkingen maken zonder spijt
De rest van het lijstje is gewoon pubergedrag. Maar deze twee, weet je ook zeker dat hij zich ook buiten de deur zo gedraagt? Het kan best zijn dat hij zich buiten de deur vrij normaal gedraagt?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:47:43 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_39934670
Wat ik zou doen is hem zijn computer af nemen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:49:00 #10
81237 releaze
best of both worlds
pi_39934712
Ook voor puberen kan je naar de psych, maar dat gaat wel geheel tegen de zin van zoonlief in. natuurlijk vinden de ouders ook dat alles aan zoonlief ligt en dat hij moet veranderen, maar het is misschien interessant om te gaan ontdekken wat dit gedrag van je broertje zo triggert of heeft getriggerd in het verleden. met z'n allen in therapie, bijvoorbeeld. maar voor het zelfde geld heeft je broertje ook last van een zekere stoornis, wat het ook kan zijn, wat nu en in het verleden een andere aanpak nodig heeft/had dan wat hem nu is gegeven. om gedrag te kunnen of willen veranderen moet je eerst weten waardoor het gedrag ontstaan is. Natúúrlijk is hij ook aan het puberen, maar ik vind het wel heel extreem. Voor mijn gevoel zijn er veel meer factoren die mede onderzocht moeten worden om te kijken wat het gezin met hem aanmoet. En laat ze d'r maar lekker voor inzetten, want ze zijn nog laaaaang niet van hem af.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:49:32 #11
81237 releaze
best of both worlds
pi_39934726
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:47 schreef Megumi het volgende:
Wat ik zou doen is hem zijn computer af nemen.
en totale oorlog ontketenen, zeker.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:50:16 #12
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_39934753
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:46 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zijn de problemen begonnen voor of na hij met WoW is begonnen? Het lijkt er namelijk op dat hij zijn virtuele leven niet meer kan scheiden van de realiteit...
Wat is dit nou weer voor psychologisch geleuter... Zo'n jongen moet gewoon een beetje respect bijgebracht worden...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_39934763
WOW.
Het had zo mijn verhaal kunnen zijn. alleen is mijn broertje geen 14 meer maar 20 en nog steeds zo
.
Er valt helaas niets mee te beginnen met die jongen hier.
Ik heb helaas geen tips voor je.

Wat ik wel gemerkt heb is dat mijn broertje via msn nog wel eens over zijn gevoelens wilt praten. maar ja 3 dagen later is hij weer zo onbeschoft dat ik em wel eens wat zou willen doen.

bij mij speelt dan helaas wel het feit dat mijn broertjen een spierziekte heeft waaraan helaas niets gedaan kan worden. En hij het daar iig vroeger erg moeilijk heeft gehad.

heel veel succes TS.

Overigens heeft het niets met een trap verkopen te maken. Want bij mij thuis kreeg hij die echt wel. En mijn ouders hebben mij en mijn andere broers en zussen wel in de hand. Het heeft echt wel met karakter te maken en met diepere gevoelens bij em.
pi_39934796
Oeh wat herkenbaar! Ik zou je graag eens willen mailen hierover, aangezien ik mijn familiesituatie niet op een forum wil posten. Ik kan je wel vertellen hoe mis het kan gaan.....
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:51:53 #15
11682 Moonah
Jolie femme
pi_39934799
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:49 schreef releaze het volgende:
Ook voor puberen kan je naar de psych, maar dat gaat wel geheel tegen de zin van zoonlief in. natuurlijk vinden de ouders ook dat alles aan zoonlief ligt en dat hij moet veranderen, maar het is misschien interessant om te gaan ontdekken wat dit gedrag van je broertje zo triggert of heeft getriggerd in het verleden. met z'n allen in therapie, bijvoorbeeld. maar voor het zelfde geld heeft je broertje ook last van een zekere stoornis, wat het ook kan zijn, wat nu en in het verleden een andere aanpak nodig heeft/had dan wat hem nu is gegeven. om gedrag te kunnen of willen veranderen moet je eerst weten waardoor het gedrag ontstaan is. Natúúrlijk is hij ook aan het puberen, maar ik vind het wel heel extreem. Voor mijn gevoel zijn er veel meer factoren die mede onderzocht moeten worden om te kijken wat het gezin met hem aanmoet. En laat ze d'r maar lekker voor inzetten, want ze zijn nog laaaaang niet van hem af.
Eens.

Plus TS, je schrijft dat hij zich beter voelt dan anderen. Maar het lijkt me juist omgekeerd. Dat hij een laag zelfbeeld heeft. Als hij anderen naar beneden trapt, steekt hij zelf nog enigszins positief af.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:52:55 #16
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_39934823
Afleren die hap. Als die weer zoiets zegt tik geven en z'n pc en tv weghalen. Even 12 uur laten stinken op z'n kamer en dit steeds weer opnieuw doen. Na een tijdje zal 'ie zich dan wel gaan gedragen??
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:53:22 #17
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_39934840
hard in elkaar rammen, echt goed wijzen op het feit dat hij niets is met ze jonge leeftijd.

achterlijk jong dat ze moeder zo beledigt...harde klappen geven,...waar is de vader?

als je pa het niet doet, doe jij het dan maar als oudere broer....soms helpt alleen een fysieke klap.

werkt dat niet, behandel hem dan als klein kind,...een mogooltje als je wil.

en hij heeft nog gelijk ook met dat hij sterker is als ze ouders....die LATEN dit toe, waarom hebben die eigenlijk kinderen gekregen? wat een domme mensen als ze nieteens hun kinderen onder bedwang kunnen houden... dat broertje schreeuwt om discipline om zijn intillegentie onder bedwang te kunnen houden....en wat doen jouw ouders??? waarschijnlijk huilen in een hoekje,...:')
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_39934916
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:53 schreef mymoodfentje het volgende:

en hij heeft nog gelijk ook met dat hij sterker is als ze ouders....die LATEN dit toe, waarom hebben die eigenlijk kinderen gekregen? wat een domme mensen als ze nieteens hun kinderen onder bedwang kunnen houden... dat broertje schreeuwt om discipline om zijn intillegentie onder bedwang te kunnen houden....en wat doen jouw ouders??? waarschijnlijk huilen in een hoekje,...:')
Dat zeg ik je; heel veel mensen denken tegenwoordig van 'we nemen een kind' alsof je een huisdier koopt zonder dat je enige idee hebt hoe die dieren denken en leven. waarom denk je dat de wereld steeds harder word? opvoeding is schaars
pi_39934936
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:39 schreef Spacemonkeh het volgende:
Herkenbaar

Dat soort mannetjes denken bij 14 jarige leeftijd al dat ze de wereld aan kunnen en hebben een grote bek omdat dat de shit is .,. je weet tog!
Mijn ouders zouden heel wat deuken in mijn hersenpan slaan als ik zulke nare opmerkingen maakte...

misschien een spoedcursus normen en waarden?
En dat mis ik in dit verhaal. Als mijn kind ooit het gore lef in zijn donder haalt om mij zo te beledigen ligt hij 2 dagen "ziek" op bed. Ben je nou helemaal besodemieterd.
TS, je ouders moeten VEEL strenger optreden, en niet het knuffelen hanteren, het werkt overduidelijk niet.
pi_39934965
Dat broertje denk niet alleen dat hij de dienst uit kan maken, hij kán het ook echt, want niemand houdt hem tegen.
Ja, die met de ballen in de bek.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:57:23 #21
11682 Moonah
Jolie femme
pi_39934980
Grappig dat mensen denken dat dergelijk gedrag (dat kennelijk al jaren en jaren bestaat) opeens zou zijn op te lossen door 'de strakke hand'. Wellicht is die in het verleden niet consequent toegepast, maar het lijkt me niet dat het broertje dat nu ook maar enigszins zou accepteren. Er lijkt me hier duidelijk sprake van een situatie die begeleiding (iig van de ouders) behoeft wil verdere escalatie voorkomen worden.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_39934986
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:56 schreef Biancavia het volgende:
Dat broertje denk niet alleen dat hij de dienst uit kan maken, hij kán het ook echt, want niemand houdt hem tegen.
Sterker nog, ze zijn bang voor hem! Ze willen van hem af! Hij is de morele overwinnaar!
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:59:25 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_39935046
ik denk dat de pubertijd in vele gedaantes kan komen. je broertje is een typisch voorbeeld van een extreme vorm.

in ons huishouden zou dit soort ventjes genegeerd worden of idd even heel duidelijk gemaakt dat dergerlijk gedrag niet getolereerd wordt. en zoals hier boven al ergens stond, internaat is ook een optie, komt ie tussen allemaal van dat soort ventjes, is ie het snel afgeleerd.

en sterkte met de situatie.

[ Bericht 4% gewijzigd door zoalshetis op 18-07-2006 12:07:09 ]
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_39935057
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:57 schreef Moonah het volgende:
Grappig dat mensen denken dat dergelijk gedrag (dat kennelijk al jaren en jaren bestaat) opeens zou zijn op te lossen door 'de strakke hand'. Wellicht is die in het verleden niet consequent toegepast, maar het lijkt me niet dat het broertje dat nu ook maar enigszins zou accepteren. Er lijkt me hier duidelijk sprake van een situatie die begeleiding (iig van de ouders) behoeft wil verdere escalatie voorkomen worden.
Yeah right. We gaan erover theekransen, dat zal helpen. Echt hoor, als ik vroeger weer eens iets uitgevreten had kon ik de klap verwachten, en ik ben er VERDOMD blij om dat mijn ouders me zo opgevoed hebben, want ik heb fatsoen en normen en waarden erin gemept gekregen. Ik ben dan ook absoluut niet boos / traumatisch / verknipt zoals de hulpverleners zouden denken in dit geval.

Een harde tik is soms nodig om te laten zien wie echt de baas is. Dat jongetje heeft geen besef van wie de baas is, dus moet het met de harde hand. Theekransen en nahuilen doe je maar na die tik, dan heb je wat om over te praten.
Sim-pel.
pi_39935063
Laat je ouders maar eens een opvoedcursus volgen. Al is het wel te laat ben ik bang.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')