Nou zal ik dan de eerste zijn die zijn eigen verhaal ophangt?
Nou ik heb dus WoW gespeeld voor ongeveer 1 jaar en 2 maanden. Ik kwam uit op rond de 90 days played (dat is dus 90x24 uur ingame). 2 Level 60 characters (warlock en priest) en druk bezig met raiden. Er waren weken waarin in 70 uur wow speelde. Dat was opstaan, spelen, eten slapen. Ik vond het fantastisch, speelde veel met vrienden die ik in het echt ook kende en had het gewoon erg naar mijn zin. Er gebeurde wel wat dingen die eigenlijk neit door de beugel konden zoals:
1: Niet meer samen kunnen eten met ouders in het weekend, omdat de raidtijden daar de vroeg voor waren
2: Niet zozeer afzeggen, maar geen afspraken meer maken voor andere dagen naast de zaterdag (ik was nog niet zo ver weg dat ik op zaterdag ook zat te gamen, maar ik zal toegeven dat dat ook kwam omdat er dan toch niet gespeeld werd door guildmates)
3: Ik heb het een keer geflikt om bij mijn vriendin uit bed te kruipen om mijn vrienden te helpen bij een instance run. (en nee niet tijdens de sex, ik ben raar maar niet gestoord
)
4 (mooi punt wat neo maakt, als mensen je vragen iets te doen, mee te gaan ergens heen, de afwas te doen whatnot, je bent ALTIJD geirriteerd en het komt NOOIT uit, en zo kom je ook over, maar veel kon ik er niet aan doen had ik het idee)
Maar ik zal eerlijk bekennen dat ik me geen moment echt verslaafd heb gevoeld. De kracht van WoW (en elke andere MMORPG for that matter) is ongeveer dit denk ik:
1: Makkelijk haalbare doelen, elke dag kom je verder.
2: Maar ook moeilijker haalbare doelen, zoals het verslaan van bepaalde eindbazen, wat je een enorme kick geeft.
3: het belangrijkste voor mij, het sociale aspect... geloof het of niet. Wat veel mensen over het hoofd zien is dat WoW voor veel spelers voor 50% gewoon een chatbox is. Je had altijd wat om over te lullen, en je gaat de mensen waar je mee speelt toch een beetje als vrienden beschouwen, ook al weet je dat je ze nooit meer tegen zal komen als je stopt met het spel.
4. Je verveelt je NOOIT. Je hebt altijd wat te doen. Toen ik eenmaal stopte met de game verveelde ik me voor het eerst in 1.2 jaar weer eens, wat een kutgevoel hee
Het is ook de angst om niks meer te doen te hebben als je gestopt bent, je hebt opeens 70 uur per week beschikbaar em dat is.. ff wennen.. op zijn zachtst gezegd.
Mijn omkeerpunt kwam met het uitkomen van de nieuwe dungeon, Naxxaramas. Het was een realisatie dat dit spel nergens toe leidt. Je kan nog zo sterk worden, nog zo goede items hebben, whatnot. Elke patch brengt blizzard betere items, sterkere bazen en dergelijken, dat gaat niet ophouden. En nee, er staat geen mooie dame aan de finish om je te feliciteren met je prestatie, je kan het spel niet uitspelen. En uiteindelijk wordt je character gedelete, stopt blizzard met de support voor de game, of valt je guild uit elkaar. Toen ik me dat eenmaal goed realiseerde was er eigenlijk niet zo veel meer aan. Een maand later stopte ik. Geen characters gedelete, geen items kapot gemaakt, nee gewoon gaan liggen in een inn, uitloggen en niet meer betalen.
Voel ik me slecht over de tijd die ik erin gestoken heb? No fucking way. Ik heb het zelden zo naar mijn zin gehad, heb me zelden zo goed gevoeld toen mijn eigen guild een baas versloeg, en heb me nooit zo weinig verveeld. Sterker nog, WoW heeft me enorm veel sterker gemaakt. Het doet je namelijk enorm realiseren wat je mist in je leven. Ben sinds het stoppen echt VEEL socialer gaan doen, en het bevalt echt prima, of dat zonder wow niet gebeurd zou zijn weet ik niet, maar zo zit het.
Het probleem met de meeste spelers is echter dat ze die realisatie die ik had, niet meemaken. Dit zijn de spelers die items deleten, characters deleten en whatnot. Om te stoppen met zo'n game moet je er zelf volledig achter staan... denk ik dan. Magoed, misschien heb ik gewoon geen aanleg om verslaafd te zijn, kan ook....
Tot zover mijn verhaal