Hier maak ik uit op dat wetenschap gewoon een geloof is.. Wie is jullie God dan eigenlijk, wetenschap is net zo verwerpelijk als ieder ander geloof. Heb je NRC next van vandaag al gelezen?quote:
Haushofer
Haushofer - donderdag 13 juli 2006 @ 15:13
Jij begrijpt niet hoe wetenschap in zijn werk gaat, en hoe wetenschappers denken. Dat is je manko, Rude. Daarnaast begrijp je de theorieen an sich niet die jou boeien. Natuurlijk weet men niet of een theorie " volledig juist zijn". Dat claim ik niet, en dat claimt geen enkel wetenschappelijk ingesteld iemand. Van de RT weet men al dat ze niet helemaal kan kloppen, en van de snaartheorie weet men ook niet waar dat heen gaat.
Als het maar een geloof is, dan is er niets dat je tegenhoudt om van een hoog flatgebouw af te springen, rude. Wat heb je immers te vrezen? Zwaartekracht is toch niets meer dan een geloof?quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:45 schreef rudeonline het volgende:
Hier maak ik uit op dat wetenschap gewoon een geloof is..
Een aantal dingen zijn (nog) niet bewezen en/of onderboouwd. In die dingen moet je geloven.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:45 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hier maak ik uit op dat wetenschap gewoon een geloof is.. Wie is jullie God dan eigenlijk, wetenschap is net zo verwerpelijk als ieder ander geloof. Heb je NRC next van vandaag al gelezen?
nee, voor jou en andere mensen met een concentratie-spanne van minder dan een seconde niet nee.quote:Op donderdag 13 juli 2006 16:06 schreef ATuin-hek het volgende:
Moet dit nou...
Het is meer dan een hypothese. Het is goed wiskundig onderbouwd (ik liep op 2/3 van het bewijs vastquote:Op donderdag 13 juli 2006 13:47 schreef rudeonline het volgende:
dat het universum begrenst is zonder grens is slechts een hyphotese. Waarom zou je niet van dat model mogen afwijken? Zijn jullie dan allemaal eenkennig?
Ik vind dit, zonder sarcastisch te zijn, een goed voorstel.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 14:35 schreef rudeonline het volgende:
Misschien kunnen we eerst eens proberen te verwoorden wat de grens van het universum is, dan kunnen we daarna bepalen wat zich voor de grens bevindt, en dan later kijken wat er dan voorbij zou moeten zijn.
Probeer hier dan ook eerst te verwoorden wat het absolute 'nu' is. Niet om flauw te doen, maar ik heb eigenlijk geen idee wat je daarmee bedoelt.quote:Als iemand een idee heeft hoe je het absolute `nu` zou kunnen bepalen zou ik dat ook graag willen horen.
quote:Op vrijdag 14 juli 2006 14:35 schreef rudeonline het volgende:
Als iemand een idee heeft hoe je het absolute `nu` zou kunnen bepalen zou ik dat ook graag willen horen.
En wat heeft dat met de grens van het universum temaken?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:11 schreef rudeonline het volgende:
Dus als gelijktijdigheid niet bestaat, wat is dan de reden dat dit niet kan? Ik stel dat dit komt omdat niets zich op 2 plekken tegelijk kan bevinden. Mijn inziens zijn afstanden tijdsverschillen.
1 belangrijke faktor om gelijktijdigheid te verkrijgen is dat 2 "massa's" zich op exact dezelfde plek moeten bevinen. Dit kan natuurlijk nooit helemaal zo zijn, daarom denk ik dat gelijktijdigheid niet bestaat.
Ga dat boek van A. Einstein maar lezenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:24 schreef rudeonline het volgende:
Zover was ik nog niet. Ik probeer eerst te kijken wat voor jullie het absolute "nu" is. Misschien een hele andere vraag, maar wat is voor jou het absolute "nu". Het lijkt me belangrijk om te weten wat het nu is, als je wilt spreken over ruimte en TIJD.
Das vrij simpel. Ik denk dat hij het goed had.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 16:51 schreef rudeonline het volgende:
Ik vraag het niet aan Einstein, ik vraag het aan "jou". Kun je daar niet je eigen zienswijze over geven?
Nogmaals, ga er eens iets over lezen. Dat zou veel helpen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 17:02 schreef rudeonline het volgende:
Maar omdat jij dat "denkt" wil dat natuurlijk niet zeggen dat dat echt zo is. Maar daar gaat het nu niet om, ik vraag gewoon of je zelf kunt omschrijven in eigen woorden wat het "nu" eigenlijk is.
Is dat voor ieder persoon zijn eigen tijd, of bestaat er ook zoiets als een globale tijd die voor iedereen exact gelijk is? ( gelijktijdigheid bestond niet..??)
Doe eens inlezen rude. Tot die tijd heeft dit geen zin. Bovendien hoort dit niet in dit topic thuis.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 17:47 schreef rudeonline het volgende:
Alleen maar verwijzen naar boeken helpt niet echt in een discussie die gaat over iets wat nog niet bewezen is. Het gaat er juist om dat men zoveel mogelijk zijn eigen "boerenverstand" gebruikt waarna jhe meerdere visies met elkaar kan gaan vergelijken.
Wat is het "nu" volgens jou? En al zal dat overeenkomen met Einstein zijn ideeen, probeer het eens in eigen woorden te omschrijven. Dan pas kunnen we ontdekken waar elkaars raakvlakken liggen, dat doe je niet door naar een 3e persoon ( Einstein) te verwijzen die zelf niet meer kan reageren. Ik vraag jouw mening, niet die van Einstein.
Dit hoort hier niet thuis. Open er maar een topic over in TRUTH als je het zo graag wil weten.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 18:08 schreef rudeonline het volgende:
Dit hoort zeker wel in dit topic thuis, waarom zou ik me moeten inlezen als ik je gewoon jouw mening vraag? Heb jij ook boeken geschreven?
Waarom denk je dat hij het goed had?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 16:58 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Das vrij simpel. Ik denk dat hij het goed had.
Ruudje, ik wil het best voor je uiteenzetten, maar dat wordt een verhaal van een kantje of 80. Het lijkt me daarom het beste als je je zelf gewoon inleest.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 17:47 schreef rudeonline het volgende:
Alleen maar verwijzen naar boeken helpt niet echt in een discussie die gaat over iets wat nog niet bewezen is. Het gaat er juist om dat men zoveel mogelijk zijn eigen "boerenverstand" gebruikt waarna jhe meerdere visies met elkaar kan gaan vergelijken.
Wat is het "nu" volgens jou? En al zal dat overeenkomen met Einstein zijn ideeen, probeer het eens in eigen woorden te omschrijven. Dan pas kunnen we ontdekken waar elkaars raakvlakken liggen, dat doe je niet door naar een 3e persoon ( Einstein) te verwijzen die zelf niet meer kan reageren. Ik vraag jouw mening, niet die van Einstein.
Niet hier rude...quote:Op zaterdag 15 juli 2006 18:45 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom denk je dat hij het goed had?
quote:Op zaterdag 15 juli 2006 18:45 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom denk je dat hij het goed had?
Ga je maar inlezen. Dan kom je er vanzelf achter.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 19:28 schreef rudeonline het volgende:
Dat zal allemaal best zo zijn, maar wat stelde Einstein over hetgene wat zich op de grens van het universum bevond?
Niet alles wat je leest in boeken is waar. Overal waar theorie achter staat kan in principe nog weerlegd worden. Maar goed, de discussie gaat over het verwoorden van wat het "nu" eigenlijk is. Heb je daar zelf iets over te zeggen?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 19:02 schreef Twpk het volgende:
[..]
Ruudje, ik wil het best voor je uiteenzetten, maar dat wordt een verhaal van een kantje of 80. Het lijkt me daarom het beste als je je zelf gewoon inleest.
En wat heeft dat "nu" met het onderwerp te maken?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 19:35 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Niet alles wat je leest in boeken is waar. Overal waar theorie achter staat kan in principe nog weerlegd worden. Maar goed, de discussie gaat over het verwoorden van wat het "nu" eigenlijk is. Heb je daar zelf iets over te zeggen?
Om bovenstaande reden..quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:24 schreef rudeonline het volgende:
Zover was ik nog niet. Ik probeer eerst te kijken wat voor jullie het absolute "nu" is. Misschien een hele andere vraag, maar wat is voor jou het absolute "nu". Het lijkt me belangrijk om te weten wat het nu is, als je wilt spreken over ruimte en TIJD.
Lijkt mij vrij overbodig. Daar is al niet veel onduidelijkheid meer over.quote:
Omdat herhaling allicht niet onverstandig is, bij deze.quote:Op donderdag 13 juli 2006 16:26 schreef Doffy het volgende:
Even voor de goede orde, dit is een vervolg op Waarin dijt het heelal uit #2 . Gelieve dan ook in de geest van dát topic door te gaan.
Welke grensquote:Op zaterdag 15 juli 2006 19:28 schreef rudeonline het volgende:
Dat zal allemaal best zo zijn, maar wat stelde Einstein over hetgene wat zich op de grens van het universum bevond?
Dat zou dan betekenen dat we zijn omringt door een zwart gat, sterker nog, we zouden er dan in moeten zitten. Want welke richting we ook opkijken, we zien altijd een roodverschuiving.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:24 schreef Schonedal het volgende:
Zou het kunnen zijn dat de ruimte HIER expandeert omdat het ergens anders bezig is in te krimpen?
In een ander topic hadden we het over het verdwijnen in een zwart gat.
Ik stelde daar dat als iets in een zwart gat verdwijnt dat het dan een roodverschuiving ondergaat.
Bij melkwegstelsels op de grens van het waarneembare heelal gebeurt hetzelfde.
Is dat niet merkwaardig?
Mag ik hieruit suggereren dat de quest veelal onzin uitkraamt?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:50 schreef Haushofer het volgende:
Ik las trouwens laatst een ouwe Kijk door, waarin een stukje staat over een Portugees ( ene Magueijo ) die twijfelt aan de constantheid van de lichtsnelheid. Het is het augustusnummer van 2003. Ik citeer hieruit:
´Serieuze wetenschappers hebben niets dan ontzag voor Einsteins krachttoer. Wanneer je als wetenschapper aan je carriere hecht, kun je dan ook maar beter niet twijfelen aan een van de achterliggende principes van Einsteins vergelijkingen.´
Nou vind ik de Kijk een erg leuk blad. Maar dit soort nonsens schept een verkeerd beeld van wetenschap, een beeld wat Rudeonline ook heeft ( hij gebruikt de Quest voor 1 van zijn stukjes op zijn site ) Ja, het is waar dat veel fysici ontzag hebben voor de RT. En ja, er zijn niet veel fysici die openlijk twijfelen aan de theorie. Ze zijn er wel, maar niet veel. Dat heeft dan ook een reden, de theorie is bijzonder solide. Hier wordt gesuggereerd dat je verketterd wordt als je openlijk twijfelt aan de RT. En dat is denk ik niet zo. Ik herken deze houding iig niet. Jammer dat een leuk blad als de Kijk ( of de Quest, die lees ik ook graag, al is dat meestal op het toilet) meehelpt om dergelijke flauwekul bij het grote publiek te houden.
Wat betreft dat artikel over de RT wel ja. Zullen ze vast ook wel reacties op hebben gekregen. Feitelijk klopt het allemaal wel, maar er wordt vaak toch weer dat laagje sensatie over heen gegoten. En dat zorgt voor een boel misverstanden, als je het mij vraagt. Voor de rest prima blad hoorquote:Op zondag 16 juli 2006 11:19 schreef masterdave het volgende:
[..]
Mag ik hieruit suggereren dat de quest veelal onzin uitkraamt?
Jouw absolute nu is alleen mogelijk, als tijd bestaan uit intervallen, en geen continue proces is. Overigens duidt het 'absolute nu' erop dat juist datgene hetzelfde is voor IEDEREEN, want het is absoluut. Geen gevoelskwesties meer, geen rekenfoutjes, geen hoekcoördinaties en andere rotzooi. Absoluut is absoluut.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 14:35 schreef rudeonline het volgende:
Misschien kunnen we eerst eens proberen te verwoorden wat de grens van het universum is, dan kunnen we daarna bepalen wat zich voor de grens bevindt, en dan later kijken wat er dan voorbij zou moeten zijn.
@Twpk, misschien kun je op mijn eigen site kijken hoe ik erover denk. Andere suggesties die men heeft zijn natuurlijk welkom.
Als iemand een idee heeft hoe je het absolute `nu` zou kunnen bepalen zou ik dat ook graag willen horen.
Wer nicht von dreitausend Jahrenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 17:47 schreef rudeonline het volgende:
Ligt eraan hoe serieus je die vraag stelt natuurlijk. Ik weet er tbh vrij weinig vanaf, maar tja om een antwoord te geven op je vraag [wazig]Ja, het zou kunnen[/wazig]. Bij mij heeft dat overigens totaal geen gegronde redenen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:24 schreef Schonedal het volgende:
Zou het kunnen zijn dat de ruimte HIER expandeert omdat het ergens anders bezig is in te krimpen?
Roodverschuivingen zijn puur het oprekken van golflengten. Je kunt het vergelijken met het dopplereffect bij geluid (de geluidsveranderingen als een brandweerwagen met sirene langs komt).quote:In een ander topic hadden we het over het verdwijnen in een zwart gat.
Ik stelde daar dat als iets in een zwart gat verdwijnt dat het dan een roodverschuiving ondergaat.
Is dat niet merkwaardig?
Licht bij een zwart gat verliest energie, en dus zal de frequentie afnemen, en dus de golflengte groter worden, en dus krijg je een verschuiving naar het rode gedeelte in je spectrum. Het gros van de melkwegstelsels beweegt van ons af, en dus zal de golflengte groter worden, en dus zul je ook een roodverschuiving krijgen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:24 schreef Schonedal het volgende:
Is dat niet merkwaardig?
Natuurlijk zou het kunnen dat de ruimte HIER expandeert omdat het ergens anders bezig is in te krimpen, maar de vraag is (imo helaas) of de kans dat dit zo is groot genoeg is om serieus te onderzoeken.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:24 schreef Schonedal het volgende:
Is dat niet merkwaardig?
Nee, want een belangrijk kenmerk van wetenschap is dat het zichzelf kan verwerpen. Kom daar bij een willekeurig geloof maar eens om (behalve bij het boeddhisme wellicht).quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:45 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hier maak ik uit op dat wetenschap gewoon een geloof is.. Wie is jullie God dan eigenlijk, wetenschap is net zo verwerpelijk als ieder ander geloof.
Nog nooit, maar misschien moet ik het eens lezen. Buiten 'introduction to astrophysics' weet ik er niks van, oeh, zoveel te leren en zo weinig tijd...quote:Op dinsdag 18 juli 2006 03:00 schreef Twpk het volgende:
Je hebt net "The universe in a nutshell" gelezen?
Wetenschappers zijn de Goden der wetenschap, zij creeren de wetenschap en kunnen het ook vernietigen als het verwerpelijk is (een zonnevloed dus).quote:Op dinsdag 18 juli 2006 03:04 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Nee, want een belangrijk kenmerk van wetenschap is dat het zichzelf kan verwerpen. Kom daar bij een willekeurig geloof maar eens om (behalve bij het boeddhisme wellicht).
quote:Op dinsdag 18 juli 2006 09:59 schreef Gauge het volgende:
[..]
Wetenschappers zijn de Goden der wetenschap, zij creeren de wetenschap en kunnen het ook vernietigen als het verwerpelijk is (een zonnevloed dus).
Waarom zou je een God aanbidden als je er zelf eentje bent?
Eerst verwerpen wat hij zegt en vervolgens zeggen dat het een grapje van je was?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:24 schreef Gauge het volgende:
Tuurlijk wordt wetenschap wel gemaakt, dat arbeid gelijk is aan W = \vec F \cdot \vec s is een bedenksel van de mens, het zijn allemaal bedenksels van de mens! Het is gegroeid, de wetenschapper creert nieuwe fysica, en God heeft zogezegd toch ook de wereld geschapen? Tss, dat je daar zo serieus op ingaat. Snap je sowieso het concept natuurkunde wel?
Taal is ook gegroeid door de mens, het is niet dat het een universele waarheid is, je hebt er toch ook legio? Zo bedoel ik het. En het was niet eens serieus bedoelt!
Als je denkt dat je het wel zo goed snapt verklaar dan eens het volgende: De wet van behoud van energie voor een bewegende massa is bewijsbaar via conservatieve vectorvelden en een lijnintegraaltje.
Waarom zou dit waar zijn als je uitgaat van iets wat je zelf bedacht hebt, is dit dan geen cirkelredenering?
Wellicht heb je wat betreft de Wiskunde wel gelijk, maar ik denk dat deze de enige in zijn soort is. Ik had er namelijk ook aan zitten denken toen ik mijn post schreef, maar jij bleef zo doorhameren over Natuurkunde dat het mij wel terecht leekquote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:43 schreef Gauge het volgende:
Wiskunde is ook een wetenschap, kijk je hebt bvb de niet-standaard analyse en de standaard analyse beide verschillende theorieen maar je kan er wel hetzelfde mee, dus wat je doet is een systeem bedenken om de verschijnselen die je opmerkt (daar is wiskunde in de eerste plaats voor bedoeld, of was tenminste) te verbinden met elkaar, dan ben je wel degelijk bezig met creeeren.
Is dat dan niet gemaakt? Je noemt iets kracht en bouwt er een systeempje omheen met een aantal waarnemingen die je aan kracht bindt en daarvan ga je dan uit van je eigen bedenkseltje en de waarnemingen
De benadering dat om beweging te houden je moet blijven duwen van Archimedes is ook mogelijk alleen kom je er niet verder mee.
Misschien vanuit de natuurkunde heb je gelijk, maar wiskunde is toch ook een wetenschap? Veel mathematische fysica is enkel een theoretische beschrijving (snaartheorie) is dit niet bedacht dan?
Ik vind het niet erg als ik ongelijk heb, maar dan moet je het iets beter onderbouwenMisschien is dit ook eentje van die dingen die je op meerdere manieren kan bekijken?
Met slechte wiskunde kun je bewijzen wat je wilt. Dat is wat jij al een hele tijd laat zien.quote:Op woensdag 19 juli 2006 07:40 schreef rudeonline het volgende:
Ben je het met mij eens dat je met wiskunde in principe alles kunt bewijzen wat je wilt?
Ik weet waar je het over hebt, maar dat is niet wat ik bedoel.quote:Op woensdag 19 juli 2006 09:28 schreef Gauge het volgende:
Jij snapt het! Alleen de slechte/goede wiskunde vind ik nogal een slechte terminologie. De wiskunde die je correct noemt is gebaseerd op axioma's die logisch zijn voor een mens. Gelukkig heb je ook nog andere deductieve systemen. Elliptische meetkunde bvb.
Ja, ik zei toch dat ik gewoon het voorbeeld voorbij aan het schieten was.quote:Op woensdag 19 juli 2006 11:58 schreef Pie.er het volgende:
[..]
Ik weet waar je het over hebt, maar dat is niet wat ik bedoel.
Wiskunde gebaseerd op axioma's die 'niet-standaard' zijn, vind ik ook correct.
Wat ik niet correcte wiskunde noem is bijvoorbeeld door in het 'normale' systeem van axioma's te zitten (waar de wiskunde uit voortkomt die 6VWO leert), en dan het volgende te concluderen:
stel a^2+b^2=c^2, (stelling van pythagoras)
dan is de enige oplossing a=b=c=1.
Dát noem ik slechte wiskunde. Zulke slechte wiskunde past Rudeonline toe, alleen denkt hij dat het helemaal correct is. Dat bedoel ik als ik beweer dat je met slechte wiskunde alles kunt bewijzen.
Nee. Zie de post van Pie. Daarbij wil ik graag toevoegen dat jij het expliciet over natuurkunde hebt. En dat speelt zich voor een deel in het hoofd af, en daarbij komt de wiskunde om de hoek kijken. Maar de input komt van buiten: de natuur zelf. Mensen willen natuurlijk graag dat de natuur het menselijk denken volgt. Maar het is andersom. Jij luistert niet naar de natuur. Jij dringt de natuur een logica op. Zoiets als tegen een steen zeggen "en nu val je eens een keer naar boven!".quote:Op woensdag 19 juli 2006 07:40 schreef rudeonline het volgende:
Ben je het met mij eens dat je met wiskunde in principe alles kunt bewijzen wat je wilt?
Singulariteiten zijn altijd interessant. Ken je trouwens wat van die 't Hooft-Polyaknakker monopool Haushoffer?quote:Op woensdag 19 juli 2006 12:50 schreef Haushofer het volgende:
Een aardig voorbeeldje, wat ook wat meer ontopic is, is de magnetische monopool. Volgens sommigen moet deze bestaan, maar we nemen haar niet waar.
Kun je hier voor de leesbaarheid misschien zo'n link van maken?quote:Op woensdag 19 juli 2006 13:11 schreef Gauge het volgende:
Deze is leuk!
Voor Haushofer dan, misschien.
Je lijkt me een beetje zo een quantumfysicus mannetje, Haushofer, vind je de symmetrie analyse van de niet-lineaire schrodingervergelijking niks?
Een studiegenoot van mij heeft zijn Bacheloronderzoek gedaan over magnetische monopolen in het begin van het universum. Heb zelf met wat kosmologiedingen ( in bepaalde kosmologische modellen worden nog al es deeltjes voorspeld die nu niet meer worden waargenomen ) wel eens wat er over gelezen, maar ben er niet zo in thuis, moet ik zeggen. Ik weet wel dat Polyakov ( die van de Polyakov actie in de snaartheorie ) en 't Hooft wat op dat gebied gedaan hebben.quote:Op woensdag 19 juli 2006 13:01 schreef Gauge het volgende:
[..]
Singulariteiten zijn altijd interessant. Ken je trouwens wat van die 't Hooft-Polyaknakker monopool Haushoffer?
Ik vind quantumfysica zeker leuk, maar ben meer van de algemene relativiteitquote:Op woensdag 19 juli 2006 13:11 schreef Gauge het volgende:
Deze is leuk! Voor Haushofer dan, misschien.
Je lijkt me een beetje zo een quantumfysicus mannetje, Haushofer, vind je de symmetrie analyse van de niet-lineaire schrodingervergelijking niks?
Ook de natuur speelt zich letterlijk gezien in jouw hoofd af. Je hersenen maken immers overal beelden van.quote:Op woensdag 19 juli 2006 12:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Zie de post van Pie. Daarbij wil ik graag toevoegen dat jij het expliciet over natuurkunde hebt. En dat speelt zich voor een deel in het hoofd af, en daarbij komt de wiskunde om de hoek kijken. Maar de input komt van buiten: de natuur zelf. Mensen willen natuurlijk graag dat de natuur het menselijk denken volgt. Maar het is andersom. Jij luistert niet naar de natuur. Jij dringt de natuur een logica op. Zoiets als tegen een steen zeggen "en nu val je eens een keer naar boven!".
Dat vind ik persoonlijk ook zo mooi aan natuurkunde: het is een hoop wiskunde, maar je moet er wel de fysische aspecten uitpikken. Niet alles wat wiskundig correct is, is ook terug te vinden in de natuur. Een aardig voorbeeldje, wat ook wat meer ontopic is, is de magnetische monopool. Volgens sommigen moet deze bestaan, maar we nemen haar niet waar.
Wel, dat kan je doen, zou een ander eenheidsstelsel opleveren. constanten moeten dan wel veranderen.quote:Op zondag 23 juli 2006 13:51 schreef rudeonline het volgende:
Waarom spreken we overigens wel over 1cm, 1m, km, maar noot over 1 lichtmeter ( 300.000km) ?
Dit lijkt me niet echt het topic, maar vooruit dan maar, nog een keertje. Jij doet niet aan eenheden, wij wel. Als je alle snelheden als fractie van de lichtsnelheid neemt, dan is c dus 1. Tijd en lengte hebben dezelfde eenheden, en energie en massa ook. En dus ook energie en impuls. Dat is niet iets magisch, het rekent gewoon makkelijker; je kunt het elk moment weer omzetten.quote:Op zondag 23 juli 2006 16:37 schreef rudeonline het volgende:
Wat zou dat voor gevolgen geven voor de formule E=Mc2?
Als c immers als 1 zou worden opgeschreven zou E gelijk zijn aan M?
Waar staat die c dan nog voor?
De formule is E=mc2. Als c=1, dan is c2 gelijk aan 1*1=1, en staat er dus E=m*1=m, dus E=m.quote:
Je bent erg grappig!quote:Op zondag 23 juli 2006 16:37 schreef rudeonline het volgende:
Wat zou dat voor gevolgen geven voor de formule E=Mc2?
Als c immers als 1 zou worden opgeschreven zou E gelijk zijn aan M?
Waar staat die c dan nog voor?
Energie is dus gewoon massa.quote:Op zondag 23 juli 2006 17:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De formule is E=mc2. Als c=1, dan is c2 gelijk aan 1*1=1, en staat er dus E=m*1=m, dus E=m.
Dat snap jij ook wel.
Zoek dat maar opquote:Op woensdag 26 juli 2006 21:43 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Energie is dus gewoon massa.
Wat is M x v ?
Ik begrijp niet zo goed waarom je dit vraagt, dit kun je gewoon googlen. Als je c=1 neemt, dan is de snelheid dimensieloos, en heeft m*v dezelfde eenheid als m: kilogrammen. We hadden natuurlijk ook een bepaald gewicht als 1 kunnen nemen, bijvoorbeeld 1 ton. Dan nemen we dat als 1, dan weeg ik in plaats van 70 kilo 0,07 ( geen eenheid, dit is immers een fractie van die ton ) , en heeft m*v de eenheid van snelheid. Als je veel met tonnen rekent, is dit misschien makkelijker, maar ik ben het nog nooit tegengekomen.quote:Op woensdag 26 juli 2006 21:43 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Energie is dus gewoon massa.
Wat is M x v ?
[macdonaldsmode]quote:Op woensdag 26 juli 2006 21:49 schreef Evil_Jur het volgende:
tvp, oneindig interessant onderwerp, maar ik word moedeloos van het vooruitzicht de rest van mijn leven geen stap dichter bij het antwoord te komen.
Je kunt c net zo goed 1 als 300.000 noemen.quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed waarom je dit vraagt, dit kun je gewoon googlen. Als je c=1 neemt, dan is de snelheid dimensieloos, en heeft m*v dezelfde eenheid als m: kilogrammen. We hadden natuurlijk ook een bepaald gewicht als 1 kunnen nemen, bijvoorbeeld 1 ton. Dan nemen we dat als 1, dan weeg ik in plaats van 70 kilo 0,07 ( geen eenheid, dit is immers een fractie van die ton ) , en heeft m*v de eenheid van snelheid. Als je veel met tonnen rekent, is dit misschien makkelijker, maar ik ben het nog nooit tegengekomen.
Ja, maar daar schiet je geen kont mee op, want je doet zulke herschalingen juist om je berekeningen overzichtelijker te maken. Nu zit je nog steeds met die 300.000 opgezadelt, en maak je alleen je snelheden dimensieloos.quote:Op donderdag 27 juli 2006 16:36 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Je kunt c net zo goed 1 als 300.000 noemen.
Dit hoort niet hier thuis.quote:Op donderdag 27 juli 2006 16:52 schreef rudeonline het volgende:
Wat betekend voor jou dat een snelheid dimensieloos is? Ik begrijp namelijk niet wat je daatr mee bedoelt.
Dan moet je je es verdiepen in middelbare school natuurkunde. Er steekt niks magisch achter. Sowieso begrijp je weinig van dimensie analyse, dus is het ook niet raar dat je het niet begrijpt. Dit lijkt me inderdaad niet het topic hiervoor, en het vervalt toch weer in je gewoonlijke gedram.quote:Op donderdag 27 juli 2006 16:52 schreef rudeonline het volgende:
Wat betekend voor jou dat een snelheid dimensieloos is? Ik begrijp namelijk niet wat je daatr mee bedoelt.
Waarom is 1 dimensieloos en 300.000 dat niet?quote:Op donderdag 27 juli 2006 20:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan moet je je es verdiepen in middelbare school natuurkunde. Er steekt niks magisch achter. Sowieso begrijp je weinig van dimensie analyse, dus is het ook niet raar dat je het niet begrijpt. Dit lijkt me inderdaad niet het topic hiervoor, en het vervalt toch weer in je gewoonlijke gedram.
Ik heb het antwoord op jouw forum gezet: http://rudolfhendriques.forumup.nl/viewtopic.php?p=18&mforum=rudolfhendriquesquote:Op vrijdag 28 juli 2006 08:46 schreef rudeonline het volgende:
Waarom is 1 dimensieloos en 300.000 dat niet?
Heeft 1 meter geen dimensies maar heeft 100cm dat wel?
Daar heb je je gewoonlijke gedram weer. Niet hier Rude.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 08:46 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom is 1 dimensieloos en 300.000 dat niet?
Heeft 1 meter geen dimensies maar heeft 100cm dat wel?
Welk gedeelte van "niet hier" snap je niet?quote:Op zaterdag 29 juli 2006 17:54 schreef rudeonline het volgende:
Dat is geen antwoord.
Waarom is 300.000km/sec niet dimensieloos en is 1lichtafstand/ dat wel?
Pardon? Jij blijft offtopic gaan. Als ik daar wat van zeg ist wel erg triest om met dergelijke opmerkingen te komen.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 20:13 schreef rudeonline het volgende:
Of je houdt je mond, of je geeft een normale reactie.. Jezus.. ben je een kind van 11 ofzo?
Kijk nou ff op je eigen site, daar is toch een antwoord gegeven? Of wil je er 10 verschillende ofzo?quote:Op zaterdag 29 juli 2006 20:13 schreef rudeonline het volgende:
Of je houdt je mond, of je geeft een normale reactie.. Jezus.. ben je een kind van 11 ofzo?
Als we voor c nemen 1lichtafstand/sec, is dit dan dimensieloos?quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed waarom je dit vraagt, dit kun je gewoon googlen. Als je c=1 neemt, dan is de snelheid dimensieloos, en heeft m*v dezelfde eenheid als m: kilogrammen. We hadden natuurlijk ook een bepaald gewicht als 1 kunnen nemen, bijvoorbeeld 1 ton. Dan nemen we dat als 1, dan weeg ik in plaats van 70 kilo 0,07 ( geen eenheid, dit is immers een fractie van die ton ) , en heeft m*v de eenheid van snelheid. Als je veel met tonnen rekent, is dit misschien makkelijker, maar ik ben het nog nooit tegengekomen.
Jemig hoe hard is jou kop? Wat snap je niet van "niet hier"quote:Op zondag 30 juli 2006 17:01 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als we voor c nemen 1lichtafstand/sec, is dit dan dimensieloos?
Graagquote:Op zondag 30 juli 2006 18:11 schreef rudeonline het volgende:
Heb ik gedaan, in September kom ik op de radio.. Ik laat jullie wel weten wanneer dat precies zal zijn..
En als we voor het gemak alles gelijk stellen aan 1 krijgen we 1+1=1, maar dat heeft Rude volgens mij 'pas' al eens aangetoondquote:Op dinsdag 1 augustus 2006 16:00 schreef Gauge het volgende:
Je kan de lichtsnelheid ook gewoon gelijkstellen aan 1 zworp, als je maar weet wat die zworp is...
Maakt het leven juist veel makkelijker joh, bijvoorbeeld.. je hoeft bij het boodschappen doen niet meer op je wisselgeld te letten. Stel, je moet 3 Euro terugkrijgen dan maakt het niet uit of het euro's of centen of watdan ook zijn... als het er maar 3 zijn.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 17:48 schreef Gauge het volgende:
OK, doe nu eens serieus! Het is genoeg geweest.
Verdorie, dat moet niet leuk zijn om dergelijke dingen niet te snappen, loop je de gehele dag gefrustreerd rond.
quote:Op woensdag 2 augustus 2006 18:09 schreef ChOas het volgende:
[..]
Maakt het leven juist veel makkelijker joh, bijvoorbeeld.. je hoeft bij het boodschappen doen niet meer op je wisselgeld te letten. Stel, je moet 3 Euro terugkrijgen dan maakt het niet uit of het euro's of centen of watdan ook zijn... als het er maar 3 zijn.
Een constante eenheid kun je toch wel op 1 stellen?quote:Op woensdag 2 augustus 2006 17:48 schreef Gauge het volgende:
OK, doe nu eens serieus! Het is genoeg geweest.
Je kan geen getallen met verschillende eenheden optellen!
Dat is net alsof de trein gaat 10km/h + 1 liter.
Wat maakt het nu uit welke eenheid je het noemt? Als je een paar basiseenheden hebt moet je daar alles uit kunnen afleiden en als je een conflicterend systeem krijgt heb je ergens een vette fout gemaakt. Dus je kan niet alles voor het gemak gelijkstellen aan 1.
Verdorie, dat moet niet leuk zijn om dergelijke dingen niet te snappen, loop je de gehele dag gefrustreerd rond.
Nou dat je de basisbeginselen van het rekenen niet beheerst lijkt me wel een mooi bezwaarquote:Op woensdag 2 augustus 2006 17:02 schreef rudeonline het volgende:
Wat je zegt... 1 zworp = 300.000km + 1sec. 1 zworp is gelijk aan 300.000km/sec
Maar goed, of licht nu wel of niet beweegt. Wat is er mis mee om c vanaf nu 1 zworp te noemen?
kijk en hier komt het dimensieverhaal weer:quote:Op woensdag 2 augustus 2006 18:40 schreef rudeonline het volgende:
Als ik altijd met 100km/u rijd met de trein, dan kun je de tijd toch net zo goed bepalen aan de hand van afgelegde km als gemeten tijd?
200km staat dan gelijk aan 2 uur tijdsverloop.
Vind je het erg als ik niets van deze rekensom snap?quote:Op woensdag 2 augustus 2006 17:02 schreef rudeonline het volgende:
Wat je zegt... 1 zworp = 300.000km + 1sec. 1 zworp is gelijk aan 300.000km/sec
Dat mag prima, maar dat veranderd helemaal niets. 1 zworp is dan nog steeds ong 300 000 km/s. Je kunt ook zeggen dat de we een afstand van bijv nu 10m 'X' noemen. of Y. Maar dat veranderd niets aan de hele Natuurkunde. Behalve dat iedereen naar gelieve zworpen en blorpen gaat definieren, wat natuurlijk niet handig is, en het heeft geen meerwaarde.quote:Maar goed, of licht nu wel of niet beweegt. Wat is er mis mee om c vanaf nu 1 zworp te noemen?
quote:Het concept van het eigen bewustzijn ( het "nu" ) als grens van het universum is iig voor een x aantal personen wel voor te stellen. Aangezien morgen immers nog niet bestaat, kun je je afvragen of de tijd en rumte waar wij ons morgen bevinden nu al zou moeten bestaan. Dat wij zelf bepalen hoe wij onze tijd en ruimte van morgen indelen ( we bepalen zelf de toekomst.. ) is denk ik ook wel enigzins begrijpbaar. Als voorbeeld hiervan kun je naar de geschiedenis kijken waarin keuzes uit het verleden ons wereldbeeld tot op de dag van vandaag beinvloeden.
Stel dat we nooit met schepen de oceaan waren overgestoken, hadden we dan ooit aardappels kunnen eten, hoe hadden onze keukens er dan nu uitgezien?
Nu denk ik dat dit een heel simpel voorbeeld is, maar duidelijk mag zijn dat als wij bepaalde keuzes maken dat deze invloed hebben op het verloop van onze toekomst. Zodoende stel ik dat al onze keuzes bepalend zijn voor onze toekomst.
Misschien lijkt dit op het eerste gezicht simpelle filosofie, maar wat ik graag zou willen is dat wij tot een beter inzicht komen in de mate waarop wij zelf de toekomst bepalen.
We waren nu even met wiskunde bezig Rude, niet filosofie...quote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:02 schreef rudeonline het volgende:
Juist, en zo volgen ontelbare dimensies elkaar continue op. Misschien maakt onderstaande tekst iets meer duidelijk over de manier waarop wij met onze gedachte de werkelijkheid creeeren..
[..]
En als je de afstand 300.000km b.v. 1 zworp zou noemen, net als de je 1000m b.v. 1 km noemt.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:01 schreef H.Thijs het volgende:
[..]
Dat mag prima, maar dat veranderd helemaal niets. 1 zworp is dan nog steeds ong 300 000 km/s. Je kunt ook zeggen dat de we een afstand van bijv nu 10m 'X' noemen. of Y. Maar dat veranderd niets aan de hele Natuurkunde. Behalve dat iedereen naar gelieve zworpen en blorpen gaat definieren, wat natuurlijk niet handig is, en het heeft geen meerwaarde.
Dat de lichtsnelheid in sommige situaties 1 wordt genoemd, dwz c = 1, heeft met relativistische eenheden te maken.
Dus c = 1 of c = 300 000 km/h. In het ene geval is c natuurlijk dimensieloos.
Ik ben nu aan het lachen, hardop.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:02 schreef rudeonline het volgende:
Juist, en zo volgen ontelbare dimensies elkaar continue op. Misschien maakt onderstaande tekst iets meer duidelijk over de manier waarop wij met onze gedachte de werkelijkheid creeeren..
[..]
nee. -_-quote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:04 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En als je de afstand 300.000km b.v. 1 zworp zou noemen, net als de je 1000m b.v. 1 km noemt.
Is 1 zworp/sec dan ook dimensieloos?
Bolvormig bedoel je? Wie ben ik om te zeggen: nee dat kan niet!.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:16 schreef ReservoirDogs het volgende:
Kan het Universum niet (net als aarde) rond zijn?
&
Altijd interresant, Een grens zal er niet zijn(je kan moeilijk een grens overschrijden terwijl daarna niks is..)He universum is zo onwerkelijk groot, aan de ene kant denk ik, Aan alles zit een eind, aan de andere kant lijkt me dat met deze discussie onlogisch. Kan het heelal niet op de een of andere manier rond zijn..
Het verschil is een verschil van 299 999 in km/s.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:17 schreef rudeonline het volgende:
Wat is het verschil tussen deze 2 voorbeelden dan?
1000m/sec = 1km/sec
300.000km/sec = 1 zworp/sec
Ik weet dat een zworp nog geen bestaande eenheid is, maar het principe lijkt me duidelijk hier..
Ik kan me niet anders voorstellen namelijk dat het universum rond is, ook de banen van de planeten (het langs elkaar heendraaien) gaat altijd om de as van elkaar heen in een ronde boog, dit moet dan ook met elkaar te maken hebben.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:23 schreef H.Thijs het volgende:
[..]
Bolvormig bedoel je? Wie ben ik om te zeggen: nee dat kan niet!.
Zelfs als alles wat we hadden een andere kant op zou wijzen zou ik nog niet durven zeggen dat het niet kan
Er zijn inderdaad modellen van een soortement bolvormige universum. Tenminste dat neem ik aan, want zo stelde ik mij dat altijd voor. Immers waar een bang in het begin was (gesteld), en alles met een relatief even snelle snelheid van dat middelpunt verdwijnt, geeft een gelijk verdeelde ruimte (bolvormig).
Of dit juist is, en het heelal inderdaad een soortgelijke vorm heeft (van benadering een bol of misschien een opgerekte bol (een 3d ovale vorm, wat is de naam daar voor?)), of niet, dat weet ik niet
Die gaan met een elliptische boog als gevolg van gravitaties. Die bogen zijn helaas niet rond. Én ik zie niet in waarin die overeenkomen met de vorm van het heelal, behalve dat het makkelijk zou zijn.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:28 schreef ReservoirDogs het volgende:
[..]
Ik kan me niet anders voorstellen namelijk dat het universum rond is, ook de banen van de planeten (het langs elkaar heendraaien) gaat altijd om de as van elkaar heen in een ronde boog, dit moet dan ook met elkaar te maken hebben.
Het zou dan toch met een sorrt van Universum zwaartekracht kunnen gebeuren, dar er vanuit het universum een soort van kracht wordt uitgeoefent in dezelfde richtingenquote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:38 schreef H.Thijs het volgende:
[..]
Die gaan met een elliptische boog als gevolg van gravitaties. Die bogen zijn helaas niet rond. Én ik zie niet in waarin die overeenkomen met de vorm van het heelal, behalve dat het makkelijk zou zijn.
Tis heel erg offtopic. Dat is het belangrijkste. Tijd om hier toch echt eens mee op te houden.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:17 schreef rudeonline het volgende:
Wat is het verschil tussen deze 2 voorbeelden dan?
1000m/sec = 1km/sec
300.000km/sec = 1 zworp/sec
Ik weet dat een zworp nog geen bestaande eenheid is, maar het principe lijkt me duidelijk hier..
Hoezo een verschil van 299.999 km/sec? Zit er ook een verschil in 1000m/u en 1km/u?quote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:27 schreef H.Thijs het volgende:
[..]
Het verschil is een verschil van 299 999 in km/s.
Of bedoel je de dimensies? Die zijn gelijk aan elkaar. Nuja de km is natuurlijk 103m en eigenlijk zou voor allen duidelijkheid altijd alles naar dezelfde eenheden omgeschreven moeten worden...
Dus anders gezegd, 1 km/s, 300.000 km/s en 1 zworp/s hebben alle drie dezelfde dimensie, wat nu wel overduidelijk is, lijkt me.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |