abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39790799
quote:

Haushofer
  Haushofer - donderdag 13 juli 2006 @ 15:13

Jij begrijpt niet hoe wetenschap in zijn werk gaat, en hoe wetenschappers denken. Dat is je manko, Rude. Daarnaast begrijp je de theorieen an sich niet die jou boeien. Natuurlijk weet men niet of een theorie " volledig juist zijn". Dat claim ik niet, en dat claimt geen enkel wetenschappelijk ingesteld iemand. Van de RT weet men al dat ze niet helemaal kan kloppen, en van de snaartheorie weet men ook niet waar dat heen gaat.
Hier maak ik uit op dat wetenschap gewoon een geloof is.. Wie is jullie God dan eigenlijk, wetenschap is net zo verwerpelijk als ieder ander geloof. Heb je NRC next van vandaag al gelezen?
  donderdag 13 juli 2006 @ 15:51:09 #2
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_39791009
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 15:45 schreef rudeonline het volgende:
Hier maak ik uit op dat wetenschap gewoon een geloof is..
Als het maar een geloof is, dan is er niets dat je tegenhoudt om van een hoog flatgebouw af te springen, rude. Wat heb je immers te vrezen? Zwaartekracht is toch niets meer dan een geloof?

Enfin, dit topic hád tot niet al te lang geleden een serieuze wetenschappelijke inhoud. Ik waarschuw bij deze, met name rudeonline, dat als dat niet zo blijft, deze discussiereeks een snelle dood zou kunnen sterven.
'Nuff said
pi_39791191
quote:

[..]

Hier maak ik uit op dat wetenschap gewoon een geloof is.. Wie is jullie God dan eigenlijk, wetenschap is net zo verwerpelijk als ieder ander geloof. Heb je NRC next van vandaag al gelezen?
Een aantal dingen zijn (nog) niet bewezen en/of onderboouwd. In die dingen moet je geloven.
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
  donderdag 13 juli 2006 @ 16:06:24 #4
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_39791587
Moet dit nou...
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 13 juli 2006 @ 16:21:31 #5
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_39792063
oneindige leemte en de discussie's erover, ik ga me vanavond inlezen in dit topic
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 16:06 schreef ATuin-hek het volgende:
Moet dit nou...
nee, voor jou en andere mensen met een concentratie-spanne van minder dan een seconde niet nee.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  donderdag 13 juli 2006 @ 16:23:02 #6
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_39792111
Wat geloof jij?

Bye Rude

“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
  donderdag 13 juli 2006 @ 16:24:17 #7
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_39792146
Geloof is ontstaan om de leegte in de hoofd van de mens te vullen..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  donderdag 13 juli 2006 @ 16:26:38 #8
27698 Doffy
pi_39792218
Even voor de goede orde, dit is een vervolg op Waarin dijt het heelal uit #2 . Gelieve dan ook in de geest van dát topic door te gaan.
'Nuff said
pi_39792361
Ken je 'one size fits all'?
Een kledingstuk dat iedereen past.
Zo werkt het ook met de ruimte. De ruimte heeft geen maat, geen grootte. De ruimte is niet groot of klein. Denk niet aan de grote van een ballon. Prik die ballon lek en je hebt de ruimte.
Ruimte, space, universum, heelal!
  donderdag 13 juli 2006 @ 22:46:06 #10
137975 Twpk
We are muppets
pi_39803597
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 13:47 schreef rudeonline het volgende:
dat het universum begrenst is zonder grens is slechts een hyphotese. Waarom zou je niet van dat model mogen afwijken? Zijn jullie dan allemaal eenkennig?
Het is meer dan een hypothese. Het is goed wiskundig onderbouwd (ik liep op 2/3 van het bewijs vast , maar voor zover ik het gezien heb klopt het) en wordt door meetresultaten ondersteunt.

Maar als jij een ander model hebt en je kunt dat goed onderbouwen, dan sta ik en alle andere natuurlijk voor open. Het is tenstotte wetenschap, geen religie
pi_39821521
Misschien kunnen we eerst eens proberen te verwoorden wat de grens van het universum is, dan kunnen we daarna bepalen wat zich voor de grens bevindt, en dan later kijken wat er dan voorbij zou moeten zijn.

@Twpk, misschien kun je op mijn eigen site kijken hoe ik erover denk. Andere suggesties die men heeft zijn natuurlijk welkom.

Als iemand een idee heeft hoe je het absolute `nu` zou kunnen bepalen zou ik dat ook graag willen horen.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 17:11:10 #12
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_39826233
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 14:35 schreef rudeonline het volgende:
Misschien kunnen we eerst eens proberen te verwoorden wat de grens van het universum is, dan kunnen we daarna bepalen wat zich voor de grens bevindt, en dan later kijken wat er dan voorbij zou moeten zijn.
Ik vind dit, zonder sarcastisch te zijn, een goed voorstel.
quote:
Als iemand een idee heeft hoe je het absolute `nu` zou kunnen bepalen zou ik dat ook graag willen horen.
Probeer hier dan ook eerst te verwoorden wat het absolute 'nu' is. Niet om flauw te doen, maar ik heb eigenlijk geen idee wat je daarmee bedoelt.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 03:15:35 #13
137975 Twpk
We are muppets
pi_39842123
quote:

Bedoel je het "nu" vanuit jou of mijn perspectief. Die hoeven namelijk niet gelijktijdig te verlopen. Het begrip "gelijktijdig" is overigens weer een verhaal appart Daar heeft een of andere mafketel, iets met Ein...., eens een mooi boekje over geschreven. Ik stel voor dat je dat eens leest. "Einstein: Mijn theorie"
pi_39842319
Ik denk dat het "nu" van ieder persoon zelf af hangt, iedereen ervaart zijn eigen "nu" immers op zijn eigen tijdstip. Wat voor jou "nu"is, is voor mij het het "nu" op een iets andere plaats en tijdstip. Als ik immers "nu" zeg is dat immers verleden tijd op het moment dat jij het hoort. Een gelijktijdsig "nu"bestaat volgens mij helemaal niet. Iedereen leeft in zijn eigen "nu". Ik vraag me af waarom je continue op Einstein terug grijpt, je kunt toch ook je eigen mening hierover geven? Maar goed, zijn er nog meer mensen die hier een mening over hebben?
  zaterdag 15 juli 2006 @ 03:36:47 #15
137975 Twpk
We are muppets
pi_39842350
Einstein is degene die het begrip "gelijktijdig" gedefinieerd heeft. Het is de basis van zijn speciale en algemene relativiteits theorie. En zolang mijn eigen "theorie van alles" nog niet af heb, lijkt me het het handigst als ik naar hem verwijs

Aan de geldigheid van zijn defenitie van gelijktijdig wordt overigens niet meer getwijfelt.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 03:59:27 #16
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_39842532
Zolang het maar geen discussie over het wel of niet kloppen van RT wordt
Onikaan ni ov dovah
pi_39846584
Dus als gelijktijdigheid niet bestaat, wat is dan de reden dat dit niet kan? Ik stel dat dit komt omdat niets zich op 2 plekken tegelijk kan bevinden. Mijn inziens zijn afstanden tijdsverschillen.

1 belangrijke faktor om gelijktijdigheid te verkrijgen is dat 2 "massa's" zich op exact dezelfde plek moeten bevinen. Dit kan natuurlijk nooit helemaal zo zijn, daarom denk ik dat gelijktijdigheid niet bestaat.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 12:20:28 #18
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_39846782
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 12:11 schreef rudeonline het volgende:
Dus als gelijktijdigheid niet bestaat, wat is dan de reden dat dit niet kan? Ik stel dat dit komt omdat niets zich op 2 plekken tegelijk kan bevinden. Mijn inziens zijn afstanden tijdsverschillen.

1 belangrijke faktor om gelijktijdigheid te verkrijgen is dat 2 "massa's" zich op exact dezelfde plek moeten bevinen. Dit kan natuurlijk nooit helemaal zo zijn, daarom denk ik dat gelijktijdigheid niet bestaat.
En wat heeft dat met de grens van het universum temaken?
Onikaan ni ov dovah
pi_39846878
Zover was ik nog niet. Ik probeer eerst te kijken wat voor jullie het absolute "nu" is. Misschien een hele andere vraag, maar wat is voor jou het absolute "nu". Het lijkt me belangrijk om te weten wat het nu is, als je wilt spreken over ruimte en TIJD.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 16:43:25 #20
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_39853939
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 12:24 schreef rudeonline het volgende:
Zover was ik nog niet. Ik probeer eerst te kijken wat voor jullie het absolute "nu" is. Misschien een hele andere vraag, maar wat is voor jou het absolute "nu". Het lijkt me belangrijk om te weten wat het nu is, als je wilt spreken over ruimte en TIJD.
Ga dat boek van A. Einstein maar lezen Dan weet je het.
Onikaan ni ov dovah
pi_39854077
Ik vraag het niet aan Einstein, ik vraag het aan "jou". Kun je daar niet je eigen zienswijze over geven?
  zaterdag 15 juli 2006 @ 16:58:09 #22
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_39854212
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 16:51 schreef rudeonline het volgende:
Ik vraag het niet aan Einstein, ik vraag het aan "jou". Kun je daar niet je eigen zienswijze over geven?
Das vrij simpel. Ik denk dat hij het goed had.
Onikaan ni ov dovah
pi_39854306
Maar omdat jij dat "denkt" wil dat natuurlijk niet zeggen dat dat echt zo is. Maar daar gaat het nu niet om, ik vraag gewoon of je zelf kunt omschrijven in eigen woorden wat het "nu" eigenlijk is.

Is dat voor ieder persoon zijn eigen tijd, of bestaat er ook zoiets als een globale tijd die voor iedereen exact gelijk is? ( gelijktijdigheid bestond niet..??)
  zaterdag 15 juli 2006 @ 17:08:53 #24
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_39854453
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 17:02 schreef rudeonline het volgende:
Maar omdat jij dat "denkt" wil dat natuurlijk niet zeggen dat dat echt zo is. Maar daar gaat het nu niet om, ik vraag gewoon of je zelf kunt omschrijven in eigen woorden wat het "nu" eigenlijk is.

Is dat voor ieder persoon zijn eigen tijd, of bestaat er ook zoiets als een globale tijd die voor iedereen exact gelijk is? ( gelijktijdigheid bestond niet..??)
Nogmaals, ga er eens iets over lezen. Dat zou veel helpen.
Onikaan ni ov dovah
pi_39855603
Alleen maar verwijzen naar boeken helpt niet echt in een discussie die gaat over iets wat nog niet bewezen is. Het gaat er juist om dat men zoveel mogelijk zijn eigen "boerenverstand" gebruikt waarna jhe meerdere visies met elkaar kan gaan vergelijken.

Wat is het "nu" volgens jou? En al zal dat overeenkomen met Einstein zijn ideeen, probeer het eens in eigen woorden te omschrijven. Dan pas kunnen we ontdekken waar elkaars raakvlakken liggen, dat doe je niet door naar een 3e persoon ( Einstein) te verwijzen die zelf niet meer kan reageren. Ik vraag jouw mening, niet die van Einstein.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 17:59:38 #26
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_39855904
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 17:47 schreef rudeonline het volgende:
Alleen maar verwijzen naar boeken helpt niet echt in een discussie die gaat over iets wat nog niet bewezen is. Het gaat er juist om dat men zoveel mogelijk zijn eigen "boerenverstand" gebruikt waarna jhe meerdere visies met elkaar kan gaan vergelijken.

Wat is het "nu" volgens jou? En al zal dat overeenkomen met Einstein zijn ideeen, probeer het eens in eigen woorden te omschrijven. Dan pas kunnen we ontdekken waar elkaars raakvlakken liggen, dat doe je niet door naar een 3e persoon ( Einstein) te verwijzen die zelf niet meer kan reageren. Ik vraag jouw mening, niet die van Einstein.
Doe eens inlezen rude. Tot die tijd heeft dit geen zin. Bovendien hoort dit niet in dit topic thuis.
Onikaan ni ov dovah
pi_39856150
Dit hoort zeker wel in dit topic thuis, waarom zou ik me moeten inlezen als ik je gewoon jouw mening vraag? Heb jij ook boeken geschreven?
  zaterdag 15 juli 2006 @ 18:41:23 #28
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_39856951
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 18:08 schreef rudeonline het volgende:
Dit hoort zeker wel in dit topic thuis, waarom zou ik me moeten inlezen als ik je gewoon jouw mening vraag? Heb jij ook boeken geschreven?
Dit hoort hier niet thuis. Open er maar een topic over in TRUTH als je het zo graag wil weten.
Onikaan ni ov dovah
pi_39857042
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 16:58 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Das vrij simpel. Ik denk dat hij het goed had.
Waarom denk je dat hij het goed had?
  zaterdag 15 juli 2006 @ 18:51:40 #30
9902 Lestat
the vampire...
pi_39857173
Wat ik niet snap is waarom iedereen toch altijd weer reageert op zo'n figuur als rudeonline.
Memento Mori
  zaterdag 15 juli 2006 @ 19:02:57 #31
137975 Twpk
We are muppets
pi_39857410
quote:

Ruudje, ik wil het best voor je uiteenzetten, maar dat wordt een verhaal van een kantje of 80. Het lijkt me daarom het beste als je je zelf gewoon inleest.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 19:12:27 #32
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_39857675
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 18:45 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Niet hier rude...
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 15 juli 2006 @ 19:26:52 #33
137975 Twpk
We are muppets
pi_39858074
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 18:45 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Zijn theorie komt echt niet zo maar uit de lucht vallen, in tegenstelling tot jouw ideen.
pi_39858130
Dat zal allemaal best zo zijn, maar wat stelde Einstein over hetgene wat zich op de grens van het universum bevond?
  zaterdag 15 juli 2006 @ 19:29:21 #35
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_39858151
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 19:28 schreef rudeonline het volgende:
Dat zal allemaal best zo zijn, maar wat stelde Einstein over hetgene wat zich op de grens van het universum bevond?
Ga je maar inlezen. Dan kom je er vanzelf achter.
Onikaan ni ov dovah
pi_39858317
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 19:02 schreef Twpk het volgende:

[..]

Ruudje, ik wil het best voor je uiteenzetten, maar dat wordt een verhaal van een kantje of 80. Het lijkt me daarom het beste als je je zelf gewoon inleest.
Niet alles wat je leest in boeken is waar. Overal waar theorie achter staat kan in principe nog weerlegd worden. Maar goed, de discussie gaat over het verwoorden van wat het "nu" eigenlijk is. Heb je daar zelf iets over te zeggen?
  zaterdag 15 juli 2006 @ 19:38:03 #37
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_39858392
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 19:35 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Niet alles wat je leest in boeken is waar. Overal waar theorie achter staat kan in principe nog weerlegd worden. Maar goed, de discussie gaat over het verwoorden van wat het "nu" eigenlijk is. Heb je daar zelf iets over te zeggen?
En wat heeft dat "nu" met het onderwerp te maken?
Onikaan ni ov dovah
pi_39858432
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 12:24 schreef rudeonline het volgende:
Om bovenstaande reden..
  zaterdag 15 juli 2006 @ 19:52:46 #39
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_39858746
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 19:39 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Om bovenstaande reden..
Lijkt mij vrij overbodig. Daar is al niet veel onduidelijkheid meer over.
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 15 juli 2006 @ 20:49:09 #40
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39859968
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 16:26 schreef Doffy het volgende:
Even voor de goede orde, dit is een vervolg op Waarin dijt het heelal uit #2 . Gelieve dan ook in de geest van dát topic door te gaan.
Omdat herhaling allicht niet onverstandig is, bij deze.
pi_39860002
Ik las trouwens laatst een ouwe Kijk door, waarin een stukje staat over een Portugees ( ene Magueijo ) die twijfelt aan de constantheid van de lichtsnelheid. Het is het augustusnummer van 2003. Ik citeer hieruit:

´Serieuze wetenschappers hebben niets dan ontzag voor Einsteins krachttoer. Wanneer je als wetenschapper aan je carriere hecht, kun je dan ook maar beter niet twijfelen aan een van de achterliggende principes van Einsteins vergelijkingen.´

Nou vind ik de Kijk een erg leuk blad. Maar dit soort nonsens schept een verkeerd beeld van wetenschap, een beeld wat Rudeonline ook heeft ( hij gebruikt de Quest voor 1 van zijn stukjes op zijn site ) Ja, het is waar dat veel fysici ontzag hebben voor de RT. En ja, er zijn niet veel fysici die openlijk twijfelen aan de theorie. Ze zijn er wel, maar niet veel. Dat heeft dan ook een reden, de theorie is bijzonder solide. Hier wordt gesuggereerd dat je verketterd wordt als je openlijk twijfelt aan de RT. En dat is denk ik niet zo. Ik herken deze houding iig niet. Jammer dat een leuk blad als de Kijk ( of de Quest, die lees ik ook graag, al is dat meestal op het toilet) meehelpt om dergelijke flauwekul bij het grote publiek te houden.
pi_39862450
Zou het kunnen zijn dat de ruimte HIER expandeert omdat het ergens anders bezig is in te krimpen?
In een ander topic hadden we het over het verdwijnen in een zwart gat.
Ik stelde daar dat als iets in een zwart gat verdwijnt dat het dan een roodverschuiving ondergaat.
Bij melkwegstelsels op de grens van het waarneembare heelal gebeurt hetzelfde.
Is dat niet merkwaardig?
  zondag 16 juli 2006 @ 02:07:42 #43
137975 Twpk
We are muppets
pi_39868069
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 19:28 schreef rudeonline het volgende:
Welke grens

In je forum heb je het over dimensies dus ik neem aan dat je het snapt:

Vouw de eerste 3 dimensies door de vierde en je hebt een idee wat zich daar afspeelt

Het 'nu' / gelijktijdigheid
"Tot nu toe had onze beschouwing betrekking op een bepaald referentielichaam, dat we als 'spoorbaan' aangeduid hebben Stel nu dat op de rails een zeer lange trein rijdt met een constante snelheid v. Mensen die in deze trein reizen, zullen eenvoudigheidshalve de trein als een star referentielichaam gebruiken, zij beschouwen alle gebeurtenissen ten opzichte van de trein. Iedere gebeurtenis die langs de spoorbaan plaatsvindt, vindt dan ook plaats op een bepaald punt van de trein. Ook de defenitie van gelijktijdigheid kan ten opzichte van de trein op precies dezelfde wijze gegeven worden als ten opzichte van de spoorbaan.
Als een natuurlijk gevolg doet zich nu de volgende vraag voor: Zijn twee gebeurtenissen (bijv. de beide blikseminslagen A en B), die ten opzichte van de spoorbaan gelijktijdig zijn, ook gelijktijdig ten opzichte van de trein? We zullen dadelijk aantonen dat het antwoord ontkennend moet luiden.
ALs we zeggen dat de blikseminslagen A en B ten opzichte van de spoorbaan gelijktijdig zijn, dan betekend dit: de vanuit A en B uitgezonden lichtstralen ontmoeten elkaar in het middelpunt M van het spoorwegtraject A->B. De gebeurtenissen A en B corresponderen evenwel ook met posities A en B van de rijdende trein. Stel dan M' het middelpunt van trajet A->B van de rijdende trein is. Dit punt M' valt weliswaar op het ogenblik van de blikseminslagen (vanaf de spoorbaar beoordeeld) samen met punt M, maar beweegt zich met een constante snelheid v voort. Als een waarnemer die bij M' in de trein zit, deze snelheid niet zou bezitten, dan zou hij voortdurend in M blijven en dan zouden de lichtstralen, uitgezonden vanaf de blikseminslagen A en B hem gelijktijdig bereiken, dat wil zeggen: deze beide stralen zouden elkaar precies bij hem ontmoeten. In werkeliijkheid echter snelt(vanaf de spoorbaan beoordeeld) hij de uit B komende lichtstralen tegemoet, terwijl hij de van A komende lichtstraal vooruitsnelt. De waarnemer zal dus de uit B uitgezonden lichtstraal eerder zien dan die uitgezonden uit A. De waarnemers die de trein als referentiekader gebruiken, moeten dus tot de conclusie komen dat de blikseminslag B eerder heeft plaatsgevonden dan de blikseminslag A.
We komen dus tot het belangrijke resultaat: Gebeurtenissen die gelijktijdig zijn ten opzichte van de spoorbaan, zijn niet gelijktijdig ten opzichte van de trein en omgekeerd(relativiteit van de gelijktijdigheid). Ieder referentielichaam (coorinatenstelsel) heeft zijn eigen bepaalde tijd; een tijdsaanduiding heeft alleen dan een betekenis als het referentielichaam is aangegeven ten opzichte waarvan men de tijd aanduidt.

Voor de komst van de RT heeft de fisica altijd stilzwijgend aangenomen dat de tijdsaanduiding absoluut is, dat wil zeggen onaanvankelijk van de beweging van het referentielichaam. Zojuist hebben we gezien dat deze stelling onverenigbaar is met de meest voor de hand ligende definitie van gelijktijdigheid."
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 22:24 schreef Schonedal het volgende:
Zou het kunnen zijn dat de ruimte HIER expandeert omdat het ergens anders bezig is in te krimpen?
Ik stelde daar dat als iets in een zwart gat verdwijnt dat het dan een roodverschuiving ondergaat.
Is dat niet merkwaardig?
Dat zou dan betekenen dat we zijn omringt door een zwart gat, sterker nog, we zouden er dan in moeten zitten. Want welke richting we ook opkijken, we zien altijd een roodverschuiving.

[ Bericht 23% gewijzigd door Twpk op 16-07-2006 02:36:03 ]
  zondag 16 juli 2006 @ 11:19:39 #44
46727 masterdave
Topic Killer
pi_39871441
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 20:50 schreef Haushofer het volgende:
Ik las trouwens laatst een ouwe Kijk door, waarin een stukje staat over een Portugees ( ene Magueijo ) die twijfelt aan de constantheid van de lichtsnelheid. Het is het augustusnummer van 2003. Ik citeer hieruit:

´Serieuze wetenschappers hebben niets dan ontzag voor Einsteins krachttoer. Wanneer je als wetenschapper aan je carriere hecht, kun je dan ook maar beter niet twijfelen aan een van de achterliggende principes van Einsteins vergelijkingen.´

Nou vind ik de Kijk een erg leuk blad. Maar dit soort nonsens schept een verkeerd beeld van wetenschap, een beeld wat Rudeonline ook heeft ( hij gebruikt de Quest voor 1 van zijn stukjes op zijn site ) Ja, het is waar dat veel fysici ontzag hebben voor de RT. En ja, er zijn niet veel fysici die openlijk twijfelen aan de theorie. Ze zijn er wel, maar niet veel. Dat heeft dan ook een reden, de theorie is bijzonder solide. Hier wordt gesuggereerd dat je verketterd wordt als je openlijk twijfelt aan de RT. En dat is denk ik niet zo. Ik herken deze houding iig niet. Jammer dat een leuk blad als de Kijk ( of de Quest, die lees ik ook graag, al is dat meestal op het toilet) meehelpt om dergelijke flauwekul bij het grote publiek te houden.
Mag ik hieruit suggereren dat de quest veelal onzin uitkraamt?
Wie de kut nie scheert is het likkuh nie weerd
Al is je kontje nog zo schraal, ik neuk je hard anaal.
GamerTag
pi_39872584
quote:
Op zondag 16 juli 2006 11:19 schreef masterdave het volgende:

[..]

Mag ik hieruit suggereren dat de quest veelal onzin uitkraamt?
Wat betreft dat artikel over de RT wel ja. Zullen ze vast ook wel reacties op hebben gekregen. Feitelijk klopt het allemaal wel, maar er wordt vaak toch weer dat laagje sensatie over heen gegoten. En dat zorgt voor een boel misverstanden, als je het mij vraagt. Voor de rest prima blad hoor
pi_39874011
quote:

@Twpk, misschien kun je op mijn eigen site kijken hoe ik erover denk. Andere suggesties die men heeft zijn natuurlijk welkom.

Jouw absolute nu is alleen mogelijk, als tijd bestaan uit intervallen, en geen continue proces is. Overigens duidt het 'absolute nu' erop dat juist datgene hetzelfde is voor IEDEREEN, want het is absoluut. Geen gevoelskwesties meer, geen rekenfoutjes, geen hoekcoördinaties en andere rotzooi. Absoluut is absoluut.
Could be possibility?
pi_39874151
quote:

Wer nicht von dreitausend Jahren
sich weiss Rechenschaft zu geben
bleib im Dunkeln unerfahren,
mag von Tag zu Tage leben.

(Van Goethe natuurlijk )

ik hoop dat je mijn punt snapt.
Could be possibility?
pi_39874513
quote:
Ligt eraan hoe serieus je die vraag stelt natuurlijk. Ik weet er tbh vrij weinig vanaf, maar tja om een antwoord te geven op je vraag [wazig]Ja, het zou kunnen[/wazig]. Bij mij heeft dat overigens totaal geen gegronde redenen.
quote:
Is dat niet merkwaardig?
Roodverschuivingen zijn puur het oprekken van golflengten. Je kunt het vergelijken met het dopplereffect bij geluid (de geluidsveranderingen als een brandweerwagen met sirene langs komt).
Melkwegstelsels ver van onsvandaan (bijv aan het 'eind' van het heelal) gaan met een (hoge) snelheid van onsvandaan terwijl het licht naar ons toezendt. Hierdoor wordt zogezegd het licht wat roder, of beter gescheft verschuift het naar het rood-spectrum.

Een zwart gat dat verdwijnt (alhoewel ik er nooit van gehoord heb), wordt wss ineenkeer groter, rekt dus op. Want een zwart gat is zeer klein relatief tot de totale massa, verdwijnt deze dan zal de "ruimte" waarin de massa zich begeeft uiteenzetten. Als hier licht bij vrijkomt, is het goed mogelijk dat het licht naar het rode gaat, omdat de afstand van een bepaald punt van het voormalig zwart gat groter wordt en dat punt van ons weg beweegt.
gok ik.

nvm, lees Haushofer hieronder voor een veel logischer verklaring

[ Bericht 2% gewijzigd door H.Thijs op 16-07-2006 14:04:32 ]
Could be possibility?
pi_39874827
quote:
Is dat niet merkwaardig?
Licht bij een zwart gat verliest energie, en dus zal de frequentie afnemen, en dus de golflengte groter worden, en dus krijg je een verschuiving naar het rode gedeelte in je spectrum. Het gros van de melkwegstelsels beweegt van ons af, en dus zal de golflengte groter worden, en dus zul je ook een roodverschuiving krijgen.
  maandag 17 juli 2006 @ 13:53:21 #50
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_39905547
quote:
Is dat niet merkwaardig?
Natuurlijk zou het kunnen dat de ruimte HIER expandeert omdat het ergens anders bezig is in te krimpen, maar de vraag is (imo helaas) of de kans dat dit zo is groot genoeg is om serieus te onderzoeken.
Of gaan we verder met de huidige theses tot deze alsnog doodlopen waarna vernieuwende en baanbrekende stellingen alsnog getoets moeten worden.

En nee, de roodverschuiving bij een zwart gat, noch bij een expanderend universum is merkwaardig. Merkwaardiger is het feit dat jij daar een relatie tussen ziet.
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_39910883
In het ene geval verliest licht energie door het zwaartekrachtsveld. In het andere geval verliest het licht energie door de uitzetting van het universum; de golflengte wordt groter en de energie dus lager. Zo gek is dat niet om daar een relatie tussen te leggen
  dinsdag 18 juli 2006 @ 00:45:32 #52
121745 Gauge
God does not play dice
pi_39927111
'Wat is er voorbij de grens van het universum'

Stephen Hawking: Wat ligt er ten noorden van de noordpool?

Leuke man.

maw: onzinvraag.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 03:00:46 #53
137975 Twpk
We are muppets
pi_39929063
Je hebt net "The universe in a nutshell" gelezen?
pi_39929114
quote:

[..]

Hier maak ik uit op dat wetenschap gewoon een geloof is.. Wie is jullie God dan eigenlijk, wetenschap is net zo verwerpelijk als ieder ander geloof.
Nee, want een belangrijk kenmerk van wetenschap is dat het zichzelf kan verwerpen. Kom daar bij een willekeurig geloof maar eens om (behalve bij het boeddhisme wellicht).
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 09:28:33 #55
121745 Gauge
God does not play dice
pi_39931493
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 03:00 schreef Twpk het volgende:
Je hebt net "The universe in a nutshell" gelezen?
Nog nooit, maar misschien moet ik het eens lezen. Buiten 'introduction to astrophysics' weet ik er niks van, oeh, zoveel te leren en zo weinig tijd...

God created the integers lijkt me ook leuk, als ik de achterkant lees, kent Haushofer ze? Ik vraag me af of ze niet veel meer bedoeld zijn voor een lekenpubliek, dan voor een wis/natuurkunde en dat die laatste er dus weinig aan heeft

[ Bericht 10% gewijzigd door Gauge op 18-07-2006 09:58:09 (Edit: Even boekenvraagje) ]
  dinsdag 18 juli 2006 @ 09:59:50 #56
121745 Gauge
God does not play dice
pi_39932000
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 03:04 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Nee, want een belangrijk kenmerk van wetenschap is dat het zichzelf kan verwerpen. Kom daar bij een willekeurig geloof maar eens om (behalve bij het boeddhisme wellicht).
Wetenschappers zijn de Goden der wetenschap, zij creeren de wetenschap en kunnen het ook vernietigen als het verwerpelijk is (een zonnevloed dus).

Waarom zou je een God aanbidden als je er zelf eentje bent?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:32:56 #57
137975 Twpk
We are muppets
pi_39937984
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 09:59 schreef Gauge het volgende:

[..]

Wetenschappers zijn de Goden der wetenschap, zij creeren de wetenschap en kunnen het ook vernietigen als het verwerpelijk is (een zonnevloed dus).

Waarom zou je een God aanbidden als je er zelf eentje bent?

Wetenschap wordt niet gemaakt, wetenschap bestaat. Wetenschappers onderzoeken enkel en passen de logica toe. Je zegt toch ook niet dat Neerlandici de Nerderlandse taal creeren? Wat een onzin.

Wil je met je laatste zin zeggen dat wetenschappers zichzelf vereren? Dat is wel het laatste wat de echte wetenschappers doen, als er iemand nuchter is dan zijn zijn het wel.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 14:24:44 #58
121745 Gauge
God does not play dice
pi_39939783
Tuurlijk wordt wetenschap wel gemaakt, dat arbeid gelijk is aan W = \vec F \cdot \vec s is een bedenksel van de mens, het zijn allemaal bedenksels van de mens! Het is gegroeid, de wetenschapper creert nieuwe fysica, en God heeft zogezegd toch ook de wereld geschapen? Tss, dat je daar zo serieus op ingaat. Snap je sowieso het concept natuurkunde wel?

Taal is ook gegroeid door de mens, het is niet dat het een universele waarheid is, je hebt er toch ook legio? Zo bedoel ik het. En het was niet eens serieus bedoelt!

Als je denkt dat je het wel zo goed snapt verklaar dan eens het volgende: De wet van behoud van energie voor een bewegende massa is bewijsbaar via (gravitationale) conservatieve vectorvelden en een lijnintegraaltje.
Waarom zou dit waar zijn als je uitgaat van iets wat je zelf bedacht hebt, is dit dan geen cirkelredenering?

[ Bericht 7% gewijzigd door Gauge op 18-07-2006 14:36:20 ]
pi_39940167
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:24 schreef Gauge het volgende:
Tuurlijk wordt wetenschap wel gemaakt, dat arbeid gelijk is aan W = \vec F \cdot \vec s is een bedenksel van de mens, het zijn allemaal bedenksels van de mens! Het is gegroeid, de wetenschapper creert nieuwe fysica, en God heeft zogezegd toch ook de wereld geschapen? Tss, dat je daar zo serieus op ingaat. Snap je sowieso het concept natuurkunde wel?

Taal is ook gegroeid door de mens, het is niet dat het een universele waarheid is, je hebt er toch ook legio? Zo bedoel ik het. En het was niet eens serieus bedoelt!

Als je denkt dat je het wel zo goed snapt verklaar dan eens het volgende: De wet van behoud van energie voor een bewegende massa is bewijsbaar via conservatieve vectorvelden en een lijnintegraaltje.
Waarom zou dit waar zijn als je uitgaat van iets wat je zelf bedacht hebt, is dit dan geen cirkelredenering?
Eerst verwerpen wat hij zegt en vervolgens zeggen dat het een grapje van je was?

Ik snap je punt, maar ik ben er niet mee eens. Ik blijf bij je voorbeeld van natuurkunde en je arbeidswet. De mens (wetenschapper) heeft die formule niet gemaakt hoor. De natuur bestaat al. De 'wetten' bestaan al, wetenschappers zoeken alleen naar een beschrijving, definiëren vervolgens grootheden en maken een formule. Simpel gezegd dan.
Wetenschappers maken niks, ze proberen te snappen.

edit: ik zie nu dat je intussen een edit hebt gemaakt, maar ik geloof dat ik niks aan mijn verhaal hoef toe te voegen.
Could be possibility?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 14:43:51 #60
121745 Gauge
God does not play dice
pi_39940347
Wiskunde is ook een wetenschap, kijk je hebt bvb de niet-standaard analyse en de standaard analyse beide verschillende theorieen maar je kan er wel hetzelfde mee, dus wat je doet is een systeem bedenken om de verschijnselen die je opmerkt (daar is wiskunde in de eerste plaats voor bedoeld, of was tenminste) te verbinden met elkaar, dan ben je wel degelijk bezig met creeeren.

Is dat dan niet gemaakt? Je noemt iets kracht en bouwt er een systeempje omheen met een aantal waarnemingen die je aan kracht bindt en daarvan ga je dan uit van je eigen bedenkseltje en de waarnemingen

De benadering dat om beweging te houden je moet blijven duwen van Archimedes is ook mogelijk alleen kom je er niet verder mee.

Misschien vanuit de natuurkunde heb je gelijk, maar wiskunde is toch ook een wetenschap? Veel mathematische fysica is enkel een theoretische beschrijving (snaartheorie) is dit niet bedacht dan?

Ik vind het niet erg als ik ongelijk heb, maar dan moet je het iets beter onderbouwen Misschien is dit ook eentje van die dingen die je op meerdere manieren kan bekijken?

[ Bericht 7% gewijzigd door Gauge op 18-07-2006 14:57:00 ]
pi_39942293
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 14:43 schreef Gauge het volgende:
Wiskunde is ook een wetenschap, kijk je hebt bvb de niet-standaard analyse en de standaard analyse beide verschillende theorieen maar je kan er wel hetzelfde mee, dus wat je doet is een systeem bedenken om de verschijnselen die je opmerkt (daar is wiskunde in de eerste plaats voor bedoeld, of was tenminste) te verbinden met elkaar, dan ben je wel degelijk bezig met creeeren.

Is dat dan niet gemaakt? Je noemt iets kracht en bouwt er een systeempje omheen met een aantal waarnemingen die je aan kracht bindt en daarvan ga je dan uit van je eigen bedenkseltje en de waarnemingen

De benadering dat om beweging te houden je moet blijven duwen van Archimedes is ook mogelijk alleen kom je er niet verder mee.

Misschien vanuit de natuurkunde heb je gelijk, maar wiskunde is toch ook een wetenschap? Veel mathematische fysica is enkel een theoretische beschrijving (snaartheorie) is dit niet bedacht dan?

Ik vind het niet erg als ik ongelijk heb, maar dan moet je het iets beter onderbouwen Misschien is dit ook eentje van die dingen die je op meerdere manieren kan bekijken?
Wellicht heb je wat betreft de Wiskunde wel gelijk, maar ik denk dat deze de enige in zijn soort is. Ik had er namelijk ook aan zitten denken toen ik mijn post schreef, maar jij bleef zo doorhameren over Natuurkunde dat het mij wel terecht leek

Maar Nederlands wordt ook een wetenschap genoemd, of geneeskunde, of aardrijkskunde? Bij deze gaan jouw argumenten niet op. Neerlandici hebben Nederlands niet verzonnen, ze begrijpen het. Aardrijkskundigen kunnen je vertellen waar een zee ligt, maar ze hebben neit verzonnen dat die zee daar ligt. Geneeslieden weten wat ziektes zijn, maar ze hebben die ziektes (nuja puntje van discussie) niet gemaakt. Globaal gezien dan.
Je kunt natuurlijk ook zeggen dat Geneeskundigen kunnen genezen, en dat geneesmiddel wordt natuurlijk wel verzonnen, of is ooit verzonnen.

Om terug te komen op wiskunde: in den beginne lagen wiskunde en natuurkunde (en scheikunde en filosofie) allemaal bij elkaar in de bak. Wiskunde is natuurlijk verzonnen om modellen te maken voor gedachteexperimenten, om bijvoorbeeld de aarde te beschrijven.

Ik denk dat het probleem vooral in het woord 'wetenschap' ligt. Het is te breed verzamelwoord.
Could be possibility?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 17:06:41 #62
121745 Gauge
God does not play dice
pi_39944932
Ok mooi, dus het ging om een misverstand, als mathematisch fysicus zit ik voornamelijk met wiskunde in mijn hoofd.

Dus, wat vind je van de volgende stelling: Wiskundigen zijn een soort van wetenschapsgoden.
?

Ja, het is jammer dat wiskunde verzonnen is om modelletjes te maken, nu zitten we vast aan het oorspronkelijke idee (Newtons zooi).

Natuurkunde is toch ook het uitdenken van theorien? Je bedenkt de theorie?

Geneeskundigen hebben een manier bedacht om ziektes te omschrijven, kijk bvb maar naar alternatieve geneeskunde, die bekijken het helemaal anders en soms zijn ze in staat het ook nog eens te genezen.
Wie zegt bijvoorbeeld dat een lever dient om bloed te zuiveren? Het is gewoon met de manier van bekijken aannemelijk gemaakt dat het zo dient, ik zeg nu maar wat, de lever dient om ruimtewezens van de aarde weg te houden en dat heeft als gevolg dat het je bloed zuivert, je kader is compleet anders. En het is iets compleet anders ook.
Nu kan je die alternatieve en westerse geneeskunde een beetje bekijken als Archimedes en Galileo zijn opvatting (galileo benoemt het concept wrijving)

Daarom dat ik vind dat wetenschap bedacht is, het is een creatie die strookt aan de waarnemingen, of allesinds aan de waarnemingen die je waarneemt door je manier van waarnemen. Mocht je het op een andere manier waarnemen is het misschien compleet anders?

Ok, nu hebben we bvb de afgeleide bedacht en daarme de versnelling ed gecreert (niet noodzakelijk in die volgorde).

Het had even goed een zworp die een snorkelbrombel ter gevolg heeft door het gronnelprincipe kunnen zijn.

Het waarschijnlijkheidsprincipe van QM kan je zo heel erg laten filosoferen, is het elektron daar of is het daar omdat we het willen waarnemen? (ok, ik ga nu van een aantal veronderstellingen uit maar het gaat om het punt...)

En over die Nederlandici (raar woord), ze bestuderen de taal en gaan toch nieuwe woorden voor vroeger onbestaande dingen creeeren? All hail, the creator.

Samengevat:
In het kader van de waarneming zoeken we een verband, Maar wie zegt dat de waarneming hetzelfde zou zijn in een ander kader? Wie zegt dat de waarneming niet beinvloedt wordt door het kader? Alles hangt af van hoe we de realiteit percipiëren, in die zin is wetenschap niets meer soms dan een selffulfilling prophecy of leidt het tot cirkeldefinities.
Dus, ik denk wel degelijk dat wetenschap gecreerd wordt. Onze eigen geesteskindjes.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gauge op 18-07-2006 17:16:48 ]
pi_39964243
Ben je het met mij eens dat je met wiskunde in principe alles kunt bewijzen wat je wilt?
  woensdag 19 juli 2006 @ 08:20:29 #64
121745 Gauge
God does not play dice
pi_39964484
Nee.
Je kan wel systemen bedenken met een bepaalde grondaxioma's waarmee je kan bewijzen wat jij wil bewijzen maar dat is niet meer de wiskunde die wij wiskunde noemen.

Hilbert heeft daar leuk werk over.

Met natuurkunde nu kan je ook enkel dingen bewijzen die volgen uit wetten die experimenteel bewezen zijn (en misschien zelfs met fundamentelere natuurkunde bewezen!) en je past iedere maal hetzelfde systeem toe en zo creeer je een samenhang.

Maar je begeeft je nu wel op 1 van de moeilijkste onderwerpen van de wiskunde hoor Ik zou het laten voor wat het is, het is zeer frustrerend, als je uitgaat van het feit dat de manier waarop we het bekijken, dus een waarnemingskader klopt dan kan het perfect.

Ik bedoel met de waarnemingskader enkel dat we als er een groter kader bestaat en we een kleiner bekijken dat erin past we 'zien' in het grotere. Bvb, de klassieke natuurkunde en quantumfysica als deels overlappingskader (past er nog niet helemaal omheen helaas.)
  woensdag 19 juli 2006 @ 08:34:51 #65
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_39964654
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 07:40 schreef rudeonline het volgende:
Ben je het met mij eens dat je met wiskunde in principe alles kunt bewijzen wat je wilt?
Met slechte wiskunde kun je bewijzen wat je wilt. Dat is wat jij al een hele tijd laat zien.
Als je correcte wiskunde toepast, kun je niet bewijzen wat je wilt. Als je ook nog eens de correcte aannames maakt, dan kom je altijd op een correct resultaat uit.

Het probleem is dat we, als het gaat om fysiche zaken, niet altijd precies weten wat de juiste aannames zijn. Zo nemen we, om ontopic te blijven, aan dat het heelal homogeen is, dat wil ongeveer zeggen dat onze positie niet erg bijzonder is. We weten niet zeker dat dit zo is. Die aanname zou misschien wel eens fout kunnen zijn, en daar wordt ook onderzoek naar gedaan. Ik zet het maar even vet neer, zodat je er niet overheen leest. Wetenschap kijkt ook naar alternatieven dan wat het algemene model is.

Dat we niet zeker weten wat de juiste aannames zijn, wil niet zeggen dat we totaal niets weten over de aannames. Als een aanname, logisch doorberedeneerd en wiskundig correct doorberekend, een resultaat geeft wat niet overeenkomt met wat we waarnemen, dan was die aanname fout. Sommige aannames hebben we kunnen ontkrachten:
  • De aanname dat aarde plat is (wat vroeger veel, maar niet alle mensen dachten, en nu bijna niemand meer).
  • De aanname dat de aarde het middelpunt van het heelal is (wat vroeger veel mensen dachten, en nu bijna niemand meer).
  • De aanname dat er een absolute snelheid bestaat (wat vroeger iedereen dacht, en nu niemand meer behalve Rudeonline).

Deze aannames, erg begrijpelijke aannames, zijn allemaal ooit ontkracht door middel van waarnemingen.
    Dat kán ook gebeuren met de aanname dat het heelal homogeen is. Die aanname beschrijft het heelal zoals we het nu waarnemen perfect, maar als er ooit een waarneming komt die niet overeenstemt met die aanname, dan gaat hij weg. Als er ver weg achter de poolster opeens een grote muur wordt waargenomen, waarop een bordje hangt 'rand van het heelal', dan past de wetenschap zich aan, wordt de aanname van homogeniteit weggegooid en vervangen door iets wat meer overeenstemt met de waarneming.

Het proces van wetenschappelijke ontwikkeling werkt misschien niet perfect, maar het past zich in ieder geval aan aan de waarnemingen. Zodat wetenschap ook de werkelijkheid beschrijft. En sorry, rudeonline, maar dat is iets wat jouw gedachtenwereld mist. Jouw gedachtenwereld beschrijft de werkelijkheid niet.
  •   woensdag 19 juli 2006 @ 09:28:04 #66
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_39965523
    Jij snapt het! Alleen de slechte/goede wiskunde vind ik nogal een slechte terminologie. De wiskunde die je correct noemt is gebaseerd op axioma's die logisch zijn voor een mens. Gelukkig heb je ook nog andere deductieve systemen. Elliptische meetkunde bvb.
    Als je een goede wiskunde een wiskunde noemt dat een consistent systeem is heb je gelijk, maar je kan andere grondaxioma's gebruiken dat een ander deductief systeem oplevert wat veel abstracter. (En leuker!)

Hilbert heeft hier mooi werk ingeleverd, en Gödel heeft zijn droom als een zeepbel doen barsten. Dat gezegd zijnde moet ik me toch echt eens zeer goed bezig houden met wiskundige logica, het is een te groot gat in mijn kennis.

[ Bericht 12% gewijzigd door Gauge op 19-07-2006 09:33:25 ]
      woensdag 19 juli 2006 @ 11:58:18 #67
    61982 Pie.er
    For your pleasure...
    pi_39969680
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 09:28 schreef Gauge het volgende:
    Jij snapt het! Alleen de slechte/goede wiskunde vind ik nogal een slechte terminologie. De wiskunde die je correct noemt is gebaseerd op axioma's die logisch zijn voor een mens. Gelukkig heb je ook nog andere deductieve systemen. Elliptische meetkunde bvb.
    Ik weet waar je het over hebt, maar dat is niet wat ik bedoel.
    Wiskunde gebaseerd op axioma's die 'niet-standaard' zijn, vind ik ook correct.

Wat ik niet correcte wiskunde noem is bijvoorbeeld door in het 'normale' systeem van axioma's te zitten (waar de wiskunde uit voortkomt die 6VWO leert), en dan het volgende te concluderen:

stel a^2+b^2=c^2, (stelling van pythagoras)
    dan is de enige oplossing a=b=c=1.

Dát noem ik slechte wiskunde. Zulke slechte wiskunde past Rudeonline toe, alleen denkt hij dat het helemaal correct is. Dat bedoel ik als ik beweer dat je met slechte wiskunde alles kunt bewijzen.
      woensdag 19 juli 2006 @ 12:02:44 #68
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_39969813
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 11:58 schreef Pie.er het volgende:

[..]

Ik weet waar je het over hebt, maar dat is niet wat ik bedoel.
    Wiskunde gebaseerd op axioma's die 'niet-standaard' zijn, vind ik ook correct.

Wat ik niet correcte wiskunde noem is bijvoorbeeld door in het 'normale' systeem van axioma's te zitten (waar de wiskunde uit voortkomt die 6VWO leert), en dan het volgende te concluderen:

stel a^2+b^2=c^2, (stelling van pythagoras)
    dan is de enige oplossing a=b=c=1.

Dát noem ik slechte wiskunde. Zulke slechte wiskunde past Rudeonline toe, alleen denkt hij dat het helemaal correct is. Dat bedoel ik als ik beweer dat je met slechte wiskunde alles kunt bewijzen.
    Ja, ik zei toch dat ik gewoon het voorbeeld voorbij aan het schieten was.

Maar je kan vanuit axioma's die geen steek houden andere dingen bewijzen die geen steek houden. Maar wiskundig kan het wel correct zijn. Ik dacht dat je dat slechte wiskunde noemt.

Wat jij zegt vindt ik goede wiskunde die uitermate slecht wordt uitgevoerd, mocht ik het verbeteren, ik denk dat ik op mijn tanden moet bijten om nog naar de rest te kijken... (PIE.er? of pi*e,e*r waarbij r een straal is?)
    pi_39971425
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 07:40 schreef rudeonline het volgende:
    Nee. Zie de post van Pie. Daarbij wil ik graag toevoegen dat jij het expliciet over natuurkunde hebt. En dat speelt zich voor een deel in het hoofd af, en daarbij komt de wiskunde om de hoek kijken. Maar de input komt van buiten: de natuur zelf. Mensen willen natuurlijk graag dat de natuur het menselijk denken volgt. Maar het is andersom. Jij luistert niet naar de natuur. Jij dringt de natuur een logica op. Zoiets als tegen een steen zeggen "en nu val je eens een keer naar boven!".

Dat vind ik persoonlijk ook zo mooi aan natuurkunde: het is een hoop wiskunde, maar je moet er wel de fysische aspecten uitpikken. Niet alles wat wiskundig correct is, is ook terug te vinden in de natuur. Een aardig voorbeeldje, wat ook wat meer ontopic is, is de magnetische monopool. Volgens sommigen moet deze bestaan, maar we nemen haar niet waar.
      woensdag 19 juli 2006 @ 12:54:31 #70
    98593 KlappernootatWork
    Tot mijn strot in het genot..
    pi_39971565
    Zijn jullie nu nóg niet voorbij het universum?...
    Shit! werken zuigt...
    Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
      woensdag 19 juli 2006 @ 13:01:56 #71
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_39971829
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 12:50 schreef Haushofer het volgende:
    Een aardig voorbeeldje, wat ook wat meer ontopic is, is de magnetische monopool. Volgens sommigen moet deze bestaan, maar we nemen haar niet waar.
    Singulariteiten zijn altijd interessant. Ken je trouwens wat van die 't Hooft-Polyaknakker monopool Haushoffer?

[ Bericht 4% gewijzigd door Gauge op 19-07-2006 13:08:01 ]
      woensdag 19 juli 2006 @ 13:11:25 #72
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_39972117
    Deze is leuk! Voor Haushofer dan, misschien.

Je lijkt me een beetje zo een quantumfysicus mannetje, Haushofer, vind je de symmetrie analyse van de niet-lineaire schrodingervergelijking niks?

[ Bericht 17% gewijzigd door Gauge op 19-07-2006 14:39:40 ]
      woensdag 19 juli 2006 @ 14:30:25 #73
    61982 Pie.er
    For your pleasure...
    pi_39974949
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 13:11 schreef Gauge het volgende:
    Deze is leuk!
    Voor Haushofer dan, misschien.

Je lijkt me een beetje zo een quantumfysicus mannetje, Haushofer, vind je de symmetrie analyse van de niet-lineaire schrodingervergelijking niks?
    Kun je hier voor de leesbaarheid misschien zo'n link van maken?
      woensdag 19 juli 2006 @ 14:40:04 #74
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_39975269
    Is gebeurd.
    pi_39975607
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 13:01 schreef Gauge het volgende:

[..]

Singulariteiten zijn altijd interessant. Ken je trouwens wat van die 't Hooft-Polyaknakker monopool Haushoffer?
    Een studiegenoot van mij heeft zijn Bacheloronderzoek gedaan over magnetische monopolen in het begin van het universum. Heb zelf met wat kosmologiedingen ( in bepaalde kosmologische modellen worden nog al es deeltjes voorspeld die nu niet meer worden waargenomen ) wel eens wat er over gelezen, maar ben er niet zo in thuis, moet ik zeggen. Ik weet wel dat Polyakov ( die van de Polyakov actie in de snaartheorie ) en 't Hooft wat op dat gebied gedaan hebben.
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 13:11 schreef Gauge het volgende:
    Deze is leuk! Voor Haushofer dan, misschien.

Ik vind quantumfysica zeker leuk, maar ben meer van de algemene relativiteit
    Ik ken die niet-lineaire Schrodingervergelijking trouwens niet, maak ze alleen lineair mee Zal je artikeltje es even doorkijken.
      woensdag 19 juli 2006 @ 15:01:23 #76
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_39976012
    de niet lineaire is de pde: (in latex notatie anders is het zo een warboel)
    i \partial_t \psi=\frac{-1}{2} \partial_x^{2} \psi+ \kappa |\psi|^{2} \psi
    Kan je een hoop leuke dingen mee, helaas ben ik niet goed genoeg om me er full-time mee te mogen bezighouden. Tenzij ik een uitkering zou aanvragen dan...

deze is exact oplosbaar met bvb symmetrieanalyse of de inverse 'scattering' transformatie (het eerste is een stuk mooier)

Ik veronderstel dat je als fysicus/fysica-student? ook wel wat symmetrie analyse of Lie algebra hebt gekregen/krijgt. Het is een zeer handig tooltje om exacte oplossingen voor de's te maken. Ibragamov heeft er een leuk boek over (of allesinds zijn naam is iets in die trand, die Russische namen, heb altijd wel ergens een lettertje fout...)

PDEs

[ Bericht 15% gewijzigd door Gauge op 19-07-2006 15:02:15 (LaTeX syntax foutje) ]
    pi_39977626
    Wat offtopic: ik heb laatst nog een vak PDE's gevolgd bij wiskunde, was erg leerzaam moet ik zeggen Kwamen ook genoeg fysische voorbeelden aan te pas. We gebruikten dit boek. Als je de soms wat kromme zinnen en spellingsfouten vergeet, is dat een leuk boek. Nederlands, vrij eenvoudig, en niet eens 20 euro
      woensdag 19 juli 2006 @ 17:17:22 #78
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_39980903
    Ja, ok, als ik de inhoud zo zie is het vrij basis. De warmtevergelijking zal wel de bekendste PDE zijn of de golfvergelijking...? Het is inderdaad leuke stof. Ik heb laatst zo een fluitje gemodelleerd met PDEs, je weet wel, zo een voetbalfluitje inclusief bolletje... Leuk tooltje hoor die PDEs en zeker hun oplossingsmethodes.

Dit
    vind ik persoonlijk het betere werk.
    Alleen zie ik dat ze daar miepen dat het een beetje te abstract is.

Deze is ook wel goed, let wel, voor beide moet je al wat kennis hebben maar dat heb je blijkbaar wel.

Ongetwijfeld beschikbaar bij de dichtsbijzijnde universiteitsbibliotheek. Leuk om te lezen voor het slapen gaan, ze zijn het niet waard om te kopen als je dat andere boek hebt en al bestudeerd hebt.

Hopelijk word je ook zo verliefd op PDEs.
    pi_40102372
    quote:
    Op woensdag 19 juli 2006 12:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee. Zie de post van Pie. Daarbij wil ik graag toevoegen dat jij het expliciet over natuurkunde hebt. En dat speelt zich voor een deel in het hoofd af, en daarbij komt de wiskunde om de hoek kijken. Maar de input komt van buiten: de natuur zelf. Mensen willen natuurlijk graag dat de natuur het menselijk denken volgt. Maar het is andersom. Jij luistert niet naar de natuur. Jij dringt de natuur een logica op. Zoiets als tegen een steen zeggen "en nu val je eens een keer naar boven!".

Dat vind ik persoonlijk ook zo mooi aan natuurkunde: het is een hoop wiskunde, maar je moet er wel de fysische aspecten uitpikken. Niet alles wat wiskundig correct is, is ook terug te vinden in de natuur. Een aardig voorbeeldje, wat ook wat meer ontopic is, is de magnetische monopool. Volgens sommigen moet deze bestaan, maar we nemen haar niet waar.
    Ook de natuur speelt zich letterlijk gezien in jouw hoofd af. Je hersenen maken immers overal beelden van.

Waarom spreken we overigens wel over 1cm, 1m, km, maar noot over 1 lichtmeter ( 300.000km) ?
      zondag 23 juli 2006 @ 16:29:42 #80
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_40106209
    quote:
    Op zondag 23 juli 2006 13:51 schreef rudeonline het volgende:
    Waarom spreken we overigens wel over 1cm, 1m, km, maar noot over 1 lichtmeter ( 300.000km) ?
    Wel, dat kan je doen, zou een ander eenheidsstelsel opleveren. constanten moeten dan wel veranderen.
    Er bestaat ook zo een eenheidsstelsel van Planck (mooi hoor)
    pi_40106415
    Wat zou dat voor gevolgen geven voor de formule E=Mc2?

Als c immers als 1 zou worden opgeschreven zou E gelijk zijn aan M?

Waar staat die c dan nog voor?
    pi_40107105
    quote:
    Op zondag 23 juli 2006 16:37 schreef rudeonline het volgende:

Dit lijkt me niet echt het topic, maar vooruit dan maar, nog een keertje. Jij doet niet aan eenheden, wij wel. Als je alle snelheden als fractie van de lichtsnelheid neemt, dan is c dus 1. Tijd en lengte hebben dezelfde eenheden, en energie en massa ook. En dus ook energie en impuls. Dat is niet iets magisch, het rekent gewoon makkelijker; je kunt het elk moment weer omzetten.

E=mc2 wordt dan evenvoudig E=m. In de deeltjesfysica zie je ook dat massa's van deeltjes in energieen worden gegeven. De massa van een elektron is bijvoorbeeld zoiets als 0,511 MeV of 511000 eV. Die eV is een energie eenheid en is gelijk aan 1,6.10^-19 Joule.

Je kunt de constante van Planck ook als 1 nemen. Of de gravitatieconstante. Daar worden je formules veel makkelijker van. Dit verandert natuurlijk niet de daadwerkelijke waarde van de constantes; als je een meter opeens 100 cm gaat noemen, verandert de lengte van de meter ook niet.
    pi_40107606
    quote:
    E=mc2 wordt dan evenvoudig E=m.
    Waar is c dan gebleven?
    pi_40107754
    quote:
    Op zondag 23 juli 2006 17:29 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Waar is c dan gebleven?
    De formule is E=mc2. Als c=1, dan is c2 gelijk aan 1*1=1, en staat er dus E=m*1=m, dus E=m.
    Dat snap jij ook wel.
      zondag 23 juli 2006 @ 20:37:51 #86
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_40112138
    quote:
    Op zondag 23 juli 2006 16:37 schreef rudeonline het volgende:

Je bent erg grappig!
    Dat wordt morgen een leuk verhaaltje om te vertellen tijdens de koffiepauze. Ohnee, vakantie. Volgende week dus.

Edit: Maargoed, als je een meter 300 000 keer langer maakt moet je wel consequent daarin zijn en moet je dus alles wat afgeleid is van de meter ook aanpassen (snelheid, versnelling, etc...)
    Dan praat je gewoon fracties van lichtsnelheid.

Stel, ik noem 140km/h 1liter
    Dan mag ik zeggen: de trein rijdt 1 liter.
    Als je de rest er ook maar op aanpast...

[ Bericht 14% gewijzigd door Gauge op 23-07-2006 22:28:13 ]
      maandag 24 juli 2006 @ 15:11:37 #87
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_40134752
    Rudeonline, ik las net een leuke uitspraak van Schopenhauer die van toepassing is op je:

"Every man takes the limits of his own field of vision for the limits of the world. "

[ Bericht 2% gewijzigd door Gauge op 24-07-2006 16:17:35 ]
    pi_40141321
    Wie zegt dat het universum een grens heeft? Misschien is het wel oneindig!
    pi_40216392
    quote:
    Op zondag 23 juli 2006 17:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De formule is E=mc2. Als c=1, dan is c2 gelijk aan 1*1=1, en staat er dus E=m*1=m, dus E=m.
    Dat snap jij ook wel.
    Energie is dus gewoon massa.

Wat is M x v ?
    pi_40216616
    tvp, oneindig interessant onderwerp, maar ik word moedeloos van het vooruitzicht de rest van mijn leven geen stap dichter bij het antwoord te komen.
      woensdag 26 juli 2006 @ 22:03:44 #91
    27698 Doffy
    pi_40217205
    Dan weet je hoe rudeonline zich voelt
    'Nuff said
    pi_40217500
    Liever geen antwoord dan een valse waarheid zoals een voorgekauwde religie.
      donderdag 27 juli 2006 @ 06:11:34 #94
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_40227459
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 21:43 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Wat is M x v ?
    Zoek dat maar op
    Onikaan ni ov dovah
    pi_40233077
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 21:43 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Wat is M x v ?
    Ik begrijp niet zo goed waarom je dit vraagt, dit kun je gewoon googlen. Als je c=1 neemt, dan is de snelheid dimensieloos, en heeft m*v dezelfde eenheid als m: kilogrammen. We hadden natuurlijk ook een bepaald gewicht als 1 kunnen nemen, bijvoorbeeld 1 ton. Dan nemen we dat als 1, dan weeg ik in plaats van 70 kilo 0,07 ( geen eenheid, dit is immers een fractie van die ton ) , en heeft m*v de eenheid van snelheid. Als je veel met tonnen rekent, is dit misschien makkelijker, maar ik ben het nog nooit tegengekomen.
    pi_40233140
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 21:49 schreef Evil_Jur het volgende:
    tvp, oneindig interessant onderwerp, maar ik word moedeloos van het vooruitzicht de rest van mijn leven geen stap dichter bij het antwoord te komen.
    [macdonaldsmode]
    Het gaat ook niet altijd om het antwoord; de zoektocht er naar toe is soms belangrijker.
    [/macdonaldsmode]

pi_40242324
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 12:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik begrijp niet zo goed waarom je dit vraagt, dit kun je gewoon googlen. Als je c=1 neemt, dan is de snelheid dimensieloos, en heeft m*v dezelfde eenheid als m: kilogrammen. We hadden natuurlijk ook een bepaald gewicht als 1 kunnen nemen, bijvoorbeeld 1 ton. Dan nemen we dat als 1, dan weeg ik in plaats van 70 kilo 0,07 ( geen eenheid, dit is immers een fractie van die ton ) , en heeft m*v de eenheid van snelheid. Als je veel met tonnen rekent, is dit misschien makkelijker, maar ik ben het nog nooit tegengekomen.
    Je kunt c net zo goed 1 als 300.000 noemen.

We hebben toch ook de schaalverdeling van cm, m , km etc..? Waarom niet 300.000km 1 rude noemen. Dan gaat het licht opeens 1 rude/sec. Zou voor de wiskunde verder niet uitmaken.
    pi_40242833
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 16:36 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Je kunt c net zo goed 1 als 300.000 noemen.
    Ja, maar daar schiet je geen kont mee op, want je doet zulke herschalingen juist om je berekeningen overzichtelijker te maken. Nu zit je nog steeds met die 300.000 opgezadelt, en maak je alleen je snelheden dimensieloos.
    pi_40242894
    Wat betekend voor jou dat een snelheid dimensieloos is? Ik begrijp namelijk niet wat je daatr mee bedoelt.
      donderdag 27 juli 2006 @ 17:21:44 #100
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_40243870
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 16:52 schreef rudeonline het volgende:
    Wat betekend voor jou dat een snelheid dimensieloos is? Ik begrijp namelijk niet wat je daatr mee bedoelt.
    Dit hoort niet hier thuis.
    Onikaan ni ov dovah
    pi_40245450
    Moet ik daar dan een topic over starten, of wil je het hier uitleggen?
      donderdag 27 juli 2006 @ 18:50:47 #102
    27698 Doffy
    pi_40246552
    Nee, daar ga jij geen topic over starten
    'Nuff said
    pi_40248613
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 16:52 schreef rudeonline het volgende:
    Dan moet je je es verdiepen in middelbare school natuurkunde. Er steekt niks magisch achter. Sowieso begrijp je weinig van dimensie analyse, dus is het ook niet raar dat je het niet begrijpt. Dit lijkt me inderdaad niet het topic hiervoor, en het vervalt toch weer in je gewoonlijke gedram.
      donderdag 27 juli 2006 @ 21:12:50 #104
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_40250217
    rudeonliene ik vind je lief.

v erdorie ik heb echt teveel wijn op!
    pi_40261198
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 20:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dan moet je je es verdiepen in middelbare school natuurkunde. Er steekt niks magisch achter. Sowieso begrijp je weinig van dimensie analyse, dus is het ook niet raar dat je het niet begrijpt. Dit lijkt me inderdaad niet het topic hiervoor, en het vervalt toch weer in je gewoonlijke gedram.
    Waarom is 1 dimensieloos en 300.000 dat niet?
    Heeft 1 meter geen dimensies maar heeft 100cm dat wel?
      vrijdag 28 juli 2006 @ 10:08:09 #106
    61982 Pie.er
    For your pleasure...
    pi_40262670
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 08:46 schreef rudeonline het volgende:
    Ik heb het antwoord op jouw forum gezet: http://rudolfhendriques.forumup.nl/viewtopic.php?p=18&mforum=rudolfhendriques
      vrijdag 28 juli 2006 @ 18:00:30 #107
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_40278042
    quote:
    Op vrijdag 28 juli 2006 08:46 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Daar heb je je gewoonlijke gedram weer. Niet hier Rude.
    Onikaan ni ov dovah
    pi_40301998
    Dat is geen antwoord.

Waarom is 300.000km/sec niet dimensieloos en is 1lichtafstand/ dat wel?
      zaterdag 29 juli 2006 @ 18:15:39 #109
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_40302444
    quote:
    Op zaterdag 29 juli 2006 17:54 schreef rudeonline het volgende:
    Dat is geen antwoord.

Waarom is 300.000km/sec niet dimensieloos en is 1lichtafstand/ dat wel?
    Welk gedeelte van "niet hier" snap je niet?
    Onikaan ni ov dovah
    pi_40305185
    Of je houdt je mond, of je geeft een normale reactie.. Jezus.. ben je een kind van 11 ofzo?
      zaterdag 29 juli 2006 @ 20:27:21 #111
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_40305638
    quote:
    Op zaterdag 29 juli 2006 20:13 schreef rudeonline het volgende:
    Of je houdt je mond, of je geeft een normale reactie.. Jezus.. ben je een kind van 11 ofzo?
    Pardon? Jij blijft offtopic gaan. Als ik daar wat van zeg ist wel erg triest om met dergelijke opmerkingen te komen.
    Onikaan ni ov dovah
    pi_40307213
    quote:
    Op zaterdag 29 juli 2006 20:13 schreef rudeonline het volgende:
    Kijk nou ff op je eigen site, daar is toch een antwoord gegeven? Of wil je er 10 verschillende ofzo?
    pi_40326042
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 12:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als we voor c nemen 1lichtafstand/sec, is dit dan dimensieloos?
      zondag 30 juli 2006 @ 18:03:55 #114
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_40327772
    Rude, als ik jou was zou ik mijn theorie opschrijven, een copie naar de universiteiten sturen en naar de krant.
    Vergeet New Scientist/Scientific American/Nature, en dergelijke tijdschriften ook niet.
    pi_40327977
    Heb ik gedaan, in September kom ik op de radio.. Ik laat jullie wel weten wanneer dat precies zal zijn..
      zondag 30 juli 2006 @ 21:31:51 #116
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_40333698
    quote:
    Op zondag 30 juli 2006 17:01 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Als we voor c nemen 1lichtafstand/sec, is dit dan dimensieloos?
    Jemig hoe hard is jou kop? Wat snap je niet van "niet hier"
    Onikaan ni ov dovah
      zondag 30 juli 2006 @ 21:32:08 #117
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_40333713
    quote:
    Op zondag 30 juli 2006 18:11 schreef rudeonline het volgende:
    Heb ik gedaan, in September kom ik op de radio.. Ik laat jullie wel weten wanneer dat precies zal zijn..
    Graag
    Onikaan ni ov dovah
    pi_40334278
    -alicey : Genoeg weer. On-topic verder-

[ Bericht 92% gewijzigd door Alicey op 30-07-2006 21:50:59 ]
    pi_40386047
    -alicey : Nee dus.-

[ Bericht 93% gewijzigd door Alicey op 01-08-2006 16:23:07 ]
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 15:10:31 #120
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_40386471
    Dat heeft dezelfde dimensie. Enkel een andere prefix.

Dimensie is gewoon een ander woord voor een bijvoeging dat zegt waarover het gaat km/h over een snelheid, dimensieloos wil zeggen dat het geen eenheid heeft.

Waar jij in vervalt is (slechte) filosofische metafysica
    pi_40386896
    -alicey : Nee... -

[ Bericht 86% gewijzigd door Alicey op 01-08-2006 16:23:39 ]
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 15:50:11 #122
    137975 Twpk
    We are muppets
    pi_40387533
    -alicey : Reactie op off-topic-

[ Bericht 61% gewijzigd door Alicey op 01-08-2006 16:24:07 ]
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 15:52:12 #123
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_40387601
    Definieer 1 lichtafstand?
    Nou, het kan perfect.

We hebben de seconde gedefinieerd als de tijd die het licht nodig heeft om een afstand van 1/c af te leggen. Door die definitie leg je meteen de lichtsnelheid vast.

Waarschijnlijk is dat niet gedaan omdat in de tijd dat ze met meters en seconden begonnen er nog helemaal geen sprake was 'licht' het onderzoek ernaar, weliswaar.

Je kan je eigen eenhedenstelsel verzinnen. Dan moet je wel zeer consequent zijn hierin en dan kan je ook berekeningetjes maken als je een goede houvast hebt (1m heb je voorbeeldjes van bvb)
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 16:00:08 #124
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_40387861
    Je kan de lichtsnelheid ook gewoon gelijkstellen aan 1 zworp, als je maar weet wat die zworp is...
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 16:24:35 #125
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_40388697
    En nu dus nogmaals een oproep om het on-topic te houden.
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 17:39:32 #126
    137975 Twpk
    We are muppets
    pi_40391049
    Gauge, dat zeg zei ik dus ook

Alicey, dat kan dus wel......
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 17:43:17 #127
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_40391129
    Oeh worden we boos?
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 18:35:02 #128
    137975 Twpk
    We are muppets
    pi_40392393
    tikje maar
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 18:45:42 #129
    693 ChOas
    ** Warning: Choking hazard **
    pi_40392647
    quote:
    Op dinsdag 1 augustus 2006 16:00 schreef Gauge het volgende:
    Je kan de lichtsnelheid ook gewoon gelijkstellen aan 1 zworp, als je maar weet wat die zworp is...
    En als we voor het gemak alles gelijk stellen aan 1 krijgen we 1+1=1, maar dat heeft Rude volgens mij 'pas' al eens aangetoond
    "I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
    When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
    pi_40423793
    Wat je zegt... 1 zworp = 300.000km + 1sec. 1 zworp is gelijk aan 300.000km/sec

Maar goed, of licht nu wel of niet beweegt. Wat is er mis mee om c vanaf nu 1 zworp te noemen?
      woensdag 2 augustus 2006 @ 17:48:34 #131
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_40424909
    OK, doe nu eens serieus! Het is genoeg geweest.

Je kan geen getallen met verschillende eenheden optellen!

Dat is net alsof de trein gaat 10km/h + 1 liter.
    Wat maakt het nu uit welke eenheid je het noemt? Als je een paar basiseenheden hebt moet je daar alles uit kunnen afleiden en als je een conflicterend systeem krijgt heb je ergens een vette fout gemaakt. Dus je kan niet alles voor het gemak gelijkstellen aan 1.

Verdorie, dat moet niet leuk zijn om dergelijke dingen niet te snappen, loop je de gehele dag gefrustreerd rond.
      woensdag 2 augustus 2006 @ 18:09:12 #132
    27698 Doffy
    pi_40425313
    En nu weer ontopic. Rude, kappen met die rotte flauwekul van je, moeven naar je eigen forum.
    'Nuff said
      woensdag 2 augustus 2006 @ 18:09:46 #133
    693 ChOas
    pi_40425325
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 17:48 schreef Gauge het volgende:

Verdorie, dat moet niet leuk zijn om dergelijke dingen niet te snappen, loop je de gehele dag gefrustreerd rond.
    Maakt het leven juist veel makkelijker joh, bijvoorbeeld.. je hoeft bij het boodschappen doen niet meer op je wisselgeld te letten. Stel, je moet 3 Euro terugkrijgen dan maakt het niet uit of het euro's of centen of watdan ook zijn... als het er maar 3 zijn.
    "I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
    When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
      woensdag 2 augustus 2006 @ 18:13:13 #134
    121745 Gauge
    God does not play dice
    pi_40425387
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 18:09 schreef ChOas het volgende:

[..]

Maakt het leven juist veel makkelijker joh, bijvoorbeeld.. je hoeft bij het boodschappen doen niet meer op je wisselgeld te letten. Stel, je moet 3 Euro terugkrijgen dan maakt het niet uit of het euro's of centen of watdan ook zijn... als het er maar 3 zijn.
    Ik heb hier 500 bruine centjes voor je, wil je wisselen voor zo een briefje van 500, Rude?
    pi_40425928
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 17:48 schreef Gauge het volgende:

Je kan geen getallen met verschillende eenheden optellen!

Dat is net alsof de trein gaat 10km/h + 1 liter.
    Wat maakt het nu uit welke eenheid je het noemt? Als je een paar basiseenheden hebt moet je daar alles uit kunnen afleiden en als je een conflicterend systeem krijgt heb je ergens een vette fout gemaakt. Dus je kan niet alles voor het gemak gelijkstellen aan 1.

Een constante eenheid kun je toch wel op 1 stellen?

Als ik altijd met 100km/u rijd met de trein, dan kun je de tijd toch net zo goed bepalen aan de hand van afgelegde km als gemeten tijd?

200km staat dan gelijk aan 2 uur tijdsverloop.
      woensdag 2 augustus 2006 @ 18:48:57 #136
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_40426134
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 17:02 schreef rudeonline het volgende:

Maar goed, of licht nu wel of niet beweegt. Wat is er mis mee om c vanaf nu 1 zworp te noemen?
    Nou dat je de basisbeginselen van het rekenen niet beheerst lijkt me wel een mooi bezwaar Doe dit ff niet in dit topic rude.
    Onikaan ni ov dovah
    pi_40426306
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 18:40 schreef rudeonline het volgende:
    Als ik altijd met 100km/u rijd met de trein, dan kun je de tijd toch net zo goed bepalen aan de hand van afgelegde km als gemeten tijd?

200km staat dan gelijk aan 2 uur tijdsverloop.
    kijk en hier komt het dimensieverhaal weer:
    Rude: dat is PRECIES wat de snelheid 100 km/h zegt.

Dimensies, Dimensies, Dimensies.
    Could be possibility?
    pi_40426382
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 17:02 schreef rudeonline het volgende:
    Vind je het erg als ik niets van deze rekensom snap?
    zeg je nu
    1 zworp = 300 000 km + 1 s = 300 000 km/s ?
    quote:
    Dat mag prima, maar dat veranderd helemaal niets. 1 zworp is dan nog steeds ong 300 000 km/s. Je kunt ook zeggen dat de we een afstand van bijv nu 10m 'X' noemen. of Y. Maar dat veranderd niets aan de hele Natuurkunde. Behalve dat iedereen naar gelieve zworpen en blorpen gaat definieren, wat natuurlijk niet handig is, en het heeft geen meerwaarde.

Dat de lichtsnelheid in sommige situaties 1 wordt genoemd, dwz c = 1, heeft met relativistische eenheden te maken.
    Dus c = 1 of c = 300 000 km/h. In het ene geval is c natuurlijk dimensieloos.
    Could be possibility?
    pi_40426398
    Juist, en zo volgen ontelbare dimensies elkaar continue op. Misschien maakt onderstaande tekst iets meer duidelijk over de manier waarop wij met onze gedachte de werkelijkheid creeeren..
    quote:
    Het concept van het eigen bewustzijn ( het "nu" ) als grens van het universum is iig voor een x aantal personen wel voor te stellen. Aangezien morgen immers nog niet bestaat, kun je je afvragen of de tijd en rumte waar wij ons morgen bevinden nu al zou moeten bestaan. Dat wij zelf bepalen hoe wij onze tijd en ruimte van morgen indelen ( we bepalen zelf de toekomst.. ) is denk ik ook wel enigzins begrijpbaar. Als voorbeeld hiervan kun je naar de geschiedenis kijken waarin keuzes uit het verleden ons wereldbeeld tot op de dag van vandaag beinvloeden.

Stel dat we nooit met schepen de oceaan waren overgestoken, hadden we dan ooit aardappels kunnen eten, hoe hadden onze keukens er dan nu uitgezien?

Nu denk ik dat dit een heel simpel voorbeeld is, maar duidelijk mag zijn dat als wij bepaalde keuzes maken dat deze invloed hebben op het verloop van onze toekomst. Zodoende stel ik dat al onze keuzes bepalend zijn voor onze toekomst.

Misschien lijkt dit op het eerste gezicht simpelle filosofie, maar wat ik graag zou willen is dat wij tot een beter inzicht komen in de mate waarop wij zelf de toekomst bepalen.
      woensdag 2 augustus 2006 @ 19:03:15 #140
    693 ChOas
    pi_40426426
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 19:02 schreef rudeonline het volgende:
    Juist, en zo volgen ontelbare dimensies elkaar continue op. Misschien maakt onderstaande tekst iets meer duidelijk over de manier waarop wij met onze gedachte de werkelijkheid creeeren..
    [..]
    We waren nu even met wiskunde bezig Rude, niet filosofie...

[Stephen Roberts]
    pi_40426455
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 19:01 schreef H.Thijs het volgende:

[..]

Dat mag prima, maar dat veranderd helemaal niets. 1 zworp is dan nog steeds ong 300 000 km/s. Je kunt ook zeggen dat de we een afstand van bijv nu 10m 'X' noemen. of Y. Maar dat veranderd niets aan de hele Natuurkunde. Behalve dat iedereen naar gelieve zworpen en blorpen gaat definieren, wat natuurlijk niet handig is, en het heeft geen meerwaarde.

Dat de lichtsnelheid in sommige situaties 1 wordt genoemd, dwz c = 1, heeft met relativistische eenheden te maken.
    Dus c = 1 of c = 300 000 km/h. In het ene geval is c natuurlijk dimensieloos.
    En als je de afstand 300.000km b.v. 1 zworp zou noemen, net als de je 1000m b.v. 1 km noemt.

Is 1 zworp/sec dan ook dimensieloos?
    pi_40426518
    Altijd interresant, Een grens zal er niet zijn(je kan moeilijk een grens overschrijden terwijl daarna niks is..)He universum is zo onwerkelijk groot, aan de ene kant denk ik, Aan alles zit een eind, aan de andere kant lijkt me dat met deze discussie onlogisch. Kan het heelal niet op de een of andere manier rond zijn..
    pi_40426558
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 19:02 schreef rudeonline het volgende:
    [..]
    Ik ben nu aan het lachen, hardop.
    Alhoewel het een interessante quote is (en toch niets impliceert), heeft het niks met je bewering hierboven te maken, en je bewering boven heeft op zijn beurt weer niets met mijn post te maken.

Van wie is die quote trouwens?
    Could be possibility?
    pi_40426711
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 19:04 schreef rudeonline het volgende:

[..]

En als je de afstand 300.000km b.v. 1 zworp zou noemen, net als de je 1000m b.v. 1 km noemt.

Is 1 zworp/sec dan ook dimensieloos?
    nee. -_-
    Ik dacht dat je inmiddels zou snappen waar we het over hadden Rude, dwz ik dacht dat je daadwerkelijk wist wat de dimensies (in deze zin vh woord) zijn.

1 zworp is niet dimensieloos. Zijn waarde is namelijk 300 000 km. Eenheden geven dimensies.
    zworp/s heeft dus ook een dimensie. Als zworp dimensieloos zou zijn, zou de dimensie van zworp/s vanzelfsprekend s-1 zijn. In dit geval echter is de dimensie van zworp/s gelijk aan km/s
    Could be possibility?
    pi_40426743
    Kan het Universum niet (net als aarde) rond zijn?
    pi_40426777
    Wat is het verschil tussen deze 2 voorbeelden dan?

1000m/sec = 1km/sec
    300.000km/sec = 1 zworp/sec

Ik weet dat een zworp nog geen bestaande eenheid is, maar het principe lijkt me duidelijk hier..
    pi_40426929
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 19:16 schreef ReservoirDogs het volgende:
    Kan het Universum niet (net als aarde) rond zijn?

&

Altijd interresant, Een grens zal er niet zijn(je kan moeilijk een grens overschrijden terwijl daarna niks is..)He universum is zo onwerkelijk groot, aan de ene kant denk ik, Aan alles zit een eind, aan de andere kant lijkt me dat met deze discussie onlogisch. Kan het heelal niet op de een of andere manier rond zijn..
    Bolvormig bedoel je? Wie ben ik om te zeggen: nee dat kan niet!.
    Zelfs als alles wat we hadden een andere kant op zou wijzen zou ik nog niet durven zeggen dat het niet kan
    Er zijn inderdaad modellen van een soortement bolvormige universum. Tenminste dat neem ik aan, want zo stelde ik mij dat altijd voor. Immers waar een bang in het begin was (gesteld), en alles met een relatief even snelle snelheid van dat middelpunt verdwijnt, geeft een gelijk verdeelde ruimte (bolvormig).
    Of dit juist is, en het heelal inderdaad een soortgelijke vorm heeft (van benadering een bol of misschien een opgerekte bol (een 3d ovale vorm, wat is de naam daar voor?)), of niet, dat weet ik niet
    Could be possibility?
    pi_40427033
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 19:17 schreef rudeonline het volgende:

1000m/sec = 1km/sec

Ik weet dat een zworp nog geen bestaande eenheid is, maar het principe lijkt me duidelijk hier..
    Het verschil is een verschil van 299 999 in km/s.

Of bedoel je de dimensies? Die zijn gelijk aan elkaar. Nuja de km is natuurlijk 103m en eigenlijk zou voor allen duidelijkheid altijd alles naar dezelfde eenheden omgeschreven moeten worden...
    Dus anders gezegd, 1 km/s, 300.000 km/s en 1 zworp/s hebben alle drie dezelfde dimensie, wat nu wel overduidelijk is, lijkt me.
    Could be possibility?
    pi_40427061
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 19:23 schreef H.Thijs het volgende:

[..]

Bolvormig bedoel je? Wie ben ik om te zeggen: nee dat kan niet!.
    Zelfs als alles wat we hadden een andere kant op zou wijzen zou ik nog niet durven zeggen dat het niet kan
    Er zijn inderdaad modellen van een soortement bolvormige universum. Tenminste dat neem ik aan, want zo stelde ik mij dat altijd voor. Immers waar een bang in het begin was (gesteld), en alles met een relatief even snelle snelheid van dat middelpunt verdwijnt, geeft een gelijk verdeelde ruimte (bolvormig).
    Of dit juist is, en het heelal inderdaad een soortgelijke vorm heeft (van benadering een bol of misschien een opgerekte bol (een 3d ovale vorm, wat is de naam daar voor?)), of niet, dat weet ik niet
    Ik kan me niet anders voorstellen namelijk dat het universum rond is, ook de banen van de planeten (het langs elkaar heendraaien) gaat altijd om de as van elkaar heen in een ronde boog, dit moet dan ook met elkaar te maken hebben.
    pi_40427362
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 19:28 schreef ReservoirDogs het volgende:

[..]

Ik kan me niet anders voorstellen namelijk dat het universum rond is, ook de banen van de planeten (het langs elkaar heendraaien) gaat altijd om de as van elkaar heen in een ronde boog, dit moet dan ook met elkaar te maken hebben.
    Die gaan met een elliptische boog als gevolg van gravitaties. Die bogen zijn helaas niet rond. Én ik zie niet in waarin die overeenkomen met de vorm van het heelal, behalve dat het makkelijk zou zijn.
    Could be possibility?
    pi_40427415
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 19:38 schreef H.Thijs het volgende:

[..]

Die gaan met een elliptische boog als gevolg van gravitaties. Die bogen zijn helaas niet rond. Én ik zie niet in waarin die overeenkomen met de vorm van het heelal, behalve dat het makkelijk zou zijn.
    Het zou dan toch met een sorrt van Universum zwaartekracht kunnen gebeuren, dar er vanuit het universum een soort van kracht wordt uitgeoefent in dezelfde richtingen
      woensdag 2 augustus 2006 @ 19:51:11 #153
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_40427720
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 19:17 schreef rudeonline het volgende:

1000m/sec = 1km/sec

Tis heel erg offtopic. Dat is het belangrijkste. Tijd om hier toch echt eens mee op te houden.
    Onikaan ni ov dovah
    pi_40428664
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 19:27 schreef H.Thijs het volgende:

[..]

Het verschil is een verschil van 299 999 in km/s.

Of bedoel je de dimensies? Die zijn gelijk aan elkaar. Nuja de km is natuurlijk 103m en eigenlijk zou voor allen duidelijkheid altijd alles naar dezelfde eenheden omgeschreven moeten worden...
    Dus anders gezegd, 1 km/s, 300.000 km/s en 1 zworp/s hebben alle drie dezelfde dimensie, wat nu wel overduidelijk is, lijkt me.
    Hoezo een verschil van 299.999 km/sec? Zit er ook een verschil in 1000m/u en 1km/u?

Waar ik naar toe wil is dat c in de formule E = Mc2 net zo goed als 1zworp/sec als 300.000km/sec kan worden geschreven.

Groot verschil is dan dat E dan gewoon gelijk is aan M.

Je zou dan een Massa van 1kg ook een energie van 1kg kunnen noemen. 1 x 1 = 1
      woensdag 2 augustus 2006 @ 20:22:50 #155
    27698 Doffy
    pi_40428727
    Ondanks waarschuwing toch stug doorgaan he? Goed, dan zit dit topic tot nader order dicht. Reken het jezelf aan, rude.
    'Nuff said
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')