Hey hey, niet je stiekem een beetje op je teentjes getrapt voelen hoorquote:
Zo bedoelde ik het niet hoorquote:Op maandag 3 juli 2006 22:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hey hey, niet je stiekem een beetje op je teentjes getrapt voelen hoorIk ben het ook niet eens met Rudeonline, maar ik denk dat je dat al wist.
Als het niet op jouw manier gaat is de zin er niet?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 18:18 schreef rudeonline het volgende:
Oké, je hebt duidelijk geen zin in een serieuze discussie over jouw vraag over beweging in een absoluut lege ruimte...
Zie wie het schrijftquote:Op dinsdag 4 juli 2006 18:18 schreef rudeonline het volgende:
Oké, je hebt duidelijk geen zin in een serieuze discussie over jouw vraag over beweging in een absoluut lege ruimte...
al is het biertje moeilijk te realiseren..quote:Op dinsdag 4 juli 2006 19:59 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Zie wie het schrijftJe luistert toch niet. Haus doet hier toch echt een serieuze poging voor zover ik kan zien.
In een compleet leeg universum kun je d.m.v. een gyroscoop dus bepalen of er beweging is. Wasmachine gewonnen?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 19:59 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Zie wie het schrijftJe luistert toch niet. Haus doet hier toch echt een serieuze poging voor zover ik kan zien.
Doe dat ff niet hierquote:Op zaterdag 8 juli 2006 09:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
In een compleet leeg universum kun je d.m.v. een gyroscoop dus bepalen of er beweging is. Wasmachine gewonnen?
No shit sherlock. Dan nogsteeds... niet hierquote:Op zaterdag 8 juli 2006 12:21 schreef rudeonline het volgende:
Dat was niet mijn vraag.. lees anders even een stukje terug.
Nou ja, volgens de redenatie van Mach dus niet. Was ook al eerder gezegdquote:Op zaterdag 8 juli 2006 09:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
In een compleet leeg universum kun je d.m.v. een gyroscoop dus bepalen of er beweging is. Wasmachine gewonnen?
Dit topic lijkt me niet echt een handige plek voor die vraagquote:Op zaterdag 8 juli 2006 15:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, volgens de redenatie van Mach dus niet. Was ook al eerder gezegd![]()
Hoe moet je in een verder leeg universum beweging bepalen? Ten opzichte waarvan is die beweging? Da's de vraag hier.
Misschien draai je zelf wel ten opzichte van t wielquote:Op maandag 3 juli 2006 12:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
[lame-modus] Nou, als dat wiel een ventiel heeft, dan draait dat ook rond. Dan zie je nog steeds niet of het draait, want je hebt geen referentiepunt, maar als je met je gezicht heel dicht bij het wiel gaat dan zul je toch met je ogen moeten gaan draaien om het ventiel bij te houden ofzo[/lame-modus]
Hoi, leuke discussies dit! Ik ben niet zo heel goed in natuur/wiskunde, maar vind het wel heel interessant. Ik vond deze verklaring er het mooist uitspringen. Op mij komt ie over alsof deze berekeningen van De Sitter alles heel netjes verklaring zonder discrepanties van 10^120. Maar waarom is deze theorie niet algemeen geaccepteerd als verklaring voor eea en wat zijn de tegenargumenten voor de therie van de Sitter?quote:Op woensdag 24 mei 2006 16:53 schreef Haushofer het volgende:
De Sitter heeft in 1917 al heel mooi laten zien dat er oplossingen bestaan van een leeg en vlak universum wat wel uitdijt ! De Fok!ers die wat wiskunde kennen zullen dit heel makkelijk kunnen narekenen : pak die Friedman vergelijkingen erbij, zet de energiedichtheid en de krommingsterm op 0, en stel de kosmologische constante ongelijk aan 0. Je ziet dat het universum dan exponentieel uitzet met de tijd. En dat is iets wat Einstein heeft doen laten schrikken; het is namelijk in tegenstrijd met bepaalde ideeen van Mach. En Mach heeft Einstein bijzonder beinvloed bij het opstellen van de algemene relativiteitstheorie; hij had Mach's ideeen erg hoog zitten.
Als je overgaat op inflatie, dan kun je zelfs stellen dat de kosmologische constante wellicht tijdsafhankelijk is ipv constant. Zo kun je in het vroege universum een gigantische expansie genereren. Het inflatiemodel is denk ik tegenwoordig aardig algemeen geaccepteerd.
rude, volgens mij vergeet je waarom deze onbalans ontstaat..quote:Op zaterdag 8 juli 2006 15:48 schreef rudeonline het volgende:
Als er helemaal niets is, dan is er ook geen beweging. Zou je echter een gyroscoop op die schijf neerzetten waar je het eerder over had, dan zou je beweging kunnen constateren op het moment dat deze begint te bewegen. Beweging kun je constateren op het moment dat je een onbalans kunt vinden. Dat kun je bepalen door de gyroscoop op verschillende plekken te plaatsen.
Voor de duidelijkheid: het is geen "theorie", maar een oplossing van die Friedmanvergelijkingenquote:Op zaterdag 8 juli 2006 18:18 schreef Izith het volgende:
[..]
Hoi, leuke discussies dit! Ik ben niet zo heel goed in natuur/wiskunde, maar vind het wel heel interessant. Ik vond deze verklaring er het mooist uitspringen. Op mij komt ie over alsof deze berekeningen van De Sitter alles heel netjes verklaring zonder discrepanties van 10^120. Maar waarom is deze theorie niet algemeen geaccepteerd als verklaring voor eea en wat zijn de tegenargumenten voor de therie van de Sitter?
Lees nou ff: we hebben alleen een gyroscoop in ons universum, verder niks. Geen schijf, alleen die gyroscoop. Ten opzichte waarvan moet die gyroscoop dan draaien? Zodra je dan bijvoorbeeld een atoom toevoegt, dan wordt die leegheid verbroken, en is er opeens wel een ander referentieframe. Hoe dat dan uitpakt op die gyrscoop, is een heel interessante vraag. Sommigen menen dat de gravitatieconstante hierdoor wordt gedefinieerd.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 15:48 schreef rudeonline het volgende:
Als er helemaal niets is, dan is er ook geen beweging. Zou je echter een gyroscoop op die schijf neerzetten waar je het eerder over had, dan zou je beweging kunnen constateren op het moment dat deze begint te bewegen. Beweging kun je constateren op het moment dat je een onbalans kunt vinden. Dat kun je bepalen door de gyroscoop op verschillende plekken te plaatsen.
Kun je dat toelichten?quote:Op dinsdag 11 juli 2006 19:50 schreef 14.gif het volgende:
Rude gelooft in een absolute ruimte
je gelooft dat je kunt bewegen 'ten opzichte van het heelal'quote:
Lees es een boek over relativiteit, en kijk of je het er mee eens kunt zijnquote:Op woensdag 12 juli 2006 07:59 schreef rudeonline het volgende:
En waarom moet je ervan uitgaan dat je alleen maar kunt bewegen t.o.v. een andere massa? T.o.v wat beweegt licht dan? Of geldt er dan opeens een uitzondering?
Rude, ik heb het nu al 4 keer gezegd: je kunt niet gewoon aan de hand van 'centrifugaalkracht' bepalen:quote:Op dinsdag 11 juli 2006 16:54 schreef rudeonline het volgende:
Je kunt to0ch gewoon aan de hand van centrufigaalkracht bepalen of er wel of geen beweging is? Bepaal het absolute middelpunt van een massa, leg iets naast het middelpunt een massa en je kunt snel genoeg zien of er sprake is van beweging. Een soortgelijke proef bestaat toch ook in Nederland met een gewicht wat beweegt doordat de aarde draaid? Ik weet even niet de naam van dat bewegende gewicht..
En hoe is deze "massa" dan in staat om in beweging te komen?quote:Je hebt geen massa of ietsdergelijks; je kunt geen beweging constateren, nimmer en nooit.
Geen massa voor jou rude, een foton heeft wel een impuls, maar dat is wat andersquote:Op woensdag 12 juli 2006 22:19 schreef rudeonline het volgende:
Over wat voor massa zou je dan moeten spreken bij een foton?
kan dat hier?quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:25 schreef 14.gif het volgende:
[..]
Geen massa voor jou rude, een foton heeft wel een impuls, maar dat is wat anders
Wat wil dat dan zeggen?quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:25 schreef 14.gif het volgende:
[..]
Geen massa voor jou rude, een foton heeft wel een impuls, maar dat is wat anders
Neej, dat staat dan weer op jouw forumquote:Op donderdag 13 juli 2006 06:31 schreef rudeonline het volgende:
Staat daar ook in wat zich voorbij het universum bevindt?
Nee, maar wel wat over de impuls van een foton.quote:Op donderdag 13 juli 2006 06:31 schreef rudeonline het volgende:
Staat daar ook in wat zich voorbij het universum bevindt?
Zie wie het schrijft...quote:Op donderdag 13 juli 2006 13:47 schreef rudeonline het volgende:
dat het universum begrenst is zonder grens is slechts een hyphotese. Waarom zou je niet van dat model mogen afwijken? Zijn jullie dan allemaal eenkennig?
De algemene relativiteitstheorie helemaal begrijpen, dat doet niemand. Je moet de theorie gewoon over je heen laten komen. Aldus de Questquote:Op donderdag 13 juli 2006 12:19 schreef Twpk het volgende:
ps: Rude, Ik vind je forum zeer vermakelijkmaar ik heb toch ster het vermoeden dat jij de algemene relativiteitstheorie niet helemaal hebt begrepen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |