quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 16:54 schreef rudeonline het volgende:Je kunt to0ch gewoon aan de hand van centrufigaalkracht bepalen of er wel of geen beweging is? Bepaal het absolute middelpunt van een massa, leg iets naast het middelpunt een massa en je kunt snel genoeg zien of er sprake is van beweging. Een soortgelijke proef bestaat toch ook in Nederland met een gewicht wat beweegt doordat de aarde draaid? Ik weet even niet de naam van dat bewegende gewicht..
Rude, ik heb het nu al 4 keer gezegd: je kunt niet gewoon aan de hand van 'centrifugaalkracht' bepalen:
Er is geen massa! Stel je eens voor dat (ik zeg stel) alle massa's verbonden zijn als een soort vaste stof (of het nu vloeistof of gas is, of massa met ruimte ertussen, dat boeit niet).
Alle krachten die er zijn, bestaan
tussen massa en energie.
En wat heeft een lege ruimte sowieso al niet? Juist.
Je hebt geen massa of ietsdergelijks; je kunt geen beweging constateren, nimmer en nooit.
Het is gewoon een stukje voorstellingsvermogen. Je hoeft echt niet veel van Natuurkunde te snappen. Laat de ruimte/tijd zoals het is. Ga ervan uit dat een ruimte alleen bestaat uit massa en energie. Stel je vervolgens voor wat kracht is. Wat is kracht?
simpelvoorbeeldje: Som van alle krachten: F = ma = m * d/dt v.
Ga je dit intergreren dan krijg je simsalabim: 1/2 mv^2 (wat de kinetische energie is, nu zijn er nog andere vormen van energie, maar zie hier één connectie).
Het is ook niet zo'n moeilijke voorstelling om de connectie tussen massa en kracht te zien. Denk aan de zwaartekracht alleen al.
Nu is dit natuurlijk allemaal een beetje kinderachtig en onvolledig.
Maar als je je 1 universum voorstelt, met overal massa en je bedenkt je dat alle massa invloed op elkaar heeft (wat goed voor te stellen is), dan weet je ook dat dat kracht is.
Dan hebben we het nog niet eens over de algemene RT.
nogmaals: zonder energie (en daarmee massa, of juist andersom) is er geen kracht.
edit:En in een lege ruimte is er geen wrijving. Dus voor beweging is geen kracht nodig. Om in beweging te komen wel. Hoe kom je daaraan? niet dus.
OK laten we voorstellen dat er iets al beweegt, in een lege ruimte. Dat blijft dan bewegen. Of eigenlijk niet. Er is gewoon geen verschil tussen die twee, je hebt namelijks geen referentiepunt. Beweging bestaat niet in een lege ruimte.
[ Bericht 19% gewijzigd door H.Thijs op 12-07-2006 13:50:23 ]