abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:28:02 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38824884
Ik heb dit topic geopend, omdat ik me afvraag wat (met name gelovige) Fok!kers nu eigenlijk precies geloven? We discussiëren wel wat af met elkaar, maar het is wel leuk om even te zien wat voor theologie daarachter schuil gaat Moslims/boeddhisten e.d. zijn trouwens ook welkom, hoor Maar mensen die in Sinterklaas geloven niet dus zouden modjes even willen opletten dat dit geen onzin-topic wordt? Bvd )

Normaal gesproken begint TS, maar ik ben er nog niet helemaal uit en ik wil graag een zo volledig lijstje posten.

Dus, wat ik wil weten is niet of jij gelooft in een bepaald detail van de Bijbel, maar hoe jouw geloof er concreet uitziet, dus: geloof je dat de Bijbel letterlijk moet worden genomen? Geloof je in het Oude én Nieuwe Testament? Welke rol speelt Jezus in jouw geloof? Geloof je in een eindtijd etc. Dat soort dingen

Dus, ga je gang

Goed, ik ga even een poging doen mijn eigen (voorlopige) versie uiteen te zetten:

- ik geloof in iets
- ik geloof dat Jezus echt bestaan heeft, maar ik geloof niet dat hij de zoon van God is (hier heb ik verschillende redenen voor die hier niet zo ter zake doen)
- wel geloof ik in Jezus als een wijze leraar, een inspirerend figuur, maar ik ben me er ook van bewust dat hij slechts één van de velen is
- het oude testament verwerp ik sowieso qua theologie. Historisch kunnen een aantal gebeurtenissen juist zijn, maar ik heb wel sterk de indruk dat bepaalde dingen zijn uitvergroot door mensen die een boodschap wilden verkondigen (zondvloed, splijten van de rode zee)
- het nieuwe testament zal ik mogelijk nog eens in m'n armen sluiten (nml als ik me bij de gnostici aansluit)
- ik geloof niet in een hel, wel in een hemel
- en ik twijfel nog of ik in reïncarnatie geloof. Ik denk het wel. Ik begin het idee wel steeds aantrekkelijker te vinden.
- in ethisch opzicht vind ik het agnosticisme het meest eerlijke standpunt wat je kunt innemen

Het is mogelijk dat ik mezelf hier en daar tegenspreek. Vergeef me Ik ben nog zoekende

[ Bericht 33% gewijzigd door Viking84 op 13-06-2006 20:57:51 ]
Niet meer actief op Fok!
pi_38825383
Dus alleen gelovigen mogen hier posten. Dan ben ik weer weg.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_38825426
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:40 schreef WeirdMicky het volgende:
Dus alleen gelovigen mogen hier posten. Dan ben ik weer weg.
Same here.
Graag op anoniem
pi_38825464
tvp-isme.
pi_38825484
Volgens mij kan je dit beter op een EO-forum vragen. Je bent toch enkel geïnteresseerd in de christelijke onderbouwingen, dus dan lijkt me dat geschikter.
pi_38825536
Door het christendom zijn/haar sterke ethische karakter is het een mooie leidraad in het leven voor ex-leden van Anonieme Alcoholisten.
pi_38825573
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:43 schreef WeirdMicky het volgende:
Volgens mij kan je dit beter op een EO-forum vragen. Je bent toch enkel geïnteresseerd in de christelijke onderbouwingen, dus dan lijkt me dat geschikter.
Beetje jammer dit.

Geloof slaat soms nergens op, maar ik vind het wel leuk al die christenen hier op fok.

Brengt wat leven in de discussie.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:48:06 #8
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38825683
quote:
Ik heb dit topic geopend, omdat ik me afvraag wat (met name gelovige) Fok!kers nu eigenlijk precies geloven?
het is niet zo dat ik niet-gelovigen er niet bij wil hebben, verre daarvan, juist interessant om te zien wat jullie als waarheid over de wereld aannemen Wel had ik het idee dat dit topic gelovigen meer aanspreekt. Blijkbaar had ik het mis.

Dus, schuif aan

Ps: ik hoef niet te weten wat de mensen op een EO forum geloven. Gokje: alles wat in de bijbel staat is waar, Jezus bestaat, God bestaat, heilige geest bestaat, de eindtijd is nabij, we moeten ons bekeren *blaat*
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:48:32 #9
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_38825696
Ik geloof niet in de bijbel en het verhaal van jezus die is opgestaan uit de dood etc. God bestaat niet naar mijn mening, anders was de wereld vast niet zo klote als nu op bepaalde plaatsen
Wat ik wel geloof is dat je terug komt op aarde...ik geloof in reïncarnatie en denk wel dat er leven na de dood is. In welke vorm dan ook.
To infinity…and beyond!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:50:20 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38825768
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:48 schreef ivetje het volgende:
Ik geloof niet in de bijbel en het verhaal van jezus die is opgestaan uit de dood etc. God bestaat niet naar mijn mening, anders was de wereld vast niet zo klote als nu op bepaalde plaatsen
Wat ik wel geloof is dat je terug komt op aarde...ik geloof in reïncarnatie en denk wel dat er leven na de dood is. In welke vorm dan ook.
maar als je het over God hebt, geloof je dan niet in de God van de Bijbel, of geloof je ook niet in één of ander wezen dat de wereld voortstuwt? Er is maw dan geen God die bepaalt wanneer jij voldoende gereïncarneerd bent en in de 'hemel' mag blijven?
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:51:13 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_38825810
Ik geloof in het causaliteitsbeginsel (eventueel beperkt door waarschijnlijkheidsberekening). Ik geloof dat kennis het beste neo-logisch positivistisch opgedaan kan worden.

Mijn standpunt over god is die van het ignosticisme.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:51:15 #12
11458 ivetje
pi_38825812
Nee, volgens mij is er geen hemel of hel en dus ook geen god die zegt waar je heen moet ofzo
To infinity…and beyond!
pi_38825816
quote:
Mag ik je vragen waarom je wel denkt dat er 'iets meer' is, maar wel een God verwerpt?

Weer 1 van die mensen die zeggen: "Ik geloof niet in God, maar ik denk wel dat er iets meer is na dit leven." Right. Slecht middelen om jezelf een beetje blij dood te laten gaan.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:52:58 #14
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38825899
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:51 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Mag ik je vragen waarom je wel denkt dat er 'iets meer' is, maar wel een God verwerpt?

Weer 1 van die mensen die zeggen: "Ik geloof niet in God, maar ik denk wel dat er iets meer is na dit leven." Right. Slecht middelen om jezelf een beetje blij dood te laten gaan.
ja maar eigenlijk kún je ook niet meer dan dat zeggen over de identiteit van God. De identiteit van God is een groot raadsel. De meeste mensen baseren hun beeld van God op de Bijbel, maar die is ook maar door mensen geschreven. Stel dat er nooit een Bijbel was geweest, wat voor implicaties zou dat gehad hebben?
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:53:07 #15
11458 ivetje
pi_38825908
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:51 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Waarom zou er iemand moeten zitten die bepaald of je terug mag naar aarde of niet. Misschien bepaal je zelf wel of je nog een leven wil of niet. Ik denk gewoon niet dat we daar aan de andere kant iemand tegen komen...waarom wel? Zie het nut er niet zo van in
To infinity…and beyond!
pi_38825943
Ik geloof nergens in, ook niet in een 'leven na de dood'. En daarom ben ik ook verschrikkelijk bang voor de dood.
pi_38825973
quote:
Wat zorgt er dan voor dat jij terug komt op aarde (reïncarneert dus)?
Als je niet in een absolute God gelooft moet je wel iets anders geloven om in reïncarnatie te geloven lijkt me.
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:56:30 #18
11458 ivetje
pi_38826067
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:54 schreef NanKing het volgende:

[..]

Wat zorgt er dan voor dat jij terug komt op aarde (reïncarneert dus)?
Als je niet in een absolute God gelooft moet je wel iets anders geloven om in reïncarnatie te geloven lijkt me.
Waarom zou ik in "iets" moeten geloven? Ik geloof in mijn eigen gevoel en dat zegt me dat je op 1 of andere manier terug kan komen. Daar heb ik geen "iets" voor nodig.
To infinity…and beyond!
pi_38826070
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:53 schreef ivetje het volgende:

[..]

Waarom zou er iemand moeten zitten die bepaald of je terug mag naar aarde of niet. Misschien bepaal je zelf wel of je nog een leven wil of niet. Ik denk gewoon niet dat we daar aan de andere kant iemand tegen komen...waarom wel? Zie het nut er niet zo van in
Het nut van reïncarneren is me ook de vraag, je vergeet immers al je kennis van je vorige leven(s). Als je dit zou behouden, zou het geloofwaardig zijn. Nu is het slechts een simpele gedachtengang om ons gerust te stellen. Niet meer en niet minder.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:57:17 #20
11458 ivetje
pi_38826105
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:56 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Het nut van reïncarneren is me ook de vraag, je vergeet immers al je kennis van je vorige leven(s). Als je dit zou behouden, zou het geloofwaardig zijn. Nu is het slechts een simpele gedachtengang om ons gerust te stellen. Niet meer en niet minder.
Het nut van reïncarnatie maakt me eigenlijk niet zoveel uit.

En hoe weet jij zo zeker dat het niet waar is?
To infinity…and beyond!
pi_38826256
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:51 schreef speknek het volgende:
Ik geloof in het causaliteitsbeginsel (eventueel beperkt door waarschijnlijkheidsberekening). Ik geloof dat kennis het beste neo-logisch positivistisch opgedaan kan worden.

Mijn standpunt over god is die van het ignosticisme.
Gave link, thanks.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:00:26 #22
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38826257
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:56 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

daar ben ik het niet helemaal mee eens, want er zijn wel degelijk mensen die beweren zich nog dingen uit vorige levens te herinneren. Bovendien voelen we ons voortdurend aangetrokken tot dingen die schoon, goed en rein zijn, dat lijkt me ook te wijzen op herinneringen aan een goddelijke oorsprong.
Verder is reïncarnatie een goed alternatief voor de verklaring van het lijden van de mensheid: ieder mens moet moet opklimmen en zijn eigen spirituele ik vinden. Daar is kennis en ervaring voor nodig en deze dingen kunnen niet in één leven vergaard worden.
Niet meer actief op Fok!
pi_38826266
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:57 schreef ivetje het volgende:

[..]

Het nut van reïncarnatie maakt me eigenlijk niet zoveel uit.

En hoe weet jij zo zeker dat het niet waar is?
Je redeneert zelf met 'nut' als het gaan om een God. Wat is dan de nut van reïncarnatie?

En zeker weten doe je het natuurlijk nooit, dat kan niet bij zaken die onbewijsbaar zijn. Toch als iemand zegt dat hij gelooft in een paars konijn dat het heelal heeft gemaakt, dan kan ik toch met mijn gezond verstand concluderen dat ook dat niet waar moet zijn.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:01:51 #24
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38826323
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:00 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Gave link, thanks.
The neutrality of this article or section may be compromised by "weasel words".
Please see the relevant discussion on the talk page

Niet meer actief op Fok!
pi_38826363
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:00 schreef Viking84 het volgende:

[..]

daar ben ik het niet helemaal mee eens, want er zijn wel degelijk mensen die beweren zich nog dingen uit vorige levens te herinneren. Bovendien voelen we ons voortdurend aangetrokken tot dingen die schoon, goed en rein zijn, dat lijkt me ook te wijzen op herinneringen aan een goddelijke oorsprong.
Verder is reïncarnatie een goed alternatief voor de verklaring van het lijden van de mensheid: ieder mens moet moet opklimmen en zijn eigen spirituele ik vinden. Daar is kennis en ervaring voor nodig en deze dingen kunnen niet in één leven vergaard worden.
Met deze basis ben ik het al niet eens.

Verder moet je voor de grap eens luisteren naar de 800 miljoen indiërs die kapot gaan dankzij het kaste-systeem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')