Same here.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 20:40 schreef WeirdMicky het volgende:
Dus alleen gelovigen mogen hier posten. Dan ben ik weer weg.
Beetje jammer dit.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 20:43 schreef WeirdMicky het volgende:
Volgens mij kan je dit beter op een EO-forum vragen. Je bent toch enkel geïnteresseerd in de christelijke onderbouwingen, dus dan lijkt me dat geschikter.
het is niet zo dat ik niet-gelovigen er niet bij wil hebben, verre daarvan, juist interessant om te zien wat jullie als waarheid over de wereld aannemenquote:Ik heb dit topic geopend, omdat ik me afvraag wat (met name gelovige) Fok!kers nu eigenlijk precies geloven?
quote:Op dinsdag 13 juni 2006 20:48 schreef ivetje het volgende:
Ik geloof niet in de bijbel en het verhaal van jezus die is opgestaan uit de dood etc. God bestaat niet naar mijn mening, anders was de wereld vast niet zo klote als nu op bepaalde plaatsen
Wat ik wel geloof is dat je terug komt op aarde...ik geloof in reïncarnatie en denk wel dat er leven na de dood is. In welke vorm dan ook.
Mag ik je vragen waarom je wel denkt dat er 'iets meer' is, maar wel een God verwerpt?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 20:48 schreef ivetje het volgende:
Ik geloof niet in de bijbel en het verhaal van jezus die is opgestaan uit de dood etc. God bestaat niet naar mijn mening, anders was de wereld vast niet zo klote als nu op bepaalde plaatsen
Wat ik wel geloof is dat je terug komt op aarde...ik geloof in reïncarnatie en denk wel dat er leven na de dood is. In welke vorm dan ook.
ja maar eigenlijk kún je ook niet meer dan dat zeggen over de identiteit van God. De identiteit van God is een groot raadsel. De meeste mensen baseren hun beeld van God op de Bijbel, maar die is ook maar door mensen geschreven. Stel dat er nooit een Bijbel was geweest, wat voor implicaties zou dat gehad hebben?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 20:51 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Mag ik je vragen waarom je wel denkt dat er 'iets meer' is, maar wel een God verwerpt?
Weer 1 van die mensen die zeggen: "Ik geloof niet in God, maar ik denk wel dat er iets meer is na dit leven." Right. Slecht middelen om jezelf een beetje blij dood te laten gaan.
Waarom zou er iemand moeten zitten die bepaald of je terug mag naar aarde of niet. Misschien bepaal je zelf wel of je nog een leven wil of niet. Ik denk gewoon niet dat we daar aan de andere kant iemand tegen komen...waarom wel? Zie het nut er niet zo van inquote:Op dinsdag 13 juni 2006 20:51 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Mag ik je vragen waarom je wel denkt dat er 'iets meer' is, maar wel een God verwerpt?
Weer 1 van die mensen die zeggen: "Ik geloof niet in God, maar ik denk wel dat er iets meer is na dit leven." Right. Slecht middelen om jezelf een beetje blij dood te laten gaan.
Wat zorgt er dan voor dat jij terug komt op aarde (reïncarneert dus)?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 20:48 schreef ivetje het volgende:
Waarom zou ik in "iets" moeten geloven? Ik geloof in mijn eigen gevoel en dat zegt me dat je op 1 of andere manier terug kan komen. Daar heb ik geen "iets" voor nodig.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 20:54 schreef NanKing het volgende:
[..]
Wat zorgt er dan voor dat jij terug komt op aarde (reïncarneert dus)?
Als je niet in een absolute God gelooft moet je wel iets anders geloven om in reïncarnatie te geloven lijkt me.
Het nut van reïncarneren is me ook de vraag, je vergeet immers al je kennis van je vorige leven(s). Als je dit zou behouden, zou het geloofwaardig zijn. Nu is het slechts een simpele gedachtengang om ons gerust te stellen. Niet meer en niet minder.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 20:53 schreef ivetje het volgende:
[..]
Waarom zou er iemand moeten zitten die bepaald of je terug mag naar aarde of niet. Misschien bepaal je zelf wel of je nog een leven wil of niet. Ik denk gewoon niet dat we daar aan de andere kant iemand tegen komen...waarom wel? Zie het nut er niet zo van in
Het nut van reïncarnatie maakt me eigenlijk niet zoveel uit.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 20:56 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Het nut van reïncarneren is me ook de vraag, je vergeet immers al je kennis van je vorige leven(s). Als je dit zou behouden, zou het geloofwaardig zijn. Nu is het slechts een simpele gedachtengang om ons gerust te stellen. Niet meer en niet minder.
Gave link, thanks.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 20:51 schreef speknek het volgende:
Ik geloof in het causaliteitsbeginsel (eventueel beperkt door waarschijnlijkheidsberekening). Ik geloof dat kennis het beste neo-logisch positivistisch opgedaan kan worden.
Mijn standpunt over god is die van het ignosticisme.
daar ben ik het niet helemaal mee eens, want er zijn wel degelijk mensen die beweren zich nog dingen uit vorige levens te herinneren. Bovendien voelen we ons voortdurend aangetrokken tot dingen die schoon, goed en rein zijn, dat lijkt me ook te wijzen op herinneringen aan een goddelijke oorsprong.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 20:56 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Het nut van reïncarneren is me ook de vraag, je vergeet immers al je kennis van je vorige leven(s). Als je dit zou behouden, zou het geloofwaardig zijn. Nu is het slechts een simpele gedachtengang om ons gerust te stellen. Niet meer en niet minder.
Je redeneert zelf met 'nut' als het gaan om een God. Wat is dan de nut van reïncarnatie?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 20:57 schreef ivetje het volgende:
[..]
Het nut van reïncarnatie maakt me eigenlijk niet zoveel uit.
En hoe weet jij zo zeker dat het niet waar is?
quote:
Met deze basis ben ik het al niet eens.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:00 schreef Viking84 het volgende:
[..]
daar ben ik het niet helemaal mee eens, want er zijn wel degelijk mensen die beweren zich nog dingen uit vorige levens te herinneren. Bovendien voelen we ons voortdurend aangetrokken tot dingen die schoon, goed en rein zijn, dat lijkt me ook te wijzen op herinneringen aan een goddelijke oorsprong.
Verder is reïncarnatie een goed alternatief voor de verklaring van het lijden van de mensheid: ieder mens moet moet opklimmen en zijn eigen spirituele ik vinden. Daar is kennis en ervaring voor nodig en deze dingen kunnen niet in één leven vergaard worden.
Toch wel typisch dat die mensen vaak tot de bovenlaag van de samenleving behoren, een bijzonder beroep hebben en/of hele extreme dingen hebben meegemaakt.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:00 schreef Viking84 het volgende:
[..]
daar ben ik het niet helemaal mee eens, want er zijn wel degelijk mensen die beweren zich nog dingen uit vorige levens te herinneren.
ja, dat kun je met je gezonde verstand, maar vind je het niet arrogant om te denken dat je alles en met je gezonde verstand alles kunt beredeneren? Ik bedoel, 1000 jaar geleden dacht men ook dat de wereld plat was en geloofden mensen ook in antipoden aan de andere kant van de wereldquote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:00 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Je redeneert zelf met 'nut' als het gaan om een God. Wat is dan de nut van reïncarnatie?
En zeker weten doe je het natuurlijk nooit, dat kan niet bij zaken die onbewijsbaar zijn. Toch als iemand zegt dat hij gelooft in een paars konijn dat het heelal heeft gemaakt, dan kan ik toch met mijn gezond verstand concluderen dat ook dat niet waar moet zijn.
impliceer jij daarmee dat die mensen een klap van de molen hebben gehad?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:03 schreef MrBean het volgende:
[..]
Toch wel typisch dat die mensen vaak tot de bovenlaag van de samenleving behoren, een bijzonder beroep hebben en/of hele extreme dingen hebben meegemaakt.
Als reincarnatie echt zou zijn, zou je veel meer levens van grijze muizen terug moeten krijgen via regressietherapie.
Hoeveel mensen doen er per saldo nou eigenlijk aan regressietherapie? Dat zijn er zo ontzettend weinig, en de verhalen die bekend worden zijn idd vaak spectaculaire verhalen anders zouden deze niet zo bekend worden.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:03 schreef MrBean het volgende:
[..]
Toch wel typisch dat die mensen vaak tot de bovenlaag van de samenleving behoren, een bijzonder beroep hebben en/of hele extreme dingen hebben meegemaakt.
Als reincarnatie echt zou zijn, zou je veel meer levens van grijze muizen terug moeten krijgen via regressietherapie.
Dat betekent gewoon dat een aantal dingen nog citaties nodig hebben. Maar boeien, het gaat erom wat er beschreven wordt.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:01 schreef Viking84 het volgende:
[..]
[afbeelding]The neutrality of this article or section may be compromised by "weasel words".
Please see the relevant discussion on the talk page
Nee, ze denken gewoon anders dan ik. Ik vraag me namelijk af, waar zijn al die andere levens gebleven? Al die miljoenen fabrieksarbeiders die alleen maar hun huisje, de kerk en de fabriek van binnen hebben gezien, al die miljoenen boerenknechten die niet van het boerenerf af zijn geweest ....quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:04 schreef Viking84 het volgende:
[..]
impliceer jij daarmee dat die mensen een klap van de molen hebben gehad?
quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:11 schreef MrBean het volgende:
[..]
Nee, ze denken gewoon anders dan ik. Ik vraag me namelijk af, waar zijn al die andere levens gebleven? Al die miljoenen fabrieksarbeiders die alleen maar hun huisje, de kerk en de fabriek van binnen hebben gezien, al die miljoenen boerenknechten die niet van het boerenerf af zijn geweest ....
Maar nee, het stikt in die verhalen van de glasblazers, de hofdames en de SS'ers.
dat is ook weer waarquote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:05 schreef NanKing het volgende:
[..]
Hoeveel mensen doen er per saldo nou eigenlijk aan regressietherapie? Dat zijn er zo ontzettend weinig, en de verhalen die bekend worden zijn idd vaak spectaculaire verhalen anders zouden deze niet zo bekend worden.
dus jij neukt met lelijke vrouwen?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:02 schreef WeirdMicky het volgende:
Met deze basis ben ik het al niet eens.
que?quote:Verder moet je voor de grap eens luisteren naar de 800 miljoen indiërs die kapot gaan dankzij het kaste-systeem.![]()
Ik zou zeggen, als je nog zoekende bent, lees juist het artikel wat ik gelinked heb, en lees dan wat over het logisch-positivisme, wat waarheid is, en welke zinnen betekenis hebben en welke niet. Voor mij is dit misschien wel het grootste, meest beslissende argument tegen godsdienst.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:01 schreef Viking84 het volgende:
[afbeelding]The neutrality of this article or section may be compromised by "weasel words".
Please see the relevant discussion on the talk page
Je weet wat een kaste is? Zo niet http://nl.wikipedia.org/wiki/Kastequote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]
dus jij neukt met lelijke vrouwen?(wat een grof taalgebruik in zo'n heilig topic
)
[..]
que?
Wat voor dingen voelen we ons tot aangetrokken en waarom zijn dingen die schoon en rein zijn van Goddelijke oorsprong?quote:Bovendien voelen we ons voortdurend aangetrokken tot dingen die schoon, goed en rein zijn, dat lijkt me ook te wijzen op herinneringen aan een goddelijke oorsprong.
Dat is een aanname van mij, want ik weet niet waar deze aantrekkingskracht anders vandaan moet komen. Mijn visie is in ieder geval dat wij een heel abstract idee hebben van deze zaken, omdat we het toch meteen zien als iets in de kern mooi is. Mijn idee is dan dat dat het goddelijke oerprincipe is. Dat wij in het schone (mooie mensen, mooie dingen) iets herkennen van wat wij vergeten zijn toen we naar de aarde kwamen.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:24 schreef NanKing het volgende:
Viking, kun je deze even wat beter uitleggen:
[..]
Wat voor dingen voelen we ons tot aangetrokken en waarom zijn dingen die schoon en rein zijn van Goddelijke oorsprong?
het is heel lang geleden dat ik er voor het laatst iets over heb gehoord, dus dank je voor de link. Maar waarom wijs je op kasten?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:21 schreef NanKing het volgende:
[..]
Je weet wat een kaste is? Zo niet http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaste
quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:20 schreef Daantke het volgende:
Ik geloof eigenlijk alles wat in de Bijbel staat... Ik houd me ook niet aan alle regels en de tien geboden enzo, maargoed, wie doet dat nou wel...
Dat was ik niet, ik gaf alleen uitleg eroverquote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:36 schreef Viking84 het volgende:
[..]
het is heel lang geleden dat ik er voor het laatst iets over heb gehoord, dus dank je voor de link. Maar waarom wijs je op kasten?
oh ja, ik zie tquote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:38 schreef NanKing het volgende:
[..]
Dat was ik niet, ik gaf alleen uitleg erover.
Dat gebod is leuk bedacht maar werkt niet in de praktijk. Niemand is zoals jij dus waarom iemand behandelen zoals jij zelf bent.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:37 schreef Viking84 het volgende:
[..]
![]()
nee, je moet je naaste lief hebben als jezelf! Dat is het grote gebod
nou, dan maken we er iets anders vanquote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:40 schreef NanKing het volgende:
[..]
Dat gebod is leuk bedacht maar werkt niet in de praktijk. Niemand is zoals jij dus waarom iemand behandelen zoals jij zelf bent.
Hoe verklaar jij dan het verschil in smaak? Wat de een mooi vindt, vindt de ander niet mooi.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:35 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat is een aanname van mij, want ik weet niet waar deze aantrekkingskracht anders vandaan moet komen. Mijn visie is in ieder geval dat wij een heel abstract idee hebben van deze zaken, omdat we het toch meteen zien als iets in de kern mooi is. Mijn idee is dan dat dat het goddelijke oerprincipe is. Dat wij in het schone (mooie mensen, mooie dingen) iets herkennen van wat wij vergeten zijn toen we naar de aarde kwamen.
Dat is het zelfde alleen in andere woorden verpakt. Sommige dingen die ik niet fijn vind, vindt een ander wel fijn en vice versa. Ergo ik vind het gewoon een kul gebodquote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:52 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nou, dan maken we er iets anders van: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook aan een ander niet.
Dan kun je niet meer zeggen: ik haat mezelf, dus ik haat een ander ook.
hoezoquote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:57 schreef NanKing het volgende:
[..]
Dat is het zelfde alleen in andere woorden verpakt. Sommige dingen die ik niet fijn vind, vindt een ander wel fijn en vice versa. Ergo ik vind het gewoon een kul gebodin wat voor woorden je het ook verpakt.
Het gaat niet om de oppervlakkige representatie ervan (want daarover verschillen we inderdaad van mening) maar ik denk dat je toch ook wel objectief kunt vast stellen wat schoonheid is (bijv beschouwd als een wiskundige formule) en wat een mooi muziekstuk is. Onafhankelijk van alle uiterlijke manifestaties hiervan ligt er één wiskundig oerprincipe aan ten grondslag.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:55 schreef MrBean het volgende:
[..]
Hoe verklaar jij dan het verschil in smaak? Wat de een mooi vindt, vindt de ander niet mooi.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |