abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:28:02 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38824884
Ik heb dit topic geopend, omdat ik me afvraag wat (met name gelovige) Fok!kers nu eigenlijk precies geloven? We discussiëren wel wat af met elkaar, maar het is wel leuk om even te zien wat voor theologie daarachter schuil gaat Moslims/boeddhisten e.d. zijn trouwens ook welkom, hoor Maar mensen die in Sinterklaas geloven niet dus zouden modjes even willen opletten dat dit geen onzin-topic wordt? Bvd )

Normaal gesproken begint TS, maar ik ben er nog niet helemaal uit en ik wil graag een zo volledig lijstje posten.

Dus, wat ik wil weten is niet of jij gelooft in een bepaald detail van de Bijbel, maar hoe jouw geloof er concreet uitziet, dus: geloof je dat de Bijbel letterlijk moet worden genomen? Geloof je in het Oude én Nieuwe Testament? Welke rol speelt Jezus in jouw geloof? Geloof je in een eindtijd etc. Dat soort dingen

Dus, ga je gang

Goed, ik ga even een poging doen mijn eigen (voorlopige) versie uiteen te zetten:

- ik geloof in iets
- ik geloof dat Jezus echt bestaan heeft, maar ik geloof niet dat hij de zoon van God is (hier heb ik verschillende redenen voor die hier niet zo ter zake doen)
- wel geloof ik in Jezus als een wijze leraar, een inspirerend figuur, maar ik ben me er ook van bewust dat hij slechts één van de velen is
- het oude testament verwerp ik sowieso qua theologie. Historisch kunnen een aantal gebeurtenissen juist zijn, maar ik heb wel sterk de indruk dat bepaalde dingen zijn uitvergroot door mensen die een boodschap wilden verkondigen (zondvloed, splijten van de rode zee)
- het nieuwe testament zal ik mogelijk nog eens in m'n armen sluiten (nml als ik me bij de gnostici aansluit)
- ik geloof niet in een hel, wel in een hemel
- en ik twijfel nog of ik in reïncarnatie geloof. Ik denk het wel. Ik begin het idee wel steeds aantrekkelijker te vinden.
- in ethisch opzicht vind ik het agnosticisme het meest eerlijke standpunt wat je kunt innemen

Het is mogelijk dat ik mezelf hier en daar tegenspreek. Vergeef me Ik ben nog zoekende

[ Bericht 33% gewijzigd door Viking84 op 13-06-2006 20:57:51 ]
Niet meer actief op Fok!
pi_38825383
Dus alleen gelovigen mogen hier posten. Dan ben ik weer weg.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_38825426
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:40 schreef WeirdMicky het volgende:
Dus alleen gelovigen mogen hier posten. Dan ben ik weer weg.
Same here.
Graag op anoniem
pi_38825464
tvp-isme.
pi_38825484
Volgens mij kan je dit beter op een EO-forum vragen. Je bent toch enkel geïnteresseerd in de christelijke onderbouwingen, dus dan lijkt me dat geschikter.
pi_38825536
Door het christendom zijn/haar sterke ethische karakter is het een mooie leidraad in het leven voor ex-leden van Anonieme Alcoholisten.
pi_38825573
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:43 schreef WeirdMicky het volgende:
Volgens mij kan je dit beter op een EO-forum vragen. Je bent toch enkel geïnteresseerd in de christelijke onderbouwingen, dus dan lijkt me dat geschikter.
Beetje jammer dit.

Geloof slaat soms nergens op, maar ik vind het wel leuk al die christenen hier op fok.

Brengt wat leven in de discussie.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:48:06 #8
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38825683
quote:
Ik heb dit topic geopend, omdat ik me afvraag wat (met name gelovige) Fok!kers nu eigenlijk precies geloven?
het is niet zo dat ik niet-gelovigen er niet bij wil hebben, verre daarvan, juist interessant om te zien wat jullie als waarheid over de wereld aannemen Wel had ik het idee dat dit topic gelovigen meer aanspreekt. Blijkbaar had ik het mis.

Dus, schuif aan

Ps: ik hoef niet te weten wat de mensen op een EO forum geloven. Gokje: alles wat in de bijbel staat is waar, Jezus bestaat, God bestaat, heilige geest bestaat, de eindtijd is nabij, we moeten ons bekeren *blaat*
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:48:32 #9
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_38825696
Ik geloof niet in de bijbel en het verhaal van jezus die is opgestaan uit de dood etc. God bestaat niet naar mijn mening, anders was de wereld vast niet zo klote als nu op bepaalde plaatsen
Wat ik wel geloof is dat je terug komt op aarde...ik geloof in reïncarnatie en denk wel dat er leven na de dood is. In welke vorm dan ook.
To infinity…and beyond!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:50:20 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38825768
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:48 schreef ivetje het volgende:
Ik geloof niet in de bijbel en het verhaal van jezus die is opgestaan uit de dood etc. God bestaat niet naar mijn mening, anders was de wereld vast niet zo klote als nu op bepaalde plaatsen
Wat ik wel geloof is dat je terug komt op aarde...ik geloof in reïncarnatie en denk wel dat er leven na de dood is. In welke vorm dan ook.
maar als je het over God hebt, geloof je dan niet in de God van de Bijbel, of geloof je ook niet in één of ander wezen dat de wereld voortstuwt? Er is maw dan geen God die bepaalt wanneer jij voldoende gereïncarneerd bent en in de 'hemel' mag blijven?
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:51:13 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_38825810
Ik geloof in het causaliteitsbeginsel (eventueel beperkt door waarschijnlijkheidsberekening). Ik geloof dat kennis het beste neo-logisch positivistisch opgedaan kan worden.

Mijn standpunt over god is die van het ignosticisme.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:51:15 #12
11458 ivetje
pi_38825812
Nee, volgens mij is er geen hemel of hel en dus ook geen god die zegt waar je heen moet ofzo
To infinity…and beyond!
pi_38825816
quote:
Mag ik je vragen waarom je wel denkt dat er 'iets meer' is, maar wel een God verwerpt?

Weer 1 van die mensen die zeggen: "Ik geloof niet in God, maar ik denk wel dat er iets meer is na dit leven." Right. Slecht middelen om jezelf een beetje blij dood te laten gaan.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:52:58 #14
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38825899
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:51 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Mag ik je vragen waarom je wel denkt dat er 'iets meer' is, maar wel een God verwerpt?

Weer 1 van die mensen die zeggen: "Ik geloof niet in God, maar ik denk wel dat er iets meer is na dit leven." Right. Slecht middelen om jezelf een beetje blij dood te laten gaan.
ja maar eigenlijk kún je ook niet meer dan dat zeggen over de identiteit van God. De identiteit van God is een groot raadsel. De meeste mensen baseren hun beeld van God op de Bijbel, maar die is ook maar door mensen geschreven. Stel dat er nooit een Bijbel was geweest, wat voor implicaties zou dat gehad hebben?
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:53:07 #15
11458 ivetje
pi_38825908
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:51 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Waarom zou er iemand moeten zitten die bepaald of je terug mag naar aarde of niet. Misschien bepaal je zelf wel of je nog een leven wil of niet. Ik denk gewoon niet dat we daar aan de andere kant iemand tegen komen...waarom wel? Zie het nut er niet zo van in
To infinity…and beyond!
pi_38825943
Ik geloof nergens in, ook niet in een 'leven na de dood'. En daarom ben ik ook verschrikkelijk bang voor de dood.
pi_38825973
quote:
Wat zorgt er dan voor dat jij terug komt op aarde (reïncarneert dus)?
Als je niet in een absolute God gelooft moet je wel iets anders geloven om in reïncarnatie te geloven lijkt me.
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:56:30 #18
11458 ivetje
pi_38826067
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:54 schreef NanKing het volgende:

[..]

Wat zorgt er dan voor dat jij terug komt op aarde (reïncarneert dus)?
Als je niet in een absolute God gelooft moet je wel iets anders geloven om in reïncarnatie te geloven lijkt me.
Waarom zou ik in "iets" moeten geloven? Ik geloof in mijn eigen gevoel en dat zegt me dat je op 1 of andere manier terug kan komen. Daar heb ik geen "iets" voor nodig.
To infinity…and beyond!
pi_38826070
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:53 schreef ivetje het volgende:

[..]

Waarom zou er iemand moeten zitten die bepaald of je terug mag naar aarde of niet. Misschien bepaal je zelf wel of je nog een leven wil of niet. Ik denk gewoon niet dat we daar aan de andere kant iemand tegen komen...waarom wel? Zie het nut er niet zo van in
Het nut van reïncarneren is me ook de vraag, je vergeet immers al je kennis van je vorige leven(s). Als je dit zou behouden, zou het geloofwaardig zijn. Nu is het slechts een simpele gedachtengang om ons gerust te stellen. Niet meer en niet minder.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:57:17 #20
11458 ivetje
pi_38826105
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:56 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Het nut van reïncarneren is me ook de vraag, je vergeet immers al je kennis van je vorige leven(s). Als je dit zou behouden, zou het geloofwaardig zijn. Nu is het slechts een simpele gedachtengang om ons gerust te stellen. Niet meer en niet minder.
Het nut van reïncarnatie maakt me eigenlijk niet zoveel uit.

En hoe weet jij zo zeker dat het niet waar is?
To infinity…and beyond!
pi_38826256
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:51 schreef speknek het volgende:
Ik geloof in het causaliteitsbeginsel (eventueel beperkt door waarschijnlijkheidsberekening). Ik geloof dat kennis het beste neo-logisch positivistisch opgedaan kan worden.

Gave link, thanks.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:00:26 #22
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38826257
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:56 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

daar ben ik het niet helemaal mee eens, want er zijn wel degelijk mensen die beweren zich nog dingen uit vorige levens te herinneren. Bovendien voelen we ons voortdurend aangetrokken tot dingen die schoon, goed en rein zijn, dat lijkt me ook te wijzen op herinneringen aan een goddelijke oorsprong.
Verder is reïncarnatie een goed alternatief voor de verklaring van het lijden van de mensheid: ieder mens moet moet opklimmen en zijn eigen spirituele ik vinden. Daar is kennis en ervaring voor nodig en deze dingen kunnen niet in één leven vergaard worden.
Niet meer actief op Fok!
pi_38826266
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:57 schreef ivetje het volgende:

[..]

Het nut van reïncarnatie maakt me eigenlijk niet zoveel uit.

En hoe weet jij zo zeker dat het niet waar is?
Je redeneert zelf met 'nut' als het gaan om een God. Wat is dan de nut van reïncarnatie?

En zeker weten doe je het natuurlijk nooit, dat kan niet bij zaken die onbewijsbaar zijn. Toch als iemand zegt dat hij gelooft in een paars konijn dat het heelal heeft gemaakt, dan kan ik toch met mijn gezond verstand concluderen dat ook dat niet waar moet zijn.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:01:51 #24
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38826323
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:00 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Gave link, thanks.
The neutrality of this article or section may be compromised by "weasel words".
Please see the relevant discussion on the talk page

Niet meer actief op Fok!
pi_38826363
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:00 schreef Viking84 het volgende:

[..]

daar ben ik het niet helemaal mee eens, want er zijn wel degelijk mensen die beweren zich nog dingen uit vorige levens te herinneren. Bovendien voelen we ons voortdurend aangetrokken tot dingen die schoon, goed en rein zijn, dat lijkt me ook te wijzen op herinneringen aan een goddelijke oorsprong.
Verder is reïncarnatie een goed alternatief voor de verklaring van het lijden van de mensheid: ieder mens moet moet opklimmen en zijn eigen spirituele ik vinden. Daar is kennis en ervaring voor nodig en deze dingen kunnen niet in één leven vergaard worden.
Met deze basis ben ik het al niet eens.

Verder moet je voor de grap eens luisteren naar de 800 miljoen indiërs die kapot gaan dankzij het kaste-systeem.
pi_38826400
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:00 schreef Viking84 het volgende:

[..]

daar ben ik het niet helemaal mee eens, want er zijn wel degelijk mensen die beweren zich nog dingen uit vorige levens te herinneren.
Toch wel typisch dat die mensen vaak tot de bovenlaag van de samenleving behoren, een bijzonder beroep hebben en/of hele extreme dingen hebben meegemaakt.

Als reincarnatie echt zou zijn, zou je veel meer levens van grijze muizen terug moeten krijgen via regressietherapie.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:04:18 #27
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38826454
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:00 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Je redeneert zelf met 'nut' als het gaan om een God. Wat is dan de nut van reïncarnatie?

En zeker weten doe je het natuurlijk nooit, dat kan niet bij zaken die onbewijsbaar zijn. Toch als iemand zegt dat hij gelooft in een paars konijn dat het heelal heeft gemaakt, dan kan ik toch met mijn gezond verstand concluderen dat ook dat niet waar moet zijn.
ja, dat kun je met je gezonde verstand, maar vind je het niet arrogant om te denken dat je alles en met je gezonde verstand alles kunt beredeneren? Ik bedoel, 1000 jaar geleden dacht men ook dat de wereld plat was en geloofden mensen ook in antipoden aan de andere kant van de wereld Ik herinner me eens een verhaal gelezen te hebben van mensen die in een bootje op zee zaten en toen geluiden uit de zee hoorden komen die van de andere helft van de wereld afkomstig waren Wisten zij veel. En wie weet: weten wij veel?
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:04:52 #28
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38826485
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:03 schreef MrBean het volgende:

[..]

Toch wel typisch dat die mensen vaak tot de bovenlaag van de samenleving behoren, een bijzonder beroep hebben en/of hele extreme dingen hebben meegemaakt.

Als reincarnatie echt zou zijn, zou je veel meer levens van grijze muizen terug moeten krijgen via regressietherapie.
impliceer jij daarmee dat die mensen een klap van de molen hebben gehad?
Niet meer actief op Fok!
pi_38826521
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:03 schreef MrBean het volgende:

[..]

Hoeveel mensen doen er per saldo nou eigenlijk aan regressietherapie? Dat zijn er zo ontzettend weinig, en de verhalen die bekend worden zijn idd vaak spectaculaire verhalen anders zouden deze niet zo bekend worden.
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:08:10 #30
8369 speknek
Another day another slay
pi_38826665
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:01 schreef Viking84 het volgende:

[..]

[afbeelding]The neutrality of this article or section may be compromised by "weasel words".

Dat betekent gewoon dat een aantal dingen nog citaties nodig hebben. Maar boeien, het gaat erom wat er beschreven wordt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_38826822
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:04 schreef Viking84 het volgende:

[..]

impliceer jij daarmee dat die mensen een klap van de molen hebben gehad?
Nee, ze denken gewoon anders dan ik. Ik vraag me namelijk af, waar zijn al die andere levens gebleven? Al die miljoenen fabrieksarbeiders die alleen maar hun huisje, de kerk en de fabriek van binnen hebben gezien, al die miljoenen boerenknechten die niet van het boerenerf af zijn geweest ....

Maar nee, het stikt in die verhalen van de glasblazers, de hofdames en de SS'ers.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:15:44 #32
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38827005
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:11 schreef MrBean het volgende:

[..]

Nee, ze denken gewoon anders dan ik. Ik vraag me namelijk af, waar zijn al die andere levens gebleven? Al die miljoenen fabrieksarbeiders die alleen maar hun huisje, de kerk en de fabriek van binnen hebben gezien, al die miljoenen boerenknechten die niet van het boerenerf af zijn geweest ....

Maar nee, het stikt in die verhalen van de glasblazers, de hofdames en de SS'ers.
dat is inderdaad merkwaardig.
Ik wilde trouwens een keer regressietherapie ondergaan in de hoop iets over mijn vorige leven te weten te komen, maar ik realiseer me nu dat de kans op manipulatie zo groot (en waarschijnlijk is) dat ik me dingen herinner die ik in feite zelf bedenk. Dus ja, het enige wat ik kan zeggen over vorige levens is dat ik een vaag gevoel heb dat ik al in de hemel geweest ben, omdat ik verlang naar dingen die ik nooit gekend heb (geluk, vrede) en hoe zou dat dan mogelijk zijn? Mensen hebben een collectief idee van abstracte schoonheid, van vrede, geluk... hoe kan dat, vraag ik me dan af. Het kan niet cultureel bepaald zijn, want ook kleine kinderen dromen van vrede en die zijn nog niet geïnfecteerd met cultuur.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:16:41 #33
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38827051
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:05 schreef NanKing het volgende:

[..]

Hoeveel mensen doen er per saldo nou eigenlijk aan regressietherapie? Dat zijn er zo ontzettend weinig, en de verhalen die bekend worden zijn idd vaak spectaculaire verhalen anders zouden deze niet zo bekend worden.
dat is ook weer waar
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:17:44 #34
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38827096
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:02 schreef WeirdMicky het volgende:
Met deze basis ben ik het al niet eens.
dus jij neukt met lelijke vrouwen? (wat een grof taalgebruik in zo'n heilig topic )
quote:
Verder moet je voor de grap eens luisteren naar de 800 miljoen indiërs die kapot gaan dankzij het kaste-systeem.
que?
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:20:38 #35
8369 speknek
Another day another slay
pi_38827217
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:01 schreef Viking84 het volgende:
[afbeelding]The neutrality of this article or section may be compromised by "weasel words".

Ik zou zeggen, als je nog zoekende bent, lees juist het artikel wat ik gelinked heb, en lees dan wat over het logisch-positivisme, wat waarheid is, en welke zinnen betekenis hebben en welke niet. Voor mij is dit misschien wel het grootste, meest beslissende argument tegen godsdienst.

Dat is in de geschiedenis trouwens wel vaker duidelijk geworden, een exacte, consistente definitie van god (die ook nog eens correspondeert met de Christelijke) is altijd afwezig geweest. Je ziet dat dan ook mislukken na pogingen van mensen zoals Spinoza, en anderen, zoals Pascal, de hele andere richting van irrationaliteit opgaan. Maar al veel langer daarvoor, zijn pogingen om God positief te beschrijven mislukt, en groeperingen overgegaan op bijvoorbeeld negatieve theologie.
pi_38827225
Ik geloof eigenlijk alles wat in de Bijbel staat... Ik houd me ook niet aan alle regels en de tien geboden enzo, maargoed, wie doet dat nou wel...
ik geloof dus in:
- oude- en nieuwe testament
- hemel en hel
- wederkomst van christus
- Jezus is voor onze zonden gestorven
etc.
pi_38827266
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:17 schreef Viking84 het volgende:

[..]

dus jij neukt met lelijke vrouwen? (wat een grof taalgebruik in zo'n heilig topic )
[..]

que?
Je weet wat een kaste is? Zo niet http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaste
ijs_beer fan!
pi_38827392
Viking, kun je deze even wat beter uitleggen:
quote:
Bovendien voelen we ons voortdurend aangetrokken tot dingen die schoon, goed en rein zijn, dat lijkt me ook te wijzen op herinneringen aan een goddelijke oorsprong.
Wat voor dingen voelen we ons tot aangetrokken en waarom zijn dingen die schoon en rein zijn van Goddelijke oorsprong?
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:35:56 #39
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38827840
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:24 schreef NanKing het volgende:
Viking, kun je deze even wat beter uitleggen:
[..]

Wat voor dingen voelen we ons tot aangetrokken en waarom zijn dingen die schoon en rein zijn van Goddelijke oorsprong?
Dat is een aanname van mij, want ik weet niet waar deze aantrekkingskracht anders vandaan moet komen. Mijn visie is in ieder geval dat wij een heel abstract idee hebben van deze zaken, omdat we het toch meteen zien als iets in de kern mooi is. Mijn idee is dan dat dat het goddelijke oerprincipe is. Dat wij in het schone (mooie mensen, mooie dingen) iets herkennen van wat wij vergeten zijn toen we naar de aarde kwamen.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:36:54 #40
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38827886
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:21 schreef NanKing het volgende:

[..]

Je weet wat een kaste is? Zo niet http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaste
het is heel lang geleden dat ik er voor het laatst iets over heb gehoord, dus dank je voor de link. Maar waarom wijs je op kasten?
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:37:40 #41
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38827912
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:20 schreef Daantke het volgende:
Ik geloof eigenlijk alles wat in de Bijbel staat... Ik houd me ook niet aan alle regels en de tien geboden enzo, maargoed, wie doet dat nou wel...

nee, je moet je naaste lief hebben als jezelf! Dat is het grote gebod
Niet meer actief op Fok!
pi_38827954
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:36 schreef Viking84 het volgende:

[..]

het is heel lang geleden dat ik er voor het laatst iets over heb gehoord, dus dank je voor de link. Maar waarom wijs je op kasten?
Dat was ik niet, ik gaf alleen uitleg erover .
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:39:21 #43
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38827970
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:38 schreef NanKing het volgende:

[..]

Dat was ik niet, ik gaf alleen uitleg erover .
oh ja, ik zie t
Niet meer actief op Fok!
pi_38828035
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:37 schreef Viking84 het volgende:

[..]

nee, je moet je naaste lief hebben als jezelf! Dat is het grote gebod
Dat gebod is leuk bedacht maar werkt niet in de praktijk. Niemand is zoals jij dus waarom iemand behandelen zoals jij zelf bent.
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 21:52:35 #45
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38828528
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:40 schreef NanKing het volgende:

[..]

Dat gebod is leuk bedacht maar werkt niet in de praktijk. Niemand is zoals jij dus waarom iemand behandelen zoals jij zelf bent.
nou, dan maken we er iets anders van : wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook aan een ander niet.

Dan kun je niet meer zeggen: ik haat mezelf, dus ik haat een ander ook.
Niet meer actief op Fok!
pi_38828656
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:35 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Dat is een aanname van mij, want ik weet niet waar deze aantrekkingskracht anders vandaan moet komen. Mijn visie is in ieder geval dat wij een heel abstract idee hebben van deze zaken, omdat we het toch meteen zien als iets in de kern mooi is. Mijn idee is dan dat dat het goddelijke oerprincipe is. Dat wij in het schone (mooie mensen, mooie dingen) iets herkennen van wat wij vergeten zijn toen we naar de aarde kwamen.
Hoe verklaar jij dan het verschil in smaak? Wat de een mooi vindt, vindt de ander niet mooi.
pi_38828743
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:52 schreef Viking84 het volgende:

[..]

nou, dan maken we er iets anders van : wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook aan een ander niet.

Dan kun je niet meer zeggen: ik haat mezelf, dus ik haat een ander ook.
Dat is het zelfde alleen in andere woorden verpakt. Sommige dingen die ik niet fijn vind, vindt een ander wel fijn en vice versa. Ergo ik vind het gewoon een kul gebod in wat voor woorden je het ook verpakt.
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:03:35 #48
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38829046
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:57 schreef NanKing het volgende:

[..]

Dat is het zelfde alleen in andere woorden verpakt. Sommige dingen die ik niet fijn vind, vindt een ander wel fijn en vice versa. Ergo ik vind het gewoon een kul gebod in wat voor woorden je het ook verpakt.
hoezo . Ik vind het een heel goed gebod hoor, waar iedereen eens naar zou moeten leven Dan zou de wereld er een stuk beter uit zien. Bovendien stamt het gebod uit een rijke traditie van dergelijke geboden in verschillende varianten Dus ik denk dat het een heel goed uitgangspunt is voor het christelijk geloof
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:06:36 #49
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38829158
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:55 schreef MrBean het volgende:

[..]

Hoe verklaar jij dan het verschil in smaak? Wat de een mooi vindt, vindt de ander niet mooi.
Het gaat niet om de oppervlakkige representatie ervan (want daarover verschillen we inderdaad van mening) maar ik denk dat je toch ook wel objectief kunt vast stellen wat schoonheid is (bijv beschouwd als een wiskundige formule) en wat een mooi muziekstuk is. Onafhankelijk van alle uiterlijke manifestaties hiervan ligt er één wiskundig oerprincipe aan ten grondslag.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:07:57 #50
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_38829222
Ik geloof dat de mens na zijn dood compost is, en dat je geen herinneringen of gedachten hebt. Enkel zwart, eeuwig zwart. Wat prima is aangezien je ook geen tijdsbesef hebt dan.
pi_38829286
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:03 schreef Viking84 het volgende:

[..]

hoezo . Ik vind het een heel goed gebod hoor, waar iedereen eens naar zou moeten leven Dan zou de wereld er een stuk beter uit zien. Bovendien stamt het gebod uit een rijke traditie van dergelijke geboden in verschillende varianten Dus ik denk dat het een heel goed uitgangspunt is voor het christelijk geloof
Het gebod werkt niet omdat de mens vaak niet buiten zijn of haar eigen kaders kijkt.
'doe een ander niet aan wat jij zelf niet wilt' werkt niet omdat, niemand hetzelfde is.
Als iedereen hier naar zou leven zou het helemaal een zooitje worden (ik bedoel letterlijk naar leven). Wat mij tegen staat aan dat gebod is dat empathisch vermogen bij voorbaat uitgesloten wordt, omdat jij iemand niet aan moet doen wat jij zelf niet wilt 'hebben'.
Doe je nooit iets voor iemand of geef je nooit iets aan iemand of zeg je nooit iets tegen iemand wat voor jouzelf niet goed is?
Het uitgangspunt is leuk maar de praktijk is onmogelijk.
ijs_beer fan!
pi_38829309
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:06 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Het gaat niet om de oppervlakkige representatie ervan (want daarover verschillen we inderdaad van mening) maar ik denk dat je toch ook wel objectief kunt vast stellen wat schoonheid is (bijv beschouwd als een wiskundige formule) en wat een mooi muziekstuk is. Onafhankelijk van alle uiterlijke manifestaties hiervan ligt er één wiskundig oerprincipe aan ten grondslag.
Hmmm, laat me raden, dat oerprincipe beschrijft muziekstukken en mensen die toevallig jij wel mooi vindt?

Zit het oerprincipe in het nieuwe nummer van Paris Hilton of in de Matthaüs Passion?
pi_38829353
Ik geloof dat de mens niet de intelligentie heeft om over dit soort zaken te filosoferen en niet de kennis heeft om er iets van te weten. Daarom accepteer ik dat ik niet weet waar we vandaan komen en heen gaan, en veroordeel ik mensen die denken dat wel te weten (vooral gristentuig)
pi_38829367
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:07 schreef Xebrozius het volgende:
Ik geloof dat de mens na zijn dood compost is, en dat je geen herinneringen of gedachten hebt. Enkel zwart, eeuwig zwart. Wat prima is aangezien je ook geen tijdsbesef hebt dan.
Aha! Dus er is wel een gedachte: zwart.
pi_38829407
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:10 schreef Borkydude het volgende:
Ik geloof dat de mens niet de intelligentie heeft om over dit soort zaken te filosoferen en niet de kennis heeft om er iets van te weten. Daarom accepteer ik dat ik niet weet waar we vandaan komen en heen gaan, en veroordeel ik mensen die denken dat wel te weten (vooral gristentuig)
Ik ben gangster of niet?
pi_38829423
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:09 schreef MrBean het volgende:

[..]

Hmmm, laat me raden, dat oerprincipe beschrijft muziekstukken en mensen die toevallig jij wel mooi vindt?

Zit het oerprincipe in het nieuwe nummer van Paris Hilton of in de Matthaüs Passion?
Je kunt wel degelijk stellen dat de Matthaüs Passion beter is als de nieuwe van Paris Hilton. Daarvoor hoef je niet eens van de Matthaüs passion te houden.
ijs_beer fan!
pi_38829472
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:11 schreef NanKing het volgende:

[..]

Je kunt wel degelijk stellen dat de Matthaüs Passion [/i]beter[i] is als de nieuwe van Paris Hilton. Daarvoor hoef je niet eens van de Matthaüs passion te houden.
Dat zeg jij, dat zeg ik, maar zegt een puberend meisje van 15 dat ook?
pi_38829529
Ik geloof in Allah, de heer der alles
pi_38829547
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:12 schreef MrBean het volgende:

[..]

Dat zeg jij, dat zeg ik, maar zegt een puberend meisje van 15 dat ook?
Kijkt dat puberende meisje objectief er naar? Heeft zij al de mogelijkheid om buiten haar eigen referentie kader te kijken?

al is objectief natuurlijk wel een erg subjectief begrip
ijs_beer fan!
pi_38829565
Ik geloof niet echt "ergens"" in ofzo. Ik geloof ook niet in god(want niet rechtvaardig) wel geloof ik denk ik in "het leven". , "Its all good", vrijheid en rechtvaardigheid en dat het leven goed is, en dat de dingen niet voor niets gebeuren, eigenlijk meer in mezelf dus.. Maar ik geloof wel, denk ik.
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:15:35 #61
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_38829608
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:10 schreef MrBean het volgende:

[..]

Aha! Dus er is wel een gedachte: zwart.
Nou ja, zo ervaar ik het... Even nuanceren dan maar. Je kent het wel als je gaat slapen en de volgende dag wakker wordt en je echt to-taal niets kunt herinneren van je dromen; enkel het zwart. Zo zie ik de dood ook.
pi_38829648
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:14 schreef NanKing het volgende:

[..]

Kijkt dat puberende meisje objectief er naar? Heeft zij al de mogelijkheid om buiten haar eigen referentie kader te kijken?
Ja, d'r vader draait de hele dag door klassieke muziek en ze wordt er helemaal gek van.

(bijvoorbeeld)
pi_38829693
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:14 schreef amornl87 het volgende:
Ik geloof niet echt "ergens"" in ofzo. Ik geloof ook niet in god(want niet rechtvaardig) wel geloof ik denk ik in "het leven". , "Its all good", vrijheid en rechtvaardigheid en dat het leven goed is, en dat de dingen niet voor niets gebeuren, eigenlijk meer in mezelf dus.. Maar ik geloof wel, denk ik.
Van alle abrahamistische geloven denk ik wel dat jij eerder naar de islam zou neigen?
pi_38829841
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:17 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Van alle abrahamistische geloven denk ik wel dat jij eerder naar de islam zou neigen?
nee ik denk meer uhh.. new-age stuff.. hoewel ik dat af en toe een beetje zweverig vind.
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_38829854
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:16 schreef MrBean het volgende:

[..]

Ja, d'r vader draait de hele dag door klassieke muziek en ze wordt er helemaal gek van.

(bijvoorbeeld)
Hoe kan zij er nog objectief naar kijken als ze het de hele dag hoort? Dan wordt het doodgedraait en dan ga je je er tegen verzetten.

Iets mooi vinden en iets goed vinden is natuurlijk ook iets anders. Ik vind sommige dingen (qua muziek) erg goed inelkaar zitten maar ik vind het persoonlijk 10 keer niets. Vanuit mijn referentie kader kan ik bijv. Blof beter vinden als de beatles (lame voorbeeld ik houd niet eens van blof:')) maar dat betekent niet dat ik het objectief gezien ook echt beter vind.
ijs_beer fan!
pi_38829932
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:20 schreef amornl87 het volgende:

[..]

nee ik denk meer uhh.. new-age stuff.. hoewel ik dat af en toe een beetje zweverig vind.
Is new-age abrahamistisch?
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:24:23 #67
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38830037
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:09 schreef MrBean het volgende:

[..]

Nee hoor, het gekke is dat ik vrij veel mensen mooi kan vinden, maar me toch niet tot iedereen aangetrokken voel. Ik heb dus het idee dat een bepaalde symmetrie in het uiterlijk van degenen die ik 'gewoon mooi' vind daar een rol bij speelt. Want de mensen waar ik me echt toe aangetrokken voel zijn echt niet (altijd) de mooiste mensen, hoor. Er mankeert vaak van alles aan: scheve neus, spitse kin whatever

En ik ben geen fan van klassieke muziek, maar ik vind wel dat klassieke muziek pure wiskunde is en dus ook de meest perfecte muziek
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:25:52 #68
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38830114
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:11 schreef NanKing het volgende:

[..]

Je kunt wel degelijk stellen dat de Matthaüs Passion beter is als de nieuwe van Paris Hilton. Daarvoor hoef je niet eens van de Matthaüs passion te houden.
juistem! jij snapt het. Maar dat wil niet zeggen dat ik het zelf mooier vind of er graag naar luister. Maar wel dat het esthetischer is. En zo denk ik er dus ook over bij het idee van schoonheid en literatuur Bepaalde dingen 'kloppen' op één of andere manier. Moeilijk uit te leggen.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:28:07 #69
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38830221
Overigens hadden jullie misschien al gemerkt dat mijn levensbeschouwing sterk platonisch is Dat is wel grappig, want deze ideeën had ik al vóórdat ik Plato's ideeën kende. Dus dat vind ik toch wel richtinggevend voor mezelf Ik heb niet een wereldbeeld van één of andere filosoof overgenomen. Ik heb het eigenlijk zélf bedacht en ben tenslotte tot de ontdekking gekomen dat ik niet de enige ben die zo denkt.
Niet meer actief op Fok!
pi_38830265
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:25 schreef Viking84 het volgende:

[..]

juistem! jij snapt het. Maar dat wil niet zeggen dat ik het zelf mooier vind of er graag naar luister. Maar wel dat het esthetischer is. En zo denk ik er dus ook over bij het idee van schoonheid en literatuur Bepaalde dingen 'kloppen' op één of andere manier. Moeilijk uit te leggen.
Maar dat is toch voor iedereen anders?
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:31:04 #71
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38830380
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:28 schreef MrBean het volgende:

[..]

Maar dat is toch voor iedereen anders?
ja dat weet ik niet, hoor. Het klinkt misschien heel flauw, maar ik denk dat veel mensen wel objectief tot een abstracte definitie van schoonheid kunnen komen als ze er maar objectief genoeg naar kijken en er echt over na willen denken. Er is perfectie mogelijk, maar er zijn weinig mensen die zo symmetrisch zijn dat ze daaraan voldoen. En dat is ook niet erg, want dat weten we. We hebben immers altijd genoeg te klagen over onze partner.
Niet meer actief op Fok!
pi_38830555
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:31 schreef Viking84 het volgende:

[..]

ja dat weet ik niet, hoor. Het klinkt misschien heel flauw, maar ik denk dat veel mensen wel objectief tot een abstracte definitie van schoonheid kunnen komen als ze er maar objectief genoeg naar kijken en er echt over na willen denken. Er is perfectie mogelijk, maar er zijn weinig mensen die zo symmetrisch zijn dat ze daaraan voldoen. En dat is ook niet erg, want dat weten we. We hebben immers altijd genoeg te klagen over onze partner.
Heb je het nou over uiterlijk of innerlijk of beide?
Overigens geloof denk ik dat perfectie in de mens een van de meest subjectieve dingen is wat bestaat.
ijs_beer fan!
pi_38830619
Ik geloof dat ik schaamluis heb...
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:36:06 #74
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38830629
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:34 schreef NanKing het volgende:

[..]

Heb je het nou over uiterlijk of innerlijk of beide?
Overigens geloof denk ik dat perfectie in de mens een van de meest subjectieve dingen is wat bestaat.
nee ik geloof echt dat er een abstract idee van perfectie is hoor Maar die opvatting hoef je niet met me te delen en ik heb ook niet de behoefte om anderen te overtuigen. Het is mijn visie die ik diep van binnen voel

Ik heb het voornamelijk over uiterlijk trouwens.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:36:16 #75
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38830636
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:35 schreef Borkydude het volgende:
Ik geloof dat ik schaamluis heb...
hoepel op
Niet meer actief op Fok!
pi_38830672
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:36 schreef Viking84 het volgende:

[..]

hoepel op
Net gaf ik een serieuze reactie maar die werd genegeerd
pi_38830828
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:37 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Net gaf ik een serieuze reactie maar die werd genegeerd
Ik zal er even op in gaan.
quote:
De mens is juist wel intelligent genoeg om over dit soort dingen te filosoferen, of we het zeker weten is een ander verhaal. Ik denk dat wij niet capabel genoeg zijn om 'de waarheid' (als er een absolute waarheid is) te bevatten.
Waarom veroordeel je mensen die dat wel denken te weten? Kun je die mensen niet gewoon in hun waarde laten ipv te smijten met woorden gristentuig.
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:45:16 #78
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38831037
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:40 schreef NanKing het volgende:

[..]

[..]

De mens is juist wel intelligent genoeg om over dit soort dingen te filosoferen, of we het zeker weten is een ander verhaal. Ik denk dat wij niet capabel genoeg zijn om 'de waarheid' (als er een absolute waarheid is) te bevatten.
Waarom veroordeel je mensen die dat wel denken te weten? Kun je die mensen niet gewoon in hun waarde laten ipv te smijten met woorden gristentuig.
Wat weet je het goed te formuleren
Overigens zit ik sinds een paar dagen op freethinker.nl en daar zijn ze minstens zo erg als christenen die denken het te weten.
Inderdaad: laat iedereen lekker z'n overtuiging behouden. Het is jammer dat Paulus op een gegeven moment de overtuiging gehad heeft dat hij de heidenen moest gaan bekeren. Dat heeft voor een hoop ellende gezorgd. Natuurlijk zul je altijd mensen houden die anderen moeten vervelen met de overtuiging dat alleen hún religie juist is, maar de joden waren tenminste nog verdraagzaam (en ze moesten wel, gezien de politiek in Rome).
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:45:51 #79
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38831066
Wat een 'iets-isten' hier, stelletje lafaards
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_38831071
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:40 schreef NanKing het volgende:

[..]

[..]

We kunnen best filosoferen, maar er komt toch niks zinnigs uit denk ik, omdat het gaat om dingen waar je niks van af weet, zoals waar je na de dood heengaat, je hebt geen enkel idee.

En ik vind het ronduit debiel om in de dingen te geloven waar een christen in gelooft. Geld ook voor andere geloven.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:48:04 #81
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38831175
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:45 schreef Borkydude het volgende:

[..]

We kunnen best filosoferen, maar er komt toch niks zinnigs uit denk ik, omdat het gaat om dingen waar je niks van af weet, zoals waar je na de dood heengaat, je hebt geen enkel idee.

En ik vind het ronduit debiel om in de dingen te geloven waar een christen in gelooft. Geld ook voor andere geloven.
ja, als je maar in je achterhoofd houdt dat je niets met zekerheid kunt zeggen. Helemaal niet meer filosoferen zou de mens monddood maken. Het is voor veel mensen verhelderend om hun filosofietjes met anderen te delen. Dat maakt het leven leuk. Laat ze lekker.
En ik vind dat je minstens respect mag opbrengen voor een ander zijn geloofsovertuiging, dus het woord 'debiel' bestaat niet in mijn woordenboek met betrekking tot welke overtuiging dan ook.
Niet meer actief op Fok!
pi_38831179
aanraking met eindigheid brengt een onstilbare drang naar oneindigheid teweeg...m.a.w. nee ik geloof in niets. Ik vind het zelfs zeer arrogant en pretentieus om te geloven dat er speciaal voor ons een hemel is weggelegd. Wat versta ik dan onder God? Wel, ik geloof wel in buitenaards leven en er zullen wel soorten bijzitten die zodanig veel verder zijn dan ons dat we hun eigelijk als God kunnen beschouwen. Maar dat er een speciale God is die over ons waakt? nee, dat geloof ik niet. Hiermee heb ik echter niet gezegd dat godsdienst nutteloos is, maar dat is een ander verhaal...
pi_38831229
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:45 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Heb je ook enig idee wat filosofie inhoudt en wat filosofie teweeg heeft gebracht voor de mensheid?
Filosofie is de vader van de wetenschap dat moet je niet vergeten.

Als jij iets debiel vindt betekent nog niet dat het zo is. Nu redeneer je op precies dezelfde manier hoe Christenen doen waar jij een hekel aan hebt.
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:49:25 #84
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38831240
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:51 schreef speknek het volgende:

Ik deel deze opvatting ten dele. Daar wil ik nog aan toevoegen dat ik vind dat mensen veel te idealistisch zijn. Ik geloof dat onze evolutie te ver 'doorgeschoten' is (eigenlijk kan dat niet vanuit evolutionistisch oogpunt, maar ik ben even subjectief). We kunnen te veel nadenken over onszelf. Dat heeft ook een hoop goede dingen gebracht, maar ook het verwerpelijke idealisme.
pi_38831380
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:49 schreef NanKing het volgende:

[..]

Heb je ook enig idee wat filosofie inhoudt en wat filosofie teweeg heeft gebracht voor de mensheid?
Filosofie is de vader van de wetenschap dat moet je niet vergeten.

Als jij iets debiel vindt betekent nog niet dat het zo is. Nu redeneer je op precies dezelfde manier hoe Christenen doen waar jij een hekel aan hebt.
Jawel, als ik iets debiel vind dan is het ook debiel.
pi_38831470
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:52 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Je wilde serieus de discussie aan? Doe dan niet zo prenataal .
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:54:35 #87
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38831516
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:52 schreef Borkydude het volgende:

[..]

haha . *echo van fundamentalistische christenen*
Niet meer actief op Fok!
pi_38831535
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:53 schreef NanKing het volgende:

[..]

Je wilde serieus de discussie aan? Doe dan niet zo prenataal .
Sorry, filosoferen vind ik leuk, maar erover praten niet, daarom ga ik maar weer

Ik sluit af met het passende: Ik geloof dat ik in mijn broek geplast heb.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:56:10 #89
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38831611
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:54 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Sorry, filosoferen vind ik leuk, maar erover praten niet, daarom ga ik maar weer

Ik sluit af met het passende: Ik geloof dat ik in mijn broek geplast heb.
ja dag fijn dat je ons deelgenoot hebt willen maken van jouw opvatting en we zullen je niet missen enzo
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 23:00:51 #90
8369 speknek
Another day another slay
pi_38831900
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:09 schreef NanKing het volgende:
Het gebod werkt niet omdat de mens vaak niet buiten zijn of haar eigen kaders kijkt.
'doe een ander niet aan wat jij zelf niet wilt' werkt niet omdat, niemand hetzelfde is.
Als iedereen hier naar zou leven zou het helemaal een zooitje worden (ik bedoel letterlijk naar leven). Wat mij tegen staat aan dat gebod is dat empathisch vermogen bij voorbaat uitgesloten wordt, omdat jij iemand niet aan moet doen wat jij zelf niet wilt 'hebben'.
Doe je nooit iets voor iemand of geef je nooit iets aan iemand of zeg je nooit iets tegen iemand wat voor jouzelf niet goed is?
Het uitgangspunt is leuk maar de praktijk is onmogelijk.
Een misschien wat beter 'bewijs' kun je vinden in de verwerping van het categorisch imperatief van Kant. Dat is een abstracte, edele vorm van 'wat je wil dat een ander niet geschiedt, doe dat ook zelf niet'.
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:49 schreef Fir3fly het volgende:
Ik deel deze opvatting ten dele. Daar wil ik nog aan toevoegen dat ik vind dat mensen veel te idealistisch zijn. Ik geloof dat onze evolutie te ver 'doorgeschoten' is (eigenlijk kan dat niet vanuit evolutionistisch oogpunt, maar ik ben even subjectief). We kunnen te veel nadenken over onszelf. Dat heeft ook een hoop goede dingen gebracht, maar ook het verwerpelijke idealisme.
EOS van deze maand gelezen? .
  dinsdag 13 juni 2006 @ 23:02:59 #91
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38832014
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 23:00 schreef speknek het volgende:

[..]

EOS van deze maand gelezen? .
EOS
pi_38832105
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 23:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Een misschien wat beter 'bewijs' kun je vinden in de verwerping van het categorisch imperatief van Kant. Dat is een abstracte, edele vorm van 'wat je wil dat een ander niet geschiedt, doe dat ook zelf niet'.
Kant is van 'wat kan ik weten, wat kan ik doen, wat mag ik hopen'? Ik zal me er eens beter in verdiepen.
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 23:24:21 #93
8369 speknek
Another day another slay
pi_38832875
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 23:02 schreef Fir3fly het volgende:
EOS
Da's een Vlaams/Nederlands wetenschapsblad. Stond een artikel over in dat het geloof in god een evolutionair bijproduct van het zelfbewustzijn was. .
  dinsdag 13 juni 2006 @ 23:26:34 #94
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38832985
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 23:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Da's een Vlaams/Nederlands wetenschapsblad. Stond een artikel over in dat het geloof in god een evolutionair bijproduct van het zelfbewustzijn was. .
Hmm, interessant. Ik zal eens kijken
  dinsdag 13 juni 2006 @ 23:27:33 #95
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_38833028
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 23:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is ook zo ongeveer de stelling van Kant. Dat toen de mens eenmaal de moraal kende het onvermijdelijk op een religie zou uitlopen.
  woensdag 14 juni 2006 @ 10:31:34 #96
11458 ivetje
pi_38841189
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:00 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

En hoe weet jij zo zeker dat dat paarse koknijn niet bestaat?? Discussiëren over geloof kan naar mijn mening niet, omdat iedereen kan en mag geloven in wat hij/zij zelf wil. Je maakt voor jezelf een beeld in je gedachte van wat er gebeurt na de dood etc. Daar kan verder niemand iets over zeggen of het klopt of niet of dat ik iets anders moet geloven. En dat vind ik ook het hele kormme aan geloof...er werd op page 1 al tegen mij gezegt dat, als ik niet in "god" geloof MOET ik wel in iets anders geloven. Ik moet helemaal nix...het is nog altijd mijn eigen gedachte en die bepaal ik zelf. Bijvoorbeeld in de kerk ofzo wordt je een geloof opgelegd en ze bepalen voor jou waarin je moet geloven. Daar ben ik het niet mee eens...geloof is iets persoonlijks en daarin bepaal je zelf hoe het gaat of neit.

Ik heb laatst nog tegen mijn vriend gezegt dat misschien juist wel dat gebeurt waarin je gelooft. Dus dat ik terug kom op aarde en dat christenen naar de hemel gaan en god tegenkomen etc. En als je totaal nergens in gelooft is er ook nix na de dood...wie zal het zeggen.
To infinity…and beyond!
  woensdag 14 juni 2006 @ 10:47:11 #97
128605 W8ezel
Way, down, to Egyptland
pi_38841565
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 10:31 schreef ivetje het volgende:

Ik heb laatst nog tegen mijn vriend gezegt dat misschien juist wel dat gebeurt waarin je gelooft. Dus dat ik terug kom op aarde en dat christenen naar de hemel gaan en god tegenkomen etc. En als je totaal nergens in gelooft is er ook nix na de dood...wie zal het zeggen.
Volgens mij overschat jij de menselijke geest een klein beetje; 'wanneer ik geloof dat ik zal reincarneren als een teenslipper, dan zal dat ook gebeuren'.
Niet voor de poes...neuhh
  woensdag 14 juni 2006 @ 11:04:55 #98
11458 ivetje
pi_38842023
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 10:47 schreef W8ezel het volgende:

[..]

Volgens mij overschat jij de menselijke geest een klein beetje; 'wanneer ik geloof dat ik zal reincarneren als een teenslipper, dan zal dat ook gebeuren'.
Wie weet...het zou allemaal kunnen toch? Alleen lijkt een teenslipper mij nou niet zo heel leuk om als terug te komen maar goed
To infinity…and beyond!
  woensdag 14 juni 2006 @ 11:12:41 #99
128605 W8ezel
Way, down, to Egyptland
pi_38842235
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 11:04 schreef ivetje het volgende:

[..]

Wie weet...het zou allemaal kunnen toch? Alleen lijkt een teenslipper mij nou niet zo heel leuk om als terug te komen maar goed
Was maar een voorbeeld Maar wat gebeurd er dan met de dieren? En zouden we met jouw voorstelling van de macht van de menselijke geest niet ontzettend veel last hebben van mensen met een identiteitscrisis?
Niet voor de poes...neuhh
pi_38842302
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 10:31 schreef ivetje het volgende:

[..]

En hoe weet jij zo zeker dat dat paarse koknijn niet bestaat?? Discussiëren over geloof kan naar mijn mening niet, omdat iedereen kan en mag geloven in wat hij/zij zelf wil. Je maakt voor jezelf een beeld in je gedachte van wat er gebeurt na de dood etc. Daar kan verder niemand iets over zeggen of het klopt of niet of dat ik iets anders moet geloven. En dat vind ik ook het hele kormme aan geloof...er werd op page 1 al tegen mij gezegt dat, als ik niet in "god" geloof MOET ik wel in iets anders geloven. Ik moet helemaal nix...het is nog altijd mijn eigen gedachte en die bepaal ik zelf. Bijvoorbeeld in de kerk ofzo wordt je een geloof opgelegd en ze bepalen voor jou waarin je moet geloven. Daar ben ik het niet mee eens...geloof is iets persoonlijks en daarin bepaal je zelf hoe het gaat of neit.

Dat was ik die zei dat je wel iets anders 'moet' geloven en daarbij bedoel ik niet moeten in de zin dat het verplicht is maar in de zin dat je toch wel enig idee moet hebben waar je stelling op gebaseert is?
Natuurlijk mag een ieder van zijn eigen gevoel uit gaan en van daaruit zijn of haar eigen geloof creeëren. Maar je eigen gevoel kan geen maatstaaf zijn in discussies als dit (lees: in mijn opinie).
Natuurlijk ben je vrij om ten aller tijde van je eigen gevoel uit te gaan in dit soort kwesties maar enige onderbouwing voor jouw gevoel kan alleen voor jezelf al fijn zijn.

Waarom ben je van mening dat er over geloof niet te discuseren valt? Denk je dat iedereen met zijn of haar geloof of ideeën daarvan geboren is? Of ooit op een dag wakker is geworden en zomaar wist hoe het in elkaar zat? Juist dit soort discussies zijn nuttig om te kijken waar jij in het leven staat hoe je er over denkt en dat te delen met anderen om zo samen te leren van elkaar.

Over je laatste alinea had iemand hier laatst een hele leuke link ik weet alleen niet meer wie .
ijs_beer fan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')