abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38830672
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:36 schreef Viking84 het volgende:

[..]

hoepel op
Net gaf ik een serieuze reactie maar die werd genegeerd
pi_38830828
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:37 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Net gaf ik een serieuze reactie maar die werd genegeerd
Ik zal er even op in gaan.
quote:
Ik geloof dat de mens niet de intelligentie heeft om over dit soort zaken te filosoferen en niet de kennis heeft om er iets van te weten. Daarom accepteer ik dat ik niet weet waar we vandaan komen en heen gaan, en veroordeel ik mensen die denken dat wel te weten (vooral gristentuig)
De mens is juist wel intelligent genoeg om over dit soort dingen te filosoferen, of we het zeker weten is een ander verhaal. Ik denk dat wij niet capabel genoeg zijn om 'de waarheid' (als er een absolute waarheid is) te bevatten.
Waarom veroordeel je mensen die dat wel denken te weten? Kun je die mensen niet gewoon in hun waarde laten ipv te smijten met woorden gristentuig.
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:45:16 #78
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38831037
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:40 schreef NanKing het volgende:

[..]

[..]

De mens is juist wel intelligent genoeg om over dit soort dingen te filosoferen, of we het zeker weten is een ander verhaal. Ik denk dat wij niet capabel genoeg zijn om 'de waarheid' (als er een absolute waarheid is) te bevatten.
Waarom veroordeel je mensen die dat wel denken te weten? Kun je die mensen niet gewoon in hun waarde laten ipv te smijten met woorden gristentuig.
Wat weet je het goed te formuleren
Overigens zit ik sinds een paar dagen op freethinker.nl en daar zijn ze minstens zo erg als christenen die denken het te weten.
Inderdaad: laat iedereen lekker z'n overtuiging behouden. Het is jammer dat Paulus op een gegeven moment de overtuiging gehad heeft dat hij de heidenen moest gaan bekeren. Dat heeft voor een hoop ellende gezorgd. Natuurlijk zul je altijd mensen houden die anderen moeten vervelen met de overtuiging dat alleen hún religie juist is, maar de joden waren tenminste nog verdraagzaam (en ze moesten wel, gezien de politiek in Rome).
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:45:51 #79
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38831066
Wat een 'iets-isten' hier, stelletje lafaards
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_38831071
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:40 schreef NanKing het volgende:

[..]

[..]

We kunnen best filosoferen, maar er komt toch niks zinnigs uit denk ik, omdat het gaat om dingen waar je niks van af weet, zoals waar je na de dood heengaat, je hebt geen enkel idee.

En ik vind het ronduit debiel om in de dingen te geloven waar een christen in gelooft. Geld ook voor andere geloven.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:48:04 #81
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38831175
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:45 schreef Borkydude het volgende:

[..]

We kunnen best filosoferen, maar er komt toch niks zinnigs uit denk ik, omdat het gaat om dingen waar je niks van af weet, zoals waar je na de dood heengaat, je hebt geen enkel idee.

En ik vind het ronduit debiel om in de dingen te geloven waar een christen in gelooft. Geld ook voor andere geloven.
ja, als je maar in je achterhoofd houdt dat je niets met zekerheid kunt zeggen. Helemaal niet meer filosoferen zou de mens monddood maken. Het is voor veel mensen verhelderend om hun filosofietjes met anderen te delen. Dat maakt het leven leuk. Laat ze lekker.
En ik vind dat je minstens respect mag opbrengen voor een ander zijn geloofsovertuiging, dus het woord 'debiel' bestaat niet in mijn woordenboek met betrekking tot welke overtuiging dan ook.
Niet meer actief op Fok!
pi_38831179
aanraking met eindigheid brengt een onstilbare drang naar oneindigheid teweeg...m.a.w. nee ik geloof in niets. Ik vind het zelfs zeer arrogant en pretentieus om te geloven dat er speciaal voor ons een hemel is weggelegd. Wat versta ik dan onder God? Wel, ik geloof wel in buitenaards leven en er zullen wel soorten bijzitten die zodanig veel verder zijn dan ons dat we hun eigelijk als God kunnen beschouwen. Maar dat er een speciale God is die over ons waakt? nee, dat geloof ik niet. Hiermee heb ik echter niet gezegd dat godsdienst nutteloos is, maar dat is een ander verhaal...
pi_38831229
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:45 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Heb je ook enig idee wat filosofie inhoudt en wat filosofie teweeg heeft gebracht voor de mensheid?
Filosofie is de vader van de wetenschap dat moet je niet vergeten.

Als jij iets debiel vindt betekent nog niet dat het zo is. Nu redeneer je op precies dezelfde manier hoe Christenen doen waar jij een hekel aan hebt.
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:49:25 #84
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38831240
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:51 schreef speknek het volgende:
Ik geloof in het causaliteitsbeginsel (eventueel beperkt door waarschijnlijkheidsberekening). Ik geloof dat kennis het beste neo-logisch positivistisch opgedaan kan worden.

Mijn standpunt over god is die van het ignosticisme.
Ik deel deze opvatting ten dele. Daar wil ik nog aan toevoegen dat ik vind dat mensen veel te idealistisch zijn. Ik geloof dat onze evolutie te ver 'doorgeschoten' is (eigenlijk kan dat niet vanuit evolutionistisch oogpunt, maar ik ben even subjectief). We kunnen te veel nadenken over onszelf. Dat heeft ook een hoop goede dingen gebracht, maar ook het verwerpelijke idealisme.
pi_38831380
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:49 schreef NanKing het volgende:

[..]

Heb je ook enig idee wat filosofie inhoudt en wat filosofie teweeg heeft gebracht voor de mensheid?
Filosofie is de vader van de wetenschap dat moet je niet vergeten.

Als jij iets debiel vindt betekent nog niet dat het zo is. Nu redeneer je op precies dezelfde manier hoe Christenen doen waar jij een hekel aan hebt.
Jawel, als ik iets debiel vind dan is het ook debiel.
pi_38831470
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:52 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Je wilde serieus de discussie aan? Doe dan niet zo prenataal .
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:54:35 #87
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38831516
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:52 schreef Borkydude het volgende:

[..]

haha . *echo van fundamentalistische christenen*
Niet meer actief op Fok!
pi_38831535
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:53 schreef NanKing het volgende:

[..]

Je wilde serieus de discussie aan? Doe dan niet zo prenataal .
Sorry, filosoferen vind ik leuk, maar erover praten niet, daarom ga ik maar weer

Ik sluit af met het passende: Ik geloof dat ik in mijn broek geplast heb.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:56:10 #89
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38831611
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:54 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Sorry, filosoferen vind ik leuk, maar erover praten niet, daarom ga ik maar weer

Ik sluit af met het passende: Ik geloof dat ik in mijn broek geplast heb.
ja dag fijn dat je ons deelgenoot hebt willen maken van jouw opvatting en we zullen je niet missen enzo
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 23:00:51 #90
8369 speknek
Another day another slay
pi_38831900
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:09 schreef NanKing het volgende:
Het gebod werkt niet omdat de mens vaak niet buiten zijn of haar eigen kaders kijkt.
'doe een ander niet aan wat jij zelf niet wilt' werkt niet omdat, niemand hetzelfde is.
Als iedereen hier naar zou leven zou het helemaal een zooitje worden (ik bedoel letterlijk naar leven). Wat mij tegen staat aan dat gebod is dat empathisch vermogen bij voorbaat uitgesloten wordt, omdat jij iemand niet aan moet doen wat jij zelf niet wilt 'hebben'.
Doe je nooit iets voor iemand of geef je nooit iets aan iemand of zeg je nooit iets tegen iemand wat voor jouzelf niet goed is?
Het uitgangspunt is leuk maar de praktijk is onmogelijk.
Een misschien wat beter 'bewijs' kun je vinden in de verwerping van het categorisch imperatief van Kant. Dat is een abstracte, edele vorm van 'wat je wil dat een ander niet geschiedt, doe dat ook zelf niet'.
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:49 schreef Fir3fly het volgende:
Ik deel deze opvatting ten dele. Daar wil ik nog aan toevoegen dat ik vind dat mensen veel te idealistisch zijn. Ik geloof dat onze evolutie te ver 'doorgeschoten' is (eigenlijk kan dat niet vanuit evolutionistisch oogpunt, maar ik ben even subjectief). We kunnen te veel nadenken over onszelf. Dat heeft ook een hoop goede dingen gebracht, maar ook het verwerpelijke idealisme.
EOS van deze maand gelezen? .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 23:02:59 #91
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38832014
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 23:00 schreef speknek het volgende:

[..]

EOS van deze maand gelezen? .
EOS
pi_38832105
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 23:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Een misschien wat beter 'bewijs' kun je vinden in de verwerping van het categorisch imperatief van Kant. Dat is een abstracte, edele vorm van 'wat je wil dat een ander niet geschiedt, doe dat ook zelf niet'.
Kant is van 'wat kan ik weten, wat kan ik doen, wat mag ik hopen'? Ik zal me er eens beter in verdiepen.
ijs_beer fan!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 23:24:21 #93
8369 speknek
Another day another slay
pi_38832875
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 23:02 schreef Fir3fly het volgende:
EOS
Da's een Vlaams/Nederlands wetenschapsblad. Stond een artikel over in dat het geloof in god een evolutionair bijproduct van het zelfbewustzijn was. .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 23:26:34 #94
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_38832985
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 23:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Da's een Vlaams/Nederlands wetenschapsblad. Stond een artikel over in dat het geloof in god een evolutionair bijproduct van het zelfbewustzijn was. .
Hmm, interessant. Ik zal eens kijken
  dinsdag 13 juni 2006 @ 23:27:33 #95
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_38833028
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 23:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is ook zo ongeveer de stelling van Kant. Dat toen de mens eenmaal de moraal kende het onvermijdelijk op een religie zou uitlopen.
  woensdag 14 juni 2006 @ 10:31:34 #96
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_38841189
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:00 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Je redeneert zelf met 'nut' als het gaan om een God. Wat is dan de nut van reïncarnatie?

En zeker weten doe je het natuurlijk nooit, dat kan niet bij zaken die onbewijsbaar zijn. Toch als iemand zegt dat hij gelooft in een paars konijn dat het heelal heeft gemaakt, dan kan ik toch met mijn gezond verstand concluderen dat ook dat niet waar moet zijn.
En hoe weet jij zo zeker dat dat paarse koknijn niet bestaat?? Discussiëren over geloof kan naar mijn mening niet, omdat iedereen kan en mag geloven in wat hij/zij zelf wil. Je maakt voor jezelf een beeld in je gedachte van wat er gebeurt na de dood etc. Daar kan verder niemand iets over zeggen of het klopt of niet of dat ik iets anders moet geloven. En dat vind ik ook het hele kormme aan geloof...er werd op page 1 al tegen mij gezegt dat, als ik niet in "god" geloof MOET ik wel in iets anders geloven. Ik moet helemaal nix...het is nog altijd mijn eigen gedachte en die bepaal ik zelf. Bijvoorbeeld in de kerk ofzo wordt je een geloof opgelegd en ze bepalen voor jou waarin je moet geloven. Daar ben ik het niet mee eens...geloof is iets persoonlijks en daarin bepaal je zelf hoe het gaat of neit.

Ik heb laatst nog tegen mijn vriend gezegt dat misschien juist wel dat gebeurt waarin je gelooft. Dus dat ik terug kom op aarde en dat christenen naar de hemel gaan en god tegenkomen etc. En als je totaal nergens in gelooft is er ook nix na de dood...wie zal het zeggen.
To infinity…and beyond!
  woensdag 14 juni 2006 @ 10:47:11 #97
128605 W8ezel
Way, down, to Egyptland
pi_38841565
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 10:31 schreef ivetje het volgende:

Ik heb laatst nog tegen mijn vriend gezegt dat misschien juist wel dat gebeurt waarin je gelooft. Dus dat ik terug kom op aarde en dat christenen naar de hemel gaan en god tegenkomen etc. En als je totaal nergens in gelooft is er ook nix na de dood...wie zal het zeggen.
Volgens mij overschat jij de menselijke geest een klein beetje; 'wanneer ik geloof dat ik zal reincarneren als een teenslipper, dan zal dat ook gebeuren'.
Niet voor de poes...neuhh
  woensdag 14 juni 2006 @ 11:04:55 #98
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_38842023
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 10:47 schreef W8ezel het volgende:

[..]

Volgens mij overschat jij de menselijke geest een klein beetje; 'wanneer ik geloof dat ik zal reincarneren als een teenslipper, dan zal dat ook gebeuren'.
Wie weet...het zou allemaal kunnen toch? Alleen lijkt een teenslipper mij nou niet zo heel leuk om als terug te komen maar goed
To infinity…and beyond!
  woensdag 14 juni 2006 @ 11:12:41 #99
128605 W8ezel
Way, down, to Egyptland
pi_38842235
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 11:04 schreef ivetje het volgende:

[..]

Wie weet...het zou allemaal kunnen toch? Alleen lijkt een teenslipper mij nou niet zo heel leuk om als terug te komen maar goed
Was maar een voorbeeld Maar wat gebeurd er dan met de dieren? En zouden we met jouw voorstelling van de macht van de menselijke geest niet ontzettend veel last hebben van mensen met een identiteitscrisis?
Niet voor de poes...neuhh
pi_38842302
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 10:31 schreef ivetje het volgende:

[..]

En hoe weet jij zo zeker dat dat paarse koknijn niet bestaat?? Discussiëren over geloof kan naar mijn mening niet, omdat iedereen kan en mag geloven in wat hij/zij zelf wil. Je maakt voor jezelf een beeld in je gedachte van wat er gebeurt na de dood etc. Daar kan verder niemand iets over zeggen of het klopt of niet of dat ik iets anders moet geloven. En dat vind ik ook het hele kormme aan geloof...er werd op page 1 al tegen mij gezegt dat, als ik niet in "god" geloof MOET ik wel in iets anders geloven. Ik moet helemaal nix...het is nog altijd mijn eigen gedachte en die bepaal ik zelf. Bijvoorbeeld in de kerk ofzo wordt je een geloof opgelegd en ze bepalen voor jou waarin je moet geloven. Daar ben ik het niet mee eens...geloof is iets persoonlijks en daarin bepaal je zelf hoe het gaat of neit.

Dat was ik die zei dat je wel iets anders 'moet' geloven en daarbij bedoel ik niet moeten in de zin dat het verplicht is maar in de zin dat je toch wel enig idee moet hebben waar je stelling op gebaseert is?
Natuurlijk mag een ieder van zijn eigen gevoel uit gaan en van daaruit zijn of haar eigen geloof creeëren. Maar je eigen gevoel kan geen maatstaaf zijn in discussies als dit (lees: in mijn opinie).
Natuurlijk ben je vrij om ten aller tijde van je eigen gevoel uit te gaan in dit soort kwesties maar enige onderbouwing voor jouw gevoel kan alleen voor jezelf al fijn zijn.

Waarom ben je van mening dat er over geloof niet te discuseren valt? Denk je dat iedereen met zijn of haar geloof of ideeën daarvan geboren is? Of ooit op een dag wakker is geworden en zomaar wist hoe het in elkaar zat? Juist dit soort discussies zijn nuttig om te kijken waar jij in het leven staat hoe je er over denkt en dat te delen met anderen om zo samen te leren van elkaar.

Over je laatste alinea had iemand hier laatst een hele leuke link ik weet alleen niet meer wie .
ijs_beer fan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')