Hier maak ik uit op dat wetenschap gewoon een geloof is.. Wie is jullie God dan eigenlijk, wetenschap is net zo verwerpelijk als ieder ander geloof. Heb je NRC next van vandaag al gelezen?quote:
Haushofer
Haushofer - donderdag 13 juli 2006 @ 15:13
Jij begrijpt niet hoe wetenschap in zijn werk gaat, en hoe wetenschappers denken. Dat is je manko, Rude. Daarnaast begrijp je de theorieen an sich niet die jou boeien. Natuurlijk weet men niet of een theorie " volledig juist zijn". Dat claim ik niet, en dat claimt geen enkel wetenschappelijk ingesteld iemand. Van de RT weet men al dat ze niet helemaal kan kloppen, en van de snaartheorie weet men ook niet waar dat heen gaat.
Als het maar een geloof is, dan is er niets dat je tegenhoudt om van een hoog flatgebouw af te springen, rude. Wat heb je immers te vrezen? Zwaartekracht is toch niets meer dan een geloof?quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:45 schreef rudeonline het volgende:
Hier maak ik uit op dat wetenschap gewoon een geloof is..
Een aantal dingen zijn (nog) niet bewezen en/of onderboouwd. In die dingen moet je geloven.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:45 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hier maak ik uit op dat wetenschap gewoon een geloof is.. Wie is jullie God dan eigenlijk, wetenschap is net zo verwerpelijk als ieder ander geloof. Heb je NRC next van vandaag al gelezen?
nee, voor jou en andere mensen met een concentratie-spanne van minder dan een seconde niet nee.quote:Op donderdag 13 juli 2006 16:06 schreef ATuin-hek het volgende:
Moet dit nou...
Het is meer dan een hypothese. Het is goed wiskundig onderbouwd (ik liep op 2/3 van het bewijs vastquote:Op donderdag 13 juli 2006 13:47 schreef rudeonline het volgende:
dat het universum begrenst is zonder grens is slechts een hyphotese. Waarom zou je niet van dat model mogen afwijken? Zijn jullie dan allemaal eenkennig?
Ik vind dit, zonder sarcastisch te zijn, een goed voorstel.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 14:35 schreef rudeonline het volgende:
Misschien kunnen we eerst eens proberen te verwoorden wat de grens van het universum is, dan kunnen we daarna bepalen wat zich voor de grens bevindt, en dan later kijken wat er dan voorbij zou moeten zijn.
Probeer hier dan ook eerst te verwoorden wat het absolute 'nu' is. Niet om flauw te doen, maar ik heb eigenlijk geen idee wat je daarmee bedoelt.quote:Als iemand een idee heeft hoe je het absolute `nu` zou kunnen bepalen zou ik dat ook graag willen horen.
quote:Op vrijdag 14 juli 2006 14:35 schreef rudeonline het volgende:
Als iemand een idee heeft hoe je het absolute `nu` zou kunnen bepalen zou ik dat ook graag willen horen.
En wat heeft dat met de grens van het universum temaken?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:11 schreef rudeonline het volgende:
Dus als gelijktijdigheid niet bestaat, wat is dan de reden dat dit niet kan? Ik stel dat dit komt omdat niets zich op 2 plekken tegelijk kan bevinden. Mijn inziens zijn afstanden tijdsverschillen.
1 belangrijke faktor om gelijktijdigheid te verkrijgen is dat 2 "massa's" zich op exact dezelfde plek moeten bevinen. Dit kan natuurlijk nooit helemaal zo zijn, daarom denk ik dat gelijktijdigheid niet bestaat.
Ga dat boek van A. Einstein maar lezenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:24 schreef rudeonline het volgende:
Zover was ik nog niet. Ik probeer eerst te kijken wat voor jullie het absolute "nu" is. Misschien een hele andere vraag, maar wat is voor jou het absolute "nu". Het lijkt me belangrijk om te weten wat het nu is, als je wilt spreken over ruimte en TIJD.
Das vrij simpel. Ik denk dat hij het goed had.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 16:51 schreef rudeonline het volgende:
Ik vraag het niet aan Einstein, ik vraag het aan "jou". Kun je daar niet je eigen zienswijze over geven?
Nogmaals, ga er eens iets over lezen. Dat zou veel helpen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 17:02 schreef rudeonline het volgende:
Maar omdat jij dat "denkt" wil dat natuurlijk niet zeggen dat dat echt zo is. Maar daar gaat het nu niet om, ik vraag gewoon of je zelf kunt omschrijven in eigen woorden wat het "nu" eigenlijk is.
Is dat voor ieder persoon zijn eigen tijd, of bestaat er ook zoiets als een globale tijd die voor iedereen exact gelijk is? ( gelijktijdigheid bestond niet..??)
Doe eens inlezen rude. Tot die tijd heeft dit geen zin. Bovendien hoort dit niet in dit topic thuis.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 17:47 schreef rudeonline het volgende:
Alleen maar verwijzen naar boeken helpt niet echt in een discussie die gaat over iets wat nog niet bewezen is. Het gaat er juist om dat men zoveel mogelijk zijn eigen "boerenverstand" gebruikt waarna jhe meerdere visies met elkaar kan gaan vergelijken.
Wat is het "nu" volgens jou? En al zal dat overeenkomen met Einstein zijn ideeen, probeer het eens in eigen woorden te omschrijven. Dan pas kunnen we ontdekken waar elkaars raakvlakken liggen, dat doe je niet door naar een 3e persoon ( Einstein) te verwijzen die zelf niet meer kan reageren. Ik vraag jouw mening, niet die van Einstein.
Dit hoort hier niet thuis. Open er maar een topic over in TRUTH als je het zo graag wil weten.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 18:08 schreef rudeonline het volgende:
Dit hoort zeker wel in dit topic thuis, waarom zou ik me moeten inlezen als ik je gewoon jouw mening vraag? Heb jij ook boeken geschreven?
Waarom denk je dat hij het goed had?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 16:58 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Das vrij simpel. Ik denk dat hij het goed had.
Ruudje, ik wil het best voor je uiteenzetten, maar dat wordt een verhaal van een kantje of 80. Het lijkt me daarom het beste als je je zelf gewoon inleest.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 17:47 schreef rudeonline het volgende:
Alleen maar verwijzen naar boeken helpt niet echt in een discussie die gaat over iets wat nog niet bewezen is. Het gaat er juist om dat men zoveel mogelijk zijn eigen "boerenverstand" gebruikt waarna jhe meerdere visies met elkaar kan gaan vergelijken.
Wat is het "nu" volgens jou? En al zal dat overeenkomen met Einstein zijn ideeen, probeer het eens in eigen woorden te omschrijven. Dan pas kunnen we ontdekken waar elkaars raakvlakken liggen, dat doe je niet door naar een 3e persoon ( Einstein) te verwijzen die zelf niet meer kan reageren. Ik vraag jouw mening, niet die van Einstein.
Niet hier rude...quote:Op zaterdag 15 juli 2006 18:45 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom denk je dat hij het goed had?
quote:Op zaterdag 15 juli 2006 18:45 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom denk je dat hij het goed had?
Ga je maar inlezen. Dan kom je er vanzelf achter.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 19:28 schreef rudeonline het volgende:
Dat zal allemaal best zo zijn, maar wat stelde Einstein over hetgene wat zich op de grens van het universum bevond?
Niet alles wat je leest in boeken is waar. Overal waar theorie achter staat kan in principe nog weerlegd worden. Maar goed, de discussie gaat over het verwoorden van wat het "nu" eigenlijk is. Heb je daar zelf iets over te zeggen?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 19:02 schreef Twpk het volgende:
[..]
Ruudje, ik wil het best voor je uiteenzetten, maar dat wordt een verhaal van een kantje of 80. Het lijkt me daarom het beste als je je zelf gewoon inleest.
En wat heeft dat "nu" met het onderwerp te maken?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 19:35 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Niet alles wat je leest in boeken is waar. Overal waar theorie achter staat kan in principe nog weerlegd worden. Maar goed, de discussie gaat over het verwoorden van wat het "nu" eigenlijk is. Heb je daar zelf iets over te zeggen?
Om bovenstaande reden..quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:24 schreef rudeonline het volgende:
Zover was ik nog niet. Ik probeer eerst te kijken wat voor jullie het absolute "nu" is. Misschien een hele andere vraag, maar wat is voor jou het absolute "nu". Het lijkt me belangrijk om te weten wat het nu is, als je wilt spreken over ruimte en TIJD.
Lijkt mij vrij overbodig. Daar is al niet veel onduidelijkheid meer over.quote:
Omdat herhaling allicht niet onverstandig is, bij deze.quote:Op donderdag 13 juli 2006 16:26 schreef Doffy het volgende:
Even voor de goede orde, dit is een vervolg op Waarin dijt het heelal uit #2 . Gelieve dan ook in de geest van dát topic door te gaan.
Welke grensquote:Op zaterdag 15 juli 2006 19:28 schreef rudeonline het volgende:
Dat zal allemaal best zo zijn, maar wat stelde Einstein over hetgene wat zich op de grens van het universum bevond?
Dat zou dan betekenen dat we zijn omringt door een zwart gat, sterker nog, we zouden er dan in moeten zitten. Want welke richting we ook opkijken, we zien altijd een roodverschuiving.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:24 schreef Schonedal het volgende:
Zou het kunnen zijn dat de ruimte HIER expandeert omdat het ergens anders bezig is in te krimpen?
In een ander topic hadden we het over het verdwijnen in een zwart gat.
Ik stelde daar dat als iets in een zwart gat verdwijnt dat het dan een roodverschuiving ondergaat.
Bij melkwegstelsels op de grens van het waarneembare heelal gebeurt hetzelfde.
Is dat niet merkwaardig?
Mag ik hieruit suggereren dat de quest veelal onzin uitkraamt?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:50 schreef Haushofer het volgende:
Ik las trouwens laatst een ouwe Kijk door, waarin een stukje staat over een Portugees ( ene Magueijo ) die twijfelt aan de constantheid van de lichtsnelheid. Het is het augustusnummer van 2003. Ik citeer hieruit:
´Serieuze wetenschappers hebben niets dan ontzag voor Einsteins krachttoer. Wanneer je als wetenschapper aan je carriere hecht, kun je dan ook maar beter niet twijfelen aan een van de achterliggende principes van Einsteins vergelijkingen.´
Nou vind ik de Kijk een erg leuk blad. Maar dit soort nonsens schept een verkeerd beeld van wetenschap, een beeld wat Rudeonline ook heeft ( hij gebruikt de Quest voor 1 van zijn stukjes op zijn site ) Ja, het is waar dat veel fysici ontzag hebben voor de RT. En ja, er zijn niet veel fysici die openlijk twijfelen aan de theorie. Ze zijn er wel, maar niet veel. Dat heeft dan ook een reden, de theorie is bijzonder solide. Hier wordt gesuggereerd dat je verketterd wordt als je openlijk twijfelt aan de RT. En dat is denk ik niet zo. Ik herken deze houding iig niet. Jammer dat een leuk blad als de Kijk ( of de Quest, die lees ik ook graag, al is dat meestal op het toilet) meehelpt om dergelijke flauwekul bij het grote publiek te houden.
Wat betreft dat artikel over de RT wel ja. Zullen ze vast ook wel reacties op hebben gekregen. Feitelijk klopt het allemaal wel, maar er wordt vaak toch weer dat laagje sensatie over heen gegoten. En dat zorgt voor een boel misverstanden, als je het mij vraagt. Voor de rest prima blad hoorquote:Op zondag 16 juli 2006 11:19 schreef masterdave het volgende:
[..]
Mag ik hieruit suggereren dat de quest veelal onzin uitkraamt?
Jouw absolute nu is alleen mogelijk, als tijd bestaan uit intervallen, en geen continue proces is. Overigens duidt het 'absolute nu' erop dat juist datgene hetzelfde is voor IEDEREEN, want het is absoluut. Geen gevoelskwesties meer, geen rekenfoutjes, geen hoekcoördinaties en andere rotzooi. Absoluut is absoluut.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 14:35 schreef rudeonline het volgende:
Misschien kunnen we eerst eens proberen te verwoorden wat de grens van het universum is, dan kunnen we daarna bepalen wat zich voor de grens bevindt, en dan later kijken wat er dan voorbij zou moeten zijn.
@Twpk, misschien kun je op mijn eigen site kijken hoe ik erover denk. Andere suggesties die men heeft zijn natuurlijk welkom.
Als iemand een idee heeft hoe je het absolute `nu` zou kunnen bepalen zou ik dat ook graag willen horen.
Wer nicht von dreitausend Jahrenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 17:47 schreef rudeonline het volgende:
Ligt eraan hoe serieus je die vraag stelt natuurlijk. Ik weet er tbh vrij weinig vanaf, maar tja om een antwoord te geven op je vraag [wazig]Ja, het zou kunnen[/wazig]. Bij mij heeft dat overigens totaal geen gegronde redenen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:24 schreef Schonedal het volgende:
Zou het kunnen zijn dat de ruimte HIER expandeert omdat het ergens anders bezig is in te krimpen?
Roodverschuivingen zijn puur het oprekken van golflengten. Je kunt het vergelijken met het dopplereffect bij geluid (de geluidsveranderingen als een brandweerwagen met sirene langs komt).quote:In een ander topic hadden we het over het verdwijnen in een zwart gat.
Ik stelde daar dat als iets in een zwart gat verdwijnt dat het dan een roodverschuiving ondergaat.
Is dat niet merkwaardig?
Licht bij een zwart gat verliest energie, en dus zal de frequentie afnemen, en dus de golflengte groter worden, en dus krijg je een verschuiving naar het rode gedeelte in je spectrum. Het gros van de melkwegstelsels beweegt van ons af, en dus zal de golflengte groter worden, en dus zul je ook een roodverschuiving krijgen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:24 schreef Schonedal het volgende:
Is dat niet merkwaardig?
Natuurlijk zou het kunnen dat de ruimte HIER expandeert omdat het ergens anders bezig is in te krimpen, maar de vraag is (imo helaas) of de kans dat dit zo is groot genoeg is om serieus te onderzoeken.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:24 schreef Schonedal het volgende:
Is dat niet merkwaardig?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |