abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 17:39:32 #126
137975 Twpk
We are muppets
pi_40391049
Gauge, dat zeg zei ik dus ook

Alicey, dat kan dus wel......
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 17:43:17 #127
121745 Gauge
God does not play dice
pi_40391129
Oeh worden we boos?
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 18:35:02 #128
137975 Twpk
We are muppets
pi_40392393
tikje maar
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 18:45:42 #129
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_40392647
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 16:00 schreef Gauge het volgende:
Je kan de lichtsnelheid ook gewoon gelijkstellen aan 1 zworp, als je maar weet wat die zworp is...
En als we voor het gemak alles gelijk stellen aan 1 krijgen we 1+1=1, maar dat heeft Rude volgens mij 'pas' al eens aangetoond
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_40423793
Wat je zegt... 1 zworp = 300.000km + 1sec. 1 zworp is gelijk aan 300.000km/sec

Maar goed, of licht nu wel of niet beweegt. Wat is er mis mee om c vanaf nu 1 zworp te noemen?
  woensdag 2 augustus 2006 @ 17:48:34 #131
121745 Gauge
God does not play dice
pi_40424909
OK, doe nu eens serieus! Het is genoeg geweest.

Je kan geen getallen met verschillende eenheden optellen!

Dat is net alsof de trein gaat 10km/h + 1 liter.
Wat maakt het nu uit welke eenheid je het noemt? Als je een paar basiseenheden hebt moet je daar alles uit kunnen afleiden en als je een conflicterend systeem krijgt heb je ergens een vette fout gemaakt. Dus je kan niet alles voor het gemak gelijkstellen aan 1.

Verdorie, dat moet niet leuk zijn om dergelijke dingen niet te snappen, loop je de gehele dag gefrustreerd rond.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 18:09:12 #132
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_40425313
En nu weer ontopic. Rude, kappen met die rotte flauwekul van je, moeven naar je eigen forum.
'Nuff said
  woensdag 2 augustus 2006 @ 18:09:46 #133
693 ChOas
pi_40425325
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 17:48 schreef Gauge het volgende:

Verdorie, dat moet niet leuk zijn om dergelijke dingen niet te snappen, loop je de gehele dag gefrustreerd rond.
Maakt het leven juist veel makkelijker joh, bijvoorbeeld.. je hoeft bij het boodschappen doen niet meer op je wisselgeld te letten. Stel, je moet 3 Euro terugkrijgen dan maakt het niet uit of het euro's of centen of watdan ook zijn... als het er maar 3 zijn.
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  woensdag 2 augustus 2006 @ 18:13:13 #134
121745 Gauge
God does not play dice
pi_40425387
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 18:09 schreef ChOas het volgende:

[..]

Maakt het leven juist veel makkelijker joh, bijvoorbeeld.. je hoeft bij het boodschappen doen niet meer op je wisselgeld te letten. Stel, je moet 3 Euro terugkrijgen dan maakt het niet uit of het euro's of centen of watdan ook zijn... als het er maar 3 zijn.
Ik heb hier 500 bruine centjes voor je, wil je wisselen voor zo een briefje van 500, Rude?
pi_40425928
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 17:48 schreef Gauge het volgende:

Je kan geen getallen met verschillende eenheden optellen!

Dat is net alsof de trein gaat 10km/h + 1 liter.
Wat maakt het nu uit welke eenheid je het noemt? Als je een paar basiseenheden hebt moet je daar alles uit kunnen afleiden en als je een conflicterend systeem krijgt heb je ergens een vette fout gemaakt. Dus je kan niet alles voor het gemak gelijkstellen aan 1.

Een constante eenheid kun je toch wel op 1 stellen?

Als ik altijd met 100km/u rijd met de trein, dan kun je de tijd toch net zo goed bepalen aan de hand van afgelegde km als gemeten tijd?

200km staat dan gelijk aan 2 uur tijdsverloop.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 18:48:57 #136
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_40426134
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 17:02 schreef rudeonline het volgende:

Maar goed, of licht nu wel of niet beweegt. Wat is er mis mee om c vanaf nu 1 zworp te noemen?
Nou dat je de basisbeginselen van het rekenen niet beheerst lijkt me wel een mooi bezwaar Doe dit ff niet in dit topic rude.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_40426306
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 18:40 schreef rudeonline het volgende:
Als ik altijd met 100km/u rijd met de trein, dan kun je de tijd toch net zo goed bepalen aan de hand van afgelegde km als gemeten tijd?

200km staat dan gelijk aan 2 uur tijdsverloop.
kijk en hier komt het dimensieverhaal weer:
Rude: dat is PRECIES wat de snelheid 100 km/h zegt.

Dimensies, Dimensies, Dimensies.
Could be possibility?
pi_40426382
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 17:02 schreef rudeonline het volgende:
Vind je het erg als ik niets van deze rekensom snap?
zeg je nu
1 zworp = 300 000 km + 1 s = 300 000 km/s ?
quote:
Dat mag prima, maar dat veranderd helemaal niets. 1 zworp is dan nog steeds ong 300 000 km/s. Je kunt ook zeggen dat de we een afstand van bijv nu 10m 'X' noemen. of Y. Maar dat veranderd niets aan de hele Natuurkunde. Behalve dat iedereen naar gelieve zworpen en blorpen gaat definieren, wat natuurlijk niet handig is, en het heeft geen meerwaarde.

Dat de lichtsnelheid in sommige situaties 1 wordt genoemd, dwz c = 1, heeft met relativistische eenheden te maken.
Dus c = 1 of c = 300 000 km/h. In het ene geval is c natuurlijk dimensieloos.
Could be possibility?
pi_40426398
Juist, en zo volgen ontelbare dimensies elkaar continue op. Misschien maakt onderstaande tekst iets meer duidelijk over de manier waarop wij met onze gedachte de werkelijkheid creeeren..
quote:
Het concept van het eigen bewustzijn ( het "nu" ) als grens van het universum is iig voor een x aantal personen wel voor te stellen. Aangezien morgen immers nog niet bestaat, kun je je afvragen of de tijd en rumte waar wij ons morgen bevinden nu al zou moeten bestaan. Dat wij zelf bepalen hoe wij onze tijd en ruimte van morgen indelen ( we bepalen zelf de toekomst.. ) is denk ik ook wel enigzins begrijpbaar. Als voorbeeld hiervan kun je naar de geschiedenis kijken waarin keuzes uit het verleden ons wereldbeeld tot op de dag van vandaag beinvloeden.

Stel dat we nooit met schepen de oceaan waren overgestoken, hadden we dan ooit aardappels kunnen eten, hoe hadden onze keukens er dan nu uitgezien?

Nu denk ik dat dit een heel simpel voorbeeld is, maar duidelijk mag zijn dat als wij bepaalde keuzes maken dat deze invloed hebben op het verloop van onze toekomst. Zodoende stel ik dat al onze keuzes bepalend zijn voor onze toekomst.

Misschien lijkt dit op het eerste gezicht simpelle filosofie, maar wat ik graag zou willen is dat wij tot een beter inzicht komen in de mate waarop wij zelf de toekomst bepalen.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 19:03:15 #140
693 ChOas
pi_40426426
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 19:02 schreef rudeonline het volgende:
Juist, en zo volgen ontelbare dimensies elkaar continue op. Misschien maakt onderstaande tekst iets meer duidelijk over de manier waarop wij met onze gedachte de werkelijkheid creeeren..
[..]
We waren nu even met wiskunde bezig Rude, niet filosofie...

[Stephen Roberts]
pi_40426455
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 19:01 schreef H.Thijs het volgende:

[..]

Dat mag prima, maar dat veranderd helemaal niets. 1 zworp is dan nog steeds ong 300 000 km/s. Je kunt ook zeggen dat de we een afstand van bijv nu 10m 'X' noemen. of Y. Maar dat veranderd niets aan de hele Natuurkunde. Behalve dat iedereen naar gelieve zworpen en blorpen gaat definieren, wat natuurlijk niet handig is, en het heeft geen meerwaarde.

Dat de lichtsnelheid in sommige situaties 1 wordt genoemd, dwz c = 1, heeft met relativistische eenheden te maken.
Dus c = 1 of c = 300 000 km/h. In het ene geval is c natuurlijk dimensieloos.
En als je de afstand 300.000km b.v. 1 zworp zou noemen, net als de je 1000m b.v. 1 km noemt.

Is 1 zworp/sec dan ook dimensieloos?
pi_40426518
Altijd interresant, Een grens zal er niet zijn(je kan moeilijk een grens overschrijden terwijl daarna niks is..)He universum is zo onwerkelijk groot, aan de ene kant denk ik, Aan alles zit een eind, aan de andere kant lijkt me dat met deze discussie onlogisch. Kan het heelal niet op de een of andere manier rond zijn..
pi_40426558
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 19:02 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik ben nu aan het lachen, hardop.
Alhoewel het een interessante quote is (en toch niets impliceert), heeft het niks met je bewering hierboven te maken, en je bewering boven heeft op zijn beurt weer niets met mijn post te maken.

Van wie is die quote trouwens?
Could be possibility?
pi_40426711
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 19:04 schreef rudeonline het volgende:

[..]

En als je de afstand 300.000km b.v. 1 zworp zou noemen, net als de je 1000m b.v. 1 km noemt.

Is 1 zworp/sec dan ook dimensieloos?
nee. -_-
Ik dacht dat je inmiddels zou snappen waar we het over hadden Rude, dwz ik dacht dat je daadwerkelijk wist wat de dimensies (in deze zin vh woord) zijn.

1 zworp is niet dimensieloos. Zijn waarde is namelijk 300 000 km. Eenheden geven dimensies.
zworp/s heeft dus ook een dimensie. Als zworp dimensieloos zou zijn, zou de dimensie van zworp/s vanzelfsprekend s-1 zijn. In dit geval echter is de dimensie van zworp/s gelijk aan km/s
Could be possibility?
pi_40426743
Kan het Universum niet (net als aarde) rond zijn?
pi_40426777
Wat is het verschil tussen deze 2 voorbeelden dan?

1000m/sec = 1km/sec
300.000km/sec = 1 zworp/sec

Ik weet dat een zworp nog geen bestaande eenheid is, maar het principe lijkt me duidelijk hier..
pi_40426929
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 19:16 schreef ReservoirDogs het volgende:
Kan het Universum niet (net als aarde) rond zijn?

&

Altijd interresant, Een grens zal er niet zijn(je kan moeilijk een grens overschrijden terwijl daarna niks is..)He universum is zo onwerkelijk groot, aan de ene kant denk ik, Aan alles zit een eind, aan de andere kant lijkt me dat met deze discussie onlogisch. Kan het heelal niet op de een of andere manier rond zijn..
Bolvormig bedoel je? Wie ben ik om te zeggen: nee dat kan niet!.
Zelfs als alles wat we hadden een andere kant op zou wijzen zou ik nog niet durven zeggen dat het niet kan
Er zijn inderdaad modellen van een soortement bolvormige universum. Tenminste dat neem ik aan, want zo stelde ik mij dat altijd voor. Immers waar een bang in het begin was (gesteld), en alles met een relatief even snelle snelheid van dat middelpunt verdwijnt, geeft een gelijk verdeelde ruimte (bolvormig).
Of dit juist is, en het heelal inderdaad een soortgelijke vorm heeft (van benadering een bol of misschien een opgerekte bol (een 3d ovale vorm, wat is de naam daar voor?)), of niet, dat weet ik niet
Could be possibility?
pi_40427033
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 19:17 schreef rudeonline het volgende:
Wat is het verschil tussen deze 2 voorbeelden dan?

1000m/sec = 1km/sec
300.000km/sec = 1 zworp/sec

Ik weet dat een zworp nog geen bestaande eenheid is, maar het principe lijkt me duidelijk hier..
Het verschil is een verschil van 299 999 in km/s.

Of bedoel je de dimensies? Die zijn gelijk aan elkaar. Nuja de km is natuurlijk 103m en eigenlijk zou voor allen duidelijkheid altijd alles naar dezelfde eenheden omgeschreven moeten worden...
Dus anders gezegd, 1 km/s, 300.000 km/s en 1 zworp/s hebben alle drie dezelfde dimensie, wat nu wel overduidelijk is, lijkt me.
Could be possibility?
pi_40427061
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 19:23 schreef H.Thijs het volgende:

[..]

Bolvormig bedoel je? Wie ben ik om te zeggen: nee dat kan niet!.
Zelfs als alles wat we hadden een andere kant op zou wijzen zou ik nog niet durven zeggen dat het niet kan
Er zijn inderdaad modellen van een soortement bolvormige universum. Tenminste dat neem ik aan, want zo stelde ik mij dat altijd voor. Immers waar een bang in het begin was (gesteld), en alles met een relatief even snelle snelheid van dat middelpunt verdwijnt, geeft een gelijk verdeelde ruimte (bolvormig).
Of dit juist is, en het heelal inderdaad een soortgelijke vorm heeft (van benadering een bol of misschien een opgerekte bol (een 3d ovale vorm, wat is de naam daar voor?)), of niet, dat weet ik niet
Ik kan me niet anders voorstellen namelijk dat het universum rond is, ook de banen van de planeten (het langs elkaar heendraaien) gaat altijd om de as van elkaar heen in een ronde boog, dit moet dan ook met elkaar te maken hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')