abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 17:29:07 #1
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_39759888
Ik moest vanmiddag naar de notaris om een akte van erfrecht op te laten maken vanwege het overlijden van mijn vader. Tot mijn grote verbazing (en schrik) bleek er een heel oud testament te bestaan, uit 1948, toen mijn vader 21 was. Hij was toen bij de Broeders van Maastricht, een of andere (nog bestaande) kloosterorde. De inhoud van het testament is nog niet bekend, maar laat zich wel raden natuurlijk. De katholieke kerk aan het werk.

Nu is het zo dat mijn vader daar maar kort geweest is en zo'n 12 jaar later is hij met mijn moeder getrouwd. Ik ben het enige overgebleven kind uit die relatie, in 1978 zijn mijn ouders gescheiden. Na mijn vaders overlijden trof ik tussen zijn papieren een gedateerd, handgeschreven en ondertekend papier aan met daarboven duidelijk vermeld: testament. In dat testament laat hij alles aan mij na.

Mijn vraag is nu natuurlijk: maakt dit latere, handgeschreven maar niet in het Centraal Testamentenregister bekende testament het eerdere, wèl geregistreerde testament nietig? Zoals te begrijpen valt, hangt hier voor mij nogal wat van af. Een halve erfenis namelijk, of ik alles krijg of alleen mijn legitieme portie. Er is geld en er is een huis met een stukje hypotheek. Alles bij elkaar een aardig (batig) bedrag.

De notaris kon er nog niets over zeggen, ik had het geschreven testament niet meegenomen omdat ik niets over het oude testament wist. Mijn moeder wist er ook niets van en ik vermoed dat mijn vader het ofwel vergeten is, ofwel gedacht heeft dat hij met het nieuwe testament het oude nietig verklaard heeft, of dat het huwelijk/kinderen de situatie sowieso veranderd heeft.

Overigens bezat hij in 1948 vrijwel niets, ik denk dat dat testament van toen hem gewoon onder zijn neus is geschoven als zijnde standaardpraktijk van de Broeders...

Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen, ook al is de inhoud van het eerste testament nog onbekend?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_39760312
volgens mij zijn handgeschreven testamenten die niet officieel zijn verklaard bij het CT ongeldig. zeker weten doe ik het niet, maar ik ben wel benieuwd wat die kerk krijgt met het oude testament.
pi_39760543
Volgens mij is het kindsdeel 3/4 van het totaal wat je zou krijgen, kon de notaris überhaupt niets zeggen over de waarde van een ondertekend en gedateerd handgeschreven testament?

Had je vader verder nog meer kinderen uit een later huwelijk ofzo?
I got soul, but I'm not a soldier
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 18:03:13 #4
13151 crew  Rewimo
pi_39760837
Nee, er zijn geen andere kinderen. Ik had het geschreven testament niet bij me, dus ze kon er niets over zeggen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_39763547
Sjonge, wat ontzettend rot zoiets, zeg. Ik zou het zeker aanvechten dan.

Ik kwam dit tegen:
De Hoge Raad (LJN AU3712, C04/126HR, 13 januari 2006) anticipeert derhalve op de ontwikkelingen en het nieuwe erfrecht en stelt dat een testament opgemaakt voor 1 januari 2003 zonder de aanwezigheid van getuigen, niet nietig of vernietigbaar is door de enkele omstandigheid dat er geen getuigen aanwezig zijn geweest bij het voorlezen en ondertekenen van de akte. Een dergelijk testament is derhalve rechtsgeldig tot stand gekomen.

http://estateplanner.nl/content/view/75/76/

Edit: Ik zag ook dat een testament waarbij geen getuigen of een notaris is geweest wel rechtsgeldig kan zijn als het in bewaring is gegeven bij een notaris. Had je vader een vaste notaris? Misschien ligt het daar wel?
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 19:55:16 #6
13151 crew  Rewimo
pi_39764082
Nee, ik denk het niet want dan zou het bekend moeten zijn in het register, lijkt me?
pi_39764930
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 19:55 schreef Rewimo het volgende:
Nee, ik denk het niet want dan zou het bekend moeten zijn in het register, lijkt me?
Nou, het ging juist over testamenten die niet officieel door een notaris zijn gemaakt en zodoende zijn ingeschreven. Het ging over onderhandse testamenten. (zoals die van jouw vader die je hebt).

Ik weet het ook niet hoor, maar er stond dat een testament ook in bewaring kan worden gegeven aan de notaris. Dat lijkt mij dan anders dan dat ze ingeschreven staan in het register.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 20:28:31 #8
13151 crew  Rewimo
pi_39765251
Ik ga die tekst in elk geval meenemen naar de notaris de volgende keer! Wie weet hebben we er wat aan.

Oh, wat baal ik hiervan zeg! Mijn vader heeft zich beslist niet gerealiseerd dat dit testament nog bestond of nog geldig was. 't is verdorie meer dan 50 jaar geleden opgesteld.
  † In Memoriam † woensdag 12 juli 2006 @ 20:43:51 #9
43556 miss_dynastie
pi_39765798
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 19:41 schreef arithaterhorst het volgende:
Edit: Ik zag ook dat een testament waarbij geen getuigen of een notaris is geweest wel rechtsgeldig kan zijn als het in bewaring is gegeven bij een notaris. Had je vader een vaste notaris? Misschien ligt het daar wel?
Maar overruled dat het register? Zoals ik het hier lees gaat het om twee ingeschreven testamenten waarvan bij een geen getuigen aanwezig waren en daarom werd de zaak aangespannen. Een andere situatie dan wanneer het testament niet ingeschreven is maar op 'gewoon' papier staat, lijkt me?
pi_39765887
tvp.

Nog gecondoleerd!
Wartaal.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 21:10:43 #11
13151 crew  Rewimo
pi_39766647
Dank je wel
pi_39766792
Jeetje Rewimo, wat een lastige situatie. Ik kan je helaas niet verder helpen dan wat hierboven al geschreven, maar ben wel benieuwd naar de uitkomst.

Miss D is het niet zo dat als een testament als in het register staat dat daar altijd een getuige bij aanwezig geweest is?

Hopelijk heb je iets aan dat arrest van de HR, sterkte
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  † In Memoriam † woensdag 12 juli 2006 @ 21:30:10 #13
43556 miss_dynastie
pi_39767258
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 21:15 schreef Mariposa het volgende:
Miss D is het niet zo dat als een testament als in het register staat dat daar altijd een getuige bij aanwezig geweest is?
Volgens mij ben je daar sowieso zelf als getuige bij geweest en voor 2003 waren getuigen verplicht. Maar daar handelt dit arrest ook over he, twee ingeschreven testamenten waarbij bij een geen getuigen aanwezig zijn geweest (als ik het goed begrijp). Volgens mij is dit (als in: rewimo's situatie) wat anders. De vraag hier is of een handgeschreven ongeregistreerde wilsbeschikking een testament opzij zet. Zo niet, dan moet je het testament aanvechten. Lijkt me iets anders dan in het arrest.
pi_39769089
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 21:30 schreef miss_dynastie het volgende:
Volgens mij ben je daar sowieso zelf als getuige bij geweest en voor 2003 waren getuigen verplicht. Maar daar handelt dit arrest ook over he, twee ingeschreven testamenten waarbij bij een geen getuigen aanwezig zijn geweest (als ik het goed begrijp). Volgens mij is dit (als in: rewimo's situatie) wat anders. De vraag hier is of een handgeschreven ongeregistreerde wilsbeschikking een testament opzij zet. Zo niet, dan moet je het testament aanvechten. Lijkt me iets anders dan in het arrest.
Ik had jouw reactie op een andere manier gelezen. Namelijk dat het eerste ingeschreven testament van haar vader ook zonder getuigen opgesteld was. Maar ik snap nu dat je het over dat arrest had.

Het blijft sowieso wel lastig denk ik. Het lijkt me moeilijk het ingeschreven testament aan te vechten. Zeker als er een grote organisatie de begunstigde is, die heel veel belang heeft aan het tot uitvoering laten brengen van het testament. Zoals ik het zie zullen die broeders er alles aan doen de begunstigde te blijven.

Maar voor Rewimo hoop ik (en zou ik dat het juiste vinden, ethisch gezien) dat het zelfgeschreven testament het oude testament overruled. Ik denk echter dat dat als codil bij het verdelen van de erfenis gebruikt gaat worden, en dan is het de vraag hoe haar vader de zaken beschreven heeft. Zelf dacht ik dat een codil alleen over 'kleine voorwerpen' kan gaan zoals juwelen, horloges en schilderijen, maar misschien dat een huis ook op zo'n manier toegewezen kan worden.

Maar goed, erfrecht is niet mijn vakgebied, het enige waar ik dan iets zinnigs over kan zeggen is de successieaangifte.
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 22:19:17 #15
13151 crew  Rewimo
pi_39769245
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 22:15 schreef Mariposa het volgende:

Maar goed, erfrecht is niet mijn vakgebied, het enige waar ik dan iets zinnigs over kan zeggen is de successieaangifte.
Weet jij dan ook hoe het zit met het tegoed op een en/of rekening als een van beide rekeninghouders overlijdt? Dat is in dit licht ook iets wat actueel wordt. Mijn vader en ik hebben samen enkele spaar- en betaalrekeningen.
  † In Memoriam † woensdag 12 juli 2006 @ 22:23:14 #16
43556 miss_dynastie
pi_39769426
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 22:15 schreef Mariposa het volgende:
Ik denk echter dat dat als codil bij het verdelen van de erfenis gebruikt gaat worden, en dan is het de vraag hoe haar vader de zaken beschreven heeft. Zelf dacht ik dat een codil alleen over 'kleine voorwerpen' kan gaan zoals juwelen, horloges en schilderijen, maar misschien dat een huis ook op zo'n manier toegewezen kan worden.
Een codicil (dacht dat het zo heet ) lijkt de brief me wel, daarin kan je voorzover ik weet ook alleen kleine dingen nalaten. Als zodanig is het dus wel geldig. Ik denk alleen niet dat het met betrekking tot het huis het testament zou kunnen overrulen. En dan zou je dus de geldigheid van het testament aan moeten vechten, en dat lijkt me moeilijk, omdat het niet 'last minute' is opgesteld (dat is voorzover ik weet vaak een reden dat mensen het aanvechten; nieuwe vrouw van demente vader gaat er met het geld van door, bijv.) en er zodoende heel veel tijd is geweest e.e.a. te herroepen. 'Onwetendheid' met betrekking tot het erfrecht, bijv. denken dat je door het trouwen het andere testament overruled, geldt voorzover ik weet niet als argument. Notaris aanklagen wegens fouten lijkt me na al die tijd ook heel erg moeilijk.
Bovendien lijkt het me gevoelsmatig heel zwaar tegen het testament van je vader in te moeten gaan, zijn uiterste wilsbeschikking, terwijl je wéét dat dit zijn wil helemaal niet is. Wel doen natuurlijk, maar moeilijk lijkt het me wel...
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 22:27:52 #17
13151 crew  Rewimo
pi_39769635
Nou dat weet ik niet, ik weet dat hij juist niet wilde wat er in dat oude testament staat, anders had hij het nieuwe niet geschreven. Zijn laatste geschreven wil is juist dat ik erfgenaam ben. Ik denk dat hij zich niet gerealiseerd heeft dat het op deze manier waarschijnlijk niet geldig is.
  woensdag 12 juli 2006 @ 22:34:17 #18
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_39769917
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 17:29 schreef Rewimo het volgende:
...
Na mijn vaders overlijden trof ik tussen zijn papieren een gedateerd, handgeschreven en ondertekend papier aan met daarboven duidelijk vermeld: testament. In dat testament laat hij alles aan mij na.
...
Maar dat betekent niets omdat het niet notarieel is vastgelegd.
In dat geval prevaleert datgene dat wel notarieel is vastgelegd.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_39770265
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 22:19 schreef Rewimo het volgende:
Weet jij dan ook hoe het zit met het tegoed op een en/of rekening als een van beide rekeninghouders overlijdt? Dat is in dit licht ook iets wat actueel wordt. Mijn vader en ik hebben samen enkele spaar- en betaalrekeningen.
In eerste instantie zou ik zeggen en/of is 50-50, want jullie zijn beiden eigenaar. Er zijn echter ook en/of rekeningen die op naam van 1 persoon staan (of onder de privé rekening van die ene persoon hangen) Dan is het in eerste instantie de vraag onder welke voorwaarden zijn die rekeningen bij de bank geopenend. (Nu denk ik met name aan het feit dat op een zeker moment veel kinderen de financiële zaken van hun ouder(s) gaan regelen, waarbij het kind dan als extra gemachtigde optreed en daarom de rekening en/of wordt)

Ten tweede is het de vraag staat er iets over deze rekeningen in het testament? Of op andere officiële documenten.

Tot slot (en daar kijkt de fiscus na beantwoording van bovenstaande vragen naar) wat is het doel van deze rekeningen geweest? Wie vulde ze aan en ten behoeve van wie waren de uitgaven. Dus het is heel moeilijk deze vraag in een keer te beantwoorden.

Wel zou ik als de bovenste 2 vragen niet direct naar 'eigendom' van je vader wijzen, de aangifte op 50-50 basis invullen. Als ze de aangifte nakijken zullen ze vanzelf aan de bel trekken met een vragenbrief, en die kan je dan beantwoorden met de redenen en het doel van deze rekeningen. Mijn ervaring is dat ze vaak wel coulant zijn en begrip hebben voor het feit dat zo'n aangifte voor een leek lastig is. (Maar niet onmogelijk hoor)

Ik zal even morgen op mijn werk kijken of er in de Almanak nog iets over staat. Nog even over de aangifte, je moet alle waarden per overlijdensdatum hebben, misschien is het al handig kopietjes te maken van de laatste afschriften (die je nu ontvangen heb of die nog zullen komen)
pi_39770426
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 22:23 schreef miss_dynastie het volgende:
Een codicil (dacht dat het zo heet )
ik was de ci vergeten, het heet idd codicil
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 22:45:14 #21
13151 crew  Rewimo
pi_39770446
Okee, dank je wel voor de tips. Ik beheer alle rekeningen elektronisch, dus de bedragen opzoeken is geen probleem. Ik denk niet dat er iets over in het testament staat, volgens mij bestonden die rekeningen toen nog niet. Wel staan ze al sinds vele jaren op ons beider namen, zowel de betaal- als de spaarrekeningen.
pi_39770870
Ik heb een tijdje bij ABN AMRO gewerkt, en daar waren en/of-rekeningen wel eigendom van beide rekeninghouders en zou je dus 50% zelf in bezit hebben, en 50% is van de 'erven van' je vader. En/of rekeningen werden daar geblokkeerd wanneer een van de rekeninghouders overleed tot er een 'zaakwaarnemer' voor de erven was (kan even niet op de officiele term komen).
Misschien heb je hier nog iets aan al weet Mariposa duidelijk meer.
pi_39771299
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 22:53 schreef poemojn het volgende:
Ik heb een tijdje bij ABN AMRO gewerkt, en daar waren en/of-rekeningen wel eigendom van beide rekeninghouders en zou je dus 50% zelf in bezit hebben, en 50% is van de 'erven van' je vader. En/of rekeningen werden daar geblokkeerd wanneer een van de rekeninghouders overleed tot er een 'zaakwaarnemer' voor de erven was (kan even niet op de officiele term komen).
Grootste les die ik vorig jaar heb geleerd na het overlijden van mijn zwager rondom banken en hun manier van handelen: wacht zo lang mogelijk met het inlichten van de bank! Als je normaal via internet toegang hebt, geeft het de minste problemen en kun je veel zaken rustig afwikkelen met de 'oude bevoegdheden die er vanuit de en/of situatie waren.

Natuurlijk bedoel ik dit niet om de frauderen of zo, maar meer praktisch gezien. Vele zaken lopen na een overlijden gewoon nog ff door en als de bank direct de rekeningen blokkeert, kun je veelal weinig meer met die rekeningen doen en moet je misschien veel zaken zelf voorschieten.
Ik kan me zeker in het geval van TS voorstellen, dat het wel ff zal duren voordat er een Verklaring van Erfrecht zal komen ivm het probleem rondom het testament.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_39771376
quote:
Sorry, tweede reactie nog...Ondanks dat in ons geval alle rekeningen op en/of stonden hebben wij de rekeningen volledig 100% als eigendom van de overledene aangegeven. Dit omdat in ons geval erg duidelijk was, dat de en/of situatie pas was ingesteld toed zijn ziekte bekend was en er een risico op spoedig overlijden bleek te zijn. De en/of situatie was speciaal bedoeld om in zo'n geval de afwikkelingen soepel te laten verlopen.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 23:07:00 #25
13151 crew  Rewimo
pi_39771408
De notaris heeft me ook gezegd nog niets te ondernemen naar de banken toe. Kan ook niet want ik heb de verklaring van erfrecht niet.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 23:08:24 #26
13151 crew  Rewimo
pi_39771460
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:06 schreef Essebes het volgende:
Sorry, tweede reactie nog...Ondanks dat in ons geval alle rekeningen op en/of stonden hebben wij de rekeningen volledig 100% als eigendom van de overledene aangegeven. Dit omdat in ons geval erg duidelijk was, dat de en/of situatie pas was ingesteld toed zijn ziekte bekend was en er een risico op spoedig overlijden bleek te zijn. De en/of situatie was speciaal bedoeld om in zo'n geval de afwikkelingen soepel te laten verlopen.
Bij ons bestaat de en/of situatie al jaren, ik schat minimaal een jaar of 15.
pi_39771485
quote:
Zaakwaarnemer: executeur testamentair

Wat betreft die 50-50 rekeningen, ik zelf heb een en/of rekening die onder de privé rekening van mijn lief hangt. Dus ik weet niet precies hoe dat qua eigendom bij de Postbank geregeld is, ik heb er wel voor getekend. Maar in ons samenlevingscontract en onze testamenten is bepaald dat deze rekening naar draagkracht zal uitkeren aan mij en mijn lief mocht die opgeheven worden. Dus vandaar dat er gewoon meerdere mogelijkheden zijn m.b.t. verdelen van en/of rekeningen.

Maar goed ik kijk morgen nog even op mijn werk, voor de zekerheid.
pi_39771722
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:08 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Bij ons bestaat de en/of situatie al jaren, ik schat minimaal een jaar of 15.
Ik weet niet of dit verschil maakt. Is de en/of situatie aanwezig geweest om jou als back-up te laten fungeren, of is het altijd de bedoeling geweest dat alle gelden wij jullie beiden zouden zijn.
Persoonlijk zou ik het aangeven, naar de situatie zoals ie door jullie bedoeld is geweest.

een van de reacties hierboven gaf al aan, dat er meerdere mogelijkheden bestaan.
(Roos Vonk)
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 juli 2006 @ 07:32:23 #29
13151 crew  Rewimo
pi_39778525
Tja het had allemaal niet uitgemaakt als dat verdraaide testament er niet was... Nu is die 50/50 ineens heel belangrijk.
  donderdag 13 juli 2006 @ 13:43:03 #30
35189 Troel
scherp en bot
pi_39786949
Ik ga even vragen of mijn vader wat weet hiervan.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_39788737
Wil een testament geldig zijn dan moet het bij notariele akt zijn opgesteld of bij een notaris in bewaring zijn gegeven. Aan beide vereisten voldoet het handgeschreven stuk van je vader niet.

Het oude testament dat wel bij de notaris lag wel, dus dat zal gelden.

Het handgeschreven stuk kan een codicil zijn. Dit mag echter alleen gelden voor sieraden en inboedel e.d. Daarnaast moet het stuk volledig handgeschreven zijn, gedagtekend en voorzien zijn van een hadtekening om te werken.

Ik denk dus dat je weinig kans maakt. Buiten je legitieme portie. Dit is de helft van wat je zou krijgen als er geen testament zou zijn geweest. (In deze zal dat dus 1/4 van de nalatenschap zijn, ervan uitgaande dat je moeder nog leeft en gehuwd was met je vader)
-
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 juli 2006 @ 14:52:16 #32
13151 crew  Rewimo
pi_39789001
Nee, mijn moeder is geen erfgenaam.
pi_39789310
Gaat er om of je moeder wettelijk als erfgenaam gezien wordt. Dus als zij niet van tafel en bed gescheiden was van je vader was zij dat.

Wordt zij wettelijk niet als erfgenaam gezien dan was jij de enige erfgenaam. Je legitieme portie is dan de helft van de nalatenschap. (je moet er wel een beroep op doen).
-
  † In Memoriam † donderdag 13 juli 2006 @ 15:11:57 #34
43556 miss_dynastie
pi_39789671
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 15:01 schreef hroswith het volgende:
Gaat er om of je moeder wettelijk als erfgenaam gezien wordt. Dus als zij niet van tafel en bed gescheiden was van je vader was zij dat.
Me dunkt dat rewimo én haar notaris heus wel weten of haar moeder wettelijk als erfgenaam gezien wordt omdat ze al dan niet van haar vader gescheiden is, hoor.

Overigens kun blijf je voorzover ik weet ook bij een scheiding van tafel en bed samen verantwoordelijk voor bezittingen en schulden, omdat je nog gewoon getrouwd bent. Dus was zij wel van tafel en bed gescheiden, maar heeft er geen echtscheiding plaatsgevonden, dan lijkt het me dat je voor het erfrecht gewoon nog getrouwd bent en recht hebt op je deel van de nalatenschap. Bij echtscheiding ligt dit anders. Een scheiding van tafel en bed is na drie jaar wel reden voor een echtscheiding, maar heeft niet automatisch een echtscheiding tot gevolg, zoals ik het begrijp. Zie bijv. hier.

[ Bericht 21% gewijzigd door miss_dynastie op 13-07-2006 15:24:53 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 juli 2006 @ 15:13:54 #35
13151 crew  Rewimo
pi_39789758
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 15:01 schreef hroswith het volgende:

Wordt zij wettelijk niet als erfgenaam gezien dan was jij de enige erfgenaam. Je legitieme portie is dan de helft van de nalatenschap. (je moet er wel een beroep op doen).
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 14:52 schreef Rewimo het volgende:
Nee, mijn moeder is geen erfgenaam.
pi_39789792
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 15:11 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Me dunkt dat rewimo én haar notaris heus wel weten of haar moeder wettelijk als erfgenaam gezien wordt omdat ze al dan niet van haar vader gescheiden is, hoor.
Ik geef alleen maar weer hoe de wettelijke regeling is, hóór.
-
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 juli 2006 @ 15:19:18 #37
13151 crew  Rewimo
pi_39789942
En ik zeg nu al drie keer dat ze geen erfgenaam is, hóór.
  donderdag 13 juli 2006 @ 15:20:22 #38
35189 Troel
scherp en bot
pi_39789974
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 15:14 schreef hroswith het volgende:

[..]

Ik geef alleen maar weer hoe de wettelijke regeling is, hóór.
Heeft ook nogal veel zin als al is aangegeven dat dat niet uitmaakt, omdat mams geen erfgenaam is.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_39790035
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 15:19 schreef Rewimo het volgende:
En ik zeg nu al drie keer dat ze geen erfgenaam is, hóór.
Prima!
Ik probeer alleen maar te helpen door te reageren op jouw vraag.
Zal het niet meer doen.
-
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 juli 2006 @ 15:24:16 #40
13151 crew  Rewimo
pi_39790102
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 15:22 schreef hroswith het volgende:
Prima!
Ik probeer alleen maar te helpen door te reageren op jouw vraag.
Zal het niet meer doen.
Aangezien in de OP al duidelijk stond dat mijn ouders al jaren gescheiden zijn was dit tamelijk overbodig. Maar toch bedankt.
pi_39790243
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 15:24 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Aangezien in de OP al duidelijk stond dat mijn ouders al jaren gescheiden zijn was dit tamelijk overbodig. Maar toch bedankt.
oké. mijn fout.
stuk mbt werking testament blijft echter staan.
(en legitieme is dus 1/2 nalatenschap)
-
pi_39790253
Laat maar even
Zu hause ist alles besser
  † In Memoriam † donderdag 13 juli 2006 @ 15:33:50 #43
43556 miss_dynastie
pi_39790366
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 15:29 schreef hroswith het volgende:

[..]

oké. mijn fout.
quote:
Zoals te begrijpen valt, hangt hier voor mij nogal wat van af. Een halve erfenis namelijk, of ik alles krijg of alleen mijn legitieme portie.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 juli 2006 @ 15:34:43 #44
13151 crew  Rewimo
pi_39790398
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 15:29 schreef hroswith het volgende:
oké. mijn fout.
Yep. Veel geld.
  donderdag 13 juli 2006 @ 15:50:56 #45
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_39791001
Misschien heb ik er overheen gelezen..maar de/een notaris... wat roept hij?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 juli 2006 @ 15:51:50 #46
13151 crew  Rewimo
pi_39791034
De notaris kan niks roepen tot de inhoud van het testament bekend is. Dat is opgevraagd.
  donderdag 13 juli 2006 @ 16:43:11 #47
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_39792734
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 15:51 schreef Rewimo het volgende:
De notaris kan niks roepen tot de inhoud van het testament bekend is. Dat is opgevraagd.
Snap ik.. maar ik bedoel meer of het handgeschreven testament hierboven gaat.
Heeft hij al zijn vorige wilsbeschikkingen in dat handgeschreven ding herroepen?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 juli 2006 @ 18:11:29 #48
13151 crew  Rewimo
pi_39795229
Momentje...

De tekst luidt:
quote:
Plaats, 19 september 1990

TESTAMENT

Alles gaat naar mijn dochter [naam, geboortedatum, adres enz.]

Mocht ons samen iets overkomen dan komt alles aan de Stichting [naam van de school waar hij gewerkt heeft, adres enz.]

Geschreven bij volle bewustzijn op 19 september 1990 te plaats.

Naam, handtekening
De notaris heeft deze brief nog niet gezien. Dit omdat ik niets van het testament wist en de brief daarom overbodig achtte.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 juli 2006 @ 18:20:37 #49
13151 crew  Rewimo
pi_39795412
Overigens heb ik, niet onder mijn eigen naam, een mail gestuurd naar de orde om te vragen hoe het destijds in zijn werk ging met die testamenten, of dat gebruikelijk was en waarom dat zo gedaan werd. En hoe ze daar nu tegenover staan in het geval van iemand die inmiddels getrouwd is en kinderen heeft. Je weet nooit.

Ze hebben misschien wel gewoon een stel papieren onder zijn neus geduwd en hem van alles laten tekenen, waaronder dit. Of hem simpelweg verteld dat dit gebruikelijk was (meest waarschijnlijk denk ik). En aangezien hij toen 21 was, het net na de oorlog was en hij vermoedelijk geen stuiver bezat, zal hij er op dat moment geen probleem mee hebben gehad. Het zou ook nog zomaar kunnen dat het een soort "betaling" was voor de onderwijzersopleiding die hij kreeg.
pi_39798239
Rewimo, ik had je even toegevoegd op je msn-adres ik heb nog een pdf-file voor je. Met uitleg over testament en legitieme portie.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 juli 2006 @ 20:16:10 #51
13151 crew  Rewimo
pi_39798486
Prima, heel graag. Is ook mailadres trouwens
  donderdag 13 juli 2006 @ 21:18:35 #52
57434 Marloes
Digital Love
pi_39800565
Mijn vader is notaris, als je wil kan ik hem wel wat vragen voor je?
Weet niet of 't nog zin heeft :p (heb 't topic verder niet doorgelezen)
The more you try to erase me,
The more that I appear.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 juli 2006 @ 22:47:08 #53
13151 crew  Rewimo
pi_39803631
Graag Marloes, ik kan alle hulp gebruiken
  vrijdag 14 juli 2006 @ 11:49:15 #54
57434 Marloes
Digital Love
pi_39816383
Owkee..

Volgens m'n vader erf jij alles, omdat toen je vader dat tekende, hij nog geen kinderen had (toch?) en alles in die tijd ''anders was''. Daar kwam het op neer....

Zo doen ze dat bij hem althans :p
The more that I appear.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 14 juli 2006 @ 12:39:16 #55
13151 crew  Rewimo
pi_39817945
Nou, dat zou niet gek zijn... Het klopt dat hij toen geen kinderen had, ik ben uit 1963. Hm desnoods stap ik maar over naar jouw vader als notaris
  † In Memoriam † vrijdag 14 juli 2006 @ 12:53:49 #56
43556 miss_dynastie
pi_39818434
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:49 schreef Marloes het volgende:
Volgens m'n vader erf jij alles, omdat toen je vader dat tekende, hij nog geen kinderen had (toch?)
Waarmee hij zegt dat later krijgen van kinderen een eerder testament buiten werking doet treden?
quote:
en alles in die tijd ''anders was''. Daar kwam het op neer....
Alles?
quote:
Doen? Als in: we kijken niet meer naar het oude testament of zo?
  vrijdag 14 juli 2006 @ 13:11:12 #57
57434 Marloes
Digital Love
pi_39818945
Ja miss_dynastie, ik weet er het fijne ook niet van. Het is erg ingewikkeld, maar daar kwam het op neer
The more that I appear.
  † In Memoriam † vrijdag 14 juli 2006 @ 13:29:23 #58
43556 miss_dynastie
pi_39819424
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 13:11 schreef Marloes het volgende:
Ja miss_dynastie, ik weet er het fijne ook niet van. Het is erg ingewikkeld, maar daar kwam het op neer
Ik weet wel dat mijn vader zijn testament destijds moest schrappen om mijn moeder en mij tot erfgenaam te kunnen maken, het verbaast me dus een beetje dat volgens je vader het krijgen van kinderen een testament zonder meer buiten werking stelt (en als dat als regel zo is, zou de notaris van rewimo die informatie ook zonder meer op moeten kunnen hoesten en zou er dus niks aan de hand zijn). En in die tijd was wel alles anders, maar voor zover ik weet is er geen periodieke herzieningsplicht voor wat betreft je testament; een testament uit die tijd zou dus nog moeten kunnen gelden, imho. Ik heb maar een bron gevonden die over het huwelijk (en dus niet over kinderen) zegt: "gewoonlijk wordt een eerder opgemaakt testament ongeldig wanneer u in het huwelijk treedt", maar ik neem aan dat dat dan als bepaling opgenomen moet zijn in het testament (het staat er wat vaag).

Let wel, ik hoop dat je gelijk hebt, maar als het echt zo simpel is, vraag ik me af waarom de eigen notaris dit niet gemeld heeft. Ik kan me voorstellen dat in de jurisprudentie misschien e.e.a. geregeld is, maar of het nu echt zo'n makkelijke eenduidige regel is?
  vrijdag 14 juli 2006 @ 13:51:53 #59
57434 Marloes
Digital Love
pi_39820231
Nouja, laten we eerst even afwachten wat de notaris van Rewimo zegt....

(Ik heb overigens niet gezegd dat het een makkelijke en eenduidige regel is, ik heb het gewoon aan m'n vader gevraagd en zo formuleerde hij het, er zullen wel een heleboel regeltjes achter zitten neem ik aan. Daar heb ik écht geen verstand van )
The more that I appear.
pi_39823553
Misschien dat notarissen en rechters ook een beetje gezond verstand hebben
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 14 juli 2006 @ 15:59:16 #61
13151 crew  Rewimo
pi_39824118
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 13:51 schreef Marloes het volgende:
Nouja, laten we eerst even afwachten wat de notaris van Rewimo zegt....

(Ik heb overigens niet gezegd dat het een makkelijke en eenduidige regel is, ik heb het gewoon aan m'n vader gevraagd en zo formuleerde hij het, er zullen wel een heleboel regeltjes achter zitten neem ik aan. Daar heb ik écht geen verstand van )
Zou je aan je vader willen vragen waarop hij dit baseert? Wetsartikel, jurisprudentie, of iets dergelijks? Daar zou ik enorm mee geholpen zijn! Mag uiteraard ook via de mail als dat makkelijker is
  vrijdag 14 juli 2006 @ 17:08:28 #62
57434 Marloes
Digital Love
pi_39826150
Ik ga 't even voor je vragen, hij is er momenteel niet dus ik denk dat ik pas morgen een antwoord voor je heb..
The more that I appear.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 14 juli 2006 @ 17:19:17 #63
13151 crew  Rewimo
pi_39826517
Heel fijn, dank je wel
  vrijdag 14 juli 2006 @ 17:31:03 #64
107521 Furia
snoopy weer
pi_39826895
Heeft dat klooster dan een mailadres? En heb je er al wat van gehoord? Volgens mij zijn die niet zo meewerkerig, het is vaak zo dat met "dat soort groeperingen" de "leden" al hun vermogen na dood afstaan aan de groep/orde. Maar goed, ik denk dat er in jouw geval voldoende aan te doen is. Dus ik duim voor je!
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 14 juli 2006 @ 17:38:29 #65
13151 crew  Rewimo
pi_39827128
Ja, ze hebben een site met een mailadres. Er is nog geen antwoord gekomen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 10:57:55 #66
13151 crew  Rewimo
pi_39899987
Marloes, heb je je vader nog gesproken hierover?
  maandag 17 juli 2006 @ 15:49:37 #67
57434 Marloes
Digital Love
pi_39909330
Nee sorry, heb 't nog wel gevraagd voor je maar hij moest 't allemaal even nakijken wil hij absoluut zeker zijn en hij heeft 't momenteel nogal druk :p
The more that I appear.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 15:54:06 #68
13151 crew  Rewimo
pi_39909468
Is goed, ik wacht In elk geval bedankt voor het vragen, en je vader voor het nakijken
  maandag 17 juli 2006 @ 19:21:43 #69
57434 Marloes
Digital Love
pi_39915525
Wat zegt jouw eigen notaris eigenlijk?
The more that I appear.
pi_39915848
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:49 schreef Marloes het volgende:
Owkee..

Volgens m'n vader erf jij alles, omdat toen je vader dat tekende, hij nog geen kinderen had (toch?) en alles in die tijd ''anders was''. Daar kwam het op neer....

Dat laatste zinnetje lijkt me heel raar (maar ook weer niet zo raar dat ik er van opkijk, ik heb meer notarissen gezien welke dingen op hun eigen manier deden, waarbij naar mijn gevoel testementen helemaal niet gevolgd werden).

Er moet toch geen verschil tussen twee notarissen zitten in dit soort afhandelingen (dus of alle notarissen stellen een kind boven een testament, of alle notarissen stellen het testament boven een later geboren kind, maar niet de ene zus, en de andere zo)
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 19:41:22 #71
13151 crew  Rewimo
pi_39916023
quote:
Op maandag 17 juli 2006 19:21 schreef Marloes het volgende:
Wat zegt jouw eigen notaris eigenlijk?
Nog niks, zolang de inhoud van het testament niet bekend is
pi_39917025
Wat betreft het nieuwe "testament" :
quote:
Artikel 94
Behoudens hetgeen in de artikelen 97-107 is bepaald, kan een uiterste wil alleen worden gemaakt bij een notariële akte of bij een aan een notaris in bewaring gegeven onderhandse akte
burgerlijk wetboek boek 4
standaard is dus dat je of een testament moet laten opmaken bij de notaris, of een eigen geschreven papier in bewaring moet geven bij de notaris. Beide zijn niet gebeurd (het was een zelfgeschreven papier welke je vader zelf bewaard heeft).
Vraag is dan, valt dat papier alsnog onder punten 97 t/m 107 waarover hierboven gesproken wordt?
quote:
Artikel 97
Bij een onderhands, door de erflater geheel met de hand geschreven, gedagtekend en ondertekend stuk kunnen zonder verdere formaliteiten beschikkingen worden gemaakt tot:

a. het maken van legaten van:

1°. kleren, lijfstoebehoren en bepaalde lijfsieraden;

2°. bepaalde tot de inboedel behorende zaken en bepaalde boeken;

b. bepaling dat goederen, bedoeld onder a, buiten een huwelijksgemeenschap vallen;

c. aanwijzing van een persoon als bedoeld in artikel 25, tweede en vierde lid, van de Auteurswet 1912 en artikel 5, tweede lid, van de Wet op de naburige rechten.
burgerlijk wetboek boek 4
de andere artikelen (98 tm 107) regelen bijzondere gevallen als oorlog en zeevaart, en zijn hier niet van toepassing.

Je vader kon dus maar heel beperkt op de manier zoals die nu gedaan heeft zijn eigendommen verdelen.

Vraag is, is, doordat die met dit "testament" aangaf anders te denken, nu ook het oude testament ongeldig geworden (de laatste wil lijkt immers anders te luiden)?
quote:
Artikel 111
Voor het herroepen van een uiterste wilsbeschikking gelden dezelfde vormvoorschriften als voor het maken van die beschikking.
Wanneer het oude testament dus een uitgebreid testament betrof (waarvoor een notaris noodzakelijk was, of om te schrijven, of om in bewaring te nemen), dan is dat testament nog steeds geldig, omdat er geen notaris handeling aan te pas gekomen is waarbij die kerk uit de laatste wil van je vader geschrapt is.

Er kwam ter sprake dat een kind welke geboren werd na het opmaken van een testament voor het testament gaat, dit kom ik nergens in de wet tegen (zou jurisprudentie kunnen zijn), ik kom wel het volgende tegen :
quote:
Artikel 52
Een beschikking, getroffen ten voordele van degene met wie de erflater op het tijdstip van het maken van de uiterste wil gehuwd was of reeds trouwbeloften gewisseld had, vervalt door een daarna ingetreden echtscheiding of scheiding van tafel en bed, tenzij uit de uiterste wil zelf het tegendeel is af te leiden.
De wetgever gaat er dus blijkbaar vanuit dat je in een testament een partner kunt begunstigen, waarbij de verdeling van de nalatenschap normaal anders wordt wanneer er gescheiden is.
Doorgaande in dezelfde lijn zou je dan een artikel verwachten welke het nog niet geboren kind een voorkeurspositie (in welke vorm dan ook, door hem mee te laten delen, of door het testement ongeldig te verklaren) zou verschaffen.
Blijkbaar is de wetgever van mening dat het niet zo normaal is om je laatste wens te veranderen wanneer er een kind bijgekomen is, en dat het testament ook gewoon geldig kan blijven zoals die geschreven is.

Ik geef je al met al niet veel kans (het hangt nu af van de letterlijke tekst in het testament, jij zult het met de "restjes" moeten doen (de dingen die je vader wel had, maar niet geregeld zijn in het testament)).

Ik las trouwens ook ergens dat je van de week aan het verhuizen bent geweest, zou ik achteraf niet gedaan hebben. Misschien is hetgeen je uit de kamer van je vader gehaald hebt helemaal niet van jou
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 20:16:53 #73
43556 miss_dynastie
pi_39917201
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:12 schreef frederik het volgende:
Er kwam ter sprake dat een kind welke geboren werd na het opmaken van een testament voor het testament gaat, dit kom ik nergens in de wet tegen (zou jurisprudentie kunnen zijn), ik kom wel het volgende tegen :
Ik ook niet, en ik ken ook geen jurisprudentie die dat als 'harde regel' verklaart.
Lijkt me ook heel logisch eigenlijk, omdat je je -doorgaans- bewust bent van het maken van een testament en de mogelijkheid kent het te schrappen (dat heeft mijn vader bijv. gedaan, moeten doen zelfs om ons tot erfgenaam te maken, vandaar mijn verbazing over die opmerking).
quote:
Ik las trouwens ook ergens dat je van de week aan het verhuizen bent geweest, zou ik achteraf niet gedaan hebben. Misschien is hetgeen je uit de kamer van je vader gehaald hebt helemaal niet van jou
Dat denk ik dan weer wel, omdat die zaken (tenzij het een heeeeeeeeeeeel duur schilderij betreft of zo) doorgaans wel onder het codicil zullen vallen, lijkt me. En als codicil lijkt het papier me wel degelijk geldig.
pi_39917723
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:16 schreef miss_dynastie het volgende:

Dat denk ik dan weer wel, omdat die zaken (tenzij het een heeeeeeeeeeeel duur schilderij betreft of zo) doorgaans wel onder het codicil zullen vallen, lijkt me. En als codicil lijkt het papier me wel degelijk geldig.
Hier heb ik toch mijn vraagtekens bij.
Ik lees het namelijk meer dat het toegestaan is om een papiertje te schrijven met daarop "deze bontjas is voor rewimo", in tegenstelling tot "rewimo mag de hele kledingkast leegtrekken"

Dat dat bepaalde slaat op bij naam genoemd in dat codicil, maar je kan ook gelijk hebben dat het slaat op een type inboedelbestanddeel (alleen wat moet ik dan onder "bepaalde boeken" uit art 97 a lid 2 lezen?, de strips wel, leesboeken niet? de bijbel wel, de koran niet?)
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 20:32:57 #75
13151 crew  Rewimo
pi_39917817
Er zijn geen waardevolle zaken in de nalatenschap, op het huis na (waarop overigens nog hypotheek rust). Tenzij je ladingen jam, toiletpapier en schoonmaakmiddelen als waardevol beschouwt
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 20:33:50 #76
13151 crew  Rewimo
pi_39917862
In het geschreven testament staan geen zaken met name genoemd, wel dat hij "alles" aan mij nalaat.

Zie: Geldigheid zelfgeschreven testament
pi_39917935
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:32 schreef Rewimo het volgende:
Er zijn geen waardevolle zaken in de nalatenschap, op het huis na (waarop overigens nog hypotheek rust). Tenzij je ladingen jam, toiletpapier en schoonmaakmiddelen als waardevol beschouwt
Juist de (emotioneel) waardevolle zaken kunnen wel eens aan je neus voorbij gaan.
Ook de fotoboeken vallen onder de nalatenschap bijvoorbeeld, en dan is het de vraag, vallen die onder de zeer uitgebreide codicil, of is dat codicil te algemeen (omdat het opgezet is als een algeheel testament) waardoor het waardeloos is?
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 20:38:58 #78
43556 miss_dynastie
pi_39918065
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:30 schreef frederik het volgende:
Hier heb ik toch mijn vraagtekens bij.
Ik lees het namelijk meer dat het toegestaan is om een papiertje te schrijven met daarop "deze bontjas is voor rewimo", in tegenstelling tot "rewimo mag de hele kledingkast leegtrekken"

Dat dat bepaalde slaat op bij naam genoemd in dat codicil, maar je kan ook gelijk hebben dat het slaat op een type inboedelbestanddeel (alleen wat moet ik dan onder "bepaalde boeken" uit art 97 a lid 2 lezen?, de strips wel, leesboeken niet? de bijbel wel, de koran niet?)
Ik ben bang dat je inderdaad gelijk hebt, "alles" had in principe nauwkeuriger moeten worden omschreven (al kan ik me niet voorstellen dat een rechter hier moeilijk over doet, maar goed, in principe heb je gelijk)
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 20:41:30 #79
43556 miss_dynastie
pi_39918153
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:35 schreef frederik het volgende:

[..]

Juist de (emotioneel) waardevolle zaken kunnen wel eens aan je neus voorbij gaan.
Ook de fotoboeken vallen onder de nalatenschap bijvoorbeeld, en dan is het de vraag, vallen die onder de zeer uitgebreide codicil, of is dat codicil te algemeen (omdat het opgezet is als een algeheel testament) waardoor het waardeloos is?
Dan eis je die toch op onder je legitieme portie (desnoods door er een waarde aan te hangen)?
Maar ik neem aan dat redelijkheid en billijkheid toch ook wel een rol spelen en de bekende dochter meer recht op de albums heeft (ook op grond van dat codicil) dan de onbekende broeder.
  Moderator maandag 17 juli 2006 @ 20:42:13 #80
18653 crew  D.
pi_39918184
Volgens mijn vrouw (notarisklerk) kun je enkel je beroepen op je legitieme portie (50%).
Het laatste oficiele (zijn enige dus) testament geldt
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 20:47:12 #81
13151 crew  Rewimo
pi_39918398
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:12 schreef frederik het volgende:

Ik geef je al met al niet veel kans (het hangt nu af van de letterlijke tekst in het testament, jij zult het met de "restjes" moeten doen (de dingen die je vader wel had, maar niet geregeld zijn in het testament)).
Op het moment dat dit oude testament is opgemaakt, was mijn vader 21 jaar, het was net na de oorlog en hij bezat niets. Er kunnen dus sowieso geen goederen (laat staan geld) zijn nagelaten.

Dat is precies de reden waarom ik mij afvraag hoe dit testament tot stand is gekomen. Waarom zou een jongen van 21, die niets bezit en (op dat moment althans) van plan is broeder te worden (en dus sowieso geen bezit zal verwerven) een testament maken? Zeker in die tijd waren jongeren niet zo wereldwijs als nu het geval is. Mijn vader kwam rechtstreeks vanuit zijn ouderlijk huis bij de broeders (want de oudste zoon werd idealiter geestelijke). Hij was zelfs nog niet in dienst geweest (zijn dienstplicht heeft hij later pas vervuld toen hij uit het klooster kwam).

Ik kan me zo voorstellen dat dit - mits het testament inderdaad ten gunste van de orde is - door de orde is opgelegd of zelfs, dat mijn vader destijds gewoon een stel papieren heeft moeten tekenen, waaronder dit testament, zonder dat hij wist wat hij precies tekende. Wellicht was dit standaardprocedure bij alle nieuw intredende jongens? Ik vraag me ten zeerste af of het testament, zoals nu gebruikelijk is, met hem is doorgesproken door en bij een notaris.

Ik zou graag willen weten hoe zulke dingen destijds gedaan werden in die orde. Maar antwoord daarop hebben we nog steeds niet gekregen uit Maastricht.

Mijn moeder vertelde dat ze ook niets bezaten toen ze trouwden (ze woonden toen in een huurhuisje). Pas na de scheiding kregen ze allebei wat geld omdat het huis dat ze gekocht hadden (toen ik 13 was) overwaarde bleek te hebben bij de verkoop.
pi_39918539
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:41 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Dan eis je die toch op onder je legitieme portie (desnoods door er een waarde aan te hangen)?
Maar ik neem aan dat redelijkheid en billijkheid toch ook wel een rol spelen en de bekende dochter meer recht op de albums heeft (ook op grond van dat codicil) dan de onbekende broeder.
De legitime portie is een geldsvordering, geen goederenvordering ( boek 4, artikel 80, lid 1, burgerlijk wetboek)

Hoewel een onbekende broeder waarschijnlijk heel snel ja zegt als je zegt "doe me maar 45% + die boeken, ipv 50%"
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 20:52:13 #83
43556 miss_dynastie
pi_39918594
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:50 schreef frederik het volgende:

[..]

De legitime portie is een geldsvordering, geen goederenvordering ( boek 4, artikel 80, lid 1, burgerlijk wetboek)
Zo bedoelde ik het ook ja, ik weet dat het een geldvordering is, maar men zal die spullen voor een waarde x zeker weten afstaan, al neem ik aan dat dat niet nodig zal zijn, omdat er zoiets is als goed fatsoen en het afpakken van fotoboeken en alleen teruggeven voor geld wel heel ernstig is.
pi_39918710
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:47 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Op het moment dat dit oude testament is opgemaakt, was mijn vader 21 jaar, het was net na de oorlog en hij bezat niets. Er kunnen dus sowieso geen goederen (laat staan geld) zijn nagelaten.
Dat is het verschil tussen een codicil, en een testament.
Een codicil ten gunste van het klooster was geen probleem voor jou geweest (er waren maar weinig bontjassen aan te wijzen toen).
Maar dat testamtent met "het klooster mag de hele kast leeghalen" is hier wel geldig, en dan is het niet de kast van toen, maar de kast ten tijden van het overlijden wat van belang is.
Wat die toen had is dus helemaal niet ter zake doende, ook dat miljoen in de postcode loterij zou voor de orde geweest zijn.
  Moderator maandag 17 juli 2006 @ 20:55:16 #85
18653 crew  D.
pi_39918713
quote:

De notaris kon er nog niets over zeggen
Ik zou een nieuwe notaris in de hand nemen, deze heeft duidelijk niet opgelet tijden zijn studie. Hij had je gelijk moeten kunnen vertellen dat dat nieuwe testament niet rechtsgeldig is.
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 20:57:10 #86
43556 miss_dynastie
pi_39918780
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:55 schreef D.Rose het volgende:

[..]

Ik zou een nieuwe notaris in de hand nemen, deze heeft duidelijk niet opgelet tijden zijn studie. Hij had je gelijk moeten kunnen vertellen dat dat nieuwe testament niet rechtsgeldig is.
Ik neem aan dat de notaris met codicil en testament in de hand gaat kijken of e.e.a. aan te vechten is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 20:57:56 #87
13151 crew  Rewimo
pi_39918803
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:55 schreef frederik het volgende:
Dat is het verschil tussen een codicil, en een testament.
Een codicil ten gunste van het klooster was geen probleem voor jou geweest (er waren maar weinig bontjassen aan te wijzen toen).
Maar dat testamtent met "het klooster mag de hele kast leeghalen" is hier wel geldig, en dan is het niet de kast van toen, maar de kast ten tijden van het overlijden wat van belang is.
Wat die toen had is dus helemaal niet ter zake doende, ook dat miljoen in de postcode loterij zou voor de orde geweest zijn.
Ja, dat snap ik. Wat ik niet snap is de reden voor een testament op dat moment, tenzij dat dus een move van de orde is geweest. En dat zit er dik in...

Ik vermoed dat mijn vader nooit geweten heeft dat hij een testament heeft getekend
  maandag 17 juli 2006 @ 21:00:10 #88
107521 Furia
snoopy weer
pi_39918895
Heb je trouwens al wat van die orde gehoord?
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 21:00:48 #89
13151 crew  Rewimo
pi_39918923
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:00 schreef Furia het volgende:
Heb je trouwens al wat van die orde gehoord?
Nee. Die zullen wijselijk hun mond wel houden.
  maandag 17 juli 2006 @ 21:02:03 #90
107521 Furia
snoopy weer
pi_39918976
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:57 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik. Wat ik niet snap is de reden voor een testament op dat moment, tenzij dat dus een move van de orde is geweest. En dat zit er dik in...

Ik vermoed dat mijn vader nooit geweten heeft dat hij een testament heeft getekend
Weet je moeder dat dan niet? Ik kan me voorstellen dat ze het er wel over zullen hebben gehad als hij wél bewust was geweest van dat tekenen!
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 21:03:10 #91
43556 miss_dynastie
pi_39919005
quote:
Maar volgens mij was het toen ook al zo dat een testament bij de notaris ondertekend moest worden, de vorige wet heeft volgens mij heel lang gegolden ook... zijn die vormvoorschriften niet in acht genomen, dan zou het testament ongeldig zijn, maar dat is moeilijk aan te tonen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 21:03:26 #92
13151 crew  Rewimo
pi_39919014
Ja precies, met mijn moeder heeft hij nooit over een testament gesproken. Als hij zich ervan bewust was geweest had hij beslist een nieuw testament getekend.
pi_39919046
quote:

[..]

Bekijk het van de andere kant,

Een broeder wordt 80, heeft een voor ons doen klein bezit, maar toch iets voor kloosterbegrippen, en komt te overleiden.
Die broeder heeft geen kinderen (zover mijn geloofskennis gaat mag die geen kinderen fabriceren), en zonder testament gaat alles dus naar broers en zussen, of zelfs verder.
Nu zagen veel kloosterbewoners dat klooster als een "familie/gezin" waar de weinige aardse bezittingen naar toe moesten wanneer hun tijd voorbij was.

Dat er meer als je vader zijn, en het testament vergeten te annuleren kan ik ook wel inkomen, maar of dat daarom te doen is?
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 21:06:01 #94
13151 crew  Rewimo
pi_39919095
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:03 schreef miss_dynastie het volgende:
Maar volgens mij was het toen ook al zo dat een testament bij de notaris ondertekend moest worden, de vorige wet heeft volgens mij heel lang gegolden ook... zijn die vormvoorschriften niet in acht genomen, dan zou het testament ongeldig zijn, maar dat is moeilijk aan te tonen.
Daarom willen we zo graag weten hoe het destijds in zijn werk is gegaan. Maar hoe kom je daarachter? Als we eerder van dit testament hadden geweten hadden we mijn vader ernaar kunnen vragen. Maar helaas kom je pas achter zoiets als hij er niet meer is. Dat versterkt alleen maar mijn vermoeden dat hij er zelf niets van wist. Hij is tot enkele dagen voor zijn dood zeer helder geweest, dus ik had dit zeker met hem kunnen bespreken, als we het maar geweten hadden...
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 21:08:13 #95
43556 miss_dynastie
pi_39919167
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:06 schreef Rewimo het volgende:
Daarom willen we zo graag weten hoe het destijds in zijn werk is gegaan. Maar hoe kom je daarachter? Als we eerder van dit testament hadden geweten hadden we mijn vader ernaar kunnen vragen. Maar helaas kom je pas achter zoiets als hij er niet meer is. Dat versterkt alleen maar mijn vermoeden dat hij er zelf niets van wist. Hij is tot enkele dagen voor zijn dood zeer helder geweest, dus ik had dit zeker met hem kunnen bespreken, als we het maar geweten hadden...
Ik denk dat er eigenlijk maar een manier is om het te bewijzen nu, en dat is als er al een aantal mensen je zijn voorgegaan in een procedure tegen klooster en/ of notaris. Anders wordt het jouw woord tegen het hunne c.q. op papier het woord van je vader, en grote kans dat je dat verliest.
  Moderator maandag 17 juli 2006 @ 21:09:05 #96
18653 crew  D.
pi_39919201
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:06 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Hij wist er wel van, maar was het waarschijnlijk allang vergeten.
Aangezien het een officieel testament was heeft ie er destijds bij een notaris voor getekend.
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 21:09:47 #97
43556 miss_dynastie
pi_39919222
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:09 schreef D.Rose het volgende:
Hij wist er wel van, maar was het waarschijnlijk allang vergeten.
Aangezien het een officieel testament was heeft ie er destijds bij een notaris voor getekend.
Tenzij het dus niet volgens de voorschriften is gegaan, maar dat is nooit meer te bewijzen.
pi_39919280
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:09 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Tenzij het dus niet volgens de voorschriften is gegaan, maar dat is nooit meer te bewijzen.
Dan is het de vraag hoe het bij het centraal testamentenregister terechtgekomen is.
(niet rechtstreeks vanuit die orde)
  Moderator maandag 17 juli 2006 @ 21:12:26 #99
18653 crew  D.
pi_39919299
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:09 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

In principe kan dat.
Je kunt nagaan of de notaris destijds wellicht is opgepakt voor valsheid in geschrifte
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 21:12:37 #100
13151 crew  Rewimo
pi_39919302
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:04 schreef frederik het volgende:
Bekijk het van de andere kant,

Een broeder wordt 80, heeft een voor ons doen klein bezit, maar toch iets voor kloosterbegrippen, en komt te overleiden.
Die broeder heeft geen kinderen (zover mijn geloofskennis gaat mag die geen kinderen fabriceren), en zonder testament gaat alles dus naar broers en zussen, of zelfs verder.
Nu zagen veel kloosterbewoners dat klooster als een "familie/gezin" waar de weinige aardse bezittingen naar toe moesten wanneer hun tijd voorbij was.

Dat er meer als je vader zijn, en het testament vergeten te annuleren kan ik ook wel inkomen, maar of dat daarom te doen is?
Het is 60 jaar geleden gebeurd. Toen ging dat nog wel zo hoor. En jouw redenering gaat prima op voor een broeder die op leeftijd is, vind ik. Die dus heel bewust een testament tekent ten gunste van de orde. Maar niet voor een jongen van 21 die van niets weet. Wij denken dat ze iedere jongen zo'n testament lieten tekenen in de hoop dat er zo wat erfenissen of iets dergelijks binnen zouden komen. Maar ik vraag me nog steeds af of mijn vader en anderen in dezelfde situatie dat testament bewust getekend hebben.

Mijn vader heeft 41 jaar in het onderwijs gewerkt. Als hij van het testament had geweten had hij het zeker herroepen ten gunste van zijn gezin. Het feit dat hij het testament nooit genoemd heeft tegenover mijn moeder of mij, en het feit dat hij zelf een nieuw testament schreef waarin niets staat over herroepen van oudere testamenten sterkt mij in de overtuiging dat hij van het oude testament zelf niets geweten heeft.
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 21:13:44 #101
43556 miss_dynastie
pi_39919337
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:11 schreef frederik het volgende:

[..]

Dan is het de vraag hoe het bij het centraal testamentenregister terechtgekomen is.
Stel, dat er echt sprake is van een soort complot/oplichting/whatever, zou het best kunnen zijn dat er een notaris bij betrokken is die dus een enorm risico heeft genomen voor waarschijnlijk een som geld. Let wel, ik zeg niet dat het zo gegaan is, maar het is altijd een mogelijkheid...
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 21:14:55 #102
43556 miss_dynastie
pi_39919373
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:12 schreef D.Rose het volgende:

[..]

In principe kan dat.
Je kunt nagaan of de notaris destijds wellicht is opgepakt voor valsheid in geschrifte
Dat zeg ik
Maar goed, dan moet je het via anderen bewijzen dus, zelf zonder enige andere jurisprudentie lijkt me onmogelijk.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 21:15:13 #103
13151 crew  Rewimo
pi_39919383
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:11 schreef frederik het volgende:
De orde kan best een "eigen" notaris hebben gehad, die meewerkte in gevallen als dit. Ik hoop daarover iets te weten te komen uit de tekst van het testament zelf. Ik heb vorig jaar zelf een testament getekend en toen is me verteld dat een testament met je moet worden doorgenomen door een notaris. Maar wie zegt dat dat destijds ook moest en zo ja, of dat ook gebeurd is? Hoe kun je daar achter komen?
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 21:17:15 #104
13151 crew  Rewimo
pi_39919456
Ik waardeer het overigens heel erg dat jullie zo meedenken!
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 21:23:32 #105
43556 miss_dynastie
pi_39919647
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:15 schreef Rewimo het volgende:
Hoe kun je daar achter komen?
Voor het geldig vestigen van een testament gelden nu dus bepaalde vormvoorschriften, je zou in veel oudere wetgeving na kunnen gaan of die voorschriften toen ook golden, ik zou zelf geneigd zijn te zeggen van wel.
  Moderator maandag 17 juli 2006 @ 21:23:58 #106
18653 crew  D.
pi_39919657
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:15 schreef Rewimo het volgende:

[..]

De orde kan best een "eigen" notaris hebben gehad, die meewerkte in gevallen als dit. Ik hoop daarover iets te weten te komen uit de tekst van het testament zelf. Ik heb vorig jaar zelf een testament getekend en toen is me verteld dat een testament met je moet worden doorgenomen door een notaris. Maar wie zegt dat dat destijds ook moest en zo ja, of dat ook gebeurd is? Hoe kun je daar achter komen?
concluderend, ik denk dat je moet proberen het deel waar je recht op hebt zeker te stellen.
Een valsspelende notaris om de pot van de broeders te spekken is een beetje erg vergezocht
Feit is gewoon dat er maar 1 rechtsgeldig testament is, en jij daar nu 50% van kunt opeisen.
  Moderator maandag 17 juli 2006 @ 21:25:17 #107
18653 crew  D.
pi_39919705
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:23 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Voor het geldig vestigen van een testament gelden nu dus bepaalde vormvoorschriften, je zou in veel oudere wetgeving na kunnen gaan of die voorschriften toen ook golden, ik zou zelf geneigd zijn te zeggen van wel.
die voorschriften gelden al vanaf Napoleon laat mijn vrouw me weten
pi_39919747
of het doornemen moest weet ik niet, wordt op zoek gaan naar hele oude wetboeken (waar ik de beschikking niet over heb).
Of die aanwezig geweest is bij dat doornemen? Kun je niet nagaan, of je moet een beerput kunnen opentrekken met nog levende mensen, welke kunnen getuigen dat ze getekend hebben zonder dat ze gehoord hebben waarvoor.

Ik zou alleen wel rekening houden met de tijd van toen, en de situatie van toen.
Broeder worden was toen zijn roeping, en zou die tot in de eeuwigheid blijven, een bijbehorend testament gemaakt op de dag dat die een of ander "toelatingsexamen" gedaan heeft (ik ben totaal niet gelovig, maar volgens mij is er een proeftijd, waarin alles nog niet zo vast ligt) zou volgens mij helemaal niet zo gek zijn (en ook iets wat je dan met je volle verstand zou tekenen)
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 21:26:35 #109
43556 miss_dynastie
pi_39919762
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:25 schreef D.Rose het volgende:

[..]

die voorschriften gelden al vanaf Napoleon laat mijn vrouw me weten
Ah, weer wat geleerd. Weet wel dat het in de voorgaande 'wetgevingseditie' zo was en dat die lang gegolden had, maar wist niet of dat ook bijna 50 jaar was, was dus geneigd te zeggen van wel.
  Moderator maandag 17 juli 2006 @ 21:28:28 #110
18653 crew  D.
pi_39919825
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:26 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ah, weer wat geleerd.
Fok is best leerzaam, zo nu en dan
pi_39921243
Het 'oude' erfrecht, de wet zoals die gold voor 2003 is van 1838. Er zijn tussentijds wel een aantal aanpassingen geweest (zoals echtgenoot/note erfgenaam).

Verder vind ik het sowieso raar dat vader en moeder in de tijd dat ze getrouwd waren geen testament gemaakt hebben, zeker toen er een eigen huis is aangekocht en dat er toen al sprake was van kinderen (bijvoorbeeld voogdij).

Wat betreft je legitieme portie. Ik weet niet of vader schenkingen aan je gedaan heeft (per bank)? Bijvoorbeeld een bedrag om op vakantie te gaan ofzo. Dit wordt volgens de wet gezien als voorschot op de nalatenschap, en zouden dan alsnog verrekend moeten worden met het saldo van nu.

Overigens kan ik het me niet voorstellen dat een notaris (die voor 2003 toch niet echt slecht verdiende) zich zou laten 'omkopen' door een stel monniken. De notaris (het notariskantoor) én de kerk hebben allebei hun eigen controle in de vorm van een overkoepelende organisatie. Ook zijn kerken én notarissen verplicht hun boekhouding te laten controleren en krijgen zij steekproefsgewijs invallen van de belastingdienst of het bureau toezicht (er is laatst nog een pastoor opgepakt omdat ie geld verdonkeremaand had). Bovendien verdiende de notaris in die tijd (en nu nog denk ik) meer dan een monnik ooit zou verdienen.

de vrouw van ....
  Moderator maandag 17 juli 2006 @ 22:13:23 #112
18653 crew  D.
pi_39921367
[
quote:
Op maandag 17 juli 2006 22:09 schreef zonnie72 het volgende:

de vrouw van ....
ja, van wie?

Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 22:24:50 #113
13151 crew  Rewimo
pi_39921769
quote:
Het 'oude' erfrecht, de wet zoals die gold voor 2003 is van 1838. Er zijn tussentijds wel een aantal aanpassingen geweest (zoals echtgenoot/note erfgenaam).

Verder vind ik het sowieso raar dat vader en moeder in de tijd dat ze getrouwd waren geen testament gemaakt hebben, zeker toen er een eigen huis is aangekocht en dat er toen al sprake was van kinderen (bijvoorbeeld voogdij).
Tja, dat weet ik ook niet. Mijn moeder gaf aan dat ze niets bezaten en dus geen testament hebben gemaakt. Ze waren in gemeenschap van goederen getrouwd, dus het leek ook niet nodig. Achteraf was er ook voor de voogdij officieel dus niets geregeld. Officieus waarschijnlijk wel, kan ik natuurlijk navragen.
quote:
Wat betreft je legitieme portie. Ik weet niet of vader schenkingen aan je gedaan heeft (per bank)? Bijvoorbeeld een bedrag om op vakantie te gaan ofzo. Dit wordt volgens de wet gezien als voorschot op de nalatenschap, en zouden dan alsnog verrekend moeten worden met het saldo van nu.
Nee, die zijn er niet.
quote:
Overigens kan ik het me niet voorstellen dat een notaris (die voor 2003 toch niet echt slecht verdiende) zich zou laten 'omkopen' door een stel monniken. De notaris (het notariskantoor) én de kerk hebben allebei hun eigen controle in de vorm van een overkoepelende organisatie. Ook zijn kerken én notarissen verplicht hun boekhouding te laten controleren en krijgen zij steekproefsgewijs invallen van de belastingdienst of het bureau toezicht (er is laatst nog een pastoor opgepakt omdat ie geld verdonkeremaand had). Bovendien verdiende de notaris in die tijd (en nu nog denk ik) meer dan een monnik ooit zou verdienen.

de vrouw van ....
Denk je niet dat dat 60 jaar geleden wat makkelijker was dan nu? In deze tijd zal dat niet meer lukken maar de band tussen geestelijken en notabelen was 60 jaar geleden heel anders dan nu. En de broeders hadden uiteraard geen persoonlijk gewin bij nagelaten gelden maar de Kerk profiteerde er wel van.
pi_39922084
Het lijkt mij dat ook 60 jaar geleden een notaris 'bang' was om z'n hachje. Als 'ie wel betrapt zou worden kon 'ie gelijk z'n biezen pakken (ontslag) en daar ging dan het aanzien en inkomen voor de rest van z'n leven. Een notaris is niet voor niets een door de koningin benoemd ambtenaar. Ik zeg niet dat elke notaris 100% te vertrouwen is, maar een testament vervalsen kan ik echt niet geloven.

Eventueel is nog wel te proberen bij de notarissen waar vader geweest is om de huizen aan te kopen en te verkopen te raadplegen of er ooit iets besproken is over een testament en of daar alleen nooit iets mee gedaan is.
pi_39922396
Maar kijk je er nu ook niet teveel met een gekleurde bril naar?
Het is toch best mogelijk dat iemand die voor het monniksschap kiest een testament maakt waarin zijn eigendommen nagelaten worden aan de kerk?

Op dat moment kan dat best de wil van je vader geweest zijn (een wil gekleurd door een heel beperkte zienswijze, maar toch zijn wil, zijn zienswijze van dat moment).
Dat dat zo'n automatisme is (tuurlijk teken je even) herken ik wel. Mijn oma had samen met de kinderen het eigendom over de echtelijke woning, oma verkocht haar huis, en de kinderen kregen een verkoopovereenkomst van de notaris toegestuurd. Op 1 na moesten ze allemaal moe bellen wat te doen (in plaats van zelf na te denken, of de notaris te bellen wat de bedoeling van dat papier was). Ze waren notabe tussen de 50 en de 60
pi_39922397
Maar kijk je er nu ook niet teveel met een gekleurde bril naar?
Het is toch best mogelijk dat iemand die voor het monniksschap kiest een testament maakt waarin zijn eigendommen nagelaten worden aan de kerk?

Op dat moment kan dat best de wil van je vader geweest zijn (een wil gekleurd door een heel beperkte zienswijze, maar toch zijn wil, zijn zienswijze van dat moment).
Dat dat zo'n automatisme is (tuurlijk teken je even) herken ik wel. Mijn oma had samen met de kinderen het eigendom over de echtelijke woning, oma verkocht haar huis, en de kinderen kregen een verkoopovereenkomst van de notaris toegestuurd. Op 1 na moesten ze allemaal moe bellen wat te doen (in plaats van zelf na te denken, of de notaris te bellen wat de bedoeling van dat papier was). Ze waren notabe tussen de 50 en de 60
  † In Memoriam † dinsdag 18 juli 2006 @ 00:11:35 #117
43556 miss_dynastie
pi_39926290
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij niet goed begrepen heeft dat je een testament niet via een gewoon papier kunt herroepen, maar dat via de notaris moet doen. Misschien heeft hij met die gedachte (dus: ik schrijf dat en alles is oké) jaren geleden het 'extra testament' opgesteld.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 00:19:28 #118
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_39926509
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:32 schreef Rewimo het volgende:
daar gaat het niet om; tenzij je niet beneficiair aanvaardt, kun je ook opdraaien voor de kosten van deze erfenis, mochten de schulden hoger zijn dan de baten (en dat is niet ondenkbaar bij een hypotheek en evt. belastingschuld.).
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 00:20:51 #119
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_39926544
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:47 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dat is precies de reden waarom ik mij afvraag hoe dit testament tot stand is gekomen. Waarom zou een jongen van 21, die niets bezit en (op dat moment althans) van plan is broeder te worden (en dus sowieso geen bezit zal verwerven) een testament maken? Zeker in die tijd waren jongeren niet zo wereldwijs als nu het geval is. Mijn vader kwam rechtstreeks vanuit zijn ouderlijk huis bij de broeders (want de oudste zoon werd idealiter geestelijke). Hij was zelfs nog niet in dienst geweest (zijn dienstplicht heeft hij later pas vervuld toen hij uit het klooster kwam).

Ik kan me zo voorstellen dat dit - mits het testament inderdaad ten gunste van de orde is - door de orde is opgelegd of zelfs, dat mijn vader destijds gewoon een stel papieren heeft moeten tekenen, waaronder dit testament, zonder dat hij wist wat hij precies tekende. Wellicht was dit standaardprocedure bij alle nieuw intredende jongens? Ik vraag me ten zeerste af of het testament, zoals nu gebruikelijk is, met hem is doorgesproken door en bij een notaris.

Ik zou graag willen weten hoe zulke dingen destijds gedaan werden in die orde. Maar antwoord daarop hebben we nog steeds niet gekregen uit Maastricht.

Mijn moeder vertelde dat ze ook niets bezaten toen ze trouwden (ze woonden toen in een huurhuisje). Pas na de scheiding kregen ze allebei wat geld omdat het huis dat ze gekocht hadden (toen ik 13 was) overwaarde bleek te hebben bij de verkoop.
helaas is dit hele verhaal irrelevant voor de vraag welk testament geldig is, als het eerste wel is gedeponeerd en het tweede nu na 2003 pas ter sprake komt.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 00:23:14 #120
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_39926616
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:00 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Nee. Die zullen wijselijk hun mond wel houden.
bestaan zij eigenlijk nog wel in dezelfde rechtspersoon als die die in het testament staat?

indien niet, zou er grond kunnen zijn voor het feit dat dat deel van de erfenis niet kan worden geërfd en derhalve alles bij jou terecht kan komen (ja of bij de staat; ik weet niet exact hoe dat zit op moment dat een erfenaam niet meer bestaat en er nog wel een andere is).
pi_39926971
Dezelfde rechtspersoon is niet noodzakelijk
quote:
Artikel 56
1. Om aan een making een recht te kunnen ontlenen, moet men bestaan op het ogenblik dat de nalatenschap openvalt. Rechten uit een making ten voordele van een rechtspersoon die voor dat ogenblik is opgehouden te bestaan ten gevolge van een fusie of een splitsing, komen toe aan de verkrijgende rechtspersoon, onderscheidenlijk de verkrijgende rechtspersoon waarvan de aan de akte van splitsing gehechte beschrijving datbepaalt. Indien aan de hand van de aan de akte van splitsing gehechte beschrijving niet kan worden bepaald welke rechtspersoon in de plaats en de rechten treedt van de gesplitste rechtspersoon, is artikel 334s van Boek 2 van overeenkomstige toepassing.
Burgerlijk wetboek boek 4.

Ook rechtsopvolgers van zo'n kloostergemeenschap komen dus in aanmerking.

Zou de kloostergemeenschap nu helemaal "opgelost" zijn, zonder dat daar via een fusie een nieuwe rechtspersoon voor in de plaats zou komen dan kan het testament verder niet uitgevoerd worden, en dan is artikel 1 weer van belang:
quote:
Artikel 1
1. Erfopvolging heeft plaats bij versterf of krachtens uiterste wilsbeschikking.

2. Van de erfopvolging bij versterf kan worden afgeweken bij een uiterste wilsbeschikking die een erfstelling of een onterving inhoudt.
alles gaat naar er erfopvolgende bij versterf, tenzij er iemand is met een geldige claim via een uitsterste wilsbeschikking. (de staat komt dus niet zomaar tussenbeide)
  dinsdag 18 juli 2006 @ 09:58:18 #122
35189 Troel
scherp en bot
pi_39931972
Niet van belang

[ Bericht 72% gewijzigd door Troel op 18-07-2006 10:04:06 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 18 juli 2006 @ 10:03:25 #123
13151 crew  Rewimo
pi_39932072
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 09:58 schreef Troel het volgende:
tekst
Nee
  dinsdag 18 juli 2006 @ 10:04:16 #124
35189 Troel
scherp en bot
pi_39932101
Mooi, dan is het weer weg
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_39933440
Kan je vader destijds niet ook een volmacht hebben getekend? Dat hij niet naar een notaris is gegaan, maar een gevolmacht persoon?

Of moet je voor een testament altijd in persoon naar de notaris?
  † In Memoriam † dinsdag 18 juli 2006 @ 11:09:53 #126
43556 miss_dynastie
pi_39933582
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:04 schreef arithaterhorst het volgende:
Kan je vader destijds niet ook een volmacht hebben getekend? Dat hij niet naar een notaris is gegaan, maar een gevolmacht persoon?

Of moet je voor een testament altijd in persoon naar de notaris?
Nu wel;
quote:
Een algemene volmacht wil zeggen, dat de gevolmachtigde kan handelen namens de volmachtgever waar dat maar nodig zal blijken te zijn. De gevolmachtigde kan bijna alles doen namens de volmachtgever wat deze laatste zelf ook zou kunnen. Wat niet kan is namens de volmachtgever een testament maken en in het huwelijk treden.
En ik neem eigenlijk aan vroeger ook wel.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:46:48 #127
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_39934644
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 00:39 schreef frederik het volgende:
Dezelfde rechtspersoon is niet noodzakelijk
[..]

Burgerlijk wetboek boek 4.

Ook rechtsopvolgers van zo'n kloostergemeenschap komen dus in aanmerking.

Zou de kloostergemeenschap nu helemaal "opgelost" zijn, zonder dat daar via een fusie een nieuwe rechtspersoon voor in de plaats zou komen dan kan het testament verder niet uitgevoerd worden, en dan is artikel 1 weer van belang:
[..]

alles gaat naar er erfopvolgende bij versterf, tenzij er iemand is met een geldige claim via een uitsterste wilsbeschikking. (de staat komt dus niet zomaar tussenbeide)
klopt, maar ik ga er vanuit dat die kloosterlui niet altijd op de hoogte zijn van alle juridische ins- en outs
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:28:41 #128
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_39935964
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:46 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

klopt, maar ik ga er vanuit dat die kloosterlui niet altijd op de hoogte zijn van alle juridische ins- en outs
denk stiekum dat dat je nog zal verbazen..
  dinsdag 18 juli 2006 @ 17:51:56 #129
26341 Mariposa
Telt af...
pi_39946159
quote:
Een schenking is een schenking, en als dat dat je vermogen doet slinken, dan heb je later minder te verdelen.

Wel is het zo dat als na een schenking een schenker binnen 180 dagen overlijdt, deze schenking geacht wordt krachtens erfrecht door overlijden te zijn verkregen.
pi_39947100
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 17:51 schreef Mariposa het volgende:

[..]

Een schenking is een schenking, en als dat dat je vermogen doet slinken, dan heb je later minder te verdelen.

Wel is het zo dat als na een schenking een schenker binnen 180 dagen overlijdt, deze schenking geacht wordt krachtens erfrecht door overlijden te zijn verkregen.
Schenkingen gedaan aan een legitimaris tellen mee bij de bepaling van de hoogte van de legitime portie.
Wanneer Rewimo dus aan komt zetten met "ik heb recht op 50% van de nalatenschap" dan moet daar ook een schenking tijdens leven aan Rewimo bij meegerekend worden (alleen voor legitimarissen van toepassing, andere schenkingen geldt dit niet voor, heel misschien alleen nog voor schenkingen aan kinderen van legitimarissen)
  dinsdag 18 juli 2006 @ 20:24:18 #131
26341 Mariposa
Telt af...
pi_39949619
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 18:29 schreef frederik het volgende:
Schenkingen gedaan aan een legitimaris tellen mee bij de bepaling van de hoogte van de legitime portie.
Wanneer Rewimo dus aan komt zetten met "ik heb recht op 50% van de nalatenschap" dan moet daar ook een schenking tijdens leven aan Rewimo bij meegerekend worden (alleen voor legitimarissen van toepassing, andere schenkingen geldt dit niet voor, heel misschien alleen nog voor schenkingen aan kinderen van legitimarissen)
Ok, daar was ik me niet van bewust. Ik bekijk de dingen meestal vanuit het fiscale perspectief, zoals ik al eerder meldde.

Maar in de meeste gevallen is bij mijn weten geen sprake van legitimarissen. Meestal zit daar een uitgebreid fiscaal en juridisch plan achter en zijn dit soort dingen wel afgedekt imho.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 18 juli 2006 @ 20:59:55 #132
13151 crew  Rewimo
pi_39950856
Er hebben geen schenkingen plaatsgevonden
pi_39951871
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 20:24 schreef Mariposa het volgende:

[..]

Ok, daar was ik me niet van bewust. Ik bekijk de dingen meestal vanuit het fiscale perspectief, zoals ik al eerder meldde.

Maar in de meeste gevallen is bij mijn weten geen sprake van legitimarissen. Meestal zit daar een uitgebreid fiscaal en juridisch plan achter en zijn dit soort dingen wel afgedekt imho.
de kans is niet onmogelijk dat rewimo een beroep moet doen op het feit dat ze legitimaris is, alleen er zijn geen schenkingen gedaan tijdens leven, dus die moeilijkheid (in berekenen) komt er niet nogeens bij.
  Moderator dinsdag 18 juli 2006 @ 22:37:27 #134
18653 crew  D.
pi_39954870
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 20:59 schreef Rewimo het volgende:
Er hebben geen schenkingen plaatsgevonden
Da's alleen maar mooi, hoef je daar niet over te liegen
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 18 juli 2006 @ 22:43:00 #135
13151 crew  Rewimo
pi_39955101
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 22:37 schreef D.Rose het volgende:
Da's alleen maar mooi, hoef je daar niet over te liegen
Liegen?
  Moderator donderdag 20 juli 2006 @ 08:10:40 #136
18653 crew  D.
pi_40001132
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 22:43 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Liegen?
nouja, verzwijgen dan
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2006 @ 08:50:00 #137
43556 miss_dynastie
pi_40001526
D.Rose, weet je vrouw toevallig ook hoe lang het gemiddeld duurt voor het testament boven water is?
pi_40008584
Rewimo, weet je al meer over de inhoud van het testament?
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 20 juli 2006 @ 13:20:46 #139
13151 crew  Rewimo
pi_40008990
Nee, ik heb nog niks gehoord van de notaris, ik zou een telefoontje krijgen als het er is.
  Moderator donderdag 20 juli 2006 @ 14:52:18 #140
18653 crew  D.
pi_40012430
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 08:50 schreef miss_dynastie het volgende:
D.Rose, weet je vrouw toevallig ook hoe lang het gemiddeld duurt voor het testament boven water is?
zal het 'r straks f vragen, maar meen wel dat ze zei dat zoiets 'even' kon duren
pi_40012744
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 13:20 schreef Rewimo het volgende:
Nee, ik heb nog niks gehoord van de notaris, ik zou een telefoontje krijgen als het er is.
Okay. Ik ben gewoon benieuwd eigenlijk. Gisteren waren wij bij de notaris (om mijn testament door te laten strepen) en toen hebben we het hier nog even over gehad.

Hij zei dat het ingeschreven testament in principe geldig was. Maar dat er wel jurisprudentie was over dit soort zaken waar de rechter toch oordeelde tegen een geregistreerd testament in ten gunste van een wilsbeschikking die nergens was geregistreerd. Dat het testament zo overduidelijk indruist tegen wat de overledene wilde.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 20 juli 2006 @ 15:24:16 #142
13151 crew  Rewimo
pi_40013761
O, dat zou mooi zijn zeg! Nu nog 'even' zien te vinden dan...
pi_40025674
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 14:52 schreef D.Rose het volgende:

[..]

zal het 'r straks f vragen, maar meen wel dat ze zei dat zoiets 'even' kon duren
na een tijd (20 jaar) kan de notaris zijn akten (die dingen met handtekeningen) naar een 'centrale bewaarplaats' sturen, dat is meestal een groot archief in het arrondissement) waar de notaris zich bevindt. meestal is 1 notariskantoor belast met de aanvragen uit die bewaarplaats en kan het 1 of 2 weken duren voordat de akte uit de bewaarplaats is opgehaald, gekopieerd en toegestuurd naar de notaris die er om gevraagd heeft. dat kost meestal ook nog wat en het kan ook nog zo wezen dat eerst de nota betaald moet zijn voordat de kopie opgestuurd wordt... niet erg snel dus

[ Bericht 5% gewijzigd door zonnie72 op 20-07-2006 22:00:56 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 20 juli 2006 @ 22:22:25 #144
13151 crew  Rewimo
pi_40026823
Dat van dat centrale archief vertelde mijn notaris inderdaad ook
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 25 juli 2006 @ 21:38:05 #145
13151 crew  Rewimo
pi_40180124
Okee, antwoord uit het klooster:
quote:
> Beste ,
>
> Om te beginnen excuses voor het late antwoord op uw email van 13 juli. Dit
> heeft te maken met afwezigheid van bepaalde personen vanwege vakantie.
>
> Uw vraag omtrent de het testament van religieuzen:
> Voordat de persoon daadwerkelijk in het klooster treedt (d.w.z. tijdens
> het
> noviciaat) maakt deze persoon een testament waarin hij/zij geheel
> vrijelijk
> verklaard wie zijn erfgenaam (erfgenamen) zal (zullen) zijn. Dit gebeurt
> voor het afleggen van de geloften, omdat door het uitspreken hiervan de
> kloosterling afziet van het zelstandig beslissingsrecht over (onder
> andere)
> geld en bezittingen.
> Dit testament is geheim, alleen bekend aan de persoon zelf en de notaris.
> Na het overlijden van de kloosterling wordt het testament geopend en
> gehandeld naargelang.
>
> Het is dus niet zo dat uw vriend verplicht is geweest een testament te
> ondertekenen ten gunste van de onze Congregatie.
>
> Het is moeilijk een definitief antwoord te geven op de vraag of de
> erfgenamen "veranderd" kunnen worden na het openen van het testament.
> Eerst
> moet er natuurlijk geweten worden over wie het gaat wat er echt in staat.
> Van de andere kant, zaken als deze hebben zich eerder voorgedaan, en de
> congregatie heeft zich, naar mijn weten, altijd redelijk opgesteld.
>
> In het voorgaande ging ik er vanuit dat de persoon reeds overleden is.
> Mocht de betreffende persoon nog in leven zijn, kan hij natuurlijk elk
> moment zijn testament veranderen.
>
> Ik hoop dat ik U hiermee voldoende duidelijkheid heb verschaft.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> genraal econoom
>

Kortom, morgen de notaris maar weer eens bellen of ze al wat gehoord hebben over het testament.

Sorry voor de > is een doorgestuurd mailtje
pi_40181928
quote:
> Eerst
> moet er natuurlijk geweten worden over wie het gaat wat er echt in staat.
> Van de andere kant, zaken als deze hebben zich eerder voorgedaan, en de
> congregatie heeft zich, naar mijn weten, altijd redelijk opgesteld.
Ik denk dat ze geen probleem van zullen maken dat jij alles krijgt. Mede omdat je vader naderhand pas vermogen heeft opgebouwd en kinderen heeft gekregen.
Zeggen dat je een kleine schenking wilt doen zal ze ook blij maken, het gaat om het geloof niet het geld.
x
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 25 juli 2006 @ 22:30:19 #147
13151 crew  Rewimo
pi_40182101
Dat laatste hoop ik maar. Ik zou het naar vinden als ik verplicht voor mij dierbare spullen van mijn vader zou moeten verkopen alleen om geld aan hun af te staan. Niet dat het allemaal zoveel geldswaarde heeft, de emotionele waarde is veel groter (ik moet er niet aan denken om foto's te moeten afstaan bijvoorbeeld, zoals al ergens in dit topic werd gesuggereerd). Ik hoop maar dat ze daarvoor begrip op kunnen brengen.
  dinsdag 25 juli 2006 @ 23:03:29 #148
57434 Marloes
Digital Love
pi_40183301
Waarschijnlijk komt dat wat mijn vader heeft gezegd dan wel redelijk overeen
The more that I appear.
  Moderator dinsdag 25 juli 2006 @ 23:13:45 #149
18653 crew  D.
pi_40183723
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 22:30 schreef Rewimo het volgende:
Dat laatste hoop ik maar. Ik zou het naar vinden als ik verplicht voor mij dierbare spullen van mijn vader zou moeten verkopen alleen om geld aan hun af te staan. Niet dat het allemaal zoveel geldswaarde heeft, de emotionele waarde is veel groter (ik moet er niet aan denken om foto's te moeten afstaan bijvoorbeeld, zoals al ergens in dit topic werd gesuggereerd). Ik hoop maar dat ze daarvoor begrip op kunnen brengen.
foto's hebben geen financiele waarde , waar het in een testament om gaat
  † In Memoriam † dinsdag 25 juli 2006 @ 23:22:49 #150
43556 miss_dynastie
pi_40184078
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 23:03 schreef Marloes het volgende:
Waarschijnlijk komt dat wat mijn vader heeft gezegd dan wel redelijk overeen
Volgens mij zijn het juridisch twee verschillende dingen: een erfgenaam die zich redelijk opstelt c.q. van de erfenis afziet versus een testament dat niet meer geldig zou zijn om een bepaalde reden.

Ik hoop dat het dan allemaal met een sisser afloopt rewimo
pi_40191118
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 23:13 schreef D.Rose het volgende:

[..]

foto's hebben geen financiele waarde , waar het in een testament om gaat
In een testament kun je ook bepalen wat er gebeurd met dingen waar geen financiele waarde aan zit hoor.
De kans is natuurlijk vrij groot dat er makkelijk gedaan wordt over dingen zonder financiele waarde, welke voor de rechthebbende (degene genoemd in het testament) geen emotionele waarde hebben
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 26 juli 2006 @ 07:24:29 #152
13151 crew  Rewimo
pi_40191228
Het punt is alleen, dat mijn vader het testament maakte toen hij niets bezat. Er kunnen dus geen zaken met name genoemd zijn, omdat die er niet waren. Die heeft hij pas later in zijn leven bij elkaar gewerkt.
  Moderator woensdag 26 juli 2006 @ 07:58:09 #153
18653 crew  D.
pi_40191418
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 06:44 schreef frederik het volgende:

[..]

In een testament kun je ook bepalen wat er gebeurd met dingen waar geen financiele waarde aan zit hoor.
Dat kan, maar dat is niet zo.
Dus gaat het in dit geval gewoon om 50% van de 'opbrengst'.
  woensdag 26 juli 2006 @ 09:26:29 #154
107521 Furia
snoopy weer
pi_40192640
Ik vind het overigens een erg nette reactie van dat klooster!
pi_40193082
Rewimo, hoi,
Wannneer krijg je meer duidelijkheid hierover? Want dit is natuurlijk helemaal vervelend dat je je hier druk om moet maken. Zeker de persoonlijke zaken behoren jou toe. Ik hoop dat je snel weet waar je aan toe bent. Dat geeft rust denk ik en dan kun je verder met de verwerking van alles.
groetjes,
van mij.
  woensdag 26 juli 2006 @ 10:15:48 #156
63046 SCraane
If send to $me goto $trash
pi_40193692
tvp
"Sometimes lies were more dependable than the truth."
Ender's Game - Orson Scott Card
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 26 juli 2006 @ 10:20:13 #157
13151 crew  Rewimo
pi_40193782
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 09:49 schreef Katinkat het volgende:
Rewimo, hoi,
Wannneer krijg je meer duidelijkheid hierover? Want dit is natuurlijk helemaal vervelend dat je je hier druk om moet maken. Zeker de persoonlijke zaken behoren jou toe. Ik hoop dat je snel weet waar je aan toe bent. Dat geeft rust denk ik en dan kun je verder met de verwerking van alles.
groetjes,
van mij.
Ik weet het nog niet Katinka. Ik ga de notaris zo maar eens even bellen. Edit: gebeld, testament is nog niet binnen

Overigens nog heel erg bedankt voor al je lieve woorden en sorry dat ik nog niet geantwoord heb

[ Bericht 10% gewijzigd door Rewimo op 26-07-2006 10:27:42 ]
pi_40193807
Ja maar wie bepaald nou van wie wat is? TS kan gewoon zeggen dat een groot deel van de meubels van haar is.
x
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 26 juli 2006 @ 10:25:48 #159
13151 crew  Rewimo
pi_40193915
Het gaat me niet zozeer om de grotere dingen, maar veel meer om dingen waar ik een persoonlijke herinnering aan heb.
pi_40193916
Ik vind het persoonljik wel erg lang duren eer het testament is opgevraagd.

Wel een nette reactie van het klooster, hoewel ik wel een idee heb van 'Eerst zien, dan geloven'. (niet in een spirituele manier bedoeld dus ).

Zaken als foto's enzo hebben geen economische waarde (tenzij het een gesigneerde foto van Madonna is ofzo). Zulke zaken zul je volgens mij altijd wel mogen houden. Er is ook nog iets als redelijkheid.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 26 juli 2006 @ 10:26:23 #161
13151 crew  Rewimo
pi_40193933
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 10:25 schreef arithaterhorst het volgende:
Ik vind het persoonljik wel erg lang duren eer het testament is opgevraagd.

Wel een nette reactie van het klooster, hoewel ik wel een idee heb van 'Eerst zien, dan geloven'. (niet in een spirituele manier bedoeld dus ).
Hm ja, ik ook...
pi_40399084
Ik ben ééécht nieuwsgierig
Wartaal.
pi_40414105
Ja, Rewimo, het duurt erg lang nu.

Heb je soms dezelfde notaris als ik? De mijne werkt ook al zo langzaaaaaam
  woensdag 2 augustus 2006 @ 12:14:57 #164
35189 Troel
scherp en bot
pi_40414379
Rewimo is nu een weekje op vakantie, dus vandaar dat ze niets post op dit moment

Ik hoop dat ze al wel wat gehoord heeft, maar het zal me niets verbazen als dat niet het geval is
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 augustus 2006 @ 10:33:04 #165
13151 crew  Rewimo
pi_40565291
Nog niks inderdaad. Vandaag maar weer eens bellen...
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 9 augustus 2006 @ 09:08:40 #166
13151 crew  Rewimo
pi_40634090
%#&)%&#)&+ testament is nog steeds niet binnen
  woensdag 9 augustus 2006 @ 09:21:44 #167
35189 Troel
scherp en bot
pi_40634300
Van het weekend stond er een stuk in de krant over een notaris die weigerde het testament te laten inzien door de erfgenamen en enkel per telefoon de mededeling deed dat ze niets zouden krijgen. Ook al zo'n raar verhaal. Ik vind het erg raar dat dat testament nog steeds niet boven water is. Je zou toch verwachten dat als het binnen zoveel tijd niet boven water is, dat je dan een klacht in kan dienen ofzo.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 9 augustus 2006 @ 09:41:10 #168
13151 crew  Rewimo
pi_40634628
Het testament moet bij een notaris uit Maastricht vandaan komen; omdat het zo oud is ligt het in een of ander archief waar ze volgens mijn notaris zo'n beetje om de twee weken naartoe gaan. Volgens mij zijn er toch al minimaal 2 x 2 weken voorbij sinds ik bij de notaris was. Mijn eigen notaris gaat er nu weer achteraan en belt mij terug.
pi_40643236
sterkte ermee Rewino,

ik heb net even teruggelezen en het is al met al een beroerde situatie. Nog even los van de opstelling van het klooster is de onzekerheid nog erger. Persoonlijk denk ik dat je qua inhoud van het testament wel uit kan gaan van een standaardverklaring die gebruikt is, mogelijk werkt dat ook nog wel in je voordeel. Doordat het een standaardverklaring is, zou je kunnen beargumenteren dat het maar de vraag is of je vader bewust deze tekst getekend heeft of dat het met de grote hoop papieren mee is gegaan. Juridisch sta je daar alleen niet erg sterk mee.

Ik zou, mocht het slecht uitpakken, dit wel gaan aanvechten al is het alleen maar voor je eigen gevoel.

Veel sterkte ermee
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 9 augustus 2006 @ 14:13:59 #170
13151 crew  Rewimo
pi_40643265
Dank je wel, komrad
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:35:51 #171
13151 crew  Rewimo
pi_40706797
Notaris belde net, had het verantwoordelijke notariskantoor aan de lijn gehad. Die waren 10 jaar kwijt uit het archief Dus ik al blij Maar ze hebben het uiteindelijk toch gevonden. Notaris is wel boos geworden dat dat kantoor zich niet gemeld had met de reden dat het allemaal zolang heeft geduurd. Als het goed is komt de kopie uiterlijk de 18e binnen.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:38:30 #172
107521 Furia
snoopy weer
pi_40706867
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 11:35 schreef Rewimo het volgende:
Notaris belde net, had het verantwoordelijke notariskantoor aan de lijn gehad. Die waren 10 jaar kwijt uit het archief Dus ik al blij Maar ze hebben het uiteindelijk toch gevonden. Notaris is wel boos geworden dat dat kantoor zich niet gemeld had met de reden dat het allemaal zolang heeft geduurd. Als het goed is komt de kopie uiterlijk de 18e binnen.
Hebben ze voor een kopietje maken nou nog een week nodig?
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:39:46 #173
13151 crew  Rewimo
pi_40706889
Kennelijk ja, snap ik ook niet hoor. Kwestie van onder een kopieerapparaat leggen lijkt me.
pi_40706954
Op zich al jammer dat het nog boven water gekomen is in dit geval.
Wel een trage bende daar zeg
pi_40930562
Vandaag zou het dus uiterlijk moeten zijn binnen gekomen?
Al nieuws?

Wat een k*tsituatie, Rewimo. Je wilt op een gegeven mometn gewoon weten waar je aan toe bent. Of je de foto's en dierbare herinneringen nou kunt houden of niet. (zo niet dan zou ik het persoonlijk gewoon uit het huis nemen en er niets over zeggen, zeker met foto's enzo ).

En dat, terwijl wij de erfenis vrijwel helemaal hebben afgewikkeld nu. En dan hebben wij beneficiari aanvaard. Ongelofelijk dat het nu bijna 2 maanden duurt zeg
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 18 augustus 2006 @ 10:47:08 #176
13151 crew  Rewimo
pi_40930609
Alle foto's liggen al hier hoor Ik zit inderdaad op het telefoontje te wachten nu.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 18 augustus 2006 @ 10:48:09 #177
13151 crew  Rewimo
pi_40930628
Hoe is dat bij jullie eigenlijk afgelopen, Aritha? Ik heb jouw topic destijds ook gevolgd.
pi_40930937
Wij hebben de erfenis toch beneficiair aanvaard. De inboedel laten taxeren: waarde 0. En toen konden we alles leegruimen, wat inhield dat we vrijwel alles naar de sloop hebben gebracht.

De huurvereniging was heel coulant. We hoefden het huis alleen maar leeg te ruimen, behang en alles zouden zij verwijderen als ook het toilet zouden ze vervangen. De keuken zouden zij ook vervangen. Plinten bevestigen zouden zij ook doen. Schoonmaken moesten wij dan weer doen, maar ze hebben helemaal begrip voor de situatie enzo. echt

Vanavond gaan we het huis helemaal schoonmaken. Volgende week is er dan een eindinspectie en dat was het dan. Uiteindelijk is alles dus vrij goed verlopen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:35:57 #179
13151 crew  Rewimo
pi_40931841
Prettig dat ze zo meegewerkt hebben van de woningbouw
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:23:02 #180
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_40938528
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:01 schreef arithaterhorst het volgende:
Wij hebben de erfenis toch beneficiair aanvaard. De inboedel laten taxeren: waarde 0. En toen konden we alles leegruimen, wat inhield dat we vrijwel alles naar de sloop hebben gebracht.

De huurvereniging was heel coulant. We hoefden het huis alleen maar leeg te ruimen, behang en alles zouden zij verwijderen als ook het toilet zouden ze vervangen. De keuken zouden zij ook vervangen. Plinten bevestigen zouden zij ook doen. Schoonmaken moesten wij dan weer doen, maar ze hebben helemaal begrip voor de situatie enzo. echt

Vanavond gaan we het huis helemaal schoonmaken. Volgende week is er dan een eindinspectie en dat was het dan. Uiteindelijk is alles dus vrij goed verlopen.
hou er rekening mee dat je de spullen moet registreren en dat je formeel, zodra je ze in gebruik neemt (wat bij een fotoboek al tussen de rest leggen kan zijn en bij een kast in je woonkamer neerzetten) je de erfenis niet langer beneificair maar onconditioneel hebt aanvaard.

maar weggooien kan natuurlijk altijd, als het toch alleen maar ouwe rommel was en je geen ruimte had om ze ergens op te slaan... en als het meubels zijn e.d. met waarde 0, dan kan men ook niet verwachten van je dat je die spullen bewaart in een citybox à 160 euro per maand.... you dig?
pi_40939005
Daar was het taxatierapport juist voor, om aan te tonen dat de inboedel waarde 0 had. Had de inboedel wel waarde, dan had het geveild moeten worden.

Volgens de notaris konden we het gewoon uitruimen, dat wordt dan niet als een daad van zuivere aanvaarding gezien.

Wat wel als een daad van zuivere aanvaarding wordt gezien is om het superdeluxe nieuwe 142" plasma tv bij jezelf neer te zetten enzo. Helaas was het een kapotte Philips tv uit '85
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:40:40 #182
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_40939086
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 15:36 schreef arithaterhorst het volgende:
Daar was het taxatierapport juist voor, om aan te tonen dat de inboedel waarde 0 had. Had de inboedel wel waarde, dan had het geveild moeten worden.

Volgens de notaris konden we het gewoon uitruimen, dat wordt dan niet als een daad van zuivere aanvaarding gezien.

Wat wel als een daad van zuivere aanvaarding wordt gezien is om het superdeluxe nieuwe 142" plasma tv bij jezelf neer te zetten enzo. Helaas was het een kapotte Philips tv uit '85
je begrijpt mij verkeerd en/of je notaris heeft je verkeerd / onvolledig voorgelicht.

onruimen mag altijd, maar de goederen van de hand doen mag *nooit* (althans niet tot 5.5 jaar na overlijden) , strikt genomen.

ouwe zooi zonder waarde weggooien mag, maar ouwe zooi in je woonkamer zetten of anderszins in gebruik nemen danwel verkopen/uitlenen/etc. mag *niet* (ongeacht waarde), dan neem je het namelijk uit de erfenis en is de aanvaardig niet meer onzuiver.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:56:53 #183
13151 crew  Rewimo
pi_40940999
Nou, wat we al vermoedden is inderdaad waar... Het testament is ten gunste van een of andere Blabla Maria Onbevlekt Ontvangen (in Latijnse bewoordingen). De notaris gaat nu uitzoeken wie de erfgenaam is en of zij de erfenis aanvaarden.
pi_40942167
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 16:56 schreef Rewimo het volgende:
Nou, wat we al vermoedden is inderdaad waar... Het testament is ten gunste van een of andere Blabla Maria Onbevlekt Ontvangen (in Latijnse bewoordingen). De notaris gaat nu uitzoeken wie de erfgenaam is en of zij de erfenis aanvaarden.
Waardeloos zeg, sterkte maar weer met wachten. Ben bang dat het nog wel ff zal duren.
pi_40942249
quote:
De kerk en geld aanvaarden? De kerk is uitgevonden om mensen geld af te troggelen, natuurlijk aanvaarden die het .
We'll keep on whispering our mantras.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:46:18 #186
13151 crew  Rewimo
pi_40942258
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 17:45 schreef NiteSpeed het volgende:
De kerk en geld aanvaarden? De kerk is uitgevonden om mensen geld af te troggelen, natuurlijk aanvaarden die het .
Ja, weinig kans, ik weet het
  † In Memoriam † vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:51:44 #187
43556 miss_dynastie
pi_40942381
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 17:45 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Mja, maar dit stelt de kerk natuurlijk wel in een héél negatief daglicht, als je er zo over nadenkt. Zeker aangezien rewimo ook een papiertje heeft waarop haar vader het heel duidelijk aan haar nalaat. Ook al heeft dit juridisch misschien geen waarde, voor de (anti)reclame naar de kerk toe wel en ik kan me niet voorstellen dat ze dat laten gebeuren. Ergens verwacht ik dat ze rewimo zullen voorstellen de erfenis te weigeren als zij bereid is percentage x te schenken aan de kerk.
pi_40942909
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 15:40 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

je begrijpt mij verkeerd en/of je notaris heeft je verkeerd / onvolledig voorgelicht.

onruimen mag altijd, maar de goederen van de hand doen mag *nooit* (althans niet tot 5.5 jaar na overlijden) , strikt genomen.

ouwe zooi zonder waarde weggooien mag, maar ouwe zooi in je woonkamer zetten of anderszins in gebruik nemen danwel verkopen/uitlenen/etc. mag *niet* (ongeacht waarde), dan neem je het namelijk uit de erfenis en is de aanvaardig niet meer onzuiver.
Klopt dit wel?

alles uit burgerlijk wetboek boek 4:
quote:
Artikel 190
1. Een erfgenaam kan een nalatenschap aanvaarden of verwerpen. Een aanvaarding kan zuiver geschieden of onder voorrecht van boedelbeschrijving.
3 mogelijkheden dus, zuivere aanvaarding, beneficaire aanvaarding en verwerping
quote:
4. Een eenmaal gedane keuze is onherroepelijk en werkt terug tot het ogenblik van het openvallen der nalatenschap. Een aanvaarding of verwerping kan niet op grond van dwaling, noch op grond van benadeling van een of meer schuldeisers worden vernietigd.
een benificaire aanvaarding blijft een benificaire aanvaarding
quote:
Artikel 192
1. Een erfgenaam die zich ondubbelzinnig en zonder voorbehoud als een zuiver aanvaard hebbende erfgenaam gedraagt, aanvaardt daardoor de nalatenschap zuiver, tenzij hij zijn keuze reeds eerder heeft gedaan.
Indien je iets in gebruik neemt zoals jij dat noemt wordt ervan uitgegaan dat je daarmee zuiver aanvaard, tenzij je eerder benificair hebt aanvaard danwel verworpen hebt.

Volgens mij doet arithaterhorst niets raars door de inboedel weg te gooien, van zuivere aanvaarding is door dat weggooien in elk geval geen sprake (omdat er eerder benificair is aanvaard).
Hooguit kunnen eventuele schuldeisers hun schulden verhalen op arithaterhorst tot de waarde van hetgeen ze uit de nalatenschap heeft ontvangen, en daarvoor is die taxatie weer een handige zet geweest
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 18:51:53 #189
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_40943630
Ik plaats een TVP, met sterkte aan de TS!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_40949267
quote:
Tja, hier leek het al op uit te draaien; maar wel heel vervelend. Hopelijk is de erfgenaam nog iemand met een beetje invoelingsvermogen en draait het nog jouw kant op. Maar ik vrees het ergste.

[ Bericht 0% gewijzigd door fietsmiep op 18-08-2006 21:55:16 (typfout) ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 18 augustus 2006 @ 22:11:16 #191
13151 crew  Rewimo
pi_40949908
Na wat naspeuringen blijkt Maria huppeldepup een stichting te zijn in Maastricht met zo'n beetje dezelfde naam als de orde.
pi_40961056
Wat een kutzooi zeg!
Ga je nu contact opnemen met een advocaat? Ik zou dat persoonlijk zeker doen, als was het maar een eerste gesprek om te bespreken wat je mogelijkheden zijn.

Wet = wet, maar er is toch ook nog zoiets als redelijkheid. Het lijkt mij zo overduidelijk dat dit niet is wat je vader wilde.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:47:51 #193
13151 crew  Rewimo
pi_40980001
De notaris gaat het eerst proberen. In elk geval de rechtspersoon opsporen en hen dan aanschrijven. Mochten ze op hun strepen staan dan kan ik altijd nog verdere stappen overwegen.
  maandag 21 augustus 2006 @ 15:00:35 #194
154554 Toedels
knuk, ik mis je!
pi_41031138
Pfff... Wat een verhaal zeg. Ik hoop dat alles goed voor je uitpakt. Succes in ieder geval!
pi_41031402
Kom dit topic net tegen. Rewimo, ik duim voor een goede afloop. En nog gecondoleerd met je vader.
pi_41357509
Weet je al meer? Heb dit verhaal al een tijdje gevolgd, en zou het jammer vinden als je ondanks de wil van je vader het geld niet kan krijgen. En nog gecondoleerd.
pi_41367247
tvp ben benieuwd.

veel succes met de gang van zaken.
you and I ain't done Zeke!
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 1 september 2006 @ 16:53:15 #198
13151 crew  Rewimo
pi_41398507
De notaris heeft een brief aan de orde geschreven, waarin gevraagd wordt hoe zij ertegenover staan. Afwachten dus maar. Ik heb ook een kopie van het testament. Het is heel kort en summier van inhoud. Alles wordt nagelaten aan de orde punt. Getuigen zijn van het notariskantoor (kandidaat-notaris en klerk).
pi_41445757
weet je al wanneer je iets hoort??
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 3 september 2006 @ 12:48:05 #200
13151 crew  Rewimo
pi_41448515
Hij heeft gevraagd of ze in elk geval deze maand willen reageren.
pi_41518881
Damn!

Ik lees het net.

Sterkte zeg. Ze zullen toch niet alles van je vader gaan opeisen zeg! Ik kan het me haast niet voorstellen. Het is geen 50 jaar geleden meer.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 5 september 2006 @ 19:32:25 #202
13151 crew  Rewimo
pi_41524447
Alles kunnen ze niet opeisen, maar wel de helft Jij trouwens ook nog gecondoleerd met je vader... Hoe oud was hij?
pi_41524582
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:32 schreef Rewimo het volgende:
Alles kunnen ze niet opeisen, maar wel de helft Jij trouwens ook nog gecondoleerd met je vader... Hoe oud was hij?
In het uiterste geval (puur theorie denk ik) kun je naast alles grijpen.

De legitieme portie is geen onderdeel van de erfenis namelijk, maar een vorderingsrecht op de erfgenaam. Jij kunt dan dus de helft van de erfenis vorderen bij die kerkelijke instelling, en dit na 3 of 6 maand pas.
Je kunt alleen het probleem hebben dat die kerkelijke instelling met financiele problemen zit, en er meer schuldeisers zijn (of er met de gehele erfenis schulden zijn afgelost), waardoor jij wel recht hebt op een bepaalde hoeveelheid geld, maar er niets is om te halen.

Nogmaals, voor een kerkelijke instelling zal dit in theoretisch geval zijn, maar uit te sluiten is het niet geheel
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 5 september 2006 @ 19:38:28 #204
13151 crew  Rewimo
pi_41524635
Lekker is dat Nog mazzel dat de RK-kerk niet onbemiddeld is...
pi_41530201
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:32 schreef Rewimo het volgende:
62
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 5 september 2006 @ 22:25:20 #206
13151 crew  Rewimo
pi_41531111
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 22:01 schreef basset het volgende:
62
Dat is nog een heel stuk jonger dan mijn vader, hij is 79 geworden
pi_41532209
Je bent er nooit klaar voor. En het is altijd te vroeg, maar eerlijk moet ik toegeven dat ik er heel wat voor over gehad zou hebben als mn vader ook de 79 had mogen halen.

Ik hoop echt dat jullie er uit komen. Niet te geloven dat een stom stukje papier van 50 jaar terug zoveel ellende kan veroorzaken.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 5 september 2006 @ 22:54:16 #208
13151 crew  Rewimo
pi_41532458
Ja, natuurlijk en ik vond 79 nog te vroeg eigenlijk...
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 8 september 2006 @ 12:41:45 #209
13151 crew  Rewimo
pi_41613605
Een voorzichtig positieve ontwikkeling?

Ik kreeg een mailtje van iemand die contact heeft met de broeders:
quote:
Beste Renée,

Op 26 juli heb ik mijn laatste E-mail naar jou verstuurd. Op 31 augustus heb ik wat het testament betreft gesproken met de Generale Overste broeder <naam>. Je behoeft je geen zorgen te maken m.b.t. het door jouw vader met de hand geschreven testament. Het testament uit 1948 is niet meer rechtsgeldig. Indien je persoonlijk bericht wilt hebben moet je maar contact opnemen met genoemde broeder. Zijn E-mailadres luidt als volgt: <e-mailadres>
Ik heb met een jaargenoot van je vader nog geen contact kunnen opnemen. Toen ik in Maastricht kwam, was hij afwezig. Ik zal het komende weekend nog eens proberen contact met hem op te nemen.
Ik heb van jou ook nog geen antwoord gekregen op mijn vraag of ik jouw E-mail adres aan de je vader's jaargenoot mag doorgeven.
Met hartelijke groeten,
<naam>
Ik heb dit naar de notaris gestuurd en wil volgende week even met hem overleggen hoe nu verder. Als dit verhaal klopt zou alles natuurlijk een positieve wending nemen.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  † In Memoriam † vrijdag 8 september 2006 @ 12:45:37 #210
43556 miss_dynastie
pi_41613685
Dat van die rechtsgeldigheid lijkt me niet zo simpel (dan was de notaris er ook niet achteraan gegaan denk ik ), maar als zij dat vinden en de erfenis niet accepteren
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 8 september 2006 @ 14:37:27 #211
13151 crew  Rewimo
pi_41616757
Ik vermoed inderdaad dat de orde tegenwoordig afziet van het accepteren van erfenissen die onder deze omstandigheden tot stand zijn gekomen. Nou, dat zou een hoop gedoe schelen
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_41618928
Goed nieuws !

Hopelijk pakt dit snel goed uit!
pi_41643927
Oei, Rewimo, klinkt allemaal wel hel spannend! Ik hoop dat je gelijk hebt en dat die orde niks accepteert.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 september 2006 @ 12:33:03 #214
13151 crew  Rewimo
pi_41702943
De notaris heeft zojuist gebeld: het bestuur van de orde zal de erfenis verwerpen Ze moeten er nu nog officieel afstand van doen en dan kan de verklaring van erfrecht worden opgemaakt.
  maandag 11 september 2006 @ 12:34:36 #215
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_41702982
Gefeliciteerd
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 september 2006 @ 12:35:30 #216
13151 crew  Rewimo
pi_41703012
Dank je wel. Een hele opluchting
pi_41703358
quote:
Op maandag 11 september 2006 12:35 schreef Rewimo het volgende:
Dank je wel. Een hele opluchting
Gefeliciteerd! Dat zal zeker een last van je schouders nemen!
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_41703363
  † In Memoriam † maandag 11 september 2006 @ 12:52:04 #219
43556 miss_dynastie
pi_41703368
Wat goed !
pi_41703406
Gefeliciteerd!!!!!!!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 september 2006 @ 12:54:44 #221
13151 crew  Rewimo
pi_41703427
Ja Nu kan ik eindelijk de hele administratieve boel gaan afhandelen. Zo ligt er een brief van de Postbank voor mijn vader, of ie even langs wil komen om zich te legitimeren Ik heb hem maar laten liggen maar dat kan dus binnenkort allemaal opgelost worden.
pi_41703498
iK ben blij voor je dat het zo gemakkelijk is afgelopen (feliciteren gaat me wat ver, het heeft nog steeds wel te maken met een droevige omstandigheid, gefeliciteerd met je erfenis is mij te dubbel), en dat de wens van je vader gerespecteerd wordt door die orde
pi_41703509
Lekker dat er nu echt duidelijkheid is, krijg je tenminste eindelijk een beejte rust. Ik neem aan dat dit toch continue door je hoofd spookt.
  maandag 11 september 2006 @ 12:58:12 #224
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_41703514
quote:
Op maandag 11 september 2006 12:33 schreef Rewimo het volgende:
De notaris heeft zojuist gebeld: het bestuur van de orde zal de erfenis verwerpen Ze moeten er nu nog officieel afstand van doen en dan kan de verklaring van erfrecht worden opgemaakt.
Gefeliciteerd Rewimo Echt fijn voor je
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 september 2006 @ 12:59:47 #225
13151 crew  Rewimo
pi_41703552
quote:
Op maandag 11 september 2006 12:57 schreef Katinkat het volgende:
Lekker dat er nu echt duidelijkheid is, krijg je tenminste eindelijk een beejte rust. Ik neem aan dat dit toch continue door je hoofd spookt.
Nou inderdaad, ik heb wel even een traantje van opluchting gelaten
pi_41703856
Fijn, dat de orde er zo goed in mee gaat. Het scheelt je een hoop kopzorgen. En idd de administratieve afhandeling van alle zaken zal nog heel wat romspslomp en gezeur met zich meebrengen.
pi_41705584
Fijn Rewimo dat het zo afgelopen is...

Nu kan je weer verder met wat er is blijven liggen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41705673
Gefeliciteerd!
x
pi_41708145
Ook even een petje af voor die orde overigens. Mag ook wel eens gezegd worden.

Het zijn niet altijd de geldwolven zoals ze door de gemiddelde fokker neergezet worden.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 september 2006 @ 15:39:12 #230
13151 crew  Rewimo
pi_41708276
Gelukkig hebben ze inmiddels ingezien dat de vroegere handelingen niet meer van deze tijd zijn, erg fijn inderdaad.
  maandag 11 september 2006 @ 15:59:34 #231
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_41708835
quote:
Op maandag 11 september 2006 12:33 schreef Rewimo het volgende:
Hey wat goed zeg!

* Puckzzz heeft vandaag een heel fijn, duidelijk en lekker dichtgetimmerd testament (kindjes krijgen alles, ex mag nergens aankomen) ondertekend

dat is wel een fijn gevoel eigenlijk
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 11 september 2006 @ 16:02:24 #232
13151 crew  Rewimo
pi_41708936
Ja, je ziet hoe belangrijk het is om alles goed te regelen.
  maandag 11 september 2006 @ 16:08:14 #233
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_41709145
quote:
Ook even een petje af voor die orde overigens. Mag ook wel eens gezegd worden.
Inderdaad, dat verdient een beloning. Ik denk dat ik alles maar aan ze ga nalaten..
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 11 september 2006 @ 16:09:47 #234
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_41709193
quote:
Op maandag 11 september 2006 16:02 schreef Rewimo het volgende:
Ja, je ziet hoe belangrijk het is om alles goed te regelen.
idd!

ben blij dat het voor jou nog goed gekomen is, toen ik in de OP las dat het van een kerkelijke broederschap ofzoiets was vreesde ik het ergste.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_41709774
Fijn voor je Rewimo, en goed van die orde
  maandag 11 september 2006 @ 16:33:46 #236
13058 DJ-B
Think before you act.
pi_41709964
Goed om te lezen dat er duidelijkheid is. Feit blijft dus wel dat het testament uit 1948 van rechtswege geldig is. Success er mee!
pi_41713828
quote:
Op maandag 11 september 2006 15:59 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Hey wat goed zeg!

* Puckzzz heeft vandaag een heel fijn, duidelijk en lekker dichtgetimmerd testament (kindjes krijgen alles, ex mag nergens aankomen) ondertekend

dat is wel een fijn gevoel eigenlijk
quote:
Artikel 253l
1. Elke ouder die het gezag over zijn kind uitoefent, heeft het vruchtgenot van diens vermogen. Indien het kind bij de ouder inwoont en anders dan incidenteel inkomen uit arbeid geniet, is het verplicht naar draagkracht bij te dragen in de kosten van de huishouding van het gezin.

2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing in geval de ouder van het gezag is ontheven, tenzij de andere ouder het gezag uitoefent.

3. Aan bedoeld vruchtgenot zijn de lasten verbonden, die op vruchtgebruikers rusten.

Artikel 253m
De ouder heeft geen vruchtgenot van het vermogen, ten aanzien waarvan bij uiterste wilsbeschikking van de erflater of bij de gift is bepaald dat de ouders daarvan het vruchtgenot niet zullen hebben.
burgerlijk wetboek boek 1

Het testament ook zo dichtgetimmerd dat de ex geen vruchtgenot kan hebben? Dit moet je indien de ex wel het ouderlijk gezag zou kunnen krijgen wel apart vermelden, anders kan die tot de meerderjarigheid van jullie kinderen alle renteinkomsten ed zelf houden
pi_41714131
gelukkig goed afgelopen
  maandag 11 september 2006 @ 19:31:34 #239
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_41715721
quote:
Op maandag 11 september 2006 18:33 schreef frederik het volgende:

[..]

[..]

burgerlijk wetboek boek 1

Het testament ook zo dichtgetimmerd dat de ex geen vruchtgenot kan hebben? Dit moet je indien de ex wel het ouderlijk gezag zou kunnen krijgen wel apart vermelden, anders kan die tot de meerderjarigheid van jullie kinderen alle renteinkomsten ed zelf houden
ook geen vruchtgenot nee zelfs al zouden mijn zonen trouwen en weer gaan scheiden krijgt hun ex-vrouw niets
pi_41720909
Rewimo, goed nieuws! En idd zéér attent van die orde.
  Jubileum moderator vrijdag 29 september 2006 @ 20:20:33 #241
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_42240981
Ik zie het nu pas maar dit moet toch een hele opluchting zijn Rewimo. Fijn!

ik dacht ineens aan dat het einde van de maand naderde, en ik was benieuwd of je al iets gehoord had. Ik ben dit topic gaan zoeken en nu blijkt dat je het allang al weet

[ Bericht 1% gewijzigd door Lois op 29-09-2006 20:28:58 ]
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 29 september 2006 @ 20:27:46 #242
13151 crew  Rewimo
pi_42241149
Gelukkig weet jij het nu ook Lois Ik zit overigens nog steeds te wachten op de Akte van Erfrecht, juridische molens malen kennelijk ook langzaam

Ik heb inmiddels wel een zeer geïnteresseerde koper voor het huis. Dat moet dus getaxeerd worden. Maar om de hypotheek op te zeggen en zo heb ik die akte nodig...
pi_42244671
Wat goed Rewimo Ik heb het topic een tijdje geleden gelezen en zie het nu weer bovendrijven. Fijn dat die orde inziet dat het testament wat hij destijds geschreven had niet meer relevant was
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 29 september 2006 @ 22:29:14 #244
13151 crew  Rewimo
pi_42244720
Ja, dat is een hele opluchting
  zaterdag 30 september 2006 @ 09:44:48 #245
35189 Troel
scherp en bot
pi_42254778
WAUW!!!!

Echt supernieuws!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 17 november 2006 @ 22:06:12 #246
13151 crew  Rewimo
pi_43644559
Het duurt allemaal vreselijk lang, maar inmiddels is de erfenis officieel verworpen door de stichting en heb ik deze aanvaard. Als het goed is krijg ik nu komende week eindelijk de Akte van Erfrecht. Hèhè...
pi_43650283
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 22:06 schreef Rewimo het volgende:
Het duurt allemaal vreselijk lang, maar inmiddels is de erfenis officieel verworpen door de stichting en heb ik deze aanvaard. Als het goed is krijg ik nu komende week eindelijk de Akte van Erfrecht. Hèhè...
valt me erg mee van ze, maar dat had ik al gezegd. Werd ook wel tijd die akte, maar ja als het maar geregeld is
  zaterdag 18 november 2006 @ 16:35:25 #248
35189 Troel
scherp en bot
pi_43659250
Ik ben superblij voor je!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_43725298
Fijn dat het dan deze week toch geregeld kan worden. Succes met de verdere afwikkeling!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 20 november 2006 @ 21:32:28 #250
13151 crew  Rewimo
pi_43730112
Dank jullie wel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')