Nou, het ging juist over testamenten die niet officieel door een notaris zijn gemaakt en zodoende zijn ingeschreven. Het ging over onderhandse testamenten. (zoals die van jouw vader die je hebt).quote:Op woensdag 12 juli 2006 19:55 schreef Rewimo het volgende:
Nee, ik denk het niet want dan zou het bekend moeten zijn in het register, lijkt me?
Maar overruled dat het register? Zoals ik het hier lees gaat het om twee ingeschreven testamenten waarvan bij een geen getuigen aanwezig waren en daarom werd de zaak aangespannen. Een andere situatie dan wanneer het testament niet ingeschreven is maar op 'gewoon' papier staat, lijkt me?quote:Op woensdag 12 juli 2006 19:41 schreef arithaterhorst het volgende:
Edit: Ik zag ook dat een testament waarbij geen getuigen of een notaris is geweest wel rechtsgeldig kan zijn als het in bewaring is gegeven bij een notaris. Had je vader een vaste notaris? Misschien ligt het daar wel?
Volgens mij ben je daar sowieso zelf als getuige bij geweest en voor 2003 waren getuigen verplicht. Maar daar handelt dit arrest ook over he, twee ingeschreven testamenten waarbij bij een geen getuigen aanwezig zijn geweest (als ik het goed begrijp). Volgens mij is dit (als in: rewimo's situatie) wat anders. De vraag hier is of een handgeschreven ongeregistreerde wilsbeschikking een testament opzij zet. Zo niet, dan moet je het testament aanvechten. Lijkt me iets anders dan in het arrest.quote:Op woensdag 12 juli 2006 21:15 schreef Mariposa het volgende:
Miss D is het niet zo dat als een testament als in het register staat dat daar altijd een getuige bij aanwezig geweest is?
Ik had jouw reactie op een andere manier gelezen. Namelijk dat het eerste ingeschreven testament van haar vader ook zonder getuigen opgesteld was. Maar ik snap nu dat je het over dat arrest had.quote:Op woensdag 12 juli 2006 21:30 schreef miss_dynastie het volgende:
Volgens mij ben je daar sowieso zelf als getuige bij geweest en voor 2003 waren getuigen verplicht. Maar daar handelt dit arrest ook over he, twee ingeschreven testamenten waarbij bij een geen getuigen aanwezig zijn geweest (als ik het goed begrijp). Volgens mij is dit (als in: rewimo's situatie) wat anders. De vraag hier is of een handgeschreven ongeregistreerde wilsbeschikking een testament opzij zet. Zo niet, dan moet je het testament aanvechten. Lijkt me iets anders dan in het arrest.
Weet jij dan ook hoe het zit met het tegoed op een en/of rekening als een van beide rekeninghouders overlijdt? Dat is in dit licht ook iets wat actueel wordt. Mijn vader en ik hebben samen enkele spaar- en betaalrekeningen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:15 schreef Mariposa het volgende:
Maar goed, erfrecht is niet mijn vakgebied, het enige waar ik dan iets zinnigs over kan zeggen is de successieaangifte.
Een codicil (dacht dat het zo heetquote:Op woensdag 12 juli 2006 22:15 schreef Mariposa het volgende:
Ik denk echter dat dat als codil bij het verdelen van de erfenis gebruikt gaat worden, en dan is het de vraag hoe haar vader de zaken beschreven heeft. Zelf dacht ik dat een codil alleen over 'kleine voorwerpen' kan gaan zoals juwelen, horloges en schilderijen, maar misschien dat een huis ook op zo'n manier toegewezen kan worden.
Maar dat betekent niets omdat het niet notarieel is vastgelegd.quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:29 schreef Rewimo het volgende:
...
Na mijn vaders overlijden trof ik tussen zijn papieren een gedateerd, handgeschreven en ondertekend papier aan met daarboven duidelijk vermeld: testament. In dat testament laat hij alles aan mij na.
...
In eerste instantie zou ik zeggen en/of is 50-50, want jullie zijn beiden eigenaar. Er zijn echter ook en/of rekeningen die op naam van 1 persoon staan (of onder de privé rekening van die ene persoon hangen) Dan is het in eerste instantie de vraag onder welke voorwaarden zijn die rekeningen bij de bank geopenend. (Nu denk ik met name aan het feit dat op een zeker moment veel kinderen de financiële zaken van hun ouder(s) gaan regelen, waarbij het kind dan als extra gemachtigde optreed en daarom de rekening en/of wordt)quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:19 schreef Rewimo het volgende:
Weet jij dan ook hoe het zit met het tegoed op een en/of rekening als een van beide rekeninghouders overlijdt? Dat is in dit licht ook iets wat actueel wordt. Mijn vader en ik hebben samen enkele spaar- en betaalrekeningen.
quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:23 schreef miss_dynastie het volgende:
Een codicil (dacht dat het zo heet)
Grootste les die ik vorig jaar heb geleerd na het overlijden van mijn zwager rondom banken en hun manier van handelen: wacht zo lang mogelijk met het inlichten van de bank! Als je normaal via internet toegang hebt, geeft het de minste problemen en kun je veel zaken rustig afwikkelen met de 'oude bevoegdheden die er vanuit de en/of situatie waren.quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:53 schreef poemojn het volgende:
Ik heb een tijdje bij ABN AMRO gewerkt, en daar waren en/of-rekeningen wel eigendom van beide rekeninghouders en zou je dus 50% zelf in bezit hebben, en 50% is van de 'erven van' je vader. En/of rekeningen werden daar geblokkeerd wanneer een van de rekeninghouders overleed tot er een 'zaakwaarnemer' voor de erven was (kan even niet op de officiele term komen).
Misschien heb je hier nog iets aan al weet Mariposa duidelijk meer.
Sorry, tweede reactie nog...Ondanks dat in ons geval alle rekeningen op en/of stonden hebben wij de rekeningen volledig 100% als eigendom van de overledene aangegeven. Dit omdat in ons geval erg duidelijk was, dat de en/of situatie pas was ingesteld toed zijn ziekte bekend was en er een risico op spoedig overlijden bleek te zijn. De en/of situatie was speciaal bedoeld om in zo'n geval de afwikkelingen soepel te laten verlopen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:53 schreef poemojn het volgende:
Ik heb een tijdje bij ABN AMRO gewerkt, en daar waren en/of-rekeningen wel eigendom van beide rekeninghouders en zou je dus 50% zelf in bezit hebben, en 50% is van de 'erven van' je vader. En/of rekeningen werden daar geblokkeerd wanneer een van de rekeninghouders overleed tot er een 'zaakwaarnemer' voor de erven was (kan even niet op de officiele term komen).
Bij ons bestaat de en/of situatie al jaren, ik schat minimaal een jaar of 15.quote:Op woensdag 12 juli 2006 23:06 schreef Essebes het volgende:
Sorry, tweede reactie nog...Ondanks dat in ons geval alle rekeningen op en/of stonden hebben wij de rekeningen volledig 100% als eigendom van de overledene aangegeven. Dit omdat in ons geval erg duidelijk was, dat de en/of situatie pas was ingesteld toed zijn ziekte bekend was en er een risico op spoedig overlijden bleek te zijn. De en/of situatie was speciaal bedoeld om in zo'n geval de afwikkelingen soepel te laten verlopen.
Zaakwaarnemer: executeur testamentairquote:Op woensdag 12 juli 2006 22:53 schreef poemojn het volgende:
Ik weet niet of dit verschil maakt. Is de en/of situatie aanwezig geweest om jou als back-up te laten fungeren, of is het altijd de bedoeling geweest dat alle gelden wij jullie beiden zouden zijn.quote:Op woensdag 12 juli 2006 23:08 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Bij ons bestaat de en/of situatie al jaren, ik schat minimaal een jaar of 15.
Me dunkt dat rewimo én haar notaris heus wel weten of haar moeder wettelijk als erfgenaam gezien wordt omdat ze al dan niet van haar vader gescheiden is, hoor.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:01 schreef hroswith het volgende:
Gaat er om of je moeder wettelijk als erfgenaam gezien wordt. Dus als zij niet van tafel en bed gescheiden was van je vader was zij dat.
quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:01 schreef hroswith het volgende:
Gaat er om of je moeder wettelijk als erfgenaam gezien wordt. Dus als zij niet van tafel en bed gescheiden was van je vader was zij dat.
Wordt zij wettelijk niet als erfgenaam gezien dan was jij de enige erfgenaam. Je legitieme portie is dan de helft van de nalatenschap. (je moet er wel een beroep op doen).
quote:Op donderdag 13 juli 2006 14:52 schreef Rewimo het volgende:
Nee, mijn moeder is geen erfgenaam.
Ik geef alleen maar weer hoe de wettelijke regeling is, hóór.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:11 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Me dunkt dat rewimo én haar notaris heus wel weten of haar moeder wettelijk als erfgenaam gezien wordt omdat ze al dan niet van haar vader gescheiden is, hoor.
Heeft ook nogal veel zin als al is aangegeven dat dat niet uitmaakt, omdat mams geen erfgenaam is.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:14 schreef hroswith het volgende:
[..]
Ik geef alleen maar weer hoe de wettelijke regeling is, hóór.
Prima!quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:19 schreef Rewimo het volgende:
En ik zeg nu al drie keer dat ze geen erfgenaam is, hóór.
Aangezien in de OP al duidelijk stond dat mijn ouders al jaren gescheiden zijn was dit tamelijk overbodig. Maar toch bedankt.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:22 schreef hroswith het volgende:
Prima!
Ik probeer alleen maar te helpen door te reageren op jouw vraag.![]()
Zal het niet meer doen.
![]()
quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:24 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Aangezien in de OP al duidelijk stond dat mijn ouders al jaren gescheiden zijn was dit tamelijk overbodig. Maar toch bedankt.
quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:29 schreef hroswith het volgende:
[..]
oké. mijn fout.
stuk mbt werking testament blijft echter staan.
(en legitieme is dus 1/2 nalatenschap)
quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:29 schreef Rewimo het volgende:
Zoals te begrijpen valt, hangt hier voor mij nogal wat van af. Een halve erfenis namelijk, of ik alles krijg of alleen mijn legitieme portie.
Yep. Veel geld.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:29 schreef hroswith het volgende:
oké. mijn fout.
stuk mbt werking testament blijft echter staan.
(en legitieme is dus 1/2 nalatenschap)
Snap ik.. maar ik bedoel meer of het handgeschreven testament hierboven gaat.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:51 schreef Rewimo het volgende:
De notaris kan niks roepen tot de inhoud van het testament bekend is. Dat is opgevraagd.
De notaris heeft deze brief nog niet gezien. Dit omdat ik niets van het testament wist en de brief daarom overbodig achtte.quote:Plaats, 19 september 1990
TESTAMENT
Alles gaat naar mijn dochter [naam, geboortedatum, adres enz.]
Mocht ons samen iets overkomen dan komt alles aan de Stichting [naam van de school waar hij gewerkt heeft, adres enz.]
Geschreven bij volle bewustzijn op 19 september 1990 te plaats.
Naam, handtekening
Waarmee hij zegt dat later krijgen van kinderen een eerder testament buiten werking doet treden?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:49 schreef Marloes het volgende:
Volgens m'n vader erf jij alles, omdat toen je vader dat tekende, hij nog geen kinderen had (toch?)
Alles?quote:en alles in die tijd ''anders was''. Daar kwam het op neer....
Doen? Als in: we kijken niet meer naar het oude testament of zo?quote:Zo doen ze dat bij hem althans :p
Ik weet wel dat mijn vader zijn testament destijds moest schrappen om mijn moeder en mij tot erfgenaam te kunnen maken, het verbaast me dus een beetje dat volgens je vader het krijgen van kinderen een testament zonder meer buiten werking stelt (en als dat als regel zo is, zou de notaris van rewimo die informatie ook zonder meer op moeten kunnen hoesten en zou er dus niks aan de hand zijn). En in die tijd was wel alles anders, maar voor zover ik weet is er geen periodieke herzieningsplicht voor wat betreft je testament; een testament uit die tijd zou dus nog moeten kunnen gelden, imho. Ik heb maar een bron gevonden die over het huwelijk (en dus niet over kinderen) zegt: "gewoonlijk wordt een eerder opgemaakt testament ongeldig wanneer u in het huwelijk treedt", maar ik neem aan dat dat dan als bepaling opgenomen moet zijn in het testament (het staat er wat vaag).quote:Op vrijdag 14 juli 2006 13:11 schreef Marloes het volgende:
Ja miss_dynastie, ik weet er het fijne ook niet van. Het is erg ingewikkeld, maar daar kwam het op neer
Zou je aan je vader willen vragen waarop hij dit baseert? Wetsartikel, jurisprudentie, of iets dergelijks? Daar zou ik enorm mee geholpen zijn! Mag uiteraard ook via de mail als dat makkelijker isquote:Op vrijdag 14 juli 2006 13:51 schreef Marloes het volgende:
Nouja, laten we eerst even afwachten wat de notaris van Rewimo zegt....
(Ik heb overigens niet gezegd dat het een makkelijke en eenduidige regel is, ik heb het gewoon aan m'n vader gevraagd en zo formuleerde hij het, er zullen wel een heleboel regeltjes achter zitten neem ik aan. Daar heb ik écht geen verstand van)
Dat laatste zinnetje lijkt me heel raar (maar ook weer niet zo raar dat ik er van opkijk, ik heb meer notarissen gezien welke dingen op hun eigen manier deden, waarbij naar mijn gevoel testementen helemaal niet gevolgd werden).quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:49 schreef Marloes het volgende:
Owkee..
Volgens m'n vader erf jij alles, omdat toen je vader dat tekende, hij nog geen kinderen had (toch?) en alles in die tijd ''anders was''. Daar kwam het op neer....
Zo doen ze dat bij hem althans :p
Nog niks, zolang de inhoud van het testament niet bekend isquote:Op maandag 17 juli 2006 19:21 schreef Marloes het volgende:
Wat zegt jouw eigen notaris eigenlijk?
burgerlijk wetboek boek 4quote:Artikel 94
Behoudens hetgeen in de artikelen 97-107 is bepaald, kan een uiterste wil alleen worden gemaakt bij een notariële akte of bij een aan een notaris in bewaring gegeven onderhandse akte
burgerlijk wetboek boek 4quote:Artikel 97
Bij een onderhands, door de erflater geheel met de hand geschreven, gedagtekend en ondertekend stuk kunnen zonder verdere formaliteiten beschikkingen worden gemaakt tot:
a. het maken van legaten van:
1°. kleren, lijfstoebehoren en bepaalde lijfsieraden;
2°. bepaalde tot de inboedel behorende zaken en bepaalde boeken;
b. bepaling dat goederen, bedoeld onder a, buiten een huwelijksgemeenschap vallen;
c. aanwijzing van een persoon als bedoeld in artikel 25, tweede en vierde lid, van de Auteurswet 1912 en artikel 5, tweede lid, van de Wet op de naburige rechten.
Wanneer het oude testament dus een uitgebreid testament betrof (waarvoor een notaris noodzakelijk was, of om te schrijven, of om in bewaring te nemen), dan is dat testament nog steeds geldig, omdat er geen notaris handeling aan te pas gekomen is waarbij die kerk uit de laatste wil van je vader geschrapt is.quote:Artikel 111
Voor het herroepen van een uiterste wilsbeschikking gelden dezelfde vormvoorschriften als voor het maken van die beschikking.
De wetgever gaat er dus blijkbaar vanuit dat je in een testament een partner kunt begunstigen, waarbij de verdeling van de nalatenschap normaal anders wordt wanneer er gescheiden is.quote:Artikel 52
Een beschikking, getroffen ten voordele van degene met wie de erflater op het tijdstip van het maken van de uiterste wil gehuwd was of reeds trouwbeloften gewisseld had, vervalt door een daarna ingetreden echtscheiding of scheiding van tafel en bed, tenzij uit de uiterste wil zelf het tegendeel is af te leiden.
Ik ook niet, en ik ken ook geen jurisprudentie die dat als 'harde regel' verklaart.quote:Op maandag 17 juli 2006 20:12 schreef frederik het volgende:
Er kwam ter sprake dat een kind welke geboren werd na het opmaken van een testament voor het testament gaat, dit kom ik nergens in de wet tegen (zou jurisprudentie kunnen zijn), ik kom wel het volgende tegen :
Dat denk ik dan weer wel, omdat die zaken (tenzij het een heeeeeeeeeeeel duur schilderij betreft of zo) doorgaans wel onder het codicil zullen vallen, lijkt me. En als codicil lijkt het papier me wel degelijk geldig.quote:Ik las trouwens ook ergens dat je van de week aan het verhuizen bent geweest, zou ik achteraf niet gedaan hebben. Misschien is hetgeen je uit de kamer van je vader gehaald hebt helemaal niet van jou
Hier heb ik toch mijn vraagtekens bij.quote:Op maandag 17 juli 2006 20:16 schreef miss_dynastie het volgende:
Dat denk ik dan weer wel, omdat die zaken (tenzij het een heeeeeeeeeeeel duur schilderij betreft of zo) doorgaans wel onder het codicil zullen vallen, lijkt me. En als codicil lijkt het papier me wel degelijk geldig.
Juist de (emotioneel) waardevolle zaken kunnen wel eens aan je neus voorbij gaan.quote:Op maandag 17 juli 2006 20:32 schreef Rewimo het volgende:
Er zijn geen waardevolle zaken in de nalatenschap, op het huis na (waarop overigens nog hypotheek rust). Tenzij je ladingen jam, toiletpapier en schoonmaakmiddelen als waardevol beschouwt
Ik ben bang dat je inderdaad gelijk hebt, "alles" had in principe nauwkeuriger moeten worden omschreven (al kan ik me niet voorstellen dat een rechter hier moeilijk over doet, maar goed, in principe heb je gelijk)quote:Op maandag 17 juli 2006 20:30 schreef frederik het volgende:
Hier heb ik toch mijn vraagtekens bij.
Ik lees het namelijk meer dat het toegestaan is om een papiertje te schrijven met daarop "deze bontjas is voor rewimo", in tegenstelling tot "rewimo mag de hele kledingkast leegtrekken"
Dat dat bepaalde slaat op bij naam genoemd in dat codicil, maar je kan ook gelijk hebben dat het slaat op een type inboedelbestanddeel (alleen wat moet ik dan onder "bepaalde boeken" uit art 97 a lid 2 lezen?, de strips wel, leesboeken niet? de bijbel wel, de koran niet?)
Dan eis je die toch op onder je legitieme portie (desnoods door er een waarde aan te hangen)?quote:Op maandag 17 juli 2006 20:35 schreef frederik het volgende:
[..]
Juist de (emotioneel) waardevolle zaken kunnen wel eens aan je neus voorbij gaan.
Ook de fotoboeken vallen onder de nalatenschap bijvoorbeeld, en dan is het de vraag, vallen die onder de zeer uitgebreide codicil, of is dat codicil te algemeen (omdat het opgezet is als een algeheel testament) waardoor het waardeloos is?
Op het moment dat dit oude testament is opgemaakt, was mijn vader 21 jaar, het was net na de oorlog en hij bezat niets. Er kunnen dus sowieso geen goederen (laat staan geld) zijn nagelaten.quote:Op maandag 17 juli 2006 20:12 schreef frederik het volgende:
Ik geef je al met al niet veel kans (het hangt nu af van de letterlijke tekst in het testament, jij zult het met de "restjes" moeten doen (de dingen die je vader wel had, maar niet geregeld zijn in het testament)).
De legitime portie is een geldsvordering, geen goederenvordering ( boek 4, artikel 80, lid 1, burgerlijk wetboek)quote:Op maandag 17 juli 2006 20:41 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dan eis je die toch op onder je legitieme portie (desnoods door er een waarde aan te hangen)?
Maar ik neem aan dat redelijkheid en billijkheid toch ook wel een rol spelen en de bekende dochter meer recht op de albums heeft (ook op grond van dat codicil) dan de onbekende broeder.
Zo bedoelde ik het ook ja, ik weet dat het een geldvordering is, maar men zal die spullen voor een waarde x zeker weten afstaan, al neem ik aan dat dat niet nodig zal zijn, omdat er zoiets is als goed fatsoen en het afpakken van fotoboeken en alleen teruggeven voor geld wel heel ernstig is.quote:Op maandag 17 juli 2006 20:50 schreef frederik het volgende:
[..]
De legitime portie is een geldsvordering, geen goederenvordering ( boek 4, artikel 80, lid 1, burgerlijk wetboek)
Dat is het verschil tussen een codicil, en een testament.quote:Op maandag 17 juli 2006 20:47 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Op het moment dat dit oude testament is opgemaakt, was mijn vader 21 jaar, het was net na de oorlog en hij bezat niets. Er kunnen dus sowieso geen goederen (laat staan geld) zijn nagelaten.
Ik zou een nieuwe notaris in de hand nemen, deze heeft duidelijk niet opgelet tijden zijn studie. Hij had je gelijk moeten kunnen vertellen dat dat nieuwe testament niet rechtsgeldig is.quote:
Ik neem aan dat de notaris met codicil en testament in de hand gaat kijken of e.e.a. aan te vechten is.quote:Op maandag 17 juli 2006 20:55 schreef D.Rose het volgende:
[..]
Ik zou een nieuwe notaris in de hand nemen, deze heeft duidelijk niet opgelet tijden zijn studie. Hij had je gelijk moeten kunnen vertellen dat dat nieuwe testament niet rechtsgeldig is.
Ja, dat snap ik. Wat ik niet snap is de reden voor een testament op dat moment, tenzij dat dus een move van de orde is geweest. En dat zit er dik in...quote:Op maandag 17 juli 2006 20:55 schreef frederik het volgende:
Dat is het verschil tussen een codicil, en een testament.
Een codicil ten gunste van het klooster was geen probleem voor jou geweest (er waren maar weinig bontjassen aan te wijzen toen).
Maar dat testamtent met "het klooster mag de hele kast leeghalen" is hier wel geldig, en dan is het niet de kast van toen, maar de kast ten tijden van het overlijden wat van belang is.
Wat die toen had is dus helemaal niet ter zake doende, ook dat miljoen in de postcode loterij zou voor de orde geweest zijn.
Nee. Die zullen wijselijk hun mond wel houden.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:00 schreef Furia het volgende:
Heb je trouwens al wat van die orde gehoord?
Weet je moeder dat dan niet? Ik kan me voorstellen dat ze het er wel over zullen hebben gehad als hij wél bewust was geweest van dat tekenen!quote:Op maandag 17 juli 2006 20:57 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Wat ik niet snap is de reden voor een testament op dat moment, tenzij dat dus een move van de orde is geweest. En dat zit er dik in...
Ik vermoed dat mijn vader nooit geweten heeft dat hij een testament heeft getekend
Maar volgens mij was het toen ook al zo dat een testament bij de notaris ondertekend moest worden, de vorige wet heeft volgens mij heel lang gegolden ook... zijn die vormvoorschriften niet in acht genomen, dan zou het testament ongeldig zijn, maar dat is moeilijk aan te tonen.quote:Op maandag 17 juli 2006 20:57 schreef Rewimo het volgende:
Ik vermoed dat mijn vader nooit geweten heeft dat hij een testament heeft getekend
Bekijk het van de andere kant,quote:Op maandag 17 juli 2006 20:57 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Wat ik niet snap is de reden voor een testament op dat moment, tenzij dat dus een move van de orde is geweest. En dat zit er dik in...
Daarom willen we zo graag weten hoe het destijds in zijn werk is gegaan. Maar hoe kom je daarachter? Als we eerder van dit testament hadden geweten hadden we mijn vader ernaar kunnen vragen. Maar helaas kom je pas achter zoiets als hij er niet meer is. Dat versterkt alleen maar mijn vermoeden dat hij er zelf niets van wist. Hij is tot enkele dagen voor zijn dood zeer helder geweest, dus ik had dit zeker met hem kunnen bespreken, als we het maar geweten hadden...quote:Op maandag 17 juli 2006 21:03 schreef miss_dynastie het volgende:
Maar volgens mij was het toen ook al zo dat een testament bij de notaris ondertekend moest worden, de vorige wet heeft volgens mij heel lang gegolden ook... zijn die vormvoorschriften niet in acht genomen, dan zou het testament ongeldig zijn, maar dat is moeilijk aan te tonen.
Ik denk dat er eigenlijk maar een manier is om het te bewijzen nu, en dat is als er al een aantal mensen je zijn voorgegaan in een procedure tegen klooster en/ of notaris. Anders wordt het jouw woord tegen het hunne c.q. op papier het woord van je vader, en grote kans dat je dat verliest.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:06 schreef Rewimo het volgende:
Daarom willen we zo graag weten hoe het destijds in zijn werk is gegaan. Maar hoe kom je daarachter? Als we eerder van dit testament hadden geweten hadden we mijn vader ernaar kunnen vragen. Maar helaas kom je pas achter zoiets als hij er niet meer is. Dat versterkt alleen maar mijn vermoeden dat hij er zelf niets van wist. Hij is tot enkele dagen voor zijn dood zeer helder geweest, dus ik had dit zeker met hem kunnen bespreken, als we het maar geweten hadden...
Hij wist er wel van, maar was het waarschijnlijk allang vergeten.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:06 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Daarom willen we zo graag weten hoe het destijds in zijn werk is gegaan. Maar hoe kom je daarachter? Als we eerder van dit testament hadden geweten hadden we mijn vader ernaar kunnen vragen. Maar helaas kom je pas achter zoiets als hij er niet meer is. Dat versterkt alleen maar mijn vermoeden dat hij er zelf niets van wist. Hij is tot enkele dagen voor zijn dood zeer helder geweest, dus ik had dit zeker met hem kunnen bespreken, als we het maar geweten hadden...
Tenzij het dus niet volgens de voorschriften is gegaan, maar dat is nooit meer te bewijzen.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:09 schreef D.Rose het volgende:
Hij wist er wel van, maar was het waarschijnlijk allang vergeten.
Aangezien het een officieel testament was heeft ie er destijds bij een notaris voor getekend.
Dan is het de vraag hoe het bij het centraal testamentenregister terechtgekomen is.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:09 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Tenzij het dus niet volgens de voorschriften is gegaan, maar dat is nooit meer te bewijzen.
In principe kan dat.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:09 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Tenzij het dus niet volgens de voorschriften is gegaan, maar dat is nooit meer te bewijzen.
Het is 60 jaar geleden gebeurd. Toen ging dat nog wel zo hoor. En jouw redenering gaat prima op voor een broeder die op leeftijd is, vind ik. Die dus heel bewust een testament tekent ten gunste van de orde. Maar niet voor een jongen van 21 die van niets weet. Wij denken dat ze iedere jongen zo'n testament lieten tekenen in de hoop dat er zo wat erfenissen of iets dergelijks binnen zouden komen. Maar ik vraag me nog steeds af of mijn vader en anderen in dezelfde situatie dat testament bewust getekend hebben.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:04 schreef frederik het volgende:
Bekijk het van de andere kant,
Een broeder wordt 80, heeft een voor ons doen klein bezit, maar toch iets voor kloosterbegrippen, en komt te overleiden.
Die broeder heeft geen kinderen (zover mijn geloofskennis gaat mag die geen kinderen fabriceren), en zonder testament gaat alles dus naar broers en zussen, of zelfs verder.
Nu zagen veel kloosterbewoners dat klooster als een "familie/gezin" waar de weinige aardse bezittingen naar toe moesten wanneer hun tijd voorbij was.
Dat er meer als je vader zijn, en het testament vergeten te annuleren kan ik ook wel inkomen, maar of dat daarom te doen is?
Stel, dat er echt sprake is van een soort complot/oplichting/whatever, zou het best kunnen zijn dat er een notaris bij betrokken is die dus een enorm risico heeft genomen voor waarschijnlijk een som geld. Let wel, ik zeg niet dat het zo gegaan is, maar het is altijd een mogelijkheid...quote:Op maandag 17 juli 2006 21:11 schreef frederik het volgende:
[..]
Dan is het de vraag hoe het bij het centraal testamentenregister terechtgekomen is.
(niet rechtstreeks vanuit die orde)
Dat zeg ikquote:Op maandag 17 juli 2006 21:12 schreef D.Rose het volgende:
[..]
In principe kan dat.
Je kunt nagaan of de notaris destijds wellicht is opgepakt voor valsheid in geschrifte
De orde kan best een "eigen" notaris hebben gehad, die meewerkte in gevallen als dit. Ik hoop daarover iets te weten te komen uit de tekst van het testament zelf. Ik heb vorig jaar zelf een testament getekend en toen is me verteld dat een testament met je moet worden doorgenomen door een notaris. Maar wie zegt dat dat destijds ook moest en zo ja, of dat ook gebeurd is? Hoe kun je daar achter komen?quote:Op maandag 17 juli 2006 21:11 schreef frederik het volgende:
Dan is het de vraag hoe het bij het centraal testamentenregister terechtgekomen is.
(niet rechtstreeks vanuit die orde)
Voor het geldig vestigen van een testament gelden nu dus bepaalde vormvoorschriften, je zou in veel oudere wetgeving na kunnen gaan of die voorschriften toen ook golden, ik zou zelf geneigd zijn te zeggen van wel.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:15 schreef Rewimo het volgende:
Hoe kun je daar achter komen?
concluderend, ik denk dat je moet proberen het deel waar je recht op hebt zeker te stellen.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:15 schreef Rewimo het volgende:
[..]
De orde kan best een "eigen" notaris hebben gehad, die meewerkte in gevallen als dit. Ik hoop daarover iets te weten te komen uit de tekst van het testament zelf. Ik heb vorig jaar zelf een testament getekend en toen is me verteld dat een testament met je moet worden doorgenomen door een notaris. Maar wie zegt dat dat destijds ook moest en zo ja, of dat ook gebeurd is? Hoe kun je daar achter komen?
die voorschriften gelden al vanaf Napoleon laat mijn vrouw me wetenquote:Op maandag 17 juli 2006 21:23 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Voor het geldig vestigen van een testament gelden nu dus bepaalde vormvoorschriften, je zou in veel oudere wetgeving na kunnen gaan of die voorschriften toen ook golden, ik zou zelf geneigd zijn te zeggen van wel.
Ah, weer wat geleerd. Weet wel dat het in de voorgaande 'wetgevingseditie' zo was en dat die lang gegolden had, maar wist niet of dat ook bijna 50 jaar was, was dus geneigd te zeggen van wel.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:25 schreef D.Rose het volgende:
[..]
die voorschriften gelden al vanaf Napoleon laat mijn vrouw me weten
Tja, dat weet ik ook niet. Mijn moeder gaf aan dat ze niets bezaten en dus geen testament hebben gemaakt. Ze waren in gemeenschap van goederen getrouwd, dus het leek ook niet nodig. Achteraf was er ook voor de voogdij officieel dus niets geregeld. Officieus waarschijnlijk wel, kan ik natuurlijk navragen.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:09 schreef zonnie72 het volgende:
Het 'oude' erfrecht, de wet zoals die gold voor 2003 is van 1838. Er zijn tussentijds wel een aantal aanpassingen geweest (zoals echtgenoot/note erfgenaam).
Verder vind ik het sowieso raar dat vader en moeder in de tijd dat ze getrouwd waren geen testament gemaakt hebben, zeker toen er een eigen huis is aangekocht en dat er toen al sprake was van kinderen (bijvoorbeeld voogdij).
Nee, die zijn er niet.quote:Wat betreft je legitieme portie. Ik weet niet of vader schenkingen aan je gedaan heeft (per bank)? Bijvoorbeeld een bedrag om op vakantie te gaan ofzo. Dit wordt volgens de wet gezien als voorschot op de nalatenschap, en zouden dan alsnog verrekend moeten worden met het saldo van nu.
Denk je niet dat dat 60 jaar geleden wat makkelijker was dan nu? In deze tijd zal dat niet meer lukken maar de band tussen geestelijken en notabelen was 60 jaar geleden heel anders dan nu. En de broeders hadden uiteraard geen persoonlijk gewin bij nagelaten gelden maar de Kerk profiteerde er wel van.quote:Overigens kan ik het me niet voorstellen dat een notaris (die voor 2003 toch niet echt slecht verdiende) zich zou laten 'omkopen' door een stel monniken. De notaris (het notariskantoor) én de kerk hebben allebei hun eigen controle in de vorm van een overkoepelende organisatie. Ook zijn kerken én notarissen verplicht hun boekhouding te laten controleren en krijgen zij steekproefsgewijs invallen van de belastingdienst of het bureau toezicht (er is laatst nog een pastoor opgepakt omdat ie geld verdonkeremaand had). Bovendien verdiende de notaris in die tijd (en nu nog denk ik) meer dan een monnik ooit zou verdienen.
de vrouw van ....
daar gaat het niet om; tenzij je niet beneficiair aanvaardt, kun je ook opdraaien voor de kosten van deze erfenis, mochten de schulden hoger zijn dan de baten (en dat is niet ondenkbaar bij een hypotheek en evt. belastingschuld.).quote:Op maandag 17 juli 2006 20:32 schreef Rewimo het volgende:
Er zijn geen waardevolle zaken in de nalatenschap, op het huis na (waarop overigens nog hypotheek rust). Tenzij je ladingen jam, toiletpapier en schoonmaakmiddelen als waardevol beschouwt
helaas is dit hele verhaal irrelevant voor de vraag welk testament geldig is, als het eerste wel is gedeponeerd en het tweede nu na 2003 pas ter sprake komt.quote:Op maandag 17 juli 2006 20:47 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Op het moment dat dit oude testament is opgemaakt, was mijn vader 21 jaar, het was net na de oorlog en hij bezat niets. Er kunnen dus sowieso geen goederen (laat staan geld) zijn nagelaten.
Dat is precies de reden waarom ik mij afvraag hoe dit testament tot stand is gekomen. Waarom zou een jongen van 21, die niets bezit en (op dat moment althans) van plan is broeder te worden (en dus sowieso geen bezit zal verwerven) een testament maken? Zeker in die tijd waren jongeren niet zo wereldwijs als nu het geval is. Mijn vader kwam rechtstreeks vanuit zijn ouderlijk huis bij de broeders (want de oudste zoon werd idealiter geestelijke). Hij was zelfs nog niet in dienst geweest (zijn dienstplicht heeft hij later pas vervuld toen hij uit het klooster kwam).
Ik kan me zo voorstellen dat dit - mits het testament inderdaad ten gunste van de orde is - door de orde is opgelegd of zelfs, dat mijn vader destijds gewoon een stel papieren heeft moeten tekenen, waaronder dit testament, zonder dat hij wist wat hij precies tekende. Wellicht was dit standaardprocedure bij alle nieuw intredende jongens? Ik vraag me ten zeerste af of het testament, zoals nu gebruikelijk is, met hem is doorgesproken door en bij een notaris.
Ik zou graag willen weten hoe zulke dingen destijds gedaan werden in die orde. Maar antwoord daarop hebben we nog steeds niet gekregen uit Maastricht.
Mijn moeder vertelde dat ze ook niets bezaten toen ze trouwden (ze woonden toen in een huurhuisje). Pas na de scheiding kregen ze allebei wat geld omdat het huis dat ze gekocht hadden (toen ik 13 was) overwaarde bleek te hebben bij de verkoop.
bestaan zij eigenlijk nog wel in dezelfde rechtspersoon als die die in het testament staat?quote:Op maandag 17 juli 2006 21:00 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Nee. Die zullen wijselijk hun mond wel houden.
Burgerlijk wetboek boek 4.quote:Artikel 56
1. Om aan een making een recht te kunnen ontlenen, moet men bestaan op het ogenblik dat de nalatenschap openvalt. Rechten uit een making ten voordele van een rechtspersoon die voor dat ogenblik is opgehouden te bestaan ten gevolge van een fusie of een splitsing, komen toe aan de verkrijgende rechtspersoon, onderscheidenlijk de verkrijgende rechtspersoon waarvan de aan de akte van splitsing gehechte beschrijving datbepaalt. Indien aan de hand van de aan de akte van splitsing gehechte beschrijving niet kan worden bepaald welke rechtspersoon in de plaats en de rechten treedt van de gesplitste rechtspersoon, is artikel 334s van Boek 2 van overeenkomstige toepassing.
alles gaat naar er erfopvolgende bij versterf, tenzij er iemand is met een geldige claim via een uitsterste wilsbeschikking. (de staat komt dus niet zomaar tussenbeide)quote:Artikel 1
1. Erfopvolging heeft plaats bij versterf of krachtens uiterste wilsbeschikking.
2. Van de erfopvolging bij versterf kan worden afgeweken bij een uiterste wilsbeschikking die een erfstelling of een onterving inhoudt.
Neequote:Op dinsdag 18 juli 2006 09:58 schreef Troel het volgende:
tekst
Nu wel;quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:04 schreef arithaterhorst het volgende:
Kan je vader destijds niet ook een volmacht hebben getekend? Dat hij niet naar een notaris is gegaan, maar een gevolmacht persoon?
Of moet je voor een testament altijd in persoon naar de notaris?
En ik neem eigenlijk aan vroeger ook wel.quote:Een algemene volmacht wil zeggen, dat de gevolmachtigde kan handelen namens de volmachtgever waar dat maar nodig zal blijken te zijn. De gevolmachtigde kan bijna alles doen namens de volmachtgever wat deze laatste zelf ook zou kunnen. Wat niet kan is namens de volmachtgever een testament maken en in het huwelijk treden.
klopt, maar ik ga er vanuit dat die kloosterlui niet altijd op de hoogte zijn van alle juridische ins- en outsquote:Op dinsdag 18 juli 2006 00:39 schreef frederik het volgende:
Dezelfde rechtspersoon is niet noodzakelijk
[..]
Burgerlijk wetboek boek 4.
Ook rechtsopvolgers van zo'n kloostergemeenschap komen dus in aanmerking.
Zou de kloostergemeenschap nu helemaal "opgelost" zijn, zonder dat daar via een fusie een nieuwe rechtspersoon voor in de plaats zou komen dan kan het testament verder niet uitgevoerd worden, en dan is artikel 1 weer van belang:
[..]
alles gaat naar er erfopvolgende bij versterf, tenzij er iemand is met een geldige claim via een uitsterste wilsbeschikking. (de staat komt dus niet zomaar tussenbeide)
denk stiekum dat dat je nog zal verbazen..quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:46 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
klopt, maar ik ga er vanuit dat die kloosterlui niet altijd op de hoogte zijn van alle juridische ins- en outs
Een schenking is een schenking, en als dat dat je vermogen doet slinken, dan heb je later minder te verdelen.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:09 schreef zonnie72 het volgende:
Wat betreft je legitieme portie. Ik weet niet of vader schenkingen aan je gedaan heeft (per bank)? Bijvoorbeeld een bedrag om op vakantie te gaan ofzo. Dit wordt volgens de wet gezien als voorschot op de nalatenschap, en zouden dan alsnog verrekend moeten worden met het saldo van nu.
Schenkingen gedaan aan een legitimaris tellen mee bij de bepaling van de hoogte van de legitime portie.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 17:51 schreef Mariposa het volgende:
[..]
Een schenking is een schenking, en als dat dat je vermogen doet slinken, dan heb je later minder te verdelen.
Wel is het zo dat als na een schenking een schenker binnen 180 dagen overlijdt, deze schenking geacht wordt krachtens erfrecht door overlijden te zijn verkregen.
Ok, daar was ik me niet van bewust. Ik bekijk de dingen meestal vanuit het fiscale perspectief, zoals ik al eerder meldde.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 18:29 schreef frederik het volgende:
Schenkingen gedaan aan een legitimaris tellen mee bij de bepaling van de hoogte van de legitime portie.
Wanneer Rewimo dus aan komt zetten met "ik heb recht op 50% van de nalatenschap" dan moet daar ook een schenking tijdens leven aan Rewimo bij meegerekend worden (alleen voor legitimarissen van toepassing, andere schenkingen geldt dit niet voor, heel misschien alleen nog voor schenkingen aan kinderen van legitimarissen)
de kans is niet onmogelijk dat rewimo een beroep moet doen op het feit dat ze legitimaris is, alleen er zijn geen schenkingen gedaan tijdens leven, dus die moeilijkheid (in berekenen) komt er niet nogeens bij.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 20:24 schreef Mariposa het volgende:
[..]
Ok, daar was ik me niet van bewust. Ik bekijk de dingen meestal vanuit het fiscale perspectief, zoals ik al eerder meldde.
Maar in de meeste gevallen is bij mijn weten geen sprake van legitimarissen. Meestal zit daar een uitgebreid fiscaal en juridisch plan achter en zijn dit soort dingen wel afgedekt imho.
Liegen?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:37 schreef D.Rose het volgende:
Da's alleen maar mooi, hoef je daar niet over te liegen
zal het 'r straks f vragen, maar meen wel dat ze zei dat zoiets 'even' kon durenquote:Op donderdag 20 juli 2006 08:50 schreef miss_dynastie het volgende:
D.Rose, weet je vrouw toevallig ook hoe lang het gemiddeld duurt voor het testament boven water is?
Okay. Ik ben gewoon benieuwd eigenlijk. Gisteren waren wij bij de notaris (om mijn testament door te laten strepen) en toen hebben we het hier nog even over gehad.quote:Op donderdag 20 juli 2006 13:20 schreef Rewimo het volgende:
Nee, ik heb nog niks gehoord van de notaris, ik zou een telefoontje krijgen als het er is.
na een tijd (20 jaar) kan de notaris zijn akten (die dingen met handtekeningen) naar een 'centrale bewaarplaats' sturen, dat is meestal een groot archief in het arrondissement) waar de notaris zich bevindt. meestal is 1 notariskantoor belast met de aanvragen uit die bewaarplaats en kan het 1 of 2 weken duren voordat de akte uit de bewaarplaats is opgehaald, gekopieerd en toegestuurd naar de notaris die er om gevraagd heeft. dat kost meestal ook nog wat en het kan ook nog zo wezen dat eerst de nota betaald moet zijn voordat de kopie opgestuurd wordt... niet erg snel dusquote:Op donderdag 20 juli 2006 14:52 schreef D.Rose het volgende:
[..]
zal het 'r straks f vragen, maar meen wel dat ze zei dat zoiets 'even' kon duren
>quote:> Beste ,
>
> Om te beginnen excuses voor het late antwoord op uw email van 13 juli. Dit
> heeft te maken met afwezigheid van bepaalde personen vanwege vakantie.
>
> Uw vraag omtrent de het testament van religieuzen:
> Voordat de persoon daadwerkelijk in het klooster treedt (d.w.z. tijdens
> het
> noviciaat) maakt deze persoon een testament waarin hij/zij geheel
> vrijelijk
> verklaard wie zijn erfgenaam (erfgenamen) zal (zullen) zijn. Dit gebeurt
> voor het afleggen van de geloften, omdat door het uitspreken hiervan de
> kloosterling afziet van het zelstandig beslissingsrecht over (onder
> andere)
> geld en bezittingen.
> Dit testament is geheim, alleen bekend aan de persoon zelf en de notaris.
> Na het overlijden van de kloosterling wordt het testament geopend en
> gehandeld naargelang.
>
> Het is dus niet zo dat uw vriend verplicht is geweest een testament te
> ondertekenen ten gunste van de onze Congregatie.
>
> Het is moeilijk een definitief antwoord te geven op de vraag of de
> erfgenamen "veranderd" kunnen worden na het openen van het testament.
> Eerst
> moet er natuurlijk geweten worden over wie het gaat wat er echt in staat.
> Van de andere kant, zaken als deze hebben zich eerder voorgedaan, en de
> congregatie heeft zich, naar mijn weten, altijd redelijk opgesteld.
>
> In het voorgaande ging ik er vanuit dat de persoon reeds overleden is.
> Mocht de betreffende persoon nog in leven zijn, kan hij natuurlijk elk
> moment zijn testament veranderen.
>
> Ik hoop dat ik U hiermee voldoende duidelijkheid heb verschaft.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> genraal econoom
Ik denk dat ze geen probleem van zullen maken dat jij alles krijgt. Mede omdat je vader naderhand pas vermogen heeft opgebouwd en kinderen heeft gekregen.quote:> Eerst
> moet er natuurlijk geweten worden over wie het gaat wat er echt in staat.
> Van de andere kant, zaken als deze hebben zich eerder voorgedaan, en de
> congregatie heeft zich, naar mijn weten, altijd redelijk opgesteld.
foto's hebben geen financiele waarde , waar het in een testament om gaatquote:Op dinsdag 25 juli 2006 22:30 schreef Rewimo het volgende:
Dat laatste hoop ik maar. Ik zou het naar vinden als ik verplicht voor mij dierbare spullen van mijn vader zou moeten verkopen alleen om geld aan hun af te staan. Niet dat het allemaal zoveel geldswaarde heeft, de emotionele waarde is veel groter (ik moet er niet aan denken om foto's te moeten afstaan bijvoorbeeld, zoals al ergens in dit topic werd gesuggereerd). Ik hoop maar dat ze daarvoor begrip op kunnen brengen.
Volgens mij zijn het juridisch twee verschillende dingen: een erfgenaam die zich redelijk opstelt c.q. van de erfenis afziet versus een testament dat niet meer geldig zou zijn om een bepaalde reden.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 23:03 schreef Marloes het volgende:
Waarschijnlijk komt dat wat mijn vader heeft gezegd dan wel redelijk overeen![]()
In een testament kun je ook bepalen wat er gebeurd met dingen waar geen financiele waarde aan zit hoor.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 23:13 schreef D.Rose het volgende:
[..]
foto's hebben geen financiele waarde , waar het in een testament om gaat
Dat kan, maar dat is niet zo.quote:Op woensdag 26 juli 2006 06:44 schreef frederik het volgende:
[..]
In een testament kun je ook bepalen wat er gebeurd met dingen waar geen financiele waarde aan zit hoor.
Ik weet het nog niet Katinka. Ik ga de notaris zo maar eens even bellen. Edit: gebeld, testament is nog niet binnenquote:Op woensdag 26 juli 2006 09:49 schreef Katinkat het volgende:
Rewimo, hoi,
Wannneer krijg je meer duidelijkheid hierover? Want dit is natuurlijk helemaal vervelend dat je je hier druk om moet maken. Zeker de persoonlijke zaken behoren jou toe. Ik hoop dat je snel weet waar je aan toe bent. Dat geeft rust denk ik en dan kun je verder met de verwerking van alles.
groetjes,
van mij.
Hm ja, ik ook...quote:Op woensdag 26 juli 2006 10:25 schreef arithaterhorst het volgende:
Ik vind het persoonljik wel erg lang duren eer het testament is opgevraagd.
Wel een nette reactie van het klooster, hoewel ik wel een idee heb van 'Eerst zien, dan geloven'. (niet in een spirituele manier bedoeld dus).
Hebben ze voor een kopietje maken nou nog een week nodig?quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 11:35 schreef Rewimo het volgende:
Notaris belde net, had het verantwoordelijke notariskantoor aan de lijn gehad. Die waren 10 jaar kwijt uit het archiefDus ik al blij
Maar ze hebben het uiteindelijk toch gevonden. Notaris is wel boos geworden dat dat kantoor zich niet gemeld had met de reden dat het allemaal zolang heeft geduurd. Als het goed is komt de kopie uiterlijk de 18e binnen.
hou er rekening mee dat je de spullen moet registreren en dat je formeel, zodra je ze in gebruik neemt (wat bij een fotoboek al tussen de rest leggen kan zijn en bij een kast in je woonkamer neerzetten) je de erfenis niet langer beneificair maar onconditioneel hebt aanvaard.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:01 schreef arithaterhorst het volgende:
Wij hebben de erfenis toch beneficiair aanvaard. De inboedel laten taxeren: waarde 0. En toen konden we alles leegruimen, wat inhield dat we vrijwel alles naar de sloop hebben gebracht.
De huurvereniging was heel coulant. We hoefden het huis alleen maar leeg te ruimen, behang en alles zouden zij verwijderen als ook het toilet zouden ze vervangen. De keuken zouden zij ook vervangen. Plinten bevestigen zouden zij ook doen. Schoonmaken moesten wij dan weer doen, maar ze hebben helemaal begrip voor de situatie enzo. echt![]()
Vanavond gaan we het huis helemaal schoonmaken. Volgende week is er dan een eindinspectie en dat was het dan. Uiteindelijk is alles dus vrij goed verlopen.
je begrijpt mij verkeerd en/of je notaris heeft je verkeerd / onvolledig voorgelicht.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:36 schreef arithaterhorst het volgende:
Daar was het taxatierapport juist voor, om aan te tonen dat de inboedel waarde 0 had. Had de inboedel wel waarde, dan had het geveild moeten worden.
Volgens de notaris konden we het gewoon uitruimen, dat wordt dan niet als een daad van zuivere aanvaarding gezien.
Wat wel als een daad van zuivere aanvaarding wordt gezien is om het superdeluxe nieuwe 142" plasma tv bij jezelf neer te zetten enzo. Helaas was het een kapotte Philips tv uit '85
Waardeloos zeg, sterkte maar weer met wachten. Ben bang dat het nog wel ff zal duren.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 16:56 schreef Rewimo het volgende:
Nou, wat we al vermoedden is inderdaad waar... Het testament is ten gunste van een of andere Blabla Maria Onbevlekt Ontvangen (in Latijnse bewoordingen). De notaris gaat nu uitzoeken wie de erfgenaam is en of zij de erfenis aanvaarden.
De kerk en geld aanvaarden? De kerk is uitgevonden om mensen geld af te troggelen, natuurlijk aanvaarden die hetquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 16:56 schreef Rewimo het volgende:
Nou, wat we al vermoedden is inderdaad waar... Het testament is ten gunste van een of andere Blabla Maria Onbevlekt Ontvangen (in Latijnse bewoordingen). De notaris gaat nu uitzoeken wie de erfgenaam is en of zij de erfenis aanvaarden.
Ja, weinig kans, ik weet hetquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 17:45 schreef NiteSpeed het volgende:
De kerk en geld aanvaarden? De kerk is uitgevonden om mensen geld af te troggelen, natuurlijk aanvaarden die het.
Mja, maar dit stelt de kerk natuurlijk wel in een héél negatief daglicht, als je er zo over nadenkt. Zeker aangezien rewimo ook een papiertje heeft waarop haar vader het heel duidelijk aan haar nalaat. Ook al heeft dit juridisch misschien geen waarde, voor de (anti)reclame naar de kerk toe wel en ik kan me niet voorstellen dat ze dat laten gebeuren. Ergens verwacht ik dat ze rewimo zullen voorstellen de erfenis te weigeren als zij bereid is percentage x te schenken aan de kerk.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 17:45 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
De kerk en geld aanvaarden? De kerk is uitgevonden om mensen geld af te troggelen, natuurlijk aanvaarden die het.
Klopt dit wel?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:40 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
je begrijpt mij verkeerd en/of je notaris heeft je verkeerd / onvolledig voorgelicht.
onruimen mag altijd, maar de goederen van de hand doen mag *nooit* (althans niet tot 5.5 jaar na overlijden) , strikt genomen.
ouwe zooi zonder waarde weggooien mag, maar ouwe zooi in je woonkamer zetten of anderszins in gebruik nemen danwel verkopen/uitlenen/etc. mag *niet* (ongeacht waarde), dan neem je het namelijk uit de erfenis en is de aanvaardig niet meer onzuiver.
3 mogelijkheden dus, zuivere aanvaarding, beneficaire aanvaarding en verwerpingquote:Artikel 190
1. Een erfgenaam kan een nalatenschap aanvaarden of verwerpen. Een aanvaarding kan zuiver geschieden of onder voorrecht van boedelbeschrijving.
een benificaire aanvaarding blijft een benificaire aanvaardingquote:4. Een eenmaal gedane keuze is onherroepelijk en werkt terug tot het ogenblik van het openvallen der nalatenschap. Een aanvaarding of verwerping kan niet op grond van dwaling, noch op grond van benadeling van een of meer schuldeisers worden vernietigd.
Indien je iets in gebruik neemt zoals jij dat noemt wordt ervan uitgegaan dat je daarmee zuiver aanvaard, tenzij je eerder benificair hebt aanvaard danwel verworpen hebt.quote:Artikel 192
1. Een erfgenaam die zich ondubbelzinnig en zonder voorbehoud als een zuiver aanvaard hebbende erfgenaam gedraagt, aanvaardt daardoor de nalatenschap zuiver, tenzij hij zijn keuze reeds eerder heeft gedaan.
Tja, hier leek het al op uit te draaien; maar wel heel vervelend. Hopelijk is de erfgenaam nog iemand met een beetje invoelingsvermogen en draait het nog jouw kant op. Maar ik vrees het ergste.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 16:56 schreef Rewimo het volgende:
In het uiterste geval (puur theorie denk ik) kun je naast alles grijpen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:32 schreef Rewimo het volgende:
Alles kunnen ze niet opeisen, maar wel de helftJij trouwens ook nog gecondoleerd met je vader... Hoe oud was hij?
62quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:32 schreef Rewimo het volgende:
Alles kunnen ze niet opeisen, maar wel de helftJij trouwens ook nog gecondoleerd met je vader... Hoe oud was hij?
Dat is nog een heel stuk jonger dan mijn vader, hij is 79 gewordenquote:Op dinsdag 5 september 2006 22:01 schreef basset het volgende:
62
Ik heb dit naar de notaris gestuurd en wil volgende week even met hem overleggen hoe nu verder. Als dit verhaal klopt zou alles natuurlijk een positieve wending nemen.quote:Beste Renée,
Op 26 juli heb ik mijn laatste E-mail naar jou verstuurd. Op 31 augustus heb ik wat het testament betreft gesproken met de Generale Overste broeder <naam>. Je behoeft je geen zorgen te maken m.b.t. het door jouw vader met de hand geschreven testament. Het testament uit 1948 is niet meer rechtsgeldig. Indien je persoonlijk bericht wilt hebben moet je maar contact opnemen met genoemde broeder. Zijn E-mailadres luidt als volgt: <e-mailadres>
Ik heb met een jaargenoot van je vader nog geen contact kunnen opnemen. Toen ik in Maastricht kwam, was hij afwezig. Ik zal het komende weekend nog eens proberen contact met hem op te nemen.
Ik heb van jou ook nog geen antwoord gekregen op mijn vraag of ik jouw E-mail adres aan de je vader's jaargenoot mag doorgeven.
Met hartelijke groeten,
<naam>
Gefeliciteerd!quote:
Gefeliciteerd Rewimoquote:Op maandag 11 september 2006 12:33 schreef Rewimo het volgende:
De notaris heeft zojuist gebeld: het bestuur van de orde zal de erfenis verwerpenZe moeten er nu nog officieel afstand van doen en dan kan de verklaring van erfrecht worden opgemaakt.
Nou inderdaad, ik heb wel even een traantje van opluchting gelatenquote:Op maandag 11 september 2006 12:57 schreef Katinkat het volgende:
Lekker dat er nu echt duidelijkheid is, krijg je tenminste eindelijk een beejte rust. Ik neem aan dat dit toch continue door je hoofd spookt.
Hey wat goed zeg!quote:Op maandag 11 september 2006 12:33 schreef Rewimo het volgende:
De notaris heeft zojuist gebeld: het bestuur van de orde zal de erfenis verwerpenZe moeten er nu nog officieel afstand van doen en dan kan de verklaring van erfrecht worden opgemaakt.
Inderdaad, dat verdient een beloning. Ik denk dat ik alles maar aan ze ga nalaten..quote:Ook even een petje af voor die orde overigens. Mag ook wel eens gezegd worden.
idd!quote:Op maandag 11 september 2006 16:02 schreef Rewimo het volgende:
Ja, je ziet hoe belangrijk het is om alles goed te regelen.
quote:Op maandag 11 september 2006 15:59 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Hey wat goed zeg!
* Puckzzz heeft vandaag een heel fijn, duidelijk en lekker dichtgetimmerd testament (kindjes krijgen alles, ex mag nergens aankomen) ondertekend
dat is wel een fijn gevoel eigenlijk
burgerlijk wetboek boek 1quote:Artikel 253l
1. Elke ouder die het gezag over zijn kind uitoefent, heeft het vruchtgenot van diens vermogen. Indien het kind bij de ouder inwoont en anders dan incidenteel inkomen uit arbeid geniet, is het verplicht naar draagkracht bij te dragen in de kosten van de huishouding van het gezin.
2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing in geval de ouder van het gezag is ontheven, tenzij de andere ouder het gezag uitoefent.
3. Aan bedoeld vruchtgenot zijn de lasten verbonden, die op vruchtgebruikers rusten.
Artikel 253m
De ouder heeft geen vruchtgenot van het vermogen, ten aanzien waarvan bij uiterste wilsbeschikking van de erflater of bij de gift is bepaald dat de ouders daarvan het vruchtgenot niet zullen hebben.
ook geen vruchtgenot neequote:Op maandag 11 september 2006 18:33 schreef frederik het volgende:
[..]
[..]
burgerlijk wetboek boek 1
Het testament ook zo dichtgetimmerd dat de ex geen vruchtgenot kan hebben? Dit moet je indien de ex wel het ouderlijk gezag zou kunnen krijgen wel apart vermelden, anders kan die tot de meerderjarigheid van jullie kinderen alle renteinkomsten ed zelf houden
quote:Op vrijdag 17 november 2006 22:06 schreef Rewimo het volgende:
Het duurt allemaal vreselijk lang, maar inmiddels is de erfenis officieel verworpen door de stichting en heb ik deze aanvaard. Als het goed is krijg ik nu komende week eindelijk de Akte van Erfrecht. Hèhè...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |