In een testament kun je ook bepalen wat er gebeurd met dingen waar geen financiele waarde aan zit hoor.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 23:13 schreef D.Rose het volgende:
[..]
foto's hebben geen financiele waarde , waar het in een testament om gaat
Dat kan, maar dat is niet zo.quote:Op woensdag 26 juli 2006 06:44 schreef frederik het volgende:
[..]
In een testament kun je ook bepalen wat er gebeurd met dingen waar geen financiele waarde aan zit hoor.
Ik weet het nog niet Katinka. Ik ga de notaris zo maar eens even bellen. Edit: gebeld, testament is nog niet binnenquote:Op woensdag 26 juli 2006 09:49 schreef Katinkat het volgende:
Rewimo, hoi,
Wannneer krijg je meer duidelijkheid hierover? Want dit is natuurlijk helemaal vervelend dat je je hier druk om moet maken. Zeker de persoonlijke zaken behoren jou toe. Ik hoop dat je snel weet waar je aan toe bent. Dat geeft rust denk ik en dan kun je verder met de verwerking van alles.
groetjes,
van mij.
Hm ja, ik ook...quote:Op woensdag 26 juli 2006 10:25 schreef arithaterhorst het volgende:
Ik vind het persoonljik wel erg lang duren eer het testament is opgevraagd.
Wel een nette reactie van het klooster, hoewel ik wel een idee heb van 'Eerst zien, dan geloven'. (niet in een spirituele manier bedoeld dus).
Hebben ze voor een kopietje maken nou nog een week nodig?quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 11:35 schreef Rewimo het volgende:
Notaris belde net, had het verantwoordelijke notariskantoor aan de lijn gehad. Die waren 10 jaar kwijt uit het archiefDus ik al blij
Maar ze hebben het uiteindelijk toch gevonden. Notaris is wel boos geworden dat dat kantoor zich niet gemeld had met de reden dat het allemaal zolang heeft geduurd. Als het goed is komt de kopie uiterlijk de 18e binnen.
hou er rekening mee dat je de spullen moet registreren en dat je formeel, zodra je ze in gebruik neemt (wat bij een fotoboek al tussen de rest leggen kan zijn en bij een kast in je woonkamer neerzetten) je de erfenis niet langer beneificair maar onconditioneel hebt aanvaard.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:01 schreef arithaterhorst het volgende:
Wij hebben de erfenis toch beneficiair aanvaard. De inboedel laten taxeren: waarde 0. En toen konden we alles leegruimen, wat inhield dat we vrijwel alles naar de sloop hebben gebracht.
De huurvereniging was heel coulant. We hoefden het huis alleen maar leeg te ruimen, behang en alles zouden zij verwijderen als ook het toilet zouden ze vervangen. De keuken zouden zij ook vervangen. Plinten bevestigen zouden zij ook doen. Schoonmaken moesten wij dan weer doen, maar ze hebben helemaal begrip voor de situatie enzo. echt![]()
Vanavond gaan we het huis helemaal schoonmaken. Volgende week is er dan een eindinspectie en dat was het dan. Uiteindelijk is alles dus vrij goed verlopen.
je begrijpt mij verkeerd en/of je notaris heeft je verkeerd / onvolledig voorgelicht.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:36 schreef arithaterhorst het volgende:
Daar was het taxatierapport juist voor, om aan te tonen dat de inboedel waarde 0 had. Had de inboedel wel waarde, dan had het geveild moeten worden.
Volgens de notaris konden we het gewoon uitruimen, dat wordt dan niet als een daad van zuivere aanvaarding gezien.
Wat wel als een daad van zuivere aanvaarding wordt gezien is om het superdeluxe nieuwe 142" plasma tv bij jezelf neer te zetten enzo. Helaas was het een kapotte Philips tv uit '85
Waardeloos zeg, sterkte maar weer met wachten. Ben bang dat het nog wel ff zal duren.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 16:56 schreef Rewimo het volgende:
Nou, wat we al vermoedden is inderdaad waar... Het testament is ten gunste van een of andere Blabla Maria Onbevlekt Ontvangen (in Latijnse bewoordingen). De notaris gaat nu uitzoeken wie de erfgenaam is en of zij de erfenis aanvaarden.
De kerk en geld aanvaarden? De kerk is uitgevonden om mensen geld af te troggelen, natuurlijk aanvaarden die hetquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 16:56 schreef Rewimo het volgende:
Nou, wat we al vermoedden is inderdaad waar... Het testament is ten gunste van een of andere Blabla Maria Onbevlekt Ontvangen (in Latijnse bewoordingen). De notaris gaat nu uitzoeken wie de erfgenaam is en of zij de erfenis aanvaarden.
Ja, weinig kans, ik weet hetquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 17:45 schreef NiteSpeed het volgende:
De kerk en geld aanvaarden? De kerk is uitgevonden om mensen geld af te troggelen, natuurlijk aanvaarden die het.
Mja, maar dit stelt de kerk natuurlijk wel in een héél negatief daglicht, als je er zo over nadenkt. Zeker aangezien rewimo ook een papiertje heeft waarop haar vader het heel duidelijk aan haar nalaat. Ook al heeft dit juridisch misschien geen waarde, voor de (anti)reclame naar de kerk toe wel en ik kan me niet voorstellen dat ze dat laten gebeuren. Ergens verwacht ik dat ze rewimo zullen voorstellen de erfenis te weigeren als zij bereid is percentage x te schenken aan de kerk.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 17:45 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
De kerk en geld aanvaarden? De kerk is uitgevonden om mensen geld af te troggelen, natuurlijk aanvaarden die het.
Klopt dit wel?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:40 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
je begrijpt mij verkeerd en/of je notaris heeft je verkeerd / onvolledig voorgelicht.
onruimen mag altijd, maar de goederen van de hand doen mag *nooit* (althans niet tot 5.5 jaar na overlijden) , strikt genomen.
ouwe zooi zonder waarde weggooien mag, maar ouwe zooi in je woonkamer zetten of anderszins in gebruik nemen danwel verkopen/uitlenen/etc. mag *niet* (ongeacht waarde), dan neem je het namelijk uit de erfenis en is de aanvaardig niet meer onzuiver.
3 mogelijkheden dus, zuivere aanvaarding, beneficaire aanvaarding en verwerpingquote:Artikel 190
1. Een erfgenaam kan een nalatenschap aanvaarden of verwerpen. Een aanvaarding kan zuiver geschieden of onder voorrecht van boedelbeschrijving.
een benificaire aanvaarding blijft een benificaire aanvaardingquote:4. Een eenmaal gedane keuze is onherroepelijk en werkt terug tot het ogenblik van het openvallen der nalatenschap. Een aanvaarding of verwerping kan niet op grond van dwaling, noch op grond van benadeling van een of meer schuldeisers worden vernietigd.
Indien je iets in gebruik neemt zoals jij dat noemt wordt ervan uitgegaan dat je daarmee zuiver aanvaard, tenzij je eerder benificair hebt aanvaard danwel verworpen hebt.quote:Artikel 192
1. Een erfgenaam die zich ondubbelzinnig en zonder voorbehoud als een zuiver aanvaard hebbende erfgenaam gedraagt, aanvaardt daardoor de nalatenschap zuiver, tenzij hij zijn keuze reeds eerder heeft gedaan.
Tja, hier leek het al op uit te draaien; maar wel heel vervelend. Hopelijk is de erfgenaam nog iemand met een beetje invoelingsvermogen en draait het nog jouw kant op. Maar ik vrees het ergste.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 16:56 schreef Rewimo het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |