Stel, dat er echt sprake is van een soort complot/oplichting/whatever, zou het best kunnen zijn dat er een notaris bij betrokken is die dus een enorm risico heeft genomen voor waarschijnlijk een som geld. Let wel, ik zeg niet dat het zo gegaan is, maar het is altijd een mogelijkheid...quote:Op maandag 17 juli 2006 21:11 schreef frederik het volgende:
[..]
Dan is het de vraag hoe het bij het centraal testamentenregister terechtgekomen is.
(niet rechtstreeks vanuit die orde)
Dat zeg ikquote:Op maandag 17 juli 2006 21:12 schreef D.Rose het volgende:
[..]
In principe kan dat.
Je kunt nagaan of de notaris destijds wellicht is opgepakt voor valsheid in geschrifte
De orde kan best een "eigen" notaris hebben gehad, die meewerkte in gevallen als dit. Ik hoop daarover iets te weten te komen uit de tekst van het testament zelf. Ik heb vorig jaar zelf een testament getekend en toen is me verteld dat een testament met je moet worden doorgenomen door een notaris. Maar wie zegt dat dat destijds ook moest en zo ja, of dat ook gebeurd is? Hoe kun je daar achter komen?quote:Op maandag 17 juli 2006 21:11 schreef frederik het volgende:
Dan is het de vraag hoe het bij het centraal testamentenregister terechtgekomen is.
(niet rechtstreeks vanuit die orde)
Voor het geldig vestigen van een testament gelden nu dus bepaalde vormvoorschriften, je zou in veel oudere wetgeving na kunnen gaan of die voorschriften toen ook golden, ik zou zelf geneigd zijn te zeggen van wel.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:15 schreef Rewimo het volgende:
Hoe kun je daar achter komen?
concluderend, ik denk dat je moet proberen het deel waar je recht op hebt zeker te stellen.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:15 schreef Rewimo het volgende:
[..]
De orde kan best een "eigen" notaris hebben gehad, die meewerkte in gevallen als dit. Ik hoop daarover iets te weten te komen uit de tekst van het testament zelf. Ik heb vorig jaar zelf een testament getekend en toen is me verteld dat een testament met je moet worden doorgenomen door een notaris. Maar wie zegt dat dat destijds ook moest en zo ja, of dat ook gebeurd is? Hoe kun je daar achter komen?
die voorschriften gelden al vanaf Napoleon laat mijn vrouw me wetenquote:Op maandag 17 juli 2006 21:23 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Voor het geldig vestigen van een testament gelden nu dus bepaalde vormvoorschriften, je zou in veel oudere wetgeving na kunnen gaan of die voorschriften toen ook golden, ik zou zelf geneigd zijn te zeggen van wel.
Ah, weer wat geleerd. Weet wel dat het in de voorgaande 'wetgevingseditie' zo was en dat die lang gegolden had, maar wist niet of dat ook bijna 50 jaar was, was dus geneigd te zeggen van wel.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:25 schreef D.Rose het volgende:
[..]
die voorschriften gelden al vanaf Napoleon laat mijn vrouw me weten
Tja, dat weet ik ook niet. Mijn moeder gaf aan dat ze niets bezaten en dus geen testament hebben gemaakt. Ze waren in gemeenschap van goederen getrouwd, dus het leek ook niet nodig. Achteraf was er ook voor de voogdij officieel dus niets geregeld. Officieus waarschijnlijk wel, kan ik natuurlijk navragen.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:09 schreef zonnie72 het volgende:
Het 'oude' erfrecht, de wet zoals die gold voor 2003 is van 1838. Er zijn tussentijds wel een aantal aanpassingen geweest (zoals echtgenoot/note erfgenaam).
Verder vind ik het sowieso raar dat vader en moeder in de tijd dat ze getrouwd waren geen testament gemaakt hebben, zeker toen er een eigen huis is aangekocht en dat er toen al sprake was van kinderen (bijvoorbeeld voogdij).
Nee, die zijn er niet.quote:Wat betreft je legitieme portie. Ik weet niet of vader schenkingen aan je gedaan heeft (per bank)? Bijvoorbeeld een bedrag om op vakantie te gaan ofzo. Dit wordt volgens de wet gezien als voorschot op de nalatenschap, en zouden dan alsnog verrekend moeten worden met het saldo van nu.
Denk je niet dat dat 60 jaar geleden wat makkelijker was dan nu? In deze tijd zal dat niet meer lukken maar de band tussen geestelijken en notabelen was 60 jaar geleden heel anders dan nu. En de broeders hadden uiteraard geen persoonlijk gewin bij nagelaten gelden maar de Kerk profiteerde er wel van.quote:Overigens kan ik het me niet voorstellen dat een notaris (die voor 2003 toch niet echt slecht verdiende) zich zou laten 'omkopen' door een stel monniken. De notaris (het notariskantoor) én de kerk hebben allebei hun eigen controle in de vorm van een overkoepelende organisatie. Ook zijn kerken én notarissen verplicht hun boekhouding te laten controleren en krijgen zij steekproefsgewijs invallen van de belastingdienst of het bureau toezicht (er is laatst nog een pastoor opgepakt omdat ie geld verdonkeremaand had). Bovendien verdiende de notaris in die tijd (en nu nog denk ik) meer dan een monnik ooit zou verdienen.
de vrouw van ....
daar gaat het niet om; tenzij je niet beneficiair aanvaardt, kun je ook opdraaien voor de kosten van deze erfenis, mochten de schulden hoger zijn dan de baten (en dat is niet ondenkbaar bij een hypotheek en evt. belastingschuld.).quote:Op maandag 17 juli 2006 20:32 schreef Rewimo het volgende:
Er zijn geen waardevolle zaken in de nalatenschap, op het huis na (waarop overigens nog hypotheek rust). Tenzij je ladingen jam, toiletpapier en schoonmaakmiddelen als waardevol beschouwt
helaas is dit hele verhaal irrelevant voor de vraag welk testament geldig is, als het eerste wel is gedeponeerd en het tweede nu na 2003 pas ter sprake komt.quote:Op maandag 17 juli 2006 20:47 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Op het moment dat dit oude testament is opgemaakt, was mijn vader 21 jaar, het was net na de oorlog en hij bezat niets. Er kunnen dus sowieso geen goederen (laat staan geld) zijn nagelaten.
Dat is precies de reden waarom ik mij afvraag hoe dit testament tot stand is gekomen. Waarom zou een jongen van 21, die niets bezit en (op dat moment althans) van plan is broeder te worden (en dus sowieso geen bezit zal verwerven) een testament maken? Zeker in die tijd waren jongeren niet zo wereldwijs als nu het geval is. Mijn vader kwam rechtstreeks vanuit zijn ouderlijk huis bij de broeders (want de oudste zoon werd idealiter geestelijke). Hij was zelfs nog niet in dienst geweest (zijn dienstplicht heeft hij later pas vervuld toen hij uit het klooster kwam).
Ik kan me zo voorstellen dat dit - mits het testament inderdaad ten gunste van de orde is - door de orde is opgelegd of zelfs, dat mijn vader destijds gewoon een stel papieren heeft moeten tekenen, waaronder dit testament, zonder dat hij wist wat hij precies tekende. Wellicht was dit standaardprocedure bij alle nieuw intredende jongens? Ik vraag me ten zeerste af of het testament, zoals nu gebruikelijk is, met hem is doorgesproken door en bij een notaris.
Ik zou graag willen weten hoe zulke dingen destijds gedaan werden in die orde. Maar antwoord daarop hebben we nog steeds niet gekregen uit Maastricht.
Mijn moeder vertelde dat ze ook niets bezaten toen ze trouwden (ze woonden toen in een huurhuisje). Pas na de scheiding kregen ze allebei wat geld omdat het huis dat ze gekocht hadden (toen ik 13 was) overwaarde bleek te hebben bij de verkoop.
bestaan zij eigenlijk nog wel in dezelfde rechtspersoon als die die in het testament staat?quote:Op maandag 17 juli 2006 21:00 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Nee. Die zullen wijselijk hun mond wel houden.
Burgerlijk wetboek boek 4.quote:Artikel 56
1. Om aan een making een recht te kunnen ontlenen, moet men bestaan op het ogenblik dat de nalatenschap openvalt. Rechten uit een making ten voordele van een rechtspersoon die voor dat ogenblik is opgehouden te bestaan ten gevolge van een fusie of een splitsing, komen toe aan de verkrijgende rechtspersoon, onderscheidenlijk de verkrijgende rechtspersoon waarvan de aan de akte van splitsing gehechte beschrijving datbepaalt. Indien aan de hand van de aan de akte van splitsing gehechte beschrijving niet kan worden bepaald welke rechtspersoon in de plaats en de rechten treedt van de gesplitste rechtspersoon, is artikel 334s van Boek 2 van overeenkomstige toepassing.
alles gaat naar er erfopvolgende bij versterf, tenzij er iemand is met een geldige claim via een uitsterste wilsbeschikking. (de staat komt dus niet zomaar tussenbeide)quote:Artikel 1
1. Erfopvolging heeft plaats bij versterf of krachtens uiterste wilsbeschikking.
2. Van de erfopvolging bij versterf kan worden afgeweken bij een uiterste wilsbeschikking die een erfstelling of een onterving inhoudt.
Neequote:Op dinsdag 18 juli 2006 09:58 schreef Troel het volgende:
tekst
Nu wel;quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:04 schreef arithaterhorst het volgende:
Kan je vader destijds niet ook een volmacht hebben getekend? Dat hij niet naar een notaris is gegaan, maar een gevolmacht persoon?
Of moet je voor een testament altijd in persoon naar de notaris?
En ik neem eigenlijk aan vroeger ook wel.quote:Een algemene volmacht wil zeggen, dat de gevolmachtigde kan handelen namens de volmachtgever waar dat maar nodig zal blijken te zijn. De gevolmachtigde kan bijna alles doen namens de volmachtgever wat deze laatste zelf ook zou kunnen. Wat niet kan is namens de volmachtgever een testament maken en in het huwelijk treden.
klopt, maar ik ga er vanuit dat die kloosterlui niet altijd op de hoogte zijn van alle juridische ins- en outsquote:Op dinsdag 18 juli 2006 00:39 schreef frederik het volgende:
Dezelfde rechtspersoon is niet noodzakelijk
[..]
Burgerlijk wetboek boek 4.
Ook rechtsopvolgers van zo'n kloostergemeenschap komen dus in aanmerking.
Zou de kloostergemeenschap nu helemaal "opgelost" zijn, zonder dat daar via een fusie een nieuwe rechtspersoon voor in de plaats zou komen dan kan het testament verder niet uitgevoerd worden, en dan is artikel 1 weer van belang:
[..]
alles gaat naar er erfopvolgende bij versterf, tenzij er iemand is met een geldige claim via een uitsterste wilsbeschikking. (de staat komt dus niet zomaar tussenbeide)
denk stiekum dat dat je nog zal verbazen..quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:46 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
klopt, maar ik ga er vanuit dat die kloosterlui niet altijd op de hoogte zijn van alle juridische ins- en outs
Een schenking is een schenking, en als dat dat je vermogen doet slinken, dan heb je later minder te verdelen.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:09 schreef zonnie72 het volgende:
Wat betreft je legitieme portie. Ik weet niet of vader schenkingen aan je gedaan heeft (per bank)? Bijvoorbeeld een bedrag om op vakantie te gaan ofzo. Dit wordt volgens de wet gezien als voorschot op de nalatenschap, en zouden dan alsnog verrekend moeten worden met het saldo van nu.
Schenkingen gedaan aan een legitimaris tellen mee bij de bepaling van de hoogte van de legitime portie.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 17:51 schreef Mariposa het volgende:
[..]
Een schenking is een schenking, en als dat dat je vermogen doet slinken, dan heb je later minder te verdelen.
Wel is het zo dat als na een schenking een schenker binnen 180 dagen overlijdt, deze schenking geacht wordt krachtens erfrecht door overlijden te zijn verkregen.
Ok, daar was ik me niet van bewust. Ik bekijk de dingen meestal vanuit het fiscale perspectief, zoals ik al eerder meldde.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 18:29 schreef frederik het volgende:
Schenkingen gedaan aan een legitimaris tellen mee bij de bepaling van de hoogte van de legitime portie.
Wanneer Rewimo dus aan komt zetten met "ik heb recht op 50% van de nalatenschap" dan moet daar ook een schenking tijdens leven aan Rewimo bij meegerekend worden (alleen voor legitimarissen van toepassing, andere schenkingen geldt dit niet voor, heel misschien alleen nog voor schenkingen aan kinderen van legitimarissen)
de kans is niet onmogelijk dat rewimo een beroep moet doen op het feit dat ze legitimaris is, alleen er zijn geen schenkingen gedaan tijdens leven, dus die moeilijkheid (in berekenen) komt er niet nogeens bij.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 20:24 schreef Mariposa het volgende:
[..]
Ok, daar was ik me niet van bewust. Ik bekijk de dingen meestal vanuit het fiscale perspectief, zoals ik al eerder meldde.
Maar in de meeste gevallen is bij mijn weten geen sprake van legitimarissen. Meestal zit daar een uitgebreid fiscaal en juridisch plan achter en zijn dit soort dingen wel afgedekt imho.
Liegen?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:37 schreef D.Rose het volgende:
Da's alleen maar mooi, hoef je daar niet over te liegen
zal het 'r straks f vragen, maar meen wel dat ze zei dat zoiets 'even' kon durenquote:Op donderdag 20 juli 2006 08:50 schreef miss_dynastie het volgende:
D.Rose, weet je vrouw toevallig ook hoe lang het gemiddeld duurt voor het testament boven water is?
Okay. Ik ben gewoon benieuwd eigenlijk. Gisteren waren wij bij de notaris (om mijn testament door te laten strepen) en toen hebben we het hier nog even over gehad.quote:Op donderdag 20 juli 2006 13:20 schreef Rewimo het volgende:
Nee, ik heb nog niks gehoord van de notaris, ik zou een telefoontje krijgen als het er is.
na een tijd (20 jaar) kan de notaris zijn akten (die dingen met handtekeningen) naar een 'centrale bewaarplaats' sturen, dat is meestal een groot archief in het arrondissement) waar de notaris zich bevindt. meestal is 1 notariskantoor belast met de aanvragen uit die bewaarplaats en kan het 1 of 2 weken duren voordat de akte uit de bewaarplaats is opgehaald, gekopieerd en toegestuurd naar de notaris die er om gevraagd heeft. dat kost meestal ook nog wat en het kan ook nog zo wezen dat eerst de nota betaald moet zijn voordat de kopie opgestuurd wordt... niet erg snel dusquote:Op donderdag 20 juli 2006 14:52 schreef D.Rose het volgende:
[..]
zal het 'r straks f vragen, maar meen wel dat ze zei dat zoiets 'even' kon duren
>quote:> Beste ,
>
> Om te beginnen excuses voor het late antwoord op uw email van 13 juli. Dit
> heeft te maken met afwezigheid van bepaalde personen vanwege vakantie.
>
> Uw vraag omtrent de het testament van religieuzen:
> Voordat de persoon daadwerkelijk in het klooster treedt (d.w.z. tijdens
> het
> noviciaat) maakt deze persoon een testament waarin hij/zij geheel
> vrijelijk
> verklaard wie zijn erfgenaam (erfgenamen) zal (zullen) zijn. Dit gebeurt
> voor het afleggen van de geloften, omdat door het uitspreken hiervan de
> kloosterling afziet van het zelstandig beslissingsrecht over (onder
> andere)
> geld en bezittingen.
> Dit testament is geheim, alleen bekend aan de persoon zelf en de notaris.
> Na het overlijden van de kloosterling wordt het testament geopend en
> gehandeld naargelang.
>
> Het is dus niet zo dat uw vriend verplicht is geweest een testament te
> ondertekenen ten gunste van de onze Congregatie.
>
> Het is moeilijk een definitief antwoord te geven op de vraag of de
> erfgenamen "veranderd" kunnen worden na het openen van het testament.
> Eerst
> moet er natuurlijk geweten worden over wie het gaat wat er echt in staat.
> Van de andere kant, zaken als deze hebben zich eerder voorgedaan, en de
> congregatie heeft zich, naar mijn weten, altijd redelijk opgesteld.
>
> In het voorgaande ging ik er vanuit dat de persoon reeds overleden is.
> Mocht de betreffende persoon nog in leven zijn, kan hij natuurlijk elk
> moment zijn testament veranderen.
>
> Ik hoop dat ik U hiermee voldoende duidelijkheid heb verschaft.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> genraal econoom
Ik denk dat ze geen probleem van zullen maken dat jij alles krijgt. Mede omdat je vader naderhand pas vermogen heeft opgebouwd en kinderen heeft gekregen.quote:> Eerst
> moet er natuurlijk geweten worden over wie het gaat wat er echt in staat.
> Van de andere kant, zaken als deze hebben zich eerder voorgedaan, en de
> congregatie heeft zich, naar mijn weten, altijd redelijk opgesteld.
foto's hebben geen financiele waarde , waar het in een testament om gaatquote:Op dinsdag 25 juli 2006 22:30 schreef Rewimo het volgende:
Dat laatste hoop ik maar. Ik zou het naar vinden als ik verplicht voor mij dierbare spullen van mijn vader zou moeten verkopen alleen om geld aan hun af te staan. Niet dat het allemaal zoveel geldswaarde heeft, de emotionele waarde is veel groter (ik moet er niet aan denken om foto's te moeten afstaan bijvoorbeeld, zoals al ergens in dit topic werd gesuggereerd). Ik hoop maar dat ze daarvoor begrip op kunnen brengen.
Volgens mij zijn het juridisch twee verschillende dingen: een erfgenaam die zich redelijk opstelt c.q. van de erfenis afziet versus een testament dat niet meer geldig zou zijn om een bepaalde reden.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 23:03 schreef Marloes het volgende:
Waarschijnlijk komt dat wat mijn vader heeft gezegd dan wel redelijk overeen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |