die mensa stelt ook niks voor, je kan de iq-testen die zij als toelatingstest doen voor hun 'elitaire clubje', telkens opnieuw maken, net zo lang todat je bent geslaagd.quote:op zondag 2 juli 2006 14:13 schreef monocultuur het volgende:
[..]
precies, waarschijnlijk haalt 5% van de bevolking die tests. dus dat worden veel ferrari's.
overigens 2% kan lid worden van mensa, is dat nu zo bijzonder? een gemiddelde vwo-er kan dus lid worden.
quote:op zondag 2 juli 2006 14:11 schreef antondingeman het volgende:
[..]
p(koffiegast heeft texas instruments rekenmachine) = 1
die sidis las de new york times als met anderhalf jaar!quote:op zondag 2 juli 2006 14:11 schreef monocultuur het volgende:
in het guinnes book of records komen de echte iq tests die onder officiele omstandigheden en toezicht worden afgenomen. wat die capote heeft gedaan weet ik niet, maar het is geen officieel record.
william sidis schijnt de slimste mens ooit geleefd te zijn, maar goed ook hij heeft geen officieel record.
ja maar er zit een jaar wachttijd tussen. dus zo vaak kan het nu ook weer nietquote:op zondag 2 juli 2006 14:17 schreef pracissor het volgende:
[..]
die mensa stelt ook niks voor, je kan de iq-testen die zij als toelatingstest doen voor hun 'elitaire clubje', telkens opnieuw maken, net zo lang todat je bent geslaagd.![]()
laat ook gelijk goed zien, hoeveel mensen er geilen op een plekje in clubje, waar zij zich kunnen onderscheiden van het klootjesvolk.quote:op zondag 2 juli 2006 14:28 schreef monocultuur het volgende:
[..]
ja maar er zit een jaar wachttijd tussen. dus zo vaak kan het nu ook weer niet![]()
ja maar ik kon al een koprol maken toen ik anderhalf was. tja niet iedereen is een natural born ninjaquote:op zondag 2 juli 2006 14:21 schreef toffe_ellende het volgende:
[..]
die sidis las de new york times als met anderhalf jaar!![]()
je kunt het ook doen omdat het goed op je cv staat. maar er zitten inderdaad van die luitjes bij die de waarde van intelligentie zwaar overschatten.quote:op zondag 2 juli 2006 14:30 schreef pracissor het volgende:
[..]
laat ook gelijk goed zien, hoeveel mensen er geilen op een plekje in clubje, waar zij zich kunnen onderscheiden van het klootjesvolk.
nee hoor vwo geschoold is veel meer dan 2% van de bevolking toch? ik verwacht minstens 10 a 20%quote:op zondag 2 juli 2006 14:13 schreef monocultuur het volgende:
[..]
precies, waarschijnlijk haalt 5% van de bevolking die tests. dus dat worden veel ferrari's.
overigens 2% kan lid worden van mensa, is dat nu zo bijzonder? een gemiddelde vwo-er kan dus lid worden.
volgens mij is 5% vwo geschoold in nederland. (ik weet het niet helemaal zeker)quote:op zondag 2 juli 2006 14:45 schreef zero2nine het volgende:
[..]
nee hoor vwo geschoold is veel meer dan 2% van de bevolking toch? ik verwacht minstens 10 a 20%
die zitten dan vast bijna allemaal op fokquote:op zondag 2 juli 2006 14:45 schreef zero2nine het volgende:
overigens je hebt wel gelijk dat 2 % klinkt als weinig maar dat alleen al in nederland dit neerkomt op driehonderdtwintigduizend!! mensen.
no way dat dit goed op je cv staat...quote:op zondag 2 juli 2006 14:33 schreef monocultuur het volgende:
[..]
je kunt het ook doen omdat het goed op je cv staat. maar er zitten inderdaad van die luitjes bij die de waarde van intelligentie zwaar overschatten.
volgens mij was het 15%, 25% havo en 60% vmbo ofzo.quote:op zondag 2 juli 2006 14:51 schreef monocultuur het volgende:
[..]
volgens mij is 5% vwo geschoold in nederland. (ik weet het niet helemaal zeker)
ligt eraan waar je voor solliciteert. als het ietwat laag geschoold is zullen wel zoiets hebben van "die zal zich wel te goed voelen" ofzo.quote:
dat komt wel aardig overeen met de intelligentieverdeling. 15% zit in de categorie > 115quote:op zondag 2 juli 2006 14:59 schreef pracissor het volgende:
[..]
volgens mij was het 15%, 25% havo en 60% vmbo ofzo.
voor een topbaan zullen ze hetzelfde denken. daarbij hebben deze banen vaak hun eigen testjes, waarbij je vervolgens alleen maar tegen kunt vallen. geloof me, juist op topniveau moet je niet met dit soort dingen komen aanzetten...quote:op zondag 2 juli 2006 14:59 schreef zero2nine het volgende:
[..]
ligt eraan waar je voor solliciteert. als het ietwat laag geschoold is zullen wel zoiets hebben van "die zal zich wel te goed voelen" ofzo.
en waar blijft het aantal dat nog niet eens het vmbo kan halen?quote:op zondag 2 juli 2006 14:59 schreef pracissor het volgende:
[..]
volgens mij was het 15%, 25% havo en 60% vmbo ofzo.
hoe rijk ben jij?quote:op zondag 2 juli 2006 10:16 schreef echo99 het volgende:
maak anders deze test maar eens.
de eerste die een uitnodiging krijgt voor een officiele test sessie in utrecht,
krijgt van mij een bosje bloemen (en een ferrari)![]()
als je echt goed was had je die uitnodiging voor niets gehad. 37,25 euro is voor de noobsquote:op zondag 2 juli 2006 17:51 schreef koffiegast het volgende:
geachte kandidaat,
uw resultaten van de mensa-thuistest waren zeer goed. de thuistest is echter geen officiële, geijkte test en geeft alleen een indicatie. voor toelating tot mensa moet de mensa-eindtest worden afgelegd onder toezicht van een psycholoog.
wij menen dat u een heel goede kans maakt te slagen voor de mensa-eindtest. wel komen daarbij meer aspecten van intelligentie aan de orde dan in de thuistest het geval was, zodat we nooit met zekerheid kunnen zeggen dat u in beide gevallen een even hoge score haalt.
u kunt zich opgeven voor deelname aan één van de testdagen die wij regelmatig in utrecht organiseren. deelname aan een testdag kost 37,25 euro. wilt u meer informatie ontvangen over deelname aan een testdag, dan kunt u het onderstaande formulier invullen. u ontvangt dan een bevestigingsbrief waarin wordt uitgelegd wat u moet doen om een uitnodiging te ontvangen.
de testdagen worden meestal om de twee maanden op een zaterdag georganiseerd.
met vriendelijke groet
namens de selectiecommissie van de vereniging mensa nederland
zojuist ook gehaald lol
als ze nou zeiden hoeveel van de hoeveel goed waren
zo zegt ie het wel, maar dat bedoelt ie waarschijnlijk nietquote:op zaterdag 1 juli 2006 15:21 schreef viper88 het volgende:
trouwens, de zus van je vriendin haar dochter is toch ook gewoon je vriendin haar dochter?
ja, ik wil altijd weten welke ik fout heb.quote:op zondag 2 juli 2006 17:59 schreef zero2nine het volgende:
[..]
als je echt goed was had je die uitnodiging voor niets gehad. 37,25 euro is voor de noobs![]()
nounou lijkt meer alsof je iets veranderd hebtquote:op zondag 2 juli 2006 18:03 schreef zero2nine het volgende:
-knip-
mee eens. maar andersom is ook niet ideaal; een hoogbegaafd kind waarvan dat niet bekend is. wordt een buitenstaander die zich verveelt en gaat onderpresteren.quote:op zondag 2 juli 2006 18:29 schreef tobz het volgende:
ik ben lid geweest van pharos (of technisch gezien, m'n ouders dus) en ik ken mensen die lid zijn van mensa. ik heb een hoop hoogbegaafde mensen ontmoet en het enige dat ik er van kan zeggen is dat het een roos met doorns is.
hoogbegaafdheid is misschien handig voor op school en soms op het werk, echter het werkt vaak ook als een rem op de emotionele, sociale en soms zelfs lichamelijke ontwikkeling van een hoogbegaafde kind. hun leergierigheid is vaak alleen gericht op pure kennis en hindert vaak hun ontwikkeling van overige vaardigheden.
veel sociale en emotionele vaardigheden die je tijdens je jeugd, en met name tijdens de pubertijd leert, leer je door te 'doen' en dat is precies wat hoogbegaafde kinderen overslaan: die willen alleen maar denken. veel hoogbegaafde kinderen proberen het hele 'kind-zijn' over te slaan als het ware en worden hierin in mijn opinie teveel aangemoedigd door ouders en de hele rits van 'mee-denkers' als psychologen en pedagogen.
de mens is een groepsdier en hoogbegaafde einzelgangers zijn daarom maar zelden 'succesvol' in de maatschappij en het leven (niet dat hun dat altijd veel interesseert echter).
maar wel op het hbo zittenquote:op zondag 2 juli 2006 12:55 schreef #ANONIEM het volgende:
mijn iq is volgens de mensa 187. is wel handig want mijn opleiding kan ik zo wel snel afronden![]()
hmmm. dat is wel heel erg laag.quote:op zondag 2 juli 2006 18:47 schreef haushofer het volgende:
[..]
maar wel op het hbo zitten
mijn iq is 42. da's wel tov, het idee dat mn iq het antwoord is op de meest belangrijke vraag.
het verbaast me dat je je met 42 hebt kunnen aanmelden voor fok! of heeft je begeleider die account voor je gemaaktquote:op zondag 2 juli 2006 18:47 schreef haushofer het volgende:
[..]
mijn iq is 42. da's wel tov, het idee dat mn iq het antwoord is op de meest belangrijke vraag.
quote:op zondag 2 juli 2006 10:16 schreef echo99 het volgende:
maak anders deze test maar eens.
de eerste die een uitnodiging krijgt voor een officiele test sessie in utrecht,
krijgt van mij een bosje bloemen (en een ferrari)![]()
quote:op zondag 2 juli 2006 18:47 schreef haushofer het volgende:
[..]
het iq. anders ben je immers geen mens, maar een blije aap. leuk natuurlijk, maar wel een aap.quote:op zondag 2 juli 2006 11:40 schreef trancethrust het volgende:
[..]
je kunt perfect blij zijn, ook al heb je het iq van een aap. wat is dan belangrijker?
ik hoor dit soort geleuter zo vreselijk vaak, en het is je reinste flauwekul. natuurlijk zijn er gemankeerde hoogbegaafden, maar hoogbegaafdheid is niets anders dan beschikken over een heel goed functionerend brein, het zegt niets over je sociale vaardigheden. ik denk zelfs dat je door je grotere inzicht beter in staat bent je mindere sociale kanten (als je die hebt) te compenseren, beter in ieder geval dan iemand die niet beschikt over deze compensatiemogelijkheid. dat veel hoogbegaafden zich zullen ergeren aan dombo's vanwege hun hinderlijke beperktheid is een ander verhaal.quote:op zondag 2 juli 2006 18:29 schreef tobz het volgende:
ik ben lid geweest van pharos (of technisch gezien, m'n ouders dus) en ik ken mensen die lid zijn van mensa. ik heb een hoop hoogbegaafde mensen ontmoet en het enige dat ik er van kan zeggen is dat het een roos met doorns is.
hoogbegaafdheid is misschien handig voor op school en soms op het werk, echter het werkt vaak ook als een rem op de emotionele, sociale en soms zelfs lichamelijke ontwikkeling van een hoogbegaafde kind. hun leergierigheid is vaak alleen gericht op pure kennis en hindert vaak hun ontwikkeling van overige vaardigheden.
veel sociale en emotionele vaardigheden die je tijdens je jeugd, en met name tijdens de pubertijd leert, leer je door te 'doen' en dat is precies wat hoogbegaafde kinderen overslaan: die willen alleen maar denken. veel hoogbegaafde kinderen proberen het hele 'kind-zijn' over te slaan als het ware en worden hierin in mijn opinie teveel aangemoedigd door ouders en de hele rits van 'mee-denkers' als psychologen en pedagogen.
de mens is een groepsdier en hoogbegaafde einzelgangers zijn daarom maar zelden 'succesvol' in de maatschappij en het leven (niet dat hun dat altijd veel interesseert echter).
wat ik altijd een beetje sneu vindt van dit soort plaatjes is de aanname dat iq een lineaire grootheid is, die je net zo goed kunt meten als volumes, gewichten, voltages en all that. terwijl iedereen die een beetje nadenkt (sicquote:op zaterdag 1 juli 2006 23:48 schreef zero2nine het volgende:
[..]
[afbeelding]
de scores lopen wel door volgens mij maar zoals je ziet wordt het percentage dat zo'n iq heeft (van boven de 150 wel heel klein) dit is overigens niet zo'n mooi plaatje omdat het suggereert dat iq op een gegeven moment stabiliseert, dat is niet zo. 145 is weer veel waarschijnlijker dan 170 of hoger. in nederland lag het gemiddeld volgens mij ook hoger dan 100 trouwens dus dat klopt ook niet helemaal.
net zoals jouw pa zei: it's not the size, mate, it's how you use it!quote:op maandag 3 juli 2006 00:52 schreef flyguy het volgende:
wat heb je aan een zo hoog mogelijke iq score? het gaat er toch niet om wat je hersenen kunnen, maar hoe je het gebruikt
ook niet. of je d'r gelukkig mee bent.quote:op maandag 3 juli 2006 00:52 schreef flyguy het volgende:
wat heb je aan een zo hoog mogelijke iq score? het gaat er toch niet om wat je hersenen kunnen, maar hoe je het gebruikt
jou gebruik laat veel van je maat zienquote:op maandag 3 juli 2006 01:02 schreef michielph het volgende:
[..]
net zoals jouw pa zei: it's not the size, mate, it's how you use it!
ik gebruik hem deze periode voornamelijk zelf. bedoel je dat?quote:
oh, en verwar iq niet met ego.quote:
mag ik je aanraken!quote:op maandag 3 juli 2006 01:41 schreef #ANONIEM het volgende:
187 is hoog hoor mensen...
buk maar!quote:
nee hoor, typisch geval van cognitieve dissonantie. van de week op fok! geleerdquote:op maandag 3 juli 2006 00:00 schreef diederik_duck het volgende:
[gebruikelijke 'mensen met een hoog iq hebben vaak een laag eq' tekst]
ik hoor dit soort geleuter zo vreselijk vaak, en het is je reinste flauwekul.
ik ben liever een blije aap dan een depressief mens met zelfmoordneigingen ofzo. maar ieder zn voorkeur i guess.quote:op zondag 2 juli 2006 23:24 schreef diederik_duck het volgende:
[..]
het iq. anders ben je immers geen mens, maar een blije aap. leuk natuurlijk, maar wel een aap.
volkomen onzin.quote:op zaterdag 1 juli 2006 15:18 schreef omkron het volgende:
zus van mijn vriendin haar dochter.. schijnt 148 punten te hebben gescoort op een iq. test..
6 jaar is ze.. kan best zijn dat ze slim is voor haar leeftijd.. maar is 148 niet een beetje hoog..?
bullshit. hoogbegaafd zijn is pas kut, als iedereen je dat blijft inprenten. uiteindelijk komt het erop neer dat je van 50 mensen de slimste bent. dan ga je lekker naar het vwo en dan zit je bij de 15% hoogst opgeleide mensen en zal je nog maar van de 10 man om je heen de slimste zijn.quote:op maandag 3 juli 2006 11:01 schreef bombardier het volgende:
en hoogbegaafd zijn is gewoon kut, waar de massa uit minder begaafden bestaat.
het is alleen leuk als je alleen bent, of je omgeving er op afgestemd is.
bullshit? flikker op man. je weet niet waar je over praat. je omschrijft trouwens precies wat ik zeg, alleen in andere woorden.quote:
jij bent zeker ook hoogbegaafd? dan heb je misschien toch gelijk, je komt in ieder geval contact gestoord over...quote:op maandag 3 juli 2006 11:10 schreef bombardier het volgende:
[..]
bullshit? flikker op man. je weet niet waar je over praat. je omschrijft trouwens precies wat ik zeg, alleen in andere woorden.
dat klopt ja. en het is al erg genoeg, dat verzeker ik je. verder bedoel ik het niet zo raar als ik het blijkbaar zeg.quote:op maandag 3 juli 2006 11:12 schreef drive-r het volgende:
[..]
jij bent zeker ookm hoogbegaafd? dan heb je misschien toch gelijk, je komt in ieder geval contact gestoord over...
en ik weet prima waar ik over praat.
wat vind je er dan erg aan? heb je echt zoveel moeite met slim zijn? heb je je laten testen, bleek je een hoog iq te hebben, maar kon je vervolgens toch niet leren? bij ons op school kreeg je gewoon een lekker dik boek en lieten ze me rekenen, vond het allemaal wel best. verder nooit ergens last van gehad, erg zijn altijd slimmere mensen...quote:op maandag 3 juli 2006 11:13 schreef bombardier het volgende:
[..]
dat klopt ja. en het is al erg genoeg, dat verzeker ik je. verder bedoel ik het niet zo raar als ik het blijkbaar zeg.
dat is wel erg simplistisch opgemerkt hoor. mensen met een uitzonderlijk iq kunnen een normale jeugd hebben en daarna alsnog met (zoals jij het zo mooi noemt) 'emotionele' problemen te maken krijgen. natuurlijk draagt de houding van de ouders en omgeving bij aan deze problemen, maar ook met steun kunnen hoogbegaafde mensen zich behoorlijk alleen en vervelend voelen. het is behoorlijk frustrerend als je in je omgeving je gedachtes niet kwijt kunt. daarom denk ik dat voor veel mensen een soort van hoogbegaafden-vereniging best goed kan zijn.quote:op maandag 3 juli 2006 11:07 schreef drive-r het volgende:
[..]
bullshit. hoogbegaafd zijn is pas kut, als iedereen je dat blijft inprenten. uiteindelijk komt het erop neer dat je van 50 mensen de slimste bent. dan ga je lekker naar het vwo en dan zit je bij de 15% hoogst opgeleide mensen en zal je nog maar van de 10 man om je heen de slimste zijn.
je moet wel aanleg hebben voor emo-problemen wil je hier niet mee om kunnen gaan... de enige hoogbegaafde mensen die er problemen mee hebben, zijn degene wiens ouders testjes regelden en vervolgens niet op konden houden over hoe slim hun kind wel niet was...
mensen doen alsof hoog begaafden zo uniek zijn. het gaat hier om 2% van de bevolking, dat vind ik best aardig. niet alsof je het slimme jongetje van de school bent, er zijn er op een beetje school een sloot. waarom voel je je dan zo alleen? alsof de gedachtes van iemand met een iets hoger iq opeens niet overgebracht kunnen worden op iemand met een iets lager iq, waar op vwo je hele klas mee vol zit. hoogbegaafdheid betekent dat je brein iets beter werkt, niet dat je de hele dag in je hoofd bezig bent met nieuwe theorien in quantummechanicaquote:op maandag 3 juli 2006 11:20 schreef ioko het volgende:
[..]
dat is wel erg simplistisch opgemerkt hoor. mensen met een uitzonderlijk iq kunnen een normale jeugd hebben en daarna alsnog met (zoals jij het zo mooi noemt) 'emotionele' problemen te maken krijgen. natuurlijk draagt de houding van de ouders en omgeving bij aan deze problemen, maar ook met steun kunnen hoogbegaafde mensen zich behoorlijk alleen en vervelend voelen. het is behoorlijk frustrerend als je in je omgeving je gedachtes niet kwijt kunt. daarom denk ik dat voor veel mensen een soort van hoogbegaafden-vereniging best goed kan zijn.
ik heb geen reet gepresteerd op school. dat heb je als je nergens een uitdaging in kan vinden. geen enkel niveau kan me bekoren, zelfs academisch niet. waarom zou ik het doen als ik er toch geen flikker aan vind? motivatieproblemen - onderpresteren. ik heb op z'n minst meerdere studies nodig om een beetje in m'n ritme te blijven. ik studeer nog steeds en zal dat altijd nodig hebben, om de vraag naar informatie een beetje te kunnen voeden. mijn hersenen vragen me de hele dag om informatie, data, prikkels.quote:op maandag 3 juli 2006 11:15 schreef drive-r het volgende:
[..]
wat vind je er dan erg aan? heb je echt zoveel moeite met slim zijn? heb je je laten testen, bleek je een hoog iq te hebben, maar kon je vervolgens toch niet leren? bij ons op school kreeg je gewoon een lekker dik boek en lieten ze me rekenen, vond het allemaal wel best. verder nooit ergens last van gehad, erg zijn altijd slimmere mensen...
dat klopt wel aardig ja. het is een verademing om tussen mensen te zitten die bij-wijze-van je grappen in één keer begrijpen. dat voelt als thuiskomen.quote:op maandag 3 juli 2006 11:20 schreef ioko het volgende:
[..]
dat is wel erg simplistisch opgemerkt hoor. mensen met een uitzonderlijk iq kunnen een normale jeugd hebben en daarna alsnog met (zoals jij het zo mooi noemt) 'emotionele' problemen te maken krijgen. natuurlijk draagt de houding van de ouders en omgeving bij aan deze problemen, maar ook met steun kunnen hoogbegaafde mensen zich behoorlijk alleen en vervelend voelen. het is behoorlijk frustrerend als je in je omgeving je gedachtes niet kwijt kunt. daarom denk ik dat voor veel mensen een soort van hoogbegaafden-vereniging best goed kan zijn.
slimmere mensen denken vaak veel strategischer. minder slimme mensen hebben moeite dat patroon te ontdekken en onderwaarderen het vervolgens. als die slimmere persoon niet de kans krijgt het werk af te ronden zoals hij dat in gedachten heeft, dan kan het op een mislukking lijken.quote:op maandag 3 juli 2006 11:27 schreef gronk het volgende:
ik merk wel dat hoogbegaafdheid (of, platter gezegd, 'slimheid'), iets is wat in de praktijk vaak ontzettend onbruikbaar is. bij mijn werkgever denken ze bijvoorbeeld dat slimme jongens en meisjes minder fouten maken. dus als je heeeeele slimme mensen aanneemt maken ze nooit fouten. inderdaad, klinkt als klassieke overheid.
de praktijk is dat 'slimme mensen' uiteindelijk ook de mist ingaan, maar dat dat vaak op veel complexere manieren gaat dan bij die niet-zo-slimme mensen. oftewel, de tijd en kosten om dingen te fixen vliegen omhoog. het eindresultaat is 't zelfde.
ik zou het probleem niet zoeken in je hoogbegaafdheid, maar meer in je eigen karakter. alsof academisch niveau te laag is, meeste docenten voldoen ook wel aan de eisen van hoogbegaafdheid en daar kun je dus prima mee lullen... imho ben je het typische voorbeeld van de excuus-hoogbegaafde: "ik ben zo slim, alles is te makkelijk en daarom kan ik het niet."quote:op maandag 3 juli 2006 11:26 schreef bombardier het volgende:
[..]
ik heb geen reet gepresteerd op school. dat heb je als je nergens een uitdaging in kan vinden. geen enkel niveau kan me bekoren, zelfs academisch niet. waarom zou ik het doen als ik er toch geen flikker aan vind? motivatieproblemen - onderpresteren. ik heb op z'n minst meerdere studies nodig om een beetje in m'n ritme te blijven. ik studeer nog steeds en zal dat altijd nodig hebben, om de vraag naar informatie een beetje te kunnen voeden. mijn hersenen vragen me de hele dag om informatie, data, prikkels.
waar ik overigens wel een uitdaging in heb gevonden, is het leven van een leuk leven. het leven biedt veel vragen waar ik elke dag lekker m'n kop op kan breken. daarnaast is er gelukkig wat interessante literatuur verschenen die idioten als ik vermakelijk vinden (nietszche e.d.). eén bladzijde van die man, kan ik soms weken over blijven filosoferen.
och, ik klaag verder niet. ik haal er niet de voldoening uit, dus ga ik het verder niet proberen. dat is gewoon een constatering. ik ben enkel eens een interessante docent(e) tegengekomen, maar ook die zijn op één hand te tellen.quote:op maandag 3 juli 2006 11:31 schreef drive-r het volgende:
[..]
ik zou het probleem niet zoeken in je hoogbegaafdheid, maar meer in je eigen karakter. alsof academisch niveau te laag is, meeste docenten voldoen ook wel aan de eisen van hoogbegaafdheid en daar kun je dus prima mee lullen... imho ben je het typische voorbeeld van de excuus-hoogbegaafde: "ik ben zo slim, alles is te makkelijk en daarom kan ik het niet."
ik hou meer van de hoogbegaafden die gewoon een beetje drive hebben en hun hersens ook echt proberen te gebruiken...
nogmaals, dat lijkt me meer iets te maken met je persoonlijkheid, domme mensen zouden dezelfde drive kunnen hebben. een goed stel hersenen heeft daar niks mee te maken, jij vindt jezelf blijkbaar snel slimmer dan mensen en verliest dan interesse. ik zie snel het interessante in personen en ben snel gefascineerd door bepaalde kennis van docenten en studeern daardoor graag. ik hou er wel van om mijn koppie te gebruiken voor nuttig werk...quote:op maandag 3 juli 2006 11:35 schreef bombardier het volgende:
[..]
och, ik klaag verder niet. ik haal er niet de voldoening uit, dus ga ik het verder niet proberen. dat is gewoon een constatering. ik ben enkel eens een interessante docent(e) tegengekomen, maar ook die zijn op één hand te tellen.
ik heb daarnet gezegd dat ik mijn hersenen op een andere manier gebruik, dat het dagelijks leven mij veel moeilijkere vragen voorlegt. dat is mijn drive. en verdere interessante stof haal ik wel uit de boekwinkel, of uit de bibliotheek. studeren is meer routine, op de manier zoals ik dat doe.
tja, wij zijn dan nou eenmaal verschillend. je persoonlijkheid wordt deels bepaald door je omgeving, dus dat kan prima. dus we kunnen in theorie beide net zo slim zijn en toch compleet anders ontwikkeld. mensen vind ik overigens wel oneindig fascinerend. gedragingen, gedachtengangen, meningen, keuzes. patronen ontdekken bij mensen.quote:op maandag 3 juli 2006 11:37 schreef drive-r het volgende:
[..]
nogmaals, dat lijkt me meer iets te maken met je persoonlijkheid, domme mensen zouden dezelfde drive kunnen hebben. een goed stel hersenen heeft daar niks mee te maken, jij vindt jezelf blijkbaar snel slimmer dan mensen en verliest dan interesse. ik zie snel het interessante in personen en ben snel gefascineerd door bepaalde kennis van docenten en studeern daardoor graag. ik hou er wel van om mijn koppie te gebruiken voor nuttig werk...
ook binnen hoogbegaafden zijn er verschillen, en je hebt gelijk dat 2% niet echt weinig is, maar het gaat hier om gemiddelden, dus het kan best dat je op een school zit (middelbaar) waar je de enige bent. en je kunt best goede gesprekken hebben met mensen die wat minder 'snel' zijn, maar als je een bepaalde interesse hebt, dan is dat vaak toch lastig.quote:op maandag 3 juli 2006 11:23 schreef drive-r het volgende:
[..]
mensen doen alsof hoog begaafden zo uniek zijn. het gaat hier om 2% van de bevolking, dat vind ik best aardig. niet alsof je het slimme jongetje van de school bent, er zijn er op een beetje school een sloot. waarom voel je je dan zo alleen? alsof de gedachtes van iemand met een iets hoger iq opeens niet overgebracht kunnen worden op iemand met een iets lager iq, waar op vwo je hele klas mee vol zit. hoogbegaafdheid betekent dat je brein iets beter werkt, niet dat je de hele dag in je hoofd bezig bent met nieuwe theorien in quantummechanica![]()
dat klopt, maar de denkfout die mijn werkgever dus maakt is dat slimheid gelijk staat aan nauwkeurigheid en precisie. wel, ik kan een leuk stukje code schrijven, maar nog steeds een fout maken met 'j<12' of 'j<=12'quote:op maandag 3 juli 2006 11:31 schreef bombardier het volgende:
[..]
slimmere mensen denken vaak veel strategischer. minder slimme mensen hebben moeite dat patroon te ontdekken en onderwaarderen het vervolgens. als die slimmere persoon niet de kans krijgt het werk af te ronden zoals hij dat in gedachten heeft, dan kan het op een mislukking lijken.
dan maar denigerend, ik kan gewoon slecht tegen klagers. ben zelf wat positiever en heb een hekel aan al die emo-shit waarmee iedereen altijd maar aan komt zetten, zo moeilijk is het leven imho niet. natuurlijk hebben hoogbegaafden misschien andere interesse, maar ze kunnen net als elk ander ook gewoon gek zijn op voetbal of auto's en daar hun ei in kwijt... dat mensen zich alleen voelen kan best, maar wordt niet veroorzaakt door hun iq. die aanleg hebben ze blijkbaar, het iq is wellicht slechts de 'trigger'.quote:op maandag 3 juli 2006 11:46 schreef ioko het volgende:
[..]
ook binnen hoogbegaafden zijn er verschillen, en je hebt gelijk dat 2% niet echt weinig is, maar het gaat hier om gemiddelden, dus het kan best dat je op een school zit (middelbaar) waar je de enige bent. en je kunt best goede gesprekken hebben met mensen die wat minder 'snel' zijn, maar als je een bepaalde interesse hebt, dan is dat vaak toch lastig.
ik vind trouwens wel dat je nogal denigrerend doet over wat mensen zouden moeten voelen, nogal arrogant om aan te nemen dat omdat jij vindt dat ze zich niet alleen moeten voelen, ze dat ook niet doen, vind je niet?
en dat laatste punt is volgens mij ook niet correct, het is juist zo dat mensen met een hoog iq meer over dingen nadenken dan andere mensen, en daarom vaak andere interesses hebben en dat kan idd quantummechanica zijn, maar meestal is het niet zo rechtlijnig, en zijn er verschillende onderwerpen die naar voren komen.
populair misverstand.quote:op maandag 3 juli 2006 11:46 schreef gronk het volgende:
[..]
dat klopt, maar de denkfout die mijn werkgever dus maakt is dat slimheid gelijk staat aan nauwkeurigheid en precisie. wel, ik kan een leuk stukje code schrijven, maar nog steeds een fout maken met 'j<12' of 'j<=12'
lees: net zo lang door totdat ze bij een hoofdverantwoordelijke iets kunnen presenteren alszijnde een fout. dan is het altijd hopen dat die hoofdverantwoordelijke de poging van de gefrustreerde doorziet, en daar vervolgens de correctie uitvoert in plaats van bij de nietsvermoedende hogeropgeleide. been there, done that. standaard pesterijen zijn dit, voor op de werkvloer.quote:je ziet 't ook wel bij sommige lageropgeleiden die zich moeten bewijzen: gaan ze net zolang zoeken tot de hogeropgeleide een fout maakt. en die breed uitmeten.
eenzaamheid komt bij alle intelligenties voor. ik denk alleen dat iemand met een hoger iq de eenzaamheid bewuster meemaakt en zichzelf zo sneller in de problemen brengt. alleen op dat moment moet je slim zijn en je problemen in kaart brengen en maatregelen nemen. professionele hulp is een optie, die heb ik zelf ook genomen ooit, in een mindere fase van m'n leven.quote:op maandag 3 juli 2006 11:52 schreef drive-r het volgende:
[..]
dan maar denigerend, ik kan gewoon slecht tegen klagers. ben zelf wat positiever en heb een hekel aan al die emo-shit waarmee iedereen altijd maar aan komt zetten, zo moeilijk is het leven imho niet. natuurlijk hebben hoogbegaafden misschien andere interesse, maar ze kunnen net als elk ander ook gewoon gek zijn op voetbal of auto's en daar hun ei in kwijt... dat mensen zich alleen voelen kan best, maar wordt niet veroorzaakt door hun iq. die aanleg hebben ze blijkbaar, het iq is wellicht slechts de 'trigger'.
ach ja, ik ben zelf ook positief, maar dat wil niet zeggen dat andere mensen hun leven kunnen leiden zoals jij dat doet. als je zeer hoogbegaafd bent denk ik dat je niet alleen veel positieve dingen kunt bedenken maar ook veel negatieve scenarios de revu passeren. ik ben zelf blij dat ik niet zo slim bent dat ik me daar druk over hoef te maken.quote:op maandag 3 juli 2006 11:52 schreef drive-r het volgende:
[..]
dan maar denigerend, ik kan gewoon slecht tegen klagers. ben zelf wat positiever en heb een hekel aan al die emo-shit waarmee iedereen altijd maar aan komt zetten, zo moeilijk is het leven imho niet. natuurlijk hebben hoogbegaafden misschien andere interesse, maar ze kunnen net als elk ander ook gewoon gek zijn op voetbal of auto's en daar hun ei in kwijt... dat mensen zich alleen voelen kan best, maar wordt niet veroorzaakt door hun iq. die aanleg hebben ze blijkbaar, het iq is wellicht slechts de 'trigger'.
oftewel, waarom moet je jezelf verbergen?quote:op maandag 3 juli 2006 12:27 schreef snuwerd het volgende:
als je een hoog iq hebt sterk bent moet je je daar dus niet op focussen imo. het is niet apart, je bent hooguit beter in sommige dingen maar daar blijft het dan ook bij. zo een onzin om te denken dat je zo anders bent. probeer je met je iq kracht maar eens voor te doen als iemand die 'een minder hoog iq stuk minder gespierd is' heeft. dan heb je niet zoveel aan je intelligentie spiermassa ....
volgens mij zijn iq testen ook wel gericht op dat oplossend vermogen. neem bijvoorbeeld dat afmaken van sequenties. ok sommige van die getallenrijtjes heb je misschien ook al wel op de middelbare school gezien maar die figuurtjes die zijn steeds anders (miscshien zelfde soort patronen). dat gaat dus echt wel om inzicht en niet om kennis.quote:op maandag 3 juli 2006 00:35 schreef gronk het volgende:
[..]
wat ik altijd een beetje sneu vindt van dit soort plaatjes is de aanname dat iq een lineaire grootheid is, die je net zo goed kunt meten als volumes, gewichten, voltages en all that. terwijl iedereen die een beetje nadenkt (sic) begrijpt dat iq bij uitstek een grootheid is waar 'plateaus' inzitten.
iq is 'alles of niets': als je niet begrijpt hoe multiple-choice werkt, kun je je hele tentamen niet maken. als je niet begrijpt hoe differentiaalrekening werkt, kun je heel veel andere dingen ook niet. dat betekent dat je in een goede iq-test eigenlijk op een bijna logaritmische range van niveau's moet testen. lijkt me niet triviaal. plus dat heel veel iq-tests veel meer gericht zijn op het testen van kennis dan het daadwerkelijk testen van iq -- 'oplossend/abstraherend vermogen'.
omdat de algemene mening over intelligentie is, hoe meer hoe beter en dat gaat niet op voor kledingmaat. bovendien is intelligentie is waar je niets aan kan doen en je kledingmaat wel.quote:op maandag 3 juli 2006 12:55 schreef gronk het volgende:
yeah, en toch hebben mensen met maatje 42 een makkelijker leven in de kledingzaak. toch zie ik geen mensen in het fok! dieetclubtopic die blaten dat er ook zat leuke goedkope damesmode voor maat 52 is te vinden, en dat die dikkerds niet zo moeten zeuren. dus waarom hier wel?
190 ookquote:op maandag 3 juli 2006 01:41 schreef #ANONIEM het volgende:
187 is hoog hoor mensen...
nee, da's niet. ik heb wel eens mensa-reeksjes gezien die gingen als 'maak af: 1, 0, -1, ...' . het juiste antwoord was 0, omdat het volgens de begeleidente tekst om een cosinus-functie ging (gesampeld om de 90 graden). iemand met een iq van 150 zal de vraag terugkaatsen met 'welke polynoom wil je dat ik er doorheen fit?' en natuurlijk weet-ie dat dat niet het juiste antwoord is, maar dan zit je dus op 't punt dat je moet gaan gokken wat de vragensteller bedoeld heeft. dat lijkt me nou net niet de bedoelingquote:op maandag 3 juli 2006 13:26 schreef zero2nine het volgende:
volgens mij zijn iq testen ook wel gericht op dat oplossend vermogen. neem bijvoorbeeld dat afmaken van sequenties. ok sommige van die getallenrijtjes heb je misschien ook al wel op de middelbare school gezien maar die figuurtjes die zijn steeds anders (miscshien zelfde soort patronen). dat gaat dus echt wel om inzicht en niet om kennis.
volgens mij ben je 't er alleen maar niet mee eens omdat je 't niet zelf heb bedachtquote:intelligentie en plateaus ben ik het ook niet helemaal mee eens. volgens mij maakt de centrale limietstelling een normale verdeling (of een sterke benadering daarvan) van iets als intelligentie best wel aannemelijk.
voor kledingmaat geld in onze maatschappij precies het tegenovergestelde (hoe minder hoe beter).quote:op maandag 3 juli 2006 13:31 schreef jojogirl het volgende:
omdat de algemene mening over intelligentie is, hoe meer hoe beter en dat gaat niet op voor kledingmaat. bovendien is intelligentie is waar je niets aan kan doen en je kledingmaat wel.
waar 'hoogbegaafden' wel vaker dan gemiddeld last van hebben, is wijsneuzerigheid, al dan niet icm betweterigheid. hoogbegaafden willen vaak maar al te graag laten zien hoe goed ze wel niet zijn. en da's natuurlijk een uitermate irritante eigenschap, zeker als je 9 van de 10 keer ook nog eens gelijk hebt. ook al ben je verder nog zo sociaal, die ene eigenschap maakt het wel veel waarschijnlijker dat je in een isolement terecht komt.quote:op maandag 3 juli 2006 11:52 schreef drive-r het volgende:
dat mensen zich alleen voelen kan best, maar wordt niet veroorzaakt door hun iq. die aanleg hebben ze blijkbaar, het iq is wellicht slechts de 'trigger'.
gouden business, dat mensa.quote:op maandag 3 juli 2006 14:32 schreef luukzor het volgende:
. deelname aan een testdag kost 37,25 euro.
wat koop je voor dat geld? dure gebakken lucht denk ik zo, als het nou nog een diploma van de nigerian university of lagos was, daar trapt misschien nog iemand inquote:op maandag 3 juli 2006 14:40 schreef gronk het volgende:
[..]
gouden business, dat mensa.hoogbegaafden mogen dan wel slim zijn, ze zijn vaak ook naief.
mensa. snobistisch quasi-intelligent clubje blaaskaken. noem mij één voordeel aan een mensa-lidmaatschap.quote:
die zijn per definitie niet hoogbegaafd. echt niet.quote:op maandag 3 juli 2006 14:40 schreef gronk het volgende:
[..]
gouden business, dat mensa.hoogbegaafden mogen dan wel slim zijn, ze zijn vaak ook naief.
nee valt mee leefttijd is een bepaalende factor in iq berekening en op 6 jarige leeftijd zegt dat helemaal niets.quote:op zaterdag 1 juli 2006 15:18 schreef omkron het volgende:
zus van mijn vriendin haar dochter.. schijnt 148 punten te hebben gescoort op een iq. test..
6 jaar is ze.. kan best zijn dat ze slim is voor haar leeftijd.. maar is 148 niet een beetje hoog..?
wanneer je faalt in het echte leven kan je het gooien op je hoogbegaafdheid, dat het eigenlijk aan anderen ligt omdat zij op een ander niveau opereren en als bewijs toon je dan je mensa-clubpas.quote:op maandag 3 juli 2006 14:52 schreef bombardier het volgende:
[..]
mensa. snobistisch quasi-intelligent clubje blaaskaken. noem mij één voordeel aan een mensa-lidmaatschap.
iq testen gelden pas officieel vanaf het 18e levenjaar.quote:op maandag 3 juli 2006 15:27 schreef stuiter_en_co het volgende:
[..]
nee valt mee leefttijd is een bepaalende factor in iq berekening en op 6 jarige leeftijd zegt dat helemaal niets.
iets in die richting ja.quote:op maandag 3 juli 2006 16:19 schreef pracissor het volgende:
[..]
wanneer je faalt in het echte leven kan je het gooien op je hoogbegaafdheid, dat het eigenlijk aan anderen ligt omdat zij op een ander niveau opereren en als bewijs toon je dan je mensa-clubpas.
iq is een maat voor 'denkleeftijd' t.o.v. 'fysieke leeftijd', dus op jonge leeftijd scoor je veel makkelijker heel hoog. ik scoorde op mijn 15e ook 140 met een iq-boekje, in de helft van de tijd ook nog.. zegt echt niet zo veelquote:op zaterdag 1 juli 2006 15:18 schreef omkron het volgende:
uhm, nee. het iq is naar mijn weten afgestemd op je leeftijd.quote:op maandag 3 juli 2006 16:23 schreef liewec het volgende:
[..]
iq is een maat voor 'denkleeftijd' t.o.v. 'fysieke leeftijd', dus op jonge leeftijd scoor je veel makkelijker heel hoog. ik scoorde op mijn 15e ook 140 met een iq-boekje, in de helft van de tijd ook nog.. zegt echt niet zo veel![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |