populair misverstand.quote:op maandag 3 juli 2006 11:46 schreef gronk het volgende:
[..]
dat klopt, maar de denkfout die mijn werkgever dus maakt is dat slimheid gelijk staat aan nauwkeurigheid en precisie. wel, ik kan een leuk stukje code schrijven, maar nog steeds een fout maken met 'j<12' of 'j<=12'
lees: net zo lang door totdat ze bij een hoofdverantwoordelijke iets kunnen presenteren alszijnde een fout. dan is het altijd hopen dat die hoofdverantwoordelijke de poging van de gefrustreerde doorziet, en daar vervolgens de correctie uitvoert in plaats van bij de nietsvermoedende hogeropgeleide. been there, done that. standaard pesterijen zijn dit, voor op de werkvloer.quote:je ziet 't ook wel bij sommige lageropgeleiden die zich moeten bewijzen: gaan ze net zolang zoeken tot de hogeropgeleide een fout maakt. en die breed uitmeten.
eenzaamheid komt bij alle intelligenties voor. ik denk alleen dat iemand met een hoger iq de eenzaamheid bewuster meemaakt en zichzelf zo sneller in de problemen brengt. alleen op dat moment moet je slim zijn en je problemen in kaart brengen en maatregelen nemen. professionele hulp is een optie, die heb ik zelf ook genomen ooit, in een mindere fase van m'n leven.quote:op maandag 3 juli 2006 11:52 schreef drive-r het volgende:
[..]
dan maar denigerend, ik kan gewoon slecht tegen klagers. ben zelf wat positiever en heb een hekel aan al die emo-shit waarmee iedereen altijd maar aan komt zetten, zo moeilijk is het leven imho niet. natuurlijk hebben hoogbegaafden misschien andere interesse, maar ze kunnen net als elk ander ook gewoon gek zijn op voetbal of auto's en daar hun ei in kwijt... dat mensen zich alleen voelen kan best, maar wordt niet veroorzaakt door hun iq. die aanleg hebben ze blijkbaar, het iq is wellicht slechts de 'trigger'.
ach ja, ik ben zelf ook positief, maar dat wil niet zeggen dat andere mensen hun leven kunnen leiden zoals jij dat doet. als je zeer hoogbegaafd bent denk ik dat je niet alleen veel positieve dingen kunt bedenken maar ook veel negatieve scenarios de revu passeren. ik ben zelf blij dat ik niet zo slim bent dat ik me daar druk over hoef te maken.quote:op maandag 3 juli 2006 11:52 schreef drive-r het volgende:
[..]
dan maar denigerend, ik kan gewoon slecht tegen klagers. ben zelf wat positiever en heb een hekel aan al die emo-shit waarmee iedereen altijd maar aan komt zetten, zo moeilijk is het leven imho niet. natuurlijk hebben hoogbegaafden misschien andere interesse, maar ze kunnen net als elk ander ook gewoon gek zijn op voetbal of auto's en daar hun ei in kwijt... dat mensen zich alleen voelen kan best, maar wordt niet veroorzaakt door hun iq. die aanleg hebben ze blijkbaar, het iq is wellicht slechts de 'trigger'.
oftewel, waarom moet je jezelf verbergen?quote:op maandag 3 juli 2006 12:27 schreef snuwerd het volgende:
als je een hoog iq hebt sterk bent moet je je daar dus niet op focussen imo. het is niet apart, je bent hooguit beter in sommige dingen maar daar blijft het dan ook bij. zo een onzin om te denken dat je zo anders bent. probeer je met je iq kracht maar eens voor te doen als iemand die 'een minder hoog iq stuk minder gespierd is' heeft. dan heb je niet zoveel aan je intelligentie spiermassa ....
volgens mij zijn iq testen ook wel gericht op dat oplossend vermogen. neem bijvoorbeeld dat afmaken van sequenties. ok sommige van die getallenrijtjes heb je misschien ook al wel op de middelbare school gezien maar die figuurtjes die zijn steeds anders (miscshien zelfde soort patronen). dat gaat dus echt wel om inzicht en niet om kennis.quote:op maandag 3 juli 2006 00:35 schreef gronk het volgende:
[..]
wat ik altijd een beetje sneu vindt van dit soort plaatjes is de aanname dat iq een lineaire grootheid is, die je net zo goed kunt meten als volumes, gewichten, voltages en all that. terwijl iedereen die een beetje nadenkt (sic) begrijpt dat iq bij uitstek een grootheid is waar 'plateaus' inzitten.
iq is 'alles of niets': als je niet begrijpt hoe multiple-choice werkt, kun je je hele tentamen niet maken. als je niet begrijpt hoe differentiaalrekening werkt, kun je heel veel andere dingen ook niet. dat betekent dat je in een goede iq-test eigenlijk op een bijna logaritmische range van niveau's moet testen. lijkt me niet triviaal. plus dat heel veel iq-tests veel meer gericht zijn op het testen van kennis dan het daadwerkelijk testen van iq -- 'oplossend/abstraherend vermogen'.
omdat de algemene mening over intelligentie is, hoe meer hoe beter en dat gaat niet op voor kledingmaat. bovendien is intelligentie is waar je niets aan kan doen en je kledingmaat wel.quote:op maandag 3 juli 2006 12:55 schreef gronk het volgende:
yeah, en toch hebben mensen met maatje 42 een makkelijker leven in de kledingzaak. toch zie ik geen mensen in het fok! dieetclubtopic die blaten dat er ook zat leuke goedkope damesmode voor maat 52 is te vinden, en dat die dikkerds niet zo moeten zeuren. dus waarom hier wel?
190 ookquote:op maandag 3 juli 2006 01:41 schreef #ANONIEM het volgende:
187 is hoog hoor mensen...
nee, da's niet. ik heb wel eens mensa-reeksjes gezien die gingen als 'maak af: 1, 0, -1, ...' . het juiste antwoord was 0, omdat het volgens de begeleidente tekst om een cosinus-functie ging (gesampeld om de 90 graden). iemand met een iq van 150 zal de vraag terugkaatsen met 'welke polynoom wil je dat ik er doorheen fit?' en natuurlijk weet-ie dat dat niet het juiste antwoord is, maar dan zit je dus op 't punt dat je moet gaan gokken wat de vragensteller bedoeld heeft. dat lijkt me nou net niet de bedoelingquote:op maandag 3 juli 2006 13:26 schreef zero2nine het volgende:
volgens mij zijn iq testen ook wel gericht op dat oplossend vermogen. neem bijvoorbeeld dat afmaken van sequenties. ok sommige van die getallenrijtjes heb je misschien ook al wel op de middelbare school gezien maar die figuurtjes die zijn steeds anders (miscshien zelfde soort patronen). dat gaat dus echt wel om inzicht en niet om kennis.
volgens mij ben je 't er alleen maar niet mee eens omdat je 't niet zelf heb bedachtquote:intelligentie en plateaus ben ik het ook niet helemaal mee eens. volgens mij maakt de centrale limietstelling een normale verdeling (of een sterke benadering daarvan) van iets als intelligentie best wel aannemelijk.
voor kledingmaat geld in onze maatschappij precies het tegenovergestelde (hoe minder hoe beter).quote:op maandag 3 juli 2006 13:31 schreef jojogirl het volgende:
omdat de algemene mening over intelligentie is, hoe meer hoe beter en dat gaat niet op voor kledingmaat. bovendien is intelligentie is waar je niets aan kan doen en je kledingmaat wel.
waar 'hoogbegaafden' wel vaker dan gemiddeld last van hebben, is wijsneuzerigheid, al dan niet icm betweterigheid. hoogbegaafden willen vaak maar al te graag laten zien hoe goed ze wel niet zijn. en da's natuurlijk een uitermate irritante eigenschap, zeker als je 9 van de 10 keer ook nog eens gelijk hebt. ook al ben je verder nog zo sociaal, die ene eigenschap maakt het wel veel waarschijnlijker dat je in een isolement terecht komt.quote:op maandag 3 juli 2006 11:52 schreef drive-r het volgende:
dat mensen zich alleen voelen kan best, maar wordt niet veroorzaakt door hun iq. die aanleg hebben ze blijkbaar, het iq is wellicht slechts de 'trigger'.
gouden business, dat mensa.quote:op maandag 3 juli 2006 14:32 schreef luukzor het volgende:
. deelname aan een testdag kost 37,25 euro.
wat koop je voor dat geld? dure gebakken lucht denk ik zo, als het nou nog een diploma van de nigerian university of lagos was, daar trapt misschien nog iemand inquote:op maandag 3 juli 2006 14:40 schreef gronk het volgende:
[..]
gouden business, dat mensa.hoogbegaafden mogen dan wel slim zijn, ze zijn vaak ook naief.
mensa. snobistisch quasi-intelligent clubje blaaskaken. noem mij één voordeel aan een mensa-lidmaatschap.quote:
die zijn per definitie niet hoogbegaafd. echt niet.quote:op maandag 3 juli 2006 14:40 schreef gronk het volgende:
[..]
gouden business, dat mensa.hoogbegaafden mogen dan wel slim zijn, ze zijn vaak ook naief.
nee valt mee leefttijd is een bepaalende factor in iq berekening en op 6 jarige leeftijd zegt dat helemaal niets.quote:op zaterdag 1 juli 2006 15:18 schreef omkron het volgende:
zus van mijn vriendin haar dochter.. schijnt 148 punten te hebben gescoort op een iq. test..
6 jaar is ze.. kan best zijn dat ze slim is voor haar leeftijd.. maar is 148 niet een beetje hoog..?
wanneer je faalt in het echte leven kan je het gooien op je hoogbegaafdheid, dat het eigenlijk aan anderen ligt omdat zij op een ander niveau opereren en als bewijs toon je dan je mensa-clubpas.quote:op maandag 3 juli 2006 14:52 schreef bombardier het volgende:
[..]
mensa. snobistisch quasi-intelligent clubje blaaskaken. noem mij één voordeel aan een mensa-lidmaatschap.
iq testen gelden pas officieel vanaf het 18e levenjaar.quote:op maandag 3 juli 2006 15:27 schreef stuiter_en_co het volgende:
[..]
nee valt mee leefttijd is een bepaalende factor in iq berekening en op 6 jarige leeftijd zegt dat helemaal niets.
iets in die richting ja.quote:op maandag 3 juli 2006 16:19 schreef pracissor het volgende:
[..]
wanneer je faalt in het echte leven kan je het gooien op je hoogbegaafdheid, dat het eigenlijk aan anderen ligt omdat zij op een ander niveau opereren en als bewijs toon je dan je mensa-clubpas.
iq is een maat voor 'denkleeftijd' t.o.v. 'fysieke leeftijd', dus op jonge leeftijd scoor je veel makkelijker heel hoog. ik scoorde op mijn 15e ook 140 met een iq-boekje, in de helft van de tijd ook nog.. zegt echt niet zo veelquote:op zaterdag 1 juli 2006 15:18 schreef omkron het volgende:
zus van mijn vriendin haar dochter.. schijnt 148 punten te hebben gescoort op een iq. test..
6 jaar is ze.. kan best zijn dat ze slim is voor haar leeftijd.. maar is 148 niet een beetje hoog..?
uhm, nee. het iq is naar mijn weten afgestemd op je leeftijd.quote:op maandag 3 juli 2006 16:23 schreef liewec het volgende:
[..]
iq is een maat voor 'denkleeftijd' t.o.v. 'fysieke leeftijd', dus op jonge leeftijd scoor je veel makkelijker heel hoog. ik scoorde op mijn 15e ook 140 met een iq-boekje, in de helft van de tijd ook nog.. zegt echt niet zo veel![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |