Ze weet dat ze zich in heel lastig parket brengt als ze er tegenin gaat, ik zou er niet op rekenen.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:23 schreef Autodidact het volgende:
Nu is het nog maar de vraag of Bea nog wel zin heeft in zo'n klungel waarvan beide kabinetten zijn gevallen.
Precies, en daarom moeten er zsm verkiezingen komen, ok, de zomer en prinsjesdag mogen ze nog wel effe demissionair uitzitten maar daarna moet de campagne toch echt beginnen.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:31 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
wat zegt een peiling nou? de betrouwbaarheid daarvan is veel te laag gebleken in het verleden. bovendien hoeft een kabinet zich niets aan te trekken van officieuze cijfers, maar moet het kijken naar de feiten die er liggen. dat is het mandaat van de verkiezingen, en daar moeten ze het mee doen.
Ik vind de LPF soms aangenaam onconservatief, ik zie het wel zitten. Op politiek gebied vind ik de LPF een verijking voor deze coalitie.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:32 schreef Autodidact het volgende:
Ik kan het me wel voorstellen dat ze wakker gaan liggen als de LPF nee blijft stemmen tenzij er een besluit komt dat meteen de zuivere LPF-mening is. Die macht krijgen ze nu, met 8 zetels. Ik zou het ontzettend dom vinden...
Die hebben al tijden zitten inlikken voor dit moment inderdaad, dat zag je ook wel bij het laatste debat. Met het vooruitzicht het hele kabinet in een houdgreep te kunnen houden en ze dwingen LPF-besluiten te nemen.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:32 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
ach bekijk het eens van de kant van de LPF. dit is hun laatste mogelijkheid om nog iets van betekenis te laten zien voordat het licht definitief uit gaat (zo lijkt het) bij de komende verkiezingen.
Hoezo?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:32 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ze weet dat ze zich in heel lastig parket brengt als ze er tegenin gaat, ik zou er niet op rekenen.
in de achterkamertjes worden daar vast wel afspraken over gemaakt .balkenende en zalm zijn vast ook niet gek. als ze hun nieuwe begroting er straks niet door kunnen krijgen, staan ze voor paal. dat zal wel niet in de planning liggenquote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:34 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Die hebben al tijden zitten inlikken voor dit moment inderdaad, dat zag je ook wel bij het laatste debat. Met het vooruitzicht het hele kabinet in een houdgreep te kunnen houden en ze dwingen LPF-besluiten te nemen.
Het is uiterst slim van de LPF, maar echt niet voor VVD/CDA.
Omdat het absoluut uitgesloten is dat de koningin zich met de politiek gaat bemoeien. In het verleden is daar groot politiek gedonder over geweest, immers de koningin is onschendbaar en de ministers zijn verantwoordelijk. Het principe van een democratie is dat het volk de macht heeft en niet een troon die erfopvolging kent.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:35 schreef Autodidact het volgende:
Hoezo?
Ze zullen dus waarschijnlijk geen onderdeel uitmaken van de coalitie, daar heb je onderhandelingen voor nodig en voor die afgerond zijn is het alweer tijd voor verkiezingen. Wat er zal gebeuren, iets dat onaangenaam is voor het 'rompkabinet', is dat de LPF nu de macht heeft élk voorstel af te keuren totdat het helemaal strookt met het LPF-programma. Ik denk dat het erg frustrerend wordt voor het 'rompkabinet' als ze merken dat ze de LPF bijna absolute macht hebben gegeven.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:34 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik vind de LPF soms aangenaam onconservatief, ik zie het wel zitten. Op politiek gebied vind ik de LPF een verijking voor deze coalitie.
de kamer steunt het kabinet nog steeds. dus in principe is dat niet nodig. het is wel wenselijk. maar de kamer acht het ook wenselijk dat er dit jaar nog iets gedaan wordt. het kabinet ziet hiervoor mogelijkheden. wat is het probleem? is het probleem dat jan (met de pet) het niet begrijpt? is het probleem dat je het niet eens bent met het kabinetsbeleid?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:33 schreef remlof het volgende:
[..]
Precies, en daarom moeten er zsm verkiezingen komen, ok, de zomer en prinsjesdag mogen ze nog wel effe demissionair uitzitten maar daarna moet de campagne toch echt beginnen.
Ik zie geen reden voor LPF om ook maar iets te onderhandelen, wat hebben ze te verliezen?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:37 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
in de achterkamertjes worden daar vast wel afspraken over gemaakt .balkenende en zalm zijn vast ook niet gek. als ze hun nieuwe begroting er straks niet door kunnen krijgen, staan ze voor paal. dat zal wel niet in de planning liggen
Dat doet ze toch altijd al door formateur (premier) en informateur(s) te benoemenquote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:37 schreef Steijn het volgende:
[..]
Omdat het absoluut uitgesloten is dat de koningin zich met de politiek gaat bemoeien. In het verleden is daar groot politiek gedonder over geweest, immers de koningin is onschendbaar en de ministers zijn verantwoordelijk. Het principe van een democratie is dat het volk de macht heeft en niet een troon die erfopvolging kent.
ze hebben iets te winnen. zetels bij de komende verkiezingen. denk je dat ze nu weer als een stel onbetrouwbare idioten over willen komen tijdens de komende verkiezingen? of denk je dat ze misschien nog een paar LPF puntjes op de agenda willen zetten zodat ze kunnen laten zien dat ze ook nog iets goeds gedaan hebben?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:39 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik zie geen reden voor LPF om ook maar iets te onderhandelen, wat hebben ze te verliezen?
Als ze niet onderhandelen hebben ze nog veel macht, zonder iets in te hoeven leveren en kunnen ze zeggen: "kijk, dit hebben wij gesteund en dit is ook daadwerkelijk besloten! Het staat 1 op 1"quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:41 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
ze hebben iets te winnen. zetels bij de komende verkiezingen. denk je dat ze nu weer als een stel onbetrouwbare idioten over willen komen tijdens de komende verkiezingen? of denk je dat ze misschien nog een paar LPF puntjes op de agenda willen zetten zodat ze kunnen laten zien dat ze ook nog iets goeds gedaan hebben?
Alsof je daar blij mee moet zijn!quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:01 schreef Martijn_77 het volgende:
LPF gaat het kabinet steunen
Er is nog hoop
quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:56 schreef remlof het volgende:
[afbeelding]
Collignon in de Volkskrant van vandaag
Gelukkig niet, bovendien hebben we al voldoende herrieschoppers in het kabinet zitten zonder die idioten van de LPG.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 09:53 schreef more het volgende:
[..]
Het rompkabinet bestaat gewoon uit de huidige CDA en VVD ministers met steun van de LPF en SGP in de tweede kamer. Je kunt niet zomaar LPF ministers erbij plakken.
Afgezien daarvan snap ik niet goed waarom Vvd en CDA per se een missionaire status willen behouden en daarvoor zelfs bereid zijn om met de LPF in zee te gaan. Zouden ze zo bang voor verkiezingen zijn?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:16 schreef remlof het volgende:
Dus... Er wordt vandaag dus een informateur of formateur benoemd die het kabinet Balkenende III mogelijk moet maken? Dat moet gaan regeren met gedoogsteun van notabene de LPF
Het lijkt er bij deze dus inderdaad op dat ons land de status van Bananenrepubliek heeft bereikt...
Idd, dan kan dit kabinet zijn werk afmaken en dan kunnen heel veel van die "ik stem op bos vanwege zijn lekkere kontje" stemmers inzien dat dit kabinet heel veel goed werk heeft gedaan en dat ze nog een termijn moeten krijgen om hun werk af te maken.quote:
Ze willen nog even laten zien wat ze allemaal wel niet "bereikt hebben"... Oogsten dus. Maar ik vind het schandalig een nieuwe regering te installeren (al is het maar voor een paar maanden) zonder eerst het volk te raadplegen. Maak gewoon je zaakjes demissionair af en laat de verkiezingen in oktober komen.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:18 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Afgezien daarvan snap ik niet goed waarom Vvd en CDA per se een missionaire status willen behouden en daarvoor zelfs bereid zijn om met de LPF in zee te gaan. Zouden ze zo bang voor verkiezingen zijn?
Wat moeten ze dan afmaken? Voorbeelden graag!quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:20 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, dan kan dit kabinet zijn werk afmaken
Die nieuwe begroting enzoquote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:22 schreef Plato1980 het volgende:
Wat moeten ze dan afmaken? Voorbeelden graag!
Luister eens goed naar het PvdA en de SP en hun gedraai kont over de levensloopregeling en het toelaten van polen enzo. Ze kijken echt niet naar de impact van die acties op de economiequote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:22 schreef Plato1980 het volgende:
En daarnaast zou ik graag voorbeelden willen zien waaruit de grote risico's van een links kabinet zouden blijken.
Als er verkiezingen in mei zijn, wat gebruikelijk is, wordt de begroting ook grotendeels door een demissionair kabinet samengesteld, dat is dus geen argument.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:25 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Die nieuwe begroting enzo
[..]
Luister eens goed naar het PvdA en de SP en hun gedraai kont over de levensloopregeling en het toelaten van polen enzo. Ze kijken echt niet naar de impact van die acties op de economie![]()
O, nee weet jij wat de impact op de Nederlandse economie is als er geen Polen worden toe gelaten en alle luie Nederlandse WW-ers gewoon in de sociale hang mat mogen blijven liggen?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:29 schreef Plato1980 het volgende:
En daarnaast heb je nog steeds geen voorbeeld van de rampzaligheid van een links kabinet gegeven.
Kun je me even de paragraaf waar dit zou staan in de verkiezingsprogramma's van PvdA en SP aanwijzen?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:31 schreef Martijn_77 het volgende:
alle luie Nederlandse WW-ers gewoon in de sociale hang mat mogen blijven liggen?
Wat is QED?quote:
Het missionaire kabinet wat er de komende maanden komt heet toch Balkenende III? Dus kan Balkie na de verkiezingen niet doorregeren.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:19 schreef remlof het volgende:
[..]
Waarom niet? Nooit van Lubbers III gehoord?
Onzin...quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:31 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
O, nee weet jij wat de impact op de Nederlandse economie is als er geen Polen worden toe gelaten en alle luie Nederlandse WW-ers gewoon in de sociale hang mat mogen blijven liggen?
Daar hoef je geen minister van financieen voor te zijn om die impact te zien![]()
Inderdaad. "We hebben nog zo'n mooie begroting die we er graag doorheen willen, we kunnen nu niet stoppen.......". Rot toch op. Gewoon verkiezingen en het volk weer even aan het woord latenquote:Op vrijdag 30 juni 2006 09:47 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel een beetje de tendens van deze kabinetsperiode. Wat er ook gebeurt: wij weten het toch beter en hebben het 'beste' met iedereen voor, dus we doen wat we willen. Goedschiks of kwaadschiks'
Stelletje arrogante achterkamertjespolitici als nooit tevoren.
Die was stabiel zolang de coalitiepartijen het gezamenlijk goed vonden.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 10:37 schreef sigme het volgende:
Hoe stabiel was die volwaardige regering dan met die continu blunderende minister? En die onwillige coalitiegenoot?
Het punt is dat wisselende meerderheden niet stabiel is. Hoe wil je nu een daadkrachtige begroting in het landsbelang krijgen wanneer er geen stabiele meerderheid is? Zeker met vervroegde verkiezingen is er geen reeele dreiging van een (nieuwe) val van zo'n kabinet dus.quote:Een kabinet is een volwaardig kabinet als de meerderheid van de tweede kamer dat vindt. Niks meer en niks minder. Het feit dat er waarschijnlijk wel zo'n meerderheid gevonden kan worden is op zich al een goed argument vóór.
hoezo niet? is er in nederland een regel dat een premier maar 3 kabinetten mag leiden?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:34 schreef pberends het volgende:
[..]
Het missionaire kabinet wat er de komende maanden komt heet toch Balkenende III? Dus kan Balkie na de verkiezingen niet doorregeren.
Mocht het CDA inderdaad de grootste partij worden na de volgende verkiezingen dan zou een Balkenende IV kabinet tot de mogelijkheden behoren... Niet dat de meerderheid van de nederlandse bevolking daar op zit te wachten trouwens, net als op dat rompkabinet Balkenende III maar dat schijnt er weinig toe te doenquote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:34 schreef pberends het volgende:
[..]
Het missionaire kabinet wat er de komende maanden komt heet toch Balkenende III? Dus kan Balkie na de verkiezingen niet doorregeren.
Waarom niet? Er staat nergens dat een premier niet meer dan drie kabinetten mag leiden. Drees en Colijn hebben dat in het verleden ook gedaan. Overigens denk ik niet dat de kans dat Balkenende terug zal komen erg groot is, maar het mag wel.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:34 schreef pberends het volgende:
[..]
moet daar een reeele dreiging voor zijn dan?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:37 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Die was stabiel zolang de coalitiepartijen het gezamenlijk goed vonden.
[..]
Het punt is dat wisselende meerderheden niet stabiel is. Hoe wil je nu een daadkrachtige begroting in het landsbelang krijgen wanneer er geen stabiele meerderheid is? Zeker met vervroegde verkiezingen is er geen reeele dreiging van een (nieuwe) val van zo'n kabinet dus.
Yep, als ze ook maar een greintje fatsoen hebben, maken ze dan een algemene begroting zonder spectaculaire uitgaves links of rechts.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:29 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Als er verkiezingen in mei zijn, wat gebruikelijk is, wordt de begroting ook grotendeels door een demissionair kabinet samengesteld, dat is dus geen argument.
Er is geen limiet aan kabinetten dat een premier mag hebben ofzo...quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:34 schreef pberends het volgende:
[..]
Voor een goedwerkende democratie wel ja. Het kabinet kan doen en laten wat het wil, want het is totaal onzinnig om een kabinet te laten vallen wanneer je een paar weken daarna verkiezingen hebt (dan heb ik het over Prinsjesdag bijvoorbeeld).quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:38 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
moet daar een reeele dreiging voor zijn dan?
Kijk maar eens goed rond op de SP site en die van de PvdA.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:33 schreef Plato1980 het volgende:
Kun je me even de paragraaf waar dit zou staan in de verkiezingsprogramma's van PvdA en SP aanwijzen?
Idd, als de LPF er bij zou komen zou er weer gewoon een missionair kabinet knnen ontstaan wat zijn tijd uitdientquote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:34 schreef pberends het volgende:
Lees de berichten op de SP en PvdA site maar eens ze willen het gaan beperken terwijl het idd toendertijd met de toelating van Spanje en Portugal en in de praktijk ook nooit wat van gebleken is.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:36 schreef remlof het volgende:
Onzin...
Ten eerste is Polen tegenwoordig een volwaardig EU lid en is het dus nogal krom haar inwoners minder rechten te geven dan die van andere lidstaten;
ten tweede werd hetzelfde gevreesd met de toelating van Spanje en Portugal en daar is in de praktijk ook nooit wat van gebleken.
Gelukkig ben jij geheel objectief, je laat je zelfs niet hinderen door enige kennis van zaken.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:42 schreef Martijn_77 het volgende:
En laat je zicht niet vetroebelen door je rode bril
dat is normaal gesproken in de aanloop van de verkiezingen niet echt anders. toch viel het laatste kabinet kok vlak voor de verkiezingen nog.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:42 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Voor een goedwerkende democratie wel ja. Het kabinet kan doen en laten wat het wil, want het is totaal onzinnig om een kabinet te laten vallen wanneer je een paar weken daarna verkiezingen hebt (dan heb ik het over Prinsjesdag bijvoorbeeld).
Dat was een principiële zaak, dat had verder weinig met de gang van zaken in het Haags te maken.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:44 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
dat is normaal gesproken in de aanloop van de verkiezingen niet echt anders. toch viel het laatste kabinet kok vlak voor de verkiezingen nog.
Dat is ook niet mogelijk, daar zal een nieuw kabinet voor geformeerd moeten worden. Formeel klopt het allemaal, maar of het fatsoenlijk is, is vers twee.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:46 schreef Maerycke het volgende:
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat de stekker uit een kabinet wordt getrokken en ze daarna gewoon verder mogen regeren?![]()
niet zo huilenquote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:46 schreef Maerycke het volgende:
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat de stekker uit een kabinet wordt getrokken en ze daarna gewoon verder mogen regeren?Dit is echt een bananenrepubliek geworden...
Precies wat ik bedoel eigenlijk, maar ik heb het net pas gehoord, dus ben er nog een beetje vol vanquote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:47 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat is ook niet mogelijk, daar zal een nieuw kabinet voor geformeerd moeten worden. Formeel klopt het allemaal, maar of het fatsoenlijk is, is vers twee.
dat klopt dus niet. een deel van het parlement heeft het vertrouwen opgezegd. waaronder de kleinste regeringspartij. en dat laatste is het enige probleem. 6/150 deel (4%) van de kiezers heeft op d66 gestemd.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:51 schreef Maerycke het volgende:
Onze volksvertegenwoordiging heeft het vertrouwen in een hopeloos functionerende minister opgezegd.
Ja maar minder dan 50% van de kiezers heeft op CDA en VVD gecombineerd gestemd, dat is het probleem!quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:53 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
dat klopt dus niet. een deel van het parlement heeft het vertrouwen opgezegd. waaronder de kleinste regeringspartij. en dat laatste is het enige probleem. 6/150 deel (4%) van de kiezers heeft op d66 gestemd.
meer dan 50% van het parlement steunt het kabinet.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:55 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja maar minder dan 50% van de kiezers heeft op CDA en VVD gecombineerd gestemd, dat is het probleem!
Pure symboliek waar het niet ging om het verlies van de meerderheid in het parlement.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:44 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
dat is normaal gesproken in de aanloop van de verkiezingen niet echt anders. toch viel het laatste kabinet kok vlak voor de verkiezingen nog.
Een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen, maar we moeten nu zelfs Balkenende de derde kans geven om het eindelijk eens tot een succesvol einde te brengen. Als we echt een stabiele missionaire regering als landsbelang zien, dan laten we hem niet nog een falen. De LPF en D66 waren al geen ideale opties, hoe wil hij in hemelsnaam dan een minderheidskabinet gaan leiden?quote:als ze geen meerderheid in de kamer halen met hun begroting dan staan ze voor paal, en gaat het feest niet door. dus lijkt me wel dat er nog enige druk is.
Dat kan de motie is niet aangenomen geweest en als een er een partij opstapt dan kan ie gewoon vervangen worden als het mogelijk is.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:46 schreef Maerycke het volgende:
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat de stekker uit een kabinet wordt getrokken en ze daarna gewoon verder mogen regeren?Dit is echt een bananenrepubliek geworden...
quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:47 schreef Plato1980 het volgende:
Dat is ook niet mogelijk, daar zal een nieuw kabinet voor geformeerd moeten worden. Formeel klopt het allemaal, maar of het fatsoenlijk is, is vers twee.
Balkenende is al niet eens in staat om gewone kabinetten bij elkaar te houden, laat staan dat hij in staat zal zijn dit te doen. Dit gaat hem gewoon volkomen boven de pet. Bovendien zit Nederland nou ook bepaald niet te wachten op het invoeren van de nodige LPF standpunten..quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:56 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Pure symboliek waar het niet ging om het verlies van de meerderheid in het parlement.
[..]
Een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen, maar we moeten nu zelfs Balkenende de derde kans geven om het eindelijk eens tot een succesvol einde te brengen. Als we echt een stabiele missionaire regering als landsbelang zien, dan laten we hem niet nog een falen. De LPF en D66 waren al geen ideale opties, hoe wil hij in hemelsnaam dan een minderheidskabinet gaan leiden?
Een kabinet dat in huidige samenstelling gedragen wordt door minder dan 50% van de kiezers...quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:56 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
meer dan 50% van het parlement steunt het kabinet.
Inderdaad ZEKER geen derde kans....quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:56 schreef Sidekick het volgende:
Een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen, maar we moeten nu zelfs Balkenende de derde kans geven om het eindelijk eens tot een succesvol einde te brengenleiden?
Je zegt er wel wat bij....als....quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:02 schreef remlof het volgende:
Als Balkenende nog een greintje fatsoen in z'n lijf heeft verlaat ie zsm de landelijke politiek...
Does "normen & waarden" ring a bell?
Ja maar een meerderhied van de partijen VDD / CDA en LPF is tegen verkiezening. Dat is een nog zwaarder gegevenquote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:02 schreef Monidique het volgende:
De grootste oppositiepartij en een regeringspartij die voor de meerderheid zorgde zijn voor vervroegde verkiezingen. Dat is een zwaar gegeven.
Nee. Nee, dat lijkt mij absoluut niet. Juridisch klopt het ongetwijfeld, moreel is het niet te verkopen.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:04 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja maar een meerderhied van de partijen VDD / CDA en LPF is tegen verkiezening. Dat is een nog zwaarder gegeven
Waarom? Omdat ie een goed beleid gevoerd heeft maar dat zijn kabinet door een of andere ongeleide net niet lijstrekker geworden Lousewies ten val is gebracht?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:02 schreef remlof het volgende:
Als Balkenende nog een greintje fatsoen in z'n lijf heeft verlaat ie zsm de landelijke politiek...
Does "normen & waarden" ring a bell?
Zelfs Verhagen denkt er anders over. "Er komt geen nieuwe coalitie zonder tussenkomst van verkiezingen" zei hij, dus het is uitgesloten dat de LPF D66 gaat vervangen. De huidige pogingen om door te gaan gaat niet over een nieuwe coalitie, maar over een minderheidskabinet die on the fly een meerderheid zoekt.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:57 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat kan de motie is niet aangenomen geweest en als een er een partij opstapt dan kan ie gewoon vervangen worden als het mogelijk is.
Er mag dan gewoon een nieuwe coalatie gevormd worden. Maar ja de oppositie zal er wel anders over denken
Uhm, het kabinet is ten val gebracht door Verdonk en een premier die geen regie kan voeren.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:05 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waarom? Omdat ie een goed beleid gevoerd heeft maar dat zijn kabinet door een of andere ongeleide net niet lijstrekker geworden Lousewies ten val is gebracht?
Dat noemen ze democratie dat de gekozen meerderheid het voor het zeggen heeft.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:05 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee. Nee, dat lijkt mij absoluut niet. Juridisch klopt het ongetwijfeld, moreel is het niet te verkopen.
Inderdaad, na Balkie 1 was de LPF onbespreekbaar. Na de verkiezingen behielden ze wel de meerderheid, maar het was destijds niet eens goed genoeg om formatiegesprekken mee te voeren.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:05 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee. Nee, dat lijkt mij absoluut niet. Juridisch klopt het ongetwijfeld, moreel is het niet te verkopen.
Ik geloof topch echt dat D66 de stekker er uit getroken heeft want de motie tegen verdonk is niet aangenomenquote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
Uhm, het kabinet is ten val gebracht door Verdonk en een premier die geen regie kan voeren.
In de Nederlandse democratische traditie is het niet gebruikelijk dat er geregeerd wordt door een dictaat van de meerderheid.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:07 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat noemen ze democratie dat de gekozen meerderheid het voor het zeggen heeft.![]()
Ongetwijfeld willen zij nu verkiezingen omdat het hen beter uitkomt.quote:Nee, aan links is het niet te verkopen nee omdat zij hun voorsprong heel snel zien verdampen en dus zo snel mogelijk verkiezingen willen om nog te kunnne cashen
Nee, het kabinet is gevallen omdat de VVD Verdonk om partij-politieke redenen (Verdonk=stemmentrekker / angst voor afsplitsing van Verdonk) onvoorwaardelijk bleef steunen...quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:08 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik geloof topch echt dat D66 de stekker er uit getroken heeft want de motie tegen verdonk is niet aangenomen
Nee, hoe wordt er dan geregeerd? Waarom wordt er dan altijd een coalitie gevormd?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:09 schreef Monidique het volgende:
In de Nederlandse democratische traditie is het niet gebruikelijk dat er geregeerd wordt door een dictaat van de meerderheid.
Poldermodel, hè.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:14 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, hoe wordt er dan geregeerd? Waarom wordt er dan altijd een coalitie gevormd?
Ja, en in een polder model wijzingen soms de partijen die het goed met elkaar kunnen vinden en vormen een nieuw coalitie. Dus dat kan gewoonquote:
Jawel, maar ik bedoel dat de instelling "de meerderheid is voor dus het is goed" niet gebruikelijk is in Nederland. Het is trouwens niet de bedoeling dat ze een nieuwe coalitie gaan vormen, als ik het goed begrepen heb. Daarnaast zou Balkenende nog ongeloofwaardiger zijn als hij nu met de LPF in zee gaat en dat uiteraard alleen maar omdat ze denken "allesbehalve de PvdA". Ze willen geen coalitie vanwege gedeelde standpunten, maar vanwege gedeelde antipathiën.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:18 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, en in een polder model wijzingen soms de partijen die het goed met elkaar kunnen vinden en vormen een nieuw coalitie. Dus dat kan gewoon![]()
Zolang de Koningin maar luistert naar de meerderheid, komt er geen minderheidskabinet.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:06 schreef Monidique het volgende:
Ik vermoed trouwens dat de Koningin niet alleen kijkt naar wat de meerderheid wilt, maar ook naar de omstandigheden, zoals een regeringspartij en de grootste oppositiepartij die voor vervroegde verkiezingen zijn.
Idd een geeft ze een nieuwe coalitie een kans om het werk van het kabinet af te makenquote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:20 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zolang de Koningin maar luistert naar de meerderheid, komt er geen minderheidskabinet.
Volgens mij hangt het er vooral vanaf wat Tjeenk Willink en Ruud Lubbers haar adviseren...quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:20 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zolang de Koningin maar luistert naar de meerderheid, komt er geen minderheidskabinet.
Wat een onzin. Met de steun van de LPF (=meerderheid) kan er een minderheidskabinet komen.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:20 schreef Sidekick het volgende:
[..]
de pvda wil verkiezingen in oktober.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:02 schreef Monidique het volgende:
De grootste oppositiepartij en een regeringspartij die voor de meerderheid zorgde zijn voor vervroegde verkiezingen. Dat is een zwaar gegeven.
wel door meer dan 50% van het parlement. en dat is gekozen door de kiezers.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:59 schreef remlof het volgende:
[..]
Een kabinet dat in huidige samenstelling gedragen wordt door minder dan 50% van de kiezers...
In de Nederlandse politiek bestaat de ongeschreven regel dat dit niet zonder verkiezingen gebeurt.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:57 schreef Martijn_77 het volgende:
Dat kan de motie is niet aangenomen geweest en als een er een partij opstapt dan kan ie gewoon vervangen worden als het mogelijk is.
Das toch algemeen bekend dat 1 persoon maar maximaal 3 kabinetten mag leidenquote:Op zaterdag 1 juli 2006 13:37 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
hoezo niet? is er in nederland een regel dat een premier maar 3 kabinetten mag leiden?
Volgens wijlen Barend Biesheuvel is het 'staatsrecht een levend recht'quote:Op zaterdag 1 juli 2006 15:24 schreef Plato1980 het volgende:
In de Nederlandse politiek bestaat de ongeschreven regel dat dit niet zonder verkiezingen gebeurt.
Maar het klopt niet.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 15:49 schreef pberends het volgende:
[..]
Das toch algemeen bekend dat 1 persoon maar maximaal 3 kabinetten mag leiden
Het heeft niets met staatsrecht te maken.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 15:53 schreef Carl_Romme het volgende:
[..]
Volgens wijlen Barend Biesheuvel is het 'staatsrecht een levend recht'
Volgens hem wel, het zou dan meer precies om het 'ongeschreven (actuele) staatsrecht' gaan.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 16:00 schreef Plato1980 het volgende:
Het heeft niets met staatsrecht te maken.
Colijn had er vijf en Drees vier.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 15:49 schreef pberends het volgende:
Das toch algemeen bekend dat 1 persoon maar maximaal 3 kabinetten mag leiden
Dan is het geen minderheidskabinet.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:43 schreef Heerlijkheid het volgende:
[..]
Wat een onzin. Met de steun van de LPF (=meerderheid) kan er een minderheidskabinet komen.
Dat is dan ook niet het grootste probleem. Het gaat tussen demissionair en missionair. Mensen die denken dat je na een val van een kabinet en het uitzicht van vervroegde verkiezingen met een rompkabinet met steun van diverse meerderheden maar voornamelijk de LPF nog stevig kunt doorregeren is te lachwekkend voor woorden.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 15:49 schreef Carl_Romme het volgende:
Ik begrijp het probleem niet als het om het tijdstip gaat, CDA/VVD wil verkiezingen in november/december en de oppositie heeft het over vlak na Prinsjesdag, dat zou dan oktober worden. Niet écht een groot verschil toch?
Ik snap best dat je als PvdA-adept zo snel mogelijk verkiezingen wil, maar waarom is het precies te lachwekkend voor woorden?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 16:37 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet het grootste probleem. Het gaat tussen demissionair en missionair. Mensen die denken dat je na een val van een kabinet en het uitzicht van vervroegde verkiezingen met een rompkabinet met steun van diverse meerderheden maar voornamelijk de LPF nog stevig kunt doorregeren is te lachwekkend voor woorden.
Dat zou ook wat te zwartwit gesteld zijn. Wél denk ik dat een rompkabinet meer slagkracht heeft dan een demissionair kabinet. Het is goed te vergelijken met Van Agt III.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 16:37 schreef Sidekick het volgende:
Dat is dan ook niet het grootste probleem. Het gaat tussen demissionair en missionair. Mensen die denken dat je na een val van een kabinet en het uitzicht van vervroegde verkiezingen met een rompkabinet met steun van diverse meerderheden maar voornamelijk de LPF nog stevig kunt doorregeren is te lachwekkend voor woorden.
Ik heb Van Agt 3 niet meegemaakt dus ik ken de situatie niet. Misschien kunnen ze de eurocent afschaffen.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 16:50 schreef Carl_Romme het volgende:
[..]
Dat zou ook wat te zwartwit gesteld zijn. Wél denk ik dat een rompkabinet meer slagkracht heeft dan een demissionair kabinet. Het is goed te vergelijken met Van Agt III.
Zolang de LPF geen deel uitmaakt van het kabinet wel. Sowieso is er een meerderheid in de TK te vinden voor een rompkabinet. De VVD, CDA, LPF, CU en SGP vormen een ruime meerderheid.quote:
Omdat, zoals ook meerdere kamerleden hebben aangegeven, dit Kabinet gebaseerd was op een Regeerakkoord van 3 partijen, VVD, CDA, D66. Eén van deze partijen trekt zich terug. De hele basis van dit Kabinet is dus weg. Ineens gaan doorregeren met een minderheidskabinet met gedoogsteun van een partij die er de vorige periode een zo mogelijk nog grotere puinhoop van gemaakt heeft dan Verdonk op Integratie, is zacht gezegd, een vorm van minachting richting de bevolking, die zijn weerga niet kent.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 16:49 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik snap best dat je als PvdA-adept zo snel mogelijk verkiezingen wil, maar waarom is het precies te lachwekkend voor woorden?
quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:32 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens mij hangt het er vooral vanaf wat Tjeenk Willink en Ruud Lubbers haar adviseren...
quote:Op zaterdag 1 juli 2006 12:23 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nu is het nog maar de vraag of Bea nog wel zin heeft in zo'n klungel waarvan beide kabinetten zijn gevallen.
quote:Lubbers benoemd tot informateur
Koningin Beatrix heeft oud-premier Ruud Lubbers benoemd tot informateur. Een 'rompkabinet' van CDA en VVD regeert het land tot de geplande verkiezingen in november.
Zolang er een meerderheid is in de Kamer kan er toch geen sprake zijn van minachting van de kiezer?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 16:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Omdat, zoals ook meerdere kamerleden hebben aangegeven, dit Kabinet gebaseerd was op een Regeerakkoord van 3 partijen, VVD, CDA, D66. Eén van deze partijen trekt zich terug. De hele basis van dit Kabinet is dus weg. Ineens gaan doorregeren met een minderheidskabinet met gedoogsteun van een partij die er de vorige periode een zo mogelijk nog grotere puinhoop van gemaakt heeft dan Verdonk op Integratie, is zacht gezegd, een vorm van minachting richting de bevolking, die zijn weerga niet kent.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |