Nog steeds niet gepakt.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 22:18 schreef MeneerMuis het volgende:
Niemand die de laatste stand van zaken hier kan neergooien?
Dat lijkt me wel erg sterk.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 03:14 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Nog steeds niet gepakt.
Laatst (3 weken terug) wel gesignaleerd op het rembrandsplein te Amsterdam.
Tjah..quote:Op zondag 28 mei 2006 12:54 schreef Pappie_Culo het volgende:
vol met politie daar, dus niet de plek waar je als voortvluchtige effe een kopje koffie gaat doen
Ja, maar ik acht toch de kans dat die zich vergist heeft groter.quote:Op zondag 28 mei 2006 12:59 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Tjah..
Hij schijnt toch echt door een getuige gezien te zijn daar..
Precies hoe ik erover dacht, en daarom opende ik dit topic ook. Eerst staan de kranten er vol mee, en krijg je een opsporingsbericht op televisie. Vervolgens hoor je er helemaal niets meer overquote:Op zaterdag 27 mei 2006 22:33 schreef Cyan het volgende:
Zowieso begrijp ik niet dat er een opsporingsbericht op tv verschijnt met naam en toenaam en dat je vervolgens niets meer hoort.
dubbel zie ik nu: paniekvoetbal rondom verkrachterquote:Op zondag 28 mei 2006 17:19 schreef Toeps het volgende:
Sja, hij schijnt wel slim te zijn. Kan over 10 jaar nog een mooie film over gemaakt worden. Al zou hij dan als oplichter of bankrover meer sympathie opwekken.
Ergens gelezen (geenstijl volgens mij) dat ie ook regelmatig in Cooldowncafe kwam, jawel op het Rembrandsplein. Bekend terrein voor hem dus. Lijkt mij overigens erg onwaarschijnlijk dat hij zich daar nu begeeft, nu hij wordt gezocht. Of hij speelt een kat en muisspel, je weet het maar nooit...quote:Op zaterdag 27 mei 2006 03:14 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Nog steeds niet gepakt.
Laatst (3 weken terug) wel gesignaleerd op het rembrandsplein te Amsterdam.
Kun je dit verduidelijkenquote:Op maandag 5 juni 2006 18:56 schreef _Qmars_ het volgende:
Tijd voor geografische daderprofilering....
.... en Duitsland is geen plaats om te verblijven......
Zeker een denkbaar scenario. Verblijft waarschijnlijk dan wel buiten de EU en in een land dat geen uitleveringsverdrag heeft met Nederland.quote:Op maandag 5 juni 2006 19:06 schreef Leandra het volgende:
Ik vraag me dus wel af in welke mate zijn ouders hem de (goed gevulde) hand boven het hoofd houden.
De ouders lijken me vermogend genoeg, dus een buitenlandse bankrekening waar J.F. (ongelimiteerd) gebruik van kan maken zou ook tot de mogelijkheden kunnen behoren.
En dan kan J.F. zich werkelijk overal ter wereld bevinden...
American Express.. don't leave home without it...
Dat contact moet zeker mogelijk zijn: Ik heb ook nog wel een pre-paid kaartje liggen dat ik alleen gebruik voor mensen die mijn abo-nummer niet hoeven te weten, dat kan dus ook de andere kant op gebruikt worden...quote:Op maandag 5 juni 2006 21:21 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zeker een denkbaar scenario. Verblijft waarschijnlijk dan wel buiten de EU en in een land dat geen uitleveringsverdrag heeft met Nederland.
Maar ja, er zal dan toch wel eens contact moeten zijn met het thuisfront. Vraag me dus af of de telefoon en Email bij zijn ouders worden afgetapt. En post laat ook sporen achter....
Ja als zowel JF als de ouders en prepaidtelefoon hebben (niet geregistreerd uiteraard), dan wordt het idd een stuk lastiger voor politie. Maar hij is ook erg slim heb ik begrepen. De ouders ook denk ik, immers beide WO nivo. Als het scenario klopt, zullen ze het best slim hebben aangepakt.quote:Op maandag 5 juni 2006 21:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat contact moet zeker mogelijk zijn: Ik heb ook nog wel een pre-paid kaartje liggen dat ik alleen gebruik voor mensen die mijn abo-nummer niet hoeven te weten, dat kan dus ook de andere kant op gebruikt worden...
Voor gespreken waar je abo-provider nix van hoeft te weten...
Als J.F. dat nummer van paps of mams heeft dan kan ie vanuit Peru nog wel een SMSje sturen.
Dat denk ik ook. Waarschijnlijk is JF daar niet op tv geweest, en is er geen hond die hem daar herkend. Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat de politie agenten daar elke dag in de database gaan kijken om te zien wie er allemaal internationaal gesignaleerd staan....quote:Op maandag 5 juni 2006 22:01 schreef Goed_Gek het volgende:
als die gast alleen al naar een oostblokland is gevlucht dan zit hij al veilig. alsof ze in polen of tsjechie op zoek gaan naar een relatief kleine misdadiger....
Ander uiterijk aannemen is tot op zeker hoogte wel mogelijk. Echter hij is nogal een markante verschijning. Groot, behoorlijk breed, markant gezicht en erg gespierd...quote:Op maandag 5 juni 2006 23:05 schreef Goed_Gek het volgende:
trouwens als hij zijn haar lang laat groeien, een bril neemt en een ringbaardje/snor laat staan herkennen veel mensen hem ook al niet meer.
en daarnaast, zo veel media aandacht is er niet geweest. fokkers en mensen die geenstijl veel bezoeken zullen hem wel eerder herkennen maar dat aandel van de totale nl-bevolking is ook klein
Zou ik ook niet verwachten. Maar hopelijk dat die persoon dan wel de politie ff informeert. Al was het maar voor de slachtoffers.quote:Op maandag 5 juni 2006 23:06 schreef menininha het volgende:
ik denk dat als iemand die kerel gezien heeft of weet waar hij is, dat dan niet hier op Fok gaat rondbazuinen
Als dat een reactie was op mijn vraag "Waar is Johan Frederik Stellingwerf" dan wil ik graag duidelijk maken dat ik gewoon een topic wilde openen met de laatste feiten. Het was niet zozeer of iemand deze persoon heeft gezien, maar gewoon alles up to date houden over deze crimineel.quote:Op maandag 5 juni 2006 23:06 schreef menininha het volgende:
ik denk dat als iemand die kerel gezien heeft of weet waar hij is, dat dan niet hier op Fok gaat rondbazuinen
Zie mijn verhaal een aantal posten terug. Volgens mij serieverkrachting. Zo als je kunt zien staat het woord serieverkrachter in de url van het politiebericht:quote:Op woensdag 7 juni 2006 08:24 schreef nummer_zoveel het volgende:
Wat heeft hij gedaan dan? Vrouwen verkracht? Aangerand? Zware mishandeling?
Hoe kom je erbij dat het niet de bedoeling was om erbij te vermelden dat hij een serieverkrachter isquote:Op woensdag 7 juni 2006 12:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zie mijn verhaal een aantal posten terug. Volgens mij serieverkrachting. Zo als je kunt zien staat het woord serieverkrachter in de url van het politiebericht:
http://www.politie.nl/hol(...)serieverkrachter.asp
Dus het woord serieverkrachter in de url, maar niet in het bericht zelf. In het bericht zelf hebben ze het over de vagere term "zedenmisdrijven". Was vast niet de bedoeling...
Nu is serieverkachter ook niet helmaal duidelijk. Als een "grapjas" een ballpoint bij minimaal twee mensen, tegen hun wil in, in hun oor steekt dan maakt die volgens mij zich ook schuldig aan serieverkrachting. Zie definitie.
Nou als ik mezelf goed op de hoogte heb gehouden, dan hebben diverse media op tv geprobeerd te informeren naar de aard van de zedenmisdrijven. (Woordvoerster Suzanne Staal van het OM). Ze weigerde daar categorisch hier antwoord op te geven. Reden: verdachte niet wijzer maken dan die al is. Heeft eea te maken met het rondkrijgen de bewijzen, die nodig zijn bij een evt veroordeling.quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:28 schreef vaagteken het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat het niet de bedoeling was om erbij te vermelden dat hij een serieverkrachter is? Dit bleek al uit de eerste keer dat fok hierover berichtte.
Toch vind ik het wel raar dat ze niet weer een oproep plaatsen op de televisie, je moet dit soort zaken zeker niet stil houden. Zijn gezicht moet vaker en langer herkenbaar worden gemaakt aan het Nederlandse volk/Buitenlands volk.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 10:42 schreef EchtGaaf het volgende:
Tja, en het blijft maar stil rond de jacht op Johan Stellingwerf. Laat zich echt maar niet pakken...
Toch heeft de politie het nog niet opgegeven, blijkende uit het volgende krantenbericht:
http://www.leidschdagblad.nl/article587260.ece
(Leidsch dagblad dd 2 juni 2005)
Ben ik helemaal met je eens, dat je het warm moet houden. Echter ik denk dat Johan ver in het buitenland zit. Ver buiten de EU in een land zonder uitleveringsverdrag met Nederland. Bijvoorbeeld Peru? Dit maakt zo'n oproep helaas minder zinvol denk ik.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 11:06 schreef MeneerMuis het volgende:
[..]
Toch vind ik het wel raar dat ze niet weer een oproep plaatsen op de televisie, je moet dit soort zaken zeker niet stil houden. Zijn gezicht moet vaker en langer herkenbaar worden gemaakt aan het Nederlandse volk/Buitenlands volk.
quote:Op dinsdag 27 juni 2006 16:09 schreef sonnie740 het volgende:
Voortvluchtige zedenverdachte aangehouden
Uitgegeven: 27 juni 2006 15:51
Laatst gewijzigd: 27 juni 2006 15:54
DEN HAAG - De 25-jarige Johan Stellingwerf, die wordt verdacht van het plegen van diverse ernstige zedenmisdrijven in Nederland, is maandag in Brazilië aangehouden. Dat maakte het Openbaar Ministerie in Den Haag dinsdag bekend.
De verdachte ontmoette zijn slachtoffers onder meer in het uitgaansleven.
bron: nu.nl
En mij scenario klopte toch aardig, nietwaar?quote:Op dinsdag 27 juni 2006 18:46 schreef MeneerMuis het volgende:
Het werd tijd
De loser was snel naar Brazilie gevlucht!
Zeker goed. Vind het een zeer sterk staaltje van OM en politie.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 18:51 schreef MeneerMuis het volgende:
Zeker weten
Toch goed dat die gepakt is, al vraag ik me af hoe die dit land heeft kunnen ontvluchten?
Dat klinkt vrij aannemelijk. Maar wie weet kon hij daar zichzelf ook wel redden. Immers niemand kent hem daar. En hij was ook graag portier in het uitgaansleven....quote:Op dinsdag 27 juni 2006 19:17 schreef Leandra het volgende:
Toch Zuid-Amerika.........
Ben benieuwd hoe/waarvan hij zichzelf in leven heeft weten te houden daar.
Zouden papa en mama toch een Luxemburgse of Zwitserse bankrekening hebben waar JFS gebruik van kon maken??
Ja dat komt wel heel hypocriet over. Maar de media hebben zich ook aan de wet te houden. Nu hij is aangehouden, vervalt het opsporingsbelang en dienen de privacyregels van de verdachte te worden gerespecteerd......quote:Op dinsdag 27 juni 2006 19:55 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Op de Staatstelevisie noemde ze hem net Johan S. en had hij een balk voor zijn ogen.
het is geen wet maar volgens mij een onderling overeen gekomen gedrag. Min of meer vergelijkbaar met de periode dat men ook niets melde over de afkomst van bepaalde daders..quote:Op dinsdag 27 juni 2006 19:57 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar de media hebben zich ook aan de wet te houden. Nu hij is aangehouden,
quote:Op dinsdag 27 juni 2006 19:13 schreef SCH het volgende:
Ben wel benieuwd wat hij nou eigenlijk gedaan heeft.
quote:Morgen in Dagblad van het Noorden: 'Hij verdoofde ze met drugs en ging er gruwelijk op los'
Die foto staat in de andere topic : paniekvoetval om verkrachter.quote:Op donderdag 29 juni 2006 09:04 schreef Herald het volgende:
Telegraaf had ook een stuk over hem. Hij scheen weleens GHB te gebruiken, hoewel het artikel menigmaal vertelt dat meisjes hem zo knap vonden, dus best raar waarom ie dan die drug gebruikte. Er stond ook een foto bij van een bebaarde gozer met een balkje voor zijn ogen.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/images/p5.jpgquote:Op donderdag 29 juni 2006 09:04 schreef Herald het volgende:
Telegraaf had ook een stuk over hem. Hij scheen weleens GHB te gebruiken, hoewel het artikel menigmaal vertelt dat meisjes hem zo knap vonden, dus best raar waarom ie dan die drug gebruikte. Er stond ook een foto bij van een bebaarde gozer met een balkje voor zijn ogen.
In de telegraaf van vandaag staat idd dat bronnen melden dat hij zichzelf verried door met Nederland ( thuisfront?) te bellen.... Ik had dat dus al eerder verwacht. Die kans vond ik ook wel vrij groot aanwezig.quote:Op maandag 5 juni 2006 21:21 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zeker een denkbaar scenario. Verblijft waarschijnlijk dan wel buiten de EU en in een land dat geen uitleveringsverdrag heeft met Nederland.
Maar ja, er zal dan toch wel eens contact moeten zijn met het thuisfront. Vraag me dus af of de telefoon en Email bij zijn ouders worden afgetapt. En post laat ook sporen achter....
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeldquote:Op donderdag 29 juni 2006 19:16 schreef moi_vietje het volgende:
toeristen visum staat ergens in de krant vanwege een meid.
Ah, een valse baard! Daarom herkenden ze hem niet!quote:Op donderdag 29 juni 2006 10:55 schreef BobRooney het volgende:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/images/p5.jpg
artikel
Baardje ziet idd valserig uit........(maar hij is wel echt hoorquote:Op donderdag 29 juni 2006 20:42 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ah, een valse baard! Daarom herkenden ze hem niet!
Chemisch castreren en levenslang opsluiten die jongen!!quote:ohan S. opgepakt na versturen e-mails
Uitgegeven: 30 juni 2006 08:21
Laatst gewijzigd: 30 juni 2006 08:48
AMSTERDAM - De 25-jarige Johan S., die maandag is aangehouden in Brazilië op verdenking van het verkrachten van zeker vier mensen, is tegen de lamp gelopen door zijn internetgedrag. S. stuurde e-mails vanuit internetcafés naar familie en vrienden en liet daardoor digitale sporen na.
Dat schrijft De Telegraaf vrijdag. De krant heeft S. bezocht in zijn Braziliaanse cel.
S. heeft volgens De Telegraaf 'langdurig' rondgezworven in de binnenlanden van Brazilië en Colombia. De Braziliaanse rechercheur die de verhoren leidt verbaast zich in de krant over S., die als een 'briljante, maar knettergekke charlatan' wordt bestempeld. "Hij geeft ontwijkende, glibberige antwoorden en spreekt zichzelf voortdurend tegen."
Geweld
S. werd sinds april internationaal gezocht, nadat het OM een opsporingsbevel had uitgedaan. Vanwege de ernst van het geweld dat S. gebruikte bij de verkrachtingen en de vrees voor herhaling, besloot het OM S. in het bericht bij zijn volledige naam te noemen en hem herkenbaar in beeld te brengen.
Nederland zal de Braziliaanse autoriteiten vragen S. uit te leveren. Het Zuid-Amerikaanse land heeft geen uitleveringsverdrag met Nederland en is daarom niet verplicht gehoor te geven aan het verzoek.
Uitlevering
De advocaat van S., Jeroen Soeteman, zegt vrijdag in het Algemeen Dagblad dat zijn cliënt uitgeleverd wil worden en wil worden berecht in Nederland. Daarmee wil S. voorkomen dat hij langdurig in een volle Braziliaanse gevangenis belandt
Met een creditcard ben je de lul zodra je ergens een betaling doet, zowel met je eigen kaart (als je gezocht wordt) als met de kaart van iemand anders (die meteen aan de winkelier aangeeft dat het een om een gestolen kaart gaat).quote:Op dinsdag 27 juni 2006 19:55 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar met een creditcard kom je ook een eind. Zelfs als die van iemand anders is. ...De jongen zal slim genoeg zijn om zich te redden...
Ik bedoel niet een gestolen kaart. Daarmee val je geheid door de mand......quote:Op vrijdag 30 juni 2006 14:23 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
Met een creditcard ben je de lul zodra je ergens een betaling doet, zowel met je eigen kaart (als je gezocht wordt) als met de kaart van iemand anders (die meteen aan de winkelier aangeeft dat het een om een gestolen kaart gaat).
Gevangenissen daar zijn volgens mij echt vreselijk .... Er is welliswaar geen uitleveringsverdrag met Brazillie, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen uitlevering komt. Het kost alleen veel meer moeite....Of en wanneer er uitgeleverd wordt , hangt van Brazilie af volgens mij....Ik begreep uit diverse kranten dat hij wel uitgeleverd wil worden en het liefst snel.... Maar ja de autoriteiten moeten in Brazilie moeten dan wel mee willen werken....quote:Op zaterdag 1 juli 2006 14:24 schreef Halfgedraaide het volgende:
Hij is toch niet zo slim he? Hij vlucht naar Brazilie en komt daar in de bak zonder uitleveringsverdrag.
Weet je hoe erg het in die gevangenissen is?![]()
Ik heb ook gehoord dat hij aangehouden is met allemaal briefjes met daarop telefoonnummers van braziliaanse meisjes..quote:Op zaterdag 1 juli 2006 17:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Gevangenissen daar zijn volgens mij echt vreselijk .... Er is welliswaar geen uitleveringsverdrag met Brazillie, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen uitlevering komt. Het kost alleen veel meer moeite....Of en wanneer er uitgeleverd wordt , hangt van Brazilie af volgens mij....Ik begreep uit diverse kranten dat hij wel uitgeleverd wil worden en het liefst snel.... Maar ja de autoriteiten moeten in Brazilie moeten dan wel mee willen werken....
Ik las in de krant dat hij daar niets strafbaar had gedaan. Hij zou zich daar in de gevangenis goed hebben gedragen. Hij had zich ook niet verzet bij zijn aanhouding. Ze waren zelfs in Brazilie verbaasd dat Nederlandse justitie hem zo als gevaarlijk hebben bestempeldquote:Op zaterdag 1 juli 2006 20:31 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Ik heb ook gehoord dat hij aangehouden is met allemaal briefjes met daarop telefoonnummers van braziliaanse meisjes..
Zou toch wat zijn als hij er daar ook n paar verkracht heeft..
Dan zit hij daar voorlopig nog wel.![]()
Je hebt vast dezelfde krant gelezen als ikquote:Op zaterdag 1 juli 2006 21:21 schreef peet38 het volgende:
Is er dan echt niemand hier die in de gaten heeft dat deze jongen wel eens heel erg ziek kan zijn.
Het hoge iq, de wartaal , het zwerven, het zichzelf tegen spreken,de gedachtes dat iedereen het op hem hebben gemunt, het alleen zijn, de moeilijke formules. Toen ik dat allemaal las dacht ik meteen aan iemand met een psychose/schizofrenie.
Mijn medeleven gaat vooral uit naar de fam. van hem, het zal je broer of kind maar zijn.
Waarschijnlijk hebben deze mensen al veel meegemaakt met hem.Natuurlijk is het vreselijk voor de slachtoffers.Maar in feite is deze zieke man zelf ook een slachtoffer.Mensen de aan deze ziekte lijden hebben zelf vaak geen enkel ziektebesef en mogen ondanks dat ze een gevaar zijn voor anderen en zichzelf niet gedwongen worden opgenomen.
Kijk ook eens op www.ypsilon.org
Waarschijnlijk juist daarom. Omdat hij totaal niet in het ´klassieke´ daderprofiel pastquote:Op zaterdag 1 juli 2006 21:55 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik las in de krant dat hij daar niets strafbaar had gedaan. Hij zou zich daar in de gevangenis goed hebben gedragen. Hij had zich ook niet verzet bij zijn aanhouding. Ze waren zelfs in Brazilie verbaasd dat Nederlandse justitie hem zo als gevaarlijk hebben bestempeld![]()
Ik ben toch wel benieuwd hoe dit afloopt.... De krant schreef ook dat hij zo snel mogelijk naar Nederland wil...
Ja ik begrijp je wel, ik denk ook dat hij ziek is en ik vind het ook erg zielig. Maar ik vind dat deze jongen wanneer hij inderdaad meerdere meisjes heeft verkracht en mishandeld, dat je hem tegen zichzelf moet beschermen zodat hij niet meer slachtoffers maakt. Hoe erg het ook is voor de familie, als je dochter slachtoffer is van zijn praktijken dan heb je geen begrip voor zijn situatie. En laten we eerlijk zijn we kunnen niet van alle daders die ziek zijn hun gedrag maar tolereren. Die man die in Zoetermermeer zijn gezin heeft uitgemoord, vrouw en 2 kleine dochtertjes is waarschijnlijk ook schizofreen, maar die moet toch ook gestraft worden voor zijn daden! Ik denk dat het een goede zet is van de politie om alles te openbaren en hem te zoeken en dat doen ze niet voor een klein wissewasje..quote:Op zaterdag 1 juli 2006 21:21 schreef peet38 het volgende:
Is er dan echt niemand hier die in de gaten heeft dat deze jongen wel eens heel erg ziek kan zijn.
Het hoge iq, de wartaal , het zwerven, het zichzelf tegen spreken,de gedachtes dat iedereen het op hem hebben gemunt, het alleen zijn, de moeilijke formules. Toen ik dat allemaal las dacht ik meteen aan iemand met een psychose/schizofrenie.
Mijn medeleven gaat vooral uit naar de fam. van hem, het zal je broer of kind maar zijn.
Waarschijnlijk hebben deze mensen al veel meegemaakt met hem.Natuurlijk is het vreselijk voor de slachtoffers.Maar in feite is deze zieke man zelf ook een slachtoffer.Mensen de aan deze ziekte lijden hebben zelf vaak geen enkel ziektebesef en mogen ondanks dat ze een gevaar zijn voor anderen en zichzelf niet gedwongen worden opgenomen.
Kijk ook eens op www.ypsilon.org
Vandaar dat ik veel lof heb voor het Nederlandse strafrechtstelsel. Dergelijke verdachten worden meestal psychisch goed onderzocht op psychiatrische ziekten en / of persoonlijkheidsstoornissen.quote:Op zondag 2 juli 2006 10:49 schreef Fidelio het volgende:
Helaas voor JFS, zal hij waarschijnlijk een lange straf tegemoet gaan, daarentegen hoop ik dat wel dat hij aan ziekte wordt behandeld, zodat hij bij vrijlating niet weer slachtoffers maakt.
En dan? Wachten op de volgende?quote:Op vrijdag 30 juni 2006 10:39 schreef Fidelio het volgende:
Chemisch castreren en levenslang opsluiten die jongen!!
Ik wil graag een onderzoek naar de persoon en naar dat wat hij heeft meegemaakt, van zijn geboorte tot en met zijn heden, interviews met zijn ouders, hoe zagen zijn vroege jaren er uit, zijn er bepaalde dingen voorgevallen, hoe was hij op school, hoe hebben zijn medeleerlingen hem ervaren, etc.quote:Op zondag 2 juli 2006 15:17 schreef peet38 het volgende:
Jullie hebben mijn verhaal niet helemaal begrepen geloof ik.
Ik vind juist wel dat ze zo iemand gedwongen moeten opnemen.
Ik schreef juist dat daar vaak het probleem ligt!
Meestal moet er inderdaad eerst iets vreselijks gebeuren voordat iemand wordt opgenomen.
En natuurlijk moet hij gestraft worden voor de dingen die hij heeft gedaan !
ja en ik dus ook (zelfde klas enzo)quote:Op zondag 2 juli 2006 16:14 schreef beertenderrr het volgende:
omg ik heb les van hem gehad op de middelbare school![]()
!!!
Ja en????quote:Op zondag 2 juli 2006 16:14 schreef beertenderrr het volgende:
omg ik heb les van hem gehad op de middelbare school![]()
!!!
toch raar als je leraar opeens een internationaal gezochte gast isquote:
Is het dan reeds bewezen dat bij dit soort mensen een "stofje mist" ?quote:Op zondag 2 juli 2006 16:13 schreef peet38 het volgende:
Gelukkig zijn er tegenwoordig hele goede medicijnen.
En zijn ook psychische ziektes tegenwoordig veel beter te behandelen dan vroeger.
En die gedachten van het ligt allemaal aan de moeder en aan de opvoeding daar ben ik het juist helemaal niet mee eens.
Net zo goed als dat er mensen zijn die hun leven lang medicijnen nemen tegen b.v. suikerziekte, zo bestaan er ook mensen die een bepaalde stofje missen in b.v. de hersenen en die met de juiste medicatie prima kunnen functioneren in de maatschappij.
Wist je trouwens dat schizofrenie b.v. overal ter wereld voorkomt, maakt niet uit uit welk gezin of welke omgeving je komt dus. Wel is er vaak sprake van een bepaalde erfelijkheid en b.v. bepaalde gebeurtenissen waardoor het aan het licht komt.
Daarom is onderzoek veelal wenselijk bij dergelijke verdachten om oa dit helder te krijgen (naast het evt stofje kan m.i. er evt meer aan de hand zijn...). Het Pieter Baan Centrum heeft het druk genoeg....quote:Op zondag 2 juli 2006 16:46 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Is het dan reeds bewezen dat bij dit soort mensen een "stofje mist" ?
Ook geesteszieken kunnen genezen hoor.quote:Op zondag 2 juli 2006 18:39 schreef Leandra het volgende:
Mocht hij "ziek" zijn, neemt het m.i. niet weg dat deze jongen gewoon zijn plek in de maatschappij verspeeld heeft. Medicijnen of niet, kans is vrij groot dat hij zich binnen afzienbare tijd weer aan het toezicht onttrekt en de medicijnen dan niet meer inneemt.
Ben ik niet met je eens. Er zijn mensen die idd niet of verminderd toerekenigsvatbaar zijn. En kan wel degelijk iets met een psychiatrische ziekte dan wel een persoonlijkheidstoornis te maken hebben.quote:Op zondag 2 juli 2006 18:39 schreef Leandra het volgende:
Alles leuk en aardig mbt tot de "hij zal wel ziek zijn" reacties. Natuurlijk... iedereen die willens en wetens iemand beschadigt, verkracht of vermoordt heeft een steekje los zitten.... dan is er iets mis je met goed/kwaad gevoel.
Ik vind dat je hier te kort door de bocht gaat, er staat nog niets vast. Het laatste woord is aan de rechter. Ik kan gevoelens wel begrijpen en zeker die van de evt slachtoffers ; als het waar is dan is hun leven erg beschadigd of mischien wel verwoest is... Geen enkel misverstand hierover. Ik verwacht dat Johan, als hij in Nederland komt, uitgebreid door deskundigen wordt onderzocht. Die zullen ongetwijfeld goed kunnen bepalen of zijn gedrag mbt de vermeende delicten (mede) het gevolg zijn van evt persoonlijkheidsstoornis(sen) dan wel geestelijke ziekte(n)....Die koppeling is essentieel voor een evt veroordeling en/of maatregel..quote:Maar iemand die meerdere malen moedwillig slachtoffers oppikt in een kroeg/disco, dat slachtoffer drogeert en vervolgens helemaal uitwoont, dat vind ik toch niet dezelfde kwalificatie waard als iemand die iets verschrikkelijk onrechtvaardigs meemaakt en op dat moment een waas voor zijn ogen krijgt en dus een tijdelijke vlaag van verstandsverbijstering heeft en daardoor op het moment van de daad niet toerekeningsvatbaar is.
Hij is gewoon heel calculerend te werk gegaan. Of dat dat nu een vorm van "ziek zijn" is... ja vast...
Hoogbegaafheid kun je knap last van hebben in de maatschappij. Is dus niet altijd een zegen. Zeker als er ook bij die mensen ook sprake is van een discrepantie tussen IQ en EQ....quote:Bij de meeste mensen bij een superhoog IQ is het overigens geen kwestie van een "stofje missen" om al dan niet te kunnen functioneren in deze maatschappij.
Het gros van de hoogbegaafden loopt regelmatig tegen diverse vormen van "onbegrip" aan omdat mensen hun (snelle) denken niet kunnen volgen (van A naar D zonder B en C nodig te hebben) en ze hetzelfde soms ook niet kunnen uitleggen zodat de rest van de wereld het wel begrijpt (B en C duidelijk maken zit er soms gewoon niet in omdat ze altijd van A naar D gaan en daarmee B en C soms niet kunnen benoemen)
Mocht de jongen idd ziek zijn, dan hangt het erg vanaf wat de benodigde behandeling is. Kan ook jarenlange psychotherapie zijn al dan niet icm medicatie. Hangt sterk af van de evt diagnoses...quote:Mocht hij "ziek" zijn, neemt het m.i. niet weg dat deze jongen gewoon zijn plek in de maatschappij verspeeld heeft. Medicijnen of niet, kans is vrij groot dat hij zich binnen afzienbare tijd weer aan het toezicht onttrekt en de medicijnen dan niet meer inneemt.
In sommige gevallen wellicht, maar in andere gevallen? Heb je er wel eens aan gedacht dat er andere gevoelens of krachten zouden kunnen spelen die je voorbij doen gaan aan het besef van goed en kwaad?quote:Op zondag 2 juli 2006 18:39 schreef Leandra het volgende:
Alles leuk en aardig mbt tot de "hij zal wel ziek zijn" reacties. Natuurlijk... iedereen die willens en wetens iemand beschadigt, verkracht of vermoordt heeft een steekje los zitten.... dan is er iets mis je met goed/kwaad gevoel.
Natuurlijk dat overkomt ons allemaal wel eens, maar iets lulligs zeggen of doen versus herhaald verkrachten... lijkt me van een andere orde.quote:Op zondag 2 juli 2006 21:28 schreef Hallulama het volgende:
[..]
In sommige gevallen wellicht, maar in andere gevallen? Heb je er wel eens aan gedacht dat er andere gevoelens of krachten zouden kunnen spelen die je voorbij doen gaan aan het besef van goed en kwaad?
M.a.w., heb je zelf wel eens ergens spijt van gehad? Heb je ooit eens iets gezegd tegen iemand waarvan je later dacht "dat had ik niet moeten zeggen", of "dat had ik anders kunnen brengen"?
Ik bedoel dus te zeggen dat het goed/kwaad gevoel prima kan functioneren, maar dat er iets in je kan gebeuren dat dat besef tijdelijk herroept of verwerpt.
En in het geval van JFS doe je dat factor 200 ofzo
Dat is nou juist het punt wat ik probeer te maken. Je kunt intelligent genoeg zijn om iets te weten, maar vervolgens te zwak zijn om het toe te passen.quote:Op zondag 2 juli 2006 21:45 schreef Leandra het volgende:
Dan nog is JFS intelligent genoeg om te weten dat zijn gedrag ontoelaatbaar is, als je een probleem hebt wat je zelf niet op kunt lossen, zoals oncontroleerbare driftbuien enz. dan lijkt me wel dat je daar wat aan doet (lees: hulp zoekt om daar wat aan te (laten) doen).
Ik vraag mij zeer af of intelligentie grote een rol van betekenis speelt bij het wel of niet begaan van delicten....quote:Op zondag 2 juli 2006 21:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan nog is JFS intelligent genoeg om te weten dat zijn gedrag ontoelaatbaar is,
Een intrigerende term, het geweten. Wat is het geweten? Is dat het gevoel diep van binnen, zeggende "Nee, niet doen!", terwijl je er toch naar nijgt?quote:Op zondag 2 juli 2006 23:06 schreef EchtGaaf het volgende:
Voor zover er geen sprake is van een persoonlijkheidsstoornis en/of psychiatrische ziekte speelt het geweten hierin een belangrijke rol. M.i. staat het geweten nogal los van iemands intelligentie. Bij de ene persoon is het geweten beter ontwikkeld dan bij de andere persoon...
Het geweten heeft alles te maken met het besef tussen goed en kwaad. De ene persoon is beter in staat om dat onderscheid te maken dan de andere...In de psychologie spreekt men van het zg superego, het superego omvat de persoonlijke ‘ik’-overtuigingen en meningen van een mens. Sommigen hebben vanuit psychodynamisch oogpunt een laag superego, dus ook een slecht ontwikkeld normen en waardenverhaal....Dit kom je bijvoorbeeld tegen met mensen met een Antisociale Persoonlijkheids Stoornis, ASPS . Die mensen zijn vaak erg leugenachtig etc etc..quote:Op zondag 2 juli 2006 23:14 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Een intrigerende term, het geweten. Wat is het geweten? I
Dat is mijn invalhoek over die driftmatige impulsen die sommigen moeilijk of niet kunnen onderdrukken...Er is dus duidelijk onderscheid tussen die twee....quote:dat het gevoel diep van binnen, zeggende "Nee, niet doen!", terwijl je er toch naar nijgt?
En waar komt dat nijgen richting het tegenovergestelde dan vandaan?
De omvang en de gevolgen zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken, maar, is het mechanisme dat er voor zorgt dat ik rook terwijl ik weet dat het niet goed is hetzelfde als het mechanisme dat er voor zorgt dat JFS verkracht terwijl hij weet dat het niet goed is?quote:Op zondag 2 juli 2006 23:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat is mijn invalhoek over die driftmatige impulsen die sommigen moeilijk of niet kunnen onderdrukken...Er is dus duidelijk onderscheid tussen die twee....
Bij roken gaat het niet zozeer om onderscheid tussen goed en kwaad, maar heeft alles te maken met nicotineverslaving. Je lichaam smeekt om nicotine....quote:Op zondag 2 juli 2006 23:52 schreef Hallulama het volgende:
[..]
De omvang en de gevolgen zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken, maar, is het mechanisme dat er voor zorgt dat ik rook terwijl ik weet dat het niet goed is hetzelfde als het mechanisme dat er voor zorgt dat JFS verkracht terwijl hij weet dat het niet goed is?
Bij rokengaat het vooral om een nicotineverslaving, het lichaam heeft zich ingesteld op dat stofje en smeekt daarom..Het lichaam is daar afhankelijk van geworden....quote:(er van uitgaande dat wat mijzelf betreft het roken voornamelijk een psychologische verslaving is)
Ja, ik zat op een fout spoor, verslavingsgedrag is natuurlijk wat anders dan het blind afgaan op impulsen.quote:Op maandag 3 juli 2006 00:10 schreef EchtGaaf het volgende:
Bij roken gaat het niet zozeer om onderscheid tussen goed en kwaad, maar heeft alles te maken met nicotineverslaving. Je lichaam smeekt om nicotine....
Je geeft een interessant punt aan.quote:Op maandag 3 juli 2006 09:25 schreef peet38 het volgende:
Nogmaals ik zeg niet dat hij deze ziekte heeft!
Maar ze hebben het b.v. ook steeds over dat vreemde lopen van hem?
Een slecht ontwikkeld geweten en impulsiviteit zijn twee verschillende dingen. Wat denk je bijvoorbeeld bij delicten waar een grotere voorbereiding voor nodig is? Voorbeeld ontvoering. Een ontvoering doe je niet zomaar als gevolg van een impuls. Maar je kunt wel vraagtekens zetten bij het geweten van zo'n iemand.....quote:Op maandag 3 juli 2006 00:16 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ja, ik zat op een fout spoor, verslavingsgedrag is natuurlijk wat anders dan het blind afgaan op impulsen.
Of is het blind afgaan op impulsen ook weer wat anders dan geen verschil weten tussen goed en fout?
Je kan natuurlijk het verschil niet zien omdat je het niet kent, of omdat je ergens anders door bent verblind.
Enfin, ik slaap er nog wel een nachtje over
de vraag is of de drang voortkomt uit "machtswellust" of uit de drang naar seks....Ik heb zelf het idee dat het vaker bij dergelijke delinquenten gaat om machtsuitoefening. Zie ook bij daderprofielen: in het bijzonder bij de zg power-assertive rapistquote:Op maandag 3 juli 2006 14:29 schreef moi_vietje het volgende:
Heeft hij zijn "drang" zolang onder controle kunnen houden?.
Je hebt in ieder geval een referentiekader. Hoe dan ook, er lijkt hier wat meer aan de hand te zijn....quote:Of heeft zijn ziekte (als hij deze heeft) zich pas later openbaart? is er recent iets gebeurd waardoor hij door het lint ging en zichzelf niet meer in de hand had? ik weet het niet en durf hier over ook geen uitspraken te doen.
whehehe het was toch al een homo met te strakke shirts aanquote:Op vrijdag 7 juli 2006 01:51 schreef JohnDope het volgende:
haha niemand wil in brasil in de bajes zitten. je mag blij zijn als je zonder aids thuis komt.
Ik vind het zelf ook belachelijk. De straffen gaan meestal fiks omlaag als je ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 13:25 schreef JohnDope het volgende:
Ik vind het altijd maar een beetje erg te gemakkelijk om alles op een eventueel oud trauma/drama uit het verleden te schuiven.
Zo valt namelijk bijna alles goed te praten in de wereld.
quote:Op vrijdag 7 juli 2006 13:25 schreef JohnDope het volgende:
Ik vind het altijd maar een beetje erg te gemakkelijk om alles op een eventueel oud trauma/drama uit het verleden te schuiven.
Zo valt namelijk bijna alles goed te praten in de wereld.
Neen, het gaat mij niet om het goed te praten...quote:Op vrijdag 7 juli 2006 14:26 schreef MeneerMuis het volgende:
[..]
Ik vind het zelf ook belachelijk. De straffen gaan meestal fiks omlaag als je ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard.![]()
quote:Op vrijdag 7 juli 2006 20:30 schreef EchtGaaf het volgende:
Neen, het gaat mij niet om het goed te praten...
Ik heb aangegeven dat het "pesten" van vroeger evt een rol kan hebben gespeeld bij het vermeende delictgedrag.
Gepest worden is de ULTIEME manier om afgewezen te worden. Het pesten kan wel degelijk een groot geestelijk trauma veroorzaken in iemands leven. Vergis je niet. Er zijn genoeg gevallen bekend dat schoolpesten velen ernstig hebben beschadigd. Bij de GGZ lopen clienten genoeg met psychische problemen als gevolg van pesten. Het hoeft echter niet perse te leiden tot delictgedrag. Iedereen reageert daar namelijk anders op.
Goedpraten of uitleggen?quote:Op zaterdag 8 juli 2006 04:16 schreef JohnDope het volgende:
2 EchtGaaf: net wat ik al zei, op deze manier valt alles goed te praten in deze wereld.
Op het moment zelf, dus direct, bedoel je? Of na 10 jaar opproppen en verkeerde uitleg geven?quote:Iemand die gepest is, die moet zijn bullies dood maken(gewoon zoals ze dat in amerika doen), dan kunnen we er eventueel begrip voor opbrengen, geen onschuldigen.
Ik gun iedereen zijn of haar mening, dus ook die van jou. Geen misverstand hierover. Maar je begrijpt mijn verhaal niet, zo stel ik vast....Ik praat dus niet iets goed....quote:Op zaterdag 8 juli 2006 04:16 schreef JohnDope het volgende:
2 EchtGaaf: net wat ik al zei, op deze manier valt alles goed te praten in deze wereld.
Tja, ik ben blij dat ik niet in het "beloofde" land leef zoals voor velen Amerika is. Ik ben ook geen fan van Bush maar dat verder ter zijde. Ik verwerp ieder standpunt mbt het in eigen recht in hand nemen (eigenrichting). We hebben hier gelukkig een deskundigenrechtspraak, ik zou maar niet jaloers worden op de amateuristische juryrechtspraak in Amerika.... Gelukkig leven we hier in een fatsoenlijke rechtstaat en of Amerika dat is waag ik mij zeer te betwijfen. Zeker nu Bush regeert...quote:Iemand die gepest is, die moet zijn bullies dood maken(gewoon zoals ze dat in amerika doen), dan kunnen we er eventueel begrip voor opbrengen, geen onschuldigen.
Ik denk niet dat Johan daar een heldenstatus wordt toegedicht...quote:Die JFS (die jongen staat zelfs al op wikipedia, die sjek-rokerts daar hebben ook niks te doen) die jongen is gewoon een ongekend drama.
In Brazilie heeft hij dezelfde privileges als Braziliaanse gevangenen met een universitaire graad: een eigen cel.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 01:51 schreef JohnDope het volgende:
haha niemand wil in brasil in de bajes zitten. je mag blij zijn als je zonder aids thuis komt.
Wil geen olie op het vuur gooien, maar doe je zelf niet hetzelfde door deze verdachte (waarvan zeker genoeg vastgesteld is dat hij deze delicten gepleegd heeft om zijn foto, naam en andere gegevens openbaar te maken) al te betitelen als ziek, en deze eventuele ziekte als reden voor zijn gedrag aan te voeren?quote:Op zaterdag 8 juli 2006 13:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vind het verstandiger dat mensen terughoudend zijn met het veroordelen van iemand die nog verdachte is. Ik zou zeggen oordeel pas nadat de rechter recht heeft gesproken. Ook ik hou het graag liever zuiver....
Dat klopt. Ik heb vermoeddelijk dezelfde krant gelezen. Maar ik weet niet of hij inmiddels is overgeplaats naar de betreffende staatsgevangenis. Volgens mij zit hij tot die tijd met meerdere in een zeer kleine cel (ik meen 12 personen)... En volgens Johan waren die mensen nogal agressief tegen hem. Geen pretje dus.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 13:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
In Brazilie heeft hij dezelfde privileges als Braziliaanse gevangenen met een universitaire graad: een eigen cel.
Beste mensen LEES AUB MIJN POST GOED.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 13:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wil geen olie op het vuur gooien, maar doe je zelf niet hetzelfde door deze verdachte (waarvan zeker genoeg vastgesteld is dat hij deze delicten gepleegd heeft om zijn foto, naam en andere gegevens openbaar te maken) al te betitelen als ziek, en deze eventuele ziekte als reden voor zijn gedrag aan te voeren?
Laat dit aub aan de deskundigen over. Die hebben daarvoor doorgeleerd.quote:Dat hij niet ziek is, is vooralsnog net zo min bewezen als het feit dat hij wel ziek zou zijn.
Dat hij dingen gedaan heeft die echt niet kunnen en dat hij vervolgens ook nog de helderheid van geest heeft om zich op deze wijze uit de voeten te maken, geeft in ieder geval aan dat hij zijn eigen belang nog prima boven dat van een ander kan stellen.
Je weet niet wat het betekent om TBS te hebben. Ik raad het je niet aan...Je schets een vals beeld.quote:Natuurlijk is iemand die zulke dingen doet niet gezond, maar ik word een beetje moe van al die (TBS) straffen waarbij de gedetineerde binnen afzienbare tijd weer op weekendverlof mag, er boottochtjes georganiseerd worden enz.
Nogmaals ik zou voor dat boottochtje niet in een TBS kliniek willen zitten.....quote:Er zijn in dit land meer dan genoeg mensen die zelfs nog nooit post van het CJIB gekregen hebben maar hun kinderen bijvoorbeeld niet de luxe van een boottochtje kunnen bieden.
Om over de toestanden in de bejaardentehuizen nog maar niet te spreken.
Nee, dat heb je in zijn algemeenheid mis (vanuit het oogpunt van het Nederlands Strafrecht). Los van de casus Johan, het volgende:quote:Op vrijdag 7 juli 2006 01:45 schreef Tissik het volgende:
..... Alleen, als je het een ziekte gaat noemen, neem je wel een (relevant) stuk verantwoordelijkheid weg bij een dergelijke dader. Alsof hij geen keuze zou hebben: hij is immers ziek? Nou nee! Hoewel het een "ziek" gebeuren is, zijn dit soort daders toch echt volledig verantwoordelijk voor hun handelen (met alle consequenties vandien). Net zoals ieder ander mens dat is (voor ieder ander handelen).
Dat is ook niet zo gek dat ze dat nog niet weten. Alleen de Hoge Raad van Brazilie gaat daar namelijk over. En die is de hele maand juli op vakantie geweest.....quote:Op woensdag 2 augustus 2006 20:50 schreef Tissik het volgende:
Johan S. nog niet uitgeleverd
UTRECHT - 02/08/06 - (Novum) - Het is nog niet bekend of Johan S., de 25-jarige Nederlander die eind juni in Brazilië werd aangehouden op verdenking van het verkrachten van minstens vier vrouwen, wordt uitgeleverd. Half juli heeft het Openbaar Ministerie (OM) de Braziliaanse autoriteiten om zijn uitlevering verzocht. Vooralsnog is daar geen reactie op gekomen, laat een woordvoerder van het OM woensdag weten.
Dat bevreemd mij om meerdere redenen:quote:De advocaat van S. liet eerder weten dat zijn cliënt in Nederland wil worden berecht. Daarmee wil S. voorkomen dat hij langdurig in een volle Braziliaanse gevangenis terechtkomt.
Zeker. Maar ik wil ook niet voorbij aan de ernst gaan, begrijp me goed. De verdenkingen zullen wel heel erg zijn. Anders begin je niet zo'n grote actie. Uiteraard dient de maatschappij te worden beschermd. Als het tenminste allemaal waar is, want het OM vertrouw ik tegenwoordig ook niet meer zo. En niet zonder reden....quote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:39 schreef Tissik het volgende:
EchtGaaf,
Wellicht heb je hier overheen gelezen: "... de ernst van het geweld dat bij de verkrachtingen is gebruikt en de angst voor herhaling ..."
Goed punt. de verdenkingen zullen zeer ernstig zijn. Dat is ook wat ik her en der lees. De commotie onstond vooral toen Johan met naam en toenaam en met portretfoto in beeld kwam. Dat hebben ze zeker gedaan vanwege de ernst van de vermeende feiten.quote:Het gaat blijkbaar om meer dan enkel verkrachtingen. Kijk maar eens in de statistieken hoevaak seksueel geweld in Nederland voorkomt, en bedenk daarbij deze hele commotie rondom één enkele dader.
Dat denk ik ook. Maar realiseert hij dan wel wat hem hier te wachten staat, in ieder geval een vuistdik dossier. In het ergste geval komt ie namelijk nooit meer vrij. (in het geval dat ie (ook) de maatregel TBS krijgt...., want kan eindeloos worden verlengd, zeker als genezing niet meer mogelijk is). Maar ja, het blijft een supertriest verhaal voor allen die op een een of andere manier betrokken zijn. (voor Johan zelf ook trouwens, er lijkt mij wel wat meer aan de hand...is veel over geschreven).quote:Overigens denk ik niet dat een éénpersoonscel in Brazilië een oord van luxe betreft. Wat dat betreft, kun je beter in Nederland je dagen op de muur wegturven, zelfs als je die cel hier zal moeten delen.
dat schijnt zo, jammer dat de praktijk anders is (meer criminelen dan cellen)quote:Op zaterdag 8 juli 2006 13:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
In Brazilie heeft hij dezelfde privileges als Braziliaanse gevangenen met een universitaire graad: een eigen cel.
Bedankt voor de reactie. Ik hield idd al sterk rekening met vakantietijd, geeft niet hoor. Hopelijk heb je een fijne vakantie gehad, ondanks het bloedhete weer...quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 10:49 schreef moi_vietje het volgende:
@echt gaaf sorry voor mijn late reactie deze week terug gekomen van vakantie. Dat 1 van de 3 hb slecht terecht komt wist ik niet echt. Maar nu ik er over nadenk komt het wel waarschijnlijk over. Dit mede door het feit dat deze mensen vaker over sociaal minder vaardige capaciteiten beschikken, en de wereld voor hun anders in elkaar steekt. Van zijn rare stem en loopje kan ik mij niet heel veel meer herinneren. Hij had een ander accent dan ik maar dat is logisch.
Goeie reactie. Dan kunnen we discusseren. En kan ook goed begrijpen dat mensen daar best moeite mee hebben......quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:10 schreef MeneerMuis het volgende:
EchtGaaf ik heb me er misschien niet helemaal in verdiept, en doe dat ook niet graag maar toch wilde ik nog een korte reactie geven.
Ik vind nog steeds niet dat je ertoe in staat moet kunnen zijn meisjes aan te randen als je vroeger gepest bent. Op een 1 of andere manier moet je toch logisch na kunnen denken dat dat soort dingen niet toelaatbaar zijn?
Of mag ik daar pas echt over oordelen als ik me er meer in verdiep?
Bedankt voor het complimentquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:59 schreef Hallulama het volgende:
Fantastische post EchtGaaf !
Goed idee.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:08 schreef Hallulama het volgende:
Wat jouw topic Mad or Bad: wanneer is iemand ontoerekeningsvatbaar ? betreft, mij lijkt het vooral interessant om te praten over HOE we pesten beter kunnen aanpakken, en over HOE we mensen op jonge leeftijd beter kunnen bewapenen tegen de soms minder fijne aspecten van het leven, zoals bijvoorbeeld afwijzing op welk gebied dan ook, gepest worden, onzekerheid, etc.
De mentale weerbaarheid en veerkracht van kinderen vergroten dus, dat lijkt me namelijk enorm bijdragen aan een betere wereld, plus we zien een generatie later natuurlijk de criminaliteit en onkosten vanwege criminaliteit en/of uitval enorm kelderen.
Wat een heerlijke kort-door-de-bocht, oogkleppen-op, snap-er-niets-van, oplossingen-dienen-eenvoudig-te-zijn, stenen-tijdperk-post, JohnDopequote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:08 schreef JohnDope het volgende:
HB me reet! Zeker vanwege dat coderen
Hij had gewoon zijn bullies moeten neerleggen als hij echt zo intelligent was geweest, geen meisjes die er helemaal niks mee te maken hebben.
Als hij niet gepest was geweest had hij die meisjes ook wel te grazen genomen die viezerik. *PANG*
Ja, kinderen in ieder geval wel weerbaarder maken (niet neerleggen),, zoals Halluama dit ook terecht aangeeft. Weerbaarheid heeft overigens niets een hoog of laag IQ te maken...quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:08 schreef JohnDope het volgende:
HB me reet! Zeker vanwege dat coderen
Hij had gewoon zijn bullies moeten neerleggen als hij echt zo intelligent was geweest, geen meisjes die er helemaal niks mee te maken hebben.
De evt relatie/pesten zal best een onderwerp zijn van onderzoek. Hij lijkt mij wel een klantje voor het PBC, tenminste als het zover tenminste komt..... Hij is immers nog niet uitgeleverd aan Nederland. . maar dat is uiteraard aan de rechter om dat te beslissen.quote:Als hij niet gepest was geweest had hij die meisjes ook wel te grazen genomen die viezerik. *PANG*
tis toch zo.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:15 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Wat een heerlijke kort-door-de-bocht, oogkleppen-op, snap-er-niets-van, oplossingen-dienen-eenvoudig-te-zijn, stenen-tijdperk-post, JohnDope
Hartelijk dank voor het compliment. En compliment ook aan jou, dat je er open naar wilt kijken....quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:16 schreef MeneerMuis het volgende:
Intressant stukje dat je hebt geschreven EchtGaaf.
Het is alleen dat als je er zelf niet in verdiept hebt, je totaal andere conclusies maakt dan als je er wel wat meer informatie over weet.
Mixed feelings bij mij nu
Zo is het met alles MeneerMuis, nuances ontbreken vaak, en mensen willen graag eenvoudige oplossingen, zoals opsluiting, of soms zelfs de doodstraf.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:16 schreef MeneerMuis het volgende:
Intressant stukje dat je hebt geschreven EchtGaaf.
Het is alleen dat als je er zelf niet in verdiept hebt, je totaal andere conclusies maakt dan als je er wel wat meer informatie over weet.
Sommige mensen hebben nooit geleerd hoe met dingen om te gaan, hoe dingen te verwerken, etc.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:24 schreef MeneerMuis het volgende:
Maar ik bedoel er meer mee, dat ik eigenlijk vind dat je altijd je gezonde verstand moet gebruiken en dit soort dingen gewoonweg niet in je op kunnen/mogen komen. En al komt zoiets in je op, moet je het een soort van wegwerken.
als we ons allemaal zo zouden gedragen aan de hand van alle schijt die we hebben meegemaakt, dan zou het een puinhoop zijn hier op aarde die jij je niet kunt bevatten.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:26 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben nooit geleerd hoe met dingen om te gaan, hoe dingen te verwerken, etc.
Sterker nog, het merendeel van de mensen die lijden aan depressiviteit, hebben het te danken aan het maken van foute keuzes, simpelweg omdat ze niet weten hoe ze goede keuzes moeten maken.
Ja, dat snap ik goed. Daarom heb ik ook die topic MAD or BAD geopenend. Want daar wil ik naar op zoek naar het grensvlak. Ik heb daar ook een link naar een artikel gemaakt : DE DILEMMA'S VAN TOEREKENINGSVATBAARHEID. Wanneer is iemand "ziek" en wanneer is iemand "slecht" en begaat een misdaad...... Ik hoop dat je daar ook ff gaat kijken....Best interessant denk ik.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:24 schreef MeneerMuis het volgende:
Maar ik bedoel er meer mee, dat ik eigenlijk vind dat je altijd je gezonde verstand moet gebruiken en dit soort dingen gewoonweg niet in je op kunnen/mogen komen. En al komt zoiets in je op, moet je het een soort van wegwerken.
Als ik iemand graag wil verkrachten dan zit dat misschien in me hoofd, maar ik kan er wel voor zorgen dat ik het niet uitvoer (misschien raar voorbeeld, maar als je me begrijpt dan snap je wat ik bedoel).
Daarom dus mixed feelings, je kan namelijk niet alles afschuiven op ontoerekeningsvatbaar.
Get a life? Some people CAN'T get a life!quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:29 schreef JohnDope het volgende:
als we ons allemaal zo zouden gedragen aan de hand van alle schijt die we hebben meegemaakt, dan zou het een puinhoop zijn hier op aarde die jij je niet kunt bevatten.
Ik vind het allemaal een beetje zielig gedoe. Get a Life!
Het gaat mij er om, wanneer jij of ik iets afschuwelijks doen, dat we dan zo met argumenten uit ons verleden kunnen komen. "ik deed dit afschuwelijke omdat ik vroeger ooit dit en dat heb meegemaakt".quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:33 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Get a life? Some people CAN'T get a life!
Wat doen we met hen dan? Wegstoppen? Of uitzoeken waarom ze het niet kunnen en proberen de oorzaken weg te nemen?
Scheelt op de langere termijn enorm veel geld, en dan kan jij alsnog op je 60e stoppen met werken, hee, wat dacht je daarvan?
Goedpraten? Noem je dat goedpraten? Uitvinden WAAROM iets gebeurt? Begrijpen WAAROM iets gebeurt? Noem je dat nou goedpraten?quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:35 schreef JohnDope het volgende:
Het gaat mij er om, wanneer jij of ik iets afschuwelijks doen, dat we dan zo met argumenten uit ons verleden kunnen komen. "ik deed dit afschuwelijke omdat ik vroeger ooit dit en dat heb meegemaakt".
Als je zo gaat redeneren dan is in principe alle ellende goed te praten in de wereld
Neen, niet automatisch. Een geestesstoornis zal niet automatisch leiden tot een mindere toerekeningsvatbaarheid. Er zal een verband moeten zijn tussen de stoornis ( al dan niet veroorzaakt door gebeurtenissen uit het verleden) en de vermeende delicten. Dit is zeer moeilijke diagnostiek. Zie verder mijn topic Mad or BAd, kunnen we daar ook discusseren hierover. Staat ook een zeer goed artikel in, zeer de moeite waard.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:35 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het gaat mij er om, wanneer jij of ik iets afschuwelijks doen, dat we dan zo met argumenten uit ons verleden kunnen komen. "ik deed dit afschuwelijke omdat ik vroeger ooit dit en dat heb meegemaakt".
Als je zo gaat redeneren dan is in principe alle ellende goed te praten in de wereld
Ik zal het zeker doornemen, alleen zal dat ergens in de loop van de volgende week komen, omdat ik morgen vertrek naar me broer in Londen. Lijkt me best intressant om me eens wat meer te verdiepen in deze kwestiequote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik goed. Daarom heb ik ook die topic MAD or BAD geopenend. Want daar wil ik naar op zoek naar het grensvlak. Ik heb daar ook een link naar een artikel gemaakt : DE DILEMMA'S VAN TOEREKENINGSVATBAARHEID. Wanneer is iemand "ziek" en wanneer is iemand "slecht" en begaat een misdaad...... Ik hoop dat je daar ook ff gaat kijken....Best interessant denk ik.
Harstikke goed. Ik ben erg benieuwd naar je reactie.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 15:12 schreef MeneerMuis het volgende:
[..]
Ik zal het zeker doornemen, alleen zal dat ergens in de loop van de volgende week komen, omdat ik morgen vertrek naar me broer in Londen. Lijkt me best intressant om me eens wat meer te verdiepen in deze kwestie![]()
quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:38 schreef Hallulama het volgende:
Vroeger was het alleen maar repressie, tegenwoordig steeds meer preventie, godzijdank, weet je hoeveel geld en narigheid dat scheelt op de langere termijn?
Inderdaad. Voorkomen is altijd veel beter dan genezen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:40 schreef Hallulama het volgende:
We hebben uitvallers die niet meer te redden zijn, dat is droevig, die zijn hun leven lang uitgesloten van deelname aan de maatschappij, iets waar we overigens levens mee redden, dat is waar, maar laten we in godsnaam zorgen dat het aantal uitvallers in de toekomst drastisch omlaag gaat.
Cirkeltje.. in aanleg normale sociale vaardigheden maar minder gelegenheid om die op goede manier te leren gebruiken (want daarvoor ontbreekt vaak de goede aansluiting / overlap met ontwikkelingsgelijken) zorgt voor minder training en uiteindelijk uiterlijk minder vaardigheden.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:50 schreef EchtGaaf het volgende:
Helaas hebben mensen met HB iets mindere sociale vaardigenheden dan anderen.
Klopt. (voor sociale vaardigheden heb je aanleg nodig en die aanleg moet wel ontwikkeld/getraind worden.......).quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 17:42 schreef poemojn het volgende:
[..]
Cirkeltje.. in aanleg normale sociale vaardigheden maar minder gelegenheid om die op goede manier te leren gebruiken (want daarvoor ontbreekt vaak de goede aansluiting / overlap met ontwikkelingsgelijken) zorgt voor minder training en uiteindelijk uiterlijk minder vaardigheden.
Het is wachten op het eerstvolgende breekpunt van JohnDope, en zodra hij uit z'n dak gaat, *PANG*quote:Op zondag 6 augustus 2006 04:10 schreef JohnDope het volgende:
iq.... eq.... what ever.... *PANG*
Tja, en ging ie nou eens ietsje inhoudelijker dan alleen maar *PANG* te doen.... OK, hij mag van mij best het zijne over denken, maar alleen maar *pang*, helaas daar kan ik zo weinig mee....quote:Op zondag 6 augustus 2006 14:33 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Het is wachten op het eerstvolgende breekpunt van JohnDope, en zodra hij uit z'n dak gaat, *PANG*
God, er is zoveel besproken, ik weet dat ook dergelijke zaken de revu passeerden, maar wie/wat/waar/wanneer/waarom/hoe dat ben ik al weer kwijt johquote:Op zondag 6 augustus 2006 14:41 schreef EchtGaaf het volgende:
Tja, en ging ie nou eens ietsje inhoudelijker dan alleen maar *PANG* te doen.... OK, hij mag van mij best het zijne over denken, maar alleen maar *pang*, helaas daar kan ik zo weinig mee....
Maar met jou inbreng, Halulama, daar kan ik des te meer mee....(toen over het superego, en keuzevrijheid(moeilijk onderwerp) weet je nog........)
Speciaal voor de dillemma's zal ik yet another cup of coffee gaan scoren, I'll let you know!quote:Op zondag 6 augustus 2006 14:41 schreef EchtGaaf het volgende:
Heb je mijn topic Bad en Mad nog bezocht? (met die link naar "dillemma's")?
Mad or Bad: wanneer is iemand ontoerekeningsvatbaar ?
Ja, ik heb ook een olifantengeheugen. Vooral met positieve discussies hier.quote:Op zondag 6 augustus 2006 14:50 schreef Hallulama het volgende:
[..]
God, er is zoveel besproken, ik weet dat ook dergelijke zaken de revu passeerden, maar wie/wat/waar/wanneer/waarom/hoe dat ben ik al weer kwijt joh
Ik ben heel benieuwd wat je ervan vind. Voeg gerust post toe. en als je vragen hebt, stel ze gerust......Je kan mensen goed aan het denken zetten. Ik hou veel van stevige debaters en nadenkers. Join the clubquote:[quote]Op zondag 6 augustus 2006 14:52 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Speciaal voor de dillemma's zal ik yet another cup of coffee gaan scoren, I'll let you know!
Wel heel toepasselijk.quote:Ondertussen speelt Bruce Hornsby met That's Just The Way It is
Ja daar is hij nog steeds. Een weekje terug maakte het Nederlandse Openbaar Ministerie nog bekend dat ze nog geen reactie/beslissing hebben ontvangen op het uitleveringsverzoek.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 22:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is ie nog in Brasil?
Al schijn dat hier ook niet echt een pretje te zijn......quote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:39 schreef Tissik het volgende:
Overigens denk ik niet dat een éénpersoonscel in Brazilië een oord van luxe betreft. Wat dat betreft, kun je beter in Nederland je dagen op de muur wegturven, zelfs als je die cel hier zal moeten delen.
O, dat snap ik niet. Ik geloof dat dat zijn ouders wel geld hebben, als ik de berichten hierover lees. Bedoel je soms klasse justititie?quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 02:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als je ouders knaken hebben wel
De kans dat je in het buitenland sexueel misbruikt wordt is veel groter en dan maakt het echt niet uit of je privileges hebt in Brazilie, als ze daar een witman moeten hebben dan pakken ze hem gewoon en dan maakt het echt niet uit of hij op een speciale cel zit.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 23:00 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Al schijn dat hier ook niet echt een pretje te zijn......
ps: vreemd dat hij nog steeds in het introotje van een politiebericht staat...Johan zal intussen toch wel genoeg gevonden zijn....
Dat is een goeie vraag.......quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 13:51 schreef Omkron het volgende:
Hij is in Brazil opgepakt.. omdat..?
Hij schijnt daar als academicus wel het recht op een eigen cel te hebben. Maar ook een eigen douche.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 13:47 schreef JohnDope het volgende:
[..]
De kans dat je in het buitenland sexueel misbruikt wordt is veel groter en dan maakt het echt niet uit of je privileges hebt in Brazilie, als ze daar een witman moeten hebben dan pakken ze hem gewoon en dan maakt het echt niet uit of hij op een speciale cel zit.
De kans dat een delinquent sowieso een trauma oploopt als gevolg van detentie, is zeer groot .... Ook daar zijn onderzoeken naar gedaan.......In den vreemde is die kans nog veel groter....quote:Ik weet zeker dat Stellingwerf daar een verdiend trauma heeft opgelopen.
Ja, de aanhouding als zodanig wel. Maar er is bij mij weten geen rechtsgrond om hem vast te houden. Maar ja, dat ik de beschikbare kennis die ik heb, maar ik ben geen jurist. Maar snappen doe ik het niet , waarom Johan wel zo spoedig mogelijk uitgeleverd wil worden. Want hier wacht een vuistdik dossier......Tja, het zal in de Brazilliaanse cel ook wel een hel moeten zijn. Misschien zo gedacht van alles beter in Nederland dan in de hel van de Brazillianse cel...Hij misschien wel de wanhoop nabij. Zijn leven lijkt mij wel ingestort.....Hij had hier alle kansen met minstens 2 academische titels op weg was naar een doctorsbul...en dan zo "verongelukken"...quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 14:43 schreef Omkron het volgende:
Misschien heeft het iets te maken met het internationale opsporings bevel?
echt niet hoor, ik hoorde laatst nog iemand zeggen dat het erg ontspannend is om even vast te zitten(in nederland).quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 14:47 schreef EchtGaaf het volgende:
De kans dat een delinquent sowieso een trauma oploopt als gevolg van detentie, is zeer groot .... Ook daar zijn onderzoeken naar gedaan.......In den vreemde is die kans nog veel groter....
Ik weet niet hoelang dat "even"was? Maar niet voor iedereen hoeft het een trauma te zijn. Iedereen reageert daar weer anders op....Toch denk ik dat detentie in het algemeen voor veel mensen toch psychisch meer doet dan je lief is....Al zou ik niet willen zeggen dat iedereen met PTSS uit de cel komt.......quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 15:13 schreef JohnDope het volgende:
[..]
echt niet hoor, ik hoorde laatst nog iemand zeggen dat het erg ontspannend is om even vast te zitten(in nederland).
Inderdaad. Je hebt als zedendelinquent geloof ik de laagste status onder de medegedetineerden.....Als je dan sociaal bovendien niet erg sterk in je schoenen staat en je ziet er ook nog eens aantrekkelijk uit, dan loop je inderdaad enorme risico's. Een trauma zeker. Zeker als je als persoon erg gevoelig bent. Maar Johan is fysiek wel erg sterk en kan zich misschien wel verweren...als begin je tegen meerdere natuurlijk ook niet veel...quote:Je loopt pas een trauma op als je gebombardeerd wordt tot sexslaaf en die kans is groot wanneer medegedetineerden er achter komen dat je voor een zedendelict zit.
Sommige mannen (sommige complete monsters) zitten daar levenslang en zullen nooit meer een vrouw 'zien', geloof mij nou maar die gaan los als een malle, je mag blij zijn als je zonder aids thuis komt(in o.a. brazilie).
Eerdmans is natuurlijk ook geen type bajesklant, die is het inderdaad na 2 weken beu.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 15:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik weet niet hoelang dat "even"was? Maar niet voor iedereen hoeft het een trauma te zijn. Iedereen reageert daar weer anders op....Toch denk ik dat detentie in het algemeen voor veel mensen toch psychisch meer doet dan je lief is....Al zou ik niet willen zeggen dat iedereen met PTSS uit de cel komt.......
Overigens liet Joost Eerdmans zich 1 of 2 weken opsluiten in een cel met een andere gedetineerde....., jawel hier in Nederland...En dat viel hem toch erg hard tegen . Het woord "onstpannen" kwam bij hen niet op...
[..]
Inderdaad. Je hebt als zedendelinquent geloof ik de laagste status onder de medegedetineerden.....Als je dan sociaal bovendien niet erg sterk in je schoenen staat en je ziet er ook nog eens aantrekkelijk uit, dan loop je inderdaad enorme risico's. Een trauma zeker. Zeker als je als persoon erg gevoelig bent. Maar Johan is fysiek wel erg sterk en kan zich misschien wel verweren...als begin je tegen meerdere natuurlijk ook niet veel...
Maar ik weet niet in wat voor regime hij zit. En of er idd een voorkeursbehandeling is... Misschien houden ze hem ook wel apart...Dus ik weet ook niet of hij daar tussen levenslanggestrafte monsters zit.-niet te hopen voor hem......Hier in Nederland zit je een voorarrest uit in HvB. In Brazillie weet ik dat niet. Ik hoor trouwens ook niets meer over die Izaan M. die daar ook nog steeds zit...
Zeker in Brazilliaanse cel moet het wel een hel zijn....Maar of het daar ook zo erg is als in Thailland (Bang Kwang Prison,"Bangkok Hilton" Machiel Kuyt zit daar) durf ik ook niet te zeggen .........
Tja, Eerdmans is inderdaad geen prototype bajesklant. Maar ja, ik denk toch dat velen die voor de eerste keer in de bajes terecht komen ook niet zo'n prototype bajesklant zijn.....quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 15:41 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Eerdmans is natuurlijk ook geen type bajesklant, die is het inderdaad na 2 weken beu.
Psychisch zal die jongen het heel zwaar hebben denk ik... Ik heb zo'n beetje alle post gelezen die er is, en dan krijg je toch een beeld van die jongen:quote:En je bent een rasoptimist, hij mag wel fysiek sterk zijn, maar die jongen wordt gesloopt in die bajes,
Nou, ik heb gelukkig zelf geen ervaring met dat volk. Ik zie wel eens docu's op TV en dan schrik ook ik heel erg van dat volk wat daar zit. Ik zou het nog geen vijf minuten volhouden denk ik.....Tja, niet voor niets zit daar het uitschot van de maatschappij.....Alleen dat maakt idd wel dat ik verwacht dat hij het alleen daarom het we zwaar moet hebben...quote:volgens mij heb jij geen idee wat voor volk daar zit en dan maakt het echt niet uit of je privileges hebt en het maakt ook niet zo heel veel uit of je in brazilie of thailand zit, er is in beide landen even veel aids. Ik denk overigens ook dat brazilianen geweldadiger zijn dan de thai.
En dat heeft ie nog altijd zelf gedaan...quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 16:20 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar hoe het ook zij....wat er ook uitkomt, uitlevering of niet , proces of niet, veroordeling of niet, zijn leven lijkt mij zelfs in het gunstigste geval behoorlijk verwoest....
Zeker het leven van hun zal zeker niet minder verwoest zijn. Zij kunnen er al helemaal niets aan doen.Daar geen enkel misverstand over.....quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dat heeft ie nog altijd zelf gedaan...
Sorry hoor maar mijn sympathie ligt bij de slachtoffers en niet bij de dader.
Hun leven zal weinig minder verwoest zijn.
In termen van waarschijnlijkheid heb je wel gelijk. Maar je zou toch voor iedereen toch hopen dat het OM er helemaal naast zit. (zo af en toe zijn er dwalingen). Maar die hoop lijkt wel erg ijdel, daar is deze zaak al veel te groot voor. ..Maar ik hoop dat je het niet erg vind dat ik het juridisch het wel correct wil benaderen. Niet dat ik mensen hiermee wil kwetsen, de slachtoffers al helemaal niet. Ondanks de grote zoekactie is Johan in dit stadium gewoon een verdachte en dus geen dader. Je bent pas een dader als de rechter je heeft veroordeeld. Ik ben een gewone burger die liever niet op de stoel van de rechter gaat zitten.....Ik hoop dat je van mij wil respecteren...quote:En nou niet weer aankomen met "vermeende dader", dat zal juridisch wel correct zijn maar we kunnen met een aan zekerheid grenzende overtuiging aannemen dat justitie in NL niet zo'n opsporingsbericht en een internationale signalering neerzet voor iemand die t misschien niet gedaan heeft.
Neen, ik ken noch hem noch zijn familie persoonlijk. Ik kan dus objectief naar deze zaak kijken. Als je alles goed leest en verdiept in de achtergronden, dan kan je tot een genuanceerd oordeel komen....(Maar ja, nuance is in het post Fortuyn-tijdperk helaas een vies woord geworden...) Het is jammer dat veel mensen naar mijn mening dit niet of onvoldoende doen maar wel voorop staan met hun oordelen. Ik bedoel je daar niet persoonlijk mee, ik bedoel dit in het algemeen, dus wie de schoen past, trekke hem aan....quote:Op zondag 20 augustus 2006 17:45 schreef JohnDope het volgende:
MyGod, Echtgaaf ben jij soms de billemaat van Stellingwerf?
Wat een kwalijke aanval weer. Waarom nou weer?quote:Op zondag 20 augustus 2006 20:20 schreef JohnDope het volgende:
Ik verdiep me ook graag in psychologie, ik vind mensen erg interessant, ik heb een hoop verschillende mafketels voor bij zien komen in me leven, maar voor Johan Stellingwerf kan je alleen begrip op brengen wanneer je uit hetzelfde hout bent gesneden.
Bedankt SCH. Ik hoef daar niets meer aan toe te voegen.quote:Op zondag 20 augustus 2006 20:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een kwalijke aanval weer. Waarom nou weer?
EchtGaaf onderbouwt het goed en om hem nou voor een psychopatische verkrachter uit te maken, vind ik echt veel te ver gaan.![]()
Je zou hopen dat het OM er helemaal naast zit????quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 22:02 schreef EchtGaaf het volgende:
In termen van waarschijnlijkheid heb je wel gelijk. Maar je zou toch voor iedereen toch hopen dat het OM er helemaal naast zit. (zo af en toe zijn er dwalingen). Maar die hoop lijkt wel erg ijdel, daar is deze zaak al veel te groot voor. ..Maar ik hoop dat je het niet erg vind dat ik het juridisch het wel correct wil benaderen. Niet dat ik mensen hiermee wil kwetsen, de slachtoffers al helemaal niet. Ondanks de grote zoekactie is Johan in dit stadium gewoon een verdachte en dus geen dader. Je bent pas een dader als de rechter je heeft veroordeeld. Ik ben een gewone burger die liever niet op de stoel van de rechter gaat zitten.....Ik hoop dat je van mij wil respecteren...
Beste John,quote:Op maandag 21 augustus 2006 00:33 schreef JohnDope het volgende:
Tja jongens zo zie ik het gewoon......
Ik vind het zo jammer dat je mij bijdrage zo in het ridicule trekt. Houd het een beetje waardig hier. Uiteraard bedoel ik daarmee dat ik zou hopen dat de hele serie vermeende delicten nooit daadwerkelijk hadden plaats gevonden. Dan was er dus geen enkel slachtoffer geweest.......Ik had ook aangegeven dat die kans wel erg klein is en daarmee de hoop ijdel.....(maar het OM maakt helaas de tijd nogal wat fouten, de dwalingen zijn de laatste tijd niet van de lucht, ik wordt dus veel voorzichtiger met het op voorhand veroordelen van mensen.....)quote:Op maandag 21 augustus 2006 10:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je zou hopen dat het OM er helemaal naast zit????![]()
Dat zou dus betekenen dat de werkelijke dader nog steeds ergens los loopt, ik snap werkelijk niet wat je bedoelt met "je zou voor iedereen toch hopen dat het OM er helemaal naast zit"
Hoe kom je daar bij om dit te zeggen. Ik heb daar geen enkel belang bij om te hopen dat een ander het gedaan heeft.... Ik ken Johan en zijn familie niet persoonlijk. Het maakt voor de vermeende slachtoffers niets uit, het is allemaal even verschrikkelijk. Sterker nog, het is voor de hun te hopen dat de zaak zo snel mogelijk wordt afgehandeld door de rechter, zodat zij kunnen beginnen met de verwerking. Voor zover dat kan want ze zijn voor het leven getekend...Natuurlijk zou ik wel de laatste hier op deze aardbodem zijn die zou hopen dat de echte dader nog vrij rondloopt...quote:De enige voor wie je dat kunt hopen is voor JFS en zijn familie...
Voor de slachtoffers zou het juist extra dramatisch zijn als de verkeerde verdachte gezocht en opgepakt is, dan zijn zij nl nog steeds hun leven niet zeker.
Dat is niet waar. Hij beweert onschuldig te zijn.quote:BTW: ik heb hem nog nergens horen ontkennen dat hij het gedaan heeft,
Waarschijnlijk omdat hij het daar niet uithoudt en wanhopig is en wellicht denkt dat bij ons alles beter is dan daar maar misschien amper t realiseert dat er een vuistdik dossier op hem wacht. ....Of hij ziet zijn proces met vertrouwen tegemoet. Ik kan daar uiteraard niets over zeggen; ik kan natuurlijk niet in zijn hoofd kijken....quote:
sterker nog: hij wil zsm uitgeleverd worden aan NL zodat hij hier berecht kan worden...
Dat mag je van mij. Ik respecteer het zelfs. Maar ik vind het wel jammer dat er zoveel mensen die moeite hebben met anderen die onze rechtstaat wel respecteren......Niets meer of minder....quote:we kunnen dus wel zeker aannemen dat hij de dader is en ik verdom het dan ook om hem om juridische wiswasjes de "vermeende dader" te blijven noemen.
Je beledigt nu mij met deze opmerking die kant noch wal raakt. Ik begrijp niet hoe je dat durft te zeggen. Nogmaals ik bedoelde met die opmerking dat ik zou hebben gehoopt dat hele casus niet had afgespeeld. Voor niemand niet....Voor de slachtoffers, voor Johan niet en zijn zijn familie...quote:Ik vind de opmerking "je mag toch hopen dat het OM er helemaal naast zit" een regelrechte belediging voor de slachtoffers.
Als hij niet hoogbegaafd was geweest en populair was geweest (school maakt helemaal niets uit) dan was Johan zeker niet gepest. Hij werd juist gruwelijk gepest juist vanwege zijn hoogbegaafdheid. Hij is daardoor anders, en had geen aansluiting bij leeftijdgenoten. Hij werd zelfs door brugkoters gepest in zijn laatste VWO jaar!! En je weet niet wat dat iemand doet? De gevolgen van pesten kunnen DEVASTATING zijn. Maar dit betekent niet dat daarmee gegarandeerd is dat iemand daarmee ook verkrachter of een andere delinqunt wordt. Iedereen reageert namelijk weer anders...Het is een mogelijke verklaring. Alleen professionals kunnen dit onderzoeken, en zal tzt naar verwachting ook wel gebeuren. Het PBC zal ontgetwijfeld haar best doen...quote:Ik vind je "what if's" mbt JFS ook erg ver gaan...... wat als ie niet hoogbegaafd was geweest en gewoon naar de LTS was gegaan, populair was geweest bij zijn leeftijdsgenoten en bla bla bla, dat was nog geen garantie dat t niet een serieverkrachter was geworden....
Hulde aan jou bijdrage. Ik mag je bijdrage zeer sterk waarderen. Er zijn al hier genoeg kort door de bocht reacties.quote:Op maandag 21 augustus 2006 11:50 schreef _Qmars_ het volgende:
Ik heb mij even gedeeltelijk ingelezen, en er is al een hele discussie afgegaan voordat ik hier kwam. Ik wil persoonlijk melden dat een multi-dimensionale schaal in de rechtspraak natuurlijk wel enigzins een functie heeft. Een tweeledige schaal zou tot gevolg hebben dat men gecatagoriseerd wordt in geestelijke stoornis/geen geestelijke stoornis. Dit zou de rechtspraak flink ondermijnen - immers, een moment van verstandsverbijstering is niet nog niet een geestelijke stoornis.
De johan van Stellingwerf casus is een casus net zoals velen. De jongen participeerde netjes mee in de conventionele maatschappij. Wel waren er af en toe bepaalde momenten - heb ik begrepen uit hele verhaal - dat hij introvert, of anti-sociaal - in de lichtste vorm - was. Iedereen heeft van deze elementen in zijn karakter zitten, en worden gevormd door jarenlange socialisatieprocessen. Mijn inziens ligt het probleem in zijn jeugd, en dan vooral op de middelbare schooltijd. Hij heeft een stoornis ontwikkeld doordat hij niet op een normale manier heeft geleerd met mensen om te gaan, of daar enigzins vertrouwen in op te bouwen. Hierdoor is zijn perceptie van een een dyade relatie verkeerd gevormd. Hij heeft daardoor de drang zich te uiten op een manier die binnen de conventionele maatschappij afgekeurd wordt. Door zijn scheve ontwikkeling is de kans op recidive vrij hoog.
Verder val ik een beetje raar in dit topic, maar ik wilde toch even meedoen
Bedankt voor je compliment.quote:Op maandag 21 augustus 2006 11:53 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hulde aan jou bijdrage. Ik mag je bijdrage zeer sterk waarderen. Er zijn al hier genoeg kort door de bocht reacties.
Mag ik je uitnodigen mee te blijven doen?
Alvast bedankt![]()
Aan de hand van krantenknipsels kan je een volledige psycho analyse opstellen?quote:Op maandag 21 augustus 2006 11:50 schreef _Qmars_ het volgende:
Mijn inziens ligt het probleem in zijn jeugd, en dan vooral op de middelbare schooltijd. Hij heeft een stoornis ontwikkeld doordat hij niet op een normale manier heeft geleerd met mensen om te gaan, of daar enigzins vertrouwen in op te bouwen. Hierdoor is zijn perceptie van een een dyade relatie verkeerd gevormd. Hij heeft daardoor de drang zich te uiten op een manier die binnen de conventionele maatschappij afgekeurd wordt. Door zijn scheve ontwikkeling is de kans op recidive vrij hoog.
Nee, een volledige niet. En de media is zeer selectief met de informatie die men geeft. Maar aan de hand van citaten die men geeft, kun je een dergelijke inschatting wel maken. Mijn analyse is ook niets meer dan een vermoeden dat het zo gegaan moet zijn. Als een persoon bepaalde karaktereigenschappen ontwikkeld, kun je vaak wel stellen op welke manier iemand gesocialiseerd is. Het is niets meer en minder dan een vorm van kansberekening, waarin altijd uitschieters naar links en rechts verborgen liggen. In de wetenschappelijke literatuur blijkt ook wel dan sommige ontwikkelingen naar bepaalde karaktereigenschappen , onder invloed van negatieve levensfactoren - redelijk vast liggen. Een stoornis is ook stabiel door het hele leven heen. Het is een onderdeel geworden van het karakter. Een schizofrene stoornis niet, dat is namelijk een ziektebeeld.quote:Op maandag 21 augustus 2006 12:05 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Aan de hand van krantenknipsels kan je een volledige psycho analyse opstellen?
Dat klinkt al iets genuanceerder.quote:Op maandag 21 augustus 2006 12:13 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
Nee, een volledige niet. En de media is zeer selectief met de informatie die men geeft. Maar aan de hand van citaten die men geeft, kun je een dergelijke inschatting wel maken. Mijn analyse is ook niets meer dan een vermoeden dat het zo gegaan moet zijn. Als een persoon bepaalde karaktereigenschappen ontwikkeld, kun je vaak wel stellen op welke manier iemand gesocialiseerd is. Het is niets meer en minder dan een vorm van kansberekening, waarin altijd uitschieters naar links en rechts verborgen liggen. In de wetenschappelijke literatuur blijkt ook wel dan sommige ontwikkelingen naar bepaalde karaktereigenschappen , onder invloed van negatieve levensfactoren - redelijk vast liggen. Een stoornis is ook stabiel door het hele leven heen. Het is een onderdeel geworden van het karakter. Een schizofrene stoornis niet, dat is namelijk een ziektebeeld.
Kom op zeg voor deze lafdaden kan je geen begrip opbrengen. Dat nerdje is zijn hele leven gepest door bullies, maar wat doet meneer, die gaat meisjes lopen misbruiken.quote:Op maandag 21 augustus 2006 11:00 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Beste John,
Je veronderstelling is in 1 woord schaamteloos.....en bovendien nergens op gefundeerd.
Ik begrijp ook niet hoe je het durft...
Je bijdrage blijft beperkt tot slechts enkele one-liners, als je dat al redt- want soms kwam je zelfs niet eens verder dan het woordje *pang* ..... Je onderbouwt helemaal niets en je "analyses" reiken niet verder dan het "cafetaria"-niveau. Het is je misschien niet gegeven om een waardige en diepgrondige discussie te voeren. In dat geval kan je er weinig aan doen, maar val anderen dan niet lastig met je ongefundeerde uitspraken die kant noch wal......raken.
Je hoeft het niet met mij eens te zijn. Maar laat dan zien dat je de guts hebt om in de achtergronden te verdiepen. Als je dat tenminste kunt, want ik betwijfel sterk of je daar de capaciteiten daar voor hebt. Maak dan een eerlijke keuze of je toe in staat bent om een diepgaande eerlijke en waardige discussie wilt en durft aan te gaan.
Laten we het niveau hier op FOK! aub niet te grabbel gooien.
Ik wens je beterschap bij het maken van je keuze. Als ik terugkomt, dan hoop ik op een fatsoenlijk bijdrage van je , en geef ik je een tweede en laatste kans.
ps to moderator: houden jullie het ook nog een beetje bij hier. Bvd![]()
Begrip opbrengen of Uitleggen is totaal iets anders.....quote:Op maandag 21 augustus 2006 14:45 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Kom op zeg voor deze lafdaden kan je geen begrip opbrengen.
Hoi Ferrari_Rood v/h Moi_Vietje,quote:Op woensdag 23 augustus 2006 18:11 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik denk dat zijn ouders hem geadviseerd hebben om zich uit te laten leveren aan Nederland. Ik denk dat ze hem hier beter kunnen helpen. Dat er hier dan een dik dossier op hem wacht deert hem dan niet echt denk ik.
Bedankt dat je mij dit eventjes doorgeeft.quote:(@echt gaaf ik was eerst moi_vietje maar mijn wachtwoord werkte niet meer)
Dat is bijzonder. Pa (79, misschien inmiddels 80) en ma Stellingwerf (69, misschien inmiddels 70)zijn aardig op leeftijd?.....Misschien hun zoons of familie het bedrijf voortgezet?quote:Op donderdag 24 augustus 2006 18:17 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik dacht ook dat zijn moeder echtscheidingzaken deed maar ik ga er nu aan twijfelen. Naar mijn idee hebben ze een advocaten kantoor dus ze zullen wel specialisten in elke vorm van recht hebben.
Kan me dat goed voorstellen als dat vijf jaar geleden is. Dan is het wel een drempel om dan nog te gaan bellen. Ik weet niet of je zijn ouders goed heb gekend. Maar dan nog....Sowieso lastig, want je weet nooit of ze het zullen waarderen. Maar zelfs dan zullen ze wel erg terughoudend moeten en zullen zijn in het belang van het proces. Ze zullen dat als geen ander beseffen....Al moet het voor die mensen een enorm drama zijn. Kan niet anders. Heb je een wensenkind, veelbelovend en naar ik aanneem goed voor gezorgd en geinvestereerd, en dan dit.... En dat op je ouwe dag, dat hadden ze wellicht anders voorgesteld. Ze zullen ermee naar bed gaan en mee opstaan. Niet te benijden dus.quote:Ik heb geen contact meer met zijn familie oid. Ik weet dus ook niets meer dan iemand anders.
Zal sterk afhangen of en wat ze zullen vinden. Vaak best hardnekkige klachten bij dergelijke delinquenten. Komen wel erg vaak hier in TBS-kliniek terecht. En of je daar ooit weer uitkomt.......het is een blanco ticket. .... Lijkt mij bijna net zo erg als levenslang krijgen.....quote:En of hij te behandelen is weet ik niet. Ik denk dat hij wel goed mensen om de tuin kan leiden maar dan ben je nog niet "genezen" natuurlijk.
Ze zijn dan wel kras als ze het zo lang vol kunnen houden. Maar ja, als ze het leuk vinden dan scheelt dat.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 20:28 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik heb idd wel eens aan hem gevraagd waarom zijn ouders nog niet pensioen waren. Zijn antwoord was ongeveer zo ze vinden het werk leuk.
Ik denk zelfs dat zijn pa en ma qua leeftijd zijn opa en oma hadden kunnen zijn....Johan is nu 25. Toen ie geboren werd, was zijn pa 54 en zijn ma 44. Dus makkelijkopa en oma zelfs...Ik wel eens gelezen, dat oude ouders vaker intelligentere kinderen op de wereld zetten. Of het waar is , weet ik niet idg is het zeker waar....quote:Zijn moeder zou nu idd 70 zijn en zijn vader 80. Ik heb wel eens gezegd jouw vader had mijn opa kunnen zijn.
ik hoop maar dat zij wel goed terecht zijn gekomen.....(misschien ook wel HB)quote:Voor zover ik weet nam geen van zijn broers het bedrijf over.
Snap ik goed dat dit een lastige afweging is. Als je contact met hun destijds goed was en je kan ze een beetje inschatten, dan kan je het volgens mij gerust doen. De mensen gaan waarschijnlijk op het ogenblik door een hel, en belangstelling tonen kan soms juist erg goed doen. (Alleen zullen ze in dit stadium wel erg voorzichtig en terughoudend zijn in hun antwoorden, immers om de evt rechtzaak niet te schaden...)quote:Ik heb wel met het idee gespeeld om contact met zijn ouders op te nemen. Maar ik vraag me af in hoeverre ze mij nog herinneren. (hij heeft na mij meerdere relaties gehad). Zelfs mijn ouders moesten wel even nadenken wie hij ookal weer was.
Die proefverloven zijn/worden enorm aangescherpt. Tenminste voor het TBS-verhaal indien dat van toepassing zou zijn. Uitkomst comissie Visser recentelijk. Nu worden daar allerlei toetsingskriteria gebruikt. (er zijn hiervoor speciale formulieren, zelfs op internet geloof ik). Ze hebben juist veel ervaring van mensen die anderen om de tuin kunnen leiden. In TBS zitten veel ASPS-ers die dit ook heel sterk hebben. Dat lukt ze echter niet zomaar. Worden constant geobserveerd door professionals met heel veel praktijkervaring. Verdoezelen is lastig, maar niet onmogelijk. Ferdi E. (vlgens mij ook HB) lukte het namelijk wel om ze om de tuin te leiden (op een ander terrein trouwens).quote:Ik bedoel niet om de tuin lijden in het pbc maar daarna zodat hij op proef verlof oid mag.
Ik denk het ook dat het vertrouwde wel erg meespeelt. Maar ja, hopelijk beseft ie dat zijn horizon wel eens heel smal kan zijn met een mogelijk (eindeloze) TBS. ...Ik weet niet inhoeverre hij op de hoogte is van het Nederlandse Strafrecht en of hij daar affiniteit mee had..... Nou ja , hij krijgt vast wel goed advies....quote:Ik denk dat hij niet helemaal beseft wat hem hier te wachten staat en gewoon graag naar een vertrouwd land wil. Waar in hechtenis zitten minder erg is dan in Brazilie maar heb er de laatste tijd niks van gehoord dus weet niet wanneer hij uitgeleverd wordt. En of dat wel zo is.
Klopt het dat zijn broers veel ouder zijn? Hebben ze dezelfde moeder als Johan? (dacht ik). Ik las ergens dat zijn moeder ooit zei dat ze allemaal hoogbegaafd zijn. Als dat zo is, dan kan ik het veel beter begrijpen dat er bij de ouders geen alarmbellen afgingen nav de deels problematische middelbare schoolperiode op het RLS (ondanks superieure schoolresultaten). Want dan weten ze gewoon niet beter dat HB-kinderen nu eenmaal vaker anders en minder sociaal zijn en erg op zichzelf. Ze hebben gewoon vaker geen aansluiting bij anderen en zijn heel vaak heel perfectionistisch.(idg schoolprestaties)quote:Op dinsdag 5 september 2006 09:25 schreef ferrari_rood het volgende:
Zijn beide broers hadden toen al kinderen en was er getrouwd de ander gescheiden/relatie verbroken.
Gelukkig dat je het kan loslaten. Je zal best ff een flinke dreun hebben gehad rond 11 april, toen het nieuws bekend werd. En met vele vragen hebben gezeten en wellicht nog vele vragen hebt...quote:Of ik hem bezoek als hij in NL is weet ik niet kan het nu wel goed los laten.(vraag me af of hij mij wel herkent).
Vind ik wel een mooi gebaar van je, ik zou het zeker ook gedaan hebben. Het overkomt hun tenslotte ook.... Reken maar dat hun hoofd er idd niet naar stond. Ze hebben natuurlijk wel heel veel over zich heen gekregen. Ze maken waarschijnlijk een zwaar proces door. Zitten waarschijnlijk met heel veel vragen. Zo van hoe kon dit gebeuren en hadden wij het kunnen voorkomen....En dan heb ik nog niet over de tergende onzekerheid: hoe loopt dit alles af?quote:Ik heb zijn ouders wel in het begin een brief gestuurd om ze sterkte te wensen heb hier geen reactie op gekregen. Denk ook niet dat hun hoofd er echt naar stond (dachten misschien wel sensatie belust ofzo).
Copy/paste die brief eens(of delen er van), ik ben wel benieuwd wat je geschreven hebt.quote:Op dinsdag 5 september 2006 09:25 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik heb zijn ouders wel in het begin een brief gestuurd om ze sterkte te wensen heb hier geen reactie op gekregen. Denk ook niet dat hun hoofd er echt naar stond (dachten misschien wel sensatie belust ofzo).
Was ook sarcastisch bedoeld hoor dat bericht van mequote:Op woensdag 6 september 2006 15:07 schreef ferrari_rood het volgende:
Al had ik een reactie terug gekregen dan had ik dat hier niet gepost (privacy). Sorry John maar ik post hem niet.
Zijn broers hebben de zelfde moeder of ze hb zijn weet ik niet. Of er contact is geweest over het pesten weet ik niet. Grote kans dat hij niks thuis vertelde en het bij de schaarse ouder gesprekken niet naar ter sprake kwam. Zijn prestaties waren immers toch goed veel ouders en helaas ook lkr denken zo.
Ik denk idd dat je hem niet zomaar mag bezoeken je zult het wel moeten aanvragen en hij moet misschien ook wel toestemming geven. Ik heb geen verstand van gevangenissen en hoop er zelf ook nooit in te zitten.
De privacy is uiteraard goed begrijpelijk. Maar ik denk ook dat ze het evt proces van Johan niet in de wielen willen rijden en dat is natuurlijk begrijpelijk en terecht; het is en blijft hun kind. Ik kan mij voorstellen dat ze de schok zelf ook nog maar amper te boven zijn. (zeker als je zo op leeftijd bent). Het is ook niet niks al je kind zo landelijk in het nieuws komt met forse verdachtmakingen. Die ouders zijn behoorlijk op leeftijd en hadden hun oude dag na lang en hard werken wel mooier voorgesteld. Wel triest natuurlijk. En voor zijn broers is het ook verre van plezierig natuurlijk, ook die kunnen er niks aan doen...quote:Op woensdag 6 september 2006 13:48 schreef poemojn het volgende:
Die sensatie-angst kan ik me wel voorstellen. Zeker als ze toevallig hier zouden meelezen verwachten ze waarschijnlijk dat alles wat ze zeggen weer hier besproken zal worden. Denk dat die mensen nu erg gesteld zijn op hun privacy.
Ik hoop maar voor ze dat ze er geen last van hebben of krijgen..Dat zou wel heel onterecht zijn.quote:Op woensdag 6 september 2006 16:36 schreef ferrari_rood het volgende:
Zijn broers hebben 1 voordeel ze hebben niet dezelfde achternaam.
Tja, die zijn waarschijnlijk veel ouder en wonen denk ik inmiddels wel op hun eigen en waarschijnlijk niet in dezelfde plaats. Dat is weer verder weg. En er zijn best veel mensen die zo heten. Maar niettemin het is wel hun half..broer . Al worden ze er hopelijk niet op aangekeken, het gaat ook hun niet in de koude kleren zitten. Maar ook zij moeten weer verder in hun leven.....Ik wens ze in ieder geval sterkte, temeer omdat de kwestie nog lang niet ten einde is....quote:De kinderen uit het eerdere huwelijk van zijn vader daarin tegen wel weer. Deze heb ik nooit ontmoet en weet daar dus ook niks van.
Ik vond nog de volgende link van Dienst justitiele Inrichtingen over de te volgen procedure bij bezoek van iemand in de gevangenis:quote:Op woensdag 6 september 2006 15:07 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik denk idd dat je hem niet zomaar mag bezoeken je zult het wel moeten aanvragen en hij moet misschien ook wel toestemming geven. Ik heb geen verstand van gevangenissen en hoop er zelf ook nooit in te zitten.
Heb je de tekst of artikel nog?quote:Op zondag 17 september 2006 23:10 schreef Omkron het volgende:
Ik heb laatst dat stukje gelezen uit de Revu of Aktueel over hem.. schoolfoto's erbij.. verhalen van een ex etc.. krijg toch het gevoel dat de hele zaak flink opgeblazen is.. of zijn er al feiten die dit tegenspreken?
ik ben erg beniewd. Bedank alvastquote:Op zondag 17 september 2006 23:29 schreef Omkron het volgende:
Ik loop morgen even de wasserette in.. en dan snaai ik dat blad..![]()
Het gerucht dat Johan betrokken zou zijn rond de dood van Maite Giskens (Middelkoop) lijkt mij hiermee wel weer ontkracht.quote:Zoals mijn vaste bezoekers wel weten heb ik een schier onbegrensd vertrouwen in politie en justitie. Schier, dus niet helemaal. Soms is er twijfel. Zo hadden we 't recent over de mogelijkheid dat Johan Stellingwerf iets te maken zou hebben met de raadselachtige dood van Maite Middelkoop (zie de dagboeken van eind vorige week). Een collega van RTV Noord-Holland heeft met het Openbaar Ministerie gebeld. Dat wilde zoals gebruikelijk niks zeggen, maar de politie in Haarlem wel. "En wat blijkt: er is geen enkel verband tussen Johan S. en de moord op Maite Giskes. Blijkbaar hebben ze er wel over nagedacht, want politie verklaarde dat het onderzoek naar de moord nog niet gesloten was, maar dat Johan S. in ieder geval werd uitgesloten als verdachte." Aldus de RTV-NH-collega's.
Het leek mij ook niet zo heel waarschijnlijk dat Stellingwerf er iets mee te maken had, maar je weet het nooit. De politie zocht destijds naar twee jonge mannen die in de tuin waren gezien. Het ging wel om blanke mannen, maar hun (geschatte) lengte klopte niet erg met die van Stellingwerf, die bijna 20 centimeter langer is.
Wat mij wel verbaast is de stelligheid waarmee de politie zoiets beweert. Ze kunnen Stellingwerf alleen uitsluiten als hij een alibi heeft of als ze meer weten over de echte dader(s). Lijkt mij. Of mis ik iets? De politie sluit bijna nooit iets uit, waarom nu wel? Ik neem aan dat de Haarlemse politie nog niet naar Brazilië is afgereisd. Dus, collega's van RTV Noordholland, mocht je die mededeelzame woordvoerder nog eens spreken, vraag hem/haar eens waarop ze deze stelligheid baseren? Het zal toch niet alleen zijn vanwege dat vage verhaal over die twee figuren in de tuin
bron http://misdaadjournalist.(...)dagboek_van_woe.html
Beste Omkron.quote:Op maandag 18 september 2006 12:28 schreef Omkron het volgende:
Niet helemaal goed gegaan zie ik.. daarom hier de files
http://rapidshare.de/files/33542621/joost.zip.html
Nou het is inmiddels wel ontkracht dat hij het gedaan heeft......quote:Op maandag 18 september 2006 16:42 schreef JohnDope het volgende:
Het zou wel een pittig staaltje recherche werk zijn wanneer ze JFS weten weg te zetten voor de moord op Maite Giskes.
Geen probleem.. als jij weer iets tegenkomt in de media, dan zet je het ook hier neer toch? Ik ben namelijk ook best geboeid door deze dubieuze zaak.. en vooral het hoe of wat de cel in in Brazilië.quote:Op maandag 18 september 2006 16:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Beste Omkron.
Mag ik je heel hartelijk danken hiervoor.Je hebt er veel moeite voor gedaan.
Ik had namelijk alles afgezocht naar het artikel en kon het maar niet vinden. Het is een zeer uitgebreid verhaal Ik ga het bestuderen en probeer mijn mening over deze trieste kwestie verder uit te diepen.
Nogmaals zeer bedankt. Groet EG.
Zeker. Als ik iets heb, dan plaats ik het ook.quote:Op maandag 18 september 2006 16:51 schreef Omkron het volgende:
[..]
Geen probleem.. als jij weer iets tegenkomt in de media, dan zet je het ook hier neer toch? Ik ben namelijk ook best geboeid door deze dubieuze zaak.. en vooral het hoe of wat de cel in in Brazilië.
Helemaal Omkron.quote:Op maandag 18 september 2006 17:48 schreef Omkron het volgende:
Maar het is nogal wat.. je foto op de voorkant van de Revu met de tekst 'de jongen die aanrander werd'.. zijn ouderlijke huis is bekend alsmede de achtergrond van zijn vader en moeder...
Kortom.. het lijkt erop dat deze jongen een totale crash gemaakt heeft waarvan je af kunt vragen of hij dit ooit nog te boven komt.
Triest zeker. Ik vrees ook voor zijn toekomst. Ik vind dat na een evt veroordeling dat hij gewoon weer eerlijke kans moet krijgen. Maar herkenning zal niet echt meewerken vrees ik ...quote:Die jongen zal nooit meer aan een baan geraken omdat iedereen hem zal herkennen.. jammer dat er nog steeds zo weinig feiten zijn over wat hij nu precies gedaan heeft. De Brazilliaanse cel zal hem ook weinig goed doen..
Idd het OM is erg zwijgzaam. Dit doen ze om het proces niet in de wielen te rijden.... Het enige wat ze tot nu toe kwijt wilden is dat het om vier zedenzaken zou gaan.....quote:jammer dat er nog steeds zo weinig feiten zijn over wat hij nu precies gedaan heeft.
Vrees het ook. Ik hoop maar dat het anders zal gaan....quote:Kortom.. het lijkt erop dat deze jongen een totale crash gemaakt heeft waarvan je af kunt vragen of hij dit ooit nog te boven komt.
Je moet het artikel via de link downloaden. Zie linkje wat Omkron heeft gegeven. Met een fotoviewer vergroten : resolutie is hiervoor hoog genoeg : dan is het artikel uitstekend leesbaar.quote:Op maandag 18 september 2006 20:26 schreef JohnDope het volgende:
Ik heb met moeite dat artikel kunnen lezen (kleine letters).
Ik geloof niet dat Johan een vreselijk jongen is. Het is wel vreselijk wat hem is overkomen op de middelbare school. Te gek voor woorden. Dit had nooit mogen gebeuren......quote:Maar wat een vreselijke jongen is die Stellingwerf. Ik zou niet onder de indruk van hem zijn.
Nee niet negeren. Ieder mens is uniek en ontwikkelt zich anders en reageert anders. Wel is inmiddels genoeg bekend over de mogelijke ernstige psychische gevolgen van pesten. De impact van pesten verschilt van persoon tot persoon. Bij hoogbegaafden zal het m.i. veel eerder tot ernstige psychische schade leiden, omdat ze meestal veel gevoeliger zijn. Een hoger percentage HB-ers dan gebruikelijk is tevens ook hoogsensitief en heeft pesten op hun een veel grotere impact..... En daarmee veel eerder kans op zeer ernstige problemen in de adolescentie en volwassenheid en dientengevolge daarmee ook delictgedrag. Ik vrees dat Johan daar geen uitzondering is....(maar zeker weten kan ik dat bij hem ook niet, omdat ik hem niet persoonlijk ken)quote:Op maandag 18 september 2006 20:40 schreef thaleia het volgende:
En het feit dat talloze anderen, net zo hoogbegaafd, net zo erg gepest, misschien nog met een lelijker uiterlijk of met een moeilijke thuissituatie ook, net zo goed nooit adequate hulp gehad, zich niet ontpopt hebben tot verkrachter en uberhaupt niet crimineel zijn geworden negeren we voor het gemak maar even?
Schuif het nou niet steeds op het pesten(er worden zoveel mensen gepest), die jongen is gewoon psycho geworden van die veel te grote herseninhoud. Hij zal niet de eerste zijn.quote:Op maandag 18 september 2006 22:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee niet negeren. Ieder mens is uniek en ontwikkelt zich anders en reageert anders. Wel is inmiddels genoeg bekend over de mogelijke ernstige psychische gevolgen van pesten. De impact van pesten verschilt van persoon tot persoon. Bij hoogbegaafden zal het m.i. veel eerder tot ernstige psychische schade leiden, omdat ze meestal veel gevoeliger zijn. Een hoger percentage HB-ers dan gebruikelijk is tevens ook hoogsensitief en heeft pesten op hun een veel grotere impact..... En daarmee veel eerder kans op zeer ernstige problemen in de adolescentie en volwassenheid en dientengevolge daarmee ook delictgedrag. Ik vrees dat Johan daar geen uitzondering is....(maar zeker weten kan ik dat bij hem ook niet, omdat ik hem niet persoonlijk ken)
Niet voor niets wordt hier tegenwoordig op scholen meer aandacht aan besteed om dit vooral tegen te gaan. En terecht.
Verder herhaal ik maar weer eens, dat alleen forensische psychiaters en psychologen na onderzoek van de persoon in kwestie uitsluitsel kunnen geven of er een causaal verband bestaat tussen enerzijds de pesterijen en anderzijds het aangaan van de vermeende delicten. Verder kunnen zij evt persoonlijkheid stoornissen en / of psychiatirsche ziekten vaststellen die evt een rol kunnen hebben gespeeld. Daarbij kunnen alleen zij bepalen in hoeverre hij verantwoordelijk kan worden gehouden voor de vermeende delicten. ...
Mijn boodschap is dus: voorkom dat schoolkinderen zowel in het basionderwijs als voortgezet onderwijs stelselmatig worden gepest. Het kan veel ellende voorkomen...
Tja, reken dat veel hoogbegaafden helemaal niet goed terecht komen. Maatschappij is kuddelopen.....en veel mensen met HB hebben zich moeite met het aanpassen. Zowel sociaal als intellectueel...... Ik had al eerder aangegeven dat 1 op de drie mensen met HB helemaal niet goed terecht komen....quote:Op maandag 18 september 2006 22:18 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Schuif het nou niet steeds op het pesten(er worden zoveel mensen gepest), die jongen is gewoon psycho geworden van die veel te grote herseninhoud. Hij zal niet de eerste zijn.
En wat is hoogbegaafdquote:Op maandag 18 september 2006 22:23 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Tja, reken dat veel hoogbegaafden helemaal niet goed terecht komen. Maatschappij is kuddelopen.....en veel mensen met HB hebben zich moeite met het aanpassen. Zowel sociaal als intellectueel...... Ik had al eerder aangegeven dat 1 op de drie mensen met HB helemaal niet goed terecht komen....
Ja, goeie. Het is ook een kwestie van definitie en de geleerden zijn hier niet over uit. Het komt bmw ook niet voor in de DSM IV.quote:
Ja, erg dus. Maar hoogbegaafdheid is niet alleen maar hoera. Het brengt vaak oo heel veel problemen mee. Ze vinden intellectueel en vooral sociaal geen enkele aansluiting. Ik denk dat het hem behoorlijk heeft opgebroken..quote:Die jongen zit nu vast en vraag niet voor wat en waar.
Ja idd, dan heb je het ook een stuk gemakkelijker.......Meestal komen die mensen wel goed terecht .....quote:Op maandag 18 september 2006 22:45 schreef JohnDope het volgende:
Mensen die bijvoorbeeld op bepaalde vlakken erg uitblinken, die falen weer op andere vlakken. Het beste is om van alles een beetje te hebben.
Heb je artikel van de Revu hier op Fok! gelezen? Zijn broers schijnen het best te hebben gemaakt...Er lijkt verder toch ook sprake dat Johan zich voor de familie wilde bewijzen met die extreme schoolresultaten.(misschien ook wel tov van zijn broers). Hij zou wel van aanzien houden.....Samen met zijn perfectionisme was er dus wel een voedingbodem....en leraren hielden hem kennelijk niet tegen om hem zeer hoge punten te laten herkansen....Ik vond de concierge Van Loo dan nog wel zo verstandig geweest....quote:Op woensdag 6 september 2006 15:07 schreef ferrari_rood het volgende:
Zijn broers hebben de zelfde moeder of ze hb zijn weet ik niet.
In het artikel van de Revu blijkt het pesten en afwijzingen weer de rode rode draad te zijn. Het valt mij op dat alle verhalen exact dezelfde patronen laten zien. De verhalen zijn opvallend consistent....Niettemin schrik ik toch weer van het artikel in de Revu.quote:Of er contact is geweest over het pesten weet ik niet. Grote kans dat hij niks thuis vertelde en het bij de schaarse ouder gesprekken niet naar ter sprake kwam. Zijn prestaties waren immers toch goed veel ouders en helaas ook lkr denken zo.
Ja, en volgens mij nog harstikke ook. Tja, als je notabene 2 of 3 universitaire studies tegelijk doet....Als ik het artikel lees, dan haal ik ook weer bepaalde kenmerken eruit. Het anders zijn....quote:Op woensdag 20 september 2006 21:12 schreef ferrari_rood het volgende:
Geloof me die jongen is hoogbegaafd.
Da's mooi. ik hoop dat je slaagt. Zal vast lukken. Ik wens je alvast veel succes.quote:Ik hoop dit jaar als leekracht af te studeren , en heb al het een en ander gezien in de praktijk.
ik kan me zo goed voorstellen dat ze op die manier inderdaad fricties geven. Het erge is dat ze het niet (kunnen) beseffen, want ze hebben vaker veel minder inlevingsvermogen....Dus dat kwetsten hebben ze zelf niet eens door....Iets arrogants, ja...Voor de leerkrachten zijn degelijke leerlingen ook lastig, kan me het zo goed voorstellen.quote:Deze kinderen hebben vaak niet door dat ze andere kinderen kwetsen met hun gedrag. (ik weet het beter, ik heb het al af, ik heb nul fout enz enz).
Ik kan me hier heel veel bij voorstellen. Natuurlijk zijn ouders zo trots als hun kinderen ozo hoge punten halen...Ik herken hier alles uit. Ze gaan je idd nog verder stimuleren. Dat het dan tenkoste kan gaan van het sociale leven, hebben ze vaak ook niet echt door. Ook dat leerkrachten je stimuleren herken ik maar al te zeer....(en toch moch ik niet herkansen als die ruime voldoende mij niet hoog genoeg was).quote:Pas later gaan klasgenoten iets terug doen. Het is dan voor de kinderen moeilijk te relativeren waarom ze gepest worden en dat dit met hun eigen gedrag te maken kan hebben. HUn gedrag is immers lang getollereerd en zelf (on)bewust gevoed door ouders en leerkrachten. Ze kregen vaker een buurt en complimentjes over hun cijfers en werk.
Gelukkig voor die twee. Die ouders moeten het erg zwaar hebben nu, en ze zijn niet jong meer ...Zullen zij hun zoon nog thuis mogen meemaken vraag ik mij af.....quote:Dat zijn broers goed terecht zijn gekomen weet ik. Wat voor werk ze doen weet ik niet.
Ik ga je helpen. Niet schamen hoor, het lukte mij ook niet meteen....quote:ps. ik kan het artikel niet downloaden is deze er inmiddels afgehaald of ben ik toch een computer analfabeet![]()
Was het nog gelukt met die download? Kreeg jij ook een deja vu die foto van hem op het examensfeestje op RLS? Dat is die foto van Cocopuffs op Geenstijl in april jl. Zou Revu die zomaar van GS hebben overgenomen; volgens mij hebben ze dan wel goed naar jou geluisterd toen jij bevestigde dat die foto idd Johan was omdat je zijn houding herkende...Remember? Of Cocopuffs heeft die foto naar Revu gemailed.quote:Op donderdag 21 september 2006 19:02 schreef ferrari_rood het volgende:
Of ik ben heel bijzonder ahum dat ik wel vaker bij hem thuis ben geweest. Of niet alles klopt in de interviews.
Ja, het kan ook wel zijn dat artikelen eea van elkaar overnemen. Dan krijgt het ook een forse dynamiek....quote:Dat van dat pesten komt toch altijd terug.
Ja, duurt lang. En of hij nog steeds wilt meewerken is maar de vraag. Maar hoe het ook zij, het is daar een hel en hier is het niet veel anders met het vooruitzicht lijkt mij..Moet nog zien dat hij geen zelfmoord pleegd...quote:Ben benieuwd wanneer en of hij wordt uitgeleverd.
quote:Brazilië levert Nederlandse zedenverdachte uit
anp | Gepubliceerd op 28 september 2006, 08:42
Laatst bijgewerkt op 28 september 2006, 08:52
BRASILIA - Brazilië levert de 25-jarige J.S. uit aan Nederland. Een federaal gerechtshof in het Zuid-Amerikaanse land heeft daarvoor toestemming gegeven.
S. wordt in Nederland verdacht van diverse zedenmisdrijven, waaronder vier verkrachtingen en het hebben van seks met een persoon buiten bewustzijn, blijkt uit de uitspraak van het hof.
Wanneer S. naar Nederland komt, is nog onbekend. Het Openbaar Ministerie in Den Haag heeft nog geen bericht gehad vanuit Brazilië. Omdat Nederland en Brazilië onderling geen uitleveringsverdrag hebben, is moeilijk te voorspellen wanneer het groene licht wordt gegeven om S. op te halen. De verdachte heeft sinds zijn aanhouding, eind juni in de stad Curitiba, te kennen gegeven dat hij zich niet zou verzetten tegen uitlevering aan Nederland.
In april lieten politie en justitie een opsporingsbericht uitgaan waarin zij de volledige naam van S. noemden en waarin zijn gezicht te zien was. Later volgde een internationaal arrestatiebevel. De verkrachtingen waarvan het Openbaar Ministerie de man verdenkt, waren zeer gewelddadig, liet een woordvoerder eind juni weten. E-mails die de verdachte naar zijn moeder stuurde, leidden tot zijn aanhouding.
bron http://www.haarlemsdagbla(...)954690.ece?secId=591
quote:"Hij kwakkelde in de Brazilliaanse cel continu met zijn gezondheid"
Ik weet niet of deze zin uit de telegraaf wel compleet is, gedeeltelijk kan ik hem namelijk niet plaatsenquote:"Het OM in Den Haag wil de knappe advocatenzoon berechten voor "verkrachting, sexuele relaties met personen buiten bewustzijn of met een ziekelijke stoornis en ooreerbare daden" , aldus het uitleveringsverzoek. "
De meisjes met een ziekelijke stoornis vind ik wel erg vaag......quote:Op donderdag 28 september 2006 12:16 schreef Rickman_ het volgende:
Wat ik er uit opmaak:
1. Hij heeft meisjes verkracht
2. Hij heeft meisjes verkracht die buiten bewustzijn waren
3. Hij heeft meisjes verkracht die een ziekelijke stoornis hebben.
4. Hij heeft z'n piel ongevraagd aan meisjes laten zien.
Oeps...., dan was je vast erg geschrokken in april toen het bericht naar buiten kwam.... Je had vast wel verwacht dat je nog weleens van hem zou horen als een geleerde en niet als zedenverdachte.....quote:Op donderdag 28 september 2006 14:24 schreef Rickman_ het volgende:
Ja, ik ben oud-RLS'er en ben van hetzelfde jaar als Johan.
Dit lijkt me wel een duidelijk statementquote:EVANSVILLE, Indiana (AP) -- An inmate serving a life sentence for molesting and murdering a 10-year-old girl named Katie was apparently forcibly tattooed across the forehead by a fellow prisoner with the words "KATIE'S REVENGE," authorities say.
Anthony Ray Stockelman, 39, was removed from the general prison population for his own safety last weekend after authorities discovered the tattoo, officials said.
Prison officials said an inmate has been identified as a suspect.
A photo of what is identified as Stockelman's forehead appeared this week on a crime blog called "Lost In Lima Ohio" that focuses on news reports about crimes against children and women.
Two prison guards suspected of supplying the picture were fired for making unauthorized copies of an evidence photo, said Rich Larsen, a spokesman for the Wabash Valley state prison in Carlisle, about 70 miles north of Evansville.
Child molesters rank near the bottom of the prison hierarchy and are often brutalized by other inmates. Tattoos are against prison regulations, but inmates often fashion crude tattoo instruments with plastic utensils and needles.
Stockelman's tattoo covers nearly his entire forehead.
"If I had to guess I'd say it's a statement from the inmates," said Collman's father, John Neace.
Stockelman pleaded guilty to abducting, molesting and drowning Katlyn "Katie" Collman, whose body was found in 2005 in a creek about 15 miles from her home in the town of Crothersville.
Police initially believed Katie was abducted and slain because she had stumbled onto a methamphetamine operation in the neighborhood, but that theory was later discarded.
Another man confessed to the killing at one point but was cleared after DNA and other evidence connected Stockelman to the crime.
Johnny, dit kun je niet menen. Meneer heeft als levenslang. Is dat niet al genoeg?quote:Op zondag 1 oktober 2006 13:39 schreef JohnDope het volgende:
het leven van de een zedendeliquent in een buitenlandse gevangenis:
[afbeelding]
[..]
Dit lijkt me wel een duidelijk statement![]()
Bron: http://www.cnn.com/2006/LAW/09/29/inmate.tattoo.ap/index.html
nee, die ouders hebben ook levenslang.quote:Op zondag 1 oktober 2006 13:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Johnny, dit kun je niet menen. Meneer heeft als levenslang. Is dat niet al genoeg?
Zeker waar. Als vergelding moet die man in USA zijn rest van zijn leven in een armetierige cel doorbrengen. Ik denk dat je dat niet moet onderschatten. Zeker niet in de USA, het regime is daar veel en veel harder dan in NL.quote:Op zondag 1 oktober 2006 13:52 schreef JohnDope het volgende:
[..]
nee, die ouders hebben ook levenslang.
HAha net goedquote:Op zondag 1 oktober 2006 13:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Johnny, dit kun je niet menen. Meneer heeft als levenslang. Is dat niet al genoeg?
Ik ga er vanuit dat sie persoon het wel verdiend zal hebben dat ie daar levenslang heeft gekregen. De gedwongen tatoeage vind ik echter weerzinwekkend en is hopelijk een incident. Dit kan en mag wat mij betreft nooit gebeuren.quote:
Een grote gemene deler vond ik bij het TRIMBOS instituut:quote:Gebaseerd op de aanname dat macht, woede en
seksualiteit fundamentele componenten zijn van gewelddadige verkrachtingen, werden er vier
prototypen verkrachters ontwikkeld; de power-reassurance verkrachter, de power-assertive
verkrachter, de anger-retaliatory verkrachter en de anger-excitation verkrachter
.
1De power-reassurance verkrachter wordt geteisterd door verontrustende twijfels over
zijn seksuele kunnen en zijn mannelijkheid. Deze voor hem verontrustende gedachten
probeert hij te herstellen door vrouwen in een positie te dwingen waarin zij hulpeloos zijn. Hij
wordt gekenmerkt door het hebben van lage sociale vaardigheden, een onverzorgd uiterlijk en
de meeste mensen in zijn omgeving vinden hem vreemd. Hij zal daarom geen of weinig
seksuele relaties hebben. Meestal overvalt hij zijn slachtoffers in zijn eigen woonomgeving.
Hij zal hierbij zo min mogelijk geweld gebruiken en zich beleefd gedragen. Dat wil zeggen
niet vloeken en bijvoorbeeld aan het slachtoffer vragen zelf haar kleding uit te trekken. Het is
zelfs mogelijk dat hij na afloop zijn verontschuldigingen aanbiedt.
2 De power-assertive verkrachter wordt omschreven als de dader die verkrachting
beschouwt als een uiting van zijn viriliteit, meesterschap en zijn dominantie. De verkrachting
is een uiting van zijn behoefte vrouwen te domineren . Deze behoefte komt voort uit een
onderliggend gevoel van inadequaatheid over zijn persoonlijkheid. Deze dader heeft een
verzorgd uiterlijk, gaat waarschijnlijk naar een sportschool en is vaak te vinden in het
uitgaansleven. Hij heeft geen sociale vaardigheden en houdt ervan om vrouwen te veroveren.
Hij heeft geen vaste relatie omdat hij niemand goed genoeg voor hem vindt. Met behulp van
een versiertruc lokt hij het slachtoffer mee naar een afgelegen plek. Hij zal hierbij slechts
zoveel geweld gebruiken als nodig is om het slachtoffer in bedwang te houden. Omdat het
slachtoffer vrijwillig mee is gegaan ziet hij het zelf niet als verkrachting.
3 De anger-retaliatory verkrachter begaat een verkrachting als een uiting van
vijandigheid en intense woede naar vrouwen toe. Zijn motief is wraak en zijn doel is
vernedering. Het "Anger-Retaliatory" type besteedt net als het "Power-Reassurance " type
weinig aandacht aan uiterlijke verzorging en leeft op een ongeorganiseerde manier. Hij is
vooral weinig sociaal vaardig in de omgang met vrouwen, deze vinden hem doorgaans dan
ook vreemd. Mannen kunnen hem als een maat beschouwen. Hij heeft geen relatie, terwijl hij
dat wel graag wil. Het "Power-Reassurance " type wijdt het gebrek aan een relatie aan zich
zelf. Het "Anger-Retaliatory " type wijdt dit echter aan vrouwen, hierdoor heeft hij een grote
hekel aan vrouwen in het algemeen. Hij overvalt vrouwen plotseling, ergens op een afgelegen
plek en zal ze met veel geweld overmeesteren. Hierbij zal hij onnodige denigrerende
opmerkingen maken en handelingen uitvoeren.
4 De vierde en tevens laatste prototype verkrachter is de anger-excitation verkrachter.
Deze dader ervaart plezier en opwinding wanneer hij zijn slachtoffer ziet lijden. Hoe meer het
slachtoffer lijdt hoe meer plezier en opwinding de dader ervaart. Deze dader is sadistisch en
zijn doel is straffen en marteling van zijn slachtoffer. Hij is intelligent en sociaalvaardig. De
kans bestaat dat hij met iemand samen woont. Dit heeft echter slechts als doel om de schijn
van een gewone man op te houden. De relatie zal van zijn kant oppervlakkig zijn. Dankzij zijn
intelligentie en sociale vaardigheden weet hij het slachtoffer meestal onopvallend mee te
lokken naar een afgezonderde plek, bijvoorbeeld zijn auto.
Kortom er zijn dus wel patronen aan te geven.....quote:Seksueel delinquenten worden vaak gekenmerkt door een lage zelfwaardering en sociale isolatie, onveilige hechting, cognitieve vervormingen, middelenmisbruik, een gebrek aan sociale vaardigheden en emotie-verwerkingsvaardigheden (Marshall 2000, Stemac en Segal 1989, Langevin en Lang 1990, Knight en Prentky 1990).
Tja, misschien wordt je daar ook niet echt vrolijk van, door met ze in contact te komen; het kan je zo pijnlijk bewust maken, welke evt risico's je zou hebben gelopen....Aan de andere kant waren die risico's vijf jaar geleden wellicht niet aan de orde; iemand kan in een korte tijd ook helemaal flippen en gefrustreerd zijn geraakt.....quote:Op woensdag 1 november 2006 15:48 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik heb geen exen in het echt gesproken.
Een onbevredigd gevoel van voorplantingsdrang en bestaan, sexuele drift in combinatie met machtsdenken.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:58 schreef EchtGaaf het volgende:
hoe wordt iemand in vredesnaam een zedendelinquent in het bijzonder een verkrachter(Zelf als iemand ogenschijnlijk alles mee lijkt te hebben. In de kielzog de vraag: wat drijft iemand daartoe)
Het in handen hebben van de oorzaken elimineert vaak het fenoneem niet, zoals bijvoorbeeld Freud graag geloofde, in tegenspraak met zijn eigen bevindingen, hoe graag men dat ook zou willen.quote:Het antwoord blijkt niet simpel te vinden te zijn......Er is namelijk een complex van oorzaken aan te geven.......
Wou al eerder reageren in dit topic...quote:Er is in de loop der jaren het nodige onderzoek gedaan naar het onderwerp. Vrij populair blijken de volgende typologieën, waar ik wel wat mee kan:
Gebaseerd op de aanname dat macht, woede en
seksualiteit fundamentele componenten zijn van gewelddadige verkrachtingen, werden er vier
prototypen verkrachters ontwikkeld; de power-reassurance verkrachter, de power-assertive
verkrachter, de anger-retaliatory verkrachter en de anger-excitation verkrachter
Ik geloof dat er voor een mens bijna geen erger idee is dan niet vrij te zijn, maar enkel een noodlot te zijn van fundamenteel determinisme of nihilisme. Als je hier meer over wil weten raad ik je aan om bv. Schopenhauer of Nietzsche te gaan lezen. De vrije wil wordt door beide weerlegd als fictie.quote:Kortom er zijn dus wel patronen aan te geven.....
Tja, dan heb je nog het verhaal van wilsbekwaamheid....Tja, dat antwoord heb nog niet op een rij...Voor de liefhebbers heb ik deze site die daar uitgebreid op in gaat: http://www.ziedaar.nl/article.php?id=193
Ik begin steeds meer te denken dat ze per definitie wilsonbekwaam zijn...Uiteindelijk wilt niemand het en toch gebeurd het...Er moet dan toch iets zijn van drang of zelfs dwang? Maar ja, zelfs forensische wetenschappers zijn het niet over eens.....ik zal dus verder maar geen poging hierover wagen...
Ondoorgrondbaar omdat we zelf partij zijn, we denken veel te weten maar kennen onszelf niet.quote:Ik heb vele onderwerpen de revu zien passeren, maar zelden zo'n onderwerp welke zo moelijk te doorgronden is....Laat ik het er maar op houden dat de menselijke ziel niet te doorgronden is......
Allereerst hartelijk dank voor je reactie. Zo te zien heb je meer kaas gegeten over het onderwerp psychologie. Ik probeer inderdaad een antwoord te vinden op het verschijnsel waarom iemand verkrachter word. In dit geval in het bijzonder in relatie tot hoogbegaafdheden, omdat ze vaker sociaal gezien vaak geïsoleerder staan in een groep en omdat ze vaker wat minder inlevingsvermogen hebben in gevoelens van anderen.quote:Op maandag 6 november 2006 09:41 schreef HermanR het volgende:
Een onbevredigd gevoel van voorplantingsdrang en bestaan, sexuele drift in combinatie met machtsdenken.
Daar ben ik het mee eens. Als zou Freud daarin gelijk hebben gehad, dan is het m.i. zelfs niet mogelijk om alle oorzaken te elimineren. De oorzaak "aanleg" daarin is niets te veranderen......quote:Het in handen hebben van de oorzaken elimineert vaak het fenoneem niet, zoals bijvoorbeeld Freud graag geloofde, hoe graag men dat ook zou willen.
Je bent welkom.quote:Wou al eerder reageren in dit topic...
Ik zeg altijd zo: de ene persoon is de andere niet. (zie mijn insteek: aanleg) Ik durf zelfs wel zo ver te gaan, dat ik durf ter stellen dat ieder persoon wel een of meerdere eigenschappen van de typologieën heeft (ik niet uitgezonderd) ..Meer of minder sterker ontwikkeld. Maar dat maat iemand nog niet een verkrachter.quote:Ik heb alle kenmerken van alle vier de typologien, met de toevoeging een hoogbegaafdsanalyse(gelogen) op de basisschool en een erg pestverleden.
Toch heb ik nog nooit iemand verkracht, zelfs na 25 jaar geen vriendin, kus of omhelzing of wat dan ook.
Jouw vraag zou dan zijn, hoe komt dit?
Mijn antwoord, ondergetekende weet het niet... Mijn eerste levensjaren waren goed, ben ook opgegroeid met 3 zusjes, ik kan een vrouw gewoon geen kwaad doen, daarvoor zijn deze specifieke typologieën bij mij wellicht te zwak ontwikkeld. Oh ja, en nog iets, ik vocht terug tegen het systeem, deze JF Stellingwerf is zich blijven conformeren aan anderen, zelfs al was de prijs hiervoor voor mij wederom een sociaal isolement.
Bedankt voor je tipquote:Ik geloof dat er voor een mens bijna geen erger idee is dan niet vrij te zijn, maar enkel een noodlot te zijn van fundamenteel determinisme of nihilisme. Als je hier meer over wil weten raad ik je aan om bv. Schopenhauer of Nietzsche te gaan lezen. De vrije wil wordt door beide weerlegd als fictie.
Dat vind ik een lastige......Ik geloof wel dat we maar een heel klein beetje over het menselijke brein. Alleen het begrip bewustzijn is een hersenbreker.......Ik probeer ook een beeld te vormen hiervan.....De hersenen als ontvanger van bewustzijn spreekt mij erg aan. Ik kan anders een Bijna Dood Ervaring namelijk niet verklaren....quote:Ondoorgrondbaar omdat we zelf partij zijn, we denken veel te weten maar kennen onszelf niet.
Doorgronding leidt al snel tot nihilisme en al gauw zit men zelf op het randje van de zelfmoord.
Geen onterechte gedachte deze relatie te leggen, alleen ik geloof niet zozeer aan hoogbegaafdheid. Cognities, waaronder de opdringende noodzaak tot verkrachting hebben een relatie met bepaalde begaafdheden, maar meer nog met ervaringen.quote:Op maandag 6 november 2006 11:37 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik probeer inderdaad een antwoord te vinden op het verschijnsel waarom iemand verkrachter word. In dit geval in het bijzonder in relatie tot hoogbegaafdheden, omdat ze vaker sociaal gezien vaak geïsoleerder staan in een groep en omdat ze vaker wat minder inlevingsvermogen hebben in gevoelens van anderen.
Het vaststellen van de vrije wil is van belang om de verantwoordelijkheid vast te kunnen stellen, zonder vrije wil kan er immers geen verantwoordelijk bestaan. In de praktijk is dit gebied echter schimmig en loopt men tegen veel aangewende leugens aan van het subject of psychiatrische dogma's uit beide kampen.quote:In het bijzonder heb ik ook gekeken naar het dilemma van de vrije wil in de forensische psychologie. Het dilemma: wanneer is iemand MAD en wanner is iemand BAD. Er zijn strafpleiters die zeggen dat de mens per definitie slecht is en dat ze zich goed kunnen gedragen, het andere kamp stelt dat de mens per definitie goed is maar door omstandigheden slecht kunnen gaan gedragen. Vanuit religieuze overtuiging ga ik vanuit dat de mens per definitie geneigd is tot het kwade als hij/zij daartoe in de verleiding komt, uiteraard een zware persoonlijke opvatting.
Natuurlijk is er meer aan de hand, maar in hoeverre het een persoonlijke ramp is hangt van zichzelf en zijn geweten af. Hij gooide ook andermans leven te grabbel, en daarop was zijn geweten i.i.g. nog niet ontwikkeld... Geweldige toekomstmogelijkheden zijn hierin minder relevant, zij kunnen zelfs reden zijn tot zelfvernietiging.quote:Bij ingewikkelde gebeurtenissen, zoals complexe (persoonlijke) rampen, hanteer ik steeds vaker de insteek van meerdere oorzaken. Een ramp heeft namelijk zelden 1 oorzaak. Als iemand een verkrachter wordt, dan beschouw ik dat als een persoonlijke ramp. Vanuitgaande dat de persoon in kwestie idg Johan Frederik Stellingwerf ogenschijnlijk geweldige toekomstmogelijkheden had, ga ik er vanuit dat dit hele gebeuren voor hem een desastreuze persoonlijk ramp moet zijn geweest. Iets wat hij niet in de hand heeft gehad. Je gooit niet zomaar je leven zo te grabbel, er moet meer aan de hand zijn. Het verlies van vrije wil etc. ( Ik haast mij erbij te zeggen, dat de rechter maar moet beslissen in hoeverre Johan de fout is ingegaan)...
Jij gelooft dat iets wordt meegegeven, ik stel de eis dat je voor een goede beoordeling je het zeker moet weten... Van inlevingsvermogen is dat bekend, maar zij kan door cultuur afgebogen worden...quote:Ik geloof [..] meegegeven
Naar ik meen uw grootste vergissing..... men wordt hooguit anders gemaakt... persoonlijke mening...quote:Door het anders zijn... etc. etc.
Ik heb alleen maar afwijzingen gekend... Op jonge leeftijd al....quote:3 Verdere ontwikkeling: de persoon kan in vele relaties enorme frustraties hebben opgebouwd: vele afwijzingen. Als iemand in vele banen ontslag krijgt doet dat weinig goed op het gebied van zelfvertrouwen en zelfbeeld. Het zelfde kan je voorstellen op het relationele vlak (vriendinnen)
1.Nope = gevolg, je kunt geen gevolg aandragen als oorzaak = cirkelredeneringquote:1. Geestelijke gezondheidsklachten in de loop van iemands leven
2. Majeure gebeurtenissen in iemands leven hebben zeer grote invloed op cognities...
Mee eensquote:
Ik zeg altijd zo: de ene persoon is de andere niet. (zie mijn insteek: aanleg) Ik durf zelfs wel zo ver te gaan, dat ik durf ter stellen dat ieder persoon wel een of meerdere eigenschappen van de typologieën heeft (ik niet uitgezonderd) ..Meer of minder sterker ontwikkeld. Maar dat maat iemand nog niet een verkrachter.
Hier is sprake van een syllogisme, behoren de eigenschappen in het algemeen toe aan de mens of aan de verkrachter? Vast staat dat zij bij de verkrachter tot uiting komt.quote:
Ik zie het zo:
-Een verkrachter heeft vrijwel altijd sterk ontwikkelde eigenschappen zoals in 1 of meer typologieën verwoord.....
- Iemand met een of meerdere eigenschappen genoemd in de vier typologieën is niet per definitie een risicofactor als het gaat om verkrachting. Hooguit zou je kunnen zeggen dat je een hoger risico heeft om een dergelijk delict te begaan. Zie het als een glijdende schaal.....
Bij Nietzsche zul je op zoek moeten gaan naar aforismes die als thema de vrije wil betreffen: Er staan in 'Menselijk al te Menselijk' een paar in het laatste hoofdstuk: De wandelaar en zijn schaduwquote:Bedankt voor je tip![]()
Nederlands justitie erkent niet maar gebruikt het concept van de vrije wil om straffen op te leggen.quote:De Nederlandse justitie erkent kennelijk de vrije wil wel. Of het ontbreken ervan. Prof. Van Marle is op dat gebied een autoriteit. Sterker nog: de vrije wil is essentieel om te bepalen of verdachte geheel of gedeeltelijk toerekeningsvatbaar is geweest tijden het begaan van het delict.
Ik twijfel in dezen, in ieder geval zie ik geen grond van het kwade, ben niet religieus...quote:Ik realiseer het dilemma ook maar al te goed. Er is wel degelijk een grens aan te geven. Er blijven mensen die op puur op grond van het kwade en bij volle zinnen een misdaad begaan. Anderen zijn m.i. door een persoonlijkheidsstoornis en/of psychiatrische ziekte duidelijk minder wilsbekwaam. Ik ind het goed dat daar rekening mee wordt gehouden...
Sprak op persoonlijke titel, wie we zijn moeten we allereerst onszelf vragen.quote:Dat vind ik een lastige.....
Niet als enige reden, maar wat je vaak wel ziet is dat ze een iets minder inlevingsvermogen hebben....Minder goed realiseren wat voor een ander acceptabel is of niet. Maar ik zou deze factor zeker niet willen overdrijven. Het gaat te ver om te veronderstellen dat mensen met een lager inlevingsvermogen niet zouden kunnen realiseren, dat verkrachting nimmer toelaatbaar kan zijn...quote:Op maandag 6 november 2006 15:26 schreef HermanR het volgende:
[..]
Geen onterechte gedachte deze relatie te leggen, alleen ik geloof niet zozeer aan hoogbegaafdheid.
Daar ben ik het zeer mee eens. Cognities ontstaan idd nog meer op basis van opgedane ervaringen. Eea ook gestoeld op meegekregen basisassumpties. Verder ben ik van mening dat het superego een belangrijke rol daarin speelt. Hoe is de gewetensfunctie bij de persoon ontwikkeld.... Deels volgens mij in de aanleg bepaald deels door ontwikkeling ervaringen...Hoe kijk jij daartegen aan?quote:
Cognities, waaronder de opdringende noodzaak tot verkrachting hebben een relatie met bepaalde begaafdheden, maar meer nog met ervaringen.
Dit zal zeker een steeds terugkerende vraag zijn: "Waarom word ik afgewezen?". Het zal zeker tot verhoogde onzekerheid en mogelijk ook minder zelfwaardering hebben geleid. Opvallend was bij JFS dat hij een ware metamorfose onderging op de middelbare school. Misschien was dat wel een soort compensatiemechanisme wat in werking trad----->oplossing voor een probleem dat wellicht niet zijn kernprobleem was....en dus niet tot een oplossing heeft geleid, getuige de vele, vele afwijzingen die hij te verduren heeft gehad....En daarmee escalatie van frustratie denk ik ...quote:De vraag: "Waarom word ik afgewezen?" kan bijvoorbeeld zinderen het door het hoofd van een subject die gewend is aan het oplossen van vragen. Zo kan het zijn dat ook onbewust voor dit probleem een oplossing gevonden moet worden. Geen oplossing is geen bevrediging.
Stevige inbreng. Dat moet ik wel even laten bezinken...Cultureel bepaald, zou ik zeggen deels ja, zeker als het gaat over zaken die als goed of fout worden gezien. de culturele achtergrond speelt bij de ontwikkeling van het geweten zeker een belangrijke rol. Zo wordt er bijvoorbeeld in sommige volksstammen anders aangekeken tegen de rol van de man, en welke rechten hij heeft tov de vrouw en omgekeerd. De normen en waarden hierin. Wat is wel "done" en wat is "not "done". Bepaald dus idd een belangrijk deel van je geweten...quote:Het vaststellen van de vrije wil is van belang om de verantwoordelijkheid vast te kunnen stellen, zonder vrije wil kan er immers geen verantwoordelijk bestaan. In de praktijk is dit gebied echter schimmig en loopt men tegen veel aangewende leugens aan van het subject of psychiatrische dogma's uit beide kampen.
Doorslaggevend is uiteindelijk aan welke opvatting het sterkste geloofd wordt, afhankelijk van cultuur, maar daarmee is nog niet gezegd dat de mens in aanleg slecht, goed, mad of bad zou zijn.
Goed punt. Het geweten speelt een cruciale rol. Als je geweten goed functioneert, dan zal het geweten er voor zorgen dat je de grens niet overgaat...Er is pas nog een mooi onderzoek gedaan naar genetische/biologische factoren als oorzaak voor criminaliteit. Interessant is om te zien dat dergelijke personen fysisch veel minder sterk reageren ( zweet, stress, hartslag, etc). als deze worden blootgesteld aan schokkende beelden. Het pleit ervoor om te veronderstellen dat de genoemde factoren behoorlijk van invloed kunnen zijn bij de ontwikkeling van het geweten. En dat kan ook een mooie deelverklaring zijn waarom 1 gezinslid wel crimineel word en de andere niet?quote:Natuurlijk is er meer aan de hand, maar in hoeverre het een persoonlijke ramp is hangt van zichzelf en zijn geweten af. Hij gooide ook andermans leven te grabbel, en daarop was zijn geweten i.i.g. nog niet ontwikkeld... Geweldige toekomstmogelijkheden zijn hierin minder relevant, zij kunnen zelfs reden zijn tot zelfvernietiging.
Een goede test heeft een validiteitschaal,....vrin-schaal of iets dergelijks?quote:Naar ik meen uw grootste vergissing..... men wordt hooguit anders gemaakt... persoonlijke mening...
Hoeveel heb ik niet gelogen om aan de kwalificatie hoogbegaafd te voldoen?
Kijk uit dat u geen spokenjager wordt.....
Ja, dan kom ik terug op dat de ene persoon de andere niet is. Niet iedereen is goed in staat om cognities te herformuleren....quote:Ik heb alleen maar afwijzingen gekend... Op jonge leeftijd al....
In deze kwesties moet je soms je geloof bijstellen, namelijk dat het idee van de liefde een leugen is.
Dat klopt helemaal. Dit zal sterk per individu verschillen.quote:Let op, het zelfvertrouwen en zelfbeeld neemt enkel en alleen dan maar af als men begint zijn of haar eigen identiteit te ontlenen aan deze afwijzingen...
1. idd. cirkelredenering. Best moeilijk....quote:1.Nope = gevolg, je kunt geen gevolg aandragen als oorzaak = cirkelredenering
2. Ook ogenschijnlijke mineure gebeurtenissen kunnen als trigger van zeer grote invloed zijn op cognities...
Eye-opener. Bedankt. Ben je het wel met me eens dat de verkrachter niet bestaat?quote:Hier is sprake van een syllogisme, behoren de eigenschappen in het algemeen toe aan de mens of aan de verkrachter? Vast staat dat zij bij de verkrachter tot uiting komt.
Ik ga die maar eens lezen. Hopelijk heeft onze bieb deze boeken. Je hebt wel een voorsprong op mij op dit onderwerp. Dat maakt de discussie voor mij wel interessant.quote:Bij Nietzsche zul je op zoek moeten gaan naar aforismes die als thema de vrije wil betreffen: Er staan in 'Menselijk al te Menselijk' een paar in het laatste hoofdstuk: De wandelaar en zijn schaduw
Schopenhauer heeft er een heel boek over geschreven: De vrijheid van de wil
OK.quote:Nederlands justitie erkent niet maar gebruikt het concept van de vrije wil om straffen op te leggen.
Net even een andere interpretatie dan die jij geeft. Laatste deel helemaal mee eens.
Tja, dat is idd een kwestie van geloof. Ik voer het terug op de zondeval. Vanaf dat moment is de mens bevlekt met zonden en geneigd tot het kwade. Dit is geen wetenschap en ik respecteer iedereen zijn/haar mening uiteraard. Het is slecht een invalshoek.quote:Ik twijfel in dezen, in ieder geval zie ik geen grond van het kwade, ben niet religieus...
Er is de misdaad die door een persoon gepleegd wordt, wilsbekwaam of niet.
Dank voor je bijdrage tot nu toe.quote:Sprak op persoonlijke titel, wie we zijn moeten we allereerst onszelf vragen.
Maar doorgronden is soms een afgrond. Dat was idd de boodschap.
pnwed.quote:Johan Stelingwerf houdt van Holland
och nog een kort geding vandaag. Johan Stellingwerf, de hoogstintelligente serieverkrachter die zo dom was zich in een Braziliaans internetcafeetje in de kraag te laten vatten, wil zo ontzettend alsjeblieft dolgraag toe nou terug naar Nederland dat zijn advocaat een geding tegen de Nederlandse Staat is begonnen. Stellingwerf zou al uitgeleverd worden, maar het gaat meneer allemaal niet snel genoeg. Ja, het begint ook te vervelen, zo'n Braziliaanse cel, met driemaal daags een regenwoud-bubba in je rug. Flink hoor, Johan. Wel gedrogeerde meiske stuktrekken, maar als je eigen aars begint te lubberen opeens dikke boehoe doen. Nee, dan is het regime van 0031 natuurlijk stukken beter. Vooral zo'n TBS-behandeling is aanbevelenswaardig. Sta je immers zo weer op straat. Wij blijven overigens bij ons uiterst humane standpunt: viezeriken die om uitlevering vragen, worden overgeslagen. Welterusten, mijnheer de zedendelinquent...
bron: geenstijl.nl
Ik zou het toch niemand willen aanbevelen. Dat zo op straat staan kan nog wel eens heel zuur uitpakken.....(tbs kan namelijk eindeloos worden verlengd).quote:...Vooral zo'n TBS-behandeling is aanbevelenswaardig. Sta je immers zo weer op straat.. ....
bron: geenstijl.nl
Ik vind het verzoek uiterst opmerkelijk, omdat recentelijk nog het Brazilliaanse Hoggerechtshof positief had beslist op het uitleveringsverzoek van Nederland. Zoals ik uit het bericht begrijp wordt het kort geding tegen de Staat der Nederlanden aangespannen. Volgens mij wil Nederland niets liever dan een zo snel mogelijke uitlevering, maar ze zijn volgens mij wel afhankelijk van de Braziaanse autoriteiten.....quote:BNR - 7 november 2006 13:00 printversie
Johan S. wil uitgeleverd worden
De vermeende zedendelinquent Johan S. wil zo snel mogelijk uitgeleverd worden aan Nederland. Zijn advocaat heeft daartoe een kort geding aangespannen tegen de Staat.
S. zit eind juni in een Braziliaanse cel. Justitie verdenkt hem van enkele zware zedendelicten waaronder vier verkrachtingen.
quote:.......S. eist dat de staat binnen 24 uur mensen naar Brazillie stuurt die de uitlevering direct kunnen regelen met de Brazilliaanse autoriteiten.
quote:Verdachte verkrachting later uitgeleverd
(Novum) - De 25-jarige Johan Frederik S., die wordt verdachtvan minstens vier gewelddadige verkrachtingen, komt deze week niet naar Nederland. Het verzoek van zijn advocaat S. binnen 24 uur van Brazilië naar Nederland te brengen is afgewezen omdat de staat al heeft toegezegd dat hij op korte termijn naar een Nederlandse gevangenis wordt gebracht. Dat heeft de Haagse rechter woensdagochtend besloten na een kort geding.
Het kort geding vond plaats achter gesloten deuren. S. wordt binnen enkele weken vanuit de Braziliaanse gevangenis naar Nederland overgebracht. Tijdens het kort geding bleek dat S. nog niet over een strafblad beschikt.
S. zit sinds eind juni vast in de stad Curitiba in Brazilië. De omstandigheden in die gevangenis staan bekend als zeer slecht. De advocaat van S. had daarom om spoed gevraagd bij de uitlevering.
Eind september gaf een federaal gerechtshof in Brazilië toestemming voor de uitlevering van S. Het Openbaar Ministerie kwam in april met een opmerkelijk open opsporingsbericht. Daarin werd de naam van de verdachte genoemd en werden foto's van hem getoond.
bron http://www.trouw.nl/laats(...)ng_later_uitgeleverd
quote:Wel hebben beide partijen een termijn afgesproken wanneer de verdachte naar Nederland vliegt. Wanneer dat is, wilde de raadsman van de Staat niet kwijt, om te voorkomen dat de pers hem op Schiphol opwacht.
bron http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=61588
hier meer infoquote:Hij wil zo snel mogelijk naar Nederland, maar er is geen uitleveringsverdrag met Brazilië. De Nederlander zou kwakkelen met zijn gezondheid. Daarom eiste Stellingwerf, zoon van twee advocaten, dat Nederland een speciale procedure in gang zou zetten om hem vrij te krijgen.
uit http://www.elsevier.nl/ni(...)el/asp/artnr/124715/
Ja, zo'n 2 jaar terug. En ook enkele doden gevallen... Ik zal het artikel lezenquote:Op woensdag 8 november 2006 12:43 schreef Omkron het volgende:
Ik zou wel wat over de gevangenis Curitiba zelf willen weten.
http://www.usp.com.au/fpss/news-brazil13.html
Johan zit in die gevangenis waar toen laatst een opstand was.
Bedankt voor je aandacht. Graag gedaan.quote:Op woensdag 8 november 2006 13:15 schreef MeneerMuis het volgende:
Even laatste tijd weer alles bijgelezen over deze zaak en de reacties van EchtGaaf. Dat geeft toch weer een totaal ander beeld als dat ik had toen ik zijn opsporingsbericht las e.d.
Ik kan mij voorstellen als mensen dit denken en vinden. Het is natuurlijk vreselijk en abject als vrouwen worden misbruikt. Geen misverstand hierover. Wat mij betreft dient het bij wettig en overtuigend bewijs en bij volledige toerekeingsvatbaarheid zwaar te worden bestraft. De maximale gevangenistraf voor dergelijk delicten is 12 jaar. Dat is bepaald niet niks, de maatschappij vind het terecht een ernstig vergrijp. Echter vaak zal TBS worden opgelegd, dat lijkt mij zowaar nog veel erger...quote:Toch hoop ik wel (door het leed wat hij vrouwen aangedaan heeft) hier een hoge celstraf krijgt. Ik had het ook niet erg gevonden was die in Brazilie in de gevangenis gebleven.
Nogmaals, je bent welkom. Uiteraard respecteer ik ieders opvattingen. Dat maakt het ook leerzaam hier op FOK!quote:Nogmaals EchtGaaf; leuk dat je zo meedoet hier in dit topic, geeft toch andere denkwijzes, en maakt mij ook wat wijzer over het één en ander!![]()
En hier het krantenbericht:quote:Op vrijdag 10 november 2006 18:02 schreef ferrari_rood het volgende:
Hij is uitgeleverd maandan wordt hij voorgeleid ben benieuwd
Heeft het kortgeding toch wel geholpen. Nou gelukkig maar. Het is gewoon voor alle betrokkenen het beste lijkt mij. Hoe eerder er duidelijkheid komt des te beter.quote:Zedenverdachte Johan S. in Nederland
(Novum) - Zedenverdachte Johan Frederik S. is donderdag door Brazilië aan Nederland uitgeleverd. Hij zit inmiddels vast en wordt maandag voorgeleid aan de rechter-commissaris van de rechtbank in Den Haag. Die bepaalt of zijn voorarrest wordt verlengd. Dat heeft het Openbaar Ministerie vrijdag bekendgemaakt. De 25-jarige S. wordt verdacht van diverse zedenmisdrijven, waaronder vier verkrachtingen en seks met iemand die het bewustzijn had verloren.
Sinds 27 juni zat hij vast in de Braziliaanse stad Curitiba in afwachting van zijn uitlevering. De omstandigheden in die gevangenis staan bekend als zeer slecht. Woensdag eiste zijn advocaat in een kort geding voor de Haagse rechtbank dat S. binnen 24 uur aan Nederland zou worden uitgeleverd. De rechtbank wees die eis af, omdat de Staat had toegezegd dat S. snel naar een Nederlandse gevangenis zou worden overgebracht.
Eind september gaf een federaal gerechtshof in Brazilië toestemming voor de uitlevering van S. Het Openbaar Ministerie kwam in april met een opmerkelijk open opsporingsbericht. Daarin werd de naam van de verdachte genoemd en werden foto's van hem getoond.
uit http://www.trouw.nl/laats(...)ohan_S._in_Nederland
Ik denk dat je een verkeerde redenering volgt als je spreekt of meer of minder inlevingsvermogen, ik denk zelf dat het inlevingsvermogen hooguit een andere vorm heeft bij bepaalde personen.quote:Niet als enige reden, maar wat je vaak wel ziet is dat ze een iets minder inlevingsvermogen hebben....Minder goed realiseren wat voor een ander acceptabel is of niet. Maar ik zou deze factor zeker niet willen overdrijven. Het gaat te ver om te veronderstellen dat mensen met een lager inlevingsvermogen niet zouden kunnen realiseren, dat verkrachting nimmer toelaatbaar kan zijn...
En de afwijzing leidt op zijn beurt weer tot..... etc. etc...quote:Minder inlevingsvermogen leidt in relaties ertoe dat ze de plank vaker misslaan. Dit leidt dan op zijn beurt weer tot afwijzingen...
Onder inlevingsvermogen versta ik het vermogen om te kunnen verplaatsen in andermans gevoelens. Dit stelt je dan ook in staat om voor onszelf cognities te formuleren cq te herformuleren. Ook bij het ontwikkelen van het superego lijkt mij dat ontbeerlijk. (het superego wordt m.i. deels door aanleg en ontwikkeling bepaald, bij ontwikkeling: opvoeding, school en sociaal verkeer.). Het superego kan verder pas goed functioneren als het gevoelsleven goed functioneert (is weer gekoppeld aan cognities). Als dat niet goed functioneert, dan voel je de gevoelen van jezelf die van ander onvoldoende of zelfs helemaal niet. Het gevoel uit zich ook lichamelijke. Die koppeling lijkt biologisch te zijn bepaald. De beweringen van prof.dr. Buikhuizen kunnen op een hernieuwde belangstelling rekenen. Er wordt weer opnieuw onderzoek naar de biologische factoren gedaan in relatie tot criminaliteit. Het blijkt namelijk dat schokkende beelden bij criminelen "minder doen" (hartslag en zweten oa) . De verhoogde harsslag en toename productie lichaamssappen zouden een potentiële crimineel eerder weerhouden om over de grens te gaan van wat wel of niet kan....(Buikhuizen is destijds onterecht afgeschoten).quote:Op zaterdag 11 november 2006 23:29 schreef HermanR het volgende:
[..]
Ik denk dat je een verkeerde redenering volgt als je spreekt of meer of minder inlevingsvermogen, ik denk zelf dat het inlevingsvermogen hooguit een andere vorm heeft bij bepaalde personen.
Dat is een interessant punt. Ik denk dat we hier eventjes wel onderscheid moeten maken in de vier genoemde typologieën, want de ene verkrachter is de andere niet. Ze hebben mijn inziens verschillende `drijfveren`. De een doet het uit pure overheersende machtsoverwegingen (waarbij het lage superego ook een belangrijke rol speelt , bij een andere kan het niet goed onderdrukken van driftmatige impulsen weer een belangrijke rol spelen.quote:Iemand die realiseert dat een verkrachting voor de ander iets onacceptabels is kan toch besluiten tot verkrachting over te gaan juist omdat dit inlevingsvermogen hem het genot verschaft waar hij naar op zoek is. Immers de vernedering van de ander is voor hem het genot ( = inlevingsvermogen ) waar hij naar op zoek is, en deze denkbeeldige toestand waarin de verkrachter zich dan verplaatst is nu juist precies een voorbeeld van een 'omgebogen' inlevingsvermogen.
Zeker. Het instinct om je voort te planten. Kan bij sommige zelfs aanleiding zijn tot drang. Je krijgt driftmatige impulsen. De een kan die beter onderdrukken dan de ander. Dat verklaart ook deels waarom de een verkrachter wordt en de ander niet.quote:Ergens is het instinct c.q. 'inlevingsvermogen' gekwetst en wil het terugslaan om haar macht terug te winnen... Denk er maar over na, zonder inlevingsvermogen, liet de verkrachter de verkrachting onverschillig.
Als dat zo is, dan zouden er veel minder verkrachtingen plaatsvinden indien het legaal zou wordenquote:De motivatie om te verkrachten kan dus ook een andere zijn dan jouw gehanteerde voorveronderstelling, namelijk juist omdat het nimmer toelaatbaar kan zijn.... Het overschrijden van het toelaatbare(en niet gepakt willen worden) geeft een grote gevoel van voldoening dan van datgene dat het resultaat zou zijn als hij alleen toelaatbaar gedrag vertoonde, nl. afwijzingen en het ´onbewuste´ schuldgevoel m.b.t. conformatie. Dit laatste heeft betrekking tot het gedrag en de bejegening die men gewend is( zie Rode Ferrari )
OK. Inlevingsvermogen, dus het vermogen om in andermans gevoelens te kunnen verplaatsen scheid ik van het superego. Het superego heb je nodig om gevoelens te kunnen interpreteren. Ik koppel die twee dus los.quote:Ik heb daarom toch echt andere definitie voor inlevingsvermogen nl. het ontwikkelde geweten m.b.t. de andere persoon in relatie tot het eigen instinct, legt men deze verbinding niet, dan raakt men in de beoordeling toch echt verdwaald (mijn opvatting).
Idd. Het superego wordt deels in aanleg bepaald en wordt verder vormgegeven door ontwikkeling. Opvoeding, relaties etc. Hierbij is de waarden en normenkader van belang, en dat is op haar beurt weer zwaar cultureel bepaald. Zo kijkt men in sommige landen anders tegen verkrachting aan en hoe mannen met vrouwen omgaan.quote:Ik geloof dus dat de hoeveelheid inlevingsvermogen er minder toe doet, maar juist hoe het inlevingsvermogen door ervaringen(in bredere zin cultuur) haar vorm gekregen heeft, hoewel ik zelf wel weet dat ook bv. aanleg wel degelijk een rol speelt, maar naar ik zelf meen een ondergeschikte.
Zeker. Niet voor niets is het onderwerp erg ingewikkeld. Maar dat is de hele psychologie. Het menselijk brein is ook erg ingewikkeld en bovendien nog analoog ook. Het is moeilijk om het in vakjes te kunnen opbergen. niet voor niets werkt men ook met typologieën en classificaties, bijv de DSM IV. dit om eea hanteerbaar te maken. Vaak zijn er wel vaste patronen aan te geven. Zie vooral ook hier de genoemde typologieën. Meestal kan men een individu daarin onderbrengen. Ik denk dat dit bij Johan niet anders is.quote:En de afwijzing leidt op zijn beurt weer tot..... etc. etc...
Maar is het gedrag van de mens zelf altijd fundamenteel logisch causaal? Misschien voor onszelf wel, maar ook voor de ander? Je hebt dan wel een verklaring(die in de eerste plaats jouw verklaring is), maar de werkelijke verklaring ligt toch in de geest van de verkrachter zelf.
Dank voor je reactie. Je bent welkom.quote:~~~
//=out
Geen tijd meer, reageer misschien later nog een keer op de rest.
De redactie van planet verwart Johan met Joran.quote:Zedenverdachte Johan S. blijft vastzitten
Gepubliceerd op maandag 13 november 2006
DEN HAAG (ANP) - De van diverse verkrachtingen verdachte Johan S. blijft nog zeker veertien dagen vastzitten. Dat heeft de rechter-commissaris in Den Haag maandag besloten, maakte een woordvoerster van het Openbaar Ministerie bekend.
bron
onschuldig tot het tegendeel bewezen is. ik ga ervanuit dat ze voldoende bewijs hebben anders hadden ze hem destijds uberhaubt niet met naam en toenaam genoemd.quote:
Lijkt mij een standaardprocedure. Voorarrest is nooit voor onbepaalde duur, wordt voordurend opnieuw bekeken en getoetst. Als de verdenkingen voldoende groot zijn, wordt het voorarrest voordurend verlengd. Overigens dient de rechtzaak conform de wet binnen 106 dagen te beginnen. (evt regiezitting).quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |